Delta Noord wil
2 maanden uitstel
Verburgh u
Schot transport
Postweg bevriezen
Verzoek de Bevelanden zet
raad met 'rug tegen de muur'
Waterrijk en groen Vroonstede
krijgt goed onthaal Sint-Annaland
Den Haan schrikt van
uitspraken sociale zaken
Ambulancevergunning Tholen
Grond zuidkant blijft agrarisch
Commissie morrend akkoord met garantie 217 mille ambulance
Grondprijs 200 gulden, maar hoe krijg je een kavel te pakken?
Donderdag 2 maart 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Ambulancedienst Delta Noord heeft maandag bij de
commissie voor bezwaarschriften van de provincie
Noord-Brabant in Den Bosch gepleit voor twee maanden
uitstel. „We kunnen dan andere wegen bewandelen dan
verdere procedures voeren", zegt mr. Hakou, de juri
disch adviseur van Delta Noord.
Helemaal klem
In 2001 kan er begonnen
worden aan de eerste van
de 129 huizen die in de
nieuwbouwrijk Vroonste
de tegenover de sportvel
den in Sint-Annaland ko
men. Per vierkante meter
zal er minimaal 200 gul
den voor neergeteld moe
ten worden, want het is een
waterrijk plan met veel
groen. Kwaliteit staat heel
hoog op de agenda. Met
zonnecollectoren kan er
echter op de energiekosten
bespaard worden en het
wordt een verkeersveilig
plan met beperking van de
maximum snelheid tot 30
km. Tijdens een hoorzit
ting in de Wellevaete kreeg
het ontwerp dinsdagavond
van de zestig belangstel
lenden een goed onthaal.
Grond ophogen
Veel ligt vast
Wrange vrucht
Zonnecollectoren
Katterig gevoel
Begraafplaats
Onderhoud c.v.'s
Beter Wonen naar
Bergen op Zoom
Parkeerprobleem
specialisten in
- Computers, netwerken, systemen op maat.
- Hi-end audio, (speciale luisterruimte).
- Beeld en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
De commissie algemeen bestuut; en welzijn is dinsdag
avond morrend akkkoord gegaan met het voorstel van
het college om jaarlijks voor 217.000 gulden garant te
staan voor het ambulancevervoer op Tholen. De ambu
lancedienst Bevelanden verzorgt het vervoer. De dienst
kampt met een tekort en heeft de gemeente gevraagd bij
te springen. De raadsleden vonden dat ze met de rug te
gen de muur stonden en niet anders konden dan toestem
men. Volgens het college wordt de pijn verzacht nu de
minister meer geld heeft toegezegd voor de ambulances
in Zeeland. En de garantstelling is tijdelijk, namelijk
totdat er meer duidelijkheid is over de regio-indeling
voor de hulpverlening.
Meer overleg kan volgens Hakou
kansen bieden. „Het bestuur van
Delta Noord heeft de behoefte om
met alle betrokkenen overleg te
voeren om een zo goed mogelijk
eindresultaat te krijgen. Via overleg
kun je sneller tot resultaat komen
dan via verdere procedures", aldus
de advocaat.
Gedeputeerde staten van Noord-
Brabant hadden de ambulancever
gunning voor Tholen in principe
toegewezen aan de ambulancedienst
Bevelanden, die de diensten vanuit
de garage in Sint-Maartensdijk in
middels al geruime tijd verzorgt.
Delta Noord, de centrale post ambu
lancevervoer West-Brabant en het
Thoolse D66-raadslid J. van den
Donker tekenden echter bezwaar
aan. Ambulancedienst Bevelanden
was in Den Bosch vertegenwoor
digd door J. Verschuren, van de ge
meente Tholen was niemand aan
wezig.
Volgens Van den Donker luisterde
de commissie welwillend naar zijn
bezwaren. Hij noemde het advies
van de inspecteur voor de volksge
zondheid niet steekhoudend. „De
Thoolse huisartsen hebben dat ook
genegeerd. De dienst op Tholen is
nu redelijk goed geregeld door de
Bevelanden, maar het rondje Tho-
len/Schouwen is alleen goed te
dichten met Goeree-Overflakkee er
bij en daarom heb je Delta Noord
gewoon nodig."
