'De kracht van dit schip is datje er zonder matroos op kunt varen' aan Thoolse fietsvierdaagse nig! Een record aantal deelnemers Extra afschrijven met geld premieregeling intratuin Secretaris Nieuwkoop geïnstalleerd Grijze emmer raadslid wordt niet geleegd Even iets recht zette! Gemeente Tholen niet op internet! Dondfcrdag 26 augustus 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Het m.s. Ria is verkocht. Het schip van Wim Schot en Ria Schot-Faasse lag eind maart voor de laatste maal aan de Wal in Tholen. Met een lengte van 85 meter en een breedte van 9 meter een kanjer van een schip. Uit Tholen voer de Ria van 1650 ton terug naar de thuishaven Ter- neuzen. Het echtpaar woont nu in een huis dat niet in het water ligt. Wonen aan boord is wonen op een varend be drijf. Wim (62) en Ria (52) deden het sinds 1965 samen, zonder matroos. mm Jim -r Schippersechtpaar Wim en Ria Schot-Faasse na 34 jaren aan de wal Samenwerking rond millennium is hoopgevend Gejakker Naar internaat Maar weinig zieke iepen in gemeente Tholen Moeilijke periode TOTALE LEEGVERKOOP MET KORTINGEN TOT 50% Vi l SS. Wim en Ria Schot-Faasse lagen in maart met ms Ria van 1650 ton voor de laatste maal aan de Wal in Tholen. De Ria was niet altijd zo lang. Toen ze het schip in 1975 kochten, mat het 68 meter en vervoerde het vrachten tot 1100 ton. Om de ton- nenmaat te vergroten en dus grotere vrachten tc kunnen aannemen, liet Schot het schip in 1987 in het Lim burgse Eijsden verlengen. Ria: „Toen we vrachten van 1100 ton vervoerden, was je altijd afhanke lijk van die maat. Maar als er dan op het bord in de beurs vrachten van 1400 en 1500 ton werden aan geboden, dan zag je dat met lede ogen aan. Dan kon je niet mee. En een vracht van 1400 ton wilde men niet zo maar in kleinere partijen la ten vervoeren. De toekomst lag in de grotere schepen. Het was of doorvaren, maar met een hoop er gernis omdat je die grote vrachten niet kon doen, of een duurder schip kopen of een stuk in de boot laten zetten. We hebben voor het laatste gekozen omdat het schip nog hele maal niet oud was." De investering loonde de moeite. „Dat is zeker iets waar je tevreden op terugkijkt," zegt de schippers vrouw. Voor de ingreep lag het schip even wel vijf weken op het droge. Het echtpaar bleef gewoon aan boord en werd vanaf de wal van stroom voorzien. Het schip lag op dokken met wielen eronder om te worden verreden. Het schip wordt doormid den 'gesneden'. Het nieuwe com partiment wordt ertussen gereden. Dat klinkt eenvoudig maar een ver lenging van een schip betekent ook het verlengen van snoeren en ka bels, plus het aanbrengen van, in dit geval, twee nieuwe schuifiuiken. Ria is net niet op een schip gebo ren, maar kent bijna niets anders dan het leven op een binnenvaart schip. Haar vader Bram Faasse was schipper en kwam uit Sint-Philips- land, haar moeder uit Terneuzen. En Wim begon zijn loopbaan op de binnenwateren toen hij 15 jaar was. Na de ulo in Tholen ging de bak kerszoon uit Sint-Maartensdijk bij schipper M. Versluis uit Werken dam aan boord. Wim: „Ik was altijd al geïnteres seerd in het varen. Door mijn fami lie. De meesten waren mosselvis sers. In de vakanties ging ik vaak naar Zierikzee waar mijn neefjes woonden. Dan zat je altijd op en De zaken die de gemeente aanschaft om tijdens de komende jaarwisse ling de millenniumproblematiek het hoofd te kunnen bieden, kunnen ook in de toekomst gebruikt worden wanneer zich een calamiteit zou voordoen. Brandweercommandant J. de Feijter gaf in de commissie al gemeen bestuur en welzijn