Verburgh 'We moeten in Nederland heilige koe rechtvaardig bij de horens vatten' 'Het valt niet mee om bij uitruk aan de kant te moeten staan' 'Fitte senioren kunnen best een eindje lopen' 'Twee potige mannen' b.v. specialisten in - Computers, netwerken, systemen op maat. - Hi-end audio, (speciale luisterruimte]. - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. Christen Unie wil betalen per km en in Tholen goedkoper Brandweer Sint-Philipsland zwaait chauffeur Wolse uit Buurtbus A JP in januari Zeeuwse VVD wil autobezitter tegemoet komen Voedselactie Oost-Europa Donderdag 19 oktober 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 H.H. Bouma van vervoerder Connexxion: Hoe krijg je mensen uit de auto en in het openbaar ver voer? Een vraag die de overheid al lange tijd bezighoudt. Maar ook in een forumdiscussie op de bijeenkomst van de Christen Unie Tholen werd over dit onderwerp ge sproken. Over vermindering van de service en last-minu- te-boekingen in de bus. Thuis werken Crimineel Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 Fax 245360 Kilometerheffing, tachografen en verbetering van het openbaar vervoer. Het was allemaal erg landelijk gericht op de bijeenkomst van de Christen Unie Tholen, woens dag in de Wingerd in Tholen. Het overheidsbeleid en de mentaliteit van burgers stonden centraal in een discussie over 'mobiliteit'. Permanente bezinning Heilige koe Aanbesteden Als de Sint-Philipslandse brandweerauto uitrukt, zit niet langer Jan Wolse achter het stuur. De garagehouder is in juli 55 geworden en dat betekende na 33 jaar einde oefe ning. „Het valt niet mee om aan de kant te staan, heb ik in middels ervaren. Ik had niet gedacht dat het gevoel van er niet meer bijhoren zo sterk zou zijn." Morgenavond neemt de blusgroep afscheid van haar chauffeur/pompbediener. V Dingen gebeuren Ellende Aparte gedenksteen Indië in Dirksland Commercieel directeur (en tweede voorzitter van de Christen Unie) H.H. Bouma van vervoersbedrijf Connexxion had in zijn toespraak al wat trends aangegeven. Daarbij noemde hij het doel van Con nexxion, namelijk meer vervoer en hogere efficiëntie. Tijdens de dis cussie bleek die efficiëntie niet al tijd gewaardeerd te worden. Samen met Tweede-Kamerlid DJ. Stelling werf, raadslid A.L. Piet en statenlid J.J. van Ginkel nam Bouma zitting in een forum. J. P.M. van der Male vroeg zich af waarom er toch steeds meer bushaltes moeten verdwijnen. „Ook in Tholen gaat de BBA een gestrekte lijnvoering hanteren. Dus dat betekent dat men buiten de kern op de bus moet stappen. Is dat goed? Ja, volgens mij wel. De bus geeft overlast als die door het dorp rijdt. Bovendien is snelheid maken de enige manier waarop de bus met de auto kan concurreren. Een klant neemt het nog net als de bus er 1,5 maal zo lang over doet als de auto. Als het langer wordt, kiest men voor eigen vervoer. Maar als die bus eerst nog diverse haltes midden in de kernen aan moet doen, halen we die snelheid nooit", aldus Bouma. „Wij rijden in Zeeland gemiddeld 40 km per uur met onze bussen. Dat lijkt niet veel, maar als je in bijvoor beeld Rotterdam gaat kijken, zul je zien dat de bussen en trams daar ge middeld maar zo'n 20 km per uur halen. En toch moeten wij van de provincie die snelheid opkrikken naar 50 km per uur. Als je door alle kernen moet rijden, kost je dat zo een kwartier op een rit." „Ach, wat maakt een kwartiertje nou uit? Mensen moeten eens leren wat meer geduld te hebben", vond Van der Male. Toch was Bouma er niet van over tuigd dat meer bussen in de kernen ook zou betekenen dat er meer ge bruik van zou worden gemaakt. „Al zouden we elk half uur in elke kern komen, dan nog zou men niet met het openbaar vervoer gaan. Het is een mentaliteitskwestie en snelheid speelt daarin een belangrijke