Op banen waar veel gesprongen
kan worden, zit ik goed voorin
Opbrengst openbaar
vervoer Tholen laag
Bloemen en stekels
in wijk Molenhoek
Camera's snelheid
werken dag en nacht
Duikploeg brandweer
vergt 22.000 gulden
Tholen op zichzelf gericht voor
de invulling van werkgelegenheid
Voorlichting
over astma
Werkloosheid daalt, fors aantal arbeidsongeschikten
Lege map
Donderdag 4 november 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Hij drinkt zelf geen druppel
alcohol, maar hij is al drie
keer natgespoten met cham
pagne. De 17-jarige Kevin
van den Hoek uit Sint-
Maartensdijk is Nederlands
kampioen motorcross in de
125 cc klasse voor junio
ren. Zondag reed hij in het
Noord-Limburgse Lottum
de laatste van de tien wed
strijden van het seizoen. Hij
was al zeker van de eind
overwinning, maar pas na
de laatste manche was de
titel officieel. „Ik wilde dit
jaar bij de eerste tien eindi
gen, maar ik ben eerste ge
worden."
Progressie
Kevin van den Hoek (17) nationaal kampioen motorcross bij junioren.
Niergordel
Dure sport
Provincie kijkt naar aansluiting Schouwen
De opbrengst van het openbaar vervoer op Tholen blijft
ver achter bij wat landelijk wenselijk is. Ook provinciaal
gezien blijken de inkomsten uit kaartverkoop en abonne
menten aan de lage kant. Dat blijkt uit het beleidsplan
Overstappen naar 2000 van de provincie Zeeland over de
toekomst van het openbaar vervoer.
Leerlingenvervoer
Tholen is qua werkgelegenheid veel op zichzelf gericht.
Van de banen die er binnen de gemeente zijn, wordt
meer dan 80 procent ingevuld door de Tholenaren zelf.
De rest komt van elders, voornamelijk uit West-Brabant.
Dat blijkt uit de pendelatlas van de provincie. Wat daling
van de werkloosheid betreft, staat Tholen op een negen
de plaats in het Zeeuwse.
Vertekend beeld
Veel onderwijzers
Afgekeurd
Vorige week in Meijel was Kevin al
zeker van de hoogste klassering in
zijn categorie. Zelfs als hij het afge
lopen weekeinde niet had gereden,
was hij kampioen geworden, zo
groot was de puntenvoorsprong op
zijn naaste belager M. Broos uit
Standaardbuiten. Thuis in de ver
sierde Anjerstraat bekijkt Kevin met
zijn vader en moeder nog eens naar
de videobeelden die zijn moeder
van de wedstrijd heeft gemaakt. Ke
vin rijdt op een Honda en al drie
jaar achtereen met nummer 49.
Kevin: „In de eerste manche bleef
mijn directe tegestander maar plak
ken. Ik ben hem wel drie keer voor
bijgegaan maar hij kwam steeds te
rug. De laatste keer toen ik hem
passeerde, heb ik een gat geslagen
en was het over," vertelt Kevin over
de wedstrijd op de 'zandbaan' van
Lottum.
De eerste ronde was echter niet zon
der risico's. De motor van de
crosser vertoonde kuren doordat de
gashandlc na de start - toen Kevin al
op volle snelheid zat - dienst wei
gerde. „Het gas bleef vol open staan
en is niet meer dichtgegaan. Eigen
lijk moet je dan afstappen want het
is heel gevaarlijk om zo door te rij
den, maar ik heb het toch gedaan en
in de bochten op de koppeling ge
remd."
Na de eerste manche werd het pro
bleem verholpen door een van de
monteurs van zijn ploeg MX Flak-
kee waar Kevin sinds een jaar bij is
aangesloten. „In de tweede manche
ging ik als vierde van start, maar na
de eerste ronde lag ik weer op kop.
Ik had vijftig meter voorsprong. Die
heb ik niet meer afgestaan."
