'We krijgen te veel obstakels op Thoolse doorgaande wegen' Vooral CDA- en VVD-sollicitanten burgemeesterspost Bestuurder gewond na botsing door regen, wind en gladheid Schot transport maakt bezwaar tegen ontwerp AL 55 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Tilanuspenning voor EHBO'ster A. Scherpenisse Verbouw Wimpel kost gemeente 50 mille extra Tholen vliegt met slogan over carnavalsstoet Onduidelijkheid over maatregelen Paasdijkweg na parkeerverbod ZMF wil vijftien windmolens zetten bij Welgelegen in Tholen Twee vrouwen en achttien mannen i Donderdag 9 maart 2000 56e jaargang Er zijn evenveel VVD'ers als CDA'ers geïnteresseerd in het burgemeestersambt van Tholen: zes. Twintig kandidaten hebben zich bij de commissaris van de ko ningin gemeld om burge meester H.A. van der Mun- nik op te volgen die 1 juli vervroegd uittreedt. Onder hen zijn twee vrouwen, zo blijkt uit de gegevens die de provincie heeft verstrekt. Vijf ondernemers uit Poortvliet die maandagavond op de publieke tribune zaten bij de commissie gemeentelijke ontwikkeling werden niet veel wijzer van het plan om verkeersmaatregelen aan te brengen op de Paasdijkweg. Ze konden ook geen gebruik maken van het inspreek- recht omdat het voorstel als mededeling op de agenda stond. En bij het invoeren van een 30 kilometerzone in Tholen worden teveel plateaus aangebracht in straten waar het niet nodig is. In bermen 30 km in Tholen Bedrijf mag aan Postweg niet groeien Schot Transport aan de Postweg in Tholen gaat bezwaar maken tegen het voorontwerp bestemmingsplan Buiten zorg. Dat zei hij maandagavond in de commissie gemeente lijke ontwikkeling. In het nieuwe bestemmingsplan wordt geen uitbreiding van het bedrijf toegestaan. Schot vindt dat het plan 'ernstige economische en financiële gevolgen heeft voor het transportbedrijf.' Zijn bedrijf komt in het nauw te zitten. Op verkeerde been Deze week Bij een ongeval op de Postweg tussen Tholen en Poortvliet is vrijdagoch tend een 44-jarige automo bilist uit Poortvliet gewond geraakt. Rond zeven uur was hij op weg naar zijn werk in Etten-Leur toen hij tegen een bestelbusje van aannemingsbedrijf Hom mel b.v. uit Oud-Vosse- meer botste dat door het gladde wegdek, de harde wind en slagregens in een slip was geraakt en op de linkerweghelft terecht was gekomen. Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsiand waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 28,50 per halfjaar, 52,25 per jaar, per post 72,05 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,50 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De 49-jarige A.C. Scherpenisse-Eer- land uit Sint-Maartensdijk heeft gis teravond de Tilanuspenning ontvan gen voor haar verdiensten bij de EHBO. De penning werd haar uitge reikt door districtsbestuurder A. Koole van de EHBO-Zeeland tijdens de jaarvergadering van de afdeling Sint-Maartensdijk in het Rode- Kruisgebouw. Mevrouw Scherpenis se is 25 jaar lid van de EHBO, maar dat is geen reden om een vrijwilliger de onderscheiding toe te kennen. De penning wordt alleen uitgereikt aan leden die zich bijzonder verdienste lijk hebben gemaakt. De jubilaris is niet alleen een trouw lid, maar was en is altijd bereid eerste hulp te ver lenen bij evenementen zoals een wandelvierdaagse en fietsmeerdaag- se. Dat deed ze in Stavenisse waar ze eerst woonde en sinds 1988 in de smalstad. Bovendien verzorgt ze sinds 1993 de lessen jeugd-EHBO op de basisscholen in Sint-Maartens dijk. Ook in Scherpenisse was ze op dit terrein actief. De Tilanuspenning wordt niet