Magazijnchef Jaap de Vos was de spil van carrosserie Elenbaas Autobedrijf Tholen verkoopt via internet auto's in het hele land u Terrein blijft drassig, wethouder geeft fout toe W.C. van Kempen werpt boetekleed Molenhoek af Plan voor onderzoek detailhandel Poortvlietenaar na loopbaan van 26 jaar in de vut Wereldwinkel hoopt in de Bakstraat op meer aanloop Weinig moed op behoud CWI Interne oproep voor brandweer Stuuvertje 9e beleggingsstudieclub Donderdag 26 oktober 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Kondor wil kosten Slachtveld delen Doordat hij met zowel le veranciers als klanten te maken had, en ook nog met de eigen collega's, was Jaap de Vos de spil van het bedrijf bij carros serie Elenbaas. Dat zei di recteur Hans Elenbaas vrijdagmiddag in het Hol land Huis op de afscheids bijeenkomst van de maga zijnchef. De 60-jarige De Vos, die 26 jaar bij het Poortvlietse bedrijf werk te, maakt gebruik van dé vroegpensioen-regeling. Niet technisch Stem herkend Pand Stoofstraat Tholen is verkocht De Wereldwinkel Tholen verhuist naar de Bakstraat in het centrum van Tholen. Het huidige pand in de Stoof straat is verkocht. Hoewel het nieuwe pand kleiner is, verwachten de vrijwilligers meer aanloop. De Wereld winkel start ook met het uitgeven van certificaten om fi nancieel wat sterker te staan. Kerstpakketten Lancia-dealer uit Bergen op Zoom 70 jaar geleden in Stavenisse begonnen In januari verhuist ook de werkplaats naar de Gagelbos- laan en dan heeft autobedrijf Tholen in Bergen op Zoom alles onder één dak. De laatste jaren verdeelde het be drijf de activiteiten over twee vestigingen: Lancia aan de Noordzijde Haven en Saab aan de Gagelboslaan. M. Mol uit Stavenisse begon de onderneming zeventig jaar gele den. Dat lustrum en de verhuizing waren aanleiding voor een open huis, dat meteen vrijdag al druk werd bezocht. Internet Klünen op de ijsbaan in Sint-Annaland Als het vriest kan er de komende winter geschaatst wor den op de ijsbaan in Sint-Annaland, maar dan zijn de problemen van het terrein nog niet opgelost. In het voor jaar gaat het college weer met het bestuur van de ijsclub rond de tafel om de zaak te bespreken. Of er dan ook nieuwe maatregelen genomen zullen worden, kon wet houder K.A. Heijboer dinsdagavond in de commissie ge meentelijke ontwikkeling niet zeggen. Alles tegen Wie werkt, die maakt fouten Raadslid J. van den Donker deed het goed, dat b. en w. in de kwestie Molenhoek voor het eerst schuld hebben be kend. „Voorheen ontkende het college steeds dat er iets van schuld of nalatigheid was geweest, waardoor je een welles-nietes spelletje met projectontwikkelaar Flipse kreeg. Nu komt de gemeente met een ruiterlijke schuld bekentenis", vond de D66'er. Leerproces Verjaal De multimedia peeialist de regio De kosten van het verleggen van de weg in het Slachtveld in Tholen zijn zo hoog dat projectontwikkelaar Kondor Wessels de gemeente heeft gevraagd bij te springen. Dat bleek dinsdagavond in de commissie ge meentelijke ontwikkeling toen M.A.J. van der Linde (PvdA) aan het college vroeg hoe het was ge steld met de voortgang. Dat duurt volgens hem nu al erg lang. „Ie gaat onderhand wennen aan het braak liggende terrein." Volgens hoofd gemeentelijke ont wikkeling L.T. Steenpoorte ligt de zaak stil. Wel kon hij melden dat er technische problemen waren gere zen over het verleggen van de weg. De projectontwikkelaar zal over de verdeling van de kosten een voor stel doen aan de gemeente. Kondor Wessels schakelde een ingenieurs bureau in om het omleggen te bekij ken. Een moeizaam proces, stelde