Wilde taferelen bij de milieustraat
Zuneha na 30 jaar terug op Tholen
c
E. Frigge voorgedragen
als het beste raadslid
Kees van der Kleijn pakt geen gulden omkoopgeld aan
Vier vrijheden
voor mr. Schot
Skeeleren voor
Woord en Daad
Donderdag 18 mei 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Daar sta je dan als Roosendaler met je karretje sloopaf
val bij de Thoolse milieustraat. Bij de ene straat mocht
kJlij een kubieke meter stenen dumpen. Bij de andere twee
kubieke meter. En in het pandje van zijn dochter zat wel
'•een kubieke meter of tien. De Thoolse reputatie 'we zijn
jpr voor het milieu' heeft zich in het West-Brabantse snel
Verbreid. Rommel kwijt zonder kosten. En daar sta je
Sflan. Op zaterdagmorgen met het aanhangertje. Bloed,
*jzweet en tranen kostte het om het te vullen. „Sorry
^meneer. Dit kan niet. Roosendaals puin naar een Thoofse
Stnilieustraat. Van uw dochter uit Poortvliet? Kom nou.
/oont die in een kasteel dan? Neem ze maar eens mee.
laar nu moet u heus rechtsomkeert maken.
p kosten jagen
Genezingsproces
Scheldkanonnade
Serieuze controle
Recyclen
Gelij kheidsbeginsel
Festival lokale democratie in Den Haag
Lik probeer mijn beste beentje voor te zetten. Het is in
elk geval promotie voor Tholen", zegt VVD-fractievoor-
zitter mevr. E. Frigge-Hogesteeger. De Oud-Vossemeer-
se is door PZC-verslaggeefster mevr. E. Soesman voor
gedragen als beste gemeenteraadslid.' Zaterdagmiddag
Wordt in het stadhuis van Den Haag tijdens het festival
Qver lokale democratie bekend gemaakt, wie van de zes
kandidaten de prijs krijgt. Frigge is de enige vrouw en de
énige uit Zeeland die genomineerd is.
Vergunning voor
ambulance Tholen
ïs nu definitief
Prikkelende dag
Vreselijk leuk
Geen bus
Halsterse vers groothandel voor slagers strijkt neer op Welgelegen
Gisterenmiddag ging aan de Energieweg op het bedrij
venterrein Welgelegen bij Tholen de eerste paal de grond
in voor de nieuwbouw van Zuneha/Slagers Vleescentra
le. Directeur J.K. Moerland verrichtte de officiële hande
ling. In oktober hoopt het bedrijf, waar 20 mensen wer
ken, vanuit Halsteren te kunnen verhuizen. Zuneha
begon ooit in Oud-Vossemeer en richt zich met name op
de zelfstandige slagers.
Vakdiploma
I
tses van der Kleijn (50), een van de
eheerders van het eerste uur 1998)
l*an de Thoolse milieustraat in Sint-
daartendijk kan over afvalaanbie-
ers een boek schrijven. Aanstaande
aterdag gaat hij controleren of al die
anbieders wel uit Tholen komen,
egitimeren. Waarmee maakt niet
[lit. Als er maar een Thoolse postcode
staat. Hij deed het al eerder en
ntdekte toen veel 'Brabers' onder de
hensen die met hun afval aankwa-
;n.
smoesjes die ze ophangen om hun
Tuil op Tholen kwijt te raken, kent hij
luit zijn hoofd. „In Bergen op Zoom
Kogen ze maar een beperkte hoe
veelheid hout of puin inleveren. In
^Roosendaal ook. Lepelstraat idem di-
4o. Dan probeer je alles in de omge
ving om van je rommel af te komen.
hoort de mooiste verhalen", zegt
8e beheerder.
Van der Kleijn kent tientallen smoe-
*zen. Degenen die ze uitproberen ko-
Jfcen uit de wijde omtrek. De Thoolse
milieustraat is populair. Ze ligt er
rnook perfect bij. De containers zijn
erzichtelijk gerangschikt. Daar je
groenafval, daar je kleding en net na
dat je binnenkomt, staat de container
Voor klein chemisch afval al voor je
klaar.
pe inwoners van Tholen die op een
éénvoudige en doeltreffende wijze
van hun afval willen afkomen, rijden
Zaterdags even met een karretje langs
de milieustraat. Per jaar betaalt elke
Inwoner - van baby tot grijsaard -
{laar dertig gulden voor. Je merkt het
amper. Het geld is verwerkt in de ge-
picentelijke belastingen. Helaas. Als
dat met die Brabers nog even zo
doorgaat, worden die drie tientjes,
vijf tientjes. Geen verhoging om over
naar huis te schrijven, maar als het
hiet nodig is liever niet, redeneert
Wethouder K.A. Heijboer van milieu.
