VERMAL U
Sluiting Molendijk St.-Maartensdijk
levert in Sportlaan grotere drukte op
Politie pakt recreanten
ook aan op Philipsdam
VVV op zoek naar drie
nieuwe bestuursleden
Flinke inhaalslag voor
de verkeersveiligheid
Dodelijke
ongelukken
in 1998
Donderdag 15 juli 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Extra toezicht Oesterdam in de vakantie
Toiletten
Krabbenkreek
Afdeling van Tholen wordt opgeheven
Directeur
Veijaal
heeft de ideeën
in huis!
Mooi licht is
SfHHl wonen!
Financiering verkeersveiligheid probleem door lagere rijksbijdrage
Volgens het plan Duurzaam veilig zou de Molendijk in
Sint-Maartensdijk aan de kant van de Provincialeweg af
gesloten moeten worden, maar S. Verjaal verwacht dat
de onveiligheid in de Sportlaan flink zal toenemen omdat
het daar veel drukker zal worden. Tijdens de behande
ling van de plannen voor gebiedsgerichte aanpak ver
keersveiligheid door de commissie gemeentelijke ont
wikkeling maakte hij gebruik van het spreekrecht.
Veilig Verkeer
Meer letselongevallen
Fietspad Stavenisse
Tegenstribbelen
Waterschap
Veertig procent minder ernstige gewonden
„Op het gebied van de verkeersveiligheid heeft de ge
meente Tholen nog een flinke inhaalslag te doen", zei
wethouder K.A. Heijboer in de commissie gemeentelijke
ontwikkeling. Volgens de doelstellingen van het plan
Duurzaam veilig moeten er in het jaar 2000 ten opzichte
van het gemiddelde over de periode 1984-1986 25%
minder verkeersslachtoffers zijn. En een tweede doel is
ook nog 40% minder ernstige gewonden en 50% minder
doden in het verkeer in 2010 ten opzichte van 1986.
Tholen: Mossellaan
Poortvliet: Stoofstraat
Scherpenisse:
Westkerkseweg
Sint-Maartensdijk:
Molendijk
Stavenisse: Poststraat
Sint-Annaland: Stoofweg
Oud-Vossemeer: rondweg
Sint-Philipsland:
Gladiolenstraat
Investeringen
Evenals vorig jaar gaat de politie deze zomer vijf weken lang het ge
drag volgen van recreanten aan de Oesterdam. Maar ook de Philips
dam wordt in het project betrokken, want daar nemen de problemen
hand over hand toe, aldus J. Sturris van de Thoolse politie en zijn colle
ga M. van der Linde van de waterpolitie. Van 24 juli tot 29 augustus zal
er extra gesurveilleerd worden, zelfs vanuit de lucht. „Bij mooi weer
doen we dat al zoveel mogelijk eerder", zegt Sturris.
Vorig jaar zijn rond de Oosterschel-
dekom bij de Bergsediepsluis 131
bekeuringen uitgedeeld. „Het had
een veelvoud kunnen zijn, maar
daarvoor hebben we simpelweg te
weinig mensen", aldus Sturris. Het
parkeren op plaatsen waar dat niet
mag, gevaarlijk gedrag op de auto
weg en betreden van de slikken in
het natuurgebied zijn de problemen
waarmee men bij de Oesterdam al
jaren kampt. Een werkgroep van al
le betrokken instanties, onder voor
zitterschap van de Thoolse burge
meester H.A. van der Munnik, boog
zich erover en kwam met een aantal
maatregelen. Politie, waterpolitie,
algemene inspectiedienst en provin
cie pakten vorige zomer de handha
ving projectmatig aan. „Daardoor
hebben we in ieder geval een duide
lijk zicht gekregen op de situatie",
aldus Van der Linde. Met de aanbe
velingen die de politie naar aanlei
ding van het project deed, is vol
gens hen door de provincie te
weinig gedaan.
