Mevr. Boxhoorn: 'Groot respect voor eeuwenoud, anoniem vakmanschap' Volledige Eendrachtbode te downloaden op homepage „Mensen moeten eens meer hun gezonde verstand gaan gebruiken" Kunstroute in Tholen-stad heeft een succesformule Ambtenaar L. Jansen over reconstructies in Tholen Donderdag 11 mei 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Met een fraai optreden van diverse muzikanten sloot za terdag de vierde Thoolse Kunstroute. In Tholen-stad wa ren twee dagen lang verschillende soorten kunst te zien op diverse plaatsen in het stadje. De kunstenaars waren voor het overgrote deel lid van de organiserende Kunst kring Tholen-stad. Nieuwe leden Samen sterk Kritiek Nieuwe technieken Zingende bollen Internet, televisie, koffie, telefoon en licht uit stopcontact Universeel Geen concurrentie Satelliet of stopcontact Wap Het verkeer in Tholen kan weer gebruik maken van de hele Molenvlietsedijk. De reconstructie van deze straat ter hoogte van de basisscholen is zo goed als gereed. Omdat er nogal wat gewijzigd is, besloot de gemeente er een voorlichtingscampagne tegenaan te gooien. Maan dag gingen de eerste kinderen onder begeleiding van vrijwilligers de straat op om te leren hoe ze naar school moeten komen. Opvoeding Evaluatie Kinderen luisteren op de Markt naar het blijspel 'In voor- en tegenspoed' van Rederijkerskamer Eendracht. „We hebben niets anders dan lof ge hoord over de route, en er kan te recht gesproken worden van een suc ces. De formule die we nu hanteren (kwaliteit, variëteit en de diverse plaatsen) blijkt erg succesvol te zijn. Hier moeten we dus zeker mee door gaan", zegt voorzitter Sarien Bout- Sakko van de Kunstkring. De drie ingrediënten van die formule zijn de kracht van de Kunstroute. Doordat er diverse kunstenaars in de Kunstkring zitten die ieder streven naar kwalita tief hoogstaand werk, omdat er ver schillende soorten (beeldende) kunst tentoongesteld wordt en er gebruik gemaakt wordt van verschillende materialen en technieken, is er een grote variëteit in de route aanwe zig. Door die verscheidenheid is de Kunstroute toegankelijk voor een groot publiek. „De Kunstroute is laagdrempelig waardoor zoveel mo gelijk mensen met de diverse soorten kunst kunnen kennismaken. De grote diversiteit is een erg sterk punt van de route die heel interessant is", ver telt bezoeker Chiel van der Linde. In de succesformule nemen de ver schillende plaatsen waar uitvoerin gen te horen zijn of een expositie is te zien, een belangrijke plaats in. Doordat op verschillende lokaties in Tholen de kunstwerken tentoonge steld worden, komt het publiek op verrassende plekjes en dat zorgt weer voor een goede afwisseling en mooie route rondom de Markt die als centrum wordt gehouden. „Dit jaar zijn er nieuwe ruimten bijgekomen en ook een aantal afgevallen. De meeste kunstenaars stonden dit jaar ook op een andere plaats dan vorig jaar. Dat hebben we bewust gedaan voor de afwisseling", vertelt mevr. Bout. Afwisseling in het tentoongestelde werk moet blijven. Dat is ook een criterium voor het toelaten van nieu we leden tot de Kunstkring. „Of we iqmand toelaten tot de Kunstkring en laten exposeren tijdens de Kunstrou te, hangt af van de kwaliteit, de va riatie, het aanbod en het aantal ruim ten dat beschikbaar is. Dit jaar was er een aantal kunstenaars dat niet heeft geëxposeerd op de Kunstroute, daarentegen waren er drie nieuwe le den waarvan wel werk te zien was", aldus de voorzitter. De drie nieuwe leden waren Ine Tel- derman, Henny Nixon en Adriënne