'Respecteer groene ruimte in centrum van Oud-Vossemeer' Regenwater Tholen niet meer in riolering Sportvisser bij Stavenisse overvaren IJsclub mikt op subsidie en akoestisch onderzoek AL 55 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Inleveren slag en steekwapens bij politiebureau Provincie wil verpleeghuizen sneller bouwen Zonne-energie doet intrede in bouw Tholen Calvijncollege wil onderhoud in eigen beheer Zorgen over tuinen bij bewoners C. Frankenstraat en Hofstraat Donderdag 16 december 1999 56e jaargang no. 5 Tholen ontbeert nog ouderenadviseurs Er staan nog spruiten, kool en prei in de volkstuintjes achter de Cornelis Frankenstraat in Oud-Vossemeer, maar of er in de toekomst nog groente gekweekt kan worden, is nog maar de vraag. De gemeente gaat kijken of er garages gebouwd kunnen worden. Wethouder K.A. Heijboer van openbare werken zegde maandagavond in de commissie gemeentelijke ontwikkeling toe dat er vol gend jaar in ieder geval nog groente verbouwd mag wor den. Kou uit de lucht Waterschap en gemeente besparen 7 miljoen Het waterschap Zeeuwse Eilanden sluit in februari een akkoord met de gemeente over de optimalisatie van het afvalwatersysteem van de rioolwaterzuiveringsinstallatie in Tholen-stad. Door het regenwater niet meer in de rio lering te laten lopen, maar via aparte constructies recht streeks naar het oppervlaktewater te leiden, is het huidi ge rioleringsstelsel toereikend en wordt zeven miljoen gulden aan kosten bespaard. De gemeente brengt het nieuwe systeem voor het eerst in de praktijk bij de recon structie van de Bosstraat in Tholen. Stadszicht/V roonstede Capaciteit 20% hoger Deze week Minder grondwater De ijsclub Sint-Annaland laat adviesbureau Braven- boer en Scheers een akoe stisch onderzoek uitvoeren in verband met de aanleg van een skeelerbaan op de huidige ijsbaan aan de Hoenderweg/Annewas. De kosten van 5800 gulden, exclusief btw, worden voor de helft betaald door de ijsclub. De andere vijftig procent hoopt men van het platform leefbaar platte land Tholen te ontvangen. Half miljoen Voor skeelerbaan in Sint-Annaland Jongerensoos Schadevergoeding 1 Veel onderhoud Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar, per post 69,25 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De politie is landelijk een actie be gonnen om (illegale) slag- en steek wapens uit de roulatie te krijgen. Ook de Zeeuwse politie doet mee aan deze actie. Onder het motto 'Heb 't lef. Wapens weg' kunnen tot en met 24 december straffeloos en anoniem slag- en steekwapens wor den ingeleverd bij de politiebu reaus. Op het bureau aan de Simon Lindhoutstraat in Tholen kan dat op maandag tot en met vrijdag van ne gen tot een uur 's morgens. De realisatie van verpleeghuisaf delingen bij De Schutse en Ten Anker zou niet afhankelijk moeten zijn van lopende procedures rond het beschikbaar stellen van geld door de staatssecretaris. Dat heb ben gedeputeerde staten de be windsvrouwe laten weten. In Sint- Annaland moeten twintig plaatsen komen en in Tholen acht. Daarmee wordt een planmatig tekort in de regio opgevuld. Maar in de bouw- prioriteitenlijst zijn slechts drie plaatsen beschikbaar, die voorals nog 'zwevend' worden ingevuld vanaf volgend jaar. De procedure rond de landelijke inzet van volu memiddelen vanaf 2001 voorziet pas volgend jaar een uitspraak over het beschikbaar stellen van de reste rende zeventien plaatsen. En dat duurt de provincie te lang. Omdat het een klein project is en de wense lijkheid ervan duidelijk is gemaakt, zou Middelburg graag zien dat de staatssecretaris realisatie van beide verpleegafdelingen los te koppelen van genoemde procedure. Duurzaam bouwen is een motto dat steeds vaker te horen valt. Milieu vriendelijke (of in elk geval minder schadelijke) grondstoffen worden gebruikt en woningen worden zo gebouwd dat ze maximaal isoleren. Ook in Tholen blijft die ontwikke ling niet onopgemerkt. Voor het eerst is er bij een nieuwbouwproject in de tweede fase van het plan Mo lenhoek te Tholen bij de bouw structureel gebruik gemaakt van zonne-energie. De gemeente had dit met de