Magazijnchef Jaap de Vos was
de spil van carrosserie Elenbaas
Autobedrijf Tholen verkoopt via
internet auto's in het hele land
u
Terrein blijft drassig,
wethouder geeft fout toe
W.C. van Kempen werpt
boetekleed Molenhoek af
Plan voor
onderzoek
detailhandel
Poortvlietenaar na loopbaan van 26 jaar in de vut
Wereldwinkel hoopt in de
Bakstraat op meer aanloop
Weinig moed
op behoud CWI
Interne oproep
voor brandweer
Stuuvertje 9e beleggingsstudieclub
Donderdag 26 oktober 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Kondor wil kosten
Slachtveld delen
Doordat hij met zowel le
veranciers als klanten te
maken had, en ook nog
met de eigen collega's,
was Jaap de Vos de spil
van het bedrijf bij carros
serie Elenbaas. Dat zei di
recteur Hans Elenbaas
vrijdagmiddag in het Hol
land Huis op de afscheids
bijeenkomst van de maga
zijnchef. De 60-jarige De
Vos, die 26 jaar bij het
Poortvlietse bedrijf werk
te, maakt gebruik van dé
vroegpensioen-regeling.
Niet technisch
Stem herkend
Pand Stoofstraat Tholen is verkocht
De Wereldwinkel Tholen verhuist naar de Bakstraat in
het centrum van Tholen. Het huidige pand in de Stoof
straat is verkocht. Hoewel het nieuwe pand kleiner is,
verwachten de vrijwilligers meer aanloop. De Wereld
winkel start ook met het uitgeven van certificaten om fi
nancieel wat sterker te staan.
Kerstpakketten
Lancia-dealer uit Bergen op Zoom 70 jaar geleden in Stavenisse begonnen
In januari verhuist ook de werkplaats naar de Gagelbos-
laan en dan heeft autobedrijf Tholen in Bergen op Zoom
alles onder één dak. De laatste jaren verdeelde het be
drijf de activiteiten over twee vestigingen: Lancia aan de
Noordzijde Haven en Saab aan de Gagelboslaan. M. Mol
uit Stavenisse begon de onderneming zeventig jaar gele
den. Dat lustrum en de verhuizing waren aanleiding voor
een open huis, dat meteen vrijdag al druk werd bezocht.
Internet
Klünen op de ijsbaan in Sint-Annaland
Als het vriest kan er de komende winter geschaatst wor
den op de ijsbaan in Sint-Annaland, maar dan zijn de
problemen van het terrein nog niet opgelost. In het voor
jaar gaat het college weer met het bestuur van de ijsclub
rond de tafel om de zaak te bespreken. Of er dan ook
nieuwe maatregelen genomen zullen worden, kon wet
houder K.A. Heijboer dinsdagavond in de commissie ge
meentelijke ontwikkeling niet zeggen.
Alles tegen
Wie werkt, die maakt fouten
Raadslid J. van den Donker deed het goed, dat b. en w. in
de kwestie Molenhoek voor het eerst schuld hebben be
kend. „Voorheen ontkende het college steeds dat er iets
van schuld of nalatigheid was geweest, waardoor je een
welles-nietes spelletje met projectontwikkelaar Flipse
kreeg. Nu komt de gemeente met een ruiterlijke schuld
bekentenis", vond de D66'er.
Leerproces
Verjaal
De multimedia
peeialist
de regio
De kosten van het verleggen van de
weg in het Slachtveld in Tholen zijn
zo hoog dat projectontwikkelaar
Kondor Wessels de gemeente heeft
gevraagd bij te springen. Dat bleek
dinsdagavond in de commissie ge
meentelijke ontwikkeling toen
M.A.J. van der Linde (PvdA) aan
het college vroeg hoe het was ge
steld met de voortgang. Dat duurt
volgens hem nu al erg lang. „Ie gaat
onderhand wennen aan het braak
liggende terrein."
Volgens hoofd gemeentelijke ont
wikkeling L.T. Steenpoorte ligt de
zaak stil. Wel kon hij melden dat er
technische problemen waren gere
zen over het verleggen van de weg.
De projectontwikkelaar zal over de
verdeling van de kosten een voor
stel doen aan de gemeente. Kondor
Wessels schakelde een ingenieurs
bureau in om het omleggen te bekij
ken. Een moeizaam proces, stelde
Steenpoorte vast.
