„Ik had mezelf voorgenomen om nooit het onderwijs in te gaan" Kleuters nemen kijkje in de keuken van Schelde college Sint-Maartensdijk Opening nieuw ROC gebouw in Tholen Ouderen in de schoolbanken Directeur Moller Steenbergen weg Julianaschool sterkste groeier, Calvijncollege zakt flink terug Sarien Bout-Sakko neemt na 25 jaar afscheid als muziekjuf WINTEROPRUIMING Donderdag 20 januari 2000 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 Het is een energieke tante, die Sarien Bout-Sakko uit Tholen. Energiek, wat chaotisch en totaal verkikkerd op muziek. Maar na 25 jaar stopt ze toch met het lesgeven. De 61-jarige muziekjuf wil nu wel eens wat meer tijd voor zichzelf. Ze zwoer destijds in elk geval nooit het onderwijs in te gaan, maar kwam daar uiteindelijk toch in terecht. Ik moest altijd huilen bij de Johannes Passion Moeder en huisvrouw „Thuis moet je alles opeten, maar hier hoeft dat niet," zegt juf Anja Punt als de soep wordt opgediend in het restaurant van het Schelde college. De twintig kleuters zitten aan de gedekte tafel met heus bestek: mes, vork en lepel, servet en twee glazen. En ze worden bediend door leerlingen uit de vierde klas verzorging. Net als in een echt restaurant. Nieuwe lessen Veel animo Vader Jacob Bach met een keyboard Rust en volle kracht 'Lekker zingen met een paar van mijn muziekvrienden kwaliteitskleding nu zeer aantrekkelijk geprijsd KORTINGEN TOT 60% veel dameskleding en hoeden HALVE PRIJS - Herenjacks HALVE PRIJS OF MINDER - Katoenen broeken 89, - per stuk oj1 voor 150, - - Colberts vanaf too, - - Kostuums vanaf f 100, - - Overhemden 1 HALEN 1 BETALEN 'n echte koopjesmaand, kom maar kijken! Het huis aan de Kerkstraat is ruim en wordt gedomineerd door een overwegend klassiek interieur met als belangrijk element een vleugel. Dat niet alles klassiek is, tekent ook een beetje het karakter van Sarien. Niet verknocht aan heden of verle den, maar overal wat van meene mend. De schouw is nog getooid in kerstsfeer met mos, dennetakken en ander groen. „Ieder jaar laten we dat doen door Jan Kettelerij. Het blijft daar staan tot eind januari. En het is zo leuk om te zien dat die ro de takken die erin verwerkt zijn, op den duur gewoon uit gaan lopen." Wie Sarien Bout kent, weet dat het een vrouw is waar het woord 'en thousiasme' goed bij past. Niet zel den klampt ze mensen aan met een (muzikaal) idee dat dan uiteindelijk uitgevoerd moet worden ook. Een regelneef dus. „Maar dat zoek ik niet allemaal zelf op hoor", veront schuldigt ze zich. „Het overkomt me altijd. Mijn hele leven lang ben ik voor dingen gevraagd." De Thoolse schildersdochter is ei genlijk per ongeluk in het onderwijs terechtgekomen. „Gaan studeren was opzich geen probleem bij ons. Ik had twee tantes die schooljuf frouw waren. Maar ik vond lerares sen altijd van die 'kerbiksen'. Dus ik had mezelf voorgenomen om nooit het onderwijs in te gaan. Mijn nichtje was apothekersassistente en ik moest toch ook een vak leren, dus heb ik dat maar gekozen. Ik heb tot aan mijn trouwen (ik was toen 24) bij een apotheker in Bergen op Zoom gewerkt. Toen moest je nog pillen draaien en poeders invouwen. En weet je, nog altijd als ik iets kleins in moet pakken, heb ik de neiging om dat te doen op de ma nier waarop ik poeders invouwde. Dat zit er blijkbaar nog steeds in." Sarien trouwde met Huib Bout die stuurman was op de grote vaart bij wat nu Nedloyd is. Hij maakte veel lange