Deurloo. Henny Nixon kwam in aan raking met de Kunstkring via andere leden die haar aanraadden erbij te komen. „Het leek mij interessant en leuk om te exposeren tijdens de Kunstroute. Er is voor het publiek een lage drempel en ik was nieuws gierig naar de reactie van de mensen. Die is zeer positief", aldus Henny Nixon. Reisimpressies vormen haar grootste inspiratiebron. Haar acryl schilderingen laten verre landen zien en stralen de warmte en drukte van die streken goed uit. De heldere en vrolijke kleuren benadrukken dat nog eens. Adriënne Deurloo las in de krant over de Kunstkring Tholen: „Het leek mij erg leuk om via de Kunst kring nieuwe contacten te leggen met mensen met dezelfde interesse. Dat is heel leerzaam. Vooral de goe de instelling van de leden en de va riatie van de Kunstroute zijn de ster ke punten". De schilderingen van Adriënne Deurloo op 'Xuan-papier' zorgden voor iets mysterieus in mo len De Hoop. Xuan is rijstpapier met een laagje aluirf waardoor de verf niet rechtstreeks doordringt in het papier. Deze Chinese techniek heeft mevrouw Deurloo geleerd tijdens haar jarenlange verblijf in China, dat haar grootste inspiratiebron is. Voor Ine Telderman is de mens de inspiratiebron voor het maken van verschillende torsen van keramiek: „Ik wil in mijn werken de beweeg lijkheid van de mens laten zien. We zijn in totaal wel één stuk, maar be staan toch allemaal uit losse delen". Vooral de verscheidenheid wordt door de verschillende kunstenaars steeds benadrukt als sterke punt van de Kunstroute. „En via de Kunst kring sta je er ook niet alleen voor; samen sta je sterk", aldus Adri Box- hoom-Urbanus. Zij exposeerde in haar eigen atelier in het voormalige stadhuis aan de Hoogstraat. Mevr. Boxhoorn stelde een serie penteke ningen tentoon met als thema 'wa ter'. „Voor de Kunstroute wilde ik een speciale serie maken over water met onder andere de watertoren van Goes, een Amerikaanse watermolen en een vuurtoren. Ik heb voor het eerst ook met kleur gewerkt via aquarel in de tekeningen. Dat was best wel spannend, omdat je het niet meer kunt verbeteren." Naast de se rie over water, exposeerde mevrouw Boxhoorn ook een serie tekeningen over kerken. „Kerken interesseren mij altijd al. Ik heb groot respect voor het eeuwenoude, anonieme vakmanschap en heb daarom deze serie gemaakt met onder andere de Hervormde kerken van Tholen en Goes." De Grote Kerk van Tholen was, samen met andere 'gezichten' van Tholen, ook te zien op de specia le pentekenkaarten die in het atelier van mevr. Boxhoorn te koop waren. In het voormalige stadhuis exposeer den verder nog twee kunstenaars. Mieke Dietvorst-Cornelisse toonde verschillende pastel- en aquarelschil deringen van landschappen, en een stilleven. In de kelder van het stad huis was een heel andere kunstvorm te zien. Tessa Joosse toonde hier een compilatie van videobeelden. De op namen waren gemaakt op het cen traal station van Amsterdam en lieten een informatiebord zien waarnaar al lerlei mensen keken. Naast de beeldende kunstenaars was er ook volop muziek en zang te ho ren van verschillende musici zoals Jan de Viet, Kees Heijboer, het ka- mermuziekensemble 'Ars Musica' en het christelijk kamerkoor 'Chan- tez a Dieu' onder leiding van Paul Heijboer. Bij tijd en wijle puilde de hal van het voormalige stadhuis uit van het publiek. Binnen de Kunstkring geldt de regel dat het tentoongesteld werk altijd nieuw moet zijn. Volgens Sarien Bout is deze regel vooral bedoeld als stimulans voor het maken van nieuw werk. „We