Raadsvergadering anders dan anders Mark Breure doet vakantiewerk aan andere kant van de aardbol Speeltuin Vrij en Blij in het centrum een pronkstukje van Sint-Annaland Meer beroepskrachten voor Thoolse brandweer Scherpenissenaar vaart met hopper in de Javazee File door storing Bergsediepsluis Wandel- en fietspaspoort Vereniging viert jubileum met kamelen en spelletjes Donderdag 31 augustus 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Burgemeester W. Nuis geeft raad de ruimte In een boomgaard, supermarkt, verpakkingsbedrijf of bij de boer. Vakantiewerk is er in alle soorten. Maar als je voor je vakantiewerk eerst een vliegreis moet maken om vervolgens in Indonesië op een baggerschip te stappen, is dat op z'n minst ongewoon. Mark Breure uit Scherpe- nisse overkwam dat echter. De leerling aan de zeevaart school dacht in Nederland aan de slag te gaan om wat er varing op te doen, maar kwam heel ergens anders terecht. Even slikken Sociale controle Vijfduizend kuub Duur Rangen Leefbaarder Wereld zien Gemeentesecretaris na een ingrijpende operatie weer thuis Het is feest aan de Schoolstraat in Sint-Annaland. De al daar gevestigde speeltuin Vrij en Blij viert namelijk haar 40-jarig bestaan. Met een feestmiddag op 6 september wordt aan dit heugelijke feit aandacht geschonken. Die dag is geheel gericht op de kinderen, zoals het hoort bij een speeltuinvereniging. Om de kwaliteit van de Thoolse brandweer verder te ver beteren zijn meer beroepskrachten nodig. Dat staat in het advies van b. en w. aan de raadsleden in de commissie algemeen bestuur en welzijn. Eén beroepskracht is on voldoende om de Thoolse vrijwillige brandweerkorpsen te leiden en te ondersteunen. Mark Breure moest even slikken toen hij te horen kreeg dat zijn vakantiewerk in Indonesië lag, ver van zijn woonplaats Scherpenisse. Mark Breure begint aan zijn laatste jaar op het maritiem instituut De Ruyter in Vlissingen. Een stage maakt onderdeel uit van het afslui tende traject. Breure volgde eerst metaaltechniek aan het Schelde college in Sint-Maartensdijk en koos vervolgens voor de zeevaart school. Deze vierjarige mbo-oplei- ding heeft verschillende niveaus. Het laagste niveau is swk en leidt op tot stuurman/werktuigbouwkun dige (tot een bepaald tonnage en vermogen). De andere richting is marof en leidt op tot maritiem offi cier. Dat niveau volgt Breure. „Na de metaalopleiding ging het eigen lijk vanzelf richting de scheepvaart. De vooruitzichten in die bedrijfstak zijn heel goed. Er is een groot te kort aan personeel. De betaling is heel goed en ook de cao's verbete ren steeds. Eigenlijk 'heb ik altijd maar twee dingen willen worden: kok of iets aan boord van een schip", legt de Scherpenissenaar uit. Het is niet vreemd dat hij voor de scheepvaartschool koos, want zijn vader vaart ook en twee leden van de scoutinggroep waarbij Breu re zat, gingen naar dezelfde school. Via hem kwam hij ook aan zijn va kantiebaantje. „Ik wilde graag eens kijken hoe het er in het echt aan toe gaat. Ie moet een keer stage lopen. Nu ik mijn vakantiewerk op een baggerschip heb gedaan, wil ik de stage op de koopvaardij doen. Dan heb je die twee kanten gezien. Ik heb wel geprobeerd om bij de koopvaardij aan de slag te komen in de vakantie, maar dat is veel moei lijker. Dan heb je toch bepaalde pa pieren nodig of je moet stagiaire zijn. En eerlijk gezegd was het wel makkelijk om het via Van Oord ACZ te doen, want daar werkt mijn vader ook." Breure schreef een brief en kreeg te horen dat hij kon