Verburgh u """Cru5io
Minirotonde gaat
kinderlevens kosten
Afvloeiing koopkracht leidt tot
verschraling Thoolse samenleving
Sint-Annaland raakt na 51 jaar
fietsenzaak in Nieuwstraat kwijt
's Nachts geen ambulance
meer op het eiland Tholen
Bintje 15 cent
Crisisoverleg
ambulance
Donderdag 16 september 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
specialisten in
- Computersnetwerkensystemen op maat
- Hi-end audio(speciale luisterruimte).
- en geluidsystemen door heel uw huis.
- Eigen technische dienst en service afdeling.
„Bedankt voor alles", zegt een klant, nadat Dirk Bruijn-
zeel zijn nieuwe fiets heeft gecontroleerd en bijgesteld.
Na 51 jaar raakt Sint-Annaland op de hoek van de
Nieuwstraat/B rugstraat een vertrouwde fietsenzaak
kwijt. Dirk Bruijnzeel is morgen voor de laatste dag geo
pend. De 34-jarige ondernemer stopt vrijwillig. Het ka
rakteristieke, uit 1948 daterende bedrijfspand, wordt ver
bouwd tot woning.
Bewoners Ten Ankerweg blijven protesteren:
Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft on
langs het reconstructieplan voor een deel van de Ten An
kerweg in Tholen goedgekeurd, maar de bewoners leg
gen zich daar niet bij neer. Een week na het raadsbesluit
schreven ze opnieuw een brief aan de provincie. Omdat
de afhandeling van een bezwarenprocedure uitsluitend
een zaak van de gemeente is, heeft Middelburg de post
doorgestuurd naar het gemeentehuis.
Sociale werkplaats
Veilig Verkeer
Thoolse ondernemers moe
ten meer samen met de
middenstandsfederatie en
het gemeentebestuur doen
om koopkracht voor het ei
land te behouden. Anders
gaat het voorzieningenni
veau met name in de kleine
kernen nog verder achteruit.
Dat werd woensdagavond
duidelijk tijdens een discus
siebijeenkomst in Meul-
vliet, waar de Kamer van
Koophandel wilde horen
wat er aan de basis leeft.
Sluipend proces
Kamer van Koophandel: actie van winkeliers en gemeente geboden
Naar de filistijnen
Diversiteit minder
Verpaupering dreigt
De Korte: vrijwilligers krijgen stank voor dank
Bestuur en medewerkers van Delta Noord zijn verbolgen
over de keuze van b. en w. voor de Brabantse ambulance
voorziening. „Ik kan niet begrijpen dat het eigen gemeen
tebestuur onze vrijwilligers stank voor dank geeft. Om po
litieke redenen worden we kapot gemaakt. Het is toch heel
erg duister, dat b. en w. zo met onze inwoners omgaan",
zegt vice-voorzitter J.D. de Korte van Delta Noord. „Als
Tholen voor Brabant kiest, dan heb je 's nachts geen am
bulance meer op het eiland. Dat is de toekomst", voor
spelt chauffeur C. van Koeveringe van Delta Noord.
Ruim 15 jaar
Dirk Bruijnzeel stopt vrijwillig: van bedankjes kun je niet leven
Antwerpsestraat 12 - 14 - 16
4611 AG Bergen op Zoom
tel. 0164 - 237940 fax 245360
Advertentie I.M.
van een nieuwe jasbeschermer te
worden voorzien. „Het is druk,
want iedereen wil nog even zijn
fiets laten nalopen." Een vrouw
met een kind brengt haar rijwiel
om een lekke band te laten repare
ren. Een man wil nog olie, waar
door er opnieuw een gat wordt ge
slagen in de al vrij lege schappen.
