Mevr. Boxhoorn: 'Groot respect voor
eeuwenoud, anoniem vakmanschap'
Volledige Eendrachtbode te
downloaden op homepage
„Mensen moeten eens meer hun
gezonde verstand gaan gebruiken"
Kunstroute in Tholen-stad heeft een succesformule
Ambtenaar L. Jansen over reconstructies in Tholen
Donderdag 11 mei 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Met een fraai optreden van diverse muzikanten sloot za
terdag de vierde Thoolse Kunstroute. In Tholen-stad wa
ren twee dagen lang verschillende soorten kunst te zien
op diverse plaatsen in het stadje. De kunstenaars waren
voor het overgrote deel lid van de organiserende Kunst
kring Tholen-stad.
Nieuwe leden
Samen sterk
Kritiek
Nieuwe technieken
Zingende bollen
Internet, televisie, koffie, telefoon en licht uit stopcontact
Universeel
Geen concurrentie
Satelliet of stopcontact
Wap
Het verkeer in Tholen kan weer gebruik maken van de
hele Molenvlietsedijk. De reconstructie van deze straat
ter hoogte van de basisscholen is zo goed als gereed.
Omdat er nogal wat gewijzigd is, besloot de gemeente er
een voorlichtingscampagne tegenaan te gooien. Maan
dag gingen de eerste kinderen onder begeleiding van
vrijwilligers de straat op om te leren hoe ze naar school
moeten komen.
Opvoeding
Evaluatie
Kinderen luisteren op de Markt naar het blijspel 'In voor- en tegenspoed' van Rederijkerskamer Eendracht.
„We hebben niets anders dan lof ge
hoord over de route, en er kan te
recht gesproken worden van een suc
ces. De formule die we nu hanteren
(kwaliteit, variëteit en de diverse
plaatsen) blijkt erg succesvol te zijn.
Hier moeten we dus zeker mee door
gaan", zegt voorzitter Sarien Bout-
Sakko van de Kunstkring. De drie
ingrediënten van die formule zijn de
kracht van de Kunstroute. Doordat er
diverse kunstenaars in de Kunstkring
zitten die ieder streven naar kwalita
tief hoogstaand werk, omdat er ver
schillende soorten (beeldende) kunst
tentoongesteld wordt en er gebruik
gemaakt wordt van verschillende
materialen en technieken, is er een
grote variëteit in de route aanwe
zig. Door die verscheidenheid is de
Kunstroute toegankelijk voor een
groot publiek. „De Kunstroute is
laagdrempelig waardoor zoveel mo
gelijk mensen met de diverse soorten
kunst kunnen kennismaken. De grote
diversiteit is een erg sterk punt van
de route die heel interessant is", ver
telt bezoeker Chiel van der Linde.
In de succesformule nemen de ver
schillende plaatsen waar uitvoerin
gen te horen zijn of een expositie is
te zien, een belangrijke plaats in.
Doordat op verschillende lokaties in
Tholen de kunstwerken tentoonge
steld worden, komt het publiek op
verrassende plekjes en dat zorgt
weer voor een goede afwisseling en
mooie route rondom de Markt die als
centrum wordt gehouden. „Dit jaar
zijn er nieuwe ruimten bijgekomen
en ook een aantal afgevallen. De
meeste kunstenaars stonden dit jaar
ook op een andere plaats dan vorig
jaar. Dat hebben we bewust gedaan
voor de afwisseling", vertelt mevr.
Bout.
Afwisseling in het tentoongestelde
werk moet blijven. Dat is ook een
criterium voor het toelaten van nieu
we leden tot de Kunstkring. „Of we
iqmand toelaten tot de Kunstkring en
laten exposeren tijdens de Kunstrou
te, hangt af van de kwaliteit, de va
riatie, het aanbod en het aantal ruim
ten dat beschikbaar is. Dit jaar was
er een aantal kunstenaars dat niet
heeft geëxposeerd op de Kunstroute,
daarentegen waren er drie nieuwe le
den waarvan wel werk te zien was",
aldus de voorzitter.
