Verburgh
'We moeten in Nederland heilige koe
rechtvaardig bij de horens vatten'
'Het valt niet mee om bij uitruk
aan de kant te moeten staan'
'Fitte senioren kunnen
best een eindje lopen'
'Twee potige mannen'
b.v.
specialisten in
- Computers, netwerken, systemen op maat.
- Hi-end audio, (speciale luisterruimte].
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
Christen Unie wil betalen per km en in Tholen goedkoper
Brandweer Sint-Philipsland zwaait chauffeur Wolse uit
Buurtbus A JP
in januari
Zeeuwse VVD
wil autobezitter
tegemoet komen
Voedselactie
Oost-Europa
Donderdag 19 oktober 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
H.H. Bouma van vervoerder Connexxion:
Hoe krijg je mensen uit de auto en in het openbaar ver
voer? Een vraag die de overheid al lange tijd bezighoudt.
Maar ook in een forumdiscussie op de bijeenkomst van
de Christen Unie Tholen werd over dit onderwerp ge
sproken. Over vermindering van de service en last-minu-
te-boekingen in de bus.
Thuis werken
Crimineel
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 Fax 245360
Kilometerheffing, tachografen en verbetering van het
openbaar vervoer. Het was allemaal erg landelijk gericht
op de bijeenkomst van de Christen Unie Tholen, woens
dag in de Wingerd in Tholen. Het overheidsbeleid en de
mentaliteit van burgers stonden centraal in een discussie
over 'mobiliteit'.
Permanente bezinning
Heilige koe
Aanbesteden
Als de Sint-Philipslandse brandweerauto uitrukt, zit niet
langer Jan Wolse achter het stuur. De garagehouder is in
juli 55 geworden en dat betekende na 33 jaar einde oefe
ning. „Het valt niet mee om aan de kant te staan, heb ik in
middels ervaren. Ik had niet gedacht dat het gevoel van er
niet meer bijhoren zo sterk zou zijn." Morgenavond neemt
de blusgroep afscheid van haar chauffeur/pompbediener.
V
Dingen gebeuren
Ellende
Aparte gedenksteen
Indië in Dirksland
Commercieel directeur (en tweede
voorzitter van de Christen Unie)
H.H. Bouma van vervoersbedrijf
Connexxion had in zijn toespraak al
wat trends aangegeven. Daarbij
noemde hij het doel van Con
nexxion, namelijk meer vervoer en
hogere efficiëntie. Tijdens de dis
cussie bleek die efficiëntie niet al
tijd gewaardeerd te worden. Samen
met Tweede-Kamerlid DJ. Stelling
werf, raadslid A.L. Piet en statenlid
J.J. van Ginkel nam Bouma zitting
in een forum. J. P.M. van der Male
vroeg zich af waarom er toch steeds
meer bushaltes moeten verdwijnen.
„Ook in Tholen gaat de BBA een
gestrekte lijnvoering hanteren. Dus
dat betekent dat men buiten de kern
op de bus moet stappen. Is dat
goed? Ja, volgens mij wel. De bus
geeft overlast als die door het dorp
rijdt. Bovendien is snelheid maken
de enige manier waarop de bus met
de auto kan concurreren. Een klant
neemt het nog net als de bus er 1,5
maal zo lang over doet als de auto.
Als het langer wordt, kiest men
voor eigen vervoer. Maar als die bus
eerst nog diverse haltes midden in
de kernen aan moet doen, halen we
die snelheid nooit", aldus Bouma.
„Wij rijden in Zeeland gemiddeld
40 km per uur met onze bussen. Dat
lijkt niet veel, maar als je in bijvoor
beeld Rotterdam gaat kijken, zul je
zien dat de bussen en trams daar ge
middeld maar zo'n 20 km per uur
halen. En toch moeten wij van de
provincie die snelheid opkrikken
naar 50 km per uur. Als je door alle
kernen moet rijden, kost je dat zo
een kwartier op een rit." „Ach, wat
maakt een kwartiertje nou uit?
