Provincie Zeeland
Hoe haalt de PSD 2003
CV-KETEL NODIG?
De overwaarde
0800-I966
Koopcentrum Sluis
Poortvlietse chauffeurs
in Scherpenisse parkeren
Verkeersbrigadiers nodig in Tholen
li
-
VOCHT WEREN?
BETONSCHADE?
ALPHA VOCHTTECHNIEK
46
UW NIEUWSBLAD VAN HET EILAND THOLEN EN ST. PHILIPSLAND
Donderdag 10 augustus 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Informatierubriek van
de Provincie Zeeland,
nr. 32/2000
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118)63 10 39
infocentrum@zeeland.nl
Va k-taal-sc hooi
Hoe haalt de PSD 2003.
Die vraag stellen gedeputeerde staten zich in de begrotingsbrief 2001.
Het antwoord 'doorvaren tot de Westerscheldetunnel in gebruik is'
is minder eenvoudig te verwezenlijken dan het lijkt.
In beroep
Zeelandbrug
De Groen: Spuidamstraat staat al vol
Hinderlijk
Stavenisse/AJP
Inloopavonden
Alpha Vochttechniek
Veelzijdig en ervaren
Kapitaalvisie introduceert
1.676,-
526,-
www.kapitaalvisie.nl
De hypotheek met de
laagste maandlast volledig
afgestemd op het nieuwe
belastingstelsel.
Bel gratis en vrijblijvend
KAPITAALV7S/£
Visie sinds f966...
Snelle
SERVICE?
0800 02440244
__Jvan
intieLease
Abdij
Het koopcentrum van Sluis moet
een facelift krijgen. De schoon
heidsoperatie gaat bijna tien mil
joen gulden kosten.
Provinciale staten beslissen in
september of zij ruim 1,2 miljoen
daarin bijdragen.
De aantrekkelijkheid van Sluis als
winkelgebied aan de grens met
Belgisch Vlaanderen is tanende.
De Europese regelgeving doet de
grenzen vervagen, waardoor het
koopjesjagen bij de landsburen
geen uitdaging meer is. De
Nederlandse wetgeving heeft
koopzondagen in den brede
geïntroduceerd, waardoor Sluis
zijn unieke karakter verliest.
Verder wordt vooruit gelopen op
het wegvallen van het autoveer
Vlissingen-Breskens bij de inge
bruikneming van de Westerschel-
detunnel. Het Nederlands Econo
misch Instituut heeft berekend,
dat de gevolgen voor Sluis neer
komen op het verlies van 25 tot
30 arbeidsplaatsen.
Deze overwegingen hebben ertoe
geleid dat de gemeente Sluis-
Aardenburg het winkelcentrum
gaat herinrichten.
Het centrum wordt daartoe in
vier eenheden opgesplitst.
De Groote Markt met het Belfort
moet het historische en represen
tatieve hart van het stadje uitdra
gen. Daartoe moet aansluiting
worden gezocht met het monu
mentale stadhuis. De Beesten
markt wordt een rustpunt, waar
voor een beperkt aantal auto's
een parkeerplek kan worden
gevonden. Het Walplein gaat de
entree tot Sluis vormen; het dient
tegelijk als grens tussen het his
torische deel en het toeristisch-
recreatieve achterland. De Kaai
met zijn bomen en de waterpartij
wordt de verbindende schakel;
het historisch straatbeeld wordt
verfijnd.
Het hele plan wordt in drie fasen
uitgevoerd. Daarom ook wordt
aan provinciale staten voorge
steld de bijdrage van ruim 1,2
miljoen gulden in drie delen op te
splitsen. De redenen tot meebe
talen met provinciaal geld liggen
in het sociaal-economisch
beleidsplan en dan vooral in de
toeristisch-recreatieve sector, de
werkgelegenheid, versterking van
plattelandskernen, de leefbaar-
Vak-taal-school is een onderwijs
project van het regionaal oplei
dingscentrum Oosterschelde
College in Goes. Allochtone werk
zoekenden zijn de leerlingen die
er gebruik van maken.
Taalvaardigheid, zowel in het
algemeen als toegesneden op
toekomstig werk, wordt samen
onderwezen met oriëntatie op de
Nederlandse samenleving.
