Verburgh u """Cru5io Minirotonde gaat kinderlevens kosten Afvloeiing koopkracht leidt tot verschraling Thoolse samenleving Sint-Annaland raakt na 51 jaar fietsenzaak in Nieuwstraat kwijt 's Nachts geen ambulance meer op het eiland Tholen Bintje 15 cent Crisisoverleg ambulance Donderdag 16 september 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 specialisten in - Computersnetwerkensystemen op maat - Hi-end audio(speciale luisterruimte). - en geluidsystemen door heel uw huis. - Eigen technische dienst en service afdeling. „Bedankt voor alles", zegt een klant, nadat Dirk Bruijn- zeel zijn nieuwe fiets heeft gecontroleerd en bijgesteld. Na 51 jaar raakt Sint-Annaland op de hoek van de Nieuwstraat/B rugstraat een vertrouwde fietsenzaak kwijt. Dirk Bruijnzeel is morgen voor de laatste dag geo pend. De 34-jarige ondernemer stopt vrijwillig. Het ka rakteristieke, uit 1948 daterende bedrijfspand, wordt ver bouwd tot woning. Bewoners Ten Ankerweg blijven protesteren: Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft on langs het reconstructieplan voor een deel van de Ten An kerweg in Tholen goedgekeurd, maar de bewoners leg gen zich daar niet bij neer. Een week na het raadsbesluit schreven ze opnieuw een brief aan de provincie. Omdat de afhandeling van een bezwarenprocedure uitsluitend een zaak van de gemeente is, heeft Middelburg de post doorgestuurd naar het gemeentehuis. Sociale werkplaats Veilig Verkeer Thoolse ondernemers moe ten meer samen met de middenstandsfederatie en het gemeentebestuur doen om koopkracht voor het ei land te behouden. Anders gaat het voorzieningenni veau met name in de kleine kernen nog verder achteruit. Dat werd woensdagavond duidelijk tijdens een discus siebijeenkomst in Meul- vliet, waar de Kamer van Koophandel wilde horen wat er aan de basis leeft. Sluipend proces Kamer van Koophandel: actie van winkeliers en gemeente geboden Naar de filistijnen Diversiteit minder Verpaupering dreigt De Korte: vrijwilligers krijgen stank voor dank Bestuur en medewerkers van Delta Noord zijn verbolgen over de keuze van b. en w. voor de Brabantse ambulance voorziening. „Ik kan niet begrijpen dat het eigen gemeen tebestuur onze vrijwilligers stank voor dank geeft. Om po litieke redenen worden we kapot gemaakt. Het is toch heel erg duister, dat b. en w. zo met onze inwoners omgaan", zegt vice-voorzitter J.D. de Korte van Delta Noord. „Als Tholen voor Brabant kiest, dan heb je 's nachts geen am bulance meer op het eiland. Dat is de toekomst", voor spelt chauffeur C. van Koeveringe van Delta Noord. Ruim 15 jaar Dirk Bruijnzeel stopt vrijwillig: van bedankjes kun je niet leven Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 fax 245360 Advertentie I.M. van een nieuwe jasbeschermer te worden voorzien. „Het is druk, want iedereen wil nog even zijn fiets laten nalopen." Een vrouw met een kind brengt haar rijwiel om een lekke band te laten repare ren. Een man wil nog olie, waar door er opnieuw een gat wordt ge slagen in de al vrij lege schappen. Vanaf eind juli is Bruijnzeel al met de opheffingsuitverkoop bezig. Er zijn sinds die periode heel veel nieuwe en gebruikte fietsen van ei- Het is een sluipend proces, zei de directeur van de Kamer van Koop handel woensdag tijdens een dis cussiebijeenkomst in Mculvliet te Tholen. Ook Sint-Annaland raakt voorzieningen kwijl. Schilder Quist sloot zijn winkel in de Voor straat, café Van Dijkc op de Hoen- derweg ging dicht en morgen voegt Dirk Bruijnzeel zich in die rij. „Ze vinden het allemaal jammer", vertelt hij in de werkplaats, waar een fiets op zijn kop staat om nog Op 30 augustus gaven 13 van de 18 aanwezige