komen werken. In Nederland, dacht hij. „Er is hier ook best werk te doen. Maar de vrijdag voordat ik zou beginnen, kreeg ik te horen dat ik kon kiezen: of naar Singapore in een dok wer ken, of op een baggerschip dat in Indonesië lag. En omdat ik van plan ben op een schip te gaan werken, koos ik maar voor Indonesië. Maar het was wel even slikken", zegt de Scherpenissenaar. „Gelukkig heb ben we van school uit verplicht een monsterboekje. En een paspoort heb ik altijd al gehad." Dat betekende dus in het vliegtuig naar Bintulu (op Borneo) en daar aan boord van de hopper (zuiger- schip) Volvox Delta. „De kapitein wilde er echt een soort ministage Het is een zeer bekende vereniging binnen en buiten Sint-Annaland. Het is ook een club die zich breed ge steund weet door de gemeenschap, want inmiddels telt men zo'n 760 le den en donateurs (en daar zitten dan ook hele gezinnen bij die één lid maatschap hebben). Ongeveer 200 daarvan wonen niet in Sint-Anna land, maar elders in de gemeente Tholen of zelfs ver daarbuiten (van Nieuw-Vossemeer en Steenbergen tot aan Amersfoort). Dat is een aan zienlijk hoger aantal dan de enkele tientallen waar men bij de oprich ting begon. De echte explosie van leden, kwam pas in de tweede twin tig jaar van de vereniging. In 1984 had men namelijk nog slechts 183 leden. Alleen al dit jaar zijn er 55 nieuwe leden en donateurs bijgeko men. En ondanks dat men een hard werkend bestuur heeft, leeft ook daar het besef dat het vertrouwen dat Vrij en Blij geniet bij de bevol king en de steun die ze krijgt, te dan ken is aan de inzet van de bestuurs leden in de afgelopen twintig jaar en in het bijzonder van mensen als ere voorzitter A. Rijnberg en erelid L. Hage die zich tot voor respectieve lijk vijf jaar en een jaar geleden met hart en ziel hebben ingezet voor de vereniging. Vrij en Blij werd opgericht op 24 augustus 1960. A. Rijnberg, L. Ha- ge, C. den Braber, mevr. C. Moer land-van Poortvliet, C. van Winke7 len, mevr. C. Quist-van Ofwegen, mevr. A. van Vossen-Rijnberg, J.S. van Vossen en C. Moerland waren de oprichters. De vijf laatst genoem den zijn inmiddels overleden. Men begon op een grasveld op de ge dempte haven (tegenover de huidige Cl000) en verkaste in de loop der jaren via de Hoenderweg naar de Schoolstraat, de huidige plaats van de speeltuin. Die plaats is voor de bestuursleden een klein beetje hei lig. „We hebben wel gemerkt dat de plaats waar je met je speeltuin zit, heel veel uitmaakt. Hier zitten we in het centrum en dat is ideaal. Je hebt vanwege de bebouwing niet zoveel last van wind. Bovendien is er ook nog wat sociale controle, zodat we gelukkig weinig vandalisme kennen; iets wat aan de rand van het dorp zou ontbreken", zegt voorzitter Bert van 't Hof. „Maar we zitten hier wel klem. We kunnen niet meer uitbrei den als we dat zouden willen of als dat nodig zou zijn. Op woensdag middag zitten hier toch tussen de 120 en 150 kinderen. En dan is het behoorlijk vol." Toch kan die plek aan de School- van maken. Daarom moest ik eerst twee weken aan dek werken. Ma- trozenwerk doen zoals helpen bij het afmeren, schoonmaken en roestbikken. Dat hoort er allemaal bij. Daarna heb ik twee weken in de machinekamer gewerkt. Ik heb meegelopen met de machinist. Hel pen met de reparaties. Gereedschap halen voor de machinist en filters schoonmaken", zegt Breure. „Het zijn enorme motoren in zo'n schip. Twee stuks van elk 6200 kilowatt (8432 pk - red.) met negen cilinders en vier kleppen per cilinder. Je werkt eraan