Vanaf eind juli is Bruijnzeel al met
de opheffingsuitverkoop bezig. Er
zijn sinds die periode heel veel
nieuwe en gebruikte fietsen van ei-
Het is een sluipend proces, zei de
directeur van de Kamer van Koop
handel woensdag tijdens een dis
cussiebijeenkomst in Mculvliet te
Tholen. Ook Sint-Annaland raakt
voorzieningen kwijl. Schilder
Quist sloot zijn winkel in de Voor
straat, café Van Dijkc op de Hoen-
derweg ging dicht en morgen voegt
Dirk Bruijnzeel zich in die rij.
„Ze vinden het allemaal jammer",
vertelt hij in de werkplaats, waar
een fiets op zijn kop staat om nog
Op 30 augustus gaven 13 van de 18
aanwezige raadsleden groen licht
voor de reconstructie van het stuk
Ten Ankerweg tussen de Parksingel
en de Molensingel. Aan weerskan
ten komt een fietspad, dus ook langs
de huizen aan de noordkant, en op
de kruising met de Molenvlietsedijk
worden de verkeerslichten vervan
gen door een minirotonde. Juist de
ze twee onderdelen stuiten bij de
bewoners op bezwaren en dat heb
ben ze de gemeente diverse keren
kenbaar gemaakt. Maar het is hen
niet gelukt om SGP, PvdA, CDA en
de VVD-wethouder te overtuigen.
Tegelijkertijd richtten de bewoners
hun pijlen op het provinciehuis.
Hun poging om de subsidietoezeg
ging van 328.000 gulden voor dit
project van tafel te krijgen, leed
echter schipbreuk. Alleen als het
project niet doorgaat, kan de toege
zegde subsidie ingetrokken worden.
In de statencommissie verkeer en
vervoer vonden SGP, CDA en PvZ
dat de provincie zich niet mag men
gen in zaken van de gemeente Tho
len. De PvdA stelde overleg met het
gemeentebestuur voor om tot een
aanvaardbare oplossing te komen,
maar het Thoolse D66-statenlid
Bastiaanse vond dat er geen valse
verwachtingen gewekt mogen wor
den. Namens de bewoners maakte
mevrouw C. Laban gebruik van het
spreekrecht. Ze hekelde de opstel
ling van de provincie, die in haar
ogen slechts GDU-gelden (gebun
delde doeluitkering) doorsluist -
zonder te toetsen - naar wegbeheer-
ders en zich verder niet verantwoor
delijk voelt maar inwoners naar de
eigen gemeentebestuurders ver
wijst. Gedeputeerde Hcnnekeij zeg
de overleg toe, maar stelde ook dat
het project een bijdrage levert aan
de verkeersveiligheid en er daarom
geen sprake is van geldverspilling.
Hij legde uit dat voor een bijdrage
uit de zogenaamde GDU-pot beke
ken wordt of een project een bijdra
ge levert aan de verkeersveiligheid
en of het past in de gebiedsgerichte
aanpak. Het provinciaal overleg
verkeer en vervoer, de klankbord
groep en de statencommissie advi
seren, alvorens een subsidie wordt
toegekend. Via een accountantsver
klaring moet naderhand de beste
ding verantwoord worden. Henne-
keij vond de minirotonde een
aanvaardbare oplossing en zei dat
voor grote voertuigen een alterna
tieve route voorhanden is. De me
ning van de commissie - die even
eens op 30 augustus vergaderde -
van draaien. Iedere collega doet er
ook wat bij, maar die mogelijkheden
heb ik niet. En van alleen de fietsen
kun je wel leven, maar het is geen
vetpot. Er is nog even kans geweest
dat er een opvolger zou komen, maar
dat is toch niet gelukt. Jammer, jam
mer, roept iedereen, maar van be
dankjes kun je niet leven."