raadsleden groen licht voor de reconstructie van het stuk Ten Ankerweg tussen de Parksingel en de Molensingel. Aan weerskan ten komt een fietspad, dus ook langs de huizen aan de noordkant, en op de kruising met de Molenvlietsedijk worden de verkeerslichten vervan gen door een minirotonde. Juist de ze twee onderdelen stuiten bij de bewoners op bezwaren en dat heb ben ze de gemeente diverse keren kenbaar gemaakt. Maar het is hen niet gelukt om SGP, PvdA, CDA en de VVD-wethouder te overtuigen. Tegelijkertijd richtten de bewoners hun pijlen op het provinciehuis. Hun poging om de subsidietoezeg ging van 328.000 gulden voor dit project van tafel te krijgen, leed echter schipbreuk. Alleen als het project niet doorgaat, kan de toege zegde subsidie ingetrokken worden. In de statencommissie verkeer en vervoer vonden SGP, CDA en PvZ dat de provincie zich niet mag men gen in zaken van de gemeente Tho len. De PvdA stelde overleg met het gemeentebestuur voor om tot een aanvaardbare oplossing te komen, maar het Thoolse D66-statenlid Bastiaanse vond dat er geen valse verwachtingen gewekt mogen wor den. Namens de bewoners maakte mevrouw C. Laban gebruik van het spreekrecht. Ze hekelde de opstel ling van de provincie, die in haar ogen slechts GDU-gelden (gebun delde doeluitkering) doorsluist - zonder te toetsen - naar wegbeheer- ders en zich verder niet verantwoor delijk voelt maar inwoners naar de eigen gemeentebestuurders ver wijst. Gedeputeerde Hcnnekeij zeg de overleg toe, maar stelde ook dat het project een bijdrage levert aan de verkeersveiligheid en er daarom geen sprake is van geldverspilling. Hij legde uit dat voor een bijdrage uit de zogenaamde GDU-pot beke ken wordt of een project een bijdra ge levert aan de verkeersveiligheid en of het past in de gebiedsgerichte aanpak. Het provinciaal overleg verkeer en vervoer, de klankbord groep en de statencommissie advi seren, alvorens een subsidie wordt toegekend. Via een accountantsver klaring moet naderhand de beste ding verantwoord worden. Henne- keij vond de minirotonde een aanvaardbare oplossing en zei dat voor grote voertuigen een alterna tieve route voorhanden is. De me ning van de commissie - die even eens op 30 augustus vergaderde - van draaien. Iedere collega doet er ook wat bij, maar die mogelijkheden heb ik niet. En van alleen de fietsen kun je wel leven, maar het is geen vetpot. Er is nog even kans geweest dat er een opvolger zou komen, maar dat is toch niet gelukt. Jammer, jam mer, roept iedereen, maar van be dankjes kun je niet leven." Service stond bij Dirk Bruijnzeel hoog in het vaandel. Iedereen die een probleem met zijn of haar fiets had, kon er terecht en werd gehol pen. Vaak waren het kleinigheden en rekende de ondernemer er niets voor. „Het was hier ook net een so ciale werkplaats", zegt Bruijnzeel gekscherend, ,,'s Morgens kwamen er oudere Sint-Annalanders altijd een praatje maken en 's avonds de jeugd. Ze lopen hier al vijftig jaar binnen; dat is al sinds Kees van Oost hier begon." De chauffeur van Van Gend en Loos komt ook even aan. Hij verliest niet alleen een klant, maar ook een vriend. „Ik krijg hier nogal eens kof fie en toen ik in het ziekenhuis lag, stuurde Dirk me destijds een kaart. Zoiets vergeet je niet." Bruijnzeel heeft zich nog twee jaar op Tholen gericht, toen de firma Vis in de Dalcmsestraat de fietsenzaak sloot. „Ik kwam er in de zomer da gelijks voor reparaties, maar toen er daar weer een collega in de Be- bouwdendam begon, ben ik ermee gestopt. Overigens had dit geen in vloed op mijn besluit om te stoppen. Eerlijk gezegd ben ik het gewoon beu!" Na een drukke periode gaat Dirk Bruijnzeel