Wilde taferelen bij de milieustraat Zuneha na 30 jaar terug op Tholen c E. Frigge voorgedragen als het beste raadslid Kees van der Kleijn pakt geen gulden omkoopgeld aan Vier vrijheden voor mr. Schot Skeeleren voor Woord en Daad Donderdag 18 mei 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Daar sta je dan als Roosendaler met je karretje sloopaf val bij de Thoolse milieustraat. Bij de ene straat mocht kJlij een kubieke meter stenen dumpen. Bij de andere twee kubieke meter. En in het pandje van zijn dochter zat wel '•een kubieke meter of tien. De Thoolse reputatie 'we zijn jpr voor het milieu' heeft zich in het West-Brabantse snel Verbreid. Rommel kwijt zonder kosten. En daar sta je Sflan. Op zaterdagmorgen met het aanhangertje. Bloed, *jzweet en tranen kostte het om het te vullen. „Sorry ^meneer. Dit kan niet. Roosendaals puin naar een Thoofse Stnilieustraat. Van uw dochter uit Poortvliet? Kom nou. /oont die in een kasteel dan? Neem ze maar eens mee. laar nu moet u heus rechtsomkeert maken. p kosten jagen Genezingsproces Scheldkanonnade Serieuze controle Recyclen Gelij kheidsbeginsel Festival lokale democratie in Den Haag Lik probeer mijn beste beentje voor te zetten. Het is in elk geval promotie voor Tholen", zegt VVD-fractievoor- zitter mevr. E. Frigge-Hogesteeger. De Oud-Vossemeer- se is door PZC-verslaggeefster mevr. E. Soesman voor gedragen als beste gemeenteraadslid.' Zaterdagmiddag Wordt in het stadhuis van Den Haag tijdens het festival Qver lokale democratie bekend gemaakt, wie van de zes kandidaten de prijs krijgt. Frigge is de enige vrouw en de énige uit Zeeland die genomineerd is. Vergunning voor ambulance Tholen ïs nu definitief Prikkelende dag Vreselijk leuk Geen bus Halsterse vers groothandel voor slagers strijkt neer op Welgelegen Gisterenmiddag ging aan de Energieweg op het bedrij venterrein Welgelegen bij Tholen de eerste paal de grond in voor de nieuwbouw van Zuneha/Slagers Vleescentra le. Directeur J.K. Moerland verrichtte de officiële hande ling. In oktober hoopt het bedrijf, waar 20 mensen wer ken, vanuit Halsteren te kunnen verhuizen. Zuneha begon ooit in Oud-Vossemeer en richt zich met name op de zelfstandige slagers. Vakdiploma I tses van der Kleijn (50), een van de eheerders van het eerste uur 1998) l*an de Thoolse milieustraat in Sint- daartendijk kan over afvalaanbie- ers een boek schrijven. Aanstaande aterdag gaat hij controleren of al die anbieders wel uit Tholen komen, egitimeren. Waarmee maakt niet [lit. Als er maar een Thoolse postcode staat. Hij deed het al eerder en ntdekte toen veel 'Brabers' onder de hensen die met hun afval aankwa- ;n. smoesjes die ze ophangen om hun Tuil op Tholen kwijt te raken, kent hij luit zijn hoofd. „In Bergen op Zoom Kogen ze maar een beperkte hoe veelheid hout of puin inleveren. In ^Roosendaal ook. Lepelstraat idem di- 4o. Dan probeer je alles in de omge ving om van je rommel af te komen. hoort de mooiste verhalen", zegt 8e beheerder. Van der Kleijn kent tientallen smoe- *zen. Degenen die ze uitproberen ko- Jfcen uit de wijde omtrek. De Thoolse milieustraat is populair. Ze ligt er rnook perfect bij. De containers zijn erzichtelijk gerangschikt. Daar je groenafval, daar je kleding en net na dat je binnenkomt, staat de container Voor klein chemisch afval al voor je klaar. pe inwoners van Tholen die op een éénvoudige en doeltreffende wijze van hun afval willen afkomen, rijden Zaterdags even met een karretje langs de milieustraat. Per jaar betaalt elke Inwoner - van baby tot grijsaard - {laar dertig gulden voor. Je merkt het amper. Het geld is verwerkt in de ge- picentelijke belastingen. Helaas. Als dat met die Brabers nog even zo doorgaat, worden die drie tientjes, vijf tientjes. Geen verhoging om over naar huis