Lori's van de blauwe bergen uit Tholen vliegen in de Apenheul Oud-Tholenaar Visser beëdigd als statenlid College schrikt van hoge kosten restauratie molen Kaart met knelpunten wateroverlast in Zeeland Reconstructie Bosstraat gaat ongewijzigd door A Uit de staten van Zeeland Koersballen W. Zoetemeijer enige kweker in hele regio Tholen Noord moet mooier Donderdag 10 februari 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 De vergadering van provinciale staten duurde vrijdag niet lang. Het enige discussiepunt in de korte agenda betrof het groot onderhoud aan de Zeelandbrug. Thools tintje betrof de beëdiging van D.P. Visser als statenlid voor de RPF/GPV. Tunnel en brug Bus niet gratis Platform krijgt weer dertien mille van de provincie Australië Het is nog niet bekend hoeveel de restauratie van de standerdmolen in Sint- Annaland gaat kosten. In het investeringsplan stond voor 1997 185.000 gulden op voor het karwei. Maar het bestek en de begroting die het architectenbureau Rothuizen Van Doorn 't Hooft een jaar later maak te, viel aanzienlijk hoger uit: 445.000 gulden. Nieuwe methode Zorgwekkend Laaggelegen gebieden moeten buffers worden Extra pompen Afsluiten 'Hoorzitting geeft geen aanleiding tot aanpassen Controle politie Luxe lichtmasten Extra plaatsen Verjaal heeft de ideeën in huis! Mooi licht is wonen! Bij het personeel van de pro vincies is onrust ontstaan over de CAO-onderhandelingen voor het jaar 2000. Vooraf gaande aan de vergadering werd door het 'actiecomité provincie Zeeland' aangedron gen om ook uit Zeeland (dé staten) invloed aan te wenden voor een reëel loon- en ar beidsvoorwaardenbeleid en om de opgeschorte onderhan delingen weer vlot te trekken. Reagerend op een vraag van de PvdA-fractie, meldde gede puteerde Bruinooge (PvdA) dat dit onderwerp afgelopen dinsdag op de agenda stond van de twaalf provincies. Hij zei 'redelijk optimistisch' te zijn voor de toekomst. Politieman D.P. Visser (oud-in woner Sint-Philipsland en Sint-Annaland) werd beëdigd als statenlid. Hij komt voor de fractie van RPF/GPV in de sta ten als opvolger van W. Mol uit Tholen. Als onderwerp 'vreemd aan de orde van de dag' (niet op de agenda staand - red.) vroeg Groen Links/Delta An ders - mede naar aanleiding van het recente ongeluk met een treinstel in de in aanbouw zijnde Westerscheldetunnel - aandacht voor de voortduren de technische problemen bij de uitvoering van het boor- proces van de Westerschelde- oeververbinding en de finan ciële risico's. De fractie vroeg zich af of de aannemerscom binatie die risico's kan dragen. Gedeputeerde J. Hennekeij (VVD) was optimistischer. De aannemers hebben voldoen de garantstelling om risico's op te vangen. Hennekeij gaat er nog steeds vanuit dat de streefdatum voor oplevering (15 maart 2003) gehaald wordt. Het enige punt op de agenda waar de nodige woorden aan werden gespendeerd, was de reconstructie van de Zeeland- brug. De werkzaamheden aan de brug betreffen in hoofdlij nen: de vervanging van het wegdek, het aanbrengen van betonnen voertuigkeringen en de reconstructie van voeg- overgangen. Ook is in het werk opgenomen, de renova tie van het wegdek van aan sluitende wegen en een aan tal daarbij behorende werkzaamheden ter verbete ring van de verkeersveilig heid. Het beschikbare budget is 17,4 miljoen. Na de aanbeste ding in december bleek echter een aanvullend bedrag nodig te zijn van 12,9 miljoen. De to tale kosten komen daarmee dus op ruim 30 miljoen. Alle partijen hebben met verba zing gereageerd op deze forse overschrijding. Op basis van de door gedeputeerde staten aangedragen argumenten, werd het echter statenbreed gezien als een voldongen feit. Vriend en vijand zijn van me ning dat het geplande onder houd op korte termijn nodig is. Kortom, er werd unaniem ingestemd met het voorstel om het extra geld beschikbaar te stellen. Het fietspad van de Zeeland- brug is gestremd van 1 april tot 1 november. Voor het vervoer van fietsen en brommers wordt