Gedeputeerde voorziet veel
knelpunten in verkeersbeleid
Animo niet groot
voor burgemeester
Predikant bedreigd
op de Philipsdam
__ortwieken voor de nieuwe groei
J
Grondverwerving fietspad naar Stavenisse stroef, aanleg in 2001
Parkeerverbod
op Paasdijkweg
in Poortvliet
Overlast in
centrum Tholen
Eigen bijdrage
scootermobiel
Nog geen twintig sollicitanten
Pakkans klein bij
rijden door rood
Ruit bijrijder ingeslagen
(X-N-b
Donderdag 2 maart 2000 is
56e jaargang no. 16
Bij het verkeersveiliger maken van Tholen zullen er nog
heel wat harde noten gekraakt moeten worden. De be
trokken partijen - provincie, rijkswaterstaat, de gemeente
Tholen, het waterschap Zeeuwse Eilanden en het regio
naal orgaan verkeersveiligheid Zeeland - moeten het na
melijk eens zien te worden over maatregelen die strijdig
kunnen zijn met het eigen belang. Dat zei gedeputeerde
J.l. Hennekeij dinsdagmiddag bij het ondertekenen van
een intentieverklaring duurzaam veilig verkeer op Tho
len in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk.
„Van het stoppen op de
Philipsdam ben ik voor
goed genezen", zegt drs.
J.W. van Estrik uit Goede
reede. De predikant was op
weg naar Sint-Philipsland
om een kerkdienst te lei
den, toen hij stopte om een
auto-ambulance hulp te
verlenen. In plaats daarvan
werd hij echter bedreigd.
Aan de kant van zijn bijrij
der werd een ruit ingesla
gen. De politie in Steen
bergen hield later de twee
verdachten uit Oud-Gastel
aan.
Lichtsignalen
Vrouw verwond
bij woninginbraak
Evenmin als in 1985 staan de kandidaten in de rij om
burgemeester van Tholen te worden. Nog geen twintig
mensen - onder wie één vrouw - hebben zich gemeld om
H.A. van der Munnik op te volgen, die per 1 juli ver
vroegd gaat stoppen. Toch zijn er zo'n dertig informatie
pakketten verzonden naar potentiële kandidaten. Daar
om valt het daadwerkelijke aantal sollicitanten tegen.
In 1985 en 1978
Voorselectie
Deze week
Snorretje
^SEBIBU^^
BEW. EX./
-ÜJPD ELBV3j^
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode. nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 28,50 per halfjaar, 52,25 per jaar,
per post 72,05 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,50 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Betrokken partijen zaten aan tafel in de burgerzaal die was opgesierd met de nieuwste verkeersborden. Wethouder K.A. Heijboer (links)
ondertekende als eerste de overeenkomst. Naast hem gedeputeerde J.L Hennekeij, gezworene drs. A.W. van de Hoef en ir. W.P.A. Broeders
van rijkswaterstaat.
De overeenkomst tussen de partij
en zal het verkeersveiliger maken
van Tholen een duwtje in de rug
geven, zo verwacht Hennekeij.
„Het is een voordeel dat de partijen
in een vroeg stadium betrokken
worden; we zijn allemaal part
ners."
De gedeputeerde voorziet echter
nog felle discussies binnen de
stuurgroep die moet uitmaken wel
ke maatregelen er moeten komen
om het aantal verkeersslachtoffers
terug te dringen. Als voorbeelden
noemde Hennekeij het probleem
om het snelverkeer en het lang-
zaamverkeer in een plattelandsge
meente als Tholen te scheiden.
De Hervormde Gemeente van Sint-
Philipsland zat intussen onrustig te
wachten, onwetend van de verwik
kelingen van de gastpredikant die
de avonddienst op biddag zou lei
den. De politie zou op verzoek van
ds. Van Estrik de kerkenraad inlich
ten over de situatie, maar dat be
richt kwam niet door. De als kerk
ganger aanwezige eigen predikant
ds. J.C. Klein leidde toen geheel
onvoorbereid de dienst en preekte
uit de brief van Paulus aan de He
breeën.