De drie nieuwe leden waren Ine Tel-
derman, Henny Nixon en Adriënne
Deurloo. Henny Nixon kwam in aan
raking met de Kunstkring via andere
leden die haar aanraadden erbij te
komen. „Het leek mij interessant en
leuk om te exposeren tijdens de
Kunstroute. Er is voor het publiek
een lage drempel en ik was nieuws
gierig naar de reactie van de mensen.
Die is zeer positief", aldus Henny
Nixon. Reisimpressies vormen haar
grootste inspiratiebron. Haar acryl
schilderingen laten verre landen zien
en stralen de warmte en drukte van
die streken goed uit. De heldere en
vrolijke kleuren benadrukken dat
nog eens.
Adriënne Deurloo las in de krant
over de Kunstkring Tholen: „Het
leek mij erg leuk om via de Kunst
kring nieuwe contacten te leggen
met mensen met dezelfde interesse.
Dat is heel leerzaam. Vooral de goe
de instelling van de leden en de va
riatie van de Kunstroute zijn de ster
ke punten". De schilderingen van
Adriënne Deurloo op 'Xuan-papier'
zorgden voor iets mysterieus in mo
len De Hoop. Xuan is rijstpapier met
een laagje aluirf waardoor de verf
niet rechtstreeks doordringt in het
papier. Deze Chinese techniek heeft
mevrouw Deurloo geleerd tijdens
haar jarenlange verblijf in China, dat
haar grootste inspiratiebron is.
Voor Ine Telderman is de mens de
inspiratiebron voor het maken van
verschillende torsen van keramiek:
„Ik wil in mijn werken de beweeg
lijkheid van de mens laten zien. We
zijn in totaal wel één stuk, maar be
staan toch allemaal uit losse delen".
Vooral de verscheidenheid wordt
door de verschillende kunstenaars
steeds benadrukt als sterke punt van
de Kunstroute. „En via de Kunst
kring sta je er ook niet alleen voor;
samen sta je sterk", aldus Adri Box-
hoom-Urbanus. Zij exposeerde in
haar eigen atelier in het voormalige
stadhuis aan de Hoogstraat. Mevr.
Boxhoorn stelde een serie penteke
ningen tentoon met als thema 'wa
ter'. „Voor de Kunstroute wilde ik
een speciale serie maken over water
met onder andere de watertoren van
Goes, een Amerikaanse watermolen
en een vuurtoren. Ik heb voor het
eerst ook met kleur gewerkt via
aquarel in de tekeningen. Dat was
best wel spannend, omdat je het niet
meer kunt verbeteren." Naast de se
rie over water, exposeerde mevrouw
Boxhoorn ook een serie tekeningen
over kerken. „Kerken interesseren
mij altijd al. Ik heb groot respect
voor het eeuwenoude, anonieme
vakmanschap en heb daarom deze
serie gemaakt met onder andere de
Hervormde kerken van Tholen en
Goes." De Grote Kerk van Tholen
was, samen met andere 'gezichten'
van Tholen, ook te zien op de specia
le pentekenkaarten die in het atelier
van mevr. Boxhoorn te koop waren.
In het voormalige stadhuis exposeer
den verder nog twee kunstenaars.
Mieke Dietvorst-Cornelisse toonde
verschillende pastel- en aquarelschil
deringen van landschappen, en een
stilleven. In de kelder van het stad
huis was een heel andere kunstvorm
te zien. Tessa Joosse toonde hier een
compilatie van videobeelden. De op
namen waren gemaakt op het cen
traal station van Amsterdam en lieten
een informatiebord zien waarnaar al
lerlei mensen keken.
Naast de beeldende kunstenaars was
er ook volop muziek en zang te ho
ren van verschillende musici zoals
Jan de Viet, Kees Heijboer, het ka-
mermuziekensemble 'Ars Musica'
en het christelijk kamerkoor 'Chan-
tez a Dieu' onder leiding van Paul
Heijboer. Bij tijd en wijle puilde de
hal van het voormalige stadhuis uit
van het publiek.
Binnen de Kunstkring geldt de regel
dat het tentoongesteld werk altijd
nieuw moet zijn. Volgens Sarien
Bout is deze regel vooral bedoeld
als stimulans voor het maken van
nieuw werk. „We moeten de diver
siteit natuurlijk waarborgen en de
kleine locaties geven de ruimte aan
de kunstenaar om zelf de grootte
van zijn expositie samen te stellen."