moeten de diver siteit natuurlijk waarborgen en de kleine locaties geven de ruimte aan de kunstenaar om zelf de grootte van zijn expositie samen te stellen." De meeste kunstenaars zijn het wel eens met de regel wat betreft nieuw werk, al is er toch ook wat kritiek. „Deze regel kan zowel stimulerend als belemmerend werken, omdat de kans bestaat dat de kwaliteit in ge vaar kan komen vanwege de tijds druk", aldus fotograaf Louis Sauter. „Het is soms moeilijk om allemaal nieuw werk te exposeren. Ikzelf vind bijvoorbeeld niet al mijn werk goed genoeg om te exposeren. Soms twijfel ik of de voorraad wel groot genoeg is. Door ook ouder werk tentoon te stellen (één exem plaar bijvoorbeeld) ontstaat er te vens een vorm van herkenning. Dat is een positiëf punt", aldus Anne Marie Bartels-Mosmans. Mevrouw Boxhoorn-Urbanus ziet de regel als stimulans en 'stok achter de deur'. „Met deze regel voorkom je dat sommige mensen slechts hun hoofd om de deur steken en roepen: 'Oh, dat heb ik al gezien. Weer hetzelf de'. De regel zorgt er dus voor dat mensen steeds iets anders voorge schoteld krijgen." De publiciteit die er ontstaat via de kunstroute is volgens Louis Sauter ook wel een sterk punt: „De mensen kunnen kennismaken met verschil lende kunstvormen en zien wat er in Tholen leeft. De kunstenaars gaan op zoek naar andere technieken en nog meer variatie, dat is goed." Sauter liet in de parochiekamer van de Rooms Katholieke kerk foto's zien. Hij heeft geen specifieke inspiratie bronnen. „Je loopt ergens tegenaan. Het valt je op en dan kijk je naar de compositie, het licht, de details enzo voort voor het maken van de beste foto's." De foto's van strand, schor en slik bij laag water waren zeer spe ciaal en hadden een aparte lichtval. Contrasterend met dit moois hingen er ook foto's van afval op het strand. Ook modelfotografie heeft de be langstelling van Sauter. Voor het maken van dergelijke foto's bedenkt hij eerst de serie waarna hij het juiste model erbij zoekt. „Binnen de Kunstkring wisselen we ook de kennis over verschillende technieken uit. Zo was het lassen voor mij dit jaar een nieuwe tech niek. Hiervoor heb ik advies ge vraagd aan Jan Kettelerij die er al meer ervaring mee heeft", vertelt Veronie Rens. De expressie over brengen is een belangrijk punt in het werk van Veronie Rens. Zij ex poseerde in de toren van de Grote Kerk waar vorig jaar Jan Kettelerij met hoge ruimtelijk werken expo seerde. Zijn werken pasten perfect in die ruimte, maar de werken van Veronie Rens opvallend genoeg ook, ondanks het feit dat haar beel den van staal en klei juist klein zijn. Door de beelden in een groepje bij elkaar te zetten, pasten ze echter uitstekend in de toren van de kerk waar de gehele dag door verschil lende musici, waaronder Job Jan- sens en Mariëlle Klavers, het monu mentale Van Dam-orgel bespeeld werd. Door'de verftechniek van me vr. Rens lijken de beelden (zonder ogen) van brons. „Mijn doel was de beelden zonder ogen, tóch te laten kijken", aldus de kunstenaar. Tijdens de Kunstroute exposeerde Jan Kettelerij heel ander werk dan voorheen. Deze kunstenaar die beïnvloed wordt door zijn achter grond in de bloemsierkunst en door geometrische vormen, is een lief hebber van de stromingen land-art en minimal-art. Hij exposeerde ob jecten in speksteen. Deze kunst vorm is voor hem nieuw met andere technieken en materialen dan bij zijn vorige werken. Naast de objec ten waren er ook diverse ontwerpen te zien van briefpapier, gevelplaten, logo's en een kleurenadvies