Streek-VVV bereidt achttiende editie van Thoolse fietsdag voor Auto- en fïetsenshow trekt vooral op vrijdagavond heel wat publiek Opstelling waterschap bij lozingenbesluit erg passief Bedrijfsgebouwd aast op overschot zeven ton 'PAASWEEK' 'PAAS'VERRASSING! Hoofdingeland J.M. Aarnoudse: Dit jaar geen post in St. -Phïlipsland door geringe animo Veilinghal in Scherpenisse is voor bezoekers laagdrempelig Donderdag 6 april 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 De opstelling van het waterschap bij het 1 maart in wer king getreden lozingenbesluit open teelt en veehouderij is zeer passief. Dat verwijt maakte hoofdingeland J.M. Aarnoudse uit Oud-Vossemeer maandagavond het dage lijks bestuur tijdens de algemene vergadering van Zeeuwse Eilanden. Dijkgraaf W.A. Gosselaar wees die kritiek van de hand. Volgens hem voert het waterschap de algemene maatregel van bestuur (AMvB) alleen uit. „Het is geen grote verrassing, want iedereen heeft kun nen weten, dat er teeltvrije zones e.d. komen. Dat traject is al driejaar oud!" Wageningen Niet over één kam Speelruimte Nederland telt meer fietsen dan mensen. Vijftien mil joen inwoners zijn geza menlijk eigenaar van 17 miljoen fietsen. Dat blijkt uit cijfers die werden ge presenteerd tijdens de on langs gehouden Fiets RAI in Amsterdam. Daar bleek ook dat elke dag 3,4 mil joen mensen de fiets pak ken om naar het werk te gaan, boodschappen te doen of naar school te gaan. Daarnaast verleidt het goede weer de mensen tot een fietstocht en neemt de populariteit van de 27- ste landelijke fietsdag (13 mei aanstaande) toe. Tho len laat zich door die lan delijke fietsdag niet opjut ten. Nationaal of niet, de gemeente houdt zijn eigen fietsdag. Ruim een maand later weliswaar (zaterdag 17 juni) maar ze sluit daar mee toch beter aan op de wensen van de inwoners. Kwaliteit Downhill-fiets Waterschap houdt 6 miljoen over in 1999 Dinsdag 4 april t/m zaterdag 8 april organiseren we bij Delscher een Tijdens deze open-huisdagen kunt u genieten van al het nieuws wat de mode deze zomer gaat brengen. Voor iedere klant wacht er een Waterschade De stichting Dorpsgemeenschap Scherpenisse is tevre den over de auto- en fietsenshow die vrijdagavond en za terdag in de veiling aan de Veerdijkseweg in Scherpenis se is gehouden. Vooral vrijdagavond was het druk, maar zaterdagochtend was het voor sommige autohandelaren te rustig. Er werden vijf auto's verkocht. De lietsenv er- kopers deden echter goede zaken. Heel gesjouw Sumo-worstelaars BROMFBETSPLAATJES MEI 2000 Beekers Assurantiën WA-premies vanaf: ouder dan 24 jaar ƒ153,- jonger dan 24 jaar ƒ180,- Het lozingenbesluit moet de uitstoot van bestrijdingsmiddelen en andere (mest)stoffen van de open teelt en de veehouderij op oppervlaktewater voorkomen. Drift en afspoeling wor den beperkt. De breedte van teeltvrije zones is afhankelijk van het gewas dat verbouwd wordt, want met name slo ten moeten worden ontzien, opdat er niets in het water komt. „Op de voorlichtingsavond in Tholen is duidelijk geworden dat het water schap handhaver wordt, terwijl het beleid onvoldoende uit de verf kwam", zei Aarnoudse. „Als profes sionele organisatie had het water schap zich moeten aanpassen aan de behoefte van de belanghebbenden. Op het terrein van de waterkering bij voorbeeld (het project blokken op klei) heeft Zeeuwse Eilanden een ac tieve opstelling getoond, maar bij het lozingenbesluit is dat zeer passief ge weest. Wanneer het waterschap een steentje kan bijdragen aan de aanpas sing van het beleid, dan moet dat ze ker gebeuren." De Vossemeerse hoofdingeland merkte nog op dat het jaar 2000 niet als één van de drie