„Ik heb wel eens moeten bukken voor
een stoel die naar me werd gegooid"
Hogere grondprijs
gaat de VVD te ver
Sint, piet en clown in Sint-Annaland
Vroonstede moet met
minder woningen toe
Raad is enthousiast
over 'opklapdrempels'
Bewoners Schapenweg
komen in geweer tegen
nieuw bedrijventerrein
A. den Haan al 50 jaar lid van vakbond FNV bouw
Donderdag 23 november 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Hij komt uit een sociaal nest. Vader was lid van de vak
bond en toen Adam den Haan ging werken, was het ei
genlijk logisch dat hij ook FNV-lid werd. Daar bleef het
echter niet bij. De nu 71-jarige Den Haan uit Sint-Maar
tensdijk werd vrijdag door de afdeling Tholen van FNV
Bouw gehuldigd voor 50 jaar lidmaatschap.
Uitkeringen
Barricaden
Hobby
Geen rust
Huldigingen
Heijboer: Gulden middenweg gevonden
De VVD is als enige tégen een verdubbeling van de
grondprijs op Thoolse bedrijventerreinen. In de commis
sie gemeentelijke ontwikkeling bepleitte mevrouw E.
Frigge-Hogesteeger maandag een gefaseerde verhoging,
maar ze kreeg daarvoor geen steun. Het CDA kon de li
beralen een heel eind volgen, maar tegen het voorstel
van b. en w. stemmen ging J.P. Bout te ver.
Tien huizen te koop in Anna Jacobapolder
In plan Vroonstede te Sint-Annaland mogen geen 129
woningen gebouwd worden zoals de gemeente had ge
wild. Het moeten er tien tot vijftien minder worden,
heeft de inspecteur van de ruimtelijke ordening gezegd
in de provinciale planologische commissie (ppc). „We
hebben voorgesteld om één tot twee jaar langer over het
plan te doen, maar dat kan niet in verband met provincia
le regelgeving", zei wethouder W.C. van Kempen maan
dagavond in de commissie gemeentelijke ontwikkeling.
'Gemillimeter' noemde hij deze opstelling.
Anna Jacobapolder
Minder blij met afnameverplichting
Het plaatsen van twee beweegbare verkeersdrempels in
de Paasdijkweg te Poortvliet valt bij de Thoolse gemeen
teraad in goede aarde. De proef van het bedrijf Neder
land Haarlem kost de gemeente geen cent. Wél zal ze,
indien meer van dergelijke drempels worden aange
schaft, deze bij genoemd bedrijf moeten kopen. Met die
voorwaarde hebben diverse leden van de commissie ge
meentelijke ontwikkeling moeite.
Proefproject
Raad stemt maandag over aankoop 5 ha grond
Bewoners van de Schapenweg in Poortvliet keren zich
tegen het plan van de gemeente om het bedrijventerrein
uit te breiden aan de oostkant van de Paasdijkweg. Daar
zou onder meer transportbedrijf De Groen - die uit de
dorpskern weg moet - een plaatsje moeten krijgen.
Maandag beslist de gemeenteraad over de aankoop hier
voor van vijf hectare landbouwgrond van P.C. Heijboer.
Sluiproute
Onrust
A. den Haan heeft in Maartenshof alweer een 'nevenfunctie' gevonden in de vorm van de cliëntenraad (voorheen bewonerscommissie).