„Er is daar een gedoogsituatie, want
eigenlijk wil men geen recreatie aan
de Oosterscheldekant van de Oes
terdam. De kom heeft echter een ge
weldige aantrekkingskracht op re
creanten. En als vier politiemensen
er acht uren lang handenvol werk
hebben, dan is er iets fout", zegt
Van der Linde. Hij meent dat de
provincie duidelijker zou kunnen
aangeven waar men de recreanten
wél en waar niet wil hebben, meer
informatie zou moeten verstrekken
aan bijvoorbeeld duikers, of zou
kunnen gaan praten met doelgroe
pen als campinghouders en haven
meesters. „Voor de politie is het nu
dweilen met de kraan open, terwijl
de doelstelling van het project niet
is om bekeuringen uit te delen." De
provincie zou de handhavende dien
sten dit jaar bij elkaar roepen om
opnieuw een projectmatige aanpak
te realiseren, maar dat is niet ge
beurd. „Anderhalve week geleden
heb ik dat van de politie gehoord.
De betreffende ambtenaar zou er
door allerlei omstandigheden niet
aan toe gekomen zijn en dat is te be
treuren", zegt Van der Munnik, die
zijn ongenoegen inmiddels heeft
geuit in de stuurgroep Oosterschel-
de. „De politie heeft me verzekerd
dat er in ieder geval toezicht zal
plaatsvinden, zij het ad hoe."
De burgemeester vindt overigens
dat de politie wel degelijk moet op
treden tegen geconstateerde overtre
dingen. De afgelopen jaren zijn ook
al maatregelen genomen om de re-
creatiedrukte wat in goede banen te
leiden. „De slagboom is verplaatst
en daar zijn extra parkeerplaatsen
gemaakt. En er zijn extra afvalbak
ken geplaatst, die op kosten van de
gemeente geleegd worden." Van der
Munnik benadrukt dat hij dit eigen
lijk geen taak van de gemeente
vindt, maar die wil een bijdrage le
veren aan het beteugelen van de
overlast. Zo zijn deze week op kos
ten van de gemeente twee toiletten
geplaatst en die blijven de hele zo
mer staan (er staan er ook bij de
strandjes van Sint-Annaland en Go-
rishoek). De politie is blij met die
actie van de gemeente. Het overste
ken van de autoweg door 'wildplas
sers' was vorig jaar immers een se
rieus probleem. Van der Linde had
graag gezien dat er maatregelen ten
aanzien van de inrichting van het
terrein waren getroffen, om het be
treden van de slikken door grote
groepen Aziaten terug te dringen.
„Niet alleen Vietnamezen, maar
ook Laotianen, Cambodjanen en
Taiwanezen komen uit heel Europa
hierheen om schelpdieren te rapen.
Omdat het groepen zijn, krijg je
moeilijk vat op dat probleem." Wel
iswaar beschikt de politie inmiddels
over enkele folders in de Vietname
se taal om deze mensen duidelijk te
maken dat ze iets doen wat niet
mag, maar de andere nationaliteiten
spreken die taal niet.
Vorig jaar signaleerde de politie al
dat dezelfde problemen zich bij de
Philipsdam voordeden en dat neemt
dit jaar toe. „Mensen brengen van-
alles mee en laten dat er vervolgens
slingeren. Een aannemer was maan
dag een halve dag bezig en voerde
vrachtwagens vol afval af", zegt
Sturris. De Philipsdam zal aandacht
krijgen in de werkgroep Oesterdam,
maar ook dat is tot nu toe niet opge
pikt, aldus Van der Munnik. „De
provincie en het Zeeuws Landschap
komen met een rapport."
De politiesurveillance op de dam
men krijgt deze zomer steun vanuit
de lucht. „Helikopters en vliegtui
gen van de politie nemen ze mee in
hun surveillance. Je krijgt daardoor
de concentraties en problemen in
beeld en kunt erop inspelen. De
vliegtijden zijn bij ons bekend", al
dus Sturris. Lopen op de autoweg
wordt deze zomer bestraft met een
bekeuring van 120 gulden. Parkeren
in de berm van de autoweg of op de
vluchtstrook kost 180 gulden - „het
afgelopen weekeinde hebben we
gecontroleerd en dit kwam mond
jesmaat voor", meldt Sturris - en
keren of achteruit rijden op de auto
weg 300 gulden.