refe rentiejaren voor het lozingenbesluit aangemerkt dient te worden. De dijkgraaf antwoordde, dat drie mi nisteries met de landbouworganisatie LTO het Lozingenbesluit hebben voorbereid. „Het traject is al drie jaar oud! LTO had een ander communica tiebeleid met de leden moeten voeren, want er is een AMvB en die moet ge handhaafd worden. Binnen de Unie van waterschappen worden we daar op regelmatig aangesproken. In Zuid- Holland is er nauwelijks discussie over." Volgens Gosselaar was een onder zoek van de landbouwuniversiteit Wageningen bepalend voor de afkon diging van de AMvB. „Het onder zoek gaf aan, dat er maatregelen no dig zijn." De dijkgraaf voelde niets voor het vaststellen van een nulfase, waarop verschillende hoofdingelanden aan drongen. „We hebben wel een meet net, maar dat is onvoldoende om een compleet beeld van de werking van het lozingenbesluit te krijgen. Uit breiding van dat meetnet zou een on betaalbare zaak worden. Wij hebben onze handjes al vol aan het verzame len van perceels- en gebruikersgege vens, de opbouw van een adressenbe stand, het geven van voorlichting en het verzenden van meldingsformulie ren. Dat zijn onze prioriteiten en de handhaving, waarvoor een aparte nota nodig is, schuiven we door." D. Vos uit Vlissingen liet weten, dat de agrarische fractie in het water schap toch zorgen heeft over de uit voering van het lozingenbesluit. „We moeten niet alles over één kam sche ren, want Zeeland is een heel ander gebied dan Zuid-Holland. Ik wil er liever de praktijk op loslaten, dan de bureaucratie van Wageningen." Ook C.J. Dieleman uit Wissenkerke wilde de regels niet strikt toepassen. „Er is immers veel verschil in Neder land." M. van Overloop uit Yerseke stelde vast, dat men elders in ons land inderdaad anders tegen het lozingen besluit aankijkt. Hij signaleerde pro blemen voor de Zeeuwse fruittelers. Het viel hem ook op dat de keur waarmee het een en ander geregeld wordt, niet correspondeert met de lijst van de commissie toelating bestrij dingsmiddelen. Dat zou volgens hem toch op één lijn moeten zitten. Het da gelijks bestuur wil voor de controle van het lozingenbesluit niet meer geld uitgeven, maar Van Overloop vreesde dat handhaving tussen de 6 en 10 ar beidsplaatsen zal vergen en dat zal toch gevolgen hebben voor de heffin gen. Zover wilde de dijkgraaf dan ook niet gaan. Het viel hem op dat verschillen de hoofdingelanden hogere eisen stel len dan het rijk. „Meer meten, dat kost verschrikkelijk veel geld. Die wens leeft niet bij het rijk, maar bij u wel!" Aarnoudse: „Het is een beetje brutaal misschien, maar het handhaven mag van mij passiever in plaats van actie ver. Toch denk ik dat het waterschap wil weten wat er met ons gebied ge beurt en dan met name met ons op pervlaktewater. Ik kan niet begrijpen, dat Zeeuwse Eilanden zo gemakke lijk tevreden is met landelijke meet gegevens. Kijk toch goed in je eigen gebied", zei Aarnoudse, die het overi gens met de dijkgraaf eens was dat er veel valt te verbeteren aan de commu nicatie van LTO Nederland met de le den. Gosselaar werd er een beetje moe van. „Het schijnt heel erg moeilijk te zijn om het uit te leggen, maar wij zijn niet zo content met de kwaliteit van het oppervlaktewater. Handha ven is echter verschrikkelijk duur en in de commissie waterbeheer moeten we maar eens diepgaander bespre ken hoever we daarmee willen gaan. We staan niet direct op de stoep bij mensen. We hebben ook nog een jaar om te wennen en geef ons de ruimte om nadere spelregels vast te stellen. Zo zal er gekeken worden of er voor de langere termijn een oplossing voor de fruitteelt mogelijk is. Het te rugdringen