Status woning voor vergunning cruciaal 'Streekeigen product zou meer gewaardeerd moeten worden' Bedrijven dupe van stroomstoring door beschadigen kabel bij rotonde Hennepkwekerij in Vossemeer PvdA bijeen in open lucht 'Gevaar voor spelende kinderen' Thools volkorenbrood in smalstad en vestingbrood uit Tholen Heel Stavenissedeel Sint-Maartensdijk en polder Sint-Annaland Donderdag 26 oktober 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Varkensflat aan Oudeweg Sint-Philipsland De woning Oudeweg 8 in Sint-Philipsland speelt een cru ciale rol bij het verlenen van een milieuvergunning voor een varkensstal 209 meter verderop aan dezelfde weg. Voor de Raad van State betoogde de gemeente, die de vergunning weigerde, onlangs dat deze burgerwoning te dichtbij staat om een stal voor 6972 varkens te realiseren. Namens aanvrager Java Meijel b.v. te Helmond stelde mr. J. van Groningen dat de verkeerde categorie-indeling zou zijn toegepast: „Eén burgerwoning doet een agrarisch ge bied blijkbaar verworden tot een woonomgeving." Twee verdiepingen Scholen positief over zwerfvuilactie Onder de Molen Bakker A. van den Hoek uit Sint-Maartensdijk laat dit jaar voor het eerst het meel voor zijn Thoolse volkoren brood malen bij vrijwillig molenaar J. Guequièrre van molen De Nijverheid. De tarwe is op Tholen verbouwd, op Tholen gemalen en wordt bij Van den Hoek gebak ken. Toch is er nog weinig animo voor streekeigen pro ducten, zegt Van den Hoek. Tholen is volgens de coöpe ratie Zeeuwse Vlegel zelfs nog een blinde vlek voor de afzet van Zeeuwse producten. In Tholen bakt A. Gladdi- nes Thools vestingbrood en dingt mee naar een prijs. Animo gezakt Perceel Postweg Tropisch eiland Ineens plat Snel verholpen Stenen glooiing Zuidweg is slecht Verkoping Schade verhaald Op basis van de brochure veehoude rij en hinderwet kwam de gemeente tot categorie III, wat inhoudt dat de afstand tussen de stal en de woning (in verband met stankoverlast) mi nimaal 267 meter moet zijn. Van Groningen wees er de Raad van State op dat die toetsing pas in tweede instantie plaatsvond. Eerst was op basis van de richtlijn vee houderij en stankhinder tot catego rie IV besloten. De raadsman stelde verder dat de aanbiedingsbrief bij de brochure aangeeft, dat voor be staande agrarische bedrijven - zoals hier het geval - de categorie IV be oordeling in stand moet blijven voor zover nadien het gebruik van in het buitengebied gelegen wonin gen verandert. Overigens deed hij dezelfde brochure af als 'verouderd toetsingskader' en hekelde het kri tiekloos hanteren ervan door de ge meente Tholen. De - recentere - richtlijn laat ruimte voor een soepe ler invulling van de beoordelings vrijheid en door die beleidsruimte af te wijzen, doet het gemeentebe stuur Java Meijel tekort, vindt Van Groningen. Ten aanzien van Oude weg 8 gaat het volgens hem om een 'ontstane' burgerwoning, terwijl de primaire functie van het buitenge bied agrarisch is. Namens de gemeente bracht me vrouw G.J. Hertogs daar tegenin dat categorie IV volgens de brochure een ander agrarisch bedrijf is, en daarvan is in dit geval geen sprake. Waar Van Groningen historie en ka rakter van aanwezige bebouwing aanvoerde als argumenten om de woning als 'agrarisch' te bestempe len zodat er minder strenge normen gelden, wees de ambtenaar op eer dere uitspraken waaruit te herleiden valt dat het feitelijk gebruik van een woning de doorslag geeft. Toen de huidige