Service stond bij Dirk Bruijnzeel
hoog in het vaandel. Iedereen die
een probleem met zijn of haar fiets
had, kon er terecht en werd gehol
pen. Vaak waren het kleinigheden en
rekende de ondernemer er niets
voor. „Het was hier ook net een so
ciale werkplaats", zegt Bruijnzeel
gekscherend, ,,'s Morgens kwamen
er oudere Sint-Annalanders altijd
een praatje maken en 's avonds de
jeugd. Ze lopen hier al vijftig jaar
binnen; dat is al sinds Kees van Oost
hier begon."
De chauffeur van Van Gend en Loos
komt ook even aan. Hij verliest niet
alleen een klant, maar ook een
vriend. „Ik krijg hier nogal eens kof
fie en toen ik in het ziekenhuis lag,
stuurde Dirk me destijds een kaart.
Zoiets vergeet je niet."
Bruijnzeel heeft zich nog twee jaar
op Tholen gericht, toen de firma Vis
in de Dalcmsestraat de fietsenzaak
sloot. „Ik kwam er in de zomer da
gelijks voor reparaties, maar toen er
daar weer een collega in de Be-
bouwdendam begon, ben ik ermee
gestopt. Overigens had dit geen in
vloed op mijn besluit om te stoppen.
Eerlijk gezegd ben ik het gewoon
beu!"
Na een drukke periode gaat Dirk
Bruijnzeel daarom zaterdag een
week op vakantie. „Daarna kan ik
de zaak verder leeghalen en in de
loop van het vierde kwartaal kan de
nieuwe eigenaar erin. Zelf ben ik
aan het solliciteren om een nieuwe
baan te krijgen. Er is werk genoeg."
De service van nieuwe Gazelle- en
Batavus-fietsen draagt Bruijnzeel
over aan zijn collega's in Scherpe-
nisse en Oud-Vossemeer, met wie
hij altijd samenwerkte.
Sint-Annaland houdt nog een fiet
senzaak over in de Schoolstraat, van
M. Moerland. „Maar ik moet er
geen enkele klant meer bij hebben",
zegt de 79-jarige. „Voor mij is dit al
15 jaar een hobby en een hobby is
veel waard." Moerland begon begin
vijftiger jaren met de verkoop van
fietsen en motoren. „Van 's ochtends
zes tot 's avonds laat." In 1975
moest hij zijn werk drie jaar onder
breken in verband met zijn gezond
heid. maar Moerland pakte de draad
weer op. „Ik ben rijkelijk tevreden.
In Sint-Annaland kun je als fietsen
maker gemakkelijk je kostje verdie
nen, maar of er hier nog een opvol
ger komt? Ik weet er geen", zegt de
bijna tachtigjarige Martien Moer
land.
werd nog voor de raadsvergadering
aan wethouder K.A. Heijboer ken
baar gemaakt.
En nu ligt er dan opnieuw een brief
uit Tholen op het provinciehuis. Na
mens de bewoners zet H.L. van der
Jagt de gang van zaken nog maar
eens op een rij. Welke bezwaren er
leven en hoe - verkeerd en ondemo
cratisch, in de ogen van de Ten-An-
kerwegbewoners - de gemeente
daarmee omgaat. De minirotonde
gaat kinderlevens kosten, vreest de
briefschrijver, die ontkent dat er een
alternatieve route voor grote voer
tuigen is, zoals Hcnnekeij in de
commissie beweerde. Ook Veilig
Verkeer, dat in mei positief advi
seerde over de minirotonde, krijgt
ervan langs. De bewoners noemen
het onbegrijpelijk dat de organisatie
dat oordeel baseerde op een schets-
plan, zonder zich verder te oriënte
ren. „Geeft de provincie zomaar
geld aan projecten die niet duur
zaam veilig zijn, is er geen controle
op waar het naar toe gaat", aldus
Van der Jagt, die schrijft al ruim 37
jaar internationaal chauffeur te zijn.
De provincie neemt de brief voor
kennisgeving aan en legt uit, dat de
wegbeheerdcr deelprojecten beoor
deelt terwijl de provincie die onder
delen niet bekijkt omdat prioriteit
wordt gegeven aan gebiedsgerichte
boven projectmatige aanpak.