te schrijven, maar als het hiet nodig is liever niet, redeneert Wethouder K.A. Heijboer van milieu. Hij laat onderzoek doen naar de hoe veelheid Brabants afval in de Thoolse joilieustraat. Aardige mensen die Brabers, maar als ze ons op kosten jagen, wordt het finders, klinkt het in de praathuisjes. Soms bij tientallen melden de Bra banders zich 's zaterdags aan de poort van de milieustraat in Smur- diek, vertelt Van der Kleijn. De Bra bers zijn soms weggestuurd uit Roosendaal, Bergen op Zoom, Le pelstraat of Rucphen en proberen hun afval, doorgaans bouw en sloopafval, dan maar in het Zeeuwse te dumpen. „Ik ben niet van plan inwoners van Tholen te laten betalen voor het af val uit andere provincies", sprak Heij-boer ferm tijdens de'laatste bestuursvergadering van het open baar lichaam afvalstoffenverwijde- ring Zeeland (Olaz). Heijboer heeft milieu in zijn portefeuille en bewaakt onder meer die drie tientjes die Tho- lenaren jaarlijks betalen om hun afval weg te mogen brengen. Daarom vroeg hij tijdens de laatste vergade ring van het Olaz om een onderzoek. Een onderzoek naar de mate waarin 'Brabers' hun afval afgeven bij de Thoolse milieustraat. Ook moet wor den uitgezocht of dat nu goed of juist slecht is voor de financiën. Want hoe gek het ook klinkt, het brengen van gescheiden afval naar de containers in Sint-Maartensdijk is een milieu daad van de eerste orde. Meer naar de milieustraat is minder in het milieu. Meer afval levert het Olaz meer op. Maar ook: meer afval verwerken kan de burger een hoop geld kosten. Wie er wijzer van wordt? Het milieu, wij en zeker onze kleinkinderen, zeggen deskundigen. Maar daarna. Dan komt op maandag de containerwagen van Coppens Milieu naar St.-Maar- tensdijk. Coppens zorgt voor het transport van ons afval naar de stortplaats in het Sloegebied bij Vlissingen. Of brengt het naar de afvalverbrandingsinstallatie (AVI) in Moerdijk. We spraken een aantal deskundigen en wilden vooral weten hoe de kos- tenvlag er bij hangt. En of we de ko mende jaren verhogingen kunnen verwachten. En hoe het nou zit met die 'Brabers'? Brabers die de kosten kennelijk opjagen. En wat komt er voor kijken om de milieustraat in Tholen toch voor de eigen bevolking toegankelijk te houden? Wie de moeite neemt de milieustraat te voet te bezoeken, krijgt meer tijd om te zien wat er allemaal wordt ver zameld, dan wanneer hij achter het stuur zit. Direct na de poort begint het al met KCA, ofwel klein che misch afval. Verfblikken, peut en alle andere zaken waar maar enigszins de chemiedoos aan te pas is gekomen. Kees van der Kleijn wint er geen doekjes om. „We hebben een hele opleiding moeten volgen voordat we voldoende waren gekwalificeerd om de milieustraat te kunnen beheren. Het omgaan met chemisch afval was eigenlijk het moeilijkste onderdeel van de cursus." Een paar meter verderop valt de con tainer met bruin- en witgoed op. Een nog fraai ogende stereo-installatie. Een naar het schijnt zo goed als nieu we ijskast. PC's, televisies, stofzui gers en vaatwasmachines. Materiaal waar niemand meer om geeft en in de handen van Van der Kleijn en zijn collega Piet Bazen terecht komt. Het duo wisselt elkaar af. Een fijne baan, zegt Van der Kleijn. Normaal werkt hij bij de plantsoenendienst. Maar na een paar weken met zijn twee tennisarmen onkruid wieden, is de milieustraat een soort genezings proces. Lekker een weekje tussen ka potte centrifuges en koffiezetappara ten. Tussen het grof brandbare vuil zoals parasols, colablikjes, kaarsen, sierpotten, bedden, tuinsets, matras sen en afgedankte motorhelmen. „Nee, ik mag niets meenemen. Soms denk ik wel eens: 'Wat een mooi ap paraat'. Afblijven. Dat zijh de or ders." Het wordt de mannen van de milieu straat niet gemakkelijk gemaakt. Een