„Verwijs de leerlingen niet te laat door naar het speciaal onderwijs" VERJflflL u 'Echt elke dag een half uur samen werken aan een bepaalde opdracht' Onkreukbaarheid van ambtenaren en bestuurders moet overeind blijven Enquête onder 350 jongeren over Thools informatiepunt Vestigingsleidster H. Pekelsma-Vugteveen van De Veste: Aanpassing de Veste goedkoper Kinderen met diploma Opstap beter uitgerust voor basisschool Kerstattentie tot maximaal 100 gulden toegestaan Donderdag 8 juni 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Op initiatief van de stichting jeugd- en jongerenwerk hebben twee stagiaires van de Ichtushogeschool uit Rot terdam een schriftelijke enquête uitgevoerd onder 350 jongens en meisjes in de gemeente Tholen. Centraal stond daarbij de vraag of er behoefte is aan een jonge- reninformatiepunt. v Leerlingenvervoer vijftig mille duurder Projecten scholen vergen meer geld ,,Op school kan Marvin nu veel beter mee. Dat merk ik. Als moeder heb ik door Opstap meer aandacht aan hem besteed. Echt elke dag een half uur werken aan een bepaalde opdracht. Daar moet je dan echt tijd voor maken." Mevrouw Gangasingh uit Tholen is blij dat ze mee heeft ge daan aan de cursus Opstap van het regionaal pedago gisch centrum Zeeland (RPCZ). Een methode om kinderen beter aan te laten sluiten op de basisschool. Woensdagmiddag kregen 17 kinderen in de voorma lige kleuterschool in Sint- Maartensdijk een diploma van wethouder W.C. van Kempen waar ze met grote letters hun handtekening op schreven. De Thoolse basisscholen doen er in sommige geval len goed aan moeilijk le rende kinderen eerder dan nu in de praktijk wordt er varen, door te verwijzen naar de speciale scholen voor basisonderwijs. Dat zegt mevrouw H. Pekels ma-Vugteveen, vestigings leidster van de speciale basisschool De Veste in Tholen. Keuzes maken Grenzen stellen Percentage te laag Vooruitgang Onmisbaar Geen fouten Openheid Verjaal De multimedia specialist de regio s Een vuilnisman mag geen geld aannemen wanneer hij een inwoner of een bedrijf extra diensten levert. Wanneer de burger of de ondernemer hem echter rond de kerstdagen wil bedanken met een attentie mag dat wel. Als het de 100 gulden maar niet te boven gaat. Ambtenaren en gemeente bestuurders dienen etentjes van bedrijven, instellingen en particulieren zoveel mogelijk te mijden. Als een maaltijd nodig is wegens een lange bespreking, dan moet dat uit de gemeentekas betaald worden. De integriteit van ambtena ren en bestuurders moet recht overeind blijven. Privégesprekken Bloemen Strop gemeente Slabbecoornpolder van 21.460 gulden f Zo'n informatiepunt (JIP) is een minder 'zware' instelling dan het inmiddels opgeheven jongeren ad vies- en informatiebureau (JAIB) in Tholen. Daar werd namelijk ook hulp verleend en advies gegeven, maar de stichting jeugd- en jonge renwerk wil nu uitsluitend informa tie bieden op het gebied van xtc, sexualiteit, relatieproblemen, stu diefinanciering en dergelijke. De rijksoverheid verstrekt via postkan toren en bibliotheken ook informa tie, maar volgens Wil Berkelaar van de stichting jeugd- en jongerenwerk is de drempel van de bibliotheek voor leerlingen van het voortgezet beroepsonderwijs te hoog. „En niet iedereen heeft ook internet." Overi gens is het opvallend, dat in deze enquête onder jongeren internet to taal niet aan de orde komt. De resultaten van het onderzoek zullen half juni bekend worden ge maakt. Debbie van Vliet uit Steen bergen en Wanda Catsman uit Ca- pelle a/d