Tholen heeft als grootste woonkern de
voorkeur met goede busverbindingen
Vele gangen en te
grote loopafstanden
zijn niet doelmatig
Stadszicht of Welgelegen in Tholen,
Provincialeweg in Sint-Maartensdijk
'Als je het met een huis
vergelijkt, dan hoop ik
dat raming voldoende is'
Waar moet het nieuwe gemeentehuis komen te staan?
Veel poen, maar laten we het doen
Donderdag 13 juli 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Is 26 miljoen gulden verantwoord?
„26 miljoen gulden is voor een gewone burger een groot
bedrag, maar het lijkt mij voor een optimaal te benutten
nieuw gemeentehuis redelijk. Maar het woord soberheid
zal toch een grote rol moeten spelen", zo verwoordt één
van de inzenders het standpunt van de meerderheid van
de deelnemers aan de enquête over het 26 miljoen gul
den kostende nieuwe gemeentehuis, prijspeil 2000.
Subsidie rijk
Sober en degelijk
Het nieuwe gemeentehuis moet in Tholen komen, zegt
M.J.L. Moerland uit Tholen en daarmee geeft hij de meer
derheid van de standpunten van de inzenders weer. „In
Tholen wonen de meeste mensen, daar zijn de beste bus
verbindingen en daar kom je bijna altijd langs met de auto.
Tholen is ook vanuit Sint-Philipsland goed bereikbaar."
Antipathie Tholen
Monument blijven
gebruiken
Moet er een nieuw gemeentehuis komen?
Van de 33 inzenders van de enquête zijn er 25 voor
stander van de bouw van een nieuw gemeentehuis; 8
zijn ertegen. De meesten zijn het met de gemeente
raad en het adviesbureau van b. en w. eens, dat er van
het huidige pand in Sint-Maartensdijk voor de toe
komst geen goede huisvesting voor het gemeentelijk
apparaat te maken valt.
Vliegkampschip
Meeste reacties uit Tholen
Wim Mol heeft wel vijf plaatsen in Tholen-stad, waar het
nieuwe gemeentehuis gebouwd kan worden. Stadszicht,
de toekomstige nieuwe woonwijk aan de Postweg waar
de kerk van de Gereformeerde Gemeente komt, waarmee
de parkeerplaatsen goed gecombineerd kunnen worden.
Een gedeelte van het waterfront bij de scheepswerf van
de fa. Van Duivendijk, al zal dat misschien te duur zijn.
De Vijfhoek op de hoek Ten Ankerweg/Molenvlietsedijk,
maar misschien is dat te klein? Bedrijventerrein Welgele
gen, waar tegenover Van der Harst kantoren komen, of als
vijfde suggestie: de Koningin Julianastraat.
Waterfront
Op welk perceelaan welke straat of weg komt nieuwe gemeentehuis?
Uienfabriek
Kapoenhof
Varkensstallen
5 V
Sommigen hebben er overigens „Er moeten goede afspraken ge-
geen mening over en anderen zeg
gen simpel ja. „Meer liever niet",
aldus Wim Mol. „Een goede prijs-
kwaliteitverhouding", zegt een an
der. „Het moet betaalbaar zijn."
Frank Huijbrechts vindt 26 miljoen
gulden nogal wat. „Maar een beet
je kantoorgebouw kost al gauw erg
veel geld. Kijk eens wat een ver
bouwing van enige omvang kost,
bijvoorbeeld dorpshuis de Wimpel
in Sint-Philipsland. Een moderni
sering en kleine uitbreiding vergt
daar al meer dan 1.400.000 gul
den."
L.M. Moerland uit Tholen brengt
de 26 miljoen in relatie tot een
huis. „Dan hoop ik dat de raming
voldoende is, want in Zierikzee
heeft men een hoger bedrag be
groot."
„Voor minder zal het niet lukken",
denkt ook W.C. Klippel uit Tholen.