Voor een kilo Bintjes werd dinsdag
op de Sint-Annalandse veiling een
cent meer betaald dan vorige week.
Dat was een lichtpuntje in de overi
gens nog magere situatie. De aan
voer wordt minder, want de 258 ton
van 2 september wordt lang niet
meer gehaald gezien de 155 ton van
dinsdag.
Dinsdag 14 september: Doré 13,
Gloria 12, Frieslander 12-15, Ei
genheimer 25, Bintje 14-15, Bildt-
star 22-23, Nicola 22, Victoria 12,
bonken 15-23, drielingen 13-24,
kriel 15-42, aanvoer 155 ton.
Donderdag 9 september: Gloria
12, Eigenheimer 26-27, Bintje 13-
14, Bildtstar 22-24, bonken 23,
drielingen 9-10, kriel 15-35, aan
voer 147 ton.
Maandag 6 september: Delta
Noord belt de gemeente Tholen en
het streekgewest West-Brabant dat
met ingang van zaterdag 11 septem
ber 8.00 uur de diensten van de
Thoolse ambulance opgeschort
worden in verband met geldgebrek.
Diezelfde dag nog steekt de ge
meente stekken met het streekge
west over een noodplan.
Dinsdag 7 september: B. en w. be
sluiten om g.s. van Zeeland te advi
seren de nieuwe ambulancevergun
ning voor Tholen aan het
streekgewest West-Brabant te ge
ven. Diezelfde avond wordt de com
missie algemeen bestuur en welzijn
tijdens een besloten vergadering in
gelicht over het opschorten van de
diensten door Delta Noord.
Donderdag 9 september: De pro
vincie belt de gemeente dat ze fi
nancieel garant willen staan voor
de Thoolse ambulance.
Vrijdag 10 september: Gesprek
van burgemeester Van der Munnik
en wethouder Moerland met gede
puteerde De Kok over het financië
le aanbod van de provincie, maar
de gemeente had toen via het
streekgewest West-Brabant al in
waarneming voorzien. Diezelfde
middag om 15.45 uur geeft Delta
Noord een seintje, dat men een par
ticuliere gift heeft ontvangen, zodat
de voor zaterdag aangekondigde
opschorting van de diensten wordt
afgeblazen. B. en w. plegen overleg
na de opening van de gemeente-
werkplaats en besluiten om vast te
houden aan inzet van het streekge
west. Delta Noord stuurt per koe-*
rier een brief aan de gemeente,
maar aangezien het gemeentehuis
al dicht blijkt te zijn, wordt die op
het huisadres van wethouder Moer
land in Scherpcnissc aangeboden.
Deze weigert voor ontvangst te te
kenen.
Zaterdag 11 en zondag 12 sep
tember: Ambulance streekgewest
staat overdag bij de brandweerka
zerne in Tholen terwijl ambulance
Delta Noord gewoon paraat is in de
kazerne in Sint-Maartensdijk
Maandag 13 september: Om 8.00
uur zou de noodhulp van het streek
gewest aflopen, maar b. en w. be
sluiten om door te gaan met het
streekgewest gezien de onduide
lijkheid over de financiële positie
van Delta Noord.
Dinsdag 14 september: B. en w.
bespreken de situatie en de burge
meester belt om 11.15 uur Delta
Noord, dat het college wil welen
hoe groot het bedrag is dat een par
ticulier heeft verstrekt, om te kun
nen vaststellen hoe lang Delta
Noord nog vooruit kan. De direc
teur van Delta Noord vindt dat geen
gemeentelijke verantwoordelijk
heid, maar een kwestie van het be
stuur van de ambulancedienst.
Woensdag 15 september: Patstel
ling duurt voort.
Het merendeel van de bezoekers
was winkelier en vandaar dat de
koopkrachtafvloeiing, die drs. J.
