'Kinderen hebben recht op een leerkracht die enthousiast is' Vrachtwagens weg uit de woonkernen TH 5 vangt zeldzame zwemkrab Ontsluiting van het Slachtveld probleem Jaren vijftig herleven bij jaaconcert mannenkoor 'Houding van 'laisser faire' uit de jaren '70 is veranderd' Juf Mineke Koeman 25 jaar in onderwijs op De Regenboog 'Ik voel me met de kinderen verbonden' Vissers halen wel meer vreemde dingen aan boord Varkensstal terecht geweigerd aan de Annavosdijkseweg D»nderdag 12 oktober 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Zt is strenger geworden, zegt ze zelf. Maar menigeen die hiar kent, zal dat moeilijk kunnen geloven. In de 25 jaar da Mineke Koeman juf is op CNS De Regenboog in Tiolen, heeft ze een imago opgebouwd dat waarschijn- lik het best samengevat kan worden met het woordje 'lef'. Een favoriet van de kinderen. Bewust heeft ze ge- lozen voor christelijk onderwijs en ook om puur een goepsleerkracht te blijven, zonder leidinggevende taken. Al een kwart eeuw ontsnapte ze aan roulaties naar een andere klas. Ze hoort in groep 3 waar ze zich thuisvoelt. Veilig leren lezen Grote groepen Hart gestolen Houding veranderd Bordtekeningen Poortconstructies en remmers in 30-km-zones Of vier inloopavonden licht het gemeentebestuur de plannen toe die er zijn om vrachtverkeer en bussen uit de woonkernen te weren én voor de invoering van 30-km- goieden. Gisteren was de eerste bijeenkomst in Sint- Ainaland, maandag volgt Sint-Philipsland, dinsdag Sint- Vaartensdijk en maandag 23 oktober sluit Tholen de rij. Schade aan stralen De bemanning van de TH 5 heeft in de nacht van dins dag op woensdag een bijzondere vangst gedaan. Het gaat om een zwemkrab. Zelf weten de vissers niet goed wat voor soort zwemkrab het is of waar hij vandaan komt. Maar ze weten wel dat het een zeldzaamheid is, want het is de eerste keer dat ze zo'n dier voor de Zeeuwse kust vangen en ook van andere vissers hebben ze er nog maar één keer van gehoord. Noord-Amerika Raad van State eens met gemeente en rechtbank Onderdelen bestemmingsplan afgekeurd Wilhelm/na J.J. Koeman is geboren ook in de groepen 1 en 2. Maar die en getogen in Wolphaartsdijk. Een 'echte Zeeuwse dus. Direct na haar opleiding aan de pedagogische aca demie in Middelburg kwam ze te werker bij de christelijke nationale school De Regenboog in Tholen. „De vriend van mijn voorgangster zat bij mij in de klas. Zij gingen na zijn afstuderen verhuizen en zo kwan de functie op De Regenboog vrij, Hij maakte me daarop attent. Ik ber toen eens op gesprek gegaan en sanen met de toenmalige directeur Jai Fondse ben ik de school door- ggaan. Het was een heel positief gisprek en de school sprak me wel atn. Het was een christelijke chool, maar wel met ruimte voor ernieuwing. Bovendien kreeg ik .oen via de school een huis en dat was lang niet overal zo", vertelt Mi neke. In het begin had ze nog het idee dat ze met oudere kinderen meer zou kunnen, maar omdat de open plek op De Regenboog in groep 3 (toen nog klas 1) viel, ging ze juist aan de jongsten lesgeven. Dat bleek echter nu juist de catego rie te zijn waar ze het best mee uit de voeten kon. En hoewel er in het basisonderwijs ook aan rouleren wordt gedaan (niet alle leerkrachten houden altijd dezelfde klas), is Mi neke Koeman bij de zes- en zeven jarigen gebleven. De tijden zijn veranderd. Een onge lofelijk cliché, maar daarom niet minder waar. „In die