bewoners van Oudeweg 8 het huis tien jaar geleden kochten, was er al sprake van een burgerwo ning. Bovendien ligt deze niet bin nen het bouwblok van enig agra risch bedrijf en dus kan volgens de gemeente geen sprake zijn van een agrarische woning. Door categorie III toe te passen, kan hoogstens een stal voor 3892 var kens gebouwd worden. Dat bete kent dat 44% van de aanvraag ge weigerd moet worden en dat is volgens de gemeente een dermate substantieel deel, dat de vergunning als geheel moet worden geweigerd. Ook daarmee was Van Groningen het niet eens. De stal, die in twee verdiepingen gebouwd zou worden, kan simpelweg worden verkleind en daarmee ontstaat volgens hem hele maal geen andere inrichting. Het gaat om het aantal varkens dat over blijft en daarbij is sprake van een volwaardig agrarisch bedrijf, zei Van Groningen, die ook betoogde dat het gebouw compleet moet wor den neergezet in verband met gewij zigde welzijnseisen waardoor ieder dier meer ruimte behoort te krijgen. In een andere uitspraak benadrukte de Raad de levensvatbaarheid van het bedrijf en dat is volgens Van Groningen ook hier van toepassing. De gemeente legt juist de nadruk op de grondslag van de vergunning, want de bedrijfsvoering bij 7000 of 3900 varkens verschilt sterk van el kaar. De Raad van State doet binnen twee maanden uitspraak. In Oud-Vossemeer heeft de politie woensdag aan het eind van de mid dag een hennepkwekerij ontman teld. Deze was gevestigd in een wo ning aan de Doornickstraat. Alle apparatuur is in beslag genomen en door de politie op een wagen afge voerd. Op het moment van de inval was de kwekerij niet in bedrijf. De 34-jarige bewoner van het pand is aangehouden en na verhoor weer in vrijheid gesteld. De actie waarbij leerlingen van de ba sisscholen het zwerfvuil in hun woon plaats opruimen, is zinvol. Dat blijkt uit reacties van de deelnemende scho len richting de stichting Mens, milieu en werk die het initiatief nam. „Van de 19 scholen die meededen, vinden er 18 het zinvol om de actie om de twee jaar te houden. Eén school vindt om de vier jaar voldoende", meldt RJ. Huysse van de stichting. Slechts één school vindt dat de kinderen er maar weinig van opsteken. „De in druk is dat er toch een wat stijgend milieubewustzijn ontstaat." De laatste vrijdag van september gin gen 942 scholieren en 135 begelei ders op pad om zwerfvuil te verzame len. In totaal werden 276 zakken gevuld met afval dat door de Tholena- ren achteloos in de straten is neerge gooid. Volgens Huysse leert een gro ve berekening dat er 2 tot 2,5 ton zwerfvuil is ingezameld. De Thoolse PvdA houdt zaterdag middag een ledenvergadering in de open lucht. Dat is zeker toepasselijk gezien het thema: natuurontwikke ling op Tholen. De opzet is om drie van deze gebieden te gaan bekijken, waarna aansluitend ruimte wordt ge boden voor een open discussie. De deelnemers, waaronder de ge meenteraadsfractie en het afdelings bestuur, vertrekken om één uur vanaf café De Tol in Poortvliet naar de Scherpenissepolder, waar de inrich tingswerken net zijn begonnen. Dan staat het al ingerichte gebied Heide weg tussen Sint-Maartensdijk en Sta- venisse op het programma en tenslot te de inlaag van Stavenisse. Om vier uur eindigt het gezelschap bij restau rant 't Packhuys aan de Stoofdijk in Stavenisse, om er met elkaar van ge dachten te wisselen over het thema. De excursie staat onder leiding van Gerard Westerweel. 