De cursus duurt een schooljaar
lang en per week gaat het om
22,5 lesuren.
Alle gemeenten in de regio doen
mee aan het project, dat al in
1996 is begonnen. De gemeen
ten Borsele Goes, Kapelle,
Noord-Beveland, Reimerswaal,
Schouwen-Duiveland en Tholen
doen dat in het samenwerkings
verband welzijnszorg Ooster-
schelderegio.
Doordat een Europese subsidie
voor het project is beëindigd,
wordt nu een beroep op de pro
vincie gedaan. Er is een kleine
50.000 gulden nodig.
Het dagelijks bestuur van de pro
vincie vraagt de statencommissie
economie op het verzoek in te
gaan, maar de bijdrage te beper
ken tot 30.000 gulden. Het
samenwerkingsverband zou dan
het resterende tekort moeten
betalen.
De commissie economie be
spreekt het voorstel in haar ver
gadering van 30 augustus.
heid en de kwaliteit van de omge
ving. Al die elementen werken
bovendien mee aan een goed
imago.
Provinciale staten beslissen
22 september.
Nieuws
Vragen die in de laatste fase van
de veerverbindingen Vlissingen-
Breskens en Kruiningen-Perkpol-
der opdoemen, zijn onder meer
'hoe groot wordt het personeels
verloop onder de medewerkers
naar mate de opheffingsdatum
van de dienst dichterbij komt' en
'in welke functies doet het ver
loop zich voor?' 'Kan op het laatst
dan nog gekwalificeerd nieuw
personeel worden aangetrokken'
en 'is de provincie in staat de
veerverbindingen op zo'n niveau
te houden dat veiligheid en kwali
teit gewaarborgd blijven?'
'Afvaart normaal'
Gedeputeerde staten achten de
kans niet uitgesloten dat op het
eind de dienstverlening in het
gedrang komt. Te meer daar
steeds meer rekening moet wor
den gehouden met mogelijke ver
traging in de bouw van de Wes
terscheldetunnel. Tot nu toe is
steeds uitgegaan van de datum
15 maart 2003.
Er wordt alles op alles gezet om
de tekst van de lichtkranten op
de PSD-terreinen 'afvaart nor
maal' te laten flitsen. Daarom
wordt nu gewerkt aan een strate
gisch plan eindfase PSD. In het
plan worden voorstellen uitge
werkt om de PSD-vloot, haar
bemanning en passagiers veilig
en op tijd de Westerschelde over
te brengen. De medewerkers van
de PSD formuleren het zo: 'tot en
met de laatste klant veilig naar
de overkant'.
Euro
Een operatie die gestalte moet
krijgen is de omzetting van de
geautomatiseerde kaartverkoop,
opdat die op de datum van invoe
ring euro's kan herkennen. Tegen
die tijd moeten er automaten zijn
die niet alleen de huidige abonne
mentskaarten, maar ook contan
te euro's kunnen ontvangen.
Begrotingsbrief
Niet alleen de toekomstverwach
tingen voor de Provinciale
Stoombootdiensten kunnen wor
den gelezen in de begrotingsbrief
2001. Ook allerlei andere aspec
ten van provinciaal beleid komen
erin aan bod.
De begrotingsbrief is gratis ver
krijgbaar bij het provinciaal infor
matiecentrum, Abdij 9, postbus
6001, 4330 LA Middelburg, tel.
0118-631400, e-mail: infocen-
trum@zeeland.nl.
De adviescommissie bezwaar
schriften provincie Zeeland houdt
dinsdag 15 augustus vijf keer zit
ting in het provinciehuis, Abdij 6,
Middelburg.
De eerste zitting is 14.00 uur en
gaat over het opleggen van een
dwangsom aan Leynse Metals bv
in Middelburg bij overtreding van
een voorschrift milieuvergunning.
Het gemeentebestuur van Middel
burg wordt om 14.30 uur ge
hoord over zijn bezwaarschrift
tegen de beslissing van de pro
vincie op een verzoek bij te dra
gen in projectkosten voor fietsen
stallingen in het winkelgebied.