Steenpoorte vast. J.P. Bout (CDA) verbaasde zich over de toelichting van Steenpoorte. „Hoezo de kosten verdelen? Er is toch afgesproken dat alle kosten voor rekening komen van de pro jectontwikkelaar?" Dat bevestigde Steenpoorte. „De vraag over de verdeling komt ook van hun kant." „Gezien een artikel in het tijdschrift Binnenlands Bestuur van zaterdag heb ik weinig moed op behoud van het Centrum Werk en Inkomen (CWI) in Sint-Maartensdijk", zei raadslid MJ. Klippel maandag avond in de gemeenteraad van Tho len. Hij reageerde op een brief van de vereniging van Zeeuwse ge meenten over het spreidingsplan CWI's. Burgemeester W. Nuis had het desbetreffende artikel ook gele zen en hij had dezelfde gevoelens als Klippel. Overigens liet het SGP- raadslid weten, dat hij bij de begro tingsbehandeling van maandag a.s. op de zaak zal terugkomen. De middenstandsfederatie eiland Tholen wil samen met de Kamer van Koophandel een detailhan- delsonderzoek houden. De resul taten daarvan kunnen zowel on dernemers als het gemeentebe stuur handvaten bieden voor het uitstippelen van een beleid. Voor de kosten van het onderzoek, 20.000 gulden, worden sponsors benaderd. Het moet een kort, maar krachtig onderzoek worden; niet zo breedvoerig als het grote distri butie-planologisch onderzoek van vele jaren geleden. „Als middenstandsfederatie slaan we de handen ineen en daar ben ik zeer verheugd over", zegt voorzit ter C. van Koeveringe. „Er is geen rivaliteit tussen de zes midden standsverenigingen onderling. We zijn op weg om meer gezamenlijk op te treden." In de conceptnota stedelijke ver nieuwing en wonen van de ge meente Tholen staat o.a., dat de middenstand nadere aandacht be hoeft. Van Koeveringe ziet dat als een gezamenlijk doel. „Het voor- zieningenpeil gaat achteruit. Er sluiten de laatste jaren regelmatig winkels. Die achteruitgang moe ten we gezamenlijk tot stilstand brengen door met zijn allen een duidelijk beleid te voeren. Ik ben blij, dat we daarover de dialoog met de gemeente aangaan. Half november hebben we een gesprek met wethouder Ravensteijn en ik hoop, dat de gemeente ons wil steunen." „Zelf was ik nog maar twaalf jaar toen je bij ons kwam werken. Je werd als 'de magazijnman' aangeduid", herinnerde Elenbaas zich. Hij prees de vertrekkende medewerker voor de correcte manier waarop hij de contac ten met leveranciers en klanten onder hield. „Je was vaak het eerste aan spreekpunt en kweet je daarvan op een bijzonder goed niveau." De Vos was iemand die altijd maar doorging en in de loop der jaren een giganti sche hoeveelheid materialen door zijn handen heeft laten gaan. Drie keer verhuisde het magazijn binnen het be drijf aan de Paasdijkweg en dat bracht de nodige ongemakken mee. En nu is er dan de automatisering van het ma gazijn, iets waarvan De Vos helemaal niet houdt. „Dat word iets voor je op volger, Rudy van Minnen. Maar jij bent al die jaren een gouden vent ge weest voor ons bedrijf", aldus Elen baas, die een week Centerparcs aan bood voor De Vos, zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen. Na de re ceptie volgde nog een etentje met de directie. Namens de personeelsvereniging be dankte Marcel van Dijke de vertrek kende magazijnchef, waarna admini strateur Jaap Wesdorp het cadeau van de collega's binnenreed: een verticu- leermachine. „Ik ben er stil van, be dankt allemaal", zei De Vos. Naast familieleden en collega's waren ook diverse relaties van het bedrijf naar Scherpenisse gekomen om De Vos de hand te drukken en kennis te maken met zijn opvolger. Officieel ging de Poortvlietenaar 1 oktober met de