van overstorten bij riole ringen, natuurvriendelijke oevers, flauwe taluds, het komt allemaal aan de orde. Ik ga overigens uit van de welwillendheid van de belangheb benden, de goede landbouwpraktijk bij 2100 van de 2200 betrokkenen. Maar als we nu al veranderingen in de regelgeving willen, dan vrees ik "We doen het nu voor de achttiende keer", telt VVV-medewerkster Ani ta de Boer. Ze is druk bezig met de administratie en heeft eigenlijk wei nig tijd om aan fietsen te denken. "Onze VVV is gefuseerd met die van Zuid-Beveland. Nu moeten we onze administraties op elkaar af stemmen. Dat betekent onder meer opnieuw de leden inschrijven." De Boer werkt echter lang genoeg bij de VVV in St. Maartensdijk om vol- doende over de opstelling van de Thoolse VVV ten aanzien van de landelijke fietsdag te kunnen vertel len. "De data voor de landelijke fietsdag en de Thoolse fietsdag la gen te dicht op elkaar. Daarom heb ben we onze medewerking aan de landelijke fietsdag laten vallen." Fietsen wordt steeds populairder, wijzen de branchecijfers uit. De omzet van fabrikanten als Gazelle, Batavus, Union, Sparta en het Tai wanese Giant, is in de afgelopen vijf jaar met circa acht procent ge stegen. Vorig jaar, zo staat in de cij fers, schafte een kwart van alle huishoudens in ons land een nieuwe fiets aan. Dat betekende voor de fa brikanten een omzet van 1,5 miljard gulden. Gazelle dankt dat succes vooral aan de florerende economie. Hoeveel fietsen er vorig jaar op Tholen zijn verkocht, daarover be staan geen exacte cijfers. Individu ele winkeliers willen die ook liever niet kwijt. Ze kunnen - zo blijkt uit een aantal gesprekken met rijwiel handelaren - uitstekend met elkaar overweg, maar laten de concurrent liever niet in de portemonnee kij ken. John van der Zande uit Oud- Vossemeer heeft één van de grotere Thoolse rijwielbedrijven. Naar ei- Vooral met een lekker zonnetje is het in Tholen goed toeven voor fietsers. gen zeggen gaat het 'extreem goed' in zijn nieuwe bedrijf. "De omzet is vorig jaar, vergeleken met 1998, met dertig procent gestegen." Van der Zande denkt dat de groei van zijn onderneming daarvoor ver antwoordelijk is. "Ik kan 600 ver schillende fietsen laten zien. We hebben eigenlijk een showroom functie op het eiland. Collega's ko men hier met klanten om te laten zien dat er nog meer bestaat dan de fietsen die zij in voorraad hebben." Van der Zande werkt daaraan graag mee. Minder plezierig is de klant die door zijn rijwielhandelaar naar Oud-Vossemeer wordt gestuurd. Van der Zande: "Dan heb je je ver kooppraatje klaar, je hele verhaal verteld, alles laten zien, er veel tijd ingestoken en dan vraagt de klant of ik de fiets via die en die collega wil leveren. Ik weet wel dat het een kwestie is van gunnen, maar dat schiet voor mij niet veel op." Fietsers zijn bereid kapitalen uit te geven voor een nieuwe fiets. In Ne derland is de prijs de laatste jareini alleen maar gestegen en de gemid - delde verkoopprijs bedraagt meer dan duizend gulden. Gazelle wordlit beschouwd als één van de duurdere: merken. Daar kwam de gemiddelde: verkoopprijs uit op 1245 gulden. Dat de Nederlander een kwaliteits product wil, kun je merken tijdens de Thoolse fietsdag, zegt A. Duirit: uit Scherpenisse. Hij doet al voor de zeventiende keer mee en hoeft slechts zelden in actie te komen om grote problemen te verhelpen. Een paar lekke banden, een afgelopen ketting en dan heb je het eigenlijk wel gehad, is zijn ervaring. "De meeste deelnemers hebben een goede fiets. Vooral de oudere toer rijders laten niets aan het toeval over", weet deze fietsenmaker. De enige twijfel die hij heeft ga,a>.t over