Tholen heeft als grootste woonkern de voorkeur met goede busverbindingen Vele gangen en te grote loopafstanden zijn niet doelmatig Stadszicht of Welgelegen in Tholen, Provincialeweg in Sint-Maartensdijk 'Als je het met een huis vergelijkt, dan hoop ik dat raming voldoende is' Waar moet het nieuwe gemeentehuis komen te staan? Veel poen, maar laten we het doen Donderdag 13 juli 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Is 26 miljoen gulden verantwoord? „26 miljoen gulden is voor een gewone burger een groot bedrag, maar het lijkt mij voor een optimaal te benutten nieuw gemeentehuis redelijk. Maar het woord soberheid zal toch een grote rol moeten spelen", zo verwoordt één van de inzenders het standpunt van de meerderheid van de deelnemers aan de enquête over het 26 miljoen gul den kostende nieuwe gemeentehuis, prijspeil 2000. Subsidie rijk Sober en degelijk Het nieuwe gemeentehuis moet in Tholen komen, zegt M.J.L. Moerland uit Tholen en daarmee geeft hij de meer derheid van de standpunten van de inzenders weer. „In Tholen wonen de meeste mensen, daar zijn de beste bus verbindingen en daar kom je bijna altijd langs met de auto. Tholen is ook vanuit Sint-Philipsland goed bereikbaar." Antipathie Tholen Monument blijven gebruiken Moet er een nieuw gemeentehuis komen? Van de 33 inzenders van de enquête zijn er 25 voor stander van de bouw van een nieuw gemeentehuis; 8 zijn ertegen. De meesten zijn het met de gemeente raad en het adviesbureau van b. en w. eens, dat er van het huidige pand in Sint-Maartensdijk voor de toe komst geen goede huisvesting voor het gemeentelijk apparaat te maken valt. Vliegkampschip Meeste reacties uit Tholen Wim Mol heeft wel vijf plaatsen in Tholen-stad, waar het nieuwe gemeentehuis gebouwd kan worden. Stadszicht, de toekomstige nieuwe woonwijk aan de Postweg waar de kerk van de Gereformeerde Gemeente komt, waarmee de parkeerplaatsen goed gecombineerd kunnen worden. Een gedeelte van het waterfront bij de scheepswerf van de fa. Van Duivendijk, al zal dat misschien te duur zijn. De Vijfhoek op de hoek Ten Ankerweg/Molenvlietsedijk, maar misschien is dat te klein? Bedrijventerrein Welgele gen, waar tegenover Van der Harst kantoren komen, of als vijfde suggestie: de Koningin Julianastraat. Waterfront Op welk perceelaan welke straat of weg komt nieuwe gemeentehuis? Uienfabriek Kapoenhof Varkensstallen 5 V Sommigen hebben er overigens „Er moeten goede afspraken ge- geen mening over en anderen zeg gen simpel ja. „Meer liever niet", aldus Wim Mol. „Een goede prijs- kwaliteitverhouding", zegt een an der. „Het moet betaalbaar zijn." Frank Huijbrechts vindt 26 miljoen gulden nogal wat. „Maar een beet je kantoorgebouw kost al gauw erg veel geld. Kijk eens wat een ver bouwing van enige omvang kost, bijvoorbeeld dorpshuis de Wimpel in Sint-Philipsland. Een moderni sering en kleine uitbreiding vergt daar al meer dan 1.400.000 gul den." L.M. Moerland uit Tholen brengt de 26 miljoen in relatie tot een huis. „Dan hoop ik dat de raming voldoende is, want in Zierikzee heeft men een hoger bedrag be groot." „Voor minder zal het niet lukken", denkt ook W.C. Klippel uit Tholen. „Langer voorttobben, zoals een reeks van jaren is gebeurd zonder het beoogde resultaat, zal op ter mijn meer kosten. In 1971 bouwde een