in twee verdiepingen met ook een soort tussenbordesje waarop de machinist kan staan om bij alle onderdelen te komen." Tot slot werkte de Scherpenisse naar nog twee weken op de brug waar hij de stuurman assisteerde. „De eerste stuurman vaart, de twee de stuurman staat op de uitkijk en controleert het aankoppelen en het pompen. Dan is er nog een pijpen- man verantwoordelijk voor het bag geren zelf." Na zes weken is Breure tot de conclusie gekomen dat de machinekamer zijn voorkeur heeft. „Ik heb gekozen voor metaaltech niek. En dan is het toch het leukste om aan die motoren te sleutelen." De Volvox Delta zette vanuit Bin tulu koers naar Singapore. Een eind uit de kust ligt een enorme zandbank waar zand wordt opge zogen ten behoeve van landwin ning. „Je krijgt van een opdracht gever een stuk van een bank toegewezen om er een bepaalde hoeveelheid zand uit te halen. On ze hopper kon maximaal 5000 ku bieke meter zand vervoeren", legt Breure uit. Een hopper is eigenlijk een varende stofzuiger. Via grote bokken waarover staalkabels lo pen, wordt aan weerszijden van het schip een metalen leiding met flexibele tussenstukken het water ingelaten tot op de bodem (de Vol vox zoog zand op vanaf ongeveer 18 meter diepte). De inlaten zijn afgeschermd met traliewerk om te voorkomen dat er stenen en andere obstakels in de buis komen te zit ten. De hopper vaart vervolgens met een snelheid van zo'n twee knopen (ongeveer 3,7 km per uur) vooruit en sleept de leidingen mee. Twee 'jetpompen' blazen het zand vlak voor de zuigmond op, zodat het gemakkelijker opgezogen kan worden. Daarvoor zijn er weer twee zandpompen. „Wij hadden een cyclustijd van acht uren. Dat wil zeggen vanaf het moment dat je van de perslei ding wegvaart naar de zandbank straat nog wel eens problemen ople veren. Want behalve de speeltuin, zitten in dezelfde omgeving ook nog de twee basisscholen van Sint-An naland. Ook daar doet ruimtegebrek zich voelen. Mocht er ooit een uit breiding of nieuwe school moeten komen, dan zit de kans erin dat Vrij en Blij moet wijken. Bijvoorbeeld naar een nieuwe wijk zoals Vroon stede. „In dat geval moet de ge meente voor een nieuwe plaats zor gen", vindt secretaris Maya Bun- gener. „Maar Vroonstede ligt wel weer buitenaf. Het is geen ideale plek voor een speeltuin." Bestuurs lid Mas Bazen vult nog aan: „Bo vendien kost het enorm veel geld om te verhuizen. Een half miljoen is niets. Je moet alle toestellen eruit halen en die zitten met grote beton nen poeren in de grond. Eventuele beschadigingen (en die zijn onver mijdelijk) moeten gerepareerd wor den. Ze moeten op een nieuwe plaats weer geïnstalleerd worden en bovendien moet de ondergrond ook nog eens geschikt gemaakt worden met bovenop een halve meter beton- zand. Nee, dat zou een heel kostbare zaak worden." In de loop der jaren is er aan de speeltuin in de Schoolstraat wel het nodige veranderd. Er kwam een ge bouwtje voor de toezichthouders bij (met toiletten en materiaalhokje) dat werd afgesplitst van een berging van de School met de Bijbel. Ook kwam er een stukje grond bij waardoor het nieuwe gebouwtje beter bereikbaar werd vanuit de speeltuin. In ruil daarvoor werd een ander stuk grond aan de school teruggegeven. Toen er nieuwe wettelijke regels kwamen met betrekking tot de speeltoestel len, moest een fors deel van de in ventaris van de speeltuin- worden vervangen, via sponsoring en een gemeentelijke bijdrage werd er voor 1,5 ton geïnvesteerd. Nu ligt Vrij en Blij er echter pico bello bij. En dat