J.P. Bout (CDA) verbaasde zich
over de toelichting van Steenpoorte.
„Hoezo de kosten verdelen? Er is
toch afgesproken dat alle kosten
voor rekening komen van de pro
jectontwikkelaar?"
Dat bevestigde Steenpoorte. „De
vraag over de verdeling komt ook
van hun kant."
„Gezien een artikel in het tijdschrift
Binnenlands Bestuur van zaterdag
heb ik weinig moed op behoud van
het Centrum Werk en Inkomen
(CWI) in Sint-Maartensdijk", zei
raadslid MJ. Klippel maandag
avond in de gemeenteraad van Tho
len. Hij reageerde op een brief van
de vereniging van Zeeuwse ge
meenten over het spreidingsplan
CWI's. Burgemeester W. Nuis had
het desbetreffende artikel ook gele
zen en hij had dezelfde gevoelens
als Klippel. Overigens liet het SGP-
raadslid weten, dat hij bij de begro
tingsbehandeling van maandag a.s.
op de zaak zal terugkomen.
De middenstandsfederatie eiland
Tholen wil samen met de Kamer
van Koophandel een detailhan-
delsonderzoek houden. De resul
taten daarvan kunnen zowel on
dernemers als het gemeentebe
stuur handvaten bieden voor het
uitstippelen van een beleid. Voor
de kosten van het onderzoek,
20.000 gulden, worden sponsors
benaderd. Het moet een kort, maar
krachtig onderzoek worden; niet
zo breedvoerig als het grote distri
butie-planologisch onderzoek van
vele jaren geleden.
„Als middenstandsfederatie slaan
we de handen ineen en daar ben ik
zeer verheugd over", zegt voorzit
ter C. van Koeveringe. „Er is geen
rivaliteit tussen de zes midden
standsverenigingen onderling. We
zijn op weg om meer gezamenlijk
op te treden."
In de conceptnota stedelijke ver
nieuwing en wonen van de ge
meente Tholen staat o.a., dat de
middenstand nadere aandacht be
hoeft. Van Koeveringe ziet dat als
een gezamenlijk doel. „Het voor-
zieningenpeil gaat achteruit. Er
sluiten de laatste jaren regelmatig
winkels. Die achteruitgang moe
ten we gezamenlijk tot stilstand
brengen door met zijn allen een
duidelijk beleid te voeren. Ik ben
blij, dat we daarover de dialoog
met de gemeente aangaan. Half
november hebben we een gesprek
met wethouder Ravensteijn en ik
hoop, dat de gemeente ons wil
steunen."
„Zelf was ik nog maar twaalf jaar
toen je bij ons kwam werken. Je werd
als 'de magazijnman' aangeduid",
herinnerde Elenbaas zich. Hij prees
de vertrekkende medewerker voor de
correcte manier waarop hij de contac
ten met leveranciers en klanten onder
hield. „Je was vaak het eerste aan
spreekpunt en kweet je daarvan op
een bijzonder goed niveau." De Vos
was iemand die altijd maar doorging
en in de loop der jaren een giganti
sche hoeveelheid materialen door zijn
handen heeft laten gaan. Drie keer
verhuisde het magazijn binnen het be
drijf aan de Paasdijkweg en dat bracht
de nodige ongemakken mee. En nu is
er dan de automatisering van het ma
gazijn, iets waarvan De Vos helemaal
niet houdt. „Dat word iets voor je op
volger, Rudy van Minnen. Maar jij
bent al die jaren een gouden vent ge
weest voor ons bedrijf", aldus Elen
baas, die een week Centerparcs aan
bood voor De Vos, zijn vrouw,
kinderen en kleinkinderen. Na de re
ceptie volgde nog een etentje met de
directie.
Namens de personeelsvereniging be
dankte Marcel van Dijke de vertrek
kende magazijnchef, waarna admini
strateur Jaap Wesdorp het cadeau van
de collega's binnenreed: een verticu-
leermachine. „Ik ben er stil van, be
dankt allemaal", zei De Vos. Naast
familieleden en collega's waren ook
diverse relaties van het bedrijf naar
Scherpenisse gekomen om De Vos de
hand te drukken en kennis te maken
met zijn opvolger. Officieel ging de
Poortvlietenaar 1 oktober met de vut,
maar tot de jaarwisseling bouwt hij af
en werkt momenteel nog twee dagen
per week. „Dat staat me wel aan. Je
kijkt nog eens rond, geeft nog eens
wat adviezen." Een opvolger vinden
was niet gemakkelijk, maar uiteinde
lijk ging Van Minnen half februari
aan het werk bij de carrosseriebou
wer.
