„Verwijs de leerlingen niet te laat
door naar het speciaal onderwijs"
VERJflflL
u
'Echt elke dag een half uur samen
werken aan een bepaalde opdracht'
Onkreukbaarheid van ambtenaren
en bestuurders moet overeind blijven
Enquête onder 350 jongeren
over Thools informatiepunt
Vestigingsleidster H. Pekelsma-Vugteveen van De Veste:
Aanpassing de
Veste goedkoper
Kinderen met diploma Opstap beter uitgerust voor basisschool
Kerstattentie tot maximaal 100 gulden toegestaan
Donderdag 8 juni 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Op initiatief van de stichting jeugd- en jongerenwerk
hebben twee stagiaires van de Ichtushogeschool uit Rot
terdam een schriftelijke enquête uitgevoerd onder 350
jongens en meisjes in de gemeente Tholen. Centraal
stond daarbij de vraag of er behoefte is aan een jonge-
reninformatiepunt.
v
Leerlingenvervoer
vijftig mille duurder
Projecten scholen
vergen meer geld
,,Op school kan Marvin nu
veel beter mee. Dat merk
ik. Als moeder heb ik door
Opstap meer aandacht aan
hem besteed. Echt elke dag
een half uur werken aan
een bepaalde opdracht.
Daar moet je dan echt tijd
voor maken." Mevrouw
Gangasingh uit Tholen is
blij dat ze mee heeft ge
daan aan de cursus Opstap
van het regionaal pedago
gisch centrum Zeeland
(RPCZ). Een methode om
kinderen beter aan te laten
sluiten op de basisschool.
Woensdagmiddag kregen
17 kinderen in de voorma
lige kleuterschool in Sint-
Maartensdijk een diploma
van wethouder W.C. van
Kempen waar ze met grote
letters hun handtekening
op schreven.
De Thoolse basisscholen
doen er in sommige geval
len goed aan moeilijk le
rende kinderen eerder dan
nu in de praktijk wordt er
varen, door te verwijzen
naar de speciale scholen
voor basisonderwijs. Dat
zegt mevrouw H. Pekels
ma-Vugteveen, vestigings
leidster van de speciale
basisschool De Veste in
Tholen.
Keuzes maken
Grenzen stellen
Percentage te laag
Vooruitgang
Onmisbaar
Geen fouten
Openheid
Verjaal
De multimedia
specialist
de regio
s
Een vuilnisman mag geen geld aannemen wanneer hij een
inwoner of een bedrijf extra diensten levert. Wanneer de
burger of de ondernemer hem echter rond de kerstdagen
wil bedanken met een attentie mag dat wel. Als het de 100
gulden maar niet te boven gaat. Ambtenaren en gemeente
bestuurders dienen etentjes van bedrijven, instellingen en
particulieren zoveel mogelijk te mijden. Als een maaltijd
nodig is wegens een lange bespreking, dan moet dat uit de
gemeentekas betaald worden. De integriteit van ambtena
ren en bestuurders moet recht overeind blijven.
Privégesprekken
Bloemen
Strop gemeente
Slabbecoornpolder
van 21.460 gulden
f
Zo'n informatiepunt (JIP) is een
minder 'zware' instelling dan het
inmiddels opgeheven jongeren ad
vies- en informatiebureau (JAIB) in
Tholen. Daar werd namelijk ook
hulp verleend en advies gegeven,
maar de stichting jeugd- en jonge
renwerk wil nu uitsluitend informa
tie bieden op het gebied van xtc,
sexualiteit, relatieproblemen, stu
diefinanciering en dergelijke. De
rijksoverheid verstrekt via postkan
toren en bibliotheken ook informa
tie, maar volgens Wil Berkelaar van
de stichting jeugd- en jongerenwerk
is de drempel van de bibliotheek
voor leerlingen van het voortgezet
beroepsonderwijs te hoog. „En niet
iedereen heeft ook internet." Overi
gens is het opvallend, dat in deze
enquête onder jongeren internet to
taal niet aan de orde komt.