gratis een busje ingezet. De eigenaren van deze rijwie len moeten dan tegen normaal tarief met de lijnbus over de Zeelandbrug. De PvdA-fractie (gesteund door Groen Links/Delta Anders, RPF/GPV en de Partij voor Zeeland) dien de een motie in om ook de lijn bus in de spits gratis te maken. Motief van de PvdA was onder andere: a) dat ook voor auto mobilisten al het mogelijke is gedaan (ook in financiële zin) om de stremming van de Zee landbrug tot 22 dagen te be perken; b) dat provinciale sta ten herhaaldelijk hebben gezegd dat het op de fiets af leggen van woon-werk- en schoolverkeer op allerlei wij zen gestimuleerd moet wor den; c) dat de extra kosten voor rekening van de provincie tus sen de 30.000 en 60.000 gulden bedragen en in relatie tot de to tale uitvoeringskosten gering zijn. De motie werd met 26 tegen 18 stemmen verworpen. De frac ties van VVD, CDA en SGP stemden tegen de motie met als argument dat er op deze wijze twee soorten reizigers ontstaan. De ene categorie moet een kaartje kopen, terwijl de andere groep gratis mee kan. Een meer gevoelsmatig en niet zo nadrukkelijk uitge sproken argument zal zijn ge weest dat het stimuleringsef fect om de fiets te nemen, in dit geval als ietwat vergezocht werd ervaren. Het werk aan de Zeelandbrug begint in de eerste week van april. Het fietspad is vervol gens zeven maanden afgeslo ten. Het autoverkeer kan 22 da gen geen gebruik maken van de verbinding over de Ooster- schelde. Over de eventuele al ternatieven die er in de periode van ruim drie weken zijn voor ambulance, politie en brand weer (aangeduid als de 'zwaal- ichtensector'), rapporteert een werk- groep begin maart, aldus portefeuillehouder Hennekeij. Na een vlotte afwikkeling van de overigeagendapunten, sloot voorzitter Van Gelder al om twaalf uur de vergadering. J. v.d. Merbel CDA. De stichting Platform leefbaar plat teland Tholen krijgt 13.100 gulden subsidie van de provincie Zeeland. Gedeputeerde staten hebben dat dinsdag besloten. In de kosten die zijn gemoeid met de voortgang van het proces van plattelandsvernieu wing wordt de helft betaald tot een maximum van 7700 gulden. En in de kosten van voorfinanciering en overige kosten die zijn gemoeid met de te realiseren projecten wordt eveneens maximaal de helft bijge dragen tot een totaal van 5400 gul den. Tholen krijgt het meest van de vier Zeeuwse regio's. Naar Schou- wen-Duiveland gaat 11.900 gulden, Zuid-Beveland 7700 gulden en Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 7250 gulden. Voorheen kregen de plat forms een gelijk bedrag, maar gelet op de verschillen in taak en werk wijze vindt de provincie onder scheid op zijn plaats. En daarvoor is ook draagvlak bij de platforms, al dus g.s. Ze vinden de platforms be langrijk om partijen die het proces van plattelandsontwikkeling gaande houden, bij elkaar te brengen en sa menwerking te stimuleren ter vitali sering van het platteland. Naast de platforms heeft de provincie in no vember al 20 projecten gesubsi dieerd tot een totaalbedrag van 334.973 gulden, maar daarin zit ook veertig mille voor de platforms. Volgens secretaris E. Frigge-Hoge- steeger .bruist het Thoolse platform nog steeds van leven.' Het voorfi nancieren van projecten is echter een knelpunt. Die moeten uit eigen zak gefinancierd worden en daarom is de subsidie van de provincie zeer welkom. Overigens is de begroting van het platform 20.000 gulden, waarvan de helft op voorfinancie ring van organisatiekosten betrek king heeft. Daarnaast zijn kosten voor o.a. drukwerk (2500), verga deringen (2000), porti (1500), fax en telefoon (1500) opgenomen. Daarnaast raamt het platform voor eigen werkzaamheden nog eens 118 uren van 85 gulden is 10.030 gulden. Het platform wil dit jaar de boom feestdag organiseren. Ook wordt verder gewerkt aan het multifunc tioneel centrum bij kinderboerde- rij/heemtuin 't Lamsoortje te Sint- Maartensdijk, dat 369.000 gulden vergt. Voor de skeelerbaan in Sint- Annaland staat een half