reizen en ook toen hij van baan veranderde en scheepsappara tuur ging verkopen (met name in Oost-Europa) was hij vaak van huis. „Daar heb ik eigenlijk wel geluk mee gehad. Hij was best vaak weg en dan was er in elk geval niemand die mopperde als het eten niet op tijd klaar was. Het heeft me in elk geval de ruimte gegeven om mezelf te ontplooien", vertelt de Thoolse. „Maar toen we trouwden, was het werk als apothekersassistent voor bij. Mijn ouders woonden wel in Tholen en dus was oppas best ge makkelijk te vinden, maar ja, hoe gaat dat. Ik was dus gewoon moeder en huisvrouw." De muziek zat al wel snel in Sariens bloed. Ze ging als jong meisje naar de muziekschool en kreeg daar als één van de eersten algemene muzi kale vorming. De Thoolse muziek school begon namelijk pas later met die amv-lessen. Verder kreeg ze pianolessen en hoewel ze het wat dat betreft op de middelbare school wat liet sloffen, speelt ze toch be hoorlijk haar deuntje mee. „Ik ging daarvoor aanvankelijk samen met Lijntje Cornelisse naar Bergen op Zoom. Toen moest je nog met de pont oversteken. Later kwam die le rares ook in Tholen les geven", her innert Sarien zich nog. In de Her vormde Gemeente Immanuel in Tholen was ze één van de leidsters van de kindernevendienst. En daar begon zich de muziek al met de jeugd te mengen. „Ik zat in die tijd ook in de Bergse Oratoriumvereniging (tegenwoor dig het Toonkunstkoor Bergen op Zoom). Daar zat ik ook in het be stuur en als zodanig zat ik weer in het bestuur van de sectie muziek van het genootschap van kunsten en wetenschappen in West-Brabant", vertelt de Thoolse. „Daar merkten we dat er een gebrek was aan vak leerkrachten op muziekscholen en in het lager onderwijs. Ook in Tho len was dat zo en zodoende heb ik toen amv-lessen van Frank Kouse maker (directeur van Ter Tolne - red.) overgenomen. Maar daar had ik helemaal geen opleiding voor. Ik ben toen bijscholing gaan volgen via het Gehrelsinstituut. Daarin ben ik vrij ver doorgegaan en ik heb mijn derdegraads acte behaald. Het was voor mij prettig om (ik was toen een eindje in de dertig) niet al leen maar huisvrouw te zijn, maar ook muziek te kunnen studeren." De muziekcarrière van Sarien Bout in het onderwijs begon gestalte te krijgen. „Ik begon - via Harry Stal pers - eerst amv-lessen te geven aan de muziekschool in Tholen en later ook in Bergen op Zoom waar Stal pers directeur werd. Ze hebben me op een gegeven moment gevraagd om op de Oosterscheldeschool in Scherpenisse muziekles te gaan ge ven. Maar ik had geen onderwij- zersacte. En er was toen een rege ling waarin ik wel les mocht geven aan het voortgezet onderwijs, maar niet op de lagere school. Maar toen bleek dat ik al zoveel uren in het on derwijs had gewerkt, dat ik er dis- De kinderen mogen in de keuken van het Scheldecollege in de potten en de pannen kijken, maar zijn nog zo klein dat ze opgetild moeten worden. De kinderen uit groep 1 en 2 van de openbare basisschool de Luijster in Sint-Philipsland zijn te gast op de school voor voortgezet onderwijs. Ze hebben nog een hele weg te gaan voordat ze naar een middelbare school mogen, maar de eerste ken nismaking smaakt naar meer. De kleintjes genieten zichtbaar van het menu: tomatensoep, kipfilet, gefri tuurde aardappelschijijes met wor telsla en vruchtensalade toe. Boven dien mogen ze uit de grote wijnglazen appelsap drinken. Voor het Schelde college is het de eerste keer dat