'Respecteer groene ruimte in
centrum van Oud-Vossemeer'
Regenwater Tholen
niet meer in riolering
Sportvisser bij Stavenisse overvaren
IJsclub mikt op subsidie
en akoestisch onderzoek
AL 55 JAAR
DÉ
THOOLSE
COURANT
Inleveren slag
en steekwapens
bij politiebureau
Provincie wil
verpleeghuizen
sneller bouwen
Zonne-energie
doet intrede in
bouw Tholen
Calvijncollege
wil onderhoud
in eigen beheer
Zorgen over tuinen bij bewoners C. Frankenstraat en Hofstraat
Donderdag 16 december 1999
56e jaargang no. 5
Tholen ontbeert nog
ouderenadviseurs
Er staan nog spruiten, kool en prei in de volkstuintjes
achter de Cornelis Frankenstraat in Oud-Vossemeer,
maar of er in de toekomst nog groente gekweekt kan
worden, is nog maar de vraag. De gemeente gaat kijken
of er garages gebouwd kunnen worden. Wethouder K.A.
Heijboer van openbare werken zegde maandagavond in
de commissie gemeentelijke ontwikkeling toe dat er vol
gend jaar in ieder geval nog groente verbouwd mag wor
den.
Kou uit de lucht
Waterschap en gemeente besparen 7 miljoen
Het waterschap Zeeuwse Eilanden sluit in februari een
akkoord met de gemeente over de optimalisatie van het
afvalwatersysteem van de rioolwaterzuiveringsinstallatie
in Tholen-stad. Door het regenwater niet meer in de rio
lering te laten lopen, maar via aparte constructies recht
streeks naar het oppervlaktewater te leiden, is het huidi
ge rioleringsstelsel toereikend en wordt zeven miljoen
gulden aan kosten bespaard. De gemeente brengt het
nieuwe systeem voor het eerst in de praktijk bij de recon
structie van de Bosstraat in Tholen.
Stadszicht/V roonstede
Capaciteit 20% hoger
Deze week
Minder grondwater
De ijsclub Sint-Annaland
laat adviesbureau Braven-
boer en Scheers een akoe
stisch onderzoek uitvoeren
in verband met de aanleg
van een skeelerbaan op de
huidige ijsbaan aan de
Hoenderweg/Annewas. De
kosten van 5800 gulden,
exclusief btw, worden voor
de helft betaald door de
ijsclub. De andere vijftig
procent hoopt men van het
platform leefbaar platte
land Tholen te ontvangen.
Half miljoen
Voor skeelerbaan in Sint-Annaland
Jongerensoos
Schadevergoeding
1
Veel onderhoud
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar,
per post 69,25 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De politie is landelijk een actie be
gonnen om (illegale) slag- en steek
wapens uit de roulatie te krijgen.
Ook de Zeeuwse politie doet mee
aan deze actie. Onder het motto
'Heb 't lef. Wapens weg' kunnen tot
en met 24 december straffeloos en
anoniem slag- en steekwapens wor
den ingeleverd bij de politiebu
reaus. Op het bureau aan de Simon
Lindhoutstraat in Tholen kan dat op
maandag tot en met vrijdag van ne
gen tot een uur 's morgens.
De realisatie van verpleeghuisaf
delingen bij De Schutse en Ten
Anker zou niet afhankelijk moeten
zijn van lopende procedures rond
het beschikbaar stellen van geld
door de staatssecretaris. Dat heb
ben gedeputeerde staten de be
windsvrouwe laten weten. In Sint-
Annaland moeten twintig plaatsen
komen en in Tholen acht. Daarmee
wordt een planmatig tekort in de
regio opgevuld. Maar in de bouw-
prioriteitenlijst zijn slechts drie
plaatsen beschikbaar, die voorals
nog 'zwevend' worden ingevuld
vanaf volgend jaar. De procedure
rond de landelijke inzet van volu
memiddelen vanaf 2001 voorziet
pas volgend jaar een uitspraak over
het beschikbaar stellen van de reste
rende zeventien plaatsen. En dat
duurt de provincie te lang. Omdat
het een klein project is en de wense
lijkheid ervan duidelijk is gemaakt,
zou Middelburg graag zien dat de
staatssecretaris realisatie van beide
verpleegafdelingen los te koppelen
van genoemde procedure.