vaak uitgereikt. De laatste keer, in 1999, viel A. Weggemans- Dorst van de afdeling de eer te beurt. De gemeente legt nog eens 50.000 gulden op tafel voor de verbouwing van dorpshuis De Wimpel in Sint- Philipsland. Eerder stemde de ge meenteraad in met een bijdrage van drie ton. Maar de aanbesteding van het karwei is 225.000 gulden hoger uitgevallen dan de geraamde 1,7 mil joen gulden. De aannemer heeft het bestek nog eens kritisch doorgeno men en daarin voor 25 mille kunnen schrappen. Bijstelling van de post le ges en onvoorzien, renteontvangsten en het afsluiten van een extra lening van 65 mille levert de stichting Dorpsbelangen nog eens anderhalve ton op. Het gat van 50 mille dat res teert, wil het gemeentebestuur dich ten. De commissie algemeen bestuur en welzijn adviseert dinsdag over het voorstel. Het Sint-Philipslandse dorpshuis wordt grondig opgeknapt. Daarnaast worden er de bibliotheek, peuter speelzaal en het consultatiebureau in ondergebracht. Met het karwei wordt mogelijk nog deze maand begonnen. De eerste besprekingen over het plan dateren van precies vijfjaar geleden. De gemeente Tholen heeft tijdens de carnavalsoptocht in Bergen op Zoom dinsdag een reclamevliegtuigje rond laten vliegen dat de tekst meevoerde: 'In Tholen witte wel wagge ziet'. Dit moest aanhaken op het Bergse carna valsmotto 'Ge wit nie wagge ziet'. Blijkbaar doet de gemeente dit ieder jaar. In het dagblad BN/De Stem was een verslaggever het vliegtuigje ook opgevallen. Hij vroeg zich af wat er de bedoeling van was, aangezien Tholen niet echt een carnaval vieren de gemeente is. Voorlichter F.A.P.M. Bakx reageerde daar verbolgen op. Hij vindt de vastenavond waarop 100.000 mensen tegelijk op straat zijn een goede gelegenheid voor Tholen om zich 'ludiek' te presentern en Tho len te promoten als woon-, werk- en recreatiegemeente. Bakx denkt dat de Bergenaren de diepere gedachte ach ter de actie (die de gemeente al zo'n zeven jaar zo voert) wel begrijpen. De kandidaten voor het burgemees terschap van Tholen variëren in leef tijd van 39 tot 58 jaar. Zeven van hen zijn nu ook al burgemeester, drie werken er in het bedrijfsleven, vier bij de overheid en twee in het onder wijs. Maar liefst de helft van de solli citanten bekleedt een politiek-be- stuurlijke functie. Naast de zes met een CDA- en zes met een VVD-ach- tergrond is er één kandidaat van SGP-huize, drie RPF, twee GPV en twee PvdA. Van drie kandidaten is de kerkelijke achtergrond niet bekend. Het merendeel (8) is hervormd, drie zijn er gereformeerd, één humanist, één baptist, één rooms-katholiek, één is er lid van de Oud Gereformeerde Gemeente en twee melden prote stants-christelijk te zijn. De Thoolse gemeenteraad is door de commissaris per brief van deze informatie op de hoogte gesteld. Het college gaat een parkeerverbod instellen op een deel van de Paasdijkweg. Ook komen er maatregelen om het hard rijden tegen te gaan. A.L. Piet (RPV/GPV) wilde het voor stel op de agenda gezet zien zodat ook belanghebbenden er hun zegje over kunnen doen bij het spreekrecht. Hij vroeg zich af of door het parkeer verbod geen nieuw parkeerprobleem wordt gecreëerd. „Er wordt ook veel de bermen geparkeerd. Zijn we B. en w. willen een parkeerverbod op de Paasdijkweg invoeren om een eind te maken aan de overlast van gepar keerde voertuigen. Het betreft het stuk tussen aardappelhandel Bijl tot en met Bouman-Potter. Daarnaast wil het college nu ook andere maatrege len treffen om te voorkomen dat er hard wordt gereden, maar welke maatregelen het worden, bleef volko