„Ik had mezelf voorgenomen om
nooit het onderwijs in te gaan"
Kleuters nemen kijkje in de keuken
van Schelde college Sint-Maartensdijk
Opening nieuw
ROC gebouw
in Tholen
Ouderen in de
schoolbanken
Directeur Moller
Steenbergen weg
Julianaschool sterkste groeier,
Calvijncollege zakt flink terug
Sarien Bout-Sakko neemt na 25 jaar afscheid als muziekjuf
WINTEROPRUIMING
Donderdag 20 januari 2000
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
9
Het is een energieke tante, die Sarien Bout-Sakko uit
Tholen. Energiek, wat chaotisch en totaal verkikkerd op
muziek. Maar na 25 jaar stopt ze toch met het lesgeven.
De 61-jarige muziekjuf wil nu wel eens wat meer tijd
voor zichzelf. Ze zwoer destijds in elk geval nooit het
onderwijs in te gaan, maar kwam daar uiteindelijk toch
in terecht.
Ik moest altijd
huilen bij de
Johannes Passion
Moeder en huisvrouw
„Thuis moet je alles opeten, maar hier hoeft dat niet,"
zegt juf Anja Punt als de soep wordt opgediend in het
restaurant van het Schelde college. De twintig kleuters
zitten aan de gedekte tafel met heus bestek: mes, vork en
lepel, servet en twee glazen. En ze worden bediend door
leerlingen uit de vierde klas verzorging. Net als in een
echt restaurant.
Nieuwe lessen
Veel animo
Vader Jacob
Bach met een keyboard
Rust en volle kracht
'Lekker zingen met
een paar van mijn
muziekvrienden
kwaliteitskleding nu zeer aantrekkelijk geprijsd
KORTINGEN TOT 60%
veel dameskleding en hoeden HALVE PRIJS
- Herenjacks HALVE PRIJS OF MINDER
- Katoenen broeken 89, - per stuk oj1 voor 150, -
- Colberts vanaf too, -
- Kostuums vanaf f 100, -
- Overhemden 1 HALEN 1 BETALEN
'n echte koopjesmaand, kom maar kijken!
Het huis aan de Kerkstraat is ruim
en wordt gedomineerd door een
overwegend klassiek interieur met
als belangrijk element een vleugel.
Dat niet alles klassiek is, tekent ook
een beetje het karakter van Sarien.
Niet verknocht aan heden of verle
den, maar overal wat van meene
mend. De schouw is nog getooid in
kerstsfeer met mos, dennetakken en
ander groen. „Ieder jaar laten we
dat doen door Jan Kettelerij. Het
blijft daar staan tot eind januari. En
het is zo leuk om te zien dat die ro
de takken die erin verwerkt zijn, op
den duur gewoon uit gaan lopen."
Wie Sarien Bout kent, weet dat het
een vrouw is waar het woord 'en
thousiasme' goed bij past. Niet zel
den klampt ze mensen aan met een
(muzikaal) idee dat dan uiteindelijk
uitgevoerd moet worden ook. Een
regelneef dus. „Maar dat zoek ik
niet allemaal zelf op hoor", veront
schuldigt ze zich. „Het overkomt
me altijd. Mijn hele leven lang ben
ik voor dingen gevraagd."
De Thoolse schildersdochter is ei
genlijk per ongeluk in het onderwijs
terechtgekomen. „Gaan studeren
was opzich geen probleem bij ons.
Ik had twee tantes die schooljuf
frouw waren. Maar ik vond lerares
sen altijd van die 'kerbiksen'. Dus
ik had mezelf voorgenomen om
nooit het onderwijs in te gaan. Mijn
nichtje was apothekersassistente en
ik moest toch ook een vak leren, dus
heb ik dat maar gekozen. Ik heb tot
aan mijn trouwen (ik was toen 24)
bij een apotheker in Bergen op
Zoom gewerkt. Toen moest je nog
pillen draaien en poeders invouwen.
En weet je, nog altijd als ik iets
kleins in moet pakken, heb ik de
neiging om dat te doen op de ma
nier waarop ik poeders invouwde.
Dat zit er blijkbaar nog steeds in."