Roosendaler, net een uur achter het stuur voor een met puin beladen wa gentje, dreigt te worden terugge stuurd. Van der Kleijn kent de man niet en vraagt zijn legitimatie. Roosendaal, zegt de postcode. De Thoolse milieustraat is niet ingericht om ook nog Brabants afval op te van gen, wil Van der Kleijn uitleggen. Eerst komt een brielje van 25 gulden uit de Roosendaalse portemonnee. Na het hoofdschudden van Kees en zijn collega volgt een Brabantse scheldkanonnade. Als Kees inder daad alle ziektes die hem zijn toege wenst zou krijgen, was hij al lang overleden. De verwensingen van de Brabanders hielden hem eveneens uit het hiernamaals. „Meneer, als je weet hoe je soms wordt uitgevloekt. Dan is het soms moeilijk om je te beheer sen." Toch vindt Kees dat hij een leuke baan heeft. Hij kent de mensen van het eiland die vuil komen brengen. Degenen die hij niet kent, hebben za terdag een probleem. „We gaan legi timaties vragen. Een paspoort, een rijbewijs, als er maar een postcode opstaat. Dan kunnen we misschien voorkomen dat er afval van buiten Tholen bij onze milieustraat terecht komt." Want, verklaart P. Louman van het Olaz, hoe meer je als ge meente bij het Olaz aanlevert, hoe meer je moet meebetalen aan de ver werkingskosten. „Op verzoek van wethouder Heijboer gaan we onder zoeken of er inderdaad sprake is van een grote hoeveelheid afval uit Bra bant die in Sint-Maartensdijk wordt aangeleverd. We gaan onderzoeken of er sprake is van schijn of werke lijkheid." Hoe dat onderzoek in zijn werk gaat, weet Louman nog niet. Hij spreekt van 'bredere verbanden' en van 'evalueren'. „Maar we hebben niet bepaald een aanvalsplan." Elke beperking bij de milieustraten is nadelig voor het milieu, is Loumans overtuiging. Wat door Bergenaren niet op De Kragge kan worden aan geleverd en in St.-Maartensdijk wordt geweigerd, loopt grote kans in Huijbergen in de bossen te worden achtergelaten. Louman breekt daar echter voorals nog zijn hoofd niet over. Zijn taak is te zorgen voor een goede, rechtvaar dige en milieuverantwoordelijke af valverwerking van negen Zeeuwse milieustraten. Hij kent de ladder van Lansink (CDA) waarop wordt aange geven dat storten wel het laatste is dat je met afval moet doen. Verbranden bij de AVI Moerdijk is dan nog de beste oplossing. Maar dat wordt de komende jaren duurder. Waarom? Meer hergebruik veroorzaakt minder afvalaanbod. Minder aanbod veroor zaakt overcapaciteit. En overcapaci teit is duur, zeggen ze bij de AVI. Dat neemt niet weg dat noch de stort plaats, noch de verbrandingsoven verschil ziet in Zeeuws of Brabants afval. Louwman: „Of er veel of wei nig wordt aangeboden, de komende jaren zal er sprake zijn van een kos tenstijging voor Tholen. Of dat nu 30 of 35 gulden per inwoner per jaar wordt, kan ik nog niet bepalen. Maar de kosten gaan door allerlei omstan digheden wel omhoog. Bijvoorbeeld door de transportkosten. Alles van Tholen moet over de weg naar het Sloe of Moerdijk worden vervoerd. Dat is duurder dan vanuit het Sloege bied naar Moerdijk, waarbij het meeste per trein gaat." Louman ver wacht niet, onafhankelijk van de uit komsten van het onderzoek, dat Tho- lenaren zich druk hoeven te maken over de verwerkingskosten van hun afval in de milieustraat. Die paar kilo van de Brabanders hebben daar am per invloed op, verwacht hij in eerste instantie. Kees van der Kleijn is daar niet zo zeker van. De steekproeven van aan staande zaterdag zullen zijn gelijk of ongelijk kunnen aantonen. De men sen die hij kent en waarvan hij weet dat ze op Tholen wonen, laat hij doorrijden. Die met een Belgisch kenteken, hebben meteen een pro bleem. „Die komen van een cam ping. Daar hebben ze eigen mogelijk heden om afval te verzamelen. Die hoeven niet naar de milieustraat te komen." Van