De resultaten van het onderzoek
zullen half juni bekend worden ge
maakt. Debbie van Vliet uit Steen
bergen en Wanda Catsman uit Ca-
pelle a/d IJssel, beiden eerste jaars
culturele- en maatschappelijke vor
ming, hebben zestien weken stage
gelopen bij het jeugd- en jongeren
werk Tholen. Tachtig uren hebben
ze aan de enquête besteed. Daar
voor bezochten ze het Scheldecol-
lege in Sint-Maartensdijk, waar 175
leerlingen hebben meegedaan aan
het onderzoek. Van ongeveer de
helft van de basisscholen - hoofd
zakelijk alleen het openbaar onder
wijs - hebben 150 leerlingen mee
gewerkt. Daarnaast vulden nog 20
bezoekers van het arbeidsbureau
het enquêteformulier in. Doelgroep
was de leeftijdscategorie 12 tot 25
jaar.
Zeker na het verdwijnen van De Burcht (afdeling voor voortgezet onderwijs) is speciale basisschool De Veste klein geworden.
De gemeente Tholen denkt, dat het
leerlingenvervoer 50.000 gulden
duurder uitvalt dan was begroot. Voor
2000 was uitgegaan van 640.000 gul
den, maar over de eerste drie maan
den was al 220 mille uitbetaald, wat
op jaarbasis een bedrag van 690.000
gulden zou betekenen. In verband
met de nieuwe aanbestedingen die
voor de komende drie jaar zullen
plaatsvinden, dient bij de bestuurs-
rapportage van 1 oktober een beslis-
Om projecten voor onderwijsachters
tanden op basisscholen te kunnen uit
voeren, is dit en volgend jaar 36.136
gulden meer nodig dan begroot. De
gemeente wil dit tekort dekken door
enkele projecten een beetje aan te
passen zodat ze met geld uit de pot
voor onderwijsachterstanden voor al
lochtone leerlingen kunnen worden
De aanpassing van het gebouw van
speciale basisschool de Veste in
Tholen voor de stichting regionaal
opleidingscentrum Zeeland (ROC)
is 26.300 gulden goedkoper uitge
vallen dan eerst was geraamd. De
gemeente had voor het gereed ma
ken van de leegstaande lokalen ten
behoeve van de ROC-cursussen 135
Sinds 1996 betaalt de gemeente de
kosten voor deze cursus. De kos
ten voor de nu afgeronde cursus
bedroegen 130.000 gulden voor de
coördinatie, uitvoering en materia
len.
Marvin is bijna vijf en zit in groep
twee. In twee jaar tijd maakte hij
56 opdrachtjes. De familie Gan
gasingh kwam zeven jaar geleden
uit Suriname naar Nederland en
woont nu drie jaar in Tholen. Via
een leerkracht op school kwam
mevrouw Gangasingh met Marvin
bij Opstap terecht. „We hebben er
veel aan gehad. Ook op school
merk ik dat het beter gaat. Als
moeder heb ik meer tijd aan hem
besteed. Ik denk dat ik zonder Op
stap het niet zo makkelijk had ge
daan. Dan ben je met zoveel ande
re dingen bezig. Nu moest je elke
dag echt tijd maken. Meestal de
den we het na school. Eerst even
wat drinken en dan een half uurtje
hem een bepaalde opdracht laten
maken. Hij heeft er 56 gedaan en
er waren er maar twee fout. Als het
sing te worden genomen. Voor dit
jaar zijn de eigen bijdragen vastge
steld (voor gezinnen met een totaal
inkomen van 41.000 gulden of meer)
voor de verordening leerlingenver
voer. Het drempelbedrag (eigen bij
drage) voor het eerste en tweede kind
bedraagt 615 gulden. Voor het derde
kind is dat 412 gulden en voor het
vierde en de daarop volgende 307
gulden. De gemeenteraad ging ak
koord met het voorstel van het colle
ge van b. en w. om de jaarlijkse aan
passing van de eigen bijdrage aan het
indexcijfer te delegeren aan b. en w.
betaald. Het gaat dan met name om
projecten van de Rieburch uit Sint-
Maartensdijk en Ter Tolne uit Tholen
omdat deze basisscholen relatief veel
allochtone kinderen hebben. Als de
projecten voor deze scholen zo wor
den herschreven dat ze in onder de
zogenaamde OALT-gelden vallen,
kunnen alle ingediende projecten
doorgaan, zij het met een forse kor
ting, want de scholen vroegen voor
dit jaar ruim een ton en krijgen nu
dik 71.000 gulden.
mille beschikbaar gesteld. Door en
kele meevallers en doordat de toe-
zichtkosten van gemeentewerken
zijn geboekt op de post bijzonder
speciaal onderwijs, zijn de kosten
lager uitgevallen.