Sarien trouwde met Huib Bout die
stuurman was op de grote vaart bij
wat nu Nedloyd is. Hij maakte veel
lange reizen en ook toen hij van
baan veranderde en scheepsappara
tuur ging verkopen (met name in
Oost-Europa) was hij vaak van huis.
„Daar heb ik eigenlijk wel geluk
mee gehad. Hij was best vaak weg
en dan was er in elk geval niemand
die mopperde als het eten niet op
tijd klaar was. Het heeft me in elk
geval de ruimte gegeven om mezelf
te ontplooien", vertelt de Thoolse.
„Maar toen we trouwden, was het
werk als apothekersassistent voor
bij. Mijn ouders woonden wel in
Tholen en dus was oppas best ge
makkelijk te vinden, maar ja, hoe
gaat dat. Ik was dus gewoon moeder
en huisvrouw."
De muziek zat al wel snel in Sariens
bloed. Ze ging als jong meisje naar
de muziekschool en kreeg daar als
één van de eersten algemene muzi
kale vorming. De Thoolse muziek
school begon namelijk pas later met
die amv-lessen. Verder kreeg ze
pianolessen en hoewel ze het wat
dat betreft op de middelbare school
wat liet sloffen, speelt ze toch be
hoorlijk haar deuntje mee. „Ik ging
daarvoor aanvankelijk samen met
Lijntje Cornelisse naar Bergen op
Zoom. Toen moest je nog met de
pont oversteken. Later kwam die le
rares ook in Tholen les geven", her
innert Sarien zich nog. In de Her
vormde Gemeente Immanuel in
Tholen was ze één van de leidsters
van de kindernevendienst. En daar
begon zich de muziek al met de
jeugd te mengen.
„Ik zat in die tijd ook in de Bergse
Oratoriumvereniging (tegenwoor
dig het Toonkunstkoor Bergen op
Zoom). Daar zat ik ook in het be
stuur en als zodanig zat ik weer in
het bestuur van de sectie muziek
van het genootschap van kunsten en
wetenschappen in West-Brabant",
vertelt de Thoolse. „Daar merkten
we dat er een gebrek was aan vak
leerkrachten op muziekscholen en
in het lager onderwijs. Ook in Tho
len was dat zo en zodoende heb ik
toen amv-lessen van Frank Kouse
maker (directeur van Ter Tolne -
red.) overgenomen. Maar daar had
ik helemaal geen opleiding voor. Ik
ben toen bijscholing gaan volgen
via het Gehrelsinstituut. Daarin ben
ik vrij ver doorgegaan en ik heb
mijn derdegraads acte behaald. Het
was voor mij prettig om (ik was
toen een eindje in de dertig) niet al
leen maar huisvrouw te zijn, maar
ook muziek te kunnen studeren."
De muziekcarrière van Sarien Bout
in het onderwijs begon gestalte te
krijgen. „Ik begon - via Harry Stal
pers - eerst amv-lessen te geven aan
de muziekschool in Tholen en later
ook in Bergen op Zoom waar Stal
pers directeur werd. Ze hebben me
op een gegeven moment gevraagd
om op de Oosterscheldeschool in
Scherpenisse muziekles te gaan ge
ven. Maar ik had geen onderwij-
zersacte. En er was toen een rege
ling waarin ik wel les mocht geven
aan het voortgezet onderwijs, maar
niet op de lagere school. Maar toen
bleek dat ik al zoveel uren in het on
derwijs had gewerkt, dat ik er dis-
De kinderen mogen in de keuken van het Scheldecollege in de potten en de pannen kijken, maar zijn nog zo klein dat ze opgetild moeten worden.
De kinderen uit groep 1 en 2 van de
openbare basisschool de Luijster in
Sint-Philipsland zijn te gast op de
school voor voortgezet onderwijs.
Ze hebben nog een hele weg te gaan
voordat ze naar een middelbare
school mogen, maar de eerste ken
nismaking smaakt naar meer. De
kleintjes genieten zichtbaar van het
menu: tomatensoep, kipfilet, gefri
tuurde aardappelschijijes met wor
telsla en vruchtensalade toe. Boven
dien mogen ze uit de grote
wijnglazen appelsap drinken.