rol. Straf de mensen die in een auto rij den en beloon degenen die met het openbaar vervoer gaan of die de fiets of de benenwagen nemen. Bij voorbeeld door een korting op de kilometerheffing." Die kilometer heffing was even daarvoor bepleit door Stellingwerf als alternatief voor hogere brandstofprijzen en (verhoging van) de wegenbelasting. Een ander alternatief dat Bouma aandroeg, was het opvullen van lege gaten in het collectief vervangend vervoer (voor bejaarden, zieken en gehandicapten). „Die voertuigen rijden nog met teveel lege plaatsen. Kunnen we die niet op laten vullen met 'gewone' passagiers? We moe ten af van die gedachte dat er niets van het openbaar vervoer naar het WVG-vervoer mag en andersom. Als u naar Spanje vliegt, zit u ook naast mensen die meer of minder voor hun ticket betaald hebben. Zeg maar een soort last-minute boe king." Fractievoorzitter P. van Belzen van de Christen Unie in de Thoolse ge meenteraad wilde weten hoe het met de bejaarde mensen zit die straks veel verder zullen moeten lo pen om bij een halte te komen. „We zullen moeten concurreren met de auto. Als u met de interliner van Zierikzee naar Rotterdam gaat, bent u er sneller dan met de auto. Daar van ben ik overtuigd. En dat werkt ook goed. Als je door allerlei dor pen moet, vertraagt dat. Nog fitte senioren kunnen best een eindje lo pen of fietsen. En voor de anderen is er het WVG-vervoer." W. Mol vond dat er teveel onnodig verkeer is. „Men zou zoveel moge lijk van huis uit moeten werken. Dat scheelt een hoop verkeer." En A.G. van der Sande merkte op dat we de economische groei moeten tempe ren omdat het veel te gemakkelijk is om de auto te nemen. Het kan per slot van rekening toch wel betaald worden. Voorlopig lijkt het probleem van de groeiende stroom auto's echter nog niet opgelost. Tholen heeft wat dat betreft nog weinig te lijden. Boven dien werd door de forumleden wel erkend, dat in een plattelandsgebied met een lang niet adequaat open baar vervoer de auto nog onontbeer lijk is. „Daar zou je in de belasting tarieven rekening mee kunnen houden", aldus Stellingwerf die om kwart over tien de vergadering moest verlaten om de laatste trein nog te kunnen halen. Bouma was met de auto. VERVOLG VAN VOORPAGINA Het hele voorval speelde zich eind januari af nadat Bazen een proced- rure over het woonhuis met schuur aan de Molendijk bij de rechtbank had gewonnen van S.. Bazen hees de vlag op het huis als triomf. Het per ceel was echter nog niet overgedra gen en S. sr. sommeerde Bazen het perceel te verlaten. Daarna heeft de mishandeling plaatsgevonden. Ba zen werd ernstig gewond naar het ziekenhuis vervoerd. In de recht bank kwamen verschillende lezin gen over het voorval naar voren. "Vblgens vader S. had hij Bazen ge zegd dat hij het perceel moest verla ten, en dat hij toen 'sadistisch' uitge lachen werd. Volgens S. viel Bazen hem aan. „Hij sprong rond mijn nek. Op ons eigendom. Het ging allemaal snel. Het gebeurde vlakbij een af braakmuurtje achter de woning. Ik heb nog veel last van mijn nek. Ik wilde me ontzetten en hem overle veren aan de politie." Volgens de rechter had S. echter eer der tegen de rechter-commissaris verklaard dat hij door Bazen was be dreigd. Volgens S. zijn hij en zijn zoon geen vechterbazen en voelen ze zich behandeld als crimineel. „Bazen moet zitten. Hij viel me aan." f S. jr verklaarde dat hij zag dat Bazen zijn vader aangevallen had. „Toen sprongen de stoppen door. Ik ben te ruggelopen naar de auto om een koevoet te halen." De zoon riep in herinnering dat hij zijn vader al eer der bijna was verloren bij een zwaar auto-ongeval. „Ik zag die beelden weer voor me dat mijn vader zijn nek had gebroken." Hij kon zich niet herinneren dat hij Bazen op zijn hoofd had geslagen. Advocaat W.A. Lensink