er zulke jonge kinde ren te gast zijn. Het bezoek trekt dan ook de nodige aandacht. Als de kleintjes bij aankomst de gang inlo pen om naar de keuken te gaan, ko men ze de leerlingen tegen die net aan hun middagpauze beginnen. Ze blijven staan om naar de kinderen te kijken. „Ach wat lief," klinkt het uit de groep die steeds groter wordt. Adjunct-directrice M. Spaapen van het Schelde college moet ingrijpen: „Doorlopen jongens, anders krijgen we een opstopping." In de keuken komen de kinderen net boven het fornuis uit, maar in de pannen kijken, kunnen ze niet. De leerkrachten en moeders die meege komen zijn, tillen de kinderen boven de dampende soeppan en de hete fri- tuurbak. Ook mogen ze een kijkje nemen bij de vaatwasmachine waar in alle vieze borden zullen worden schoongemaakt. Ze zijn er maar stil van. De leerlingen die koken, braden en het eten opdienen, genieten ook van het jonge grut dat aanschuift in restaurant Onder de Linden. „Het is eens een keer wat anders," vat Spaapen hun reactie samen. De meisjes zijn druk in de weer om de verwarmde borden naar binnen te brengen en te vragen wat de kinde- pensatie voor kon krijgen. Ik heb ook nog wel eens ingevallen op 't Rijks. Dat was wel heel leuk, want op diezelfde school had ik van mijn muziekleraar een onvoldoende ge kregen en nu stond ik in zijn lokaal voor de klas", vertelt Sarien Bout gniffelend. Later kreeg Sarien ook nog de De Casembrootschool in Sint-Annaland onder haar hoede. In haar werk als muziekjuf probeer de Sarien de kinderen een plezierige kennismaking met muziek te geven. „Niet saai ritmes klappen of toon ladders leren. Maar altijd verwerken in een stuk muziek. Je moet er iets mee doen", legt ze uit. De Thoolse is dan ook heel wat tijd kwijt aan haar werk. „Ik bewaar geen oude schriftjes. Ieder jaar verzin ik nieu we lessen. Ik zou dan ook niet meer weten hoe ik het vorig jaar heb ge daan." En met haar tijd meegaan, is voor de 61-jarige ook geen pro bleem. „Als kinderen met een band je of cd bij me aankomen, wil ik ren willen drinken. Met het bezoek aan het Schelde col lege rondden de kleuters een project af over eten en alles wat daarbij komt kijken: tafel dekken, tafelma nieren, uit eten gaan. Punt: „Het was een idee van een van de jufs om eens een echt restaurant te bezoeken waar we ook konden zien dat er maaltij den worden klaargemaakt. We heb ben toen naar het Schelde college gebeld en gevraagd of dat kon. Na tuurlijk tegen betaling. Afgesproken is dat ze kinderporties zouden serve ren. Voor één kind is een dieet be steld." Bij het samenstellen van het menu is ook gekeken naar de kleur, legt Spaapen uit: een rode tomaten soep, en een oranje wortelsalade bij de gefrituurde aardappelschijfjes. Met het aantal van twintig kinderen en begeleiding was het hele restau rant bezet. Hoewel het project over eten in november al op de Luijster werd behandeld, konden de kinde ren niet eerder dan in de tweede week van januari terecht in Onder de Linden. De kleuters laten zich het menu prima smaken. Na afloop krijgt het Schelde college nog een aandenken aan het bezoek: een door daar soms best wel eens wat van draaien, maar dan doe ik er ook al tijd wat mee. En dit jaar hebben we ook iets met Abba gedaan. Het is nu een echte Abba-revival." Van klas siek tot jazz en pop, alles passeert dus de revue bij de muziekjuf. Persoonlijk heeft ze natuurlijk wel zo haar voorkeuren, al is haar smaak