Bruurs (hoofd economische stimu
lering van de KvK) als één van de
vier knelpunten in de gemeente
Tholen had genoemd, veel aan
dacht kreeg. Overigens schetste
Bruurs een positief economisch
beeld van Tholen, ook wat de
werkloosheid betreft. „De bedrij
ven hier zijn erg gezond en profite
ren van de economische opleving
in West-Europa." Hij staafde dat
met cijfers uit een enquête in 1998,
waaraan door 300 van de 1050
Thoolse bedrijven (zonder land
bouw en overheid) was meege
daan. Alle ondernemingen samen
zorgden voor 1 miljard gulden om
zet, waarvan 260 miljoen gulden in
het buitenland. Er zijn 3750 ar
beidsplaatsen en de investeringen
bedroegen 45 miljoen gulden. Een
gemiddelde omzet van 1 miljoen
gulden per Thoolse onderneming,
zo had Bruurs uitgerekend.
Maar voor de toekomst signaleerde
hij vier knelpunten, die verdere
groei in de weg staan. Ten eerste de
beschikbaarheid van bedrijventer
reinen, ten tweede de krapte op de
arbeidsmarkt, ten derde de afvloei
ing van koopkracht en ten vierde
de invulling van het landelijk ge
bied door het teruglopen van de
landbouw.
Bruurs stelde ten aanzien van de
koopkracht vast, dat de steeds mo
bieler wordende consument koopt
waar hij zelf wil. „De Kamer kan
partijen wel bij elkaar brengen,
maar de ondernemer moet inspelen
op de behoeften van de klant en
meer samen doen. Tholen verliest
bij voorbaat de concurrentie met
het sociaal winkelen in Bergen op
Zoom e.d. Maar Bouman-Potter in
Poortvliet toont bijvoorbeeld aan,
dat Thoolse ondernemers ook vele
consumenten van elders kunnen
trekken. Dat is ook sociaal winke
len. Trek van de klanten van Bou
man-Potter die van elders komen,
nu eens 5% naar uw winkels toe.
Bind die groep voor een deel op
basis van prijs, kwaliteit, keuzemo
gelijkheden. De gemeente is ook
heel nadrukkelijk partij in dit ge
heel. Er zijn al een aantal winkels
gestopt en er moet actie onderno
men worden: de middenstandsfe
deratie en de gemeente, samen! De
gemeente dient zoveel mogelijk
De winkelruimte op de Markt in Sint-Maartensdijk waarin tot eind december vishandel Schot was gevestigd, wordt verbouwd tot een
woning voor de familie Oostrum-van Haaften. Zaterdag kwamen bij de sloop de letters van Albert Heijn tevoorschijn. P. de Moed was er
filiaalhouder van 1932 tot 1957.
koopkracht hier te houden."
Bruurs noemde de afbraak van de
winkelvoorzieningen 'een sluipend
proces'. „De groeiende mobiliteit
naar o.a. Bergen op Zoom, Steen
bergen, Halsteren, e.d. is voor de
Thoolse detailhandel fnuikend.
Voor de Thoolse samenleving is
dat een verschraling; de leefbaar
heid in de dorpen komt er door on
der druk te staan. Het is de taak
van de gemeente om zoveel moge
lijk koopkracht hier te houden."
Het verkeersplan voor Sint-Maar
tensdijk vond Bruurs in dit verband
geen goede zaak. „Het centrum
moet goed bereikbaar blijven en er
dient voldoende parkeerruimte te
zijn. Voor de verkeersveiligheid is
op heel Tholen het plan 'duurzaam
veilig' gemaakt, maar dat mag niet
ten koste gaan van de bereikbaar
heid van de woonkernen." Pasklare
antwoorden had Bruurs overigens
niet voor het koopkracht-probleem.