Ook de acht-uurssurveillance van
de waterpolitie heeft een tweetal
aandachtspunten in de regio. In de
eerste plaats de Krabbenkreek bij
Sint-Annaland, waar onder meer het
snel varen en waterskieën proble
men vormen. En dan het Zijpe,
waar gedoken wordt terwijl dat daar
niet mag. „Het Zijpe is een smal
vaarwater met veel stroming. De
veiligheid van de duikers is dan ook
de eerste reden voor onze controle,
daarnaast speelt het drukke scheep
vaartverkeer (beroeps- en recreatie
vaart) een rol en tenslotte is het ver
boden. We gaan het verbalenboekje
pakken", zegt M. van der Linde van
de waterpolitie.
Ook bij de VVV heeft de schaalvergroting toegeslagen. Maandagavond
werd het lot bezegeld van de zelfstandige afdeling eiland Tholen. De 12
stemgerechtigden, waaronder een paar volmachten, gingen unaniem
akkoord met een fusie met Zuid-Beveland. De Thoolse recreatie-onder
nemers verenigd in de Recron, de middenstandsfederatie en de horeca
ondernemers van Tholen moeten op zoek naar een afgevaardigde in het
fusiebestuur.
Op eigen benen heeft de Thoolse
VVV al de nodige stormen achter de
rug, maar het bestuur hield de afde
ling overeind, ook toen de bodem van
de kas in zicht was. Aansluiting bij
een groter VVV-verband bleek de
enige oplossing om verder te kunnen
draaien. De gemeentelijke overheid
stelde grenzen aan de subsidie en de
organisaties die baat hebben bij het
toerisme wilden ook weer niet zoveel
opbrengen, dat de streek VVV eiland
TTiolen zelfstandig kon blijven wer
ken. Iedereen had dan ook vrede met
de fusie en voorzitter A.A. Meloen
hoorde maandagavond in de Gouden
Leeuw te Sint-Annaland geen enkel
bezwaar van de tien aanwezigen. Vol
gens de statuten moet tweederde van
de geldig uitgebrachte stemmen voor
zijn, maar spanning zat er niet in.
Toen het fusieproces anderhalf tot
twee jaar geleden werd aangekon
digd, was er nog een redelijke op
komst. Op deze zomerse avond in
een drukke tijd voor de recreatieve
sector was de respons van de ruim
140 leden slecht. „Ze denken kenne
lijk: bestuur, zoek het verder maar
uit. Ik ben echter heel blij dat we het
fusiebesluit unaniem hebben geno
men. Dan is er twee jaar niet voor
niets gewerkt", zei de voorzitter.
Bij de onderhandelingen stond altijd
voorop, dat er in Sint-Maartensdijk
een kantoor moest blijven met mini
maal dezelfde openingstijden en dat
resultaat werd binnengehaald bij de
besprekingen met de Zuid-Beveland-
se VVV. „We worden een professio
nele organisatie", vertelde voorzitter
Meloen trots. „Vijf gemeenten om
vattend: Tholen, Reimerswaal, Goes,
Kapelle en Borsele met drie kanto
ren. Een totaalvestiging in Goes en
kantoren met eveneens een totaalpak
ket maar met minder openingsuren
dan Goes in Sint-Maartensdijk en
Yerseke. En in Tholen hebben we
dan nog een folderservicepost, die
we ook in Sint-Annaland nog zoe
ken."
De fusie gaat 1 januari 2000 in. Het
bestuur van de stichting regio VVV
Zuid-Beveland en Tholen gaat vier
Thoolse vertegenwoordigers tellen.
Ambtshalve is dat de wethouder van
recreatie, R. Ravensteijn. Daarnaast
moeten de Thoolse campinghouders
verenigd in de Recron een vertegen
woordiger aanwijzen, de midden
standsfederatie eiland Tholen en de
horeca. De komende maanden moe
ten de drie organisaties kandidaten
naar voren zien te schuiven. Voor het
totale gebied komt er ook nog een af
gevaardigde van de watersporters
(Hiswa) in het algemeen bestuur.
