Gedeputeerde voorziet veel knelpunten in verkeersbeleid Animo niet groot voor burgemeester Predikant bedreigd op de Philipsdam __ortwieken voor de nieuwe groei J Grondverwerving fietspad naar Stavenisse stroef, aanleg in 2001 Parkeerverbod op Paasdijkweg in Poortvliet Overlast in centrum Tholen Eigen bijdrage scootermobiel Nog geen twintig sollicitanten Pakkans klein bij rijden door rood Ruit bijrijder ingeslagen (X-N-b Donderdag 2 maart 2000 is 56e jaargang no. 16 Bij het verkeersveiliger maken van Tholen zullen er nog heel wat harde noten gekraakt moeten worden. De be trokken partijen - provincie, rijkswaterstaat, de gemeente Tholen, het waterschap Zeeuwse Eilanden en het regio naal orgaan verkeersveiligheid Zeeland - moeten het na melijk eens zien te worden over maatregelen die strijdig kunnen zijn met het eigen belang. Dat zei gedeputeerde J.l. Hennekeij dinsdagmiddag bij het ondertekenen van een intentieverklaring duurzaam veilig verkeer op Tho len in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk. „Van het stoppen op de Philipsdam ben ik voor goed genezen", zegt drs. J.W. van Estrik uit Goede reede. De predikant was op weg naar Sint-Philipsland om een kerkdienst te lei den, toen hij stopte om een auto-ambulance hulp te verlenen. In plaats daarvan werd hij echter bedreigd. Aan de kant van zijn bijrij der werd een ruit ingesla gen. De politie in Steen bergen hield later de twee verdachten uit Oud-Gastel aan. Lichtsignalen Vrouw verwond bij woninginbraak Evenmin als in 1985 staan de kandidaten in de rij om burgemeester van Tholen te worden. Nog geen twintig mensen - onder wie één vrouw - hebben zich gemeld om H.A. van der Munnik op te volgen, die per 1 juli ver vroegd gaat stoppen. Toch zijn er zo'n dertig informatie pakketten verzonden naar potentiële kandidaten. Daar om valt het daadwerkelijke aantal sollicitanten tegen. In 1985 en 1978 Voorselectie Deze week Snorretje ^SEBIBU^^ BEW. EX./ -ÜJPD ELBV3j^ Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode. nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 28,50 per halfjaar, 52,25 per jaar, per post 72,05 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,50 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Betrokken partijen zaten aan tafel in de burgerzaal die was opgesierd met de nieuwste verkeersborden. Wethouder K.A. Heijboer (links) ondertekende als eerste de overeenkomst. Naast hem gedeputeerde J.L Hennekeij, gezworene drs. A.W. van de Hoef en ir. W.P.A. Broeders van rijkswaterstaat. De overeenkomst tussen de partij en zal het verkeersveiliger maken van Tholen een duwtje in de rug geven, zo verwacht Hennekeij. „Het is een voordeel dat de partijen in een vroeg stadium betrokken worden; we zijn allemaal part ners." De gedeputeerde voorziet echter nog felle discussies binnen de stuurgroep die moet uitmaken wel ke maatregelen er moeten komen om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Als voorbeelden noemde Hennekeij het probleem om het snelverkeer en het lang- zaamverkeer in een plattelandsge meente als Tholen te scheiden. De Hervormde Gemeente van Sint- Philipsland zat intussen onrustig te wachten, onwetend van de verwik kelingen van de gastpredikant die de avonddienst op biddag zou lei den. De politie zou op verzoek van ds. Van Estrik de kerkenraad inlich ten over de situatie, maar dat be richt kwam niet door. De als kerk ganger aanwezige eigen predikant ds. J.C. Klein leidde toen geheel onvoorbereid de dienst en preekte uit de brief van Paulus aan de He breeën. Ds. Van Estrik had woensdagmor gen nog contact gehad met ouder ling Everaers in Sint-Philipsland, dus van een misverstand kon geen sprake zijn. 's Avonds reed hij dan ook vol goede moed van Goeree- Overflakkee over de Grevelingen- dam naar de Philipsdam. 