daarom zaterdag een week op vakantie. „Daarna kan ik de zaak verder leeghalen en in de loop van het vierde kwartaal kan de nieuwe eigenaar erin. Zelf ben ik aan het solliciteren om een nieuwe baan te krijgen. Er is werk genoeg." De service van nieuwe Gazelle- en Batavus-fietsen draagt Bruijnzeel over aan zijn collega's in Scherpe- nisse en Oud-Vossemeer, met wie hij altijd samenwerkte. Sint-Annaland houdt nog een fiet senzaak over in de Schoolstraat, van M. Moerland. „Maar ik moet er geen enkele klant meer bij hebben", zegt de 79-jarige. „Voor mij is dit al 15 jaar een hobby en een hobby is veel waard." Moerland begon begin vijftiger jaren met de verkoop van fietsen en motoren. „Van 's ochtends zes tot 's avonds laat." In 1975 moest hij zijn werk drie jaar onder breken in verband met zijn gezond heid. maar Moerland pakte de draad weer op. „Ik ben rijkelijk tevreden. In Sint-Annaland kun je als fietsen maker gemakkelijk je kostje verdie nen, maar of er hier nog een opvol ger komt? Ik weet er geen", zegt de bijna tachtigjarige Martien Moer land. werd nog voor de raadsvergadering aan wethouder K.A. Heijboer ken baar gemaakt. En nu ligt er dan opnieuw een brief uit Tholen op het provinciehuis. Na mens de bewoners zet H.L. van der Jagt de gang van zaken nog maar eens op een rij. Welke bezwaren er leven en hoe - verkeerd en ondemo cratisch, in de ogen van de Ten-An- kerwegbewoners - de gemeente daarmee omgaat. De minirotonde gaat kinderlevens kosten, vreest de briefschrijver, die ontkent dat er een alternatieve route voor grote voer tuigen is, zoals Hcnnekeij in de commissie beweerde. Ook Veilig Verkeer, dat in mei positief advi seerde over de minirotonde, krijgt ervan langs. De bewoners noemen het onbegrijpelijk dat de organisatie dat oordeel baseerde op een schets- plan, zonder zich verder te oriënte ren. „Geeft de provincie zomaar geld aan projecten die niet duur zaam veilig zijn, is er geen controle op waar het naar toe gaat", aldus Van der Jagt, die schrijft al ruim 37 jaar internationaal chauffeur te zijn. De provincie neemt de brief voor kennisgeving aan en legt uit, dat de wegbeheerdcr deelprojecten beoor deelt terwijl de provincie die onder delen niet bekijkt omdat prioriteit wordt gegeven aan gebiedsgerichte boven projectmatige aanpak. Voor een kilo Bintjes werd dinsdag op de Sint-Annalandse veiling een cent meer betaald dan vorige week. Dat was een lichtpuntje in de overi gens nog magere situatie. De aan voer wordt minder, want de 258 ton van 2 september wordt lang niet meer gehaald gezien de 155 ton van dinsdag. Dinsdag 14 september: Doré 13, Gloria 12, Frieslander 12-15, Ei genheimer 25, Bintje 14-15, Bildt- star 22-23, Nicola 22, Victoria 12, bonken 15-23, drielingen 13-24, kriel 15-42, aanvoer 155 ton. Donderdag 9 september: Gloria 12, Eigenheimer 26-27, Bintje 13- 14, Bildtstar 22-24, bonken 23, drielingen 9-10, kriel 15-35, aan voer 147 ton. Maandag 6 september: Delta Noord belt de gemeente Tholen en het streekgewest West-Brabant dat met ingang van zaterdag 11 septem ber 8.00 uur de diensten van de Thoolse ambulance opgeschort worden in verband met geldgebrek. Diezelfde dag nog steekt de ge meente stekken met het streekge west over een noodplan. Dinsdag 7 september: B. en w. be sluiten om g.s. van Zeeland te advi seren de nieuwe ambulancevergun ning voor Tholen aan het streekgewest West-Brabant te ge ven. Diezelfde avond wordt de com missie algemeen bestuur en welzijn tijdens een besloten vergadering in gelicht over het opschorten van de diensten door Delta Noord. Donderdag 9 september: De pro vincie belt de gemeente dat ze fi nancieel garant willen