heringedeelde gemeente van dezelfde grootte als Tholen een nieuw gemeentehuis met mogelijk heid van uitbreiding voor circa 6 miljoen gulden. Die gemeente heeft ten opzichte van Tholen mil joenen verdiend, afgezien van de gemaakte uitbreidingskosten te Sint-Maartensdijk (de burger be taalt wel)." Volgens W. Deurloo uit Tholen zal blijven verbouwen op den duur meer kosten, zonder het gewenste resultaat. Mevr. H.M. Vroegop kan zich wel vinden in de 26 miljoen, wanneer er nu maar rekening wordt gehou den met een flinke aanwas van me dewerkers in de komende 25 jaar. maakt worden over de kosten" vindt Johan Droogers. Mevr. J.P. Blaas uit Tholen kan met 26 miljoen akkoord gaan, mits het een goed doordacht gebouw is dat aan de huidige kwaliteitseisen voldoet. J. Kempeneers uit Sint-Philipsland vindt de raming ook verantwoord, en hij vermoedt dat er bij de rege ring nog wel wat los te krijgen zal zijn. Voor mevr. C. v.d. Horst uit Sint- Maartensdijk blijft de 26 miljoen een vraagteken. „Ik hoop wel dat de gemeente Tholen een zelfstan dige gemeente blijft." Chr. Koopman vindt 26 miljoen gulden teveel. "Het kan veel min der als soberheid en degelijkheid voorop staan. Let op de situatie in Schouwen-Duiveland." Ook Aren- do Schipper vindt 26 miljoen niet verantwoord, hoewel hij voorstan der is van nieuwbouw. Hetzelfde geldt voor Adri Fase uit Woerden. „Voor het personeelsbestand van de gemeente Tholen is 26 miljoen gulden teveel." „Te duur", zegt A. Duijnhouwer uit Scherpenisse, maar hij is niet voor nieuwbouw. J. van Gorsel vindt de 26 miljoen 'zeer zeker niet verantwoord'. „Schandalig", vindt een andere in zender. „De trouwzaal is pas opge knapt voor vele duizenden gul dens. Waar komt die 26 miljoen vandaan? De burgers gaan eraan!" Volgens een deelnemer aan de en quête bouw je voor dat bedrag drie gemeentehuizen, mits je een bouw toepast zonder toeters en bellen. Een andere tegenstander van nieuwbouw vindt 26 miljoen ook 'onverantwoord'. Niet meer een gemeentehuis, maar een stadhuis, dat zou moeten kunnen met een burgemeester met de naam Nuis. Maar dan wel bouwen in Thalen-stad, goed bereikbaar met openbaar vervoer, hoe vind je dat? Locatie misschien op Welgelegen, daar kun je heel goed nieuwbouw plegen. Dus laten we het dan maar doen, maar zeker niet meer dan 26 miljoen. Want Nuis krijgt ook zijn part en deel, een wethouder hebben we toch teveel. Dat scheelt een heleboel met geld en iedereen is goed gesteld. Het is natuurlijk wel veel poen, maar laten we het toch maar doen. F. Zoetewelj, Tholen. Stemmen De toekomstige woonwijk Stadszicht aan de Postweg in Tholen wordt door velen genoemd als plaats voor het nieuwe gemeentehuis. Gezien het inwonertal en de verbin- met het beschikbare perceel grond. „Het moet een verstandige keuze zijn." „Als grootste woonkfern, centraal gelegen tussen de andere 'kansheb bers' - waarbij ik er van uitga dat Stavenisse, Sint-Philipsland en An na Jacobapolder niet de voorkeur zullen hebben gezien hun ligging - heeft Tholen de voorkeur", aldus L.M. Moerland. „In 1972 had ik over de vestigings plaats van dè bestuurszetel een in dringend gesprek met de inmiddels overleden burgemeester Van Boeij- en", zo herinnert W.C. Klippel zich nog. „Ik héb hem toen al voorspeld dat Sint-Philipsland bij Tholen zou