miljoen op, maar eind vorig jaar kreeg het plat form te horen, dat het rijk daarvoor geen subsidie verstrekt. Een beweg- wijzerde ruiterroute met slaap/ont- bijt-mogelijkheden bij agrarische bedrijven moet nog uitgewerkt wor den. Verder heeft het platform een steunpunt voor vrijwilligers op het verlanglijstje. Dit gebeurt in samen werking met de Rabobank. Ook de gemeente werkt aan een stimule ringsproject voor vrijwilligerswerk. Onlangs werd geld uitgetrokken om hiervoor een coördinator te benoe men. Uitslagen van de wedstrijden van: Oud-Vossemeer: Imevr. C. van Mierlo en mevr. C. Lindhout 36 p; 2. mevr. L. van Poortvliet en mevr. A. Bosters 26 p; 3. mevr. M. v.d. Zande en W. Lindhout 24 p; 4. mevr. D. van Dijke en mevr. N. Minheere 23 p; 5. mevr. L. Verschoor en A. van Dijk 17 P- Tholen stad: 1. N. Moerkerken en J. Geuze 29 p; 2. mevr. R. Nagtegaal en mevr. J. Moerkerken 25 p; 3. mevr. D. Pigmans en mevr. R. Burrows 19 p; 4. mevr. R. van Driel en D. Schellinger, en mevr. Y. Verkamman en mevr. T. van Bezooijen 14 p; 6. mevr. C. Praat en J. Bal 9 p. Sint-Maartensdijk: 1. mevr. C. van Splunter en C. van Gorsel 38 p; 2. mevr. L. v.d. Klooster en mevr. M. Bijl 36 p; 3. mevr. C. van Mierlo en J. v.d. Klooster 26 p; 4. mevr. T. Goode en mevr. M. Dane 25 p; 5. mevr. C. Free en A. van Splunter 19 p; 6. mevr. S. Wolse en mevr. L. Verschoor 18 p; 7. mevr. G. Verwijs en W. Bijl 17 p. Als alles naar wens verloopt, vlie gen vanaf april een achttal Thool se lori's van de blauwe bergen vrij door de Apenheul bij Apel doorn. Kweker W. Zoetemeijer uit Tholen verkocht onlangs deze vogels aan het dierenpark. „Het is de bedoeling om ze, na het over- wennen, vrij in de natuur te laten bewegen", vertelt hij. Zoeteme ijer kweekt de veelkleurige vogels al een jaar of acht. „Er stond een advertentie in het blad van de lorivereniging en daarop heb ik gereageerd. Ook collega-kwekers maakten me er op attent", vertelt Zoetemeijer over het contact tussen hem en de Apenheul. De Tholenaar is de enige kweker van deze vogels in de regio. In het oosten van het land zitten er meer. „Ze leggen maar twee eieren, dus valt het kweken niet mee. Maar ik boek er regelma tig goede resultaten mee." Een kop pel van deze vogels kost al gauw 700 gulden. De Apenheul zocht een aantal vo gels ter vervanging. Vorig jaar wer den voor het eerst lori's in het park losgelaten, maar een aantal ver dween: weggevlogen of ten prooi gevallen aan roofvogels. „Ze zoch ten vijf vrouwtjes, eigen kweek, om dat ze zelf ook willen gaan kweken. Er moesten ringnummers en papie ren bij zijn. Ik had deze vogels zitten en wilde er eigenlijk een aantal kwijt omdat ik met een andere soort wil beginnen", vertelt Zoetemeijer, die bestuurslid is van Vogelvreugd. Hij bracht zeven lori's van hemzelf en één van W. Quist uit Sint-Anna land naar Apeldoorn. „De nadruk in dat park ligt op de apen, waarvan er diverse soorten leven. Maar de hoofdoppasser wil meer met vogels gaan doen. Hij leidde mij en mijn vrouw door het hele park rond en ook mochten we in de keuken kij ken. Zo'n kans krijg je nooit meer", vertelt de Tholenaar enthousiast. Hij legt uit wat er met de vogels in de Apenheul gaat gebeuren. „Ze wor den in een houten hok onderge- bracht en mogen eerst in een kleine ren die daar van boven aan is ge bouwd. Vervolgens krijgen ze toe gang tot de grote ren die voor het hok staat, maar het wordt ze aange leerd om hun voedsel in het hok te halen. Als in april het park voor het publiek open gaat, wordt op een avond als de vogels in het hok zitten, de ren weggehaald. De volgende morgen kunnen ze dan zo naar bui ten vliegen, de vrije natuur in." De Apenheul beschikt nu over zestien van deze vogels en er vliegen ook rotsparkieten en een ara rond. De lori van de blauwe bergen ont leent zijn naam aan de Blue Moun tains ten westen van Sydney. De La tijnse naam is Trichoglossus Hae- matodus Moluccanus. De oostkust en het noordoosten van Australië, Tasmanië en Kangaroo