Goudhaantjes brengen publiek in vervoering met komisch zangtalent Kunstwerk smalstad lijkt licht, maar is loodzwaar Explosie bij Budelpack is een valkuil voor brandweerlieden Sint-Annaland geniet na van rijstepap en hymne Jaarconcert Smalstads Mannenkoor in overvolle zaal Verloren hof onder Zeeuwse luchten van klei Klederdracht centraal tijdens boekenweek Oefening voor bedrijfshulpverlening in Poortvliets bedrijf Donderdag 26 oktober 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Van Gabriël Fauré tot de Comedian Harmonists en van Laus Regi tot Het Boemeltje van Purmerend. Het jaar concert van het Smalstads Mannenkoor bood zaterdag avond in de Vossenkuil te Oud-Vossemeer een breed sca la aan muziek. En dat kwam niet in het minst door de vier prachtige stemmen van Radio Times en het vinger vlugge pianospel van Karin Vermeulen die als gasten op traden. Drinklied Kippenleven Blok voor blok bouwt beeldend kunstenaar M. Kuipers uit Eindhoven aan zijn kunstwerk in Sint-Maartensdijk. Twee weken lang is hij bezig om het beeld te maken. In de blokken van dubbelgebakken keramiek stopt hij wa pening en beton. Het beeld heet Luchtkasteel. Het oogt straks wellicht licht, maar het is loodzwaar. 3,5 ton weegt het 3,60 meter hoge beeld. „Een betonnen beeld dat er uit ziet als keramiek." Het is het laatste kunstwerk in de open lucht uit een reeks. Straatklinkers Vijfhonderd bezoekers op terugkomavonden Op de videofilm was niet te zien dat er iemand wat te kort was gekomen tijdens de viering van 525-jaar Sint-Annaland in de eerste week van juli. Volle borden rijstepap in het Weeshuis tijdens de kinderactivitei ten en ook tijdens de bourgondische maaltijd op zaterdagavond in de tent werd er op de filmbeelden gesmuld. Maar een klein aantal deelnemers had de keuze niet meer die het co mité met de exploitant had afgesproken en daarom was er vrijdag in gemeenschaps centrum de Wellevaete een door 350 mensen bijge woonde terugkomavond. De Efteling 700 videobanden Voor het eerst heeft de be drijfshulpverlening van Budelpack in Poortvliet een gezamenlijke oefening gehouden met de vrijwilli ge brandweer van Tholen. Zo'n vijftig mensen kwa men maandagavond in ac tie bij het verpakkingsbe drijf aan de Paasdijkweg. Nieuwe elementen ..I Het Smalstads Mannenkoor organi seert zelf slechts één concert per jaar en dat heet dan ook toepasselijk het 'jaarconcert'. Dat wil echter nog niet zeggen dat deze groep bestaan de uit elf zangers, een pianist en een dirigent niet meer optreedt. Integen deel, maar voor de overige optre dens (zo'n vijftien tot twintig per jaar) wordt het koor gevraagd. Voor zover dat in de gemeente Tholen is, betreft het meestal medewerking aan kerkdiensten. Het jaarconcert is echter altijd een gevarieerd pro gramma. En dat is dit jaar zonder meer ook het geval. De zaal zit meer dan vol en er zijn nog diverse stoelen bij gezet. Na het welkomst woord van voorzitter A.P.M. van Gurp steekt het Smalstads Man nenkoor van wal. De liederen (deze keer alle in het Duits en Latijn) worden op zeer humoristische wij ze vertaald en aangekondigd door bas J. Fondse. Het begin van het concert is echter zeker niet humo ristisch. De 'Laudes de Saint An- toine de Padoua' (ofwel lofzangen op Sint-Antionius van Padua) van Francis Poulenc zijn zeker niet de gemakkelijkste werken om naar te luisteren. Deze oude kerkmuziek van de componist waarvan vorig jaar de 100e geboortedag werd her dacht, valt uiteen in vier delen. Het 'O Jesu' is een wat somber stuk dat gecompenseerd wordt door het wat luchtiger 'O Proles'. Ingetogen ein digen de