S. Verjaal uit Sint-Maartensdijk
onderstreepte de noodzaak van sa
menwerking. Hij signaleerde aller
lei ontwikkelingen zoals met de
ambulance, brandweer en VVV,
waarbij het veel doelmatiger is om
zaken samen aan te pakken. Overi
gens zag Verjaal daarbij de grens-
problematiek van Brabant en Zee
land. „Maar ondernemers moeten
een eenheid vormen en samen de
problemen oplossen."
E. Streng uit Tholen, bestuurslid
van de KvK en voorzitter van het
Ondernemers Overleg Tholen
(OOT), zei dat de middenstandsfe
deratie de samenwerking onvol
doende aanpakt. „Maak je hard en
stap samen naar de gemeente, want
ook de industrie op Tholen is ge
baat bij een goede detailhandel op
het eiland."
Dhr. Pommé uit Scherpenisse stel
de, dat de gemeente te weinig doet.
Hij had eerder in het Land van
Heusden en Altena gewoond en
daar was de burgemeester flink ac
tief op het terrein van de detailhan
del. „Hier op Tholen heb ik de bur
gemeester echter nog niet gehoord
om zich in te zetten voor het stimu
leren van de koopkracht in zijn ei
gen gemeente. Evenmin heb ik b.
en w. gezien om de gemeente met
al zijn voorzieningen naar buiten
toe te verkopen. Bovendien is de
gemeente zelf ook een onderne
ming die heel wat te besteden
heeft."
De woordvoerder van Daniëlle mo
de uit Oud-Vossemeer bracht naar
voren, dat het beleid voor de kleine
kernen te wensen overlaat. „Tho
len en Sint-Maartensdijk moeten
groeien, maar de rest moet slapen.
Alle dorpen gaan naar de filistijnen
en de detailhandel gaat stuk. Laat
de KvK nu eens het voortouw ne
men om daar wat aan te doen, want
gemeente en provincie zwichten
veel eerder voor de KvK dan voor
individuele detaillisten. Houd de
overheid die spiegel eens voor",
aldus de Vossemeerder.
Bruurs erkende dat de kleine ker
nen onder druk staan. „In het
streekplan is door de provincie ook
vastgelegd, dat het beleid erop ge
richt is om voorzieningen in de
grotere plaatsen te concentreren."
KvK-directeur R. van Renterghem
vulde aan, dat de problematiek van
de kleine kernen geen specifiek
Zeeuwse aangelegenheid is, maar
landelijk speelt. „Als Kamer kup-
nen wij daar niet gemakkelijk iets
in veranderen. We kunnen de pro
blematiek wel zichtbaar maken en
proberen om deze mammoettanker
een klein beetje bij te sturen. Er
komen ook Europese gelden naar
Zuidwest-Nederland en daarvoor
moet Tholen dan ook projecten
hebben. Zorg dat u hier plannen
hebt!", zei de KvK-directeur.
Hij liet weten, sterk voorstander te
zijn van samen doen, zoals dhr.
Verjaal eerder had bepleit. „Waar
kun je elkaar versterken? Samen
werking is ook uit kostentechni-
sche overwegingen goed, maar
gaat de samenwerking heel ver,
dan krijgt de periferie minder aan
dacht. De dienstverlening wordt
dus minder als de schaalvergroting
toeneemt." Van Renterghem waar
schuwde daarom voor de gevolgen,
wanneer een samenwerking ont
aardt in een fusie. „Op papier is dat
heel leuk, maar naarmate dé
schaalvergroting toeneemt, gaat de
diversiteit achteruit en dat is een
zeer gevaarlijke ontwikkeling. De
Kamer werkt op de schaal van de
provinciegrens en dat is een groot
goed, maar aan de randen - zoals
hier in Tholen - kijken we ook over
de grens heen. We hebben contac
ten met onze collega's in Breda en
wc stimuleren een Thoolse stand
op de Contacta-beurs in Roosen
daal. Het begint ook voor Tholen
met een stuk trots: je sterk maken
om er te zijn!"
