Lori's van de blauwe bergen uit
Tholen vliegen in de Apenheul
Oud-Tholenaar Visser
beëdigd als statenlid
College schrikt van hoge
kosten restauratie molen
Kaart met knelpunten
wateroverlast in Zeeland
Reconstructie Bosstraat
gaat ongewijzigd door
A
Uit de staten van Zeeland
Koersballen
W. Zoetemeijer enige kweker in hele regio
Tholen Noord
moet mooier
Donderdag 10 februari 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
De vergadering van provinciale staten duurde
vrijdag niet lang. Het enige discussiepunt in de
korte agenda betrof het groot onderhoud aan de
Zeelandbrug. Thools tintje betrof de beëdiging
van D.P. Visser als statenlid voor de RPF/GPV.
Tunnel en brug
Bus niet gratis
Platform krijgt
weer dertien mille
van de provincie
Australië
Het is nog niet bekend
hoeveel de restauratie van
de standerdmolen in Sint-
Annaland gaat kosten. In
het investeringsplan stond
voor 1997 185.000 gulden
op voor het karwei. Maar
het bestek en de begroting
die het architectenbureau
Rothuizen Van Doorn 't
Hooft een jaar later maak
te, viel aanzienlijk hoger
uit: 445.000 gulden.
Nieuwe methode
Zorgwekkend
Laaggelegen gebieden moeten buffers worden
Extra pompen
Afsluiten
'Hoorzitting geeft geen aanleiding tot aanpassen
Controle politie
Luxe lichtmasten
Extra plaatsen
Verjaal
heeft de ideeën
in huis!
Mooi licht is
wonen!
Bij het personeel van de pro
vincies is onrust ontstaan over
de CAO-onderhandelingen
voor het jaar 2000. Vooraf
gaande aan de vergadering
werd door het 'actiecomité
provincie Zeeland' aangedron
gen om ook uit Zeeland (dé
staten) invloed aan te wenden
voor een reëel loon- en ar
beidsvoorwaardenbeleid en
om de opgeschorte onderhan
delingen weer vlot te trekken.
Reagerend op een vraag van
de PvdA-fractie, meldde gede
puteerde Bruinooge (PvdA)
dat dit onderwerp afgelopen
dinsdag op de agenda stond
van de twaalf provincies. Hij
zei 'redelijk optimistisch' te
zijn voor de toekomst.
Politieman D.P. Visser (oud-in
woner Sint-Philipsland en
Sint-Annaland) werd beëdigd
als statenlid. Hij komt voor de
fractie van RPF/GPV in de sta
ten als opvolger van W. Mol
uit Tholen.
Als onderwerp 'vreemd aan
de orde van de dag' (niet op
de agenda staand - red.)
vroeg Groen Links/Delta An
ders - mede naar aanleiding
van het recente ongeluk met
een treinstel in de in aanbouw
zijnde Westerscheldetunnel -
aandacht voor de voortduren
de technische problemen bij
de uitvoering van het boor-
proces van de Westerschelde-
oeververbinding en de finan
ciële risico's. De fractie vroeg
zich af of de aannemerscom
binatie die risico's kan dragen.
Gedeputeerde J. Hennekeij
(VVD) was optimistischer. De
aannemers hebben voldoen
de garantstelling om risico's
op te vangen. Hennekeij gaat
er nog steeds vanuit dat de
streefdatum voor oplevering
(15 maart 2003) gehaald
wordt.
Het enige punt op de agenda
waar de nodige woorden aan
werden gespendeerd, was de
reconstructie van de Zeeland-
brug. De werkzaamheden aan
de brug betreffen in hoofdlij
nen: de vervanging van het
wegdek, het aanbrengen van
betonnen voertuigkeringen en
de reconstructie van voeg-
overgangen. Ook is in het
werk opgenomen, de renova
tie van het wegdek van aan
sluitende wegen en een aan
tal daarbij behorende
werkzaamheden ter verbete
ring van de verkeersveilig
heid.
Het beschikbare budget is
17,4 miljoen. Na de aanbeste
ding in december bleek echter
een aanvullend bedrag nodig
te zijn van 12,9 miljoen. De to
tale kosten komen daarmee
dus op ruim 30 miljoen. Alle
partijen hebben met verba
zing gereageerd op deze forse
overschrijding. Op basis van
de door gedeputeerde staten
aangedragen argumenten,
werd het echter statenbreed
gezien als een voldongen feit.
Vriend en vijand zijn van me
ning dat het geplande onder
houd op korte termijn nodig
is. Kortom, er werd unaniem
ingestemd met het voorstel
om het extra geld beschikbaar
te stellen.
Het fietspad van de Zeeland-
brug is gestremd van 1 april tot
1 november. Voor het vervoer
van fietsen en brommers
wordt gratis een busje ingezet.
