'De toekomst voor kleine bakkerij ligt in het leveren van kwaliteit' Toch nog frunniken met hoeden" One2race mikt op de hobbyïst met aanbod racebaanartikelen Lianne van Voorst- Verhage opent kledingwinkel Celine Piet en Betsie Gladdines dragen zaak over aan zoon Ad JJ Winkel in Poortvliet ondersteunt verkoop via internet Donderdag 17 augustus 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Bij bakkerij De Toekomst in Tholen gaat er het nodige veranderen. Piet! en Betsie Gladdines dragen de zaak over aan hun zoon Ad. Inmiddels is de bakkerij ook een andere koers ingeslagen en de naam wordt gewijzigd in luxebakkerij Ad Qiaddines. Daarmee komt na 1110 jaar een einde aan die naam De Toekomst. Echte Tholenaren Handwerk Overleven Verbouwing Contact met klanten JDfc heb altijd al graag een hoedenwinkel willen heb ben)™, zegt Lianne van Voorst- VerhageEn vanaf maan dagavond werd die wens werkelijkheid. Geassisteerd door haar buurvrouw, opende de Thoolse haar hoeden en kledingwinkel Celine aan de Hoogstraat in Tholen. Ideale baan Lege hoeden Onder de naam One2race heeft Poortvliet er vanaf zater dag een winkel bij. In de voormalige schilderszaak van Oudesluijs aan de Markt zijn voortaan racebaanartikelen te koop. De winkel is eigenlijk meer bedoeld ter verster king van de internetwinkel die Hans Langenhuizen en Diederik van Buuren uit Poortvliet en Timo de Ruig uit Scherpenisse hebben opgezet. „Het is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby", vertelt Langenhuizen die van jongsaf in racebanen geïnteresseerd is. Verzamelobject Bakkerij De Toekomt+e is, een begrip voor Tholenaren. IhmidUfcls is- het alweer 32 jaar geleden; dkt. Piet en; Betsie Gladdines (te zaait oveniat- men van bakker Deurltooi. De Steen bergenaren zijn intussen;Tholenaren geworden, al is het diulBct Brabants gebleven. Niet aflksmstig uit eeni bakkersfamilie, fcesloot Piet Gladdir- nes op 14-jarige i eertijd'! toch. biji een: bakker te gaan wenkeni „Die bakker kwam bij ons langs de deur en, vroeg of ik niet biji hem wilde kot- men werken. Dat heb ik m 1958 ge daan. Ik was laem M en had nog vrijstelling nodig omitE-mogen wer ken. Ik begon net het opstoken, van de oven en dat soonti karweitjes. Die oven werd toer nog opt briketten; ge stookt. Het lag aan; (te windrichting en hoe koud hetthuiteni was hoe lang het duurde vooixlati (te oven, op tem peratuur was"",, vertelt Gladdines die heel goedfc herinneringen be waart aan bakkeriji Van; Kuijjt in Steenbergen waair hij jarenlang werkte. Over zijg eerste werkgever heeft hij hel liever niet meer. „Ik moest altijd hurdi werken. Vroeg op- en op de fiets, vanuit Welberg naar Steenbergen; Hbe- laat ik, klaar was. kon je nooit zeggen. Was het zes uur, dan hadi ik. gsilik. Werd het lat ter, dan had ik peelt. Over overuren werd niet gepraat. Niet dat het erg is om hard te wenken;, maar toen ik bij Van Kuijk kwamt was dat weii an ders. Toen kreeg ik tien, dagen vai- kantie, omdkt (te- winkel gewoon; dicht ging Nai drie dagen liep- ik all met mijn ziell ondkr mijn ami; want ik was dat helemaal niet gewend; Ik kreeg veell meer lbon en het werkte allemaal gewoon veel plezieriger Toen ik voor mezelf begon, heb ik dan ook albijdl gedacht aan die twee de werkgever. Die mensen zijn voor mij heiliggewonden.'" In september 1968- ging de wens van Gladdines om een eigen zaak te hebben,, in; vervulling. „Daarbij heb ik veel! te danken aan directeur Baardmans van de broodfabriek in Roosendhall Daar hadden, we vanuit de bakkeriji in Steenbergen veel: contact mee- en hij heeft me in Tho len geïntroduceerd. Met zijn finan ciële bijdhagen was het mogelijk om hier «te winkel van Deurloo over te- nemem em erin; te investeren. Baard mans is nog zo iemand die