Hij laat onderzoek doen naar de hoe
veelheid Brabants afval in de Thoolse
joilieustraat.
Aardige mensen die Brabers, maar
als ze ons op kosten jagen, wordt het
finders, klinkt het in de praathuisjes.
Soms bij tientallen melden de Bra
banders zich 's zaterdags aan de
poort van de milieustraat in Smur-
diek, vertelt Van der Kleijn. De Bra
bers zijn soms weggestuurd uit
Roosendaal, Bergen op Zoom, Le
pelstraat of Rucphen en proberen hun
afval, doorgaans bouw en sloopafval,
dan maar in het Zeeuwse te dumpen.
„Ik ben niet van plan inwoners van
Tholen te laten betalen voor het af
val uit andere provincies", sprak
Heij-boer ferm tijdens de'laatste
bestuursvergadering van het open
baar lichaam afvalstoffenverwijde-
ring Zeeland (Olaz). Heijboer heeft
milieu in zijn portefeuille en bewaakt
onder meer die drie tientjes die Tho-
lenaren jaarlijks betalen om hun afval
weg te mogen brengen. Daarom
vroeg hij tijdens de laatste vergade
ring van het Olaz om een onderzoek.
Een onderzoek naar de mate waarin
'Brabers' hun afval afgeven bij de
Thoolse milieustraat. Ook moet wor
den uitgezocht of dat nu goed of juist
slecht is voor de financiën. Want hoe
gek het ook klinkt, het brengen van
gescheiden afval naar de containers
in Sint-Maartensdijk is een milieu
daad van de eerste orde. Meer naar de
milieustraat is minder in het milieu.
Meer afval levert het Olaz meer op.
Maar ook: meer afval verwerken kan
de burger een hoop geld kosten. Wie
er wijzer van wordt? Het milieu, wij
en zeker onze kleinkinderen, zeggen
deskundigen. Maar daarna. Dan
komt op maandag de containerwagen
van Coppens Milieu naar St.-Maar-
tensdijk. Coppens zorgt voor het
transport van ons afval naar de
stortplaats in het Sloegebied bij
Vlissingen. Of brengt het naar de
afvalverbrandingsinstallatie (AVI) in
Moerdijk.
We spraken een aantal deskundigen
en wilden vooral weten hoe de kos-
tenvlag er bij hangt. En of we de ko
mende jaren verhogingen kunnen
verwachten. En hoe het nou zit met
die 'Brabers'? Brabers die de kosten
kennelijk opjagen. En wat komt er
voor kijken om de milieustraat in
Tholen toch voor de eigen bevolking
toegankelijk te houden?
Wie de moeite neemt de milieustraat
te voet te bezoeken, krijgt meer tijd
om te zien wat er allemaal wordt ver
zameld, dan wanneer hij achter het
stuur zit. Direct na de poort begint
het al met KCA, ofwel klein che
misch afval. Verfblikken, peut en alle
andere zaken waar maar enigszins de
chemiedoos aan te pas is gekomen.
Kees van der Kleijn wint er geen
doekjes om. „We hebben een hele
opleiding moeten volgen voordat we
voldoende waren gekwalificeerd om
de milieustraat te kunnen beheren.
Het omgaan met chemisch afval was
eigenlijk het moeilijkste onderdeel
van de cursus."
Een paar meter verderop valt de con
tainer met bruin- en witgoed op. Een
nog fraai ogende stereo-installatie.
Een naar het schijnt zo goed als nieu
we ijskast. PC's, televisies, stofzui
gers en vaatwasmachines. Materiaal
waar niemand meer om geeft en in de
handen van Van der Kleijn en zijn
collega Piet Bazen terecht komt.
Het duo wisselt elkaar af. Een fijne
baan, zegt Van der Kleijn. Normaal
werkt hij bij de plantsoenendienst.
Maar na een paar weken met zijn
twee tennisarmen onkruid wieden, is
de milieustraat een soort genezings
proces. Lekker een weekje tussen ka
potte centrifuges en koffiezetappara
ten. Tussen het grof brandbare vuil
zoals parasols, colablikjes, kaarsen,
sierpotten, bedden, tuinsets, matras
sen en afgedankte motorhelmen.
„Nee, ik mag niets meenemen. Soms
denk ik wel eens: 'Wat een mooi ap
paraat'. Afblijven. Dat zijh de or
ders."