Mensen moeten eens leren wat
meer geduld te hebben", vond Van
der Male.
Toch was Bouma er niet van over
tuigd dat meer bussen in de kernen
ook zou betekenen dat er meer ge
bruik van zou worden gemaakt. „Al
zouden we elk half uur in elke kern
komen, dan nog zou men niet met
het openbaar vervoer gaan. Het is
een mentaliteitskwestie en snelheid
speelt daarin een belangrijke rol.
Straf de mensen die in een auto rij
den en beloon degenen die met het
openbaar vervoer gaan of die de
fiets of de benenwagen nemen. Bij
voorbeeld door een korting op de
kilometerheffing." Die kilometer
heffing was even daarvoor bepleit
door Stellingwerf als alternatief
voor hogere brandstofprijzen en
(verhoging van) de wegenbelasting.
Een ander alternatief dat Bouma
aandroeg, was het opvullen van lege
gaten in het collectief vervangend
vervoer (voor bejaarden, zieken en
gehandicapten). „Die voertuigen
rijden nog met teveel lege plaatsen.
Kunnen we die niet op laten vullen
met 'gewone' passagiers? We moe
ten af van die gedachte dat er niets
van het openbaar vervoer naar het
WVG-vervoer mag en andersom.
Als u naar Spanje vliegt, zit u ook
naast mensen die meer of minder
voor hun ticket betaald hebben. Zeg
maar een soort last-minute boe
king."
Fractievoorzitter P. van Belzen van
de Christen Unie in de Thoolse ge
meenteraad wilde weten hoe het
met de bejaarde mensen zit die
straks veel verder zullen moeten lo
pen om bij een halte te komen. „We
zullen moeten concurreren met de
auto. Als u met de interliner van
Zierikzee naar Rotterdam gaat, bent
u er sneller dan met de auto. Daar
van ben ik overtuigd. En dat werkt
ook goed. Als je door allerlei dor
pen moet, vertraagt dat. Nog fitte
senioren kunnen best een eindje lo
pen of fietsen. En voor de anderen is
er het WVG-vervoer."
W. Mol vond dat er teveel onnodig
verkeer is. „Men zou zoveel moge
lijk van huis uit moeten werken. Dat
scheelt een hoop verkeer." En A.G.
van der Sande merkte op dat we de
economische groei moeten tempe
ren omdat het veel te gemakkelijk is
om de auto te nemen. Het kan per
slot van rekening toch wel betaald
worden.
Voorlopig lijkt het probleem van de
groeiende stroom auto's echter nog
niet opgelost. Tholen heeft wat dat
betreft nog weinig te lijden. Boven
dien werd door de forumleden wel
erkend, dat in een plattelandsgebied
met een lang niet adequaat open
baar vervoer de auto nog onontbeer
lijk is. „Daar zou je in de belasting
tarieven rekening mee kunnen
houden", aldus Stellingwerf die om
kwart over tien de vergadering
moest verlaten om de laatste trein
nog te kunnen halen. Bouma was
met de auto.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Het hele voorval speelde zich eind
januari af nadat Bazen een proced-
rure over het woonhuis met schuur
aan de Molendijk bij de rechtbank
had gewonnen van S.. Bazen hees de
vlag op het huis als triomf. Het per
ceel was echter nog niet overgedra
gen en S. sr. sommeerde Bazen het
perceel te verlaten. Daarna heeft de
mishandeling plaatsgevonden. Ba
zen werd ernstig gewond naar het
ziekenhuis vervoerd. In de recht
bank kwamen verschillende lezin
gen over het voorval naar voren.
"Vblgens vader S. had hij Bazen ge
zegd dat hij het perceel moest verla
ten, en dat hij toen 'sadistisch' uitge
lachen werd. Volgens S. viel Bazen
hem aan. „Hij sprong rond mijn nek.
