Grote schade dreigt
voor Thoolse boeren
Delta Noord mag spoedritten
op Tholen toch blijven rijden
J. Oudesluijs: „Iedereen staat even
perplex en dan is het echt heel stil"
Braderie in
Poortvliet
Van der Munnik: Tholen zit nooit zonder ambulance
Tholenaren
vinden verkeer
redelijk veilig
Met auto en trein naar het zuiden voor volledige zonsverduistering
Donderdag 19 augustus 1999
Gewasbeschermingsmiddelen verdwijnen
Delta Noord heeft dinsdag een groot deel van de dag en
avond niet het acute ambulancevervoer op Tholen en
Sint-Philipsland mogen verzorgen. Inmiddels is de
dienst weer volledig operationeel. „We nemen onze ver
antwoordelijkheid voor de zorgverlening", zegt waarne
mend directeur G.D. Diepstraten. „Ik ga ervanuit dat
Delta Noord voor deze ritten in aanmerking blijft ko
men", aldus burgemeester H.A. van der Munnik. Hij
overlegde gisteren met de ambulancedienst en het hoofd
van de centrale post ambulancevervoer West-Brabant, de
heer Van Wijland.
Ploeg wedstr ij den
en trekkersprint
van PJZ Tholen
Samenwerking
Een mes in onze rug
Voedselveiligheid
Deze week
Actie voor gestolen
auto van zendeling
De meeste Tholenaren zagen woensdag de gedeeltelijke
zonsverduistering vanuit hun tuin of vanaf de straat.
Eclipsbrillen, lasbrillen, fotonegatieven en gekleurd glas
dienden ervoor om de hapjes die uit de zon werden geno
men, te kunnen bekijken. De omstandigden hier waren
ideeal. Het was vrijwel onbewolkt. De temperatuur daal
de met enkele graden. Sommigen reisden met de auto of
de trein naar het zuiden om de totale zonsverduistering
te kunnen aanschouwen.
Niet aardedonker
Onderweg regen
mam
aas. Ecnuniiuil
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar,
per post 69,25 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden ƒ10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Ambulancedienst Delta Noord mocht dinsdag even geen spoedritten verzorgen in de gemeente Tholen.
Ook Thoolse boeren zullen grote schade ondervinden van het op han
den zijnde verbod op 42 gewasbeschermingsmiddelen. De regering wil
de middelen verbieden omdat ze schadelijk zouden zijn voor het milieu.
Onder meer de uienteelt zou hierdoor onmogelijk worden, volgens ZL-
TO-afdelingsvoorzitter E. Hage uit Scherpenisse. Hage zegt dat ook an
dere bedrijfstakken zoals loonbedrijven, uienverwerkers en bouwbe
drijven schade zullen lijden van de maatregel.
Zeeuwen vinden het verkeer in hun
provincie over het algemeen be
hoorlijk veilig. Dat blijkt uit een on
derzoek dat is gedaan in opdracht
van het regionaal orgaan verkeers
veiligheid Zeeland. Van de 446
mensen die eraan meededen, vond
ruim de helft (54%) dat het verkeer
de laatste jaren veiliger is gewor
den. Iets meer dan een kwart daar
entegen vond het juist onveiliger
geworden en weet dat aan het druk
ker wordende verkeer en de toene
mende agressie op de weg. De Tho
lenaren die aan de enquête
meededen, oordeelden net iets ne
gatiever: 46,4% vond dat het veili
ger was geworden, 25% meende
juist onveiliger en volgens 28,6% is
er niets veranderd. Toch noemde
62,1% van de Thoolse geënquêteer
den het verkeer redelijk veilig.
Het onderzoek van het ROVZ was
ook bedoeld om te peilen hoe de
spotjes over verkeersveiligheid zijn
ontvangen, die via Omroep Zeeland
televisie zijn uitgezonden. De on
derwerpen waren alcohol in het ver
keer, te hard rijden en bermongeval
len. Tussen de 11 en 16 procent van
de ondervraagden had deze gezien
en men beoordeelde ze positief. De
alcoholspol had 8,9% van hen ertoe
aangezet het gedrag te veranderen
en het filmpje over te hard rijden
beïnvloedde 18,6%. De pakkans bij
verkeersovertredingen is volgens de
geënquêteerden niet erg groot, met
uitzondering van te hard rijden op
80-km wegen.