Van huis uit was Den Haan dus al
lid van de bond. Eigenlijk is hij al
langer dan 50 jaar lid. „Meteen toen
ik van school kwam, werd ik lid. Zo
ging dat. Degene die de contributie
kwam innen, zei tegen mijn vader:
'Die jongen van je gaat ook al wer
ken hè. Dan moet hij ook lid van de
bond worden'. En zo ging dat. Maar
toen ik in dienst ging, werd het lid
maatschap opgezegd. En als je lan
ger dan zoveel maanden geen lid
was, dan moest je weer helemaal
opnieuw beginnen", aldus Den
Haan. Na zijn diensttijd ging hij
werken bij aannemer Piet Knuist in
Tholen. „Dat was voornamelijk
grondwerk, want ik had verder geen
speciale opleiding. We hebben toen
kabels gelegd bij vliegveld Woens-
drecht. Al snel ben ik toen de om
scholing ingegaan. Er was toen de
mogelijkheid om via het arbeidsbu
reau je in te schrijven voor een
plaats in de rijkswerkplaats in Ber
gen op Zoom. Daar kwam je dan in
dienst en ik koos voor de opleiding
tot timmerman. Dat trok me meer
dan het werk dat ik voordien deed.
Het duurde een paar jaar, want het
was een volledige opleiding tot ge
zel. In die tijd was ik ook een paar
maanden op stage bij Piet Jonkers
uit Halsteren. Nadat ik mijn diplo
ma had gehaald, ben ik ook bij Jon
kers gaan werken. Een beste werk
gever, maar geen zakenman. Hij is
er ook mee moeten stoppen. Na die
tijd werkte ik op timmerfabriek De
Pluimpot, hier in Sint-Maartensdijk
totdat ik in 1982 afgekeurd werd."
In al die jaren heeft Den Haan de
bijstand van de bond nooit nodig
gehad. „Maar voor hetzelfde geld is
dat wel het geval. Je kunt het als een
soort verzekering beschouwen",
zegt Den Haan die dan ook nooit
overwogen heeft zijn lidmaatschap
op te zeggen. Sterker nog, hij be-
schoude de vakbond (eerst de
bouw- en houtbond, later de bouw
bond en tegenwoordig FNV Bouw)
als meer dan een verzekering alleen.
Hij raakte betrokken bij de vakbe
weging en vervulde dan ook de no
dige bestuursfuncties. Van 1976 tot
1996 (toen de afdelingen van bouw
bond FNV in de hele gemeente fu
seerde) was hij voorzitter van de af
deling Sint-Maartensdijk. Van 1976
tot 1985 was hij voorzitter van de
afdeling Tholen van de FNV vak
centrale en daarna was hij nog pen
ningmeester. Van 1993 tot 1997 was
hij voorzitter van de werkgroep uit
keringsgerechtigden en ouderen van
het rayon Zeeland en West-Brabant.
Als zodanig had hij ook zitting in de
landelijke adviescommissie uitke
ringsgerechtigden.
Via zijn werk voor de vakbond
kwam Den Haan ook in de ww-
commissie van de gemeente terecht.
In deze adviescommissie heeft hij
nog wel eens merkwaardige dingen
meegemaakt. „Ik heb wel eens
moeten bukken voor een stoel die
naar me werd gegooid. Voor die
commissie kwamen mensen die een
scheve schaats gereden hadden met
betrekking tot een uitkering. De be
treffende man was al een jaar aan
het werk (samen met zijn vrouw) en
trok toch nog een uitkering. Op de
bijeenkomst werd hij zo boos dat hij
een stoel naar ons gooide. Ik moest
me bukken en de stoel verdween
achter me door de ruit. Ik weet niet
of hij ons wilde raken, maar het was
maar goed dat ik wegdook. Nou ja,
hij kon het toch niet erger maken
dan het al was", vertelt Den Haan
die tenslotte (in 1990) ook nog ge
meenteraadslid voor de PvdA werd.
In zijn werk voor de FNV heeft Den
Haan veel gedaan. Niet alleen ach
ter de schermen, maar zeker ook er
voor. Het was in de tijd dat de vak
beweging de barricaden nog wat
gemakkelijker opwierp. „Ik ben di
verse keren meegeweest om te de
monstreren bij de Zuid-Afrikaanse
ambassade in Den Haag. Om Man-
dela vrij te krijgen en tegen de on
derdrukking van de zwarte bevol
king. En omdat we daar dan toch
waren, gingen we meteen door naar
het hoofdkantoor van Shell omdat
die weg moesten uit Zuid-Afrika",
vertelt Den Haan. Overigens bleef
het wel rustig en de politie hoefde
niet in te grijpen op de bijeenkom
sten waar de Sint-Maartensdijkse
bestuurder bij was.
