„Ik heb wel eens moeten bukken voor een stoel die naar me werd gegooid" Hogere grondprijs gaat de VVD te ver Sint, piet en clown in Sint-Annaland Vroonstede moet met minder woningen toe Raad is enthousiast over 'opklapdrempels' Bewoners Schapenweg komen in geweer tegen nieuw bedrijventerrein A. den Haan al 50 jaar lid van vakbond FNV bouw Donderdag 23 november 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Hij komt uit een sociaal nest. Vader was lid van de vak bond en toen Adam den Haan ging werken, was het ei genlijk logisch dat hij ook FNV-lid werd. Daar bleef het echter niet bij. De nu 71-jarige Den Haan uit Sint-Maar tensdijk werd vrijdag door de afdeling Tholen van FNV Bouw gehuldigd voor 50 jaar lidmaatschap. Uitkeringen Barricaden Hobby Geen rust Huldigingen Heijboer: Gulden middenweg gevonden De VVD is als enige tégen een verdubbeling van de grondprijs op Thoolse bedrijventerreinen. In de commis sie gemeentelijke ontwikkeling bepleitte mevrouw E. Frigge-Hogesteeger maandag een gefaseerde verhoging, maar ze kreeg daarvoor geen steun. Het CDA kon de li beralen een heel eind volgen, maar tegen het voorstel van b. en w. stemmen ging J.P. Bout te ver. Tien huizen te koop in Anna Jacobapolder In plan Vroonstede te Sint-Annaland mogen geen 129 woningen gebouwd worden zoals de gemeente had ge wild. Het moeten er tien tot vijftien minder worden, heeft de inspecteur van de ruimtelijke ordening gezegd in de provinciale planologische commissie (ppc). „We hebben voorgesteld om één tot twee jaar langer over het plan te doen, maar dat kan niet in verband met provincia le regelgeving", zei wethouder W.C. van Kempen maan dagavond in de commissie gemeentelijke ontwikkeling. 'Gemillimeter' noemde hij deze opstelling. Anna Jacobapolder Minder blij met afnameverplichting Het plaatsen van twee beweegbare verkeersdrempels in de Paasdijkweg te Poortvliet valt bij de Thoolse gemeen teraad in goede aarde. De proef van het bedrijf Neder land Haarlem kost de gemeente geen cent. Wél zal ze, indien meer van dergelijke drempels worden aange schaft, deze bij genoemd bedrijf moeten kopen. Met die voorwaarde hebben diverse leden van de commissie ge meentelijke ontwikkeling moeite. Proefproject Raad stemt maandag over aankoop 5 ha grond Bewoners van de Schapenweg in Poortvliet keren zich tegen het plan van de gemeente om het bedrijventerrein uit te breiden aan de oostkant van de Paasdijkweg. Daar zou onder meer transportbedrijf De Groen - die uit de dorpskern weg moet - een plaatsje moeten krijgen. Maandag beslist de gemeenteraad over de aankoop hier voor van vijf hectare landbouwgrond van P.C. Heijboer. Sluiproute Onrust A. den Haan heeft in Maartenshof alweer een 'nevenfunctie' gevonden in de vorm van de cliëntenraad (voorheen bewonerscommissie). Van huis uit was Den Haan dus al lid van de bond. Eigenlijk is hij al langer dan 50 jaar lid. „Meteen toen ik van school kwam, werd ik lid. Zo ging dat. Degene die de contributie kwam innen, zei tegen mijn vader: 'Die jongen van je gaat ook al wer ken hè. Dan moet hij ook lid van de bond worden'. En zo ging dat. Maar toen ik in dienst ging, werd het lid maatschap opgezegd. En als je lan ger dan zoveel maanden geen lid was, dan moest je weer helemaal opnieuw beginnen", aldus Den Haan. Na zijn diensttijd ging hij werken bij aannemer Piet Knuist in Tholen. „Dat was voornamelijk grondwerk, want ik had verder geen speciale opleiding. We hebben toen kabels gelegd bij vliegveld Woens- drecht. Al snel ben ik toen de om scholing ingegaan. Er was toen de mogelijkheid om via het arbeidsbu reau je in te schrijven voor een plaats in de rijkswerkplaats in