behoorlijk breed. Het ontbre ken van een puur klassieke scho ling, heeft haar daarbij ongetwijfeld geholpen. Het is voor haar dan ook moeilijk om een favoriet muziek stuk of een lievelingsmusicus aan te wijzen. „Vroeger was ik helemaal ondersteboven van de Johannes Passion van Johann Sebastian Bach. Ik moest ook altijd huilen als die muziek hoorde. Als ik dan toch een topcomponist moet noemen, dan maar Bach. Al heeft hij ook gejat van onder meer Vivaldi en stond hij in de schaduw van Telemann", zegt Sarien. „Jazz vind ik ook heel mooi. George Gershwin en Lennard Bern stein hebben fantastische dingen ge maakt." Toch is het - hoe gek dat ook klinkt - voor de muzieklerares de kinderen gemaakte collage met een bord, beker en bestek met daar omheen gekleurde boterhammen. Er is veel animo om op het Schelde college te gaan eten. Verenigingen en fietsclubjes maken er gebruik van, maar ook groepjes ambtenaren van de gemeente zijn er regelmatig te vinden. Spaapen: „De maand de cember zat vol. We hebben vaste gasten. Die sturen we elke maand een nieuw menu. Er is veel belang stelling voor. Het is goed voor de leerlingen om te oefenen." De afde ling verzorging is grootste afdeling van de school. Dit jaar zijn er 32 vierdejaars. Daarom zijn er ook twee dagen in de week dat het res taurant open is; op dinsdag en don derdag. Bij het bezoek van de Luijs- terkinderen zijn 18 leerlingen verzorging in touw voor het vak huishoudkunde. Vijf staan er in de keuken, vier serveren in het restau rant, de overige negen hebben schoonmaakdienst en werken in de linnenkamer. Het menu bestaat altijd uit drie gan gen. Vandaag (donderdag) wordt een heldere tomatensoep als voorge recht geserveerd. Het hoofdgerecht bestaat uit gestoofde vis met room saus, worteltjes en aardappelpuree. Het toetje is koffievla. heel moeilijk om muziek gewoon mooi te vinden, zonder er meteen allerlei feiten bij te halen. Ze kan niet loskomen van de wat techni sche kijk op muziek, de geschied kundige aspecten ervan. „Dat is wel zo denk ik. Een muziekstuk zomaar mooi vinden, dat moet ik nu gaan leren. Gewoonweg genieten. Voor mij is muziek namelijk altijd een manier om dingen te plaatsen. Met geschiedenisfeiten heb ik nooit zo veel gehad. 1600, slag bij Nieuw- poort. Waarom werd die slag eigen lijk gehouden? Ik denk dan: Da's de periode van Monteverdi (Italiaans componist - red.)." Voor Sarien Bout is de muziekge schiedenis heel belangrijk. „Ik denk wel datje meer van muziek kunt ge nieten als je er wat vanaf weet. Waarom het geschreven werd, door wie, voor wie en in welke tijd? Voor mezelf zie ik de muziekgeschiede nis als een doorlopende lijn. Van het een komt het ander. De westerse Het nieuwe onderkomen van het Regionaal Onderwijs Centrum Zee land (ROC) in Tholen wordt woens dag 26 januari geopend. De onder wijsinstelling voor volwassenen heeft al in september haar intrek ge nomen in het gebouw van de Burcht, de voormalige school voor speciaal voortgezet onderwijs aan het Schuttershof in Tholen. Het ROC was voorheen gehuisvest in de Niet alleen voor jongeren is het een drukke tijd voor het uitzoeken van nieuwe studies. De Hogeschool Zee land verzorgt dit voorjaar zeven cur sussen voor de stichting Zeeuwse se niorenacademie. Deze cursussen worden gegeven in het gebouw van de Hogeschool Zeeland aan de Edi- sonweg 4 in Vlissingen. De cursus sen zijn bedoeld voor 50-plussers en er is geen speciale vooropleiding