'Op oudejaarsavond gaat de stroomknop om' Is Tholen wel Millenniumproof? door eert twee Donderdag 16 december 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Geen ontploffing Wat doen derden? De 'millenniumbug', er is al wat over gesteg geld. Is er nou wel of geen probleem? Wat moeten we verwachten als we op 31 december om twaalf uur het glas heffen en elkaar een goed, gezegend of gelukkig nieuwjaar toe wensen? Valt het licht uit? Doet de verwar ming het nog? Misschien denken velen dat het een ver-van-mijn-bedshow is. Maar toch zijn heel wat Tholenaren en Thoolse bedrijven de afgelopen twee jaar druk bezig geweest om de schade zo klein mogelijk te laten zijn. Ook de gemeente is op alles voorbereid. Is Tholen mil lenniumproof? Alles vervangen Vrij nieuwe apparaten en toch niet goed /e kunt zeggen wat je wilt, maar niet dat je nog nooit van het millenniumpro bleem hebt gehoord. Het afgelopen jaar werden we er werkelijk onder bedolven. De media, daarin aangevuurd door de overheid, publiceerden aller lei berichten over de 'bug'. Va riërend van doemscenario's tot een luchtig afwimpelen. Intus sen werd er echter hard gewerkt aan een oplossing. Ook binnen de gemeentegrenzen van Tholen. En nog steeds - tot op het laatste moment - wordt er gecontro leerd, vervangen en weer getest. Maar wat is nu eigenlijk het mil lenniumprobleem? En hoe heeft het zover kunnen komen? Eén van de Tholenaren die vanwege zijn vak veel met deze zaak te maken heeft, is Mart Geuze van Automatiseringscentrum Tho len. Hij moest vele computersys temen aanpassen en 'proof ma ken. „Het probleem zit hem in de overgang van 1999 naar 2000. In iedere computer zit een zogenaamde BIOS. Dat is een chip die zeg maar het verkeer van gegevens regelt en die een aantal instellingen bijhoudt. Daarbij hoort ook de datum. Die datum wordt weergegeven door middel van zes cijfers. Dag, maand en jaar krijgen elk twee posities. Dus 31 december 1999 wordt 31-12-99. Als het 1 janu ari 2000 wordt, komt de datum op 01-01-00 te staan. En dat kan problemen veroorzaken. Com puters kunnen denken dat het systeem in 100 jaar geen onder houd heeft gekregen. En pro gramma's die aan de hand van datums werken, kunnen ook fou ten geven", vertelt Geuze. Hij legt ook uit dat het millennium probleem eigenlijk een jaren- '70-probleem is. „Toen de eerste computers de markt opgingen, wist men wel dat het bij de over gang naar 2000 niet goed zou gaan. Maar geheugen was toen ontzettend duur en men dacht dat men tegen de tijd dat het zou gaan spelen, wel een oplossing bedacht had." Maar wat zou dat nou? Wat maakt het uit of je datum op het jaar 0 staat of op 2000? „Op zich hoeft dat geen probleem te ge ven, maar software die steunt op datumgegevens, kan dan wel raargaan doen. Boekhoudpak- ketten, facturatieprogramma's, telebankieren, procesbesturings programma's (die onder meer productie en onderhoud bijhou den), spreadsheets en ook da tumfuncties in eentekstverwer kingsprogramma bijvoorbeeld", zegt Geuze. Hij geeft aan dat de meeste softwareleveranciers hun producten aangepast hebben. In het Thoolse heeft Geuze aar dig wat werk gehad om syste men te vervangen of aan te pas sen. De meeste computers hebben op zich geen last van de 'overgang', maar software wel. „Een 480 en de eerste Pentiums (processors - red.) kunnen een jaartal met vier posities weerge ven, maar doen dat niet automa tisch. Al bij de Pentiums II was het probleem er een heel eind uit. Bovendien kun je zelf ge makkelijk je computer handma tig overzetten. Als je in DOS 'date' intypt, krijg je de datum en die kun je zelf veranderen. In windows kan gewoon via de klok." Toch adviseert Geuze om tijdens de jaarwisseling computers zo veel mogelijk uit te zetten. „Niet dat er verschrikkelijke dingen kunnen gebeuren hoor. Je com puter zal echt niet uit elkaar kn allen als ie niet millenniumproof is. Maar je programma's kunnen raar gaan doen." Een backup van de belangrijke gegevens en in dien nodig een inspectiebeurt door een automatiseringsbedrijf zijn volgens Geuze wel