Op banen waar veel gesprongen kan worden, zit ik goed voorin Opbrengst openbaar vervoer Tholen laag Bloemen en stekels in wijk Molenhoek Camera's snelheid werken dag en nacht Duikploeg brandweer vergt 22.000 gulden Tholen op zichzelf gericht voor de invulling van werkgelegenheid Voorlichting over astma Werkloosheid daalt, fors aantal arbeidsongeschikten Lege map Donderdag 4 november 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Hij drinkt zelf geen druppel alcohol, maar hij is al drie keer natgespoten met cham pagne. De 17-jarige Kevin van den Hoek uit Sint- Maartensdijk is Nederlands kampioen motorcross in de 125 cc klasse voor junio ren. Zondag reed hij in het Noord-Limburgse Lottum de laatste van de tien wed strijden van het seizoen. Hij was al zeker van de eind overwinning, maar pas na de laatste manche was de titel officieel. „Ik wilde dit jaar bij de eerste tien eindi gen, maar ik ben eerste ge worden." Progressie Kevin van den Hoek (17) nationaal kampioen motorcross bij junioren. Niergordel Dure sport Provincie kijkt naar aansluiting Schouwen De opbrengst van het openbaar vervoer op Tholen blijft ver achter bij wat landelijk wenselijk is. Ook provinciaal gezien blijken de inkomsten uit kaartverkoop en abonne menten aan de lage kant. Dat blijkt uit het beleidsplan Overstappen naar 2000 van de provincie Zeeland over de toekomst van het openbaar vervoer. Leerlingenvervoer Tholen is qua werkgelegenheid veel op zichzelf gericht. Van de banen die er binnen de gemeente zijn, wordt meer dan 80 procent ingevuld door de Tholenaren zelf. De rest komt van elders, voornamelijk uit West-Brabant. Dat blijkt uit de pendelatlas van de provincie. Wat daling van de werkloosheid betreft, staat Tholen op een negen de plaats in het Zeeuwse. Vertekend beeld Veel onderwijzers Afgekeurd Vorige week in Meijel was Kevin al zeker van de hoogste klassering in zijn categorie. Zelfs als hij het afge lopen weekeinde niet had gereden, was hij kampioen geworden, zo groot was de puntenvoorsprong op zijn naaste belager M. Broos uit Standaardbuiten. Thuis in de ver sierde Anjerstraat bekijkt Kevin met zijn vader en moeder nog eens naar de videobeelden die zijn moeder van de wedstrijd heeft gemaakt. Ke vin rijdt op een Honda en al drie jaar achtereen met nummer 49. Kevin: „In de eerste manche bleef mijn directe tegestander maar plak ken. Ik ben hem wel drie keer voor bijgegaan maar hij kwam steeds te rug. De laatste keer toen ik hem passeerde, heb ik een gat geslagen en was het over," vertelt Kevin over de wedstrijd op de 'zandbaan' van Lottum. De eerste ronde was echter niet zon der risico's. De motor van de crosser vertoonde kuren doordat de gashandlc na de start - toen Kevin al op volle snelheid zat - dienst wei gerde. „Het gas bleef vol open staan en is niet meer dichtgegaan. Eigen lijk moet je dan afstappen want het is heel gevaarlijk om zo door te rij den, maar ik heb het toch gedaan en in de bochten op de koppeling ge remd." Na de eerste manche werd het pro bleem verholpen door een van de monteurs van zijn ploeg MX Flak- kee waar Kevin sinds een jaar bij is aangesloten. „In de tweede manche ging ik als vierde van start, maar na de eerste ronde lag ik weer op kop. Ik had vijftig meter voorsprong. Die heb ik niet meer afgestaan." Bij de motorcross voor junioren worden bij elke wedstrijd twee manches gereden. Elke manche duurt vijftien minuten, plus een ron de. De klassering in de tweede man che is beslissend. In Lottum won Kevin de eerste manche en ook de tweede. Dat betekent dubbele winstpunten. Elke eerste plaats is goed voor 30 punten. „Als je in de eerste manche