Ds. Van Estrik had woensdagmor
gen nog contact gehad met ouder
ling Everaers in Sint-Philipsland,
dus van een misverstand kon geen
sprake zijn. 's Avonds reed hij dan
ook vol goede moed van Goeree-
Overflakkee over de Grevelingen-
dam naar de Philipsdam. 'Een heer
lijk rustige route', zo was de
predikant verteld, maar de werke
lijkheid was dit keer anders.
Voor de Mercedes Vito bus waarin
ds. Van Estrik en zijn metgezel za-
„Landbouwers moeten toch hun
percelen kunnen bereiken. Het aan
sluiten van langzaamverkeerswe-
gen op snelverkeerswegen is een
probleem dat in heel Zeeland
speelt. Het moet van plek tot plek
bekeken worden," zo legde de ge
deputeerde desgevraagd uit.
Zo zal er ook gekeken moeten wor
den naar de snelheden op de Krab-
benkreekweg en de Oesterdam.
„Moetje op de Oesterdam 100 ki
lometer per uur als maximum snel
heid handhaven of moet je terug
naar 80 kilometer per uur?"
Een ander knelpunt betreft het
openbaar vervoer. Door op bepaal
de wegen een maximum van 60 ki
lometer per uur in te voeren, gaan
de bussen er langer over doen van
Tholen naar Sint-Annaland te rij
den. „Je kunt dat snelheidsregime
afdwingen, maar je moet oppassen
dat je daarmee niet het openbaar
vervoer uit de markt prijst."
Ook voor hulpdiensten als brand
weer, politie en ambulance zullen
er gepaste oplossingen moeten ko
men. Zaken als bereikbaarheid en
aanrijtijden spelen hier weer een
rol. „Kortom het is steeds het af
wegen van tegenstrijdige belan
gen." Hennekeij sprak met twee
petten op, als gedeputeerde van
verkeer en vervoer en als voorzitter
van het regionaal orgaan verkeers
veiligheid Zeeland (ROVZ).
Ondanks de verwachte moeilijkhe
den staat volgens hem voorop dat
het aantal verkeersslachtoffers te
ruggedrongen moet worden. In de
periode tussen 1994 en 1998 zijn er
op Tholen gemmiddeld drie dode
lijke slachtoffers in het verkeer ge
vallen. Dat zijn er twaalf in totaal,
evenveel als het Zeeuwse gemid
delde, dat ver uitsteekt boven het
landelijke van 7 dodelijke slacht
offers over dezelfde periode.
Het aantal gewonden dat na een
ongeval in een ziekenhuis belandt,
is op Tholen hoger dan in de rest
van Zeeland. Over dezelfde perio
de zijn dat er gemiddeld 27 per
jaar; 118 in vier jaar tegen 100 in
het Zeeuwse en 75 landelijk.
Beide cijfers moeten volgens Hen
nekeij omlaag. Op Tholen moet het
aantal dodelijke slachtoffers terug
gebracht worden naar minder dan 2
gemiddeld per jaar, het aantal zie
kenhuislachtoffers naar maximaal
11 gevallen per jaar. „U zult begrij
pen dat er forse inspanningen ge
daan moeten Worden om dit te be
reiken. Maar we hebben al wat
ervaring opgedaan op Tholen bij de
aanleg van de rondweg bij Poort
vliet. Toen al zijn er afspraken ge
maakt voor een gebiedsgerichte
aanpak waarbij niet elke wegbe-
heerder apart maatregelen neemt,
maar in samenwerking met andere
wegbeheerders." Nog dit jaar zal
de provincie twee rotondes aanleg
gen bij Sint-Maartensdijk. Ook is
de provincie van plan een rotonde
aan te leggen bij het industrieter
rein Slabbecoornpolder aan de
Oud-Vossemeersedijk in Tholen.