De afdeling Tholen van de Platte
landsjongeren Zuid (PJZ) organi
seert zaterdag 28 augustus de Thool
se ploegwedstrijden en trekkersprint
aan de Langeweg in Anna Jacoba-
polder. Om één uur begint het ploe
gen in diverse categorieën. De win
naars worden afgevaardigd naar het
Zeeuws kampioenschap. Voor het
tweede jaar wordt er ook een trek
kersprint georganiseerd. Om twee
uur is de loting waarna de deelne
mers van start gaan. Er is één klasse
waarin telkens twee tractoren tegen
elkaar uitkomen. Op een uitgezette
baan staat na 50 meter een pylonne
tje en ongeveer een meter verder
nóg een. Het is de bedoeling dat het
eerste zo snel mogelijk wordt omge
reden, maar dat het tweede blijft
staan. Inmiddels hebben zich zeven
deelnemers aangemeld voor het
ploegen en zes voor de sprint. Maar
er kan nog worden ingeschreven bij
Pieter Abrahamse tel. 06-51200682.
O.R. politie. De politie Zeeland
heeft een nieuwe ondernemingsraad
geïnstalleerd. Er zit één Thoolse
vertegenwoordiger in, namelijk Edo
ten Voorden uit Tholen die in het
bureau Tholen onder meer verkeers-
aangelegenheden onder zijn hoede
heeft.
Door een pieper die niet afging en
een gestoorde mobiele telefoon kon
dinsdagmorgen een verpleegkundi
ge niet bereikt worden die met de
ambulance vanuit Sint-Maartensdijk
moest uitrukken. De chauffeur
waarschuwde meteen de cpa en
vroeg een andere ambulance te stu
ren. Dit voorval én een aantal andere
zogenaamde 'verlengde uitruktij-
den' waren voor Van Wijland aanlei
ding om Delta Noord het acute ver
voer te ontnemen en dat aan de
GGD West-Brabant te delegeren. De
verlengde uitruktijden, dus het ver
trekken van de ambulance na een
oproep, bestaan in Sint-Maartens
dijk al een aantal jaren, aldus Diep
straten. Hij ondernam na het ontvan
gen van de fax van Van Wijland me
teen actie. „Want op dat moment
werd de acute zorg vanuit Bergen op
Zoom verleend en wij vonden dat er
daardoor met voorbedachten rade
een slechtere voorziening tot stand
was gebracht voor bijvoorbeeld Sta-
venisse." Om tien uur dinsdagavond
werd de maatregel teruggedraaid en
sindsdien mag Delta Noord de zoge
naamde Al-ritten weer gewoon uit
voeren. Gisteren volgde overleg op
het gemeentehuis en op korte ter
mijn wordt dat voortgezet. Diepstra
ten: „Wij hebben aangegeven het
gebeurde te betreuren, maar onze
dienst neemt de volle verantwoorde
lijkheid voor de dienstverlening."
De ambulancedienst heeft de wind
niet mee. De fusie die de de ambu
lancediensten van Tholen en Flak-
kee vorig jaar aangingen, werd be
stuurlijk niet geaccepteerd met het
oog op toekomstige gebiedsindelin
gen. Tholen is al een buitenbeentje
in de provincie omdat het niet bij de
cpa Zeeland, maar bij West-Brabant
is aangesloten. Brabant beslist dan
ook over de vergunning voor ambu
lancevervoer. En die bleek er, door
een fout in het verleden, niet te zijn.
Dit najaar zal de toewijzing op
nieuw plaatsvinden, waarbij er naast
Delta Noord andere kandidaten zijn.
Ondertussen mag Delta Noord het
ambulancevervoer blijven uitvoeren,
maar moet-dit met beperkte finan
ciële middelen doen. De dienst kan
gediplomeerde krachten niet meer
betalen dan een rijksdaalder per uur.