De heer H.L. de Jonge uit Bors-
sele is het niet eens met het
besluit van gs een deel van de
Korte Noordweg in zijn dorp aan
het openbaar verkeer te onttrek
ken. De gs-beslissing houdt ver
band met de aanleg van de
Westerscheldetunnel. De heer De
Jonge wordt om 15.00 uur ge
hoord.
De zitting van 15.30 uur heeft de
busdienstregeling 2000/2001 tot
onderwerp. De heer J.C.J. Hee-
ren uit Middelburg wordt gehoord
omdat hij bezwaar heeft aangete
kend tegen de regeling.
Ook mevrouw N.M.T. van Dam-
me-Huijs uit Burgh-Haamstede is
het niet eens met de dienstrege
ling voor het openbaar vervoer.
Zij wordt om 16.00 uur gehoord.
De zittingen van de adviescom
missie bezwaarschriften zijn
openbaar.
Wie achtergrondinformatie over
de op de rol staande zaken wil
hebben, kan zich tijdens kantoor
uren wenden tot juridisch mede
werker mw. C.W. Ramondt, tel.
0118-631377 of 631274.
Voor fietsers en bromfietsers
is de Zeelandbrug in verband
met de reconstructie afgeslo
ten. Het fietsverkeer is sinds
1 april aangewezen op een
speciale fietsbus en het regu
liere openbaar vervoer. Na 1
november kan het pas weer
op eigen kracht over de brug.
Tijdens de werkzaamheden
aan de brug geldt voor auto
mobilisten een snelheidsbeper
king van 50 kilometer per uur
en er is een inhaalverbod.
Van tijd tot tijd zijn er nachtelij
ke stremmingen voor het auto
verkeer. De brug is dan tussen
middernacht en vijf uur in de
ochtend niet beschikbaar. De
data worden onder meer
gemeld op de website van de
provincie: www.zeeland.nl.
De Zeelandbrug is van 18 sep
tember tot en met 9 oktober
voor alle verkeer gesloten. In
die periode worden de asfalte-
ringwerkzaamheden uitge
voerd.
Een folder over de verkeers
maatregelen rond de recon
structie van de brug is ver
krijgbaar bij het provinciaal
informatiecentrum, Abdij 9,
postbus 6001, 4330 LA
Middelburg, tel. 0118-
631400, e-mail
infocentrum@zeeland.nl.
In Poortvliet mogen geen vrachtwagens meer op de openbare weg par
keren. Voortaan moeten ze maar op het parkeerterrein aan de Spuid
amstraat in Scherpenisse een plaatsje zien te vinden. Dat voorstel doen
b. en w. aan de commissie gemeentelijke ontwikkeling die maandag
avond het herziene parkeerbeleid voor vrachtauto's en bussen in de be
bouwde kommen bespreekt.
Rinus de Groen van het gelijknamige
transportbedrijf uit Poortvliet is ver
rast over het komende verbod. „De
Spuidamstraat in Scherpenisse is
geen alternatief, want het parkeerter
rein daar staat gedurende het week
einde al helemaal vol met wagens
van chauffeurs uit Scherpenisse. On
ze eigen wagens gaan maandagoch
tend weg en komen pas vrijdagmid
dag terug en tijdens het weekeinde
staan er maar twee op de openbare
weg. Onze parkeeroverlast is dus
maar beperkt en van omwonenden
hebben wij nooit klachten gehad.
Daarom vind ik het nogal opgeblazen
om straks in heel Poortvliet een par
keerverbod in te stellen. In o.a. de
Deestraat en de Burgemeet staan
door de week 's avonds wel zo'n zes
losse wagens van andere Poortvlietse
chauffeurs, maar volgens mij staan
die daar ook uit de weg."
Het college van b. en w. voert daar te
gen aan dat het parkeergedrag van
sommige vrachtautochauffeurs bin
nen de bebouwde kom als hinderlijk
wordt ervaren door de bevolking en
de gemeente als eigenaar/toezicht
houder van de openbare ruimte.