ZIE VERDER PAGINA 7
B. en w. hebben op de Paasdijkweg
in Poortvliet een parkeerverbod af
gekondigd. Dit geldt voor het stuk
binnen de bebouwde kom vanaf
aardappelhandel Bijl tot en met
Bouman-Potter. Aan weerskanten
van de weg en in de bermen mag er
niet meer geparkeerd worden. Bij
verschillende bedrijven is dat nu
wel het geval en aan die overlast wil
het college een eind maken. Hier
mee worden belemmeringen op de
ze drukke doorgaande verbinding
tussen Poortvliet en Sint-Annaland
weggenomen. B. en w. willen echter
ook voorkomen, dat de snelheid
omhoog gaat op deze weg, waar 50
km de maximaal toegestane snel
heid is. Daarom worden er op twee
plaatsen versmallingen in de Paas
dijkweg aangebracht, zoals dat ook
het geval is op bijvoorbeeld de Mo-
lenvlietsedijk in Tholen en bij de in
gang van Stavenisse. De maatregel
van b. en w. heeft grote gevolgen
omdat er nu vaak nogal wat auto's
op de Paasdijkweg geparkeerd
staan. Ook de bezoekers van de
meubelshows op tweede paasdag
e.d. treft dit parkeerverbod. De
commissie gemeentelijke ontwikke
ling treft het besluit maandagavond
als mededeling aan op de agenda,
want het instellen van een parkeer
verbod is een volledige bevoegd
heid van b. en w.
De 83-jarige mevr. De Jonge uit
Sint-Maartensdijk is in de nacht van
zaterdag op zondag bij het betrap
pen van een inbreker in haar woning
gewond geraakt. Als gevolg van een
klap in haar gezicht liep ze een ge
zwollen jukbeen op en een gezwol
len lip en kin. Een huisarts behan
delde de vrouw ter plaatse.
Zondagochtend werd ze wakker van
gestommel. Ze kwam uit bed en be
trapte een inbreker, een blanke man
van 1,80 meter met een normaal
postuur. Toen de alleenwonende
vrouw vroeg wat hij daar deed,
kreeg ze een klap in haar gezicht.
Daarna verliet de man de woning,
maar of hij zich verder met een auto
uit de voeten maakte, is niet be
kend. De toegang tot de woning
bleek geforceerd te zijn. Er is echter
niets gestolen. De politie rukte zon
dagmorgen met drie wagens en een
speurhond uit, maar dat onderzoek
heeft geen enkel spoor opgeleverd.
Een aantal inwoners van Tholen
heeft in een brief aan het college
van burgemeester en wethouders
geklaagd over overlast door cafébe
zoekers op zaterdagavond. Raadslid
mevrouw E. Frigge-Hogesteeger
(VVD) vroeg dinsdagavond aan
dacht voor de kwestie in de com
missie algemeen bestuur en welzijn.
„In Tholen centrum blijkt dat er in
de weekends overlast is van horeca
bedrijven. Vooral in de Hoogstraat
is de horecagelegenheid daar een
bron van overlast. Bewoners hebben
handtekeningen verzameld en wij
zen in hun brief op geluidsoverlast,
op groepen cafégangers die stoned
en dronken zijn, op straat staan te
blowen en zelfs buurtbewoners be
dreigen."
Burgemeester H.A. van der Munnik
lichtte toe dat de overlast 'geleide
lijk' toeneemt in het centrum. „Het
gaat niet alleen om de Hoogstraat.
Er wordt nauwlettend op toegezien.
En het betreft ook een straat naar
een bepaalde woonwijk waar de
jongeren naar toe lopen. Onderweg
vinden er vernielingen plaats."
Voor de burgemeester was de brief
aanleiding om te overwegen bij de
bewoners 'op de koffie te gaan'.
Maar gezien het grote aantal klagers
was het beter om een aparte bijeen
komst in Tholen te gaan beleggen,
zo zei hij.
Het college van burgemeester en
wethouders zal nagaan of gehandi
capten die voor een scootermobiel
hebben betaald, hun geld terugkrij
gen. Volgens de stichting werkgroep
gehandicaptenbeleid hoeven gebrui
kers geen eigen bijdrage te betalen
voor de scootermobiel omdat die te
vergelijken is met een rolstoel. De
werkgroep heeft stukken uit de
Staatscourant en de Eerste Kamer
overgelegd aan b. en w. waaruit dat
zou blijken.