lofzangen met de delen 'Laus Regi' en 'Si Quaeris'. Een fraai staaltje van zangkunst en mu zikaliteit, maar geen muziek om als achtergrond voor een feestje te ge bruiken. Al wat opgewekter wordt het als Karin Vermeulen en Tom van Gurp achter de piano gaan zitten voor 'Dolly, opus 56, suite pour piano quatre mains', ofwel een vierhandig stuk. Vermeulen is afkomstig uit Bergen op Zoom en studeerde piano aan het Brabants conservatorium in Tilburg. Ze speelt vooral kamermu ziek en begeleidt diverse instrumen talisten. Verder werkt ze als docente op de Bergse muziekschool. Tom van Gurp is behalve voorzitter ook pianist van het Smalstads Mannen koor. Dolly is volgens de toelichting van Fondse één van de beste werken van Gabriël Fauré (1845-1923). De suite is verdeeld in zes delen waarin de ene keer walsen weerklinken die worden afgewisseld met romanti sche melodieën. Het einde is een snel slot met de illusie van Spaanse muziek met gitaren en castagnettes. Het zeer snel gespeelde einde wordt door Van Gurp en Vermeulen mooi weggezet en dat komt ze dan ook op een luid applaus te staan. Felix Mendelssohn-Bartholdy (van 1809 tot 1847) is een bekende Duit se componist die als wonderkind aan zijn muzikale leven begon. Drie liederen met geheel verschillend ka rakter worden van deze jong gestor ven musicus gebracht door het Smalstads Mannenkoor tijdens het jaarconcert. Het eerste is 'Wasser- fahrt', een lied waarin een somber gestemd persoon in een bootje een stad nadert en vanuit zijn vaartuig de plaats ziet waar hij zijn geliefde verloor. 'Abendstandchen' is een slaapliedje, maar of een kindje ge makkelijk in slaap zal vallen bij dit werk, is nog maar de vraag. Op di verse momenten zingt het koor na melijk flink door en dat doorbreekt de rust uit de rest van het stuk. Slaapverwekkend is het in elk geval niet, maar wel mooi gezongen. 'Een Phantom of the Opera, Cats, Sunset Boulevard en Les Miserable. Schoute maakte deel uit van diverse barbershopkwartetten en zong on der meer in Engeland en Duitsland. De geschoolde stemmen van dit viertal weten het publiek in de Vos senkuil meteen te boeien. Het ope ningslied is voor iedereen herken baar: 'Weetje nog wel, die avond in de regen'. Ook 'Bloesem van serin gen' en 'Veel mooier dan het mooi ste schilderij' brengt het viertal met verve. Deel van hun succes is het feit dat ze erg op het publiek gericht zijn. Ze kiezen iemand uit en rich ten hun lied tot die persoon. Ook dat levert humoristische momenten op als een oudere vrouw in een rol stoel wordt betrokken in een lied over liefde, trouwen en een huisje bouwen. Na de pauze barst de vrolijkheid pas goed los. Het Smalstads Mannen koor heeft zich gehuld in goudkleu rige jasjes met een okergele pom poen op één schoen. J. Fondse legt uit dat het koor op bewegingsthera pie is geweest bij Laura Ouwens en dat men dat deze avond in de prak tijk probeert te brengen. Onder pianobegeleiding van Van Gurp, zingen de mannen een aantal liede ren van de Comedian Harmonists en Willy Parten. Het eerste lied 'Bel Ami' gaat over een hartenbreker die niet intelligent is en ook niet held haftig, maar wel heel goed ligt bij de dames vanwege zijn charmes. Het publiek ligt echter pas echt dub bel bij het lied 'Wochenend und Sonnenschein'. Bij dit vrolijke lied is dirigent C. van Dis op de grond gaan zitten om de zangers zo onop vallend mogelijk nog wat aanwij zingen te kunnen geven. Die aan wijzingen zijn wel nodig, want bij dit nummer komt er echt beweging in. Bij de tekst passende (en zeker ook lachwekkende) gebaren, zorgen voor hilariteit onder het