De eigenaren van deze rijwie
len moeten dan tegen normaal
tarief met de lijnbus over de
Zeelandbrug. De PvdA-fractie
(gesteund door Groen
Links/Delta Anders, RPF/GPV
en de Partij voor Zeeland) dien
de een motie in om ook de lijn
bus in de spits gratis te maken.
Motief van de PvdA was onder
andere: a) dat ook voor auto
mobilisten al het mogelijke is
gedaan (ook in financiële zin)
om de stremming van de Zee
landbrug tot 22 dagen te be
perken; b) dat provinciale sta
ten herhaaldelijk hebben
gezegd dat het op de fiets af
leggen van woon-werk- en
schoolverkeer op allerlei wij
zen gestimuleerd moet wor
den; c) dat de extra kosten voor
rekening van de provincie tus
sen de 30.000 en 60.000 gulden
bedragen en in relatie tot de to
tale uitvoeringskosten gering
zijn.
De motie werd met 26 tegen 18
stemmen verworpen. De frac
ties van VVD, CDA en SGP
stemden tegen de motie met
als argument dat er op deze
wijze twee soorten reizigers
ontstaan. De ene categorie
moet een kaartje kopen, terwijl
de andere groep gratis mee
kan. Een meer gevoelsmatig
en niet zo nadrukkelijk uitge
sproken argument zal zijn ge
weest dat het stimuleringsef
fect om de fiets te nemen, in
dit geval als ietwat vergezocht
werd ervaren.
Het werk aan de Zeelandbrug
begint in de eerste week van
april. Het fietspad is vervol
gens zeven maanden afgeslo
ten. Het autoverkeer kan 22 da
gen geen gebruik maken van
de verbinding over de Ooster-
schelde. Over de eventuele al
ternatieven die er in de periode
van ruim drie weken zijn voor
ambulance, politie en brand
weer (aangeduid als de 'zwaal-
ichtensector'), rapporteert een
werk- groep begin maart, aldus
portefeuillehouder Hennekeij.
Na een vlotte afwikkeling van
de overigeagendapunten,
sloot voorzitter Van Gelder al
om twaalf uur de vergadering.
J. v.d. Merbel CDA.
De stichting Platform leefbaar plat
teland Tholen krijgt 13.100 gulden
subsidie van de provincie Zeeland.
Gedeputeerde staten hebben dat
dinsdag besloten. In de kosten die
zijn gemoeid met de voortgang van
het proces van plattelandsvernieu
wing wordt de helft betaald tot een
maximum van 7700 gulden. En in
de kosten van voorfinanciering en
overige kosten die zijn gemoeid met
de te realiseren projecten wordt
eveneens maximaal de helft bijge
dragen tot een totaal van 5400 gul
den. Tholen krijgt het meest van de
vier Zeeuwse regio's. Naar Schou-
wen-Duiveland gaat 11.900 gulden,
Zuid-Beveland 7700 gulden en
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen 7250
gulden. Voorheen kregen de plat
forms een gelijk bedrag, maar gelet
op de verschillen in taak en werk
wijze vindt de provincie onder
scheid op zijn plaats. En daarvoor is
ook draagvlak bij de platforms, al
dus g.s. Ze vinden de platforms be
langrijk om partijen die het proces
van plattelandsontwikkeling gaande
houden, bij elkaar te brengen en sa
menwerking te stimuleren ter vitali
sering van het platteland. Naast de
platforms heeft de provincie in no
vember al 20 projecten gesubsi
dieerd tot een totaalbedrag van
334.973 gulden, maar daarin zit ook
veertig mille voor de platforms.
Volgens secretaris E. Frigge-Hoge-
steeger .bruist het Thoolse platform
nog steeds van leven.' Het voorfi
nancieren van projecten is echter
een knelpunt. Die moeten uit eigen
zak gefinancierd worden en daarom
is de subsidie van de provincie zeer
welkom. Overigens is de begroting
van het platform 20.000 gulden,
waarvan de helft op voorfinancie
ring van organisatiekosten betrek
king heeft. Daarnaast zijn kosten
voor o.a. drukwerk (2500), verga
deringen (2000), porti (1500), fax
en telefoon (1500) opgenomen.
Daarnaast raamt het platform voor
eigen werkzaamheden nog eens
118 uren van 85 gulden is 10.030
gulden.