de branchecijfers. "Ik geloof niet in de acht procent oftizetstiij- ging. De fietsverkoop in Nederland zit aan de top. Wij verkopen ook Gazelle. Die produceert jaarlijks 430.000 fietsen, 's winters minde:r dan 's zomers. Die hoeveelheid blijft ongeveer gelijk." Inzicht in cle productie van andere merken heeft hij niet. Wel signaleert hij een enor me populariteit onder de jeugd voor het merk Giant. De Taiwanese pro ducent staat samen met Batavus op de derde plaats van best verkopen de fietsenfabrikant in Nederland. Gazelle heeft een marktaandeel van 26 procent, Batavus 23 procent. Giant 10 procent. Volgens Anita de Boer van de VVV doen oud en jong en rijp en groen mee aan de Thoolse fietsdag. Vorig jaar waren er 180 deelnemers. Die konden kiezen uit drie routes van veertig kilometer en één van negen tig kilometer. Een flink aantal vrij willigers hield de wacht bij de con troleposten. "We zijn aan het onderhandelen met bedrijven om de zeventiende juni in elke kern tenminste één controlepost te mo gen inrichten. Daar kunnen de deel nemers stempels halen en een beet je op adem komen." St.-Philipsland valt wat dat betreft buiten de boot. De Boer: "In St.- Philipsland werd geklaagd dat we nooit iets voor de inwoners deden. Vorig jaar hebben we ook daar een controlepost en een startpunt ge maakt. Er kwamen slechts vier deelnemers. Dat is te weinig om een vrijwilliger van 's morgens ne gen uur tot 's middags vijf uur neer te zetten." In St.-Annaland zijn amper meer activiteiten van fietsenmakers te be speuren. Rijwielhandel Moerland heeft nog een showroom in het dorp, maar Dirk Bruijnzeel is ge stopt. Het vak vergde veel tijd en leverde relatief niet datgene op wat hij er van had verwacht. Kees Mat- thijssen uit Poortvliet kijkt niet op een uurtje. "Dat moetje niet doen als je een eigen bedrijf hebt. Alles wat je doet 'steek je in je eigen zaak." Ook Matthijssen ervaart de econo mische ontwikkelingen aan den lij ve. Gazelle mag dan de reputatie hebben van de wat duurdere fiets, volgens Matthijssen verkoopt de naam gemakkelijk. "Niets ten nadele van Sparta of Union, maar de naam Gazelle kennen de mensen in Poortvliet." Hij is sinds 1998 in dit kerkdorp gevestigd en behaalde in 1999 veertig procent meer omzet dan in het jaar daarvoor, zegt hij. Voor dit jaar verwacht hij een wat geringere omzetstijging, maar toch voldoende om een vergunning aan te vragen voor een forse verbou wing. "Mijn showroom moet twee tot driemaal zo groot worden. Dan ga ik ook Gazelle verkopen." Dat levert geen filevorming op de Thoolse fietspaden op. In Neder land ligt er in totaal ongeveer 18.000 kilometer fietspad. Voor het woon-werkverkeer en recreatie pe- daleert de gemiddelde Nederlander 1200 kilometer per jaar. Daarbij ne men Tholenaren een belangrijke plaats in. De rijwielhandelaren heb ben de indruk dat juist op Thojen veel wordt gefietst. Volgens Van der Zande hoef je geen last van de wind te hebben. "Het waait altijd in Ne derland. Trappen moet je toch. Als je een fiets hebt met zeven versnel lingen, heb je amper last van de wind." Hij wijst op de nieuwste fietsen met de lichtste materialen. "Koga Myata", is zijn toverwoord. Een handgemaakt rijwiel voor de prijs van minimaal 2000 gulden. "Duur? De fabrikant maakt er 22.000 per jaar en is nu al uitver kocht." Van der Zande verwacht niet dat die fietsjes meedoen met de Thoolse fietsdag. Mogelijk wel een geleasde fiets. Een fiets die je huurt, inclusief onderhoud en die op ter mijn je eigendom wordt. "Je ziet het veel in de Randstad Dat geldt ook voor scooters. Hier op het ei land zit veel geld. De mensen beta len contant." Ook de ligfiets