„Langer voorttobben, zoals een
reeks van jaren is gebeurd zonder
het beoogde resultaat, zal op ter
mijn meer kosten. In 1971 bouwde
een heringedeelde gemeente van
dezelfde grootte als Tholen een
nieuw gemeentehuis met mogelijk
heid van uitbreiding voor circa 6
miljoen gulden. Die gemeente
heeft ten opzichte van Tholen mil
joenen verdiend, afgezien van de
gemaakte uitbreidingskosten te
Sint-Maartensdijk (de burger be
taalt wel)."
Volgens W. Deurloo uit Tholen zal
blijven verbouwen op den duur
meer kosten, zonder het gewenste
resultaat.
Mevr. H.M. Vroegop kan zich wel
vinden in de 26 miljoen, wanneer
er nu maar rekening wordt gehou
den met een flinke aanwas van me
dewerkers in de komende 25 jaar.
maakt worden over de kosten"
vindt Johan Droogers.
Mevr. J.P. Blaas uit Tholen kan
met 26 miljoen akkoord gaan, mits
het een goed doordacht gebouw is
dat aan de huidige kwaliteitseisen
voldoet.
J. Kempeneers uit Sint-Philipsland
vindt de raming ook verantwoord,
en hij vermoedt dat er bij de rege
ring nog wel wat los te krijgen zal
zijn.
Voor mevr. C. v.d. Horst uit Sint-
Maartensdijk blijft de 26 miljoen
een vraagteken. „Ik hoop wel dat
de gemeente Tholen een zelfstan
dige gemeente blijft."
Chr. Koopman vindt 26 miljoen
gulden teveel. "Het kan veel min
der als soberheid en degelijkheid
voorop staan. Let op de situatie in
Schouwen-Duiveland." Ook Aren-
do Schipper vindt 26 miljoen niet
verantwoord, hoewel hij voorstan
der is van nieuwbouw. Hetzelfde
geldt voor Adri Fase uit Woerden.
„Voor het personeelsbestand van
de gemeente Tholen is 26 miljoen
gulden teveel."
„Te duur", zegt A. Duijnhouwer
uit Scherpenisse, maar hij is niet
voor nieuwbouw.
J. van Gorsel vindt de 26 miljoen
'zeer zeker niet verantwoord'.
„Schandalig", vindt een andere in
zender. „De trouwzaal is pas opge
knapt voor vele duizenden gul
dens. Waar komt die 26 miljoen
vandaan? De burgers gaan eraan!"
Volgens een deelnemer aan de en
quête bouw je voor dat bedrag drie
gemeentehuizen, mits je een bouw
toepast zonder toeters en bellen.
Een andere tegenstander van
nieuwbouw vindt 26 miljoen ook
'onverantwoord'.
Niet meer een gemeentehuis, maar een stadhuis,
dat zou moeten kunnen met een burgemeester met de naam Nuis.
Maar dan wel bouwen in Thalen-stad,
goed bereikbaar met openbaar vervoer, hoe vind je dat?
Locatie misschien op Welgelegen,
daar kun je heel goed nieuwbouw plegen.
Dus laten we het dan maar doen,
maar zeker niet meer dan 26 miljoen.
Want Nuis krijgt ook zijn part en deel,
een wethouder hebben we toch teveel.
Dat scheelt een heleboel met geld
en iedereen is goed gesteld.
Het is natuurlijk wel veel poen,
maar laten we het toch maar doen.
F. Zoetewelj,
Tholen.
Stemmen
De toekomstige woonwijk Stadszicht aan de Postweg in Tholen wordt door velen genoemd als plaats voor het nieuwe gemeentehuis.
Gezien het inwonertal en de verbin- met het beschikbare perceel grond.
„Het moet een verstandige keuze
zijn."
„Als grootste woonkfern, centraal
gelegen tussen de andere 'kansheb
bers' - waarbij ik er van uitga dat
Stavenisse, Sint-Philipsland en An
na Jacobapolder niet de voorkeur
zullen hebben gezien hun ligging -
heeft Tholen de voorkeur", aldus
L.M. Moerland.