ik dank baar moet zijn", zegt Piet Gladdi nes. „We zijn, inmiddels echt Thobnanemgeworden, al hebben we het im het begin wel een periode moeilijk gehad. Wij: zijn Brabanders en; dfe cultuur is hier toch; heel' an ders. Maar nu willen we hier niet meer weg"' Dte Dijden; zijn veranderd. De bakker komt niet meer opr de fiets langs de (teur met een' mand vol' brood. De broden vani 11,5 dot 2 kiib zijn ver- dlwenen. „Toen; zat er zoveel druk nog niet achten. Was het brood, niet om; negen uur klaar omdat de oven niet goed1 wilde branden bijvoor beeld), dan kwam het wel om tien uur. En banket was er nauwelijks. Een slagroompunt, een tompouce em aan het einde van: de week een appelflap. Dat was het. Nu verwach ten, de klanten dat zodra de winkel opengaat, alles er is. En de bedrij ven waaraan we leveren, willen ook op, tijd hun brood en; gebak hebben. Dat is ook lógisch. Daarbij komt ook dat het assortiment gigantisch uitgebreid! is." Gladdines' vrouw Betsie kwam regeltnatig een kijkje nemen im de bakkerij; „Voordat ik naar mijn werk ging kwam ik dan evemllangsom goedemorgen te zeg gen. Ik heb ook wel meegeholpen. Dan, ging ik bijvoorbeeld houtkrul len; halen bij een, aannemer, om de oven mee op te- stoken", vertelt mevn Gladdines die nooit spijt heeft gehadi van; haar huwelijk met een bakker. En dat ondanks het feit dat het een; zwaar leven is. „Qua uren, die je in; touw bent, is het een dub bel! leveni Maar ik heb het altijd met plezier gedaan."' Gladdines senior (56) is een echte 'broodknoest'„Ik geniet ervan om eem goedi brood te maken. Het ban ket interesseert me niet zo. Een goed, broodje is bijna net zo mooi als eem mooie vrouw. Maar dat zal de leeftijd wel zijn, denk ik"',, grapt de bakker. Zijn zoon Ad daarente gen is juist meer gericht op het ban ket. „Hfet zijn eigenlijk twee aparte vakken; brood; en, banket Maar denk niet dat brood bakken simpel is Het is soms nog moeilijker om een, goed brood te maken, dan om bijvoorbeeld; een appelflap te bak ken; En vooral een; constante kwali teit leveren, is lastig" Bij De Toe komst gebruikt men recepten van oudsher, maar ook nieuwe die bij voorbeeld door leveranciers worden aangereikt en verder geperfectio neerd door de bakkers zelf. In, de winkel zijn; inmiddels vele soorten, brood te krijgen net als koekjes, chocolade en marsepein. „Vroeger aten de Tholenaren naast het brood alleen bolussen en een ap pelflap. Dat is al lang niet meer zo. Piet en Betsie Gladdines in de bakkerij die zij overgedragen hebben aan hun zoon Ad. Op de achtergrond bedrijfsleider Jan Elsevier. Variatie in het assortiment is heel belangrijk. Als ik een heel jaar lang alleen maar dezelfde dingen zou moeten verkopen, was de lol er snel af", zegt Ad Gladdines. Hoewel de modernste technieken ook het bak kersbedrijf ten dienste staan, wordt het belangrijkste werk nog steeds met de hand gedaan bij Gladdines. „We hebben ingezet op kwaliteit en service. Je kunt wel allerlei 'bake- off' producten inkopen, maar als je echt kwaliteit wilt leveren, zul je met de hand moeten werken. Zeker wat betreft het afwegen van de in grediënten, het maken van het deeg en de diverse andere zaken zoals schuim en vullingen. Ook het af werken van de producten is hand werk. Het kneden van het brood deeg kun je nu natuurlijk niet meer met de hand gaan doen. We bakken in twee ovens 280 broden tegelijk", zegt Ad Gladdines die nu dus het roer van zijn vader en moeder over neemt. Met die overname komen ook di verse veranderingen. De 32-jarige Ad Gladdines volgde zijn opleiding in Ossendrecht en Breda. Daarmee hadden zijn ouders het geluk dat ve le ondernemers niet meer beschoren is, namelijk dat er een opvolger is voor de zaak. Zijn vrouw Cindy ontmoette Ad op een feestje