aan te bevelen, zeker voor de oudere computers en de oudere soft ware. „Ook bij netwerken moet je op passen. Wij hebben een millen niumscanner die precies aan geeft of je computer de overgang aan kan." Geuze merkt dat veel mensen die voor de aanschaf van een nieuwe computer staan, het nieuwe jaar afwachten om even tuele problemen met de millen niumbug te vermijden. Zelf zal de Tholenaar niet gespannen voor zijn beelscherm zitten wachten op wat er gebeurt. „Maar ik ben wel benieuwd naar wat er her en der mis zal gaan", aldus Geuze die niet verwacht dat er na de jaarwisseling ineens veel minder werk zal komen. „Die klussen voor de millenni- umbug hebben voor mij niet zo verschrikkelijk veel extra werk opgeleverd. De ontwikkelingen op computergebied blijven ra zendsnel gaan. Er komt een nieuw stuk hardware dat mooie re software mogelijk maakt en dat leidt uiteindelijk weer tot verbete- ring van de apparatuur. Zo trekken hard- en software el kaar als het ware vooruit." Ook het Thoolse bedrijfsleven heeft vanzelfsprekend te maken met millenniumproblemen. Zo ook het grootste bedrijf van Tho len: Budelpack uit Poortvliet. Misschien denk je bij verpakkers niet meteen aan computers, maar ook hier is verrassend veel auto matisering aanwezig. Het bedrijf heeft zelfs een eigen automati- serinsafdeling die onder leiding staat van Jan Kees Hage uit Poortvliet. Het millenniumpro bleem zit hem in een stukje hardware (computers en toebe horen) en software (program ma's). „Wij hebben voorname lijk last gehad met de software. Maar nog geniepiger dan de software in je gewone computer systemen gg je netwerk, is de zogenaamde 'embedded soft ware'. Geprogrammeerde mi crochips die in de machi- nes zitten", zegt Hage. „Die kunnen bijvoor beeld de onder- houds-termijn bijhouden." Dat je ou de ma's, hebben we naar oplossin gen gezocht. Hetzij door aan passingen, dan wel vervanging. Honderd procent garantie krijg je van de leveranciers overigens niet", zegt Ingelse. „Bij deze slag is het internet een belang rijk medium. Je kunt er heel veel vinden met betrekking tot het jaar 2000- en met name op het gebied van pc's en stan daardsoftware, zoals tekstver- werkings- en boekhoudpakket- ten", vult Hage aan. Het tweede punt van de actielijst was het aanpakken van de ma chines in de productieruimten van het Poortvlietse bedrijf. „In machines zitten vaak computers die datumgevoelig zijn. In een lift zit een chip die registreert wanneer er onderhoud is ge weest. Chips die niet millenni umproof zijn, denken op 1 janu ari 2000 dat er in honderd jaar geen monteur langs is geweest en stoppen er dan meteen mee", vertelt Hage. „Verder heb je te maken met coderingen en timers bij apparaten die een bepaalde interval regelen. En denk maar eens aan de opdruk van de uiter ste houdbaarheidsdatum op de verpakkingen. Ook zogenaamde PLC's (besturingseenheden) hebben met het millennium probleem te maken. Daar om hebben we alle ma chines getest. Niet alleen of ze de overgang goed aan konden, maar ook of het toch moesten ook daar duizen den guldens geïnvesteerd wor den. „Vanuit Fixet is er een be drijf aangesteld dat een millenniumproef heeft gedaan. Wij zijn een jong bedrijf (4 jaar) en we verwachtten dus geen pro blemen. We dachten: „De com puters zijn vrij nieuw, wij glip pen ertussendoor. Maar de helft bleek niet millenniumproof te zijn", vertelt Marco van Meel die behalve verkoper ook sys teembeheerder is. „Dan sta je voor de keuze. Neem je het risi co of niet? Thuis kun je dat risi co wel nemen, maar in een be drijf kun je dat niet wagen. We hebben vervolgens BSA uit Sint- Annaland om een tweede me ning gevraagd. Volgens het eer ste bedrijf moesten we alles vernieuwen en ging dat een enorm bedrag kosten. Boerman van BSA zei echter dat diverse computers zelf nog wel millen niumproof te maken waren. Bij BSA waren we veel minder kwijt." Het netwerk bleek een knelpunt te zijn bij Fixet. Als de server het goed doet, maar de werkstations niet, dan heb je nog een probleem. „In dit gebouw (aan de