„In 1972 had ik over de vestigings
plaats van dè bestuurszetel een in
dringend gesprek met de inmiddels
overleden burgemeester Van Boeij-
en", zo herinnert W.C. Klippel zich
nog. „Ik héb hem toen al voorspeld
dat Sint-Philipsland bij Tholen zou
worden gevoegd. Als ajpbtenaar.
die vöötiheert op de secretarieën van
Stavenisse en Sint-Annaland werk
te, kende ik de antipathie tegen
Tholen en daarom heeft de uitslag
van dé enquête in 1973 mé later in
zoverre verbaasd, dat er (behalve in
Tholen zelf» nog een meerderheid
te Sint-Annaland en Oud-Vosse-
meer voor Tholen krios. Vandaar
dat ik in het genoemde gesprek
Poortvliet als voor de hand liggen
de kern heb genoemd, de plaats
dingen lijkt Tholen-stad geschikt,
zo drukt een ander zich wat voor
zichtiger uit. „Tholen is goed be
reikbaar met openbaar vervoer (elk
half uur) en ook vanwege de
naamsbekendheid heeft Tholen de
voorkeur", zegt Wim Mol. En Den
nis Kleppe zet vier uitroeptekens
achter zijn keuze voor Tholen. „Het
is de grootste woonkern, mensen
die verder van het eiland komen,
moeten vaak naar Bergen op Zoom
of verder en passeren dan Tholen.
Daarentegen moeten inwoners van
Tholen-stad speciaal voor het ge
meentehuis verder het eiland in",
aldus Dennis Kleppe.
„Anna Jacobianen zijn bij nieuw
bouw in Tholen korter onderweg
naar het gemeentehuis", zegt mevr.
H.M. Vroegop.
„In Tholen-stad uiteraard!", aldus
mevr. J.P. Blaas. „Tholen ligt cen
traler naar buiten toe en we zullen
daarmee in de toekomst steeds
meer rekening moeten houden. We
moeten immers ook over de dijk
kijken! Last but not least, is Tholen
ook voor de medebewoners van
Sint-Philipsland het beste bereik
baar."
Mevr. C. v.d. Horst vindt dat de
vestigingsplaats direct samenhangt
waar nu de nieuwe garage voor de
fa. Niemantsverdriet wordt ge
bouwd, als kruispunt van wegen uit
het westen en het noorden en de
mogelijkheden voor uitbreiding,
parkeervoorzieningen enz. Inmid
dels kies ik voor Tholen omdat de
praktijk heeft uitgewezen (zie bij
voorbeeld de industrievestiging
waar hel gemeentebestuur wel voor
Tholen heeft geopteerd, en de be
hoefte aan woningen), dat de na
tuurlijke trek richting Tholen is.
Men zal hegrijpen dat ik - ge/ien de
voorgeschiedenis - ingenomen ben
met de ommekeer in het denken
over deze materie. En ik stel het op
prijs, dat de redactie van de .Een-
drachtbode de moeite neemt om
mede door middel van deze enquê
te daar publiciteit aan te geven."
„Hoewel van origine een uiterst
chauvinistische inwoner van Tho-
|ïen-stad, gaat mijn voorkeur toch
uit naar Sint-Maartensdijk",
schrijft een andere inzender. Sint-
Maartensdijk is uiterst centraal ge
legen cn goed bereikbaar met open
baar vervoer, al zal niet iedereen
onderschrijven dat het openbaar
vervoer op zich optimaal is. Door
de te lage bezettingsgraad is de fre
quentie laag. Bij de keuze voor
Sint-Maartensdijk kan het oude ge
meentehuis behouden blijven voor
officiële gelegenheden. Het zal als
monumentaal pand anders toch op
de gemeentebegroting blijven druk
ken en met blijvend gebruik van de
trouw- en raadzaal zal dat een flin
ke besparing opleveren voor de
bouwkosten van een nieuw pand."
Frank Huijbrechts kiest eveneens
voor Sint-Maartensdijk. „Ten op
zichte van alle Thoolse kernen is
Sint-Maartensdijk bijzonder cen
traal gelegen. Kiezen voor Tholen-
stad omdat deze woonkern dichter
bij Brabant ligt, vind ik voorbij
gaan aan het belang van de Thoolse
bevolking. Een keuze voor Tholen
is meer ingegeven door de bereik
baarheid van het gemeentehuis
voor contacten van buiten de ge
meente."