Bij de motorcross voor junioren
worden bij elke wedstrijd twee
manches gereden. Elke manche
duurt vijftien minuten, plus een ron
de. De klassering in de tweede man
che is beslissend. In Lottum won
Kevin de eerste manche en ook de
tweede. Dat betekent dubbele
winstpunten. Elke eerste plaats is
goed voor 30 punten. „Als je in de
eerste manche tweede of derde
wordt en in de tweede manche eer
ste dan heb je de wedstrijd gewon-
Van de tien wedstrijden won Kevin
Kevin van den Hoek uit Sint-Maartensdijk reed met nummer 49 in tien wedstrijden naar de nationale titel motorcross.
er acht op rij. Alleen de eerste twee
wedstrijden moest Kevin een ander
voor laten gaan. In Veendam,
Utrecht en Lottum won hij zowel de
eerste als de tweede manche. Een
bewijs van zijn overmacht. Het par
cours in Lottum met 31 deelnemers
was volgens de kampioen heel
zwaar. Door het berijden van de
baan ontstaan er sporen en diepe ga
ten en wordt het rijden steeds moei
lijker. „Niet iedereen durft hard
door de sporen heen te rijden." Ke
vin heeft daar geen moeite mee. In
de tweede manche rijdt hij over het
algemeen beter dan in de eerste
manche als de sporen minder diep
zijn. „En je moet zorgen dat je niet
in een van die gaten terecht komt.
Die kunnen wel twee meter diep
zijn. Op banen waar veel gespron
gen kan worden, zit ik altijd goed
voorin.
Het is Kevins tweede jaar bij de ju
nioren. De progressie van de jonge
motorcrosser is opvallend want vo
rig jaar eindigde hij nog als twaalf
de. Toen ging het niet echt lekker,
zegt hij. Maar dit jaar is er veel aan
de motor gesleuteld door de mon
teurs van zijn ploeg MX Flakkee die
nog drie crossers telt. Volgens Ke
vins vader is de hegeleiding beter
dan vorig jaar toen Kevin veelal zelf
aan de motor zat de sleutelen.
Ook tijdens de westrijden krijgt Ke
vin aanwijzingen van zijn ploeg.
Een van de begeleiders geeft op een
bord aan of hij harder moet rijden
('gas') of het wat rustiger aan kan
doen ('relax'). Kevin: „Ik lees de
borden altijd. Hij geeft ook aan hoe
veel minuten er nog gereden moet
worden. Soms ben je blij dat het
nog maar vier minuten is bijvoor
beeld."
Kevin wilde dit jaar bij de eerste
tien eindigen, maar stelde zijn prog
nose gaandeweg bij. „Het ging
steeds beter. Toen ik vijfde in het
klassement stond, wilde ik bij de
eerste drie eindigen. Toen ik derde
stond, wilde ik eerste worden. Dat
is nog gelukt ook."
Kevin mocht vanwege zijn hoge
klassering steeds de laatste wed
strijden als eerste naar de start om
een plekje bij de poortjes uit te zoe
ken. De crosser stampt het zand nog
even vast om goed grip te hebben
bij het vertrek. De plaats bij de start
is belangrijk, legt hij uit. „Je moet
proheren in een rechte lijn naar de
eerste bocht te gaan."
Twee keer vijftien minuten lang
staan de crossers op de pedalen van
hun motor. Zitten is er niet bij tij
dens de wedstrijd. „Anders krijg je
klappen in je rug." Om zich te be
schermen beschikken de motor
crossers over een speciale uitrus
ting: een helm, laarzen met stalen
neuzen, scheen- en kniebescher
mers, een brandwerende broek,
shirt en handschoenen, een bril, een
niergordel en een 'body protector',
een soort harnas van kunststof dat
schouders, horst, rug en buik be
schermt.
Lichamelijk is het crossen heel in
spannend, maar Kevin doet niet aan
conditietraining. Hij heeft aan het
rijden van oefenwedstrijden en offi
ciële wedstrijden genoeg. Kevin
rookt niet en raakt ook geen druppel
alcohol aan. „De laatste wedstrijd
heb ik wel wat ontspannender gere
den. Ik had er al zeven gewonnen,
maar die achtste wilde ik ook graag
winnen." Het zegt veel over Kevins
drang om hij de eersten te zijn.
De Honda motor waarop hij nu
twee jaar rijdt, is aan vervanging
toe. Het is Kevins zesde motor. Hij
was negen jaar toen hij zijn eerste
kreeg, acht toen hij samen met zijn
neefje Joey Moerland uit Stavenisse
in een weiland met crossen begon.