Volgens het gemeentebestuur is het
door de steeds hoger wordende wo
ningdichtheid (o.a. minder ruimte en
hierdoor ook een verminderde maat
schappelijke acceptatie), uitbreiding
van woongebieden, langere, grotere
en zwaardere vrachtwagens alsmede
onkosten aan de straten, niet meer
wenselijk dat vrachtwagens binnen
de bebouwde kom parkeren.
B. en w. vinden wel dat een redelijk
alternatief geboden moet worden, wil
de verbodsmaatregel effect hebben.
Ook de handhaving op de naleving
van het verbod is van groot belang.
De politie is daarom bij dit beleid be
trokken en ondersteunt het voorstel.
In Poortvliet is de situatie het moei
lijkst. Als de gemeente een nieuw be
drijventerrein heeft gevonden - in
plaats van het weiland van K.M.
Deurloo tegenover carosseriebedrijf
Elenbaas - kunnen vrachtwagens
daar parkeren. Op de insteekweg van
de Paasdijkweg (bij Norticr/Visser/
Budelpack) is dat nu niet mogelijk
omdat het vrachtverkeer dan op ter
rein van derden zou moeten manoeu
vreren. B. en w. vinden het uit het
oogpunt van verkeersveiligheid niet
wenselijk dat op de doorgaande weg
wordt geparkeerd. Ze voeren ook aan
dat tijdens het recente kernbezoek op
21 juni verschillende burgers hebben
geklaagd over het feit dat minstens
zes chauffeurs hun vrachtauto 's
avonds en in het weekeinde in de be
bouwde kom van Poortvliet parke
ren. Minder geluidshinder, trillingen
en ergernis vinden b. en w. gewenst.
Minder verzakking en schade aan
wegen zal ook positief uitwerken op
de herbestratingstermijn.
In Stavenisse en Anna Jacobapolder
gaat geen verbod gelden voor het
parkeren van vrachtwagens. In Sta
venisse staan er slechts 1 tot 2 aan de
rand van het dorp, in de Schoolstraat
en op de Molendijk. Omdat hierover
geen klachten bij b. en w. bekend
zijn en gelet op het beperkte karak
ter, wordt dit toegestaan.
In de andere plaatsen blijft het be
staande beleid van kracht. In Sint-
Annaland moet op het Havenplein of
het havenplateau geparkeerd wor
den, in Scherpenisse op het voorma
lige bietenopslagterrein onder de
Spuidam, in Tholen aan de Ohm
straat, Voltstraat, Ampèrestraat en
Edisonweg, in Sint-Maartensdijk aan
de Sportlaan, Nijverheidsweg en
Geulweg en in Sint- Philipsland op
het havenplateau en aan de Industrie
weg. Goede verlichting, sociale vei
ligheid, deugdelijke materialen die
berekend zijn op zware lasten en be-
bording zijn dan wel vereist. Om dat
allemaal goed te regelen, gaat de ge
meente voor 44.750 gulden wegwij
zers en borden aanschaffen.
De algemene plaatselijke verorde
ning APV wordt aangepast om het
herziene parkeerbeleid in te voeren.
Hiervoor wordt de wettelijk voor
geschreven procedure gevoerd,
maar daarnaast willen b. en w. nog
vier inloopavonden organiseren.
Voordien vindt er nog met diverse
instanties mondeling overleg
plaats. De commissie gemeentelij
ke ontwikkeling uitte zowel op 11
mei 1998 als 16 februari vorig jaar
bedenkingen bij het instellen van
een uniform beleid voor het parke
ren van vrachtauto's en bussen bin
nen de bebouwde kommen. Met na
me dan voor de situatie in
Sint-Annaland, Poortvliet en Sint-
Philipsland. B. en w. houden echter
vol omdat het college zich gebon
den voelt aan de ondertekende in
tentieverklaring verkeersveiligheid
Tholen in het kader van Duurzaam
Veilig Verkeer. Ook het parkeerbe
leid voor vrachtwagens en bussen
valt onder de gebiedsgerichte aan
pak, waarbij de maximum snelheid
op de wegen in de woonkernen 30
km wordt. De commissievergade
ring is maandagavond om half acht
in het gemeentehuis te Sint-Maar
tensdijk, waarbij gebruik kan wor
den gemaakt van het spreekrecht.