Ook ging Den Haan in tijden van
CAO-onderhandelingen met pam
fletten de bouwplaatsen op. „Maar
wel altijd eerst netjes melden bij de
directiekeet en zeggen waar je voor
kwam. Er zijn wel FNV'ers die dat
anders doen, maar ik vind dat niet
netjes. En ik heb ook nooit proble
men ondervonden. Sommige uit
voerders zeggen dat je onder schaft
tijd wel met de mensen kunt praten,
anderen roepen iedereen meteen
naar de keet. Maar boze uitvoerders
of aannemers ben ik eigenlijk nooit
tegengekomen. Het enige dat me
wel eens overkomen is, was dat er
hogere prijs uitkomen, was zijn
overtuiging. „Daarom is dit een re-
ele tussenstap. Ik denk dat we de
gulden middenweg gevonden heb
ben." Wanneer er aan ondernemers
toezeggingen gedaan zijn vóór de
raadsvergadering van 30 oktober
(toen is het voorstel voor de prijs
verhoging gelanceerd), blijven die
gestand. Het voorstel van mevr.
Frigge om de gemeenteraad jaar
lijks de grondprijs te laten vaststel
len, werd praktisch gehonoreerd.
„We praten er nog over in het colle
ge, maar een jaarlijkse herziening
zit eraan te komen", aldus de wet
houder.
Geen enkel commissielid maakte
een woord vuil aan het voorstel om
'snippers' gemeentegrond die voor
woningbouw nodig zijn, voortaan te
verkopen voor 225 gulden per vier
kante meter. En de verhoging van
vijf tientjes naar 100 gulden per
vierkante meter voor overige 'snip
pers' gemeentegrond was eveneens
een hamerstuk.
SGP tegen vrijheidsmaand. Het
Thoolse SGP-statenlid G.D. Roeland
heeft in de commissie welzijn ge
stemd tégen de provinciale bijdragen
van één en anderhalve ton voor de
Maand van de Vrijheid in 2001 en
2002. Volgens Roeland wil iedereen
streven naar meer verdraagzaamheid,
maar bestaat verschil van inzicht over
de manier waarop dat moet gebeuren.
Sinterklaas en zijn zwarte pieten
hadden zaterdagmiddag in Sint-
Annaland concurrentie van clown
Frankel, want die bleek voor de
kinderen ook een trekpleister te
zijn. Hij trad na aankomst van de
sint op in de Wellevaete en de kin
deren tot en met negen jaar geno
ten tijdens de voorstelling van eep
uur met volle teugen. Midden
standsvereniging Activa bleek
hiermee in de roos te hebben ge
in Tholen een vrachtwagen zand pal
achter mijn auto was leeggekiept,
zodat ik niet meer weg kon. Dan
stond er al lang een bulldozer ge
reed om het weer weg te schuiven,
maar ze wilden je dan even plagen.
In die tijd leerde hij ook vakbonds
leider (en huidig burgemeester van
Tilburg) Johan Stekelenburg ken
nen. „Daar heb ik later nog veel ge
mak van gehad. Op één of andere
manier klikte het en ik kreeg toen ik
raadslid was, regelmatig een briefje
schoten. Voor de jongens en meis
jes van 10 tot en met 12 jaar was
er een Europuzzeltocht. Bij elke
winkelier die aan de sinterklaas
actie meedeed lag een artikel in
de etalage, waarop de prijs in Ne
derlandse guldens stond. De kin
deren moesten die prijs omreke
nen in euro's tot tw^e cijfers
achter de komma. De formulieren
kunnen nog ingeleverd worden,
want de trekking is pas 16 decem-
uit Tilburg als daar op sociaal-eco
nomisch terrein iets veranderde. Het
idee om de gemeentelijke belastin
gen in termijnen te laten betalen,
kwam ook uit Tilburg. Ik was daar
voorstander van, maar aanvankelijk
kreeg ik niemand mee. Wijlen Piet
van Schetsen zei echter tegen me
dat ik door moest gaan en dat het
een kwestie van wennen was. En
uiteindelijk is het ook gelukt", ver
telt Den Haan die indertijd enkele
(soms heel pittige) cursussen volg
de op het gebied van bestuurswerk.
