„Bij Amerikanen krijg je het te horen als je iets goed hebt gedaan Autobedrijf Bal levert compleet wagenpark aan Thools bedrijf Sanexfabriek Spanje in handen van Budelpack CVB Oud-Vossemeer neemt buurman over Overname Quality Bakers laat Van der Est ongemoeid Renault-dealer noteert stijgende lijn in autoverkopen Kaarten Novib voor onderwijs in Derde Wereld 99 Tholen moet kosten betalen varkenshouders Donderdag 10 februari 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Douwe Egberts stoot bedrijf in Barcelona af De overname van een cosmeticabedrijf door Budelpack betreft een fabriek in de Spaanse stad Barcelona, tot voor kort eigendom van het Amerikaans/Nederlandse Sara Lee/Douwe Egberts. Budelpack had in Barcelona zelf al twee verpakkingsbedrijven op twintig minuten afstand van de nieuwe dochter. Het opmerkelijke van de overna me is echter dat Budelpack nu ook producent wordt van deodorants, eau de toilettes en bodymilks met Sanex (van de reclame van schaatser Rintje Ritsema) en Wil liams als bekende merken. Totaal 900 mensen Fabriek 10.000 m2 Duitse eigenaar van in- en verkoopcombinatie De overname van Quality Bakers in Nederland door het Duitse concern Kamps heeft geen gevolgen voor de der tig medewerkers tellende bakkerij Van der Est in Sint- Philipsland. Dat zegt directeur P. van der Wel van Maxe- res, het vroegere Meneba in Rijswijk, waarvan Quality Bakers een onderdeel is. King Corn Specialiteiten Het lijkt een klein bedrijfje op Welgelegen in Tholen, maar Allied Mineral Pro ducts aan de Ambachtsweg is het verkoopkantoor van een flinke Amerikaanse onderneming. Het is ook een niet zo alledaags pro duct dat wordt verkocht, namelijk vuurvaste mate rialen voor de metaalin dustrie. Vestigingsleider is Koos Heijboer uit Tholen. Het Nederlandse verkoop kantoor bestrijkt als werk gebied heel Europa en een deel van het Midden-Oos ten. Thools verkoopkantoor vuurvast materiaal Europa en Midden-Oosten Waterstofbom Niet weg uit Tholen Het Thoolse bedrijf Magnum beschikt sinds kort over een compleet wagenpark van het merk Renault. Marco Bal van het gelijknamige autobedrijf overhandigde on langs de sleutels van drie nieuwe Renaults Megane RXE break aan directeur Cleophas. „We zijn blij met de keuze van Magnum voor een betrouwbaar en degelijk pro duct", zegt hij. Tholen Leuke modellen in bedrijf Onderzoek Cultuurverschil Vestiging Molenweg voldoet aan verzwaarde eisen Directeur A.A. Nieuwkerk van Bu delpack international is bijzonder ingenomen met deze uitbreiding. „We kunnen al direct voordelen be halen in Spanje, want van de staf van het cosmeticabedrijf hebben we niemand overgenomen. De leiding gevende medewerkers van de twee verpakkingsbedrijven krijgen het cosmeticabedrijf erbij, zodat we kosten besparen. Zo kunnen we voor al onze vestigingen daar met bijvoorbeeld één personeelsfunctio naris toe. En we kunnen nog veel meer integreren, zodat mensen van het ene in het andere bedrijf aan de slag kunnen. Dankzij deze overna me wordt ons servicepakket ver groot. Voor de non-foodrelaties dek ken we een groter deel van de waardeketen af. Introducties van nieuwe producten kunnen hierdoor versneld worden en de kosten van A-merken worden verlaagd. En de toegevoegde waarde van Budelpack wordt vergroot." De overname leidt ertoe, dat het personeelsbestand van de acht vesti gingen totaal op 900 mensen komt. Behalve in Poortvliet (twee) en Stellendam heeft Budelpack bedrij ven in Spanje (Madrid en nu drie in Barcelona) en Engeland. De omzet is de afgelopen tien jaar vertienvou digd. Dit jaar zal naar verwachting de 75 miljoen euro bereikt worden. „Budelpack is hiermee de grootste en snelst groeiende contractverpak ker in Europa", zegt André Nieuw kerk. Hij schrijft dat toe aan een succesvolle bediening van de be langrijkste