'Een heer lijk rustige route', zo was de predikant verteld, maar de werke lijkheid was dit keer anders. Voor de Mercedes Vito bus waarin ds. Van Estrik en zijn metgezel za- „Landbouwers moeten toch hun percelen kunnen bereiken. Het aan sluiten van langzaamverkeerswe- gen op snelverkeerswegen is een probleem dat in heel Zeeland speelt. Het moet van plek tot plek bekeken worden," zo legde de ge deputeerde desgevraagd uit. Zo zal er ook gekeken moeten wor den naar de snelheden op de Krab- benkreekweg en de Oesterdam. „Moetje op de Oesterdam 100 ki lometer per uur als maximum snel heid handhaven of moet je terug naar 80 kilometer per uur?" Een ander knelpunt betreft het openbaar vervoer. Door op bepaal de wegen een maximum van 60 ki lometer per uur in te voeren, gaan de bussen er langer over doen van Tholen naar Sint-Annaland te rij den. „Je kunt dat snelheidsregime afdwingen, maar je moet oppassen dat je daarmee niet het openbaar vervoer uit de markt prijst." Ook voor hulpdiensten als brand weer, politie en ambulance zullen er gepaste oplossingen moeten ko men. Zaken als bereikbaarheid en aanrijtijden spelen hier weer een rol. „Kortom het is steeds het af wegen van tegenstrijdige belan gen." Hennekeij sprak met twee petten op, als gedeputeerde van verkeer en vervoer en als voorzitter van het regionaal orgaan verkeers veiligheid Zeeland (ROVZ). Ondanks de verwachte moeilijkhe den staat volgens hem voorop dat het aantal verkeersslachtoffers te ruggedrongen moet worden. In de periode tussen 1994 en 1998 zijn er op Tholen gemmiddeld drie dode lijke slachtoffers in het verkeer ge vallen. Dat zijn er twaalf in totaal, evenveel als het Zeeuwse gemid delde, dat ver uitsteekt boven het landelijke van 7 dodelijke slacht offers over dezelfde periode. Het aantal gewonden dat na een ongeval in een ziekenhuis belandt, is op Tholen hoger dan in de rest van Zeeland. Over dezelfde perio de zijn dat er gemiddeld 27 per jaar; 118 in vier jaar tegen 100 in het Zeeuwse en 75 landelijk. Beide cijfers moeten volgens Hen nekeij omlaag. Op Tholen moet het aantal dodelijke slachtoffers terug gebracht worden naar minder dan 2 gemiddeld per jaar, het aantal zie kenhuislachtoffers naar maximaal 11 gevallen per jaar. „U zult begrij pen dat er forse inspanningen ge daan moeten Worden om dit te be reiken. Maar we hebben al wat ervaring opgedaan op Tholen bij de aanleg van de rondweg bij Poort vliet. Toen al zijn er afspraken ge maakt voor een gebiedsgerichte aanpak waarbij niet elke wegbe- heerder apart maatregelen neemt, maar in samenwerking met andere wegbeheerders." Nog dit jaar zal de provincie twee rotondes aanleg gen bij Sint-Maartensdijk. Ook is de provincie van plan een rotonde aan te leggen bij het industrieter rein Slabbecoornpolder aan de Oud-Vossemeersedijk in Tholen. ZIE VERDER PAGINA 7 B. en w. hebben op de Paasdijkweg in Poortvliet een parkeerverbod af gekondigd. Dit geldt voor het stuk binnen de bebouwde kom vanaf aardappelhandel Bijl tot en met Bouman-Potter. Aan weerskanten van de weg en in de bermen mag er niet meer geparkeerd worden. Bij verschillende bedrijven is dat nu wel het geval en aan die overlast wil het college een eind maken. Hier mee worden belemmeringen op de ze drukke doorgaande verbinding tussen Poortvliet en Sint-Annaland weggenomen. B. en w. willen echter ook voorkomen, dat de snelheid omhoog gaat op deze weg, waar 50 km de maximaal toegestane snel heid is. Daarom worden er op twee plaatsen versmallingen in de Paas dijkweg aangebracht, zoals dat ook het geval is op bijvoorbeeld de Mo- lenvlietsedijk in Tholen en bij de in gang van Stavenisse. De maatregel van b. en w. heeft grote gevolgen omdat er nu vaak nogal wat auto's op de Paasdijkweg geparkeerd staan. Ook de bezoekers van de meubelshows op tweede paasdag e.d. treft dit parkeerverbod. De commissie gemeentelijke ontwikke ling treft het besluit maandagavond als mededeling aan op de agenda, want het instellen van een parkeer verbod is een volledige bevoegd heid van b. en w. De 83-jarige mevr. De Jonge uit Sint-Maartensdijk is in de nacht van zaterdag op zondag bij het betrap pen van een inbreker in haar woning gewond geraakt. Als gevolg van een klap in haar gezicht liep ze een ge zwollen jukbeen op en een gezwol len lip en kin. Een huisarts behan delde de vrouw ter plaatse. Zondagochtend