beginperiode was er bijna geen begeleidend ma teriaal. Ik heb er veel energie in ge stopt om bijvoorbeeld bladen voor taal en rekenen te maken. Vaak werkte ik met thema's. Wel de voor geschreven leerstof, maar dan in een ander jasje. Nu zijn de werk boeken zo mooi en gevarieerd, ter wijl je ook veel gemakkelijker kunt kopiëren. Ik hoef dan ook veel min der zelf te maken", vertelt juf Mi neke. Als leerkracht van wat voorheen de eerste klas was, heeft de Thoolse een wat 'bijzondere positie. Vanuit de eerste twee kleutergroepen waar nog volop gespeeld wordt, komen de kinderen in een klas waar het klassikale leren voorop staat. „Ik voel me vel eens 'ertussenin'. Je bent natuirlijk wel bezig met leren, zijn toch nog wat flexibeler. In groep 3 zijn wc wat gerichter bezig. Je hebt je leerdoelen (een bepaald niveau dat de kinderen moeten ha len) en dat wordt ook getoetst. Het is zoeken naar een evenwicht tussen leren en expressie. Je leert de kinde ren overigens vanalles via spelvor men en leuke voorbeelden." Ook wat dat betreft, zijn er buiten een kwart eeuw geleden de nodige zaken aangepast, „Vroeger had je voor rekenen bijvoorbeeld puur de formules, de rijtjes. Nu hebben we het zogenaamde realistisch rekenen. Niet alleen maar de feiten, maar 'waar en hoe kom je rekenen dage lijks tegen'. En ook zelf oplossin gen bedenken, dus niet alleen maar nadoen wat is voorgedaan. De kin deren leren verwoorden hoe ze de som hebben opgelost en ze leren dat er ook meerdere oplossingen moge lijk zijn. In groep 3 hebben we ook veel spelletjes ter ondersteuning van de rekenbegrippen. Bijvoorbeeld splitsbakjes om splitssommen te maken en het spel 'matrix' om ta bellen te leren maken." Wat het lezen betreft, zijn er nogal wat onderwijsmethodes geweest (en nog steeds is er keuze genoeg). De ouderen zullen met aap, noot, mies opgegroeid zijn, maar ook de jongere generaties hebben varian ten daarop gekend. De methode met de wat gekke naam 'Veilig le ren lezen' had een variant en heeft inmiddels 'Maan, roos, vis', een methode die ook op De Regenboog wordt gebruikt. „We hadden daar tussen Letterstad. Een heel goede methode, maar met veel regeltjes. Toch heb ik wat goed was, gehou den. De plaatjes van een oude me thode waren bijvoorbeeld nog goed te gebruiken, want die waren lek ker groot en er staan wat ezels bruggetjes op om de letters goed uit te spreken", zegt Mineke. „De betekenis van woorden en zinnen wordt steeds belangrijker bij het le zen. Begrijpend lezen is een heel belangrijk les- onderdeel, ook al in groep 3. Vanaf het begin wordt daar veel aandacht aan besteed. Het begint met het zoeken van de juiste zin bij een plaatje en het loopt uit op het beantwoorden van vragen over een tekst. En dat is best pittig. We hebben officiële CI- TO-toetsen aan het eind van het jaar. Sowieso wordt er nu veel meer getoetst en gecontroleerd dan vroeger. De vorderingen van de leerlingen worden via een soort leerlingvolgsysteem in de gaten gehouden. Dat willen we ook weer niet al te strak maken, maar de in spectie zit er wel achteraan en wil eigenlijk met een druk op de knop Voorlezen kan de jubilerende juf Koeman als de beste en daarbij maakt ze ook nog mooie tekeningen op het bord. in de computer kunnen zien hoever elke leerling is." De zeer strakke werkwijze van de lagere school 'oude stijl' is in de meeste gevallen wel verlaten. Het individueel gerichte en het klassika le