der Kleijn is van plan de controle serieus aan te pakken. Dat er file dreigt te ontstaan, moeten de afvalaanbieders maar op de koop toenemen. Hij is benieuwd of er nieuwe smoezen zijn. „Een oud adres. De hulp bij een dochter. Neem die dochter dan maar eens mee, zal ik dan vragen." Het systeem is allesbehalve water dicht, geeft hij toe. „Maar zelfs met een pasjessysteem zoals ze in Steen bergen willen invoeren, is de hand te lichten. Dan vraag je toch gewoon het pasje van iemand die je kent op Tholen?" Van der Kleijn is niet van plan zich te laten intimideren door schelden en vloeken. Hij weet wat hem te wachten staat.Als je een uur hebt gereden met je karretje en je kunt je spullen niet kwijt, word je daar niet vrolijk van. Maar mensen met een containertje puin, die reken ik echt niet tot de particulier die een kubieke meter bouwafval inlevert. Dat is volgens mij een bedrijf. En be drijfsafval mag hier niet worden ge accepteerd." Geld aanbieden hoeft niet, laat hij nu al weten. „Dat kun je niet accepteren. Het druist in tegen mijn principes en afgezien daarvan ben je zo verlinkt en vervolgens je baan kwijt." Dan heeft hij meer waardering voor die moeder die met haar afval ook gebak meebrengt. „Daar is niets mis mee. Een lekkere bolus bij de koffie. Dat is aardig." P. van Zijst, milieubeleidsmedewer ker van de gemeente Tholen, laat merken niet gelijk een heksenjacht te willen beginnen op Brabantse afval- bezorgers. „Het bedrag per inwoner stijgt als er meer afval wordt aange boden. Maar de milieustraat is juist in het leven geroepen om beter met afval om te gaan. Dus is dat juist goed." Van Zijst wil het de mensen die naar de Thoolse milieustraat komen niet te moeilijk maken. Hij laat de controle van het aanbod met plezier over aan het Olaz, maar ziet meer in uitbrei ding van activiteiten op de milieu straat dan in het terugsturen van men sen zonder Thoolse postcode. Van Zijst wijst op het recyclen van materi aal. Of het samenwerken met bedrij ven die afgedankt wit- en bruingoed herstellen en verkopen. „Maar dan wel in een professionele opzet. Geen malle-pietjes-gedoe." Als het aan Van der Kleijn ligt is er genoeg te herstel len en voor hergebruik gereed te ma ken. Volgens hem is dat een kwestie van geld. „Met name autobanden zijn op Tholen een groot probleem. Die zou je kunnen verzamelen en verko pen aan iemand die ze wil laten op snijden of iets dergelijks." Louman ziet daar ook wel iets in. Meer hergebruik, het inschakelen van een kringloopbedrijf, het heeft alle maal zijn aandacht. „Maar watje ook doet, het vraagt allemaal een profes sionele benadering. En dat kost geld." Olaz is niet armlastig geeft hij toe. De instelling heeft kans gezien dertig miljoen gulden over te houden om te beleggen. Als appeltje voor de dorst voor het geval er duurdere tijden aan breken. Ook vorig jaar werd met winst afgesloten. Waar die centjes heengaan, valt nog te bezien. Louman verwacht de komende jaren kosten stijgingen en een grotere concurrentie tussen de afvalverwerkers onderling. „Want nogmaals, meer afval inleve ren mag dan zorgen voor een kosten stijging, minder afval verwerken doet dat eveneens." Olaz is ook verantwoordelijk voor een goed beheer van stortplaatsen. Niemand weet wat er gedurende een aantal jaren in de grond druppelt. Nie mand weet wat er precies in zo'n af valberg terecht is gekomen. Louman vindt het een kwestie van goed rent meesterschap om te zorgen dat Zeeuwse kinderen en kleinkinderen niet worden opgezadeld met een naar geld ruikend bewind waarin alleen aandacht is voor het laag houden van de kosten. Dat geldt wat hem betreft ook voor het al dan niet accepteren van Brabants particulier afval. Wet houder Heijboer is het daarmee in zo verre eens dat de inwoners van