Op ons eigendom. Het ging allemaal
snel. Het gebeurde vlakbij een af
braakmuurtje achter de woning. Ik
heb nog veel last van mijn nek. Ik
wilde me ontzetten en hem overle
veren aan de politie."
Volgens de rechter had S. echter eer
der tegen de rechter-commissaris
verklaard dat hij door Bazen was be
dreigd. Volgens S. zijn hij en zijn
zoon geen vechterbazen en voelen
ze zich behandeld als crimineel.
„Bazen moet zitten. Hij viel me
aan." f
S. jr verklaarde dat hij zag dat Bazen
zijn vader aangevallen had. „Toen
sprongen de stoppen door. Ik ben te
ruggelopen naar de auto om een
koevoet te halen." De zoon riep in
herinnering dat hij zijn vader al eer
der bijna was verloren bij een zwaar
auto-ongeval. „Ik zag die beelden
weer voor me dat mijn vader zijn
nek had gebroken." Hij kon zich niet
herinneren dat hij Bazen op zijn
hoofd had geslagen.
Advocaat W.A. Lensink van S.jr.
had getuige J. van H. uit Scherpenis-
se opgeroepen. De 70-jarige aardap
pelhandelaar (familie van de ver
dachten, wat hem verschoningsrecht
geeft) werd gevraagd wat hij nu pre
cies gezien had op die bewuste don
derdagmiddag. De advocaat con
fronteerde hem met eerder gedane
uitspraken bij de politie. Daar had
hij gezegd dat hij vader S. op Bazen
had zien zitten. Nu verklaarde hij
dat vader S. naast Bazen zat en hem
vasthield terwijl diens zoon op het
slachtoffer insloeg. „Overal waar hij
Bazen maar raken kon."
Volgens Lensink had Bazen een en
ander door zijn gedrag ook uitge
lokt. En moesten de verwondingen
van Bazen toegeschreven worden
aan de brokken puin op het perceel
waar de onroerendgoed handelaar
op was gevallen. Op de koevoet wa
ren volgens hem geen sporen van
bloed of haren te vinden. Hij wees
ook op de volgens hem tegenstrijdi
ge verklaring van de getuige en
vroeg vrijspraak. Ook beriep hij zich
op noodweer. „De zoon handelde ter
verdediging van zijn vader. En door
de langdurige geschil over de wo
ning is Bazen medeschuldige."
Advocaat RN.M. de Gier van vader
S. wees erop dat de zoon een aantal
jaren geleden door een groep jonge
ren in elkaar is geslagen, wat 'nog
steeds hevige reacties oproept.' Vol
gens De Gier heeft Bazen wel dege
lijk S. bij de keel gehad. „Als er
twijfel is, dan in het voordeel van de
verdachte." En van een nauwe sa
menwerking tussen vader en zoon
was geen sprake omdat vader S. 'de
handen vol had aan Bazen.' Hij ver
zocht het ten laste gelegde niet ont
vankelijk te verklaren. „Als ze S.
wil veroordelen, dan ook Bazen."
Ook vroeg hij vrijspraak voor vader
S.
De officier verwierp het verweer van
de beide raadslieden. Zij hechtte be
lang aan de verklaring van Bazen en
de getuige, zei ze. Ze zag ook geen
reden waarom Bazen de aanval zou
hebben ingezet. „Hij had immers de
zaak gewonnen en stond tegenover
twee potige mannen."
De rechter nam dat over, maar
kwam na een korte schorsing tot een
andere strafmaat.
Advertentie I.M.
D. Stellingwerf (tweede van rechts) aan het woord tijdens de forumdiscussie. Naast hem v.l.n.r. statenlid Van Ginkel, raadslid Piet en tweede
voorzitter Bouma van de CU.