Cecilia- weg - red.) wordt administratief alles geregeld voor Fixet, maar ook voor het bouwbedrijf Weggemans en Kraan verhuur Tholen. Dus er gaat aardig wat werk om", zegt Van Meel. „We zijn daarom acht uur gebeurt, krijg je de spullen vrijdags binnen. Is het later, dan worden ze pas maan dag afgeleverd. Toen de zomer tijd was afgelopen, hadden we op woensdag een bestelling om half acht doorgebeld. Maar de computer van de groothandel stond nog op de zomertijd en daar was het dus half negen. Ge volg: wij stonden vrijdag met een ploeg te wachten op de arti kelen, maar er kwam niets. Af zeggen kon niet meer, want alles was al gecodeerd", vertelt Van Meel. Fixet zou van een millennium probleem veel last hebben. „Veertig tot vijftig procent van onze klanten koopt op rekening. Dat wordt keurig bijgehouden en om de zoveel tijd draait de com puter een factuur uit. Maar door de millenniumbug zou het kun nen gebeuren dat die facturen nooit uitgedraaid worden." Fixet verwacht geen problemen rond de jaarwisseling. Maar met een accu achter de server die dan nóg een complete backup van de gegevens kan maken, is men toch voorbereid op stroomuitval bijvoorbeeld „En op 1 januari ben ik hier aanwezig om alles even na te lopen", zegt Van Meel die er wel vertrouwen in heeft. De overheid spant zich middels allerlei acties - zoals reclame spots, kranten en brieven - in om Nederland klaar te stomen voor het jaar 2000. Minister Van Box tel die de zaken rond de zoge naamde millenniumwisseling coördineert (strikt genomen be gint het nieuwe millennium pas op 1 januari 200lj, heeft in een brief laten weten dat overheidsinstellingen, e- nergie-, water-, gas- en andere grote be drijven nu voor het overgrote deel al mil- lenni- um- com- puters of program ma's zou moe ten vervangen, is nog best voor te stel len. Maar Budelpack kwam tot de onaangename conclusie dat er ook vrij jon ge zaken niet millenniumproof waren. „Bijvoorbeeld bij het ma gazijnbeheersysteem. Dat werkt met streepjescodes. De software hiervoor was nog maar twee jaar oud en toch niet millennium proof. Die streepjescodes wor den gelezen met een handscan ner die vastzit aan een computer op de heftrucks. Zowel die com puter als de scanners moesten worden aangepast", aldus Hage. „We zijn in 1998 begonnen om het grof aan te pakken. Maar we waren er al langer mee bezig. En nog steeds houden we alles in de gaten, testen we, en vinden we nog steeds kleine dingetjes die we kunnen verbeteren." Budel pack moest zo'n 40 pc's vervan gen. Die waren nog maar vier a vijfjaar oud. Directeur Peter Ingelse legt uit dat Budelpack heel systematisch te werk is gegaan. „We hebben een traject uitgezet met vier stappen. De eerste was de soft en hardware. We hebben alle le veranciers van apparatuur en programma's aangeschreven en om garanties gevraagd dat hun producten millenniumproof wa ren. Waar dat niet het geval was, soms bij heel nieuwe program- nog goed deden als we de ma chines na de overgang stilzet ten en weer opstart ten." Wat de machines betreft, hoefde er weinig aangepast te worden bij Bu delpack. Het derde punt op het lijstje van Ingelse waren de fasciliteiten van het bedrijf. „Je moet daarbij den ken aan het alarm, de toegangs- syste-men (elektrische schuif deuren etc.), maar ook de verwarming, de koelcel en de ap paratuur in de kantine." Tot slot moest het meest onzeke re worden aangepakt. „We heb ben al onze klanten en leveran ciers aangeschreven en gevraagd of zij kunnen garanderen dat ze millenniumproof zijn. Want je kunt zelf je zaakjes wel op orde hebben, maar als degene waar je zaken mee doet dat niet heeft, dan heb je alsnog een pro bleem", zegt Ingelse. Hage legt dat nader uit. „Kijk alleen maar Steeds meer zullen computers het hart van organisaties, bedrijven en zelfs het huishouden gaan vormen naar de co des die we gebrui ken voor di verse producten. Als de systemen van onze leveranciers of klanten niet millennium proof zijn, dan gaat er in het voorraadbeheer, in de betalin gen of in de aan- en verkoop vanalles mis." Dat