Het wordt de mannen van de milieu
straat niet gemakkelijk gemaakt. Een
Roosendaler, net een uur achter het
stuur voor een met puin beladen wa
gentje, dreigt te worden terugge
stuurd. Van der Kleijn kent de man
niet en vraagt zijn legitimatie.
Roosendaal, zegt de postcode. De
Thoolse milieustraat is niet ingericht
om ook nog Brabants afval op te van
gen, wil Van der Kleijn uitleggen.
Eerst komt een brielje van 25 gulden
uit de Roosendaalse portemonnee.
Na het hoofdschudden van Kees en
zijn collega volgt een Brabantse
scheldkanonnade. Als Kees inder
daad alle ziektes die hem zijn toege
wenst zou krijgen, was hij al lang
overleden. De verwensingen van de
Brabanders hielden hem eveneens uit
het hiernamaals. „Meneer, als je weet
hoe je soms wordt uitgevloekt. Dan is
het soms moeilijk om je te beheer
sen."
Toch vindt Kees dat hij een leuke
baan heeft. Hij kent de mensen van
het eiland die vuil komen brengen.
Degenen die hij niet kent, hebben za
terdag een probleem. „We gaan legi
timaties vragen. Een paspoort, een
rijbewijs, als er maar een postcode
opstaat. Dan kunnen we misschien
voorkomen dat er afval van buiten
Tholen bij onze milieustraat terecht
komt." Want, verklaart P. Louman
van het Olaz, hoe meer je als ge
meente bij het Olaz aanlevert, hoe
meer je moet meebetalen aan de ver
werkingskosten. „Op verzoek van
wethouder Heijboer gaan we onder
zoeken of er inderdaad sprake is van
een grote hoeveelheid afval uit Bra
bant die in Sint-Maartensdijk wordt
aangeleverd. We gaan onderzoeken
of er sprake is van schijn of werke
lijkheid." Hoe dat onderzoek in zijn
werk gaat, weet Louman nog niet.
Hij spreekt van 'bredere verbanden'
en van 'evalueren'. „Maar we hebben
niet bepaald een aanvalsplan."
Elke beperking bij de milieustraten is
nadelig voor het milieu, is Loumans
overtuiging. Wat door Bergenaren
niet op De Kragge kan worden aan
geleverd en in St.-Maartensdijk
wordt geweigerd, loopt grote kans in
Huijbergen in de bossen te worden
achtergelaten.
Louman breekt daar echter voorals
nog zijn hoofd niet over. Zijn taak is
te zorgen voor een goede, rechtvaar
dige en milieuverantwoordelijke af
valverwerking van negen Zeeuwse
milieustraten. Hij kent de ladder van
Lansink (CDA) waarop wordt aange
geven dat storten wel het laatste is dat
je met afval moet doen. Verbranden
bij de AVI Moerdijk is dan nog de
beste oplossing. Maar dat wordt de
komende jaren duurder. Waarom?
Meer hergebruik veroorzaakt minder
afvalaanbod. Minder aanbod veroor
zaakt overcapaciteit. En overcapaci
teit is duur, zeggen ze bij de AVI.
Dat neemt niet weg dat noch de stort
plaats, noch de verbrandingsoven
verschil ziet in Zeeuws of Brabants
afval. Louwman: „Of er veel of wei
nig wordt aangeboden, de komende
jaren zal er sprake zijn van een kos
tenstijging voor Tholen. Of dat nu 30
of 35 gulden per inwoner per jaar
wordt, kan ik nog niet bepalen. Maar
de kosten gaan door allerlei omstan
digheden wel omhoog. Bijvoorbeeld
door de transportkosten. Alles van
Tholen moet over de weg naar het
Sloe of Moerdijk worden vervoerd.
Dat is duurder dan vanuit het Sloege
bied naar Moerdijk, waarbij het
meeste per trein gaat." Louman ver
wacht niet, onafhankelijk van de uit
komsten van het onderzoek, dat Tho-
lenaren zich druk hoeven te maken
over de verwerkingskosten van hun
afval in de milieustraat. Die paar kilo
van de Brabanders hebben daar am
per invloed op, verwacht hij in eerste
instantie.
Kees van der Kleijn is daar niet zo
zeker van. De steekproeven van aan
staande zaterdag zullen zijn gelijk of
ongelijk kunnen aantonen. De men
sen die hij kent en waarvan hij weet
dat ze op Tholen wonen, laat hij
doorrijden. Die met een Belgisch
kenteken, hebben meteen een pro
bleem. „Die komen van een cam
ping. Daar hebben ze eigen mogelijk
heden om afval te verzamelen. Die
hoeven niet naar de milieustraat te
komen." Van der Kleijn is van plan
de controle serieus aan te pakken.