Het platform wil dit jaar de boom
feestdag organiseren. Ook wordt
verder gewerkt aan het multifunc
tioneel centrum bij kinderboerde-
rij/heemtuin 't Lamsoortje te Sint-
Maartensdijk, dat 369.000 gulden
vergt. Voor de skeelerbaan in Sint-
Annaland staat een half miljoen op,
maar eind vorig jaar kreeg het plat
form te horen, dat het rijk daarvoor
geen subsidie verstrekt. Een beweg-
wijzerde ruiterroute met slaap/ont-
bijt-mogelijkheden bij agrarische
bedrijven moet nog uitgewerkt wor
den. Verder heeft het platform een
steunpunt voor vrijwilligers op het
verlanglijstje. Dit gebeurt in samen
werking met de Rabobank. Ook de
gemeente werkt aan een stimule
ringsproject voor vrijwilligerswerk.
Onlangs werd geld uitgetrokken om
hiervoor een coördinator te benoe
men.
Uitslagen van de wedstrijden van:
Oud-Vossemeer: Imevr. C. van
Mierlo en mevr. C. Lindhout 36 p; 2.
mevr. L. van Poortvliet en mevr. A.
Bosters 26 p; 3. mevr. M. v.d. Zande
en W. Lindhout 24 p; 4. mevr. D. van
Dijke en mevr. N. Minheere 23 p; 5.
mevr. L. Verschoor en A. van Dijk 17
P-
Tholen stad: 1. N. Moerkerken en J.
Geuze 29 p; 2. mevr. R. Nagtegaal en
mevr. J. Moerkerken 25 p; 3. mevr. D.
Pigmans en mevr. R. Burrows 19 p; 4.
mevr. R. van Driel en D. Schellinger,
en mevr. Y. Verkamman en mevr. T.
van Bezooijen 14 p; 6. mevr. C. Praat
en J. Bal 9 p.
Sint-Maartensdijk: 1. mevr. C. van
Splunter en C. van Gorsel 38 p; 2.
mevr. L. v.d. Klooster en mevr. M. Bijl
36 p; 3. mevr. C. van Mierlo en J. v.d.
Klooster 26 p; 4. mevr. T. Goode en
mevr. M. Dane 25 p; 5. mevr. C. Free
en A. van Splunter 19 p; 6. mevr. S.
Wolse en mevr. L. Verschoor 18 p; 7.
mevr. G. Verwijs en W. Bijl 17 p.
Als alles naar wens verloopt, vlie
gen vanaf april een achttal Thool
se lori's van de blauwe bergen
vrij door de Apenheul bij Apel
doorn. Kweker W. Zoetemeijer
uit Tholen verkocht onlangs deze
vogels aan het dierenpark. „Het is
de bedoeling om ze, na het over-
wennen, vrij in de natuur te laten
bewegen", vertelt hij. Zoeteme
ijer kweekt de veelkleurige vogels
al een jaar of acht.
„Er stond een advertentie in het blad
van de lorivereniging en daarop heb
ik gereageerd. Ook collega-kwekers
maakten me er op attent", vertelt
Zoetemeijer over het contact tussen
hem en de Apenheul. De Tholenaar
is de enige kweker van deze vogels
in de regio. In het oosten van het
land zitten er meer. „Ze leggen maar
twee eieren, dus valt het kweken
niet mee. Maar ik boek er regelma
tig goede resultaten mee." Een kop
pel van deze vogels kost al gauw
700 gulden.
De Apenheul zocht een aantal vo
gels ter vervanging. Vorig jaar wer
den voor het eerst lori's in het park
losgelaten, maar een aantal ver
dween: weggevlogen of ten prooi
gevallen aan roofvogels. „Ze zoch
ten vijf vrouwtjes, eigen kweek, om
dat ze zelf ook willen gaan kweken.
Er moesten ringnummers en papie
ren bij zijn. Ik had deze vogels zitten
en wilde er eigenlijk een aantal
kwijt omdat ik met een andere soort
wil beginnen", vertelt Zoetemeijer,
die bestuurslid is van Vogelvreugd.
Hij bracht zeven lori's van hemzelf
en één van W. Quist uit Sint-Anna
land naar Apeldoorn. „De nadruk in
dat park ligt op de apen, waarvan er
diverse soorten leven. Maar de
hoofdoppasser wil meer met vogels
gaan doen. Hij leidde mij en mijn
vrouw door het hele park rond en
ook mochten we in de keuken kij
ken. Zo'n kans krijg je nooit meer",
vertelt de Tholenaar enthousiast. Hij
legt uit wat er met de vogels in de
Apenheul gaat gebeuren. „Ze wor
den in een houten hok onderge-
bracht en mogen eerst in een kleine
ren die daar van boven aan is ge
bouwd. Vervolgens krijgen ze toe
gang tot de grote ren die voor het
hok staat, maar het wordt ze aange
leerd om hun voedsel in het hok te
halen. Als in april het park voor het
publiek open gaat, wordt op een
avond als de vogels in het hok zitten,
de ren weggehaald. De volgende
morgen kunnen ze dan zo naar bui
ten vliegen, de vrije natuur in." De
Apenheul beschikt nu over zestien
van deze vogels en er vliegen ook
rotsparkieten en een ara rond.