Ber gen op Zoom. Daar kwam je dan in dienst en ik koos voor de opleiding tot timmerman. Dat trok me meer dan het werk dat ik voordien deed. Het duurde een paar jaar, want het was een volledige opleiding tot ge zel. In die tijd was ik ook een paar maanden op stage bij Piet Jonkers uit Halsteren. Nadat ik mijn diplo ma had gehaald, ben ik ook bij Jon kers gaan werken. Een beste werk gever, maar geen zakenman. Hij is er ook mee moeten stoppen. Na die tijd werkte ik op timmerfabriek De Pluimpot, hier in Sint-Maartensdijk totdat ik in 1982 afgekeurd werd." In al die jaren heeft Den Haan de bijstand van de bond nooit nodig gehad. „Maar voor hetzelfde geld is dat wel het geval. Je kunt het als een soort verzekering beschouwen", zegt Den Haan die dan ook nooit overwogen heeft zijn lidmaatschap op te zeggen. Sterker nog, hij be- schoude de vakbond (eerst de bouw- en houtbond, later de bouw bond en tegenwoordig FNV Bouw) als meer dan een verzekering alleen. Hij raakte betrokken bij de vakbe weging en vervulde dan ook de no dige bestuursfuncties. Van 1976 tot 1996 (toen de afdelingen van bouw bond FNV in de hele gemeente fu seerde) was hij voorzitter van de af deling Sint-Maartensdijk. Van 1976 tot 1985 was hij voorzitter van de afdeling Tholen van de FNV vak centrale en daarna was hij nog pen ningmeester. Van 1993 tot 1997 was hij voorzitter van de werkgroep uit keringsgerechtigden en ouderen van het rayon Zeeland en West-Brabant. Als zodanig had hij ook zitting in de landelijke adviescommissie uitke ringsgerechtigden. Via zijn werk voor de vakbond kwam Den Haan ook in de ww- commissie van de gemeente terecht. In deze adviescommissie heeft hij nog wel eens merkwaardige dingen meegemaakt. „Ik heb wel eens moeten bukken voor een stoel die naar me werd gegooid. Voor die commissie kwamen mensen die een scheve schaats gereden hadden met betrekking tot een uitkering. De be treffende man was al een jaar aan het werk (samen met zijn vrouw) en trok toch nog een uitkering. Op de bijeenkomst werd hij zo boos dat hij een stoel naar ons gooide. Ik moest me bukken en de stoel verdween achter me door de ruit. Ik weet niet of hij ons wilde raken, maar het was maar goed dat ik wegdook. Nou ja, hij kon het toch niet erger maken dan het al was", vertelt Den Haan die tenslotte (in 1990) ook nog ge meenteraadslid voor de PvdA werd. In zijn werk voor de FNV heeft Den Haan veel gedaan. Niet alleen ach ter de schermen, maar zeker ook er voor. Het was in de tijd dat de vak beweging de barricaden nog wat gemakkelijker opwierp. „Ik ben di verse keren meegeweest om te de monstreren bij de Zuid-Afrikaanse ambassade in Den Haag. Om Man- dela vrij te krijgen en tegen de on derdrukking van de zwarte bevol king. En omdat we daar dan toch waren, gingen we meteen door naar het hoofdkantoor van Shell omdat die weg moesten uit Zuid-Afrika", vertelt Den Haan. Overigens bleef het wel rustig en de politie hoefde niet in te grijpen op de bijeenkom sten waar de Sint-Maartensdijkse bestuurder bij was. Ook ging Den Haan in tijden van CAO-onderhandelingen met pam fletten de bouwplaatsen op. „Maar wel altijd eerst netjes melden bij de directiekeet en zeggen waar je voor kwam. Er zijn wel FNV'ers die dat anders doen, maar ik vind dat niet netjes. En ik heb ook nooit proble men ondervonden. Sommige uit voerders zeggen dat je onder schaft tijd wel met de mensen kunt praten, anderen roepen iedereen meteen naar de keet. Maar boze uitvoerders of aannemers ben ik eigenlijk nooit tegengekomen. Het enige dat me wel eens overkomen is, was dat er hogere prijs uitkomen, was zijn overtuiging. „Daarom is dit een re- ele tussenstap. Ik