Verder komen er wethouders van de
andere vier gemeenten in. Het dage
lijks bestuur zal bestaan uit een onaf
hankelijk voorzitter, een onafhanke
lijk penningmeester, een wethouder
en twee vertegenwoordigers van het
toeristisch bedrijfsleven.
De nieuwe organisatie gaat eerst een
directeur benoemen. Meloen zit in de
sollicitatiecommissie en morgen
spreekt hij met vier kandidaten: drie
vrouwen en één man. „Het is kenne
lijk een hele interessante baan, want
we kregen maar liefst 25 sollicitan
ten", vertelde de Thoolse VVV-voor-
zitter. Op Tholen waren er geen lief
hebbers voor deze deeltijdbaan. „We
zoeken in feite iemand die een halve
week betaald krijgt, maar een volle
week wil werken", zei Meloen gek
scherend. Het salaris is volgens de
ambtenarenschaal 10. De directeur
moet een hbo'er zijn met affiniteit
met de toeristische/recreatieve sector.
„Maar is er dan geen kans op belan
genverstrengeling?", informeerde
mevr. Vogelaar. Volgens Meloen zal
dat niet het geval zijn, want er zitten
geen ondernemers bij de kansheb
bers. Naast de top vier zijn er nog zes
kandidaten geselecteerd die aan de
beurt komen wanneer het niet lukt
om uit de eersten een keuze te ma
ken. „Er zit niveau bij", verzekerde
Meloen de Thoolse VVV-leden.
I
b m mm mmm mm m DE VERLICHTINGS mmm mmm
Molendijk 3-4,4695 BB St. Maartensdijk, Tel. 0166 - 66 23 15
ELECTRO WORLD. DE WERELDZAAK DIE JE KENT
Volgens het verkeersveiligheidsplan van de Grontmij. zou de Molendijk in Sint-Maartensdijk aan de kant van de Provincialeweg afgesloten
moeten worden.
Veijaal had moeite met de afsluiting Ondernemers Overleg Tholen, de
van de Molendijk. „Er loopt een trot
toir vanaf het begin tot het einde van
de Molendijk, zodat de voetgangers
daar veilig kunnen lopen. Maar je
kunt natuurlijk wel midden op de
weg een praatje willen maken", zei
hij vol ironie.
„Erger is echter, dat de Sportlaan
nog eens zwaarder belast gaat wor
den na afsluiting van de Molendijk.
En daar ligt het zwembad, de sport
velden met de voetbal- en korfbal
vereniging en Haestinge met o.a. de
bejaardensoos. Dat trekt dus veel
verkeer aan en met name ook heel
veel kinderen. Behalve Haestinge is
er nog veel meer. De Sportlaan is im
mers de toegangsroute naar het in
dustrieterrein: naar detailhandels als
Fixet Muller-Franke, naar de milieu
straat, naar de bedrijven. En naast
het kantoor van Beter Wonen heb je
de oversteek van de toeristische fiets
route naar Gorishoek. Alles bij el
kaar vele duizenden bewegingen in
de Sportlaan", zei Veijaal. Volgens
hem levert de afsluiting van de Mo
lendijk ,een duurzaam onveilig plan'
op.
Dienst Landelijke Gebieden, de ver
eniging van recreatie-ondernemers
Recron, de politie en de fietsersbond.