staan voor de Thoolse ambulance. Vrijdag 10 september: Gesprek van burgemeester Van der Munnik en wethouder Moerland met gede puteerde De Kok over het financië le aanbod van de provincie, maar de gemeente had toen via het streekgewest West-Brabant al in waarneming voorzien. Diezelfde middag om 15.45 uur geeft Delta Noord een seintje, dat men een par ticuliere gift heeft ontvangen, zodat de voor zaterdag aangekondigde opschorting van de diensten wordt afgeblazen. B. en w. plegen overleg na de opening van de gemeente- werkplaats en besluiten om vast te houden aan inzet van het streekge west. Delta Noord stuurt per koe-* rier een brief aan de gemeente, maar aangezien het gemeentehuis al dicht blijkt te zijn, wordt die op het huisadres van wethouder Moer land in Scherpcnissc aangeboden. Deze weigert voor ontvangst te te kenen. Zaterdag 11 en zondag 12 sep tember: Ambulance streekgewest staat overdag bij de brandweerka zerne in Tholen terwijl ambulance Delta Noord gewoon paraat is in de kazerne in Sint-Maartensdijk Maandag 13 september: Om 8.00 uur zou de noodhulp van het streek gewest aflopen, maar b. en w. be sluiten om door te gaan met het streekgewest gezien de onduide lijkheid over de financiële positie van Delta Noord. Dinsdag 14 september: B. en w. bespreken de situatie en de burge meester belt om 11.15 uur Delta Noord, dat het college wil welen hoe groot het bedrag is dat een par ticulier heeft verstrekt, om te kun nen vaststellen hoe lang Delta Noord nog vooruit kan. De direc teur van Delta Noord vindt dat geen gemeentelijke verantwoordelijk heid, maar een kwestie van het be stuur van de ambulancedienst. Woensdag 15 september: Patstel ling duurt voort. Het merendeel van de bezoekers was winkelier en vandaar dat de koopkrachtafvloeiing, die drs. J. Bruurs (hoofd economische stimu lering van de KvK) als één van de vier knelpunten in de gemeente Tholen had genoemd, veel aan dacht kreeg. Overigens schetste Bruurs een positief economisch beeld van Tholen, ook wat de werkloosheid betreft. „De bedrij ven hier zijn erg gezond en profite ren van de economische opleving in West-Europa." Hij staafde dat met cijfers uit een enquête in 1998, waaraan door 300 van de 1050 Thoolse bedrijven (zonder land bouw en overheid) was meege daan. Alle ondernemingen samen zorgden voor 1 miljard gulden om zet, waarvan 260 miljoen gulden in het buitenland. Er zijn 3750 ar beidsplaatsen en de investeringen bedroegen 45 miljoen gulden. Een gemiddelde omzet van 1 miljoen gulden per Thoolse onderneming, zo had Bruurs uitgerekend. Maar voor de toekomst signaleerde hij vier knelpunten, die verdere groei in de weg staan. Ten eerste de beschikbaarheid van bedrijventer reinen, ten tweede de krapte op de arbeidsmarkt, ten derde de afvloei ing van koopkracht en ten vierde de invulling van het landelijk ge bied door het teruglopen van de landbouw. Bruurs stelde ten aanzien van de koopkracht vast, dat de steeds mo bieler wordende consument koopt waar hij zelf wil. „De Kamer kan partijen wel bij elkaar brengen, maar de ondernemer moet inspelen op de behoeften van de klant en meer samen doen. Tholen verliest bij voorbaat de concurrentie met het sociaal winkelen in Bergen op Zoom e.d. Maar Bouman-Potter in Poortvliet toont bijvoorbeeld aan, dat Thoolse ondernemers ook vele consumenten van elders kunnen trekken. Dat is ook sociaal winke len. Trek van de klanten van Bou man-Potter die van elders komen, nu eens 5% naar uw winkels toe. Bind die groep voor een deel op basis van prijs, kwaliteit, keuzemo gelijkheden. De gemeente is ook heel nadrukkelijk partij in dit ge heel. Er zijn al een aantal winkels