De meeste kunstenaars zijn het wel
eens met de regel wat betreft nieuw
werk, al is er toch ook wat kritiek.
„Deze regel kan zowel stimulerend
als belemmerend werken, omdat de
kans bestaat dat de kwaliteit in ge
vaar kan komen vanwege de tijds
druk", aldus fotograaf Louis Sauter.
„Het is soms moeilijk om allemaal
nieuw werk te exposeren. Ikzelf
vind bijvoorbeeld niet al mijn werk
goed genoeg om te exposeren.
Soms twijfel ik of de voorraad wel
groot genoeg is. Door ook ouder
werk tentoon te stellen (één exem
plaar bijvoorbeeld) ontstaat er te
vens een vorm van herkenning. Dat
is een positiëf punt", aldus Anne
Marie Bartels-Mosmans. Mevrouw
Boxhoorn-Urbanus ziet de regel als
stimulans en 'stok achter de deur'.
„Met deze regel voorkom je dat
sommige mensen slechts hun hoofd
om de deur steken en roepen: 'Oh,
dat heb ik al gezien. Weer hetzelf
de'. De regel zorgt er dus voor dat
mensen steeds iets anders voorge
schoteld krijgen."
De publiciteit die er ontstaat via de
kunstroute is volgens Louis Sauter
ook wel een sterk punt: „De mensen
kunnen kennismaken met verschil
lende kunstvormen en zien wat er in
Tholen leeft. De kunstenaars gaan op
zoek naar andere technieken en nog
meer variatie, dat is goed." Sauter
liet in de parochiekamer van de
Rooms Katholieke kerk foto's zien.
Hij heeft geen specifieke inspiratie
bronnen. „Je loopt ergens tegenaan.
Het valt je op en dan kijk je naar de
compositie, het licht, de details enzo
voort voor het maken van de beste
foto's." De foto's van strand, schor
en slik bij laag water waren zeer spe
ciaal en hadden een aparte lichtval.
Contrasterend met dit moois hingen
er ook foto's van afval op het strand.
Ook modelfotografie heeft de be
langstelling van Sauter. Voor het
maken van dergelijke foto's bedenkt
hij eerst de serie waarna hij het juiste
model erbij zoekt.
„Binnen de Kunstkring wisselen we
ook de kennis over verschillende
technieken uit. Zo was het lassen
voor mij dit jaar een nieuwe tech
niek. Hiervoor heb ik advies ge
vraagd aan Jan Kettelerij die er al
meer ervaring mee heeft", vertelt
Veronie Rens. De expressie over
brengen is een belangrijk punt in
het werk van Veronie Rens. Zij ex
poseerde in de toren van de Grote
Kerk waar vorig jaar Jan Kettelerij
met hoge ruimtelijk werken expo
seerde. Zijn werken pasten perfect
in die ruimte, maar de werken van
Veronie Rens opvallend genoeg
ook, ondanks het feit dat haar beel
den van staal en klei juist klein zijn.
Door de beelden in een groepje bij
elkaar te zetten, pasten ze echter
uitstekend in de toren van de kerk
waar de gehele dag door verschil
lende musici, waaronder Job Jan-
sens en Mariëlle Klavers, het monu
mentale Van Dam-orgel bespeeld
werd. Door'de verftechniek van me
vr. Rens lijken de beelden (zonder
ogen) van brons. „Mijn doel was de
beelden zonder ogen, tóch te laten
kijken", aldus de kunstenaar.
Tijdens de Kunstroute exposeerde
Jan Kettelerij heel ander werk dan
voorheen. Deze kunstenaar die
beïnvloed wordt door zijn achter
grond in de bloemsierkunst en door
geometrische vormen, is een lief
hebber van de stromingen land-art
en minimal-art. Hij exposeerde ob
jecten in speksteen. Deze kunst
vorm is voor hem nieuw met andere
technieken en materialen dan bij
zijn vorige werken. Naast de objec
ten waren er ook diverse ontwerpen
te zien van briefpapier, gevelplaten,
logo's en een kleurenadvies voor de
basisschool C.N.S. De Regenboog
uit Tholen.