Het D66-raadslid vond verder, dat
er onjuist gehandeld is met de 'ver
gunningtruc' ten aanzien van de am-
De herziening heeft geen gevolgen
voor de bestaande bedrijfsactivitei
ten. Wel wordt een eventuele verde
re groei van het transportbedrijf tot
de huidige situatie beperkt. Het
voorontwerp heeft vanaf 3 januari
vier weken ter inzage gelegen en in
die periode zijn geen schriftelijke
bezwaren ingediend. De onbenutte
bouwmogelijkheid op het perceel
van Schot is met het oog op een
eventuele/gewenste verplaatsing
van het gehele bedrijf naar een pas
send bedrijventerrein - waarbij vol
gens b. en w. gedacht kan worden
aan Welgelegen aan de andere kant
van Tholen - evenwel geschrapt.
Het bestaande bestemmingsplan
Buitenzorg dateert nog van 1974.
De gronden naast Schot transport
mogen uitsluitend worden gebruikt
voor de vestiging van distributie- en
transportbedrijven. Van deze moge
lijkheid is echter nooit geheel ge
bruik gemaakt. Het terrein is nu
grotendeels in gebruik als boom
gaard.
Het beleid ten aanzien van bedrijfs
terreinen is inmiddels ook gewij
zigd. In de beleidsvisie die de raad
in december 1997 aannam, wordt de
Raadslid M.A.H. den Haan (PvdA)
is geschrokken van de 'harde uit
spraken' van de chef sociale zaken
van de gemeente in deze krant over
het tegengaan van misbruik van
uitkeringen. Dat zei hij dinsdag
avond in de commissie algemeen
bestuur en welzijn. Den Haan vond
het nogal boud dat er gesteld werd
dat 25 procent van het totaal aantal
uitkeringsgerechtigden misbruik
maakt van een uitkering en dat er
gedreigd wordt de kosten voor le
vensonderhoud te stoppen. „On
dersteunt het college die uitspra
ken?" zo wilde hij weten.
Volgens wethouder I.C. Moerland
van sociale zaken bestaat er geen
verschil van mening tussen het col
lege en de chef over het opleggen
bulancedienst Tholen en rechtsop
volger Delta Noord. „Door alle ver
wikkelingen en de opstelling van de
ziektekostenverzekeraars is er geld
gebrek ontstaan bij Delta Noord. Ze
zijn gewoon uitgemergeld. Delta
Noord zit helemaal klem."
Van den Donker vond de inbreng
van de advocaat heel summier. „Het
ging uitsluitend over juridische
gronden. Kennelijk wil men schade
vergoeding."
Namens de cpa West-Brabant
maakte dhr. Van Wij land bezwaren
in Den Bosch. Hij had de vergun
ning voor Tholen ook graag willen
hebben. Het D66-raadslid conclu
deert dat men in West-Brabant een
ambulance tekort komt, zodat de
Thoolse vergunning bij West-Bra
bant moet blijven. Nu g.s. met de
keuze voor de Bevelanden een an
dere richting uitgingen, wil Van
Wijland er op termijn kennelijk een
extra ambulancevergunning voor
West-Brabant uitslepen, zo is de in
druk van raadslid Van den Donker
na zijn bezoek aan Den Bosch.
Wettelijk is een termijn van twaalf
weken toegestaan om een beslissing
te nemen, maar een woordvoerder
van de provincie Noord-Brabant
denkt, dat er over drie tot vier we
ken wel duidelijkheid komt of het
verzoek om uitstel wordt ingewil
ligd. Twee maanden uitstel betekent
even zolang verdere onzekerheid
voor de betrokkenen. Er kan dan
ook niets definitiefs worden gere
geld. Gezien de betrokkenheid van
meerdere partijen is het de vraag, of
het verzoek van Delta Noord geho
noreerd wordt.
noordkant van Tholen aangegeven
voor bedrijven. Dit is in nauw over
leg met de provincie gebeurd. Be
staande bedrijven zoals in Noord
(Zandijk, Bal, Timpa e.a.) en de
Postweg (Schot) worden gehand
haafd, maar daarvoor moet het be
stemmingsplan wel herzien wor
den.Voor Noord is dat al aan de
gang, voor de Postweg staat dat nu
voor de deur. Nieuw vestiging en/of
uitbreiding van niet-agrarische be
drijven aan de Postweg past niet
meer in het hedendaagse beleid van
de gemeente Tholen. Overeenkom
stig het gebruik, ligt een agrarische
bestemming voor de hand. Dit geldt
ook voor de 10 meter brede tuinbe-
stemming langs de zuidwestzijde
van het perceel en de langs de Post
weg opgenomen strook met de be
stemming groenvoorzieningen, wel
ke was bedoeld voor de landschap
pelijke inpassing van het bedrijf-
sterreintje.