gestopt en er moet actie onderno men worden: de middenstandsfe deratie en de gemeente, samen! De gemeente dient zoveel mogelijk De winkelruimte op de Markt in Sint-Maartensdijk waarin tot eind december vishandel Schot was gevestigd, wordt verbouwd tot een woning voor de familie Oostrum-van Haaften. Zaterdag kwamen bij de sloop de letters van Albert Heijn tevoorschijn. P. de Moed was er filiaalhouder van 1932 tot 1957. koopkracht hier te houden." Bruurs noemde de afbraak van de winkelvoorzieningen 'een sluipend proces'. „De groeiende mobiliteit naar o.a. Bergen op Zoom, Steen bergen, Halsteren, e.d. is voor de Thoolse detailhandel fnuikend. Voor de Thoolse samenleving is dat een verschraling; de leefbaar heid in de dorpen komt er door on der druk te staan. Het is de taak van de gemeente om zoveel moge lijk koopkracht hier te houden." Het verkeersplan voor Sint-Maar tensdijk vond Bruurs in dit verband geen goede zaak. „Het centrum moet goed bereikbaar blijven en er dient voldoende parkeerruimte te zijn. Voor de verkeersveiligheid is op heel Tholen het plan 'duurzaam veilig' gemaakt, maar dat mag niet ten koste gaan van de bereikbaar heid van de woonkernen." Pasklare antwoorden had Bruurs overigens niet voor het koopkracht-probleem. S. Verjaal uit Sint-Maartensdijk onderstreepte de noodzaak van sa menwerking. Hij signaleerde aller lei ontwikkelingen zoals met de ambulance, brandweer en VVV, waarbij het veel doelmatiger is om zaken samen aan te pakken. Overi gens zag Verjaal daarbij de grens- problematiek van Brabant en Zee land. „Maar ondernemers moeten een eenheid vormen en samen de problemen oplossen." E. Streng uit Tholen, bestuurslid van de KvK en voorzitter van het Ondernemers Overleg Tholen (OOT), zei dat de middenstandsfe deratie de samenwerking onvol doende aanpakt. „Maak je hard en stap samen naar de gemeente, want ook de industrie op Tholen is ge baat bij een goede detailhandel op het eiland." Dhr. Pommé uit Scherpenisse stel de, dat de gemeente te weinig doet. Hij had eerder in het Land van Heusden en Altena gewoond en daar was de burgemeester flink ac tief op het terrein van de detailhan del. „Hier op Tholen heb ik de bur gemeester echter nog niet gehoord om zich in te zetten voor het stimu leren van de koopkracht in zijn ei gen gemeente. Evenmin heb ik b. en w. gezien om de gemeente met al zijn voorzieningen naar buiten toe te verkopen. Bovendien is de gemeente zelf ook een onderne ming die heel wat te besteden heeft." De woordvoerder van Daniëlle mo de uit Oud-Vossemeer bracht naar voren, dat het beleid voor de kleine kernen te wensen overlaat. „Tho len en Sint-Maartensdijk moeten groeien, maar de rest moet slapen. Alle dorpen gaan naar de filistijnen en de detailhandel gaat stuk. Laat de KvK nu eens het voortouw ne men om daar wat aan te doen, want gemeente en provincie zwichten veel eerder voor de KvK dan voor individuele detaillisten. Houd de overheid die spiegel eens voor", aldus de Vossemeerder. Bruurs erkende dat de kleine ker nen onder druk staan. „In het streekplan is door de provincie ook vastgelegd, dat het beleid erop ge richt is om voorzieningen in de grotere plaatsen te concentreren." KvK-directeur R. van Renterghem vulde aan, dat de problematiek van de kleine kernen geen specifiek Zeeuwse aangelegenheid is, maar landelijk speelt. „Als Kamer kup- nen wij daar niet gemakkelijk iets in veranderen. We kunnen de pro blematiek wel zichtbaar maken en proberen om deze mammoettanker een klein beetje bij te sturen. Er komen ook Europese gelden naar Zuidwest-Nederland en daarvoor moet Tholen dan ook projecten hebben. Zorg dat u hier plannen