denk dat we de gulden middenweg gevonden heb ben." Wanneer er aan ondernemers toezeggingen gedaan zijn vóór de raadsvergadering van 30 oktober (toen is het voorstel voor de prijs verhoging gelanceerd), blijven die gestand. Het voorstel van mevr. Frigge om de gemeenteraad jaar lijks de grondprijs te laten vaststel len, werd praktisch gehonoreerd. „We praten er nog over in het colle ge, maar een jaarlijkse herziening zit eraan te komen", aldus de wet houder. Geen enkel commissielid maakte een woord vuil aan het voorstel om 'snippers' gemeentegrond die voor woningbouw nodig zijn, voortaan te verkopen voor 225 gulden per vier kante meter. En de verhoging van vijf tientjes naar 100 gulden per vierkante meter voor overige 'snip pers' gemeentegrond was eveneens een hamerstuk. SGP tegen vrijheidsmaand. Het Thoolse SGP-statenlid G.D. Roeland heeft in de commissie welzijn ge stemd tégen de provinciale bijdragen van één en anderhalve ton voor de Maand van de Vrijheid in 2001 en 2002. Volgens Roeland wil iedereen streven naar meer verdraagzaamheid, maar bestaat verschil van inzicht over de manier waarop dat moet gebeuren. Sinterklaas en zijn zwarte pieten hadden zaterdagmiddag in Sint- Annaland concurrentie van clown Frankel, want die bleek voor de kinderen ook een trekpleister te zijn. Hij trad na aankomst van de sint op in de Wellevaete en de kin deren tot en met negen jaar geno ten tijdens de voorstelling van eep uur met volle teugen. Midden standsvereniging Activa bleek hiermee in de roos te hebben ge in Tholen een vrachtwagen zand pal achter mijn auto was leeggekiept, zodat ik niet meer weg kon. Dan stond er al lang een bulldozer ge reed om het weer weg te schuiven, maar ze wilden je dan even plagen. In die tijd leerde hij ook vakbonds leider (en huidig burgemeester van Tilburg) Johan Stekelenburg ken nen. „Daar heb ik later nog veel ge mak van gehad. Op één of andere manier klikte het en ik kreeg toen ik raadslid was, regelmatig een briefje schoten. Voor de jongens en meis jes van 10 tot en met 12 jaar was er een Europuzzeltocht. Bij elke winkelier die aan de sinterklaas actie meedeed lag een artikel in de etalage, waarop de prijs in Ne derlandse guldens stond. De kin deren moesten die prijs omreke nen in euro's tot tw^e cijfers achter de komma. De formulieren kunnen nog ingeleverd worden, want de trekking is pas 16 decem- uit Tilburg als daar op sociaal-eco nomisch terrein iets veranderde. Het idee om de gemeentelijke belastin gen in termijnen te laten betalen, kwam ook uit Tilburg. Ik was daar voorstander van, maar aanvankelijk kreeg ik niemand mee. Wijlen Piet van Schetsen zei echter tegen me dat ik door moest gaan en dat het een kwestie van wennen was. En uiteindelijk is het ook gelukt", ver telt Den Haan die indertijd enkele (soms heel pittige) cursussen volg de op het gebied van bestuurswerk. Zijn werkzaamheden voor de bond en voor de gemeente vergden veel ber met prijzen van 100, 50 en 25 gulden. Voor de intocht van de sint stond op het havenplateau dit keer de complete fanfare Accelerando aangetreden in plaats van het veel kleinere zwarte pietenorkest. Na dat de sint zijn schip had verlaten, stapte hij over in het rijtuig van (le familie De Boer, getrokken door haflinger Lotte van Setalland. De hoofdpiet hoefde ook niet te lopen, tijd en energie. „Het was bijna een dagtaak. Maar wat moet je anders als je afgekeurd bent? Ik kon zelfs geen tuintje onderhouden. Dus het was voor mij een soort hobby. Ik ging dat soort dingen steeds leuker vinden." Den Haan zegt er overi gens wel bij dat hij daarbij het geluk had dat zijn vrouw nooit problemen maakte over zijn bestuurlijke