Streek-VVV bereidt achttiende
editie van Thoolse fietsdag voor
Auto- en fïetsenshow trekt vooral
op vrijdagavond heel wat publiek
Opstelling waterschap bij
lozingenbesluit erg passief
Bedrijfsgebouwd aast
op overschot zeven ton
'PAASWEEK'
'PAAS'VERRASSING!
Hoofdingeland J.M. Aarnoudse:
Dit jaar geen post in St. -Phïlipsland door geringe animo
Veilinghal in Scherpenisse is voor bezoekers laagdrempelig
Donderdag 6 april 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
De opstelling van het waterschap bij het 1 maart in wer
king getreden lozingenbesluit open teelt en veehouderij
is zeer passief. Dat verwijt maakte hoofdingeland J.M.
Aarnoudse uit Oud-Vossemeer maandagavond het dage
lijks bestuur tijdens de algemene vergadering van
Zeeuwse Eilanden. Dijkgraaf W.A. Gosselaar wees die
kritiek van de hand. Volgens hem voert het waterschap
de algemene maatregel van bestuur (AMvB) alleen uit.
„Het is geen grote verrassing, want iedereen heeft kun
nen weten, dat er teeltvrije zones e.d. komen. Dat traject
is al driejaar oud!"
Wageningen
Niet over één kam
Speelruimte
Nederland telt meer fietsen
dan mensen. Vijftien mil
joen inwoners zijn geza
menlijk eigenaar van 17
miljoen fietsen. Dat blijkt
uit cijfers die werden ge
presenteerd tijdens de on
langs gehouden Fiets RAI
in Amsterdam. Daar bleek
ook dat elke dag 3,4 mil
joen mensen de fiets pak
ken om naar het werk te
gaan, boodschappen te
doen of naar school te
gaan. Daarnaast verleidt
het goede weer de mensen
tot een fietstocht en neemt
de populariteit van de 27-
ste landelijke fietsdag (13
mei aanstaande) toe. Tho
len laat zich door die lan
delijke fietsdag niet opjut
ten. Nationaal of niet, de
gemeente houdt zijn eigen
fietsdag. Ruim een maand
later weliswaar (zaterdag
17 juni) maar ze sluit daar
mee toch beter aan op de
wensen van de inwoners.
Kwaliteit
Downhill-fiets
Waterschap houdt 6 miljoen over in 1999
Dinsdag 4 april t/m
zaterdag 8 april organiseren
we bij Delscher een
Tijdens deze open-huisdagen kunt u
genieten van al het nieuws
wat de mode
deze zomer gaat brengen.
Voor iedere klant wacht er een
Waterschade
De stichting Dorpsgemeenschap Scherpenisse is tevre
den over de auto- en fietsenshow die vrijdagavond en za
terdag in de veiling aan de Veerdijkseweg in Scherpenis
se is gehouden. Vooral vrijdagavond was het druk, maar
zaterdagochtend was het voor sommige autohandelaren
te rustig. Er werden vijf auto's verkocht. De lietsenv er-
kopers deden echter goede zaken.
Heel gesjouw
Sumo-worstelaars
BROMFBETSPLAATJES
MEI 2000
Beekers Assurantiën
WA-premies vanaf:
ouder dan 24 jaar ƒ153,-
jonger dan 24 jaar ƒ180,-
Het lozingenbesluit moet de uitstoot
van bestrijdingsmiddelen en andere
(mest)stoffen van de open teelt en de
veehouderij op oppervlaktewater
voorkomen. Drift en afspoeling wor
den beperkt. De breedte van teeltvrije
zones is afhankelijk van het gewas dat
verbouwd wordt, want met name slo
ten moeten worden ontzien, opdat er
niets in het water komt.
„Op de voorlichtingsavond in Tholen
is duidelijk geworden dat het water
schap handhaver wordt, terwijl het
beleid onvoldoende uit de verf
kwam", zei Aarnoudse. „Als profes
sionele organisatie had het water
schap zich moeten aanpassen aan de
behoefte van de belanghebbenden.
Op het terrein van de waterkering bij
voorbeeld (het project blokken op
klei) heeft Zeeuwse Eilanden een ac
tieve opstelling getoond, maar bij het
lozingenbesluit is dat zeer passief ge
weest. Wanneer het waterschap een
steentje kan bijdragen aan de aanpas
sing van het beleid, dan moet dat ze
ker gebeuren." De Vossemeerse
hoofdingeland merkte nog op dat het
jaar 2000 niet als één van de drie refe
rentiejaren voor het lozingenbesluit
aangemerkt dient te worden.
