Delta Noord wil 2 maanden uitstel Verburgh u Schot transport Postweg bevriezen Verzoek de Bevelanden zet raad met 'rug tegen de muur' Waterrijk en groen Vroonstede krijgt goed onthaal Sint-Annaland Den Haan schrikt van uitspraken sociale zaken Ambulancevergunning Tholen Grond zuidkant blijft agrarisch Commissie morrend akkoord met garantie 217 mille ambulance Grondprijs 200 gulden, maar hoe krijg je een kavel te pakken? Donderdag 2 maart 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Ambulancedienst Delta Noord heeft maandag bij de commissie voor bezwaarschriften van de provincie Noord-Brabant in Den Bosch gepleit voor twee maanden uitstel. „We kunnen dan andere wegen bewandelen dan verdere procedures voeren", zegt mr. Hakou, de juri disch adviseur van Delta Noord. Helemaal klem In 2001 kan er begonnen worden aan de eerste van de 129 huizen die in de nieuwbouwrijk Vroonste de tegenover de sportvel den in Sint-Annaland ko men. Per vierkante meter zal er minimaal 200 gul den voor neergeteld moe ten worden, want het is een waterrijk plan met veel groen. Kwaliteit staat heel hoog op de agenda. Met zonnecollectoren kan er echter op de energiekosten bespaard worden en het wordt een verkeersveilig plan met beperking van de maximum snelheid tot 30 km. Tijdens een hoorzit ting in de Wellevaete kreeg het ontwerp dinsdagavond van de zestig belangstel lenden een goed onthaal. Grond ophogen Veel ligt vast Wrange vrucht Zonnecollectoren Katterig gevoel Begraafplaats Onderhoud c.v.'s Beter Wonen naar Bergen op Zoom Parkeerprobleem specialisten in - Computers, netwerken, systemen op maat. - Hi-end audio, (speciale luisterruimte). - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. De commissie algemeen bestuut; en welzijn is dinsdag avond morrend akkkoord gegaan met het voorstel van het college om jaarlijks voor 217.000 gulden garant te staan voor het ambulancevervoer op Tholen. De ambu lancedienst Bevelanden verzorgt het vervoer. De dienst kampt met een tekort en heeft de gemeente gevraagd bij te springen. De raadsleden vonden dat ze met de rug te gen de muur stonden en niet anders konden dan toestem men. Volgens het college wordt de pijn verzacht nu de minister meer geld heeft toegezegd voor de ambulances in Zeeland. En de garantstelling is tijdelijk, namelijk totdat er meer duidelijkheid is over de regio-indeling voor de hulpverlening. Meer overleg kan volgens Hakou kansen bieden. „Het bestuur van Delta Noord heeft de behoefte om met alle betrokkenen overleg te voeren om een zo goed mogelijk eindresultaat te krijgen. Via overleg kun je sneller tot resultaat komen dan via verdere procedures", aldus de advocaat. Gedeputeerde staten van Noord- Brabant hadden de ambulancever gunning voor Tholen in principe toegewezen aan de ambulancedienst Bevelanden, die de diensten vanuit de garage in Sint-Maartensdijk in middels al geruime tijd verzorgt. Delta Noord, de centrale post ambu lancevervoer West-Brabant en het Thoolse D66-raadslid J. van den Donker tekenden echter bezwaar aan. Ambulancedienst Bevelanden was in Den Bosch vertegenwoor digd door J. Verschuren, van de ge meente Tholen was niemand aan wezig. Volgens Van den Donker luisterde de commissie welwillend naar zijn bezwaren. Hij noemde het advies van de inspecteur voor de volksge zondheid niet steekhoudend. „De Thoolse huisartsen hebben dat ook genegeerd. De dienst op Tholen is nu redelijk goed geregeld door de Bevelanden, maar het rondje Tho- len/Schouwen is alleen goed te dichten met Goeree-Overflakkee er bij en daarom heb je Delta Noord gewoon nodig." Het