merkaanbieders op het gebied van consumentenproducten voor zowel levensmiddelen als de non-food sector. De nieuwe fabriek in 'home en bo dy care' heeft Cruz Verde-Legrain. De onderneming staat in Sant Just bij Barcelona. Na de overname, die zaterdag officieel rond kwam, heet de fabriek voortaan Sant Just Care S.L. Er kunnen zestig miljoen con sumenteneenheden vervaardigd worden. De capaciteit van Budel pack wordt daarmee belangrijk ver groot. Vanaf de receptuur, samen stelling, productie tot en met het verpakken heeft Budelpack voor wat betreft deodorants, eau de toi lettes en bodymilk nu in eigen hand. „We leveren een totaal dienstenpak ket voor A-merken", aldus Nieuw kerk. De 57-jarige Santiago Casado Cras wordt de algemeen directeur van Sant Just Care. Hij kreeg in septem ber al de verpakkingsbedrijven in Spanje onder zijn hoede waarvan hij voorheen commissaris was. Cras maakte enkele weken geleden de nieuwjaarsbijeenkomst van Budel pack ook mee. De verkoop van het cosmeticabe drijf is echter via het Nederlandse hoofdkantoor van Sara Lee/Douwe Egberts in Utrecht op gang geko men. „In de Verenigde Staten is de beslissing gevallen, dat alle kleine fabrieken worden verkocht en bij vijftien vestigingen is dat inmiddels gebeurd. Daar is welbewust voor gekozen. Budelpack heeft bij deze overname het recht gekregen om voor vele jaren exclusief de merken als Sanex en Williams te voeren." De cosmeticafabriek in Barcelona - totaal 10.000 m2 - wordt gehuurd van Sara Lee. Nieuwkerk denkt de tijd mee te heb ben. „De behoefte van grote non food fabrikanten om het complete productie- en verpakkingsproces van kleine en middelgrote volumes uit te besteden, groeit razendsnel. Deze acquisitie past perfect binnen de strategie van Budelpack, welke ge richt is op het vergroten van waarde, het versnellen van introducties en de verlaging van kosten en risico's voor klanten. En ons succes wordt sterk bepaald door een combinatie van excellente technische expertise en maatwerk producten en diensten van hoge kwaliteit. „Ons beleid is erop gericht om het toekomstig suc ces ook op basis van deze twee pei lers te boeken", zegt André Nieuw kerk. „Het contract dat wij met Van der Est hadden, gaat gewoon mee naar Kamps. Van der Est blijft een zelf standig, onafhankelijk ondernemer, die alleen een samenwerkingsover eenkomst met Quality Bakers heeft, zoals we dat ook met verschillende andere bakkerijen hebben. Om regio nale dekking te krijgen, zijn destijds naast onze negen eigen bakkerijen ook een tiental andere bakkerijen be naderd, waaronder Van Strien voor Zeeuws-Vlaanderen en Van der Est voor deze omgeving. Ik zie daarin geen verandering optreden", aldus Van der Wel. Zijn organisatie verzorgt voor de aan gesloten bakkerijen de in- en ver koop. Zo regelt Quality Bakers bij voorbeeld centraal de verkoop aan de vestigingen van Albert Heijn, waarbij ook Van der Est voor het zuid-westen een rol vervult. Van der Wel is blij met de nieuwe ei genaar. „Quality Bakers had voor heen een partiticipatiemaatschappij als eigenaar en van een financiële ei genaar zijn we nu naar een strategi sche eigenaar overgegaan. Kamps is de grootste bakkerij van Europa. Qua technologie en kennis loopt de Duitse onderneming voorop." Maxeres houdt alleen de meelactivi- teiten nog over. Volgens Van der Wel wilde hij met de onderneming eigen lijk naar de beurs, maar dat bleek on der de huidige omstandigheden te moeilijk. Daarna werd tot verkoop van Quality Bakers overgegaan. Die formule dateert uit de zestiger jaren, toen er sprake was van een overcapa citeit in de Nederlandse meelsector. Om de continuïteit van de molens te waarborgen, moesten de meelfabrie ken zich verzekeren van afzet en dat was mogelijk door bakkerijen over te nemen en samenwerkingen aan te gaan. King Corn was één van de be kendste producten van Quality Ba kers, die overigens eerst onder de naam Meivin bakkerijgroep opereer de. In 1988 werd de Australische Goodman Fielder Wattie eigenaar van Quality Bakers, die de formule verder uitbouwde en in Ede een dis tributiepunt vestigde, waar elke nacht specialiteiten van de verschillende bakkerijen worden uitgewisseld. 