Grote schade dreigt voor Thoolse boeren Delta Noord mag spoedritten op Tholen toch blijven rijden J. Oudesluijs: „Iedereen staat even perplex en dan is het echt heel stil" Braderie in Poortvliet Van der Munnik: Tholen zit nooit zonder ambulance Tholenaren vinden verkeer redelijk veilig Met auto en trein naar het zuiden voor volledige zonsverduistering Donderdag 19 augustus 1999 Gewasbeschermingsmiddelen verdwijnen Delta Noord heeft dinsdag een groot deel van de dag en avond niet het acute ambulancevervoer op Tholen en Sint-Philipsland mogen verzorgen. Inmiddels is de dienst weer volledig operationeel. „We nemen onze ver antwoordelijkheid voor de zorgverlening", zegt waarne mend directeur G.D. Diepstraten. „Ik ga ervanuit dat Delta Noord voor deze ritten in aanmerking blijft ko men", aldus burgemeester H.A. van der Munnik. Hij overlegde gisteren met de ambulancedienst en het hoofd van de centrale post ambulancevervoer West-Brabant, de heer Van Wijland. Ploeg wedstr ij den en trekkersprint van PJZ Tholen Samenwerking Een mes in onze rug Voedselveiligheid Deze week Actie voor gestolen auto van zendeling De meeste Tholenaren zagen woensdag de gedeeltelijke zonsverduistering vanuit hun tuin of vanaf de straat. Eclipsbrillen, lasbrillen, fotonegatieven en gekleurd glas dienden ervoor om de hapjes die uit de zon werden geno men, te kunnen bekijken. De omstandigden hier waren ideeal. Het was vrijwel onbewolkt. De temperatuur daal de met enkele graden. Sommigen reisden met de auto of de trein naar het zuiden om de totale zonsverduistering te kunnen aanschouwen. Niet aardedonker Onderweg regen mam aas. Ecnuniiuil Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar, per post 69,25 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Ambulancedienst Delta Noord mocht dinsdag even geen spoedritten verzorgen in de gemeente Tholen. Ook Thoolse boeren zullen grote schade ondervinden van het op han den zijnde verbod op 42 gewasbeschermingsmiddelen. De regering wil de middelen verbieden omdat ze schadelijk zouden zijn voor het milieu. Onder meer de uienteelt zou hierdoor onmogelijk worden, volgens ZL- TO-afdelingsvoorzitter E. Hage uit Scherpenisse. Hage zegt dat ook an dere bedrijfstakken zoals loonbedrijven, uienverwerkers en bouwbe drijven schade zullen lijden van de maatregel. Zeeuwen vinden het verkeer in hun provincie over het algemeen be hoorlijk veilig. Dat blijkt uit een on derzoek dat is gedaan in opdracht van het regionaal orgaan verkeers veiligheid Zeeland. Van de 446 mensen die eraan meededen, vond ruim de helft (54%) dat het verkeer de laatste jaren veiliger is gewor den. Iets meer dan een kwart daar entegen vond het juist onveiliger geworden en weet dat aan het druk ker wordende verkeer en de toene mende agressie op de weg. De Tho lenaren die aan de enquête meededen, oordeelden net iets ne gatiever: 46,4% vond dat het veili ger was geworden, 25% meende juist onveiliger en volgens 28,6% is er niets veranderd. Toch noemde 62,1% van de Thoolse geënquêteer den het verkeer redelijk veilig. Het onderzoek van het ROVZ was ook bedoeld om te peilen hoe de spotjes over verkeersveiligheid zijn ontvangen, die via Omroep Zeeland televisie zijn uitgezonden. De on derwerpen waren alcohol in het ver keer, te hard rijden en bermongeval len. Tussen de 11 en 16 procent van de ondervraagden had deze gezien en men beoordeelde ze positief. De alcoholspol had 8,9% van hen ertoe aangezet het gedrag te veranderen en het filmpje over te hard rijden beïnvloedde 18,6%. De pakkans bij verkeersovertredingen is volgens de geënquêteerden niet erg groot, met uitzondering van te hard rijden op 80-km wegen. De afdeling Tholen van de Platte landsjongeren Zuid (PJZ) organi seert zaterdag 28 augustus de Thool se ploegwedstrijden en trekkersprint aan de Langeweg in Anna Jacoba- polder. Om één uur begint het ploe gen in diverse categorieën. De win naars worden afgevaardigd naar het Zeeuws kampioenschap. Voor het tweede jaar wordt er ook een trek kersprint georganiseerd. Om twee uur is de loting waarna de deelne mers van start gaan. Er is één klasse waarin telkens twee tractoren