'Er komen op Tholen steeds meer van deze gebieden en zo krijgen de len van Tholen hun eigen waarde te rug. Hoe denkt u daar over? Zijn de PvdA-leden het hier wel mee eens? Hebben zij misschien aanvullende ideeën, of willen ze gewoon eens wat meer erover weten? Wat is de waarde van deze gebieden voor Tholen' zijn de voorzetten die het bestuur bij deze ledenvergadering geeft. Leden kunnen zich voor de excursie melden bij secretaris Van Riet (tel. 0166-692492, e-mail pvda@spulle- tje.demon.nl), zodat vervoer geregeld kan worden. VERVOLG VAN VOORPAGINA Het vrachtverkeer dat de winkels in het centrum bevoorraadt, wordt via de Oudelandsestraat geleid naar Zuid-Oudaan en Hertenkamp. Bij de toekomstige rotonde aan de Jonkheer van Vredenburchlaan/Ten Ankerweg/Postweg komen de voertuigen op de doorgaande route. Dat is gedeeltelijk het gevolg van het verkeersplan dat eerder voor Tholen is vastgesteld. Voor de vrachtwagens leveren de bochten in de Oudelandsestraat echter pro blemen op. Ze rijden regelmatig over het trottoir om de draai te kunnen maken. Bewoners plaatsen vuilnisemmers om de vrachtwa gens niet te dicht langs de gevel te laten rijden. De gemeente wil de bochten aanpassen om het voor het vrachtverkeer makkelijker te ma ken en om de stoepen te sparen. Bewoners van de Oudelandsestraat hebben een plan opgesteld voor het parkeren in de straat en het vermin deren van de overlast door vracht wagens. M. Geluk wees op de gevaarlijke situatie in de PrinS Clauslaan tus sen de Jan van Bloisstraat en de Machteld van Gelrestraat. De hui zen van beide straten delen een achterpad dat uitkomt op de Prins Clauslaan. Volgens Geluk wordt er op dit stukje hard gereden en levert dat gevaar op voor spelende kinde ren die vanuit het pad de straat op rennen. Maar ook voor (fietsende) schoolkinderen die deze route ne men. Hij stelt voor er een plateau aan te leggen waardoor het verkeer wordt afgeremd. Vrachtwagenchauffeur C.A. Len- sen woont aan de Ten Ankerweg en vindt dat de reconstructie van de weg geen invloed heeft op het rijge drag. 'Sinds de reconstructie is 80 km per uur hier geen uitzondering', zo laat hij de gemeente weten. Een aantal bewoners van de Molen weg en Onder de Molen in Oud- Vóssemeer stelde voor om van deze wegen een 30-km-zone te maken. Dat is nu vijftig kilometer. Volgens de bewoners wordt er harder gere den dan is toegestaan. Verkeers- ambtenaar R. Wichertjes wijst erop dat dit niet mogelijk is. „Het zijn doorgaande wegen. Als je er 30 km van maakt, moet je meer maatrege len nemen. Bovendien zijn Onder de Molen, Molendijk en Oud-Vos- semeersedijk provinciale wegen." Op de kaart staat dat de inritcon structies Onder de Molen en de Molenweg verplaatst worden, maar volgens Wichtertjes is dat niet het geval. „Dat zou kapitaalvernieti ging zijn. Die blijven gewoon lig gen. Wel komen er bij de bebouw de komgrenzen inritconstructies. De versmallingen blijven gehand haafd. Anders wordt er straks op dit stuk toch weer te hard gere den." Wichertjes was blij met de grote opkomst in Tholen. „De meeste klachten gaan over de hoge snelhe den in Tholen en Oud-Vossemeer. Over Poortvliet heb ik niks ge hoord. We komen eigenlijk alle maal tot dezelfde conclusie dat het mentaliteitskwestie is. En dat het ook vaak gaat om mensen uit de ei gen buurt. Nu komt men snel naar de gemeente die dat op moet los sen, maar de mensen zouden er op aangesproken moeten worden. Zo ver is men nog niet." Vrijwillige molenaar