1997 was een roerig jaar in bakkend Nederland. De Saba-groep viel uit een en twee nieuwe bakkerijgroepen vormden zich. Enkele bakkers die met Quality Bakers samenwerkten, kozen een eigen weg, maar er traden i ook weer nieuwe bedrijven toe, zoals in Limburg. Ede is nog steeds het ze nuwcentrum voor de uitwisseling van vers gebak en regionale specialitei ten. Verse vlaaien uit Limburg komen zo ook in Sint-Philipsland/Tholen en voor Fries suikerbrood uit de vesti ging Dokkum geldt hetzelfde. Bij Van der Est wordt Zeeuwse bolussen en bijzondere taarten als specialitei ten genoemd, maar gezien de volle dig benutte capaciteit heeft het Sint- Philipslandse bedrijf nu geen mogelijkheden voor uitwisseling van eigen producten. De klant heeft bij Quality Bakers te maken met één leverancier voor alle verse brood- en banketproducten. Behalve in Sint-Philipsland en Ter- neuzen zijn er Quality Bakers-vesti gingen in o.a. Rotterdam en Waal wijk. Vanuit de laatste vestiging worden de Cl000 in Sint-Annaland en Tholen bevoorraad. Behalve gezamenlijke verkoop doen de bij Quality Bakers aangesloten on dernemingen zoals Van der Est ook aan collectieve inkoop om op die ma nier voordelen te halen. Overigens moet het Sint-Philipslandse bedrijf jaarlijks wel een contributie betalen aan Quality Bakers voor het meedoen met die formule. Quality, dat vooral aan supermarkten levert, heeft een omzet van 400 miljoen gulden. Kamps was al eigenaar van de Bak ker Bart Food Groupen marktbakke- rij 't Stoepje, waarmee de totale om zet in Nederland op 650 miljoen gulden komt. De overname van Quality Bakers moet nog door de Ne derlandse Mededingingsautoriteit worden goedgekeurd. In de Wereldwinkel in Tholen kan men kaarten ondertekenen op opstu ren naar de ontwikkelingsorganisatie Novib. Die wil daarmee druk uitoefe nen op de overheid om de gemaakte afspraken (wereldwijd) met betrek king tot het verbeteren van het onder wijs in de Derde Wereld na te komen en uit te voeren. Novib constateert dat er van de afspraak dat in 2005 de ach terstand van meisjes in lager en mid delbaar onderwijs zal zijn ingelopen en dat in 2015 overal ter wereld basis onderwijs beschikbaar zal zijn weinig terechtkomt. Omdat onderwijs vol gens Novib van groot belang is om Derde-Wereldlanden uit de ellende te helpen, wil de organisatie in Neder land en het buitenland aan de bel trek ken, gesteund door de kaartenactie. In een nieuw huurpand aan de Am bachtsweg is Allied Mineral Pro ducts Inc. gevestigd. Het is allemaal nog relatief nieuw. Aan de ene kant van Allied zit een autobedrijf en aan de andere kant is nog een ruimte leeg. Het bedrijfspand van het Ame rikaanse bedrijf bestaat uit een kan toor en een opslagruimte. „We ma ken hier geen producten. Dit is puur een verkoop- en distributiepunt", legt Heijboer uit. Hij zit samen met zijn vrouw in het modern ingerichte kantoor dat vooral gevuld is met communicatiemiddelen. Aan de wanden een groot planbord en foto's van het moederbedrijf in het Ameri kaanse Columbus Ohio en van een pan met gloeiend, vloeibaar metaal erin. Want dat is wat Allied maakt. „Wij kopen allerlei mineralen die tot korrels van verschillende grootte zijn verwerkt. Van die mineralen maken wij een bepaalde mix en daarvan worden uiteindelijk vuur vaste materialen gemaakt zoals bin- nenbekleding voor ovens in de me taalindustrie. Je kunt je voorstellen dat een oven waarin staal wordt ge smolten bij 1600 graden