D66-raadslid vond verder, dat er onjuist gehandeld is met de 'ver gunningtruc' ten aanzien van de am- De herziening heeft geen gevolgen voor de bestaande bedrijfsactivitei ten. Wel wordt een eventuele verde re groei van het transportbedrijf tot de huidige situatie beperkt. Het voorontwerp heeft vanaf 3 januari vier weken ter inzage gelegen en in die periode zijn geen schriftelijke bezwaren ingediend. De onbenutte bouwmogelijkheid op het perceel van Schot is met het oog op een eventuele/gewenste verplaatsing van het gehele bedrijf naar een pas send bedrijventerrein - waarbij vol gens b. en w. gedacht kan worden aan Welgelegen aan de andere kant van Tholen - evenwel geschrapt. Het bestaande bestemmingsplan Buitenzorg dateert nog van 1974. De gronden naast Schot transport mogen uitsluitend worden gebruikt voor de vestiging van distributie- en transportbedrijven. Van deze moge lijkheid is echter nooit geheel ge bruik gemaakt. Het terrein is nu grotendeels in gebruik als boom gaard. Het beleid ten aanzien van bedrijfs terreinen is inmiddels ook gewij zigd. In de beleidsvisie die de raad in december 1997 aannam, wordt de Raadslid M.A.H. den Haan (PvdA) is geschrokken van de 'harde uit spraken' van de chef sociale zaken van de gemeente in deze krant over het tegengaan van misbruik van uitkeringen. Dat zei hij dinsdag avond in de commissie algemeen bestuur en welzijn. Den Haan vond het nogal boud dat er gesteld werd dat 25 procent van het totaal aantal uitkeringsgerechtigden misbruik maakt van een uitkering en dat er gedreigd wordt de kosten voor le vensonderhoud te stoppen. „On dersteunt het college die uitspra ken?" zo wilde hij weten. Volgens wethouder I.C. Moerland van sociale zaken bestaat er geen verschil van mening tussen het col lege en de chef over het opleggen bulancedienst Tholen en rechtsop volger Delta Noord. „Door alle ver wikkelingen en de opstelling van de ziektekostenverzekeraars is er geld gebrek ontstaan bij Delta Noord. Ze zijn gewoon uitgemergeld. Delta Noord zit helemaal klem." Van den Donker vond de inbreng van de advocaat heel summier. „Het ging uitsluitend over juridische gronden. Kennelijk wil men schade vergoeding." Namens de cpa West-Brabant maakte dhr. Van Wij land bezwaren in Den Bosch. Hij had de vergun ning voor Tholen ook graag willen hebben. Het D66-raadslid conclu deert dat men in West-Brabant een ambulance tekort komt, zodat de Thoolse vergunning bij West-Bra bant moet blijven. Nu g.s. met de keuze voor de Bevelanden een an dere richting uitgingen, wil Van Wijland er op termijn kennelijk een extra ambulancevergunning voor West-Brabant uitslepen, zo is de in druk van raadslid Van den Donker na zijn bezoek aan Den Bosch. Wettelijk is een termijn van twaalf weken toegestaan om een beslissing te nemen, maar een woordvoerder van de provincie Noord-Brabant denkt, dat er over drie tot vier we ken wel duidelijkheid komt of het verzoek om uitstel wordt ingewil ligd. Twee maanden uitstel betekent even zolang verdere onzekerheid voor de betrokkenen. Er kan dan ook niets definitiefs worden gere geld. Gezien de betrokkenheid van meerdere partijen is het de vraag, of het verzoek van Delta Noord geho noreerd wordt. noordkant van Tholen aangegeven voor bedrijven. Dit is in nauw over leg met de provincie gebeurd. Be staande bedrijven zoals in Noord (Zandijk, Bal, Timpa e.a.) en de Postweg (Schot) worden gehand haafd, maar daarvoor moet het be stemmingsplan wel herzien wor den.Voor Noord is dat al aan de gang, voor de Postweg staat dat nu voor de deur. Nieuw vestiging en/of uitbreiding van niet-agrarische