Ambitieuze plannen ten aanzien van
de standplaatsen kunnen evenmin
uitgevoerd worden zolang er niet
meer duidelijkheid bestaat over de
toekomst. En nu dan de verregaande
maatregel van Van Wijland, zij het
dat deze is teruggedraaid.
De man in de straat zal er ondertus
sen weinig meer van begrijpen, die
wil gewoon dat er een ambulance
voor zijn deur staat als hij deze no
dig heeft. En dat gebeurt ook. vol
gens de burgemeester. „Tholen zit
nooit zonder ambulance. Valt Delta
Noord uit, om wat voor reden dan
ook, dan heeft West-Brabant een
draaiboek klaar. Ik zal dan verlan
gen dat die aan de gestelde normen
voldoet (wettelijk geldt een aanrij-
tijd van een kwartier voor een ambu
lance - red.)." Of Brabant in zo'n
geval vanuit Bergen op Zoom rijdt
óf een auto op Tholen stationeert,
daarop gaat de burgemeester niet in.
Van der Munnik vindt het niet meer
dan normaal dat de cpa de ambulan
cedienst erop aanspreekt wanneer er
niet volgens de norm wordt gewerkt.
Het ongeval van een aantal weken
geleden in Sint-Philipsland waarbij
een inwoner twee uur langs de kant
van de weg lag te wachten op een
ambulance, haalt hij aan als een ge
val waarin de procedures beter had
den gekund (de cpa Roosendaal
vroeg toen niet Delta Noord om een
tweede ambulance, maar schakelde
Schouwen in).
ZIE VERDER PAGINA 2
De strijd rond gewasbeschermings
middelen woedt al veel langer. Mid
delen die al lang in de landbouw wer
den gebruikt, werden verboden en
steeds moest men op zoek naar een
vervanger. Aangezien een vervan
gend middel vinden een zaak is van
de fabrikanten, die het vele geld dat
onderzoeken kosten liever in eigen
zak houden, werd het steeds moeilij
ker voor landbouwers om hun gewas
sen te beschermen tegen ziekten, on
kruiden en insecten.
Nu wil de regering per 1 januari 42
middelen afschaffen en daarover is
agrarisch Nederland bijzonder boos
geworden. De boeren verwijten de
regering weer eens voorop te willen
lopen, terwijl de rest van Europa de
komst van Europese regelgeving (in
2003) afwacht. „Dat is nou net het
kromme. Hier mogen we - als het al
lemaal doorgaat - straks die middelen
niet meer gebruiken, maar als je der
tig kilometer naar het zuiden rijdt,
kun je diezelfde middelen vrolijk bij
Belgische boeren aantreffen. Daar
mag het nog wel, net als in andere
Europese landen. De landbouw in
Nederland krijgt hierdoor echt zware
klappen", zegt Hage. „Onze veront
waardiging is bijna niet te meten. We
hebben ooit gezegd dat we demon
straties maar niet meer moeten ge
bruiken als pressiemiddel, maar nu
gaan er steeds meer stemmen op om
toch weer de straat op te gaan."
Het college voor de toelating van be
strijdingsmiddelen (CTB) beslist
welke middelen mogen worden ge
bruikt. En dat college wil middelen
als Stomp en Ramrod (onmisbaar
voor de uienteelt) verbieden, net als
Pyramin dat varkensgras in suiker
bieten bestrijdt. Het is een heikele
kwestie. Europese regels verbieden
het om nieuwe middelen die niet aan
de criteria voldoen, toe te laten. Maar
bestaande middelen mogen wel aan
een nader onderzoek worden onder
worpen om te zien of ze onmisbaar
zijn voor de agrarische sector. Om
dat te bekijken, is er een commissie
in het leven geroepen onder leiding
van oud-minister Ginjaar van volks
gezondheid en milieu. Die commis
sie zit echter met het probleem dat
het college van beroep voor het be
drijfsleven het begrip 'onmisbaar' in
een algemene maatregel van bestuur,
ongeldig heeft verklaard. Op 12 sep
tember moet de commissie echter
een beslissing nemen en aangezien
ze ook de grote economische gevol
gen van die beslissing ziet, heeft de
groep van Ginjaar het moeilijk.