De lori van de blauwe bergen ont
leent zijn naam aan de Blue Moun
tains ten westen van Sydney. De La
tijnse naam is Trichoglossus Hae-
matodus Moluccanus. De oostkust
en het noordoosten van Australië,
Tasmanië en Kangaroo Island bij
Adelaide vormen het leefgebied van
deze vogel. Het is een nectareter die
leeft in het regenwoud en een voor
keur heeft voor bloeiende eucalyp
tusbomen. De lori wordt zo'n 29
centimeter groot en is daarmee een
forse vogel. Hij heeft een opvallend
paarsblauwe kop en onderbuik, rode
borst, geelgroene nekband, donker
groene rug en vleugels en rode sna
vel.
Omdat het nectareters zijn, voert
Zoetemeijer zijn vogels uitsluitend
pap, honing en roosvicee, en af en
toe stukjes appel. Door al dat vloei
bare voedsel is de ontlasting erg
dun. Deze spuit als het ware uit het
onderlijf van de vogels, om te voor
komen dat het aan het lichaam
koekt. Het betekent dat het hok
waarin ze zitten vaak moet worden
schoongemaakt. Zoetemeijer en zijn
vrouw hebben het er graag voor
over. De Tholenaar heeft het houten
hok achter zijn woning pas vervan
gen door een stenen dat twee keer zo
groot is. Behalve drie lori's van de
blauwe bergen zitten daar nog een
aantal - kleinere - honinglori's in.
„Van de eerste raming van het archi
tectenbureau zijn we erg geschrok
ken," zei hoofd gemeentelijke ont
wikkeling L.T. Steenpoorte maan
dagavond in de commissie gemeente
lijke ontwikkeling op een vraag van J.
van den Donker (D66). Die had zich
verbaasd over het grote verschil tus
sen beide bedragen.
Volgens Steenpoorte is het grote ver
schil toe te schrijven aan het werk van
de bonte knaagkever die ook in de
oudste molen binnen de gemeente het
houtwerk aanvreet. In een rekening
van 1541 wordt al een molen op die
plaats in Sint-Annaland genoemd. De
huidige standerdmolen dateert van
1684 en is daarmee (op een exem
plaar in het Zeeuws-Vlaamse Retran-
chement na) de oudste nog intact zijn
molen van Zeeland. Maar niet alleen
de houtvreter is er volgens Steenpoor
te de oorzaak van dat het bedrag zo
hoog uitvalt. „Er zijn ook andere pun
ten. Het is nog in bespreking. Dit is
nog geen definitief bedrag." De archi
tect heeft opdracht gekregen het res
tauratieplan aan te passen.
Om de kever te lijf te gaan, wordt een
nieuwe methode uitgeprobeerd die
bedacht is door Ecogen/Van Lierop.
Het gebouw wordt verhit waarna de
zuurstof aan de molen wordt onttrok
ken. Op die manier moeten de beest
jes het loodje leggen. Maar TNO zal
eerst bekijken of er risico's aan deze
werkwijze kleven. Slaagt de proef,
dan betaalt de gemeente 30 mille,
mislukt het experiment dan is de ge
meente niets verschuldigd ('nu cure
no pay').
De commissie had geen moeite met
deze handelwijze, maar A.L. Piet
(GPV/RPF) vond wel dat er haast ge
maakt moet worden met de besnij
ding van de bonte knaagkever in de
molen die in 1960 eigendom werd
van de gemeente en in 1966 een in
grijpende restauratie onderging. „Als
het onderzoek naar de risico's positief
uitvalt, wanneer begint dan het stook-
seizoen?"
J.P. Bout (CDA) sprak vooral de mi
lieuvriendelijke manier van bestrijden
aan en E. Frigge-Hogesteeger (VVD)
was gecharmeerd van het voorstel om
niets voor de bestrijding te hoeven be
talen als de proef mislukt. Volgens
Steenpoorte zal er zo snel mogelijk
worden begonnen met de opknap
beurt, mits er overeenstemming wordt
bereikt met de restaurateur.
De vereniging De Zeeuwse Molen
bestaat dit jaar een kwart eeuw. De
provincie telt 75 molens, allemaal ko
renmolens, waarvan er nog vijf dage
lijks in bedrijf zijn. Als alle Zeeuwse
molens nog konden malen, dan zou
den ze de hele bevolking van de pro
vincie van meel kunnen voorzien en
dat is in geen enkele andere provincie
in Nederland het geval. Tholen neemt
een unieke plaats in binnen Zeeland,
want als enige gemeente heeft hier
elk dorp (Anna Jacobapolder bij Sint-
Philipsland gerekend) nog één of
twee molens. Op 13 mei (nationale
molen- en fietsdag) geeft gedeputeer
de G.L.C.M. de Kok van cultuur het
startsein voor de activiteiten rond het
jubileum van De Zeeuwse Molen.