en de downhill-fiets zijn op Tholen niet populair. De downhill-fiets zal het nooit worden ook, verwacht Van der Zande (lie van beide nieuwigheden een type kan laten zien. "De downhill-fiets is een mountainbike-achtig rijwiel. Gemaakt om met grote snelheden bergen af te rijden." De ligfiets doet het hier evenmin geweldig. "Drie i of vier rijden er hier rond." Ook bij Van der Zande is de Giant populair. Toch zal hij niet iedereen de Taiwa nees aanraden. "Je hebt er meer on derhoud aan dan aan andere mer ken. Voor de meeste mensen is een gewone oer-Hollandse fiets het best." Dat neemt niet weg dat het succes van de Thoolse fietsdag toch vooral afhankelijk is van het weer. De Thoolse VVV registreert de meeste deelnemers bij mooi weer en kan daarom geen enkele voorspelling doen over de omvang van de deel name dit jaar. Vast staat dat in elke dorpskern kan worden gestart (be-j halve Sint-Philipsland en Anna Ja-; cobapolder) tussen negen en twaalf uur. De VVV probeert de routes zo aan te passen dat ze verschillen met die van vorig jaar. Ongelukken ver wacht de VVV niet. De afgelopen jaren waren er volgens De Boer zo weinig valpartijen dat het zelfs geen zin heeft een aparte EHBO- ploeg op te trommelen. Deelnemers moeten dus zelf de pleisters meene men. dat we daarmee landelijk niet scoren. Het is ook niet interessant wat ik vind van het inleveren van 1,5 meter grond. Ik heb als feit te maken met het lozingenbesluit", zei dijkgraaf Gosselaar. Van Overloop concludeerde dat het gezamenlijke doel van waterschap en landbouw is om de speelruimte te benutten. Ten aanzien van de com municatie stelde deze hoofdingeland dat de landbouwers die beweren dat ze verrast zijn door het lozingenbe sluit, hun vakliteratuur niet goed hebben gelezen. De categorie bedrijfsgebouwd maakte bij monde van hoofdingeland J. Legemate uit Kapelle al aansprak op de zeven ton die vorig jaar over was bij het waterkwaliteitsbeheer. Gezworene J. Hoekman hield maan dagavond tijdens de algemene vergadering de portemonnee van Zeeuwse Eilanden echter dicht, want volgens hem was dat overschot niet van blijvende aard. Zoals het er nu naar uitziet, houdt het waterschap wel zes miljoen gulden over aan het boekjaar 1999, zo bleek uit de voorjaarsnota 2000. Een volle dige analyse van de afwijkingen ten opzichte van de begroting moet nog plaatsvinden, evenals de accoun tantscontrole, zodat het om voorlopi ge cijfers gaat. Aan de ene kant zijn er 2 miljoen hogere baten, waarvan een half miljoen gulden afkomstig is van dividend van de Nederlandse Waterschapsbank. Het overgrote deel, 1,5 miljoen gulden, komt van bedrijven en huishoudens. De hogere baten zijn volgens het dagelijks be stuur echter incidenteel. Toch waag de Legemate een poging om de ta riefstijging van 4,8% bij de waterkwaliteit terug te brengen naar 3,9%. „Dat wil ik met klem ontra den", liet Hoekman weten. „We wil len een sluitende begroting en daar om moeten we incidentele over schotten niet op voorhand gaan be nutten. Is het anders, dan komt dat alsnog aan de orde", zo beloofde de gezworene voor financiën. Naast de 2 miljoen hogere baten, wa ren er ook 1,5 miljoen gulden lagere kapitaallasten, met name door de ge middeld lagere financieringsrente. Voorts waren de exploitatiekosten bij de verschillende taken meegevallen. Bij waterkeringen schoot er 4 ton over, wegen zelfs 8 ton, het water- kwantiteitsbeheer 6 ton en de exploi tatie van de zuiveringsinstallatie viel 7 ton goedkoper uit dan was begroot. Met 7 ton voor onvoorzien die niet DELSCHER MODE Lange Vorststraat 12, Goes (Advertentie) hoefde te worden aangesproken, was er over 1999 totaal