onderwijs zijn wat naar elkaar toegegroeid, al wordt er op De Re genboog nog wel steeds klassikaal lesgegeven. „Je kunt wel elk kind op zijn eigen niveau lesgeven, maar het probleem is dat je dan veel tijd kwijt bent aan instructie. Want je zult verschillende groepjes instruc tie moeten geven. En dat gaat dan weer van je tijd af om de kinderen die wat minder goed mee kunnen komen, individueel te helpen", zegt de jubilaris. „Je wilt je leerlingen natuurlijk wel volgen en je lessen en hulp daarop aanpassen. De zorg is in het basisonderwijs in elk geval vergroot ten opzichte van 25 jaar geleden. Je probeert nu in de klas specifieke hulp te geven aan de kin deren die dat nodig hebben. Regel matig Wordt er ook met de interne begeleiders gesproken over de leer lingen. Die denken mee, bieden hulp, doen onderzoek of schakelen als dat nodig is hulp van buitenaf in (de orthopedagoog of het regionaal pedagogisch centrum Zeeland). Daarnaast kan een kind met leerpro blemen een apart programma vol gen of les van een 'remedial tea cher' krijgen." De klassen op De Regenboog zijn altijd vrij groot geweest. „Groepen van meer dan 35 leerlingen waren geen uitzondering", zegt Mineke Koeman. „Dat is best wel eens lastig als je de orde wilt bewaren. Ik ben ook strenger geworden, vind ik zelf. De kinderen moeten per slot van re kening ook leren om een keer stil te zijn." Inmiddels is met ingang van dit schooljaar voor het eerst groep 3 opgesplitst in twee klassen van 19 leerlingen. Een positieve ontwikke ling, vindt juf Koeman. „Je hebt meer tijd per leerling te besteden. Dat werkt een stuk prettigér. Aan de andere kant: Voorheen zag ik alle leerlingen van de school voorbij ko men. Nu maar de helft meer." Groep 3 heeft haar hart gestolen. Het klikt met de jongste kinderen. Maar raakt ze het dan nooit beu om voor de zoveelste keer dezelfde les stof aan te bieden? „Soms heb ik aan het begin van het jaar wel eens zoiets van 'daar gaan we weer van voren af aan'. Maar de kinderen zijn zo leuk. Ze nemen je helemaal in beslag. Je went heel snel aan zo'n groep en dan gaat het weer vanzelf. Natuurlijk is het fijn om vakantie te hebben, maar aan het einde daarvan ben ik er elk jaar weer aan toe om naar school te gaan. Het contact met die kleine kinderen is anders dan met leerlingen uit hogere groepen. Ze zijn iets afhankelijker ingesteld en je hebt een andere relatie met ze. Je mag nog samen met ze optrek ken. Later wordt dat anders. Ik voel me met ze verbonden", zegt Mine ke. „Het is heerlijk om met zes- en zevenjarigen te kunnen werken. Ze zijn open en puur en vol enthousias me over alle nieuwe, dingen die ze leren. I'n zo'n jaar zie je een hele boel gebeuren. Ze maken een sterke ontwikkeling door van kleuter tot een schoolkind dat boeken leest en sommen maakt." Dat enthousiasme van de kinderen is duidelijk niet minder bij de jubi lerende juf aanwezig. „Je moet wel enthousiast zijn. Het is leuk om er gens tijd in te stoppen en dingen te bedenken voor je lessen. Maar als bij mij het enthousiasme weg zou zijn, dan hoop ik dat ik ermee stop. Want dan is het voor jezelf en voor de kinderen veel minder leuk." Vol gens de Thoolse vraagt het ook wel een iets andere instelling om les te geven aan de jongste kinderen. „Het vraagt een stukje beleving. Je ver telt verhalen waarmee je in groep 8 niet meer aan kunt komen. Je hebt een ander soort fantasie/creativiteit nodig