voor de basisschool C.N.S. De Regenboog uit Tholen. Marcel van Tienen was vier keer te zien tijdens de Kunstroute. In een vierdelig zelfportret had de kunste naar zichzelf geschilderd, terwijl hij voor de spiegel zichzelf scheert, zijn tanden poetst en aftershave en deo dorant op doet. Op deze strak ge schilderde doeken was het gevoel van de kunstenaar zelf goed te zien. De werken bezitten een grote ex pressie. Anne Marie Bartels heeft voor het maken van haar keramiek geen bij zondere inspiratiebronnen en maakt wat er in haar opkomt: „Verschil lende stukken ontstaan ook gewoon terwijl ik ermee bezig ben". Naast de keramische beelden maakt zij ook 'zingende bollen'. „Ik heb ze 'zingende bollen' genoemd, omdat ze door de wind gingen zingen toen ik ze in de tuin gelegd had", aldus de kunstenares. Ze is erg te spreken over de sfeer binnen de Kunstkring: „Het enthousiasme is echt te voelen en werkt stimulerend" Tussen beeld en geluid in, zit de to neelvereniging Rederijkerskamer Eendracht. Deze toneelgroep voer de het korte blijspel 'In voor- en te genspoed' op met als bühne de kiosk op de Markt. In dit stuk doet de niet onbemiddelde Johannes net of hij ernstig ziek is om erachter te komen wie er werkelijk iets om hem geeft, en wie er op zijn geld uit is. Twee buurvrouwen en zijn tante die non is, blijken meer in de duiten geïnteresseerd te zijn dan in het welzijn van Johannes. Nelleke daar entegen, is onbaatzuchtig en met haar gaat Johannes dan ook tenslot te de bloemetjes buiten zetten. Naast de kunstroute was er ook dit jaar weer een hoofdexpositie. Hedi Bogaers en Jaap Reedijk waren uit genodigd om te exposeren in de Gasthuiskapel. Het contrast tussen de beide kunstenaars (mevr. Boga ers maakt fijne, kleine beeldjes en Reedijk exposeerde houten model len van stalen kunstwerken) was één van de redenen om deze twee gasten voor de Kunstroute 2000 uit te nodigen. Het slot van de Kunstroute werd ge vormd door een openluchtconcert van onder meer het koninklijk har monie-orkest Concordia die ver schillende soorten muziek speelde. Er werd geëindigd met het swingen de 'Everybody needs somebody' uit de film The Blues Brothers. De Kunstroute 2000 werd definitief af gesloten met een fraai optreden van de band Stikkie Djoo die samen met veel gastmusici (waaronder sopraan Wilma Janmaa't) een concert weg gaf waarin zeer afwisselende mu ziek ten gehore gebracht werd. Van Joe Cocker en Robert Palmer tot aria's uit opera's en operettes. Een typerende afsluiting van twee dagen kunst in Tholen die gekenmerkt werd door enthousiasme en een rui me diversiteit. Sinds vorige week is de volle dige Eendrachtbode, althans wat betreft het redactionele gedeelte, te downloaden via onze homepage. Het is vooral een service, gericht op dege nen die de krant niet thuis 's morgens kunnen lezen en postabonnees die de Een drachtbode pas later ontvan gen. Op deze manier kan men toch al kennisnemen van de inhoud van de krant. Ook voor mensen die kennis willen maken met de Eendrachtbo de, is dit een optie. Sinds het begin van de websi te van de Eendrachtbode, wordt er al een beperkte se lectie van het nieuws aange boden. Een samenvatting van een aantal hoofditems met daarbij enkele foto's wordt donderdagmorgen op het web gezet. Het blijft echter een beperkt aanbod en de tijd ontbrak tot nog toe om er meer van te maken, Een krant heeft meerdere me thoden om zich op het inter net te profileren. Men kan on line de krant brengen, zodat er direct gelezen kan worden. Dit is een veel