IJssel, beiden eerste jaars culturele- en maatschappelijke vor ming, hebben zestien weken stage gelopen bij het jeugd- en jongeren werk Tholen. Tachtig uren hebben ze aan de enquête besteed. Daar voor bezochten ze het Scheldecol- lege in Sint-Maartensdijk, waar 175 leerlingen hebben meegedaan aan het onderzoek. Van ongeveer de helft van de basisscholen - hoofd zakelijk alleen het openbaar onder wijs - hebben 150 leerlingen mee gewerkt. Daarnaast vulden nog 20 bezoekers van het arbeidsbureau het enquêteformulier in. Doelgroep was de leeftijdscategorie 12 tot 25 jaar. Zeker na het verdwijnen van De Burcht (afdeling voor voortgezet onderwijs) is speciale basisschool De Veste klein geworden. De gemeente Tholen denkt, dat het leerlingenvervoer 50.000 gulden duurder uitvalt dan was begroot. Voor 2000 was uitgegaan van 640.000 gul den, maar over de eerste drie maan den was al 220 mille uitbetaald, wat op jaarbasis een bedrag van 690.000 gulden zou betekenen. In verband met de nieuwe aanbestedingen die voor de komende drie jaar zullen plaatsvinden, dient bij de bestuurs- rapportage van 1 oktober een beslis- Om projecten voor onderwijsachters tanden op basisscholen te kunnen uit voeren, is dit en volgend jaar 36.136 gulden meer nodig dan begroot. De gemeente wil dit tekort dekken door enkele projecten een beetje aan te passen zodat ze met geld uit de pot voor onderwijsachterstanden voor al lochtone leerlingen kunnen worden De aanpassing van het gebouw van speciale basisschool de Veste in Tholen voor de stichting regionaal opleidingscentrum Zeeland (ROC) is 26.300 gulden goedkoper uitge vallen dan eerst was geraamd. De gemeente had voor het gereed ma ken van de leegstaande lokalen ten behoeve van de ROC-cursussen 135 Sinds 1996 betaalt de gemeente de kosten voor deze cursus. De kos ten voor de nu afgeronde cursus bedroegen 130.000 gulden voor de coördinatie, uitvoering en materia len. Marvin is bijna vijf en zit in groep twee. In twee jaar tijd maakte hij 56 opdrachtjes. De familie Gan gasingh kwam zeven jaar geleden uit Suriname naar Nederland en woont nu drie jaar in Tholen. Via een leerkracht op school kwam mevrouw Gangasingh met Marvin bij Opstap terecht. „We hebben er veel aan gehad. Ook op school merk ik dat het beter gaat. Als moeder heb ik meer tijd aan hem besteed. Ik denk dat ik zonder Op stap het niet zo makkelijk had ge daan. Dan ben je met zoveel ande re dingen bezig. Nu moest je elke dag echt tijd maken. Meestal de den we het na school. Eerst even wat drinken en dan een half uurtje hem een bepaalde opdracht laten maken. Hij heeft er 56 gedaan en er waren er maar twee fout. Als het sing te worden genomen. Voor dit jaar zijn de eigen bijdragen vastge steld (voor gezinnen met een totaal inkomen van 41.000 gulden of meer) voor de verordening leerlingenver voer. Het drempelbedrag (eigen bij drage) voor het eerste en tweede kind bedraagt 615 gulden. Voor het derde kind is dat 412 gulden en voor het vierde en de daarop volgende 307 gulden. De gemeenteraad ging ak koord met het voorstel van het colle ge van b. en w. om de jaarlijkse aan passing van de eigen bijdrage aan het indexcijfer te delegeren aan b. en w. betaald. Het gaat dan met name om projecten van de Rieburch uit Sint- Maartensdijk en Ter Tolne uit Tholen omdat deze basisscholen relatief veel allochtone kinderen hebben. Als de projecten voor deze scholen zo wor den herschreven dat ze in onder de zogenaamde OALT-gelden vallen, kunnen alle ingediende projecten doorgaan, zij