tweede of derde wordt en in de tweede manche eer ste dan heb je de wedstrijd gewon- Van de tien wedstrijden won Kevin Kevin van den Hoek uit Sint-Maartensdijk reed met nummer 49 in tien wedstrijden naar de nationale titel motorcross. er acht op rij. Alleen de eerste twee wedstrijden moest Kevin een ander voor laten gaan. In Veendam, Utrecht en Lottum won hij zowel de eerste als de tweede manche. Een bewijs van zijn overmacht. Het par cours in Lottum met 31 deelnemers was volgens de kampioen heel zwaar. Door het berijden van de baan ontstaan er sporen en diepe ga ten en wordt het rijden steeds moei lijker. „Niet iedereen durft hard door de sporen heen te rijden." Ke vin heeft daar geen moeite mee. In de tweede manche rijdt hij over het algemeen beter dan in de eerste manche als de sporen minder diep zijn. „En je moet zorgen dat je niet in een van die gaten terecht komt. Die kunnen wel twee meter diep zijn. Op banen waar veel gespron gen kan worden, zit ik altijd goed voorin. Het is Kevins tweede jaar bij de ju nioren. De progressie van de jonge motorcrosser is opvallend want vo rig jaar eindigde hij nog als twaalf de. Toen ging het niet echt lekker, zegt hij. Maar dit jaar is er veel aan de motor gesleuteld door de mon teurs van zijn ploeg MX Flakkee die nog drie crossers telt. Volgens Ke vins vader is de hegeleiding beter dan vorig jaar toen Kevin veelal zelf aan de motor zat de sleutelen. Ook tijdens de westrijden krijgt Ke vin aanwijzingen van zijn ploeg. Een van de begeleiders geeft op een bord aan of hij harder moet rijden ('gas') of het wat rustiger aan kan doen ('relax'). Kevin: „Ik lees de borden altijd. Hij geeft ook aan hoe veel minuten er nog gereden moet worden. Soms ben je blij dat het nog maar vier minuten is bijvoor beeld." Kevin wilde dit jaar bij de eerste tien eindigen, maar stelde zijn prog nose gaandeweg bij. „Het ging steeds beter. Toen ik vijfde in het klassement stond, wilde ik bij de eerste drie eindigen. Toen ik derde stond, wilde ik eerste worden. Dat is nog gelukt ook." Kevin mocht vanwege zijn hoge klassering steeds de laatste wed strijden als eerste naar de start om een plekje bij de poortjes uit te zoe ken. De crosser stampt het zand nog even vast om goed grip te hebben bij het vertrek. De plaats bij de start is belangrijk, legt hij uit. „Je moet proheren in een rechte lijn naar de eerste bocht te gaan." Twee keer vijftien minuten lang staan de crossers op de pedalen van hun motor. Zitten is er niet bij tij dens de wedstrijd. „Anders krijg je klappen in je rug." Om zich te be schermen beschikken de motor crossers over een speciale uitrus ting: een helm, laarzen met stalen neuzen, scheen- en kniebescher mers, een brandwerende broek, shirt en handschoenen, een bril, een niergordel en een 'body protector', een soort harnas van kunststof dat schouders, horst, rug en buik be schermt. Lichamelijk is het crossen heel in spannend, maar Kevin doet niet aan conditietraining. Hij heeft aan het rijden van oefenwedstrijden en offi ciële wedstrijden genoeg. Kevin rookt niet en raakt ook geen druppel alcohol aan. „De laatste wedstrijd heb ik wel wat ontspannender gere den. Ik had er al zeven gewonnen, maar die achtste wilde ik ook graag winnen." Het zegt veel over Kevins drang om hij de eersten te zijn. De Honda motor waarop hij nu twee jaar rijdt, is aan vervanging toe. Het is Kevins zesde motor. Hij was negen jaar toen hij zijn eerste kreeg, acht toen hij samen met zijn neefje Joey Moerland uit Stavenisse in een weiland met crossen begon. De hobby van Kevin is niet van ge vaar ontbloot. Een keer brak hij een sleutelbeen, een