werd ze wakker van gestommel. Ze kwam uit bed en be trapte een inbreker, een blanke man van 1,80 meter met een normaal postuur. Toen de alleenwonende vrouw vroeg wat hij daar deed, kreeg ze een klap in haar gezicht. Daarna verliet de man de woning, maar of hij zich verder met een auto uit de voeten maakte, is niet be kend. De toegang tot de woning bleek geforceerd te zijn. Er is echter niets gestolen. De politie rukte zon dagmorgen met drie wagens en een speurhond uit, maar dat onderzoek heeft geen enkel spoor opgeleverd. Een aantal inwoners van Tholen heeft in een brief aan het college van burgemeester en wethouders geklaagd over overlast door cafébe zoekers op zaterdagavond. Raadslid mevrouw E. Frigge-Hogesteeger (VVD) vroeg dinsdagavond aan dacht voor de kwestie in de com missie algemeen bestuur en welzijn. „In Tholen centrum blijkt dat er in de weekends overlast is van horeca bedrijven. Vooral in de Hoogstraat is de horecagelegenheid daar een bron van overlast. Bewoners hebben handtekeningen verzameld en wij zen in hun brief op geluidsoverlast, op groepen cafégangers die stoned en dronken zijn, op straat staan te blowen en zelfs buurtbewoners be dreigen." Burgemeester H.A. van der Munnik lichtte toe dat de overlast 'geleide lijk' toeneemt in het centrum. „Het gaat niet alleen om de Hoogstraat. Er wordt nauwlettend op toegezien. En het betreft ook een straat naar een bepaalde woonwijk waar de jongeren naar toe lopen. Onderweg vinden er vernielingen plaats." Voor de burgemeester was de brief aanleiding om te overwegen bij de bewoners 'op de koffie te gaan'. Maar gezien het grote aantal klagers was het beter om een aparte bijeen komst in Tholen te gaan beleggen, zo zei hij. Het college van burgemeester en wethouders zal nagaan of gehandi capten die voor een scootermobiel hebben betaald, hun geld terugkrij gen. Volgens de stichting werkgroep gehandicaptenbeleid hoeven gebrui kers geen eigen bijdrage te betalen voor de scootermobiel omdat die te vergelijken is met een rolstoel. De werkgroep heeft stukken uit de Staatscourant en de Eerste Kamer overgelegd aan b. en w. waaruit dat zou blijken. Wethouder I.C. Moerland zei dins dagavond in de commissie alge meen bestuur en welzijn dat er nog onduidelijkheid bestaat over wat er over de eigen bijdrage is afgeproken 'in de politiek'. Het punt zal aan de orde komen in het overleg met de werkgroep, zo zei hij op een vraag van E. Frigge-Hogesteeger (VVD). Officieel sloot maandag de sollici tatietermijn, maar er is nog ruimte gemaakt voor laatkomers. De com missaris van de koningin in Zee land wil liever een ruimere keuze om goed te kunnen afwegen en nog meer kwaliteit in huis te halen. Na de goed verlopen profielschets vergadering van de Thoolse ge meenteraad waren de verwachtin gen hoog gespannen, maar de tendens die bij de burgemeesters vacatures in Hontenisse en Sas van Gent waarneembaar was, zet zich ook op Tholen door. Ten opzichte van andere gemeenten in ons land blijft de belangstelling aan de mati ge kant. Of daar toch het imago van Zeeland en specifiek van Tholen een rol bij speelt, is niet duidelijk. Kennelijk is er toch wat huiver om te solliciteren. En de commissaris heeft bij zijn collega's nog wel ac tief Tholen onder de aandacht ge bracht. Ook ambtelijk is er het no dige aan gedaan en de fractie- lobbyisten van de Tweede Kamer zijn ook geïnformeerd over de vrij komende post Tholen. Ondanks die inspanningen zijn er nog geen twin tig sollicitanten. Je zou denken dat er, net zoals op de gewone arbeids markt, sprake is van krapte. Of is het burgemeesterschap bij een ge meente van 24.000 inwoners met negen woonkernen niet meer zo aantrekkelijk? Speelt bij de belang stellenden bovendien een rol, dat de burgemeester van Tholen in de hui dige situatie met vier wethouders weinig omhanden heeft behalve zijn wettelijke taken. Dat kan ech ter in een volgende raadsperiode veranderen en Tholen wordt toch in burgemeestersland als een prachti ge doorstroomgemeente ervaren. Volgende week kan de balans wor den opgemaakt. Onder de