de wa teroverlast van het afgelopen najaar als voorbeeld. Het noodstroomag- gregaat kan bij stroomuitval bij voorbeeld gebruikt worden om persluchtapparaten van de brand weer op te laden. RPF/GPV en SGP waren in de commissie benieuwd naar deze zaak. De brandweerkazer ne in Sint-Maartensdijk wordt voor 21.000 gulden aangepast om als cri siscentrum dienst te kunnen doen. Voor bestuurlijke aspecten blijft Tholen deze dagen (de periode 31 december t/m 3 januari) deel uitma ken van de Zeeuwse samenwerken de overheden, maar het operationele deel is vooral een West-Brabantse rond het water." Een jaar later stap te hij over naar diens broer Piet Versluis die met vrouw en drie kinderen voer. Schot was er knecht. Op een zandschip, een zo genaamde zelflosser, een vaartuig met een mast en een giek waarmee het zand gelost kon worden. Het was zwaar werk. De knecht moest de lege bak met twee handen zo snel mogelijk naar beneden in het ruim trekken en besturen voor de volgende hijs. „Het betaalde wel extra. Het schip had motoren, maar nog geen stuurhut. Het be sturen deed je builen achterop. Te genwoordig worden zulke schepen omgebouwd voor de recreatie vaart, de bruine vloot." Schot bleef tot zijn 23ste aan boord bij Versluis. „Ik had uitstel van mi litaire dienst gekregen wegens per soonlijke onmisbaarheid. Toen ik 22 was, werd ik buitengewoon dienstplichtig." Schot verzette de bakens door als zetschipper (die een bepaald percentage van de vracht krijgt) te gaan varen op de klipper Succes van 230 ton. „Als halfwas. Dat betekende datje mee betaalde in de varende kosten. Je was ook medeverantwoordelijk. Tot die tijd had ik altijd domicilie in Sint-Maartensdijk." Samen met Jan Jansen uit Sluiskil vervoerde Schot zand naar Diks- muide aan de Vlaamse kust. Het tweetal verhuisde van een klipper naar een grotere spits (38 meter lang, 5,05 meter breed) en ging voor een Belgische ondernemer va ren. In 1963 kocht Schot samen met zijn oude werkgever Piet Versluis de spits Duo. Schot en Versluis ver voerden, samen met een matroos (familie van Versluis) zand uit de wingebieden ('zandgaten') in de Waal bij Mook, Leeuwen en IJzen- doorn naar België (voornamelijk Kortrijk). Een jaar later leerde Ria Wim ken nen toen het schip van haar ouders en dat van Schot in een van de 'zandgaten' langs de Waal lagen. Mevr. Schot: „Schippers gingen bij elkaar op de koffie. Zo leerde je el kaar kennen." Ria deed toen vakantiewerk op een zaak. Met regionale brandweer, GGD, politie en millenniumcoördi natoren zijn afspraken gemaakt tus sen West-Brabant en Zeeland. Bur gemeester H.A. van der Munnik vindt het hoopgevend dat er op technisch gebied in de praktijk sa mengewerkt kan worden tussen bei de regio's. Tijdens de gemeenteraadsvergade ring maandagavond zal S. Nieuw koop geïnstalleerd worden als 'waarnemend' gemeentesecretaris van Tholen. Officieel kan hij nog niet als opvolger van A.G. Izeboud fungeren, omdat deze pas 1 novem ber uittreedt (hij werkt echter al niet meer) en de gemeentewet slechts écn gemeentesecretaris toestaat. De 44-jarige Nieuwkoop kan op grond van het reglement van orde voor de raadsvergaderingen als waarnemend secretaris worden aangewezen. Hij gaat 1 september aan de slag. passagiersschip op de Rijn, maar kon door het plotseling overlijden van haar vader in september 1964 het vakantiewerk niet afmaken. Ze ging samen met haar broer varen, maar in 1965 trouwde ze Schot cn stapte ze aan boord van het zand schip Duo. „Het waren lange dagen en korte nachten. Zandvaren is al tijd een heel gejakker. Als