dan in de bovenbouw. Geluk kig maar, want daardoor heb je mensen met een voorkeur voor al lerlei groepen." De 46-jarige Thoolse erkent dat de druk op leerlingen is toegenomen. Hoewel er vroeger ook op de kleu terschool al verwacht werd dat men het een en ander leerde, was de con trole daarop niet groot. Tegenwoor dig wel en er wordt dan ook nogal wat van de kinderen geëist. „De kinderen zijn zeker in groep 3 best moe na zo'n hele dag leren. Je kunt dan ook niet constant alleen maar met leerzaken bezig zijn. Die pro beer ik met name in de ochtenduren te doen, terwijl er 's middags dan wat meer ruimte is voor expressie. Tekenen, handvaardigheid of zin gen bijvoorbeeld. Het is altijd zoe ken naar een evenwicht tussen ex pressie en leren. Want persoonlijk vind ik expressie erg belangrijk." Overigens constateert de leerkracht dat niet alleen de school, maar ook de ouders in het algemeen meer van hun kinderen verwachten. De leer- druk is hoger geworden. De ouders zijn zelf ook veranderd. Ze zijn wat 'streberiger' geworden. Vooral in de jaren '70 had je veel meer dat 'lais ser faire'. Als de kinderen het maar naar hun zin hebben. Het kind moet zich goed voelen op school. Maar in de jaren '80 en '90 is die houding veranderd. Het is belangrijk dat ou ders positief met hun kinderen om gaan. En ik zie gelukkig dat de meeste ouders, wat de schoolzaken betreft, heel goed met hun kinderen bezig zijn." Het geijkte rapport dat de meeste mensen uit hun basisschooltijd nog wel zullen kennen, met voor gedrag een 9, voor vlijt een 8+, voor reke nen een 7 en voor schrijven een 6-, is helemaal verdwenen. „Voor ons zelf houden we nog wel een wat ge detailleerder beoordeling bij, maar op de rapporten staan nu bij de vak ken letters voor zwak, matig, vol doende, ruim voldoende of goed", legt Mineke Koeman uit. „Er zijn elk jaar toch een paar kinderen (ge middeld) die groep 3 nog een keer over moeten doen. Dat is heel ver velend. Vooral als het niet aan de motivatie ligt. Als kinderen er heel hard voor werken maar het gaat ge woon niet. Dat vind ik dan heel moeilijk." Hoewel ze nog een tijdje (voor de basisschoolvorming in 1985) waar nemend hoofd van de school is ge weest, is dat werk haar niet beval len. „Ik verving dhr. Fondse als die afwezig was en op de personeels vergaderingen notuleerde ik. Toen de basisschool een feit was, kon ik een middag per week alleen aan di rectietaken gaan besteden. Maar ik vond het moeilijk om mijn klas over te dragen. Ik wilde het liefst alles alleen doen en ik merkte dat die directietaken toch niet mijn fa vorieten waren. Er kwam ook steeds meer bij. Toen heb ik beslo ten om uitsluitend groepsleerkracht te willen zijn. En als ik zie wat voor verantwoordelijkheden de schoolleiding tegenwoordig heeft, kan ik allen maar blij zijn dat ik die niet hoef te dragen." De juf geeft al in groep 3 een hele boel vakken. Aardrijkskunde (het principe van een landkaart begrij pen), rekenen, lezen, biologie. Het zit er allemaal al in. En toch zijn de kinderen nog speels ingesteld. Dus wat doen ze het liefst als ze de keu ze krijgen? „Hoewel het niet voor alle kinderen opgaat, zullen de meesten dan toch wel kiezen voor handvaardigheid of tekenen. Maar ook het spelen met de spullen van de groepen 1 en 2 vinden ze nog heerlijk", zegt Mineke. En voor voorlezen zijn de kinderen altijd te porren. De juf kan dat dan ook uit stekend en doet dat