terwijl de schommels toch al dateren vanaf de oprichting. „Dankzij goed onderhoud, schilderwerk en het ver vangen van scharnierpunten en der gelijke, kun je ze lang goed houden, zoals je ziet", zegt voorzitter Van 't Hof die echter aangeeft dat vervan ging wel noodzakelijk is. „Je moet je speeltuin natuurlijk wel interes sant houden. Dat betekent dat je een afschrijvingstermijn moet hanteren. Elk jaar reserveren we geld voor de aanschaf van nieuwe toestellen. On ze penningmeester houdt overigens wel sterk in de gaten of dat potje wel genoeg geld bevat. Want voor 1000 gulden heb je niets, behalve mis- totdat je daar weer terugkomt om het zand het land op te spuiten. Die acht uren waren eigenlijk maar kielekiele om het werk ren dabel te maken voor een schip als het onze. Van Oord (niet te verwar ren met Van Oord Werkendam - red.) had daar veel kleinere kar weitjes vlak bij elkaar", vertelt Breure. „We werkten volcontinue en in ploegendiensten, acht uren op, acht uren af." In de periode van zijn vakantiewerk zette de Scherpenissenaar geen voet op het vasteland. „Normaal gesproken heb je eens in de acht weken recht op twee vrije dagen aan de wal. Wat dat betreft, zijn ze de arbeids voorwaarden ook aan het verande ren. Nu is het acht weken weg, zes weken thuis. Maar dat gaat bin nenkort naar zeven weken weg en zes thuis en ze willen toe naar een één-op-één-situatie, dus even lang thuis als datje weg bent." Voor Breure was er geen vrij. Zes weken aan een stuk werkte hij op het schip met twintig Nederlandse en twaalf Filipijnse bemanningsle- schien een vuilnisbak. Een groot speeltoestel, zoals een toren met glijbaan, kost zomaar 45.000 gul den. En twee babyzitjes voor aan de bestaande schommels, hebben ons per stuk 400 gulden gekost. Dus je begrijpt dat er veel geld nodig is." Toch gaan niet alle plannen door. Zo was er onlangs een vergevorderd idee om een 'strandjutter' aan te schaffen. Een rolstoel die ook op het mulle zand goed voortgeduwd kan worden. De aanschaf werd echter op het laatste moment afgeblazen. „Dat kwam omdat er zoveel bij komt kij ken. Als je zo'n ding aanschaft, moet je ook bereid zijn de conse quenties daarvan te dragen. Er moest een berging voor komen, want je laat zo'n dure strandjutter niet zomaar buiten staan. Bovendien vraagt zoiets ook om andere voor zieningen voor gehandicapten en het betekent een extra belasting voor de toezichthouders. Daarom hebben we ervan af gezien", legt Bazen uit Hoewel er veel leden en donateurs zijn, wordt Vrij en Blij van de con- den. Hoewel op het baggerschip de rangen niet zo werden uitgespeeld, waren de bemanningsleden toch op rang ingedeeld. „Het onderste dek (in de romp van het schip) was voor de Filipino's. Daarboven ver bleven de Nederlandse beman ningsleden en daarboven sliepen de stuurmannen, de kapitein, de pij- penman en ik. We aten allemaal in dezelfde kantine, behalve de Filipi no's. Die hadden hun eigen kantine en hun eigen kok. Dat had op zich niets te maken met waar ze van daan kwamen, maar het is een ou der schip en het zal nog gebouwd zijn in een tijd dat rangen nog be langrijker waren", vertelt Breure. De Nederlanders gingen echter nauwelijks met de Filipijnse be manningsleden om. Maar wat doet iemand die op een baggerschip moet blijven in de vrije uren? „Nou ja, vroeg naar bed. Want aan het eind van je dienst ben je behoorlijk moe. Maar verder was er nog een tv, spelcom puters en een bar waar je een bier tje kon drinken of zo", legt de zee vaartscholier uit. Op