van S.jr. had getuige J. van H. uit Scherpenis- se opgeroepen. De 70-jarige aardap pelhandelaar (familie van de ver dachten, wat hem verschoningsrecht geeft) werd gevraagd wat hij nu pre cies gezien had op die bewuste don derdagmiddag. De advocaat con fronteerde hem met eerder gedane uitspraken bij de politie. Daar had hij gezegd dat hij vader S. op Bazen had zien zitten. Nu verklaarde hij dat vader S. naast Bazen zat en hem vasthield terwijl diens zoon op het slachtoffer insloeg. „Overal waar hij Bazen maar raken kon." Volgens Lensink had Bazen een en ander door zijn gedrag ook uitge lokt. En moesten de verwondingen van Bazen toegeschreven worden aan de brokken puin op het perceel waar de onroerendgoed handelaar op was gevallen. Op de koevoet wa ren volgens hem geen sporen van bloed of haren te vinden. Hij wees ook op de volgens hem tegenstrijdi ge verklaring van de getuige en vroeg vrijspraak. Ook beriep hij zich op noodweer. „De zoon handelde ter verdediging van zijn vader. En door de langdurige geschil over de wo ning is Bazen medeschuldige." Advocaat RN.M. de Gier van vader S. wees erop dat de zoon een aantal jaren geleden door een groep jonge ren in elkaar is geslagen, wat 'nog steeds hevige reacties oproept.' Vol gens De Gier heeft Bazen wel dege lijk S. bij de keel gehad. „Als er twijfel is, dan in het voordeel van de verdachte." En van een nauwe sa menwerking tussen vader en zoon was geen sprake omdat vader S. 'de handen vol had aan Bazen.' Hij ver zocht het ten laste gelegde niet ont vankelijk te verklaren. „Als ze S. wil veroordelen, dan ook Bazen." Ook vroeg hij vrijspraak voor vader S. De officier verwierp het verweer van de beide raadslieden. Zij hechtte be lang aan de verklaring van Bazen en de getuige, zei ze. Ze zag ook geen reden waarom Bazen de aanval zou hebben ingezet. „Hij had immers de zaak gewonnen en stond tegenover twee potige mannen." De rechter nam dat over, maar kwam na een korte schorsing tot een andere strafmaat. Advertentie I.M. D. Stellingwerf (tweede van rechts) aan het woord tijdens de forumdiscussie. Naast hem v.l.n.r. statenlid Van Ginkel, raadslid Piet en tweede voorzitter Bouma van de CU. Met 25 aanwezigen was de zaal van de Wingerd niet te klein. Maar goed, volgens voorzitter O. ter Beek zit er wel groei in, want op de vori ge vergadering kwamen slechts acht leden. Na de opening en een kort overzicht van het jaar, kwam Twee de-Kamerlid D.J. Stellingwerf aan het, woord. „Mobiliteit is een heikel onderwerp. Iedereen verplaatst zich, dus iedereen is deskundig", aldus Stellingwerf die constateerde dat de stabiele, kleinschalige sa menleving is verdwenen. „In vijftig jaar tijd is er een enorme ontwikke ling geweest die veelal ongeremd kon plaatsvinden. En de vraag is of dat goed is geweest." De politicus gaf aan dat beleidsterreinen van ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer 'normatief' moeten worden benaderd. „Wat mij betreft, mag er geen onderscheid gemaakt worden tussen de zogenaamde 'grote ethiek' ten aanzien van immateriële problemen zoals abortus en eutha nasie, en de 'kleine ethiek' van de meer materiële problemen. Het le ven is één en de grenzen tussen im materieel en materieel zijn niet zo scherp, of misschien wel helemaal niet, te trekken. Als we beseffen dat we bij het verkeers- en vervoersbe leid te maken hebben met jaarlijks 1200 doden, 50.000 gewonden en 11 miljard gulden maatschappelijke schade, dan begrijpt u wat ik be doel. Het heeft alles te maken met hoe we tegen de schepping aankij ken." Stellingwerf wilde de bijbel geen 'verkeerskundig handboek' noe men, maar vond er wel principes en leefregels in die ook toe te passen zijn op de alledaagse problemen. De CU'er merkte ook op dat Neder land het land is met het grootste