Provincie Zeeland Hoe haalt de PSD 2003 CV-KETEL NODIG? De overwaarde 0800-I966 Koopcentrum Sluis Poortvlietse chauffeurs in Scherpenisse parkeren Verkeersbrigadiers nodig in Tholen li - VOCHT WEREN? BETONSCHADE? ALPHA VOCHTTECHNIEK 46 UW NIEUWSBLAD VAN HET EILAND THOLEN EN ST. PHILIPSLAND Donderdag 10 augustus 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Informatierubriek van de Provincie Zeeland, nr. 32/2000 Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118)63 10 39 infocentrum@zeeland.nl Va k-taal-sc hooi Hoe haalt de PSD 2003. Die vraag stellen gedeputeerde staten zich in de begrotingsbrief 2001. Het antwoord 'doorvaren tot de Westerscheldetunnel in gebruik is' is minder eenvoudig te verwezenlijken dan het lijkt. In beroep Zeelandbrug De Groen: Spuidamstraat staat al vol Hinderlijk Stavenisse/AJP Inloopavonden Alpha Vochttechniek Veelzijdig en ervaren Kapitaalvisie introduceert 1.676,- 526,- www.kapitaalvisie.nl De hypotheek met de laagste maandlast volledig afgestemd op het nieuwe belastingstelsel. Bel gratis en vrijblijvend KAPITAALV7S/£ Visie sinds f966... Snelle SERVICE? 0800 02440244 __Jvan intieLease Abdij Het koopcentrum van Sluis moet een facelift krijgen. De schoon heidsoperatie gaat bijna tien mil joen gulden kosten. Provinciale staten beslissen in september of zij ruim 1,2 miljoen daarin bijdragen. De aantrekkelijkheid van Sluis als winkelgebied aan de grens met Belgisch Vlaanderen is tanende. De Europese regelgeving doet de grenzen vervagen, waardoor het koopjesjagen bij de landsburen geen uitdaging meer is. De Nederlandse wetgeving heeft koopzondagen in den brede geïntroduceerd, waardoor Sluis zijn unieke karakter verliest. Verder wordt vooruit gelopen op het wegvallen van het autoveer Vlissingen-Breskens bij de inge bruikneming van de Westerschel- detunnel. Het Nederlands Econo misch Instituut heeft berekend, dat de gevolgen voor Sluis neer komen op het verlies van 25 tot 30 arbeidsplaatsen. Deze overwegingen hebben ertoe geleid dat de gemeente Sluis- Aardenburg het winkelcentrum gaat herinrichten. Het centrum wordt daartoe in vier eenheden opgesplitst. De Groote Markt met het Belfort moet het historische en represen tatieve hart van het stadje uitdra gen. Daartoe moet aansluiting worden gezocht met het monu mentale stadhuis. De Beesten markt wordt een rustpunt, waar voor een beperkt aantal auto's een parkeerplek kan worden gevonden. Het Walplein gaat de entree tot Sluis vormen; het dient tegelijk als grens tussen het his torische deel en het toeristisch- recreatieve achterland. De Kaai met zijn bomen en de waterpartij wordt de verbindende schakel; het historisch straatbeeld wordt verfijnd. Het hele plan wordt in drie fasen uitgevoerd. Daarom ook wordt aan provinciale staten voorge steld de bijdrage van ruim 1,2 miljoen gulden in drie delen op te splitsen. De redenen tot meebe talen met provinciaal geld liggen in het sociaal-economisch beleidsplan en dan vooral in de toeristisch-recreatieve sector, de werkgelegenheid, versterking van plattelandskernen, de leefbaar- Vak-taal-school is een onderwijs project van het regionaal oplei dingscentrum Oosterschelde College in Goes. Allochtone werk zoekenden zijn de leerlingen die er gebruik van maken. Taalvaardigheid, zowel in het algemeen als toegesneden op toekomstig werk, wordt samen onderwezen met oriëntatie op de Nederlandse