Toen De Vos in november 1974 bij
Elenbaas aan de slag ging, was een
Marcel van Dijke (links) biedt Jaap de Vos namens het personeel van carrosserie Elenbaas een verticuleermachine aan. Op de achtergrond
mevrouw De Vos.
keldertje - waarin bij tijd en wijle wa
ter stond - onder het kantoor als ma
gazijn in gebruik. In feite zette hij
daarna het magazijn vanaf de grond
nieuw op. Twee verbouwingen maak
te hij mee. „De eerste keer werd een
deel van de noodkerk - dat was het
bedrijf tijdens de restauratie van de
Hervormde kerk - als magazijn inge
richt, de tweede keer was er een com
plete nieuwbouw", vertelt De Vos.
Hij kwam, na een klein jaar in Bergen
op Zoom gewerkt te hebben, van het
magazijn van herenkledingfabriek
Mayfair in Sint-Maartensdijk. „Ik
was helemaal niet technisch opgeleid
en heb alles geleerd van directeur Han
Elenbaas en de mensen uit de fabriek.
Als ik iets niet wist, vroeg ik het ge
woon." Naast het magazijnwerk deed
de Poortvlietenaar ook 'boodschap
pen'. „Vooral in de beginjaren haal
den we nog zelf spullen bij leveran
ciers. Dan reed ik naar Lelystad, of
naar Apeldoorn om laadkleppen." Het
bedrijf is in de kwart eeuw dat De Vos
er werkte alleen maar gegroeid. „Er
kwam steeds meer werk en ook nu is
er werk zat." Snipperdagen heeft De
Vos in al die jaren dan ook nauwelijks
genomen. Werkten er bij zijn komst
negen mensen, nu zijn er dat in de
twintig.
Heel wat veranderingen zag de maga
zijnman voorbijkomen. „In het begin
werd er veel hout verwerkt, bijvoor
beeld laadkleppen waren toen nog
van hout." Staal, aluminium, alles
kocht De Vos ook zelf in voor het be
drijf. „In overleg met de directie na
tuurlijk." De spuiterij was het enige
onderdeel waarmee hij geen bemoei
enis had. De Vos was de man die de
contacten had met de leveranciers.
„Er zijn er waarmee we al die jaren al
zaken doen. Elenbaas is geen loper,
gaat niet voor een paar cent verschil
naar een ander." Vertegenwoordigers
komen minder vaak langs dan vroe
ger. Bestellen deed De Vos meestal te
lefonisch en zodoende had hij jaren
lang contact met bepaalde mensen.
„Dit vooijaar was ik op de RAI in een
stand van een leverancier toen er een
mevrouw aan kwam lopen die ik nog
nooit had gezien. Maar zodra ze ging
praten, wist ik wie ze was en zij her
kende mijn stem. We hadden al zeker
20 jaar telefonisch contact als er iets
besteld moet worden." De contacten
worden minder nu bestellingen vaker
per fax gaan, ervaart De Vos. „En
straks is het zo dat de voorraad in de
computer staat, die aangeeft wat er
besteld moet worden en het - via e-
mail - ook bestelt", geeft hij de ont
wikkelingen aan. Hij heeft ook zien
gebeuren dat collega's in het bedrijf
steeds meer technisch onderlegd
moeten zijn als gevolg van de ontwik
kelingen op carrosseriegebied. „Het
vraagt steeds meer van de mensen."
De Vos moest zorgen dat die collega's
op tijd hun materialen hadden, zodat
ze verder konden met hun werk.
De afgelopen 26 jaar waren er maar
weinig dagen dat Jaap de Vos met te
genzin naar zijn werk ging, vertelt hij.
„En ik heb natuurlijk altijd de ge
zondheid gehad om mijn werk te
doen." Hij is de eerste werknemer bij
Elenbaas die vervroegd stopt met
werken, maar ziet geenszins op tegen
de vrije tijd die hij krijgt. „Ik heb een
grote tuin." Het afscheid wat het be
drijf hem aanbood, heeft indruk ge
maakt. „Het was een buitengewone
dag die ik niet licht zal vergeten",
zegt Jaap de Vos.