publiek. Een bijzonder zicht om de mannen die anders vrij serieus bezig zijn in een net zwart kostuum, nu zo goud kleurig over het toneel te zien bewe gen. Overigens gaat het de een dui delijk wat beter af dan de ander. Qua tekst vormt het lied 'Ich woll't ich war ein Huhn' wel het hoogte punt. Dit lied bezingt de wens van de zanger om een kip te zijn. Elke dag een ei leggen en voor de rest vrij zijn. Op zondag twee eieren en eigenlijk nauwelijks iets te doen hebben. Als Radio Times zich weer aan dient, blijken deze heren zich ook verkleed te hebben. Ze zijn nu in een colbertje met coltrui gehuld. Een wat soberder en moderner kle dij. Liedjes als 'Een heel klein huis je met een tuintje', 'Kleine witte wolk' en 'Het avondklokje' worden met veel gevoel gebracht. De enige dissonant van de hele avond komt als enkele onverlaten buiten op de ramen en deuren beginnen te bon ken. Daarmee verstoren ze twee lie deren totdat een jongeman uit het publiek het beu wordt en naar bui ten rent om de zaak te regelen. De daders nemen de benen. Radio Ti mes zingt echter onverstoorbaar verder, hun nummers tussendoor versierend met een humoristische noot. Het laatste lied 'Het boemeltje van Purmerend wordt met een enorm applaus beloond en er wordt zelfs 'We want more' geroepen. Het viertal voldoet hieraan door nog eenmaal 'Weet je nog wel' te zin- gen. Het Smalstads Mannenkoor zet - nog steeds in het goud gehuld - in voor het laatste deel van de avond. Het heet 'Ein Abend bei Paul Linc- ke', een verzameling operetteliede ren van Paul Lincke (en Willy Par ten). Een medley van twintig liederen over onder meer een muis die figuurlijk door de mannen met hun bepompoende schoen wordt doodgetrapt. In een liefdeslied gaat tenor D. Letzer op de knieën voor zijn eigen vrouw die door dirigent Van Dis uit de zaal wordt gehaald. Het geheel eindigt in een polonaise waarbij de zangers via de foyer te rugkomen met een (veelal alcoho lisch) drankje in de hand. Met een dankwoord van voorzitter Van Gurp (die de koorleden betitelt als 'goud haantjes') komt er een einde aan het concert dat door het publiek met een staande ovatie wordt beloond. opmaat voor de pret van na de pau ze' noemde Fondse tijdens zijn aan kondiging het 'Trinklied' van Men delssohn. Fondse liet de laatste zinnen van het lied onvertaald, maar gaf ze de aanwezigen wel mee om te overdenken: „Wer nicht trinken kann, soil nicht lieben. Wer nicht lieben kann, soil nicht trinken." Overduidelijk een vrolijk lied dat tevens een mooie overgang vormde naar de klanken van Radio Times. Radio Times is een groep die zoge naamde 'close-harmony' zingt. Dat wil zeggen dat de zanglijnen dicht bij elkaar en prettig in het gehoor liggen, alhoewel er ook dissonanten in verwerkt zijn. Leadzanger Mario Lamers, tenor Willard Bekkers, ba riton Rob van der Meule en bas Luc Schoute vormen gekleed in over hemd, spencer en grijze broek een beeld uit de jaren '40 en '50. Ze zingen dan ook liederen uit die tijd. Sunlight zeep, de Bonte Dinsdag- avondtrein, The Ramblers, Doris Day, Gary Grant en Teddy Scholten zijn steekwoorden uit de tijd van toen. Het kwartet bestaat uit (semi-) professionele zangers. Bekkers en Lamers zaten beiden bij ensemble Dubbel zes en hebben wat met theater gedaan. Van der Meule is muzikaal leider en arrangeur en zong ook in het buitenland als pro fessioneel zanger in onder meer The Kuipers vindt het belangrijk om het staat niet meer." beeld zelf op te bouwen. „Vaak wordt het beeld in het atelier ge maakt en kant en klaar geplaatst. Ik ben hier nu zelf al die tijd aanwezig. Ik ben