Duurzaam bouwen is een motto dat
steeds vaker te horen valt. Milieu
vriendelijke (of in elk geval minder
schadelijke) grondstoffen worden
gebruikt en woningen worden zo
gebouwd dat ze maximaal isoleren.
Ook in Tholen blijft die ontwikke
ling niet onopgemerkt. Voor het
eerst is er bij een nieuwbouwproject
in de tweede fase van het plan Mo
lenhoek te Tholen bij de bouw
structureel gebruik gemaakt van
zonne-energie. De gemeente had dit
met de aannemer, Hans Wegge-
mans, besproken. Zonnecollectoren
op het garagedak.
Zie verder pagina 13.
Het Calvijncollege heeft voor de
vestiging Krabbendijke het onder
houd in eigen beheer gekregen van
de gemeente Reimerswaal. De ge
meente maakt gebruik van de mo
gelijkheid door te decentraliseren.
De school krijgt de zak met geld en
moet daar zelf (met verantwoording
richting gemeente) het onderhoud
van betalen. Het Calvijncollege
Tholen wil volgens faciliteitenbe
heerder Verschuren ook die kant op.
Daarvoor zijn de eerste besprekin
gen met de gemeente al gevoerd.
Het Calvijncollege Tholen heeft
met name op het gebied van uitbrei
ding al een tijd een meningsverschil
met de gemeente over noodlokalen.
Twintig cursisten kregen onlangs in
Kapelle het certificaat ouderenadvi
seur. In zes dagdelen zijn de deelne
mers getraind in het voeren van ge
sprekken en geïnformeerd over
zaken als vervoer, wonen, zorg, ge
zondheid en sociaal-economische
zaken. Stichting het Klaverblad uit
Goes stond garant voor de uitvoe
ring. Ouderenadviseurs kunnen
hun leeftijdgenoten individueel ad
viseren en desgewenst begeleiden
bij het aanvragen van financiële te
gemoetkomingen, voorzieningen
en diensten. Met ingang van 2000
kunnen ouderen die vragen hebben
op het gebied van vervoer, huur
subsidie, woningaanpassing of an
dere gemeentelijke voorzieningen
een beroep doen op de ouderenad
viseurs. Bij de twintig cursisten is
niemand van Tholen, maar de ge
meente Tholen staat met specialis
ten voor WVG, sociale zaken en
bouwzaken voor iedere inwoner
klaar. Ook de woningstichting Be
ter Wonen kan adviezen geven,
evenals de stichting Welzijn voor
ouderen, het centrum thuiszorg en
niet te vergeten de mantelzorg: de
eigen kinderen, buren en kennissen
die de ouderen bij heel veel kunnen
helpen.
Volkstuinder A. Priem uit de Cornelis Frankenstraat in Oud-Vossemeer biedt wethouder K.A. Heijboer een brief met handtekeningen aan.
aan te tasten, aangezien het voor
ons een groot stuk woongenot weg
neemt.'
De bewoners zijn bang dat de gara
ges overlast gaan veroorzaken door
startende en wegrijdende auto's en
dichtslaande deuren. Ook wijzen ze
op de gevaarlijke situatie voor kin
deren bij de toerit naar de speeltuin.
'Wij verzoeken u om de situatie
kritisch te bezien en het stukje
groen midden in het centrum van
Oud-Vossemeer te respecteren.'
Zestien bewoners uit de Cornelis
Frankenstraat en acht bewoners uit
de Hofstraat ondertekenden de
brief.
Priem lichtte toe dat er al twintig
garages staan. Als er meer komen,
Namens de volkstuinders en de be
woners van de Cornelis Franken
straat en de Hofstraat bood A.
Priem een brief aan met 24 handte
keningen voor het behoud van de
groene ruimte in het centrum van
het dorp. De buurtbewoners laten
het college weten zich ernstige zor
gen te maken over de mogelijke
bouw van garages op het lapje
grond.