ver eist. De aangeboden cursussen be treffen: filosofie, klassieke motieven in literatuur en kunst, geschiedenis van de boekdrukkunst en boekweten schappen, moderne theologie, surfen op internet en de introductiecursus- muziek is met de barok (met als hoogtepunt Bach) eigenlijk uitont wikkeld. Alles wat daarna gekomen is, ging daarop voort en sprong in op behoeften van de maatschappij of op de omstandigheden van die tijd. Een heel andere stroom ont stond met de blues en jazz. Dat zijn muzieksoorten afkomstig uit de Afrikaanse cultuur. Heel anders dan de westerse. En de invloed van de jazz op de hedendaagse muziek is overduidelijk. Dat zijn ook zaken die ik de kinderen probeer uit te leg gen. Dat Abba, house en noem maar op nooit hadden bestaan zonder die blues en jazz. Ik heb daar ook een soort stamboom van gemaakt. Je kunt niet alleen de blaadjes hebben. De wortels liggen daaraan ten grondslag." De Thoolse schuwt het dan ook niet om bijvoorbeeld werken van de niet direct voor de hand liggende com ponist Gustav Mahler te gebruiken in de lessen. „Geen uur lang natuur lijk, maar een minuut of tien. Een deel van de symfonie Titaan is bij voorbeeld 'Vader Jacob' in mineur. voormalige mavo aan de Jan van Bloisstraat. Aangezien dit gebouw in slechte staat verkeert, wordt het binnenkort afgebroken. Het ROC heeft op Tholen een afdeling vol wasseneducatie met o.a de lessen Nederlands voor allochtonen en een afdeling kunstzinnige vorming. De ze lessen worden gegeven in het ge bouw van het Calvijncollege. Op 3 februari begint de afdeling kunst zinnige vorming met een nieuwe cursus keramiek/boetseren. Op deze dinsdagavonden wordt er met ver schillende materialen gewerkt. Meer informatie is verkrijgbaar bij het ROC in Goes op telefoonnum mer 0113-231170. sen computergebruik en Word '97. De lengte van de cursussen varieert van vijf tot tien dagdelen. Voor infor matie kan men bellen met de Hoge school Zeeland tel. 0118-489151. De vestiging Steenbergen van het Mollerlyceum neemt vrijdag 4 fe bruari afscheid van haar directeur J.T.C. Aarsen. Aarsen begon in 1958 in het lager onderwijs en werd na een functie in het Petrus Canisius in 1993 directeur van de scholenge meenschap Steenbergen en bleef die functie ook houden toen de school fuseerde met het Mollerly ceum. Zijn plaats wordt ingenomen door A.J.A.M. Verschuuren. Dat vonden de kinderen heel leuk om te horen." Hoewel die klacht re gelmatig gehoord wordt, vindt Sa rien niet dat kinderen tegenwoordig minder muzikaal zijn dan vroeger. „Nee, niet minder muzikaal. Alles is wel vluchtiger. Alles moet snel en de kinderen willen iets ook snel le ren. Dat is jammer. Er zitten kinde ren onrustig en gehaast in de klas. Maar het is de kunst om ze een luis terhouding aan te leren. En dat doe je door het geheel interessant te ver pakken." Maar wanneer stopt de waardering voor een bepaalde muzieksoort? „Nou, ik ga een heel eind mee hoor. Maar persoonlijk heb ik niets met heavy metal of zo. Muziek die be doeld is om te protesteren, gaat er bij mijn niet zo in. En house is meer techniek en drums dan muziek. Maar ook daar heb ik wel eens wat mee gedaan. Kijk, muziek moet je net zo zien als Tholense Boys. Dat is een aardig voetballende ploeg en je vindt het best leuk als ze het goed doet, maar je gaat er geen avondje voor bij de televisie zitten. Plezier hebben in de muziek en ook het sa menbindende karakter zijn voor mij