Met 25 aanwezigen was de zaal van
de Wingerd niet te klein. Maar
goed, volgens voorzitter O. ter Beek
zit er wel groei in, want op de vori
ge vergadering kwamen slechts acht
leden. Na de opening en een kort
overzicht van het jaar, kwam Twee
de-Kamerlid D.J. Stellingwerf aan
het, woord. „Mobiliteit is een heikel
onderwerp. Iedereen verplaatst
zich, dus iedereen is deskundig",
aldus Stellingwerf die constateerde
dat de stabiele, kleinschalige sa
menleving is verdwenen. „In vijftig
jaar tijd is er een enorme ontwikke
ling geweest die veelal ongeremd
kon plaatsvinden. En de vraag is of
dat goed is geweest." De politicus
gaf aan dat beleidsterreinen van
ruimtelijke ordening en verkeer en
vervoer 'normatief' moeten worden
benaderd. „Wat mij betreft, mag er
geen onderscheid gemaakt worden
tussen de zogenaamde 'grote
ethiek' ten aanzien van immateriële
problemen zoals abortus en eutha
nasie, en de 'kleine ethiek' van de
meer materiële problemen. Het le
ven is één en de grenzen tussen im
materieel en materieel zijn niet zo
scherp, of misschien wel helemaal
niet, te trekken. Als we beseffen dat
we bij het verkeers- en vervoersbe
leid te maken hebben met jaarlijks
1200 doden, 50.000 gewonden en
11 miljard gulden maatschappelijke
schade, dan begrijpt u wat ik be
doel. Het heeft alles te maken met
hoe we tegen de schepping aankij
ken."
Stellingwerf wilde de bijbel geen
'verkeerskundig handboek' noe
men, maar vond er wel principes en
leefregels in die ook toe te passen
zijn op de alledaagse problemen.
De CU'er merkte ook op dat Neder
land het land is met het grootste
aantal auto's en het hoogste aantal
kilometers asfalt per vierkante kilo
meter. „Luchtvervuiling, geluids
overlast, lichtvervuiling, versnippe
ring, dichtslibbing en aantasting van
het cultuurhistorisch waardevolle
landschap hangen samen met de
toename van vooral automobiliteit
en de luchtvaart. Er is een perma
nente bezinning nodig, maar ook
daadkracht om het hoofd te kunnen
bieden aan de immense problemen.
Helaas ontbreekt het nog te vaak
aan beide", aldus Stellingwerf. Hij
verwijt de meeste partijen in de
Tweede Kamer dat er wel allerlei
mooie woorden gesproken worden,
maar dat een fundamentele discus
sie ontbreekt. „Alles is gericht op
een betere bereikbaarheid en op fi-
lebestrijding. En zolang het huidige,
liberale kabinet de individuele keu
zevrijheid tot het hoogste doel heeft
verheven, moeten we van het mobi
liteitsbeleid ook niet veel meer ver
wachten."
Het Tweede-Kamerlid vond de
plannen voor het rekeningrijden dan
ook nogal halfslachtig. „We zouden
met deze proef in kunnen stemmen
vanuit de optiek dat mobiliteit dan
in ieder geval een prijs krijgt opge
drukt die meer in overeenstemming
is met de mate van problemen die
ze feitelijk veroorzaakt. Toch heeft
onze fractie tegelijkertijd gewezen
op de gevaren van onder meer sluip-
verkeer." Stellingwerf schetste een
wereld die in het teken van het indi
vidu staat. „Voorwaarde is dat man
nen en vrouwen economisch zelf
standig zijn. Daarvoor is nodig dat
er flexibele voorzieningen zijn, in
casu een uitgebreid netwerk aan
kinderopvangvoorzieningen. Wan
neer beide partners werken, gaat
men meestal wonen op een plaats
die ongeveer tussen beide werk
plekken ligt. En natuurlijk moet
men dan beiden automobiel zijn om
op tijd op het werk te kunnen ko
men. En wanneer men dan 's och
tends vroeg de kinderen bij de op
vang heeft afgeleverd en 's avonds
om zes uur weer heeft opgehaald,
kan men dankzij de uitbreiding van
de winkeltijden in de avond nog
even boodschappen doen voor de
volgende dag. Echt winkelen, fun-
shopping, dat kan altijd nog op de
koopzondagen."