worden gevoegd. Als ajpbtenaar. die vöötiheert op de secretarieën van Stavenisse en Sint-Annaland werk te, kende ik de antipathie tegen Tholen en daarom heeft de uitslag van dé enquête in 1973 mé later in zoverre verbaasd, dat er (behalve in Tholen zelf» nog een meerderheid te Sint-Annaland en Oud-Vosse- meer voor Tholen krios. Vandaar dat ik in het genoemde gesprek Poortvliet als voor de hand liggen de kern heb genoemd, de plaats dingen lijkt Tholen-stad geschikt, zo drukt een ander zich wat voor zichtiger uit. „Tholen is goed be reikbaar met openbaar vervoer (elk half uur) en ook vanwege de naamsbekendheid heeft Tholen de voorkeur", zegt Wim Mol. En Den nis Kleppe zet vier uitroeptekens achter zijn keuze voor Tholen. „Het is de grootste woonkern, mensen die verder van het eiland komen, moeten vaak naar Bergen op Zoom of verder en passeren dan Tholen. Daarentegen moeten inwoners van Tholen-stad speciaal voor het ge meentehuis verder het eiland in", aldus Dennis Kleppe. „Anna Jacobianen zijn bij nieuw bouw in Tholen korter onderweg naar het gemeentehuis", zegt mevr. H.M. Vroegop. „In Tholen-stad uiteraard!", aldus mevr. J.P. Blaas. „Tholen ligt cen traler naar buiten toe en we zullen daarmee in de toekomst steeds meer rekening moeten houden. We moeten immers ook over de dijk kijken! Last but not least, is Tholen ook voor de medebewoners van Sint-Philipsland het beste bereik baar." Mevr. C. v.d. Horst vindt dat de vestigingsplaats direct samenhangt waar nu de nieuwe garage voor de fa. Niemantsverdriet wordt ge bouwd, als kruispunt van wegen uit het westen en het noorden en de mogelijkheden voor uitbreiding, parkeervoorzieningen enz. Inmid dels kies ik voor Tholen omdat de praktijk heeft uitgewezen (zie bij voorbeeld de industrievestiging waar hel gemeentebestuur wel voor Tholen heeft geopteerd, en de be hoefte aan woningen), dat de na tuurlijke trek richting Tholen is. Men zal hegrijpen dat ik - ge/ien de voorgeschiedenis - ingenomen ben met de ommekeer in het denken over deze materie. En ik stel het op prijs, dat de redactie van de .Een- drachtbode de moeite neemt om mede door middel van deze enquê te daar publiciteit aan te geven." „Hoewel van origine een uiterst chauvinistische inwoner van Tho- |ïen-stad, gaat mijn voorkeur toch uit naar Sint-Maartensdijk", schrijft een andere inzender. Sint- Maartensdijk is uiterst centraal ge legen cn goed bereikbaar met open baar vervoer, al zal niet iedereen onderschrijven dat het openbaar vervoer op zich optimaal is. Door de te lage bezettingsgraad is de fre quentie laag. Bij de keuze voor Sint-Maartensdijk kan het oude ge meentehuis behouden blijven voor officiële gelegenheden. Het zal als monumentaal pand anders toch op de gemeentebegroting blijven druk ken en met blijvend gebruik van de trouw- en raadzaal zal dat een flin ke besparing opleveren voor de bouwkosten van een nieuw pand." Frank Huijbrechts kiest eveneens voor Sint-Maartensdijk. „Ten op zichte van alle Thoolse kernen is Sint-Maartensdijk bijzonder cen traal gelegen. Kiezen voor Tholen- stad omdat deze woonkern dichter bij Brabant ligt, vind ik voorbij gaan aan het belang van de Thoolse bevolking. Een keuze voor Tholen is meer ingegeven door de bereik baarheid van het gemeentehuis voor contacten van buiten de ge