Voor het Schelde college is het de
eerste keer dat er zulke jonge kinde
ren te gast zijn. Het bezoek trekt dan
ook de nodige aandacht. Als de
kleintjes bij aankomst de gang inlo
pen om naar de keuken te gaan, ko
men ze de leerlingen tegen die net
aan hun middagpauze beginnen. Ze
blijven staan om naar de kinderen te
kijken. „Ach wat lief," klinkt het uit
de groep die steeds groter wordt.
Adjunct-directrice M. Spaapen van
het Schelde college moet ingrijpen:
„Doorlopen jongens, anders krijgen
we een opstopping."
In de keuken komen de kinderen net
boven het fornuis uit, maar in de
pannen kijken, kunnen ze niet. De
leerkrachten en moeders die meege
komen zijn, tillen de kinderen boven
de dampende soeppan en de hete fri-
tuurbak. Ook mogen ze een kijkje
nemen bij de vaatwasmachine waar
in alle vieze borden zullen worden
schoongemaakt. Ze zijn er maar stil
van. De leerlingen die koken, braden
en het eten opdienen, genieten ook
van het jonge grut dat aanschuift in
restaurant Onder de Linden. „Het is
eens een keer wat anders," vat
Spaapen hun reactie samen. De
meisjes zijn druk in de weer om de
verwarmde borden naar binnen te
brengen en te vragen wat de kinde-
pensatie voor kon krijgen. Ik heb
ook nog wel eens ingevallen op 't
Rijks. Dat was wel heel leuk, want
op diezelfde school had ik van mijn
muziekleraar een onvoldoende ge
kregen en nu stond ik in zijn lokaal
voor de klas", vertelt Sarien Bout
gniffelend. Later kreeg Sarien ook
nog de De Casembrootschool in
Sint-Annaland onder haar hoede.
In haar werk als muziekjuf probeer
de Sarien de kinderen een plezierige
kennismaking met muziek te geven.
„Niet saai ritmes klappen of toon
ladders leren. Maar altijd verwerken
in een stuk muziek. Je moet er iets
mee doen", legt ze uit. De Thoolse
is dan ook heel wat tijd kwijt aan
haar werk. „Ik bewaar geen oude
schriftjes. Ieder jaar verzin ik nieu
we lessen. Ik zou dan ook niet meer
weten hoe ik het vorig jaar heb ge
daan." En met haar tijd meegaan, is
voor de 61-jarige ook geen pro
bleem. „Als kinderen met een band
je of cd bij me aankomen, wil ik
ren willen drinken.
Met het bezoek aan het Schelde col
lege rondden de kleuters een project
af over eten en alles wat daarbij
komt kijken: tafel dekken, tafelma
nieren, uit eten gaan. Punt: „Het was
een idee van een van de jufs om eens
een echt restaurant te bezoeken waar
we ook konden zien dat er maaltij
den worden klaargemaakt. We heb
ben toen naar het Schelde college
gebeld en gevraagd of dat kon. Na
tuurlijk tegen betaling. Afgesproken
is dat ze kinderporties zouden serve
ren. Voor één kind is een dieet be
steld." Bij het samenstellen van het
menu is ook gekeken naar de kleur,
legt Spaapen uit: een rode tomaten
soep, en een oranje wortelsalade bij
de gefrituurde aardappelschijfjes.
Met het aantal van twintig kinderen
en begeleiding was het hele restau
rant bezet. Hoewel het project over
eten in november al op de Luijster
werd behandeld, konden de kinde
ren niet eerder dan in de tweede
week van januari terecht in Onder
de Linden. De kleuters laten zich het
menu prima smaken. Na afloop
krijgt het Schelde college nog een
aandenken aan het bezoek: een door
daar soms best wel eens wat van
draaien, maar dan doe ik er ook al
tijd wat mee. En dit jaar hebben we
ook iets met Abba gedaan. Het is nu
een echte Abba-revival." Van klas
siek tot jazz en pop, alles passeert
dus de revue bij de muziekjuf.