het met een forse kor ting, want de scholen vroegen voor dit jaar ruim een ton en krijgen nu dik 71.000 gulden. mille beschikbaar gesteld. Door en kele meevallers en doordat de toe- zichtkosten van gemeentewerken zijn geboekt op de post bijzonder speciaal onderwijs, zijn de kosten lager uitgevallen. Onderhoud scholen bijna 63 mil le. Het buitenonderhoud van de openbare scholen in de gemeente Tholen zal dit jaar 62.633 gulden vergen. Dit is een jaarlijks terugko mend bedrag. project doorgaat zou ik ook mijn dochter mee willen laten doen." De kinderen krijgen met Opstap een extra steuntje in de rug om de aansluiting op de basisschool vlot ter te laten verlopen, zegt coördi nator B. de Jaeger van het RPZC. Er zijn twee cursussen, eentje voor kinderen van 2 tot 4 jaar (Opstap je) en eentje van 4 tot 6 jaar (Op stap). Bij de kleintjes staat de ont- Ze zegt dat nadrukkelijk niet in ver wijtende zin, maar meer als een op roep om toch vooral niet te aarzelen kinderen die speciaal onderwijs no dig hebben, dat ook zo snel moge lijk te bieden. De Veste telt nu ruim dertig leerlingen. Dat aantal zou aanzienlijk hoger uitvallen als alle leerkrachten van de basisscholen op het eiland de 'zorg voor de leer lingen allemaal even hoog in het vaandel hebben staan.' Mevr. Pe- kelsma reageert desgevraagd op het onlangs uitgevoerde Cito-onder- zoek waaruit blijkt dat basisscholen te veel kinderen met leerproblemen hebben (en krijgen) die ze niet kun nen opvangen. Dat komt omdat de rijksoverheid zoveel mogelijk pro bleemkinderen op de 'gewone' ba sisschool wil houden. Bij De Veste zijn ze zelfs bang dat de minister van onderwijs het speciale basison derwijs op termijn wil afschaffen. „Ik hoop dat de minister bijtijds in ziet dat het niet handig is om dit soort scholen op te heffen. Er ko men steeds meer kinderen die aan deze vorm van onderwijs behoefte hebben", ervaart mevr. Pekelsma. Ze wijst daarbij op ontwikkelingen in de randstad waar wachtlijsten voor het speciaal basisonderwijs zijn ontstaan. „Dat is op Tholen ge lukkig niet nodig. Als bij ons leer lingen worden aangemeld, kunnen we ze vrij snel plaatsen." Brenda Fidder, voorlichtster bij het ministerie van onderwijs, zegt dat er geen enkele aanleiding is te ver onderstellen dat het speciaal onder wijs 'de nek wordt omgedraaid'. Wel moet de basisschool keuzes gaan maken. „Landelijk is er uitge komen dat 3,8 procent van de leer lingen van het basisonderwijs ei genlijk rijp is voor speciaal on derwijs. Wij hebben gezegd dat dan twee procent van het daarvoor be stemde budget naar het speciaal on derwijs gaat en 1,8 procent naar het reguliere basisonderwijs." Wel gaf het ministerie de basisscholen de opdracht mee samenwerkingsver banden te creëren van minimaal 2000 leerlingen. Fidder: „Zit een samenwerkingsverband onder die twee procent, dan houden ze geld over." Volgens Fidder krijgen de wikkeling via het spelen voorop en wordt er veel aandacht aan het contact tussen moeder en kind be steed. Elke week bezoekt Cora van de Ree-Timmermans van het RPCZ het betreffende gezin om de activiteiten voor moeder en kind te begeleiden. Bij de ouders met kinderen van 4 tot 6 jaar, komt ze een keer in de twee weken een uur om met de moeder de opdrachtjes te bespre ken en na te kijken wat er is ge maakt. Ze oefenen in het voorle zen, de kinderen leren kleuren en begrippen, doen luisterspelletjes, knippen en plakken om de moto riek te verbeteren en maken kennis met de geschreven taal. De achtergrond van