Island bij Adelaide vormen het leefgebied van deze vogel. Het is een nectareter die leeft in het regenwoud en een voor keur heeft voor bloeiende eucalyp tusbomen. De lori wordt zo'n 29 centimeter groot en is daarmee een forse vogel. Hij heeft een opvallend paarsblauwe kop en onderbuik, rode borst, geelgroene nekband, donker groene rug en vleugels en rode sna vel. Omdat het nectareters zijn, voert Zoetemeijer zijn vogels uitsluitend pap, honing en roosvicee, en af en toe stukjes appel. Door al dat vloei bare voedsel is de ontlasting erg dun. Deze spuit als het ware uit het onderlijf van de vogels, om te voor komen dat het aan het lichaam koekt. Het betekent dat het hok waarin ze zitten vaak moet worden schoongemaakt. Zoetemeijer en zijn vrouw hebben het er graag voor over. De Tholenaar heeft het houten hok achter zijn woning pas vervan gen door een stenen dat twee keer zo groot is. Behalve drie lori's van de blauwe bergen zitten daar nog een aantal - kleinere - honinglori's in. „Van de eerste raming van het archi tectenbureau zijn we erg geschrok ken," zei hoofd gemeentelijke ont wikkeling L.T. Steenpoorte maan dagavond in de commissie gemeente lijke ontwikkeling op een vraag van J. van den Donker (D66). Die had zich verbaasd over het grote verschil tus sen beide bedragen. Volgens Steenpoorte is het grote ver schil toe te schrijven aan het werk van de bonte knaagkever die ook in de oudste molen binnen de gemeente het houtwerk aanvreet. In een rekening van 1541 wordt al een molen op die plaats in Sint-Annaland genoemd. De huidige standerdmolen dateert van 1684 en is daarmee (op een exem plaar in het Zeeuws-Vlaamse Retran- chement na) de oudste nog intact zijn molen van Zeeland. Maar niet alleen de houtvreter is er volgens Steenpoor te de oorzaak van dat het bedrag zo hoog uitvalt. „Er zijn ook andere pun ten. Het is nog in bespreking. Dit is nog geen definitief bedrag." De archi tect heeft opdracht gekregen het res tauratieplan aan te passen. Om de kever te lijf te gaan, wordt een nieuwe methode uitgeprobeerd die bedacht is door Ecogen/Van Lierop. Het gebouw wordt verhit waarna de zuurstof aan de molen wordt onttrok ken. Op die manier moeten de beest jes het loodje leggen. Maar TNO zal eerst bekijken of er risico's aan deze werkwijze kleven. Slaagt de proef, dan betaalt de gemeente 30 mille, mislukt het experiment dan is de ge meente niets verschuldigd ('nu cure no pay'). De commissie had geen moeite met deze handelwijze, maar A.L. Piet (GPV/RPF) vond wel dat er haast ge maakt moet worden met de besnij ding van de bonte knaagkever in de molen die in 1960 eigendom werd van de gemeente en in 1966 een in grijpende restauratie onderging. „Als het onderzoek naar de risico's positief uitvalt, wanneer begint dan het stook- seizoen?" J.P. Bout (CDA) sprak vooral de mi lieuvriendelijke manier van bestrijden aan en E. Frigge-Hogesteeger (VVD) was gecharmeerd van het voorstel om niets voor de bestrijding te hoeven be talen als de proef mislukt. Volgens Steenpoorte zal er zo snel mogelijk worden begonnen met de opknap beurt, mits er overeenstemming wordt bereikt met de restaurateur. De vereniging De Zeeuwse Molen bestaat dit jaar een kwart eeuw. De provincie telt 75 molens, allemaal ko renmolens, waarvan er nog vijf dage lijks in bedrijf zijn. Als alle Zeeuwse molens nog konden malen, dan zou den ze de hele bevolking van de pro vincie van meel kunnen voorzien en dat is in geen enkele andere provincie in Nederland het geval. Tholen neemt een unieke plaats in binnen Zeeland, want als enige gemeente heeft hier elk dorp (Anna Jacobapolder bij Sint- Philipsland gerekend) nog één of twee molens. Op 13 mei (nationale molen- en fietsdag) geeft gedeputeer de G.L.C.M. de Kok van cultuur het startsein voor de activiteiten rond het jubileum van De Zeeuwse Molen. Dat doet hij door de vang los te gooi en van De Hoed in Waarde, een mo len die in bezit is van de vereniging. Het jubileum van De Zeeuwse Molen