De gemeente gaat eerst onder het
eigen personeel zoeken naar de
tweede beroepskracht voor de
Thoolse brandweer. In het medede
lingenblad van de gemeente,
TOLK, staat deze maand een op
roep om te solliciteren naar de vaca
ture.
Het blad wordt verspreid onder de
ambtenaren in het gemeentehuis, bij
het personeel van de werkplaats en
onder de brandweerlieden van het
Thoolse korps. Voor 31 oktober kan
het eigen personeel reageren. Het
gaat om een volledige dienstbetrek
king van 36 uur. De nieuwe man of
vrouw komt op 1 januari in dienst.
Als de interne sollicitatie geen kan
didaten oplevert, gaat de gemeente
extern werven.
De naam van het nieuwe perso
neelsblad TOLK duidt op het over
dragen of 'vertalen' van informatie,
in dit geval van werkgever naar
werknemer. Maar in de naam kan
ook Thoolse krant gelezen worden.
De eerste TOLK op A-vier formaat
kwam vorige maand uit.
Met de verhuizing naar de Bak
straat komt een lang gekoesterde
wens van de Wereldwinkel om
dichter bij het centrum en het pu
bliek te zitten, in vervulling. Be
stuurslid J. Nanning; „We zitten in
de Stoofstraat behoorlijk achteraf.
Het publiek uit het centrum komt
daar niet. Het ligt buiten de
looproute. Alleen klanten die spe
ciaal iets bij ons willen kopen, ko
men naar de Stoofstraat."
De nieuwe ruimte in de Bakstraat
3 ligt in het autovrije deel tussen
de Dalemsestraat en de Boter-
markt/Eendrachtsweg. Nanning
verwacht dat het daar voor het pu
bliek makkelijker wordt om even
de Wereldwinkel aan te doen. „We
hopen op meer mensen die spon
taan aanlopen."
De nieuwe ruimte is echter kleiner.
De winkel meet 4 bij 6 meter.
„Daar moet de toonbank in en een
klein keukentje met aanrecht. Ook
de trap naar boven neemt ruimte
van de winkel in beslag."
De winkel beschikt straks niet lan
ger over een grote etalage. In
plaats daarvan zijn er in de Bak
straat twee ramen om de waar uit
de ontwikkelingslanden te tonen.
Om de financiële positie te ver-
sterken.zoekt de Wereldwinkel 100
mensen die voor een periode van
10 jaar renteloos honderd gulden
(of meer) willen lenen. Aan de
deelnemers worden certificaten
uitgereikt. Vanaf volgend jaar zul
len elk jaar 10 deelnemers uitge
loot worden, die dan hun uitge
leend bedrag terugbetaald krijgen.
„We hebben het geld nodig om het
pand op te knappen. De subsidie
van de gemeente is afgebouwd.
We moeten ook nog een aantal le
veranciers betalen. En met het
geld hopen we ook meer produc
ten op voorraad te hebben voor de
toeloop die we verwachten. Bin
nenkort gaat de najaarscatalogus
weer de deur uit en wordt begon
nen met het inpakken van de kerst
pakketten."
Ook de gemeenteraadsleden is ge
vraagd mee te doen met de actie
100 maal 100. Met meer financiële
armslag kan de Wereldwinkel ook
het assortiment uitbreiden. „Er ko
men ook steeds meer eerlijke pro
ducten op de markt. Het aanbod
wordt breder."
Het aantal vrijwilligers bedraagt
op dit moment 15. Volgens Nan
ning is dat te weinig. „We moeten
de winkel opknappen en verhui
zen. Het is niet alleen diensten
draaien in de winkel, maar ook ad
ministratie, dienstroosters maken
en inkopen doen. Een vrijwilliger
staat drie uren per week in de win
kel. Maar dit jaar krijgen we ook
een stagiare."
Vader C.M. Mol (links) en zoon M. Mol van het zeventigjarige autobedrijf Tholen in Bergen op Zoom.