hebt!", zei de KvK-directeur. Hij liet weten, sterk voorstander te zijn van samen doen, zoals dhr. Verjaal eerder had bepleit. „Waar kun je elkaar versterken? Samen werking is ook uit kostentechni- sche overwegingen goed, maar gaat de samenwerking heel ver, dan krijgt de periferie minder aan dacht. De dienstverlening wordt dus minder als de schaalvergroting toeneemt." Van Renterghem waar schuwde daarom voor de gevolgen, wanneer een samenwerking ont aardt in een fusie. „Op papier is dat heel leuk, maar naarmate dé schaalvergroting toeneemt, gaat de diversiteit achteruit en dat is een zeer gevaarlijke ontwikkeling. De Kamer werkt op de schaal van de provinciegrens en dat is een groot goed, maar aan de randen - zoals hier in Tholen - kijken we ook over de grens heen. We hebben contac ten met onze collega's in Breda en wc stimuleren een Thoolse stand op de Contacta-beurs in Roosen daal. Het begint ook voor Tholen met een stuk trots: je sterk maken om er te zijn!" De schaarste aan bedrijventerrei nen kwam in Meulvliet ook nog ter sprake. Volgens Bruurs dreigt Tho len het slachtoffer te worden van het succes in de afgelopen jaren. „Er zijn veel bedrijven uit West- Brabant naar het eiland gekomen en de provincie en de gemeente willen de ontwikkelingen nu be perken. Behalve in Tholen-stad, mogen zich alleen nog lokale be drijven op de industieterreinen ves tigen en de omvang daarvan is bo vendien beperkt tot 5 hectare per kern. Dat is te krap. Als Kamer willen we tijdig nieuwe bedrijven terreinen", zei Bruurs. Wat de arbeidsmarkt betreft, hoeft er niet veel nieuws bij te komen, want er is nu al krapte. „In bepaal de beroepsgroepen is er een tekort aan vaklieden, met name in de bouw, metaal- en kunststofindus trie. Het is een zaak van de ge meente en de ondernemers om met bijscholingsprogramma's te begin nen", aldus Bruurs. Invulling van het landelijk gebied heeft ook de aandacht van de KvK. „De landbouw heeft het immers niet gemakkelijk. De continuïteit staat onder druk en verpaupering dreigt. Wc moeten nieuwe econo mische mogelijkheden onderzoe ken, zoals toerisme en recreatieve mogelijkheden, want vitaal platte land zorgt voor een bredere uitstra ling en draagvlak voor de detail handel." Bruurs noemde versterking van het platteland dan ook als één van de activiteiten voor Tholen, evenals deelname aan het Zeeland-paviljoen op een bedrij- venbeurs in Roosendaal en inhaken op de economische kansen voor de Zoomrcgio. Verbetering van de wa terkwaliteit van het Zoommeer kan de Thoolse recreatieve mogelijkhe den bevorderen. En dhr. Streng wilde wel eens onderzoek laten doen, hoe sterk Tholen nu eigenlijk afhankelijk is van Brabant. De KvK-directeur zei te willen probe ren via zijn collega in Breda daar over cijfers boven water te halen. Het was voor het eerst, dat de Ka mer op deze manier de boer op ging. „We willen een goede wissel werking en laagdrcmpeliger wor den om nog meer te kunnen doen voor het Zeeuwse bedrijfsleven. Daarom zetten we de luiken open", zei Van Renterghem. Bedrijfsadviseur mevr. mr. A. Tankink wees op de voorlichtings mogelijkheden van de KvK. „Wij geven ondernemers een handvat en houden ze ook een spiegel voor. Wij doen moeilijkheden in moge lijkheden omslaan en behoeden u ervoor, dat mogelijkheden in moei lijkheden ontaarden. Geen enkele vraag vinden wij vreemd." Naast de taken die de wet heeft op gelegd, doet de Kvk ook aan voor lichting, advisering van de overhe den en stimulering van de regionale economie. Benadrukt werd, dat de Kamer onpartijdig is, kennis in huis heeft en organise rend vermogen biedt. De bijeen komst in Mculvliet werd door een