Dat er file dreigt te ontstaan, moeten
de afvalaanbieders maar op de koop
toenemen. Hij is benieuwd of er
nieuwe smoezen zijn. „Een oud
adres. De hulp bij een dochter. Neem
die dochter dan maar eens mee, zal ik
dan vragen."
Het systeem is allesbehalve water
dicht, geeft hij toe. „Maar zelfs met
een pasjessysteem zoals ze in Steen
bergen willen invoeren, is de hand te
lichten. Dan vraag je toch gewoon
het pasje van iemand die je kent op
Tholen?" Van der Kleijn is niet van
plan zich te laten intimideren door
schelden en vloeken. Hij weet wat
hem te wachten staat.Als je een uur
hebt gereden met je karretje en je
kunt je spullen niet kwijt, word je
daar niet vrolijk van. Maar mensen
met een containertje puin, die reken
ik echt niet tot de particulier die een
kubieke meter bouwafval inlevert.
Dat is volgens mij een bedrijf. En be
drijfsafval mag hier niet worden ge
accepteerd." Geld aanbieden hoeft
niet, laat hij nu al weten. „Dat kun je
niet accepteren. Het druist in tegen
mijn principes en afgezien daarvan
ben je zo verlinkt en vervolgens je
baan kwijt." Dan heeft hij meer
waardering voor die moeder die met
haar afval ook gebak meebrengt.
„Daar is niets mis mee. Een lekkere
bolus bij de koffie. Dat is aardig."
P. van Zijst, milieubeleidsmedewer
ker van de gemeente Tholen, laat
merken niet gelijk een heksenjacht te
willen beginnen op Brabantse afval-
bezorgers. „Het bedrag per inwoner
stijgt als er meer afval wordt aange
boden. Maar de milieustraat is juist in
het leven geroepen om beter met afval
om te gaan. Dus is dat juist goed."
Van Zijst wil het de mensen die naar
de Thoolse milieustraat komen niet te
moeilijk maken. Hij laat de controle
van het aanbod met plezier over aan
het Olaz, maar ziet meer in uitbrei
ding van activiteiten op de milieu
straat dan in het terugsturen van men
sen zonder Thoolse postcode. Van
Zijst wijst op het recyclen van materi
aal. Of het samenwerken met bedrij
ven die afgedankt wit- en bruingoed
herstellen en verkopen. „Maar dan
wel in een professionele opzet. Geen
malle-pietjes-gedoe." Als het aan Van
der Kleijn ligt is er genoeg te herstel
len en voor hergebruik gereed te ma
ken. Volgens hem is dat een kwestie
van geld. „Met name autobanden zijn
op Tholen een groot probleem. Die
zou je kunnen verzamelen en verko
pen aan iemand die ze wil laten op
snijden of iets dergelijks."
Louman ziet daar ook wel iets in.
Meer hergebruik, het inschakelen van
een kringloopbedrijf, het heeft alle
maal zijn aandacht. „Maar watje ook
doet, het vraagt allemaal een profes
sionele benadering. En dat kost geld."
Olaz is niet armlastig geeft hij toe. De
instelling heeft kans gezien dertig
miljoen gulden over te houden om te
beleggen. Als appeltje voor de dorst
voor het geval er duurdere tijden aan
breken. Ook vorig jaar werd met
winst afgesloten. Waar die centjes
heengaan, valt nog te bezien. Louman
verwacht de komende jaren kosten
stijgingen en een grotere concurrentie
tussen de afvalverwerkers onderling.
„Want nogmaals, meer afval inleve
ren mag dan zorgen voor een kosten
stijging, minder afval verwerken doet
dat eveneens."
Olaz is ook verantwoordelijk voor
een goed beheer van stortplaatsen.
Niemand weet wat er gedurende een
aantal jaren in de grond druppelt. Nie
mand weet wat er precies in zo'n af
valberg terecht is gekomen. Louman
vindt het een kwestie van goed rent
meesterschap om te zorgen dat
Zeeuwse kinderen en kleinkinderen
niet worden opgezadeld met een naar
geld ruikend bewind waarin alleen
aandacht is voor het laag houden van
de kosten. Dat geldt wat hem betreft
ook voor het al dan niet accepteren
van Brabants particulier afval. Wet
houder Heijboer is het daarmee in zo
verre eens dat de inwoners van Tho
len worden aangeslagen voor de
kosten van de milieustraat. „Dan
geldt het gelijkheidsbeginsel en wil ik
een indicatie hebben van de hoeveel
heid afval uit Brabant."