De schaarste aan bedrijventerrei
nen kwam in Meulvliet ook nog ter
sprake. Volgens Bruurs dreigt Tho
len het slachtoffer te worden van
het succes in de afgelopen jaren.
„Er zijn veel bedrijven uit West-
Brabant naar het eiland gekomen
en de provincie en de gemeente
willen de ontwikkelingen nu be
perken. Behalve in Tholen-stad,
mogen zich alleen nog lokale be
drijven op de industieterreinen ves
tigen en de omvang daarvan is bo
vendien beperkt tot 5 hectare per
kern. Dat is te krap. Als Kamer
willen we tijdig nieuwe bedrijven
terreinen", zei Bruurs.
Wat de arbeidsmarkt betreft, hoeft
er niet veel nieuws bij te komen,
want er is nu al krapte. „In bepaal
de beroepsgroepen is er een tekort
aan vaklieden, met name in de
bouw, metaal- en kunststofindus
trie. Het is een zaak van de ge
meente en de ondernemers om met
bijscholingsprogramma's te begin
nen", aldus Bruurs.
Invulling van het landelijk gebied
heeft ook de aandacht van de KvK.
„De landbouw heeft het immers
niet gemakkelijk. De continuïteit
staat onder druk en verpaupering
dreigt. Wc moeten nieuwe econo
mische mogelijkheden onderzoe
ken, zoals toerisme en recreatieve
mogelijkheden, want vitaal platte
land zorgt voor een bredere uitstra
ling en draagvlak voor de detail
handel." Bruurs noemde
versterking van het platteland dan
ook als één van de activiteiten voor
Tholen, evenals deelname aan het
Zeeland-paviljoen op een bedrij-
venbeurs in Roosendaal en inhaken
op de economische kansen voor de
Zoomrcgio. Verbetering van de wa
terkwaliteit van het Zoommeer kan
de Thoolse recreatieve mogelijkhe
den bevorderen. En dhr. Streng
wilde wel eens onderzoek laten
doen, hoe sterk Tholen nu eigenlijk
afhankelijk is van Brabant. De
KvK-directeur zei te willen probe
ren via zijn collega in Breda daar
over cijfers boven water te halen.
Het was voor het eerst, dat de Ka
mer op deze manier de boer op
ging. „We willen een goede wissel
werking en laagdrcmpeliger wor
den om nog meer te kunnen doen
voor het Zeeuwse bedrijfsleven.
Daarom zetten we de luiken
open", zei Van Renterghem.
Bedrijfsadviseur mevr. mr. A.
Tankink wees op de voorlichtings
mogelijkheden van de KvK. „Wij
geven ondernemers een handvat en
houden ze ook een spiegel voor.
Wij doen moeilijkheden in moge
lijkheden omslaan en behoeden u
ervoor, dat mogelijkheden in moei
lijkheden ontaarden. Geen enkele
vraag vinden wij vreemd."
Naast de taken die de wet heeft op
gelegd, doet de Kvk ook aan voor
lichting, advisering van de overhe
den en stimulering van de
regionale economie. Benadrukt
werd, dat de Kamer onpartijdig is,
kennis in huis heeft en organise
rend vermogen biedt. De bijeen
komst in Mculvliet werd door een
veertigtal Thoolse ondernemers
bijgewoond.
genaar verwisseld.
Kees van Oost stichtte de fietsenzaak
in 1948, de periode van wederop
bouw na de Tweede Wereldoorlog.