De dijkgraaf antwoordde, dat drie mi
nisteries met de landbouworganisatie
LTO het Lozingenbesluit hebben
voorbereid. „Het traject is al drie jaar
oud! LTO had een ander communica
tiebeleid met de leden moeten voeren,
want er is een AMvB en die moet ge
handhaafd worden. Binnen de Unie
van waterschappen worden we daar
op regelmatig aangesproken. In Zuid-
Holland is er nauwelijks discussie
over."
Volgens Gosselaar was een onder
zoek van de landbouwuniversiteit
Wageningen bepalend voor de afkon
diging van de AMvB. „Het onder
zoek gaf aan, dat er maatregelen no
dig zijn."
De dijkgraaf voelde niets voor het
vaststellen van een nulfase, waarop
verschillende hoofdingelanden aan
drongen. „We hebben wel een meet
net, maar dat is onvoldoende om een
compleet beeld van de werking van
het lozingenbesluit te krijgen. Uit
breiding van dat meetnet zou een on
betaalbare zaak worden. Wij hebben
onze handjes al vol aan het verzame
len van perceels- en gebruikersgege
vens, de opbouw van een adressenbe
stand, het geven van voorlichting en
het verzenden van meldingsformulie
ren. Dat zijn onze prioriteiten en de
handhaving, waarvoor een aparte nota
nodig is, schuiven we door."
D. Vos uit Vlissingen liet weten, dat
de agrarische fractie in het water
schap toch zorgen heeft over de uit
voering van het lozingenbesluit. „We
moeten niet alles over één kam sche
ren, want Zeeland is een heel ander
gebied dan Zuid-Holland. Ik wil er
liever de praktijk op loslaten, dan de
bureaucratie van Wageningen."
Ook C.J. Dieleman uit Wissenkerke
wilde de regels niet strikt toepassen.
„Er is immers veel verschil in Neder
land." M. van Overloop uit Yerseke
stelde vast, dat men elders in ons land
inderdaad anders tegen het lozingen
besluit aankijkt. Hij signaleerde pro
blemen voor de Zeeuwse fruittelers.
Het viel hem ook op dat de keur
waarmee het een en ander geregeld
wordt, niet correspondeert met de lijst
van de commissie toelating bestrij
dingsmiddelen. Dat zou volgens hem
toch op één lijn moeten zitten. Het da
gelijks bestuur wil voor de controle
van het lozingenbesluit niet meer geld
uitgeven, maar Van Overloop vreesde
dat handhaving tussen de 6 en 10 ar
beidsplaatsen zal vergen en dat zal
toch gevolgen hebben voor de heffin
gen.
Zover wilde de dijkgraaf dan ook niet
gaan. Het viel hem op dat verschillen
de hoofdingelanden hogere eisen stel
len dan het rijk. „Meer meten, dat
kost verschrikkelijk veel geld. Die
wens leeft niet bij het rijk, maar bij u
wel!"
Aarnoudse: „Het is een beetje brutaal
misschien, maar het handhaven mag
van mij passiever in plaats van actie
ver. Toch denk ik dat het waterschap
wil weten wat er met ons gebied ge
beurt en dan met name met ons op
pervlaktewater. Ik kan niet begrijpen,
dat Zeeuwse Eilanden zo gemakke
lijk tevreden is met landelijke meet
gegevens. Kijk toch goed in je eigen
gebied", zei Aarnoudse, die het overi
gens met de dijkgraaf eens was dat er
veel valt te verbeteren aan de commu
nicatie van LTO Nederland met de le
den.
Gosselaar werd er een beetje moe
van. „Het schijnt heel erg moeilijk te
zijn om het uit te leggen, maar wij
zijn niet zo content met de kwaliteit
van het oppervlaktewater. Handha
ven is echter verschrikkelijk duur en
in de commissie waterbeheer moeten
we maar eens diepgaander bespre
ken hoever we daarmee willen gaan.
We staan niet direct op de stoep bij
mensen. We hebben ook nog een jaar
om te wennen en geef ons de ruimte
om nadere spelregels vast te stellen.