aannemer, Hans Wegge- mans, besproken. Zonnecollectoren op het garagedak. Zie verder pagina 13. Het Calvijncollege heeft voor de vestiging Krabbendijke het onder houd in eigen beheer gekregen van de gemeente Reimerswaal. De ge meente maakt gebruik van de mo gelijkheid door te decentraliseren. De school krijgt de zak met geld en moet daar zelf (met verantwoording richting gemeente) het onderhoud van betalen. Het Calvijncollege Tholen wil volgens faciliteitenbe heerder Verschuren ook die kant op. Daarvoor zijn de eerste besprekin gen met de gemeente al gevoerd. Het Calvijncollege Tholen heeft met name op het gebied van uitbrei ding al een tijd een meningsverschil met de gemeente over noodlokalen. Twintig cursisten kregen onlangs in Kapelle het certificaat ouderenadvi seur. In zes dagdelen zijn de deelne mers getraind in het voeren van ge sprekken en geïnformeerd over zaken als vervoer, wonen, zorg, ge zondheid en sociaal-economische zaken. Stichting het Klaverblad uit Goes stond garant voor de uitvoe ring. Ouderenadviseurs kunnen hun leeftijdgenoten individueel ad viseren en desgewenst begeleiden bij het aanvragen van financiële te gemoetkomingen, voorzieningen en diensten. Met ingang van 2000 kunnen ouderen die vragen hebben op het gebied van vervoer, huur subsidie, woningaanpassing of an dere gemeentelijke voorzieningen een beroep doen op de ouderenad viseurs. Bij de twintig cursisten is niemand van Tholen, maar de ge meente Tholen staat met specialis ten voor WVG, sociale zaken en bouwzaken voor iedere inwoner klaar. Ook de woningstichting Be ter Wonen kan adviezen geven, evenals de stichting Welzijn voor ouderen, het centrum thuiszorg en niet te vergeten de mantelzorg: de eigen kinderen, buren en kennissen die de ouderen bij heel veel kunnen helpen. Volkstuinder A. Priem uit de Cornelis Frankenstraat in Oud-Vossemeer biedt wethouder K.A. Heijboer een brief met handtekeningen aan. aan te tasten, aangezien het voor ons een groot stuk woongenot weg neemt.' De bewoners zijn bang dat de gara ges overlast gaan veroorzaken door startende en wegrijdende auto's en dichtslaande deuren. Ook wijzen ze op de gevaarlijke situatie voor kin deren bij de toerit naar de speeltuin. 'Wij verzoeken u om de situatie kritisch te bezien en het stukje groen midden in het centrum van Oud-Vossemeer te respecteren.' Zestien bewoners uit de Cornelis Frankenstraat en acht bewoners uit de Hofstraat ondertekenden de brief. Priem lichtte toe dat er al twintig garages staan. Als er meer komen, Namens de volkstuinders en de be woners van de Cornelis Franken straat en de Hofstraat bood A. Priem een brief aan met 24 handte keningen voor het behoud van de groene ruimte in het centrum van het dorp. De buurtbewoners laten het college weten zich ernstige zor gen te maken over de mogelijke bouw van garages op het lapje grond. ,A1 meer dan dertig jaar zijn er op deze grond volkstuinen, die met veel liefde door de buurtbewoners onderhouden worden. Als gemeen te geeft u aan groene ruimte in de woonkernen hoog in het vaandel te hebben. Wij vragen u dan ook met klem om deze groente ruimte niet betekent dat dat er een gemetselde muur verrijst waardoor het toezicht door de bewoners op de speeltuin onmogelijk wordt, zo stelde hij. Priem betrok er ook de zondagsrust bij. „Tegenwoordig komt de jeugd pas om twee uur 's nachts naar huis. Ze maken dan een hoop lawaai als ze hun auto in de garage zetten. Laat het alsjeblieft groen zoals het is. Ik spit er iedere dag een uurtje in. Er staat ook een bankje waar we zit ten te praten. Over de groente en over heel de wereld. Het is een prachtige hoek. Een praet'uusje hebben we niet nodig." Priem zei erg geschrokken te zijn toen een ambtenaar die de zaak kwam bekijken, hem vertelde dat er wellicht garages zouden komen. „Ik zakte in de grond. Daar moet ik actie op ondernemen dacht ik, want de eerste klap is een daalder waard." Heijboer zei dat hij de zaak in het college zal bespreken. Eerder kwam de kwestie al aan de orde bij het vaststellen van de notulen van de vorige vergadering. E. Frigge- Hoogesteger (VVD) en J. van den