VERMAL U Sluiting Molendijk St.-Maartensdijk levert in Sportlaan grotere drukte op Politie pakt recreanten ook aan op Philipsdam VVV op zoek naar drie nieuwe bestuursleden Flinke inhaalslag voor de verkeersveiligheid Dodelijke ongelukken in 1998 Donderdag 15 juli 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Extra toezicht Oesterdam in de vakantie Toiletten Krabbenkreek Afdeling van Tholen wordt opgeheven Directeur Veijaal heeft de ideeën in huis! Mooi licht is SfHHl wonen! Financiering verkeersveiligheid probleem door lagere rijksbijdrage Volgens het plan Duurzaam veilig zou de Molendijk in Sint-Maartensdijk aan de kant van de Provincialeweg af gesloten moeten worden, maar S. Verjaal verwacht dat de onveiligheid in de Sportlaan flink zal toenemen omdat het daar veel drukker zal worden. Tijdens de behande ling van de plannen voor gebiedsgerichte aanpak ver keersveiligheid door de commissie gemeentelijke ont wikkeling maakte hij gebruik van het spreekrecht. Veilig Verkeer Meer letselongevallen Fietspad Stavenisse Tegenstribbelen Waterschap Veertig procent minder ernstige gewonden „Op het gebied van de verkeersveiligheid heeft de ge meente Tholen nog een flinke inhaalslag te doen", zei wethouder K.A. Heijboer in de commissie gemeentelijke ontwikkeling. Volgens de doelstellingen van het plan Duurzaam veilig moeten er in het jaar 2000 ten opzichte van het gemiddelde over de periode 1984-1986 25% minder verkeersslachtoffers zijn. En een tweede doel is ook nog 40% minder ernstige gewonden en 50% minder doden in het verkeer in 2010 ten opzichte van 1986. Tholen: Mossellaan Poortvliet: Stoofstraat Scherpenisse: Westkerkseweg Sint-Maartensdijk: Molendijk Stavenisse: Poststraat Sint-Annaland: Stoofweg Oud-Vossemeer: rondweg Sint-Philipsland: Gladiolenstraat Investeringen Evenals vorig jaar gaat de politie deze zomer vijf weken lang het ge drag volgen van recreanten aan de Oesterdam. Maar ook de Philips dam wordt in het project betrokken, want daar nemen de problemen hand over hand toe, aldus J. Sturris van de Thoolse politie en zijn colle ga M. van der Linde van de waterpolitie. Van 24 juli tot 29 augustus zal er extra gesurveilleerd worden, zelfs vanuit de lucht. „Bij mooi weer doen we dat al zoveel mogelijk eerder", zegt Sturris. Vorig jaar zijn rond de Oosterschel- dekom bij de Bergsediepsluis 131 bekeuringen uitgedeeld. „Het had een veelvoud kunnen zijn, maar daarvoor hebben we simpelweg te weinig mensen", aldus Sturris. Het parkeren op plaatsen waar dat niet mag, gevaarlijk gedrag op de auto weg en betreden van de slikken in het natuurgebied zijn de problemen waarmee men bij de Oesterdam al jaren kampt. Een werkgroep van al le betrokken instanties, onder voor zitterschap van de Thoolse burge meester H.A. van der Munnik, boog zich erover en kwam met een aantal maatregelen. Politie, waterpolitie, algemene inspectiedienst en provin cie pakten vorige zomer de handha ving projectmatig aan. „Daardoor hebben we in ieder geval een duide lijk zicht gekregen op de situatie", aldus Van der Linde. Met de aanbe velingen die de politie naar aanlei ding van het project deed, is vol gens hen door de provincie te weinig gedaan. „Er is daar een gedoogsituatie, want eigenlijk wil men geen recreatie aan de Oosterscheldekant van de Oes terdam. De kom heeft echter een ge weldige aantrekkingskracht op re creanten. En als vier politiemensen er acht uren lang handenvol werk hebben, dan is er iets fout", zegt Van der Linde. Hij meent dat de provincie duidelijker zou kunnen aangeven waar men de recreanten wél en waar niet wil hebben, meer informatie zou moeten verstrekken aan bijvoorbeeld duikers, of zou kunnen gaan praten met doelgroe pen als campinghouders en haven meesters. „Voor de politie is het nu dweilen met de kraan open, terwijl