Zijn werkzaamheden voor de bond
en voor de gemeente vergden veel
ber met prijzen van 100, 50 en 25
gulden.
Voor de intocht van de sint stond
op het havenplateau dit keer de
complete fanfare Accelerando
aangetreden in plaats van het veel
kleinere zwarte pietenorkest. Na
dat de sint zijn schip had verlaten,
stapte hij over in het rijtuig van (le
familie De Boer, getrokken door
haflinger Lotte van Setalland. De
hoofdpiet hoefde ook niet te lopen,
tijd en energie. „Het was bijna een
dagtaak. Maar wat moet je anders
als je afgekeurd bent? Ik kon zelfs
geen tuintje onderhouden. Dus het
was voor mij een soort hobby. Ik
ging dat soort dingen steeds leuker
vinden." Den Haan zegt er overi
gens wel bij dat hij daarbij het geluk
had dat zijn vrouw nooit problemen
maakte over zijn bestuurlijke activi
teiten die hem soms om midder
nacht nog van een vergadering uit
Zierikzee terug naar huis deden ko
men. „En als je voorzitter bent van
zo'n FNV-afdeling, bellen mensen
je soms ook op de meest vreemde
twee drempels in de Paasdijkweg
gratis te plaatsen. Voor het bedrijf
een investering van anderhalve
ton. Tussen de T-splitsing met het
industrieterrein en de rotonde op
de Lageweg worden twee wegver
smallingen gerealiseerd. En op die
plaatsen komen de drempels. Ver
der maakt de gemeente een poort
constructie ter hoogte van de
Woonboulevard. En er komt op het
hele traject een parkeerverbod aan
weerszijden van de weg. Dit alles
vergt van de gemeente een investe
ring van 125.500 gulden. Waar
schuwingsborden zullen de weg
gebruiker op de gewijzigde
situatie attenderen. „Het risico is
verder dan ook voor de weggebrui
ker", zei de wethouder richting
zijn partijgenoot J.C. Koopman die
naar de aansprakelijkheid infor
meerde.
Mevrouw E. Frigge-Hogesteeger
had begrepen dat in het Groningse
Uithuizermeeden enkele vrachtwa
genchauffeurs geprobeerd hebben
de drempel - waarmee werd geëx
perimenteerd - te saboteren. „Ze
lijken me vandalismebestendig",
zei Heijboer die het niet verstandig
vond verder over dit aspect te pra
ten. „Wie bepaalt of de drempels
voldoen?" wilde J.P. Bout weten.
Dat is een zaak van de gemeente,
kreeg hij te horen. In Groningen
werd het aantal hardrijders terugge
drongen van 80 naar 17 procent.
maar andere zwarte pieten deel
den onderweg pepernoten uit aan
de belangstellenden, voor zover ze
niet achter de muziek via de Voor
straat en Ring naar de Wellevaete
gingen. Sinterklaas komt 2 decem
ber nog terug om de jeugdprijzen
van 250, 150, 100 en 50 gulden te
trekken. De eindtrekking van de
winkelactie van Activa is pas 16
december met o.a. de hoofdprijs
van 1000 gulden.
tijden op. Zaterdagavond om half
elf willen ze dan nog het antwoord
op een vraag weten. Kan dat dan
niet wachten tot maandag? Nee,
want ze zitten op dat moment op
een verjaardag en men is het ergens
niet over eens, dus moet er ant
woord komen. Nou ja, dat hoort er
bij, moetje dan maar denken", zegt
Den Haan. Maar heeft al dat afde-
lingswerk nu eigenlijk wel zoden
aan de dijk gezet? „Ja, ik denk het
wel. Want iedere werkgever is ervan
doordrongen dat als er een afde
lingsbestuurder komt, de rest achter
hem staat."