Marcel van Tienen was vier keer te
zien tijdens de Kunstroute. In een
vierdelig zelfportret had de kunste
naar zichzelf geschilderd, terwijl hij
voor de spiegel zichzelf scheert, zijn
tanden poetst en aftershave en deo
dorant op doet. Op deze strak ge
schilderde doeken was het gevoel
van de kunstenaar zelf goed te zien.
De werken bezitten een grote ex
pressie.
Anne Marie Bartels heeft voor het
maken van haar keramiek geen bij
zondere inspiratiebronnen en maakt
wat er in haar opkomt: „Verschil
lende stukken ontstaan ook gewoon
terwijl ik ermee bezig ben". Naast
de keramische beelden maakt zij
ook 'zingende bollen'. „Ik heb ze
'zingende bollen' genoemd, omdat
ze door de wind gingen zingen toen
ik ze in de tuin gelegd had", aldus
de kunstenares. Ze is erg te spreken
over de sfeer binnen de Kunstkring:
„Het enthousiasme is echt te voelen
en werkt stimulerend"
Tussen beeld en geluid in, zit de to
neelvereniging Rederijkerskamer
Eendracht. Deze toneelgroep voer
de het korte blijspel 'In voor- en te
genspoed' op met als bühne de
kiosk op de Markt. In dit stuk doet
de niet onbemiddelde Johannes net
of hij ernstig ziek is om erachter te
komen wie er werkelijk iets om
hem geeft, en wie er op zijn geld uit
is. Twee buurvrouwen en zijn tante
die non is, blijken meer in de duiten
geïnteresseerd te zijn dan in het
welzijn van Johannes. Nelleke daar
entegen, is onbaatzuchtig en met
haar gaat Johannes dan ook tenslot
te de bloemetjes buiten zetten.
Naast de kunstroute was er ook dit
jaar weer een hoofdexpositie. Hedi
Bogaers en Jaap Reedijk waren uit
genodigd om te exposeren in de
Gasthuiskapel. Het contrast tussen
de beide kunstenaars (mevr. Boga
ers maakt fijne, kleine beeldjes en
Reedijk exposeerde houten model
len van stalen kunstwerken) was
één van de redenen om deze twee
gasten voor de Kunstroute 2000 uit
te nodigen.
Het slot van de Kunstroute werd ge
vormd door een openluchtconcert
van onder meer het koninklijk har
monie-orkest Concordia die ver
schillende soorten muziek speelde.
Er werd geëindigd met het swingen
de 'Everybody needs somebody' uit
de film The Blues Brothers. De
Kunstroute 2000 werd definitief af
gesloten met een fraai optreden van
de band Stikkie Djoo die samen met
veel gastmusici (waaronder sopraan
Wilma Janmaa't) een concert weg
gaf waarin zeer afwisselende mu
ziek ten gehore gebracht werd. Van
Joe Cocker en Robert Palmer tot
aria's uit opera's en operettes. Een
typerende afsluiting van twee dagen
kunst in Tholen die gekenmerkt
werd door enthousiasme en een rui
me diversiteit.
Sinds vorige week is de volle
dige Eendrachtbode, althans
wat betreft het redactionele
gedeelte, te downloaden via
onze homepage. Het is vooral
een service, gericht op dege
nen die de krant niet thuis 's
morgens kunnen lezen en
postabonnees die de Een
drachtbode pas later ontvan
gen. Op deze manier kan
men toch al kennisnemen van
de inhoud van de krant. Ook
voor mensen die kennis willen
maken met de Eendrachtbo
de, is dit een optie.
Sinds het begin van de websi
te van de Eendrachtbode,
wordt er al een beperkte se
lectie van het nieuws aange
boden. Een samenvatting van
een aantal hoofditems met
daarbij enkele foto's wordt
donderdagmorgen op het
web gezet. Het blijft echter
een beperkt aanbod en de
tijd ontbrak tot nog toe om er
meer van te maken,
Een krant heeft meerdere me
thoden om zich op het inter
net te profileren. Men kan on
line de krant brengen, zodat
er direct gelezen kan worden.