Volgens Gabri Hoek wordt Sint-
Maartensdijk zonder gemeentehuis,
arbeidsbureau en mogelijk de wo
ningstichting een dood dorp, dus
het nieuwe gemeentehuis moet
voor hem in Sint-Maartensdijk ko
men. „Blijven waar het nu is", zegt
een ander.
Adri Fase is voor een sobere
nieuwbouw in Tholen, maar de re
presentatieve bijeenkomsten, brui
loften en overige ontvangsten zou
den in het oude gemeentehuis
kunnen blijven. „Wat moet je an
ders op een efficiënte manier met
het oude gebouw?"
Mevr. Vroegop meent, dat het be
staande gemeentehuis - naast ver
gader- en trouwruimte - iets voor
de cultuur kan gaan betekenen.
„Voor muziek, zang en film. Maar
kunnen dan de muren weggebroken
worden, zodat er grotere ruimten
ontstaan?"
„In 1972 heb ik al voor nieuw
bouw gepleit", zegt W.C. Klippel
uit Tholen. „Als betrokken secre
tarie-ambtenaar zag ik, dat van de
bestaande huisvesting te Sint-
Maartensdijk (ook met het oog op
de toekomst) nooit iets adequaats
was te maken." Zo denkt ook W.
Deurloo uit Tholen erover.
„Wanneer we kijken naar de hui
dige indeling van het nu gebruikte
gemeentehuis met zijn vele gan
gen en grote loopafstanden moet,
mede vanuit het oogpunt van
doelmatig werken, het antwoord
voor nieuwbouw ja zijn", zegt een
andere inzender uit Tholen.
„Als er in het huidige gemeente
huis te weinig groeiruimte is voor
de komende tien jaar, moet er een
nieuw gemeentehuis komen",
vindt L.M. Moerland uit Tholen.
„Nieuwbouw is beter dan uitbrei
ding", zegt J. Kempeneers uit
Sint-Philipsland.
„Het gemeentehuis in Sint-Maar
tensdijk is nu blijkbaar overvol,
dus er moet een nieuw gemeente
huis komen", aldus mevr. H.M.
Vroegop uit Tholen.
„Gelet op de problemen die er zijn
met het onderbrengen van de amb
tenaren moet er in elk geval wat
gebeuren. De noodgreep van de
containers duidt daar duidelijk op.
Dat de huidige indeling van het
gemeentehuis op problemen stuit,
heb ik menigmaal ervaren. Nogal
wat burgers dolen door de gangen
op zoek naarOf er een nieuw
gemeentehusi nodig is om deze
problemen op te lossen, kan ik
niet overzien. Mijn eerste reactie
zou zijn, eerst eens in het oude ge
meentehuis kijken naar nieuwe
werkruimte voor het ruimtepro
bleem van de ambtenaren. Voor
heen kon men er prima uit de voe
ten met werkruimtes. Met een
goede publieksbalie lost men dan
het probleem van dolende burgers
op. Tegenargument zal echter zijn,
dat een dergelijke opstelling van
werkruimtes niet meer voldoet
aan de moderne opvattingen over
kantoren. En dan zijn we uitge
praat", aldus Frank Huijbrechts.
„Gelet op de omstandigheden nu
is nieuwbouw nodig", zegt Chr.
Koopman uit Sint-Maartensdijk.
„Nieuwbouw lijkt me beter dan
almaar blijven verbouwen", vindt
een andere inzender. „Een nieuw
gemeentehuis lijkt de beste oplos
sing", aldus Wim Mol.
Maar niet iedereen denkt er zo
over, al is de een meer serieus dan
de ander. A. Duijnhouwer uit
Scherpenisse vindt het een beter
idee dat de gemeente Tholen met
wat minder ambtenaren werkt,
maar die moeten dan wel op hun
werkplek te bereiken zijn. Nieuw
bouw is volgens hem helemaal
niet nodig.
„Ik wil ook wel groter gaan wo
nen", zegt J. van Gorsel uit
Scherpenisse. „De wil ontbreekt
bij de ambtenaren om een norma
le oplossing te vinden voor het
eventuele ruimtegebrek. Ik dacht
dat de gemeente in dienst staat
van de burgers. Uit het plan voor
nieuwbouw lijkt het wel of fk in
dienst sta van de gemeente, want
ik moet betalen."