Wethouder I.C. Moerland zei dins
dagavond in de commissie alge
meen bestuur en welzijn dat er nog
onduidelijkheid bestaat over wat er
over de eigen bijdrage is afgeproken
'in de politiek'. Het punt zal aan de
orde komen in het overleg met de
werkgroep, zo zei hij op een vraag
van E. Frigge-Hogesteeger (VVD).
Officieel sloot maandag de sollici
tatietermijn, maar er is nog ruimte
gemaakt voor laatkomers. De com
missaris van de koningin in Zee
land wil liever een ruimere keuze
om goed te kunnen afwegen en nog
meer kwaliteit in huis te halen.
Na de goed verlopen profielschets
vergadering van de Thoolse ge
meenteraad waren de verwachtin
gen hoog gespannen, maar de
tendens die bij de burgemeesters
vacatures in Hontenisse en Sas van
Gent waarneembaar was, zet zich
ook op Tholen door. Ten opzichte
van andere gemeenten in ons land
blijft de belangstelling aan de mati
ge kant. Of daar toch het imago van
Zeeland en specifiek van Tholen
een rol bij speelt, is niet duidelijk.
Kennelijk is er toch wat huiver om
te solliciteren. En de commissaris
heeft bij zijn collega's nog wel ac
tief Tholen onder de aandacht ge
bracht. Ook ambtelijk is er het no
dige aan gedaan en de fractie-
lobbyisten van de Tweede Kamer
zijn ook geïnformeerd over de vrij
komende post Tholen. Ondanks die
inspanningen zijn er nog geen twin
tig sollicitanten. Je zou denken dat
er, net zoals op de gewone arbeids
markt, sprake is van krapte. Of is
het burgemeesterschap bij een ge
meente van 24.000 inwoners met
negen woonkernen niet meer zo
aantrekkelijk? Speelt bij de belang
stellenden bovendien een rol, dat de
burgemeester van Tholen in de hui
dige situatie met vier wethouders
weinig omhanden heeft behalve
zijn wettelijke taken. Dat kan ech
ter in een volgende raadsperiode
veranderen en Tholen wordt toch in
burgemeestersland als een prachti
ge doorstroomgemeente ervaren.
Volgende week kan de balans wor
den opgemaakt. Onder de gegadig
den zijn zittende burgemeesters,
wethouders, raadsleden en een paar
mensen uit het bedrijfsleven, af
komstig uit het hele land. Een zeer
divers beeld, ook wat politieke ach
tergrond betreft: SGP, PvdA, VVD,
CDA en RPF. Qua geloofsovertui
ging zit er ook een Rooms-Katho-
liek bij. De leeftijd varieert van be
gin dertig tot midden vijftig.
In december 1985 meldde de toen
malige commissaris Boertien dat er
16 kandidaten waren voor de opvol
ging van de bij een verkeersongeluk
omgekomen burgemeester E. Bae-
rends. Van de zestien behoorden er
10 tot het CDA, 3 SGP, 2 VVD en 1
RPF. Er waren zes zittende burge
meesters bij, acht raadsleden/wet
houders. Twee kandidaten waren
werkzaam in het onderwijs en even
eens twee waren er in overheids
dienst. Eén gegadigde was uit het
bedrijfsleven afkomstig. De leeftijd
liep uiteen van 33 tot 58 jaar.
In 1978 waren er 22 sollicitanten,
dus dat aantal lag zes hoger dan in
1985. Wat de kerkelijke achtergrond
betreft, waren er zowel in 1985 als
in 1978 acht hervormden bij en in
beide gevallen vijf leden van de Ge
reformeerde Kerk. Van de Gerefor
meerde Gemeente waren in 1985
twee en in 1978 vijf sollcitanten. In
1985 was er één Rooms-Katholiek
en in 1978 was die er geen enkele.
Toen waren er nog wel twee leden
van de Christelijk Gereformeerde
Kerk en 1 lid van de Gereformeerde
Gemeente in Nederland.