Toen hij met pensioen ging, volgde
Kees de Jonge hem op, maar die
stapte in mei 1984 weer op om de
autogarage van zijn ouders in Poort
vliet voort te zetten. Dirk Bruijnzeel
nam de fakkel over, waarmee de
continuïteit van het bedrijf gewaar
borgd was. Hij was nog maar 18 en
de kantonrechter in Tholen moest
zelfs handlichting verlenen om
Bruijnzeel - evenals Anita Mossel
man van boetiek Mary Ann - zaken
te kunnen laten doen. De jonge Sint-
Annalander was na zijn kmbo-oplei-
ding voor automonteur in Middel
burg bij een Opel-dealer in Vlis-
singen gaan werken, totdat hij de
kans kreeg om in zijn eigen dorp
zelfstandig aan de slag te gaan.
„Vijftien jaar geleden verkocht je
voornamelijk alleen aan volwasse
nen een nieuwe fiets. Kinderen kre
gen een tweedehands. Was toen 400
gulden al veel, nu is 1500 gulden
geen probleem. En je verkoopt veel
nieuwe kinderfietsen."
Maar ondanks dat Bruijnzeel over de
verkopen niet te klagen had, gingen
de drukte in de zomer en de slapte in
de winter hem toch tegenstaan. „In
de zomer sta je op je kop. Je kunt
niet weg, want twaalf uren per dag
ben je in de weer: van 's morgens
acht uur tot 's avonds acht uur. In de
zomer en op zaterdag hielp Emiel
Polderman me nogal eens, maar dan
nog moet je er toch veel af. En in de
winter had je van november tot en
met februari zeer weinig te doen. Dat
zou financieel aantrekkelijker moe
ten zijn, wantje moet er het hele jaar
De Korte spreekt over 'een uitmerge-
lingssystcem van overheden en zorg
verzekeraars'. „Ze proberen Delta
Noord klein te krijgen, maar wij heb
ben onze diensten opgeschort gezien
de financiële situatie en om zo onze
vergunning niet te verliezen. Het is
immers voorzegbaar, dat eens de
geldkraan dichtgaat." De vice-voor-
zitter zegt het sterke gevoel te heb
ben, dat het gemeentebestuur niet
achter Delta Noord staat. „En dat,
terwijl we onze taken goed uitvoeren
en ook de steun van de huisartsen
hebben. Particulier initiatief, zoals
destijds genomen door het Thoolse
Rode Kruis, wordt nu willens en we
tens kapot gemaakt en dat is erg
triest. De gemeente laat ons voort
tobben, terwijl Delta Noord de zorg
voor de Thoolse bevolking ter harte
gaat. Ik hoop toch, dat de raadsfrac
ties hun eigen verantwoordelijkheid
nemen."
Volgens De Korte is Delta Noord ze
ker bereid om met Schouwen en an
dere Zeeuwse ambulancediensten
samen te gaan werken om zó goed
aan te sluiten op de politieregio, die
landelijk de basis gaat vormen voor
alle hulpverleningsdiensten.
Chauffeur Van Koeveringe meent,
dat iedereen nu toch wel wakker ge
schud moet zijn over de ernst van de
situatie. Hij moet momenteel werke
loos toekijken omdat Delta Noord
niet mag rijden. „Voor onbepaalde
tijd blijft Brabant rijden, zo kreeg ik
maandagmiddag te horen. Alleen als
er echt wat opdoet, dus bij calamitei
ten, worden we ingeschakeld. Zo
proberen ze de poten vanonder onze
stoel te zagen, terwijl Delta Noord
altijd klaar heeft gestaan. Zondag
ochtend 5 september bijvoorbeeld,
heeft de Thoolse ambulance in West-
Brabant dienst gedaan omdat de am
bulance in Bergen op Zoom door een
communicatieprobleem tussen half
zeven en kwart voor zeven niet be
reikbaar was. Wij zijn toen ook naar
Roosendaal gereden. Binnen twaalf
uur hadden we die morgen zeven rit
ten uitgevoerd", aldus de chauffeur
uit Sint-Maartensdijk, die als vrijwil
liger aan Delta Noord is verbonden.
Fietsenmaker Dirk Bruijnzeel is op zoek naar een nieuwe baan.