graag. En als de kinderen geluk hebben, maakt de juf een mooie gekleurde teke ning van krijt op het bord. Dat doet ze vaak. Altijd staat er wel een kleurige en fraaie prent op het bord. Niet dat ze die elke dag ver nieuwt, maar toch wel met enige regelmaat. „Een plaatje uit een verhaal dat ik aan het voorlezen ben, of naar aanleiding van een thema. Nu is de herfst bijvoorbeeld weer aangebroken. Ook met sinter klaas en kerst maak ik een nieuwe tekening. Ik kan overigens echt niet zo goed tekenen hoor (jokken mag niet juf - red.)." Ook zingen doet juf Koeman graag. Dat heeft volgens haar wederom niet te ma ken met haar muzikale talenten, maar met de signatuur van de school. „Ik heb bewust gekozen voor het christelijk onderwijs. Voor mezelf is het een voornaam doel om de leerlingen de Here Jezus te leren kennen door middel van bij voorbeeld verhalen, liederen, ge sprekken en werkstukken. Ik ge bruik graag nieuwe, eigentijdse liedjes van met name Jan Visser en Elly en Rikkert", vertelt de jubila ris. „Om het christelijk onderwijs nog meer inhoud te kunnen geven, heb ik tien jaar geleden een cursus christelijk onderwijs gevolgd bij Jeugd met een Opdracht. Dat was een cursus van twee jaar waarin ik elk jaar vier weken zomervakantie (inclusief de weekeinden) heb ge stoken. Het is één van de grote uit dagingen om de bijbelverhalen goed over te brengen. Hier bij De Regenboog heb je de vrijheid om daar je eigen weg in te vinden." Die eigen weg is Mineke Koeman ook gegaan en dat houdt ze al een kwart eeuw vol. Overigens vieren de leerkrachten Elly Hazeleger en Ankie Hettema en de concierge Marja van Nijnatten hun 12,5 jarig dienstverband bij de school. „De Regenboog is een prima school om op te werken. Het hele team wil zo veel mogelijk voor de kinderen doen en daarvoor hebben directie en bestuur alles goed geregeld. Er is overleg en een algemene lijn. Maar als individuele leerkracht heb je ook de ruimte om het onderwijs op jouw manier in te vullen", zegt de jubilaris over haar school. „We willen die individuele kwaliteiten nog beter gaan benutten door 'col legiale consultatie'. Met één of meerdere 'maatjes' ga je in op in houdelijke thema's uit het onder wijs en je wisselt kennis en erva ring uit. Ook kun je nieuwe mogelijkheden onderzoeken of be denken. Ik hoop nog wel even door te gaan, zolang ik er plezier in heb. Want de kinderen hebben recht op een leerkracht die enthousiast is." rhet kader van een duurzaam veilig erkeer richt het gemeentebestuur de tijlen ook op de woonkernen. Twee naatregelen worden genomen: er worden 30-km-zones gerealiseerd in alle bebouwde kommen. En er komt ëen parkeerbeleid voor vrachtauto's ën bussen in de bebouwde kommen van Tholen-stad, Scherpenisse, Sint- Maartensdijk, Sint-Annaland, Oud- Vossemeer en Sint-Philipsland. Dat houdt in dat plaatsen aangewezen worden waar parkeren is toegestaan. In Stavenisse blijft de geldende rege ling van kracht, terwijl er voor Poort vliet in de toekomst een onderzoek wordt ingesteld. Eerder kwam de ge meente met het idee de vrachtwa gens uit dit dorp naar Scherpenisse te dirigeren, maar dat stuitte op veel Iweerstand. De ongevallenanalyse in het rapport i Verkeersveiligheidsphn Tholen 1 geeft aan dat er binntn de bebouwde kommen veel ongelikken plaatsvin den. Dat de gevolgen minder ernstig zijn dan bii ongevalen buiten de be bouwde kom, heet alles te maken met snelheid Dtarom ook