activi teiten die hem soms om midder nacht nog van een vergadering uit Zierikzee terug naar huis deden ko men. „En als je voorzitter bent van zo'n FNV-afdeling, bellen mensen je soms ook op de meest vreemde twee drempels in de Paasdijkweg gratis te plaatsen. Voor het bedrijf een investering van anderhalve ton. Tussen de T-splitsing met het industrieterrein en de rotonde op de Lageweg worden twee wegver smallingen gerealiseerd. En op die plaatsen komen de drempels. Ver der maakt de gemeente een poort constructie ter hoogte van de Woonboulevard. En er komt op het hele traject een parkeerverbod aan weerszijden van de weg. Dit alles vergt van de gemeente een investe ring van 125.500 gulden. Waar schuwingsborden zullen de weg gebruiker op de gewijzigde situatie attenderen. „Het risico is verder dan ook voor de weggebrui ker", zei de wethouder richting zijn partijgenoot J.C. Koopman die naar de aansprakelijkheid infor meerde. Mevrouw E. Frigge-Hogesteeger had begrepen dat in het Groningse Uithuizermeeden enkele vrachtwa genchauffeurs geprobeerd hebben de drempel - waarmee werd geëx perimenteerd - te saboteren. „Ze lijken me vandalismebestendig", zei Heijboer die het niet verstandig vond verder over dit aspect te pra ten. „Wie bepaalt of de drempels voldoen?" wilde J.P. Bout weten. Dat is een zaak van de gemeente, kreeg hij te horen. In Groningen werd het aantal hardrijders terugge drongen van 80 naar 17 procent. maar andere zwarte pieten deel den onderweg pepernoten uit aan de belangstellenden, voor zover ze niet achter de muziek via de Voor straat en Ring naar de Wellevaete gingen. Sinterklaas komt 2 decem ber nog terug om de jeugdprijzen van 250, 150, 100 en 50 gulden te trekken. De eindtrekking van de winkelactie van Activa is pas 16 december met o.a. de hoofdprijs van 1000 gulden. tijden op. Zaterdagavond om half elf willen ze dan nog het antwoord op een vraag weten. Kan dat dan niet wachten tot maandag? Nee, want ze zitten op dat moment op een verjaardag en men is het ergens niet over eens, dus moet er ant woord komen. Nou ja, dat hoort er bij, moetje dan maar denken", zegt Den Haan. Maar heeft al dat afde- lingswerk nu eigenlijk wel zoden aan de dijk gezet? „Ja, ik denk het wel. Want iedere werkgever is ervan doordrongen dat als er een afde lingsbestuurder komt, de rest achter hem staat." Den Haan werkte graag als vak bondslid voor de bouw. „Het is een apart soort mensen. Heel collegiaal en een hechte club. Ik had er gemak kelijk ingang. Het ijs was sneller ge broken. Vaak ging ik samen met Jan de Graaf naar een bouwplaats toe. De Graaf deed het sociaal fonds en ik verving hem wel eens. Dan krijg je toch met heel veel mensen te ma ken. En als je ze kent, dan scheelt dat enorm." En toch is het vakbondswerk vol gens de jubilaris niet meer wat het geweest is. „Er is heel veel veran derd. Als bestuurder heb je veel minder contacten. Het vakantiegeld wordt bijvoorbeeld tegenwoordig rechtstreeks gestort op de rekening van de werknemers. Daar hoeven de mensen niet meer voor naar een vak bondsbestuurder. De afstand tussen de bond en leden is groter gewor den. Bovendien heeft de afdeling meer werk gekregen. Alles moet nu veel meer voorgekauwd naar het districtskantoor toe dan vroeger. Wat dat betreft, zou ik nu niet meer in kunnen stappen. Al zou ik het wil len." Vele jaren hield de Smurdiekenaar het werk vol, maar toen hij en zijn vrouw zo'n twee jaar geleden naar woonzorgcentrum Maartenshof ver huisden, gaf hij alle functies op. „Ik kwam hier voor mijn rust. Maar ja, hoe gaat dat? Al snel begon het ver haal weer opnieuw. Toen er een be wonerscommissie moest komen in