Dit is een veel gebruikte me
thode, met ais nadeel dat er
veet tijd ingestoken moet wor
den. Voor eer) nieuwsblad als
de Eendrachtbode is daarom
(vooralsnog) het gebruik van
een zogenaamd PDF-bestand
een oplossing. Daarbij spelen
een aantal zaken een rol. Het
voordeel voor de lezer is dat
hij al het nieuws dat in de
krant verschijnt, ook via inter
net kan raadplegen. Dus
geen samenvatting en inclu
sief aile foto's. In de toekomst
wordt het daarmee wellicht
ook mogelijk een digitaal ar
chief aan te leggen dat be
schikbaar is voor de lezer.
Een ander voordeel van de
nieuwe manier van aanbie
den van de Eendrachtbode,
ligt in het gebruik van in PDF
opgezette documenten. PDF
staat voor 'portable docu
ment format'. Het is een be
standsformaat dat het moge
lijk maakt in compacte
bestanden veel informatie te
verwerken op een visueel
aantrekkelijke manier.
PDF-bestanden worden aan
gemaakt met het programma
Acrobat Distiller van Adobe.
Het wordt een document
waar men in kan bladeren,
kan lezen, tekst kan selecteren
en kopiëren (beperkte func
tie) en printen. In computer
land bestaat PDF al heel lang,
maar het wordt steeds Interes
santer voor met name gedruk
te media. Het grote voordeel
van PDF is namelijk dat het
echt zogenaamd 'cross-plat
form' is. Of je een PDF-be
stand nu op een Apple aan
maakt of op een PC en of dat
onder Mac OS gebeurt of on
der Windows of Linux. Dat
maakt in wezen niets uit. Elke
computer met het program
ma Acrobat Reader erop, kan
een PDF-document lezen. En
daarbij komt het enige pro
bleem om de hoek kijken.
Wie de Eendrachtbode wil
downloaden via internet,
heeft dat programma Acro
bat Reader nodig. Een groot
probleem is dat niet, want in
veel computers zit het stan
daard at geïnstalleerd of het
wordt meegeleverd met een
ander softwarepakket waar
van bijvoorbeeld de gebruiks
aanwijzing in PDF is gemaakt.
Bovendien is het programma
gratis. Het is dan ook te down
loaden op de site van Adobe
zelf (www.adobe.com) en
verder op talloze andere sites.
Ook is een zogenaamd ZIP-
programma nodig (zoals pkzip
of freezip) ook die zijn in gro
ten getale gratis te verkrijgen
vla diverse websites. De PDF-
bestanden worden ingepakt
met een dergelijk programma
om ze zo klein mogelijk te ma
ken. Dat versneld het downlo
aden. Eenmaal binnenge
haald moeten de bestanden
dan eerst 'unzipt' worden.
Het voordeel voor de internet
ter is dat hij niet meer per se
online het nieuws hoeft te le
zen. Hij kan de hele krant pa
gina voor pagina downlo
aden (dus er is een keuze te
maken) en kan vervolgens off
line op zijn eigen computer
aan het lezen gaan.
De vraag werpt zich natuurlijk
op of de digitale vorm van de
Eendrachtbode geen concur
rentie gaat vormen met de
papieren krant. Een discussie
die al lang gevoerd wordt In
krantenland. Uiteindelijk blijkt
de voorspelling dat de papie
ren media het onderspit zullen
delven ten opzichte van de
digitale vormen, niet te klop
pen.
Voor wat de Eendrachtbode
betreft, is het zo dat de adver
tentiepagina's niet beschik
baar zijn. Verder kan men een
digitale krant ook moeilijk
meenemen om in de tuin, op
bed, onderweg of zelfs op het
toilet te lezen. En een hele
krant uitprinten is economisch
niet verstandig, gezien de prijs
van inktcartridges, toner en
papier. Om dan over het co
pyright nog maar even niet te
spreken.
Maar voor degenen die alvast
een snelle blik willen werpen
op het nieuws, voor de men
sen die op vakantie zijn en
ook daar willen weten wat er
in Tholen gebeurt en voor de
genen die overwegen abon
nee te worden, is het een stuk
extra service. Vandaar dus
dat er sinds vorige week twee
nieuwsknoppen zijn. Eén voor
de korte berichten en één
voor het downloaden van de
krant. De eendrachtbode
website vindt u op het adres:
www.tip.nl/users/eendracht-
bode.