aanspreekbaar voor de men sen. Het is op deze manier ook niet anoniem. Ik vind het zelf ook leuk om te horen wat mensen ervan vin den." De kunstenaar zegt positieve reac ties te hebben gekregen. „Het spreekt mensen wel aan als je uit legt wat ermee bedoeld wordt. Het beeld is een beetje abstract, maar ook een beetje herkenbaar." Het thema voor Kuiper was 't Hof te Sint-Maartensdijk. „In feite gaat het om een verloren hof waar een kasteel op stond. Het spreekt tot de verbeelding: hoe heeft het er uitge zien? Daar kun je over fantaseren. Het kasteel is nog wel voelbaar als je de slotgracht ziet, maar het be- Kuipers liet zich ook inspireren door de Zeeuwse luchten. „Als je Zeeland inrijdt, zie je almaar lucht. Het is zo plat. Het weer is hier ook anders. Turbulenter. Vandaag zie je het ook weer," zo wijst Kuipers naar de wolken die door de wind worden voortgedreven. De lucht heeft hij vorm gegeven in een boog met 'het profiel van wol ken'. „Je werkt met massa, met ma teriaal. Een boog is als beeld luch tig." De boog bestaat uit gestapelde blokken in drie kleuren; donker blauw, wit en lichtblauw. De maat speelde voor Kuipers ook een rol. „Het is belangrijk dat je er onder door kunt lopen. Dat je het lijfelijk kunt ervaren. Bovenop komt dan een klein kasteeltje, alsof het heel ver weg is. Luchtkasteel slaat dan ook op het kasteel dat op de lucht staat. Het is zoiets als een luchtspie geling. Het is maar een droom." Het kasteel is geïnspireerd op de vorm van een kroon. En verwijst naar koningin Beatrix die be schermvrouwe is van Sint-Maar tensdijk. Het kasteeltje lijkt op slot Loevestijn uit de dertiende eeuw, legt Kuipers uit. Gebouwd met vier torens, zoals ook een kroon is opge bouwd uit vier elementen die onder ling verbonden worden. Tenslotte vindt Kuipers klei het ma teriaal bij uitstek voor onze provin cie. „Zeeland is uit de klei getrok ken. Ik werk veel in klei. Het sluit erg goed aan bij deze omgeving." De holle blokken zijn net als straat klinkers hardgebakken. Een voor een vult Kuipers ze, sinds dinsdag met hulp, met beton en wapening. Die wapening bestaat weer uit dub belgebakken stukken keramiek. Hij heeft gekozen voor een blauwe kleur, omdat blauw 'zich aan massa onttrekt'Dat ook het Scheldecolle- ge een blauwe kleur in de gevel heeft, is volgens Kuipers toevallig. Kuipers kreeg van de gemeente de opdracht om het laatste kunstwerk in de open lucht te maken. Na de onthulling op 11 november heeft el ke woonkern een kunstwerk. Sint- Maartensdijk sluit de rij. Beeldend kunstenaar M. Kuipers vult de blokken van het kunstwerk op met beton en wapening. Het beeld in wording staat op de hoek Onder de Linden/Oostsingel in Sint-Maartensdijk Het werd meer genieten van een mi ni-uitvoering van het Setallands spektakel, videobeelden en foto's van de feestelijke dagen dan schade inhalen op het gebied van eten en drinken. Uit het meezingen met de Sint-Annalandse hymne en de mooi ste parel vair Tholen bleek ook wel, dat men voor het herkauwen van die goede sfeer was gekomen in plaats van voor de consumpties. Kaatje, Coba en Wantje schitterden weer en óok de rechtbankscène met de ver dachte van de dorpsbrand sprak op nieuw tot de verbeelding. Acceleran do zorgde voor de muzikale omlijs ting en als extraatje waren er de vi deobeelden van de voorstelling op het havenplateau. Regisseur Kees van Broekhoven lardeerde het pro gramma met teksten die zogenaamd in het spektakel geschrapt waren en hij stak regelmatig de draak met de minder goed verlopen bourgondi sche maaltijd. Comité-voorzitter Sander Westdorp vergeleek