Zo zal er gekeken worden of er voor
de langere termijn een oplossing
voor de fruitteelt mogelijk is. Het te
rugdringen van overstorten bij riole
ringen, natuurvriendelijke oevers,
flauwe taluds, het komt allemaal aan
de orde. Ik ga overigens uit van de
welwillendheid van de belangheb
benden, de goede landbouwpraktijk
bij 2100 van de 2200 betrokkenen.
Maar als we nu al veranderingen in
de regelgeving willen, dan vrees ik
"We doen het nu voor de achttiende
keer", telt VVV-medewerkster Ani
ta de Boer. Ze is druk bezig met de
administratie en heeft eigenlijk wei
nig tijd om aan fietsen te denken.
"Onze VVV is gefuseerd met die
van Zuid-Beveland. Nu moeten we
onze administraties op elkaar af
stemmen. Dat betekent onder meer
opnieuw de leden inschrijven." De
Boer werkt echter lang genoeg bij
de VVV in St. Maartensdijk om vol-
doende over de opstelling van de
Thoolse VVV ten aanzien van de
landelijke fietsdag te kunnen vertel
len. "De data voor de landelijke
fietsdag en de Thoolse fietsdag la
gen te dicht op elkaar. Daarom heb
ben we onze medewerking aan de
landelijke fietsdag laten vallen."
Fietsen wordt steeds populairder,
wijzen de branchecijfers uit. De
omzet van fabrikanten als Gazelle,
Batavus, Union, Sparta en het Tai
wanese Giant, is in de afgelopen
vijf jaar met circa acht procent ge
stegen. Vorig jaar, zo staat in de cij
fers, schafte een kwart van alle
huishoudens in ons land een nieuwe
fiets aan. Dat betekende voor de fa
brikanten een omzet van 1,5 miljard
gulden. Gazelle dankt dat succes
vooral aan de florerende economie.
Hoeveel fietsen er vorig jaar op
Tholen zijn verkocht, daarover be
staan geen exacte cijfers. Individu
ele winkeliers willen die ook liever
niet kwijt. Ze kunnen - zo blijkt uit
een aantal gesprekken met rijwiel
handelaren - uitstekend met elkaar
overweg, maar laten de concurrent
liever niet in de portemonnee kij
ken. John van der Zande uit Oud-
Vossemeer heeft één van de grotere
Thoolse rijwielbedrijven. Naar ei-
Vooral met een lekker zonnetje is het in Tholen goed toeven voor fietsers.
gen zeggen gaat het 'extreem goed'
in zijn nieuwe bedrijf. "De omzet is
vorig jaar, vergeleken met 1998,
met dertig procent gestegen."
Van der Zande denkt dat de groei
van zijn onderneming daarvoor ver
antwoordelijk is. "Ik kan 600 ver
schillende fietsen laten zien. We
hebben eigenlijk een showroom
functie op het eiland. Collega's ko
men hier met klanten om te laten
zien dat er nog meer bestaat dan de
fietsen die zij in voorraad hebben."
Van der Zande werkt daaraan graag
mee. Minder plezierig is de klant
die door zijn rijwielhandelaar naar
Oud-Vossemeer wordt gestuurd.
Van der Zande: "Dan heb je je ver
kooppraatje klaar, je hele verhaal
verteld, alles laten zien, er veel tijd
ingestoken en dan vraagt de klant of
ik de fiets via die en die collega wil
leveren. Ik weet wel dat het een
kwestie is van gunnen, maar dat
schiet voor mij niet veel op."
Fietsers zijn bereid kapitalen uit te
geven voor een nieuwe fiets. In Ne
derland is de prijs de laatste jareini
alleen maar gestegen en de gemid -
delde verkoopprijs bedraagt meer
dan duizend gulden. Gazelle wordlit
beschouwd als één van de duurdere:
merken. Daar kwam de gemiddelde:
verkoopprijs uit op 1245 gulden.
Dat de Nederlander een kwaliteits
product wil, kun je merken tijdens
de Thoolse fietsdag, zegt A. Duirit:
uit Scherpenisse. Hij doet al voor
de zeventiende keer mee en hoeft
slechts zelden in actie te komen om
grote problemen te verhelpen. Een
paar lekke banden, een afgelopen
ketting en dan heb je het eigenlijk
wel gehad, is zijn ervaring. "De
meeste deelnemers hebben een
goede fiets. Vooral de oudere toer
rijders laten niets aan het toeval
over", weet deze fietsenmaker.