be drijven aan de Postweg past niet meer in het hedendaagse beleid van de gemeente Tholen. Overeenkom stig het gebruik, ligt een agrarische bestemming voor de hand. Dit geldt ook voor de 10 meter brede tuinbe- stemming langs de zuidwestzijde van het perceel en de langs de Post weg opgenomen strook met de be stemming groenvoorzieningen, wel ke was bedoeld voor de landschap pelijke inpassing van het bedrijf- sterreintje. De commissie gemeentelijke ont wikkeling bespreekt de derde her ziening maandagavond om half acht in het gemeentehuis van Sint-Maar tensdijk, waarbij iedereen gebruik kan maken van het spreekrecht. van sancties als blijkt dat er mis bruik wordt gemaakt van de uitke ring. „Maar we zijn daar zeer zorgvul dig in. We toetsen individueel. Er is wel een tendens in de maat schappij waarbij mensen meer gaan toezien op fraude door ande ren. Maar we zijn geen boeven. De uitspraken staan wat ongelukkig in de krant. Er is een gesprek over ge weest. Maar sancties zijn wel no dig." Den Haan zei zich voor te kunnen stellen dat een uitkeringsgerechtig de zich stoort aan de uitspraken van de chef. Moerland: „Iemand die getoetst is op de rechtmatigheid van de uitkering hoeft zich hier geen zorgen over te maken." Voordat de raadsleden het woord kre gen, lichtte wethouder I.C. Moerland toe dat er vrijdag nog een gesprek is geweest met gedeputeerde De Kok over de kwestie. Daaruit is volgens hem gebleken dat de zorgverzekeraar 'wat toeschietelijker' is geworden omdat de minister van volksgezond heid ook met meer geld over de brug wil komen. Het tekort van zes ton dat „Het spreekt me geweldig aan", zei architect Tom Moerland uit Tholen. „Vroonstede is een plan met een enorme potentie, al moet ik wennen aan het water. Als oud-Sint-Anna- lander ken ik dat alleen van de ha ven en van vroeger rond de kerk. Waterpartijen in een woonwijk, dat vind ik een beetje vreemde eend in de bijt." Moerland was benieuwd hoe de gronduitgifte in zijn werk gaat. „Moeten we hier ook gaan loten?" Volgens ambtenaar ruimtelijke or dening A. van der Lee is daarover nog niets bekend. In Buitenzorg Tholen is dat wel gebeurd en vol gende week donderdag worden de percelen in de Muyepolder te Sint- Maartensdijk ook verloot, maar voor Vroonstede is de strategie nog niet bepaald. „Wordt er voor uitgif te van de percelen eerst gepeild welke kavelgrootte mensen wil len", informeerde dhr. Verloop uit Sint-Philipsland. Volgens ambte naar grondzaken M.L. van Poort vliet zal dat niet het geval zijn. „Er komt geen enquête. Alleen bij de woningstichting Beter Wonen zal gepeild worden of zij behoefte heeft aan huizenbouw in Vroonste de." Wordt er pas in 2001 gebouwd, in de loop van dit jaar wordt er al grond op het bouwterrein gebracht in verband met de voorbelasting. „De grond moet de tijd krijgen om in te klinken", zei Van der Lee. Er wordt naar gestreefd om het be stemmingsplan in het derde kwar taal de gemeenteraad te laten passe ren, waarna de provincie nog goedkeuring moet verlenen. Een zwaar verkouden wethouder Van Kempen voelde het ongeduld in de zaal wel aan. „Als gemeentebe- dan overblijft, zou de provincie van een andere post kunnen halen. „We willen 217.000 gulden als voorlopige garantie toezeggen totdat er meer dui delijkheid is over de toekomstige hulpverleningsregio. Waarschijnlijk is dit bedrag niet nodig omdat minister Borst meer geld heeft toegezegd. We gaan zachtjesaan naar een oplossing toe." stuur zouden we het best vlotter willen doen, maar we zijn gebon den aan allerlei wettelijke regels. Dat is de realiteit." De wethouder bood de