Wat Hage betreft, is het heel duide
lijk. „We hopen dal de overheid haar
verstand terugkrijgt en dit niet door
zet. Het zou een enorme slag voor de
landbouw in Nederland zijn. Want
zonder die gewasbeschermingsmid
delen is er niet rendabel te telen. Het
is alsof je een chronisch zieke ineens
zijn medicijnen afneemt. Een mes in
onze rug, zo voelen we het", aldus
Hage. „Maar het treft niet alleen de
boeren. Iedereen krijgt ermee te ma
ken. Ook op Tholen. Hier worden
veel uien geteeld, maar ook fruit en
bloemzaad. Dat bepaalt voor een
groot deel het aanzicht van het platte
land. Wat als die teelten uit het bouw
plan verdwijnen? En wat te denken
van de uienverwerkende bedrijven
zoals Dacomex en Danisco en loon
bedrijven? Machines om uien te zaai
en en te rooien kosten tonnen."
Dat het Hage en de andere boeren
hoog zit, is duidelijk. Dinsdagavond
belegde de ZLTO een vergadering
van alle sectoren in de landbouw om
over deze zaak te praten. „En we wa
ren net zo goed op weg om samen
met de overheid te komen tot een
verbetering van het gebruik van ge
wasbeschermingsmiddelen. Er is al
veel verbeterd. Ik heb een middel
waarvan je slechts zes gram op
10.000 vierkante meter hoeft te ge
bruiken. En het werkt prima. Wat dat
betreft, zaten we op de goede weg.
Maar dat vertrouwen is door deze
ontwikkeling beschaamd en het zal
lang duren voordat het weer terug
is", aldus Hage. „Het oneerlijke is
dat die regels alleen voor Nederland
se boeren gelden. En de voedselvei
ligheid is niet in het geding. Je wordt
zeker niet ziek van de gewassen
waarop de betreffende middelen zijn
gebruikt. Dat blijkt ook wel, want er
is geen importverbod op producten
waarop dergelijke middelen zijn ge
bruikt. Nu al gaan fabrieken hun
stekken in het buitenland steken.
Want in de rest van Europa worden
deze regels niet ingevoerd. En dat is
puur oneerlijke concurrentie."
Andere methoden of middelen zijn
volgens Hage niet voorhanden. „In
uien al helemaal niet. Mechanische
onkruidbestrijding kan niet, want
daarvoor staan de uien te dicht op el
kaar (twee rijtjes op 8 cm van elkaar).
Zelfs bij het met de hand wieden, is
het al uitkijken geblazen. En voor die
paar boeren in Nederland zijn de in
ternationale fabrieken die gewasbe
schermingsmiddelen maken, niet zo
genegen om veel geld te spenderen
aan nieuwe middelen en de kostbare
en tijdrovende procedure om ze toe
gelaten te krijgen."
ZIE VERDER PAGINA 9
J. Stouten uit Sint-Philipsland
vindt kanip Batiak nog deels
intact in Nieuw-Guinea
Jeroen Leemreijze uit
Sint-Annaland geniet van rust
en ontspanning bij het duiken
Ruime meerderheid raad
wil Speelhof in Poortvliet
subsidiëren
Publiek in groten getale naar
braderie Sint-Annaland
Dokterspraktijk van
A.YV.A. de Looze is altijd een
tweemansbedrijf geweest
Recordaantal kijkers in
streekmuseum De Meestoof
Clubliefde zorgt voor
metamorfose met nieuwe
tribune bij WHS
MEN MOET NIET
KRABBEN WAAR HET
NIET JEUKT
Dit nummer bestaat uit
16 pagina's
Zaterdag wordt in Poortvliet de jaar
lijkse zomermarkt gehouden. Van
één tot negen uur hrengen onderne
mers en verenigingen hun waar in
46 kramen aan de man. 's Middags
wordt voor de tweede keer op de
Markt een palingrookwedstrijd ge
houden, onder leiding van Peter v.d.