andere keer een middenvoetsbeentje en een keer bracht hij ter observatie de nacht door in het Oosterscheldezieken- huis in Goes nadat hij bij een val tij dens een training het stuur in zijn buik had gekregen. Het ontmoedigt Kevin echter niet: „Als ik hier naar buiten loop, kan ik me ook iets ge beuren." Zijn vader vindt het nog steeds gevaarlijk, maar is min of meer gewend geraakt aan de risi co's. Motorcross is een dure sport. En sponsors zijn er moeilijk te vin den. Zeker op Tholen, zegt Kevins moeder. „We hebben wel bedrij ven benaderd, maar sponsors vin den lukt hier niet of nauwelijks. Motorcross leeft niet op het eiland, maar op de Thoolse dagen was er toch veel puhliek gekomen voor de wedstrijden. Mensen willen het toch graag zien." De wedstrijden die Kevin rijdt, zijn bepaald niet naast de deur. In Zeeland zijn er banen in Rilland, Wemeldingc en Axel, maar meest al gaan Kevin en zijn ouders ver het land in. Van Veendam in Gro ningen tot Stein in Zuid-Limburg. Om het verblijf op de terreinen te veraangenamen, heeft Van den Hoek een caravan gekocht zodat het gezin de avond voor de wed strijd al op het crossterrein aanwe zig kan zijn. Vader van den Hoek: „Anders moet je 's ochtends al heel vroeg weg. Nu waren we za terdagavond al in Lottum. Dan kun je gewoon tot een uur of half ne gen 's ochtends in de caravan sla pen. En kan Kevin zich binnen omkleden. Het is makkelijk, an ders sta je veel buiten." De motor staat tegen de voorzijde van de ca ravan in een speciaal geconstrueer de ijzeren goot. Kevin heeft inmiddels al 59 bekers gewonnen, maar de beker die hij in Lottum heeft gekregen, spant de kroon. Niet omdat de trofee zo groot is maar omdat ze bij een ech te titel hoort. Volgend jaar komt hij uit bij de se nioren. Wat hij er van verwacht? „Proberen bij de eerste tien te ko men." Zaterdag rijdt Kevin in Wemeldin- ge om mee te doen aan de wed strijden om het Zeeuwse kam pioenschap. De titel kan hij daar niet pakken omdat hij afgelopen zaterdag de eerste wedstrijd moest missen vanwege de voorbereiding op de wedstrijd in Lottum. Op 11 december wordt Kevin in Boekei gehuldigd door de motorcrossor ganisatie Nederland. Tholen levert slechts een aandeel van elf procent in de vervoersop- hrengsten, tegen Zeeuws-Vlaande- ren 24% (het hoogste in Zeeland). In de nieuw in te delen gebieden zou volgens het rijk het aandeel uit de tarieven 50 procent moeten be dragen, maar dat is met 34 procent momenteel voor Zeeland voorlopig geen haalbare kaart. Landelijk is het overigens 35 procent. De rest legt het rijk bij. Het dichter bevolkte Walcheren zit op twintig procent, Noord-en Zuid-Beveland op 15 pro cent. Om de opbrengsten te verhogen, wil de provincie het openbaar vervoer naar gebied indelen, zogenaamde concessiegebieden waar een open bare aanbesteding van het vervoer moet plaatsvinden. Hiermee wordt de marktwerking vergroot. Het moet een doelmatiger openbaar ver- voerssyteem opleveren waarbij meer rekening gehouden gaat wor den met de wensen van de reizigers. Tholen en Sint-Philipsland zouden in deze opvatting aan moeten slui ten bij een groter West-Brabants concessiegebied (nu verzorgt de BBA de busdiensten), maar volgens de provincie zal Noord-Brabant on ze streek niet als eerste kiezen voor aanbesteding. Gebeurt dat niet, dan zou aansluiting bij Schouwen-Dui- veland te overwegen zijn, aldus het plan omdat Tholen en Sint-Philips land als zelfstandig concessiegebeid te klein zou zijn. De provincie wijst daarbij op de ervaringen met het aanbesteden in Noord-Beveland. Bij de aanbesteding moet gekeken worden naar het collectief vraagaf hankelijke vervoer (CVV) dat deel kan zijn van het openbaar vervoer in een bepaald gebied, zoals het ver voer van doelgroepen. Daarnaast vindt besloten vervoer plaats zoals leerlingenvervoer, die met andere middelen bekostigd worden. De provincie is voor een gezamenlijke aanbesteding waardoor de herken baarheid van de vervoerder wordt vergroot, maar beseft dat dit moei lijk te verwezenlijken zal zijn, juist vanwege de verschillende manieren van bekostigen, de verschillende opdrachtgevers en de eisen die de klantengroepen stellen. Het leerlingenvervoer van Tholen naar de Bevelandcn kenschetst de provincie als een bijzondere situ atie. 'Hoewel dit vervoer nu als be sloten vervoer plaatsvindt, werd er door de betreffende leerlingen in het verleden ook gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. Om deze optie open te houden, zullen wij bij de aanbesteding van het concessie gebied Walcheren en De Bevelan- den ook de mogelijkheid bieden voor een busverbinding via de Oes- terdam van en naar Tholen.' Dat zou kunnen betekenen dat de lijndienst tussen Tholen en Zuid-Beveland - die vorig jaar door gebrek aan reizi gers werd opgeheven - terugkomt. „Bloemetjes zijn mooi. maar hoe zul len de bewoners reageren op de ste kels die er ook zullen gaan groeien?" Dat vroeg wethouder Heijboer zich maandag af in de commissie gemeen telijke ontwikkeling naar aanleiding van een vraag van E. Frigge-Hogc- steeger (VVD) over het inzaaien - als proef - van schouwstroken in de wijk Molenhoek in Tholen met een meng sel van bloem- en bermzaden. Het leek haar een aantrekkelijk gezicht, maar ze wilde weten of de bewoners er na verloop van tijd hun zegje over mogen doen. Aantrekkelijk was vol gens haar ook, dat de gemeente dan het maaien van de stroken terug kan brengen naar twee keer per jaar. „Als de mooie wilde bloemen bevallen, dan zou je dat ook bij andere wijken kunnen doen." Maar de wethouder temperde haar enthousiasme door te wijzen op de distels die zeker de kop op zullen steken. Het inzaaien met bloemzaden past in het groenplan voor de wijk, waar het college ƒ68.100,- voor uittrekt. Behalve bloe men in de schouwstroken komen er voornamelijk heesters en bomen. De commissie kon echter nog geen oor deel vellen over het plan in zijn ge heel. De stukken waren zo summier dat J.C. Koopman (SGP) inzicht mis te in het totale plan en in de kosten. Heijboer zegde toe dat het plan. dat nu bij de mededelingen was vermeld, later aan de commissie wordt voorge legd. „Er is ruim voldoende tijd om het te bespreken, maar we willen tij dig krediet beschikbaar hebben." De twee vaste camera's voor snel heidscontrole in de Bram Groenewe- geweg tussen Poortvliet en Sint-An- naland en op de Oud-Vossemeer- sedijk werken dag en nacht. Overi gens zijn niet alle camera's geschikt om in het donker te fotograferen, maar de politie wisselt de duurdere camera's die dat wel kunnen uit tus sen de Bram Groenewegeweg en de Oud-Vossemeersedijk. Per filmrol zijn er 800 opnamen mogelijk. De politie wisselt de rollen handmatig om. Sporadisch komt het voor, dat de twee vaste camera's met schoen smeer of iets dergelijks onklaar wor den gemaakt, maar omdat de politie de volle rollen herhaaldelijk wisselt, wordt dat snel ontdekt. Van maandag 25 tot en met zondag 31 oktober zijn op Tholen 113 bekeu ringen gevallen voor het overschrij den van de maximum snelheid. Dat is precies evenveel als de week daar voor. Overigens vielen er in heel Zee land bij het verkeershandhavingspro- ject weer legio boetes: maar liefst 4427 snelheidsovertredingen en 1298 andere zaken als het rijden door rood licht, het niet dragen van een auto