Onderhoud scholen bijna 63 mil
le. Het buitenonderhoud van de
openbare scholen in de gemeente
Tholen zal dit jaar 62.633 gulden
vergen. Dit is een jaarlijks terugko
mend bedrag.
project doorgaat zou ik ook mijn
dochter mee willen laten doen."
De kinderen krijgen met Opstap
een extra steuntje in de rug om de
aansluiting op de basisschool vlot
ter te laten verlopen, zegt coördi
nator B. de Jaeger van het RPZC.
Er zijn twee cursussen, eentje voor
kinderen van 2 tot 4 jaar (Opstap
je) en eentje van 4 tot 6 jaar (Op
stap). Bij de kleintjes staat de ont-
Ze zegt dat nadrukkelijk niet in ver
wijtende zin, maar meer als een op
roep om toch vooral niet te aarzelen
kinderen die speciaal onderwijs no
dig hebben, dat ook zo snel moge
lijk te bieden. De Veste telt nu ruim
dertig leerlingen. Dat aantal zou
aanzienlijk hoger uitvallen als alle
leerkrachten van de basisscholen
op het eiland de 'zorg voor de leer
lingen allemaal even hoog in het
vaandel hebben staan.' Mevr. Pe-
kelsma reageert desgevraagd op het
onlangs uitgevoerde Cito-onder-
zoek waaruit blijkt dat basisscholen
te veel kinderen met leerproblemen
hebben (en krijgen) die ze niet kun
nen opvangen. Dat komt omdat de
rijksoverheid zoveel mogelijk pro
bleemkinderen op de 'gewone' ba
sisschool wil houden. Bij De Veste
zijn ze zelfs bang dat de minister
van onderwijs het speciale basison
derwijs op termijn wil afschaffen.
„Ik hoop dat de minister bijtijds in
ziet dat het niet handig is om dit
soort scholen op te heffen. Er ko
men steeds meer kinderen die aan
deze vorm van onderwijs behoefte
hebben", ervaart mevr. Pekelsma.
Ze wijst daarbij op ontwikkelingen
in de randstad waar wachtlijsten
voor het speciaal basisonderwijs
zijn ontstaan. „Dat is op Tholen ge
lukkig niet nodig. Als bij ons leer
lingen worden aangemeld, kunnen
we ze vrij snel plaatsen."
Brenda Fidder, voorlichtster bij het
ministerie van onderwijs, zegt dat
er geen enkele aanleiding is te ver
onderstellen dat het speciaal onder
wijs 'de nek wordt omgedraaid'.
Wel moet de basisschool keuzes
gaan maken. „Landelijk is er uitge
komen dat 3,8 procent van de leer
lingen van het basisonderwijs ei
genlijk rijp is voor speciaal on
derwijs. Wij hebben gezegd dat dan
twee procent van het daarvoor be
stemde budget naar het speciaal on
derwijs gaat en 1,8 procent naar het
reguliere basisonderwijs." Wel gaf
het ministerie de basisscholen de
opdracht mee samenwerkingsver
banden te creëren van minimaal
2000 leerlingen. Fidder: „Zit een
samenwerkingsverband onder die
twee procent, dan houden ze geld
over." Volgens Fidder krijgen de
wikkeling via het spelen voorop en
wordt er veel aandacht aan het
contact tussen moeder en kind be
steed. Elke week bezoekt Cora
van de Ree-Timmermans van het
RPCZ het betreffende gezin om de
activiteiten voor moeder en kind te
begeleiden.