Donker (D66) wilden weten hoe het met de zaak stond. De wethou der antwoordde dat hij er alleen nog maar met wethouder W.C. van Kempen van ruimtelijke ordening over had gesproken en niet met het voltallige college. „De termijn om nu de huur op te zeggen is te kort. De huur willen we nog volgend jaar bestendigen, maar de overeenkomst kan na een maand opgezegd wor den. Voor volgend jaar willen we de kou uit de lucht nemen, maar feit is dat er een goedgekeurd bestem mingsplan ligt waar gebouwd mag worden." Frigge wilde weten of het eventuele plan in de raad zal worden bespro ken. Dat was zeker het geval, zei Heijboer. Van den Donker had lie ver gezien dat eerst de mening van de commissie was gevraagd alvo rens het terrein op te gaan meten. Maar dat vond Heijboer de omge keerde wereld: „Als er vragen ko men aan het college, dan moeten we de ambtenaren vragen daar een voorstel over te maken. Zo gaat dat altijd." Het afvalwatersysteem wordt door deze samenwerking niet alleen ver beterd, maar ook goedkoper. Zowel waterschap als gemeente stonden in het oostelijk deel van het eiland voor grote investeringen. Zeeuwse Eilanden moest de bestaande zuive ring in Tholen moderniseren en uit breiden, de gemeente was toe aan de uitbreiding van de bergingscapa citeit van het rioleringsstelsel en het verminderen van het aantal over- storten. Beide instanties hadden zich verplicht tot het nemen van aanvullende maatregelen om de vui- luitstoot uit rioolstelsels terug te dringen omdat zij de landelijke aan bevelingen voor riolering hebben opgenomen in hun beleid. Daar naast moet het waterschap op de ri oolwaterzuiveringsinstallatie vol doen aan de eisen voor stikstof en fosfaat. Wethouder K.A. Heijboer zegt er naar te streven, dat tien procent van het verhard oppervlak van de oude stadskern van Tholen losgekoppeld wordt van de riolering. „Bij nieuwe bestemmingsplannen als Vroonste de in Sint-Annaland en Stadszicht in Tholen streven we zelfs naar 60%, maar daarvoor is dan ook open water in die wijken nodig." Bij de reconstructie van de Bosstraat wordt een zogenaamd infiltratie riool aangelegd, geperforeerde drai nagebuizen die de straatkolken met elkaar verbinden en die uiteindelijk in open water lozen. Bij de Bos straat is dat de Veste. Het geschei den systeem ontlast niet alleen de riolering. Doordat de drainagebui zen geperforeerd zijn, kan er ook grondwater in, waardoor die stand ook op peil blijft en grondwaterpro blemen tot het verleden gaan beho ren. De aanpak van de oude stads kern gaat in fasen, wanneer er reconstructies/herbestratingen ge pland zijn. Behalve Tholen komt ook Oud-Vossemeer aan bod omdat die ook op de rioolwaterzuiverings installatie Tholen is aangesloten. Daarnaast blijft de gemeente volop streven naar beperking van het aan tal overstorten - wat milieubelas tend is - omdat het waterschap een financiële prikkel heeft ingebouwd. „We krijgen tot 2005 nog 1 miljoen gulden van het waterschap als we het aantal overstorten verminde ren", zegt wethouder Heijboer. Het rijk heeft de taken op het gebied van afvalwater nauwkeurig om schreven. De gemeente is verant woordelijk voor de rioleringen en de aansluiting op de rioolgemalen van het waterschap. Het waterschap transporteert met behulp van de ri oolgemalen het afvalwater via pers leidingen naar de zuiveringsinstalla tie en loost daarna op open water. Integrale benadering van de hele problematiek was de beste aanpak, zo concludeerden gemeente en wa terschap. Ingenieursbureau DHV werd ingeschakeld voor de uitwer king. De conclusie van dat onderzoek was, dat een beperkt deel van het verhard oppervlak in Tholen-stad afgekoppeld wordt van de riolering. Het schone deel van het hemelwa ter, bijvoorbeeld van de daken, komt dan niet meer in de riolering terecht, maar via nieuw aan te leg gen constructies rechtstreeks in het oppervlaktewater. Door deze ver mindering van wateraanvoer is het huidige rioleringstelsel wel toerei kend en kan het optimaal benut worden. Verder moet de hydraulische capa citeit van de zuiveringsinstallatie Tholen met 20% extra worden ver hoogd. Het