vut, maar tot de jaarwisseling bouwt hij af en werkt momenteel nog twee dagen per week. „Dat staat me wel aan. Je kijkt nog eens rond, geeft nog eens wat adviezen." Een opvolger vinden was niet gemakkelijk, maar uiteinde lijk ging Van Minnen half februari aan het werk bij de carrosseriebou wer. Toen De Vos in november 1974 bij Elenbaas aan de slag ging, was een Marcel van Dijke (links) biedt Jaap de Vos namens het personeel van carrosserie Elenbaas een verticuleermachine aan. Op de achtergrond mevrouw De Vos. keldertje - waarin bij tijd en wijle wa ter stond - onder het kantoor als ma gazijn in gebruik. In feite zette hij daarna het magazijn vanaf de grond nieuw op. Twee verbouwingen maak te hij mee. „De eerste keer werd een deel van de noodkerk - dat was het bedrijf tijdens de restauratie van de Hervormde kerk - als magazijn inge richt, de tweede keer was er een com plete nieuwbouw", vertelt De Vos. Hij kwam, na een klein jaar in Bergen op Zoom gewerkt te hebben, van het magazijn van herenkledingfabriek Mayfair in Sint-Maartensdijk. „Ik was helemaal niet technisch opgeleid en heb alles geleerd van directeur Han Elenbaas en de mensen uit de fabriek. Als ik iets niet wist, vroeg ik het ge woon." Naast het magazijnwerk deed de Poortvlietenaar ook 'boodschap pen'. „Vooral in de beginjaren haal den we nog zelf spullen bij leveran ciers. Dan reed ik naar Lelystad, of naar Apeldoorn om laadkleppen." Het bedrijf is in de kwart eeuw dat De Vos er werkte alleen maar gegroeid. „Er kwam steeds meer werk en ook nu is er werk zat." Snipperdagen heeft De Vos in al die jaren dan ook nauwelijks genomen. Werkten er bij zijn komst negen mensen, nu zijn er dat in de twintig. Heel wat veranderingen zag de maga zijnman voorbijkomen. „In het begin werd er veel hout verwerkt, bijvoor beeld laadkleppen waren toen nog van hout." Staal, aluminium, alles kocht De Vos ook zelf in voor het be drijf. „In overleg met de directie na tuurlijk." De spuiterij was het enige onderdeel waarmee hij geen bemoei enis had. De Vos was de man die de contacten had met de leveranciers. „Er zijn er waarmee we al die jaren al zaken doen. Elenbaas is geen loper, gaat niet voor een paar cent verschil naar een ander." Vertegenwoordigers komen minder vaak langs dan vroe ger. Bestellen deed De Vos meestal te lefonisch en zodoende had hij jaren lang contact met bepaalde mensen. „Dit vooijaar was ik op de RAI in een stand van een leverancier toen er een mevrouw aan kwam lopen die ik nog nooit had gezien. Maar zodra ze ging praten, wist ik wie ze was en zij her kende mijn stem. We hadden al zeker 20 jaar telefonisch contact als er iets besteld moet worden." De contacten worden minder nu bestellingen vaker per fax gaan, ervaart De Vos. „En straks is het zo dat de voorraad in de computer staat, die aangeeft wat er besteld moet worden en het - via e- mail - ook bestelt", geeft hij de ont wikkelingen aan. Hij heeft ook zien gebeuren dat collega's in het bedrijf steeds meer technisch onderlegd moeten zijn als gevolg van de ontwik kelingen op carrosseriegebied. „Het vraagt steeds meer van de mensen." De Vos moest zorgen dat die collega's op tijd hun materialen hadden, zodat ze verder konden met hun werk. De afgelopen 26 jaar waren er maar weinig dagen dat Jaap de Vos met te genzin naar zijn werk ging, vertelt hij. „En ik heb natuurlijk altijd de ge zondheid gehad om mijn werk te doen." Hij is de eerste werknemer bij Elenbaas die vervroegd stopt met werken, maar ziet geenszins op tegen de vrije tijd die hij krijgt. „Ik heb een grote tuin." Het afscheid wat het be drijf