De hobby van Kevin is niet van ge
vaar ontbloot. Een keer brak hij een
sleutelbeen, een andere keer een
middenvoetsbeentje en een keer
bracht hij ter observatie de nacht
door in het Oosterscheldezieken-
huis in Goes nadat hij bij een val tij
dens een training het stuur in zijn
buik had gekregen. Het ontmoedigt
Kevin echter niet: „Als ik hier naar
buiten loop, kan ik me ook iets ge
beuren." Zijn vader vindt het nog
steeds gevaarlijk, maar is min of
meer gewend geraakt aan de risi
co's.
Motorcross is een dure sport. En
sponsors zijn er moeilijk te vin
den. Zeker op Tholen, zegt Kevins
moeder. „We hebben wel bedrij
ven benaderd, maar sponsors vin
den lukt hier niet of nauwelijks.
Motorcross leeft niet op het eiland,
maar op de Thoolse dagen was er
toch veel puhliek gekomen voor de
wedstrijden. Mensen willen het
toch graag zien."
De wedstrijden die Kevin rijdt,
zijn bepaald niet naast de deur. In
Zeeland zijn er banen in Rilland,
Wemeldingc en Axel, maar meest
al gaan Kevin en zijn ouders ver
het land in. Van Veendam in Gro
ningen tot Stein in Zuid-Limburg.
Om het verblijf op de terreinen te
veraangenamen, heeft Van den
Hoek een caravan gekocht zodat
het gezin de avond voor de wed
strijd al op het crossterrein aanwe
zig kan zijn. Vader van den Hoek:
„Anders moet je 's ochtends al
heel vroeg weg. Nu waren we za
terdagavond al in Lottum. Dan kun
je gewoon tot een uur of half ne
gen 's ochtends in de caravan sla
pen. En kan Kevin zich binnen
omkleden. Het is makkelijk, an
ders sta je veel buiten." De motor
staat tegen de voorzijde van de ca
ravan in een speciaal geconstrueer
de ijzeren goot.
Kevin heeft inmiddels al 59 bekers
gewonnen, maar de beker die hij in
Lottum heeft gekregen, spant de
kroon. Niet omdat de trofee zo
groot is maar omdat ze bij een ech
te titel hoort.
Volgend jaar komt hij uit bij de se
nioren. Wat hij er van verwacht?
„Proberen bij de eerste tien te ko
men."
Zaterdag rijdt Kevin in Wemeldin-
ge om mee te doen aan de wed
strijden om het Zeeuwse kam
pioenschap. De titel kan hij daar
niet pakken omdat hij afgelopen
zaterdag de eerste wedstrijd moest
missen vanwege de voorbereiding
op de wedstrijd in Lottum. Op 11
december wordt Kevin in Boekei
gehuldigd door de motorcrossor
ganisatie Nederland.
Tholen levert slechts een aandeel
van elf procent in de vervoersop-
hrengsten, tegen Zeeuws-Vlaande-
ren 24% (het hoogste in Zeeland).
In de nieuw in te delen gebieden
zou volgens het rijk het aandeel uit
de tarieven 50 procent moeten be
dragen, maar dat is met 34 procent
momenteel voor Zeeland voorlopig
geen haalbare kaart. Landelijk is het
overigens 35 procent. De rest legt
het rijk bij. Het dichter bevolkte
Walcheren zit op twintig procent,
Noord-en Zuid-Beveland op 15 pro
cent.
Om de opbrengsten te verhogen, wil
de provincie het openbaar vervoer
naar gebied indelen, zogenaamde
concessiegebieden waar een open
bare aanbesteding van het vervoer
moet plaatsvinden. Hiermee wordt
de marktwerking vergroot. Het
moet een doelmatiger openbaar ver-
voerssyteem opleveren waarbij
meer rekening gehouden gaat wor
den met de wensen van de reizigers.
Tholen en Sint-Philipsland zouden
in deze opvatting aan moeten slui
ten bij een groter West-Brabants
concessiegebied (nu verzorgt de
BBA de busdiensten), maar volgens
de provincie zal Noord-Brabant on
ze streek niet als eerste kiezen voor
aanbesteding. Gebeurt dat niet, dan
zou aansluiting bij Schouwen-Dui-
veland te overwegen zijn, aldus het
plan omdat Tholen en Sint-Philips
land als zelfstandig concessiegebeid
te klein zou zijn. De provincie wijst
daarbij op de ervaringen met het
aanbesteden in Noord-Beveland.