inwoners al le ruimte om mee te denken. „Dit is een schetsplan en geen gestorte pap. Goede suggesties nemen we graag mee. Met al onze deskundig heid hebben we de wijsheid niet in pacht. Interactief bestuur houdt in, dat we er samen iets goeds van wil len maken voor de toekomst van Sint-Annaland." Architect Moerland vroeg zich ech ter af, hoe groot de vrijheid voor aspirant-bouwers is. „Met zestig procent van het plan Vroonstede kun je als individu niks. Alleen in tekenen op wat derden aanbieden is mogelijk. Ik ben voor samenhang, maar hoe vrij ben je in de bouw van je woning?" J. Taminiau van het stedebouwkun dig adviesbureau RBOI maakte duidelijk, dat er afhankelijk van de bouwplaats wat muziek in zit. „Maar de randen liggen heel gevoe lig. Daar kun je geen simpele wo ningen neerzetten. De overgang Ondanks de optimistische geluiden van de wethouder kwam het onver wachte verzoek om ruim twee ton hard aan bij de meeste raadsfracties. Juist omdat het bestuuf van de Beve- landse dienst zelf zou hebben gezegd dat het de gemeente geen geld zou kosten als zij op Tholen de ambulance ging inzetten. Maar om het ambulan cevervoer doelmatig uit te voeren, is jaarlijks 592.000 gulden nodig. Tus sen dit bedrag en wat de zorgverzeke raar betaalt, zit het verschil van 217.000 gulden. Nu werkt de dienst nog met uitzendkrachten - die duur der zijn - maar ze zal met eigen perso neel gaan rijden als de dienstverle ning in de gemeente Tholen 'moet worden voortgezet'. M.J. Klippel (SGP) was nog vrij mild in zijn oordeel. Hij herinnerde eraan dat zijn fractie de.ambulancedienst op Tholen mét Sint-Maartensdijk als standplaats altijd een warm hart heeft toegedragen en er geld voor over had. „Ook nu hebben we er geld voor over. De pogingen om meer geld los te krij gen, zijn niet zonder gevolgen geble- naar het open gebied moet zo zacht mogelijk zijn. Vandaar vrijstaande bouw en veel groen en dus geen witte steen of geglazuurde dakpan nen, maar baksteen en gewone dak pannen. Een beperkte goothoogte van 3 tot 4 meter en een zadeldak. Naar het dorp toe is er een grotere architectonische vrijheid, maar je moet van hele goede huize komen om het anders te willen dan in het beeldkwaliteitsplan staat. Overi gens moeten we er met elkaar het beste van maken. We willen geen eenheidsworst, maar niet alles is mogelijk. De vijf deelgebieden in dit schetsplan krijgen elk een eigen identiteit." Van der Lee vulde aan, dat er in be paalde gebieden van Vroonstede piojectvorming nodig is: een pro jectontwikkelaar bouwt daar een zelfde type huizen die te koop aan geboden worden. In andere delen valt het plan is projectvorming wenselijk of mogelijk. „Welstand stoezicht gebruikt dit plan als lei draad. Dat is nadrukkelijk ons streefbeeld, maar je zult tot een be- paakl compromis moeten komen." Wethouder Van Kempen hield Moerland voor, dat niet 'gij mot en gij zult' het uitgangspunt is, maar ven." Dat het herschikken van gelden soe laas biedt, namelijk jaarlijks 2% van 199.000 gulden (van de 5 ton die de provincie over de regio's wil verde len), betwijfelde Klippel. „Dat is ver van de realiteit. En de vraag om 217.000 gulden is niet conform de uitspraak van de dienst Bevelanden. Die bood zijn diensten aan zonder dat de gemeente daar geld voor moest ge ven." Met de toezegging van de minister (een miljoen extra op de 1,7 miljoen gulden die al was bestemd voor de ambulancevoorziening) kwam het te kort volgens Klippel met 18.000 gul den in de buurt van wat de gemeente destijds aan de stichting ambulance dienst Tholen kwijt was, namelijk 14.500 gulden per jaar. M.A. van