De ontwikkelingen in de we
reld van internet staan niet stil.
Terwijl de technologiefondsen
op de beurs zich weer lang
zaam herstellen van de deuk
opgelopen dankzij Microsoft
en World Online, blijven de In
vesteringen groeien. En het
aantal consumenten ook. Vo
rig jaar kochten de Neder
landse consumenten voor 325
miljoen gulden via Internet
(zakelijke bestedingen, aan
delen en bankzaken niet
meegerekend). Dat is heel
wat meer dan de ongeveer
20 miljoen die in 1997 (drie jaar
Alles uit één stopcontact, wordt dat de toekomst
Reacties kunt u sturen naar:
redactie@eendrachtbode.nl
ot Eendrachtbode, Postbus S,
4697 ZG Sint-Annaland.
geleden!) werd besteed via
internet. Meer dan 2,1 miljoen
Nederlanders zijn min of meer
regelmatig actief op internet.
Overigens blijkt dat de gemid
delde internetter die spullen
online koopt, een relatief
hoog opgeleide, jonge man
is.
Al eerder in deze rubriek is er
geschreven over de snelheid
waarmee gegevens kunnen
worden verzonden en binnen
gehaald via internet. De ge
wone telefoonlijn is daarbij (in
principe) het langzaamste,
gevolgd door ISDN, kabel en
ASDL. Maar sinds een tijdje
heeft zich een nieuwe speler
op de markt geworpen. Mo
menteel zijn er experimenten
met het aanbieden van inter
net via de satelliet. De infor
matie kan zo over de hele we
reld worden opgehaald met
een enorme snelheid (immers
niet beperkt door kabels). Pro
bleempje: het is nogal prijzig.
Maar aanbieders werken er
aan om uit te komen rond de
prijs van een kabelabonne
ment. Daarbij komt dan nog
wel dat er nog een stuk tele
foonkosten over zal blijven.
Helemaal opzienbarend is
een experiment in Duitsland
met het leveren van internet
via het stopcontact. Het blijkt
in principe mogelijk om het
dataverkeer voor internet te
gelijk met de stroom over
één kabel te sturen. Wie
weet waar we dan nog
naartoe gaan: schemer
lamp, koffiezetapparaat, te
levisie- en radiosignaal, telef
onie en dataverkeer uit één
stopcontact.
En dan is er natuurlijk nog het
WAP-verhaal. WAP is (alweer)
Engels en staat voor 'wireless
application protocol'. Deze
techniek maakt het mogelijk
om via een (daarvoor ge
schikte) mobiele telefoon het
internet op te gaan. Fabrikant
Nokia is daarbij ver gegaan
met de ontwikkeling van de
'communicator', een gsm-te-
lefoon die je open kunt klap
pen waarna er een LCD-
scherm en een toetsenbordje
zichtbaar wordt. Een telefoon
en zakcomputer in één dus. E-
mail versturen en ontvangen is
daarmee ook mogelijk. Voor
spellingen zijn dat WAP een
vlucht zal nemen, net als de
mobiele telefonie heeft ge
daan.
Ter Tolne is de eerste school die
aan de beurt is. De eerste kinderen
die naar buiten komen, zitten in
groep 2. Ze worden begeleid door
Ciska Koedoot (moeder van één
van de leerlingen) en door Dennis
Deurloo en Maurits Overdulve uit
groep 8. De groep krijgt uitleg van
verkeersbrigadier Marja Zwalua.
Allereerst krijgen ze te horen wat
er op de Molenvlietsedijk eigenlijk
veranderd is. „Je zult wel denken:
Waar is het zebrapad nou? Dat is
er niet meer", zegt mevr. Zwalua
bij de plateau's in de straat waar
over de kinderen moeten overste
ken. „Wat moet je doen voordat je
hier over gaat-steken?", vraagt de
verkeersbrigadier. En alle kinderen
antwoorden braaf 'links en rechts
kijken'. Toch is het allemaal niet
zo simpel voor de kinderen. Er
zijn namelijk twee wegen geko
men. Bij de reconstructie is er aan
de kant van de scholen een paral
lelweg aangelegd met stopvakken
waarop ouders even met de auto
kunnen stoppen om hun kind af te
zetten. Er komen hier zogenaamde
'kiss-and-ride-borden' te staan.