J. Guequièrre (links) maalt het meel voor het Thoolse volkorenbrood van bakker A. van den Hoek in molen De Nijverheid in Sint-Maartensdijk. „Thoolser kan het niet. Het is echt natuur. Het graan komt van zo'n mooi eiland. Dat moet gewoon een goed product opleveren," zegt Van den Hoek over zijn volkorenbrood. Hij vindt dat 'een beetje chauvinis me' geen kwaad kan om het streek eigen product aan de man te bren gen. „Het zou meer gewaardeerd moeten worden. In heel veel andere streken in Nederland zie je dat er producten uit de streek verkocht worden. Waarom zou dat hier niet kunnen?" Het is voor Van den Hoek het derde jaar dat hij het Thoolse volkoren brood bakt en verkoopt. Naar zijn weten is hij de enige Thoolse bak ker die nog vloerbroeden van het meel bakt dat gemalen is uit bus- sardtarwe. Hij prijst de kwaliteit van deze tarwesoort. „Er hoeft niks aan toe te worden gevoegd. Ik heb er ook niet meer werk aan. Het zit hem puur in de tarwe. Die is heel geschikt om van te bakken." De bakker wil naast het volkoren broodje ook een meergranenbrood uitproberen. Thools meergranen zou het dan moeten heten. Daar naast wil hij van deze tarwe ook pannekoekenmeel gaan verkopen. Hij heeft 600 kilo graan laten malen door Guequièrre en heeft tot eind januari genoeg meel. „Als het goed loopt, kan ik nog meer tarwe inko pen. Het is even zoeken. Willen de klanten dit brood blijven eten? Het is prima als dagelijks brood. Er zit een andere, eigen smaak aan." Het graan komt van de gebroeders Dijke uit Scherpenisse. De teelt van de bussardtarwe is op Tholen en Sint-Philipsland toegenomen tot 150 ha. Voor maalderij Krijger in Renesse was het aanbod om voor de Thoolse bakkers te blijven malen, volgens G. Dijke te klein. „Dat is gestopt. Het was te kleinschalig. Het was ook te veel werk, maar de teelt gaat gewoon door. De tarwe is van een hele goede kwaliteit." Van den Hoek is tevreden over de kwaliteit van het meel dat de vrij willig molenaar levert. „Het wordt hier net zo goed gemalen als op de fabriek," zegt hij terwijl de molen stenen volop hun werk doen en het meel in de zak loopt. De 28-jarige Guequièrre is drie jaar geleden begonnen als vrijwillig mo lenaar op De Nijverheid. Als 11-ja- rig jongetje kwam hij al op de mo len bij J.A. Rijstenbil in Scher penisse waar hij tot diens overlijden in 1984 de kneepjes van het vak leerde. „Rijstenbil maalde toen voor twee bakkers, in Scherpenisse en Sint-Annaland. Voor het malen heb ik hier het kaar, de bak waar het graan uitvalt tussen de stenen, ver beterd. Die liep niet mooi leeg." De zuidenwind is vlagerig, het ma len verloopt onregelmatig. Per uur kan de molenaar ongeveer 100 kilo graan malen. Na de introductie van het Thools volkorenbrood is de animo volgens Van den Hoek wat gezakt. „Er wordt ook zoveel aangeboden. Elke zes weken komt er wel een nieuw brood je op de markt." In zijn winkel aan de Markt verkoopt hij ook producten uit andere delen van de provincie: aardbeienjam van boerderij De Stelle uit Ouwerkerk, Zeeuwse boerenmosterd uit Zierik- zee, appelschenksap uit Zeeuws Vlaanderen, zwarte bessen dessert- saus uit de Zak van Zuid-Beveland en volkorenkoekjes van de Zeeuwse Vlegel. Volgens productchef J. Koeman van de coöperatieve Zeeuwse Vlegel landbouwproducten uit Goes is Van den Hoek zo'n beetje de enige win kelier op Tholen die de streekeigen producten in de schappen heeft staan. „We zijn dringend aan meer verkooppunten