Beek (CDA) daarentegen noemde het verzoek de 'wrange vrucht' van een politiek steekspel. Het CDA was in november voor het verle- evenmin 'ins blaue hinein'. Toch moeten kandidaat-bouwers in Vroonstede zich aan extra regels onderwerpen, die in de bestaande woonwijken nog niet golden. Dat brengt het kwalitatief hoogstaande plan met duurzaamheid en beeld kwaliteit met zich mee. Zo mogen er geen stenen of houten afrasterin gen geplaatst worden. Alles moet groen, dus bijvoorbeeld heggen of walletjes en een vlonder, steiger of bruggetje in of over het water. Die extra eisen zoals zonnecollecto ren vergen ook meer kosten van de bouwers, zo merkte dhr. Geuze op. „Dat laten we aan het initiatief van de bouwers over, maar het levert wel energiebesparing op", zei wet houder Van Kempen. Het rijk stimu leert het ook, vertelde architect Moerland en Van der Lee meende, dat Delta Nutsbedrijven er een sub sidiepotje voor heeft. De bouw van serres en grote erkers wordt in Vroonstede gestimuleerd om de zon langer vast te houden in de wonin gen en daardoor ook energie te be sparen. In het hele plan wordt het regenwa- nen van de vergunning aan het streek- gewest westelijk Noord-Brabant. Zijn fractie steunde daarin het college. De commissie was toen verdeeld omdat er ook stemmen opgingen voor Delta Noord. „Daardoor zijn wij in een on mogelijke positie gemanoeuvreerd. Hier wordt even een tekort van ruim twee ton aan de Thoolse belastingbe taler gepresenteerd." Van Beek vond dat de ambulance dienst Bevelanden opvallend veel haast aan de dag had gelegd om over de financiën te praten, nadat de ver gunning aan Goes was toegekend. „Binnen tien dagen lagen de zorgpun ten hier al op de mat." Van Beek zei het niet ronduit, maar volgens hem heeft Bevelanden Tho len gewoon voorgelogen door te stel len dat ze geen geld nodig had van de gemeente, terwijl er nu een verzoek ligt voor ruim 2 ton. Van Beek vreest dat de volgende stap is dat de gemeente uit de gemeen schappelijke regeling met Westelijk Noord-Brabant moet stappen en dat de Thoolse burger daar ook de kosten van op zijn bord krijgt. Ook P. van Belzen (RPF/GPV) was niet mals in zijn kritiek. Hij vond dat de beloftes die Bevelanden had ge daan aan inflatie onderhevig zijn. „Wat vandaag wordt beloofd, is mor gen ongeldig en geheugenverlies doet verder de rest." Van Belzen was zeer teleurgesteld in deze handelwijze en zei niet anders dan gedwongen ak koord te kunnen gaan, 'maar met een katterig gevoel'. Hij wilde dat in het raadsvoorstel de clausules worden opgenomen die bij het akkoord horen. J. van de Donker (D66) zei ook dat er weinig keus was. „Tholen zal wel ga rant moeten staan." Hij verweet het college een passieve houding in heel de kwestie. Volgens D66 was samen werking tussen Delta Noord de ga rantie om Schouwen, Goeree en Tho len te bestrijken. Hij wilde dat Bevelanden samen gaat werken met Delta Noord voor achtervang en be steld vervoer. Voor E. Frigge-Hogesteeger (VVD) was het een kwestie van 'roeien met de riemen die je hebt'. „En die zijn al kort. Het is absurd dat we meer moe ten betalen dan andere gemeenten omdat we uit de route liggen. Tholen zal snel wat moeten doen om aan de gemeenschappelijke regeling deel te nemen, zodat elke gemeente evenveel betaalt." Ook voor de PvdA was er volgens M.A.E. Velthuis weinig keus. „Wette lijk zullen we wel moeten. Tholen is een grensgeval door de ligging tussen Zeeland en Noord-Brabant. Wat ge beurt er als Tholen in de Zeeuwse hulpverleningsregio wordt inge deeld?" Volgens Moerland is de standplaats Sint-Maartensdijk niet