Dat doet hij door de vang los te gooi
en van De Hoed in Waarde, een mo
len die in bezit is van de vereniging.
Het jubileum van De Zeeuwse Molen
wordt gevierd met vier regionale mo
lendagen. Voor Tholen en Sint-Phi
lipsland gebeurt dat op 24 juni. De
molens zullen dan (voor zover moge
lijk) draaien en te bezichtigen zijn.
Nog dit jaar moet er een kaart van
Zeeland opgesteld worden met
daarop de risicogebieden waar bij
extreme regenval wateroverlast op
kan treden en van gebieden waar
eventueel een overschot aan water
opgevangen kan worden. Dat
staat in een rapport van de pro
vincie waarin conclusies en aanbe
velingen staan naar aanleiding
van diverse evaluaties van de wa
teroverlast in september 1998.
Velen zal de wateroverlast door extre
me regenval in september 1998 nog
helder voor de geest staan. Een flink
aantal Tholenaren (met name in Sint-
Annaland en Sint-Philipsland) heeft
water in huis gehad, of net niet. Ook
elders in Zeeland was de overlast
groot. In het evaluatierapport van de
provincie worden een aantal aanbeve
lingen gedaan. Er is een landelijke
onderzoekscommissie waterbeheer in
de 21e eeuw die zich bezig houdt met
onderzoek naar beleid op het gebied
van omgaan met water. Medio dit jaar
moet de commissie resultaten naar
buiten brengen. De provincie wil
daarop inspringen. Het evaluatierap
port meldt dat er te weinig rekening is
gehouden met het water in de afgelo
pen decennia wat betreft de functies
en het gebruik van de bodem. Laag
gelegen gronden zijn in gebruik geno
men als akkerbouwgrond of woon
wijk. Wat de provincie betreft,
zouden die laaggelegen gebieden juist
veelal weiland moeten worden omdat
weiden in gevallen van nood kunnen
dienen als buffer om overtollig water
op te slaan. Daarvoor wil men de
melkveehouderij in Zeeland stimule
ren.
De provincie verwacht in de toekomst
extremere weersomstandigheden
door het veranderende klimaat. Er
moet een kaart opgesteld worden met
die gronden in de provincie die een ri
sico vormen bij extreme neerslag of
waterstanden en gebieden die juist
een bergende capaciteit hebben. Een
speciale projectgroep voor het provin
ciaal waterhuishoudingsplan 2 is al
met de voorbereidingen begonnen en
medio dit jaar zullen hiervan de eerste
resultaten bekend worden. Ook het
wateschap Zeeuwse Eilanden wil
voor het einde van dit jaar met een
'waterkansenkaart' komen die is op
genomen in het plan van aanpak wa
teroverlast. Volgens de provincie
moet worden nagegaan in hoeverre
economische schade kan worden be
perkt door Zeeland in verschillende
gebieden op te delen: 1) te allen tijde
droog houden; 2) water uit het eigen
gebied vasthouden; 3) inlaat- of
buffergebieden waar van andere be
dreigde gebieden water naartoe kan
worden gesluisd. Ook de mogelijk
heid tot compartimentering (afsluit
baar maken) van bepaalde gebieden
wordt onderzocht. Zo zouden bijvoor
beeld woonwijken afgekoppeld kun
nen worden om te vóórkomen dat de
straten onderlopen door overlopende
sloten.
Wat bij de bestrijding van de water
overlast opviel, was het grote tekort
aan extra pompen met een voldoende
capaciteit. Vooral de opvoerhoogte
(de maximale hoogte, bijvoorbeeld
over een dijk, waarover een pompen
het water kan transporteren) bleek
een probleem. Vaak duurde het lang
voordat de pompen werkten omdat er
zware leidingen moesten worden ge
monteerd en er defecten waren. De
provincie conludeert dat de water
schappen voldoende pompen moeten
hebben die verdeeld staan over het
beheersgebied. Ze moeten niet alleen
een voldoende capaciteit hebben,
maar ook snel te koppelen leidingen.
Verder concludeert de provincie dat er
depots moeten komen waarin de unie
van waterschappen en het rijk mate
rieel opslaan. Daartoe zal dit jaar lan
delijk overleg plaatsvinden. Het wa
terschap Zeeuwse Eilanden heeft ove
rigens vorig jaar al besloten om
enkele pompen aan te schaffen.