bouwen van extra berg- bezinkvoorzieningen wordt hier door tot een minimum beperkt. Volgens dijkgraaf W.A. Gosselaar zou een afzonderlijke aanpak van gemeente en waterschap apart 19,1 miljoen gulden kosten en een geza menlijke insteek 12,3 miljoen gul den. „Dat scheelt maar liefst 7 mil joen gulden. Logisch dat de besturen niet aarzelden om te kie zen voor een gezamenlijke aanpak. Die zeven miljoen extra zouden ten slotte uit de heffingen die gemeente en waterschap aan de burger opleg gen, moeten komen. Natuurlijk pro beren wij die zo min mogelijk te la ten stijgen." Gosselaar bekijkt of de Thoolse for mule ook in andere gemeenten in Zeeland toepasbaar is. „Voorwaarde is, dat de partijen zich flexibel kun nen opstellen. Het kan namelijk ge- Ad van den Hoek 25 jaar uienspecialist bij Dacomex Joke Capelle uit Oud-Vossemeer kwart eeuw bejaardenhulp Zilveren postbesteller Maarten van Houdt uit Sint-Maartensdijk houdt van opschieten Fakkelwake in Kerkstraat wellicht het begin van een Thoolse afdeling Amnesty International Twee onderscheidingen voor sterke voortrekker van restauratie Grote Kerk in Tholen Kritiek op forse stijging van rioolrecht tot 400 gulden in 2004 Is Tholen wel millenniumproof? Hoenderweg en de Zijpestraat lopen nog steeds gevaar bij wateroverlast Stavenisse glijdt lelijk uit op het drassige veld van SPS MET EEN ZILVEREN BUL KAN MEN ELKE EIK VELLEN Dit nummer bestaat uit 24 pagina's beuren, dat er bij zo'n gezamenlijk project wat geschoven moet worden met de oorspronkelijke plannen." Volgens wethouder Heijboer heeft deze aanpak tot gevolg, dat regen van de Thoolse daken niet meer al lemaal in de riolering terecht zal ko men, maar voor een flink deel (het schone deel) in het oppervlaktewa ter. „Voor mij staat voorop, dat je als bestuurder de plicht hebt om te gen de laagste maatschappelijke kosten te werken. Maar er is meer, zoals bijvoorbeeld zorg voor een goed leefklimaat. Ik verwacht, dat de afvoer van hemelwater naar het oppervlaktewater een positief effect zal hebben op de waterkwaliteit van de vesten en ander oppervlaktewa ter. Een bijkomend voordeel van de gekozen afkoppelconstructie is, dat de stand van het grondwater - altijd al een probleem in dit gebied - beter kan worden beheerst, zodat de men sen minder overlast hebben", zegt wethouder Heijboer. Het platform is de subsidietrekker, maar de ijsclub zelf probeert ook allerlei potten aan te boren. Bij de landelijke sportraad ligt maar liefst 33 miljoen gulden klaar. „Hoe komen we hiervoor in aan merking?", vroeg voorzitter J.P. Moerland zich vrijdagavond af tij dens de ledenvergadering van de ijsclub. De vereniging zit niet stil. Een verloting tijdens de braderie leverde netto duizend gulden op. En deelname aan de Sint-Anna- landse actie clubkas bracht 577 gulden in het laadje. Verder zijn er inmiddels honderd renteloze aan delen van elk 25 gulden verkocht. Voorts wordt gedacht aan een olie bollenactie, sponsoring, een col lecte, e.d. Hoewel de kosten zo'n half miljoen gulden bedragen, zei de voorzitter vol vertrouwen te zijn, dat de verharding van de ijs baan er komt. De provincie heeft laten weten, geen planologische bezwaren te hebben tegen de nieu we recreatieve voorziening. Na verwezenlijking komt het onder houd in handen van de stichting Gors, die tegenover de Sint-Anna- landse ijsbaan een gezinsvervan gend tehuis aan de Annewas heeft. Overigens is er tegen de plannen bezwaar gerezen bij de familie i Aarnoudse. De bewoners van. de Hoenderweg vrezen overlast van skeelerende jongeren, zo is zowel aan de ijsclub als aan het platform bericht. De Sint-Annalandse ijsclub is ove rigens nu al begonnen met de jeugdopvang. Nadat het eerder met oudere jongeren fout liep, is de ijs club opnieuw met de stichting jeugd- en jongerenwerk Tholen in zee gegaan voor de opvang van kinderen van 4 tot en 12 jaar, eens per twee weken op woensdagmid dag. Dit onder de voorwaarde van goed toezicht en goed onderhoud en het verbod op discomuziek in verband met de vroegere overlast voor de omliggende bewoners. De ijsclub ontvangt hiervoor dertig gulden per