gegadig den zijn zittende burgemeesters, wethouders, raadsleden en een paar mensen uit het bedrijfsleven, af komstig uit het hele land. Een zeer divers beeld, ook wat politieke ach tergrond betreft: SGP, PvdA, VVD, CDA en RPF. Qua geloofsovertui ging zit er ook een Rooms-Katho- liek bij. De leeftijd varieert van be gin dertig tot midden vijftig. In december 1985 meldde de toen malige commissaris Boertien dat er 16 kandidaten waren voor de opvol ging van de bij een verkeersongeluk omgekomen burgemeester E. Bae- rends. Van de zestien behoorden er 10 tot het CDA, 3 SGP, 2 VVD en 1 RPF. Er waren zes zittende burge meesters bij, acht raadsleden/wet houders. Twee kandidaten waren werkzaam in het onderwijs en even eens twee waren er in overheids dienst. Eén gegadigde was uit het bedrijfsleven afkomstig. De leeftijd liep uiteen van 33 tot 58 jaar. In 1978 waren er 22 sollicitanten, dus dat aantal lag zes hoger dan in 1985. Wat de kerkelijke achtergrond betreft, waren er zowel in 1985 als in 1978 acht hervormden bij en in beide gevallen vijf leden van de Ge reformeerde Kerk. Van de Gerefor meerde Gemeente waren in 1985 twee en in 1978 vijf sollcitanten. In 1985 was er één Rooms-Katholiek en in 1978 was die er geen enkele. Toen waren er nog wel twee leden van de Christelijk Gereformeerde Kerk en 1 lid van de Gereformeerde Gemeente in Nederland. In de loop van maart zal commissa ris Van Gelder uit de sollicitanten een voorselectie maken aan de hand van de profielschets van de Thoolse gemeenteraad, de verkregen inlich tingen en de gesprekken met de sol licitanten. Een voorkeur voor be paalde kandidaten laat hij nimmer blijken. Bovendien krijgt de ver trouwenscommissie van de Thoolse raad inzicht in de lijst van kandida ten die de voorselectie niet gehaald hebben. Daardoor krijgt de com missie de gelegenheid om meer mensen aan de selectie toe te voe gen. Overigens is daarvan tot op he den nimmer gebruik gemaakt. De vertrouwenscommissie stelt op ba sis van de schriftelijke informatie en gesprekken met de kandidaten met redenen omkleed haar voorkeur vast. Als dat advies goed onder bouwd is en nader uiteengezet in een toelichtend gesprek, dan neemt de commissaris dat over in zijn aan beveling aan de minister. Slechts in het geval dat de vertrouwenscom missie geen unanimiteit heeft be reikt of dat het advies aantoonbaar op gespannen voet staat met boven lokale belangen (bijvoorbeeld door- stromingsbeleid, herindelingsburge meesters, groepen die nu onderver tegenwoordigd zijn) behoudt de commissaris zich het recht voor om af te wijken. Daarbij dient gedacht te worden aan gevallen, waarin kan didaten ondanks kwaliteit, be kwaamheid en geschiktheid worden afgewezen omdat zij tot die catego rieën behoren. Waterrijk en groen Vroonstede goed onthaald in Sint-Annaland Poortvlietse toneelgroep viert zilveren jubileum met reprise door oudgedienden Thoolse raad slikt garantstelling voor ambulance met tegenzin Bloemzaadtelers in geweer tegen teeltvrije zone en omzetheffïng Meeste belangstelling voor doe-avonden bij jubilerende plattelandsvrouwen Sint-Maartensdijk Aanpassen plan uitbreiding gemeentehuis vergt kwart miljoen Stankoverlast riolering Sint-Philipsland aangepakt, maar Anna Jacobapolder klaagt ook Fruitkweker L. Geluk na beëindigen bedrijf nu ook NFO-bestuurder af Debutant Tholense Boys pakt periodetitel in tweede klasse HAAL NOOIT EEN VOORRAADSCHUUR TOT OP DE LAATSTE KORREL LEEG Dit nummer bestaat uit 14 pagina's Minder dan twee promille van de Zeeuwse verkeersdeelnemers die een rood verkeerslicht negeren, wordt ge snapt. „Dus de kans op een winnend lot in de Staatsloterij is groter dan op een bekeuring voor het door rood rij den", stelde R.C. Bastiaanse (D66) uit Tholen vast in de statencommissie verkeer en vervoer. Door heel de pro vincie staan 20 zogenaamde flitspa len. De politie beschikt over vijf ca mera's die over deze palen rouleren. Men verwacht dit jaar meer dan 6000 overtreders te registreren. Bastiaanse informeerde wat een camera kost, want dan zouden er extra aangeschaft kunnen