„Als de intentieverklaring door de
verschillende wegbeheerders (ge
meente, waterschap, provincie) gete
kend is - en dat wordt september in
plaats van het oorspronkelijk geplan
de 23 augustus - gaan we een spoor
in van voorlichting en inspraak", zei
De ondernemer van de Molendijk
was er vroeg bij met zijn inspraak,
waarvan niemand verder gebruik
maakte. Voorzitter H. de Wit en zijn
bestuursleden J. van Oudenaarde en
M. Quist van Veilig Verkeer waren
toen al lang vertrokken. Zij zaten al
vanaf half acht op de publieke tribu
ne in het gemeentehuis, maar plan
buitengebied en andere agendapun
ten hadden zoveel tijd gevergd, dat
hun geduld erg lang op de proef
werd gesteld. Pas om tien uur, 2,5 na
het begin van de vergadering, kwam
Duurzaam veilig pas aan bod. Overi
gens was Veilig Verkeer, samen met
het onderwijsveld en het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland
al bij de voorbereiding van de plan
nen betrokken, vertelde wethouder
K.A. Heijboer. Met name dan bij het
onderdeel gedragsbeïnvloeding. Bij
de categorisering van de wegen wa
ren nog meer instanties betrokken:
de landbouworganisaties LTO, het
Volgens een overzicht van het
Regionaal Orgaan Verkeersvei
ligheid Zeeland zijn vorig jaar
42 verkeersdoden in de provin
cie Zeeland gevallen. Daarvan
vielen er 2 op Tholen. Dinsdag
25 augustus om 20.35 uur kwam
op de Oud-Vossemeersedijk een
63-jarige bestuurder van een
personenauto om het leven toen
hij eenzijdig tegen een boom
botste. Dinsdagmorgen 20 okto
ber om 11.36 uur reed een 51 -ja
rige bestuurster van een brom
fiets op de Bram Groenewe-
gcweg/Bitterhoekseweg in Poort
vliet frontaal tegen een personen
auto.
de wethouder.
De Grontmij. is de samensteller van
het verkeersveiligheidsplan Tholen
dat uit twee lijvige rapporten bestaat:
het categoriseringsplan en het werk
plan gedragsbeïnvloeding. In de pe
riode 1995-1£97 zijn in totaal 782
ongevallen in de gemeente Tholen
gebeurd, waaronder 161 letselonge
vallen. Hierbij vielen 220 slacht
offers: waaronder 87 ziekenhuisop
namen en 13 verkeersdoden. Dit
betekent 1,37 slachtoffer per letse
longeval, terwijl landelijk het cijfer
1,26 is. Van 237 in 1995 is het aantal
ongevallen met 14% toegenomen tot
271. Tholen moet in het jaar 2000
uitkomen op het streefgetal van 32
slachtoffers, maar in 1997 waren dat
er nog 84 tegenover 46 in 1993, zo
dat er nog een zware opgave ligt. Ge
middeld zullen er 17,3 slachtoffers
per jaar minder moeten vallen om
het streefgetal van 32 te halen. De
Grontmij. concludeert, dat een ge
richt actieplan nodig is met de ge
vaarlijke plaatsen en speerpunten als
uitgangspunt.
Sinds begin 1995 meet de provincie
op zeven punten in de gemeente
Tholen de snelheid. Op de 80 km
wegen rijdt meer dan 70% vande au
tomobilisten harder. Op de Bram
Groenewcgeweg tussen Poortvliet en
Sint-Annaland (de Weihoek) en de
Oud-Vossemeersedijk rijdt 35 tot
40% harder dan 90 km.
De meeste ongevallen gebeuren op
gemeentelijke wegen, waar 50 km is
toegestaan. De meeste slachtoffers
vallen echter op wegen buiten de be
bouwde kom, in het bijzonder op de
80 km wegen, zowel van de provin
cie als van het waterschap. De afloop
van de letselongevallen op de water-
schapswegen is ernstiger van aard.
Meer dan de helft van het aantal ver
keersslachtoffers waarvoor zieken
huisopname noodzakelijk is, wordt
op rechte wegvakken en in de boch
ten geregistreerd.
CDA-raadslid J.P. Bout zei geschokt
te zijn van die cijfers. Hij was be
nieuwd hoe de gemeente de verwe
zenlijking van de plannen ter verbete
ring van de verkeersveiligheid gaat
betalen, want het rijk houdt de hand
op de knip.