toe. Onze ervaring is dat ook de lokale bevolking de pro ducten koopt. Tholen is wat dat be treft nog een blinde vlek in de afzet van de streekeigen producten. Dat vind ik jammer." Volgens Koeman is het wel nodig dat de ondernemer achter het initiatief staat. „Als de arikelen ergens onder op de schappen in een donker hoekje komen te staan, zullen ze niet verko pen. Het is vaak een cirkelredene ring. Er zijn winkeliers die zeggen dat er geen vraag naar is en er zijn consumenten die zeggen dat ze het nergens kunnen krijgen. Wil je het goed doen, dan moet je als winkelier of verkoper de producten enthousiast aan de man brengen. Er trots op zijn dat het product uit Zeeland komt." Overigens wijst Koeman erop dat het Thoolse volkorenbrood van Van den Hoek een ander product is dan het volkorenbrood van de Zeeuwse Vlegel. „Ons brood wordt milieu vriendelijk geteeld. We bieden een mengsel aan van alle tarwe die er geteeld wordt en waarover de bak kers tevreden zijn. Aan het eind van het seizoen loopt de bakkwaliteit van het meel wat terug. We mogen het dan niet bijmengen met niet Zeeuwse of niet-milieuvriendelijk geteelde tarwe." De tarwe wordt dan ook in Zeeland geteeld. 50 hectare, verspreid over 15 percelen in heel de provincie. Op Tholen teelt M. van Oorschot in Tholen 3 ha. aan de Postweg. Van Oorschot is sinds een jaar lid van het bestuur van de coöperatie Zeeuwse Vlegel. Hij verbouwt al vier jaar tar we voor de coöperatie en is de enige akkerbouwer op Tholen die voor Zeeuwse Vlegel graan teelt. „We spuiten tegen onkruid vóór de op komst van het gewas en gebruiken ook geen kunstmest maar organi sche mest. De afzet kan beter. We werken klantgericht. Als er minder verkocht wordt, wordt er minder ge teeld. De bakkers zouden het meer moeten promoten. Die timmeren niet echt aan de weg. Dat is de bot tleneck. Maar ook de consument zou bereid moeten zijn wat meer te betalen voor het product. Het is ten slotte milieuvriendelijk. Ook voor het landschap is het van belang. En zeker ook vanwege de soort tarwe, om de soortenrijkdom in stand te houden." Financieel is het volgens Van Oor schot geen topper. „Het is niet het succes wat het zou moeten zijn, maar het het is ook niet slecht." Hij is vastbesloten door te gaan. „Het is een mooi initiatief. Het is beter voor het milieu en we hebben laten zien dat je niet hoeft te spuiten en met organische mest toch ook goede resultaten behaald. Het is baanbrekend geweest." Naast brood brengt Zeeuwse Vlegel ook roomboterkoekjes,' pannekoe kenmeel en snelkooktarwe op de markt. Het vlegelbier wordt niet meer gemaakt omdat de markt er te klein voor is. Koeman: „Het ver mouten van gerst voor 30.000 flesjes was een probleem. Dat moesten we in kleine partijen afnemen. Dat was niet rendabel." De snelkooktarwe loopt volgens hem redelijk. „Het is een apart ras met een kleine korrel die in 10 tot 20 minuten gaar is en als vervanging van rijst wordt gege ten." De bakkers die Zeeuwse Vlegel bak ken, kregen vorige week een schrij ven dat begin november de mole naars geleidelijk aan zullen over schakelen op de nieuwe oogst Zeeuwse Vlegeltarwe. Ook Ad Gladdiness van bakkerij De Toekomst heeft het weer in zijn as sortiment opgenomen voor de win kels in Tholen en Halsteren. „We zijn er deze week weer mee begon nen. Er was vraag naar. Het wordt weer een vast product al moet ik zeggen dat er een verschil is in het koopgedrag. In Tholen zijn er vaste