De commissie gemeentelijke ont
wikkeling bespreekt de derde her
ziening maandagavond om half acht
in het gemeentehuis van Sint-Maar
tensdijk, waarbij iedereen gebruik
kan maken van het spreekrecht.
van sancties als blijkt dat er mis
bruik wordt gemaakt van de uitke
ring.
„Maar we zijn daar zeer zorgvul
dig in. We toetsen individueel. Er
is wel een tendens in de maat
schappij waarbij mensen meer
gaan toezien op fraude door ande
ren. Maar we zijn geen boeven. De
uitspraken staan wat ongelukkig in
de krant. Er is een gesprek over ge
weest. Maar sancties zijn wel no
dig."
Den Haan zei zich voor te kunnen
stellen dat een uitkeringsgerechtig
de zich stoort aan de uitspraken
van de chef. Moerland: „Iemand
die getoetst is op de rechtmatigheid
van de uitkering hoeft zich hier
geen zorgen over te maken."
Voordat de raadsleden het woord kre
gen, lichtte wethouder I.C. Moerland
toe dat er vrijdag nog een gesprek is
geweest met gedeputeerde De Kok
over de kwestie. Daaruit is volgens
hem gebleken dat de zorgverzekeraar
'wat toeschietelijker' is geworden
omdat de minister van volksgezond
heid ook met meer geld over de brug
wil komen. Het tekort van zes ton dat
„Het spreekt me geweldig aan", zei
architect Tom Moerland uit Tholen.
„Vroonstede is een plan met een
enorme potentie, al moet ik wennen
aan het water. Als oud-Sint-Anna-
lander ken ik dat alleen van de ha
ven en van vroeger rond de kerk.
Waterpartijen in een woonwijk, dat
vind ik een beetje vreemde eend in
de bijt."
Moerland was benieuwd hoe de
gronduitgifte in zijn werk gaat.
„Moeten we hier ook gaan loten?"
Volgens ambtenaar ruimtelijke or
dening A. van der Lee is daarover
nog niets bekend. In Buitenzorg
Tholen is dat wel gebeurd en vol
gende week donderdag worden de
percelen in de Muyepolder te Sint-
Maartensdijk ook verloot, maar
voor Vroonstede is de strategie nog
niet bepaald. „Wordt er voor uitgif
te van de percelen eerst gepeild
welke kavelgrootte mensen wil
len", informeerde dhr. Verloop uit
Sint-Philipsland. Volgens ambte
naar grondzaken M.L. van Poort
vliet zal dat niet het geval zijn. „Er
komt geen enquête. Alleen bij de
woningstichting Beter Wonen zal
gepeild worden of zij behoefte
heeft aan huizenbouw in Vroonste
de."
Wordt er pas in 2001 gebouwd, in
de loop van dit jaar wordt er al
grond op het bouwterrein gebracht
in verband met de voorbelasting.
„De grond moet de tijd krijgen om
in te klinken", zei Van der Lee. Er
wordt naar gestreefd om het be
stemmingsplan in het derde kwar
taal de gemeenteraad te laten passe
ren, waarna de provincie nog
goedkeuring moet verlenen. Een
zwaar verkouden wethouder Van
Kempen voelde het ongeduld in de
zaal wel aan. „Als gemeentebe-
dan overblijft, zou de provincie van
een andere post kunnen halen. „We
willen 217.000 gulden als voorlopige
garantie toezeggen totdat er meer dui
delijkheid is over de toekomstige
hulpverleningsregio. Waarschijnlijk is
dit bedrag niet nodig omdat minister
Borst meer geld heeft toegezegd. We
gaan zachtjesaan naar een oplossing
toe."
stuur zouden we het best vlotter
willen doen, maar we zijn gebon
den aan allerlei wettelijke regels.
Dat is de realiteit."