De enige twijfel die hij heeft ga,a>.t
over de branchecijfers. "Ik geloof
niet in de acht procent oftizetstiij-
ging. De fietsverkoop in Nederland
zit aan de top. Wij verkopen ook
Gazelle. Die produceert jaarlijks
430.000 fietsen, 's winters minde:r
dan 's zomers. Die hoeveelheid
blijft ongeveer gelijk." Inzicht in cle
productie van andere merken heeft
hij niet. Wel signaleert hij een enor
me populariteit onder de jeugd voor
het merk Giant. De Taiwanese pro
ducent staat samen met Batavus op
de derde plaats van best verkopen
de fietsenfabrikant in Nederland.
Gazelle heeft een marktaandeel van
26 procent, Batavus 23 procent.
Giant 10 procent.
Volgens Anita de Boer van de VVV
doen oud en jong en rijp en groen
mee aan de Thoolse fietsdag. Vorig
jaar waren er 180 deelnemers. Die
konden kiezen uit drie routes van
veertig kilometer en één van negen
tig kilometer. Een flink aantal vrij
willigers hield de wacht bij de con
troleposten. "We zijn aan het
onderhandelen met bedrijven om
de zeventiende juni in elke kern
tenminste één controlepost te mo
gen inrichten. Daar kunnen de deel
nemers stempels halen en een beet
je op adem komen."
St.-Philipsland valt wat dat betreft
buiten de boot. De Boer: "In St.-
Philipsland werd geklaagd dat we
nooit iets voor de inwoners deden.
Vorig jaar hebben we ook daar een
controlepost en een startpunt ge
maakt. Er kwamen slechts vier
deelnemers. Dat is te weinig om
een vrijwilliger van 's morgens ne
gen uur tot 's middags vijf uur neer
te zetten."
In St.-Annaland zijn amper meer
activiteiten van fietsenmakers te be
speuren. Rijwielhandel Moerland
heeft nog een showroom in het
dorp, maar Dirk Bruijnzeel is ge
stopt. Het vak vergde veel tijd en
leverde relatief niet datgene op wat
hij er van had verwacht. Kees Mat-
thijssen uit Poortvliet kijkt niet op
een uurtje. "Dat moetje niet doen
als je een eigen bedrijf hebt. Alles
wat je doet 'steek je in je eigen
zaak."
Ook Matthijssen ervaart de econo
mische ontwikkelingen aan den lij
ve. Gazelle mag dan de reputatie
hebben van de wat duurdere fiets,
volgens Matthijssen verkoopt de
naam gemakkelijk. "Niets ten
nadele van Sparta of Union, maar
de naam Gazelle kennen de mensen
in Poortvliet." Hij is sinds 1998 in
dit kerkdorp gevestigd en behaalde
in 1999 veertig procent meer omzet
dan in het jaar daarvoor, zegt hij.
Voor dit jaar verwacht hij een wat
geringere omzetstijging, maar toch
voldoende om een vergunning aan
te vragen voor een forse verbou
wing. "Mijn showroom moet twee
tot driemaal zo groot worden. Dan
ga ik ook Gazelle verkopen."
Dat levert geen filevorming op de
Thoolse fietspaden op. In Neder
land ligt er in totaal ongeveer
18.000 kilometer fietspad. Voor het
woon-werkverkeer en recreatie pe-
daleert de gemiddelde Nederlander
1200 kilometer per jaar. Daarbij ne
men Tholenaren een belangrijke
plaats in. De rijwielhandelaren heb
ben de indruk dat juist op Thojen
veel wordt gefietst. Volgens Van der
Zande hoef je geen last van de wind
te hebben. "Het waait altijd in Ne
derland. Trappen moet je toch. Als
je een fiets hebt met zeven versnel
lingen, heb je amper last van de
wind." Hij wijst op de nieuwste
fietsen met de lichtste materialen.
"Koga Myata", is zijn toverwoord.
Een handgemaakt rijwiel voor de
prijs van minimaal 2000 gulden.
"Duur? De fabrikant maakt er
22.000 per jaar en is nu al uitver
kocht." Van der Zande verwacht
niet dat die fietsjes meedoen met de
Thoolse fietsdag. Mogelijk wel een
geleasde fiets. Een fiets die je huurt,
inclusief onderhoud en die op ter
mijn je eigendom wordt. "Je ziet
het veel in de Randstad Dat geldt
ook voor scooters. Hier op het ei
land zit veel geld. De mensen beta
len contant."