samenleving. De cursus duurt een schooljaar lang en per week gaat het om 22,5 lesuren. Alle gemeenten in de regio doen mee aan het project, dat al in 1996 is begonnen. De gemeen ten Borsele Goes, Kapelle, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland en Tholen doen dat in het samenwerkings verband welzijnszorg Ooster- schelderegio. Doordat een Europese subsidie voor het project is beëindigd, wordt nu een beroep op de pro vincie gedaan. Er is een kleine 50.000 gulden nodig. Het dagelijks bestuur van de pro vincie vraagt de statencommissie economie op het verzoek in te gaan, maar de bijdrage te beper ken tot 30.000 gulden. Het samenwerkingsverband zou dan het resterende tekort moeten betalen. De commissie economie be spreekt het voorstel in haar ver gadering van 30 augustus. heid en de kwaliteit van de omge ving. Al die elementen werken bovendien mee aan een goed imago. Provinciale staten beslissen 22 september. Nieuws Vragen die in de laatste fase van de veerverbindingen Vlissingen- Breskens en Kruiningen-Perkpol- der opdoemen, zijn onder meer 'hoe groot wordt het personeels verloop onder de medewerkers naar mate de opheffingsdatum van de dienst dichterbij komt' en 'in welke functies doet het ver loop zich voor?' 'Kan op het laatst dan nog gekwalificeerd nieuw personeel worden aangetrokken' en 'is de provincie in staat de veerverbindingen op zo'n niveau te houden dat veiligheid en kwali teit gewaarborgd blijven?' 'Afvaart normaal' Gedeputeerde staten achten de kans niet uitgesloten dat op het eind de dienstverlening in het gedrang komt. Te meer daar steeds meer rekening moet wor den gehouden met mogelijke ver traging in de bouw van de Wes terscheldetunnel. Tot nu toe is steeds uitgegaan van de datum 15 maart 2003. Er wordt alles op alles gezet om de tekst van de lichtkranten op de PSD-terreinen 'afvaart nor maal' te laten flitsen. Daarom wordt nu gewerkt aan een strate gisch plan eindfase PSD. In het plan worden voorstellen uitge werkt om de PSD-vloot, haar bemanning en passagiers veilig en op tijd de Westerschelde over te brengen. De medewerkers van de PSD formuleren het zo: 'tot en met de laatste klant veilig naar de overkant'. Euro Een operatie die gestalte moet krijgen is de omzetting van de geautomatiseerde kaartverkoop, opdat die op de datum van invoe ring euro's kan herkennen. Tegen die tijd moeten er automaten zijn die niet alleen de huidige abonne mentskaarten, maar ook contan te euro's kunnen ontvangen. Begrotingsbrief Niet alleen de toekomstverwach tingen voor de Provinciale Stoombootdiensten kunnen wor den gelezen in de begrotingsbrief 2001. Ook allerlei andere aspec ten van provinciaal beleid komen erin aan bod. De begrotingsbrief is gratis ver krijgbaar bij het provinciaal infor matiecentrum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel. 0118-631400, e-mail: infocen- trum@zeeland.nl. De adviescommissie bezwaar schriften provincie Zeeland houdt dinsdag 15 augustus vijf keer zit ting in het provinciehuis, Abdij 6, Middelburg. De eerste zitting is 14.00 uur en gaat over het opleggen van een dwangsom aan Leynse Metals bv in Middelburg bij overtreding van een voorschrift milieuvergunning. Het gemeentebestuur van Middel burg wordt om 14.30 uur ge hoord over zijn bezwaarschrift tegen de beslissing van de pro vincie op een verzoek bij te dra gen in projectkosten voor fietsen