Tho len worden aangeslagen voor de kosten van de milieustraat. „Dan geldt het gelijkheidsbeginsel en wil ik een indicatie hebben van de hoeveel heid afval uit Brabant." Heijboer heeft geen termijn afgespro ken waarop hij die informatie wil hebben. We hebben binnen het Olaz om de twee tot drie maanden een ver gadering. Het is mogelijk dat ik bij de eerstkomende bijeenkomst vraag of er al een opzet voor een onderzoek is." Heijboer heeft geen idee hoe je zo'n onderzoek moet aanpakken. Hij vindt dat ook zijn verantwoordelijkheid niet. „Dat hoef ik niet zelf te regelen. Dat is de verantwoordelijkheid van het Olaz." Evers van Natuurmonumenten, Het instituut voor publiek en politiek pit Amsterdam, dat twee jaar geleden deze prijs voor het eerst uitreikte, is een door het ministerie van VWS ge subsidieerde landelijke organisatie die de maatschappelijke en politieke participatie probeert te vergroten. De regionale dagbladen uit het hele land \yerd gevraagd om voor het festival lokale helden in Den Haag kandida ten in te dienen voor de prijs meest wakkere burger' en beste gemeente raadslid.' „Een heleboel kranten heb ben echter niet gereageerd" zegt mevr. Schalkwijk van het instituut Voor publiek en politiek. „Er zijn 7 of 8 raadsleden kandidaat gesteld en I van hen wilde dat niet. Bij de bur gers hadden we 20 kandidaten en hiervoor is een voorronde gehouden, waarna er 8 geselecteerd zijn." Hier bij is niemand uit Zeeland. Volgens mevr. Schalkwijk moet je Heel erg actief zijn om voor de prijs in aanmerking te komen en raadsle den dienen als volksvertegenwoordi gers open en communicatief te zijn en een consistent en transparant be- lpid te voeren. De jury, die na zorg vuldige afweging een eerste selectie heeft gemaakt, bestaat uit Frans Gedeputeerde staten van Noord- Orabant hebben dinsdag het be- Avaarschrift van Delta Noord onge grond verklaard. De beslissing om cje ambulancevergunning op Tholen aan de Bevelanden te verstrekken, is daarmee in stand gebleven en dus (fefinitief geworden. Delta Noord, dat inmiddels overigens failliet is \|erklaard, had g.s. van Noord-Bra- IJant in eerste instantie om twee maanden uitstel gevraagd. Door de ljuige bezwarenprocedure is dat tien vyeken geworden, maar de bezwa- nbn zelf zijn ongegrond verklaard. Bevelanden kan nu verder. „We wil len Tholen gewoon goed regelen, maar het faillissement van Delta IjJoord is een vervelend akkefietje", asgt directeur N. Verstraten van de ambulancedienst boven de Wester- helde. „Met de drie Thoolse lauffeurs die voorheen bij Delta oord werkten, zijn we in gesprek. Juridisch moet dat allemaal goed geregeld zijn. Met de gemeente Ijebben we inmiddels ook overleg gehad over de financiële borgstel ling", aldus Verstraten. Andrée van Es (voormalig PSP-ka- merlid) van de Balie, Marcia Luyten van de Volkskrant, Willem Holtslag van het ministerie van binnenlandse zaken, theatermaker Jörgen Tjon a Fong en Samira Abbos van migran ten tv. De PZC-redactiechef van Walche ren, A. v.d. Sluijs, kreeg de uitnodi ging van het instituut voor publiek en politiek, in eerste instantie op zijn bureau. „Ik heb mijn hersens gepij nigd, maar ik kon geen enkel wakker raadslid op Walcheren vinden. Toen heb ik de redactie Goes geraad pleegd en daarbij is mevr. Frigge naar voren gekomen, die ik zelf nog uit een heel grijs verleden ken." Mevr. Soesman zegt mevr. Frigge als lokale held te hebben voorgedragen. „Ik wist eerlijk gezegd niet wat voor eisen er precies waren en evenmin van een verdeling in burgers en raadsleden, maar het ging om op merkelijke mensen en één van de mensen die iets bijzonders doet, is mevr. Frigge die veel voor het plat form leefbaar platteland Tholen doet. Ze maakt zich erg sterk voor de projecten van het platform. Volgens het