Celsius zo'n bekleding nodig heeft", zegt Heijboer. „De grondstoffen zijn al lerlei mineralen zoals chroom- en si- liciumoxide. Maar ook onder meer bauxiet, magnesium en aluminium komen erbij kijken. Wij maken ook een zogenaamd monolitisch pro duct. Je kunt een vuurvaste coating opmetselen van speciale stenen. Maar monolitisch wil zeggen: uit één stuk. Sommige vuurvaste mate rialen worden met vocht aangelengd en dan krijg je een soort beton. Dat kun je gieten, dan trek je de mal eruit en klaar ben je. Wij zijn gespe cialiseerd in het maken van vuurvas te materialen met droge stof. De mix van mineraalkorrels (van diverse grootte) wordt op het betreffende bedrijf zelf in een mal gegoten. Ver volgens wordt het aangetrild. Dat is nodig om een zo hecht mogelijke structuur te krijgen. Dan wordt de mal gevuld met smeltmateriaal (staal, aluminium of wat dan ook) en terwijl dat metaal volgens een door ons opgesteld schema op tem peratuur wordt gebracht, sinteren de korrels tot een vuurvaste coating. Het personeel van Allied Mineral Products in Tholen. V.l.n.r.: Margriet Heijboer, Jacco Bruijnzeel en Koos Heijboer. Pas na dat samensmelten, is het ma teriaal vuurvast. Als het proces is uitgewerkt, wordt het vloeibare me taal uit de oven gegoten. Dat bete kent dat de mal dus ook meesmelt. Elke keer moet er dan ook een nieu we mal gemaakt worden Dat doen wij niet, maar vaak zorgt de klant er voor. Als men ons vraagt of wij het willen doen, besteden we het uit aan een metaalconstructiebedrijf hier in de regio." „Eigenlijk maken we een soort kera miek. Want de vuurvaste materialen zien er ook uit als steen. Het materi aal lijkt soms zelfs gewoon op dat van een koffiemok, maar dan na tuurlijk een veel betere kwaliteit.", zegt Heijboer. „Onze producten zijn bedoeld voor de primaire metaalin dustrie die met vloeibare metalen werkt. Zo is bijvoorbeeld Tiesen in Duitsland een klant van ons. Ook voor gieterijen werken we, zoals RMI in Bergen op Zoom." Volgens Heijboer heeft Allied zeker 500 ver schillende producten. „Daar zit hem nu ook de kneep. Behalve om de techniek, gaat het ook om het ad vies. Want je moet heel goed weten wat het beste materiaal voor welke klant is. Daarom willen we zoveel mogelijk gegevens van onze klanten krijgen. Om maar iets eenvoudigs te noemen: Wat wordt er in de oven ge smolten? Is dat staal dat een smelt punt van 1600 graden heeft, of alu minium dat bij 500 graden al smelt. En niet te vergeten welke legering wordt er gebruikt. Want je hebt heel basische metalen (zoals magnesi um), maar ook heel zure (zoals man- gaan-staal). Daar moet je je product op aanpassen. Verder is het van be lang of de oven continue wordt ge stookt of dat hij elke avond uit wordt gezet. Dan moet je weer rekening houden met de krimpeigenschappen van een vuurvast materiaal. Je hebt bijvoorbeeld ook warmhoudovens. Die hoeven veel minder hard ge stookt te worden dan de smeltovens. En ga zo maar door." Volgens de Tholenaar is het van be lang dat het juiste materiaal wordt uitgezocht, want als er iets misgaat met een smeltoven, kan dat grote ge volgen hebben. „De meeste ovens worden tegenwoordig niet meer met vuur gestookt, maar via inductie. Daarbij lopen er leidingen binnen en buiten de oven en via stroom wordt het metaal dan verhit. Het punt daar bij is dat de leidingen worden ge koeld met water. Als de vuurvaste coating kapot zou scheuren, dringt dat gloeiende metaal zo door de wand heen en ook door de leidingen. De reactie van het honderden graden hete metaal en het water, is het zelf de als een waterstofbom. Dan blaas je het dak van de fabriek af. Ik heb er foto's van gezien en dan heb je echt een ravage", vertelt Heijboer. De Tholenaar werkte zeven jaar in een ijzergieterij, waarvan vier jaar in de kwaliteitscontrole. „Toen