De Christen Unie (officieel nog
steeds een lijstverbinding van RPF
en GPV) vindt dat het kabinet de
zaken verkeerd aanpakt. Er wordt
teveel 'ontplooid, ontsloten en ont
wikkeld' en te weinig 'bewerkt en
behouden'. „Het kabinet kiest niet
voor een eenduidige en selectieve
aanpak, maar heeft de afgelopen ja
ren op allerlei fronten een beetje in
gezet. Een beetje rekeningrijden,
een beetje wegen erbij, een beetje
spoor erbij. Een voorbeeld is de
Betuwelijn. Die gaat ons miljarden
kosten, terwijl het vervoer tussen
Rotterdam en Duitsland ook meer
dan afdoende via het water is te re
aliseren. Als twintig grote contai
nerschepen continue op de Rijn va
ren, is de hele Betuwelijn over
bodig", meent Stellingwerf.
Zijn partij is dan ook voor een an
dere benadering van het probleem
van de wassende autostroom. Een
ander systeem, namelijk kilometer-
heffing. Simpel gezegd komt het er
op neer dat de motorrijtuigenbelas
ting wordt afgeschaft en dat de
automobilist een bedrag per gere
den kilometer moet betalen. „Dat
bevordert het selectief autogebruik.
Sluiproutes zijn overbodig, want je
betaalt per kilometer, waar je die
ook rijdt. Bovendien wordt het au
tobezit zo niet ontmoedigd, maar
wel het gebruik ervan. Dat voor
komt dat autorijden op den duur al
leen nog voor rijken is weggelegd."
Volgens Stellingwerf is het een
eenvoudig systeem dat door de be
lastingdienst kan worden gecontro
leerd met behulp van bijvoorbeeld
tachografen zoals die ook al bij
vrachtwagens worden gebruikt.
„Voor plattelandsgebieden zoals
Tholen, waar openbaar vervoer
geen goed alternatief is voor de au
to, zou je een goedkoper tarief kun
nen hanteren."
Het voorbehouden van autorijden
aan vergunninghouders (zoals in
Singapore gebeurt) vindt de CU
geen goed idee. „Die vergunningen
worden bij opbod verkocht. Het zal
duidelijk zijn dat autorijden dan
nog slechts een voorrecht van de
rijken is. In Nederland zullen we de
heilige koe op een rechtvaardige
manier bij de horens moeten vat
ten."
Ook de tweede voorzitter van de
Christen Unie, H.H. Bouma, mocht
een inleiding houden. Bouma is
commercieel directeur van de ver
voersonderneming Connexxion die
ook in Zeeland (behalve op Tholen)
het openbaar vervoer verzorgt.
Connexxion (een fusie tussen vier
vervoersbedrijven waaronder de
voormalige ZWN) vervoert per dag
1 miljoen reizigers in zuid-, mid
den- en oost-Nederland. In Zeeland
zijn dat er overigens 'maar' 25.000
per dag. Voor de vervoersmaat
schappijen gaat er overigens per 1
januari nogal wat veranderen. Dan
treedt de nieuwe wet personenver
voer in werking. Volgens Bouma
wordt Nederland dan opgedeeld in
concessiegebieden. In Zeeland wor
den dat Zeeuws-Vlaanderen, Wal
cheren, de Bevelanden en Schouwen-
Duiveland. Tholen wordt ingedeeld
bij Noord-Brabant en als dat om
één of andere reden niet zou luk
ken, dan wellicht bij Schouwen-
Duiveland. Vervoersmaatschappij
en kunnen dan inschrijven op het
vervoer in een gebied. In 2006
moet al het openbare vervoer op
deze manier worden aanbesteed.