afnemers, in Halsteren kijken de klanten wat er aan brood ligt." Gladdiness heeft ook een nieuw brood bedacht: het Thools vesting brood. Een zeshoekig rozijnenbrood in de vorm van een vesting. „Het is met een geintje begonnen. Ik kon meedoen aan een wedstrijd van Uni- pro die kaneel levert. Er waren 110 inzendingen uit heel Nederland en België. Ik zit bij de laatste acht, morgen (donderdag - red.) komen ze nog twee broodjes halen voor de fi nale. Ik kan er een reis mee winnen naar een tropisch eiland voor twee personen. Maar ik vind het belang rijker dat het in het assortiment komt. Tot nu toe maken we er elk weekend tien tot vijftien en die gaan elke keer weg." Volgens Koeman zijn meer initiatie ven welkom. Zo zou Tholen zich kunnen onderscheiden met een mi lieuvriendelijk geteelde vroege aard appel. „Daar kun je mee scoren. Het wordt nog te weinig gezien als mar- ketingsproduct. Wij willen er wel aan werken als boeren er ook maar aan willen werken." Adriënne (links) en Gerrianne Ponse maken dankbaar gebruik van het afgesloten gedeelte van de Provincialeweg om er ongestoord te skeeleren.Op de achtergrond de splitsing met de Nijverheidsweg waar de rotonde wordt aangelegd. Door het beschadigen van de hoofdstroomkabel bij de aanleg van de rotonde aan de Nijverheidsweg in Sint-Maartensdijk is vorige week dinsdagmiddag heel Stavenisse, een deel van de smalstad en een gedeel te van het buitengebied bij Sint-Annaland een uur lang zonder stroom komen te zitten. Bij Delta Nutsbedrijven kwamen zo'n 40 klachten bin nen. In Sint-Maartensdijk werden ook fabrieken en bedrijven getrof fen door de stroomuitval. Computers, radio's en televisies, lam pen en wasmachines en deurbellen, ineens werken ze niet meer. Het komt vaker voor. Een storing in de elektri citeitsvoorziening. Meestal is het van korte duur, maar de gvolgen kunnen aanzienlijk zijn. Bij Goedhart luchtkoeltechnische ap paraten viel de productiehal en het kantoor om tien voor half een volle dig stil. Systeembeheerder M. de Hond: „Je staat compleet machteloos. 150 man staat een uur stil. Dat is puur productieverlies. Machines maar ook de computers op het kantoor vallen uit. Zonder personal computers is niets meer mogelijk." De fabriek kent twee instroompunten, maar de hóofdtoevoer naar het bedrijf was door de storing buiten werking. „We hebben toen collega's van Da- nisco gebeld. Toen we hoorden dat zij ook waren getroffen, wisten we ge noeg en hebben we Delta nutsbedrij ven gebeld. Hoewel het snel bekend was waar de storing zat, heeft het toch nog lang geduurd voordat het weer verholpen was. We hebben dan wel telefoon, maar als het werkstation geen stroom geeft, dan is er na een uur ook geen spanning meer op de te lefoon. Twee minuten voordat de tele foon uit zou vallen, kregen we weer stroom." De schade voor Goedhart bedraagt ruwweg 30.000 gulden, schat De Hond. Twee jaar geleden werd het be drijf ook getroffen door een stroom storing. Die duurde toen langer. Het personeel werd naar huis gestuurd. Dinsdag was dat niet nodig omdat de toevoer van de elektriciteit na onge- veer een uur weer was hersteld. Bij Danisco Foods waar gebakken uitjes worden geproduceerd, vielen de twee bakovens en de inpakmachines uit. De gesneden uitjes bleven daar door langer in de hete olie en ver brandden. Volgens hoofd technische dienst A. de Rijke gaat het om 500 tot 600 kilo die verloren is gegaan. „Het bakken is een doorlopend proces. Valt