Den Haan werkte graag als vak
bondslid voor de bouw. „Het is een
apart soort mensen. Heel collegiaal
en een hechte club. Ik had er gemak
kelijk ingang. Het ijs was sneller ge
broken. Vaak ging ik samen met Jan
de Graaf naar een bouwplaats toe.
De Graaf deed het sociaal fonds en
ik verving hem wel eens. Dan krijg
je toch met heel veel mensen te ma
ken. En als je ze kent, dan scheelt
dat enorm."
En toch is het vakbondswerk vol
gens de jubilaris niet meer wat het
geweest is. „Er is heel veel veran
derd. Als bestuurder heb je veel
minder contacten. Het vakantiegeld
wordt bijvoorbeeld tegenwoordig
rechtstreeks gestort op de rekening
van de werknemers. Daar hoeven de
mensen niet meer voor naar een vak
bondsbestuurder. De afstand tussen
de bond en leden is groter gewor
den. Bovendien heeft de afdeling
meer werk gekregen. Alles moet nu
veel meer voorgekauwd naar het
districtskantoor toe dan vroeger. Wat
dat betreft, zou ik nu niet meer in
kunnen stappen. Al zou ik het wil
len."
Vele jaren hield de Smurdiekenaar
het werk vol, maar toen hij en zijn
vrouw zo'n twee jaar geleden naar
woonzorgcentrum Maartenshof ver
huisden, gaf hij alle functies op. „Ik
kwam hier voor mijn rust. Maar ja,
hoe gaat dat? Al snel begon het ver
haal weer opnieuw. Toen er een be
wonerscommissie moest komen in
Maartenshof, werd ik gevraagd om
voorzitter te worden. De woning
stichting kende ik nog, omdat ik
daar ook nog bestuurswerk voor heb
gedaan. Maar het gevolg was, dat ik
als voorzitter (samen met nog een
lid van de bewonerscommissie) ook
zitting moest nemen in de centrale
cliëntenraad van Ten Anker", vertelt
Den Haan. „Al langer hebben ze me
gever Bouman-Potter wil zitten, is
volgens hen niet relevant: 'De be
stelwagens in de kleuren van Bou
man-Potter staan altijd al gepar
keerd op de terreinen van
Bouman-Potter'. Het lijkt de brief
schrijvers economischer voor een
transportbedrijf om meteen op brede
wegen aansluiting te hebben, in
plaats van eerst door een 50-km-zo-
ne te moeten rijden en rotondes te
moeten nemen. De achtergrond van
deze opmerking is, dat De Groen
r\sg een optie heeft op grond bij
Stolen-stad.
oewel de bewoners begrijpen dat
onder de huidige economische om
standigheden Poortvlietse bedrijven
gevraagd om lid te worden van de
Anbo. Dat heb ik steeds afgehou
den, maar toen we hier kwamen wo
nen, heb ik toegegeven. En begint
het. Zé vroegen me voorzitter te
worden, maar dat wilde ik niet. Uit
eindelijk wilde de voorzitter wel
aanblijven, als ik tweede voorzitter
werd en de plaats die de voorzitter
had in het bestuur van de stichting
Welzijn voor Ouderen over wilde
nemen. Dat heb ik toen gedaan.
Maar ze hadden me niet verteld dat
de Anbo-voorzitter ook penning
meester was bij Welzijn voor Oude
ren. Zodoende heb ik nu weer al het
nodige op mijn bord. Maar ach, wat
moet je anders een hele dag doen?