Dat geeft aan dat er niet gepar
keerd mag worden. Alleen even
stoppen om de kinderen uit de auto
te laten. Auto's moeten deze paral
lelweg vanaf de Zoekweg inrijden
en er tegenover de Jan van Blois-
straat weer uit. Fietsers mogen
hier wel in beide richtingen rijden.
Verder zijn er ook fietsstroken op
de gewone weg gekomen.
Deze zaken in combinatie met het
ontbreken van zebrapaden, maken
het er niet overzichtelijker op.
Coördinerend ambtenaar Leni Jan
sen van de gemeente Tholen ziet
het anders. „Je kunt alles wel op
dringen met borden en verkeers
maatregelen, maar het wordt tijd
dat mensen hun gezond verstand
eens gaan gebruiken. We hebben
hier een plateau gemaakt om de
vaart er wat uit te halen. Maar ver
der zijn de wegen gelijkwaardig.
Het is gewoon een kwestie van op
voeding. Ik constateer uit eigen er
varing dat ouders hun kinderen
veel minder opvoeden in de ver
keersregels als vijftien tot twintig
jaar geleden. Toen gingen de kin
deren veel oplettender en veiliger
naar school. En als je het verkeers
gedrag van sommige ouders ziet,
merk je dat die bepaald geen goed
voorbeeld geven", aldus de ge
meente-ambtenaar.
De verkeersbrigadiers denken daar
niet allemaal zo over. Mevr. Zwa
lua betwijfelt of het er allemaal
wel gemakkelijker en veiliger op
is geworden voor de kinderen.
„Kinderen begrijpen zo'n plateau
niet zo goed. En dan die rotonde.
Vroeger, met het stoplicht, was het
allemaal heel simpel: rood is stop
pen en groen is lopen." Nu heeft
de verkeersbrigadier toch wel wat
moeite om de kinderen uit te leg
gen hoe ze op de fiets de rotonde
moeten nemen en wie er allemaal
voorrang heeft. Een bijkomend
probleem is dat ook lang niet alle
automobilisten blijken te weten
hoe het hoort op een rotonde. Op
het moment dat de groep bij het
zebrapad op de Parksingel staat,
rijdt een groepje oudere jeugd op
fietsen met een flinke vaart de ro
tonde op. Een busje moet in de
remmen.
De werkzaamheden aan de recon
structie zijn nagenoeg afgelopen.
Met name in de groenvoorziening
moet nog het een en ander gebeu
ren en de borden 'kiss and ride'
moeten nog geplaatst worden. Qua
aanzicht is de omgeving van de
school wel opgeknapt. De vraag is
hoe (naast de kinderen) de ouders
zullen omgaan met de nieuwe situ
atie. Ook de ouders krijgen uitleg
over de reconstructie en de gevol
gen daarvan in het verkeer. Nadat
eerst maandag Ter Tolne aan de
beurt was, volgde dinsdag de Re
genboog, woensdag De Kraal en
vandaag krijgen leerlingen en ou
ders van de Eben-Haëzerschool
voorlichting over de vernieuwde
Molenvlietsedijk/Ten Ankerweg.
Overigens zullen de aangebrachte
veranderingen op de Molenvlietse
dijk geëvalueerd worden waarna
nog eventuele kleine aanpassingen
kunnen worden gedaan. De ge
meente denkt in elk geval met de
reconstructie de zaak behoorlijk
verbeterd te hebben op de Ten An
kerweg en Molenvlietsedijk. Of
dat zo is, zal de toekomst uit moe
ten wijzen.
-
Kinderen uit groep I en 2 van Ter Tolne luisteren bij de oversteekplaats van de Molenvlietsedijk naar collegaschool De Regenboog naar de
uitleg van verkeersbrigadier Marja Zwalua. Achteraan begeleidend ouder Ciska Koedoot en Dennis Deurloo en Maurits Overdulve uit groep 8.