Heijboer heeft geen termijn afgespro
ken waarop hij die informatie wil
hebben. We hebben binnen het Olaz
om de twee tot drie maanden een ver
gadering. Het is mogelijk dat ik bij de
eerstkomende bijeenkomst vraag of
er al een opzet voor een onderzoek
is."
Heijboer heeft geen idee hoe je zo'n
onderzoek moet aanpakken. Hij vindt
dat ook zijn verantwoordelijkheid
niet. „Dat hoef ik niet zelf te regelen.
Dat is de verantwoordelijkheid van
het Olaz."
Evers van Natuurmonumenten,
Het instituut voor publiek en politiek
pit Amsterdam, dat twee jaar geleden
deze prijs voor het eerst uitreikte, is
een door het ministerie van VWS ge
subsidieerde landelijke organisatie
die de maatschappelijke en politieke
participatie probeert te vergroten. De
regionale dagbladen uit het hele land
\yerd gevraagd om voor het festival
lokale helden in Den Haag kandida
ten in te dienen voor de prijs meest
wakkere burger' en beste gemeente
raadslid.' „Een heleboel kranten heb
ben echter niet gereageerd" zegt
mevr. Schalkwijk van het instituut
Voor publiek en politiek. „Er zijn 7
of 8 raadsleden kandidaat gesteld en
I van hen wilde dat niet. Bij de bur
gers hadden we 20 kandidaten en
hiervoor is een voorronde gehouden,
waarna er 8 geselecteerd zijn." Hier
bij is niemand uit Zeeland.
Volgens mevr. Schalkwijk moet je
Heel erg actief zijn om voor de prijs
in aanmerking te komen en raadsle
den dienen als volksvertegenwoordi
gers open en communicatief te zijn
en een consistent en transparant be-
lpid te voeren. De jury, die na zorg
vuldige afweging een eerste selectie
heeft gemaakt, bestaat uit Frans
Gedeputeerde staten van Noord-
Orabant hebben dinsdag het be-
Avaarschrift van Delta Noord onge
grond verklaard. De beslissing om
cje ambulancevergunning op Tholen
aan de Bevelanden te verstrekken, is
daarmee in stand gebleven en dus
(fefinitief geworden. Delta Noord,
dat inmiddels overigens failliet is
\|erklaard, had g.s. van Noord-Bra-
IJant in eerste instantie om twee
maanden uitstel gevraagd. Door de
ljuige bezwarenprocedure is dat tien
vyeken geworden, maar de bezwa-
nbn zelf zijn ongegrond verklaard.
Bevelanden kan nu verder. „We wil
len Tholen gewoon goed regelen,
maar het faillissement van Delta
IjJoord is een vervelend akkefietje",
asgt directeur N. Verstraten van de
ambulancedienst boven de Wester-
helde. „Met de drie Thoolse
lauffeurs die voorheen bij Delta
oord werkten, zijn we in gesprek.
Juridisch moet dat allemaal goed
geregeld zijn. Met de gemeente
Ijebben we inmiddels ook overleg
gehad over de financiële borgstel
ling", aldus Verstraten.
Andrée van Es (voormalig PSP-ka-
merlid) van de Balie, Marcia Luyten
van de Volkskrant, Willem Holtslag
van het ministerie van binnenlandse
zaken, theatermaker Jörgen Tjon a
Fong en Samira Abbos van migran
ten tv.
De PZC-redactiechef van Walche
ren, A. v.d. Sluijs, kreeg de uitnodi
ging van het instituut voor publiek
en politiek, in eerste instantie op zijn
bureau. „Ik heb mijn hersens gepij
nigd, maar ik kon geen enkel wakker
raadslid op Walcheren vinden. Toen
heb ik de redactie Goes geraad
pleegd en daarbij is mevr. Frigge
naar voren gekomen, die ik zelf nog
uit een heel grijs verleden ken."
Mevr. Soesman zegt mevr. Frigge als
lokale held te hebben voorgedragen.
„Ik wist eerlijk gezegd niet wat voor
eisen er precies waren en evenmin
van een verdeling in burgers en
raadsleden, maar het ging om op
merkelijke mensen en één van de
mensen die iets bijzonders doet, is
mevr. Frigge die veel voor het plat
form leefbaar platteland Tholen
doet. Ze maakt zich erg sterk voor de
projecten van het platform. Volgens
het programma belooft het in Den
Haag met lezingen en discussies een
hele prikkelende dag voor de lokale
politiek te worden. Inspiratie opdoen
door samen over de lokale politiek te
praten, dat is zaterdag wel de groot
ste kracht van dit festival" Mevr.