wordt gevierd met vier regionale mo lendagen. Voor Tholen en Sint-Phi lipsland gebeurt dat op 24 juni. De molens zullen dan (voor zover moge lijk) draaien en te bezichtigen zijn. Nog dit jaar moet er een kaart van Zeeland opgesteld worden met daarop de risicogebieden waar bij extreme regenval wateroverlast op kan treden en van gebieden waar eventueel een overschot aan water opgevangen kan worden. Dat staat in een rapport van de pro vincie waarin conclusies en aanbe velingen staan naar aanleiding van diverse evaluaties van de wa teroverlast in september 1998. Velen zal de wateroverlast door extre me regenval in september 1998 nog helder voor de geest staan. Een flink aantal Tholenaren (met name in Sint- Annaland en Sint-Philipsland) heeft water in huis gehad, of net niet. Ook elders in Zeeland was de overlast groot. In het evaluatierapport van de provincie worden een aantal aanbeve lingen gedaan. Er is een landelijke onderzoekscommissie waterbeheer in de 21e eeuw die zich bezig houdt met onderzoek naar beleid op het gebied van omgaan met water. Medio dit jaar moet de commissie resultaten naar buiten brengen. De provincie wil daarop inspringen. Het evaluatierap port meldt dat er te weinig rekening is gehouden met het water in de afgelo pen decennia wat betreft de functies en het gebruik van de bodem. Laag gelegen gronden zijn in gebruik geno men als akkerbouwgrond of woon wijk. Wat de provincie betreft, zouden die laaggelegen gebieden juist veelal weiland moeten worden omdat weiden in gevallen van nood kunnen dienen als buffer om overtollig water op te slaan. Daarvoor wil men de melkveehouderij in Zeeland stimule ren. De provincie verwacht in de toekomst extremere weersomstandigheden door het veranderende klimaat. Er moet een kaart opgesteld worden met die gronden in de provincie die een ri sico vormen bij extreme neerslag of waterstanden en gebieden die juist een bergende capaciteit hebben. Een speciale projectgroep voor het provin ciaal waterhuishoudingsplan 2 is al met de voorbereidingen begonnen en medio dit jaar zullen hiervan de eerste resultaten bekend worden. Ook het wateschap Zeeuwse Eilanden wil voor het einde van dit jaar met een 'waterkansenkaart' komen die is op genomen in het plan van aanpak wa teroverlast. Volgens de provincie moet worden nagegaan in hoeverre economische schade kan worden be perkt door Zeeland in verschillende gebieden op te delen: 1) te allen tijde droog houden; 2) water uit het eigen gebied vasthouden; 3) inlaat- of buffergebieden waar van andere be dreigde gebieden water naartoe kan worden gesluisd. Ook de mogelijk heid tot compartimentering (afsluit baar maken) van bepaalde gebieden wordt onderzocht. Zo zouden bijvoor beeld woonwijken afgekoppeld kun nen worden om te vóórkomen dat de straten onderlopen door overlopende sloten. Wat bij de bestrijding van de water overlast opviel, was het grote tekort aan extra pompen met een voldoende capaciteit. Vooral de opvoerhoogte (de maximale hoogte, bijvoorbeeld over een dijk, waarover een pompen het water kan transporteren) bleek een probleem. Vaak duurde het lang voordat de pompen werkten omdat er zware leidingen moesten worden ge monteerd en er defecten waren. De provincie conludeert dat de water schappen voldoende pompen moeten hebben die verdeeld staan over het beheersgebied. Ze moeten niet alleen een voldoende capaciteit hebben, maar ook snel te koppelen leidingen. Verder concludeert de provincie dat er depots moeten komen waarin de unie van waterschappen en het rijk mate rieel opslaan. Daartoe zal dit jaar lan delijk overleg plaatsvinden. Het wa terschap Zeeuwse Eilanden heeft ove rigens vorig jaar al besloten om enkele pompen aan te schaffen. Bij de bestrijding van de waterover last werd ook twee keer een zwaar middel ingezet, namelijk het sluiten van de Oosterscheldekering. De door milieubewegingen bekritiseerde slui tingen waren bedoeld om de toppen in de hoogwaterstanden af te snijden. Op die manier