men afhankelijk is van der den, betekent dat daar ook het ri sico het grootst is. „Je weet nooit wat voor keten van reacties je krijgt als er iets fout gaat", zegt Ingelse. Budelpack merkt nu overigens al genoeg van de millenniumbug. „In december zijn heel wat van onze klanten bezig extra voorraad op te bou wen. We moeten nu tot het uiter ste gaan om twee tot vier weken extra voorraad af te leveren. Het grootste probleem daarbij zal dan ook gebrek aan opslag en bijvoorbeeld pallets worden. Die zijn nu al moeilijk te pakken te krijgen. Wat ons betreft, kost het millenniumprobleem ons hoe dan ook veel geld. En dan praat ik niet alleen over de aanpassin gen die we hebben moeten doen (alles bij elkaar zo'n twee ton). Als gevolg van het opbouwen van voorraden, zullen de orders in januari sterk teruglopen. Dat betekent dat er te weinig werk is en dat kost weer veel geld. Dat wordt niet helemaal opgevangen door het extra werk dat we nu hebben. Want overwerk is niet efficiënt." Hage en zijn collega's hebben de handen vol gehad aan het mil lenniumprobleem. Behalve het lang durige testen, het vervangen van apparatuur en programmatuur en het wederom tes ten ervan, moest ook een stuk zelf ontwikkelde software worden aangepast. „Wij hebben de zaak hier nu wel redelijk onder controle, al blijven we tot het laatste testen. Je bent argwanend en vindt altijd wel weer iets", zegt Hage. „Op 31 december gaat bij ons dan ook de hoofdschakelaar om. Wij gaan helemaal plat en starten op 1 januari langzaam weer op. We willen geen risico's nemen. Het alarm draait op een noodstroom- voorziening." Hage heeft zijn domein, samen met zijn colle ga's, in een ruimte binnenin het gebouw van Budelpack. Er staan grote servers en een telefooncen trale. Diverse gewone computers vormen het elektronische brein van het bedrijf. „Het probleem met de informatietechnologie is dat het niet tastbaar is. Maar het mailprogramma moet bijvoor beeld maar eens uitvallen, dan duurt het geen vijf minuten of er hangt iemand aan de telefoon." In het midden- en kleinbedrijf is het millenniumprobleem mis schien iets minder groot aanwe zig, maar toch is ook daar af en toe flink wat werk verzet om de zaak zo veilig mogelijk te ma ken. In een doe-het-zelfzaak als Fixet in Sint-Annaland verwacht je niet veel millenniumperikelen, gaan schuiven. We keken welke compu ters alleen ston den (dus niet in een netwerk) en die geven we handmatig een duwtje. Bijvoorbeeld de verfmeng- computer en de bestelcomputer. Alle oude computers zijn op een andere plaats ingezet en voor het netwerk zijn nieuwe aange schaft. Voor de software hebben we updates gekocht. Maar de nieuwe machines gaven toch weer problemen doordat de pro grammatuur niet helemaal com patibel was. Dus moest er nieu we software komen." Dat een computerstoring door bijvoorbeeld de millenniumbug een probleem kan opleveren, weet Van Meel heel goed. „We zijn daarin ook afhankelijk van derden. Onlangs hadden we daar nog een voorbeeld van. We bestellen onze artikelen via de computer bij een groothandel. Als dat woensdagavond voor proof rijn. Voor de ge meenten geldt dat overigens nog niet. Slechts 40 procent van de ge meenten heeft op dit mo ment een noodplan klaar liggen. Intern is ongeveer drie kwart van de gemeenten 'proof. Tholen heeft haar noodplan én de interne zaken al op orcie. Want ook binnen het gemeente huis is er veel veranderd in het afgelopen half jaar. „Bijna vier jaar geleden zijn we begonnen met na te denken over het mil lenniumprobleem. De investe ringen die uitgesteld konden worden, werden opgeschoven naar dit jaar zodat we zoveel mogelijk integraal aan konden pakken", vertelt hoofd Frans Keur van de sector middelen. Hij leidde de werkgroep 'Town 2000' (Tholen op weg naar 2000) die zich bezig hield met de interne veranderingen met be trekking tot het millennium. „Vorig jaar hebben we door Raet een infrascan uit laten voeren. Uiteindelijk hebben we voor zo'n 2 miljoen moeten investe ren in nieuwe apparatuur, aan passingen en nieuwe software." De