Bij de ouders met kinderen van 4
tot 6 jaar, komt ze een keer in de
twee weken een uur om met de
moeder de opdrachtjes te bespre
ken en na te kijken wat er is ge
maakt. Ze oefenen in het voorle
zen, de kinderen leren kleuren en
begrippen, doen luisterspelletjes,
knippen en plakken om de moto
riek te verbeteren en maken kennis
met de geschreven taal.
De achtergrond van de gezinnen is
zeer divers. Ze komen uit Surina
me, Bosnië, Macedonië, Egypte,
Irak, Marokko en Turkije (tweede
generatie), maar ook uit Nederland
en België.
Een keer in de veertien dagen
wordt er een groepsbijeenkomst
gehouden met alle ouders. Meestal
zijn het de moeders die komen.
Dan wordt er gepraat over het op
voeden. De Jaeger: „Over slaap- en
basisscholen ongeveer 5000 gulden
per jaar per leerling. Het speciaal
onderwijs ontvangt 9000 gulden
per leerling. De verdeling van de
gelden moet wat haar betreft, wor
den uitgemaakt binnen de samen
werkingsverbanden.
De Veste maakt deel uit van het sa
menwerkingsverband Tholen. Aan
dat samenwerkingsverband doen
vijftien basisscholen mee met bij
elkaar 1500 leerlingen. Het samen
werkingsverband Tholen kent een
lange geschiedenis, zegt mevr. Pe
kelsma. Die begint eind jaren ze
ventig als Tholen betrokken wordt
bij een experiment dat uiteindelijk
leidt tot het project Weer samen
naar school dat nu door het ministe
rie van onderwijs wordt gekoesterd.
Dat betekent volgens mevr. Pekels
ma dat Tholen eigenlijk een lande
lijke voortrekkersrol vervult als het
gaat om samenwerking tussen ge
eetproblemen, over het stellen van
grenzen, en wat te doen met kinde
ren die niet willen luisteren." Ook
wordt geprobeerd de ouders meer
inzicht te geven over de Neder
landse samenleving en het school
systeem. Er wordt een bezoek aan
school gebracht, uitgelegd hoe de
bibliotheek gebruikt kan worden
en hoe je je kunt opgeven voor bij
voorbeeld een peuterspeelzaal.
„Zorgen dat je de weg kent en op
die manier ook integratie bevorde
ren."
Volgens De Jager meldt een deel
van de ouders zichzelf aan, maar
aanmelding gebeurt ook in overleg
met de school, via de peuterspeel
zaal, het consultatiebureau voor
kleuters of via de kinderopvang.
Deelname is vrijwillig. In de perio
de 1996-1998 deden er 19 kinderen
mee, de afgelopen periode 17.
Soms spreken de ouders geen Ne
derlands. Dan moet Cora zich be
helpen met een beetje Engels of
Frans. Of met gebaren duidelijk
maken wat nu de bedoeling is.
„Meestal lukt het wel. Elke keer
neem ik een blaadje van een van de
opdrachten mee naar huis. Dat doe
-r
wone en speciale basisscholen. Zij
het dat de reformatorische basis
scholen (eigen samenwerkingsver
band) en de katholieke basisschool
(doet samen met basisscholen in
Bergen op Zoom) niet aan de
Thoolse samenwerking meedoen.
Pekelsma: „Om voor subsidie in
aanmerking te komen, moesten we
minimaal 2000 leerlingen hebben.
De deelnemende Thoolse scholen
kwamen niet verder dan 1500. Van
daar dat we samenwerken met Zie-
rikzee."
De minister vindt nu dat kinderen
zich beter ontwikkelen op een 'ge
wone' school en heeft aan het door
verwijzen van een kind naar het
speciale basisonderwijs een maxi
mumpercentage van twee gesteld.
Daarnaast, zo geeft het ministerie
toe, is het niet alleen een kwestie
van ontwikkeling, maar ook van
geld. Een kind op het speciaal on
derwijs kost veel meer dan een kind
op een reguliere basisschool.
Mevr. Pekelsma vindt dat percenta
ik in een map en die krijgen ze mee
aan het einde van de cursus. Dan
kunnen ze de vooruitgang zien die
er geboekt is."