Maandag beginnen de basisscho
len weer en coördinator Jolanda
van Zetten van de verkeersbri
gadiers kan door gebrek aan me
dewerking geen volledige bezetting
garanderen.
Zo is maandag de oversteekplaats
van de Machteld van Gelrestraat naar
Ter Tolne niet bezet. Alleen het ze
brapad van de Jan van Bloisstraat
naar de Regenboog en Eben Haëzer-
school is beveiligd. „Per dag heb ik
acht mensen nodig en op woensdag
vier, dus totaal 36 ouders per week.
Inclusief reserves zijn er echter maar
31, onder wie drie mannen. Mini
maal vijf mensen zijn er nog nodig,
maar dat is te weinig omdat je ook re
serves moet hebben wanneer er ie
mand door ziekte of om andere rede
nen uitvalt." Jolanda van Zetten
maakt zelf geen keuze, welk zebrapad
er beveiligd wordt. „Dat hangt van de
ouders af die beschikbaar zijn als ver-
keersbrigadier. Zelf ben ik overal in
zetbaar en sta ik meestal bij de over
steekplaats vanaf de Jan van
Bloisstraat, hoewel mijn kinderen
naar Ter Tolne gaan." De medewer
king die van ouders wordt gevraagd,
betreft een halfuur per dagdeel: 's
morgens van 8.15 tot 8.30 uur, 's
middags van 11.45 tot 11.55 uur. Na
de etenspauze vervolgens van 12.45
tot 13.00 en bij het uitgaan van de
scholen van 15.00 tot 15.10 uur. Voor
de Kraal is het oversteekprobleem
beperkt omdat daar alle leerlingen
tussen de middag op school blijven
eten.
Het zebrapad ter hoogte van de Jan
van Bloisstraat is het drukst gezien de
grotere leerlingenaantallen van Eben
Haëzer en de Regenboog, respectie
velijk de grootste en op één na groot
ste school in Tholen. Zolang de vaca
tures niet vervuld zijn, zal de
verkeersbrigade op maandag en vrij
dag de hele dag en woensdagmorgen
maar één zebradpad kunnen beveili
gen.
Ons werkterrein:
Adviezen en onderzoek t.a.v. vochtbestrijding
Verhelpen van optrekkend vocht
Hydrofoberen van gevels
Afdichten van kelders
Verhelpen van vocht in kruipruimten
Preventief beschermen van fundering
Alle voorkomende betonreparaties
Het dichten van lekken in b.v. dilatatievoegen
Het leveren van speciaal materiaal
Kelderisolatie
Uitvoering geschiedt door eigen personeel en
vanzelfsprekend garandeert ALPHA VOCHT
TECHNIEK de verrichte werkzaamheden.
De levering is
franko thuis
Postbus 409, 4600 AK Bergen op Zoom
Telefoon 0164 - 238955
...of is uw bestaande cv-ketel ouder dan 10
Koop dan uw een moderne en
energie zuinigere cv-ketel met
GarantieLease van warmte-
Garant Gegarandeerd het hele
jaar warmte en warm water
voor enkele tientjes^
per maand.
hypotheek
Als innovatieve financiële dienstverlener introduceert Kapitaalvisie de overwaarde
hypotheek. De huizenprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen. U heeft hier
door waarschijnlijk een behoorlijke overwaarde in uw woning opgebouwd. Deze
overwaarde kunt u nu gebruiken om uw maandlasten aanzienlijk te verlagen en
daarbij uw hypotheek optimaal af te stemmen op het nieuwe belastingstelsel.
Daarbij kunt u ook nog eens geld in handen krijgen voor een verbouwing, een
nieuwe keuken, badkamer, of voor andere bestedingen zoals het inlossen van uw
(te) dure leningen.
De overwaardè-hypotheek van Kapitaalvisie kunt u ook nog eens inclusief het
unieke Hypotheek-Zekerheidsplan sluiten. Hiermee bent u verzekerd tegen de
gevolgen van arbeidsongeschiktheid en onvrijwillige werkeloosheid. En via ons
unieke Reimara Recht Rendement Abonnement lichten onze juridisch en fiscaal
adviseurs u voor omtrent alle juridische en fiscale haken en ogen binnen onze
samenleving, inclusief de verzorging van uw jaarlijkse belastingaangifte.