gebruikte me thode, met ais nadeel dat er veet tijd ingestoken moet wor den. Voor eer) nieuwsblad als de Eendrachtbode is daarom (vooralsnog) het gebruik van een zogenaamd PDF-bestand een oplossing. Daarbij spelen een aantal zaken een rol. Het voordeel voor de lezer is dat hij al het nieuws dat in de krant verschijnt, ook via inter net kan raadplegen. Dus geen samenvatting en inclu sief aile foto's. In de toekomst wordt het daarmee wellicht ook mogelijk een digitaal ar chief aan te leggen dat be schikbaar is voor de lezer. Een ander voordeel van de nieuwe manier van aanbie den van de Eendrachtbode, ligt in het gebruik van in PDF opgezette documenten. PDF staat voor 'portable docu ment format'. Het is een be standsformaat dat het moge lijk maakt in compacte bestanden veel informatie te verwerken op een visueel aantrekkelijke manier. PDF-bestanden worden aan gemaakt met het programma Acrobat Distiller van Adobe. Het wordt een document waar men in kan bladeren, kan lezen, tekst kan selecteren en kopiëren (beperkte func tie) en printen. In computer land bestaat PDF al heel lang, maar het wordt steeds Interes santer voor met name gedruk te media. Het grote voordeel van PDF is namelijk dat het echt zogenaamd 'cross-plat form' is. Of je een PDF-be stand nu op een Apple aan maakt of op een PC en of dat onder Mac OS gebeurt of on der Windows of Linux. Dat maakt in wezen niets uit. Elke computer met het program ma Acrobat Reader erop, kan een PDF-document lezen. En daarbij komt het enige pro bleem om de hoek kijken. Wie de Eendrachtbode wil downloaden via internet, heeft dat programma Acro bat Reader nodig. Een groot probleem is dat niet, want in veel computers zit het stan daard at geïnstalleerd of het wordt meegeleverd met een ander softwarepakket waar van bijvoorbeeld de gebruiks aanwijzing in PDF is gemaakt. Bovendien is het programma gratis. Het is dan ook te down loaden op de site van Adobe zelf (www.adobe.com) en verder op talloze andere sites. Ook is een zogenaamd ZIP- programma nodig (zoals pkzip of freezip) ook die zijn in gro ten getale gratis te verkrijgen vla diverse websites. De PDF- bestanden worden ingepakt met een dergelijk programma om ze zo klein mogelijk te ma ken. Dat versneld het downlo aden. Eenmaal binnenge haald moeten de bestanden dan eerst 'unzipt' worden. Het voordeel voor de internet ter is dat hij niet meer per se online het nieuws hoeft te le zen. Hij kan de hele krant pa gina voor pagina downlo aden (dus er is een keuze te maken) en kan vervolgens off line op zijn eigen computer aan het lezen gaan. De vraag werpt zich natuurlijk op of de digitale vorm van de Eendrachtbode geen concur rentie gaat vormen met de papieren krant. Een discussie die al lang gevoerd wordt In krantenland. Uiteindelijk blijkt de voorspelling dat de papie ren media het onderspit zullen delven ten opzichte van de digitale vormen, niet te klop pen. Voor wat de Eendrachtbode betreft, is het zo dat de adver tentiepagina's niet beschik baar zijn. Verder kan men een digitale krant ook moeilijk meenemen om in de tuin, op bed, onderweg of zelfs op het toilet te lezen. En een hele krant uitprinten is economisch niet verstandig, gezien de prijs van inktcartridges, toner en papier. Om dan over het co pyright nog maar even niet te spreken. Maar voor degenen die alvast een snelle blik willen werpen op het nieuws, voor de men sen die op vakantie zijn en ook daar willen weten wat er in Tholen gebeurt en voor de genen die overwegen abon nee te worden, is het een