Bij de aanbesteding moet gekeken
worden naar het collectief vraagaf
hankelijke vervoer (CVV) dat deel
kan zijn van het openbaar vervoer in
een bepaald gebied, zoals het ver
voer van doelgroepen. Daarnaast
vindt besloten vervoer plaats zoals
leerlingenvervoer, die met andere
middelen bekostigd worden. De
provincie is voor een gezamenlijke
aanbesteding waardoor de herken
baarheid van de vervoerder wordt
vergroot, maar beseft dat dit moei
lijk te verwezenlijken zal zijn, juist
vanwege de verschillende manieren
van bekostigen, de verschillende
opdrachtgevers en de eisen die de
klantengroepen stellen.
Het leerlingenvervoer van Tholen
naar de Bevelandcn kenschetst de
provincie als een bijzondere situ
atie. 'Hoewel dit vervoer nu als be
sloten vervoer plaatsvindt, werd er
door de betreffende leerlingen in
het verleden ook gebruik gemaakt
van het openbaar vervoer. Om deze
optie open te houden, zullen wij bij
de aanbesteding van het concessie
gebied Walcheren en De Bevelan-
den ook de mogelijkheid bieden
voor een busverbinding via de Oes-
terdam van en naar Tholen.' Dat zou
kunnen betekenen dat de lijndienst
tussen Tholen en Zuid-Beveland -
die vorig jaar door gebrek aan reizi
gers werd opgeheven - terugkomt.
„Bloemetjes zijn mooi. maar hoe zul
len de bewoners reageren op de ste
kels die er ook zullen gaan groeien?"
Dat vroeg wethouder Heijboer zich
maandag af in de commissie gemeen
telijke ontwikkeling naar aanleiding
van een vraag van E. Frigge-Hogc-
steeger (VVD) over het inzaaien - als
proef - van schouwstroken in de wijk
Molenhoek in Tholen met een meng
sel van bloem- en bermzaden. Het
leek haar een aantrekkelijk gezicht,
maar ze wilde weten of de bewoners
er na verloop van tijd hun zegje over
mogen doen. Aantrekkelijk was vol
gens haar ook, dat de gemeente dan
het maaien van de stroken terug kan
brengen naar twee keer per jaar. „Als
de mooie wilde bloemen bevallen,
dan zou je dat ook bij andere wijken
kunnen doen." Maar de wethouder
temperde haar enthousiasme door te
wijzen op de distels die zeker de kop
op zullen steken. Het inzaaien met
bloemzaden past in het groenplan
voor de wijk, waar het college
ƒ68.100,- voor uittrekt. Behalve bloe
men in de schouwstroken komen er
voornamelijk heesters en bomen. De
commissie kon echter nog geen oor
deel vellen over het plan in zijn ge
heel. De stukken waren zo summier
dat J.C. Koopman (SGP) inzicht mis
te in het totale plan en in de kosten.
Heijboer zegde toe dat het plan. dat
nu bij de mededelingen was vermeld,
later aan de commissie wordt voorge
legd. „Er is ruim voldoende tijd om
het te bespreken, maar we willen tij
dig krediet beschikbaar hebben."
De twee vaste camera's voor snel
heidscontrole in de Bram Groenewe-
geweg tussen Poortvliet en Sint-An-
naland en op de Oud-Vossemeer-
sedijk werken dag en nacht. Overi
gens zijn niet alle camera's geschikt
om in het donker te fotograferen,
maar de politie wisselt de duurdere
camera's die dat wel kunnen uit tus
sen de Bram Groenewegeweg en de
Oud-Vossemeersedijk. Per filmrol
zijn er 800 opnamen mogelijk. De
politie wisselt de rollen handmatig
om. Sporadisch komt het voor, dat de
twee vaste camera's met schoen
smeer of iets dergelijks onklaar wor
den gemaakt, maar omdat de politie
de volle rollen herhaaldelijk wisselt,
wordt dat snel ontdekt.
Van maandag 25 tot en met zondag
31 oktober zijn op Tholen 113 bekeu
ringen gevallen voor het overschrij
den van de maximum snelheid. Dat is
precies evenveel als de week daar
voor. Overigens vielen er in heel Zee
land bij het verkeershandhavingspro-
ject weer legio boetes: maar liefst
4427 snelheidsovertredingen en 1298
andere zaken als het rijden door rood
licht, het niet dragen van een auto
gordel. Het accent lag op de route
Goes-Grevelingendam en Vrouwen-
polder-Brouwersdam, waar 4135
weggebruikers tegen de lamp liepen.