De wethouder bood de inwoners al
le ruimte om mee te denken. „Dit is
een schetsplan en geen gestorte
pap. Goede suggesties nemen we
graag mee. Met al onze deskundig
heid hebben we de wijsheid niet in
pacht. Interactief bestuur houdt in,
dat we er samen iets goeds van wil
len maken voor de toekomst van
Sint-Annaland."
Architect Moerland vroeg zich ech
ter af, hoe groot de vrijheid voor
aspirant-bouwers is. „Met zestig
procent van het plan Vroonstede
kun je als individu niks. Alleen in
tekenen op wat derden aanbieden is
mogelijk. Ik ben voor samenhang,
maar hoe vrij ben je in de bouw van
je woning?"
J. Taminiau van het stedebouwkun
dig adviesbureau RBOI maakte
duidelijk, dat er afhankelijk van de
bouwplaats wat muziek in zit.
„Maar de randen liggen heel gevoe
lig. Daar kun je geen simpele wo
ningen neerzetten. De overgang
Ondanks de optimistische geluiden
van de wethouder kwam het onver
wachte verzoek om ruim twee ton
hard aan bij de meeste raadsfracties.
Juist omdat het bestuuf van de Beve-
landse dienst zelf zou hebben gezegd
dat het de gemeente geen geld zou
kosten als zij op Tholen de ambulance
ging inzetten. Maar om het ambulan
cevervoer doelmatig uit te voeren, is
jaarlijks 592.000 gulden nodig. Tus
sen dit bedrag en wat de zorgverzeke
raar betaalt, zit het verschil van
217.000 gulden. Nu werkt de dienst
nog met uitzendkrachten - die duur
der zijn - maar ze zal met eigen perso
neel gaan rijden als de dienstverle
ning in de gemeente Tholen 'moet
worden voortgezet'.
M.J. Klippel (SGP) was nog vrij mild
in zijn oordeel. Hij herinnerde eraan
dat zijn fractie de.ambulancedienst op
Tholen mét Sint-Maartensdijk als
standplaats altijd een warm hart heeft
toegedragen en er geld voor over had.
„Ook nu hebben we er geld voor over.
De pogingen om meer geld los te krij
gen, zijn niet zonder gevolgen geble-
naar het open gebied moet zo zacht
mogelijk zijn. Vandaar vrijstaande
bouw en veel groen en dus geen
witte steen of geglazuurde dakpan
nen, maar baksteen en gewone dak
pannen. Een beperkte goothoogte
van 3 tot 4 meter en een zadeldak.
Naar het dorp toe is er een grotere
architectonische vrijheid, maar je
moet van hele goede huize komen
om het anders te willen dan in het
beeldkwaliteitsplan staat. Overi
gens moeten we er met elkaar het
beste van maken. We willen geen
eenheidsworst, maar niet alles is
mogelijk. De vijf deelgebieden in
dit schetsplan krijgen elk een eigen
identiteit."
Van der Lee vulde aan, dat er in be
paalde gebieden van Vroonstede
piojectvorming nodig is: een pro
jectontwikkelaar bouwt daar een
zelfde type huizen die te koop aan
geboden worden. In andere delen
valt het plan is projectvorming
wenselijk of mogelijk. „Welstand
stoezicht gebruikt dit plan als lei
draad. Dat is nadrukkelijk ons
streefbeeld, maar je zult tot een be-
paakl compromis moeten komen."
Wethouder Van Kempen hield
Moerland voor, dat niet 'gij mot en
gij zult' het uitgangspunt is, maar
ven."
Dat het herschikken van gelden soe
laas biedt, namelijk jaarlijks 2% van
199.000 gulden (van de 5 ton die de
provincie over de regio's wil verde
len), betwijfelde Klippel. „Dat is ver
van de realiteit. En de vraag om
217.000 gulden is niet conform de
uitspraak van de dienst Bevelanden.
Die bood zijn diensten aan zonder dat
de gemeente daar geld voor moest ge
ven."
Met de toezegging van de minister
(een miljoen extra op de 1,7 miljoen
gulden die al was bestemd voor de
ambulancevoorziening) kwam het te
kort volgens Klippel met 18.000 gul
den in de buurt van wat de gemeente
destijds aan de stichting ambulance
dienst Tholen kwijt was, namelijk
14.500 gulden per jaar.