hem aanbood, heeft indruk ge maakt. „Het was een buitengewone dag die ik niet licht zal vergeten", zegt Jaap de Vos. De gemeente gaat eerst onder het eigen personeel zoeken naar de tweede beroepskracht voor de Thoolse brandweer. In het medede lingenblad van de gemeente, TOLK, staat deze maand een op roep om te solliciteren naar de vaca ture. Het blad wordt verspreid onder de ambtenaren in het gemeentehuis, bij het personeel van de werkplaats en onder de brandweerlieden van het Thoolse korps. Voor 31 oktober kan het eigen personeel reageren. Het gaat om een volledige dienstbetrek king van 36 uur. De nieuwe man of vrouw komt op 1 januari in dienst. Als de interne sollicitatie geen kan didaten oplevert, gaat de gemeente extern werven. De naam van het nieuwe perso neelsblad TOLK duidt op het over dragen of 'vertalen' van informatie, in dit geval van werkgever naar werknemer. Maar in de naam kan ook Thoolse krant gelezen worden. De eerste TOLK op A-vier formaat kwam vorige maand uit. Met de verhuizing naar de Bak straat komt een lang gekoesterde wens van de Wereldwinkel om dichter bij het centrum en het pu bliek te zitten, in vervulling. Be stuurslid J. Nanning; „We zitten in de Stoofstraat behoorlijk achteraf. Het publiek uit het centrum komt daar niet. Het ligt buiten de looproute. Alleen klanten die spe ciaal iets bij ons willen kopen, ko men naar de Stoofstraat." De nieuwe ruimte in de Bakstraat 3 ligt in het autovrije deel tussen de Dalemsestraat en de Boter- markt/Eendrachtsweg. Nanning verwacht dat het daar voor het pu bliek makkelijker wordt om even de Wereldwinkel aan te doen. „We hopen op meer mensen die spon taan aanlopen." De nieuwe ruimte is echter kleiner. De winkel meet 4 bij 6 meter. „Daar moet de toonbank in en een klein keukentje met aanrecht. Ook de trap naar boven neemt ruimte van de winkel in beslag." De winkel beschikt straks niet lan ger over een grote etalage. In plaats daarvan zijn er in de Bak straat twee ramen om de waar uit de ontwikkelingslanden te tonen. Om de financiële positie te ver- sterken.zoekt de Wereldwinkel 100 mensen die voor een periode van 10 jaar renteloos honderd gulden (of meer) willen lenen. Aan de deelnemers worden certificaten uitgereikt. Vanaf volgend jaar zul len elk jaar 10 deelnemers uitge loot worden, die dan hun uitge leend bedrag terugbetaald krijgen. „We hebben het geld nodig om het pand op te knappen. De subsidie van de gemeente is afgebouwd. We moeten ook nog een aantal le veranciers betalen. En met het geld hopen we ook meer produc ten op voorraad te hebben voor de toeloop die we verwachten. Bin nenkort gaat de najaarscatalogus weer de deur uit en wordt begon nen met het inpakken van de kerst pakketten." Ook de gemeenteraadsleden is ge vraagd mee te doen met de actie 100 maal 100. Met meer financiële armslag kan de Wereldwinkel ook het assortiment uitbreiden. „Er ko men ook steeds meer eerlijke pro ducten op de markt. Het aanbod wordt breder." Het aantal vrijwilligers bedraagt op dit moment 15. Volgens Nan ning is dat te weinig. „We moeten de winkel opknappen en verhui zen. Het is niet alleen diensten draaien in de winkel, maar ook ad ministratie, dienstroosters maken en inkopen doen. Een vrijwilliger staat drie uren per week in de win kel. Maar dit jaar krijgen we ook een stagiare." Vader C.M. Mol (links) en zoon M. Mol van het zeventigjarige autobedrijf Tholen in Bergen op Zoom. De showroom van het autobedrijf onderging een ware metamorfose, wat samenhing met een belangrijke verandering: het kwijtraken van het dealerschap van het Zweedse auto merk