stuk extra service. Vandaar dus dat er sinds vorige week twee nieuwsknoppen zijn. Eén voor de korte berichten en één voor het downloaden van de krant. De eendrachtbode website vindt u op het adres: www.tip.nl/users/eendracht- bode. De ontwikkelingen in de we reld van internet staan niet stil. Terwijl de technologiefondsen op de beurs zich weer lang zaam herstellen van de deuk opgelopen dankzij Microsoft en World Online, blijven de In vesteringen groeien. En het aantal consumenten ook. Vo rig jaar kochten de Neder landse consumenten voor 325 miljoen gulden via Internet (zakelijke bestedingen, aan delen en bankzaken niet meegerekend). Dat is heel wat meer dan de ongeveer 20 miljoen die in 1997 (drie jaar Alles uit één stopcontact, wordt dat de toekomst Reacties kunt u sturen naar: redactie@eendrachtbode.nl ot Eendrachtbode, Postbus S, 4697 ZG Sint-Annaland. geleden!) werd besteed via internet. Meer dan 2,1 miljoen Nederlanders zijn min of meer regelmatig actief op internet. Overigens blijkt dat de gemid delde internetter die spullen online koopt, een relatief hoog opgeleide, jonge man is. Al eerder in deze rubriek is er geschreven over de snelheid waarmee gegevens kunnen worden verzonden en binnen gehaald via internet. De ge wone telefoonlijn is daarbij (in principe) het langzaamste, gevolgd door ISDN, kabel en ASDL. Maar sinds een tijdje heeft zich een nieuwe speler op de markt geworpen. Mo menteel zijn er experimenten met het aanbieden van inter net via de satelliet. De infor matie kan zo over de hele we reld worden opgehaald met een enorme snelheid (immers niet beperkt door kabels). Pro bleempje: het is nogal prijzig. Maar aanbieders werken er aan om uit te komen rond de prijs van een kabelabonne ment. Daarbij komt dan nog wel dat er nog een stuk tele foonkosten over zal blijven. Helemaal opzienbarend is een experiment in Duitsland met het leveren van internet via het stopcontact. Het blijkt in principe mogelijk om het dataverkeer voor internet te gelijk met de stroom over één kabel te sturen. Wie weet waar we dan nog naartoe gaan: schemer lamp, koffiezetapparaat, te levisie- en radiosignaal, telef onie en dataverkeer uit één stopcontact. En dan is er natuurlijk nog het WAP-verhaal. WAP is (alweer) Engels en staat voor 'wireless application protocol'. Deze techniek maakt het mogelijk om via een (daarvoor ge schikte) mobiele telefoon het internet op te gaan. Fabrikant Nokia is daarbij ver gegaan met de ontwikkeling van de 'communicator', een gsm-te- lefoon die je open kunt klap pen waarna er een LCD- scherm en een toetsenbordje zichtbaar wordt. Een telefoon en zakcomputer in één dus. E- mail versturen en ontvangen is daarmee ook mogelijk. Voor spellingen zijn dat WAP een vlucht zal nemen, net als de mobiele telefonie heeft ge daan. Ter Tolne is de eerste school die aan de beurt is. De eerste kinderen die naar buiten komen, zitten in groep 2. Ze worden begeleid door Ciska Koedoot (moeder van één van de leerlingen) en door Dennis Deurloo en Maurits Overdulve uit groep 8. De groep krijgt uitleg van verkeersbrigadier Marja Zwalua. Allereerst krijgen ze te horen wat er op de Molenvlietsedijk eigenlijk veranderd is. „Je zult wel denken: Waar is het zebrapad nou? Dat is er niet meer", zegt mevr. Zwalua bij de plateau's in de straat waar over de kinderen moeten overste ken. „Wat moet je doen voordat je hier over gaat-steken?", vraagt de verkeersbrigadier. En alle kinderen antwoorden braaf 'links en rechts kijken'. Toch is het allemaal niet zo simpel