aantal auto's en het hoogste aantal kilometers asfalt per vierkante kilo meter. „Luchtvervuiling, geluids overlast, lichtvervuiling, versnippe ring, dichtslibbing en aantasting van het cultuurhistorisch waardevolle landschap hangen samen met de toename van vooral automobiliteit en de luchtvaart. Er is een perma nente bezinning nodig, maar ook daadkracht om het hoofd te kunnen bieden aan de immense problemen. Helaas ontbreekt het nog te vaak aan beide", aldus Stellingwerf. Hij verwijt de meeste partijen in de Tweede Kamer dat er wel allerlei mooie woorden gesproken worden, maar dat een fundamentele discus sie ontbreekt. „Alles is gericht op een betere bereikbaarheid en op fi- lebestrijding. En zolang het huidige, liberale kabinet de individuele keu zevrijheid tot het hoogste doel heeft verheven, moeten we van het mobi liteitsbeleid ook niet veel meer ver wachten." Het Tweede-Kamerlid vond de plannen voor het rekeningrijden dan ook nogal halfslachtig. „We zouden met deze proef in kunnen stemmen vanuit de optiek dat mobiliteit dan in ieder geval een prijs krijgt opge drukt die meer in overeenstemming is met de mate van problemen die ze feitelijk veroorzaakt. Toch heeft onze fractie tegelijkertijd gewezen op de gevaren van onder meer sluip- verkeer." Stellingwerf schetste een wereld die in het teken van het indi vidu staat. „Voorwaarde is dat man nen en vrouwen economisch zelf standig zijn. Daarvoor is nodig dat er flexibele voorzieningen zijn, in casu een uitgebreid netwerk aan kinderopvangvoorzieningen. Wan neer beide partners werken, gaat men meestal wonen op een plaats die ongeveer tussen beide werk plekken ligt. En natuurlijk moet men dan beiden automobiel zijn om op tijd op het werk te kunnen ko men. En wanneer men dan 's och tends vroeg de kinderen bij de op vang heeft afgeleverd en 's avonds om zes uur weer heeft opgehaald, kan men dankzij de uitbreiding van de winkeltijden in de avond nog even boodschappen doen voor de volgende dag. Echt winkelen, fun- shopping, dat kan altijd nog op de koopzondagen." De Christen Unie (officieel nog steeds een lijstverbinding van RPF en GPV) vindt dat het kabinet de zaken verkeerd aanpakt. Er wordt teveel 'ontplooid, ontsloten en ont wikkeld' en te weinig 'bewerkt en behouden'. „Het kabinet kiest niet voor een eenduidige en selectieve aanpak, maar heeft de afgelopen ja ren op allerlei fronten een beetje in gezet. Een beetje rekeningrijden, een beetje wegen erbij, een beetje spoor erbij. Een voorbeeld is de Betuwelijn. Die gaat ons miljarden kosten, terwijl het vervoer tussen Rotterdam en Duitsland ook meer dan afdoende via het water is te re aliseren. Als twintig grote contai nerschepen continue op de Rijn va ren, is de hele Betuwelijn over bodig", meent Stellingwerf. Zijn partij is dan ook voor een an dere benadering van het probleem van de wassende autostroom. Een ander systeem, namelijk kilometer- heffing. Simpel gezegd komt het er op neer dat de motorrijtuigenbelas ting wordt afgeschaft en dat de automobilist een bedrag per gere den kilometer moet betalen. „Dat bevordert het selectief autogebruik. Sluiproutes zijn overbodig, want je betaalt per kilometer, waar je die ook rijdt. Bovendien wordt het au tobezit zo niet ontmoedigd, maar wel het gebruik ervan. Dat voor komt dat autorijden op den duur al leen nog voor rijken is weggelegd." Volgens Stellingwerf is het een eenvoudig systeem dat door de be lastingdienst kan worden gecontro leerd met behulp van bijvoorbeeld tachografen zoals die ook al bij vrachtwagens worden gebruikt. „Voor plattelandsgebieden zoals Tholen, waar openbaar vervoer geen goed alternatief is voor de au to, zou je een goedkoper tarief kun nen hanteren." Het voorbehouden van autorijden aan vergunninghouders (zoals in Singapore