tegen elkaar uitkomen. Op een uitgezette baan staat na 50 meter een pylonne tje en ongeveer een meter verder nóg een. Het is de bedoeling dat het eerste zo snel mogelijk wordt omge reden, maar dat het tweede blijft staan. Inmiddels hebben zich zeven deelnemers aangemeld voor het ploegen en zes voor de sprint. Maar er kan nog worden ingeschreven bij Pieter Abrahamse tel. 06-51200682. O.R. politie. De politie Zeeland heeft een nieuwe ondernemingsraad geïnstalleerd. Er zit één Thoolse vertegenwoordiger in, namelijk Edo ten Voorden uit Tholen die in het bureau Tholen onder meer verkeers- aangelegenheden onder zijn hoede heeft. Door een pieper die niet afging en een gestoorde mobiele telefoon kon dinsdagmorgen een verpleegkundi ge niet bereikt worden die met de ambulance vanuit Sint-Maartensdijk moest uitrukken. De chauffeur waarschuwde meteen de cpa en vroeg een andere ambulance te stu ren. Dit voorval én een aantal andere zogenaamde 'verlengde uitruktij- den' waren voor Van Wijland aanlei ding om Delta Noord het acute ver voer te ontnemen en dat aan de GGD West-Brabant te delegeren. De verlengde uitruktijden, dus het ver trekken van de ambulance na een oproep, bestaan in Sint-Maartens dijk al een aantal jaren, aldus Diep straten. Hij ondernam na het ontvan gen van de fax van Van Wijland me teen actie. „Want op dat moment werd de acute zorg vanuit Bergen op Zoom verleend en wij vonden dat er daardoor met voorbedachten rade een slechtere voorziening tot stand was gebracht voor bijvoorbeeld Sta- venisse." Om tien uur dinsdagavond werd de maatregel teruggedraaid en sindsdien mag Delta Noord de zoge naamde Al-ritten weer gewoon uit voeren. Gisteren volgde overleg op het gemeentehuis en op korte ter mijn wordt dat voortgezet. Diepstra ten: „Wij hebben aangegeven het gebeurde te betreuren, maar onze dienst neemt de volle verantwoorde lijkheid voor de dienstverlening." De ambulancedienst heeft de wind niet mee. De fusie die de de ambu lancediensten van Tholen en Flak- kee vorig jaar aangingen, werd be stuurlijk niet geaccepteerd met het oog op toekomstige gebiedsindelin gen. Tholen is al een buitenbeentje in de provincie omdat het niet bij de cpa Zeeland, maar bij West-Brabant is aangesloten. Brabant beslist dan ook over de vergunning voor ambu lancevervoer. En die bleek er, door een fout in het verleden, niet te zijn. Dit najaar zal de toewijzing op nieuw plaatsvinden, waarbij er naast Delta Noord andere kandidaten zijn. Ondertussen mag Delta Noord het ambulancevervoer blijven uitvoeren, maar moet-dit met beperkte finan ciële middelen doen. De dienst kan gediplomeerde krachten niet meer betalen dan een rijksdaalder per uur. Ambitieuze plannen ten aanzien van de standplaatsen kunnen evenmin uitgevoerd worden zolang er niet meer duidelijkheid bestaat over de toekomst. En nu dan de verregaande maatregel van Van Wijland, zij het dat deze is teruggedraaid. De man in de straat zal er ondertus sen weinig meer van begrijpen, die wil gewoon dat er een ambulance voor zijn deur staat als hij deze no dig heeft. En dat gebeurt ook. vol gens de burgemeester. „Tholen zit nooit zonder ambulance. Valt Delta Noord uit, om wat voor reden dan ook, dan heeft West-Brabant een draaiboek klaar. Ik zal dan verlan gen dat die aan de gestelde normen voldoet (wettelijk geldt een aanrij- tijd van een kwartier voor een ambu lance - red.)." Of Brabant in zo'n geval vanuit Bergen op Zoom rijdt óf een auto op Tholen stationeert, daarop gaat de burgemeester niet in. Van der Munnik vindt het niet meer dan normaal dat de cpa de ambulan cedienst erop aanspreekt wanneer er niet volgens de norm wordt gewerkt. Het ongeval van een aantal weken geleden in Sint-Philipsland waarbij een inwoner twee uur langs de kant van de weg lag te wachten op een ambulance, haalt hij aan als een ge val waarin de procedures beter had den gekund (de cpa Roosendaal vroeg toen niet Delta Noord om een tweede ambulance, maar schakelde Schouwen in). ZIE VERDER PAGINA 2 De strijd rond gewasbeschermings middelen woedt al veel langer. Mid delen die al lang in de landbouw wer den gebruikt, werden verboden en