belangrijk. Het moet natuurlijk wel om aan te horen blijven." Ook qua muziekinstrumenten is de scheiden de juf niet conservatief. „Het zou niet goed zijn om neer te kijken op keyboards, elektrische gitaren en andere moderne instrumenten. Vroeger waren de componisten ook dol op nieuwe zaken. Mozart was bijvoorbeeld gek op klarinetten die in die tijd net waren uitgevonden. Bach heeft ook heel wat zitten knoeien aan orgels om er een be paald geluid uit te krijgen. Wat zou hij niet gedaan hebben met een key board of synthesizer?" Wie zo gek is op muziek, zit er een leven lang aan vast. Dat is ook bij Sarien Bout zo. Maar waarom stopt ze dan met het lesgeven aan de scholen (al eerder stopte ze bij de muziekschool doordat er leraren met een conservatoriumopleiding moesten komen)? „Het werd teveel. Het is heel vermoeiend. Je bent maar een paar uren op zo'n school. Je hebt geen eigen lokaal en loopt dus constant met vanalles te sjou wen. Die drie dagen die ik op school werk, zijn gewoon teveel. En dus maak ik gebruik van de regeling voor vervroegde uittreding", legt ze uit. Het is wel een beetje typisch voor Sarien dat ze zelfs haar eigen afscheid nog regelt. Op 27 januari wordt er een afscheidsfeestje voor de De Casembrootschool georgani seerd in de Wellevaete te Sint-An naland. Op 3 februari gebeurt dat in het Holland Huis te Scherpenisse voor de Oosterscheldeschool. „Ik wil geen plichtplegingen met lange toespraken. Waar kun je mensen nu meer een plezier mee doen dan een muziekfeestje? En daarom heb ik een kleine musical in elkaar gezet. Het gaat over een land waar een mi nister alle muziek heeft verboden. Hij heeft een anti-muziekraket die hij op musicerende mensen wil af schieten", vertelt Sarien terwijl ze al aan het zoeken is in een map met liederen en ze ook een bandje laat horen waarop al wat muziek staat, gespeeld door het leerlingenorkest van Concordia uit Tholen. Ze moest er heel wat muziek voor transpone ren en aanpassen. „Maar dat heb ik in mijn opleiding wel geleerd. En ik heb al voor de zotste ensembles din gen geschreven. Want in een schoolklas zitten leerlingen die alle maal een ander instrument bespe len. De één goed, de ander minder en ook instrumenten die qua stem ming anders zijn. Als je dan voor zo'n groepje een muziekstuk uit zoekt, vraagt dat nog al wat gepuz- zel. Dat heeft me heel mijn leven les gegeven." Muziek is een taal, een communica tiemiddel. Zo ziet Sarien Bout het tenminste. Muziek- is er om van te genieten, maar dat gaat bij de Thoolse nog niet zomaar. „Ik denk dat je nog meer kunt genieten van muziek als je er iets vanaf weet. Zomaar zonder erbij na te denken genieten van een stuk, is voor mij heel moeilijk. Dat ga ik nu maar eens leren. Ik wil nu voor mezélf wat meer met muziek gaan doen. Gewoon, zonder het aan anderen te leren. Met een paar van de vele mu- ziekvrienden die ik in de loop der jaren heb gekregen, lekker zingen bijvoorbeeld. Maar wees niet onge rust. Ik hou nog werk zat." En dat is waar. Sarien Bout is bij voorbeeld voorzitster van de Kunst kring Tholen. Daarnaast is ze dili gente van het gemengd koor van de Rooms Katholieke Kerk in Tholen. Voorheen was dit het dameskoor Pi us X, maar enkele mannen wilden ook graag zingen en sloten zich aan. Daarnaast trekt de Thoolse ook al lerlei zaken aan. „Ze vragen me al tijd overal voor. En dan zeg ik wel eens overmoedig 'ja, natuurlijk'. Maar nu wil ik het toch