je gelost was, dan voer jc altijd leeg terug. Er mocht weinig tijd verloren gaan. We noemen het niet voor niks zand- jakkeren," zegt de schippersvrouw. De schippers besloten de bakens te verzetten en via de beurs, van Ne derland op Frankrijk te gaan varen, tot in de buurt van Parijs. „Niet ver der. We moesten op open water blijven vanwege de diepgang." De vracht was gevarieerd, van veevoe ders tot granen, van rollen ijzer tot Stemmen van lezers Naar aanleiding van het artikel in de Eendrachtbode van 19 augustus over Tholen op internet het volgende: di gitalisering, het omzetten van woor delijke taal in cijfermatige taal, is naar mijn stellige overtuiging de on dergang! Het levende woord, Gods woord, zal bestaan in eeuwigheid, maar cijfers, codes, symbolen, enz. niet! 'Uw' sofinummer is niet uw sofinummer, maar het nummer dat De zevende fietsvierdaagse van de huisvrouwentrimploeg uit Tholen is een succes geworden. Er stap ten maandagavond bij café de Pub op de Markt een record aan tal deelnemers op de fiets: 170. Op zoveel deelnemers had de trimploeg niet gerekend. Het was dringen bij het inschrijven. De eersten meldden zich al even voor half zeven, de laatsten een uur la ter, vijf minuten voor sluitingstijd toen de eerste fietsers al weer te rugkwamen om hun kaart af te laten stempelen. De organisatie kwam papier te kort. De laatste vier vertrokken op één inschrijf formulier. Opvallend was het grote aantal kinderen en gezinnen die meede den. De meeste kozen voor de 15 kilometer: 120. De overige 50 rij den de lange route van 25 kilome- kolen. Het bemachtigen van een vracht ging per toerbeurt (evenredige vrachtverdeling) via de schippers- beurzen (Terneuzen, Rotterdam, Antwerpen, Gent). Dat betekende soms lange wachttijden voordat er weer gevaren kon worden omdat de schippers 'op beurt van leegkomst' vracht toegewezen kregen. „Wc zijn toen op Duitsland gaan varen. Jc kon eerder vertrekken en de vrachtprijs was beter. Aan de vrachtprijs kon je al zien hoe ver het was. Als Wim van de beurs kwam, was het vaak eerst de kaart van Duitsland op tafel om te kijken waar we heen moesten." Een van hun verste reizen was naar Bam berg aan de Main (in zuidoost Duitsland). Tegenslagen zijn het echtpaar niet ter. Mevr. L. Goorden-Hermus van de trimclub heeft geen duidelijke verklaring voor de grote op komst. Ze denkt zeker dat het mooie weer maandag een rol speelde, en dat het inschrijfgeld voor kinderen met twee gulden is verlaagd. „Kinderen betaalden ook altijd zes gulden. Als je dan als gezin mee wilt doen, dan kost het best veel. Voor ons hoeft er geen winst op te zitten, als we maar uit de kosten komen. De kinderprijs heeft goed uitge pakt." De inschrijving vormde maan dagavond een 'heksenketel', zegt ze. „We wilden bijhouden hoeveel volwassenen en kinderen er mee rijden, maar dat hebben we op moeten geven vanwege de drukte. Er kwamen ook al kinderen terug bespaard gebleven. In 1975 brand de het schip de Ria (de voorgang ster van de laatste boot) bij Ameide op de Lek helemaal uit toen het een lading katoen aan boord had. Het echtpaar met drie kinderen (twee jongens en een dochter) moest van boord vluchten om aan de vlam menzee te ontkomen. Ria: „Het schip was total loss. We konden niks meenemen. Geen bril, geen portemonnee. Alleen de tassen van de kinderen die gereed stonden om- dal ze de volgende dag naar het in ternaat moesten, 's Nachts om drie uur stonden we langs de Lek in een weiland tussen de koeien. De oor zaak van de brand is nooit opgehel derd, maar het was waarschijnlijk