Persoonlijk heeft ze natuurlijk wel
zo haar voorkeuren, al is haar
smaak behoorlijk breed. Het ontbre
ken van een puur klassieke scho
ling, heeft haar daarbij ongetwijfeld
geholpen. Het is voor haar dan ook
moeilijk om een favoriet muziek
stuk of een lievelingsmusicus aan te
wijzen. „Vroeger was ik helemaal
ondersteboven van de Johannes
Passion van Johann Sebastian Bach.
Ik moest ook altijd huilen als die
muziek hoorde. Als ik dan toch een
topcomponist moet noemen, dan
maar Bach. Al heeft hij ook gejat
van onder meer Vivaldi en stond hij
in de schaduw van Telemann", zegt
Sarien. „Jazz vind ik ook heel mooi.
George Gershwin en Lennard Bern
stein hebben fantastische dingen ge
maakt." Toch is het - hoe gek dat
ook klinkt - voor de muzieklerares
de kinderen gemaakte collage met
een bord, beker en bestek met daar
omheen gekleurde boterhammen.
Er is veel animo om op het Schelde
college te gaan eten. Verenigingen
en fietsclubjes maken er gebruik
van, maar ook groepjes ambtenaren
van de gemeente zijn er regelmatig
te vinden. Spaapen: „De maand de
cember zat vol. We hebben vaste
gasten. Die sturen we elke maand
een nieuw menu. Er is veel belang
stelling voor. Het is goed voor de
leerlingen om te oefenen." De afde
ling verzorging is grootste afdeling
van de school. Dit jaar zijn er 32
vierdejaars. Daarom zijn er ook
twee dagen in de week dat het res
taurant open is; op dinsdag en don
derdag. Bij het bezoek van de Luijs-
terkinderen zijn 18 leerlingen
verzorging in touw voor het vak
huishoudkunde. Vijf staan er in de
keuken, vier serveren in het restau
rant, de overige negen hebben
schoonmaakdienst en werken in de
linnenkamer.
Het menu bestaat altijd uit drie gan
gen. Vandaag (donderdag) wordt
een heldere tomatensoep als voorge
recht geserveerd. Het hoofdgerecht
bestaat uit gestoofde vis met room
saus, worteltjes en aardappelpuree.
Het toetje is koffievla.
heel moeilijk om muziek gewoon
mooi te vinden, zonder er meteen
allerlei feiten bij te halen. Ze kan
niet loskomen van de wat techni
sche kijk op muziek, de geschied
kundige aspecten ervan. „Dat is wel
zo denk ik. Een muziekstuk zomaar
mooi vinden, dat moet ik nu gaan
leren. Gewoonweg genieten. Voor
mij is muziek namelijk altijd een
manier om dingen te plaatsen. Met
geschiedenisfeiten heb ik nooit zo
veel gehad. 1600, slag bij Nieuw-
poort. Waarom werd die slag eigen
lijk gehouden? Ik denk dan: Da's de
periode van Monteverdi (Italiaans
componist - red.)."
Voor Sarien Bout is de muziekge
schiedenis heel belangrijk. „Ik denk
wel datje meer van muziek kunt ge
nieten als je er wat vanaf weet.
Waarom het geschreven werd, door
wie, voor wie en in welke tijd? Voor
mezelf zie ik de muziekgeschiede
nis als een doorlopende lijn. Van het
een komt het ander. De westerse
Het nieuwe onderkomen van het
Regionaal Onderwijs Centrum Zee
land (ROC) in Tholen wordt woens
dag 26 januari geopend. De onder
wijsinstelling voor volwassenen
heeft al in september haar intrek ge
nomen in het gebouw van de
Burcht, de voormalige school voor
speciaal voortgezet onderwijs aan
het Schuttershof in Tholen. Het
ROC was voorheen gehuisvest in de
Niet alleen voor jongeren is het een
drukke tijd voor het uitzoeken van
nieuwe studies. De Hogeschool Zee
land verzorgt dit voorjaar zeven cur
sussen voor de stichting Zeeuwse se
niorenacademie. Deze cursussen
worden gegeven in het gebouw van
de Hogeschool Zeeland aan de Edi-
sonweg 4 in Vlissingen. De cursus
sen zijn bedoeld voor 50-plussers en
er is geen speciale vooropleiding ver
eist. De aangeboden cursussen be
treffen: filosofie, klassieke motieven
in literatuur en kunst, geschiedenis
van de boekdrukkunst en boekweten
schappen, moderne theologie, surfen
op internet en de introductiecursus-
muziek is met de barok (met als
hoogtepunt Bach) eigenlijk uitont
wikkeld. Alles wat daarna gekomen
is, ging daarop voort en sprong in
op behoeften van de maatschappij
of op de omstandigheden van die
tijd. Een heel andere stroom ont
stond met de blues en jazz. Dat zijn
muzieksoorten afkomstig uit de
Afrikaanse cultuur. Heel anders dan
de westerse. En de invloed van de
jazz op de hedendaagse muziek is
overduidelijk. Dat zijn ook zaken
die ik de kinderen probeer uit te leg
gen. Dat Abba, house en noem maar
op nooit hadden bestaan zonder die
blues en jazz. Ik heb daar ook een
soort stamboom van gemaakt. Je
kunt niet alleen de blaadjes hebben.