gordel. Het accent lag op de route Goes-Grevelingendam en Vrouwen- polder-Brouwersdam, waar 4135 weggebruikers tegen de lamp liepen. Bij een grootscheepse controle giste ren met twee mobiele radarwagens van de politie vielen er 81 processen- verbaal wegens snelheidsovertredin gen. In de Broekseweg tussen Oud- Vossemeer en Sint-Annaland werd en tussen 8.30 en 12 uur 475 auto's gecontroleerd, waarbij 25 boetes vie len met 127 km als hoogst gemeten snelheid. Op de N286 bij Tholen werden gedurende dezelfde tijd 1180 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 33 in overtreding waren met 117 km als maximum, 's Middags reed de ra darwagen naar de Philipsdam, waar tussen 13.00 en 15.30 uur 550 auto's werden gecontroleerd, waarvan er 15 te hard reden: 1 zelfs 134 km terwijl 100 toegestaan is. Op de 80-km-weg tussen Poortvliet en Stavenisse (N286) werden tussen 13.00 en 15.30 uur 521 auto's gecontroleerd, waar van er 8 in overtreding waren met 107 km als maximum. Een preventieve controle van de pro vincie (radar met venster) op de Oud- Vossemeersedijk leverde gisteren morgen en -middag 1097 gecontro leerde auto's op, waarvan er 17 har der dan 90 km reden, maar die kre gen geen boete. De hoogst gemeten snelheid was hier 118 km. Op advies van het ingenieursbu reau Save willen b. en w. van Tho len een eigen duikploeg van vier man en twee begeleiders. Aan red- apparatuur vergt dat 22.000 gul den. Daarnaast komen nog de op- leidingskosten bij de regionale brandweer in West-Brabant. De commissie algemeen bestuur en welzijn moet hierover dinsdag avond advies uitbrengen aan het college. Volgens nieuwe normen moet een duikteam binnen een kwartier inzetbaar zijn en dat kan vanuit Bergen op Zoom of Steen bergen ,naar één van de uithoeken van de regio niet gehaald worden', schrijven b. en w. in hun voorstel aan de commissie. Dezelfde aanrij- lijd als voor een ambulance wordt hierbij genoemd en het is opval lend, dat het college bij de ambu lance eerst voor West-Brabant koos, terwijl nu voor het duikteam voor een eigen, Thoolse oplossing gekozen wordt. Gezien de omvang van de waterrecreatie dienen er voorzieningen voor het optreden van waterongcvallen te komen. De blusgroepen Tholen, Sint-Anna land en Stavenisse komen hiervoor in aanmerking, maar praktisch ge zien heeft concentratie de voorkeur en aangezien Tholen ook de op- stapbemanning levert voor de blus boot Furie, is de keuze op die blus- groep gevallen. Daar bleken ook meer dan zes kandidaten te zijn en de aanwezigheid van onderwater- sportvereniging de Snotdolf in Tholen zal hier zeker positieve in vloed op hebben. „Dit geeft in ie der geval reden tot gerustheid over de continuïteit in de toekomst", concluderen b. en w. In verband met de samenwerking en uitwissel baarheid is één standaarduitrusting nodig. Uit drie offertes hij bedrij ven in Tholen (duikschool Orka), Oss en Steenbergen is Subocean services uit die laatste plaats als goedkoopste uit de bus gekomen. Ten aanzien van service en onder houd hebben West-Brabantse korp sen hiermee al zeer positieve erva ringen, aldus het Thoolse college. Bedrijfsauto's in Thoolse straten illustreren, dat veel Tholenaren bij bedrijven en instellingen buiten de gemeente werken. Het is uit eerdere onderzoeken be kend dat een flink deel van de Th(X)l- se beroepsbevolking buiten dc ge meentegrenzen werkt. De pendel naar met name West-Brabant en Zuid-Hol land is relatief groot. Binnen het Zeeuwse werken er veel Tholenaren op Schouwen-Duivcland en Reimers- waal. Daarna volgen Borsele en Goes als gemeenten waar relatief veel Tholenaren werken. Dc provincie Zeeland heeft