J.C. Koopman sprak over een goed
uitgewerkt plan. „Maar alles blijft
mensenwerk", voegde het SGP-
raadslid eraan toe. Hij benadrukte
nog eens de noodzaak om zo spoedig
mogelijk het fietspad Stavenisse-
Sint-Maartensdijk aan te leggen,
waarbij Koopman steun kreeg van J.
van den Donker. Het 2 miljoen gul
den vergende karwei denkt de pro
vincie volgens de planning pas in
2001 uit te kunnen voeren. De grond
aankoop, waarvoor de provincie vol
gend jaar 360.000 gulden wil uitge
ven, is nog niet rond. In het kader van
de ruilverkaveling is 40% van de be
nodigde gronden voor het fietspad
toebedeeld aan de provincie.
Mevr. E. Frigge-Hogesteeger was het
met Koopman eens, dat het om een
goed en gedegen plan ging. „Maar je
wordt er niet vrolijk van als je de cij
fers ziet. Snelheid en alcohol zijn de
voornaamste oorzaken van de onge
lukken en vooral jongeren zijn het
slachtoffer en dan met name buiten
de bebouwde kom." Het VVD-raads-
lid was met Bout benieuwd, hoe de
gemeente de betere verkeersveilig
heid wil gaan betalen.
Ook D66-raadslid Van den Donker
zette een groot vraagteken bij de fi
nanciering. „De noodzaak van de
maatregelen is in het rapport van de
Grontmij. heel duidelijk aangetoond,
maar hoe ga je dit betalen? En mijn
zorg is ook: hoe denken b. en w. de
bevolking te activeren? Er is al veel
geld aan Duurzaam veilig uitgegeven
met het maken van deze rapporten.
We moeten voorkomen, dat in het
laatste stadium de bevolking tegens
tribbelt omdat de maatregelen voor
hun deuren genomen worden. De be
volking moet er zich bij betrokken
voelen, dus moeten we de inwoners
vooraf activeren. Daar hangt het suc
ces van af, anders verspil je veel
geld!", aldus Van den Donker.
„Het is nodig dat we aan de verkeers
veiligheid gaan werken gezien de
dubbele ongevallencijfers", conclu
deerde drs. A.L. Piet (RPF/GPV).
„Controleren van het verkeer, daar
ontbreekt het aan", meende M.A.J.
van der Linde. „Maar we hebben de
politie niet in ons zak zitten", reali
seerde het PvdA-raadslid tegelijk.
„Er staat qua controle toch heel wat
op de rol", verzekerde wethouder
K.A. Heijboer. „Er komt een handha-
vingsplan van de politie."
Inhakend op het ongeluk op het
kruispunt Oostdijk/Rijksweg zei hij,
dat er bij de ingang van de dorpen,
dus ook op de Oostdijk in Sint-Phi-
lipsland een poortconstructie komt,
wat de snelheid zal afremmen.
Ten aanzien van de financiering deel
de de wethouder de somberheid van
de commissieleden. „Het rijk heeft
namelijk een grote inschattingsfout
gemaakt. Er is zoveel vraag gekomen
van alle gemeenten, dat we in plaats
van 9 ton slechts 2 ton zullen krijgen.
De gemeente Tholen zal maar 6 in
plaats van 8 ton per jaar kunnen uit
geven voor de verkeersveiligheid.
Zover onze financiële arm lang is,
zullen we zien te verwezenlijken."
Heijboer noemde het nog een mee
valler, dat in tegenstelling tot de ge
meente het waterschap niet gekort
wordt op de rijksbijdrage. „Voor de
buitenwegen is dat gunstig en voor
de Bram Groenewegeweg had het
waterschap zelf ook al flink wat plan
nen gemaakt."