Bij de bestrijding van de waterover
last werd ook twee keer een zwaar
middel ingezet, namelijk het sluiten
van de Oosterscheldekering. De door
milieubewegingen bekritiseerde slui
tingen waren bedoeld om de toppen
in de hoogwaterstanden af te snijden.
Op die manier konden gemalen lan
ger water op de buitendijkse wateren
lozen. Daardoor is volgens de provin
cie mogelijk grotere schade aan
(woon)gebieden voorkomen. Maar
tegelijkertijd wordt geconcludeerd dat
het effect van de sluiting slechts mar
ginaal is. Er moet onderzoek komen
naar de exacte meerwaarde van zo'n
sluiting voor wat betreft de uitvoerca-
paciteit van de gemalen. En dat moet
afgezet worden tegen de eventuele
nadelen voor het milieu en de econo
mie. Het waterschap zal dit jaar sa
men met rijkswaterstaat de bereke
ningen hiervoor uitvoeren. Een
voorstel om extreme neerslag als vier
de calamiteit (naast extreem hoog wa
ter, storm en dreigende vervuiling) in
het sluitprotocol voor de Oosterschel
dekering op te nemen, is door staats
secretaris mevr. De Vries van verkeer
en waterstaat niet overgenomen. Zij
was tijdens de wateroverlast nog in
Sint-Philipsland om poolshoogte te
nemen. Ze vindt de huidige manier
van werken, namelijk 'in goed over
leg met elkaar nagaan wat in een be
paalde situatie verstandig is', goed.
Er zal onderzocht worden of bij ex
treme neerslag het waterpeil van de
afgesloten wateren in Zeeland (het
Volkerak/Zoommeer en het Veerse
Meer) extra laag moet worden ge
houden. Daarbij wordt tevens onder
zocht of gemalen niet berekend moe
ten zijn op een hogere waterstand bij
slecht weer. De wateroverlast in
woonwijken is echter niet direct door
een bemalingstekort ontstaan. Het
zijn in Zeeland met name nieuw
bouwwijken geweest (zoals in Sint-
Philipsland rond de Zijpestraat) en
niet zozeer de oude huizen die last
hadden van het water. In een aantal
gevallen is het niet tijdig dicht zetten
van overstorten van riolen er de oor
zaak van geweest dat polderwater de
riolering is binnengestroomd en zo
voor wateroverlast in de woonwijken
zorgde. De waterschappen, de pro
vincie en de gemeenten in Zeeland
zijn bezig met het opstellen van een
waterbestrijdingsplan voor de korte
termijn waarbij men zich vooral op
technische oplossingen richt. Daar
naast wordt er gewerkt aan oplossin
gen voor de (middel)lange termijn.
Overigens heeft het waterschap (ook
door het ministerie van binnenlandse
zaken) een belangrijke rol toebedeeld
gekregen bij de bestuurlijke besluit
vorming bij waterstaatkundige cala
miteiten. Het blijkt namelijk dat het
waterschap, als dienst die het meest
van de toestand op de hoogte is, vaak
belangrijke beslissingen heeft geno
men tijdens de wateroverlast in 1998.
Daarom moeten de waterschappen
ook formeel meer in de pap te brok
ken hebben in dergelijke situaties.
Ook zal er nader gekeken worden
naar de bevoegdheden van de regio
naal commandant en de burgemeester
voor wat betreft inzet van regionale
voertuigen bij incidenten in meerdere
gemeenten. De stuurgroep openbare
orde en veiligheid moet zich daar vol
gens de provincie over buigen. Vol
gens de provincie moet de regionaal
commandant een duidelijk mandaat
hiervoor hebben. Verder zal er nog
veel geoefend moeten worden op de
onderlinge communicatie tussen
hulpverleningsdiensten en overheden.
De herinrichting van het parkeerterrein aan de Bosstraat in Tholen
gaat door zoals gepland. De gemeente heeft naar aanleiding van de
hoorzitting geen reden gezien het plan aan te passen. Eigenlijk is er met
de opmerkingen van de bewoners niet veel gedaan.
Het parkeerterrein aan de Bosstraat
is toe aan een opknapbeurt. Het ligt
er wat verlopen bij. Er staan contai
ners, veel karretjes en vrachtwa
gens langdurig gestald zodat het
terrein een rommelige aanblik
heeft. Verder is er in deze omgeving
veel wateroverlast door een hoge
grondwaterstand. Omdat de Pauli-
nastraat (die van de Bosstraat naar
de Markt leidt) in het verkeerscir
culatieplan als eenrichtingsstraat
staat ingepland, moet er aan het
einde van de Bosstraat een keerlus
komen voor het verkeer dat straks
niet meer via de Paulinastraat weg
kan. Die keerlus wordt nu aange
legd rond het te reconstrueren par
keerterrein. Er komt dus een soort
'rondweg' om de parkeerstroken.