Ook de ligfiets en de downhill-fiets
zijn op Tholen niet populair. De
downhill-fiets zal het nooit worden
ook, verwacht Van der Zande (lie
van beide nieuwigheden een type
kan laten zien. "De downhill-fiets
is een mountainbike-achtig rijwiel.
Gemaakt om met grote snelheden
bergen af te rijden." De ligfiets doet
het hier evenmin geweldig. "Drie i
of vier rijden er hier rond." Ook bij
Van der Zande is de Giant populair.
Toch zal hij niet iedereen de Taiwa
nees aanraden. "Je hebt er meer on
derhoud aan dan aan andere mer
ken. Voor de meeste mensen is een
gewone oer-Hollandse fiets het
best."
Dat neemt niet weg dat het succes
van de Thoolse fietsdag toch vooral
afhankelijk is van het weer. De
Thoolse VVV registreert de meeste
deelnemers bij mooi weer en kan
daarom geen enkele voorspelling
doen over de omvang van de deel
name dit jaar. Vast staat dat in elke
dorpskern kan worden gestart (be-j
halve Sint-Philipsland en Anna Ja-;
cobapolder) tussen negen en twaalf
uur. De VVV probeert de routes zo
aan te passen dat ze verschillen met
die van vorig jaar. Ongelukken ver
wacht de VVV niet. De afgelopen
jaren waren er volgens De Boer zo
weinig valpartijen dat het zelfs
geen zin heeft een aparte EHBO-
ploeg op te trommelen. Deelnemers
moeten dus zelf de pleisters meene
men.
dat we daarmee landelijk niet scoren.
Het is ook niet interessant wat ik
vind van het inleveren van 1,5 meter
grond. Ik heb als feit te maken met
het lozingenbesluit", zei dijkgraaf
Gosselaar.
Van Overloop concludeerde dat het
gezamenlijke doel van waterschap
en landbouw is om de speelruimte te
benutten. Ten aanzien van de com
municatie stelde deze hoofdingeland
dat de landbouwers die beweren dat
ze verrast zijn door het lozingenbe
sluit, hun vakliteratuur niet goed
hebben gelezen.
De categorie bedrijfsgebouwd maakte bij monde van hoofdingeland J.
Legemate uit Kapelle al aansprak op de zeven ton die vorig jaar over
was bij het waterkwaliteitsbeheer. Gezworene J. Hoekman hield maan
dagavond tijdens de algemene vergadering de portemonnee van
Zeeuwse Eilanden echter dicht, want volgens hem was dat overschot
niet van blijvende aard.
Zoals het er nu naar uitziet, houdt het
waterschap wel zes miljoen gulden
over aan het boekjaar 1999, zo bleek
uit de voorjaarsnota 2000. Een volle
dige analyse van de afwijkingen ten
opzichte van de begroting moet nog
plaatsvinden, evenals de accoun
tantscontrole, zodat het om voorlopi
ge cijfers gaat. Aan de ene kant zijn
er 2 miljoen hogere baten, waarvan
een half miljoen gulden afkomstig is
van dividend van de Nederlandse
Waterschapsbank. Het overgrote
deel, 1,5 miljoen gulden, komt van
bedrijven en huishoudens. De hogere
baten zijn volgens het dagelijks be
stuur echter incidenteel. Toch waag
de Legemate een poging om de ta
riefstijging van 4,8% bij de
waterkwaliteit terug te brengen naar
3,9%. „Dat wil ik met klem ontra
den", liet Hoekman weten. „We wil
len een sluitende begroting en daar
om moeten we incidentele over
schotten niet op voorhand gaan be
nutten. Is het anders, dan komt dat
alsnog aan de orde", zo beloofde de
gezworene voor financiën.
Naast de 2 miljoen hogere baten, wa
ren er ook 1,5 miljoen gulden lagere
kapitaallasten, met name door de ge
middeld lagere financieringsrente.
Voorts waren de exploitatiekosten bij
de verschillende taken meegevallen.
Bij waterkeringen schoot er 4 ton
over, wegen zelfs 8 ton, het water-
kwantiteitsbeheer 6 ton en de exploi
tatie van de zuiveringsinstallatie viel
7 ton goedkoper uit dan was begroot.