In de loop van maart zal commissa
ris Van Gelder uit de sollicitanten
een voorselectie maken aan de hand
van de profielschets van de Thoolse
gemeenteraad, de verkregen inlich
tingen en de gesprekken met de sol
licitanten. Een voorkeur voor be
paalde kandidaten laat hij nimmer
blijken. Bovendien krijgt de ver
trouwenscommissie van de Thoolse
raad inzicht in de lijst van kandida
ten die de voorselectie niet gehaald
hebben. Daardoor krijgt de com
missie de gelegenheid om meer
mensen aan de selectie toe te voe
gen. Overigens is daarvan tot op he
den nimmer gebruik gemaakt. De
vertrouwenscommissie stelt op ba
sis van de schriftelijke informatie en
gesprekken met de kandidaten met
redenen omkleed haar voorkeur
vast. Als dat advies goed onder
bouwd is en nader uiteengezet in
een toelichtend gesprek, dan neemt
de commissaris dat over in zijn aan
beveling aan de minister. Slechts in
het geval dat de vertrouwenscom
missie geen unanimiteit heeft be
reikt of dat het advies aantoonbaar
op gespannen voet staat met boven
lokale belangen (bijvoorbeeld door-
stromingsbeleid, herindelingsburge
meesters, groepen die nu onderver
tegenwoordigd zijn) behoudt de
commissaris zich het recht voor om
af te wijken. Daarbij dient gedacht
te worden aan gevallen, waarin kan
didaten ondanks kwaliteit, be
kwaamheid en geschiktheid worden
afgewezen omdat zij tot die catego
rieën behoren.
Waterrijk en groen
Vroonstede goed onthaald
in Sint-Annaland
Poortvlietse toneelgroep viert
zilveren jubileum met reprise
door oudgedienden
Thoolse raad slikt
garantstelling voor
ambulance met tegenzin
Bloemzaadtelers in geweer
tegen teeltvrije zone
en omzetheffïng
Meeste belangstelling voor
doe-avonden bij jubilerende
plattelandsvrouwen
Sint-Maartensdijk
Aanpassen plan
uitbreiding gemeentehuis
vergt kwart miljoen
Stankoverlast riolering
Sint-Philipsland aangepakt,
maar Anna Jacobapolder
klaagt ook
Fruitkweker L. Geluk na
beëindigen bedrijf nu ook
NFO-bestuurder af
Debutant Tholense Boys pakt
periodetitel in tweede klasse
HAAL NOOIT EEN
VOORRAADSCHUUR TOT
OP DE LAATSTE
KORREL LEEG
Dit nummer bestaat uit
14 pagina's
Minder dan twee promille van de
Zeeuwse verkeersdeelnemers die een
rood verkeerslicht negeren, wordt ge
snapt. „Dus de kans op een winnend
lot in de Staatsloterij is groter dan op
een bekeuring voor het door rood rij
den", stelde R.C. Bastiaanse (D66)
uit Tholen vast in de statencommissie
verkeer en vervoer. Door heel de pro
vincie staan 20 zogenaamde flitspa
len. De politie beschikt over vijf ca
mera's die over deze palen rouleren.
Men verwacht dit jaar meer dan 6000
overtreders te registreren. Bastiaanse
informeerde wat een camera kost,
want dan zouden er extra aangeschaft
kunnen worden. De prijs varieert van
50 tot 90 mille. Het door rood licht
rijden blijkt de oorzaak van 'slechts'
drie procent van de verkeersongeval
len. „Dat is relatief weinig en dan
moet je dus de afweging maken of je
er het geld voor over hebt. Dat is las
tig", aldus het Thoolse statenlid.
Inmiddels blijft de politie snelheids
controles uitvoeren. Vorige week zijn
op Tholen 25 ^hardrijders betrapt, een
week eerder werden er 418 geflitst.
ten, reed omstreeks tien voor zeven
die woensdagavond een auto-ambu
lance mét een Fiat Panda erop.