de gezinnen is zeer divers. Ze komen uit Surina me, Bosnië, Macedonië, Egypte, Irak, Marokko en Turkije (tweede generatie), maar ook uit Nederland en België. Een keer in de veertien dagen wordt er een groepsbijeenkomst gehouden met alle ouders. Meestal zijn het de moeders die komen. Dan wordt er gepraat over het op voeden. De Jaeger: „Over slaap- en basisscholen ongeveer 5000 gulden per jaar per leerling. Het speciaal onderwijs ontvangt 9000 gulden per leerling. De verdeling van de gelden moet wat haar betreft, wor den uitgemaakt binnen de samen werkingsverbanden. De Veste maakt deel uit van het sa menwerkingsverband Tholen. Aan dat samenwerkingsverband doen vijftien basisscholen mee met bij elkaar 1500 leerlingen. Het samen werkingsverband Tholen kent een lange geschiedenis, zegt mevr. Pe kelsma. Die begint eind jaren ze ventig als Tholen betrokken wordt bij een experiment dat uiteindelijk leidt tot het project Weer samen naar school dat nu door het ministe rie van onderwijs wordt gekoesterd. Dat betekent volgens mevr. Pekels ma dat Tholen eigenlijk een lande lijke voortrekkersrol vervult als het gaat om samenwerking tussen ge eetproblemen, over het stellen van grenzen, en wat te doen met kinde ren die niet willen luisteren." Ook wordt geprobeerd de ouders meer inzicht te geven over de Neder landse samenleving en het school systeem. Er wordt een bezoek aan school gebracht, uitgelegd hoe de bibliotheek gebruikt kan worden en hoe je je kunt opgeven voor bij voorbeeld een peuterspeelzaal. „Zorgen dat je de weg kent en op die manier ook integratie bevorde ren." Volgens De Jager meldt een deel van de ouders zichzelf aan, maar aanmelding gebeurt ook in overleg met de school, via de peuterspeel zaal, het consultatiebureau voor kleuters of via de kinderopvang. Deelname is vrijwillig. In de perio de 1996-1998 deden er 19 kinderen mee, de afgelopen periode 17. Soms spreken de ouders geen Ne derlands. Dan moet Cora zich be helpen met een beetje Engels of Frans. Of met gebaren duidelijk maken wat nu de bedoeling is. „Meestal lukt het wel. Elke keer neem ik een blaadje van een van de opdrachten mee naar huis. Dat doe -r wone en speciale basisscholen. Zij het dat de reformatorische basis scholen (eigen samenwerkingsver band) en de katholieke basisschool (doet samen met basisscholen in Bergen op Zoom) niet aan de Thoolse samenwerking meedoen. Pekelsma: „Om voor subsidie in aanmerking te komen, moesten we minimaal 2000 leerlingen hebben. De deelnemende Thoolse scholen kwamen niet verder dan 1500. Van daar dat we samenwerken met Zie- rikzee." De minister vindt nu dat kinderen zich beter ontwikkelen op een 'ge wone' school en heeft aan het door verwijzen van een kind naar het speciale basisonderwijs een maxi mumpercentage van twee gesteld. Daarnaast, zo geeft het ministerie toe, is het niet alleen een kwestie van ontwikkeling, maar ook van geld. Een kind op het speciaal on derwijs kost veel meer dan een kind op een reguliere basisschool. Mevr. Pekelsma vindt dat percenta ik in een map en die krijgen ze mee aan het einde van de cursus. Dan kunnen ze de vooruitgang zien die er geboekt is." De Jaeger: „Komen de gezinnen uit verre landen, dan wordt hier verwacht dat ze overal aan mee doen, dat de ouders voorlezen en spelletjes doen. Dat is niet overal zo. Veel vrouwen weten niet hoe ze dat moeten doen. Met Opstap ge ven we moeders en kinderen wat extra's. Ook Nederlandse kinderen die het risico lopen dat ze in ont wikkeling achter gaan lopen." Van