De wortels liggen daaraan ten
grondslag."
De Thoolse schuwt het dan ook niet
om bijvoorbeeld werken van de niet
direct voor de hand liggende com
ponist Gustav Mahler te gebruiken
in de lessen. „Geen uur lang natuur
lijk, maar een minuut of tien. Een
deel van de symfonie Titaan is bij
voorbeeld 'Vader Jacob' in mineur.
voormalige mavo aan de Jan van
Bloisstraat. Aangezien dit gebouw
in slechte staat verkeert, wordt het
binnenkort afgebroken. Het ROC
heeft op Tholen een afdeling vol
wasseneducatie met o.a de lessen
Nederlands voor allochtonen en een
afdeling kunstzinnige vorming. De
ze lessen worden gegeven in het ge
bouw van het Calvijncollege. Op 3
februari begint de afdeling kunst
zinnige vorming met een nieuwe
cursus keramiek/boetseren. Op deze
dinsdagavonden wordt er met ver
schillende materialen gewerkt.
Meer informatie is verkrijgbaar bij
het ROC in Goes op telefoonnum
mer 0113-231170.
sen computergebruik en Word '97.
De lengte van de cursussen varieert
van vijf tot tien dagdelen. Voor infor
matie kan men bellen met de Hoge
school Zeeland tel. 0118-489151.
De vestiging Steenbergen van het
Mollerlyceum neemt vrijdag 4 fe
bruari afscheid van haar directeur
J.T.C. Aarsen. Aarsen begon in
1958 in het lager onderwijs en werd
na een functie in het Petrus Canisius
in 1993 directeur van de scholenge
meenschap Steenbergen en bleef
die functie ook houden toen de
school fuseerde met het Mollerly
ceum. Zijn plaats wordt ingenomen
door A.J.A.M. Verschuuren.
Dat vonden de kinderen heel leuk
om te horen." Hoewel die klacht re
gelmatig gehoord wordt, vindt Sa
rien niet dat kinderen tegenwoordig
minder muzikaal zijn dan vroeger.
„Nee, niet minder muzikaal. Alles
is wel vluchtiger. Alles moet snel en
de kinderen willen iets ook snel le
ren. Dat is jammer. Er zitten kinde
ren onrustig en gehaast in de klas.
Maar het is de kunst om ze een luis
terhouding aan te leren. En dat doe
je door het geheel interessant te ver
pakken."
Maar wanneer stopt de waardering
voor een bepaalde muzieksoort?
„Nou, ik ga een heel eind mee hoor.
Maar persoonlijk heb ik niets met
heavy metal of zo. Muziek die be
doeld is om te protesteren, gaat er
bij mijn niet zo in. En house is meer
techniek en drums dan muziek.
Maar ook daar heb ik wel eens wat
mee gedaan. Kijk, muziek moet je
net zo zien als Tholense Boys. Dat
is een aardig voetballende ploeg en
je vindt het best leuk als ze het goed
doet, maar je gaat er geen avondje
voor bij de televisie zitten. Plezier
hebben in de muziek en ook het sa
menbindende karakter zijn voor mij
belangrijk. Het moet natuurlijk wel
om aan te horen blijven." Ook qua
muziekinstrumenten is de scheiden
de juf niet conservatief. „Het zou
niet goed zijn om neer te kijken op
keyboards, elektrische gitaren en
andere moderne instrumenten.