Saab. Directeur M. Mol - kleinzoon van de oprichter - steekt niet onder stoelen of banken dat hij er niet blij mee is. „Maar onze klan ten zullen er niets van merken. We blijven Saabspecialist. En vanaf 2002 hebben we de vrije markt en dan kan elke garage zonder beper kingen elk merk auto leveren." Op verzoek van de Saab-importeur sloeg autobedrijf Tholen vijftien jaar geleden de vleugels uit naar Roosendaal. „We kochten daar een zaak, maar acht jaar geleden zei Saab: kom maar terug naar Bergen op Zoom. En twee jaar terug kwa men ze met een nieuw plan voor Roosendaal", legt Mol uit. „We hadden daar best willen bouwen. Maar er loopt nog een juridische procedure tegen Shell in verband met een zware bodemverontreini ging bij onze oude garage aan de Boulevard." Binnen niet al te lange tijd verwacht Mol een uitspraak en eerder wilde hij niet investeren. Saab kon niet wachten en zegde het contract op. Half oktober liep het af. Ook speelde mee dat Saab en Lancia uit elkaar gingen, na jarenlang een combinatie te hebben gevormd. Dat was de oorzaak dat autobedrijf Tho len in Bergen op Zoom de twee mer ken in afzonderlijke showrooms pre senteerde. Aan de Noordzijde Haven blijft tot eind dit jaar nog de werk plaats gevestigd. Het bedrijf richt zich nu als dealer op het Italiaanse Lancia. „Dat is de auto voor een soortgelijke doel groep." De showroom onderging een ware metamorfose in verband met de verandering. Voor de Lancia- modellen, zoals de Lybra, is er veel meer ruimte dan aan de Noordzijde Haven. Met Lancia en Saab kiest au tobedrijf Tholen bewust voor wat sjiekere merken. „Dat heeft er ook mee te maken dat we niet te groot willen worden. Want we hechten bij het contact met de klanten aan een persoonlijke benadering", aldus Mol. Een detail als het schrijven van een persoonlijk kaartje wanneer een auto aan een klant wordt afgeleverd, hoort daarbij. Het Bergse bedrijf heeft een erg trouwe klantenkring: „Vaak gaat het van de ouders over op de kinderen." In 1930 begon M. Mol in Stavenisse met een garage- en taxibedrijf. Zijn Zoon C.M. Mol verhuisde veertig jaar geleden naar de Grindweg in Tholen en stichtte daar ook een ben zinestation. In 1970 verhuisde Mol naar Bergen op Zoom. „Ik was toen Volvo-dealer en had veel meer klan ten uit de regio Bergen op Zoom dan uit Tholen", legt senior uit, die nog altijd bemoeienis met het bedrijf heeft. Spijt van zijn beslissing heeft hij nooit gehad. Het bedrijf in Tho len werd aan Eskes verkocht. Inmid dels werken bij autobedrijf Tholen negen personeelsleden. Niet alleen de naam verwijst nog naar de wor tels, ook het personeelsbestand laat een behoorlijke Thoolse inbreng zien. Behalve directeur Mol werken zijn vrouw, zuster en zwager in het bedrijf. Het gros van het personeel heeft bovendien al een behoorlijke staat van dienst. „Magazijnchef Pe ter v.d. Houten, afkomstig uit Oud- Vossemeer, en chef werkplaats Saab Jaap Koeteeuw uit Sint-Maartensdijk werken al dik twintig jaar bij ons. Ook eerste monteur Willem Zoete- meijer uit Tholen is al meer dan tien jaar in dienst", vertelt Mol junior die zelf ook al weer 26 jaar in het bedrijf actief is en in Tholen woont. Autobedrijf Tholen heeft klanten uit heel Nederland: Limburg, Amster dam, Eindhoven. „Onze manier van zaken doen spreekt hen aan." Het bedrijf gaat met de tijd mee en heeft sinds kort een homepage op het in ternet (www.tholenbv.nl) voor de verkoop van occassions. De afgelo pen weken werd de site door meer dan 850 mensen bezocht. „We ver kopen er goed op. Nu staat er bij voorbeeld een auto apart voor ie mand uit