meente." Volgens Gabri Hoek wordt Sint- Maartensdijk zonder gemeentehuis, arbeidsbureau en mogelijk de wo ningstichting een dood dorp, dus het nieuwe gemeentehuis moet voor hem in Sint-Maartensdijk ko men. „Blijven waar het nu is", zegt een ander. Adri Fase is voor een sobere nieuwbouw in Tholen, maar de re presentatieve bijeenkomsten, brui loften en overige ontvangsten zou den in het oude gemeentehuis kunnen blijven. „Wat moet je an ders op een efficiënte manier met het oude gebouw?" Mevr. Vroegop meent, dat het be staande gemeentehuis - naast ver gader- en trouwruimte - iets voor de cultuur kan gaan betekenen. „Voor muziek, zang en film. Maar kunnen dan de muren weggebroken worden, zodat er grotere ruimten ontstaan?" „In 1972 heb ik al voor nieuw bouw gepleit", zegt W.C. Klippel uit Tholen. „Als betrokken secre tarie-ambtenaar zag ik, dat van de bestaande huisvesting te Sint- Maartensdijk (ook met het oog op de toekomst) nooit iets adequaats was te maken." Zo denkt ook W. Deurloo uit Tholen erover. „Wanneer we kijken naar de hui dige indeling van het nu gebruikte gemeentehuis met zijn vele gan gen en grote loopafstanden moet, mede vanuit het oogpunt van doelmatig werken, het antwoord voor nieuwbouw ja zijn", zegt een andere inzender uit Tholen. „Als er in het huidige gemeente huis te weinig groeiruimte is voor de komende tien jaar, moet er een nieuw gemeentehuis komen", vindt L.M. Moerland uit Tholen. „Nieuwbouw is beter dan uitbrei ding", zegt J. Kempeneers uit Sint-Philipsland. „Het gemeentehuis in Sint-Maar tensdijk is nu blijkbaar overvol, dus er moet een nieuw gemeente huis komen", aldus mevr. H.M. Vroegop uit Tholen. „Gelet op de problemen die er zijn met het onderbrengen van de amb tenaren moet er in elk geval wat gebeuren. De noodgreep van de containers duidt daar duidelijk op. Dat de huidige indeling van het gemeentehuis op problemen stuit, heb ik menigmaal ervaren. Nogal wat burgers dolen door de gangen op zoek naarOf er een nieuw gemeentehusi nodig is om deze problemen op te lossen, kan ik niet overzien. Mijn eerste reactie zou zijn, eerst eens in het oude ge meentehuis kijken naar nieuwe werkruimte voor het ruimtepro bleem van de ambtenaren. Voor heen kon men er prima uit de voe ten met werkruimtes. Met een goede publieksbalie lost men dan het probleem van dolende burgers op. Tegenargument zal echter zijn, dat een dergelijke opstelling van werkruimtes niet meer voldoet aan de moderne opvattingen over kantoren. En dan zijn we uitge praat", aldus Frank Huijbrechts. „Gelet op de omstandigheden nu is nieuwbouw nodig", zegt Chr. Koopman uit Sint-Maartensdijk. „Nieuwbouw lijkt me beter dan almaar blijven verbouwen", vindt een andere inzender. „Een nieuw gemeentehuis lijkt de beste oplos sing", aldus Wim Mol. Maar niet iedereen denkt er zo over, al is de een meer serieus dan de ander. A. Duijnhouwer uit Scherpenisse vindt het een beter idee dat de gemeente Tholen met wat minder ambtenaren werkt, maar die moeten dan wel op hun werkplek te bereiken zijn. Nieuw bouw is volgens hem helemaal niet nodig. „Ik wil ook wel groter gaan wo nen", zegt J. van Gorsel uit Scherpenisse. „De wil ontbreekt bij de ambtenaren om een norma le oplossing te vinden voor het eventuele ruimtegebrek. Ik dacht dat de gemeente in dienst