Sterren. Achtentwintig deelnemers
uit zowel Nederland als België heb
ben zich voor dit evenement aange
meld. Verder is er voor de jeugd on
der meer een springkussen, een
tafelvoetbalspel van 17 bij 7 meter
en de kinderbraderie. De jeugd
brandweer van Sint-Philipsland en 't
Cloveniersgilde uit Scherpenisse
geven diverse demonstraties.
In de Gereformeerde Gemeente te
Tholen is zondag een collecte gehou
den ten bate van zendeling Otte uit
Tholen. De terreinwagen van deze
man is onlangs aan de Parksingel ge
stolen en de auto is nodig voor het
werk van Otte die in Albanië werkt.
Over de exacte opbrengst wil men
nog niets zeggen, behalve dat ze 'heel
goed' was. Nog tot 15 september staat
een speciaal rekeningnummer open
voor giften ten bate van dit doel. Otte
heeft inmiddels een andere auto en
gaat woensdag terug naar Albanië.
Op de Haven in Sint-Maartensdijk kijken buschauffeur M. Goedegebuure en zijn dochter Jitske (links) naar de zonsverduistering. De vrouw
van de bakker, H. Schot-op den Brouw is in haar schort even naar buiten gekomen om het verschijnsel ook waar te nemen.
dit bijzondere verschijnsel. Hcrma:
„Het zat al een tijdje in ons hoofd
om te gaan kijken. We waren al op
vakantie in Luxemburg, en hebben
eerst overwogen een weekje langer
te blijven voor de eclips, maar zijn
toch eerst teruggekomen."
Op teletekst las ze dat er een extra
trein vanuit Amsterdam naar Arlon
zou rijden die ook Roosendaal aan
zou doen. „Toen hebben we beslo
ten die te nemen." De eclipsbrillen
in Bergen op Zoom waren maan
dag op, maar één winkel kondigde
aan dinsdagochtend over een nieu
we voorraad te beschikken. Op
woensdagochtend vijf voor zeven
ging het drietal de 'eclipstrein' in,
maar die was zo vol dat alleen me
vrouw Te Kulve een zitplaats kon
vinden. „In de eerste klas, want we
mochten overal zitten."
Haar man en zoon moesten het
doen met een klapstoeltje op het
balkon, dat verder ook helemaal
vol stond. „Onderweg regende het
aan een stuk door. Het was heel stil
in de trein. Tussen de heuvels in de
Ardennen hingen zware wolken.
Pas vlak voor Arlon zagen we een
streepje blauwe lucht. Toen hoorde
je heel de trein zuchten."
Rond elf uur kwamen de reizigers
aan. Ze waren niet de enigen. Er
waren meerdere extra treinen inge
zet. „Het was er ontzettend druk."
Iedere bezoeker kreeg een platte-
grondje van het stadje en Te Kulve
vond een klein parkje waar meer
mensen zaten te wachten tot de
maan de zon zou verduisteren.
„Daar zaten we dan naar de wol
ken te kijken. Heel af en toe zag je
de zon. Het was er verder doodstil
en heel rustig, maar het bleef met
al die wolken rampzalig."
ZIE VERDER PAGINA 9
Jan Oudesluys uit Sint-Maartens
dijk vertrok samen met zoon Rob
(16), dochter Anneloes (12) en
kennis Kees Visser uit Tholen
woensdagochtend om kwart voor
zeven met de auto vanuit Tholen
richting Noord-Frankrijk. Oude
sluijs: „Een maandje geleden on
geveer, kwam de zonsverduistering
in de publiciteit. Dat was iets wat
we mee wilden maken. Maar toen
wisten we nog niet waar we naar
toe zouden gaan."
Later verschenen er kaarten in de
krant met de baan waar de zonsver
duistering enkele minuten volledig
zou zijn. „Ons richtpunt was
Amiens in Noord-Frankrijk. We
gingen ervanuit dat er niet zoveel
Nederlanders die kant op zouden
gaan. Wc wilden in de baan van de
volledige eclips zien te komen."
Oudesluijs is docent techniek aan
het Mollerlyccum in Steenbergen
en nam twee lasbrillen mee en een
stapeltje rechthoekige glaasjes die
gebruikt worden voor lasbrillen.