,A1 meer dan dertig jaar zijn er op
deze grond volkstuinen, die met
veel liefde door de buurtbewoners
onderhouden worden. Als gemeen
te geeft u aan groene ruimte in de
woonkernen hoog in het vaandel te
hebben. Wij vragen u dan ook met
klem om deze groente ruimte niet
betekent dat dat er een gemetselde
muur verrijst waardoor het toezicht
door de bewoners op de speeltuin
onmogelijk wordt, zo stelde hij.
Priem betrok er ook de zondagsrust
bij. „Tegenwoordig komt de jeugd
pas om twee uur 's nachts naar huis.
Ze maken dan een hoop lawaai als
ze hun auto in de garage zetten.
Laat het alsjeblieft groen zoals het
is. Ik spit er iedere dag een uurtje in.
Er staat ook een bankje waar we zit
ten te praten. Over de groente en
over heel de wereld. Het is een
prachtige hoek. Een praet'uusje
hebben we niet nodig."
Priem zei erg geschrokken te zijn
toen een ambtenaar die de zaak
kwam bekijken, hem vertelde dat er
wellicht garages zouden komen.
„Ik zakte in de grond. Daar moet ik
actie op ondernemen dacht ik, want
de eerste klap is een daalder
waard."
Heijboer zei dat hij de zaak in het
college zal bespreken. Eerder
kwam de kwestie al aan de orde bij
het vaststellen van de notulen van
de vorige vergadering. E. Frigge-
Hoogesteger (VVD) en J. van den
Donker (D66) wilden weten hoe
het met de zaak stond. De wethou
der antwoordde dat hij er alleen
nog maar met wethouder W.C. van
Kempen van ruimtelijke ordening
over had gesproken en niet met het
voltallige college. „De termijn om
nu de huur op te zeggen is te kort.
De huur willen we nog volgend jaar
bestendigen, maar de overeenkomst
kan na een maand opgezegd wor
den. Voor volgend jaar willen we de
kou uit de lucht nemen, maar feit is
dat er een goedgekeurd bestem
mingsplan ligt waar gebouwd mag
worden."
Frigge wilde weten of het eventuele
plan in de raad zal worden bespro
ken. Dat was zeker het geval, zei
Heijboer. Van den Donker had lie
ver gezien dat eerst de mening van
de commissie was gevraagd alvo
rens het terrein op te gaan meten.
Maar dat vond Heijboer de omge
keerde wereld: „Als er vragen ko
men aan het college, dan moeten
we de ambtenaren vragen daar een
voorstel over te maken. Zo gaat dat
altijd."
Het afvalwatersysteem wordt door
deze samenwerking niet alleen ver
beterd, maar ook goedkoper. Zowel
waterschap als gemeente stonden in
het oostelijk deel van het eiland
voor grote investeringen. Zeeuwse
Eilanden moest de bestaande zuive
ring in Tholen moderniseren en uit
breiden, de gemeente was toe aan
de uitbreiding van de bergingscapa
citeit van het rioleringsstelsel en het
verminderen van het aantal over-
storten. Beide instanties hadden
zich verplicht tot het nemen van
aanvullende maatregelen om de vui-
luitstoot uit rioolstelsels terug te
dringen omdat zij de landelijke aan
bevelingen voor riolering hebben
opgenomen in hun beleid. Daar
naast moet het waterschap op de ri
oolwaterzuiveringsinstallatie vol
doen aan de eisen voor stikstof en
fosfaat.