stallingen in het winkelgebied. De heer H.L. de Jonge uit Bors- sele is het niet eens met het besluit van gs een deel van de Korte Noordweg in zijn dorp aan het openbaar verkeer te onttrek ken. De gs-beslissing houdt ver band met de aanleg van de Westerscheldetunnel. De heer De Jonge wordt om 15.00 uur ge hoord. De zitting van 15.30 uur heeft de busdienstregeling 2000/2001 tot onderwerp. De heer J.C.J. Hee- ren uit Middelburg wordt gehoord omdat hij bezwaar heeft aangete kend tegen de regeling. Ook mevrouw N.M.T. van Dam- me-Huijs uit Burgh-Haamstede is het niet eens met de dienstrege ling voor het openbaar vervoer. Zij wordt om 16.00 uur gehoord. De zittingen van de adviescom missie bezwaarschriften zijn openbaar. Wie achtergrondinformatie over de op de rol staande zaken wil hebben, kan zich tijdens kantoor uren wenden tot juridisch mede werker mw. C.W. Ramondt, tel. 0118-631377 of 631274. Voor fietsers en bromfietsers is de Zeelandbrug in verband met de reconstructie afgeslo ten. Het fietsverkeer is sinds 1 april aangewezen op een speciale fietsbus en het regu liere openbaar vervoer. Na 1 november kan het pas weer op eigen kracht over de brug. Tijdens de werkzaamheden aan de brug geldt voor auto mobilisten een snelheidsbeper king van 50 kilometer per uur en er is een inhaalverbod. Van tijd tot tijd zijn er nachtelij ke stremmingen voor het auto verkeer. De brug is dan tussen middernacht en vijf uur in de ochtend niet beschikbaar. De data worden onder meer gemeld op de website van de provincie: www.zeeland.nl. De Zeelandbrug is van 18 sep tember tot en met 9 oktober voor alle verkeer gesloten. In die periode worden de asfalte- ringwerkzaamheden uitge voerd. Een folder over de verkeers maatregelen rond de recon structie van de brug is ver krijgbaar bij het provinciaal informatiecentrum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel. 0118- 631400, e-mail infocentrum@zeeland.nl. In Poortvliet mogen geen vrachtwagens meer op de openbare weg par keren. Voortaan moeten ze maar op het parkeerterrein aan de Spuid amstraat in Scherpenisse een plaatsje zien te vinden. Dat voorstel doen b. en w. aan de commissie gemeentelijke ontwikkeling die maandag avond het herziene parkeerbeleid voor vrachtauto's en bussen in de be bouwde kommen bespreekt. Rinus de Groen van het gelijknamige transportbedrijf uit Poortvliet is ver rast over het komende verbod. „De Spuidamstraat in Scherpenisse is geen alternatief, want het parkeerter rein daar staat gedurende het week einde al helemaal vol met wagens van chauffeurs uit Scherpenisse. On ze eigen wagens gaan maandagoch tend weg en komen pas vrijdagmid dag terug en tijdens het weekeinde staan er maar twee op de openbare weg. Onze parkeeroverlast is dus maar beperkt en van omwonenden hebben wij nooit klachten gehad. Daarom vind ik het nogal opgeblazen om straks in heel Poortvliet een par keerverbod in te stellen. In o.a. de Deestraat en de Burgemeet staan door de week 's avonds wel zo'n zes losse wagens van andere Poortvlietse chauffeurs, maar volgens mij staan die daar ook uit de weg." Het college van b. en w. voert daar te gen aan dat het parkeergedrag van sommige vrachtautochauffeurs bin nen de bebouwde kom als hinderlijk wordt ervaren door de bevolking en de gemeente als eigenaar/toezicht houder van de openbare ruimte. Volgens het gemeentebestuur is het door de steeds