wordt landelijk prioitei gegeven aan het invoeren van ten maximum snelheid van 30 km pe uir in verblijfsgebie- den. Die mamgel zou het aantal verkeersslachfffers met 10 tot 20 procent moetn terugdringen. Het gemeentebestur zal in dit kader al lereerst snelheidsremmende maatre gelen treffen bij die knelpunten waar dat het meest noodzakelijk is. Verder zullen poortconstructies gemaakt worden om de in- en uitgangen van verblijfsgebieden aan te geven. Een ander probleem is het vrachtver keer in de woonkernen. Regelmatig komen er klachten van overlast in de vorm van geluid, trilling en vernie ling van eigendommen. Ook de ge meente zelf ondervindt hinder, want doordat de auto's steeds groter en zwaarder worden, nemen omvang en mate van de schade aan straten toe. Het gemeentebestuur vindt dat der gelijk verkeer niet meer binnen de woonkernen thuishoort. 'Het pro bleem is vrij eenvoudig op te lossen door alle kernen voor vrachtverkeer te sluiten', aldus burgemeester en wethouders. In eerste instantie wordt nu dus parkeerbeleid ontwikkeld. De plannen die er zijn, kunnen tij dens de geplande inloopavonden be keken worden én besproken met aan wezige ambtenaren. De avonden duren steeds van half acht tot negen uur. Gisteren konden in Sint-Anna land de plannen ingezien worden voor dat dorp en voor Stavenisse. Maandag liggen in de Wimpel de plannen voor Sint-Philipsland en An na Jacobapolder, dinsdag in Haestin- ge die voor Sint-Maartensdijk en Scherpenisse. In Meulvliet in Tholen tenslotte worden de plannen voor Tholen, Oud-Vossemeer en Poort vliet gepresenteerd. Het boemefc van Purmerend, Veel mooier daihet mooiste schilderij. Deze en an>re bekende Nederlandse liedjes uit 'jaren vijftig zijn op 21 oktober te aren tijdens het jaarcon cert van h Smalstads mannenkoor. Ze worde vertolkt door Radio Ti mes, een ase-harmony- kwartet dat meewerktan het enige concert dat het Thool koor jaarlijks zélf organi seert. H Smalstads mannenkoor brengt oer meer werken van Pou- lenc, Mdelssohn Bartholdy en de Comedi Harmonists. Nummers als Lau^sSaint Antoine de Padoue, maar ook Abendstandchen en Ich woll't ich war ein Huhn. Zo wordt een gevarieerd programma geboden van klassieke en lichte muziek. Naast de eigen vaste pianist Tom van Gurp werkt ook pianiste Karin Vermeulen uit Bergen op Zoom mee. De bij de muziek noodzakelijke choreografie is van Laura Ouwens. Na de pauze zal het koor aangepaste kleding dragen. Het jaarconcert vindt plaats in de Vos- senkuil te Oud-Vossemeer. Het begint om acht uur en in de entreeprijs is een kopje koffie begrepen. Donateurs van het koor hebben gratis toegang. De portunus pelagius is mooi om te zien, maar wel een krabbetje om voorzichtig vast te pakken. De bemanning van de TH 5 (schip per Johan Bout, Arie Bout, Jan- Willem Bout, Robert Zwagemaker, Jan Gunter) waren dinsdagavond op garnalen aan het vissen op de Noordzee, voor de Brouwersdam. Bij het inhalen, bleek de zwemkrab in het net te zitten. „Het is een fel beestje", zegt Jan Gunter die het dier uit de oranje korf vist waarin het bewaard wordt. En inderdaad, zodra er maar een hand boven de korf verschijnt, gaan de scharen van het ongeveer 15 cm grote dier (inclusief scharen zelfs het dubbe le) onmiddellijk omhoog. „Die moet je niet aan je vingers krij gen", lacht Gunter. De krab is wer kelijk heel mooi om te zien. H^ ongeveer 15 cm brede schild is groengrijs van kleur en