Soesman heeft nog een tweede
Thools raadslid voorgedragen als lo
kale held, maar ze wil niet kwijt wie
dat is.
Voor mevr. Frigge was haar nomina
tie ,een donderslag bij heldere he
mel.' „Ik heb geen idee waarom ze
me genomineerd hebben. Het was
een volkomen verrassing, maar ik
vind het vreselijk leuk, ook voor de
gemeente, want ik kan Tholen als
heel mooi stukje Zeeland gaan pro
moten. Tenslotte ben ik de enige
kandidaat uit Zeeland en je mag best
trots zijn op je gemeente. We hebben
op Tholen immers een heleboel
mooie dingen."
Mevr. Frigge zegt het raadslidmaat
schap zo leuk te vinden omdat ze
wat voor de inwoners kan doen. „Ik
zit niet voor mezelf in de raad en ik
ga zaterdag ook niet naar Den Haag
om mijn eigen ego te strelen, al
schijnt het een ontzettend grote hap
pening te worden. Ik doe wat voor de
gemeenschap en probeer burgers een
stapje verder te helpen. Ik zit voor
het algemeen belang, maar met een
directe lijn naar de burgers. Dat is
mijn uitdaging bij het raadslidmaat
schap."
Volgens de VVD-fractievoorzitter
komen er zeker privé- en individuele
belangen van burgers aan de orde bij
haar belangenbehartiging, maar dat
past volgens haar ook in het goed
leefbaar houden van de gemeente.
„Ik ben in het platform leefbaar plat
teland Tholen heel breed bezig. De
totale gemeenschap kan ervan pro
fiteren." Wanneer ze de prijs beste
gemeenteraadslid' zou krijgen, weet
mevr. Frigge zonder aarzelen een be
stemming. „Het multifunctioneel
centrum bij kinderboerderij 't Lam-
soortje. We komen nog een ton te
kort voor dit gebouw, dat heel hard
nodig is. Waterschap, politie en
Staatsbosbeheer willen er ook aan
meewerken. Als je ziet wat voor ple
zier verstandelijk gehandicapten van
't Gors aan de kinderboerderij bele
ven, dan is dat gewoon fantastisch.
Daar doe je het allemaal voor!"
Het instituut voor publiek en politiek
heeft het gemeentebestuur van Tho
len gevraagd om mevr. Frigge 'in
grote getale te ondersteunen en aan
wezig te zijn' in Den Haag. Boven
dien is het verzoek aan de gemeente
gericht om ,een bus beschikbaar te
stellen, zodat u samen met uw sup
porters de reis naar Den Haag kunt
maken.'
„Tholen kan zaterdag ook een stukje
positieve publiciteit krijgen", zegt
mevr. Frigge, maar b. en w. hebben
dinsdag toch negatief beslist op het
verzoek om een bus te laten rijden.
„Het gaat te ver om hierin gemeen
schapsgeld te steken", zegt gemeen-
tevoorlichter F.A.P.M. Bakx. „Het
college zal vertegenwoordigd zijn
door wethouder Ravensteijn en ver
der worden de raadsleden uitgeno
digd om met eigen vervoer naar Den
Haag te gaan, zonder dat er een de
claratie tegenover staat. Er is de ge
meente vooraf nooit om medewer
king gevraagd en wij zijn ook niet bij
de voorbereiding betrokken. De ge
meente wist van niks, totdat mevr.
Frigge zelf de burgemeester op de
hoogte stelde van haar kandidatuur.
Maar als ze de prijs krijgt, zullen we
haar zeker feliciteren", aldus voor
lichter Bakx..
In elke categorie (burgers en raadsle
den) zal één prijs worden toegekend.
De jury zal zich daarbij baseren op
de uitgebreidere documentatie die
deels door de kandidaten zelf en ge
deeltelijk door de regionale dagbla
den is aangedragen. De veertien
worden zaterdag eerst aansprekend
voor het voetlicht gebracht in de
vorm van een portrettengalerij. De
presentatie is in handen van Wouke
van Scherrenburg van de parlemen
taire redactie Den Haag Vandaag van
de NOS tv. Verder werken minister
van binnenlandse zaken De Vries,
burgemeester Deetman van Den
Haag, staatsrechtdeskundige Elzin-
ga, Cox Habbema en Lennart Booij
mee aan dit festival over lokale de
mocratie.