Drente, die komt kijken", vertelt M. Mol. Gedurende de drie dagen open huis kreeg autobedrijf Tholen ongeveer duizend bezoekers over de vloer. Voor hen was er voor een drankje en hapje gezorgd. Zo was er bij de kof fie gebak met daarop het Lancia/ Saab-logo en gaf Arie Schot bij zijn haringkar honderden haringen weg. De ijsbaanvereniging kampt al lang met problemen op het terrein. Bij de aanleg van het bergingsriool ging het al mis. Die zonk in een put. Het terrein veranderde volgens het ijsclubbestuur na aanleg van drainage in een drassige baan en bleef nat. Ook na het opbrengen van zand en Brabantse grond op de natste delen was het probleem nog niet verhol pen, zo schetste E. Frigge-Hoge- steeger (VVD) de toestand. „Vol gens het bestuur is er nu een terp ontstaan en verandert het terrein binnen enkele weken in een moeras. De ijsclub is niet tevreden en vreest dat de bobbel in het terrein niet on der water komt te staan. Er is echt iets fout. Ga weer praten met het bestuur," zo riep ze het college op. Ze kreeg steun van M.A.J. van der Linde (PvdA). „Je kan er straks schaatsen, maar ook klünen. Het werk is niet gereed. Er is ook geen interactief overleg geweest met de ijsclub." Dat laatste bestreed Heijboer stel lig: „Als er ergens interactief over leg is geweest dan is dat met de ijs baanvereniging." De wethouder erkende dat er problemen zijn. En gaf toe dat er een fout is gemaakt. We hebben geen nulmeting verricht bij de aanvang van het werk. De grondslag is er onstabiel. Het lijkt er sterk op dat er een wel zit die water opgeeft. Dat gebeurt nu ook nog steeds." Heijboer gaf ook toe dat er wat laat aan het werk is begonnen. Het col lege wilde wachten tot het terrein droog was. Door het terrein om te spitten en de aarde te vermengen met andere grondsoorten dacht het college het probleem onder de knie te krijgen. „Zelfs die bewerking is niet optimaal. Het ligt hoger. Het is nu moeilijk om er nog wat aan te doen. Volgens ons is het wel moge lijk het hele terrein onder water te zetten zonder dat er een terp over blijft." Frigge stelde vast dat het werk nu niet klaar is en vroeg of het dan in het voorjaar afgemaakt wordt. Vol gens Heijboer zal er dan weer over leg worden gevoerd met de ijsclub. „We hebben alles tegen. Eerst zonk de rioolput en toen bleef het nat." Zelfs het verschil in de waterstand in de Oosterschelde is volgens Heij boer in het terrein waar te nemen. „Kun je nagaan hoe het daar is." Drie leden van het verenigingsbe stuur volgden de bespreking vanaf de publieke tribune. Onder de naam Stuuvertje is met 23 leden onder wie zeven vrouwen een nieuwe beleggingsstudieclub opge richt. Voorzitter is H. Franssen uit Scherpenisse, secretaris R.H. Rijper uit Tholen en penningmeester A. van 't Hof uit Tholen. Als vergader plaats is de Rabobank in Sint-Anna land gekozen. Een derde vrouwen betekent ten opzichte van de overi ge clubs een hele ommezwaai. Gezien een tiental belangstellenden op de wachtlijst nam de vereniging van Thoolse beleggingsstudieclubs VTB het initiatief om een nieuwe club op te richten. En met succes, want naast de wachtenden bleken er nog meer beleggers te zijn die meer willen weten van aandelen, opties en obligaties. Stuuvertje (voorheen bestond de Leste Stuuver, maar die club is inmiddels ter ziele) is de ne gende beleggingsstudieclub: acht op het eiland Tholen en één in Nieuw-Vossemeer. Of men zich aansluit bij de overkoepelende orga nisatie NCVB is de vraag. Een aan tal Thoolse clubs haakt juist per 1 januari a.s. af omdat de kosten niet opwegen tegen de baten. Men orga niseert liever