staat van de burgers. Uit het plan voor nieuwbouw lijkt het wel of fk in dienst sta van de gemeente, want ik moet betalen." De meeste tegenstanders houden het kortweg op nee. Een andere inwoner gaat er nog wat dieper op in. „Wie weet of de nieuwe bur gemeester, ex-luitenant-kolonel verbindingstroepen, er met een militair ander oog naar kijkt dan ex-burgemeester en ex-dienst plichtig korporaal H.A. van der Munnik. Op een Amerikaans vliegkampschip zitten tenslotte toch ook 6000 bemanningsleden. En als er in het bestaande ge meentehuis een drieploegenstelsel wordt ingevoerd, dan blijft er nog ruimte over. Wie weet, wil de nieuwe burgemeester nachtoefe ningen in het gemeentehuis hou den, dan kunnen er nog verbin dingen voor het leven uit voortkomen. Maar als dit alle maal niet kan, ben ik wel voor nieuwbouw." Voor mevr. A. op den Brouw-den Hollander hoeft dat beslist niet. „Ik heb liever een overdekt zwembad", laat ze weten. Ook bij andere inzenders staat een nieuw gemeentehuis niet hoog op de verlanglijst. „Laat de gemeente eerst eens voor de huis vestingsproblemen van bedrijven in Poortvliet zorgen: o.a. De Groen, Woonboulevard Poort vliet, Budelpack, enz. Voor die ondernemingen moet een snelle oplossing gezocht worden. Daar na moet de gemeente de eigen huisvesting pas aan de orde stel len. Die is minder urgent!" Zowel schriftelijk als via internet hebben vele Tholenaren de Een- drachtbode enquête ingevuld. Daaronder waren veertien inwo ners van Tholen, vijf uit Sint- Maartensdijk, twee uit zowel Sint- Annaland als uit Scherpenisse, uit Oud-Vossemeer, Sint-Philipsland, Poortvliet, Vlissingen en Woerden elk één. Van de rest van de inzen ders is geen woonplaats bekend. K Plan Stadszicht en Welgelegen wor den het meest genoemd, al vinden sommigen dat het aan de gemeente is om de juiste plaats te zoeken of te maken. „Een plek met uitbreidings mogelijkheden, die goed en gemak kelijk bereikbaar is via openbaar ver voer, met voorzieningen voor het parkeren van auto's, enz. en andere noodzakelijke voorzieningen. Het kiezen van een geschikt perceel zal nadere studie vereisen", zegt mevr. A. Boxhoorn-Urbanus. Het terrein van transportbedrijf Schot aan de Postweg in Tholen, tegenover de nieuwe woonwijk Stadszicht, wordt door De Jongste naar voren geschoven. Johan Droogers uit Oud- Vossemeer noemt boerderij de Laat ste Stuiver bij de Thoolse brug. „Als er samen met anderen wordt ge bouwd, hoeft parkeren geen pro bleem te zijn", concluderen verschil lende inzenders. Dat aspect wordt zowel genoemd in Stadszicht bij een combinatie met de kerk van de Gere formeerde Gemeente, als in Welgele gen. Tegenover Van der Harst is er een plan gelanceerd waar Bouman- Potter uit Poortvliet een tweede woonboulevard zou willen stichten in samenwerking met een nieuw kan toor voor de Rabobank, eventuele an dere kantoren en mogelijk een auto showroom. Een aantal inzenders vindt dat ook een prima plaats voor het nieuwe gemeentehuis. De plaats is voor iedereen, ook met openbaar vervoer, goed bereikbaar en parkeren hoeft hier geen probleem te zijn. Mevr. H.M. Vroegop heeft verschil lende suggesties. „Aan de rand van Tholen misstaat een modem gebouw niet, maar alsjeblieft niet te felle kleuren. Voorlopig veel laagbouw, maar wel goed geheid, zodat er ver