zijn opleiding wordt niet echt gekeken naar de functie die iemand later aan boord tributie niet rijk. Leden betalen 15 gulden per jaar en donateurs en le den zonder kinderen ƒ7,50 per jaar. Er wordt veel aan vrijwilligerswerk gedaan, maar dan nog zijn sponsors onontbeerlijk, net als subsidies van de gemeente en bijdragen van fond sen als Jantje Beton. Alleen daarmee kan Vrij en Blij op peil worden ge houden. „We hebben expres geko zen voor toestellen met zo weinig mogelijk houten onderdelen. Die zijn namelijk heel onderhoudsge voelig. Kunststof en metaal zijn dat veel minder", aldus Van 't Hof. „We proberen ook het lidmaatschapsgeld zo laag mogelijk te houden. Dat is altijd de insteek geweest. Zo is de speeltuin voor iedereen toeganke lijk, ook voor mensen die het niet zo breed hebben", zegt secretaris mevr. Bungener. Met de komst van een betegeld hoekje bij het beheerdersgebouwtje (waar sinds kort ook versnaperingen krijgt. Het is een allround oplei ding waarbij technische vakken aan bod komen. Motoren, elektro techniek, hulpsystemen en automa tisering. Daarnaast zijn er theoreti sche vakken waarin bijvoorbeeld de werking van een pomp aan bod komt. Ook moeten de studenten er varing opdoen in het varen. Dat ge beurt op school met simulatoren. En tweemaal in de opleiding gaat men naar Terschelling waar een hypermoderne simulator staat (rondom zicht, net als op een echte brug) die zelfs door de marine wordt gebruikt. De werking van scheepvaartapparatuur (radar, so nar, communicatiemiddelen enzo voort) passeert ook de revue. „Als je van school komt, hoor je eigen lijk alles te weten", zegt Breure. Maar de ervaring moet je toch in de praktijk op doen. Daarom moe ten de leerlingen ook een verplicht aantal 'vaardagen' maken tijdens hun opleiding en stage. Het werk op een baggerschip is be paald niet van gevaar ontbloot. Zwa re materialen, kettingen, bakken en worden verkocht), is de aantrek kingskracht op moeders met kinder wagens ook vergroot. Ouders ko men er een praatje maken, een kopje koffie drinken en zo kunnen ook de jongste kinderen al kennismaken met de speeltuin. „Het is een echte ontmoetingsplaats geworden", zegt Bazen. „Het is echt een pronkstukje voor Sint-Annaland." Behalve voor de vergaderingen, het onderhoud en de fondsenwerving, zijn de be stuursleden van Vrij en Blij ook heel wat tijd kwijt aan het innen van con tributie. Daarom is men bezig met een inhaalslag om zoveel mogelijk lidmaatschapsgeld via automatische incasso's te laten innen. Voor het ju bileumfeestje, worden bij de leden en donateurs tasjes met een brief over de festiviteiten rondgebracht. Een heel karwei dat echter over alle bestuursleden wordt verdeeld. Hoe wel er momenteel zeven mensen in het bestuur zitten (voorzitter Bert van 't Hof, vice-voorzitter Sophia de Jonge, secretaris Maya Bungener, penningmeester Wilma Stokx, Dig kabels zwaaien in het rond. Veilig heidsprocedures zijn dan onontbeer lijk. „Je hebt te maken met gevaar lijke situaties en soms ook met slecht weer. Eigenlijk hadden we weinig tijd, maar toch wilde de kapi tein onder meer ook de sloepenrol met me doornemen. Iedereen moet weten hoe de sloepen te water gaan en wie waar moet zitten. En ook wordt verteld hoe je anderen kunt redden. Het is natuurlijk wel nuttig al die veiligheidsregels, maar de werkdruk is al ontzettend hoog", zegt Breure. Of Breure na een jaar ook in de bag- gerwereld aan de slag wil, weet hij nog niet. „Voor mijn echte stage ga ik bij de koopvaardij varen. Mis