Daarmee gaan in totaal zestien par
keerplaatsen verloren. Volgens de
gemeente is dat niet erg omdat het
terrein nooit volledig gebruikt
wordt en omdat er in de nieuwe si
tuatie geen plaats meer zal zijn
voor aanhangwagens en de oud-pa
piercontainers van muziekvereni
ging Concordia en de zendings
commissie van de Gereformeerde
Gemeente. Voor de containers heb
ben b. en w. als voorlopige oplos
sing een plaats op het havenplateau
bij de havenontvangstinstallatie
(naast het kantoor van de haven
meester) in gedachten.
Het nieuwe parkeerterrein zal 44
plaatsen tellen die in het midden
van een ovaal zijn aangelegd met
daar rond de keerlus. Er komen
boompjes tussen te staan. Door de
ze opzet zal er ook geen plaats
meer zijn voor de kermis die twee
maal per jaar hier wordt gehouden.
De gemeente is nog op zoek naar
een andere geschikte plaats om de
kermis kwijt te kunnen. Als optie is
eveneens het havenplateau ge
noemd, maar ook het terrein bij
zwembad De Spetter aan de Zoek
weg. Aan beide plaatsen kleven
echter ook weer nadelen (niet in de
looproute of dicht bij het water).
Maar om ervoor te zorgen dat het
effectief te benutten aantal parkeer
plaatsen niet zal dalen door het ver
dwijnen van de zestien parkeer
plaatsen, zal de gemeente erop
moeten toezien dat er werkelijk
geen aanhangwagens en vrachtwa
gens (campers) meer worden weg
gezet. B. en w. constateren dat
zoiets maar op één manier te berei
ken valt, en dat is controle door de
politie. Daarom overlegt de ge
meente met de politie over een plan
om die controle op te zetten.
Een ander probleem dat de bewo
ners van de Bosstraat aankaartten
tijdens de hoorzitting over het plan,
is dat verkeersproblemen (onder
meer met vrachtverkeer) worden
veroorzaakt door parkeeroverlast
op de Wal en Kaaij. Daar staan au
to's op de weg geparkeerd die de
doorstroming van het verkeer (ze
ker als er tegenliggers komen) las
tig maken. Voor vrachtwagens is
dat helemaal een probleem. De be
woners van de Bosstraat drongen er
op de hoorzitting bij wethouder K.
Heijboer van openbare werken op
aan eerst iets aan die problematiek
te doen (door een parkeerverbod)
voordat de Bosstraat wordt aange
pakt. In het verkeerscirculatieplan
komt het er namelijk op neer dat de
hele route Wal, Kaaij, Bosstraat één
doodlopende weg wordt, vanwege
het feit dat op één smal straatje na
(Bebouwdendam - red.) alle straten
die op deze weg uitkomen, eenrich
tingsverkeer hebben. Maar b. en w.
zeggen dat deze problematiek van
de Wal en Kaaij apart en na de re
constructie van het parkeerterrein
aan de orde zullen komen.
Behalve de reconstructie van het plein
zelf, wordt er ook een nieuwtje voor
Tholen toegepast, namelijk een ge
scheiden rioolsysteem. Daarbij wordt
het afvalwater via het normale riool
naar de zuiveringsinstallatie vervoerd,
maar het regenwater gaat via het aan
te leggen infiltratieriool (dat tevens
moet zorgen voor een verlaging van
de grondwaterstand door een draine
rende werking) naar de Vest. Een be
woner merkte nog op dat het grond
water in de Bosstraat wel eens
vervuild kon zijn doordat er een riool
van de voormalige visfabriek heeft
gelopen. Maar b. en w. zeggen dat dit
riool bij een sanering van de fabriek
in 1984 al is weggehaald.
Er werd destijds ook gevraagd of de
gemeente de hoop stenen en licht
masten die op een hoop op het par
keerterrein lagen, niet beter kon op
bergen. Behalve het rommelige zicht,
zou het ook vandalismegevoelig zijn.
Het college van b. en w. meldt dat de
spullen achter een 'deugdelijke afzet-'
ting' zijn geplaatst. Die deugdelijke
afzetting bestaat een paar dranghek
ken die tegen het talud van de binnen
dijk van de voormalige oesterputten
zijn gezet, aan de oostkant van het
parkeerterrein. In dat cirkeltje zijn
vervolgens de stenen en de lichtmas
ten gelegd. Overigens betreft het de
oude lichtmasten uit de Molenvliets-
estraat waar nieuwe, luxe lantaarnpa
len zijn weggezet. Een verzoek van
de Bosstraatbewoners om niet met af
dankertjes afgescheept te worden,
maar ook aardige lichtmasten te krij
gen, wordt niet gehonoreerd door b.
en w. Dat zou namelijk 21.000 gul
den extra kosten en daarmee is in de
begroting geen rekening gehouden.