Vroeger waren de componisten ook
dol op nieuwe zaken. Mozart was
bijvoorbeeld gek op klarinetten die
in die tijd net waren uitgevonden.
Bach heeft ook heel wat zitten
knoeien aan orgels om er een be
paald geluid uit te krijgen. Wat zou
hij niet gedaan hebben met een key
board of synthesizer?"
Wie zo gek is op muziek, zit er een
leven lang aan vast. Dat is ook bij
Sarien Bout zo. Maar waarom stopt
ze dan met het lesgeven aan de
scholen (al eerder stopte ze bij de
muziekschool doordat er leraren
met een conservatoriumopleiding
moesten komen)? „Het werd teveel.
Het is heel vermoeiend. Je bent
maar een paar uren op zo'n school.
Je hebt geen eigen lokaal en loopt
dus constant met vanalles te sjou
wen. Die drie dagen die ik op
school werk, zijn gewoon teveel. En
dus maak ik gebruik van de regeling
voor vervroegde uittreding", legt ze
uit. Het is wel een beetje typisch
voor Sarien dat ze zelfs haar eigen
afscheid nog regelt. Op 27 januari
wordt er een afscheidsfeestje voor
de De Casembrootschool georgani
seerd in de Wellevaete te Sint-An
naland. Op 3 februari gebeurt dat in
het Holland Huis te Scherpenisse
voor de Oosterscheldeschool. „Ik
wil geen plichtplegingen met lange
toespraken. Waar kun je mensen nu
meer een plezier mee doen dan een
muziekfeestje? En daarom heb ik
een kleine musical in elkaar gezet.
Het gaat over een land waar een mi
nister alle muziek heeft verboden.
Hij heeft een anti-muziekraket die
hij op musicerende mensen wil af
schieten", vertelt Sarien terwijl ze
al aan het zoeken is in een map met
liederen en ze ook een bandje laat
horen waarop al wat muziek staat,
gespeeld door het leerlingenorkest
van Concordia uit Tholen. Ze moest
er heel wat muziek voor transpone
ren en aanpassen. „Maar dat heb ik
in mijn opleiding wel geleerd. En ik
heb al voor de zotste ensembles din
gen geschreven. Want in een
schoolklas zitten leerlingen die alle
maal een ander instrument bespe
len. De één goed, de ander minder
en ook instrumenten die qua stem
ming anders zijn. Als je dan voor
zo'n groepje een muziekstuk uit
zoekt, vraagt dat nog al wat gepuz-
zel. Dat heeft me heel mijn leven les
gegeven."
Muziek is een taal, een communica
tiemiddel. Zo ziet Sarien Bout het
tenminste. Muziek- is er om van te
genieten, maar dat gaat bij de
Thoolse nog niet zomaar. „Ik denk
dat je nog meer kunt genieten van
muziek als je er iets vanaf weet.
Zomaar zonder erbij na te denken
genieten van een stuk, is voor mij
heel moeilijk. Dat ga ik nu maar
eens leren. Ik wil nu voor mezélf
wat meer met muziek gaan doen.
Gewoon, zonder het aan anderen te
leren. Met een paar van de vele mu-
ziekvrienden die ik in de loop der
jaren heb gekregen, lekker zingen
bijvoorbeeld. Maar wees niet onge
rust. Ik hou nog werk zat."
En dat is waar. Sarien Bout is bij
voorbeeld voorzitster van de Kunst
kring Tholen. Daarnaast is ze dili
gente van het gemengd koor van de
Rooms Katholieke Kerk in Tholen.
Voorheen was dit het dameskoor Pi
us X, maar enkele mannen wilden
ook graag zingen en sloten zich aan.
Daarnaast trekt de Thoolse ook al
lerlei zaken aan. „Ze vragen me al
tijd overal voor. En dan zeg ik wel
eens overmoedig 'ja, natuurlijk'.