konden gemalen lan ger water op de buitendijkse wateren lozen. Daardoor is volgens de provin cie mogelijk grotere schade aan (woon)gebieden voorkomen. Maar tegelijkertijd wordt geconcludeerd dat het effect van de sluiting slechts mar ginaal is. Er moet onderzoek komen naar de exacte meerwaarde van zo'n sluiting voor wat betreft de uitvoerca- paciteit van de gemalen. En dat moet afgezet worden tegen de eventuele nadelen voor het milieu en de econo mie. Het waterschap zal dit jaar sa men met rijkswaterstaat de bereke ningen hiervoor uitvoeren. Een voorstel om extreme neerslag als vier de calamiteit (naast extreem hoog wa ter, storm en dreigende vervuiling) in het sluitprotocol voor de Oosterschel dekering op te nemen, is door staats secretaris mevr. De Vries van verkeer en waterstaat niet overgenomen. Zij was tijdens de wateroverlast nog in Sint-Philipsland om poolshoogte te nemen. Ze vindt de huidige manier van werken, namelijk 'in goed over leg met elkaar nagaan wat in een be paalde situatie verstandig is', goed. Er zal onderzocht worden of bij ex treme neerslag het waterpeil van de afgesloten wateren in Zeeland (het Volkerak/Zoommeer en het Veerse Meer) extra laag moet worden ge houden. Daarbij wordt tevens onder zocht of gemalen niet berekend moe ten zijn op een hogere waterstand bij slecht weer. De wateroverlast in woonwijken is echter niet direct door een bemalingstekort ontstaan. Het zijn in Zeeland met name nieuw bouwwijken geweest (zoals in Sint- Philipsland rond de Zijpestraat) en niet zozeer de oude huizen die last hadden van het water. In een aantal gevallen is het niet tijdig dicht zetten van overstorten van riolen er de oor zaak van geweest dat polderwater de riolering is binnengestroomd en zo voor wateroverlast in de woonwijken zorgde. De waterschappen, de pro vincie en de gemeenten in Zeeland zijn bezig met het opstellen van een waterbestrijdingsplan voor de korte termijn waarbij men zich vooral op technische oplossingen richt. Daar naast wordt er gewerkt aan oplossin gen voor de (middel)lange termijn. Overigens heeft het waterschap (ook door het ministerie van binnenlandse zaken) een belangrijke rol toebedeeld gekregen bij de bestuurlijke besluit vorming bij waterstaatkundige cala miteiten. Het blijkt namelijk dat het waterschap, als dienst die het meest van de toestand op de hoogte is, vaak belangrijke beslissingen heeft geno men tijdens de wateroverlast in 1998. Daarom moeten de waterschappen ook formeel meer in de pap te brok ken hebben in dergelijke situaties. Ook zal er nader gekeken worden naar de bevoegdheden van de regio naal commandant en de burgemeester voor wat betreft inzet van regionale voertuigen bij incidenten in meerdere gemeenten. De stuurgroep openbare orde en veiligheid moet zich daar vol gens de provincie over buigen. Vol gens de provincie moet de regionaal commandant een duidelijk mandaat hiervoor hebben. Verder zal er nog veel geoefend moeten worden op de onderlinge communicatie tussen hulpverleningsdiensten en overheden. De herinrichting van het parkeerterrein aan de Bosstraat in Tholen gaat door zoals gepland. De gemeente heeft naar aanleiding van de hoorzitting geen reden gezien het plan aan te passen. Eigenlijk is er met de opmerkingen van de bewoners niet veel gedaan. Het parkeerterrein aan de Bosstraat is toe aan een opknapbeurt. Het ligt er wat verlopen bij. Er staan contai ners, veel karretjes en vrachtwa gens langdurig gestald zodat het terrein een rommelige aanblik heeft. Verder is er in deze omgeving veel wateroverlast door een hoge grondwaterstand. Omdat de Pauli- nastraat (die van de Bosstraat naar de Markt leidt) in het verkeerscir culatieplan als eenrichtingsstraat staat ingepland, moet er aan het einde van de Bosstraat een keerlus komen voor het verkeer dat straks niet meer via de Paulinastraat weg kan. Die keerlus wordt nu aange legd rond het te reconstrueren par keerterrein. Er komt dus een soort 'rondweg' om de