Maartenshof, werd ik gevraagd om voorzitter te worden. De woning stichting kende ik nog, omdat ik daar ook nog bestuurswerk voor heb gedaan. Maar het gevolg was, dat ik als voorzitter (samen met nog een lid van de bewonerscommissie) ook zitting moest nemen in de centrale cliëntenraad van Ten Anker", vertelt Den Haan. „Al langer hebben ze me gever Bouman-Potter wil zitten, is volgens hen niet relevant: 'De be stelwagens in de kleuren van Bou man-Potter staan altijd al gepar keerd op de terreinen van Bouman-Potter'. Het lijkt de brief schrijvers economischer voor een transportbedrijf om meteen op brede wegen aansluiting te hebben, in plaats van eerst door een 50-km-zo- ne te moeten rijden en rotondes te moeten nemen. De achtergrond van deze opmerking is, dat De Groen r\sg een optie heeft op grond bij Stolen-stad. oewel de bewoners begrijpen dat onder de huidige economische om standigheden Poortvlietse bedrijven gevraagd om lid te worden van de Anbo. Dat heb ik steeds afgehou den, maar toen we hier kwamen wo nen, heb ik toegegeven. En begint het. Zé vroegen me voorzitter te worden, maar dat wilde ik niet. Uit eindelijk wilde de voorzitter wel aanblijven, als ik tweede voorzitter werd en de plaats die de voorzitter had in het bestuur van de stichting Welzijn voor Ouderen over wilde nemen. Dat heb ik toen gedaan. Maar ze hadden me niet verteld dat de Anbo-voorzitter ook penning meester was bij Welzijn voor Oude ren. Zodoende heb ik nu weer al het nodige op mijn bord. Maar ach, wat moet je anders een hele dag doen? Het zit gewoon in me." En blijkbaar is die sociale betrokkenheid een fa miliekwaaltje, want ook Den Haans zoon Marty is actief in zowel de FNV Bouw (afdelingsvoorzitter) als in de politiek (PvdA-gemeente- raadslid). „Maar nooit heb ik er bij hem op aangedrongen om zoiets te gaan doen. Integendeel, ik heb hem altijd voorgehouden dat er veel tijd in gaat zitten." De gouden FNV-speld met robijn was vrijdagavond de oogst voor Den Haan. Samen met 21 andere jubila rissen werd hij gehuldigd in het Veerhuis te Anna Jacobapolder. Naast de Smurdiekenaar, werden ook A.C. Goedegebuure uit Sint- Annaland en Gerard Quaak geëerd voor 50 jaar lidmaatschap. G. van Ast, A. Springer en J.J. Guequierre uit Sint-Maartensdijk, P.F. Hommel en J.M. Heijboer uit Oud-Vosse- meer, A. de Jonge en M. Oosdijk uit Stavenisse en W.M. Scherpenisse uit Sint-Annaland zijn al veertig jaar lid van de FNV, terwijl A.D. Bruijnzeel, W.A. Ligtendag, P. Ridderhof en R. Ridderhof uit Sint-Annaland, M.W. Moerland, C. van Haaften en J.P.H. Vermaas uit Stavenisse, M.D. Moer land en E.M. Bos uit Sint-Maartens dijk, K.C. Deurloo uit Scherpenisse en J. Hendrikse uit Nieuw-Vosse- meer een kwart eeuw lid zijn. Den Haan is na zijn huldiging nog niet van plan zijn lidmaatschap op te zeggen. „Dan had ik dat al veel lan ger gedaan. Nee, de betrokkenheid is er nog wel, al is het niet meer di rect. En ook voor ouderen en uitke ringsgerechtigden, heeft de FNV best wat diensten ter beschikking, zoals voor het aanvragen van subsi dies en het invullen van belastingbil jetten. We gaan gewoon nog maar even door." Advertentie I.M. Bouwgrond op bestaande bedrij- een deel van de meeropbrengst ge- venterreinen gaat in Tholen-stad 100 gulden per vierkante meter kosten (nu varieert dat van 42,50 tot 55 gulden) en in de andere plaatsen 80 gulden (nu tussen 44,50 en 62,50 gulden). „De verhoging is wel fors, maar er is sprake van een inhaalslag. Ten opzichte van omlig gende gemeenten doen we niets vreemds", zei A.L. Piet (Christen- Unie). Hij zei plaatsen te kennen waar wel duizend gulden voor een vierkante meter wordt gevraagd. „De