gegarandeerd, maar gezien het feit dat er drie chauffeurs wonen werkt dat wel 'ver stevigend'. Dat het college een passieve houding wordt verweten, begrijpt Moerland ter naar oppervlaktewater geleid in plaats van naar de riolering en dat zal bij de aanleg van de straten en de tuinen overal zichtbaar worden. Verloop informeerde of de gemeen te daar bij het onderhoud van de straten ook rekening mee zal hou den. Als de waterafvoer in Vroon stede gegarandeerd moet worden, dient het straatonderhoud ook beter te zijn dan normaal, zo benadrukte de Sint-Philipslander. „Daar moe ten we zeker rekening mee hou den", beaamde de wethouder. J.P. Moerland noemde het ontwerp een heel goed plan. Maar hij vroeg zich af of er wel voldoende rekening gehouden wordt met een toekomsti ge uitbreiding van de begraafplaats. „We springen daar zeker niet licht vaardig mee om, maar richting de Oudelandseweg zijn er nog uitbrei dingsmogelijkheden", zei wethou der Van Kempen. En Van Poortvliet vulde aan, dat die strook grond naast de begraafplaats al eigendom van de gemeente is. Geuze maakte zich zorgen over de veiligheid voor kinderen gezien de niet. „We hebben zeer intensief over leg gevoerd met de provincie. We schatten in dat het ons niet veel geld zal gaan kosten." Moerland benadrukte nog eens dat er geen sprake is van een gemeenschap pelijke regeling, maar een contract met een ambulancevervoerder. „En alleen onder voorwaarde." Hoe de achtervang is geregeld, is volgens Moerland een zaak van de ambulan cedienst. Burgemeester H.A. van der Munnik verwacht dat er in juni meer duide lijkheid komt over de indeling van de regio die samen moet vallen met het gebied waarin de politie opereert. De centrale post voor de alarmerning zou volgens hem in Roosendaal kunnen blijven. „En als we toch verplicht worden om met de brandweer en de CPA naar een nieuwe regio te gaan, dan zullen wij om tegemoetkoming in de kosten vragen. Als we nu overstap pen naar de gemeenschappelijke re geling met Bevelanden is het uitge sloten dat andere gemeenten de tekorten over zullen nemen. De over eenkomst is privaatrechtelijk." Het onderhoud van de centrale ver- warmingsinstallaties in de ruim twee- duizend huurwoningen van de Thool- se woningstichting Beter Wonen is met onmiddellijke ingang overgegaan naar Van Loon en Smits in Bergen op Zoom. De afgelopen tien jaar deed Klimaatservice Zuid uit Tholen de storingsdienst. Volgens een medede ling van Beter Wonen aan de huurders kan Klimaatservice 'door wijzigingen van werkzaamheden' dat niet meer doen. Een woordvoerster van het in stallatiebedrijf geeft aan, dat Klimaat service zich meer op grotere projec ten gaat richten, utiliteitsbouw. „Woningbouw wordt door ons in mindere mate gedaan, al sluiten we niet uit dat we nog wel eens projecten voor Beter Wonen zullen doen. Maar het initiatief voor deze verandering lag bij ons", maakt ze duidelijk. Een en ander heeft dan ook niets met de samenwerking van de Thoolse wo ningstichting met die van Halsteren te maken, zegt J.C. Droogendijk van Beter Wonen. Hij zat halverwege het stookseizoen ook niet op deze wijzi ging te wachten. „Dat is altijd verve lend. Zoiets heb je liever in de zomer. Maar toen Klimaatservice aangaf met de storingsdienst te willen stoppen, hebben wij wel overleg gepleegd met de collega's in Halsteren. Van Loon en Smits deed de storingsdienst daar, zodat wij ook op dat bedrijf zijn uit gekomen." Volgens het hoofd woon- beheer is het onderhoud van de c.v.'s niet duurder geworden nu er vanuit Bergen op Zoom meer kilometers ge reden worden en de monteurs meer tijd kwijt zijn dan vanuit Tholen. „Onze woningstichting is een aan trekkelijke klant." 