nu een pendelatlas uit gebracht waarop juist de inkomende pendel wordt weergegeven. Ofwel: de mensen die van elders in een Zeeuw se gemeente komen werken. Alle ge meenten worden hierin belicht. Voor Tholen geldt dat de inkomende pen del minder dan twintig procent van het totaal aantal banen bezet. Naast de zogenaamde dragende ker nen in een gemeente (voor Tholen is dat Tholen-stad), zijn er meestal nog andere plaatsen die een meer dan ge middelde werkgelegenheid kennen. In de gemeente Tholen gaat het om Sint-Annaland en Sint-Maartensdijk. Dc provincie merkt op dat Tholen, Schouwen-Duiveland, Noord-Bcvc- land en Oostburg het sterkst op zich zelf gericht zijn als het gaat om het in vullen van arbeidsplaatsen. Daar werken dus relatief weinig mensen uit andere Zeeuwse gemeenten of uit de rest van Nederland. Wat Tholen hetreft, bestaat het over grote deel (bijna driekwart) van de in komende pendel uit inwoners van de overige Zeeuwse gemeenten. Daarbij speelt met name Schouwen-Duive land een grotere rol. Daar komen en kele tientallen werknemers van naar Tholen. Reimerswaal levert iets min der arbeidskrachten aan Thoolse be drijven. Opvallend is verder dat er ei genlijk uit heel Zeeland (inclusief Walcheren en delen van Zeeuws- Vlaanderen) mensen naar Tholen pendelen. Alleen uit Oostburg, Sluis- Aardenburg. Axel en Hontenisse werkt er niemand binnen Tholen. Overigens wordt het beeld van de pendclatlas wel behoorlijk vertekend door de definitie van pendelen die wordt gehanteerd. Iemand pendelt als het bedrijf waarvoor hij of zij werkt, gevestigd is in een andere gemeente dan waar de werknemer woont. Dat betekent echter dat bijvoorbeeld de Thoolse politie-agenten dagelijks pendelen, terwijl ze meestal in Tholen werken. Hun 'hedrijf' zit echter in Middelburg. Diezelfde situatie geldt voor Thools waterschapspersoneel. thuiszorgers, provinciemedewerkers en andersom bijvoorbeeld ook voor een bedrijf als Hommel uit Oud-Vos- semeer dat weliswaar in Tholen is ge vestigd, maar veruit het meeste werk buiten de gemeente verricht. Wellicht was het geheel nauwkeuriger geweest als de regionale informatiebank be drijven en instellingen Zeeland (RI- B1Z) - die de informatie voor dc pen delatlas leverde - gekeken had naar het aantal uren of dagen werk die ie mand per jaar buiten de gemeente grenzen verricht. Wat de ontwikkeling van de werk- kx)sheid betreft, zit Tholen in de middenmoot van de Zeeuwse ge meenten. Ten opzichte van vorig jaar daalde het aantal mensen zonder werk met 12,5 procent. Dat is altijd nog 1,5 procent boven het Zeeuws gemiddelde, maar vergeleken bij een terugloop van Dirksland (Gocree- Overflakkee valt ook onder de regio Zeeland van het bureau arbeidsvoor ziening) met 30 procent, is het niet veel. Ook Middelharnis (-23 procent) en Veere (-20 procent) zijn plaatsen waar de werkloosheid hard is ge daald. Reimerswaal (qua grootte goed vergelijkbaar met Tholen) komt er minder goed vanaf, want daar zak te het aantal mensen zonder werk niet. Noord-Beveland zag als enige een stijging van de werkloosheid. Ten opzichte van vorig jaar is de werkloosheid het hardst gedaald in de bouw (31 procent). Het arbeidsbu reau heeft nu nog maar 282 bouw vakkers in haar bestand staan. Ook in de sector sociaal en geneeskundig personeel zijn veel werklozen aan de slag gegaan (23 procent minder men sen zonder baan) Dat zelfde geldt voor de handel (21 procent minder) en de horeca (16 procent). Onder het chemisch personeel is juist een stij ging van de werkloosheid te zien met 15 procent. Wat opvalt in het over zicht van het arbeidsbureau, is dat er in Zeeland nog altijd 326 