broei." De verbrande Ria was een kempe naar waar Schot vanaf 1968 als zei die het zo leuk vonden dat ze nog een keer het rondje wilden doen, maar dat hebben we afgeraden. Je voelt je toch verantwoordelijk, al is deelname voor eigen risico. Dat staat ook op het inschrijffor mulier." Dit jaar was ook de plaatselijk Anbo weer present. Leden van de ouderenbond moesten de afgelo pen twee jaren verstek laten gaan omdat ze zelf een reisje hadden, maar nu reed de bond met veer tien fietsers mee. Ook leden van de NCVB schreven zich in voor de vierdaagse en de vrouwentrim- ploeg nam met zo'n tien leden deel aan het evenement Op de controlepost aan de Schelphoek bij Poortvliet stonden maandagavond Tona Goedege- buure en Hannie Kegge klaar om de kaarten af te stempelen en een schipper op voer. Het schip was 50 meter lang en 6,60 meter breed en kon met deze afmetingen het Kem pens kanaal passeren (vandaar de naam). Een jaar later nam Schot het schip over en vervoerde er veel ko len en kunstmest mee vooral van Charleroi naar Nederland. Na de brand bleef het gezin van mei tot oktober 1979 in Terneuzen aan wal totdat ze eigenaar werden van de Ria waarmee ze tot begin dit jaar voeren. De vier kinderen (twee jongens en twee meisjes) gingen zoals alle schipperskinderen naar een inter naat. „Allemaal in Terneuzen, om dat mijn moeder daar ook woonde. Dat was makkelijk." De kinderen hier ook al danig gebruik van te ma ken. Cijfers, codes, symbolen, enz. zijn slechts plaatsvervangende te kens van de werkelijkheid. Het bete kent niets. Si@r, cijfer, betekent nul, niks, zero, enz. En dit zal altijd zo blijven. Immers, het levende woord zal bestaan in eeuwigheid. Digitali sering? Levensbedreigend! Ge meente Tholen: doe hier niet aan mee! Een 'goede' hacker 'wist' de hele gemeente! Mevr. J. Polderman, Regentessestraat 28, 4691 BP Tholen. bekertje frisdrank in te schenken. De stroom fietsers kwam lang zaam op gang, maar na verloop van tijd werd het druk bovenop de dijk, waar de 15 en de 25 kilo meter zich splitste. Met 24 pak ken frisdrank had het tweetal net genoeg drinken bij zich. Enige problemen hadden de deel nemers maandag bij het vinden van de Zuiddijk, het stukje tussen de Lange Zandweg en de Vermuy- denweg/Kettingdijk. Goorden: „Op de kaart staat het wel, maar er staat langs de weg geen naam bord." Dinsdagavond ging de tocht in de richting van Poortvliet met een controlepost aan de Schapenweg bij de Kadijk. Ook Oud-Vosse- meer staat op het programma en een tocht de brug over naar West- Brabant. logeerden ook wel eens in Sint- Maartensdijk bij oma Schot of bij oom Rien en tante Corrie Wielaard- Schot. Dochter Bianca bezocht zelfs een poosje de Juliana van Stolbergkleuterschool in de smal- stad. Ria: „De meeste weekenden waren de kinderen aan boord. Of bij mijn moeder. Dat heb ik altijd wel fijn gevonden." Het brengen en halen van de kinderen werd vanaf 1976 gemakkelijker toen de schipper een auto kreeg. Ria: „Voorheen deed je dat met openbaar vervoer. En als je ze 's zondags wegbracht, dan re kende je al uit hoe je ze vrijdags weer het beste op kon halen. Met het wegbrengen heb ik het wel eens heel moeilijk gehad. Zeker als ze zo klein zijn. Dat vind ik ook het grootste nadeel van het schip- persbestaan. De kinderen komen niet te kort, maar elke keer moet je ze wegbrengen." Wim: „Juist met het oog op de kinderen hebben we dan ook veel op België gevaren. Vanuit Terneuzen zijn beide landen goed te bereizen." De vier kinderen van het echtpaar zijn 'walkindcren'. De oudste zoon is