in Prin senbeek. „We hadden dezelfde inte resses. Ik was fan van NAC en zij had er een seizoenkaart. Ik ben bak ker en zij werkte bij een bakkerij. Ik wist meteen: Die moet ik vastleg gen", vertelt de Tholenaar die ook op de groene mat net zo vaardig is als in de bakkerij. „Ik wilde de zaak gfaag overnemen, maar dan wel met een andere koers. Het leveren aan supermarkten moest eraf. Dat heb ik nooit zien zitten. Dezelfde koek jes die je aan de A&P levert, liggen ook bij jouw in de schappen. Je moet zulke grote hoeveelheden pro duceren dat de kwaliteit eronder gaat lijden. Dat is niet goed. Daar om zijn we daar ook mee gestopt. Ook een aanbod van de grote orga nisatie Quality Bakers om voor hen landelijk bolussen te gaan bakken, hebben we afgeslagen. Dat zou te veel van ons vergen", vertelt Ad Gladdines. „We hebben er bewust voor gekozen om ons op de eigen winkel te richten. Maar één zaak was een te smalle basis. Op advies van onze boekhouder zijn we toen gaan kijken naar een geschikt fili aal. En dat hadden we eigenlijk heel snel gevonden. In Halsteren konden we het pand van schoenmaker Quist aan de Dorpsstraat overnemen. Het is een schot in de roos geweest. Ik heb er zelf veel tijd ingestoken om daar het eerste jaar te staan. Ik had het voordeel dat ik bij Halsteren voetbalde en dus daar ook veel mensen kende. Dan stap je toch wat gemakkelijker in. Het is er inmid dels razend druk geworden. Een volwaardige winkel." Voor verenigingsgebouwen, vereni gingen en bedrijven blijft Gladdines nog steeds leveren. Het mikken op kwaliteit is ook ingegeven door de tijd. „Mensen hebben het nu best goed. Er zijn veel tweeverdieners en men wil geen rommel. Het moet goed zijn. Dus voor een kleine bak ker is kwaliteit leveren en goed voor je klanten zijn de enige manier om te overleven. Je kunt niet concurre ren met de grote fabrieken. En zelfs die vechten elkaar onderling dood", zegt Ad Gladdines. In meer opzich ten wil hij veranderingen aanbren gen. „Hun leven lang hebben mijn vader en moeder hard moeten wer ken. Een normale dag begint voor ons om drie uur. Je bed uit, tot de middag bezig in de bakkerij. Dan eten en slapen tot ongeveer half vier. Dan de lijsten voor de volgen de dag klaarmaken en opruimen. Ik ga dan nog even in Halsteren langs en dan ben ik omstreeks zeven uur klaar. Maar dat wil ik toch wat an ders gaan doen. Ten eerste hebben we nu gezien dat je soms meer geld kunt verdienen door een half uur achter een bureau te zitten, dan twee uren in de bakkerij te staan. Beter inkoopbeleid bijvoorbeeld. Vroeger werkten we een vertegenwoordiger zo snel mogelijk de deur uit, ook al had hij misschien een fantastisch nieuw product. Dat gaat nu anders. Regelmaat is belangrijk voor me. En hoewel ik nu natuurlijk keihard moet werken, wil ik proberen om tijd te maken voor mijn gezin (Ad werd onlangs voor dc tweede keer vader). Bij ons was er vroeger bijna geen gezinsleven. Dat kan ik mijn ouders niet verwijten. Het was ge woon hard werken en het heeft ons aan niets ontbroken. Maar de tijden zijn wel veranderd. Ook wat perso neel betreft." Dat personeel is voor Gladdines heel belangrijk. „Je kunt tegen woordig steeds moeilijker aan per soneel komen. Er gaan veel minder leerlingen naar de bakkersoplei ding. En als ze hun diploma heb ben, komen ze vaak in een ander beroep terecht", zegt Piet Gladdi nes. „Wij hebben gelukkig goed en trouw personeel. De bedrijfsleider, Jan Elsevier, werkt hier al net zo lang als wij deze zaak hebben. Zo iemand is een steunpilaar voor je zaak. Maar er zijn al meer mensen 15 of 20 jaar bij ons in dienst. Het wordt de kunst voor Ad om een mix te vinden tussen het personeel bij je zaak betrekken en er toch boven te blijven staan als het erop aan