diepingen mogelijk zijn. Stadszicht bij de kerk van de Gereformeerde Gemeente komt in aanmerking, maar de aan de Ten Ankerweg (voorbij de Molensingel) aanwezige bushalte zou dan moeten opschuiven. Op de hoek van het woonwagenkamp zou er een rotonde kunnen komen met een nieuw gemeentehuis. De bussen kunnen dan altijd veilig aan de ge meentehuiskant passagiers laten in- en uitstappen." L.M. Moerland vindt Stadszicht het meest aantrekkelijk. „In de onmid dellijke omgeving van de nieuwe kerk van de Gereformeerde Gemeen te. Dan kunnen gemeente en kerk sa men gebruik maken van een mime parkeerplaats, zonder dat beiden last van elkaar hebben. Verder is deze wijk wat infrastructuur betreft te ver kiezen omdat vanaf het Stenen Kruis een goede ontsluiting aanwezig is naar de andere woonkernen. Tevens heeft deze plaats mijn voorkeur om dat de meeste ambtenaren in Tholen wonen en de ligging ten opzichte van de ambtenaren die buiten het eiland wonen, gunstigeris. Voor de eiland bewoners zelf kan een bezoek aan het gemeentehuis gemakkelijker gecom- bi- neerd worden met bijvoorbeeld een ritje Bergen op Zoom, welke plaats toch dienst doet als de centrale koopstad en dat is met Sint-Maar tensdijk toch niet het geval. Wanneer ik een tweede keus zou moeten doen voor de nieuwbouw van het gemeen tehuis, dan is mijn antwoord: omge ving Sint-Annaland." Ook M.J.L. Moerland pleit voor Stadszicht tussen de te bouwen kerk en café de Tol. „Dat is kostenbespa rend, want de grote parkeerplaats tus sen kerk en gemeentehuis wordt door de week door de gemeente en 's zon dags door de kerk gebruikt." Volgens J. Kempeneers uit Sint-Phi lipsland is er maar één goede oplos sing voor het nieuwe gemeentehuis en dat is het reserveren van een stukje waterfront, bij de scheepswerf van de fa. Van Duivendijk. „Voor het perso neel en de bezoekers moet er dan wel een parkeergarage onder het gebouw komen. Dat hespaart al gauw een ge- met (4000 m2) bouwgrond, wat rond een gemeentehuis in de stad nodig is. Bovendien is het een smerig gezicht als er 100 auto's rond een gemeente huis geparkeerd staan. Denk eens aan 1 De Provincialeweg in Sint-Maartensdijk, met name de noordkant, wordt gezien als een gunstige plaats voor het nieuwe raadhuis. een luchtfoto. Een gemeentehuis aan het water mag het stadsgezicht van Tholen natuurlijk niet verstoren. Eer der moet het dat nog verrijken! De gemeente Tholen kan daarvoor een aantal architecten uitnodigen. Er komt dan vast en zeker een mooi plan uit de bus. Bij een gemeentehuis aan het waterfront krijgt men ook de min ste overlast van het verkeer in de stad Tholen. Voor de bezoekers uit alle kernen en voor de ambtenaren staat het gemeentehuis dan bijna aan de rand van de stad. En dan maar hopen dat we geen nieuwe herindeling krij gen, bijvoorbeeld Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland bij Tholen", zo filosofeert Kempeneers. Zo dicht mogelijk bij de Thoolse brug, zegt Adri Fase. „Goede bereik baarheid met auto en openbaar ver voer is een 'must'. Een combinatie met andere dienstverlende (gemeen telijke of maatschappelijke) diensten 4 zou mogelijk moeten zijn, bijvoor beeld VVV. Mevr. C. .v.d. Horst heeft twee opties. Het beste geschikt acht zij de Ten An- kerweg/hoek Molenvlietsestraat in Tholen, het terrein van de