Volgens Bouma wil Connexxion
in 2002 de beste personenvervoer-
der van Nederland zijn, in de ogen
van de klanten. Hij onderkende
overigens de achteruitgang in ser
vice wat het openbaar vervoer be
treft, met name in de plattelands
gebieden. „Voorheen werden wij
gewoon betaald per rit. Of de bus
nu vol of leeg was, dat hinderde
niet. Nu is de marktwerking ech
ter gekomen. Eerst waren we daar
tegen, maar nu zeggen we: Kom
maar op! Onze doelstelling daar
bij is: meer vervoer en een hogere
efficiëntie." Bouma voorziet dat
het openbaar vervoer in de nabije
toekomst al een Europese aangele
genheid zal worden met enkele
grote spelers.
Gevonden. Op het politiebureau in
Tholen (S. Lindhoutstraat 1, tel.
0166-601700) is nadere informatie
te verkrijgen over enkele gevonden
zaken. In de periode van 9 t/m 15
oktober zijn een fiets, drie sleutels
en een sleutelbos aangetroffen.
Jan Wolse is brandweerman af maar het is wennen om ongestoord bezig te kunnen zijn in het kantoortje bij zijn werkplaats.
Twee brandweerauto's, vier uitruk-
pakken met helm en twee piepers
heeft Wolse in de loop der jaren ver
sleten, zegt hij. Zijn hoop dat hij de
nieuwe Sint-Philipslandse auto nog
zou kunnen besturen, werd de bo
dem ingeslagen toen de levering
van juli werd uitgesteld naar de
cember. Maandag 31 juli kwam er
een einde aan de brandweercarrière
van Wolse en de dag erop moest hij
zijn pieper al inleveren bij brand
meester Peter Verwijs, zodat het
meteen heel definitief werd. „Ik heb
Petertje nog als lid van de jeugd
brandweer meegemaakt, toen hij
niets liever wilde dan de sirene van
de auto horen loeien." Een gaslek in
de Schoolstraat was zijn laatste uit
ruk.
Toch ligt er nog een pieper op het
bureautje in het garagebedrijf. „Die
ben ik drie jaar kwijt geweest, hij
moet uit mijn zak gevallen zijn. Ik
heb overal gezocht. En toen we on
langs een stoel in onze taxi gingen
nakijken omdat die zo klemde,
kwam de pieper voor de dag. Ik zal
hem binnenkort inleveren." Hoewel
de Sint-Philipslander officieel op 17
oktober 1967 als brandweerman
werd benoemd, draaide hij toen al
een paar jaar mee. „Mijn vader was
bij de brandweer en dan ging ik mee
als ze uitrukten." Omdat Wolse acht
jaar lang de avondschool in Goes
bezocht voor de opleiding leraar
wis- en natuurkunde, had hij toen
geen tijd voor een brandweeroplei
ding. Later stond de drukte van het
eigen garage- en taxibedrijf dat in
de weg. De hulpverlenerscursus
volgde Wolse wél. „Zo eind jaren
zeventig kreeg je de eerste verkeers
ongevallen. Tot dan toe waren bran
den je werk, maar tegenwoordig is
hulpverlening zeker zo belangrijk."
Wolse heeft nog het gemoedelijke
van vroeger meegemaakt en heeft
dat gaandeweg zien veranderen.
Niet allemaal ten goede in zijn
ogen, maar het is niet zo dat vroeger
alles beter was dan tegenwoordig.
„Er komen steeds meer regels, wet
ten en voorschriften en daaraan heb
ik, ook in mijn eigen bedrijf, een
enorme hekel. Zo moet een brand
weerman tegenwoordig een bepaald
aantal oefeningen per jaar meema
ken. Haalt hij dat niet, dan mag hij
niet mee als er uitgerukt wordt.
Daar werd vroeger helemaal niet
naar gekeken." Met name de coör
dinatie is tegenwoordig stukken be
ter geregeld, vindt Wolse. Hij krijgt
weieens de indruk dat men door die
regelgeving alles probeert uit te
sluiten. „Maar men moet niet uit het
oog verliezen dat er iets is als de
Voorzienigheid, zo noem ik het
maar. Daar kom je in de loop der ja
ren achter. Dingen gebeuren ge
woon." In de gedachten die brand
weerman Leen Deurloo uit Tholen
enkele maanden geleden bij zijn
vertrek in deze krant uitsprak, kan
Wolse zich een heel eind vinden.