werklozen zijn ingeschreven in de sector onder wijzend personeel. En dat terwijl er momenteel alom gerept wordt over een enorm personeelstekort in het on derwijs. Zeeland is momenteel qua aantal werklozen weer beland op het zelfde niveau als 1992, vlak voor de enorme stijging van de werkloosheid die pas in 1997 werd gestopt. Tholen kent 1086 mensen die een uitkering krijgen op basis van de ar beidsongeschiktheidswetten aaw en wao. Dat is 7,3 procent van het to taal aantal inwoners van 15 tot 65 jaar. Daarmee zit Tholen vrij hoog. Goes, Hontenisse, Hulst, Oostburg en Middelharnis zitten er nog bo ven, maar de overige gemeenten in de regio Zeeland hebben relatief minder arbeidsongeschikten. In ab solute aantallen komt Tholen zelfs op een zevende plaats uit. Het Zeeuws gemid- delde is 6,7 procent arbeidsongeschikten ten opzichte van de beroepsbevolking. Overi gens is volgens het arbeidsbureau 72 procent van de mensen in de aaw en wao volledig arbeidsongeschikt (voor 80 tot 100 procent afgekeurd). De overigen moeten solliciteren naar gepast werk. Vorig jaar hielp het arbeidsbureau zo 500 gedeelte lijk arbeidsgeschikten aan een baan. Het regionaal arbeidsbureau ver wacht de komende jaren een toena me van de werkgelegenheid met 0,7 procent per jaar. Dat zal iets onder het landelijk gemiddelde zijn. Dat betekent dat er in 2004 144.000 ba nen zijn in Zeeland. De sterkste groei wordt verwacht in de sectoren informatie technologie (computers), horeca, toerisme en zakelijke dienstverlening. Voor de industrie, openbaar bestuur, bouw en het bank- en verzekeringswezen ver wacht men een daling van de werk gelegenheid. Geen verslag maar een lege map. Dat kregen de raadsle den maandagavond te zien van voorzitter RW.J. Hoek van de commissie gemeente lijke ontwikkeling. Na de opening van de vergadering is het de gewoonte om het verslag van dc vorige verga dering vast te stellen. De raadsleden kunnen daar dan eventueel nog wijzigingen in aan laten brengen, maar toen dit punt aan de orde kwam, liet Hoek een lege bruine map zien om aan te geven dat het verslag van 11 oktober (precies drie weken geleden) nog niet klaar was. Het komt de eerstvolgende vergadering aan bod, zei hij. Maar VVD-raadslid E. Frig- ge-Hogesteeger nam daar niet zomaar genoegen mee. „We moeten toch als raadsle den de stukken op tijd kun nen krijgen? Kan dat in het vervolg wel gebeuren Wethouder W.C. van Kempen beloofde er aandacht aan te zullen schenken. Dood schaap. In de Vest bij de Molensingel in Tholen is zaterdag een dood schaap aangetroffen. Het dier dreef ter hoogte van de mo len. De astma patiëntenvereniging VbbA zal woensdag in het Franciscus zie kenhuis te Roosendaal ter gelegen heid van het 15-jarig bestaan van de werkgroep een aantal activiteiten or ganiseren voor kinderen en volwas senen met astma. Van elf tot acht uur is er een aantal informatiestands op gesteld in de gang van de polikliniek naar de centrale hal van het zieken huis. Van 9 tot 22 november is daar ook een tentoonstelling over cara te zien. Kinderen kunnen vanaf half twee woensdagmiddag meedoen aan een kleurwedstrijd. zich laten schmin ken, in een ballenbak spelen of het optreden van een clown bijwonen. De ouders worden intussen bijge praat door een kinderarts, fysiothera peut en cara-verpleegkundige. 's Avonds vanaf half zeven is er een programma voor volwassenen met informatie over de meest recente ontwikkelingen omtrent medicijnen. Ook zullen patiëntenorganisaties aanwezig zijn. Belangstellenden kunnen zich tot 8 november aanmel den via telefoon 0165-588576. t

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 13