parkeerstroken. Daarmee gaan in totaal zestien par keerplaatsen verloren. Volgens de gemeente is dat niet erg omdat het terrein nooit volledig gebruikt wordt en omdat er in de nieuwe si tuatie geen plaats meer zal zijn voor aanhangwagens en de oud-pa piercontainers van muziekvereni ging Concordia en de zendings commissie van de Gereformeerde Gemeente. Voor de containers heb ben b. en w. als voorlopige oplos sing een plaats op het havenplateau bij de havenontvangstinstallatie (naast het kantoor van de haven meester) in gedachten. Het nieuwe parkeerterrein zal 44 plaatsen tellen die in het midden van een ovaal zijn aangelegd met daar rond de keerlus. Er komen boompjes tussen te staan. Door de ze opzet zal er ook geen plaats meer zijn voor de kermis die twee maal per jaar hier wordt gehouden. De gemeente is nog op zoek naar een andere geschikte plaats om de kermis kwijt te kunnen. Als optie is eveneens het havenplateau ge noemd, maar ook het terrein bij zwembad De Spetter aan de Zoek weg. Aan beide plaatsen kleven echter ook weer nadelen (niet in de looproute of dicht bij het water). Maar om ervoor te zorgen dat het effectief te benutten aantal parkeer plaatsen niet zal dalen door het ver dwijnen van de zestien parkeer plaatsen, zal de gemeente erop moeten toezien dat er werkelijk geen aanhangwagens en vrachtwa gens (campers) meer worden weg gezet. B. en w. constateren dat zoiets maar op één manier te berei ken valt, en dat is controle door de politie. Daarom overlegt de ge meente met de politie over een plan om die controle op te zetten. Een ander probleem dat de bewo ners van de Bosstraat aankaartten tijdens de hoorzitting over het plan, is dat verkeersproblemen (onder meer met vrachtverkeer) worden veroorzaakt door parkeeroverlast op de Wal en Kaaij. Daar staan au to's op de weg geparkeerd die de doorstroming van het verkeer (ze ker als er tegenliggers komen) las tig maken. Voor vrachtwagens is dat helemaal een probleem. De be woners van de Bosstraat drongen er op de hoorzitting bij wethouder K. Heijboer van openbare werken op aan eerst iets aan die problematiek te doen (door een parkeerverbod) voordat de Bosstraat wordt aange pakt. In het verkeerscirculatieplan komt het er namelijk op neer dat de hele route Wal, Kaaij, Bosstraat één doodlopende weg wordt, vanwege het feit dat op één smal straatje na (Bebouwdendam - red.) alle straten die op deze weg uitkomen, eenrich tingsverkeer hebben. Maar b. en w. zeggen dat deze problematiek van de Wal en Kaaij apart en na de re constructie van het parkeerterrein aan de orde zullen komen. Behalve de reconstructie van het plein zelf, wordt er ook een nieuwtje voor Tholen toegepast, namelijk een ge scheiden rioolsysteem. Daarbij wordt het afvalwater via het normale riool naar de zuiveringsinstallatie vervoerd, maar het regenwater gaat via het aan te leggen infiltratieriool (dat tevens moet zorgen voor een verlaging van de grondwaterstand door een draine rende werking) naar de Vest. Een be woner merkte nog op dat het grond water in de Bosstraat wel eens vervuild kon zijn doordat er een riool van de voormalige visfabriek heeft gelopen. Maar b. en w. zeggen dat dit riool bij een sanering van de fabriek in 1984 al is weggehaald. Er werd destijds ook gevraagd of de gemeente de hoop stenen en licht masten die op een hoop op het par keerterrein lagen, niet beter kon op bergen. Behalve het rommelige zicht, zou het ook vandalismegevoelig zijn. Het college van b. en w. meldt dat de spullen achter een 'deugdelijke afzet-' ting' zijn geplaatst. Die deugdelijke afzetting bestaat een paar dranghek ken die tegen het talud van de binnen dijk van de voormalige oesterputten zijn gezet, aan de oostkant van het parkeerterrein. In dat cirkeltje zijn vervolgens de stenen en de lichtmas ten gelegd. Overigens betreft het de oude lichtmasten uit de Molenvliets- estraat waar nieuwe, luxe lantaarnpa len zijn weggezet. Een verzoek van de Bosstraatbewoners om niet met af dankertjes