de doelstelling van het project niet is om bekeuringen uit te delen." De provincie zou de handhavende dien sten dit jaar bij elkaar roepen om opnieuw een projectmatige aanpak te realiseren, maar dat is niet ge beurd. „Anderhalve week geleden heb ik dat van de politie gehoord. De betreffende ambtenaar zou er door allerlei omstandigheden niet aan toe gekomen zijn en dat is te be treuren", zegt Van der Munnik, die zijn ongenoegen inmiddels heeft geuit in de stuurgroep Oosterschel- de. „De politie heeft me verzekerd dat er in ieder geval toezicht zal plaatsvinden, zij het ad hoe." De burgemeester vindt overigens dat de politie wel degelijk moet op treden tegen geconstateerde overtre dingen. De afgelopen jaren zijn ook al maatregelen genomen om de re- creatiedrukte wat in goede banen te leiden. „De slagboom is verplaatst en daar zijn extra parkeerplaatsen gemaakt. En er zijn extra afvalbak ken geplaatst, die op kosten van de gemeente geleegd worden." Van der Munnik benadrukt dat hij dit eigen lijk geen taak van de gemeente vindt, maar die wil een bijdrage le veren aan het beteugelen van de overlast. Zo zijn deze week op kos ten van de gemeente twee toiletten geplaatst en die blijven de hele zo mer staan (er staan er ook bij de strandjes van Sint-Annaland en Go- rishoek). De politie is blij met die actie van de gemeente. Het overste ken van de autoweg door 'wildplas sers' was vorig jaar immers een se rieus probleem. Van der Linde had graag gezien dat er maatregelen ten aanzien van de inrichting van het terrein waren getroffen, om het be treden van de slikken door grote groepen Aziaten terug te dringen. „Niet alleen Vietnamezen, maar ook Laotianen, Cambodjanen en Taiwanezen komen uit heel Europa hierheen om schelpdieren te rapen. Omdat het groepen zijn, krijg je moeilijk vat op dat probleem." Wel iswaar beschikt de politie inmiddels over enkele folders in de Vietname se taal om deze mensen duidelijk te maken dat ze iets doen wat niet mag, maar de andere nationaliteiten spreken die taal niet. Vorig jaar signaleerde de politie al dat dezelfde problemen zich bij de Philipsdam voordeden en dat neemt dit jaar toe. „Mensen brengen van- alles mee en laten dat er vervolgens slingeren. Een aannemer was maan dag een halve dag bezig en voerde vrachtwagens vol afval af", zegt Sturris. De Philipsdam zal aandacht krijgen in de werkgroep Oesterdam, maar ook dat is tot nu toe niet opge pikt, aldus Van der Munnik. „De provincie en het Zeeuws Landschap komen met een rapport." De politiesurveillance op de dam men krijgt deze zomer steun vanuit de lucht. „Helikopters en vliegtui gen van de politie nemen ze mee in hun surveillance. Je krijgt daardoor de concentraties en problemen in beeld en kunt erop inspelen. De vliegtijden zijn bij ons bekend", al dus Sturris. Lopen op de autoweg wordt deze zomer bestraft met een bekeuring van 120 gulden. Parkeren in de berm van de autoweg of op de vluchtstrook kost 180 gulden - „het afgelopen weekeinde hebben we gecontroleerd en dit kwam mond jesmaat voor", meldt Sturris - en keren of achteruit rijden op de auto weg 300 gulden. Ook de acht-uurssurveillance van de waterpolitie heeft een tweetal aandachtspunten in de regio. In de eerste plaats de Krabbenkreek bij Sint-Annaland, waar onder meer het snel varen en waterskieën proble men vormen. En dan het Zijpe, waar gedoken wordt terwijl dat daar niet mag. „Het Zijpe is een smal vaarwater met veel stroming. De veiligheid van de duikers is dan ook de eerste reden voor onze controle, daarnaast speelt het drukke scheep vaartverkeer (beroeps- en recreatie vaart) een rol en tenslotte is het ver boden. We gaan het verbalenboekje pakken", zegt M. van der Linde van de waterpolitie. Ook bij de VVV heeft de schaalvergroting toegeslagen. Maandagavond werd het lot bezegeld