Bij een grootscheepse controle giste
ren met twee mobiele radarwagens
van de politie vielen er 81 processen-
verbaal wegens snelheidsovertredin
gen. In de Broekseweg tussen Oud-
Vossemeer en Sint-Annaland werd
en tussen 8.30 en 12 uur 475 auto's
gecontroleerd, waarbij 25 boetes vie
len met 127 km als hoogst gemeten
snelheid. Op de N286 bij Tholen
werden gedurende dezelfde tijd 1180
voertuigen gecontroleerd, waarvan er
33 in overtreding waren met 117 km
als maximum, 's Middags reed de ra
darwagen naar de Philipsdam, waar
tussen 13.00 en 15.30 uur 550 auto's
werden gecontroleerd, waarvan er 15
te hard reden: 1 zelfs 134 km terwijl
100 toegestaan is. Op de 80-km-weg
tussen Poortvliet en Stavenisse
(N286) werden tussen 13.00 en 15.30
uur 521 auto's gecontroleerd, waar
van er 8 in overtreding waren met
107 km als maximum.
Een preventieve controle van de pro
vincie (radar met venster) op de Oud-
Vossemeersedijk leverde gisteren
morgen en -middag 1097 gecontro
leerde auto's op, waarvan er 17 har
der dan 90 km reden, maar die kre
gen geen boete. De hoogst gemeten
snelheid was hier 118 km.
Op advies van het ingenieursbu
reau Save willen b. en w. van Tho
len een eigen duikploeg van vier
man en twee begeleiders. Aan red-
apparatuur vergt dat 22.000 gul
den. Daarnaast komen nog de op-
leidingskosten bij de regionale
brandweer in West-Brabant. De
commissie algemeen bestuur en
welzijn moet hierover dinsdag
avond advies uitbrengen aan het
college. Volgens nieuwe normen
moet een duikteam binnen een
kwartier inzetbaar zijn en dat kan
vanuit Bergen op Zoom of Steen
bergen ,naar één van de uithoeken
van de regio niet gehaald worden',
schrijven b. en w. in hun voorstel
aan de commissie. Dezelfde aanrij-
lijd als voor een ambulance wordt
hierbij genoemd en het is opval
lend, dat het college bij de ambu
lance eerst voor West-Brabant
koos, terwijl nu voor het duikteam
voor een eigen, Thoolse oplossing
gekozen wordt. Gezien de omvang
van de waterrecreatie dienen er
voorzieningen voor het optreden
van waterongcvallen te komen. De
blusgroepen Tholen, Sint-Anna
land en Stavenisse komen hiervoor
in aanmerking, maar praktisch ge
zien heeft concentratie de voorkeur
en aangezien Tholen ook de op-
stapbemanning levert voor de blus
boot Furie, is de keuze op die blus-
groep gevallen. Daar bleken ook
meer dan zes kandidaten te zijn en
de aanwezigheid van onderwater-
sportvereniging de Snotdolf in
Tholen zal hier zeker positieve in
vloed op hebben. „Dit geeft in ie
der geval reden tot gerustheid over
de continuïteit in de toekomst",
concluderen b. en w. In verband
met de samenwerking en uitwissel
baarheid is één standaarduitrusting
nodig. Uit drie offertes hij bedrij
ven in Tholen (duikschool Orka),
Oss en Steenbergen is Subocean
services uit die laatste plaats als
goedkoopste uit de bus gekomen.
Ten aanzien van service en onder
houd hebben West-Brabantse korp
sen hiermee al zeer positieve erva
ringen, aldus het Thoolse college.
Bedrijfsauto's in Thoolse straten illustreren, dat veel Tholenaren bij bedrijven en instellingen buiten de gemeente werken.
Het is uit eerdere onderzoeken be
kend dat een flink deel van de Th(X)l-
se beroepsbevolking buiten dc ge
meentegrenzen werkt. De pendel naar
met name West-Brabant en Zuid-Hol
land is relatief groot. Binnen het
Zeeuwse werken er veel Tholenaren
op Schouwen-Duivcland en Reimers-
waal. Daarna volgen Borsele en
Goes als gemeenten waar relatief veel
Tholenaren werken. Dc provincie
Zeeland heeft nu een pendelatlas uit
gebracht waarop juist de inkomende
pendel wordt weergegeven. Ofwel: de
mensen die van elders in een Zeeuw
se gemeente komen werken. Alle ge
meenten worden hierin belicht. Voor
Tholen geldt dat de inkomende pen
del minder dan twintig procent van
het totaal aantal banen bezet.