men in het ongewisse. A.P. Kornaat (PvdA) vroeg zich af welke poortconstructies het college kiest, want daarover had hij wel iets in de stukken gevonden. „Worden het rubberen plateaus die geluidsoverlast geven, zodat we daar weer problemen mee krijgen?" J. van den Donker (D66) vroeg zich af of er niet te veel hobbels en obsta kels komen op de Thoolse wegen. Hij wees er op dat de Paasdijkweg een belangrijke verbindingsweg is tussen Sint-Annaland en Poortvliet. „Juist op de doorgaande wegen krijgen we te veel beperkende maatregelen. Dat werkt voor hulpdiensten zoals ambu lance en brandweer vertragend. Het is ook het paard achter de wagen span nen, als je eerst een parkeerverbod in stelt en dan maatregelen moet nemen omdat het verkeer harder gaat rijden." Van den Donker vond dat er naar an dere oplossingen gekeken moet wor den. daar dan ook vanaf?" Piet stelde dat er geen verhogingen in het wegdek aangebracht moeten worden, gezien het feit dat er veel vrachtverkeer over de Paasdijkweg rijdt voor de bedrij ven die eraan liggen. Op de tribune zaten de directeuren van transportbe drijf De Groen, carrosseriebedrijf Elenbaas, installatiebedrijf Visser uit Poortvliet en transportbedrijf Geuze uit Sint-Annaland. De laatste maakt ook dagelijks gebruik van deze route richting Tholen en verder. J.P. Bout (CDA) was het eens met Piet. Ook hij zei dat het college voor zichtig moet zijn met het aanbrengen van versmallingen en andere obsta kels. Hij pleitte voor zogenaamde ma- trixborden zoals langs de Halsterse weg waar een tekst op verschijnt zo gauw de maximumsnelheid wordt overschreden. „Die geven geen be lemmering voor vrachtwagens en ie dereen houdt zijn snelheid in." Van den Donker steunde Bout hierin. Volgens wethouder K.A. Heijboer van openbare werken is het nog hele maal niet bekend welke maatregelen er genomen zullen worden. Wel zal het parkeerverbod samen moeten gaan met andere maatregelen om te voorkomen dat er te hard wordt gere den, zo zei hij. „Maar er moet wel een goede doorstroming van het verkeer mogelijk blijven." Volgens de wet houder is er nog voldoende gelegen heid voor belanghebbenden om hun mening te geven over het voorstel. „De procedure moet nog volledig doorlopen worden." Kornaat stelde echter dat er op de te kening wel degelijk poortconstructies en wegversmallingen getekend zijn. „Dat zijn dezelfde tekens die voor de Langeweg in Anna Jacobapolder zijn gebruikt." Maar meer duidelijkheid over de aard van de aanpassingen kwam er niet. De commissie besprak ook het voor stel om jaarlijks 400.000 gulden te besteden aan maatregelen om Tholen verkeersveiliger te maken. Zo worden in de woonkernen 30 kilometerzones ingevoerd. Het rijk betaalt daar een gedeelte van terug in de vorm van een subsidie die 203.500 gulden bedraagt. De commissie ging akkoord met het voorstel maar er waren enige kantte keningen. Zo maakte M.A.J. van der Linde (PvdA) zich zorgen over het grote aantal verkeersplateaus in Tho len. „Daar is het college wel erg gul mee geweest," zo zei hij na het bestu deren van de stukken. Hij vroeg zich af of zo'n verhoging wel nodig is in een kort straatje zoals de Verbrande- straat. Ook in de Doelweg en in de Jonkheer van Vredenburghlaan zijn dergelijke verhogingen gepland. „Elk plateau kost 45.000 gulden. Bekijk het nog eens kritisch." J. van den Donker (D66) vond dat het college in het voorstel meerdere maatregelen aan moet geven zodat de bewoners kunnen kiezen. J.P. Bout (CDA) vond dat er erg veel op de schop gaat. „Het is een mastbos van maatregelen. Ik