Vijfhoek, de voormalige gemeentelijke mavo. Een gemeentehuis van drie verdiepin gen - zoals Ten Anker - is hier moge lijk, goed bereikbaar met openbaar vervoer. Als tweede mogelijkheid noemt ze de Nijverheidsweg/hoek Provincialeweg in Sint-Maartensdijk, waar de voor malige zilveruienfabriek van Massa- gia (voorheen Polderman) te koop staat. Een perceel dat ruime parkeer- mogelijkheden biedt en dat aan de grens van het woongebied en de in dustrie ligt. Sint-Maartensdijk be houdt daarmee zijn werkgelegenheid en met openbaar vervoer is deze woonkern goed bereikbaar. Alleen moet er dan wel een bushalte komen. Mevr. Van der Horst vraagt zich ove rigens af, hoe vaak men in het ge meentehuis komt. „Het enige wat de meeste inwoners trekt, zijn trouw plechtigheden. Je ziet dan belangstel lende kijkers op de stoep van het ge meentehuis staan. Kan daarom de mogelijkheid niet geschapen worden dat ieder bruidspaar in de eigen woonkern in het huwelijk treedt, des noods in oude gemeentehuizen, waar nu meestal een bibliotheek in gehuis vest is. Want alles hoeft niet in dat ene, nieuwe gemeentehuis te ko men." Ook Chr. Koopman noemt de oude gebouwen van de zilveruienfabriek in Sint-Maartensdijk als goede plaats voor het nieuwe gemeentehuis, even als de oude kleuterschool aan de Rad- da Barnenstraat. En in Poortvliet lijkt de Hogeweg bij loonbedrijf Hage hem een goede bouwplaats. Naast Sint-Maartensdijk en Tholen - van Arendo Schipper uit Vlissingen mag het allebei - worden nog diverse andere keuzes gemaakt, zoals mid den op het eiland. De Pluimpot (tus sen Scherpenisse en Sint-Maartens dijk) of de vrijkomende grond van slooppanden in Poortvliet, zegt een ander. Ook M. Geluk noemt 'cen traal, dus tussen Scherpenisse/Sint- Maartensdijk' de beste keuze voor het nieuwe gemeentehuis. „Centraal op Tholen: Sint-Maartensdijk of Poortvliet", aldus Chr. Koopman. „Als het toch nieuwbouw wordt, dan in het midden van het eiland Tholen, in de Weihoek", vindt A. Duijnhou wer. M. Geluk kaart drie mogelijkheden aan: 1. tussen de milieustraat Sint- Maartensdijk en de rotonde Scherpe nisse; 2. op de grond van de voorma lige Kapoenhof bij Sint-Maartensdijk; 3. de hoek Enge- laarsdijk/Pro- vincialeweg. Gabri Hoek ziet het gemeentehuis graag aan de oostzijde van de Pro vincialeweg, tussen de Veerhoekse- weg en de nieuwe rotonde bij de Molendijk in Sint-Maartensdijk. „Dit is een prachtige zichtlocatie, zeer goed bereikbaar per auto en per bus. Er is de mogelijkheid voor het maken van ruime parkeerplaatsen en landschappelijk (met beplantingen) is dit prima inpasbaar. De weg tussen de nieuwe rotondes wordt toch al 60 km-gebied, dus ook met betrekking tot de verkeersveiligheid is er geen probleem." Frank Huijbrechts noemt de Radda Barnenstraat in Sint-Maartensdijk, waar nu de voormalige kleuterschool staat. Die zou plaats moeten maken voor de nieuwbouw van schildersbe drijf Hage, totdat Dit is een prima zichtlocatie omdat dit perceel aan een doorgaande weg ligt. Boven dien zou dit uitstekend stroken met het voornemen van de BBA om bij elke kern nog maar één bushalte te gebruiken en wel aan de rand van de diverse kernen." Ook een andere inzender noemt de noordkant van de Provincialeweg tussen de aan te leggen rotondes bij Onder de Linden en de Molendijk in