De Jaeger: „Komen de gezinnen
uit verre landen, dan wordt hier
verwacht dat ze overal aan mee
doen, dat de ouders voorlezen en
spelletjes doen. Dat is niet overal
zo. Veel vrouwen weten niet hoe ze
dat moeten doen. Met Opstap ge
ven we moeders en kinderen wat
extra's. Ook Nederlandse kinderen
die het risico lopen dat ze in ont
wikkeling achter gaan lopen."
Van Kempen feliciteerde de kinde
ren en de ouders met het diploma.
Hij had in de mappen gezien dat er
veel onderwerpen aan de orde ge
weest zijn. En dat Opstap een ma
nier is om 'de weg te vinden' in de
Nederlandse samenleving. „Som
migen zijn van ver gekomen en
voor hen is de Nederlandse taal
best moeilijk. Zelf heb ik een half
jaar in Libanon gewoond en daar
spreken ze Arabisch. Ik weet maar
een paar woorden. Om echt de taal
goed te leren, is niet eenvoudig. Ne
derlands is ook een lastige taal. Ik
vind het knap van jullie om in zo'n
korte tijd zoveel Nederlands te leren
dat je over de kinderen kan praten,
of over school of over het weer."
■r
ge van twee te laag. Volgens haar
zijn er veel meer kinderen waar
voor het speciaal onderwijs een uit
komst is. Alleen is dat aantal heel
moeilijk te schatten. Toetsinstituut
CITO deed onderzoek naar de pro
blematiek en constateerde dat een
aanzienlijk aantal leerlingen op ba
sisscholen beter af zou zijn in het
speciaal onderwijs. Vergeleken
werden de rekenprestaties van leer
lingen van het reguliere onderwijs
met die van het speciaal onderwijs.
De kinderen die het speciaal onder
wijs nodig hebben, blijken dan zo
ver achter te lopen bij hun leeftijds
genoten dat plaatsing op een
gewone school geen zin heeft, zeg
gen de onderzoekers.
CITO komt tot de conclusie dat het
gemiddelde niveau van leerlingen
van 13 jaar die speciaal onderwijs
nodig zouden hebben, vergelijkbaar
is met een kind van 10 jaar op een
reguliere basisschool. Dat betekent
volgens de onderzoekers dat het
speciaal onderwijs onmisbaar is.
Mevr. Pekelsma onderschrijft die
opvatting van harte. „Het is moei
lijk voor gewone basisscholen om
kinderen met dyslexie, faalangst of
met leerproblemen plus faalangst
op te vangen. De zorg voor de leer
lingen staat in Tholen hoog in het
vaandel. Toch heb ik bij het door
verwijzen naar onze school wel
eens het gevoel van: Had dat niet
eerder gekund."
De consequenties van het te laat
doorsturen zijn volgens de locatie
leidster van De Veste groot. „Moei
lijk lerende kinderden die te lang
op de gewone basisschool zitten,
krijgen in de gaten dat ze de leer
stof niet zo snel oppikken als ande
re kinderen. Daardoor kunnen ze
een negatief zelfbeeld krijgen. Ze
denken dan: 'Ik kan het niet. Het is
te moeilijk voor me'. En dat nega
tieve zelfbeeld is moeilijk weer om
te draaien. Daar gaat voor onze
leerkrachten veel energie in zitten.
We moeten de leerlingen weer in
een positieve gedacfitengang krij-„
gen. We doen dat met kleine pasjes
en we doen het ook voor. En we
blijven herhalen totdat de kinderen
het wél kunnen. Het is overigens
niet alleen een kwestie van een ne
gatief zelfbeeld, maar vaak een
combinatie van factoren zoals dys
lexie en ontwikkelingsachters
tand."
Ook vanuit de ouders krijgt De Ves
te regelmatig de vraag hoe ze hun
kinderen thuis het best kunnen be
geleiden. Een speciaal aan De Veste
verbonden maatschappelijk werk
ster probeert de ouders te helpen op
een positieve manier met hun kind
om te gaan. Mevr. Pekelsma: „Ver
der geven we regelmatig een cursus
voor ouders van kinderen die bij
ons op school zitten. In de cursus
wordt behandeld hoe je als ouders
de kinderen het beste kunt begelei
den." Gebleken is dat de ouders erg
open staan voor informatie en veel
van die cursussen opsteken.