Wethouder K.A. Heijboer zegt er
naar te streven, dat tien procent van
het verhard oppervlak van de oude
stadskern van Tholen losgekoppeld
wordt van de riolering. „Bij nieuwe
bestemmingsplannen als Vroonste
de in Sint-Annaland en Stadszicht
in Tholen streven we zelfs naar
60%, maar daarvoor is dan ook
open water in die wijken nodig." Bij
de reconstructie van de Bosstraat
wordt een zogenaamd infiltratie
riool aangelegd, geperforeerde drai
nagebuizen die de straatkolken met
elkaar verbinden en die uiteindelijk
in open water lozen. Bij de Bos
straat is dat de Veste. Het geschei
den systeem ontlast niet alleen de
riolering. Doordat de drainagebui
zen geperforeerd zijn, kan er ook
grondwater in, waardoor die stand
ook op peil blijft en grondwaterpro
blemen tot het verleden gaan beho
ren. De aanpak van de oude stads
kern gaat in fasen, wanneer er
reconstructies/herbestratingen ge
pland zijn. Behalve Tholen komt
ook Oud-Vossemeer aan bod omdat
die ook op de rioolwaterzuiverings
installatie Tholen is aangesloten.
Daarnaast blijft de gemeente volop
streven naar beperking van het aan
tal overstorten - wat milieubelas
tend is - omdat het waterschap een
financiële prikkel heeft ingebouwd.
„We krijgen tot 2005 nog 1 miljoen
gulden van het waterschap als we
het aantal overstorten verminde
ren", zegt wethouder Heijboer.
Het rijk heeft de taken op het gebied
van afvalwater nauwkeurig om
schreven. De gemeente is verant
woordelijk voor de rioleringen en
de aansluiting op de rioolgemalen
van het waterschap. Het waterschap
transporteert met behulp van de ri
oolgemalen het afvalwater via pers
leidingen naar de zuiveringsinstalla
tie en loost daarna op open water.
Integrale benadering van de hele
problematiek was de beste aanpak,
zo concludeerden gemeente en wa
terschap. Ingenieursbureau DHV
werd ingeschakeld voor de uitwer
king.
De conclusie van dat onderzoek
was, dat een beperkt deel van het
verhard oppervlak in Tholen-stad
afgekoppeld wordt van de riolering.
Het schone deel van het hemelwa
ter, bijvoorbeeld van de daken,
komt dan niet meer in de riolering
terecht, maar via nieuw aan te leg
gen constructies rechtstreeks in het
oppervlaktewater. Door deze ver
mindering van wateraanvoer is het
huidige rioleringstelsel wel toerei
kend en kan het optimaal benut
worden.
Verder moet de hydraulische capa
citeit van de zuiveringsinstallatie
Tholen met 20% extra worden ver
hoogd. Het bouwen van extra berg-
bezinkvoorzieningen wordt hier
door tot een minimum beperkt.
Volgens dijkgraaf W.A. Gosselaar
zou een afzonderlijke aanpak van
gemeente en waterschap apart 19,1
miljoen gulden kosten en een geza
menlijke insteek 12,3 miljoen gul
den. „Dat scheelt maar liefst 7 mil
joen gulden. Logisch dat de
besturen niet aarzelden om te kie
zen voor een gezamenlijke aanpak.
Die zeven miljoen extra zouden ten
slotte uit de heffingen die gemeente
en waterschap aan de burger opleg
gen, moeten komen. Natuurlijk pro
beren wij die zo min mogelijk te la
ten stijgen."
Gosselaar bekijkt of de Thoolse for
mule ook in andere gemeenten in
Zeeland toepasbaar is. „Voorwaarde
is, dat de partijen zich flexibel kun
nen opstellen. Het kan namelijk ge-
Ad van den Hoek 25 jaar
uienspecialist bij Dacomex
Joke Capelle uit
Oud-Vossemeer kwart
eeuw bejaardenhulp
Zilveren postbesteller
Maarten van Houdt uit
Sint-Maartensdijk houdt
van opschieten
Fakkelwake in Kerkstraat
wellicht het begin van
een Thoolse afdeling
Amnesty International
Twee onderscheidingen
voor sterke voortrekker van
restauratie Grote Kerk
in Tholen
Kritiek op forse stijging
van rioolrecht tot
400 gulden in 2004
Is Tholen wel
millenniumproof?
Hoenderweg en de Zijpestraat
lopen nog steeds gevaar
bij wateroverlast
Stavenisse glijdt lelijk uit op
het drassige veld van SPS
MET EEN ZILVEREN
BUL KAN MEN ELKE
EIK VELLEN
Dit nummer bestaat uit
24 pagina's
beuren, dat er bij zo'n gezamenlijk
project wat geschoven moet worden
met de oorspronkelijke plannen."