De meeste tegenstanders houden
het kortweg op nee. Een andere
inwoner gaat er nog wat dieper op
in. „Wie weet of de nieuwe bur
gemeester, ex-luitenant-kolonel
verbindingstroepen, er met een
militair ander oog naar kijkt dan
ex-burgemeester en ex-dienst
plichtig korporaal H.A. van der
Munnik. Op een Amerikaans
vliegkampschip zitten tenslotte
toch ook 6000 bemanningsleden.
En als er in het bestaande ge
meentehuis een drieploegenstelsel
wordt ingevoerd, dan blijft er nog
ruimte over. Wie weet, wil de
nieuwe burgemeester nachtoefe
ningen in het gemeentehuis hou
den, dan kunnen er nog verbin
dingen voor het leven uit
voortkomen. Maar als dit alle
maal niet kan, ben ik wel voor
nieuwbouw."
Voor mevr. A. op den Brouw-den
Hollander hoeft dat beslist niet.
„Ik heb liever een overdekt
zwembad", laat ze weten.
Ook bij andere inzenders staat
een nieuw gemeentehuis niet
hoog op de verlanglijst. „Laat de
gemeente eerst eens voor de huis
vestingsproblemen van bedrijven
in Poortvliet zorgen: o.a. De
Groen, Woonboulevard Poort
vliet, Budelpack, enz. Voor die
ondernemingen moet een snelle
oplossing gezocht worden. Daar
na moet de gemeente de eigen
huisvesting pas aan de orde stel
len. Die is minder urgent!"
Zowel schriftelijk als via internet
hebben vele Tholenaren de Een-
drachtbode enquête ingevuld.
Daaronder waren veertien inwo
ners van Tholen, vijf uit Sint-
Maartensdijk, twee uit zowel Sint-
Annaland als uit Scherpenisse, uit
Oud-Vossemeer, Sint-Philipsland,
Poortvliet, Vlissingen en Woerden
elk één. Van de rest van de inzen
ders is geen woonplaats bekend.
K
Plan Stadszicht en Welgelegen wor
den het meest genoemd, al vinden
sommigen dat het aan de gemeente is
om de juiste plaats te zoeken of te
maken. „Een plek met uitbreidings
mogelijkheden, die goed en gemak
kelijk bereikbaar is via openbaar ver
voer, met voorzieningen voor het
parkeren van auto's, enz. en andere
noodzakelijke voorzieningen. Het
kiezen van een geschikt perceel zal
nadere studie vereisen", zegt mevr.
A. Boxhoorn-Urbanus.
Het terrein van transportbedrijf Schot
aan de Postweg in Tholen, tegenover
de nieuwe woonwijk Stadszicht,
wordt door De Jongste naar voren
geschoven. Johan Droogers uit Oud-
Vossemeer noemt boerderij de Laat
ste Stuiver bij de Thoolse brug.
„Als er samen met anderen wordt ge
bouwd, hoeft parkeren geen pro
bleem te zijn", concluderen verschil
lende inzenders. Dat aspect wordt
zowel genoemd in Stadszicht bij een
combinatie met de kerk van de Gere
formeerde Gemeente, als in Welgele
gen. Tegenover Van der Harst is er
een plan gelanceerd waar Bouman-
Potter uit Poortvliet een tweede
woonboulevard zou willen stichten
in samenwerking met een nieuw kan
toor voor de Rabobank, eventuele an
dere kantoren en mogelijk een auto
showroom. Een aantal inzenders
vindt dat ook een prima plaats voor
het nieuwe gemeentehuis. De plaats
is voor iedereen, ook met openbaar
vervoer, goed bereikbaar en parkeren
hoeft hier geen probleem te zijn.