M.A. van Beek (CDA) daarentegen
noemde het verzoek de 'wrange
vrucht' van een politiek steekspel. Het
CDA was in november voor het verle-
evenmin 'ins blaue hinein'.
Toch moeten kandidaat-bouwers in
Vroonstede zich aan extra regels
onderwerpen, die in de bestaande
woonwijken nog niet golden. Dat
brengt het kwalitatief hoogstaande
plan met duurzaamheid en beeld
kwaliteit met zich mee. Zo mogen
er geen stenen of houten afrasterin
gen geplaatst worden. Alles moet
groen, dus bijvoorbeeld heggen of
walletjes en een vlonder, steiger of
bruggetje in of over het water.
Die extra eisen zoals zonnecollecto
ren vergen ook meer kosten van de
bouwers, zo merkte dhr. Geuze op.
„Dat laten we aan het initiatief van
de bouwers over, maar het levert
wel energiebesparing op", zei wet
houder Van Kempen. Het rijk stimu
leert het ook, vertelde architect
Moerland en Van der Lee meende,
dat Delta Nutsbedrijven er een sub
sidiepotje voor heeft. De bouw van
serres en grote erkers wordt in
Vroonstede gestimuleerd om de zon
langer vast te houden in de wonin
gen en daardoor ook energie te be
sparen.
In het hele plan wordt het regenwa-
nen van de vergunning aan het streek-
gewest westelijk Noord-Brabant. Zijn
fractie steunde daarin het college. De
commissie was toen verdeeld omdat
er ook stemmen opgingen voor Delta
Noord. „Daardoor zijn wij in een on
mogelijke positie gemanoeuvreerd.
Hier wordt even een tekort van ruim
twee ton aan de Thoolse belastingbe
taler gepresenteerd."
Van Beek vond dat de ambulance
dienst Bevelanden opvallend veel
haast aan de dag had gelegd om over
de financiën te praten, nadat de ver
gunning aan Goes was toegekend.
„Binnen tien dagen lagen de zorgpun
ten hier al op de mat."
Van Beek zei het niet ronduit, maar
volgens hem heeft Bevelanden Tho
len gewoon voorgelogen door te stel
len dat ze geen geld nodig had van de
gemeente, terwijl er nu een verzoek
ligt voor ruim 2 ton.
Van Beek vreest dat de volgende stap
is dat de gemeente uit de gemeen
schappelijke regeling met Westelijk
Noord-Brabant moet stappen en dat
de Thoolse burger daar ook de kosten
van op zijn bord krijgt.
Ook P. van Belzen (RPF/GPV) was
niet mals in zijn kritiek. Hij vond dat
de beloftes die Bevelanden had ge
daan aan inflatie onderhevig zijn.
„Wat vandaag wordt beloofd, is mor
gen ongeldig en geheugenverlies doet
verder de rest." Van Belzen was zeer
teleurgesteld in deze handelwijze en
zei niet anders dan gedwongen ak
koord te kunnen gaan, 'maar met een
katterig gevoel'. Hij wilde dat in het
raadsvoorstel de clausules worden
opgenomen die bij het akkoord horen.
J. van de Donker (D66) zei ook dat er
weinig keus was. „Tholen zal wel ga
rant moeten staan." Hij verweet het
college een passieve houding in heel
de kwestie. Volgens D66 was samen
werking tussen Delta Noord de ga
rantie om Schouwen, Goeree en Tho
len te bestrijken. Hij wilde dat
Bevelanden samen gaat werken met
Delta Noord voor achtervang en be
steld vervoer.
Voor E. Frigge-Hogesteeger (VVD)
was het een kwestie van 'roeien met
de riemen die je hebt'. „En die zijn al
kort. Het is absurd dat we meer moe
ten betalen dan andere gemeenten
omdat we uit de route liggen. Tholen
zal snel wat moeten doen om aan de
gemeenschappelijke regeling deel te
nemen, zodat elke gemeente evenveel
betaalt."
Ook voor de PvdA was er volgens
M.A.E. Velthuis weinig keus. „Wette
lijk zullen we wel moeten. Tholen is
een grensgeval door de ligging tussen
Zeeland en Noord-Brabant. Wat ge
beurt er als Tholen in de Zeeuwse
hulpverleningsregio wordt inge
deeld?"