schien vind ik dat wel leuker. Zelf lijkt me een schip voor zware ladin gen wel mooi. Die zijn half afzink- baar, schuiven dan bijvoorbeeld on der een boorplatform, pompen het water uit de tanks en kunnen zo dat platform meenemen." Dat hij voor zijn werk straks waarschijnlijk gere geld maandenlang van huis is, deert de Scherpenissenaar niet. „Het bete kent ook dat je daarna heel lang weer thuis bent. En het lijkt me wel mooi om de wereld te zien." Mol, Mas Bazen en San van Poort vliet), is er nog aanvulling gewenst. Ook van de vrijwilligers wordt te genwoordig steeds meer gevraagd. „Je kunt niet zomaar iedereen als toezichthouder wegzetten in zo'n gebouwtje", zegt bestuurslid Bazen. „We hebben van maart tot na de herfstvakantie toezicht op woensdag en zaterdag van half twee tot vijf uur en door de week na schooltijd. Maar je moet als toezichthouder het ver trouwen van de mensen kunnen winnen. Daarnaast is het wel handig als je iets van EHBO weet. Gelukkig hebben we hier maar een keer of drie een ernstig ongeluk gehad (een botbreuk noemen wij al ernstig) in die veertig jaar. En je moet goed met mensen om kunnen gaan." Vanwege de vele regels, de belastingpapieren vanwege de verkoop van snoep en dergelijke en de steeds groter wor dende bedragen waarmee men moet omgaan, wordt er nogal wat ge vraagd van de vereniging. Die moet steeds meer bedrijfsmatig gaan wer ken. Geen begroting meer op de „Hartelijk dank voor uw steun en constructief vergaderen." Zo sloot burgemeester W. Nuis maandag avond zijn eerste raadsvergade ring af in de gemeente Tholen. De installatie op 3 juli was eigenlijk de eerste, maar nu was het de eer ste werkvergadering met 22 agen dapunten en die verliep anders dan onder leiding van zijn voor ganger H.A. van der Munnik. „Dames en heren, goedenavond. Heel hartelijk welkom. Hopelijk bent u uitgerust om met nieuwe energie, in goede samenwerking en harmonie het raadswerk weer op te pakken. Voor mij is deze eerste ver gadering een bijzondere gelegen heid, al bewaren we nog buitenge woon goede herinneringen aan de installatievergadering. Ik wens u een constructieve avond toe." Voor het eerst las Nuis het ambtsge bed voor. Rustig. Zijn secretaresse Lien van Sprundel-den Engelsman luisterde op de publieke tribune mee met nog twee belangstellenden. De burgemeester meldt de afwezig heid van VVD-raadslid mevr. E. Frigge-Hogesteeger en trekt num mertje drie uit 'deze magische doos', zodat eventuele stemmingen beginnen bij SGP-raadslid M. Dijke. Die heeft volgens het reglement van orde een voorstel tot verandering van de notulen van de vorige raads vergadering ingediend, meldt Nuis alsof er iets heel spannends gaat vol gen. Maar de raadsnestor heeft het woordje hij ergens gemist en wil een r door een n vervangen, wat even min op problemen stuit. De dertig ingekomen stukken, meestal goed voor minimaal een half uur discussie, zijn in een mum van tijd een gepasseerd station. Nuis stelt ze ook compleet aan de orde, niet bladzijde voor bladzijde en punt voor punt zoals zijn voorganger deed. Datzelfde systeem hanteert de burgemeester ook bij de begrotings wijzigingen en dat blijkt toch niet gemakkelijk te werken omdat er qua onderwerp dan van de hak op de tak wordt gesprongen. De extra subsidie voor de peuterspeelzalen, de nieuwe verwarmingsregeling in Meulvliet en een extra ambtenaar voor burger participatie lopen door elkaar heen, maar de wethouders en de raad zeg gen daar voor de eerste keer nog niets van. Wel maakt de raad er