gebeurt) vindt de CU geen goed idee. „Die vergunningen worden bij opbod verkocht. Het zal duidelijk zijn dat autorijden dan nog slechts een voorrecht van de rijken is. In Nederland zullen we de heilige koe op een rechtvaardige manier bij de horens moeten vat ten." Ook de tweede voorzitter van de Christen Unie, H.H. Bouma, mocht een inleiding houden. Bouma is commercieel directeur van de ver voersonderneming Connexxion die ook in Zeeland (behalve op Tholen) het openbaar vervoer verzorgt. Connexxion (een fusie tussen vier vervoersbedrijven waaronder de voormalige ZWN) vervoert per dag 1 miljoen reizigers in zuid-, mid den- en oost-Nederland. In Zeeland zijn dat er overigens 'maar' 25.000 per dag. Voor de vervoersmaat schappijen gaat er overigens per 1 januari nogal wat veranderen. Dan treedt de nieuwe wet personenver voer in werking. Volgens Bouma wordt Nederland dan opgedeeld in concessiegebieden. In Zeeland wor den dat Zeeuws-Vlaanderen, Wal cheren, de Bevelanden en Schouwen- Duiveland. Tholen wordt ingedeeld bij Noord-Brabant en als dat om één of andere reden niet zou luk ken, dan wellicht bij Schouwen- Duiveland. Vervoersmaatschappij en kunnen dan inschrijven op het vervoer in een gebied. In 2006 moet al het openbare vervoer op deze manier worden aanbesteed. Volgens Bouma wil Connexxion in 2002 de beste personenvervoer- der van Nederland zijn, in de ogen van de klanten. Hij onderkende overigens de achteruitgang in ser vice wat het openbaar vervoer be treft, met name in de plattelands gebieden. „Voorheen werden wij gewoon betaald per rit. Of de bus nu vol of leeg was, dat hinderde niet. Nu is de marktwerking ech ter gekomen. Eerst waren we daar tegen, maar nu zeggen we: Kom maar op! Onze doelstelling daar bij is: meer vervoer en een hogere efficiëntie." Bouma voorziet dat het openbaar vervoer in de nabije toekomst al een Europese aangele genheid zal worden met enkele grote spelers. Gevonden. Op het politiebureau in Tholen (S. Lindhoutstraat 1, tel. 0166-601700) is nadere informatie te verkrijgen over enkele gevonden zaken. In de periode van 9 t/m 15 oktober zijn een fiets, drie sleutels en een sleutelbos aangetroffen. Jan Wolse is brandweerman af maar het is wennen om ongestoord bezig te kunnen zijn in het kantoortje bij zijn werkplaats. Twee brandweerauto's, vier uitruk- pakken met helm en twee piepers heeft Wolse in de loop der jaren ver sleten, zegt hij. Zijn hoop dat hij de nieuwe Sint-Philipslandse auto nog zou kunnen besturen, werd de bo dem ingeslagen toen de levering van juli werd uitgesteld naar de cember. Maandag 31 juli kwam er een einde aan de brandweercarrière van Wolse en de dag erop moest hij zijn pieper al inleveren bij brand meester Peter Verwijs, zodat het meteen heel definitief werd. „Ik heb Petertje nog als lid van de jeugd brandweer meegemaakt, toen hij niets liever wilde dan de sirene van de auto horen loeien." Een gaslek in de Schoolstraat was zijn laatste uit ruk. Toch ligt er nog een pieper op het bureautje in het garagebedrijf. „Die ben ik drie jaar kwijt geweest, hij moet uit mijn zak gevallen zijn. Ik heb overal gezocht. En toen we on langs een stoel in onze taxi gingen nakijken omdat die zo klemde, kwam de pieper voor de dag. Ik zal hem binnenkort inleveren." Hoewel de Sint-Philipslander officieel op 17 oktober 1967 als brandweerman werd benoemd, draaide hij toen al een paar jaar mee. „Mijn vader was bij de brandweer en dan ging ik mee als ze uitrukten." Omdat Wolse acht jaar lang de avondschool in Goes bezocht voor de opleiding leraar wis- en natuurkunde, had hij toen geen tijd voor een brandweeroplei ding. Later stond de drukte van het eigen garage- en taxibedrijf dat in de weg. De hulpverlenerscursus volgde Wolse wél. „Zo eind jaren zeventig kreeg je de eerste