Mevr. H.M. Vroegop heeft verschil
lende suggesties. „Aan de rand van
Tholen misstaat een modem gebouw
niet, maar alsjeblieft niet te felle
kleuren. Voorlopig veel laagbouw,
maar wel goed geheid, zodat er ver
diepingen mogelijk zijn. Stadszicht
bij de kerk van de Gereformeerde
Gemeente komt in aanmerking, maar
de aan de Ten Ankerweg (voorbij de
Molensingel) aanwezige bushalte
zou dan moeten opschuiven. Op de
hoek van het woonwagenkamp zou
er een rotonde kunnen komen met
een nieuw gemeentehuis. De bussen
kunnen dan altijd veilig aan de ge
meentehuiskant passagiers laten in-
en uitstappen."
L.M. Moerland vindt Stadszicht het
meest aantrekkelijk. „In de onmid
dellijke omgeving van de nieuwe
kerk van de Gereformeerde Gemeen
te. Dan kunnen gemeente en kerk sa
men gebruik maken van een mime
parkeerplaats, zonder dat beiden last
van elkaar hebben. Verder is deze
wijk wat infrastructuur betreft te ver
kiezen omdat vanaf het Stenen Kruis
een goede ontsluiting aanwezig is
naar de andere woonkernen. Tevens
heeft deze plaats mijn voorkeur om
dat de meeste ambtenaren in Tholen
wonen en de ligging ten opzichte van
de ambtenaren die buiten het eiland
wonen, gunstigeris. Voor de eiland
bewoners zelf kan een bezoek aan het
gemeentehuis gemakkelijker gecom-
bi- neerd worden met bijvoorbeeld
een ritje Bergen op Zoom, welke
plaats toch dienst doet als de centrale
koopstad en dat is met Sint-Maar
tensdijk toch niet het geval. Wanneer
ik een tweede keus zou moeten doen
voor de nieuwbouw van het gemeen
tehuis, dan is mijn antwoord: omge
ving Sint-Annaland."
Ook M.J.L. Moerland pleit voor
Stadszicht tussen de te bouwen kerk
en café de Tol. „Dat is kostenbespa
rend, want de grote parkeerplaats tus
sen kerk en gemeentehuis wordt door
de week door de gemeente en 's zon
dags door de kerk gebruikt."
Volgens J. Kempeneers uit Sint-Phi
lipsland is er maar één goede oplos
sing voor het nieuwe gemeentehuis
en dat is het reserveren van een stukje
waterfront, bij de scheepswerf van de
fa. Van Duivendijk. „Voor het perso
neel en de bezoekers moet er dan wel
een parkeergarage onder het gebouw
komen. Dat hespaart al gauw een ge-
met (4000 m2) bouwgrond, wat rond
een gemeentehuis in de stad nodig is.
Bovendien is het een smerig gezicht
als er 100 auto's rond een gemeente
huis geparkeerd staan. Denk eens aan
1
De Provincialeweg in Sint-Maartensdijk, met name de noordkant, wordt gezien als een gunstige plaats voor het nieuwe raadhuis.
een luchtfoto. Een gemeentehuis aan
het water mag het stadsgezicht van
Tholen natuurlijk niet verstoren. Eer
der moet het dat nog verrijken! De
gemeente Tholen kan daarvoor een
aantal architecten uitnodigen. Er
komt dan vast en zeker een mooi plan
uit de bus. Bij een gemeentehuis aan
het waterfront krijgt men ook de min
ste overlast van het verkeer in de stad
Tholen. Voor de bezoekers uit alle
kernen en voor de ambtenaren staat
het gemeentehuis dan bijna aan de
rand van de stad. En dan maar hopen
dat we geen nieuwe herindeling krij
gen, bijvoorbeeld Noord-Beveland en
Schouwen-Duiveland bij Tholen", zo
filosofeert Kempeneers.
Zo dicht mogelijk bij de Thoolse
brug, zegt Adri Fase. „Goede bereik
baarheid met auto en openbaar ver
voer is een 'must'. Een combinatie
met andere dienstverlende (gemeen
telijke of maatschappelijke) diensten
4
zou mogelijk moeten zijn, bijvoor
beeld VVV.
Mevr. C. .v.d. Horst heeft twee opties.
Het beste geschikt acht zij de Ten An-
kerweg/hoek Molenvlietsestraat in
Tholen, het terrein van de Vijfhoek,
de voormalige gemeentelijke mavo.