zes miljoen gul den over. In principe gaat dat naar de algemene reserve, maar bij de vast stelling van de jaarrekening komt het dagelijks bestuur nog met een voor stel tot resultaatbestemming. Van de zes miljoen is al 2,7 miljoen apart gezet voor meerjarige financiële ver plichtingen aan bestuur en personeel. Dit houdt verband met een functie waarderingsronde, waarbij een aan tal medewerkers extra in salaris is verhoogd. Er zijn nog meer tegenval lers, want het waterschap had ge raamd om uit verkoop en afkoop erf pacht onroerende zaken 2 miljoen gulden aan de reserves te kunnen toevoegen, maar de werkelijke op brengst is maar 850 mille, zodat er een nadelig effect is van 1.150.000 gulden. Het dagelijks bestuur heeft zich af gevraagd, wat de gevolgen zijn van de voorjaarsnota op het begrotings jaar 2000, maar dat is nog moeilijk aan te geven. Er zijn nog meer onze kere factoren. Zo is er van het bureau waterschade Laser maar 371.000 gulden ontvangen, terwijl op 8 ton was gerekend. Zeeuwse Eilanden had naar aanleiding van de water overlast in september 1998 immers een schade van 2,5 miljoen gulden. Er is nu hertaxatie aangevraagd en bij een onbevredigende uitkomst zal wellicht bezwaar worden aangete kend. Het waterschap blikt in de vooijaars- nota al even vooruit tot en met 2007 met grafieken over de ontwikkeling van de belastingeenheden. Daaruit blijkt, dat het aantal inwoners en de vervuilingseenheden een voortdu rend stijgende lijn vertonen, waar door de ingezetenenomslag en ver ontreinigingsheffing qua belangencategoriëen gaan toenemen. Daarentegen is er een dalende lijn te zien voor wat betreft het onge bouwd. De toenemende aanslag op landbouwgrond zal zijn gevolgen hebben in de toekomst, want belang en zeggenschap zijn gekoppeld, zo dat het aantal hoofdingelanden onge bouwd in de algemene vergadering van Zeeuwse Eilanden zal afnemen. Het gebouwd vertoont van 2000 naar 2001 nog een forse stijging gezien de komen hertaxatie van het onroe rend goed, maar daarna is er tot 2007 een nagenoeg stabiele lijn te zien. Bezoekers werden in de hal opgewacht door Mini-Mouse en Knabbel die muizen en kaas presenteerden. Autoverkoper C. Bal uit Tholen poetst zaterdagmiddag rond twee uur zijn auto's op de occasionshow nog maar eens glimmend op. Het is nog rustig. Af en toe druppelen er bezoekers binnen. „Op vrijdag avond waren er lekker veel men sen. Er zijn paar orders uitgeko men. Sommigen willen later beslissen en komen daar in de loop van de week nog op terug." In totaal staan er ruim vijftig au to's. Bal heeft er veertien van Tho len naar Scherpenisse gereden. Ze variëren in prijs van 3500 tot 50.000 gulden. „Je moet zorgen voor een ruime keus in prijzen en modellen. Eigenlijk moet je auto's hebben van hetzelfde type, maar dan in andere kleuren. Het blijkt dat mensen vaak op de kleur van een auto afkomen." Behalve de auto's is er voor bezoe kers ook een complete lijst met tweedehandsauto's in te zien die Bal in Tholen heeft staan. Op het scherm van de computer die 1 angs de wand staat, kan het publiek de gegevens nazien. „De verkopen zijn hier nooit spec taculair, maar dit is wel laagdrem pelig. Mensen stappen niet zo snel een showroom binnen. We verko pen meer auto's die buiten staan dan auto's die in de showroom staan." Bal verkocht er een. Fietsverkoper A. Duine uit Scher penisse presenteert op deze show een nieuw model fiets, met een au tomatische versnelling en een ver stelbaar stuur waar geen sleutel voor nodig is. Ook beschikt de fiets over een draaibel en een achterlicht dat vanzelf aangaat als het donker wordt (aangestuurd door een sen sor). Het exemplaar kost