Volgens wethouder Heijboer heeft
deze aanpak tot gevolg, dat regen
van de Thoolse daken niet meer al
lemaal in de riolering terecht zal ko
men, maar voor een flink deel (het
schone deel) in het oppervlaktewa
ter. „Voor mij staat voorop, dat je
als bestuurder de plicht hebt om te
gen de laagste maatschappelijke
kosten te werken. Maar er is meer,
zoals bijvoorbeeld zorg voor een
goed leefklimaat. Ik verwacht, dat
de afvoer van hemelwater naar het
oppervlaktewater een positief effect
zal hebben op de waterkwaliteit van
de vesten en ander oppervlaktewa
ter. Een bijkomend voordeel van de
gekozen afkoppelconstructie is, dat
de stand van het grondwater - altijd
al een probleem in dit gebied - beter
kan worden beheerst, zodat de men
sen minder overlast hebben", zegt
wethouder Heijboer.
Het platform is de subsidietrekker,
maar de ijsclub zelf probeert ook
allerlei potten aan te boren. Bij de
landelijke sportraad ligt maar
liefst 33 miljoen gulden klaar.
„Hoe komen we hiervoor in aan
merking?", vroeg voorzitter J.P.
Moerland zich vrijdagavond af tij
dens de ledenvergadering van de
ijsclub. De vereniging zit niet stil.
Een verloting tijdens de braderie
leverde netto duizend gulden op.
En deelname aan de Sint-Anna-
landse actie clubkas bracht 577
gulden in het laadje. Verder zijn er
inmiddels honderd renteloze aan
delen van elk 25 gulden verkocht.
Voorts wordt gedacht aan een olie
bollenactie, sponsoring, een col
lecte, e.d. Hoewel de kosten zo'n
half miljoen gulden bedragen, zei
de voorzitter vol vertrouwen te
zijn, dat de verharding van de ijs
baan er komt. De provincie heeft
laten weten, geen planologische
bezwaren te hebben tegen de nieu
we recreatieve voorziening. Na
verwezenlijking komt het onder
houd in handen van de stichting
Gors, die tegenover de Sint-Anna-
landse ijsbaan een gezinsvervan
gend tehuis aan de Annewas heeft.
Overigens is er tegen de plannen
bezwaar gerezen bij de familie
i
Aarnoudse. De bewoners van. de
Hoenderweg vrezen overlast van
skeelerende jongeren, zo is zowel
aan de ijsclub als aan het platform
bericht.
De Sint-Annalandse ijsclub is ove
rigens nu al begonnen met de
jeugdopvang. Nadat het eerder met
oudere jongeren fout liep, is de ijs
club opnieuw met de stichting
jeugd- en jongerenwerk Tholen in
zee gegaan voor de opvang van
kinderen van 4 tot en 12 jaar, eens
per twee weken op woensdagmid
dag. Dit onder de voorwaarde van
goed toezicht en goed onderhoud
en het verbod op discomuziek in
verband met de vroegere overlast
voor de omliggende bewoners. De
ijsclub ontvangt hiervoor dertig
gulden per dagdeel. Bekeken
wordt nog, of er alsnog mogelijk
heden zijn voor de opvang van
jongeren van 12-16 jaar.
Voorzitter Moerland noemde de
inbreng van hangjongeren bij de
plannen voor de skeelerbaan bij
zonder positief. Hans Ridderhof,
Arno Vorstenbosch en Niels Kod
de willen in januari 2000 beginnen
met acties zoals een sponsorloop,
autowassen, snertverkoop, flessen-
actie, moddergevecht, e.d.