Een gemeentehuis van drie verdiepin
gen - zoals Ten Anker - is hier moge
lijk, goed bereikbaar met openbaar
vervoer.
Als tweede mogelijkheid noemt ze de
Nijverheidsweg/hoek Provincialeweg
in Sint-Maartensdijk, waar de voor
malige zilveruienfabriek van Massa-
gia (voorheen Polderman) te koop
staat. Een perceel dat ruime parkeer-
mogelijkheden biedt en dat aan de
grens van het woongebied en de in
dustrie ligt. Sint-Maartensdijk be
houdt daarmee zijn werkgelegenheid
en met openbaar vervoer is deze
woonkern goed bereikbaar. Alleen
moet er dan wel een bushalte komen.
Mevr. Van der Horst vraagt zich ove
rigens af, hoe vaak men in het ge
meentehuis komt. „Het enige wat de
meeste inwoners trekt, zijn trouw
plechtigheden. Je ziet dan belangstel
lende kijkers op de stoep van het ge
meentehuis staan. Kan daarom de
mogelijkheid niet geschapen worden
dat ieder bruidspaar in de eigen
woonkern in het huwelijk treedt, des
noods in oude gemeentehuizen, waar
nu meestal een bibliotheek in gehuis
vest is. Want alles hoeft niet in dat
ene, nieuwe gemeentehuis te ko
men."
Ook Chr. Koopman noemt de oude
gebouwen van de zilveruienfabriek in
Sint-Maartensdijk als goede plaats
voor het nieuwe gemeentehuis, even
als de oude kleuterschool aan de Rad-
da Barnenstraat. En in Poortvliet lijkt
de Hogeweg bij loonbedrijf Hage
hem een goede bouwplaats.
Naast Sint-Maartensdijk en Tholen -
van Arendo Schipper uit Vlissingen
mag het allebei - worden nog diverse
andere keuzes gemaakt, zoals mid
den op het eiland. De Pluimpot (tus
sen Scherpenisse en Sint-Maartens
dijk) of de vrijkomende grond van
slooppanden in Poortvliet, zegt een
ander. Ook M. Geluk noemt 'cen
traal, dus tussen Scherpenisse/Sint-
Maartensdijk' de beste keuze voor
het nieuwe gemeentehuis. „Centraal
op Tholen: Sint-Maartensdijk of
Poortvliet", aldus Chr. Koopman.
„Als het toch nieuwbouw wordt, dan
in het midden van het eiland Tholen,
in de Weihoek", vindt A. Duijnhou
wer.
M. Geluk kaart drie mogelijkheden
aan: 1. tussen de milieustraat Sint-
Maartensdijk en de rotonde Scherpe
nisse; 2. op de grond van de voorma
lige Kapoenhof bij
Sint-Maartensdijk; 3. de hoek Enge-
laarsdijk/Pro- vincialeweg.
Gabri Hoek ziet het gemeentehuis
graag aan de oostzijde van de Pro
vincialeweg, tussen de Veerhoekse-
weg en de nieuwe rotonde bij de
Molendijk in Sint-Maartensdijk.
„Dit is een prachtige zichtlocatie,
zeer goed bereikbaar per auto en per
bus. Er is de mogelijkheid voor het
maken van ruime parkeerplaatsen en
landschappelijk (met beplantingen)
is dit prima inpasbaar. De weg tussen
de nieuwe rotondes wordt toch al 60
km-gebied, dus ook met betrekking
tot de verkeersveiligheid is er geen
probleem."
Frank Huijbrechts noemt de Radda
Barnenstraat in Sint-Maartensdijk,
waar nu de voormalige kleuterschool
staat. Die zou plaats moeten maken
voor de nieuwbouw van schildersbe
drijf Hage, totdat Dit is een
prima zichtlocatie omdat dit perceel
aan een doorgaande weg ligt. Boven
dien zou dit uitstekend stroken met
het voornemen van de BBA om bij
elke kern nog maar één bushalte te
gebruiken en wel aan de rand van de
diverse kernen."