veertigtal Thoolse ondernemers bijgewoond. genaar verwisseld. Kees van Oost stichtte de fietsenzaak in 1948, de periode van wederop bouw na de Tweede Wereldoorlog. Toen hij met pensioen ging, volgde Kees de Jonge hem op, maar die stapte in mei 1984 weer op om de autogarage van zijn ouders in Poort vliet voort te zetten. Dirk Bruijnzeel nam de fakkel over, waarmee de continuïteit van het bedrijf gewaar borgd was. Hij was nog maar 18 en de kantonrechter in Tholen moest zelfs handlichting verlenen om Bruijnzeel - evenals Anita Mossel man van boetiek Mary Ann - zaken te kunnen laten doen. De jonge Sint- Annalander was na zijn kmbo-oplei- ding voor automonteur in Middel burg bij een Opel-dealer in Vlis- singen gaan werken, totdat hij de kans kreeg om in zijn eigen dorp zelfstandig aan de slag te gaan. „Vijftien jaar geleden verkocht je voornamelijk alleen aan volwasse nen een nieuwe fiets. Kinderen kre gen een tweedehands. Was toen 400 gulden al veel, nu is 1500 gulden geen probleem. En je verkoopt veel nieuwe kinderfietsen." Maar ondanks dat Bruijnzeel over de verkopen niet te klagen had, gingen de drukte in de zomer en de slapte in de winter hem toch tegenstaan. „In de zomer sta je op je kop. Je kunt niet weg, want twaalf uren per dag ben je in de weer: van 's morgens acht uur tot 's avonds acht uur. In de zomer en op zaterdag hielp Emiel Polderman me nogal eens, maar dan nog moet je er toch veel af. En in de winter had je van november tot en met februari zeer weinig te doen. Dat zou financieel aantrekkelijker moe ten zijn, wantje moet er het hele jaar De Korte spreekt over 'een uitmerge- lingssystcem van overheden en zorg verzekeraars'. „Ze proberen Delta Noord klein te krijgen, maar wij heb ben onze diensten opgeschort gezien de financiële situatie en om zo onze vergunning niet te verliezen. Het is immers voorzegbaar, dat eens de geldkraan dichtgaat." De vice-voor- zitter zegt het sterke gevoel te heb ben, dat het gemeentebestuur niet achter Delta Noord staat. „En dat, terwijl we onze taken goed uitvoeren en ook de steun van de huisartsen hebben. Particulier initiatief, zoals destijds genomen door het Thoolse Rode Kruis, wordt nu willens en we tens kapot gemaakt en dat is erg triest. De gemeente laat ons voort tobben, terwijl Delta Noord de zorg voor de Thoolse bevolking ter harte gaat. Ik hoop toch, dat de raadsfrac ties hun eigen verantwoordelijkheid nemen." Volgens De Korte is Delta Noord ze ker bereid om met Schouwen en an dere Zeeuwse ambulancediensten samen te gaan werken om zó goed aan te sluiten op de politieregio, die landelijk de basis gaat vormen voor alle hulpverleningsdiensten. Chauffeur Van Koeveringe meent, dat iedereen nu toch wel wakker ge schud moet zijn over de ernst van de situatie. Hij moet momenteel werke loos toekijken omdat Delta Noord niet mag rijden. „Voor onbepaalde tijd blijft Brabant rijden, zo kreeg ik maandagmiddag te horen. Alleen als er echt wat opdoet, dus bij calamitei ten, worden we ingeschakeld. Zo proberen ze de poten vanonder onze stoel te zagen, terwijl Delta Noord altijd klaar heeft gestaan. Zondag ochtend 5 september bijvoorbeeld, heeft de Thoolse ambulance in West- Brabant dienst gedaan omdat de am bulance in Bergen op Zoom door een communicatieprobleem tussen half zeven en kwart voor zeven niet be reikbaar was. Wij zijn toen ook naar Roosendaal gereden. Binnen twaalf uur hadden we die morgen zeven rit ten uitgevoerd", aldus de chauffeur uit Sint-Maartensdijk, die als vrijwil liger aan Delta Noord is verbonden. Fietsenmaker Dirk Bruijnzeel is op zoek naar een nieuwe baan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 5