het in zijn openingstoe spraak met de Efteling op een drukke dag. „Je staat lang in de rij voor de pyton en net als je wilt instappen, stopt die. Zo verging het helaas een klein deel van de mensen tijdens de bourgondische maaltijd. Gelukkig hebben er velen wel genoten en wa ren de meesten tevreden. Op deze te rugkomavond is er behalve eten en drinken echter met name ook gele genheid voor ontmoeting van familie, vrienden en bekenden. Een gezellig en leuk programma staat voorop." De voorzitter zwaaide de leiding en de deelnemers aan het Setallands spektakel nog eens lof toe voor hun inzet. „Het was indrukwekkend jullie gedrevenheid en enthousiasme. Gro te klasse. Jullie optreden was profes sioneel." De voorzitter bood regis seur Kees van Broekhoven, zijn as sistente Marleen van Treijen, dirigent Pierre van Broekhoven en productie leider Jack Westdorp bloemen aan. Na de pauze werd een samenvatting vertoond van de drie uur durende vi deofilm over de festiviteiten. Met na me de jeugdactiviteiten werden uit gebreid in beeld gebracht en vele aanwezigen zagen wat ze die eerste week van juli soms gemist hadden. Vanaf het ouderenprogramma op donderdagmiddag tot en met het afle veren van de heks bij het streekmuse um op zaterdagavond passeerden de activiteiten ter gelegenheid van 525 jaar Sint-Annaland in vogelvlucht de revue. Comitélid Jack Westdorp be dankte filmer Jos Claerhoudt voor zijn liefdevolle aanpak van dit project met een kruikje Setallands kruiden bitter. Ko Jeroense verzorgde tenslotte nog dansmuziek. Zaterdagmiddag werden de jeugdige deelnemers aan het spektakel getrak teerd. De jongens en meisjes tot acht jaar (de poezen en gymnasten) deden spelletjes in de Sakofahal, bekeken in de Wellevaete de videoband en aten in Havenzicht patates-frites met een frikadel. Even later kreeg de jeugd van 9-14 jaar hetzelfde programma voorgeschoteld. Voor de volwassenen was er zaterdagmiddag elk uur een filmvoorstelling, waarvoor zestig stoelen gereed stonden. Ook konden er tientallen foto's van 525 jaar Sint- Annaland worden bekeken. 's Avonds was de tweede terugkom avond, maar nu voor de leden van de werkgroepen en andere vrijwilligers. Er waren bijna 300 mensen aanwe zig. Ook nu sprak voorzitter West dorp een welkomstwoord, waarna er - onderbroken door een pauze - vi deobeelden van het spektakel werden vertoond. Namens de spelers over handigde Piet Mosselman aan regis seur Kees van Broekhoven en zijn as sistente Marleen van Treijen een dinerbon. Comitélid Jack Westdorp bood de echtgenote van filmer Jos Claerhoudt nog bloemen aan. Ook dit keer besloot Ko Jeroense met muziek de tweede terugkomavond van 525 jaar Sint-Annaland. Van zowel het spektakel als de ande re festiviteiten zijn totaal 700 video banden besteld, die zaterdagmorgen a.s. in de Sakofahal afgehaald kun nen worden. Als finale organiseert het comité vrijdag 15 en zaterdag 16 decem ber een kerstmarkt in de Sint-An- nalandse veiling. Zaterdagavond geeft Accelerando dan een zoge naamd promsconcert (populaire klassieke muziek) met medewer king van het koor A58 uit Bergen op Zoom. Klederdrachten vormen het centrale thema voor de 'Week van het Zeeuw se boek' die van 1 tot en met 11 no vember wordt gehouden. Wie bij de deelnemende Zeeuwse boekhandels minimaal 25 gulden besteedt, krijgt een mapje cadeau met daarin negen ansichtkaarten van personen in kle derdracht. Er is keus uit twee mapjes. Het ene laat vrouwenklederdrachten zien (onder meer een Thools meisje) en is getiteld 'Knap in 't kleed' en het andere toont de mannendracht onder de titel 'Pront in 't