de stroom uit, dan blijven de uitjes in de hete oven en worden zwart. Dat is allemaal afval, maar daarnaast heb je ook nog productieverlies." De installatie die de bakdampen uit de ovens naverbrandt en de energie die daarbij vrijkomt aanwendt om de olie te verwarmen, komt ook stil te staan. „In die naverbrander is de tem peratuur 800 graden. Als die warmte opstijgt naar de afvoerbuis, zou die in brand kunnen vliegen. We hebben daar een noodvoorziening op aange bracht die op accu's werkt. Daarmee kunnen we de temperatuur laten da len." Hoewel de storing niet langer dan een uur heeft geduurd, betekent het voor Danisco dat het productieproces an derhalf tot twee uur heeft stilgelegen. „Je zit met een hoop rotzooi. Je moet alle verbrande uien afvoeren en dan alle machines weer opstarten." De Rijke was zelf niet aanwezig toen de stroom uitviel. De noodverlichting werkte, waardoor het personeel niet helemaal in het donker kwam te zit ten. Personeelslid N. Heijboer is met een bij het werk aan de rotonde gaan kijken en kreeg van de uitvoerder te horen dat er een stroomkabel was ge raakt. In timmerfabriek De Pluumpot werd het ook stil toen de machines en de computers stilvielen. Directeur A. van Doren: „Alles ligt ineens plat. Omdat we hier om half een pauze hebben, waren er al voorbereidingen getroffen om machines stil te zetten en op te ruimen. De schade is hier erg meege vallen. Eén machine die er wel last van zou hebben gehad, was op dat moment niet in bedrijf." Bij De Pluumpot worden kozijnen, deuren, ramen en houtskeletbouwdelen ge maakt. Van Doren hoefde niet lang na te den ken waar de oorzaak van de storing lag toen hij naar buiten keek en merk te dat ook de verlichting van Fixet Muller's doe het zelf markt aan de overkant het niet deed. „Onze eigen stroomkabel voor de aanleg van de rotonde was al omgelegd. Dat was vrijdagmiddag gebeurd op een mo ment dat er geen productie wordt ge draaid. Dat was keurig op elkaar afge stemd. Men ging ervanuit dat alle kabels verlegd waren, maar ze zagen de hoofdkabel over het hoofd. Die is door een shovel geraakt. We zijn naar de uitvoerder gelopen om poolshoog te te nemen. Het was voor ons niet moeilijk om de oorzaak te traceren." Volgens Van Doren werd er twintig minuten na de melding aan de kabel gewerkt. „Het was eerst nog lastig om Delta te bereiken omdat ze ook daar met de middagpauze zaten, maar de omlegging zelf is snel gebeurd, moet ik zeggen. Als ze de kabel hadden moeten lassen, had je op 3 tot 4 uur moeten rekenen." Bij het uitvallen van de stroom doen zich ook onverwachte effecten voor. Zo kon de elektrisch gestuurde zon wering niet omhoog, waardoor het op het kantoor van De Pluumpot don kerder bleef dan gewoonlijk. Het op starten van de machines nam enige tijd in beslag. „Dat moet geleidelijk gebeuren. Alle stroomkasten worden gecontroleerd of de stoppen niet door zijn gesprongen." Bij de Meerkmarkt in Stavenisse had de stroomstoring geen ernstige gevol gen. Eigenaar J. de Koster: „De tem peratuur van de diepvrieskasten loopt even terug, maar de uitval heeft niet zo lang geduurd dat er schade is op getreden. De stroom was precies op tijd terug. Het ging net." Bij Delta Nutsbedrijven kwamen zo'n 40 telefoontjes binnen over de sto ring. Volgens een woordvoerster van Delta is bij de graafwerkzaamheden de stroomkabel geraakt waardoor heel Stavenisse, het westelijk deel van Sint-Maartensdijk en een deel van het