komt." Wat dat betreft, zal het voor de nieuwe eigenaar van de bakkerij wel even wennen zijn. „Eerst kwam ik bij mijn vader om geld, nu staat mijn vader nog bij mij op de loonlijst. En van Jan heb ik het vak geleerd, terwijl ik nu zijn baas ben. Dat is wel even vreemd, maar het went snel", aldus Ad Gladdines. In de periode dat de familie Gladdi nes in Tholen de bakkerij heeft, is deze een aantal keren verbouwd. De winkel werd diverse keren aan gepast en twintig jaar geleden ging de complete bakkerij tegen de vlak te om plaats te maken voor een nieuwe. „Dat was me een periode. We gingen niet dicht. Onder een groot zeil hebben we gewoon door gewerkt. Ik heb de keuringsdienst van. waren toen gevraagd hoe alles ingedeeld moest worden en ze von den dat heel leuk. Nooit problemen gehad. Tegenwoordig zouden ze je tent meteen sluiten", zegt Piet Gladdines. Inmiddels zit De Toe komst midden in een nieuwe ver bouwing. Het grootste deel is al achter de rug, maar de nieuwe afde ling voor banket moet nog ingericht worden. Er is alles aan gedaan om er weer een moderne bakkerij van te maken. „We willen zelfs het hccp-certificaat gaan halen. Dat heeft te maken met hygiëne en om dat certificaat te krijgen, moet je aan een heel boekwerk van eisen voldoen. Maar uiteindelijk kan zoiets alleen je producten maar ten goede komen. Dat vind ik overi gens van alle eisen die er aan dit werk gesteld worden. De regels houden je scherp ten opzichte van je personeel, maar tegelijk waar borgen ze ook je kwaliteit." Hoewel Piet Gladdines de eerste tijd zeker nog hard nodig is in de bakkerij, trekken hij en zijn vrouw zich volledig terug. Mevr. Gladdi nes blijft nog wel met een karretje de mensen in Ten Anker bedienen. Ad en zijn vrouw Cindy staan nu volledig aan het roer van de onder neming. Om de veranderingen die zijn ingetreden (ook voor het perso neel dat een 4-daagse werkweek kreeg) te onderstrepen, is ervoor gekozen om de naam van de bakke rij te veranderen. De naam De Toe komst, die al 110 jaar bestaat, maakt plaats voor 'luxebakkerij Ad Gladdines'. Wat hetzelfde blijft, is het contact met de klanten. „Dat hebben we altijd erg belangrijk ge vonden. Mensen spreken. Humor in het leven", zegt Piet Gladdines. Zijn zoon vult aan: „Gelukkig heb ik uit de voetballerij geleerd ge makkelijk met mensen om te gaan. Dat heeft voordelen voor zowel het aansturen van het personeel als de omgang met de klanten. Ik heb de reacties van mensen toen we een week sloten, vanwege de verbou wing, dan ook erg leuk gevonden." Over de beroepskeuze zijn vader en zoon het eens. Geen van beiden hebben ze spijt van hun besluit. Soms vinden ze het haast jammer een meesterwerkje de bakkerij uit te laten gaan. „Je hebt voldoening als je iets goeds hebt gemaakt. Noem het maar liefde voor het vak." Lianne- van; VoonsC is, van; hek ''cre atieve type', zou je kunnen zeggen. Hbewell ze geen; achtergrond in de kiedingbranche heeft, had dit altijd well haar interesse: „We- wonen nu acht jaar hier in; de Hoogstraat Ook dat was een wens van; ons, want er zat een; winkelruimte in het pand. Ik wilite er altijd graag een zaakje be ginnen. Maar ja;, er kwamen kinde ren; en; dan moet je die dingen op- dt lange baan; schuiven. Ik heb er wel altijd naar uitgekeken'", legt de Thoolse uit. Die winkelruimte werd zo' m twintig jaar geleden nog bezet door eem groentenwinkel: Met echt paar Piet en; Pietje Quist-Geuze be gonnen; hier dBze winkel: Veie ou dere Tholenaren: zullen, dat nog wetem Mlev.r. Quist leurde met een groentenkar langs de deuren. Later nam; een zoon; de zaak nog ower: Nu: woont één van dB twee dochters, de 84t-jarige mevr. Schot-Quisü, nog in het huis naast dB- voormalige win kel. Samen: met haar zuster en haar broer