afgescheept te worden, maar ook aardige lichtmasten te krij gen, wordt niet gehonoreerd door b. en w. Dat zou namelijk 21.000 gul den extra kosten en daarmee is in de begroting geen rekening gehouden. Bovendien zijn volgens wethouder Heijboer de lichtmasten die uit de Molenvlietsestraat zijn gekomen, nog helemaal niet versleten. Delta Nuts bedrijven zal bekijken welke lan taarnpalen er de hele nacht kunnen blijven branden om de sociale veilig heid op het nieuwe parkeerterrein te vergroten. Met het verdwijnen van enkele par keerplekken, vroegen bewoners van de Bosstraat 56 tot en met 60 om ex tra plaatsen voor hun woning. Maar van deze drie woningen hebben er twee een eigen garage en oprit. Bo vendien liggen de woningen dichtbij een uitloper van het parkeerterrein, zodat b. en w. geen aanleiding zien hier extra parkeerruimte te creëren. Dit deel van het terrein wordt overi gens niet in de reconstructie meege nomen. Ook het verzoek van een be woner om de hoek van het parkeerterrein bij Cromvliet iets rui mer te houden, in verband met een uitrit, werd afgewezen omdat er bij controle voldoende ruimte blijkt te zijn in het nieuwe plan, aldus b. en w. De totale reconstructie gaat twee ton kosten. Het werk moet dit vooijaar beginnen en zal (afhankelijk van het weer) vier tot zes weken duren. De onderdelen (opbreken, vervanging en aanpassing riolering en herstrating) zullen in fases worden uitgevoerd om de omwonenden zo weinig mogelijk overlast te bezorgen. De bewoners krijgen een brief met informatie over de aanvang van de werkzaamheden en zij kunnen indien nodig de aanne mer, uitvoerder of de gemeente-op zichter aanspreken. Het voorstel van b. en w. om het plan ongewijzigd door te laten gaan, wordt op 22 februari in de commissie gemeentelijke ontwik keling besproken Er moet meer groen komen op het bedrijventerrein Noord in Tholen, ook zou het gebied een kwaliteits impuls nodig hebben en zelfs op de duur plaats moeten maken voor wo ningbouw. Maandagavond vlogen in de commissie gemeentelijke ont wikkeling de ideeën over tafel. Het bestemmingsplan stamt uit 1971 en moest van de provincie worden herzien. Gebeurde dat niet dan zouden gedeputeerde staten ook het bestemmingsplan stadskern niet goedkeuren, want daar maakt Noord deel van uit. Omdat er wei nig wijzigingen plaatsvinden was het een kwestie van de huidige situ atie in kaart brengen en een zone ring voor bedrijfswoningen opne men. Volgens M.A.J. van der Linde (Pv dA) komt het terrein met de wo ningbouw aan het Waterfront in de stadskern te leggen. Vanuit dat oog punt vindt hij het nodig dat er naar de kwaliteit van het terrein gekeken wordt. Het gebied heeft volgens de PvdA een impuls nodig, maar de fractie beseft dat er nu weinig eisen gesteld kunnen worden aan de be staande bedrijven. „Er moet meer gebeuren dan wat er nu gebeurt. Het wordt een kwestie van lange adem." E. Frigge-Hogesteeger (VVD) wil-, de niet zo lang wachten. Zij stelde voor om meer groen op het bedrij venterrein aan te brengen. J. van den Donker (D66) sloot zich aan bij de PvdA, maar vroeg zich af hoe het met de scheepswerf van Van Dui- vendijk is gesteld. Het bedrijf kent een piek in het voorjaar. A.L. Piet (RPF/GPV) was voor drastischer maatregelen. „Na 25 jaar slopen voor woningbouw. De gemeente moet panden aankopen." Wethouder R. Ravensteijn (hij ver ving W.C. van Kempen) vond het verbeteren van de kwaliteit een goe de zaak. „Het is nu een doorn in het oog, maar de middelen zijn er niet voor." Volgens hoofd L.T. Steenpoorte ge meentelijke ontwikkeling kan er in de milieuvergunning voor de scheepswerf rekening gehouden met de drukke werkzaamheden. „We zullen daar overleg over plegen." ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Advertentie I.M. Twee Lori's van de blauwe bergen waarmee Zoetemeijer regelmatig tentoonstellingen bezoekt. Molenaar M.A. Kodde voor de standerdmolen uit Sint-Annaland.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 15