marktprijs is met 100% geste gen." SGP'er P.W.J. Hoek vond het prima dat er marktconform gewerkt gaat worden. „En we zijn blij dat bruikt wordt om oude bedrijventer reinen te saneren." Met gemiddeld 66 gulden per vierkante meter was de prijs van industriegrond in Zee land in 1998 zowat de laagste van Nederland (op de drie noordelijke provincies na). Mevrouw Frigge vond dat de ge meente een dergelijke forse prijs verhoging tegenover het bedrijfsle ven niet kan maken en Bout viel haar bij. „Doe het gefaseerd", zei het VVD-raadslid. „Het gaat juist stapsgewijze", reageerde wethou der K.A. Heijboer. Wanneer er nieu we bedrijventerreinen ontwikkeld worden, zal er ongetwijfeld een nog Vroonstede moet een modelwijk waterweg al verworven was. Het worden voor wat betreft duurzaam bouwen, waterhuishouding en beeldkwaliteit, zo werd duidelijk tij dens de presentatie van het schets- plan dit voorjaar. De wijk - begrensd door F.M. Boogaardweg, Dorps- weg/Bierensstraat en Zoetwaterweg - moet tot 2007 voorzien in de wo ningbehoefte van het dorp. Nu blijkt dat de inspecteur vindt dat er teveel huizen in het plan zitten. De 129 zijn meer dan er volgens de provinciale plannen in Sint-Annaland verwe zenlijkt mogen worden. „De dertig woningen van de Vroonhof en het project op het voormalige terrein van Jeroense aan de Hoenderweg spelen daarbij ook een rol", aldus Van Kempen. Vroonstede met een of twee jaar verlengen wil de provincie niet toestaan. „Dat is best vervelend. We zullen intern naar een oplossing moeten zoeken", zei de wethouder in de commissie. Vorige week meldden wij al, dat de ppc vindt dat de aanleg van de wijk aan de kant van de bestaande bebou wing moet beginnen in plaats van aan de Zoetwaterweg. Bij de ont wikkeling van het plan in 1994 wil de de gemeente dat ook, maar bij nader inzien besloot men het anders te doen omdat de grond aan de Zoet- daarop gebaseerde plan kan dus in de prullenbak en er zal een nieuw gemaakt moeten worden als de ppc vasthoudt aan deze eis. Gelukkig kon de wethouder ook nog iets positiefs melden: de plannen Graefnisse te Sint-Philipsland en Welhoek te Oud-Vossemeer vonden wél genade in de ogen van de ppc. De bedoeling is dat projectontwik kelaar Stienstra daar respectievelijk 80 a 90 en 93 huizen realiseert. De aankoop van grond in Anna Ja cobapolder is doorgeschoven naar volgend jaar in verband met de kop peling aan het bestemmingsplan. Dat verbaasde commissielid A.P. Komaat enigszins. „Die uitbreiding is, zover ik weet, destijds al in het bestemmingsplan meegenomen. Al leen is toen besloten de grond in twee fasen aan te kopen." Wethou der K.A. Heijboer hield staande dat het wachten is op een nieuw bestem mingsplan. „In Anna Jacobapolder staan momenteel meer dan tien hui zen te koop. Daarom is het mis schien beter om oude panden aan te kopen en daar nieuw te bouwen", opperde A.L. Piet. CDA, CU en SGP plaatsten vraag tekens bij de door Nederland Haarlem gestelde voorwaarde. Ze drongen er bij wethouder K.A. Heijboer op aan, voor eventuele vervolgleveranties een marktcon forme prijs te bedingen. Deze zal dat in de besprekingen meenemen. Het systeem op zich werd door Pv dA, VVD, CU en CDA geprezen. Anders dan de traditionele drem pel vormt de beweegbare géén ob stakel voor iemand die zich aan de geldende snelheid houdt. Pas wan neer iemand te hard rijdt, komen de ijzeren balken vier centimeter uit het wegdek omhoog (een tradi tionele verkeersdrempel is 12 cm hoog). Echter niet bij motoren en dat betreurde mevrouw E. Frigge- Hogesteeger. Metingen in septem ber hebben uitgewezen dat 56,3% van de weggebruikers op de Paas dijkweg harder rijdt dan 50 km/u. In