word er tureluurs van." Hij was het eens met Van der Linde en vond dat er nog eens goed gekeken moet worden naar de ver schillende maatregelen om de 30 ki lometerzones in te richten. ZIE VERDER PAGINA 3 De directeur zei dat het bedrijf aan vankelijk in zijn geheel wilde verhui zen naar Gilze-Rijen en de vestiging Tholen wilde verkopen, maar dat dit niet is gelukt. „Om de zaak rendabel te houden, moeten we met een deel van de opslag en distributie naar Tho len toe." Schot is niet van plan te verkassen naar het nieuwe industrieterrein Wel gelegen, zo zei hij op een vraag van A.L. Piet (RPF/GPV). „Behalve als de gemeente heel het bedrijf wil over nemen." Piet vond dat het college sa men met Schot over de gerezen pro blemen moet gaan praten. Het college wil bedrijven concentre ren ten noorden van Tholen. Het be drijf van Schot ligt ten zuiden van de woonwijk Buitenzorg en straks tegen over de nieuwe woonwijk Stadszicht. Volgens het college past nieuwvesti- ging en uitbreiding van bestaande be drijven langs de Postweg niet in het huidige beleid. Schot raakt de bedrijfsbestemming op een strook onbebouwde grond in het nieuwe plan kwijt. Bestaande be drijfsactiviteiten kunnen volgens b. en w. wel gewoon doorgaan. Van sanering van het bedrijf is vol gens wethouder W.C. van Kempen van ruimtelijke ordening geen sprake. „Daar hebben we geen middelen voor. Blijft de bedrijfsbestemming voor de bestaande bedrijven intact, voor de onbebouwde stukken wordt deze ver anderd in agrarische bestemming. Zo als voor de boomgaard van Van de Berge, de buurman van Schot. Volgens Schot was hij door de wet houder op het verkeerde been gezet toen hij half december een onderhoud aanvroeg om over de herziening te praten. „De wethouder zei dat het niet nodig was omdat het om een boom gaard ging." Dat was ook de reden waarom hij geen bezwaar aantekende tegen het voorontwerp. Volgens de wethouder gaat het om 900 vierkante meter grond van Schot waar volgens het nieuwe plan geen bebouwing meer op is toegestaan. „Dat ligt braak. Als u daar op wilt bouwen, moet u een bouwplan indie nen." Schot kondigde aan een juridisch ad viseur in de arm te nemen om be zwaar te maken tegen de wijziging van het bestemmingsplan Buitenzorg, derde herziening. De commissie stemde in met het voorstel van het college om de bedrijfsactiviteiten ter plekke te bevriezen. Voorzitter M. Poot van FNV Bondgenoten vindt grote, sterke vakbond nodig Laatbloeier Els Dekker heeft voorliefde voor de natuur Procedures asielzoekers korter; drie gezinnen wachten al zes jaar EHBO-kaderinstructeur Huib Dorst: kinderen tot 5 jaar hoogste kans op een ongeval Maaksters geven merklappen vaak een persoonlijk tintje mee Onderwijs zoekt naar een route op de digitale snelweg In Gróót Pesóót boeren ze goed, de een nog beter dan de ander Dirigente van jeugdorkest Concordia uit Tholen zet de puntjes op de i Turntalent Joost de Wilde uit Sint-Maartensdijk krijgt kick van dubbele salto of een reuzenzwaai DE HERINNERING AAN WELDADEN IS ZWAK VERGELEKEN MET DIE AAN ONDANKBAARHEID Dit nummer bestaat uit 18 pagina's De Zeeuwse milieufederatie (ZMF) pleit voor het plaatsen van vijftien grote windmolens op het stuk pol der tussen de Nieuwlandsedijk en bedrijventerrein Welgelegen te Tholen. De milieufederatie heeft, in samenwerking met zusterorganisa ties in het hele land, een offensief geopend om het in het slop geraak te proces van realisatie van wind energie nieuw leven in te blazen. Volgens afspraken, gemaakt in 1991, zou Nederland dit jaar 1000 mega watt aan