programma belooft het in Den Haag met lezingen en discussies een hele prikkelende dag voor de lokale politiek te worden. Inspiratie opdoen door samen over de lokale politiek te praten, dat is zaterdag wel de groot ste kracht van dit festival" Mevr. Soesman heeft nog een tweede Thools raadslid voorgedragen als lo kale held, maar ze wil niet kwijt wie dat is. Voor mevr. Frigge was haar nomina tie ,een donderslag bij heldere he mel.' „Ik heb geen idee waarom ze me genomineerd hebben. Het was een volkomen verrassing, maar ik vind het vreselijk leuk, ook voor de gemeente, want ik kan Tholen als heel mooi stukje Zeeland gaan pro moten. Tenslotte ben ik de enige kandidaat uit Zeeland en je mag best trots zijn op je gemeente. We hebben op Tholen immers een heleboel mooie dingen." Mevr. Frigge zegt het raadslidmaat schap zo leuk te vinden omdat ze wat voor de inwoners kan doen. „Ik zit niet voor mezelf in de raad en ik ga zaterdag ook niet naar Den Haag om mijn eigen ego te strelen, al schijnt het een ontzettend grote hap pening te worden. Ik doe wat voor de gemeenschap en probeer burgers een stapje verder te helpen. Ik zit voor het algemeen belang, maar met een directe lijn naar de burgers. Dat is mijn uitdaging bij het raadslidmaat schap." Volgens de VVD-fractievoorzitter komen er zeker privé- en individuele belangen van burgers aan de orde bij haar belangenbehartiging, maar dat past volgens haar ook in het goed leefbaar houden van de gemeente. „Ik ben in het platform leefbaar plat teland Tholen heel breed bezig. De totale gemeenschap kan ervan pro fiteren." Wanneer ze de prijs beste gemeenteraadslid' zou krijgen, weet mevr. Frigge zonder aarzelen een be stemming. „Het multifunctioneel centrum bij kinderboerderij 't Lam- soortje. We komen nog een ton te kort voor dit gebouw, dat heel hard nodig is. Waterschap, politie en Staatsbosbeheer willen er ook aan meewerken. Als je ziet wat voor ple zier verstandelijk gehandicapten van 't Gors aan de kinderboerderij bele ven, dan is dat gewoon fantastisch. Daar doe je het allemaal voor!" Het instituut voor publiek en politiek heeft het gemeentebestuur van Tho len gevraagd om mevr. Frigge 'in grote getale te ondersteunen en aan wezig te zijn' in Den Haag. Boven dien is het verzoek aan de gemeente gericht om ,een bus beschikbaar te stellen, zodat u samen met uw sup porters de reis naar Den Haag kunt maken.' „Tholen kan zaterdag ook een stukje positieve publiciteit krijgen", zegt mevr. Frigge, maar b. en w. hebben dinsdag toch negatief beslist op het verzoek om een bus te laten rijden. „Het gaat te ver om hierin gemeen schapsgeld te steken", zegt gemeen- tevoorlichter F.A.P.M. Bakx. „Het college zal vertegenwoordigd zijn door wethouder Ravensteijn en ver der worden de raadsleden uitgeno digd om met eigen vervoer naar Den Haag te gaan, zonder dat er een de claratie tegenover staat. Er is de ge meente vooraf nooit om medewer king gevraagd en wij zijn ook niet bij de voorbereiding betrokken. De ge meente wist van niks, totdat mevr. Frigge zelf de burgemeester op de hoogte stelde van haar kandidatuur. Maar als ze de prijs krijgt, zullen we haar zeker feliciteren", aldus voor lichter Bakx.. In elke categorie (burgers en raadsle den) zal één prijs worden toegekend. De jury zal zich daarbij baseren op de uitgebreidere documentatie die deels door de kandidaten zelf en ge deeltelijk door de regionale dagbla den is aangedragen. De veertien worden zaterdag eerst aansprekend voor het voetlicht gebracht in de vorm van een portrettengalerij. De presentatie is in handen van Wouke van Scherrenburg van de parlemen taire redactie Den Haag Vandaag van de NOS tv. Verder werken minister van binnenlandse zaken De Vries, burgemeester Deetman van Den Haag, staatsrechtdeskundige