verkeers ongevallen. Tot dan toe waren bran den je werk, maar tegenwoordig is hulpverlening zeker zo belangrijk." Wolse heeft nog het gemoedelijke van vroeger meegemaakt en heeft dat gaandeweg zien veranderen. Niet allemaal ten goede in zijn ogen, maar het is niet zo dat vroeger alles beter was dan tegenwoordig. „Er komen steeds meer regels, wet ten en voorschriften en daaraan heb ik, ook in mijn eigen bedrijf, een enorme hekel. Zo moet een brand weerman tegenwoordig een bepaald aantal oefeningen per jaar meema ken. Haalt hij dat niet, dan mag hij niet mee als er uitgerukt wordt. Daar werd vroeger helemaal niet naar gekeken." Met name de coör dinatie is tegenwoordig stukken be ter geregeld, vindt Wolse. Hij krijgt weieens de indruk dat men door die regelgeving alles probeert uit te sluiten. „Maar men moet niet uit het oog verliezen dat er iets is als de Voorzienigheid, zo noem ik het maar. Daar kom je in de loop der ja ren achter. Dingen gebeuren ge woon." In de gedachten die brand weerman Leen Deurloo uit Tholen enkele maanden geleden bij zijn vertrek in deze krant uitsprak, kan Wolse zich een heel eind vinden. Het gaat over zaken als de toene mende belasting voor vrijwilligers, de verantwoordelijkheden en afwe gingen die steeds gemaakt moeten worden. De saamhorigheid tussen brand weerlieden is belangrijk, stelt Wol se, wantje bent vaak risicovol bezig en dan moet je weten wat je aan el kaar hebt. Zelf heeft hij altijd een goede band ervaren. Samen maak je leuke en minder leuke dingen mee. De verdrinking van de zoon van commandant Van Duuren tijdens een oefening ligt als een schaduw over Wolses brandweercarrière. Grote branden waren er op de boer derijen Bouwlust en het Oude Ba ken, bij de schuur van M. Hage aan de Zuiddijk en in Nieuw-Vossemeer waar een loods met carnavalswa gens in vlammen opging. Ook bij zijn eigen moeder brak een keer brand uit en dan word je toch wel heel erg bepaald bij de ellende die dat teweegbrengt, zegt de Sint-Phi lipslander. Ooit dacht hij erover om te stoppen wegens de drukte in zijn bedrijf, maar de collega's haalden hem over om dat niet te doen. Na de gemeentelijke herindeling werd de brandweer in het Thoolse korps opgenomen. De onderlinge samenwerking is altijd goed ge weest, aldus Wolse. Vooral met Sint- Annaland kunnen de Sint-Philips landse spuitgasten het goed vinden. Wolse is gevraagd om bij de jeugd brandweer in zijn woonplaats - waarbij hij vanaf het begin als chauffeur betrokken is - actief te blijven. „Ik denk dat ik daar maar een 'komma' achter zal zetten." De uitrukken van de Sint-Philipslandse brandweer zullen Jan Wolse in de toekomst niet ontgaan, want zijn personeelslid Arjan Kempeneers is ook brandweerman. De buurtbus in Anna Jacobapolder kan met ingang van de nieuwe dienstregeling van de BBA op 31 december van start. Aanvankelijk zou de buurtbus op 1 oktober al gaan rijden, maar de vervoersmaat schappij kon geen overeenstem ming bereiken met de provincie Noord-Brabant over het aantal rit ten en de route van lijn 100 rond Steenbergen. Dat leidde tot uitstel van de nieuwe dienstregeling. Die komt nu zeven maanden later dan gebruikelijk en geldt voor het hele gebied 'Zoomvliet'. „Dat heeft ook de buurtbus ver traagd," zegt A.D. van Dongen van de BBA die betrokken is bij de op zet van de buurtbus in AJP. „In no vember pakken we het weer op. Er moet nog een bestuur gevormd wor den. Er zijn al enkele kandidaten." De buurtbus wordt door vrijwilli gers bestuurd. Het busje gaat rijden van Anna Jacobapolder naar Steen bergen vice versa, via Sint-Philips- land, Nieuw-Vossemeer en De Heen. „De bus sluit op verzoek van de inwoners aan op lijn 102 van Bergen op Zoom naar Oude Tonge. De dienstregeling is al klaar." Er zijn nu twaalf vrijwillige chauffeurs, maar