Volgens Moerland is de standplaats
Sint-Maartensdijk niet gegarandeerd,
maar gezien het feit dat er drie
chauffeurs wonen werkt dat wel 'ver
stevigend'.
Dat het college een passieve houding
wordt verweten, begrijpt Moerland
ter naar oppervlaktewater geleid in
plaats van naar de riolering en dat
zal bij de aanleg van de straten en
de tuinen overal zichtbaar worden.
Verloop informeerde of de gemeen
te daar bij het onderhoud van de
straten ook rekening mee zal hou
den. Als de waterafvoer in Vroon
stede gegarandeerd moet worden,
dient het straatonderhoud ook beter
te zijn dan normaal, zo benadrukte
de Sint-Philipslander. „Daar moe
ten we zeker rekening mee hou
den", beaamde de wethouder.
J.P. Moerland noemde het ontwerp
een heel goed plan. Maar hij vroeg
zich af of er wel voldoende rekening
gehouden wordt met een toekomsti
ge uitbreiding van de begraafplaats.
„We springen daar zeker niet licht
vaardig mee om, maar richting de
Oudelandseweg zijn er nog uitbrei
dingsmogelijkheden", zei wethou
der Van Kempen. En Van Poortvliet
vulde aan, dat die strook grond naast
de begraafplaats al eigendom van de
gemeente is.
Geuze maakte zich zorgen over de
veiligheid voor kinderen gezien de
niet. „We hebben zeer intensief over
leg gevoerd met de provincie. We
schatten in dat het ons niet veel geld
zal gaan kosten."
Moerland benadrukte nog eens dat er
geen sprake is van een gemeenschap
pelijke regeling, maar een contract
met een ambulancevervoerder. „En
alleen onder voorwaarde." Hoe de
achtervang is geregeld, is volgens
Moerland een zaak van de ambulan
cedienst.
Burgemeester H.A. van der Munnik
verwacht dat er in juni meer duide
lijkheid komt over de indeling van de
regio die samen moet vallen met het
gebied waarin de politie opereert. De
centrale post voor de alarmerning zou
volgens hem in Roosendaal kunnen
blijven. „En als we toch verplicht
worden om met de brandweer en de
CPA naar een nieuwe regio te gaan,
dan zullen wij om tegemoetkoming in
de kosten vragen. Als we nu overstap
pen naar de gemeenschappelijke re
geling met Bevelanden is het uitge
sloten dat andere gemeenten de
tekorten over zullen nemen. De over
eenkomst is privaatrechtelijk."
Het onderhoud van de centrale ver-
warmingsinstallaties in de ruim twee-
duizend huurwoningen van de Thool-
se woningstichting Beter Wonen is
met onmiddellijke ingang overgegaan
naar Van Loon en Smits in Bergen op
Zoom. De afgelopen tien jaar deed
Klimaatservice Zuid uit Tholen de
storingsdienst. Volgens een medede
ling van Beter Wonen aan de huurders
kan Klimaatservice 'door wijzigingen
van werkzaamheden' dat niet meer
doen. Een woordvoerster van het in
stallatiebedrijf geeft aan, dat Klimaat
service zich meer op grotere projec
ten gaat richten, utiliteitsbouw.
„Woningbouw wordt door ons in
mindere mate gedaan, al sluiten we
niet uit dat we nog wel eens projecten
voor Beter Wonen zullen doen. Maar
het initiatief voor deze verandering
lag bij ons", maakt ze duidelijk.
Een en ander heeft dan ook niets met
de samenwerking van de Thoolse wo
ningstichting met die van Halsteren te
maken, zegt J.C. Droogendijk van
Beter Wonen. Hij zat halverwege het
stookseizoen ook niet op deze wijzi
ging te wachten. „Dat is altijd verve
lend. Zoiets heb je liever in de zomer.
Maar toen Klimaatservice aangaf met
de storingsdienst te willen stoppen,
hebben wij wel overleg gepleegd met
de collega's in Halsteren. Van Loon
en Smits deed de storingsdienst daar,
zodat wij ook op dat bedrijf zijn uit
gekomen." Volgens het hoofd woon-
beheer is het onderhoud van de c.v.'s
niet duurder geworden nu er vanuit
Bergen op Zoom meer kilometers ge
reden worden en de monteurs meer
tijd kwijt zijn dan vanuit Tholen.