Op of vlakbij de ijsbaan zijn er
nogal wat werkzaamheden ver
richt door de aanleg van een
nieuw bergingsriool van de ge
meente en persleidingen van het
waterschap. Voor het eerste werd
een schadevergoeding ontvangen
van 2000 gulden, terwijl er ook
nog tegelbestrating achter het
clubgebouw werd hersteld. Nadat
het karwei door calamiteiten was
vertraagd, woonde een vertegen
woordiger van de ijsclub de bouw-
vergaderingen van de gemeente en
de aannemer bij om beter op de
hoogte te blijven. Secretaris DL.
Hage voerde ook overleg met W.
van Vossen van gemeentewerken
en een begeleider van ingenieurs
bureau DHV.
Het waterschap betaalde de ijsclub
twee keer 1000 gulden voor de
overlast van de aanleg van een
nieuwe rioolpersleiding in de kade
achter de huizen aan de Hoender
weg. In april 2000 wordt bekeken
of de natte plekken weg zijn. An
ders zal er grond worden afgegra
ven en wordt er voor een afdek
king met zware klei gezorgd.
In eigen beheer deed de ijsclub het
afgelopen jaar bijzonder veel on
derhoud. Hiervoor sprak voorzitter
Moerland een dankwoord uit rich
ting de vrijwilligers. Er werd voor
2100 gulden aan het clubgebouw
geverfd en voor 100 gulden straat
werk uitgevoerd. Commissaris
Oosdijk zal de vloer nog voorzien
van tapijttegels. Er moet ook nog
een hekwerk geplaatst worden en
wat snoeiwerk plaatsvinden. Bode
C.J. Koopman nam de volledige
revisie van de pomp op zich. Bij
slopersbedrijf Jeroense werden en
kele fietsenrekken gekocht, zodat
er tijdens schaatsperioden in de
kluwen van fietsen wat orde ge
schapen kan worden. De ijsclub
heeft een strook onbenutte grond
in gebruik gegeven aan Hoender-
weg-bewoner A. Weijler die er een
moestuin van maakt.
De traumahelikopter moest op de lading zand van een binnenvaartschip landen om dicht bij de plek des onheils te komen. Het was echter al te laat.
De 65-jarige sportvisser L.B. Dam
uit Steenbergen is vrijdagmiddag
om het leven gekomen nadat zijn
bootje op het Keeten by Stavenisse
werd overvaren door een binnen
vaartschip. De man was alleen aan
boord. Hij had een vaste ligplaats
in Sint-Annaland en viste al jaren
in deze omgeving op de Ooster-
schelde. Het lichaam van de man is
door de Zephyrus van bergingsbe
drijf Van de Berge in Stavenisse
aan land gebracht
Het was vrijdag zwaarbewolkt
maar droog weer, met geringe wind
en goed zicht Dam lag voor anker
aan de zuidkant van de vaargeul.
Het passerende lege binnenvaart
schip Verwisseling overvoer het
bootje rond één uur. Zodra de
schipper bemerkte wat er was ge
beurd, keerde hij om. Het scheepje
van Dam was zowat helemaal ge
zonken, de Steenbergenaar hield er
zich aan vast, maar kon niet aan
boord worden gehesen van de
hoogliggende Verwisseling. Tien
minuten later lukte dat de met
zand geladen Rio Grande wél. De
Zephyrus, aan het werk bij de Zee-
landbrug, haastte zich naar de plek
van het ongeval en waarschuwde
dokter Veldman, die op zijn beurt
een ambulance bestelde. De huis
arts stapte op de vissteiger aan het
veer aan boord en werd even later
overgenomen door de politiespeed-
boot P2I. Aan boord van de Rio
Grande kon deze echter slechts
constateren dat de heer Dam was
overleden. Ook de traumahelikop
ter was inmiddels gearriveerd, deze
landde op het zand in het laadruim
van het schip, wat een spectaculair
gezicht was. Het lichaam van de
Steenbergenaar werd door de Ze
phyrus naar Stavenisse gebracht
(De man is gisteren in Bergen op
Zoom gecremeerd). Ondertussen
wisten een ander schip en een pas
serende duwboot het halfgezonken
bootje te bergen. De waterpolitie,
die een onderzoek instelt naar de
oorzaak van het ongeluk, maakte
proces-verbaal op tegen de schip
per van de Verwisseling.