worden. De prijs varieert van 50 tot 90 mille. Het door rood licht rijden blijkt de oorzaak van 'slechts' drie procent van de verkeersongeval len. „Dat is relatief weinig en dan moet je dus de afweging maken of je er het geld voor over hebt. Dat is las tig", aldus het Thoolse statenlid. Inmiddels blijft de politie snelheids controles uitvoeren. Vorige week zijn op Tholen 25 ^hardrijders betrapt, een week eerder werden er 418 geflitst. ten, reed omstreeks tien voor zeven die woensdagavond een auto-ambu lance mét een Fiat Panda erop. „Die ging naar mate het eind van de Philipsdam in zicht kwam, steeds langzamer rijden. De wagen vertoonde ook vreemd rijgedrag, zodat we er met een snelheid van 40 tot 50 km maar voorbij reden. Vervolgens kregen we lichtsignalen en dat werd nog eens herhaald. Dit kunnen we niet negeren, zei ik te gen mijn bijrijder. De auto-ambu lance was intussen op een pech strook gestopt, zo'n 600 meter van de afslag naar Sint-Philipsland bij hectometerpaal 12.7 en wij reden er achteruit naar toe. Er stond een man in de berm te wachten. 'Wil je moeilijkheden', zo beet hij ons toe voordat we konden vragen of hij pech had. 'Kom er maar uit, dan zullen we afrekenen', zei hij ver volgens. Voordat we het wisten, werd de zijruit van de bijrijder in geslagen. Die kreeg glas tegen zijn kin, waaruit wat bloed kwam. En hij klaagde ook over pijn in zijn arm, want er bleek met een vuistje geslagen te zijn. Er was ook tegen onze auto geschopt. Er zaten kras sen op. Gelukkig waren we allebei in de auto blijven zitten. De man wilde wel dat ik eruit kwam, maar dat deed ik niet en na het inslaan van de ruit zijn we snel weggere den. Er waren intussen wel auto's gepasseerd, maar niemand ver moedde onheil." Van Estrik belde via de mobiele te lefoon het alarmnummer 112, dat doorschakelde naar de politie. Die vroeg naar het kenteken, maar dat had de predikant niet kunnen opne men. Hij zag even later wel de au to-ambulance wegrijden en richting Steenbergen afslaan. In telefonisch contact met de Steenbergse politie wachtte die de auto-ambulance op voorbij de rotonde op de Zeeland weg, langs het industrieterrein Prins Reinierpolder. Op het bureau in Steenbergen maakte de politie proces-verbaal op tegen de 41-jarige P. en de 35-jari- ge O., beiden uit Oud-Gastel. Vol gens de twee zouden ze op de Phi lipsdam gesneden zijn door de auto van de predikant, maar die ontken de dat. Eén van de mannen vertelde verder door een man met een snor retje op zijn neus geslagen te zijn, maar de predikant noch zijn bijrij der had een snorretje. Voorts zou een Brabander met zijn blote vuist op de ruit geslagen hebben, maar in de auto-ambulance vond de politie wel een vuistje. „Het was gewoon allemaal onzin wat de twee vertelden. Kennelijk hadden ze diefstal van onze auto op het oog", concludeert de predikant, die van de politie vernam dat het om bekenden ging. Om kwart over acht arriveerde ds. Van Estrik als nog in Sint-Philipsland om de ker kenraad van de Hervormde Ge meente in Sint-Philipsland te infor meren over zijn late komst. Zon dagmorgen reed de predikant op nieuw over de Philipsdam, want toen vervulde hij een gastdienst in Sint-Annaland. strook achter de tennisba nen en sportvelden kort werd gezet. Wegens de ver scherpte veiligheidseisen was er heel veel aandacht besteed aan de persoonlijke bescherming van de ge meentewerkers. De bomen en struiken verdwenen in een versnipperaar om ter plaatse als bemesting te die nen voor de nieuwe groei. Er wordt niet alleen ge snoeid, maar ook geplant. Aan de Koningin Juliana- straat in Tholen worden voor 74.000 gulden nieuwe bomen geplant. Eind dit jaar zet gemeentewerken een groenbeheersplan op en verder is er een bomenbe- heersplan in voorbereiding, dat op de investeringsplan ning 2002 staat, v V Het voorjaar nadert en overal wordt er gesnoeid om klaar te zijn voor de nieuwe groei. Zo voerde ge meentewerken deze week een grote onderhoudsbeurt uit aan de Stoofweg in Sint- Anntland, waar de groen-

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 1