windenergie moeten produ ceren. De provincie Zeeland nam door ondertekening van een conve nant daarvan 250 megawatt voor haar rekening. Op dit moment is er vol gens de ZMF nog maar 50 megawatt gerealiseerd en met nog 75 megawatt in de pen, komt het totaal uit op 125 megawatt en dat is bij lange na niet genoeg, vindt de ZMF. „We hebben als milieufederaties in Nederland be sloten zelf te gaan zoeken naar ge schikte plaatsen voor windenergie", zegt coördinator Tjeu van Mierlo van de ZMF die ook landelijk de voor trekker is. „We hebben gezocht naar plaatsen waar grotere parken konden verrijzen. Daarbij hebben we ervoor gezorgd voor afstemming met onze achterban." Die afstemming is niet overbodig, want hoewel natuurorga nisaties in principe voor windenergie zijn, leveren de windmolens nog al eens bezwaren op in verband met on der meer trekvogels en natuurgebie den. Zo werd een aanvraag voor windmolens langs het Schelde-Rijn- kanaal bij de Slabbecoornpolder nog bekritiseerd door natuurliefhebbers vanwege de stroken natuur langs het kanaal. „Er is veel weerstand tegen de locaties die de overheden hebben uit gezocht", zegt Van Mierlo. „Wij heb ben een speciaal bureau laten kijken naar de door ons genoemde plaatsen. We hebben zoveel mogelijk aanslui ting gezocht bij bestaande grote in frastructurele werken zoals industrie terreinen en de Oostscheldekering. Er is nu in de regio draagvlak voor." Toch zal het nog niet gemakkelijk worden, want de gemeente Tholen staat niet te springen om windmolens. „Ik weet van de gemeente Tholen dat ze het niet zo zien zitten, maar die dis cussie zullen we aan moeten. De na tuurorganisaties, maar ook de ge meenten en provincie moeten keuzes maken als die 250 megawatt ons wer kelijk iets waard zijn", aldus Van Mierlo die met de gemeente zal gaan praten over het plan van de ZMF. Be gin april worden alle voorstellen lan delijk in een brochure gepresenteerd aan minister Jorritsma van economi sche zaken en de Brabantse gedepu teerde Van Geel (vice-voorzitter van het interprovinciaal overleg). Door de termijn nog enkele dagen te rekken, hebben uiteindelijk vier kan didaten méér naar de vrijkomende functie gedongen dan vijftien jaar ge leden. De komende weken maakt commissaris Van Gelder een voorse lectie aan de hand van de profiel schets van de gemeenteraad, de ver kregen inlichtingen en de gesprekken met de sollicitanten. De vertrouwens commissie van de Thoolse raad (waarin allevijf de fracties vertegen woordigd zijn) krijgt inzage in de lijst van kandidaten die de voorselec tie niet gehaald hebben en krijgt zo de gelegenheid om mensen aan de selectie toe te voegen. Op basis van schriftelijke informatie en gesprek ken met de kandidaten stelt de com missie haar voorkeur vast. Wanneer dat advies goed onderbouwd is en nader toegelicht in een gesprek, neemt de commissaris het over in zijn aanbeveling aan de minister van binnenlandse zaken. Mocht de com missie niet unaniem zijn, of een ad vies uitbrengen dat op gespannen voet staat met bovenlokale belangen, dan behoudt de commissaris zich het recht voor om van dat advies af te wijken. Op dit moment hebben negen Zeeuwse gemeenten een CDA-bur- gemeester (Tholen al sinds de sa menvoeging in 1971), bij vijf staat een VVD'er aan het hoofd en bij drie een PvdA'er. Of onder de sollicitanten ook Zeeu wen zijn, is niet meegedeeld. Vorig jaar solliciteerden achttien inwoners van Zeeland naar een burgemeesters post elders in Nederland. De com missaris verstrekt in zulke gevallen inlichtingen over deze sollicitanten aan