Het gaat over zaken als de toene
mende belasting voor vrijwilligers,
de verantwoordelijkheden en afwe
gingen die steeds gemaakt moeten
worden.
De saamhorigheid tussen brand
weerlieden is belangrijk, stelt Wol
se, wantje bent vaak risicovol bezig
en dan moet je weten wat je aan el
kaar hebt. Zelf heeft hij altijd een
goede band ervaren. Samen maak je
leuke en minder leuke dingen mee.
De verdrinking van de zoon van
commandant Van Duuren tijdens
een oefening ligt als een schaduw
over Wolses brandweercarrière.
Grote branden waren er op de boer
derijen Bouwlust en het Oude Ba
ken, bij de schuur van M. Hage aan
de Zuiddijk en in Nieuw-Vossemeer
waar een loods met carnavalswa
gens in vlammen opging. Ook bij
zijn eigen moeder brak een keer
brand uit en dan word je toch wel
heel erg bepaald bij de ellende die
dat teweegbrengt, zegt de Sint-Phi
lipslander. Ooit dacht hij erover om
te stoppen wegens de drukte in zijn
bedrijf, maar de collega's haalden
hem over om dat niet te doen.
Na de gemeentelijke herindeling
werd de brandweer in het Thoolse
korps opgenomen. De onderlinge
samenwerking is altijd goed ge
weest, aldus Wolse. Vooral met Sint-
Annaland kunnen de Sint-Philips
landse spuitgasten het goed vinden.
Wolse is gevraagd om bij de jeugd
brandweer in zijn woonplaats -
waarbij hij vanaf het begin als
chauffeur betrokken is - actief te
blijven. „Ik denk dat ik daar maar
een 'komma' achter zal zetten." De
uitrukken van de Sint-Philipslandse
brandweer zullen Jan Wolse in de
toekomst niet ontgaan, want zijn
personeelslid Arjan Kempeneers is
ook brandweerman.
De buurtbus in Anna Jacobapolder
kan met ingang van de nieuwe
dienstregeling van de BBA op 31
december van start. Aanvankelijk
zou de buurtbus op 1 oktober al
gaan rijden, maar de vervoersmaat
schappij kon geen overeenstem
ming bereiken met de provincie
Noord-Brabant over het aantal rit
ten en de route van lijn 100 rond
Steenbergen. Dat leidde tot uitstel
van de nieuwe dienstregeling. Die
komt nu zeven maanden later dan
gebruikelijk en geldt voor het hele
gebied 'Zoomvliet'.
„Dat heeft ook de buurtbus ver
traagd," zegt A.D. van Dongen van
de BBA die betrokken is bij de op
zet van de buurtbus in AJP. „In no
vember pakken we het weer op. Er
moet nog een bestuur gevormd wor
den. Er zijn al enkele kandidaten."
De buurtbus wordt door vrijwilli
gers bestuurd. Het busje gaat rijden
van Anna Jacobapolder naar Steen
bergen vice versa, via Sint-Philips-
land, Nieuw-Vossemeer en De
Heen. „De bus sluit op verzoek van
de inwoners aan op lijn 102 van
Bergen op Zoom naar Oude Tonge.
De dienstregeling is al klaar."
Er zijn nu twaalf vrijwillige
chauffeurs, maar volgens Van Don
gen zijn meer bestuurders welkom.
„Omdat het project even in de ijs
kast is gezet, hebben we ook geen
nieuwe vrijwilligers geworven. Ook
dat pakken we weer op." Datzelfde
geldt voor het verzoek van de BBA
aan de gemeente om een financiële
bijdrage.
De chauffeurs voor de buurtbus ko
men voornamelijk uit de Polder.
Ook uit Sint-Philipsland hebben
zich enkele vrijwilligers aangemeld.