Om het totale aantal slachtoffers te
rug te dringen en ook de ernst van
de ongevallen te verminderen, heeft
de gemeente Tholen in samenwer
king met het Regionaal Orgaan Ver
keersveiligheid Zeeland, het Open
baar Ministerie, politie, wegbe
heerders en maatschappelijke orga
nisaties een meerjarenplan opge
steld. Tholen laat volgens de onge
vallencijfers geen positief beeld
zien en daarom moet er de komende
jaren heel wat veranderen in de ge
meente. Het draagvlak voor ver
keersveiligheid dient vergroot te
worden met o.a. een actieprogram
ma gedragsbeïnvloeding, handha
ving, voorlichting op de scholen en
voorlichting. Categorisering van het
wegennet is een ander spoor van het
meerjarenplan. De voorstellen die
de Grontmij. heeft gedaan per
woonkern (voor de periode 1999-
2002) zien er als volgt uit:
1Een centrale ontsluitingsweg met
een belangrijke verkeersfunctie van
50 km
2. Zorgdragen voor een logische,
duidelijke routering voor het
vrachtverkeer
3. Tholen indelen in 30 km zones
4. Handhaven van de route voor het
openbaar vervoer via Mossellaan/
Koningin Julianastraat. De busroute
aanhouden als 50 km route met
snelheidsremmers bij de halteplaat
sen
5. Aanbrengen van poortconstruc
ties o.a. bij de Oudelandsepoort ter
hoogte van Molensingel; Molen-
vlietsestraat ter hoogte van Ten An-
kerweg; Eendrachtsweg ter hoogte
van Ten Ankerweg
6. Aanleg van een aantal fietsvoor-
zieningen o.a. Molenvlietsestraat-
Molenvlietsedijk; Grindweg-Ten
Ankerweg-Postweg; Molensingel-
Zuid Oudaan-Oudelandsestraal-
centrum
7. Geen bijzondere maatregelen op
het bedrijventerrein, 50 km gebied
1Paasdijkweg inrichten als 50 km
weg
2. Gehele bebouwde kom inrichten
als 30 km gebied
3. Bijzondere aandacht schenken
aan inrichting Stoofstraat/Zuidplant-
soen
4. Bedrijventerrein aanhouden als
50 km gebied
1. Gehele bebouwde kom inrichten
als 30 km gebied
2. Westzeedijk-Westkerkseweg in
richten als 50 km weg met als uit
gangspunt: belangrijke route voor
recreatieverkeer
Gehele bebouwde kom inrichten als
30 km gebied met uitzondering van
de route Bloemenlaan-Meerkoet-
laan-Westpoort-Keethil-Molendijk-
Sportlaan-Nijverheidsweg (inciden
tele snelheidsremmers wel toe
staan); het wegvak Hogeweg van
Kastelijnsweg tot Bloemenlaan
eveneens inrichten als 50 km weg;
ook het bedrijventerrein blijft 50
km
2. Aansluiting Molendijk op dc Pro
vincialeweg afsluiten
1. Gehele kern inrichten als 30 km
gebied
2. Bijzondere aandacht schenken
aan de inrichting van de busroute,
aansluiting Poststraat-Schoolstraat
en het kruispunt Voorstraat-Stoof-
dijk
1. Gehele bebouwde kom inrichten
als 30 km gebied
2. Veilingweg, Oude Zeedijk vanaf
grens bebouwde kom. Havenweg
als 50 km weg inrichten
3. Bijzondere aandacht schenken
aan de Stoofweg, die feitelijk buiten
de bebouwde kom ligt, maar aan de
bebouwing grenst en een groot aan
tal klachten telt over hoge snelhe
den; het waterschap wil de inrich
ting aanpassen en meer ruimte
geven aan fietser en voetganger; op
de aansluiting Stoofweg/Veiling-
weg/Langeweg moet bij voorkeur
een rotonde komen; op de route
Bierensstraat/Weststraat maatrege
len nemen om de snelheid op de on
overzichtelijke kruispunten te laten
dalen; aansluiting Oude Zeedijk/
Spuistraat hcrinrichten; omgeving
scholen extra aandacht geven
1. Op termijn moet het doorgaande
verkeer langs Oud-Vossemeer ge
leid worden. In feite moet gestreefd
worden naar een situatie die gelijk
is aan dc omleiding bij Poortvliet.
Voorgesteld wordt om zuidelijk van
de woonkern een rondweg aan te
leggen
2. Gehele kern inrichten als 30 km
gebied
3. Bijzondere aandacht voor inrich
ting van de Molendijk/Onder de
Molen/Molenweg 50 km weg en de
Molenstraat, waar op de kruispun
ten met onoverzichtelijke situaties
de snelheid teruggebracht moet
worden
De bebouwde kom van Sint-Phi-
lipsland behoort samen met die van
Stavenisse en Scherpenisse tot de
veilige kernen. Dit neemt niet weg,
dat ook hier gestreefd moet worden
naar verdere verwerking van de uit
gangspunten van Duurzaam veilig.