De directeuren J.K. Moerland (rechts) en A.M.L. Rijk bij de eerste paal voor de nieuwbouw, op Welgelegen in Tholen, van Zuneha/Slagers
Vleescentrale
De verouderde huisvesting aan de
Buurtweg in Halsteren voldeed niet
langer voor de versgroothandel.
„Je moet fors gaan investeren en
dan is het kiezen: verbouw of
nieuwbouw. Het is een kwestie van
efficiëntie", zegt Moerland. „En
ga je hier verbouwen, dan krijg je
hokje op hokje", vult zijn mededi
recteur A.M.L. Rijk aan. Het werd
dus nieuwbouw en dat daarbij Tho
len als nieuwe vestigingsplaats uit
de bus kwam, is eigenlijk toeval.
Moerlan'd: „We hebben in diverse
gemeenten in de regio geïnfor
meerd. Halsteren liet niets van zich
horen, maar Tholen is actief." Bij
de uiteindelijke keuze speelde
naast de kosten ook de centrale lig
ging in het afzetgebied eeri rol.
„En de afstand is voor ons perso
neel overbrugbaar."
De groothandel ging in 1961 van
start in Oud-Vossemeer, geleid
door Piet Moerland uit Sint-Anna-
land en zijn zonen Karei en Jan.
Laatstgenoemde is nu nog de enige
Moerland in de onderneming. Zijn
broer heeft een soortgelijk bedrijf
in Rijswijk. Ruimtegebrek waar
voor de gemeente geen oplossing
kon bieden, noopte Zuneha in 1971
om van de Vossemeerse Molen
straat te verhuizen naar Halsteren.
Daar werd het pand betrokken van
Kroon-grossier Smallegange (ook
al uit Oud-Vossemeer afkomstig).
Lange tijd werkten er daarna nog
Tholenaren, maar momenteel is dat
niet meer het geval. „Nog wel en
kele die oorspronkelijk van Tholen
afkomstig zijn", zegt Moerland.
Het bedrijf (dat een periode samen
werkte met Cok Kapelle) leverde
in die tijd vleeswaren, salades,
diepvriesproducten, kip, een breed
droogassortiment alsmede verpak
kingsmateriaal. Men was - en is
nog steeds - aangesloten bij de lan
delijke organisatie Sla-in. In 1985
werd in Krabbendijke (later 's-
Heer-Arendskerke) begonnen met
vers rund-, varkens-, kalfs- en
lamsvlees, een tak die vijfjaar ge
leden naar Halsteren is overge
bracht. Het afzetgebied omvat heel
Zeeland, Goeree-Overflakkee en
West-Brabant tot aan Gilze-Rijen.
Zelfstandige slagers vormen 90 tot
95 procent van de afnemers van Zu
neha. „Daar ligt onze kennis en
kracht en daarin investeren we dan
ook", aldus Moerland, die de com
merciële kant van het bedrijf onder
zijn hoede heeft. „We blijven voor
die groep gaan", zegt ook Rijk. Hij
bemoeit zich met de financiële kant
van de onderneming, het transport
en personeel. Naast het leveren van
producten biedt het bedrijf zijn
klanten ondersteuning op het ge
bied van promotie en marketing. Er
zijn daarvoor werkgroepen in het
leven geroepen, waarin bijvoor
beeld samen met slagers consu
mentenacties worden ontwikkeld.
Het concept 'Slagers Keus' is een
andere werkgroep, waarbij onder
meer het aanzicht van de winkels
en de samenstelling van het assorti
ment spelen. „Onze verkopers zijn
commerciële mensen, maar bezit
ten ook allemaal het slagersvakdi-
ploma. Daardoor kennen ze beide
kanten en kan er op basis van een
gelijk niveau met de klanten ge
sproken worden", aldus Moerland.
Hij geeft aan dat in het kleine be
drijf het personeel één grote familie
vormt. Naast kwaliteit staan service
en dienstverlening hoog in het
vaandel. Onder meer het uitbouwen
daarvan was reden om naar een an
dere bedrijfsruimte uit te kijken.
Rijk geeft aan dat aan de (verspro
ducten bijzondere eisen gesteld
worden. Ze worden op maat uitge
sneden en binnen enkele uren uit
geleverd, waarna ze op de juiste
temperatuur naar de klant vervoerd
worden. „De auto's zijn uitgerust
met een temperatuurregistratie, zo
dat op ieder moment afgelezen kan
worden aan welke temperaturen de
producten hebben blootgestaand.