Met 7 ton voor onvoorzien die niet
DELSCHER MODE
Lange Vorststraat 12, Goes
(Advertentie)
hoefde te worden aangesproken, was
er over 1999 totaal zes miljoen gul
den over. In principe gaat dat naar de
algemene reserve, maar bij de vast
stelling van de jaarrekening komt het
dagelijks bestuur nog met een voor
stel tot resultaatbestemming. Van de
zes miljoen is al 2,7 miljoen apart
gezet voor meerjarige financiële ver
plichtingen aan bestuur en personeel.
Dit houdt verband met een functie
waarderingsronde, waarbij een aan
tal medewerkers extra in salaris is
verhoogd. Er zijn nog meer tegenval
lers, want het waterschap had ge
raamd om uit verkoop en afkoop erf
pacht onroerende zaken 2 miljoen
gulden aan de reserves te kunnen
toevoegen, maar de werkelijke op
brengst is maar 850 mille, zodat er
een nadelig effect is van 1.150.000
gulden.
Het dagelijks bestuur heeft zich af
gevraagd, wat de gevolgen zijn van
de voorjaarsnota op het begrotings
jaar 2000, maar dat is nog moeilijk
aan te geven. Er zijn nog meer onze
kere factoren. Zo is er van het bureau
waterschade Laser maar 371.000
gulden ontvangen, terwijl op 8 ton
was gerekend. Zeeuwse Eilanden
had naar aanleiding van de water
overlast in september 1998 immers
een schade van 2,5 miljoen gulden.
Er is nu hertaxatie aangevraagd en
bij een onbevredigende uitkomst zal
wellicht bezwaar worden aangete
kend.
Het waterschap blikt in de vooijaars-
nota al even vooruit tot en met 2007
met grafieken over de ontwikkeling
van de belastingeenheden. Daaruit
blijkt, dat het aantal inwoners en de
vervuilingseenheden een voortdu
rend stijgende lijn vertonen, waar
door de ingezetenenomslag en ver
ontreinigingsheffing qua
belangencategoriëen gaan toenemen.
Daarentegen is er een dalende lijn te
zien voor wat betreft het onge
bouwd. De toenemende aanslag op
landbouwgrond zal zijn gevolgen
hebben in de toekomst, want belang
en zeggenschap zijn gekoppeld, zo
dat het aantal hoofdingelanden onge
bouwd in de algemene vergadering
van Zeeuwse Eilanden zal afnemen.
Het gebouwd vertoont van 2000 naar
2001 nog een forse stijging gezien
de komen hertaxatie van het onroe
rend goed, maar daarna is er tot 2007
een nagenoeg stabiele lijn te zien.
Bezoekers werden in de hal opgewacht door Mini-Mouse en Knabbel die muizen en kaas presenteerden.
Autoverkoper C. Bal uit Tholen
poetst zaterdagmiddag rond twee
uur zijn auto's op de occasionshow
nog maar eens glimmend op. Het is
nog rustig. Af en toe druppelen er
bezoekers binnen. „Op vrijdag
avond waren er lekker veel men
sen. Er zijn paar orders uitgeko
men. Sommigen willen later
beslissen en komen daar in de loop
van de week nog op terug."
In totaal staan er ruim vijftig au
to's. Bal heeft er veertien van Tho
len naar Scherpenisse gereden. Ze
variëren in prijs van 3500 tot
50.000 gulden. „Je moet zorgen
voor een ruime keus in prijzen en
modellen. Eigenlijk moet je auto's
hebben van hetzelfde type, maar
dan in andere kleuren. Het blijkt
dat mensen vaak op de kleur van
een auto afkomen."
Behalve de auto's is er voor bezoe
kers ook een complete lijst met
tweedehandsauto's in te zien die
Bal in Tholen heeft staan. Op het
scherm van de computer die 1 angs
de wand staat, kan het publiek de
gegevens nazien.
„De verkopen zijn hier nooit spec
taculair, maar dit is wel laagdrem
pelig. Mensen stappen niet zo snel
een showroom binnen. We verko
pen meer auto's die buiten staan
dan auto's die in de showroom
staan." Bal verkocht er een.
Fietsverkoper A. Duine uit Scher
penisse presenteert op deze show
een nieuw model fiets, met een au
tomatische versnelling en een ver
stelbaar stuur waar geen sleutel
voor nodig is. Ook beschikt de fiets
over een draaibel en een achterlicht
dat vanzelf aangaat als het donker
wordt (aangestuurd door een sen
sor). Het exemplaar kost bijna
2000 gulden. Die gaat niet vlot van
de hand en dient vooral als trek
pleister.