„Onze woningstichting is een aan
trekkelijke klant."
'hoge bruggen en diepe dalen' die in
het schetsplan opgenomen zijn bij
de huizen langs de Dorpsweg. Van
der Lee vertelde, dat het maar om
flauwe slootjes ging en elders in het
plan komen er ook kindvriendelijke
oevers, dus met het gevaar valt het
wel mee. Voor de kinderen zijn ove
rigens diverse speelplaatsen opgeno
men in het ontwerp.
Het hele plan Vroonstede wordt 30-
kilometergebied. De hoofdontslui
ting komt aan de Dorpsweg tegen
over het sportveld, waar ook het
nieuwe busstation wordt aangelegd
met plaats voor twee bussen, een
fietsenstalling en een parkeergele
genheid voor afhalers. Aan de Zoet-
waterweg is een tweede ontsluiting
geprojecteerd. Fietsers en voetgan
gers kunnen via een pad naar de
F.M. Boogaardweg/de Schutse en
over een ander pad (vlakbij de
schuur van P. Snoep) naar de Bie-
rensstraat. „Langzaam verkeer krijgt
veel aandacht in Vroonstede", zei
Van der Lee.
Het parkeerprobleem bij de sport
velden zal echter niet opgelost wor
den, zo erkende de ambtenaar. Er
wordt wel wat aan gedaan door de
bestaande parkeerplaats tussen de
tennisbanen en het sportveld op
nieuw in te richten, maar veel extra
capaciteit zal dat niet bieden. Toch
komen er geen aanvullende parkeer
voorzieningen in Vroonstede, maak
te Van der Lee duidelijk. In 1994
hebben zowel de voetbal- als de ten
nisvereniging bij het eerste ontwerp
van Vroonstede daar al aandacht
voor gevraagd. De voorzitters van
beide clubs zijn in overleg met de
gemeente om daar toch nog verbete
ring in te brengen, anders vrezen ze
moeilijkheden in de toekomst.
Bij de huizen aan de Dorpsweg mag
er niet geparkeerd worden. Daar ko
men bomen en bruggetjes, zoals in
de Thoolse wijk Molenhoek. De be
woners zelf moeten ook op eigen
terrein parkeren. Dat is trouwens in
een groot deel van Vroonstede het
geval. In sommige smalle straatjes
mag geen auto parkeren. Knus en in
tiem is het uitgangspunt daar.
De invulling van de grond tussen de
begraafplaats en de schuur van P.
Snoep, waar een dertigtal huizen ge
pland is, wordt voor het laatst be
waard. De bouwhoogte is daar be
perkt in verband met de molenbe
schermingszone, waarbij 71 meter
van molen de Vier Winden bij de
Schutse, niet hoger dan 4,5 meter
gebouwd mag worden.
De mondelinge presentatie werd
dinsdagavond in de Wellevaete ver
gezeld van een visuele toelichting
op een projectiescherm. Verder hin
gen er kaarten en was er een ma
quette. Tot 8 maart kunnen nog
schriftelijke reacties op Vroonstede
naar het gemeentebestuur verzonden
worden. De commissie gemeentelij
ke ontwikkeling bespreekt plan
Vroonstede maandagavond a.s. Dan
is er voor belanghebbenden ook nog
spreekrecht.
ao
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 K
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 fax 245360
Advertentie I.M.
Met de derde herziening van het bestemmingsplan Buitenzorg willen b.
en w. voorkomen dat er aan de kant van transportbedrijf Schot aan de
Postweg in Tholen nog meer bedrijfsactiviteiten ontstaan. Het college
wil zowel de boomgaard handhaven als de situatie bij transportbedrijf
Schot bevriezen. De grond moet daar verder agrarisch blijven.
J. Verschuren van ambulancedienst Bevelanden blijft langer in onzekerheid nu Delta Noord heeft gepleit voor twee maanden uitstel voor de
behandeling van de bezwaren.
Veel belangstelling was er dinsdagavond van aspirant-bouwers in Vroonstede, maar ze moeten nog tot 2001 wachten. Op 71 meter van de
molen moet de bouwhoogte beperkt blijven.