steeds moest men op zoek naar een vervanger. Aangezien een vervan gend middel vinden een zaak is van de fabrikanten, die het vele geld dat onderzoeken kosten liever in eigen zak houden, werd het steeds moeilij ker voor landbouwers om hun gewas sen te beschermen tegen ziekten, on kruiden en insecten. Nu wil de regering per 1 januari 42 middelen afschaffen en daarover is agrarisch Nederland bijzonder boos geworden. De boeren verwijten de regering weer eens voorop te willen lopen, terwijl de rest van Europa de komst van Europese regelgeving (in 2003) afwacht. „Dat is nou net het kromme. Hier mogen we - als het al lemaal doorgaat - straks die middelen niet meer gebruiken, maar als je der tig kilometer naar het zuiden rijdt, kun je diezelfde middelen vrolijk bij Belgische boeren aantreffen. Daar mag het nog wel, net als in andere Europese landen. De landbouw in Nederland krijgt hierdoor echt zware klappen", zegt Hage. „Onze veront waardiging is bijna niet te meten. We hebben ooit gezegd dat we demon straties maar niet meer moeten ge bruiken als pressiemiddel, maar nu gaan er steeds meer stemmen op om toch weer de straat op te gaan." Het college voor de toelating van be strijdingsmiddelen (CTB) beslist welke middelen mogen worden ge bruikt. En dat college wil middelen als Stomp en Ramrod (onmisbaar voor de uienteelt) verbieden, net als Pyramin dat varkensgras in suiker bieten bestrijdt. Het is een heikele kwestie. Europese regels verbieden het om nieuwe middelen die niet aan de criteria voldoen, toe te laten. Maar bestaande middelen mogen wel aan een nader onderzoek worden onder worpen om te zien of ze onmisbaar zijn voor de agrarische sector. Om dat te bekijken, is er een commissie in het leven geroepen onder leiding van oud-minister Ginjaar van volks gezondheid en milieu. Die commis sie zit echter met het probleem dat het college van beroep voor het be drijfsleven het begrip 'onmisbaar' in een algemene maatregel van bestuur, ongeldig heeft verklaard. Op 12 sep tember moet de commissie echter een beslissing nemen en aangezien ze ook de grote economische gevol gen van die beslissing ziet, heeft de groep van Ginjaar het moeilijk. Wat Hage betreft, is het heel duide lijk. „We hopen dal de overheid haar verstand terugkrijgt en dit niet door zet. Het zou een enorme slag voor de landbouw in Nederland zijn. Want zonder die gewasbeschermingsmid delen is er niet rendabel te telen. Het is alsof je een chronisch zieke ineens zijn medicijnen afneemt. Een mes in onze rug, zo voelen we het", aldus Hage. „Maar het treft niet alleen de boeren. Iedereen krijgt ermee te ma ken. Ook op Tholen. Hier worden veel uien geteeld, maar ook fruit en bloemzaad. Dat bepaalt voor een groot deel het aanzicht van het platte land. Wat als die teelten uit het bouw plan verdwijnen? En wat te denken van de uienverwerkende bedrijven zoals Dacomex en Danisco en loon bedrijven? Machines om uien te zaai en en te rooien kosten tonnen." Dat het Hage en de andere boeren hoog zit, is duidelijk. Dinsdagavond belegde de ZLTO een vergadering van alle sectoren in de landbouw om over deze zaak te praten. „En we wa ren net zo goed op weg om samen met de overheid te komen tot een verbetering van het gebruik van ge wasbeschermingsmiddelen. Er is al veel verbeterd. Ik heb een middel waarvan je slechts zes gram op 10.000 vierkante meter hoeft te ge bruiken. En het werkt prima. Wat dat betreft, zaten we op de goede weg. Maar dat vertrouwen is door deze ontwikkeling beschaamd en het zal lang duren voordat het weer terug is", aldus Hage. „Het oneerlijke is dat die regels alleen voor Nederland se boeren gelden. En de voedselvei ligheid is niet in het geding. Je wordt zeker niet ziek van de gewassen waarop de betreffende middelen zijn gebruikt. Dat blijkt ook wel, want er is geen importverbod op producten waarop dergelijke middelen zijn ge bruikt. Nu al gaan fabrieken hun stekken in het buitenland steken. Want in de rest van Europa worden deze regels niet ingevoerd. En dat is puur oneerlijke concurrentie." Andere methoden of middelen zijn volgens Hage niet voorhanden. „In uien al helemaal niet. Mechanische