Elzin- ga, Cox Habbema en Lennart Booij mee aan dit festival over lokale de mocratie. De directeuren J.K. Moerland (rechts) en A.M.L. Rijk bij de eerste paal voor de nieuwbouw, op Welgelegen in Tholen, van Zuneha/Slagers Vleescentrale De verouderde huisvesting aan de Buurtweg in Halsteren voldeed niet langer voor de versgroothandel. „Je moet fors gaan investeren en dan is het kiezen: verbouw of nieuwbouw. Het is een kwestie van efficiëntie", zegt Moerland. „En ga je hier verbouwen, dan krijg je hokje op hokje", vult zijn mededi recteur A.M.L. Rijk aan. Het werd dus nieuwbouw en dat daarbij Tho len als nieuwe vestigingsplaats uit de bus kwam, is eigenlijk toeval. Moerlan'd: „We hebben in diverse gemeenten in de regio geïnfor meerd. Halsteren liet niets van zich horen, maar Tholen is actief." Bij de uiteindelijke keuze speelde naast de kosten ook de centrale lig ging in het afzetgebied eeri rol. „En de afstand is voor ons perso neel overbrugbaar." De groothandel ging in 1961 van start in Oud-Vossemeer, geleid door Piet Moerland uit Sint-Anna- land en zijn zonen Karei en Jan. Laatstgenoemde is nu nog de enige Moerland in de onderneming. Zijn broer heeft een soortgelijk bedrijf in Rijswijk. Ruimtegebrek waar voor de gemeente geen oplossing kon bieden, noopte Zuneha in 1971 om van de Vossemeerse Molen straat te verhuizen naar Halsteren. Daar werd het pand betrokken van Kroon-grossier Smallegange (ook al uit Oud-Vossemeer afkomstig). Lange tijd werkten er daarna nog Tholenaren, maar momenteel is dat niet meer het geval. „Nog wel en kele die oorspronkelijk van Tholen afkomstig zijn", zegt Moerland. Het bedrijf (dat een periode samen werkte met Cok Kapelle) leverde in die tijd vleeswaren, salades, diepvriesproducten, kip, een breed droogassortiment alsmede verpak kingsmateriaal. Men was - en is nog steeds - aangesloten bij de lan delijke organisatie Sla-in. In 1985 werd in Krabbendijke (later 's- Heer-Arendskerke) begonnen met vers rund-, varkens-, kalfs- en lamsvlees, een tak die vijfjaar ge leden naar Halsteren is overge bracht. Het afzetgebied omvat heel Zeeland, Goeree-Overflakkee en West-Brabant tot aan Gilze-Rijen. Zelfstandige slagers vormen 90 tot 95 procent van de afnemers van Zu neha. „Daar ligt onze kennis en kracht en daarin investeren we dan ook", aldus Moerland, die de com merciële kant van het bedrijf onder zijn hoede heeft. „We blijven voor die groep gaan", zegt ook Rijk. Hij bemoeit zich met de financiële kant van de onderneming, het transport en personeel. Naast het leveren van producten biedt het bedrijf zijn klanten ondersteuning op het ge bied van promotie en marketing. Er zijn daarvoor werkgroepen in het leven geroepen, waarin bijvoor beeld samen met slagers consu mentenacties worden ontwikkeld. Het concept 'Slagers Keus' is een andere werkgroep, waarbij onder meer het aanzicht van de winkels en de samenstelling van het assorti ment spelen. „Onze verkopers zijn commerciële mensen, maar bezit ten ook allemaal het slagersvakdi- ploma. Daardoor kennen ze beide kanten en kan er op basis van een gelijk niveau met de klanten ge sproken worden", aldus Moerland. Hij geeft aan dat in het kleine be drijf het personeel één grote familie vormt. Naast kwaliteit staan service en dienstverlening hoog in het vaandel. Onder meer het uitbouwen daarvan was reden om naar een an dere bedrijfsruimte uit te kijken. Rijk geeft aan dat aan de (verspro ducten bijzondere eisen gesteld worden. Ze worden op maat uitge sneden en binnen enkele uren uit geleverd, waarna ze op de juiste temperatuur naar de klant vervoerd worden. „De auto's zijn uitgerust met een temperatuurregistratie, zo dat op ieder moment afgelezen kan worden aan welke temperaturen de producten hebben blootgestaand. We