Uit alle woonkernen langs de route
kunnen vrijwilligers zich aanmel
den. De vergaderingen voor de
buurtbus worden gehouden in
dorpshuis Ons Dorpshuis in Anna
Jacobapolder.
De VVD-fractie in provinciale sta
ten pleit er voor om de opcenten op
de motorrijtuigenbelasting volgend
jaar niet te verhogen. Jaarlijks
wordt op de opcenten de prijsindex
toegepast, maar gedeputeerde staten
hadden al voorgesteld om die in
dexering volgend jaar slechts ge
deeltelijk toe te passen (een verho
ging met 2,25%). Dat zou de
provincie 9 ton extra opleveren. Nu
blijkt echter uit de rijksbegroting
dat de motorrijtuigenbelasting in
2000 aanmerkelijk meer opbrengt
dan was verwacht, het aantal auto's
en het gewicjit van de voertuigen
blijkt hoger te zijn dan aangeno
men. Die hogere opbrengst leidt au
tomatisch ook tot een hogere op
brengst aan provinciale opcenten.
Door die meevaller vindt de VVD-
fractie een indexering in 2001 niet
nodig. De provincie heeft het extra
geld momenteel niet nodig voor de
gestelde prioriteiten en kan daarom
het beste teruggegeven worden aan
de belastingbetaler, vinden de libe
ralen. Een beperking van de stijging
is bovendien welkom in het licht
van de ontwikkeling rondom de
brandstofprijzen. De fractie wijst
erop dat de opcenten in Zeeland tot
de hoogste van het land behoren.
Tenslotte vindt ze dat het afzien van
indexering een verdergaande lasten
verzwaring voor burgers en be
drijfsleven zou voorkomen. En ook
lagere overheden moeten, waar mo
gelijk, kansen tot beperking van las
ten aangrijpen.
Op de nieuwe begraafplaats in Dirks
land is eind september een Indië-mo-
nument onthuld ter nagedachtenis van
één van haar burgers die omgekomen
is in het voormalige Nederlands-In-
dië, zo blijkt uit het christelijk streek
blad Eilanden-Nieuws van 3 oktober.
Het monument heeft een aparte plaats
gekregen; het is geen onderdeel ge
worden van het oorlogsmonument dat
- net als op Tholen - naamloos is en
alle gevallenen herdenkt. Bij het nieu
we monument (een gebroken zuil)
ligt een steen met de naam van de in
Birma omgekomen Dirkslander Eeu-
wit Bal.
Ook in de gemeente Dirksland is lang
gepraat over de plaats van het ge
denkteken. Het gemeentebestuur
vond het niet passend om een steen
met één naam te plaatsen bij het alge
meen oorlogsmonument bij het ver
zorgingshuis Geldershof. Dit stand
punt huldigt ook het Thoolse college
van b. en w. De vereniging oud mili
tairen Indiëgangers (Vomi) wil dat het
gedenkteken juist wél bij het monu
ment in Tholen komt. In alle andere
Zeeuwse gemeenten is zo'n plaquette
inmiddels geplaatst. De laatste in mei
in Renesse.
In de supermarkten in Sint-Philips
land, Sint-Annaland en Tholen-stad
wordt op 10 en 11 november een
voedselinzameling gehouden. Dit in
het kader van de vijfde nationale
voedselactie die de christelijke hulp
organisatie Dorkas opzet voor Oost-
Europa. Ook in Tholen is een werk
groep van Dorkas actief. Bedoeling
van de actie is, pakketten samen te
stellen voor de allerarmsten in landen
als Albanië, Roemenië, Rusland, Bos
nië en Oekraïne. Met name bejaarden
en alleenstaanden hebben het daar
moeilijk en kunnen nauwelijks rond
komen van hun inkomen. Een pakket
zal bestaan uit thee, suiker, bloem,
rijst, macaroni, groente, droge bruine
en witte bonen, cacao, soep, tandpas
ta, tandenborstel en zonnebloemolie.
t