zijn ambtgenoot in de betreffen de provincie. Eén en drie jaar na be noeming, alsmede na zes jaar in ver band met herbenoeming, voert de commissaris gesprekken met zittende burgemeesters. In september nog, sprak Van Gelder met Van der Mun- nik. Mogelijk is diens ontslag toen aan de orde gekomen. De Thoolse burgemeester maakte zijn besluit eind december openbaar. Het busje, bestuurd door een 29-jari- ge man uit Waarde, reed in de richting van Poortvliet en raakte in de flauwe bocht (tussen de Snabbeweg en Bloemhof) in een slip waardoor het voertuig dwars op de linkerweghelft terechtkwam en vol in de rechterzij kant werd geraakt door de personen auto uit de tegenovergestelde richting. De ambulancedienst De Bevelanden, de blusgroep uit Tholen en het hulp verleningsvoertuig uit Sint-Maartens dijk van de Thoolse brandweer rukten uit om het slachtoffer uit de auto te halen. De bestuurder van het busje bleef ongedeerd. Om 6.57 uur werden de korpsen ge alarmeerd. Het voertuig met de ge wonde man was na de botsing als het ware teruggeveerd en stond los van het bestelbesje. Om bij de bestuurder te komen is eerst de rechterdeur open gemaakt en even later de deur aan de bestuurderskant. De man zat niet be kneld. Bij de botsing brak hij een en kel en liep zijn linkerknie een kneu zing op. De bestuurder liep ook verwondingen op aan zijn gezicht en verloor vijf tanden. Hij bleef bij be wustzijn. Ambulancepersoneel stabiliseerde het slachtoffer. Omdat de klap hard was aangekomen en rugletsel niet werd uitgesloten, werd besloten om de man op een speciale brancard uit de auto te halen. De brancard moest achter zijn rug worden geschoven en dat kon al leen als het dak van de auto werd ver- M 'i-. De bestelauto van aannemingsbedrijf Hommel werd na de slippartij in de rechterflank geraakt door de personenauto uit Poortvliet. wijderd. De brandweer knipte het dak los waardoor de man op de brancard kon worden gelegd en met een ambu lance naar Lievensberg kon worden vervoerd. Bij de operatie, die plaats vond in stormachtige wind en regen, hield de brandweer het slachtoffer en het ambulancepersoneel met extra zeilen uit de wind. Na ongeveer drie kwartier kon het slachtoffer vervoerd worden naar het ziekenhuis. Volgens de politie en de brandweer is de oorzaak van het ongeval een com binatie van een glad wegdek en slecht weer geweest. Brandweercomman dant J. de Feijter: „Er stonden plassen op de weg waarin olie dreef. Met zulk noodweer worden de wegen in korte tijd uitgespoeld. Dat zie je ook na lan ge droge periodes. Door het vele wa ter op de weg verliest een bestelauto eerder de grip op de weg. Door de harde windstoten en de slagregens is de auto uit het spoor geraakt." De personenauto is aan de voorzijde over de hele breedte ingedeukt. Om dat de botsing midden in de flank van de bestelauto plaatsvond (achter de rechterdeur naast de bestuurder), bleef de bestuurder en de andere inzit tende van de bus ongedeerd. Het verkeer uit de richting Tholen werd omgeleid via de Snabbeweg en de Geerweg, het verkeer uit de rich ting Poortvliet via de Kadijk. fNa het onderzoek van de technische recher che en het schoonmakan van het weg dek werd de Postweg rond kwart voor tien weer opengesteld voor het ver keer. De bestuurder van het busje en de an dere werknemer van Hommel bekwa men in de brandweerauto van de schrik. Zij werden door de politie naar huis gebracht. Bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen sleepte beide vernielde voertuigen weg.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 1