Kempen feliciteerde de kinde ren en de ouders met het diploma. Hij had in de mappen gezien dat er veel onderwerpen aan de orde ge weest zijn. En dat Opstap een ma nier is om 'de weg te vinden' in de Nederlandse samenleving. „Som migen zijn van ver gekomen en voor hen is de Nederlandse taal best moeilijk. Zelf heb ik een half jaar in Libanon gewoond en daar spreken ze Arabisch. Ik weet maar een paar woorden. Om echt de taal goed te leren, is niet eenvoudig. Ne derlands is ook een lastige taal. Ik vind het knap van jullie om in zo'n korte tijd zoveel Nederlands te leren dat je over de kinderen kan praten, of over school of over het weer." ■r ge van twee te laag. Volgens haar zijn er veel meer kinderen waar voor het speciaal onderwijs een uit komst is. Alleen is dat aantal heel moeilijk te schatten. Toetsinstituut CITO deed onderzoek naar de pro blematiek en constateerde dat een aanzienlijk aantal leerlingen op ba sisscholen beter af zou zijn in het speciaal onderwijs. Vergeleken werden de rekenprestaties van leer lingen van het reguliere onderwijs met die van het speciaal onderwijs. De kinderen die het speciaal onder wijs nodig hebben, blijken dan zo ver achter te lopen bij hun leeftijds genoten dat plaatsing op een gewone school geen zin heeft, zeg gen de onderzoekers. CITO komt tot de conclusie dat het gemiddelde niveau van leerlingen van 13 jaar die speciaal onderwijs nodig zouden hebben, vergelijkbaar is met een kind van 10 jaar op een reguliere basisschool. Dat betekent volgens de onderzoekers dat het speciaal onderwijs onmisbaar is. Mevr. Pekelsma onderschrijft die opvatting van harte. „Het is moei lijk voor gewone basisscholen om kinderen met dyslexie, faalangst of met leerproblemen plus faalangst op te vangen. De zorg voor de leer lingen staat in Tholen hoog in het vaandel. Toch heb ik bij het door verwijzen naar onze school wel eens het gevoel van: Had dat niet eerder gekund." De consequenties van het te laat doorsturen zijn volgens de locatie leidster van De Veste groot. „Moei lijk lerende kinderden die te lang op de gewone basisschool zitten, krijgen in de gaten dat ze de leer stof niet zo snel oppikken als ande re kinderen. Daardoor kunnen ze een negatief zelfbeeld krijgen. Ze denken dan: 'Ik kan het niet. Het is te moeilijk voor me'. En dat nega tieve zelfbeeld is moeilijk weer om te draaien. Daar gaat voor onze leerkrachten veel energie in zitten. We moeten de leerlingen weer in een positieve gedacfitengang krij-„ gen. We doen dat met kleine pasjes en we doen het ook voor. En we blijven herhalen totdat de kinderen het wél kunnen. Het is overigens niet alleen een kwestie van een ne gatief zelfbeeld, maar vaak een combinatie van factoren zoals dys lexie en ontwikkelingsachters tand." Ook vanuit de ouders krijgt De Ves te regelmatig de vraag hoe ze hun kinderen thuis het best kunnen be geleiden. Een speciaal aan De Veste verbonden maatschappelijk werk ster probeert de ouders te helpen op een positieve manier met hun kind om te gaan. Mevr. Pekelsma: „Ver der geven we regelmatig een cursus voor ouders van kinderen die bij ons op school zitten. In de cursus wordt behandeld hoe je als ouders de kinderen het beste kunt begelei den." Gebleken is dat de ouders erg open staan voor informatie en veel van die cursussen opsteken. Bovenschools directeur L.A. Hel- lemons van de federatie openbare basisscholen Tholen, heeft niet de indruk dat te laat doorverwijzen vaak voorkomt. „We hebben een uitstekend samenwerkingsverband