stoffeerder geworden. De tweede zoon John is in de voetsporen van zijn grootvader getreden en bakker geworden in Terneuzen. Dochter Bianca is met een schipper ge trouwd die met een tanker vaart, maar zij hebben ook een huis aan de wal. De jongste dochter Caro line is nog thuis. De Ria vervoerde van alles: kolen, grind, ijzer, mosterdzaad, veevoe ders, boomstammen, zand en con tainers. Onder meer naar Terneu zen, Rotterdam, Amsterdam, Delfzijl en Leeuwarden. In april 1986 trok de Ria veel be langstelling toen hij de haven van Sint-Philipsland binnenvoer om er 1007 ton tarwe (66 vrachtwagens) te laden. Dat was toen twintig jaar geleden dat er graan vanaf de kade via een schip werd afgevoerd. „Op de beurs in Terneuzen werd de vracht aangeboden. Dat was heel bijzonder. Sint-Philipsland kreeg toen heel weinig schepen. En Wim had ervoor gezorgd dat de naam Schot goed zichtbaar was. Er zijn toen veel mensen wezen kijken." Regelmatig deed de Ria Tholen aan om op bezoek te gaan bij tante Mientje Schot aan de Wal (zuster van Wim's moeder) die in het huis van opa en oma Schot is blijven wonen. Minder prettig was de aanvaring in 1993 bij Antwerpen na een manke ment in de besturing. Het schip ge vuld met vliegas (bestanddeel voor cement) sloeg bij de frontale bot sing met een ander schip lek en be gon te zinken. „Van voren was hij al onder water. Dat was wel pa- Na dertien jaar komt er een einde aan de Thoolse premieregeling in dustrie- of bedrijfsvestiging. Het lokkertje voor bedrijven met als doel de werkgelegenheid in de ge meente op te krikken, sneuvelt in de zoektocht van het gemeentebe stuur naar middelen om de tekorten in toekomstige begrotingen op te vangen. In commissievergaderin gen heeft alleen het CDA tegen de opheffing geageerd, onder verwij zing naar de successen die ermee zijn geboekt onder - haar - wethou der J. Versluys. Tijdens de vier we ken dat het voornemen tot op heffing ter inzage lag, heeft niemand bezwaren ingediend. Maandagavond velt de gemeente raad het vonnis. Voor de premieregeling is een re serve opgebouwd - het werkgele- genheidsfonds - van 1,43 miljoen gulden. Daarvan is 452.000 gulden nodig voor lopende en toekomstige verplichtingen (tot 31 december kunnen nog aanvragen ingediend Tholen heeft niet veel zieke iepen dit jaar. Dat blijkt uit een inventarisatie van het waterschap Zeeuwse Eilan den. Tot nu toe zijn er zo'n dertig zieke iepen gesignaleerd. Dat zijn er weliswaar 12 meer dan in 1998, maar vergeleken bij Walcheren (2877 zieke iepen en vorig jaar 4551) en Schouwen-Duiveland (597, tegen 681 vorig jaar) valt dat aantal in het niet. Het waterschap begint nog deze maand met het rooien van de zieke iepen. Overigens worden alleen exemplaren van meer dan 20 cm dikte bekeken. Als het water schap ook de dunnere iepen moest inventariseren, zou het totale.aantal aangetaste exemplaren in de tiendui zenden lopen. Op Tholen worden de zieke iepen in september gerooid. De reden voor het lage aantal zieke bomen op Tholen is, dat er gewoon veel minder iepen staan dan verder naar de kust. „Vroeger dacht men iepen kunnen goed tegen de zee wind", zegt voorlichter A. van der Wel van het waterschap. „En zee wind heb je nu eenmaal meer aan de kust dan meer -naar het oosten in Zeeland." Het waterschap plant voor gerooide iepen een gevarieerd assor timent andere bomen terug. De iep ziekte wordt veroorzaakt door een schimmel. De iepenspintkever legt zijn eitjes onder de schors van de bomen. De larven die daaruit ko men, nemen de schimmels mee en die veroorzaken weer een