De showroom van het autobedrijf
onderging een ware metamorfose,
wat samenhing met een belangrijke
verandering: het kwijtraken van het
dealerschap van het Zweedse auto
merk Saab. Directeur M. Mol -
kleinzoon van de oprichter - steekt
niet onder stoelen of banken dat hij
er niet blij mee is. „Maar onze klan
ten zullen er niets van merken. We
blijven Saabspecialist. En vanaf
2002 hebben we de vrije markt en
dan kan elke garage zonder beper
kingen elk merk auto leveren." Op
verzoek van de Saab-importeur
sloeg autobedrijf Tholen vijftien jaar
geleden de vleugels uit naar
Roosendaal. „We kochten daar een
zaak, maar acht jaar geleden zei
Saab: kom maar terug naar Bergen
op Zoom. En twee jaar terug kwa
men ze met een nieuw plan voor
Roosendaal", legt Mol uit. „We
hadden daar best willen bouwen.
Maar er loopt nog een juridische
procedure tegen Shell in verband
met een zware bodemverontreini
ging bij onze oude garage aan de
Boulevard." Binnen niet al te lange
tijd verwacht Mol een uitspraak en
eerder wilde hij niet investeren.
Saab kon niet wachten en zegde het
contract op. Half oktober liep het af.
Ook speelde mee dat Saab en Lancia
uit elkaar gingen, na jarenlang een
combinatie te hebben gevormd. Dat
was de oorzaak dat autobedrijf Tho
len in Bergen op Zoom de twee mer
ken in afzonderlijke showrooms pre
senteerde. Aan de Noordzijde Haven
blijft tot eind dit jaar nog de werk
plaats gevestigd.
Het bedrijf richt zich nu als dealer
op het Italiaanse Lancia. „Dat is de
auto voor een soortgelijke doel
groep." De showroom onderging
een ware metamorfose in verband
met de verandering. Voor de Lancia-
modellen, zoals de Lybra, is er veel
meer ruimte dan aan de Noordzijde
Haven. Met Lancia en Saab kiest au
tobedrijf Tholen bewust voor wat
sjiekere merken. „Dat heeft er ook
mee te maken dat we niet te groot
willen worden. Want we hechten bij
het contact met de klanten aan een
persoonlijke benadering", aldus
Mol. Een detail als het schrijven van
een persoonlijk kaartje wanneer een
auto aan een klant wordt afgeleverd,
hoort daarbij. Het Bergse bedrijf
heeft een erg trouwe klantenkring:
„Vaak gaat het van de ouders over
op de kinderen."
In 1930 begon M. Mol in Stavenisse
met een garage- en taxibedrijf. Zijn
Zoon C.M. Mol verhuisde veertig
jaar geleden naar de Grindweg in
Tholen en stichtte daar ook een ben
zinestation. In 1970 verhuisde Mol
naar Bergen op Zoom. „Ik was toen
Volvo-dealer en had veel meer klan
ten uit de regio Bergen op Zoom dan
uit Tholen", legt senior uit, die nog
altijd bemoeienis met het bedrijf
heeft. Spijt van zijn beslissing heeft
hij nooit gehad. Het bedrijf in Tho
len werd aan Eskes verkocht. Inmid
dels werken bij autobedrijf Tholen
negen personeelsleden. Niet alleen
de naam verwijst nog naar de wor
tels, ook het personeelsbestand laat
een behoorlijke Thoolse inbreng
zien. Behalve directeur Mol werken
zijn vrouw, zuster en zwager in het
bedrijf. Het gros van het personeel
heeft bovendien al een behoorlijke
staat van dienst. „Magazijnchef Pe
ter v.d. Houten, afkomstig uit Oud-
Vossemeer, en chef werkplaats Saab
Jaap Koeteeuw uit Sint-Maartensdijk
werken al dik twintig jaar bij ons.
Ook eerste monteur Willem Zoete-
meijer uit Tholen is al meer dan tien
jaar in dienst", vertelt Mol junior die
zelf ook al weer 26 jaar in het bedrijf
actief is en in Tholen woont.
Autobedrijf Tholen heeft klanten uit
heel Nederland: Limburg, Amster
dam, Eindhoven. „Onze manier van
zaken doen spreekt hen aan." Het
bedrijf gaat met de tijd mee en heeft
sinds kort een homepage op het in
ternet (www.tholenbv.nl) voor de
verkoop van occassions. De afgelo
pen weken werd de site door meer
dan 850 mensen bezocht. „We ver
kopen er goed op. Nu staat er bij
voorbeeld een auto apart voor ie
mand uit Drente, die komt kijken",
vertelt M. Mol.