Dit leidt tot:
1. Gehele bebouwde kom inrichten
als 30 km gebied
2. De busroute als 50 km weg aan
houden
3. Bijzondere aandacht schenken
aan inrichting van de Gladiolen-
straat en aansluitende straten
4. In Anna Jacobapolder zijn er vol
gens de Grontmij. al voldoende
maatregelen genomen.
Verwezenlijking van de voorstel
len zal vele miljoenen gulden kos
ten. Volgens de investeringsplan
nen wordt in 2000 aangepakt: Ten
Ankerweg 3de fase 1.640.000 gul
den, Molenvlietsedijk 1 miljoen
gulden, invoering 30 km gebieden
lste fase 8 ton, verkeerscirculatie
plan Tholen 2de fase 2 ton, halte
plaatsen Oud-Vossemeer 240.000
gulden, herinrichting Molendijk
135.000 gulden, grondaankoop
Fietspad Sint-Maartensdijk/Stave-
nisse 360.000 gulden, sanering
rechtstreekse perceelsontsluitingen
Tholen/Poortvliet 175.000 gulden,
voorrangsmaatregelen Sint-Anna
land 50 mille. Bram Groenewege
weg 45 mille.
Periode 2000-2001: aanleg fiets
pad Sint-Maartensdijk/Stavenisse 2
miljoen gulden, Ten Ankerweg 4de
fase 375.000 gulden, jnvoering 30
km gebieden 2defase 8 ton, ver
keersplan Poortvliet 40 mille, aan
passing halteplaatsen Oud-Vosse
meer 2de fase 160 mille, rotonde
n656/N286 6 ton, invoering 30 km
gebieden 3de fase 9 ton, verkeers
circulatieplan Tholen 3de fase 230
mille, opstellen verkeersplannen
Sint-Annaland/Oud-Vossemeer 80
mille, aanpassen halteplaatsen
Oud-Vossemeer 3de fase 140 mille,
rotondes Bram Groenewegeweg
524.000 gulden.
Periode 2001-2002: kruispunt Ja-
vadijk/Spui straat Sint-Annaland
280 mille, Stoofstraat Poortvliet 5
ton, invoering 30 km gebieden 4de
fase 9 ton, verkeerscirculatieplan
Tholen 4de fase 3 ton, opstellen
verkeersplannen Sint-Philipsland/
Stavenisse/Scherpenisse 80 mille.
Schietpartij Zoutelande. Een 28-ja-
rige man uit Rotterdam is zondagoch
tend rond half zes aan de Westkapel-
seweg bij Zoutelande dood
geschoten. In verband hiermee zijn
aan de Bosweg in Zoutelande diezelf
de ochtend tegen half zeven een 32-
jarige en een 28-jarige man uit Vliss-
ingen als verdachten aangehouden.
Ze zaten in een zwaar beschadigde
auto, die met hoge snelheid een ge
parkeerde bestelbus had geramd. De
twee raakten daarbij gewond. Volgens
getuigen was er ter hoogte van het
voetbalveld van de Meeuwen die zon
dagochtend een woordenwisseling
tussen de drie, die een deel van de
avond hadden doorgebracht in een
uitgaansgelegenheid te Westkapelle.
De politie hield gisteren nog een 26-
en een 30-jarige Vlissinger aan.
Op de Oud-Vossemeersedijk rijdt 35 tot 40% van de automobilisten harder dan 90 km, terwijl 80 km daar het maximum is. Onder de Molen,
waar deze foto is gemaakt, krijgt een groot deel van dat verkeer te verwerken: het doorgaande verkeer van Tholen naar Sint-Philipsland en
Sint-Annaland en via de Molenweg ook nog het doorgaande verkeer van en naar Poortvliet/Sint-Maartensdijk. Vandaar dat aan een nieuwe
rondweg gedacht wordt.
Advertentie I.M.
y