Kapitaalvisie rekent gratis en vrijblijvend exact voor u uit wat in uw geval de gun
stigste leenvorm is, iedere situatie is immers uniek en vereist maatwerk, en houdt
daarbij rekening met alle fiscale gevolgen onder het nieuwe belastingstelsel.
Uw huidige hypotheek
Uw huidige lening
Geld nodig
300.000,- bruto p/mnd bij 3,9% 1.231 ,-
50.000,- bruto p/mnd 1.000,-
20.000,- uw maandlast 400,-
Totaal 2.631,-
Uw nieuwe overwaarde-hypotheek wordt ƒ420.000,-
(overwaarde wordt aangewend ter verlaging van uw maandlast**)
Uw nieuwe bruto maandlast wordt bij 3,9% 955,-
Uw directe bruto
voordeel per maand
Uw nieuwe netto*
maandlast wordt
hypotheek 320.000,- bruto 552,- netto* I82,-
hypotheek 520.000,- bruto 1.356,- netto* 643,-
Netto bij 60% I.B. Rente en andere wijzigingen en acceptatie
voorbehouden. Individueel maatwerk.
De overwaarde wordt gebruikt voor belegging middels een
gewone beleggersrekening bij grote Nederlandse financiële
instellingen allen ingeschreven als effecteninstelling bij de
Stichting Toezicht Effectenverkeer te Amsterdam. Voorbeelden
bi| een rendement van 10% op de beleggersrekening.
Let op: de waarde van uw belegging kan fluctueren. In het
verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de
toekomst
Ook voor nieuwe hypotheken bij aankoop woning
en voor fiscaal betrouwbaar en voordelig lenen.
E
Financiële Diensten
HENGELO 'S HERTOGENBOSCH - ALKMAAR
GEOPEND MA. T/M ZA VAN 800 BOO UUR WELBERGWEG 20.
POSTBUS I267, 75S0 BG HENGELO GEVOLMACHTIGD INTERMEDIAIR
TOETSING EN REGISTRATIE 8 ICR TIEl KAPITAALVISIE FINANCIËLE DIENSTEN BV®
IS INGESCNREVEN ALS CLIENTENREHISIER BI) DE STICHTING TOEZICHT
EFFECTENVERKEER TE AMSTERDAM EN IS EEN DOCHTERONDERNEMING
TAN KAPITAALUNIE HOLLAND N V
Er is altijd wel een
vestiging van
warmte-Garant
in de buurt
Bel GRATIS naar
ej^Ga
Warmte ^Garant
•Aanbieding alleen geldig bij
leaseovereenkomsten inclusief service- en
onderhoudsovereenkomst gedurende 15 jaar.
Tot 15 jaar voffedlge garantie
en onderhoud
Gegarandeerd tot 30% besparing
op uw gasverbruik
3 Ergensandersgocdkoper?
Verschil terug
4 uw nieuwe cv-ketel altijd compleet
geïnstalleerd
5 lease is geen buur: u bent altijd
direct eigenaar
6 Geen grote uitgave ineens
7 Geen wurgcontract: rateloos
aflossen mogelijk tijdens de looptijd
8 Laag vast maandbedrag gedurende
een vaste looptijd
9 Ruime keuze uit vrijwel alle merken
en types
10 Niet duurder dan kopen of huren
Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de Eendracht-
bode, dè Thoolse Courant.
Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland.
per halfjaar incasso 28,50
per jaar incasso 52,25 .^ilUHHHI
(een jaarabonnement is dus 4,65 goedkoper) y^M|l|||ll III IJl Hln
Q postabonnement incasso 72,05 I jf|j|j£
Neem nu een abonnement, dan krijgt u de Eendrachtbode IIIVIII
EEN MAAND GRATIS. DE THOOLSE COURANT
am:Zend deze bon in een open enveloppe naar
Adres:Eendrachtbode, Postbus 5,4697 ZG St. Annaland.
Postcode:u kunt ook bellen: 0166-657007 b.g.g. 653474,
Woonplaats:fax 657008.
r-