Gedurende de drie dagen open huis
kreeg autobedrijf Tholen ongeveer
duizend bezoekers over de vloer.
Voor hen was er voor een drankje en
hapje gezorgd. Zo was er bij de kof
fie gebak met daarop het Lancia/
Saab-logo en gaf Arie Schot bij zijn
haringkar honderden haringen weg.
De ijsbaanvereniging kampt al lang
met problemen op het terrein. Bij
de aanleg van het bergingsriool
ging het al mis. Die zonk in een
put. Het terrein veranderde volgens
het ijsclubbestuur na aanleg van
drainage in een drassige baan en
bleef nat.
Ook na het opbrengen van zand en
Brabantse grond op de natste delen
was het probleem nog niet verhol
pen, zo schetste E. Frigge-Hoge-
steeger (VVD) de toestand. „Vol
gens het bestuur is er nu een terp
ontstaan en verandert het terrein
binnen enkele weken in een moeras.
De ijsclub is niet tevreden en vreest
dat de bobbel in het terrein niet on
der water komt te staan. Er is echt
iets fout. Ga weer praten met het
bestuur," zo riep ze het college op.
Ze kreeg steun van M.A.J. van der
Linde (PvdA). „Je kan er straks
schaatsen, maar ook klünen. Het
werk is niet gereed. Er is ook geen
interactief overleg geweest met de
ijsclub."
Dat laatste bestreed Heijboer stel
lig: „Als er ergens interactief over
leg is geweest dan is dat met de ijs
baanvereniging." De wethouder
erkende dat er problemen zijn. En
gaf toe dat er een fout is gemaakt.
We hebben geen nulmeting verricht
bij de aanvang van het werk. De
grondslag is er onstabiel. Het lijkt
er sterk op dat er een wel zit die
water opgeeft. Dat gebeurt nu ook
nog steeds."
Heijboer gaf ook toe dat er wat laat
aan het werk is begonnen. Het col
lege wilde wachten tot het terrein
droog was. Door het terrein om te
spitten en de aarde te vermengen
met andere grondsoorten dacht het
college het probleem onder de knie
te krijgen. „Zelfs die bewerking is
niet optimaal. Het ligt hoger. Het is
nu moeilijk om er nog wat aan te
doen. Volgens ons is het wel moge
lijk het hele terrein onder water te
zetten zonder dat er een terp over
blijft."
Frigge stelde vast dat het werk nu
niet klaar is en vroeg of het dan in
het voorjaar afgemaakt wordt. Vol
gens Heijboer zal er dan weer over
leg worden gevoerd met de ijsclub.
„We hebben alles tegen. Eerst zonk
de rioolput en toen bleef het nat."
Zelfs het verschil in de waterstand
in de Oosterschelde is volgens Heij
boer in het terrein waar te nemen.
„Kun je nagaan hoe het daar is."
Drie leden van het verenigingsbe
stuur volgden de bespreking vanaf
de publieke tribune.
Onder de naam Stuuvertje is met 23
leden onder wie zeven vrouwen een
nieuwe beleggingsstudieclub opge
richt. Voorzitter is H. Franssen uit
Scherpenisse, secretaris R.H. Rijper
uit Tholen en penningmeester A.
van 't Hof uit Tholen. Als vergader
plaats is de Rabobank in Sint-Anna
land gekozen. Een derde vrouwen
betekent ten opzichte van de overi
ge clubs een hele ommezwaai.
Gezien een tiental belangstellenden
op de wachtlijst nam de vereniging
van Thoolse beleggingsstudieclubs
VTB het initiatief om een nieuwe
club op te richten. En met succes,
want naast de wachtenden bleken er
nog meer beleggers te zijn die meer
willen weten van aandelen, opties
en obligaties. Stuuvertje (voorheen
bestond de Leste Stuuver, maar die
club is inmiddels ter ziele) is de ne
gende beleggingsstudieclub: acht
op het eiland Tholen en één in
Nieuw-Vossemeer. Of men zich
aansluit bij de overkoepelende orga
nisatie NCVB is de vraag. Een aan
tal Thoolse clubs haakt juist per 1
januari a.s. af omdat de kosten niet
opwegen tegen de baten. Men orga
niseert liever onder de vlag van de
VTB activiteiten. Dat gebeurt op 21
november a.s. in Meulvliet, Wan
neer een medewerker van de AEX
uit Amsterdam naar Tholen komt
om te spreken over opties. Die bij
eenkomst is voor elke belangstel
lende toegankelijk.