heeft aan de voorzijde korte stekeltjes en aan de 'zijkant twee grotere punten. Het lijf is crèmekleurig en de poten zijn felblauw met aan de grote scharen een rode rand. Het achterste paar poten eindigt in peddels en daaraan kan men zien dat het om een zwem krab gaat. Na wat speurwerk op onder meer internet, lijkt het te gaan om de 'blauwe zwemkrab' (portunus pela gius). Dit dier komt normaal ge sproken alleen bij Noord-Amerika vooF, maar sinds 1985 jjvorden er ook exemplaren van in Nederlandse wateren gevonden. Ze leven in ri viermondingen op een diepte tot 35 meter. De wijfjes leggen hun eitjes in zee en gaan dan terug naar de ri vier. De jonge krabben trekken dan later ook landinwaarts. Het exem plaar dat de TH 5 opviste, is een vrouwtje, want het draagt nog on bevruchte eitjes bij zich aan het achterlijf.. Overigens zijn deze krabben goed in staat zich aan te passen aan extreme omstandighe den. De blauwe zwemkrab is name lijk gevonden in zowel zoet als zeer zout water met temperaturen tussen de 3 en 35 graden. De dieren eten onder andere schelpdieren, vis, an dere krabben, wormen, algen, be paalde planten en insecten. Waar schijnlijk is het dier dat in de netten van schipper Bout en zijn mannen terecht kwam, via de ballasttank van een schip in de Zeeuwse wate ren terecht gekomen. Dat moet dan gebeurd zijn als jong dier of als lar ve, want volwassen blauwe zwem- krabben zijn te groot om in een bal lasttank te geraken. Het is overigens niet de eerge vreemde vangst die de TH 5 doet. „We hebben al de gekste dingen opgevist. Een kanon (dat heeft nog in de Eendrachtbode gestaan), een koelkast, een splinternieuwe foto camera, een scheerapparaat in de doos (dat deed het nog, en we heb ben het zelfs nog een tijdje ge bruikt), een kerstboompje met ver lichting (die begaf het al vrij snel) en een duiklamp die al zeker een paar jaar onder water lag, maar het meteen deed toen we hem aanknip ten", vertelt bemanningslid Robert Zwagemaker. „Zelfs hebbenwe een keer een compleet speedbootje met buitenboordmotor in onze net ten gehad. Die bleek van een Duits jacht te zijn gebroken. Dat was bui ten op de Noordzee gebeurd, en we visten het ding voor Zierikzee op." Blij zijn de bemanningsleden niet echt met dergelijke vangsten. De netten kunnen er lelijk door bescha digd raken. „Een visser zal zoiets nooit overboord zetten, want hij weet dat hij het later nog een keer op zou kunnen vissen. Maar er zijn schepen waar men niet zo nauw kijkt." Terecht is de maatschap A.C. en I. Geluk een bouwvergunning gewei gerd voor een varkensstal aan de An navosdijkseweg te Sint-Annaland. Evenals de arrondissementsrechtbank en de gemeente Tholen komt de Raad van State tot de conclusie dat er spra ke is van erfscheidingen in het bouw blok, omdat dit doorsneden wordt door een sloot van het waterschap. In het bestemmingsplan Buitengebied zijn regels opgenomen over de mini male afstand die tot een erfscheiding in acht genomen moet worden en daaraan voldoet het bouwplan niet: er staat tien meter voor en de stal zou op één meter van de sloot komen. Bij het bepalen van de ligging van de erfaf- scheiding dient de kadastrale begren zing van een perceel als uitgangspunt, oordeelde de afdeling bestuursrecht spraak van de Raad van State eerder. De maatschap vroeg 3,5 jaar geleden de bouwvergunning aan voor een stal van 3460 vierkante meter, om daarin als neventak bij het bestaande