hoger wordende wo ningdichtheid (o.a. minder ruimte en hierdoor ook een verminderde maat schappelijke acceptatie), uitbreiding van woongebieden, langere, grotere en zwaardere vrachtwagens alsmede onkosten aan de straten, niet meer wenselijk dat vrachtwagens binnen de bebouwde kom parkeren. B. en w. vinden wel dat een redelijk alternatief geboden moet worden, wil de verbodsmaatregel effect hebben. Ook de handhaving op de naleving van het verbod is van groot belang. De politie is daarom bij dit beleid be trokken en ondersteunt het voorstel. In Poortvliet is de situatie het moei lijkst. Als de gemeente een nieuw be drijventerrein heeft gevonden - in plaats van het weiland van K.M. Deurloo tegenover carosseriebedrijf Elenbaas - kunnen vrachtwagens daar parkeren. Op de insteekweg van de Paasdijkweg (bij Norticr/Visser/ Budelpack) is dat nu niet mogelijk omdat het vrachtverkeer dan op ter rein van derden zou moeten manoeu vreren. B. en w. vinden het uit het oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk dat op de doorgaande weg wordt geparkeerd. Ze voeren ook aan dat tijdens het recente kernbezoek op 21 juni verschillende burgers hebben geklaagd over het feit dat minstens zes chauffeurs hun vrachtauto 's avonds en in het weekeinde in de be bouwde kom van Poortvliet parke ren. Minder geluidshinder, trillingen en ergernis vinden b. en w. gewenst. Minder verzakking en schade aan wegen zal ook positief uitwerken op de herbestratingstermijn. In Stavenisse en Anna Jacobapolder gaat geen verbod gelden voor het parkeren van vrachtwagens. In Sta venisse staan er slechts 1 tot 2 aan de rand van het dorp, in de Schoolstraat en op de Molendijk. Omdat hierover geen klachten bij b. en w. bekend zijn en gelet op het beperkte karak ter, wordt dit toegestaan. In de andere plaatsen blijft het be staande beleid van kracht. In Sint- Annaland moet op het Havenplein of het havenplateau geparkeerd wor den, in Scherpenisse op het voorma lige bietenopslagterrein onder de Spuidam, in Tholen aan de Ohm straat, Voltstraat, Ampèrestraat en Edisonweg, in Sint-Maartensdijk aan de Sportlaan, Nijverheidsweg en Geulweg en in Sint- Philipsland op het havenplateau en aan de Industrie weg. Goede verlichting, sociale vei ligheid, deugdelijke materialen die berekend zijn op zware lasten en be- bording zijn dan wel vereist. Om dat allemaal goed te regelen, gaat de ge meente voor 44.750 gulden wegwij zers en borden aanschaffen. De algemene plaatselijke verorde ning APV wordt aangepast om het herziene parkeerbeleid in te voeren. Hiervoor wordt de wettelijk voor geschreven procedure gevoerd, maar daarnaast willen b. en w. nog vier inloopavonden organiseren. Voordien vindt er nog met diverse instanties mondeling overleg plaats. De commissie gemeentelij ke ontwikkeling uitte zowel op 11 mei 1998 als 16 februari vorig jaar bedenkingen bij het instellen van een uniform beleid voor het parke ren van vrachtauto's en bussen bin nen de bebouwde kommen. Met na me dan voor de situatie in Sint-Annaland, Poortvliet en Sint- Philipsland. B. en w. houden echter vol omdat het college zich gebon den voelt aan de ondertekende in tentieverklaring verkeersveiligheid Tholen in het kader van Duurzaam Veilig Verkeer. Ook het parkeerbe leid voor vrachtwagens en bussen valt onder de gebiedsgerichte aan pak, waarbij de maximum snelheid op de wegen in de woonkernen 30 