Maar nu wil ik het toch echt wat
rustiger krijgen", zegt de scheiden
de muziekjuf die terugkijkt op een
leuke tijd. „En dan verdienen mijn
collega's, de leerkrachten van de
scholen, een compliment. Zonder
goede medewerking van hen, kun je
die muzieklessen niet goed geven.
Want als je zomaar een paar uurtjes
per week op school komt, weet je
niet wat er speelt. Daar heb je men
sen voor nodig die je daarop attent
maken. De sfeer is altijd heel goed
geweest en dat is belangrijk. Nee,
het zal eerst best even afkicken wor
den. Maar er blijft nog genoeg over
om volle kracht door te gaan."
De Thoolse basisscholen zijn samen 33 leerlingen gegroeid. Het gros daar
van - een toename van 25 - komt voor rekening van het bijzonder onder
wijs (de christelijke scholen en montessorischool). De meest opvallende
stijgers waren de Koningin Julianaschool uit Sint-Philipsland en openbare
basisschool Ter Tolne uit Tholen die met respectievelijk 14 en 10 kinderen
groeiden. Dat blijkt uit de oktobertelling die de gemeente jaarlijks houdt
De meeste Thoolse basisscholen met negen leerlingen toe tot 303.
zijn gegroeid. Meestal maar met een
paar leerlingen, maar enkele hebben
er meer dan vijf leerlingen bijgekre-
gen op het totaal. Van het openbaar
onderwijs is Ter Tolne (171 leerlin
gen) dus de grootste groeier. Dat is
opzich opvallend, want deze school
zat de laatste jaren in een negatieve
spiraal. Ook De Eevliet uit Poort
vliet had daar in iets mindere mate
last van. Maar die school bleef ge
lijk met 73 leerlingen. De Rieburch
uit Sint-Maartensdijk en De Luyster
uit Sint-Philipsland zakten beide
met zeven leerlingen tot een totaal
van respectievelijk 238 en 90. De
Oosterscheldeschool te Scherpenis
se telt 67 leerlingen (+2), De
Schalm uit Stavenisse 89 (+5), de
De Casembrootschool uit Sint-An
naland 209 (+2) en de Die Heene-
trechtschool 180 (+3). Het openbaar
basisonderwijs telt daarmee 1045
leerlingen in Tholen.
In het bijzonder onderwijs groeide
de Koningin Julianaschool uit Sint-
Philipsland met maar liefst 14 leer
lingen tot een totaal van 164. Ook de
Eben-Haëzerschool uit Tholen nam
Dalers waren CNS De Regenboog
uit Tholen (-4 tot 239) en De Ark (-4
tot. 41) en Sint-Anthoniusschool (-6
tot 69) uit Oud-Vossemeer. De Kraal
uit Tholen groeide naar 89 leerlin
gen (44). De School met de Bijbel te
Poortvliet telt 85 leerlingen (+2), de
Groen van Prinstererschool uit
Scherpenisse 148 (4-2), de Juliana
van Stolbergschool uit Sint-Maar
tensdijk 95 (4-2), de Rehobothschool
te Stavenisse 250 (4-5), de School
met de Bijbel uit Sint-Annaland 201
(-1) en Het Kompas te Anna Jacoba-
polder 40 (44). Daarmee is de Eben-
Haëzerschool de grootste Thoolse
basisschool, gevolgd door de Reho
bothschool, De Regenboog en de
Rieburch. In het bijzonder basison
derwijs zitten nu 1724 leerlingen.
Speciale school voor basisonderwijs
De Veste telt 30 leerlingen en dat is
een groei van 4 ten opzichte van de
vorige telling. In het voortgezet on
derwijs moet het Calvijncollege in
Tholen het met dertien leerlingen
minder doen (301). Het Scheldecol
lege te Sint-Maartensdijk telt mo
menteel 270 leerlingen.
Advertentie I.M.
Velen zullen Sarien Bouts pianoklanken hebben gehoord als ze haar huis aan de Kerkstraat in Tholen passeerden.
lW$5
dames- en herer^
Voorstraat 15, 4697 EH Sint-Annaland
Tel. (0166) 65 24 90, Fax (0166) 65 24 90
Woensdagmiddag gesloten