Bovenschools directeur L.A. Hel-
lemons van de federatie openbare
basisscholen Tholen, heeft niet de
indruk dat te laat doorverwijzen
vaak voorkomt. „We hebben een
uitstekend samenwerkingsverband
binnen het project Weer samen" r
naar school. Er is intensief contact
tussen de overige basisscholen en,
De Veste. Er vinden regelmatig ge
sprekken plaats en mij is niet ge-1
bleken dat er, afgezien van kleine
fricties, fouten worden gemaakt."
„Maar de opdracht van het minis
terie is duidelijk", zegt hij er gelijk
achter. „We moeten kinderen zo
lang mogelijk op de reguliere ba
sisschool houden. Daaraan worden
bakken met geld uitgegeven. We
zijn op Tholen redelijk begiftigd
met faciliteiten. Het accent ligt op
de onderbouw. Leerlingen boven
groep vier moet je niet meer ver
wijzen."
Hellemons is er trots op dat het per-
centage verwijzingen op Tholen
slechts 1,8% bedraagt. Door dat
gunstige percentage zitten de basis-
scholen goed in de financiële mid
delen. „Komt dat aantal boven de
twee procent, dan zouden we een
formatieplaats en faciliteiten van dei
basisscholen aan De Veste moeten
afstaan." Hij ontkent dat het aantal
kinderen dat naar De Veste wordt'
verwezen kunstmatig onder de"
twee procent wordt gehouden.
„Dan zou je jezelf voor de gek hou-1
den." Dat neemt niet weg dat het
leeuwendeel van de middelen naar 1
de gewone basisscholen gaat. En
dat terwijl mevr. Pekelsma best wat
meer geld zou willen hebben. „We-
hebben drie groepen. Ik zou graag"
voldoende geld hebben om voor die
groepen een klassenassistent te<-
kunnen betalen."
Etentjes met particulieren, instel-,
lingen en bedrijven worden zoveel"
mogelijk vermeden. Soms is hetf
onvermijdelijk, bijvoorbeeld om op
korte termijn een bespreking te
kunnen beleggen. Soms hoort het er
gewoon bij. Is het etentje noodza-J
kelijk of gewenst, dan dient altijd
eerst te worden overwogen of de
gemeente de kosten daarvan zelf;
moet betalen. Afgesproken kan-
worden, dat de bestuurder die heU
betreft, achteraf verantwoording af-
legt aan bijvoorbeeld de burge-
meester.
In beginsel worden geen declaraties
voor reis- en verblijfkosten bij be
drijven en instanties ingediend. Uit
gangspunt is, dat de gemeente zelf
de reizen betaalt. Als de instanties,
het bedrijf, belang heeft bij de
dienstreis en de reis zou uit dien
hoofde door die instantie/dat bedrijf
betaald wroden, dient vooraf over- -
leg binnen het orgaan waarvan de
gene die de reis aangeboden krijgt
deel uitmaakt, plaats te vinden.
Steeds dient vooraf in alle openheid
overleg plaats te vinden over de a
aanvaardbaarheid van de reis.
Uitnodigingen aan het college van-1'
b. en w. worden centraal verzameld
en vermeld op een bijlage bij de'
agenda voor de b. en w.-vergade-
ring. Daar worden afspraken ge- -
maakt, wie waar naar toegaat.
De integriteitsregels dienen een of
ficiële status te krijgen. Na het ad
vies van de commissie middelen
zullen b. en w. aan de gemeenteraad
van Tholen vragen om de afspraken
te bekrachtigen.
De specialist voor de particuliere
en klein zakelijke markt
Computers, netwerken,
printers, faxen.
Zaktelefoons, telefoon
centrales.
Beeld en geluid.
Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Advertentie I.M.
Kinderen zetten hun handtekening op het diploma bij Corrie van der Ree-Timmermans (links) die op huisbezoek ging bij de leerlingen.