onkruidbestrijding kan niet, want daarvoor staan de uien te dicht op el kaar (twee rijtjes op 8 cm van elkaar). Zelfs bij het met de hand wieden, is het al uitkijken geblazen. En voor die paar boeren in Nederland zijn de in ternationale fabrieken die gewasbe schermingsmiddelen maken, niet zo genegen om veel geld te spenderen aan nieuwe middelen en de kostbare en tijdrovende procedure om ze toe gelaten te krijgen." ZIE VERDER PAGINA 9 J. Stouten uit Sint-Philipsland vindt kanip Batiak nog deels intact in Nieuw-Guinea Jeroen Leemreijze uit Sint-Annaland geniet van rust en ontspanning bij het duiken Ruime meerderheid raad wil Speelhof in Poortvliet subsidiëren Publiek in groten getale naar braderie Sint-Annaland Dokterspraktijk van A.YV.A. de Looze is altijd een tweemansbedrijf geweest Recordaantal kijkers in streekmuseum De Meestoof Clubliefde zorgt voor metamorfose met nieuwe tribune bij WHS MEN MOET NIET KRABBEN WAAR HET NIET JEUKT Dit nummer bestaat uit 16 pagina's Zaterdag wordt in Poortvliet de jaar lijkse zomermarkt gehouden. Van één tot negen uur hrengen onderne mers en verenigingen hun waar in 46 kramen aan de man. 's Middags wordt voor de tweede keer op de Markt een palingrookwedstrijd ge houden, onder leiding van Peter v.d. Sterren. Achtentwintig deelnemers uit zowel Nederland als België heb ben zich voor dit evenement aange meld. Verder is er voor de jeugd on der meer een springkussen, een tafelvoetbalspel van 17 bij 7 meter en de kinderbraderie. De jeugd brandweer van Sint-Philipsland en 't Cloveniersgilde uit Scherpenisse geven diverse demonstraties. In de Gereformeerde Gemeente te Tholen is zondag een collecte gehou den ten bate van zendeling Otte uit Tholen. De terreinwagen van deze man is onlangs aan de Parksingel ge stolen en de auto is nodig voor het werk van Otte die in Albanië werkt. Over de exacte opbrengst wil men nog niets zeggen, behalve dat ze 'heel goed' was. Nog tot 15 september staat een speciaal rekeningnummer open voor giften ten bate van dit doel. Otte heeft inmiddels een andere auto en gaat woensdag terug naar Albanië. Op de Haven in Sint-Maartensdijk kijken buschauffeur M. Goedegebuure en zijn dochter Jitske (links) naar de zonsverduistering. De vrouw van de bakker, H. Schot-op den Brouw is in haar schort even naar buiten gekomen om het verschijnsel ook waar te nemen. dit bijzondere verschijnsel. Hcrma: „Het zat al een tijdje in ons hoofd om te gaan kijken. We waren al op vakantie in Luxemburg, en hebben eerst overwogen een weekje langer te blijven voor de eclips, maar zijn toch eerst teruggekomen." Op teletekst las ze dat er een extra trein vanuit Amsterdam naar Arlon zou rijden die ook Roosendaal aan zou doen. „Toen hebben we beslo ten die te nemen." De eclipsbrillen in Bergen op Zoom waren maan dag op, maar één winkel kondigde aan dinsdagochtend over een nieu we voorraad te beschikken. Op woensdagochtend vijf voor zeven ging het drietal de 'eclipstrein' in, maar die was zo vol dat alleen me vrouw Te Kulve een zitplaats kon vinden. „In de eerste klas, want we mochten overal zitten." Haar man en zoon moesten het doen met een klapstoeltje op het balkon, dat verder ook helemaal vol stond. „Onderweg regende het aan een stuk door. Het was heel stil in de trein. Tussen de heuvels in de Ardennen hingen zware wolken. Pas vlak voor Arlon zagen we een streepje blauwe lucht. Toen hoorde je heel de trein zuchten." Rond elf uur kwamen de reizigers aan. Ze waren niet de enigen. Er waren meerdere extra treinen inge zet. „Het was er ontzettend druk." Iedere bezoeker kreeg een platte- grondje van het stadje en Te Kulve vond een klein parkje waar meer mensen zaten te wachten tot de maan de zon zou verduisteren. „Daar zaten we dan naar de wol ken te kijken. Heel af en toe zag je de zon. Het was er verder doodstil en heel rustig, maar het bleef met al die wolken rampzalig." ZIE VERDER PAGINA 9 Jan Oudesluys uit Sint-Maartens dijk vertrok samen met zoon Rob (16), dochter Anneloes (12) en kennis Kees Visser uit Tholen woensdagochtend om kwart voor zeven met de auto vanuit Tholen richting Noord-Frankrijk. Oude sluijs: „Een maandje geleden on geveer, kwam de zonsverduistering in de publiciteit. Dat was iets wat we mee wilden maken. Maar toen wisten we nog niet waar we naar toe zouden gaan." Later verschenen er kaarten in de krant met de baan waar de zonsver duistering enkele minuten volledig zou zijn. „Ons richtpunt was Amiens in Noord-Frankrijk. We gingen ervanuit dat er niet zoveel Nederlanders die kant op zouden gaan. Wc wilden in de baan van de volledige eclips zien te komen." Oudesluijs is docent techniek aan het Mollerlyccum in Steenbergen en nam twee lasbrillen mee en een stapeltje rechthoekige glaasjes die gebruikt worden voor lasbrillen. „In de lasbril zat glas met een be- schermfactor 5. Met een plaatje van 9 wordt dat 14, maar dat was te donker. Met plaatjes van tien was het beter te zien. Er was aangera den om door glas te kijken met een beschermfactor tussen 12 en 14. Maar als je kijkt, dan kijk je nooit langer dan een seconde of tien en dan wacht je weer even." Op de heenweg viel het met de drukte op de wegen mee. De eclipskijkers namen de snelweg van Antwerpen naar Kortrijk. „Er was toch wel een trek merkbaar naar hel zuiden, maar het was niet onvoorstelbaar druk. Alleen bij Kortrijk hield hel wat op. Via Rou- baix en Lille hebben we een aan sluiting gezocht op de Al richting Parijs. Dat heeft een half uur ge duurd omdat dit een moeilijke ver binding is. In de richting van Parijs waren de drie banen goed gevuld met auto's. Na 20 kilometer zijn we eraf gegaan bij Seclin en heb ben we 'route national' genomen in de richting van Amiens." Met een gedetailleerde kaart op schoot zochten Oudesluijs en Vis ser de kleinere wegen op. Bij het kleine dorp Doullens werden de wegen voller door het verkeer dat uit de richting van Arras kwam. „Daar werd het weer druk. We zijn toen nog zo'n 60 kilometer verder gereden en konden 70 tot 80 kilo meter per uur rijden. Op een gege ven moment zagen we op een heu vel zo'n twintig auto's staan. Daar zijn we naast gaan staan. Toen had den we 273 kilometer gereden. Het was toen half elf. Het was een stoppelveld van tarwe. Er stonden Engelsen, Fransen, Polen en Bel gen klaar met lasbrillen, laskappen, eclipsbrillen en cd'tjes. Het was gezellig. Vanaf half twaalf keken we dan af en toe hoe ver de maan voor de zon stond." Het was bewolkt in dat deel van Frankrijk, maar regelmatig liet de verduisterde zon zich zien. „Het was niet echt helder. Dan wacht je een poos en dan merk je dat het licht verandert. Het is een vreemde gewaarwording. Het is moeilijk uit te leggen, maar er is een verande ring in de tint van de kleuren." Anneloes: „Het werd steeds kou der. Ik had een plaid omgedaan. Je voelt heel goed dat het kouder wordt." Op het moment van de totale zons verduistering was de hemel boven Amiens bedekt met een dik pak wolken. „Het is dan even heel don ker. Niet aardedonker, maar toch behoorlijk. Als je dan naar je om geving kijkt, dan zie je dat de straatverlichting in de dorpjes aan is. Er rijdt geen verkeer. Iedereen staat perplex en dan is het echt heel stil. Bij ons schoven er wolken voor, dus van de corona hebben we niks gezien." Nadat het even donker was geweest en het weer lichter werd, begon ie dereen te praten, zegt Oudesluijs. „Er was een lichte teleurstelling natuurlijk, maar ik vond het gran dioos om mee te maken. Daarna zag je weer beweging. Het meeste verkeer ging weer de andere kant op." Anneloes vond het een 'aparte' ge waarwording. „Ik vond het mooi. Dat het zo donker werd hè, en koud." Rob vond het spannend. „Het is raar dat het zo donker wordt. En jammer dat het toen net bewolkt was." Ook Ben te Kulve uit Sint-Maar tensdijk is docent techniek, maar hij haalde geen lasbrillen op zijn school, het Scheldecollege, maar kocht een dag voor het vertrek met zijn vrouw Herma en zoon Tymen (18) eclipsbrillen in Bergen op Zoom. Het gezin nam de trein naar Arlon, een stadje in het zuidooste lijke puntje van de Belgische pro vincie Luxemburg. Ook Te Kulve was nieuwsgierig geworden naar de verduistering na de aandacht in de kranten en op de televisie voor

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 1