km wordt. De commissievergade ring is maandagavond om half acht in het gemeentehuis te Sint-Maar tensdijk, waarbij gebruik kan wor den gemaakt van het spreekrecht. Maandag beginnen de basisscho len weer en coördinator Jolanda van Zetten van de verkeersbri gadiers kan door gebrek aan me dewerking geen volledige bezetting garanderen. Zo is maandag de oversteekplaats van de Machteld van Gelrestraat naar Ter Tolne niet bezet. Alleen het ze brapad van de Jan van Bloisstraat naar de Regenboog en Eben Haëzer- school is beveiligd. „Per dag heb ik acht mensen nodig en op woensdag vier, dus totaal 36 ouders per week. Inclusief reserves zijn er echter maar 31, onder wie drie mannen. Mini maal vijf mensen zijn er nog nodig, maar dat is te weinig omdat je ook re serves moet hebben wanneer er ie mand door ziekte of om andere rede nen uitvalt." Jolanda van Zetten maakt zelf geen keuze, welk zebrapad er beveiligd wordt. „Dat hangt van de ouders af die beschikbaar zijn als ver- keersbrigadier. Zelf ben ik overal in zetbaar en sta ik meestal bij de over steekplaats vanaf de Jan van Bloisstraat, hoewel mijn kinderen naar Ter Tolne gaan." De medewer king die van ouders wordt gevraagd, betreft een halfuur per dagdeel: 's morgens van 8.15 tot 8.30 uur, 's middags van 11.45 tot 11.55 uur. Na de etenspauze vervolgens van 12.45 tot 13.00 en bij het uitgaan van de scholen van 15.00 tot 15.10 uur. Voor de Kraal is het oversteekprobleem beperkt omdat daar alle leerlingen tussen de middag op school blijven eten. Het zebrapad ter hoogte van de Jan van Bloisstraat is het drukst gezien de grotere leerlingenaantallen van Eben Haëzer en de Regenboog, respectie velijk de grootste en op één na groot ste school in Tholen. Zolang de vaca tures niet vervuld zijn, zal de verkeersbrigade op maandag en vrij dag de hele dag en woensdagmorgen maar één zebradpad kunnen beveili gen. Ons werkterrein: Adviezen en onderzoek t.a.v. vochtbestrijding Verhelpen van optrekkend vocht Hydrofoberen van gevels Afdichten van kelders Verhelpen van vocht in kruipruimten Preventief beschermen van fundering Alle voorkomende betonreparaties Het dichten van lekken in b.v. dilatatievoegen Het leveren van speciaal materiaal Kelderisolatie Uitvoering geschiedt door eigen personeel en vanzelfsprekend garandeert ALPHA VOCHT TECHNIEK de verrichte werkzaamheden. De levering is franko thuis Postbus 409, 4600 AK Bergen op Zoom Telefoon 0164 - 238955 ...of is uw bestaande cv-ketel ouder dan 10 Koop dan uw een moderne en energie zuinigere cv-ketel met GarantieLease van warmte- Garant Gegarandeerd het hele jaar warmte en warm water voor enkele tientjes^ per maand. hypotheek Als innovatieve financiële dienstverlener introduceert Kapitaalvisie de overwaarde hypotheek. De huizenprijzen zijn de laatste jaren enorm gestegen. U heeft hier door waarschijnlijk een behoorlijke overwaarde in uw woning opgebouwd. Deze overwaarde kunt u nu gebruiken om uw maandlasten aanzienlijk te verlagen en daarbij uw hypotheek optimaal af te stemmen op het nieuwe belastingstelsel. Daarbij kunt u ook nog eens geld in handen krijgen voor een verbouwing, een nieuwe keuken, badkamer, of voor andere bestedingen zoals het inlossen van uw (te) dure leningen. De overwaardè-hypotheek van Kapitaalvisie kunt u ook nog eens inclusief het unieke Hypotheek-Zekerheidsplan sluiten. Hiermee bent u verzekerd tegen de