dagdeel. Bekeken wordt nog, of er alsnog mogelijk heden zijn voor de opvang van jongeren van 12-16 jaar. Voorzitter Moerland noemde de inbreng van hangjongeren bij de plannen voor de skeelerbaan bij zonder positief. Hans Ridderhof, Arno Vorstenbosch en Niels Kod de willen in januari 2000 beginnen met acties zoals een sponsorloop, autowassen, snertverkoop, flessen- actie, moddergevecht, e.d. Op of vlakbij de ijsbaan zijn er nogal wat werkzaamheden ver richt door de aanleg van een nieuw bergingsriool van de ge meente en persleidingen van het waterschap. Voor het eerste werd een schadevergoeding ontvangen van 2000 gulden, terwijl er ook nog tegelbestrating achter het clubgebouw werd hersteld. Nadat het karwei door calamiteiten was vertraagd, woonde een vertegen woordiger van de ijsclub de bouw- vergaderingen van de gemeente en de aannemer bij om beter op de hoogte te blijven. Secretaris DL. Hage voerde ook overleg met W. van Vossen van gemeentewerken en een begeleider van ingenieurs bureau DHV. Het waterschap betaalde de ijsclub twee keer 1000 gulden voor de overlast van de aanleg van een nieuwe rioolpersleiding in de kade achter de huizen aan de Hoender weg. In april 2000 wordt bekeken of de natte plekken weg zijn. An ders zal er grond worden afgegra ven en wordt er voor een afdek king met zware klei gezorgd. In eigen beheer deed de ijsclub het afgelopen jaar bijzonder veel on derhoud. Hiervoor sprak voorzitter Moerland een dankwoord uit rich ting de vrijwilligers. Er werd voor 2100 gulden aan het clubgebouw geverfd en voor 100 gulden straat werk uitgevoerd. Commissaris Oosdijk zal de vloer nog voorzien van tapijttegels. Er moet ook nog een hekwerk geplaatst worden en wat snoeiwerk plaatsvinden. Bode C.J. Koopman nam de volledige revisie van de pomp op zich. Bij slopersbedrijf Jeroense werden en kele fietsenrekken gekocht, zodat er tijdens schaatsperioden in de kluwen van fietsen wat orde ge schapen kan worden. De ijsclub heeft een strook onbenutte grond in gebruik gegeven aan Hoender- weg-bewoner A. Weijler die er een moestuin van maakt. De traumahelikopter moest op de lading zand van een binnenvaartschip landen om dicht bij de plek des onheils te komen. Het was echter al te laat. De 65-jarige sportvisser L.B. Dam uit Steenbergen is vrijdagmiddag om het leven gekomen nadat zijn bootje op het Keeten by Stavenisse werd overvaren door een binnen vaartschip. De man was alleen aan boord. Hij had een vaste ligplaats in Sint-Annaland en viste al jaren in deze omgeving op de Ooster- schelde. Het lichaam van de man is door de Zephyrus van bergingsbe drijf Van de Berge in Stavenisse aan land gebracht Het was vrijdag zwaarbewolkt maar droog weer, met geringe wind en goed zicht Dam lag voor anker aan de zuidkant van de vaargeul. Het passerende lege binnenvaart schip Verwisseling overvoer het bootje rond één uur. Zodra de schipper bemerkte wat er was ge beurd, keerde hij om. Het scheepje van Dam was zowat helemaal ge zonken, de Steenbergenaar hield er zich aan vast, maar kon niet aan boord worden gehesen van de hoogliggende Verwisseling. Tien minuten later lukte dat de met zand geladen Rio Grande wél. De Zephyrus, aan het werk bij de Zee- landbrug, haastte zich naar de plek van het ongeval en waarschuwde dokter Veldman, die op zijn beurt een ambulance bestelde. De huis arts stapte op de vissteiger aan het veer aan boord en werd even later overgenomen door de politiespeed- boot P2I. Aan boord van de Rio Grande kon deze echter slechts constateren dat de heer Dam was overleden. Ook de traumahelikop ter was inmiddels gearriveerd, deze landde op het zand in het laadruim van het schip, wat een spectaculair gezicht was. Het lichaam van de Steenbergenaar werd door de Ze phyrus naar Stavenisse gebracht (De man is gisteren in Bergen op Zoom gecremeerd). Ondertussen wisten een ander schip en een pas serende duwboot het halfgezonken bootje te bergen. De waterpolitie, die een onderzoek instelt naar de oorzaak van het ongeluk, maakte proces-verbaal op tegen de schip per van de Verwisseling.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 1