Naast de zogenaamde dragende ker
nen in een gemeente (voor Tholen is
dat Tholen-stad), zijn er meestal nog
andere plaatsen die een meer dan ge
middelde werkgelegenheid kennen.
In de gemeente Tholen gaat het om
Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk.
Dc provincie merkt op dat Tholen,
Schouwen-Duiveland, Noord-Bcvc-
land en Oostburg het sterkst op zich
zelf gericht zijn als het gaat om het in
vullen van arbeidsplaatsen. Daar
werken dus relatief weinig mensen uit
andere Zeeuwse gemeenten of uit de
rest van Nederland.
Wat Tholen hetreft, bestaat het over
grote deel (bijna driekwart) van de in
komende pendel uit inwoners van de
overige Zeeuwse gemeenten. Daarbij
speelt met name Schouwen-Duive
land een grotere rol. Daar komen en
kele tientallen werknemers van naar
Tholen. Reimerswaal levert iets min
der arbeidskrachten aan Thoolse be
drijven. Opvallend is verder dat er ei
genlijk uit heel Zeeland (inclusief
Walcheren en delen van Zeeuws-
Vlaanderen) mensen naar Tholen
pendelen. Alleen uit Oostburg, Sluis-
Aardenburg. Axel en Hontenisse
werkt er niemand binnen Tholen.
Overigens wordt het beeld van de
pendclatlas wel behoorlijk vertekend
door de definitie van pendelen die
wordt gehanteerd. Iemand pendelt als
het bedrijf waarvoor hij of zij werkt,
gevestigd is in een andere gemeente
dan waar de werknemer woont. Dat
betekent echter dat bijvoorbeeld de
Thoolse politie-agenten dagelijks
pendelen, terwijl ze meestal in Tholen
werken. Hun 'hedrijf' zit echter in
Middelburg. Diezelfde situatie geldt
voor Thools waterschapspersoneel.
thuiszorgers, provinciemedewerkers
en andersom bijvoorbeeld ook voor
een bedrijf als Hommel uit Oud-Vos-
semeer dat weliswaar in Tholen is ge
vestigd, maar veruit het meeste werk
buiten de gemeente verricht. Wellicht
was het geheel nauwkeuriger geweest
als de regionale informatiebank be
drijven en instellingen Zeeland (RI-
B1Z) - die de informatie voor dc pen
delatlas leverde - gekeken had naar
het aantal uren of dagen werk die ie
mand per jaar buiten de gemeente
grenzen verricht.
Wat de ontwikkeling van de werk-
kx)sheid betreft, zit Tholen in de
middenmoot van de Zeeuwse ge
meenten. Ten opzichte van vorig jaar
daalde het aantal mensen zonder
werk met 12,5 procent. Dat is altijd
nog 1,5 procent boven het Zeeuws
gemiddelde, maar vergeleken bij een
terugloop van Dirksland (Gocree-
Overflakkee valt ook onder de regio
Zeeland van het bureau arbeidsvoor
ziening) met 30 procent, is het niet
veel. Ook Middelharnis (-23 procent)
en Veere (-20 procent) zijn plaatsen
waar de werkloosheid hard is ge
daald. Reimerswaal (qua grootte
goed vergelijkbaar met Tholen) komt
er minder goed vanaf, want daar zak
te het aantal mensen zonder werk
niet. Noord-Beveland zag als enige
een stijging van de werkloosheid.
Ten opzichte van vorig jaar is de
werkloosheid het hardst gedaald in
de bouw (31 procent). Het arbeidsbu
reau heeft nu nog maar 282 bouw
vakkers in haar bestand staan. Ook in
de sector sociaal en geneeskundig
personeel zijn veel werklozen aan de
slag gegaan (23 procent minder men
sen zonder baan) Dat zelfde geldt
voor de handel (21 procent minder)
en de horeca (16 procent). Onder het
chemisch personeel is juist een stij
ging van de werkloosheid te zien met
15 procent. Wat opvalt in het over
zicht van het arbeidsbureau, is dat er
in Zeeland nog altijd 326 werklozen
zijn ingeschreven in de sector onder
wijzend personeel. En dat terwijl er
momenteel alom gerept wordt over
een enorm personeelstekort in het on
derwijs. Zeeland is momenteel qua
aantal werklozen weer beland op het
zelfde niveau als 1992, vlak voor de
enorme stijging van de werkloosheid
die pas in 1997 werd gestopt.