„In de lasbril zat glas met een be-
schermfactor 5. Met een plaatje
van 9 wordt dat 14, maar dat was te
donker. Met plaatjes van tien was
het beter te zien. Er was aangera
den om door glas te kijken met een
beschermfactor tussen 12 en 14.
Maar als je kijkt, dan kijk je nooit
langer dan een seconde of tien en
dan wacht je weer even."
Op de heenweg viel het met de
drukte op de wegen mee. De
eclipskijkers namen de snelweg
van Antwerpen naar Kortrijk. „Er
was toch wel een trek merkbaar
naar hel zuiden, maar het was niet
onvoorstelbaar druk. Alleen bij
Kortrijk hield hel wat op. Via Rou-
baix en Lille hebben we een aan
sluiting gezocht op de Al richting
Parijs. Dat heeft een half uur ge
duurd omdat dit een moeilijke ver
binding is. In de richting van Parijs
waren de drie banen goed gevuld
met auto's. Na 20 kilometer zijn
we eraf gegaan bij Seclin en heb
ben we 'route national' genomen in
de richting van Amiens."
Met een gedetailleerde kaart op
schoot zochten Oudesluijs en Vis
ser de kleinere wegen op. Bij het
kleine dorp Doullens werden de
wegen voller door het verkeer dat
uit de richting van Arras kwam.
„Daar werd het weer druk. We zijn
toen nog zo'n 60 kilometer verder
gereden en konden 70 tot 80 kilo
meter per uur rijden. Op een gege
ven moment zagen we op een heu
vel zo'n twintig auto's staan. Daar
zijn we naast gaan staan. Toen had
den we 273 kilometer gereden. Het
was toen half elf. Het was een
stoppelveld van tarwe. Er stonden
Engelsen, Fransen, Polen en Bel
gen klaar met lasbrillen, laskappen,
eclipsbrillen en cd'tjes. Het was
gezellig. Vanaf half twaalf keken
we dan af en toe hoe ver de maan
voor de zon stond."
Het was bewolkt in dat deel van
Frankrijk, maar regelmatig liet de
verduisterde zon zich zien. „Het
was niet echt helder. Dan wacht je
een poos en dan merk je dat het
licht verandert. Het is een vreemde
gewaarwording. Het is moeilijk uit
te leggen, maar er is een verande
ring in de tint van de kleuren."
Anneloes: „Het werd steeds kou
der. Ik had een plaid omgedaan. Je
voelt heel goed dat het kouder
wordt."
Op het moment van de totale zons
verduistering was de hemel boven
Amiens bedekt met een dik pak
wolken. „Het is dan even heel don
ker. Niet aardedonker, maar toch
behoorlijk. Als je dan naar je om
geving kijkt, dan zie je dat de
straatverlichting in de dorpjes aan
is. Er rijdt geen verkeer. Iedereen
staat perplex en dan is het echt heel
stil. Bij ons schoven er wolken
voor, dus van de corona hebben we
niks gezien."
Nadat het even donker was geweest
en het weer lichter werd, begon ie
dereen te praten, zegt Oudesluijs.
„Er was een lichte teleurstelling
natuurlijk, maar ik vond het gran
dioos om mee te maken. Daarna
zag je weer beweging. Het meeste
verkeer ging weer de andere kant
op."
Anneloes vond het een 'aparte' ge
waarwording. „Ik vond het mooi.
Dat het zo donker werd hè, en
koud."
Rob vond het spannend. „Het is
raar dat het zo donker wordt. En
jammer dat het toen net bewolkt
was."
Ook Ben te Kulve uit Sint-Maar
tensdijk is docent techniek, maar
hij haalde geen lasbrillen op zijn
school, het Scheldecollege, maar
kocht een dag voor het vertrek met
zijn vrouw Herma en zoon Tymen
(18) eclipsbrillen in Bergen op
Zoom. Het gezin nam de trein naar
Arlon, een stadje in het zuidooste
lijke puntje van de Belgische pro
vincie Luxemburg. Ook Te Kulve
was nieuwsgierig geworden naar
de verduistering na de aandacht in
de kranten en op de televisie voor