agrari sche bedrijf 4100 vleesvarkens te gaan houden. De sloot bleek een ob stakel, maar in het beroep voerde mr. A.P. Cornelissen namens de maat schap aan dat deze niet relevant zou zijn bij het bepalen van de feitelijke situering van het bouwblok. Ook ging de rechtbank volgens hem voorbij aan de bedoeling die de planwetgever met het voorschrift had, namelijk de aan het bouwblok grenzende percelen vrijwaren van bebouwing te dichtbij. Verder geven de voorschriften niet aan wat onder een erfscheiding moet worden verstaan en dan zou het spraakgebruik maatgevend moeten zijn. Daar komt bij dat op grond van de omschrijvingen in het Groot woor denboek der Nederlandse taal een sloot geen erf kan zijn. Al deze argu menten geven de Raad van State geen grond voor een ander oordeel, zodat de bouw van de stal op de betreffende plek niet kan plaatsvinden. Een strook grond aan de Edisonweg in Tholen, eigendom van metselbe drijf J.M. van de Velde, moet in de toekomst bebouwd kunnen worden, vinden gedeputeerde staten. Dat is een tegenvaller voor het gemeentebe stuur, dat deze strook wilde gebruiken voor de ontsluiting van het Slacht veld. Bezwaren van J.A.P.M. Deurloo tegen de bestemmingsplannen Be drijventerrein Noord en Waterfront zijn door g.s. ongegrond verklaard. Van de Velde heeft de grond gekocht J.A.P.M. Deurloo vindt dat zijn mos met het oogmerk zijn bedrijf in de toekomst uit te breiden. Op grond van het bestaande bestemmingsplan mag er niet gebouwd worden en dat wilde de gemeente zo houden. Ze deed de bezwaren af met de opmer king dat er op andere delen van het perceel van Van de Velde nog bouw mogelijkheden zijn, terwijl de grond in de toekomst mogelijk is als hoofd ontsluiting van het Slachtveld. Op advies van de provinciale planologi sche commissie fluiten g.s. de ge meente terug. Naast en achter Van de Velde is een detailhandel in bloemen gevestigd - de Bloemenhal - en de gronden daarvan mogen in het ge wijzigde bestemmingsplan wél be bouwd worden terwijl het oorspron kelijke plan dat evenmin toelaat. Mocht de bloemenhandel werkelijk bouwen, dan wordt ontsluiting via die kant ook bemoeilijkt. G.s. begrij pen niet waarom de gemeente onder scheid maakt en betitelt de motive ring ervoor als 'niet deugdeljjk'Aan de nadere aanwijzing van de grond van Van de Velde wordt ddarom goedkeuring onthouden. sel- en zeevishandel aan de Contr' Escarpe niet in het plan Bedrijven terrein Noord opgenomen had moe ten worden (daarvan wordt het door een dijk gescheiden - red.), maar in het plan Waterfront. Hij is bang dat de ontwikkeling van een woonwijk zal leiden tot beperkingen voor zijn bedrijf en vermindering van zijn woongenot (uitzicht). Ook wil Deur loo een flexibeler bestemming - ho reca en woondoeleinden - voor zijn perceel, omdat hij in de toekomst mogelijk op de functiewijziging in de omgeving zal inspelen. G.s. wij zen zijn bezwaren van de hand. Ge zien de milieucategorie waarin het bedrijf valt, zal het geen belemme ring vormen voor de woningen die op meer dan 100 meter afstand ko men. Wat het vrij uitzicht betreft, daaraan kunnen geen rechten wor den ontleend. De indeling van Deur loo bij Bedrijventerrein Noord is de vrijheid van de gemeenteraad en g.s. vinden dat besluit aanvaardbaar. Voor g.s. is het nog maar de vraag of de verlangde ruimere bestemming planologisch aanvaardbaar is.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 7