van de zelfstandige afdeling eiland Tholen. De 12 stemgerechtigden, waaronder een paar volmachten, gingen unaniem akkoord met een fusie met Zuid-Beveland. De Thoolse recreatie-onder nemers verenigd in de Recron, de middenstandsfederatie en de horeca ondernemers van Tholen moeten op zoek naar een afgevaardigde in het fusiebestuur. Op eigen benen heeft de Thoolse VVV al de nodige stormen achter de rug, maar het bestuur hield de afde ling overeind, ook toen de bodem van de kas in zicht was. Aansluiting bij een groter VVV-verband bleek de enige oplossing om verder te kunnen draaien. De gemeentelijke overheid stelde grenzen aan de subsidie en de organisaties die baat hebben bij het toerisme wilden ook weer niet zoveel opbrengen, dat de streek VVV eiland TTiolen zelfstandig kon blijven wer ken. Iedereen had dan ook vrede met de fusie en voorzitter A.A. Meloen hoorde maandagavond in de Gouden Leeuw te Sint-Annaland geen enkel bezwaar van de tien aanwezigen. Vol gens de statuten moet tweederde van de geldig uitgebrachte stemmen voor zijn, maar spanning zat er niet in. Toen het fusieproces anderhalf tot twee jaar geleden werd aangekon digd, was er nog een redelijke op komst. Op deze zomerse avond in een drukke tijd voor de recreatieve sector was de respons van de ruim 140 leden slecht. „Ze denken kenne lijk: bestuur, zoek het verder maar uit. Ik ben echter heel blij dat we het fusiebesluit unaniem hebben geno men. Dan is er twee jaar niet voor niets gewerkt", zei de voorzitter. Bij de onderhandelingen stond altijd voorop, dat er in Sint-Maartensdijk een kantoor moest blijven met mini maal dezelfde openingstijden en dat resultaat werd binnengehaald bij de besprekingen met de Zuid-Beveland- se VVV. „We worden een professio nele organisatie", vertelde voorzitter Meloen trots. „Vijf gemeenten om vattend: Tholen, Reimerswaal, Goes, Kapelle en Borsele met drie kanto ren. Een totaalvestiging in Goes en kantoren met eveneens een totaalpak ket maar met minder openingsuren dan Goes in Sint-Maartensdijk en Yerseke. En in Tholen hebben we dan nog een folderservicepost, die we ook in Sint-Annaland nog zoe ken." De fusie gaat 1 januari 2000 in. Het bestuur van de stichting regio VVV Zuid-Beveland en Tholen gaat vier Thoolse vertegenwoordigers tellen. Ambtshalve is dat de wethouder van recreatie, R. Ravensteijn. Daarnaast moeten de Thoolse campinghouders verenigd in de Recron een vertegen woordiger aanwijzen, de midden standsfederatie eiland Tholen en de horeca. De komende maanden moe ten de drie organisaties kandidaten naar voren zien te schuiven. Voor het totale gebied komt er ook nog een af gevaardigde van de watersporters (Hiswa) in het algemeen bestuur. Verder komen er wethouders van de andere vier gemeenten in. Het dage lijks bestuur zal bestaan uit een onaf hankelijk voorzitter, een onafhanke lijk penningmeester, een wethouder en twee vertegenwoordigers van het toeristisch bedrijfsleven. De nieuwe organisatie gaat eerst een directeur benoemen. Meloen zit in de sollicitatiecommissie en morgen spreekt hij met vier kandidaten: drie vrouwen en één man. „Het is kenne lijk een hele interessante baan, want we kregen maar liefst 25 sollicitan ten", vertelde de Thoolse VVV-voor- zitter. Op Tholen waren er geen lief hebbers voor deze deeltijdbaan. „We zoeken in feite iemand die een halve week betaald krijgt, maar een volle week wil werken", zei Meloen gek scherend. Het salaris is volgens de ambtenarenschaal 10. De directeur moet een hbo'er zijn met affiniteit met de toeristische/recreatieve sector. „Maar is er dan geen kans op belan genverstrengeling?", informeerde mevr. Vogelaar. Volgens Meloen zal dat niet het geval zijn, want er zitten geen ondernemers bij de kansheb bers. Naast de top vier zijn er nog zes kandidaten geselecteerd die