ben ik de verkoop ingegaan bij een han delsonderneming die ook vuurvaste materialen verkocht. Ik zag in die tijd dat wij toen geen geschikte pro ducten voor de metaalindustrie kon den leveren. Het ging met name om de chemische industrie. Omdat ik uit de metaal kom, wilde ik daar graag toch iets mee doen. Ik ben toen in het buitenland gaan kijken en kwam bij Allied Mineral Products. We kregen voor'hen de licentie voor de verkoop. Ik heb daarvoor ook een training van Allied gevolgd. Na een ongeveer een jaar heb ik aan Allied gevraagd of ik niet voor 100 procent Marco Bal (links) overhandigt Magnum-directeur Cleophas de sleutels van zijn nieuwe Renaults. Autobedrijf Bal in Tholen is ruim twintig jaar dealer van het Franse automerk. Renault is op dit mo ment gewild in ons land. „Ze staat derde op de lijst van meestverkoch- te auto's", zegt Marco Bal. Hij ziet de verkopen van zowel nieuwe als gebruikte auto's van dit merk dan ook toenemen. Magnum, een be drijf dat elektrische vloerverwar ming verkoopt vanuit de vestiging in de Slabbecoornpolder, heeft nu acht auto's van dit merk rijden. Au tobedrijf Bal heeft ze in onder houd. Er zijn meer Thoolse onder nemers die voor hun bedrijf voor Renault kiezen. Binnenkort staat bijvoorbeeld de levering van vier Kangoos op het programma. Een ontwikkeling die Marco Bal - die binnen het bedrijf verantwoorde lijk is voor de verkoop - deugd doet. „Op die manier steunen Thoolse ondernemers elkaar. Het is belangrijk datje voor allerlei zaken gewoon in de buurt terecht kunt." Hij noemt Rombouts Kunststof techniek en Van Meer als voorbeel den. De groeiende belangstelling voor Renault is volgens Marco Bal te I danken aan de leuke modellenlijn die de fabrikant heeft ontwikkeld en aan de compleetheid van de uit rusting. Naast vervanging lukt het daardoor ook om mensen over te halen die tot nog toe in een ander merk reden. „Een Nederlander is erg kritisch bij het kopen van een auto, heel anders dan bijvoorbeeld een Fransman. Hij neemt een wel overwogen beslissing." Naast functioneel moet een auto zeker ook mooi zijn, is de ervaring. Er is niet één bepaald type dat eruit springt bij de verkopen, vertelt Marco Bal. Zowel naar de kleine, middenklasse als grote modellen is er vraag in Tholen, van de Twingo tot de Espace. Ze zijn in de showroom van automobielbedrijf Bal, aan de Wattstraat, te bewonde ren. Marco Bal is tevreden over het aantal auto's dat verkocht wordt, zegt hij. Momenteel is er wat meer vraag naar nieuwe auto's - mensen kunnen het zich wat gemakkelijker veroorloven - en daardoor liggen de jonge gebruikte auto's eveneens goed in de markt. Ook in gebruikte auto's heeft het Thoolse bedrijf een ruime sortering. De klanten van het Thoolse autobedrijf - waar elf mensen werken - komen uit heel de gemeente Tholen en West-Brabant en hun aantal groeit, aldus Marco Bal, nog steeds. De service die het bedrijf biedt, is daarbij een sterk punt.. (Advertentie I.M.). voor hen mocht komen werken. Dat is nu inmiddels 6,5 jaar geleden. We zijn tot overeenstemming gekomen en ik heb voor hen de verkoop opge zet in aanvankelijke de Benelux, maar inmiddels dus heel Europa en af en toe het Midden-Oosten, hoe wel daar niet zoveel naartoe gaat", zegt Heijboer op de vraag hoe een Amerikaans bedrijf in Tholen te rechtkomt voor een Europese vesti ging. „We begonnen met kantoor aan huis. Wij wonen hier en nie mand krijgt me weg, dus het kantoor was hier aan huis. De opslag en dis tributie werd geregeld door Malen- stein in Rotterdam. Ik bezocht de klanten voor de verkoop en de op slag, het transport en de nota's wer den verzorgd door Malenstein. Toen kwam mijn vrouw Margriet in de firma voor de administratie, dus dat deel verdween uit Rotterdam. En toen in 1998 Jacco Bruijnzeel erbij kwam voor de verkoop, wilden