bijna 2000 gulden. Die gaat niet vlot van de hand en dient vooral als trek pleister. „Er wordt al naar fietsen gekeken voor schoolkinderen, maar ook voor recreatiefietsen is belangstel ling." Duine zegt zeer tevreden te zijn over de verkopen. „Vrijdag avond heb ik al veel fietsen ver kocht. Dit jaar heb ik gelukkig veel modellen op voorraad. Ik hoef wei nig na te bestellen. Zo kan ik de klanten vlugger bedienen." De meest gangbare prijs voor de fiet sen die Duine verkoopt, loopt uit een van 1000 tot 1200 gulden. Autobedrijf Van Steenis uit Sint- Maartensdijk heeft vijf auto's in de aanbieding. Hij verkocht er een en ontving dinsdagavond een klant die overweegt ook een auto uit zijn voorraad te kopen. A. van Steenis: „Als je er met vijf staat, je ver koopt er een en je bent nog met een tweede koper bezig, dan is dat niet verkeerd. Maar het was vorig jaar drukker. Vrijdagavond was het druk, maar zaterdag was er niet veel publiek. Er was ook op andere plaatsen veel te doen." Van Steenis wijst naar de open dag in de tuin bouwkassen en de heropening van de Rabobank in de smalstad. Fietsenverkoper G. Larooy is te spreken over de verkopen. „Die zijn heel goed. Ik heb er meer ver kocht dan vorig jaar. Vooral voor de trackingfietsen is veel belangstel ling, dat zijn recreatiefietsen die mensen vaak achterop de fietsen- drager aan de auto zetten om ergens te gaan fietsen. Het is erg in op komst." Ook hij kreeg nogal wat ouders die naar een fiets voor zoon of dochter zochten die in september naar de rjjddelbare school gaat. Larooy had zo'n honderd fietsen overgebracht naar de hal. „Dat is wel een heel gesjouw, maar ik heb het er toch voor over. Mensen komen kijken met de folder die ik huis-aan-huis heb verspreid in de hand. Er zijn namelijk zoveel kleuren, dat ze telf wel eens wat willen zien. Dat ver koopt goed." Autoverkoper A. Dekker uit Sint- Annaland is niet echt tevreden. „Vrijdagavond was het lekker druk, maar nu valt het tegen. Het is te slap voor de zaterdag." Dekker heeft 12 auto's in de verkoop. On danks de tegenvallende opkomst van het publiek, vindt hij dat de show zeker een functie vervult. „Mensen komen wat makkelijker binnen. Hier kunnen ze vrijblijvend hun rondje doen. In een showroom komt er meteen iemand op je af." Autobedrijf Niemantsverdriet had elf auto's voor de verkoop naar de veilinghal gebracht. M. Nieruants- verdriet-Bentschap Knook kijkt te rug op een geslaagde deelname. „Het is goed geweest. Vrijdag avond was het gelijk druk. Zaterdag was het meer over de dag ver spreid." Van de elf wagens werden er twee verkocht op de show en dat waren voor het bedrijf nieuwe klan ten. „Als je wat verkoopt, ben je te vreden." Voorzitter A. Franken van de Dorpsgemeenschap noemt de da gen geslaagd. „De meeste deelne mers waren ontzettend tevreden. Er zijn veel fietsen verkocht. Van één van de fietsenverkopers kregen wij zelfs nog een attentie omdat hij zul ke goede zaken had gedaan." De stichting richt haar pijlen nu weer op het volgende evenement: de braderie op zaterdag 3 juni, wanneer ook Philadelhpia een rom melmarkt houdt in het dorp. Als at tractie heeft het bestuur van de Dorpsgemeenschap Sumo-worste- laars kunnen contracteren die een demonstratie komen geven op de Hoge Markt. Ook zal er een clown rondlopen die van ballonnen aller lei figuren maakt voor de kinderen die de braderie bezoeken. Het be stuur verwacht weer zo'n zestig kramen. Overigens is het voor Franken het laatste jaar als voorzit ter. Zij zal worden opgevolgd door A. Wedzinga. Fr. Rooseveltlaan 9 Breda Tel: 076-5141415 Advertentt^I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 13