onder de vlag van de VTB activiteiten. Dat gebeurt op 21 november a.s. in Meulvliet, Wan neer een medewerker van de AEX uit Amsterdam naar Tholen komt om te spreken over opties. Die bij eenkomst is voor elke belangstel lende toegankelijk. Dat ging wethouder W.C. van Kem- we in latere overeenkomsten met pen echter veel te ver. „Zo zit de zaak niet in elkaar. We hebben geen boetekleed aangetrokken!" M.A.J. van der Linde had evenals Van den Donker toch wat van een boetekleed gelezen in de brief van b. en w. aan mr. F. Tazelaar, de verte genwoordiger van de bewoners van Molenhoek. „En als het dan geen boetekleed was, misschien toch een donker pak", zei het PvdA-raadslid. Het slechte onderhoud van de eerste fase van de Thoolse nieuwbouwwijk Molenhoek was 25 september aan leiding voor schriftelijke vragen, die op initiatief van het CDA door de complete gemeenteraad ondersteund werden. Uit het antwoord van b. en w. bleek, dat de gemeente recent overeenstemming heeft bereikt met projectontwikkelaar Flipse, zodat de gebreken nog dit jaar hersteld wor den, tegelijk met het woonrijpmaken van de tweede fase van Molenhoek. Het college zegde ook een informa tie-avond voor de bewoners toe. J.R Bout uitte zijn tevredenheid over die overeenstemming. „Ik hoop dat het tanende vertrouwen van de be woners nu teruggewonnen kan wor den", aldus het CDA-raadslid. Voor drs. A.L. Piet was de vraag: „Wat hebben we hiervan geleerd voor nieuwe exploitatie-overeen komsten met projectontwikkelaars. Feit is, dat er nu in heel laat stadium zaken gecorrigeerd worden", zei het raadslid van de ChristenUnie. Wethouder Van Kempen antwoord de, dat Molenhoek het eerste geval was, waar moeilijkheden ontstonden met een projectontwikkelaar. „Dit is ook voor ons een leerproces. We hebben nu meer ervaring, waarvan projectontwikkelaars geprofiteerd hebben. We kunnen in de commissie gemeentelijke ontwikkeling bespre ken, wat we geleerd hebben van Mo lenhoek", zegde de wethouder toe. Van den Donker steunde Piet daarin. „Want we hebben de burger toch een beetje in de kou laten staan. Molen hoek is ook bij de gemeente niet 100% goed gelopen. Voor het eerst wordt er van de kant van de gemeen te nu gezegd, dat er fouten zijn ge maakt en daar ben ik tevreden mee." Het D66-raadslid doelde daarbij op de volgende alinea in de brief van b. en w. aan de Molenhoek-bewoners: ,Door diverse omstandigheden is de ze periode aanzienlijk langer gewor den dan wij ten tijde van het sluiten van de overeenkomst konden voor zien. Wij betreuren dit. Dit neemt niet weg, dat ook wij verantwoorde lijk gehouden kunnen worden voor de wijze waarop de zaken zijn gelo pen.' Wethouder Van Kempen wees Van den Donker erop, dat de gemeente een en andermaal projectontwikke laar Flipse op zijn verplichtingen had gewezen. „En de problematiek betrof dan met name de riolering. Maar ook wij zullen er zeker wel eens naast zitten. Wie werkt, die maakt immers fouten", zei Van Kempen. Van der Linde hield de wethouder voor, dat ook de lange duur in deze kwestie een rol speelt.„Professor El- zinga - de staatsrechtgeleerde die de lokale democratie wil versterken - zegt daar ook wat van in zijn rap port." Burgemeester Nuis kapte de discussie af. In de commissie ge meentelijke ontwikkeling kan die voortgezet worden om te bespreken wat iedereen geleerd heeft van de zaak Molenhoek. Computers, netwerken, printers, faxen. Zaktelefoons, telefoon centrales. Beeld en geluid. DE ELEKTRO SPECIAALZAAK Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15 ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 7