„Die ging naar mate het eind van
de Philipsdam in zicht kwam,
steeds langzamer rijden. De wagen
vertoonde ook vreemd rijgedrag,
zodat we er met een snelheid van
40 tot 50 km maar voorbij reden.
Vervolgens kregen we lichtsignalen
en dat werd nog eens herhaald. Dit
kunnen we niet negeren, zei ik te
gen mijn bijrijder. De auto-ambu
lance was intussen op een pech
strook gestopt, zo'n 600 meter van
de afslag naar Sint-Philipsland bij
hectometerpaal 12.7 en wij reden er
achteruit naar toe. Er stond een
man in de berm te wachten. 'Wil je
moeilijkheden', zo beet hij ons toe
voordat we konden vragen of hij
pech had. 'Kom er maar uit, dan
zullen we afrekenen', zei hij ver
volgens. Voordat we het wisten,
werd de zijruit van de bijrijder in
geslagen. Die kreeg glas tegen zijn
kin, waaruit wat bloed kwam. En
hij klaagde ook over pijn in zijn
arm, want er bleek met een vuistje
geslagen te zijn. Er was ook tegen
onze auto geschopt. Er zaten kras
sen op. Gelukkig waren we allebei
in de auto blijven zitten. De man
wilde wel dat ik eruit kwam, maar
dat deed ik niet en na het inslaan
van de ruit zijn we snel weggere
den. Er waren intussen wel auto's
gepasseerd, maar niemand ver
moedde onheil."
Van Estrik belde via de mobiele te
lefoon het alarmnummer 112, dat
doorschakelde naar de politie. Die
vroeg naar het kenteken, maar dat
had de predikant niet kunnen opne
men. Hij zag even later wel de au
to-ambulance wegrijden en richting
Steenbergen afslaan. In telefonisch
contact met de Steenbergse politie
wachtte die de auto-ambulance op
voorbij de rotonde op de Zeeland
weg, langs het industrieterrein
Prins Reinierpolder.
Op het bureau in Steenbergen
maakte de politie proces-verbaal op
tegen de 41-jarige P. en de 35-jari-
ge O., beiden uit Oud-Gastel. Vol
gens de twee zouden ze op de Phi
lipsdam gesneden zijn door de auto
van de predikant, maar die ontken
de dat. Eén van de mannen vertelde
verder door een man met een snor
retje op zijn neus geslagen te zijn,
maar de predikant noch zijn bijrij
der had een snorretje. Voorts zou
een Brabander met zijn blote vuist
op de ruit geslagen hebben, maar in
de auto-ambulance vond de politie
wel een vuistje.
„Het was gewoon allemaal onzin
wat de twee vertelden. Kennelijk
hadden ze diefstal van onze auto op
het oog", concludeert de predikant,
die van de politie vernam dat het
om bekenden ging. Om kwart over
acht arriveerde ds. Van Estrik als
nog in Sint-Philipsland om de ker
kenraad van de Hervormde Ge
meente in Sint-Philipsland te infor
meren over zijn late komst. Zon
dagmorgen reed de predikant op
nieuw over de Philipsdam, want
toen vervulde hij een gastdienst in
Sint-Annaland.
strook achter de tennisba
nen en sportvelden kort
werd gezet. Wegens de ver
scherpte veiligheidseisen
was er heel veel aandacht
besteed aan de persoonlijke
bescherming van de ge
meentewerkers. De bomen
en struiken verdwenen in
een versnipperaar om ter
plaatse als bemesting te die
nen voor de nieuwe groei.
Er wordt niet alleen ge
snoeid, maar ook geplant.
Aan de Koningin Juliana-
straat in Tholen worden
voor 74.000 gulden nieuwe
bomen geplant. Eind dit
jaar zet gemeentewerken
een groenbeheersplan op en
verder is er een bomenbe-
heersplan in voorbereiding,
dat op de investeringsplan
ning 2002 staat,
v V
Het voorjaar nadert en
overal wordt er gesnoeid
om klaar te zijn voor de
nieuwe groei. Zo voerde ge
meentewerken deze week
een grote onderhoudsbeurt
uit aan de Stoofweg in Sint-
Anntland, waar de groen-