aan de beurt komen wanneer het niet lukt om uit de eersten een keuze te ma ken. „Er zit niveau bij", verzekerde Meloen de Thoolse VVV-leden. I b m mm mmm mm m DE VERLICHTINGS mmm mmm Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15 ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT Volgens het verkeersveiligheidsplan van de Grontmij. zou de Molendijk in Sint-Maartensdijk aan de kant van de Provincialeweg afgesloten moeten worden. Veijaal had moeite met de afsluiting Ondernemers Overleg Tholen, de van de Molendijk. „Er loopt een trot toir vanaf het begin tot het einde van de Molendijk, zodat de voetgangers daar veilig kunnen lopen. Maar je kunt natuurlijk wel midden op de weg een praatje willen maken", zei hij vol ironie. „Erger is echter, dat de Sportlaan nog eens zwaarder belast gaat wor den na afsluiting van de Molendijk. En daar ligt het zwembad, de sport velden met de voetbal- en korfbal vereniging en Haestinge met o.a. de bejaardensoos. Dat trekt dus veel verkeer aan en met name ook heel veel kinderen. Behalve Haestinge is er nog veel meer. De Sportlaan is im mers de toegangsroute naar het in dustrieterrein: naar detailhandels als Fixet Muller-Franke, naar de milieu straat, naar de bedrijven. En naast het kantoor van Beter Wonen heb je de oversteek van de toeristische fiets route naar Gorishoek. Alles bij el kaar vele duizenden bewegingen in de Sportlaan", zei Veijaal. Volgens hem levert de afsluiting van de Mo lendijk ,een duurzaam onveilig plan' op. Dienst Landelijke Gebieden, de ver eniging van recreatie-ondernemers Recron, de politie en de fietsersbond. „Als de intentieverklaring door de verschillende wegbeheerders (ge meente, waterschap, provincie) gete kend is - en dat wordt september in plaats van het oorspronkelijk geplan de 23 augustus - gaan we een spoor in van voorlichting en inspraak", zei De ondernemer van de Molendijk was er vroeg bij met zijn inspraak, waarvan niemand verder gebruik maakte. Voorzitter H. de Wit en zijn bestuursleden J. van Oudenaarde en M. Quist van Veilig Verkeer waren toen al lang vertrokken. Zij zaten al vanaf half acht op de publieke tribu ne in het gemeentehuis, maar plan buitengebied en andere agendapun ten hadden zoveel tijd gevergd, dat hun geduld erg lang op de proef werd gesteld. Pas om tien uur, 2,5 na het begin van de vergadering, kwam Duurzaam veilig pas aan bod. Overi gens was Veilig Verkeer, samen met het onderwijsveld en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland al bij de voorbereiding van de plan nen betrokken, vertelde wethouder K.A. Heijboer. Met name dan bij het onderdeel gedragsbeïnvloeding. Bij de categorisering van de wegen wa ren nog meer instanties betrokken: de landbouworganisaties LTO, het Volgens een overzicht van het Regionaal Orgaan Verkeersvei ligheid Zeeland zijn vorig jaar 42 verkeersdoden in de provin cie Zeeland gevallen. Daarvan vielen er 2 op Tholen. Dinsdag 25 augustus om 20.35 uur kwam op de Oud-Vossemeersedijk een 63-jarige bestuurder van een personenauto om het leven toen hij eenzijdig tegen een boom botste. Dinsdagmorgen 20 okto ber om 11.36 uur reed een 51 -ja rige bestuurster van een brom fiets op de Bram Groenewe- gcweg/Bitterhoekseweg in Poort vliet frontaal tegen een personen auto. de wethouder. De Grontmij. is de samensteller van het verkeersveiligheidsplan Tholen dat uit twee lijvige rapporten bestaat: het categoriseringsplan en het werk plan gedragsbeïnvloeding. In de pe riode 1995-1£97 zijn in totaal 782 ongevallen in de gemeente Tholen gebeurd, waaronder 161 letselonge vallen. Hierbij vielen 220 slacht offers: waaronder 87 ziekenhuisop namen en 13 verkeersdoden. Dit betekent 1,37 slachtoffer per letse longeval, terwijl landelijk het cijfer 1,26 is. Van 237 in 1995 is het aantal ongevallen met 14% toegenomen