we het niet meer vanuit onze woonka mer doen. We trokken toen in het voormalige stadhuis in Tholen. Daar hadden we een kantoor en een spreekruimte." Maar naarmate het bedrijf groeide, vond Heijboer het tijd dat alles ge concentreerd werd op één plaats. „Toen hier deze ruimte op Welgele gen kwam, heb ik voorgesteld om hier een verkoop- en opslagpunt te maken. Natuurlijk werd er ook ge vraagd waarom dat nou in Tholen moest. Maar ik wilde hier zelf niet weg en qua transportkosten maakt het echt niet uit of je een container van Columbus naar Rotterdam laat komen of naar Tholen. Bovendien hebben we sinds 1996 een fabriek in Milaan die ons nu voor 80 procent bevoorraadt. De huurprijzen zijn hier nog gunstig en bovendien kon den we hier verschillende offertes voor transport aanvragen. Toen we nog bij Malestein zaten, zat je toch min of meer aan dat bedrijf vast. Dus er viel zelfs nog te bezuinigen", vertelt Heijboer en zo kwam Allied Mineral Products in november vorig jaar op Welgelegen terecht." Momenteel is nog de in Düsseldorf wonende Amerikaan J.S. Halsted manager voor Europa en het Mid den-Oosten, maar volgend jaar gaat hij terug naar de Verenigde Staten en zal Heijboer zijn functie overne men. Heijboer neemt nu met name de Benelux en Scandinavië voor zijn rekening. De markt voor de producten van Allied wordt in ab solute zin steeds kleiner. „Er ver dwijnen jaarlijks gieterijen. In de metaalindustrie komen eigenlijk geen fabrieken bij. We hebben in Nederland zo'n dertig gieterijen en dan rekenen ik nog enkele kleinere mee. De allerkleinsten zijn voor ons niet interessant vanwege de ge ringe afzet die je daar zou hebben. Wij zijn de enige in onze branche die in de Benelux direct verkopen. Anderen werken met agenten die naast hun producten ook nog ande re zaken aan de man brengen. Dat willen wij liever niet, omdat een agent nooit zoveel service kan bie den als wij zelf. Op dit moment hebben we wel in Polen en Duits land vertegenwoordigers zitten", aldus Heijboer. De markt mag dan wel niet groeien, ze vraagt wel om een constante ver nieuwing. „Het feit dat er bij ons net zoveel mensen in de research werken als in de productie, zegt toch wel wat denk ik. Fabrikanten verwachten een langere levensduur van onze producten. Dat is ook zo en de prijzen worden ook steeds hoger. De omzet in kilo's neemt daardoor namelijk af. Er worden steeds nieuwe legeringen bedacht en daarvoor moet weer een passend vuurvast materiaal worden gevon den. Allied zet jaarlijks tientallen nieuwe producten op de markt. En we ontwikkelen ook producten voor iedere specifieke klant. Als een fabriek iets maakt waar echt een nieuw product voor nodig is, dan maakt Allied dat." Heijboer zegt dat de grootste omloopsnel heid bij de staal- en gietijzerindus trie ligt. Als die ovens twee maan den meegaan, is het lang. Volgens Heijboer is het ook voor Europese begrippen bijzonder dat het bedrijf eigendom is van het per soneel. „Het is een zogenaamd ES- OP-bedrijf. De personeelsleden zijn de enige aandeelhouders. Naarmate je langer werkt en in een bepaalde functie, krijg je meer aandelen. Die worden door het bedrijf voor jou gekocht en apart gezet. Als je weg gaat (hetzij door ontslag of pen sioen) dan ben je verplicht die aan delen weer aan het personeel te verkopen. Er is geen enkel aandeel buiten het bedrijf om. Heijboer, zijn vrouw en Bruijnzeel hebben het goed naar hun zin bij het Ameri kaanse bedrijf. „Je krijgt heel veel vrijheid om de zaken te regelen zo als jij denkt dat het moet. Als je aan het eind maar het resultaat boekt dat men ervan verwacht. Wat dat be treft, is dit eigenlijk gewoon ons ei gen Thoolse bedrijfje", zegt Heij boer. Maar het is vooral het cultuurverschil tussen het Neder landse (Europese) en Amerikaanse bedrijfsleven dat hem