Bovendien zijn volgens wethouder
Heijboer de lichtmasten die uit de
Molenvlietsestraat zijn gekomen, nog
helemaal niet versleten. Delta Nuts
bedrijven zal bekijken welke lan
taarnpalen er de hele nacht kunnen
blijven branden om de sociale veilig
heid op het nieuwe parkeerterrein te
vergroten.
Met het verdwijnen van enkele par
keerplekken, vroegen bewoners van
de Bosstraat 56 tot en met 60 om ex
tra plaatsen voor hun woning. Maar
van deze drie woningen hebben er
twee een eigen garage en oprit. Bo
vendien liggen de woningen dichtbij
een uitloper van het parkeerterrein,
zodat b. en w. geen aanleiding zien
hier extra parkeerruimte te creëren.
Dit deel van het terrein wordt overi
gens niet in de reconstructie meege
nomen. Ook het verzoek van een be
woner om de hoek van het
parkeerterrein bij Cromvliet iets rui
mer te houden, in verband met een
uitrit, werd afgewezen omdat er bij
controle voldoende ruimte blijkt te
zijn in het nieuwe plan, aldus b. en w.
De totale reconstructie gaat twee ton
kosten. Het werk moet dit vooijaar
beginnen en zal (afhankelijk van het
weer) vier tot zes weken duren. De
onderdelen (opbreken, vervanging en
aanpassing riolering en herstrating)
zullen in fases worden uitgevoerd om
de omwonenden zo weinig mogelijk
overlast te bezorgen. De bewoners
krijgen een brief met informatie over
de aanvang van de werkzaamheden
en zij kunnen indien nodig de aanne
mer, uitvoerder of de gemeente-op
zichter aanspreken. Het voorstel van
b. en w. om het plan ongewijzigd door
te laten gaan, wordt op 22 februari in
de commissie gemeentelijke ontwik
keling besproken
Er moet meer groen komen op het
bedrijventerrein Noord in Tholen,
ook zou het gebied een kwaliteits
impuls nodig hebben en zelfs op de
duur plaats moeten maken voor wo
ningbouw. Maandagavond vlogen
in de commissie gemeentelijke ont
wikkeling de ideeën over tafel.
Het bestemmingsplan stamt uit
1971 en moest van de provincie
worden herzien. Gebeurde dat niet
dan zouden gedeputeerde staten ook
het bestemmingsplan stadskern niet
goedkeuren, want daar maakt
Noord deel van uit. Omdat er wei
nig wijzigingen plaatsvinden was
het een kwestie van de huidige situ
atie in kaart brengen en een zone
ring voor bedrijfswoningen opne
men.
Volgens M.A.J. van der Linde (Pv
dA) komt het terrein met de wo
ningbouw aan het Waterfront in de
stadskern te leggen. Vanuit dat oog
punt vindt hij het nodig dat er naar
de kwaliteit van het terrein gekeken
wordt. Het gebied heeft volgens de
PvdA een impuls nodig, maar de
fractie beseft dat er nu weinig eisen
gesteld kunnen worden aan de be
staande bedrijven. „Er moet meer
gebeuren dan wat er nu gebeurt. Het
wordt een kwestie van lange adem."
E. Frigge-Hogesteeger (VVD) wil-,
de niet zo lang wachten. Zij stelde
voor om meer groen op het bedrij
venterrein aan te brengen. J. van
den Donker (D66) sloot zich aan bij
de PvdA, maar vroeg zich af hoe het
met de scheepswerf van Van Dui-
vendijk is gesteld. Het bedrijf kent
een piek in het voorjaar.
A.L. Piet (RPF/GPV) was voor
drastischer maatregelen. „Na 25
jaar slopen voor woningbouw. De
gemeente moet panden aankopen."
Wethouder R. Ravensteijn (hij ver
ving W.C. van Kempen) vond het
verbeteren van de kwaliteit een goe
de zaak. „Het is nu een doorn in het
oog, maar de middelen zijn er niet
voor."
Volgens hoofd L.T. Steenpoorte ge
meentelijke ontwikkeling kan er in
de milieuvergunning voor de
scheepswerf rekening gehouden met
de drukke werkzaamheden. „We
zullen daar overleg over plegen."
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Advertentie I.M.
Twee Lori's van de blauwe bergen waarmee Zoetemeijer regelmatig tentoonstellingen bezoekt.
Molenaar M.A. Kodde voor de standerdmolen uit Sint-Annaland.