Ook een andere inzender noemt de
noordkant van de Provincialeweg
tussen de aan te leggen rotondes bij
Onder de Linden en de Molendijk in
Sint-Maartensdijk. „Hier is plaats
voor een prachtig gebouw, voor ie
dereen te vinden en met een vrij uit
zicht. De mogelijkheid is er om daar
een front met uitstraling te maken,
inclusief een aantrekkelijke aankle
ding met groen. Aan de achterkant
kan er een ruime parkeergelegenheid
voor zowel publiek als de medewer
kers komen. Het huidige verbod van
de provincie om aan deze kant te
bouwen, heeft de provincie inmid
dels zelf opgegeven omdat er door
de aanleg van de rotondes geen krui
send verkeer meer is. (In het verle
den wees de provincie uitbreiding
van Sint-Maartensdijk aan de noord
kant af wegens het oversteken van
de Provincialeweg; daardoor kwam
de Muijepolder in beeld - red). Er zal
natuurlijk - waar men ook gaat bou
wen - altijd iemand zijn die hiervan
de dupe wordt omdat hij zijn grond
zal moeten verkopen. Persoonlijk
weet ik niet van wie de grond is; dit
heeft dus geen rol gespeeld bij mijn
overwegingen."
A. Duijnhouwer draagt de Bitter-
hoekseweg (Weihoek) voor bij de
kruising met de Bram Groenewege-
weg, op de plaats van de geplande
varkensstallen. „Zelfs met de bus te
bereiken en geen parkeerproblemen
meer."
Eén inzender zit niet voor een gat
gevangen en draagt tal van plaatsen
voor. „Ten eerste aan de oostkant
van de Provincialeweg bij Sint-
Maartensdijk, vlakbij Onder de
Linden. Dan kunnen de lege bussen
pal bij het nieuwe gemeentehuis
stoppen en ook weer vertrekken. En
de aparte kabelverbinding van de
gemeentewerkplaats naar het nieu
we gemeentehuis hoeft dan niet ver
doorgetrokken te worden. Arbeids
bureau e.d. zijn ook vlakbij.
Als tweede mogelijkheid, zie ik de
noordkant van de Geertruidapolder,
vlak achter Haestinge met een ont
sluiting naar de Sportlaan. Dan is
het centrum van Sint-Maartensdijk,
inclusief het arbeidsbureau, vlakbij.
Ruimte genoeg hier om parkeer
plaatsen te maken.
Ten derde is Scherpenisse/Poort-
vliet geschikt, aan de noordkant en
de noordoostzijde van de provincia
le weg, vanaf de Randweg Scherpe
nisse tot Engelaarsdijk Poortvliet,
tegenover de watertoren aan de
Langeweg. Een lang, hoog, smal
gemeentehuis, een soort wolken
krabber zou hier gebouwd kunnen
worden. Dan is de kom van Scher
penisse geurvrij bij een oost-noord-
oosten wind vanaf de varkensstal
len aan de Noormansweg. Dan
kunnen de bevoegde ambtenaren
aan de geurzijde van het gebouw
direct uitrukken, want iedere secon
de telt.
Een vierde vestigingsplaats voor
het nieuwe gemeentehuis is bij
Poortvliet: de grond tussen de La-
geweg (naast de nieuwe garage van
Niemantsverdriet), Kadijk, Hoge
weg. Uit alle rijrichtingen bereik
baar en parkeerruimte genoeg. In
de jaren zeventig is dit punt ook al
genoemd.
Een vijfde mogelijkheid is de Wei
hoek bij Poortvliet, waar een lang,
kruisvormig gemeentehuis kan ko
men, een laag gebouw tussen de
varkenshokken. Dan is er een 100%
alerte geurcontrole, zeker bij drie
ploegendienst. Als varkensboeren
grond kunnen kopen in de polders,
moet de gemeente dat toch ook
kunnen of anders dient er ruiling
plaats te vinden met gemeentegron
den. Als het tafelzilver tenminste
niet verkocht is?"
Eén deelnemer aan de enquête
houdt het veel korter op de vraag
op welk perceel het nieuwe ge
meentehuis moet komen: „Ner
gens, het huidige is prima!"