echt wat rustiger krijgen", zegt de scheiden de muziekjuf die terugkijkt op een leuke tijd. „En dan verdienen mijn collega's, de leerkrachten van de scholen, een compliment. Zonder goede medewerking van hen, kun je die muzieklessen niet goed geven. Want als je zomaar een paar uurtjes per week op school komt, weet je niet wat er speelt. Daar heb je men sen voor nodig die je daarop attent maken. De sfeer is altijd heel goed geweest en dat is belangrijk. Nee, het zal eerst best even afkicken wor den. Maar er blijft nog genoeg over om volle kracht door te gaan." De Thoolse basisscholen zijn samen 33 leerlingen gegroeid. Het gros daar van - een toename van 25 - komt voor rekening van het bijzonder onder wijs (de christelijke scholen en montessorischool). De meest opvallende stijgers waren de Koningin Julianaschool uit Sint-Philipsland en openbare basisschool Ter Tolne uit Tholen die met respectievelijk 14 en 10 kinderen groeiden. Dat blijkt uit de oktobertelling die de gemeente jaarlijks houdt De meeste Thoolse basisscholen met negen leerlingen toe tot 303. zijn gegroeid. Meestal maar met een paar leerlingen, maar enkele hebben er meer dan vijf leerlingen bijgekre- gen op het totaal. Van het openbaar onderwijs is Ter Tolne (171 leerlin gen) dus de grootste groeier. Dat is opzich opvallend, want deze school zat de laatste jaren in een negatieve spiraal. Ook De Eevliet uit Poort vliet had daar in iets mindere mate last van. Maar die school bleef ge lijk met 73 leerlingen. De Rieburch uit Sint-Maartensdijk en De Luyster uit Sint-Philipsland zakten beide met zeven leerlingen tot een totaal van respectievelijk 238 en 90. De Oosterscheldeschool te Scherpenis se telt 67 leerlingen (+2), De Schalm uit Stavenisse 89 (+5), de De Casembrootschool uit Sint-An naland 209 (+2) en de Die Heene- trechtschool 180 (+3). Het openbaar basisonderwijs telt daarmee 1045 leerlingen in Tholen. In het bijzonder onderwijs groeide de Koningin Julianaschool uit Sint- Philipsland met maar liefst 14 leer lingen tot een totaal van 164. Ook de Eben-Haëzerschool uit Tholen nam Dalers waren CNS De Regenboog uit Tholen (-4 tot 239) en De Ark (-4 tot. 41) en Sint-Anthoniusschool (-6 tot 69) uit Oud-Vossemeer. De Kraal uit Tholen groeide naar 89 leerlin gen (44). De School met de Bijbel te Poortvliet telt 85 leerlingen (+2), de Groen van Prinstererschool uit Scherpenisse 148 (4-2), de Juliana van Stolbergschool uit Sint-Maar tensdijk 95 (4-2), de Rehobothschool te Stavenisse 250 (4-5), de School met de Bijbel uit Sint-Annaland 201 (-1) en Het Kompas te Anna Jacoba- polder 40 (44). Daarmee is de Eben- Haëzerschool de grootste Thoolse basisschool, gevolgd door de Reho bothschool, De Regenboog en de Rieburch. In het bijzonder basison derwijs zitten nu 1724 leerlingen. Speciale school voor basisonderwijs De Veste telt 30 leerlingen en dat is een groei van 4 ten opzichte van de vorige telling. In het voortgezet on derwijs moet het Calvijncollege in Tholen het met dertien leerlingen minder doen (301). Het Scheldecol lege te Sint-Maartensdijk telt mo menteel 270 leerlingen. Advertentie I.M. Velen zullen Sarien Bouts pianoklanken hebben gehoord als ze haar huis aan de Kerkstraat in Tholen passeerden. lW$5 dames- en herer^ Voorstraat 15, 4697 EH Sint-Annaland Tel. (0166) 65 24 90, Fax (0166) 65 24 90 Woensdagmiddag gesloten

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2000 | | pagina 9