werkgroep was verdeeld in twee stuurgroepen. Eén voor IT en één voor het millenniumpro bleem. De IT-groep hield zich bezig met het op de hoogte hou den van de medewerkers en met de opleidingen (want men scha kelde van Corel over op Office 97). Verder boog men zich over de technische kant van de zaak en het aanpassen van zogenaam de macro's (voorgeprogram meerd raamwerk voor bepaalde taken). De stuurgroep voor het millenniumprobleem stelde een plan van aanpak op waarin onge veer 100 leveranciers van appa ratuur en software aan de ge meente werden aangeschreven. Verder was er een groep die zich met openbare orde en veiligheid bezighield. „De vervanging van de hard- en software moest Europees gebeu ren (verplicht boven een bepaald bedrag). Alle computers zijn hier vervangen", zegt Keur. Zelf had hij in de daadwerkelijke uitvoe ring geen hand, daarvoor was systeembeheerder en coördina tor informatie en automatisering Peter van Rooij verantwoorde lijk. „We hebben alles waar een snoer aan zat onderzocht op mil lenniumproblemen. Van de tele fooncentrale tot aan de lift waar ook een klein chipje in zat dat niet millenniumproof bleek te zijn. „We hadden vrij veel ver ouderde apparatuur in huis. De fabrikant wilde aan computers van voor 1 januari 1995 niets meer doen. Dus hebben we me teen alles vervangen (zo'n 130 werkplekken), behalve de grafri sche werkstations", vertelt Van Rooij. Na weken vertraging in het voortraject, ging men eigen lijk na de zomervakantie pas goed van start met de uitvoering. Maar net ervoor was voor het eerst te zien dat er iets ging ge beuren. „Op 10 juni werden de eerste nieuwe servers en een paar pc's het gebouw binnen ge reden. Die datum vergeet ik nooit", zegt Van Rooij die een hectische tijd achter de rug heeft. „Eerst hebben we het nieuwe netwerk aangelegd (in clusief de telefonie). De oude werkomgeving bleef draaien tij dens de opbouwfase zodat er op een gegeven moment twee net werken naast elkaar draaiden", legt de systeembeheerder uit. „Er kwamen pilots (proefperso nen - red.) die als eerste een op leiding kregen en gingen werken in het nieuwe netwerk." Wekelijks gingen er twee groe pen op cursus. „Telkens als zo'n groep terugkwam, dan stonden de nieuwe computers gereed. Zo hebben we de omschakeling met zo min mogelijk overlast voor de j medewerkers kunnen laten ver lopen", zegt Keur. Van Rooij geeft aan dat er veel druk op zijn afdeling kwam te liggen. „De mensen werden kris-kras door de organisatie opgeleid. Dat be- tekende dat van twee collega's die met de/elfde programma's werkten, er op een gegeven mo ment één op het nieuwe systeem moest werken en de andere nog op het oude. We hebben dat zo voor elkaar weten te krijgen dat niemand daar iets van heeft ge merkt." Er moesten vele pro gramma's worden aangepast. TaxWoz voor de taxatie onroe rend goed, het financiële pro gramma FAS en de gemeentelij ke basisadministratie bijvoor beeld. Hoewel die laatste in dit geval wat bijzonder was. „De GBA was al heel lang millenni umproof", vertelt Van Rooij. „Dat komt omdat men te maken had met mensen die in 1900 zijn geboren. Dat zou ook als 00 worden weergegeven. Dus bij het ontwikkelen van het pakket, werd dat al onderschept." Van Rooij en Keur zijn er zeker van dat het gemeentelijk apparaat de overgang naar het jaar 2000 zon der noemenswaardige proble men zal maken. Met het millennium lijkt het op Tholen wel goed te zitten. De burgemeester, brandweer en poli tie waken met de oliebollen bij de hand over onze veiligheid. Hoe het met derden gaat, is natuurlijk altijd de vraag. Maar mocht de stroom uitvallen, dan zijn er altijd nog wat extra dekens en een glas glühwein. Wat kaarsen aan en eens even geen televisie. Da's nog gezellig ook. En als alles weer normaal draait, staat de vol gende slag voor de deur: de euro. „Voor ons zal dat een nog groter karwei worden dan het millenni um", voorspelt Van Rooij. Peter van Rooij is er in zijn 'machinekamer' in het gemeentehuis klaar voor.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 15