binnen het project Weer samen" r naar school. Er is intensief contact tussen de overige basisscholen en, De Veste. Er vinden regelmatig ge sprekken plaats en mij is niet ge-1 bleken dat er, afgezien van kleine fricties, fouten worden gemaakt." „Maar de opdracht van het minis terie is duidelijk", zegt hij er gelijk achter. „We moeten kinderen zo lang mogelijk op de reguliere ba sisschool houden. Daaraan worden bakken met geld uitgegeven. We zijn op Tholen redelijk begiftigd met faciliteiten. Het accent ligt op de onderbouw. Leerlingen boven groep vier moet je niet meer ver wijzen." Hellemons is er trots op dat het per- centage verwijzingen op Tholen slechts 1,8% bedraagt. Door dat gunstige percentage zitten de basis- scholen goed in de financiële mid delen. „Komt dat aantal boven de twee procent, dan zouden we een formatieplaats en faciliteiten van dei basisscholen aan De Veste moeten afstaan." Hij ontkent dat het aantal kinderen dat naar De Veste wordt' verwezen kunstmatig onder de" twee procent wordt gehouden. „Dan zou je jezelf voor de gek hou-1 den." Dat neemt niet weg dat het leeuwendeel van de middelen naar 1 de gewone basisscholen gaat. En dat terwijl mevr. Pekelsma best wat meer geld zou willen hebben. „We- hebben drie groepen. Ik zou graag" voldoende geld hebben om voor die groepen een klassenassistent te<- kunnen betalen." Etentjes met particulieren, instel-, lingen en bedrijven worden zoveel" mogelijk vermeden. Soms is hetf onvermijdelijk, bijvoorbeeld om op korte termijn een bespreking te kunnen beleggen. Soms hoort het er gewoon bij. Is het etentje noodza-J kelijk of gewenst, dan dient altijd eerst te worden overwogen of de gemeente de kosten daarvan zelf; moet betalen. Afgesproken kan- worden, dat de bestuurder die heU betreft, achteraf verantwoording af- legt aan bijvoorbeeld de burge- meester. In beginsel worden geen declaraties voor reis- en verblijfkosten bij be drijven en instanties ingediend. Uit gangspunt is, dat de gemeente zelf de reizen betaalt. Als de instanties, het bedrijf, belang heeft bij de dienstreis en de reis zou uit dien hoofde door die instantie/dat bedrijf betaald wroden, dient vooraf over- - leg binnen het orgaan waarvan de gene die de reis aangeboden krijgt deel uitmaakt, plaats te vinden. Steeds dient vooraf in alle openheid overleg plaats te vinden over de a aanvaardbaarheid van de reis. Uitnodigingen aan het college van-1' b. en w. worden centraal verzameld en vermeld op een bijlage bij de' agenda voor de b. en w.-vergade- ring. Daar worden afspraken ge- - maakt, wie waar naar toegaat. De integriteitsregels dienen een of ficiële status te krijgen. Na het ad vies van de commissie middelen zullen b. en w. aan de gemeenteraad van Tholen vragen om de afspraken te bekrachtigen. De specialist voor de particuliere en klein zakelijke markt Computers, netwerken, printers, faxen. Zaktelefoons, telefoon centrales. Beeld en geluid. Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15 ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Advertentie I.M. Kinderen zetten hun handtekening op het diploma bij Corrie van der Ree-Timmermans (links) die op huisbezoek ging bij de leerlingen. Integer besturen, zo staat in de nota den handelingen. Het aanbieden van bestuurlijke integriteit, is meer dan cadeaus aan een bestuurder gebeurt de afwezigheid van fraude en cor ruptie. Bestuurlijke en ambtelijke integriteit staat ook voor onkreuk baarheid en rechtschapenheid, loya liteit, onpartijdigheid, objectiviteit