We doen alle inspanningen om de
goederenstroom optimaal te laten
lopen." Zuneha schafte twee jaar
geleden zes nieuwe vrachtauto's
aan met koel- en vriesgedeelten. Er
wordt druk gewerkt aan het verkrij
gen van het IKB-certificaat (inte
grale ketenbeheersing) en de
HACCP-eisen (het beheersen van
de wijze van leveren van productie
tot aan consumptie). Het nieuwe
gebouw krijgt de nodige koel- en
vriesruimten, maar er wordt bij
voorbeeld ook een schoonmaakin-
richting aangelegd. De vestiging
krijgt een vloeroppervlak van 2000
vierkante meter (nu is dat zo'n
1800 vierkante meter). Met het oog
op de toekomst is een halve hectare
grond aangekocht op het Thoolse
industrieterrein. „Het gehalte van
de slagers groeit en ze moeten Zu
neha blijven zien als partner. Dat is
ons streven en daarom zijn we
steeds in beweging", aldus direc
teur Moerland.
Bij zijn afscheid van het Thoolse no
tariskantoor heeft het gemeentebe
stuur van Tholen de waardering voor
mr. J. Schot kenbaar gemaakt door de
toekenning van de Vier vrijheden.
Deze gemeentelijke onderscheiding
is gebaseerd op het kunstwerk dat bij
de N.H. kerk in Oud-Vossemeer
staat, ter herinnering aan de door de
Amerikaanse president Roosevelt ge
proclameerde vier vrijheden. Zater
dag 27 mei worden de Roosevelt-me-
dailles, de Four Freedoms Awards,
weer uitgereikt in Middelburg. Mr.
Schot sr. zou zijn onderscheiding
ontvangen tijdens de afscheidsrecep
tie in Meulvliet, maar dat feest ging
onverwacht niet door. De oud-notaris
werd woensdagmiddag onwel, een
huisarts onderzocht hem en achtte op
den duur toch onderzoek in het zie
kenhuis nodig. Een dochter vergezel
de hem, terwijl mevr. Schot de hon
neurs in Meulvliet waarnam en de
receptiegangers tekst en uitleg gaf
over deze onverwachte ontwikkeling.
Zo kwamen ook burgemeester H.A.
van der Munnik en wethouder K.A.
Heijboer tevergeefs afscheid nemen
van Schot sr. Vrijdag mocht de oud
notaris weer naar huis. Het onder
zoek had geen verontrustende resul
taten opgeleverd. Woensdagmiddag
was het heel warm in Meulvliet en
gecombineerd met de spanningen
van het afscheid werd dat even teveel
voor Schot sr. De receptie was ook
bedoeld voor de pas tot notaris be
noemde zoon Aart-Jan Schot, die sa
men met zijn collega mr. Knook vele
relaties de hand drukte. Met (oud-)
medewerkers en familieleden bleef
men 's avonds nog in kleinere kring
bijeen, nadat bekend was dat het alle
maal nogal meeviel met Schot sr.
Burgemeester Van der Munnik zal de
Vier vrijheden op een later tijdstip
uitreiken, misschien zaterdag, wan
neer de oud-notaris zijn 65ste ver
jaardag hoopt te vieren. Schot sr. is
de derde die deze gemeentelijke on
derscheiding ontvangt. Gemeentese
cretaris A.G. Izeboud was bij zijn af
scheid de eerste en vervolgens kreeg
de burgemeester van de Poolse zus-
tergemeente Itawa de Vier vrijheden.
Gezien het succes van vorig jaar orga
niseert het comité Woord en Daad
Tholen opnieuw een skeelertocht bij
de Oesterdam. Morgenavond (vrij
dag) kan er ingeschreven en gestart
worden tussen half zeven en half acht,
deelname is op eigen risico. Er zijn
routes van 5 en 8 kilometer, en een
wedstrijdronde van 18 kilometer. Om
negen uur vindt de prijsuitreiking
plaats. Alle deelnemers krijgen een
blijvende herinnering.
De opbrengst van de tocht is bestemd
voor het onderwijsproject te Gambel-
la in Ethiopië. Er is daar een school in
aanbouw, waar nog dit jaar 240 kin
deren - arm en vaak wees - onderwijs
zouden moeten krijgen en bovendien
dagelijks warm eten en medische
zorg. Woord en Daad probeert de kin
deren tegelijkertijd onder te brengen
voor financiële adoptie.
De Thoolse milieustraat in Sint-Maartensdijk is in trek. Ze is dan ook overzichtelijk en ligt er netjes bij.