Het zit gewoon in me." En blijkbaar
is die sociale betrokkenheid een fa
miliekwaaltje, want ook Den Haans
zoon Marty is actief in zowel de
FNV Bouw (afdelingsvoorzitter) als
in de politiek (PvdA-gemeente-
raadslid). „Maar nooit heb ik er bij
hem op aangedrongen om zoiets te
gaan doen. Integendeel, ik heb hem
altijd voorgehouden dat er veel tijd
in gaat zitten."
De gouden FNV-speld met robijn
was vrijdagavond de oogst voor Den
Haan. Samen met 21 andere jubila
rissen werd hij gehuldigd in het
Veerhuis te Anna Jacobapolder.
Naast de Smurdiekenaar, werden
ook A.C. Goedegebuure uit Sint-
Annaland en Gerard Quaak geëerd
voor 50 jaar lidmaatschap. G. van
Ast, A. Springer en J.J. Guequierre
uit Sint-Maartensdijk, P.F. Hommel
en J.M. Heijboer uit Oud-Vosse-
meer, A. de Jonge en M. Oosdijk uit
Stavenisse en W.M. Scherpenisse uit
Sint-Annaland zijn al veertig jaar lid
van de FNV, terwijl A.D. Bruijnzeel,
W.A. Ligtendag, P. Ridderhof en R.
Ridderhof uit Sint-Annaland, M.W.
Moerland, C. van Haaften en J.P.H.
Vermaas uit Stavenisse, M.D. Moer
land en E.M. Bos uit Sint-Maartens
dijk, K.C. Deurloo uit Scherpenisse
en J. Hendrikse uit Nieuw-Vosse-
meer een kwart eeuw lid zijn.
Den Haan is na zijn huldiging nog
niet van plan zijn lidmaatschap op te
zeggen. „Dan had ik dat al veel lan
ger gedaan. Nee, de betrokkenheid
is er nog wel, al is het niet meer di
rect. En ook voor ouderen en uitke
ringsgerechtigden, heeft de FNV
best wat diensten ter beschikking,
zoals voor het aanvragen van subsi
dies en het invullen van belastingbil
jetten. We gaan gewoon nog maar
even door."
Advertentie I.M.
Bouwgrond op bestaande bedrij- een deel van de meeropbrengst ge-
venterreinen gaat in Tholen-stad
100 gulden per vierkante meter
kosten (nu varieert dat van 42,50
tot 55 gulden) en in de andere
plaatsen 80 gulden (nu tussen 44,50
en 62,50 gulden). „De verhoging is
wel fors, maar er is sprake van een
inhaalslag. Ten opzichte van omlig
gende gemeenten doen we niets
vreemds", zei A.L. Piet (Christen-
Unie). Hij zei plaatsen te kennen
waar wel duizend gulden voor een
vierkante meter wordt gevraagd.
„De marktprijs is met 100% geste
gen." SGP'er P.W.J. Hoek vond het
prima dat er marktconform gewerkt
gaat worden. „En we zijn blij dat
bruikt wordt om oude bedrijventer
reinen te saneren." Met gemiddeld
66 gulden per vierkante meter was
de prijs van industriegrond in Zee
land in 1998 zowat de laagste van
Nederland (op de drie noordelijke
provincies na).