pak'. De afbeeldin gen - oude ansichtkaarten en portret fotootjes - zijn aangetroffen in het Zeeuws Museum te Middelburg toen men daar wegens een verbouwing de textielcollectie ging inpakken. De Zeeuwse boekhandels pakten het idee van het museum op. Voor de vormge ving van de mapjes tekende studio Beckers- van der Kooij te Oud-Vosse meer. Ze zijn opgedragen aan Jan Bruijns, de eerder dit jaar overleden uitgever van De Koperen Tuin te Goes 'die zoveel voor het Zeeuwse boek betekend heeft'. Zowel boekhandels als bibliotheken zullen de Zeeuwse boeken - welk genre dan ook - centraal zetten tijdens de Week van het Zeeuwse boek. In het overzicht van activiteiten dat de organisatie verstrekte, ontbreken Tho len en Sint-Philipsland volledig. Zwaaiend, huppelend en gebarend bezorgde het Smalstads Mannenkoor het publiek lachstuipen op het jaarconcert in Oud-Vossemeer. „Er zijn alleen druppels zweet ge vloeid", zegt H. Bosman, hoofd bhv bij Budelpack. „Met veel spanning hebben onze mensen de oefening doorstaan, want hel was een hele nieuwe ervaring, maar met een heel goed gevoel zijn we naar huis gegaan. Het was soms wel heel zwaar, want je moet be slissingen nemen in noodsitu aties." In de werkplaats was er een mid delgrote brand ontstaan, waarbij drie slachtoffers vielen. In de naastgelegen productiehal vielen nog eens drie gewonden. Van één medewerkster die met een verpak kingsmachine bezig was, werd een hand afgerukt. Leden van de lotus- groep leverden de oefengewonden. Ook in het achter de productiehal gelegen kantoor waren er nog een paar gewonden. Totaal waren er negen slachtoffers die behandeld moesten worden. De kantine dien de als gewondennest. Rond zeven uur werd alarm gege ven. De tien leden van de bhv had den toen net een vergadering. „Le ren was een heel duidelijk doel en communicatie met de brandweer een kernpunt. Wij vinden het ook heel leerzaam, dat de brandweer binnen is geweest. Men kent ons bedrijf. Daarmee heeft de oefening meerdere doelen gediend", legt Bosman uit. Zowel in kleine groe pen als in totaalverband werd de nabespreking gehouden. Bij Budel pack fungeerden P.R. Ingelse en W. Wielaard als crisisleiding. Brandweercommandant J. de Feij- ter spreekt over een hele fijne en vlotte oefening. „Het was een be hoorlijke brand met onverwachte :eden van de bedrijfshulpverlening van Budelpack ontfermen zich over twee gewonden. gebeurtenissen, zoals de gevaarlij ke stoffen in de lashoek, waar een explosie plaatsvond. Wij hadden bewust voor valkuilen gezorgd. Met explosiegevaar staat de eigen veiligheid voorop en het redden van gewonden kan dan even in het gedrang komen." Nieuwe elemen ten waren volgens De Feijter het contact tussen brandweer en bhv. „Voor ons gevoel is dat prima ver lopen. Het verliep behoorlijk geo lied." De blusgroepen van Tholen en Sint-Maartensdijk zetten elk acht man in. Met oefenleiding en nog wat slachtoffers waren er totaal een kleine dertig mensen van de brand weer. Om te blussen werd alleen lage druk gebruikt, waarbij het wa ter tot aan het verdeelstuk kwam. „Er kwam nog wel wat water in het gebouw, maar dat was van natte voeten na de flinke regenbui maan dagavond rond kwart over zeven", zegt De Feijter. In mei hield bij eveneens in Poortvliet al een grote oefening bij Bouman-Potter aan de Paasdijkweg. Toen waren er nog veel meer brandweerlieden bij be trokken. De oefening bij Budelpack duurde anderhalf uur. Namens Budelpack bood bhv-hoofd Bosman de oefen deelnemers van buiten het bedrijf nog een kleine attentie aan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 13