„Er wordt al naar fietsen gekeken
voor schoolkinderen, maar ook
voor recreatiefietsen is belangstel
ling." Duine zegt zeer tevreden te
zijn over de verkopen. „Vrijdag
avond heb ik al veel fietsen ver
kocht. Dit jaar heb ik gelukkig veel
modellen op voorraad. Ik hoef wei
nig na te bestellen. Zo kan ik de
klanten vlugger bedienen." De
meest gangbare prijs voor de fiet
sen die Duine verkoopt, loopt uit
een van 1000 tot 1200 gulden.
Autobedrijf Van Steenis uit Sint-
Maartensdijk heeft vijf auto's in de
aanbieding. Hij verkocht er een en
ontving dinsdagavond een klant die
overweegt ook een auto uit zijn
voorraad te kopen. A. van Steenis:
„Als je er met vijf staat, je ver
koopt er een en je bent nog met een
tweede koper bezig, dan is dat niet
verkeerd. Maar het was vorig jaar
drukker. Vrijdagavond was het
druk, maar zaterdag was er niet
veel publiek. Er was ook op andere
plaatsen veel te doen." Van Steenis
wijst naar de open dag in de tuin
bouwkassen en de heropening van
de Rabobank in de smalstad.
Fietsenverkoper G. Larooy is te
spreken over de verkopen. „Die
zijn heel goed. Ik heb er meer ver
kocht dan vorig jaar. Vooral voor de
trackingfietsen is veel belangstel
ling, dat zijn recreatiefietsen die
mensen vaak achterop de fietsen-
drager aan de auto zetten om ergens
te gaan fietsen. Het is erg in op
komst."
Ook hij kreeg nogal wat ouders die
naar een fiets voor zoon of dochter
zochten die in september naar de
rjjddelbare school gaat. Larooy had
zo'n honderd fietsen overgebracht
naar de hal. „Dat is wel een heel
gesjouw, maar ik heb het er toch
voor over. Mensen komen kijken
met de folder die ik huis-aan-huis
heb verspreid in de hand. Er zijn
namelijk zoveel kleuren, dat ze telf
wel eens wat willen zien. Dat ver
koopt goed."
Autoverkoper A. Dekker uit Sint-
Annaland is niet echt tevreden.
„Vrijdagavond was het lekker druk,
maar nu valt het tegen. Het is te
slap voor de zaterdag." Dekker
heeft 12 auto's in de verkoop. On
danks de tegenvallende opkomst
van het publiek, vindt hij dat de
show zeker een functie vervult.
„Mensen komen wat makkelijker
binnen. Hier kunnen ze vrijblijvend
hun rondje doen. In een showroom
komt er meteen iemand op je af."
Autobedrijf Niemantsverdriet had
elf auto's voor de verkoop naar de
veilinghal gebracht. M. Nieruants-
verdriet-Bentschap Knook kijkt te
rug op een geslaagde deelname.
„Het is goed geweest. Vrijdag
avond was het gelijk druk. Zaterdag
was het meer over de dag ver
spreid." Van de elf wagens werden
er twee verkocht op de show en dat
waren voor het bedrijf nieuwe klan
ten. „Als je wat verkoopt, ben je te
vreden."
Voorzitter A. Franken van de
Dorpsgemeenschap noemt de da
gen geslaagd. „De meeste deelne
mers waren ontzettend tevreden. Er
zijn veel fietsen verkocht. Van één
van de fietsenverkopers kregen wij
zelfs nog een attentie omdat hij zul
ke goede zaken had gedaan."
De stichting richt haar pijlen nu
weer op het volgende evenement:
de braderie op zaterdag 3 juni,
wanneer ook Philadelhpia een rom
melmarkt houdt in het dorp. Als at
tractie heeft het bestuur van de
Dorpsgemeenschap Sumo-worste-
laars kunnen contracteren die een
demonstratie komen geven op de
Hoge Markt. Ook zal er een clown
rondlopen die van ballonnen aller
lei figuren maakt voor de kinderen
die de braderie bezoeken. Het be
stuur verwacht weer zo'n zestig
kramen. Overigens is het voor
Franken het laatste jaar als voorzit
ter. Zij zal worden opgevolgd door
A. Wedzinga.
Fr. Rooseveltlaan 9 Breda
Tel: 076-5141415
Advertentt^I.M.