hielp ze in dB groentenwinkel van haar ouders. Maar nadat haar broer ermee was gestopt, is er in het pand geen winkel meer geweest. Vanwege haar binding met het pand; mocht zij de nieuwe zaak van haar buren openen; „Het is maar goed dat ik het niet van tevoren heb geweten; anders had; ik me er alleen maar zenuwachtig om gemaakt", zegt de Thoolse als ze ter plaatse verrast wordt door de vraag of ze de deut will openen. Lianne vam Voorst werkte na haar schooltijd in een kantoor. „Dat leek me toen de ideale baan. Maar dat viel: toch tegen. Ik ben toen overge stapt naar het winkelbedrijf en dat beviel: me veel beter", legt de Thoolse uit Zij werkte onder meer bij; Kruidvat „Met is heel gezellig in zo'n winkel. Jle krijgt veel verschil lende mensen over de vloer." Mevr. Van Voorst hield ook een tijdlang lextiefparty's voor Betam. En hele maal vreemd is het winkelbedrijf niet voor haar. Haar opa (De Jonge) aan moeders kant had een kolen handel en een oom begon een par ketzaak. Maar hoe kwam ze aan een winkel in kinder- en dameskleding? „Via via kende ik Jeanine Oskam van Pineke uit Sint-Philipsland. Ik vroeg haar of het nog geen tijd werd voor een filiaal in Tholen. Zij vond het echter een bezwaar om weer een pand te zoeken en personeel te vin den. Maar ik zei: 'Ik heb een pand en ik wil er zelf wel in staan.' En zo is het gekomen", legt mevr. Van Voorst uit. „Kinder- en dameskleren zijn geen hoeden, maar ik vond het ook heel leuk. Het was eigenlijk heel onverwacht dat er toch nog hoeden bijkwamen. We bleken nog wat ruimte over te hebben. En toen kon ik toch nog gaan frunniken met hoeden." Lianne van Voorst heeft niet alleen kant en klare hoofddeksels, maar ook 'lege hoeden' zoals haar zoons Jacco en Leonard ze noemen. „Ie dereen heeft een andere smaak. Sommige mensen zien een kant en klare hoed en vinden die prachtig, maar anderen willen misschien een andere strik, of juist helemaal geen. Een ander stolje of een andere kleur. Ik kan de hoeden dus zo ma ken als de dames ze willen heb ben." De kneepjes van het vak heeft ze geleerd van Jeanine Oskam en verder is het volgens de Thoolse een kwestie van 'creatief aangelegd zijn'. In de kledingcollectie heeft ze kinderkleren tot maat 164 (merken als Mexx, Esprit, Sturdy en Rags) en verder damesmode van onder meer de merken Mystique, Falino en Cracker. Ze legt bij de dameskle ding sterk de nadruk op rokken, hoewel ze ook broeken verkoopt. „Er is gewoon veel vraag naar rok ken", verklaart de kersverse zelf standige. In één woord vat ze haar collectie samen met 'een sportief- klassieke stijl'. Volgens haar iets dat er in Tholen nog niet is. Voorlopig werkt ze in samenwerking met Jea nine Oskam, maar volgend jaar hoopt Lianne van Voorst geheel zelfstandig verder te kunnen. Celine (een samentrekking van de namen van haar man Cees en van zichzelf) is dinsdag, donderdag en vrijdag de hele dag open en verder op woens dagmiddag en op zaterdag tot vier uur. Ook houdt ze koopavond op vrijdag. „Dat is altijd heel gezellig. Je ziet andere mensen, andere ge zichten, ook van buiten Tholen- stad. En op maandag en woensdag middag wil ik er voor de kinderen zijn. Dat vind ik heel belangrijk." De gordijnen aan weerskanten van racerijen." Importeurs werd om in de etalageruit zijn in stijl: zwart-wit geblokt zoals de finishvlag die in de autoracerij gebruikt wordt. In vitri nes en op boorden aan de wand staan tientallen felgekleurde schaal modellen van raceauto's. Formule-I wagens, maar ook auto's zoals die waarin Jos Verstappen rijdt, een Fiat 600 en klassieke modellen van jaren geleden. Ook karts, compleet met bestuurder. „We hebben iets meer dan honderd auto's staan", zegt Langenhuizen. Het meest gangbaar zijn de modellen op schaal 