tot 271. Tholen moet in het jaar 2000 uitkomen op het streefgetal van 32 slachtoffers, maar in 1997 waren dat er nog 84 tegenover 46 in 1993, zo dat er nog een zware opgave ligt. Ge middeld zullen er 17,3 slachtoffers per jaar minder moeten vallen om het streefgetal van 32 te halen. De Grontmij. concludeert, dat een ge richt actieplan nodig is met de ge vaarlijke plaatsen en speerpunten als uitgangspunt. Sinds begin 1995 meet de provincie op zeven punten in de gemeente Tholen de snelheid. Op de 80 km wegen rijdt meer dan 70% vande au tomobilisten harder. Op de Bram Groenewcgeweg tussen Poortvliet en Sint-Annaland (de Weihoek) en de Oud-Vossemeersedijk rijdt 35 tot 40% harder dan 90 km. De meeste ongevallen gebeuren op gemeentelijke wegen, waar 50 km is toegestaan. De meeste slachtoffers vallen echter op wegen buiten de be bouwde kom, in het bijzonder op de 80 km wegen, zowel van de provin cie als van het waterschap. De afloop van de letselongevallen op de water- schapswegen is ernstiger van aard. Meer dan de helft van het aantal ver keersslachtoffers waarvoor zieken huisopname noodzakelijk is, wordt op rechte wegvakken en in de boch ten geregistreerd. CDA-raadslid J.P. Bout zei geschokt te zijn van die cijfers. Hij was be nieuwd hoe de gemeente de verwe zenlijking van de plannen ter verbete ring van de verkeersveiligheid gaat betalen, want het rijk houdt de hand op de knip. J.C. Koopman sprak over een goed uitgewerkt plan. „Maar alles blijft mensenwerk", voegde het SGP- raadslid eraan toe. Hij benadrukte nog eens de noodzaak om zo spoedig mogelijk het fietspad Stavenisse- Sint-Maartensdijk aan te leggen, waarbij Koopman steun kreeg van J. van den Donker. Het 2 miljoen gul den vergende karwei denkt de pro vincie volgens de planning pas in 2001 uit te kunnen voeren. De grond aankoop, waarvoor de provincie vol gend jaar 360.000 gulden wil uitge ven, is nog niet rond. In het kader van de ruilverkaveling is 40% van de be nodigde gronden voor het fietspad toebedeeld aan de provincie. Mevr. E. Frigge-Hogesteeger was het met Koopman eens, dat het om een goed en gedegen plan ging. „Maar je wordt er niet vrolijk van als je de cij fers ziet. Snelheid en alcohol zijn de voornaamste oorzaken van de onge lukken en vooral jongeren zijn het slachtoffer en dan met name buiten de bebouwde kom." Het VVD-raads- lid was met Bout benieuwd, hoe de gemeente de betere verkeersveilig heid wil gaan betalen. Ook D66-raadslid Van den Donker zette een groot vraagteken bij de fi nanciering. „De noodzaak van de maatregelen is in het rapport van de Grontmij. heel duidelijk aangetoond, maar hoe ga je dit betalen? En mijn zorg is ook: hoe denken b. en w. de bevolking te activeren? Er is al veel geld aan Duurzaam veilig uitgegeven met het maken van deze rapporten. We moeten voorkomen, dat in het laatste stadium de bevolking tegens tribbelt omdat de maatregelen voor hun deuren genomen worden. De be volking moet er zich bij betrokken voelen, dus moeten we de inwoners vooraf activeren. Daar hangt het suc ces van af, anders verspil je veel geld!", aldus Van den Donker. „Het is nodig dat we aan de verkeers veiligheid gaan werken gezien de dubbele ongevallencijfers", conclu deerde drs. A.L. Piet (RPF/GPV). „Controleren van het verkeer, daar ontbreekt het aan", meende M.A.J. van der Linde. „Maar we hebben de politie niet in ons zak zitten", reali seerde het PvdA-raadslid tegelijk. „Er staat qua controle toch heel wat op de rol", verzekerde wethouder K.A. Heijboer. „Er komt een handha- vingsplan van de politie." Inhakend op het ongeluk op het kruispunt Oostdijk/Rijksweg zei hij, dat er bij de ingang van de dorpen, dus ook op de Oostdijk in Sint-Phi- lipsland een poortconstructie komt, wat de snelheid zal afremmen. Ten aanzien van de financiering deel