volgens Van Don gen zijn meer bestuurders welkom. „Omdat het project even in de ijs kast is gezet, hebben we ook geen nieuwe vrijwilligers geworven. Ook dat pakken we weer op." Datzelfde geldt voor het verzoek van de BBA aan de gemeente om een financiële bijdrage. De chauffeurs voor de buurtbus ko men voornamelijk uit de Polder. Ook uit Sint-Philipsland hebben zich enkele vrijwilligers aangemeld. Uit alle woonkernen langs de route kunnen vrijwilligers zich aanmel den. De vergaderingen voor de buurtbus worden gehouden in dorpshuis Ons Dorpshuis in Anna Jacobapolder. De VVD-fractie in provinciale sta ten pleit er voor om de opcenten op de motorrijtuigenbelasting volgend jaar niet te verhogen. Jaarlijks wordt op de opcenten de prijsindex toegepast, maar gedeputeerde staten hadden al voorgesteld om die in dexering volgend jaar slechts ge deeltelijk toe te passen (een verho ging met 2,25%). Dat zou de provincie 9 ton extra opleveren. Nu blijkt echter uit de rijksbegroting dat de motorrijtuigenbelasting in 2000 aanmerkelijk meer opbrengt dan was verwacht, het aantal auto's en het gewicjit van de voertuigen blijkt hoger te zijn dan aangeno men. Die hogere opbrengst leidt au tomatisch ook tot een hogere op brengst aan provinciale opcenten. Door die meevaller vindt de VVD- fractie een indexering in 2001 niet nodig. De provincie heeft het extra geld momenteel niet nodig voor de gestelde prioriteiten en kan daarom het beste teruggegeven worden aan de belastingbetaler, vinden de libe ralen. Een beperking van de stijging is bovendien welkom in het licht van de ontwikkeling rondom de brandstofprijzen. De fractie wijst erop dat de opcenten in Zeeland tot de hoogste van het land behoren. Tenslotte vindt ze dat het afzien van indexering een verdergaande lasten verzwaring voor burgers en be drijfsleven zou voorkomen. En ook lagere overheden moeten, waar mo gelijk, kansen tot beperking van las ten aangrijpen. Op de nieuwe begraafplaats in Dirks land is eind september een Indië-mo- nument onthuld ter nagedachtenis van één van haar burgers die omgekomen is in het voormalige Nederlands-In- dië, zo blijkt uit het christelijk streek blad Eilanden-Nieuws van 3 oktober. Het monument heeft een aparte plaats gekregen; het is geen onderdeel ge worden van het oorlogsmonument dat - net als op Tholen - naamloos is en alle gevallenen herdenkt. Bij het nieu we monument (een gebroken zuil) ligt een steen met de naam van de in Birma omgekomen Dirkslander Eeu- wit Bal. Ook in de gemeente Dirksland is lang gepraat over de plaats van het ge denkteken. Het gemeentebestuur vond het niet passend om een steen met één naam te plaatsen bij het alge meen oorlogsmonument bij het ver zorgingshuis Geldershof. Dit stand punt huldigt ook het Thoolse college van b. en w. De vereniging oud mili tairen Indiëgangers (Vomi) wil dat het gedenkteken juist wél bij het monu ment in Tholen komt. In alle andere Zeeuwse gemeenten is zo'n plaquette inmiddels geplaatst. De laatste in mei in Renesse. In de supermarkten in Sint-Philips land, Sint-Annaland en Tholen-stad wordt op 10 en 11 november een voedselinzameling gehouden. Dit in het kader van de vijfde nationale voedselactie die de christelijke hulp organisatie Dorkas opzet voor Oost- Europa. Ook in Tholen is een werk groep van Dorkas actief. Bedoeling van de actie is, pakketten samen te stellen voor de allerarmsten in landen als Albanië, Roemenië, Rusland, Bos nië en Oekraïne. Met name bejaarden en alleenstaanden hebben het daar moeilijk en kunnen nauwelijks rond komen van hun inkomen. Een pakket zal bestaan uit thee, suiker, bloem, rijst, macaroni, groente, droge bruine en witte bonen, cacao, soep, tandpas ta, tandenborstel en zonnebloemolie. t

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 5