Mevrouw Frigge vond dat de ge
meente een dergelijke forse prijs
verhoging tegenover het bedrijfsle
ven niet kan maken en Bout viel
haar bij. „Doe het gefaseerd", zei
het VVD-raadslid. „Het gaat juist
stapsgewijze", reageerde wethou
der K.A. Heijboer. Wanneer er nieu
we bedrijventerreinen ontwikkeld
worden, zal er ongetwijfeld een nog
Vroonstede moet een modelwijk waterweg al verworven was. Het
worden voor wat betreft duurzaam
bouwen, waterhuishouding en
beeldkwaliteit, zo werd duidelijk tij
dens de presentatie van het schets-
plan dit voorjaar. De wijk - begrensd
door F.M. Boogaardweg, Dorps-
weg/Bierensstraat en Zoetwaterweg
- moet tot 2007 voorzien in de wo
ningbehoefte van het dorp. Nu blijkt
dat de inspecteur vindt dat er teveel
huizen in het plan zitten. De 129 zijn
meer dan er volgens de provinciale
plannen in Sint-Annaland verwe
zenlijkt mogen worden. „De dertig
woningen van de Vroonhof en het
project op het voormalige terrein
van Jeroense aan de Hoenderweg
spelen daarbij ook een rol", aldus
Van Kempen. Vroonstede met een of
twee jaar verlengen wil de provincie
niet toestaan. „Dat is best vervelend.
We zullen intern naar een oplossing
moeten zoeken", zei de wethouder
in de commissie.
Vorige week meldden wij al, dat de
ppc vindt dat de aanleg van de wijk
aan de kant van de bestaande bebou
wing moet beginnen in plaats van
aan de Zoetwaterweg. Bij de ont
wikkeling van het plan in 1994 wil
de de gemeente dat ook, maar bij
nader inzien besloot men het anders
te doen omdat de grond aan de Zoet-
daarop gebaseerde plan kan dus in
de prullenbak en er zal een nieuw
gemaakt moeten worden als de ppc
vasthoudt aan deze eis.
Gelukkig kon de wethouder ook nog
iets positiefs melden: de plannen
Graefnisse te Sint-Philipsland en
Welhoek te Oud-Vossemeer vonden
wél genade in de ogen van de ppc.
De bedoeling is dat projectontwik
kelaar Stienstra daar respectievelijk
80 a 90 en 93 huizen realiseert.
De aankoop van grond in Anna Ja
cobapolder is doorgeschoven naar
volgend jaar in verband met de kop
peling aan het bestemmingsplan.
Dat verbaasde commissielid A.P.
Komaat enigszins. „Die uitbreiding
is, zover ik weet, destijds al in het
bestemmingsplan meegenomen. Al
leen is toen besloten de grond in
twee fasen aan te kopen." Wethou
der K.A. Heijboer hield staande dat
het wachten is op een nieuw bestem
mingsplan. „In Anna Jacobapolder
staan momenteel meer dan tien hui
zen te koop. Daarom is het mis
schien beter om oude panden aan te
kopen en daar nieuw te bouwen",
opperde A.L. Piet.
CDA, CU en SGP plaatsten vraag
tekens bij de door Nederland
Haarlem gestelde voorwaarde. Ze
drongen er bij wethouder K.A.
Heijboer op aan, voor eventuele
vervolgleveranties een marktcon
forme prijs te bedingen. Deze zal
dat in de besprekingen meenemen.
Het systeem op zich werd door Pv
dA, VVD, CU en CDA geprezen.
Anders dan de traditionele drem
pel vormt de beweegbare géén ob
stakel voor iemand die zich aan de
geldende snelheid houdt. Pas wan
neer iemand te hard rijdt, komen
de ijzeren balken vier centimeter
uit het wegdek omhoog (een tradi
tionele verkeersdrempel is 12 cm
hoog). Echter niet bij motoren en
dat betreurde mevrouw E. Frigge-
Hogesteeger. Metingen in septem
ber hebben uitgewezen dat 56,3%
van de weggebruikers op de Paas
dijkweg harder rijdt dan 50 km/u.
In de periode 1995 t/m 1999 zijn
er twintig ongevallen gebeurd,
waarbij in alle gevallen de snel
heid te hoog was. Door het terug
dringen van de snelheid hoopt het
gemeentebestuur de weg veiliger
te maken.