en rechtvaardigheid. Ook gewenst gedrag ten aanzien van het gebruik van gemeentelijke eigendommen in de breedste zin van het woord valt eronder. De raadscommissie midde len brengt dinsdagavond advies uit aan b. en w. over deze nota bestuur lijke integriteit. Medio 1998 vroeg het college al om de notitie. Integriteit noemen b. en w. juist voor overheden van groot belang omdat deze voor de burgers borg moeten staan voor eerlijkheid. „Wanneer de gemeente Tholen niet het vertrouwen geniet van de bur gers, wordt daarmee afbreuk gedaan aan onze democratische rechts staat." Het college noemt integriteit vooral een attitude, een houding, een opstelling. De gedragsregels die opgesteld zijn, zijn een toetsingska der voor de dagelijkse praktijk. De integriteit van de gemeente Tho len was in het geding toen mede werkers van de vuilnisophaaldienst geld aangenomen bleken te hebben voor het verrichten van diensten die in strijd waren met de regels. Dat leidde zelfs tot ontslag en discipli naire maatregelen. Het college wil nu helder maken dat er normen zijn en dat iedereen er zich aan houdt. Achterkamertjespo litiek is hierbij uit den boze. Er dient een open discussie gevoerd te worden over wat ongewenst gedrag is. Of het dan gaat om het aanne men van cadeaus, het aanvaarden van nevenfuncties, het meenemen van kantoorartikelen of het voeren van privé-gesprekken, over al die zaken die afspraken gemaakt te worden. Bovendien dient gecontro leerd te worden of ze ook nageleefd worden. Zaken waar wettelijk gezien - het strafrecht en het civielrecht - geen reden voor maatregelen is, kan wel gevolgen hebben voor de politieke carrière van een bestuurder. In de Gemeentewet staan een aantal on verenigbare betrekkingen en verbo- in beginsel altijd in de openbaarheid en worden eigendom van de ge meente. Bestuurders geven geen ge legenheid tot het aanbieden van gunsten - in welke vorm dan ook - en vragen hierom ook niet. Bestuur ders stralen een grote terughou dendheid uit ten aanzien van het ac cepteren van gunsten. Bestuurders zijn altijd bereid om signalen vanuit de samenleving over vermeend niet- integer bestuurlijk gedrag serieus te (doen) onderzoeken. Het aannemen van geschenken met louter een symboolfunctie (bloe men ter verwelkoming, fles wijn als dank) of een ceremonieel karakter (aanbieden rapport) is toegestaan wanneer dit in relatie staat tot het gepresenteerde (houden lezing, ver richten opening). Het aannemen van kerstattenties is toegestaan, tenzij er naar het oor deel van de ontvanger een onjuiste verhouding is tussen de waarde van de attentie en de (vermoede) in vloed van de ontvangen in proces sen waarbij de schenker en de ge meente zijn betrokken. De grens van 100 gulden biedt daarbij een houvast. De gemeente heeft een strop van 21.460 gulden omdat de erfpacht van een perceel grond in de Slabbe coornpolder niet geïnd kan worden. Op de grond zou eerst een bedrijfs verzamelgebouw komen. Toen dat niet doorging, streek Woonservice Nederland er in een semi-permanen- te ruimte neer. De bezetting van het kantoor was echter gering. Veel meer was er sprake van een telefoni sche doorschakeling. De gemeente kan naar zijn geld fluiten, zo blijkt uit de bestuursrapportage. 'Als ver zachting wordt aangevoerd, dat de kapitaallast met 8265 gulden daalt, ervan uitgaande dat het perceel bin nen afzienbare tijd wordt verkocht. Dan wordt het nadelig verschil te- gebracht tot 13.195 gulden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9