Dat ging wethouder W.C. van Kem- we in latere overeenkomsten met
pen echter veel te ver. „Zo zit de
zaak niet in elkaar. We hebben geen
boetekleed aangetrokken!"
M.A.J. van der Linde had evenals
Van den Donker toch wat van een
boetekleed gelezen in de brief van b.
en w. aan mr. F. Tazelaar, de verte
genwoordiger van de bewoners van
Molenhoek. „En als het dan geen
boetekleed was, misschien toch een
donker pak", zei het PvdA-raadslid.
Het slechte onderhoud van de eerste
fase van de Thoolse nieuwbouwwijk
Molenhoek was 25 september aan
leiding voor schriftelijke vragen, die
op initiatief van het CDA door de
complete gemeenteraad ondersteund
werden. Uit het antwoord van b. en
w. bleek, dat de gemeente recent
overeenstemming heeft bereikt met
projectontwikkelaar Flipse, zodat de
gebreken nog dit jaar hersteld wor
den, tegelijk met het woonrijpmaken
van de tweede fase van Molenhoek.
Het college zegde ook een informa
tie-avond voor de bewoners toe.
J.R Bout uitte zijn tevredenheid over
die overeenstemming. „Ik hoop dat
het tanende vertrouwen van de be
woners nu teruggewonnen kan wor
den", aldus het CDA-raadslid.
Voor drs. A.L. Piet was de vraag:
„Wat hebben we hiervan geleerd
voor nieuwe exploitatie-overeen
komsten met projectontwikkelaars.
Feit is, dat er nu in heel laat stadium
zaken gecorrigeerd worden", zei het
raadslid van de ChristenUnie.
Wethouder Van Kempen antwoord
de, dat Molenhoek het eerste geval
was, waar moeilijkheden ontstonden
met een projectontwikkelaar. „Dit is
ook voor ons een leerproces. We
hebben nu meer ervaring, waarvan
projectontwikkelaars geprofiteerd
hebben. We kunnen in de commissie
gemeentelijke ontwikkeling bespre
ken, wat we geleerd hebben van Mo
lenhoek", zegde de wethouder toe.
Van den Donker steunde Piet daarin.
„Want we hebben de burger toch een
beetje in de kou laten staan. Molen
hoek is ook bij de gemeente niet
100% goed gelopen. Voor het eerst
wordt er van de kant van de gemeen
te nu gezegd, dat er fouten zijn ge
maakt en daar ben ik tevreden mee."
Het D66-raadslid doelde daarbij op
de volgende alinea in de brief van b.
en w. aan de Molenhoek-bewoners:
,Door diverse omstandigheden is de
ze periode aanzienlijk langer gewor
den dan wij ten tijde van het sluiten
van de overeenkomst konden voor
zien. Wij betreuren dit. Dit neemt
niet weg, dat ook wij verantwoorde
lijk gehouden kunnen worden voor
de wijze waarop de zaken zijn gelo
pen.'
Wethouder Van Kempen wees Van
den Donker erop, dat de gemeente
een en andermaal projectontwikke
laar Flipse op zijn verplichtingen
had gewezen. „En de problematiek
betrof dan met name de riolering.
Maar ook wij zullen er zeker wel
eens naast zitten. Wie werkt, die
maakt immers fouten", zei Van
Kempen.
Van der Linde hield de wethouder
voor, dat ook de lange duur in deze
kwestie een rol speelt.„Professor El-
zinga - de staatsrechtgeleerde die de
lokale democratie wil versterken -
zegt daar ook wat van in zijn rap
port." Burgemeester Nuis kapte de
discussie af. In de commissie ge
meentelijke ontwikkeling kan die
voortgezet worden om te bespreken
wat iedereen geleerd heeft van de
zaak Molenhoek.
Computers, netwerken,
printers, faxen.
Zaktelefoons, telefoon
centrales.
Beeld en geluid.
DE ELEKTRO
SPECIAALZAAK
Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Advertentie I.M.