'hoge bruggen en diepe dalen' die in het schetsplan opgenomen zijn bij de huizen langs de Dorpsweg. Van der Lee vertelde, dat het maar om flauwe slootjes ging en elders in het plan komen er ook kindvriendelijke oevers, dus met het gevaar valt het wel mee. Voor de kinderen zijn ove rigens diverse speelplaatsen opgeno men in het ontwerp. Het hele plan Vroonstede wordt 30- kilometergebied. De hoofdontslui ting komt aan de Dorpsweg tegen over het sportveld, waar ook het nieuwe busstation wordt aangelegd met plaats voor twee bussen, een fietsenstalling en een parkeergele genheid voor afhalers. Aan de Zoet- waterweg is een tweede ontsluiting geprojecteerd. Fietsers en voetgan gers kunnen via een pad naar de F.M. Boogaardweg/de Schutse en over een ander pad (vlakbij de schuur van P. Snoep) naar de Bie- rensstraat. „Langzaam verkeer krijgt veel aandacht in Vroonstede", zei Van der Lee. Het parkeerprobleem bij de sport velden zal echter niet opgelost wor den, zo erkende de ambtenaar. Er wordt wel wat aan gedaan door de bestaande parkeerplaats tussen de tennisbanen en het sportveld op nieuw in te richten, maar veel extra capaciteit zal dat niet bieden. Toch komen er geen aanvullende parkeer voorzieningen in Vroonstede, maak te Van der Lee duidelijk. In 1994 hebben zowel de voetbal- als de ten nisvereniging bij het eerste ontwerp van Vroonstede daar al aandacht voor gevraagd. De voorzitters van beide clubs zijn in overleg met de gemeente om daar toch nog verbete ring in te brengen, anders vrezen ze moeilijkheden in de toekomst. Bij de huizen aan de Dorpsweg mag er niet geparkeerd worden. Daar ko men bomen en bruggetjes, zoals in de Thoolse wijk Molenhoek. De be woners zelf moeten ook op eigen terrein parkeren. Dat is trouwens in een groot deel van Vroonstede het geval. In sommige smalle straatjes mag geen auto parkeren. Knus en in tiem is het uitgangspunt daar. De invulling van de grond tussen de begraafplaats en de schuur van P. Snoep, waar een dertigtal huizen ge pland is, wordt voor het laatst be waard. De bouwhoogte is daar be perkt in verband met de molenbe schermingszone, waarbij 71 meter van molen de Vier Winden bij de Schutse, niet hoger dan 4,5 meter gebouwd mag worden. De mondelinge presentatie werd dinsdagavond in de Wellevaete ver gezeld van een visuele toelichting op een projectiescherm. Verder hin gen er kaarten en was er een ma quette. Tot 8 maart kunnen nog schriftelijke reacties op Vroonstede naar het gemeentebestuur verzonden worden. De commissie gemeentelij ke ontwikkeling bespreekt plan Vroonstede maandagavond a.s. Dan is er voor belanghebbenden ook nog spreekrecht. ao Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 K 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 fax 245360 Advertentie I.M. Met de derde herziening van het bestemmingsplan Buitenzorg willen b. en w. voorkomen dat er aan de kant van transportbedrijf Schot aan de Postweg in Tholen nog meer bedrijfsactiviteiten ontstaan. Het college wil zowel de boomgaard handhaven als de situatie bij transportbedrijf Schot bevriezen. De grond moet daar verder agrarisch blijven. J. Verschuren van ambulancedienst Bevelanden blijft langer in onzekerheid nu Delta Noord heeft gepleit voor twee maanden uitstel voor de behandeling van de bezwaren. Veel belangstelling was er dinsdagavond van aspirant-bouwers in Vroonstede, maar ze moeten nog tot 2001 wachten. Op 71 meter van de molen moet de bouwhoogte beperkt blijven.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 5