zich druk over, dat twee voorstellen niet eerst in de commissie zijn behandeld. Slag vaardig bestuur goed en wel, maar afvalbakken voor hondenpoep aan de Kuipersdreef en het aantrekken van een nieuwe ambtenaar voor o.a. burgerparticipatie, hadden eerst in de commissie besproken moeten worden. Wanneer dat voor de derde keer dreigt te gebeuren met het voorstel over de invoering van klachtrecht voor inwoners, is Nuis achterkant van een sigarenkistje, maar in de computer. En alles moet kloppen. Dat zorgt voor een hogere druk op de bestuursleden en de vijf vrijwilligers. „Toch hebben we alle maal nog veel plezier in dit werk. Je doet het voor de jeugd. Om zo'n dorp een stukje leefbaarder te ma ken", zegt voorzitter Van 't Hof die optimistisch is over de toekomst voor Vrij en Blij. „Op naar de vol gende 40 jaar. Daarbij is wel belang rijk dat wij als bestuursleden ons en thousiasme op anderen over zullen kunnen brengen. Vooral op nieuwe, jonge bestuursleden." Vrij en Blij viert haar verjaardag op woensdagmiddag 6 september van twee tot vijf uur. Geen receptie (te duur) en geen officiële plichtplegin gen. De speeltuin is er voor de kin deren en zo moet het ook zijn. De Schoolstraat zal voor de gelegenheid tijdelijk worden afgezet en de kinde ren kunnen natuurlijk in de speeltuin spelen. Maar er is ook een groot springkussen en de kleinsten kunnen een ritje in een huifkar maken. Als grote attractie zijn er kamelen waar op men een ritje kan maken. Verder worden er diverse spelletjes gedaan, waaronder vier-op-een-rij en een reuzenpuzzel. De leden en donateurs krijgen een gratis consumptie. Volgens een landelijke berekening zou het Thoolse korps vier beroeps krachten moeten hebben om te vol doen aan de eisen die gesteld wor den aan een gemeentelijke brand weer. Maar omdat er ook steun wordt verleend door de regionale brandweer en door de gemeente ex tra diensten worden verleend, kan het volgens het college beperkt blij ven tot drie beroepskrachten. De gemeente zette enkele jaren ge leden het project versterking brand weer op. Volgens het college kan dit niet verder ontwikkeld worden met de huidige bezetting van één brand weercommandant, J. de Feijter uit Sint-Maartensdijk. Hij begon in juni 1999 als eerste beroepskracht. De tijd die hij daaraan zou kunnen be steden, wordt minder als volgend jaar oktober ondercommandant R.J. Weggemans uit Sint-Maartensdijk zijn functie neerlegt. De comman dant zal dan meer uren moeten be steden aan werkzaamheden die te maken hebben met aanschaf, onder houd en reparatie van materieel. De postcommandanten kunnen dat vol gens het college niet overnemen de raad een slag voor en doet hij zelf maar het voorstel om dit punt van de agenda af te voeren om het belang rijke onderwerp eerst in de commis sie algemeen bestuur en welzijn te bespreken. De burgemeester - voor malig fractievoorzitter in de ge meenteraad van Ede - geeft de raad alle ruimte. Heeft u nog behoefte aan een tweede termijn? Kunt u zich vinden in het antwoord van de wet houder? Hebt u het gevoel dat er voldoende over beraadslaagd is? Wanneer PvdA-raadslid M.A. den Haan opmerkingen maakt over het verstrekken van een auto in het ka der van de bijstandswet, wijst de burgemeester hem erop dat hij daar van een amendement kan maken. Fractievoorzitter M.A.J. van der Linde wil dat b. en w. de kwestie eerst nog eens bespreken en het re sultaat daarvan terugkoppelen naar de commissie algemeen bestuur en welzijn. Een veel gehanteerde werk wijze in de periode