verstop ping van de houtvaten. Daardoor kan de boom geen water meer opne men en sterft af. Kunstzinnige vorming. Tholen wil de afdeling kunstzinnige vorming van het Oosterscheldecollege blij ven subsidiëren tot 1 januari 2002. Voor die totale periode zal ongeveer 45.000 gulden nodig zijn. niek. Je wist niet of hij helemaal zou zinken, 's Nachts stond de in boedel op de kade van Antwer pen." Voor een schipper breekt een moeilijke periode aan. Zolang het schip niet vaart is er geen inko men. Ria: „Je hebt er een hoop el lende van, geen inkomen, maar wel een berg met rekeningen die je moet betalen. De boot heeft elf weken aan de werf gelegen. Toen hadden we een lading in Gent voor Lochem en brak er een sta king uit. Actievoerders blokkeer den de sluizen. We wisten wel dat het voor een goede zaak was, maar wij waren net weer in de vaart." De juridische afwikkeling duurde overigens zes jaar. Na de aanvaring is Schot weer zand gaan vervoeren. Volgens de schippersvrouw was het keggen geblazen, een term in de binnen vaart voor stevig aanpakken. „Het was erop of eronder. Je moet door gaan. Het was de hele week varen. Laden en lossen op afgesproken uren." De verkoop van de Ria is welover wogen. Het echtpaar had nog wel kunnen doorvaren, maar ze begon nen toch wat tegen het onderhoud van het schip op te zien dat uitge rust is met twee hoofdmotoren, twee aggregaten en verschillende pompen. Wim: „Het is in de bin nenvaart geen kwestie van afbou wen. Er zaten weken bij van 80 tot 85 uur. Als je 's morgens om vijf uur opstaat en je doet je broek aan, dan begin jc al. Ook 's avonds vaar je door. Minder wer ken in deze sector kan niet. In de tijd van de beurs, hoefde je niet al tijd een reis te doen, dan lag je wel eens een paar dagen stil." Volgens Ria ging het ook meer moeite kosten om alles bij te hou den. „Je wilt de boel toch net la ten verabbezakken (verwaarlozen red.)" De Ria was snel verkocht. „Het is een gezien schip, een sjou wer. Een schip kan met weinig diepgang een hoop tonnen vervoe ren. Ontvangers zagen de Ria graag komen omdat er door de schuine wanden weinig nawerk was. Hel ruim is makkelijk leeg te halen." Wim: „We hebben een koper ge vonden die door wilde starten, van een kleiner naar een groter schip. De kleine scheepvaart heeft de meeste problemen. Er valt dertig procent af. We hebben geluk ge had met een grotere tonnenmaat. Daar is emplooi genoeg voor. En je kunt er vanwege de lengte nog zonder matroos op varen. Dat is de kracht van dit schip." worden). De rest - 978 mille - wil het gemeentebestuur gebruiken voor vervroegde afschrijvingen, zo dat er blijvend zo'n 125.000 gulden ruimte komt in de begrotingen van af 2000. De raad wordt voorgesteld om op de volgende posten af te schrijven: verkeersplan Sint-Maar tensdijk 35.500 gulden, Juliana van Stolbergschool Sint-Maartensdijk 240.900 gulden, school De Veste Tholen 517.100 gulden en verbete ring waterkwaliteit Vest Tholen 180.700 gulden. Voor de werving van bedrijven neemt Tholen ook deel in de econo mische promotiegroep Zeeland. Deze wordt volgend jaar vervangen door een professionele organisatie met als taak de binnenlandse pro motie en acquisitie voor alle Zeeuwse gemeenten. Nu kost dit Tholen 5000 gulden en dat wordt in de nieuwe situatie 67 cent per in woner (15.745 gulden). De ge meenteraad wordt gevraagd met deelname in te stemmen. Voor Tholenaren die in het buitenge bied wonen, is de grijze afvalcontai ner nogal eens te klein. Dat ervaart al thans PvdA-gemeenteraadslid A.R Kornaat uit Anna Jacobapolder, die