aanspreekt. „Wij Europeanen werken met een managementcultuur waarbij je het zeker te horen krijgt als er iets niet goed is. Als je goed werk levert, is dat normaal, want daar word je voor betaald. In Amerika gaat dat heel anders. Juist als je iets goed doet, krijg je een schouderklopje. En als er iets niet gaat zoals het moet, dan komen ze eerst nog met de positieve kanten voordat ze je heel voorzich tig uitleggen wat er volgens hen fout is. Aan de andere kant doen ze. niet moeilijk als ze van je af willen. Ze zijn daar als de dood voor recht zaken. Dus ze willen voorkomen dat mensen stennis gaan maken als ze ontslagen worden. Er wordt dan ook gewoon gevraagd wat het moet kosten." Voorlopig hebben het echt paar Heijboer en Jacco Bruijnzeel het nog prima naar de zin bij Allied en gaan ze nog wel even door als het aan hen ligt. Bruijnzeel vertrekt binnenkort naar Zuid-Afrika om daar het installeren van een oven te begeleiden. Bij de reorganisatie van het vestigingennet van de CVB Bank blijft het agentschap Oud-Vossemeer fier overeind. „Wij voldoen aan de ver zwaarde eisen, zowel qua opleiding als wat huisvesting betreft", zegt kantoorhoudster mevr. A. Hommel-van Treijen. Met de overname van de CVB in Nieuw-Vossemeer is de positie versterkt. De bankwereld is volop in beweging en ook de CVB - de uit de katholieke vakbeweging voortgekomen Centrale Volks Bank - wil in de 21ste eeuw met meer uitstraling gaan werken. De huiskamer-agentschappen verdwijnen en daarvoor in de plaats wil men ves tigingen die bij een assurantie- en een hypotheekkantoor zijn ondergebracht. In de omgeving zijn de agentschap pen Nieuw-Vossemere, De Heen, Heensemolen en Halsteren gesloten. Maar Oud-Vossemeer, de enige CVB Bank op Tholen, gaat stug door. „Wij hadden al een kantoor aan onze wo ning gebouwd en we beschikken over een wachtkamer", vertelt Annelie Hommel. „Verder heb ik mijn diplo ma assurantie B gehaald en ook voor hypotheekadviseur ben ik pas ge slaagd. Dankzij deze professionalise ring mogen we blijven draaien en we doen het goed. Bij de overname van het agentschap Nieuw-Vossemeer is er heel weinig verloop geweest. Daar door heeft ons kantoor een impuls ge kregen en de groei zit er nog steeds in. We zijn subagent geworden voor as surantiekantoor Roovers in Roosen daal, zodat we ook meer diensten kunnen aanbieden." In de nabije omgeving zijn er nog CVB-kantoren overgebleven in Steenbergen en Bergen op Zpom. De bank is onderdeel van de SNS Reaal Groep. De laagdrempelige formule van de organisatie slaat aan, aldus mevr. Hommel. „We zijn ook prak tisch altijd bereikbaar, al hebben we alleen op maandagavond en vrijdag avond zitting, alsmede op vrijdag morgen. Maar op afspraak kun je op andere tijdstippen terecht. Het kasver- keer neemt wel af, want onze klanten pinnen ook, zij het dat dit bij andere banken moet gebeuren, want zelf be schikken we niet over een geldauto maat", aldus de kantoorhoudster van de Oud-Vossemeerse CVB-vestiging. Tholen moet 2471,70 gulden betalen aan drie varkenshouders. M.A. Lind- houd uit Poortvliet, M.A.M. Veraart uit Oud-Vossemeer en J.A. Smits uit Anna Jacobapolder gingen bij de Raad van State in beroep omdat de gemeente niet tijdig een besluit nam op de door hen gevraagde milieuver gunningen. Dit hing samen met ge wijzigd beleid dat de provincie had aangekondigd. Maar in 1998 nam Tholen de besluiten alsnog. De var kenshouders trokken daarom vorig jaar december hun beroep in en vroe gen tegelijkertijd om de gemeente te veroordelen in de kosten van de pro cedure. Die verzoeken zijn gegrond, oordeelt de afdeling bestuursrecht spraak van de Raad van State. Aan ie der van de drie moet Tholen daarom 613,90 gulden proceskosten en 210 gulden griffierecht vergoeden.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 7