Van der Munnik, maar Nuis legt de nadruk op de raad als het hoofd van de gemeente. Wan neer drs. A.L. Piet van de Christenu nie het voorstel doet om in de inte- griteitsnota vast te leggen dat ambtenaren en collegeleden kerstat tenties niet meer thuis mogen ont vangen, maar alleen in het gemeen tehuis, noemt de burgemeester dat een hele zinnige opmerking. En zonder verwijzingen naar college- overleg wordt dat gelijk besloten. „Kan de raad dit accorderen?", zo zegt Nuis veelvuldig en binnen twee uren is de agenda afgewerkt. Het ging hem soepel af en het deed hem goed dat de raadsleden juist opmer kingen maakten over zaken die tot zijn takenpakket behoren. Wethou der Moerland kwam nog een paar keer aan bod, Heijboer en Van Kem pen heel beperkt en wethouder Ra- vensteijn moest maandagavond he lemaal niet in actie komen tijdens de eerste raadsvergadering onder lei ding van burgemeester Nuis. Gemeentesecretaris S. Nieuwkoop is na een bypass-operatie in ziekenhuis de Klokkenberg te Breda weer thuis. „Het gaat hem naar omstandigheden goed, maar zo'n ingrijpende operatie werpt je lichamelijk en geestelijk wel terug", vertelde burgemeester W. Nuis maandagavond aan de Thoolse gemeenteraad. Nieuwkoop, die 1 september vorig jaar aantrad, werd eind juni in het ziekenhuis opgenomen toen hij tij dens zijn werk in het gemeentehuis pijn op de borst kreeg. De klachten waren zodanig dat een operatie nodig bleek. „Op 4 oktober moet hij terug naar de cardioloog in Breda. Verdere uitspraken zijn voorbehouden aan de specialisten, hoewel Nieuwkoop zelf denkt dan weer spoedig aan de slag te kunnen", zei burgemeester Nuis. A.G. van de Sande, sectorhoofd alge meen bestuur en welzijn, neemt Nieuwkoop als eerste loco-secretaris waar. Tijdens de zomervakantie werd hij vervangen door sectorhoofd mid delen F.W. Keur, die maandagavond met Van de Sande de raadsvergade ring bijwoonde. Gedurende een klein half uur kon het verkeer donderdagmorgen de Bergsediepsluis in de Oesterdam niet passeren. De brug stond open en wilde door een technische sto ring niet meer dicht. Dat was kort na zevenen en dan is het spits op de dam. In beide richtingen ont stond binnen de kortste keren een file. Nadat een monteur het man kement verholpen had en de brug was gesloten, had het verkeer weer vrij baan. Niet iedereen wachtte daarop, sommige automobilisten stuurden uit de rij om via een an dere route naar hun bestemming te gaan. omdat die al belast zijn met het voorbereiden van oefeningen (dat deed G. Akershoek uit Tholen die dit voorjaar stopte). Volgens b. en w. moet er in de be grotingsbehandeling van 2001 reke ning gehouden worden met de uit breiding van het aantal beroeps krachten. De commissie algemeen bestuur en welzijn buigt zich dinsdagavond over de materie in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. De openbare vergadering begint om half acht. In navolging van het zeilerspaspoort komt er nu ook een wandel/fietspas- poort. Nationaal park Oosterschelde, ANWB, Breed overleg deltawateren en VW gaan dit uitgeven. Ze hebben de gemeenten rond de Oosterschelde gevraagd de kosten te dragen. Tholen zou ƒ3000,- op tafel moeten leggen. Het boekje geeft in compacte vorm informatie over de Oosterschelde. Het bestuur van Vrij en Blij: v.l.n.r. Mas Bazen, San van Poortvliet, Wilma Stokx met dochter Iris, Sophia de Jonge met zoon Teun, Maya Bungener en voorzitter Bert van 't Hof. Op de foto ontbreekt bestuurslid Dig Mol.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 3