Sint-Maartensdijk. „Hier is plaats voor een prachtig gebouw, voor ie dereen te vinden en met een vrij uit zicht. De mogelijkheid is er om daar een front met uitstraling te maken, inclusief een aantrekkelijke aankle ding met groen. Aan de achterkant kan er een ruime parkeergelegenheid voor zowel publiek als de medewer kers komen. Het huidige verbod van de provincie om aan deze kant te bouwen, heeft de provincie inmid dels zelf opgegeven omdat er door de aanleg van de rotondes geen krui send verkeer meer is. (In het verle den wees de provincie uitbreiding van Sint-Maartensdijk aan de noord kant af wegens het oversteken van de Provincialeweg; daardoor kwam de Muijepolder in beeld - red). Er zal natuurlijk - waar men ook gaat bou wen - altijd iemand zijn die hiervan de dupe wordt omdat hij zijn grond zal moeten verkopen. Persoonlijk weet ik niet van wie de grond is; dit heeft dus geen rol gespeeld bij mijn overwegingen." A. Duijnhouwer draagt de Bitter- hoekseweg (Weihoek) voor bij de kruising met de Bram Groenewege- weg, op de plaats van de geplande varkensstallen. „Zelfs met de bus te bereiken en geen parkeerproblemen meer." Eén inzender zit niet voor een gat gevangen en draagt tal van plaatsen voor. „Ten eerste aan de oostkant van de Provincialeweg bij Sint- Maartensdijk, vlakbij Onder de Linden. Dan kunnen de lege bussen pal bij het nieuwe gemeentehuis stoppen en ook weer vertrekken. En de aparte kabelverbinding van de gemeentewerkplaats naar het nieu we gemeentehuis hoeft dan niet ver doorgetrokken te worden. Arbeids bureau e.d. zijn ook vlakbij. Als tweede mogelijkheid, zie ik de noordkant van de Geertruidapolder, vlak achter Haestinge met een ont sluiting naar de Sportlaan. Dan is het centrum van Sint-Maartensdijk, inclusief het arbeidsbureau, vlakbij. Ruimte genoeg hier om parkeer plaatsen te maken. Ten derde is Scherpenisse/Poort- vliet geschikt, aan de noordkant en de noordoostzijde van de provincia le weg, vanaf de Randweg Scherpe nisse tot Engelaarsdijk Poortvliet, tegenover de watertoren aan de Langeweg. Een lang, hoog, smal gemeentehuis, een soort wolken krabber zou hier gebouwd kunnen worden. Dan is de kom van Scher penisse geurvrij bij een oost-noord- oosten wind vanaf de varkensstal len aan de Noormansweg. Dan kunnen de bevoegde ambtenaren aan de geurzijde van het gebouw direct uitrukken, want iedere secon de telt. Een vierde vestigingsplaats voor het nieuwe gemeentehuis is bij Poortvliet: de grond tussen de La- geweg (naast de nieuwe garage van Niemantsverdriet), Kadijk, Hoge weg. Uit alle rijrichtingen bereik baar en parkeerruimte genoeg. In de jaren zeventig is dit punt ook al genoemd. Een vijfde mogelijkheid is de Wei hoek bij Poortvliet, waar een lang, kruisvormig gemeentehuis kan ko men, een laag gebouw tussen de varkenshokken. Dan is er een 100% alerte geurcontrole, zeker bij drie ploegendienst. Als varkensboeren grond kunnen kopen in de polders, moet de gemeente dat toch ook kunnen of anders dient er ruiling plaats te vinden met gemeentegron den. Als het tafelzilver tenminste niet verkocht is?" Eén deelnemer aan de enquête houdt het veel korter op de vraag op welk perceel het nieuwe ge meentehuis moet komen: „Ner gens, het huidige is prima!"

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 7