doen alle inspanningen om de goederenstroom optimaal te laten lopen." Zuneha schafte twee jaar geleden zes nieuwe vrachtauto's aan met koel- en vriesgedeelten. Er wordt druk gewerkt aan het verkrij gen van het IKB-certificaat (inte grale ketenbeheersing) en de HACCP-eisen (het beheersen van de wijze van leveren van productie tot aan consumptie). Het nieuwe gebouw krijgt de nodige koel- en vriesruimten, maar er wordt bij voorbeeld ook een schoonmaakin- richting aangelegd. De vestiging krijgt een vloeroppervlak van 2000 vierkante meter (nu is dat zo'n 1800 vierkante meter). Met het oog op de toekomst is een halve hectare grond aangekocht op het Thoolse industrieterrein. „Het gehalte van de slagers groeit en ze moeten Zu neha blijven zien als partner. Dat is ons streven en daarom zijn we steeds in beweging", aldus direc teur Moerland. Bij zijn afscheid van het Thoolse no tariskantoor heeft het gemeentebe stuur van Tholen de waardering voor mr. J. Schot kenbaar gemaakt door de toekenning van de Vier vrijheden. Deze gemeentelijke onderscheiding is gebaseerd op het kunstwerk dat bij de N.H. kerk in Oud-Vossemeer staat, ter herinnering aan de door de Amerikaanse president Roosevelt ge proclameerde vier vrijheden. Zater dag 27 mei worden de Roosevelt-me- dailles, de Four Freedoms Awards, weer uitgereikt in Middelburg. Mr. Schot sr. zou zijn onderscheiding ontvangen tijdens de afscheidsrecep tie in Meulvliet, maar dat feest ging onverwacht niet door. De oud-notaris werd woensdagmiddag onwel, een huisarts onderzocht hem en achtte op den duur toch onderzoek in het zie kenhuis nodig. Een dochter vergezel de hem, terwijl mevr. Schot de hon neurs in Meulvliet waarnam en de receptiegangers tekst en uitleg gaf over deze onverwachte ontwikkeling. Zo kwamen ook burgemeester H.A. van der Munnik en wethouder K.A. Heijboer tevergeefs afscheid nemen van Schot sr. Vrijdag mocht de oud notaris weer naar huis. Het onder zoek had geen verontrustende resul taten opgeleverd. Woensdagmiddag was het heel warm in Meulvliet en gecombineerd met de spanningen van het afscheid werd dat even teveel voor Schot sr. De receptie was ook bedoeld voor de pas tot notaris be noemde zoon Aart-Jan Schot, die sa men met zijn collega mr. Knook vele relaties de hand drukte. Met (oud-) medewerkers en familieleden bleef men 's avonds nog in kleinere kring bijeen, nadat bekend was dat het alle maal nogal meeviel met Schot sr. Burgemeester Van der Munnik zal de Vier vrijheden op een later tijdstip uitreiken, misschien zaterdag, wan neer de oud-notaris zijn 65ste ver jaardag hoopt te vieren. Schot sr. is de derde die deze gemeentelijke on derscheiding ontvangt. Gemeentese cretaris A.G. Izeboud was bij zijn af scheid de eerste en vervolgens kreeg de burgemeester van de Poolse zus- tergemeente Itawa de Vier vrijheden. Gezien het succes van vorig jaar orga niseert het comité Woord en Daad Tholen opnieuw een skeelertocht bij de Oesterdam. Morgenavond (vrij dag) kan er ingeschreven en gestart worden tussen half zeven en half acht, deelname is op eigen risico. Er zijn routes van 5 en 8 kilometer, en een wedstrijdronde van 18 kilometer. Om negen uur vindt de prijsuitreiking plaats. Alle deelnemers krijgen een blijvende herinnering. De opbrengst van de tocht is bestemd voor het onderwijsproject te Gambel- la in Ethiopië. Er is daar een school in aanbouw, waar nog dit jaar 240 kin deren - arm en vaak wees - onderwijs zouden moeten krijgen en bovendien dagelijks warm eten en medische zorg. Woord en Daad probeert de kin deren tegelijkertijd onder te brengen voor financiële adoptie. De Thoolse milieustraat in Sint-Maartensdijk is in trek. Ze is dan ook overzichtelijk en ligt er netjes bij.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9