de de wethouder de somberheid van de commissieleden. „Het rijk heeft namelijk een grote inschattingsfout gemaakt. Er is zoveel vraag gekomen van alle gemeenten, dat we in plaats van 9 ton slechts 2 ton zullen krijgen. De gemeente Tholen zal maar 6 in plaats van 8 ton per jaar kunnen uit geven voor de verkeersveiligheid. Zover onze financiële arm lang is, zullen we zien te verwezenlijken." Heijboer noemde het nog een mee valler, dat in tegenstelling tot de ge meente het waterschap niet gekort wordt op de rijksbijdrage. „Voor de buitenwegen is dat gunstig en voor de Bram Groenewegeweg had het waterschap zelf ook al flink wat plan nen gemaakt." Om het totale aantal slachtoffers te rug te dringen en ook de ernst van de ongevallen te verminderen, heeft de gemeente Tholen in samenwer king met het Regionaal Orgaan Ver keersveiligheid Zeeland, het Open baar Ministerie, politie, wegbe heerders en maatschappelijke orga nisaties een meerjarenplan opge steld. Tholen laat volgens de onge vallencijfers geen positief beeld zien en daarom moet er de komende jaren heel wat veranderen in de ge meente. Het draagvlak voor ver keersveiligheid dient vergroot te worden met o.a. een actieprogram ma gedragsbeïnvloeding, handha ving, voorlichting op de scholen en voorlichting. Categorisering van het wegennet is een ander spoor van het meerjarenplan. De voorstellen die de Grontmij. heeft gedaan per woonkern (voor de periode 1999- 2002) zien er als volgt uit: 1Een centrale ontsluitingsweg met een belangrijke verkeersfunctie van 50 km 2. Zorgdragen voor een logische, duidelijke routering voor het vrachtverkeer 3. Tholen indelen in 30 km zones 4. Handhaven van de route voor het openbaar vervoer via Mossellaan/ Koningin Julianastraat. De busroute aanhouden als 50 km route met snelheidsremmers bij de halteplaat sen 5. Aanbrengen van poortconstruc ties o.a. bij de Oudelandsepoort ter hoogte van Molensingel; Molen- vlietsestraat ter hoogte van Ten An- kerweg; Eendrachtsweg ter hoogte van Ten Ankerweg 6. Aanleg van een aantal fietsvoor- zieningen o.a. Molenvlietsestraat- Molenvlietsedijk; Grindweg-Ten Ankerweg-Postweg; Molensingel- Zuid Oudaan-Oudelandsestraal- centrum 7. Geen bijzondere maatregelen op het bedrijventerrein, 50 km gebied 1Paasdijkweg inrichten als 50 km weg 2. Gehele bebouwde kom inrichten als 30 km gebied 3. Bijzondere aandacht schenken aan inrichting Stoofstraat/Zuidplant- soen 4. Bedrijventerrein aanhouden als 50 km gebied 1. Gehele bebouwde kom inrichten als 30 km gebied 2. Westzeedijk-Westkerkseweg in richten als 50 km weg met als uit gangspunt: belangrijke route voor recreatieverkeer Gehele bebouwde kom inrichten als 30 km gebied met uitzondering van de route Bloemenlaan-Meerkoet- laan-Westpoort-Keethil-Molendijk- Sportlaan-Nijverheidsweg (inciden tele snelheidsremmers wel toe staan); het wegvak Hogeweg van Kastelijnsweg tot Bloemenlaan eveneens inrichten als 50 km weg; ook het bedrijventerrein blijft 50 km 2. Aansluiting Molendijk op dc Pro vincialeweg afsluiten 1. Gehele kern inrichten als 30 km gebied 2. Bijzondere aandacht schenken aan de inrichting van de busroute, aansluiting Poststraat-Schoolstraat en het kruispunt Voorstraat-Stoof- dijk 1. Gehele bebouwde kom inrichten als 30 km gebied 2. Veilingweg, Oude Zeedijk vanaf grens bebouwde kom. Havenweg als 50 km weg inrichten 3. Bijzondere aandacht schenken aan de Stoofweg, die feitelijk buiten de bebouwde kom ligt, maar aan de bebouwing grenst en een groot aan tal klachten telt over hoge snelhe den; het waterschap wil de inrich ting aanpassen en meer ruimte geven aan fietser en voetganger; op de aansluiting Stoofweg/Veiling- weg/Langeweg moet bij voorkeur een rotonde komen; op de route Bierensstraat/Weststraat maatrege len nemen om de snelheid op de on overzichtelijke