buitengebied van Sint-Annaland zon der stroom zat. Het gestoorde deel van de kabel is toen uitgeschakeld. Via de andere zijde is stroom toege voerd, waarna de kapotte kabel is ge repareerd. Omdat al meteen duidelijk was waar de storing zat, kon het euvel ook snel verholpen worden. Er hoef den niet eerst metingen te worden verricht. Brandweercommandant J. de Feijter was niet op de hoogte van de aanzien lijke storing in zijn werkgebied. Hij hoorde het pas 's avonds. „Als er iets aan de knikker is, word je er wel bij geroepen. Er waren geen onoverko melijke problemen, maar op zich zou het wel prettig zijn geweest als ik het had geweten. De meeste bedrijven, vooral intensieve veehouderijen, heb ben noodvoorzieningen om met ven tileren en voeren door te gaan. Dat is dan geregeld in de milieuwetgeving." Volgens De Feijter zou de brandweer commandant van dergelijke inciden ten op de hoogte moeten zijn. „Net zoals bij het KNMI als er zwaar weer wordt verwacht. Dan wordt de brand weer via de alarmcentrale van tevoren gewaarschuwd. Dit geval zou je er ook onder kunnen rangschikken, maar ik denk dat Delta Nutsbedrijven op dat moment zijn handen vol heeft gehad." VERVOLG VAN PAGINA 2 Het college heeft geen geld om een stenen glooiing aan te leggen bij de haven om het verzanden vanaf de oostkant tegen te gaan. Dat zei wet houder K.A. Heijboer dinsdagavond in de commissie gemeentelijke ont wikkeling op een vraag van J.C. Koopman (SGP). Het raadslid had voorgesteld om met rijkswaterstaat overleg te voeren over het tegengaan van het verzanden van de haven. De wethouder zei dat er nog geen con tact met deze dienst was geweest, maar wel met het bestuur van schip persvereniging Schuttevaer. „Die zegt, leg er maar een stenen glooiing. Dat kost een paar ton. Dat geld heb ik niet." Heijboer zegde wel toe dat er metin gen zullen worden verricht. Als die afwijkingen vertonen, zal daar weer over gesproken worden. Het bagge ren kan vanaf 1 november beginnen. De werkzaamheden kunnen voor de kerst klaar zijn, zo zei de wethouder op een vraag van Koopman. De Zuidweg is niet geschikt als route voor de bus van Anna Jacobapolder en Sint-Philipsland. De weg is be stemd voor landbouwverkeer van de Rijksweg naar de Langeweg, maar is zo slecht dat het niet wenselijk is dat de bus er over rijdt. Dat betoogde A.P. Kornaat (PvdA) dinsdagavond in de commissie gemeentelijke ont wikkeling naar aanleiding van de in loopavond over het invoeren van 30- km-zones. „De Zuidweg is heel slecht en smal en heeft zachte bermen. Bij vorst is de Zuidweg een van de eerste wegen die afgesloten wordt. Bussen erover heen met landbouwverkeer, wagens met aardappelen en uien, zie ik niet zitten." Wethouder K.A. Heijboer beloofde naar de zaak te kijken. De Hervormde vrouwenvereniging houdt zaterdag in dorpshuis De Wim pel de jaarlijkse verkoping. Tussen tien uur en half vier kan men er te recht voor het kopen van artikelen als truien en sokken, slaatjes, gebak, planten, fruit en ter plaatste beschil derd glaswerk. Voor de kinderen is er enveloppen trekken, altijd prijs. De opbrengst van de verkoping komt ten goede aan de N.H. kerk. De provincie verhaalt schade aan het wegdek van de Philipsdam op de ver oorzaker. Een vrachtauto van grossier Schuitema Delta te Krabbendijke richtte op donderdagmorgen 28 sep tember voor 404 gulden schade aan en is dan ook aansprakelijk gesteld.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 3