gevolgen van arbeidsongeschiktheid en onvrijwillige werkeloosheid. En via ons unieke Reimara Recht Rendement Abonnement lichten onze juridisch en fiscaal adviseurs u voor omtrent alle juridische en fiscale haken en ogen binnen onze samenleving, inclusief de verzorging van uw jaarlijkse belastingaangifte. Kapitaalvisie rekent gratis en vrijblijvend exact voor u uit wat in uw geval de gun stigste leenvorm is, iedere situatie is immers uniek en vereist maatwerk, en houdt daarbij rekening met alle fiscale gevolgen onder het nieuwe belastingstelsel. Uw huidige hypotheek Uw huidige lening Geld nodig 300.000,- bruto p/mnd bij 3,9% 1.231 ,- 50.000,- bruto p/mnd 1.000,- 20.000,- uw maandlast 400,- Totaal 2.631,- Uw nieuwe overwaarde-hypotheek wordt ƒ420.000,- (overwaarde wordt aangewend ter verlaging van uw maandlast**) Uw nieuwe bruto maandlast wordt bij 3,9% 955,- Uw directe bruto voordeel per maand Uw nieuwe netto* maandlast wordt hypotheek 320.000,- bruto 552,- netto* I82,- hypotheek 520.000,- bruto 1.356,- netto* 643,- Netto bij 60% I.B. Rente en andere wijzigingen en acceptatie voorbehouden. Individueel maatwerk. De overwaarde wordt gebruikt voor belegging middels een gewone beleggersrekening bij grote Nederlandse financiële instellingen allen ingeschreven als effecteninstelling bij de Stichting Toezicht Effectenverkeer te Amsterdam. Voorbeelden bi| een rendement van 10% op de beleggersrekening. Let op: de waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst Ook voor nieuwe hypotheken bij aankoop woning en voor fiscaal betrouwbaar en voordelig lenen. E Financiële Diensten HENGELO 'S HERTOGENBOSCH - ALKMAAR GEOPEND MA. T/M ZA VAN 800 BOO UUR WELBERGWEG 20. POSTBUS I267, 75S0 BG HENGELO GEVOLMACHTIGD INTERMEDIAIR TOETSING EN REGISTRATIE 8 ICR TIEl KAPITAALVISIE FINANCIËLE DIENSTEN BV® IS INGESCNREVEN ALS CLIENTENREHISIER BI) DE STICHTING TOEZICHT EFFECTENVERKEER TE AMSTERDAM EN IS EEN DOCHTERONDERNEMING TAN KAPITAALUNIE HOLLAND N V Er is altijd wel een vestiging van warmte-Garant in de buurt Bel GRATIS naar ej^Ga Warmte ^Garant •Aanbieding alleen geldig bij leaseovereenkomsten inclusief service- en onderhoudsovereenkomst gedurende 15 jaar. Tot 15 jaar voffedlge garantie en onderhoud Gegarandeerd tot 30% besparing op uw gasverbruik 3 Ergensandersgocdkoper? Verschil terug 4 uw nieuwe cv-ketel altijd compleet geïnstalleerd 5 lease is geen buur: u bent altijd direct eigenaar 6 Geen grote uitgave ineens 7 Geen wurgcontract: rateloos aflossen mogelijk tijdens de looptijd 8 Laag vast maandbedrag gedurende een vaste looptijd 9 Ruime keuze uit vrijwel alle merken en types 10 Niet duurder dan kopen of huren Wilt u op de hoogte blijven van wat er gebeurt in uw woon- en/of werkgebied, neem dan een abonnement op de Eendracht- bode, dè Thoolse Courant. Dan krijgt u elke donderdag volop informatie over Tholen en St. Philipsland. per halfjaar incasso 28,50 per jaar incasso 52,25 .^ilUHHHI (een jaarabonnement is dus 4,65 goedkoper) y^M|l|||ll III IJl Hln Q postabonnement incasso 72,05 I jf|j|j£ Neem nu een abonnement, dan krijgt u de Eendrachtbode IIIVIII EEN MAAND GRATIS. DE THOOLSE COURANT am:Zend deze bon in een open enveloppe naar Adres:Eendrachtbode, Postbus 5,4697 ZG St. Annaland. Postcode:u kunt ook bellen: 0166-657007 b.g.g. 653474, Woonplaats:fax 657008. r-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 11