voor de kinderen. Er zijn namelijk twee wegen geko men. Bij de reconstructie is er aan de kant van de scholen een paral lelweg aangelegd met stopvakken waarop ouders even met de auto kunnen stoppen om hun kind af te zetten. Er komen hier zogenaamde 'kiss-and-ride-borden' te staan. Dat geeft aan dat er niet gepar keerd mag worden. Alleen even stoppen om de kinderen uit de auto te laten. Auto's moeten deze paral lelweg vanaf de Zoekweg inrijden en er tegenover de Jan van Blois- straat weer uit. Fietsers mogen hier wel in beide richtingen rijden. Verder zijn er ook fietsstroken op de gewone weg gekomen. Deze zaken in combinatie met het ontbreken van zebrapaden, maken het er niet overzichtelijker op. Coördinerend ambtenaar Leni Jan sen van de gemeente Tholen ziet het anders. „Je kunt alles wel op dringen met borden en verkeers maatregelen, maar het wordt tijd dat mensen hun gezond verstand eens gaan gebruiken. We hebben hier een plateau gemaakt om de vaart er wat uit te halen. Maar ver der zijn de wegen gelijkwaardig. Het is gewoon een kwestie van op voeding. Ik constateer uit eigen er varing dat ouders hun kinderen veel minder opvoeden in de ver keersregels als vijftien tot twintig jaar geleden. Toen gingen de kin deren veel oplettender en veiliger naar school. En als je het verkeers gedrag van sommige ouders ziet, merk je dat die bepaald geen goed voorbeeld geven", aldus de ge meente-ambtenaar. De verkeersbrigadiers denken daar niet allemaal zo over. Mevr. Zwa lua betwijfelt of het er allemaal wel gemakkelijker en veiliger op is geworden voor de kinderen. „Kinderen begrijpen zo'n plateau niet zo goed. En dan die rotonde. Vroeger, met het stoplicht, was het allemaal heel simpel: rood is stop pen en groen is lopen." Nu heeft de verkeersbrigadier toch wel wat moeite om de kinderen uit te leg gen hoe ze op de fiets de rotonde moeten nemen en wie er allemaal voorrang heeft. Een bijkomend probleem is dat ook lang niet alle automobilisten blijken te weten hoe het hoort op een rotonde. Op het moment dat de groep bij het zebrapad op de Parksingel staat, rijdt een groepje oudere jeugd op fietsen met een flinke vaart de ro tonde op. Een busje moet in de remmen. De werkzaamheden aan de recon structie zijn nagenoeg afgelopen. Met name in de groenvoorziening moet nog het een en ander gebeu ren en de borden 'kiss and ride' moeten nog geplaatst worden. Qua aanzicht is de omgeving van de school wel opgeknapt. De vraag is hoe (naast de kinderen) de ouders zullen omgaan met de nieuwe situ atie. Ook de ouders krijgen uitleg over de reconstructie en de gevol gen daarvan in het verkeer. Nadat eerst maandag Ter Tolne aan de beurt was, volgde dinsdag de Re genboog, woensdag De Kraal en vandaag krijgen leerlingen en ou ders van de Eben-Haëzerschool voorlichting over de vernieuwde Molenvlietsedijk/Ten Ankerweg. Overigens zullen de aangebrachte veranderingen op de Molenvlietse dijk geëvalueerd worden waarna nog eventuele kleine aanpassingen kunnen worden gedaan. De ge meente denkt in elk geval met de reconstructie de zaak behoorlijk verbeterd te hebben op de Ten An kerweg en Molenvlietsedijk. Of dat zo is, zal de toekomst uit moe ten wijzen. - Kinderen uit groep I en 2 van Ter Tolne luisteren bij de oversteekplaats van de Molenvlietsedijk naar collegaschool De Regenboog naar de uitleg van verkeersbrigadier Marja Zwalua. Achteraan begeleidend ouder Ciska Koedoot en Dennis Deurloo en Maurits Overdulve uit groep 8.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9