Tholen kent 1086 mensen die een
uitkering krijgen op basis van de ar
beidsongeschiktheidswetten aaw en
wao. Dat is 7,3 procent van het to
taal aantal inwoners van 15 tot 65
jaar. Daarmee zit Tholen vrij hoog.
Goes, Hontenisse, Hulst, Oostburg
en Middelharnis zitten er nog bo
ven, maar de overige gemeenten in
de regio Zeeland hebben relatief
minder arbeidsongeschikten. In ab
solute aantallen komt Tholen zelfs
op een zevende plaats uit. Het
Zeeuws gemid- delde is 6,7 procent
arbeidsongeschikten ten opzichte
van de beroepsbevolking. Overi
gens is volgens het arbeidsbureau
72 procent van de mensen in de aaw
en wao volledig arbeidsongeschikt
(voor 80 tot 100 procent afgekeurd).
De overigen moeten solliciteren
naar gepast werk. Vorig jaar hielp
het arbeidsbureau zo 500 gedeelte
lijk arbeidsgeschikten aan een baan.
Het regionaal arbeidsbureau ver
wacht de komende jaren een toena
me van de werkgelegenheid met 0,7
procent per jaar. Dat zal iets onder
het landelijk gemiddelde zijn. Dat
betekent dat er in 2004 144.000 ba
nen zijn in Zeeland. De sterkste
groei wordt verwacht in de sectoren
informatie technologie (computers),
horeca, toerisme en zakelijke
dienstverlening. Voor de industrie,
openbaar bestuur, bouw en het
bank- en verzekeringswezen ver
wacht men een daling van de werk
gelegenheid.
Geen verslag maar een lege
map. Dat kregen de raadsle
den maandagavond te zien
van voorzitter RW.J. Hoek
van de commissie gemeente
lijke ontwikkeling. Na de
opening van de vergadering
is het de gewoonte om het
verslag van dc vorige verga
dering vast te stellen. De
raadsleden kunnen daar dan
eventueel nog wijzigingen in
aan laten brengen, maar toen
dit punt aan de orde kwam,
liet Hoek een lege bruine
map zien om aan te geven dat
het verslag van 11 oktober
(precies drie weken geleden)
nog niet klaar was.
Het komt de eerstvolgende
vergadering aan bod, zei hij.
Maar VVD-raadslid E. Frig-
ge-Hogesteeger nam daar
niet zomaar genoegen mee.
„We moeten toch als raadsle
den de stukken op tijd kun
nen krijgen? Kan dat in het
vervolg wel gebeuren
Wethouder W.C. van Kempen
beloofde er aandacht aan te
zullen schenken.
Dood schaap. In de Vest bij de
Molensingel in Tholen is zaterdag
een dood schaap aangetroffen. Het
dier dreef ter hoogte van de mo
len.
De astma patiëntenvereniging VbbA
zal woensdag in het Franciscus zie
kenhuis te Roosendaal ter gelegen
heid van het 15-jarig bestaan van de
werkgroep een aantal activiteiten or
ganiseren voor kinderen en volwas
senen met astma. Van elf tot acht uur
is er een aantal informatiestands op
gesteld in de gang van de polikliniek
naar de centrale hal van het zieken
huis. Van 9 tot 22 november is daar
ook een tentoonstelling over cara te
zien.
Kinderen kunnen vanaf half twee
woensdagmiddag meedoen aan een
kleurwedstrijd. zich laten schmin
ken, in een ballenbak spelen of het
optreden van een clown bijwonen.
De ouders worden intussen bijge
praat door een kinderarts, fysiothera
peut en cara-verpleegkundige. 's
Avonds vanaf half zeven is er een
programma voor volwassenen met
informatie over de meest recente
ontwikkelingen omtrent medicijnen.
Ook zullen patiëntenorganisaties
aanwezig zijn. Belangstellenden
kunnen zich tot 8 november aanmel
den via telefoon 0165-588576.
t