1:32, maar ook schaal 1:24 komt voor. Eigenlijk wilde de Poortvlietenaar met zijn beide compagnons via in ternet gaan handelen. Alledrie heb ben een racebaan en verkeren in het wereldje van mensen met deze hob by. „De homepage wordt meer dan een online shop. Hij wordt heel uit gebreid met informatie en foto's van formatie gevraagd, maar er kwam weinig respons. „Bij navraag bleek dat ze liever een winkel hadden in verband met het aspect van oneerlij ke concurrentie." Langenhuizen had op de benedenverdieping van zijn woning voldoende ruimte en besloot daar een winkel in te richten. „Ach teraf is dat een goede beslissing ge weest. Want uit documentatie blijkt dat de Nederlander graag een winkel achter internet ziet, zodat hij ergens terecht kan als er eens wat is." De groeiende groep die modelautoracen als hobby heeft, wil wat ze koopt graag eerst zien en er alles van we ten. Dat kan dus in Poortvliet. „Ie mand kan het model in de hand hou den en er hier mee proefrijden." In een tweede vertrek is daartoe op een tafel een racebaan gemaakt met een lengte van tien meter. Het is niet de bedoeling dat One2race dagelijks open is. „Op zaterdag en doordeweeks 's avonds kan men hier terecht", zegt Langenhuizen die de winkel voor zijn rekening neemt, ter wijl Van Buuren en De Ruig het in- temetgedeelte van het bedrijf gaan beheren. De Poortvlietenaar wil op het gemak met klanten kunnen pra ten. Er staat dan ook geen toonbank in de zaak, maar een tafel met stoe len. Dat het bedrijf in Poortvliet zit, is volgens de ondernemer geen belet sel. „Door onze opzet zijn we bij zonder gespecialiseerd en er zijn voorbeelden elders in het land dat hobbyisten dergelijke winkels weten te vinden." De functie is dus aller minst plaatselijk bedoeld. Behalve auto's en banen zijn bij One2race losse onderdelen te koop en acces soires zoals rondetellers. Het bedrijf levert de bekendste merken - Fly, Ninco, Carrera, Proslot, Pinkcar en Reprotech - en breidt dat in de toe komst mogelijk uit, afhankelijk van de vraag. Er zijn in feite twee soorten hobbyi sten, geeft Langenhuizen aan: men sen die een racebaan bouwen om te kunnen racen én mensen die de mo delauto's verzamelen. En als verza melobject kan de prijs van een mo del aardig oplopen, zeker als het om een zogenaamde 'limited edition' gaat. Normaliter zijn de modellen leverbaar vanaf 70 tot 80 gulden. „Je hebt mensen die verzamelen vanalles, anderen richten zich op de Formule I en weer anderen bijvoor beeld op modellen van auto's die op Le Mans hebben gereden. Zelf vind ik de open modellen het mooist." Er bestaan clubs en er worden wed strijden georganiseerd, tot een we reldkampioenschap aan toe. „Vijf jaar geleden is dat in Dordrecht ge houden." Er is veel verschil in auto's, geeft de Poortvlietenaar aan. „Er zijn er die er prachtig uitzien, maar voor geen meter rijden." Zelf racet hij in de wintermaanden elke week wel een keer. Langenhuizen is een echte liefhebber - elke keer als er een doos voor de winkel binnenkomt, is het net sinterklaas, zegt hij - en vindt het een spannende hobby. „Dat is het verschil met modeltrei nen. Die zijn vooral mooi en dat is een keer afgebouwd." Mogelijk dat er in de toekomst ook in Poortvliet wedstrijden georganiseerd worden, maar zover is het nog niet. Tijdens de zomermarkt zorgt de importeur voor een racebaan en daarop wordt wél een wedstrijd gereden. Tegelij kertijd is vanaf zaterdag de homepa ge op internet te vinden via het adres: www.one2race.com. Van jongsaf is Langenhuizen al gefascineerd door racebanen en nu kon hij met zijn liefhebberij een winkel beginnen. Buurvrouw mevn Schot-Quist midden) nujchtde winkel van de familie Van Voorst openen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 5