Nederland Haarlem is bereid, in
het kader van een proefproject, de
C. Dekker en mevrouw L. IJzerman onvoldoende ruimte hebben om uil
kondigen in een brief aan de raads
leden aan, alles in het werk te zullen
stellen om de realisatie van het be
drijventerrein te vertragen. En een
schadeclaim kan de gemeente ook
verwachten. De verontruste bewo
ners denken dat het niet bij de ge
noemde vijf hectare blijft: door het
plan komt 3,7 ha landbouwgrond
tussen twee bedrijventerreinen te
liggen. 'Wat daarmee op termijn
gaat gebeuren, ligt natuurlijk voor
de hand. Ook dit zal uiteindelijk
omgetoverd worden in bedrijventer
rein' schrijven ze aan de gemeente
raad.
De bewoners vinden dat de aanpak
van het gemeentebestuur haaks
staat op het streekplan Zeeland. Met
een oppervlakte van zo'n tien hecta
re is het bedrijventerrein volgens
hen inmiddels 'buitensporig groot'
in relatie tot de kleine woonkern. In
het raadsvoorstel staat juist dat de
provincie het plan 'in beginsel on
dersteunt'. Wél moet de gemeente
nog diverse zaken nader onderbou
wen, zoals de begrenzing, uitbrei
dingsbehoefte, definiëring van het
begrip 'lokaal bedrijf', infrastruc
tuur, zonering, maskerende groen
voorzieningen en waterhuishou
ding.
De landschappelijke en cultuurhis
torische waarden van het gebied
dreigen verloren te gaan als dit plan
doorgaat, vrezen de bewoners. Ze
wijzen op de verplaatsing van gara
ge Niemantsverdriet die volgens hen
hetzelfde effect heeft. De populari
teit van de Schapenweg als wandel
en fietsroute - vanwege de rust, het
dorpsaanzicht en de levende natuur -
zal met de komst van een bedrijven
terrein verdwijnen. Nu al ondervin
den de bewoners overlast van zwaar
verkeer doordat de weg als sluiprou
te wordt gebruikt door zwaar ver
keer. 'Ons huis schudt regelmatig
heen en weer'Ze vinden bovendien
dat De Groen de overlast van zijn
bedrijf bagatelliseert. Diens argu
ment dat hij dicht bij zijn opdracht-
te breiden, vinden ze dat het lande
lijke en agrarische karakter van de
omgeving niet verloren mag gaan.
Ook een persoonlijk argumenl
speelt daarbij: 'Ons woon- en leef-
plezier verdwijnt grotendeels. Er
wij kiezen er niet voor om te gaar
wonen op een bedrijventerrein'.
Al in juni heeft een meerderheid var
de commissie gemeentelijke ont
wikkeling - in een besloten vergade
ring - positief geadviseerd over de
aankoop van de grond van Heijboer.
De CU was tegen en de VVD - die
eerder over de aankoop van het wei
land van Deurloo verdeeld stemde -
nam nog geen standpunt in. De brief
van de bewoners was maandag vooi
diverse commissieleden aanleiding
om te wijzen op de onrust die is ont
staan. „Betrek hen vroegtijdig bij de
plannen", zei mevrouw E. Frigge-
Hogesteeger (VVD), die bijval
kreeg van P.W.J. Hoek (SGP).
„Wanneer we wat hebben, gaan we
er ook mee naar de bewoners", zeg
de wethouder W.C. van Kempen toe.
A.L. Piet (CU) hield hem voor dal
de meerderheid van de gemeente
raad het eerder beter vond dat De
Groen naar Tholen wordt verplaatst.
„We hebben, nadat de onderhande
lingen met Deurloo over grondaan
koop op niets uitliepen, uw opdrachl
uitgevoerd om te kijken wat we ver
der konden doen. En daarbij is ook
gekeken wat er voor De Groen mo
gelijk was. Maar het is nu nog te
vroeg om opening van zaken te ge
ven", aldus Van Kempen.
Dhr Goedegebuure ment Lotte van Sint-Annaland die het rijtuig met sint en zijn hoofdpiet door de straten trekt.