kruispunten te laten dalen; aansluiting Oude Zeedijk/ Spuistraat hcrinrichten; omgeving scholen extra aandacht geven 1. Op termijn moet het doorgaande verkeer langs Oud-Vossemeer ge leid worden. In feite moet gestreefd worden naar een situatie die gelijk is aan dc omleiding bij Poortvliet. Voorgesteld wordt om zuidelijk van de woonkern een rondweg aan te leggen 2. Gehele kern inrichten als 30 km gebied 3. Bijzondere aandacht voor inrich ting van de Molendijk/Onder de Molen/Molenweg 50 km weg en de Molenstraat, waar op de kruispun ten met onoverzichtelijke situaties de snelheid teruggebracht moet worden De bebouwde kom van Sint-Phi- lipsland behoort samen met die van Stavenisse en Scherpenisse tot de veilige kernen. Dit neemt niet weg, dat ook hier gestreefd moet worden naar verdere verwerking van de uit gangspunten van Duurzaam veilig. Dit leidt tot: 1. Gehele bebouwde kom inrichten als 30 km gebied 2. De busroute als 50 km weg aan houden 3. Bijzondere aandacht schenken aan inrichting van de Gladiolen- straat en aansluitende straten 4. In Anna Jacobapolder zijn er vol gens de Grontmij. al voldoende maatregelen genomen. Verwezenlijking van de voorstel len zal vele miljoenen gulden kos ten. Volgens de investeringsplan nen wordt in 2000 aangepakt: Ten Ankerweg 3de fase 1.640.000 gul den, Molenvlietsedijk 1 miljoen gulden, invoering 30 km gebieden lste fase 8 ton, verkeerscirculatie plan Tholen 2de fase 2 ton, halte plaatsen Oud-Vossemeer 240.000 gulden, herinrichting Molendijk 135.000 gulden, grondaankoop Fietspad Sint-Maartensdijk/Stave- nisse 360.000 gulden, sanering rechtstreekse perceelsontsluitingen Tholen/Poortvliet 175.000 gulden, voorrangsmaatregelen Sint-Anna land 50 mille. Bram Groenewege weg 45 mille. Periode 2000-2001: aanleg fiets pad Sint-Maartensdijk/Stavenisse 2 miljoen gulden, Ten Ankerweg 4de fase 375.000 gulden, jnvoering 30 km gebieden 2defase 8 ton, ver keersplan Poortvliet 40 mille, aan passing halteplaatsen Oud-Vosse meer 2de fase 160 mille, rotonde n656/N286 6 ton, invoering 30 km gebieden 3de fase 9 ton, verkeers circulatieplan Tholen 3de fase 230 mille, opstellen verkeersplannen Sint-Annaland/Oud-Vossemeer 80 mille, aanpassen halteplaatsen Oud-Vossemeer 3de fase 140 mille, rotondes Bram Groenewegeweg 524.000 gulden. Periode 2001-2002: kruispunt Ja- vadijk/Spui straat Sint-Annaland 280 mille, Stoofstraat Poortvliet 5 ton, invoering 30 km gebieden 4de fase 9 ton, verkeerscirculatieplan Tholen 4de fase 3 ton, opstellen verkeersplannen Sint-Philipsland/ Stavenisse/Scherpenisse 80 mille. Schietpartij Zoutelande. Een 28-ja- rige man uit Rotterdam is zondagoch tend rond half zes aan de Westkapel- seweg bij Zoutelande dood geschoten. In verband hiermee zijn aan de Bosweg in Zoutelande diezelf de ochtend tegen half zeven een 32- jarige en een 28-jarige man uit Vliss- ingen als verdachten aangehouden. Ze zaten in een zwaar beschadigde auto, die met hoge snelheid een ge parkeerde bestelbus had geramd. De twee raakten daarbij gewond. Volgens getuigen was er ter hoogte van het voetbalveld van de Meeuwen die zon dagochtend een woordenwisseling tussen de drie, die een deel van de avond hadden doorgebracht in een uitgaansgelegenheid te Westkapelle. De politie hield gisteren nog een 26- en een 30-jarige Vlissinger aan. Op de Oud-Vossemeersedijk rijdt 35 tot 40% van de automobilisten harder dan 90 km, terwijl 80 km daar het maximum is. Onder de Molen, waar deze foto is gemaakt, krijgt een groot deel van dat verkeer te verwerken: het doorgaande verkeer van Tholen naar Sint-Philipsland en Sint-Annaland en via de Molenweg ook nog het doorgaande verkeer van en naar Poortvliet/Sint-Maartensdijk. Vandaar dat aan een nieuwe rondweg gedacht wordt. Advertentie I.M. y

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 7