daarom zelf een extra rolemmer heeft gekocht. „Maar die laten de vuilopha- lers simpelweg staan", meldde hij on langs in de commissie gemeentelijke ontwikkeling. Of er misschien een re glement is met beperkende voorwaar den? Chef openbare werken W.A. Blaas antwoordde dat de regels voor het aanbieden van huisvuil in de ge- meentegids staan. Hij bevestigde dat de gebruikte rolemmers van de ge meente moeten zijn. Maar een extra exemplaar is bij de gemeente niet voor iedereen te koop. Een uitzonde ring vormen grote gezinnen. „Wie een grote tuin heeft, kan het snoei-af- val zelf naar de milieuslraat in Sint- Maartensdijk brengen", vulde wet houder K.A. Heijboer aan. WEGENS VERBOUWING MAAK EEN AFSPRAAK VOOR EEN OOG METING Grote Kerkstraat 5.4651 BA Steenbergen Tel. 0167-563385 Fax. 0167-566702 OP ALLE GOUDEN EN ZILVEREN SIERADEN EN OP ALLE HORLOGES Advertentie I.M. Dc oplettende lezer za't wè behrepen dat ut in plekke van 't woord nie, most weze wè. 'k Kan 't wè hoed wenne in de Vroonof. Vooral a jc nog op j'n eihe kan weune, dat noem 'k un bof. 'k Steke 't mè op de vekansie, want dan hae de vaste medewerkers van de Eendrachtbode oak dc hort op. Dus oak diehene die wel 's 'n foutje va me verbetert, in dat was een strop. Ma oalles hae vanaf noe wêê z'n heweunc hankA Die zeumervekansies dure cihelijk oak vee te lank. In mien schooljacren waere 't ma drie weken. Die waere van eihes in tied van 'n mum verstreke. 'k Mocht oalticd nae m'n opa in opoe op Flupland. 'k Zie me nog loapc mee m'n riete koffertje in m'n and. 'k Was a elluf jaer êêr ak 'n fiets kreeg. Dae most 'k d'n clt zelf nog an betaele uut m'n spaerpot. Zo hieng dat vroeher. De tied is wè veranderd a j't zo bekiekt. Mar of at 't noe zovee beter is, dat betwuufeluk toch. Je mö mee je tied mee hae, öört 'r hezeit. Dae zü me 't dan ma bie ouwe. 't Za wè motte! D'r zit nie anders op! L.M. Hendrikse-Everaers, Vroonhof'22, Sint-Annaland. Stemmen van lezers dc belastingdienst aan uw belasting plicht heeft toegekend. U heeft dus helemaal geen sofinummer, meneer Zwikkcr. Wel heeft u belastingplicht cn recht op betaalde arbeid, maar hoe? Dat de belastingplichtige door middel van dit nummer belasting betaalt, wil niet zeggen, dat dit hel nummer van de belastingplichtige is. 'Uw' telefoonnummer is niet uw telefoonnummer, maar van de PTT. Het toestel kan wel van u zijn, maar hel nummer niet! 'Uw' bankreke ningnummer? 'Uw' pincode? 'Uw' postcode? 'Uw' dna-code, enz., enz? Mens: trek de stekker er toch uit! Wat stelt u nu nog voor, zonder nummer in een computerbestand? U mag niet eens uw kostje verdienen! Daar heeft u immers een sofi-num- mer voor nodig. Wilt u nu nog dc Thoolse gemeenschap verleiden om toch vooral digitaal te gaan? Een elektronisch netwerk hangt boven onze hoofden (kunstmanen, kunst- sterren) en www is zeshonderd/.es- enzestig. Verzet! Ontsnap nu het nog kan. De zogenaamde religie schijnt T/M 28 AUGUSTUS ZOMERKORTING TIJDENS DE WARENHUIS OP STELTEN-DAGEN De bosrank (Clematis) is een klimplant met mooie grote bloemen in verschillende kleuren. Nu tijdens de Warenhuis op Stelten-dagen waanzinnig voordelig geprijsd. Geen 14.95, 11.95 of 9.95 maar nu allemaal HALSTEREN Halsterseweg 65a, Tel. 0164-683036 www.intratuin.nl HET GROENE WARENHUIS Koopavond: Donderdag en vrijdag tot 21.00 uur. Maandag vanaf 12.30 uur. Advertentie I.M. Drukte bij de controlepost bovenop de dijk aan de Schelphoek bij Poortvliet waar de fietsers maandagavond drinken kregen aangeboden. ■jMpaB

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 3