de periode 1995 t/m 1999 zijn er twintig ongevallen gebeurd, waarbij in alle gevallen de snel heid te hoog was. Door het terug dringen van de snelheid hoopt het gemeentebestuur de weg veiliger te maken. Nederland Haarlem is bereid, in het kader van een proefproject, de C. Dekker en mevrouw L. IJzerman onvoldoende ruimte hebben om uil kondigen in een brief aan de raads leden aan, alles in het werk te zullen stellen om de realisatie van het be drijventerrein te vertragen. En een schadeclaim kan de gemeente ook verwachten. De verontruste bewo ners denken dat het niet bij de ge noemde vijf hectare blijft: door het plan komt 3,7 ha landbouwgrond tussen twee bedrijventerreinen te liggen. 'Wat daarmee op termijn gaat gebeuren, ligt natuurlijk voor de hand. Ook dit zal uiteindelijk omgetoverd worden in bedrijventer rein' schrijven ze aan de gemeente raad. De bewoners vinden dat de aanpak van het gemeentebestuur haaks staat op het streekplan Zeeland. Met een oppervlakte van zo'n tien hecta re is het bedrijventerrein volgens hen inmiddels 'buitensporig groot' in relatie tot de kleine woonkern. In het raadsvoorstel staat juist dat de provincie het plan 'in beginsel on dersteunt'. Wél moet de gemeente nog diverse zaken nader onderbou wen, zoals de begrenzing, uitbrei dingsbehoefte, definiëring van het begrip 'lokaal bedrijf', infrastruc tuur, zonering, maskerende groen voorzieningen en waterhuishou ding. De landschappelijke en cultuurhis torische waarden van het gebied dreigen verloren te gaan als dit plan doorgaat, vrezen de bewoners. Ze wijzen op de verplaatsing van gara ge Niemantsverdriet die volgens hen hetzelfde effect heeft. De populari teit van de Schapenweg als wandel en fietsroute - vanwege de rust, het dorpsaanzicht en de levende natuur - zal met de komst van een bedrijven terrein verdwijnen. Nu al ondervin den de bewoners overlast van zwaar verkeer doordat de weg als sluiprou te wordt gebruikt door zwaar ver keer. 'Ons huis schudt regelmatig heen en weer'Ze vinden bovendien dat De Groen de overlast van zijn bedrijf bagatelliseert. Diens argu ment dat hij dicht bij zijn opdracht- te breiden, vinden ze dat het lande lijke en agrarische karakter van de omgeving niet verloren mag gaan. Ook een persoonlijk argumenl speelt daarbij: 'Ons woon- en leef- plezier verdwijnt grotendeels. Er wij kiezen er niet voor om te gaar wonen op een bedrijventerrein'. Al in juni heeft een meerderheid var de commissie gemeentelijke ont wikkeling - in een besloten vergade ring - positief geadviseerd over de aankoop van de grond van Heijboer. De CU was tegen en de VVD - die eerder over de aankoop van het wei land van Deurloo verdeeld stemde - nam nog geen standpunt in. De brief van de bewoners was maandag vooi diverse commissieleden aanleiding om te wijzen op de onrust die is ont staan. „Betrek hen vroegtijdig bij de plannen", zei mevrouw E. Frigge- Hogesteeger (VVD), die bijval kreeg van P.W.J. Hoek (SGP). „Wanneer we wat hebben, gaan we er ook mee naar de bewoners", zeg de wethouder W.C. van Kempen toe. A.L. Piet (CU) hield hem voor dal de meerderheid van de gemeente raad het eerder beter vond dat De Groen naar Tholen wordt verplaatst. „We hebben, nadat de onderhande lingen met Deurloo over grondaan koop op niets uitliepen, uw opdrachl uitgevoerd om te kijken wat we ver der konden doen. En daarbij is ook gekeken wat er voor De Groen mo gelijk was. Maar het is nu nog te vroeg om opening van zaken te ge ven", aldus Van Kempen. Dhr Goedegebuure ment Lotte van Sint-Annaland die het rijtuig met sint en zijn hoofdpiet door de straten trekt.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 7