Integer besturen, zo staat in de nota den handelingen. Het aanbieden van
bestuurlijke integriteit, is meer dan cadeaus aan een bestuurder gebeurt
de afwezigheid van fraude en cor
ruptie. Bestuurlijke en ambtelijke
integriteit staat ook voor onkreuk
baarheid en rechtschapenheid, loya
liteit, onpartijdigheid, objectiviteit
en rechtvaardigheid. Ook gewenst
gedrag ten aanzien van het gebruik
van gemeentelijke eigendommen in
de breedste zin van het woord valt
eronder. De raadscommissie midde
len brengt dinsdagavond advies uit
aan b. en w. over deze nota bestuur
lijke integriteit.
Medio 1998 vroeg het college al om
de notitie. Integriteit noemen b. en
w. juist voor overheden van groot
belang omdat deze voor de burgers
borg moeten staan voor eerlijkheid.
„Wanneer de gemeente Tholen niet
het vertrouwen geniet van de bur
gers, wordt daarmee afbreuk gedaan
aan onze democratische rechts
staat." Het college noemt integriteit
vooral een attitude, een houding,
een opstelling. De gedragsregels die
opgesteld zijn, zijn een toetsingska
der voor de dagelijkse praktijk.
De integriteit van de gemeente Tho
len was in het geding toen mede
werkers van de vuilnisophaaldienst
geld aangenomen bleken te hebben
voor het verrichten van diensten die
in strijd waren met de regels. Dat
leidde zelfs tot ontslag en discipli
naire maatregelen.
Het college wil nu helder maken dat
er normen zijn en dat iedereen er
zich aan houdt. Achterkamertjespo
litiek is hierbij uit den boze. Er
dient een open discussie gevoerd te
worden over wat ongewenst gedrag
is. Of het dan gaat om het aanne
men van cadeaus, het aanvaarden
van nevenfuncties, het meenemen
van kantoorartikelen of het voeren
van privé-gesprekken, over al die
zaken die afspraken gemaakt te
worden. Bovendien dient gecontro
leerd te worden of ze ook nageleefd
worden.
Zaken waar wettelijk gezien - het
strafrecht en het civielrecht - geen
reden voor maatregelen is, kan wel
gevolgen hebben voor de politieke
carrière van een bestuurder. In de
Gemeentewet staan een aantal on
verenigbare betrekkingen en verbo-
in beginsel altijd in de openbaarheid
en worden eigendom van de ge
meente. Bestuurders geven geen ge
legenheid tot het aanbieden van
gunsten - in welke vorm dan ook -
en vragen hierom ook niet. Bestuur
ders stralen een grote terughou
dendheid uit ten aanzien van het ac
cepteren van gunsten. Bestuurders
zijn altijd bereid om signalen vanuit
de samenleving over vermeend niet-
integer bestuurlijk gedrag serieus te
(doen) onderzoeken.
Het aannemen van geschenken met
louter een symboolfunctie (bloe
men ter verwelkoming, fles wijn als
dank) of een ceremonieel karakter
(aanbieden rapport) is toegestaan
wanneer dit in relatie staat tot het
gepresenteerde (houden lezing, ver
richten opening).
Het aannemen van kerstattenties is
toegestaan, tenzij er naar het oor
deel van de ontvanger een onjuiste
verhouding is tussen de waarde van
de attentie en de (vermoede) in
vloed van de ontvangen in proces
sen waarbij de schenker en de ge
meente zijn betrokken. De grens
van 100 gulden biedt daarbij een
houvast.
De gemeente heeft een strop van
21.460 gulden omdat de erfpacht
van een perceel grond in de Slabbe
coornpolder niet geïnd kan worden.
Op de grond zou eerst een bedrijfs
verzamelgebouw komen. Toen dat
niet doorging, streek Woonservice
Nederland er in een semi-permanen-
te ruimte neer. De bezetting van het
kantoor was echter gering. Veel
meer was er sprake van een telefoni
sche doorschakeling. De gemeente
kan naar zijn geld fluiten, zo blijkt
uit de bestuursrapportage. 'Als ver
zachting wordt aangevoerd, dat de
kapitaallast met 8265 gulden daalt,
ervan uitgaande dat het perceel bin
nen afzienbare tijd wordt verkocht.
Dan wordt het nadelig verschil te-
gebracht tot 13.195 gulden.