Boneputteweg 30 cm hoger gemaakt 'Geneeskundige combinatie staat een heel eind weg van Tholen' Verwijten van vriendin over rijgedrag O Toppers van de week Laat maaien bermen blijkt levensgevaarlijk SUMMERSALES Weelweg, Heideweg en Hogeweg vliegen achteruit 1,99 1,69 1,69 4,99 9,90 2,69 2,99 0,98 7,98 6,50 0,59 1,69 0,59 Donderdag 8 juli 1999 EENDRAC HTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Thoolse/Schouwse eenheid vrijwilligers nog niet op volle sterkte Gat opvullen Albert Heijn St.-Philipsland, Achterstraat 52. Albert Heijn Tholen, Kotterstraat 61. Opblazen tent De Boneputteweg in de Weihoek tussen Sint-Anna- land en Poortvliet is hele maal op de schop geweest. De fundering is verbeterd met asfalt van andere we gen. De weg is maar liefst 30 cm hoger komen te lig gen, dus dat is uitkijken ge blazen wanneer men voor het passeren van tegemoet komend verkeer, in de berm terecht komt. Op de dam men en bij een mestbassin is er voldoende gelegenheid om elkaar te passeren. Muskusratten Dijkzigt Duwen brandweerauto Tekort ambulances Kust verradelijk Veiligheidsriemen Mol: bestuur waterschap is verdeeld Wateroverlast ZOMERMODE VAN BEKENDE MERKEN NU MET ■inv.ti %eefe%8ann5^ /j Leden van het Sigmateam onder leiding van Pieter den Braber (rechts) laden een tent uit voor het behandelen van slachtoffers. Rechtsachter Huibert Hoek, op de rug gezien John Janse. De derde geneeskundige combinatie van de GGD-Zeeland is een welkome aanvulling voor de hulpverlening in Noord-Zeeland, maar komt met als standplaats Brouwershaven ver van Tholen af te staan. Die kritiek uitte burgemeester H.A. van der Munnik zaterdag bij het officieel in gebruik nemen van de combinatie in Zierikzee. In een geneeskundige combinatie werken twee ambulanceteams samen met een groep speciaal opgeleide vrijwilligers van het Rode Kruis en een traumateam. Ze worden ingezet bij een ongeval met meerdere zwaar gewonden. De Thools/Schouwse een heid moet uit acht vrijwilligers bestaan, maar is met zeven leden nog niet op volle sterkte. Pieter den Braber uit Sint-Philipsland leidt de eenheid. In elke provincie zijn dergelijke com binaties nu beschikbaar. De meeste provincies kregen er twee van het mi nisterie van volksgezondheid. Lim burg, Groningen en Zeeland kregen er drie vanwege de uitgestrektheid van deze provincies. Van der Munnik vond het dan ook lo gisch en rechtvaardig dat Noord-Zee land een geneeskundige combinatie is toebedeeld. „De lange aanrijtijden worden tot redelijke proporties terug gebracht. De kwaliteit van de genees kundige hulpverlening bij ongevallen en rampen krijgt een krachtige impuls in de goede richting." Maar bij alle dankbaarheid was ook een kritische noot op zijn plaats, zo stelde hij. „De combinatie wordt ge stald in Brouwershaven. Al met al een eind weg van de gemeente Tholen. Het zou in voorkomende gevallen voor problemen kunnen zorgen. Im mers, er zijn tussen Schouwcn-Duive- land en Tholen vooral in de zomer maanden vaak openstaande bruggen in de Grevelingendam bij Bruinisse en in de Philipsdam. Er is hierover geen overleg geweest met Tholen." Hij deed dan ook een beroep op de GGD (directeur V. Slenter was aan wezig) om erover na te denken en ook afspraken te maken met het samen werkingsverband gewestelijk Noord- west-Brabant over de inzet en de standplaats van de geneeskundige combinatie die uit twee Mercedesbus- sen met aanhangwagen bestaat en een zogenaamde haakarmbak, een soort container. De andere combinaties staan in Temeuzen en deels in Vliss- ingen (bij de regionale brandweer) en Goes (ambulancedienst Bevelandcn). Van der Munnik had de neiging om op die plaats ook kritiek te uiten op het voorstel van gedeputeerde staten om de ambulancevergunning voor Tholen toe te kennen aan de Beve- landse ambulancedienst. „Doch ik zal mij beheersen en wil de zon niet door een opwelling van toom ten onder zien gaan." Wethouder I.C. Moerland zei als voorzitter van de GGD dat Zeeland aanvankelijk maar twee combinaties zou krijgen, maar dat door de inzet van gemeenten, provincie, brandweer en GGD 'Den Haag' overtuigd kon worden van de noodzaak er een derde aan toe te voegen. Volgens Moerland moet de geneeskundige combinatie 'het gat opvullen tussen de dagelijkse geneeskundige hulpverlening en de grootschalige hulpverlening.' Als rampenfunctionaris is G. Wessel van de GGD aangesteld, maar vol gens Moerland zouden er drie derge lijke leiders moeten zijn. Daarover moet gepraat worden met het ministe rie, want dat kost geld. Ook over de betaling van de vrijwilligers is nog niet alles rond. „Er is drie ton nodig om alle combinaties te kunnen be mensen. Lukt dat niet alleen met vrij willigers van het Rode Kruis, dan kan wellicht ook de EHBO vrijwilligers inzetten." Moerland reageerde met een grapje op de kritiek van Van der Munnik over de standplaats. „Vanuit Brou wershaven is er een weggetje binnen door naar Tholen, dat is beter dan vanuit Zierikzee, is me verteld. Daar heb ik me bij neergelegd, maar er is wel met de directeur van de GGD over gesproken." Volgens burgemeester mr. J.J.P.M. Asselbergs van Schouwen-Duiveland is Brouwershaven door het college van b. en w. van Schouwen en de GGD gekozen 'vanwege de uitermate gunstige ligging aan de uitvalswegen naar de drukke westkust van het ei land, de doorgaande route naar het oostelijk deel van de gemeente én de gemeente Tholen.' Asselbergs was blij met het gebaar uit "Vcut wze (foxadagdefitKi Zaanse snijder volkoren A.H. Zaanse mini witte of bruine bollen 10 stuks A.H. Zaanse mini krentenbollen 10 stuks Tompouces 4 stuks wie (Aesi&a{deéc«K9 Licht beiegen kaas kilo Yorkham naturel of met tijm 100 gram awje ïuiveteifgUliHQ- Mona Teletubbie toetje aardbei Karnemelk 1 liter *V<ut wjc vle&uifglelcM# Rundergehakt kilo Gekruide kipkarbonades kilo I/au wjc OK%e*tte*MgdetcHQ Komkommer Galia meloen Sla per krop Den Haag voor een derde combinatie, maar vond dat het ministerie lang niet genoeg doet voor Zeeland wat betreft de openbare orde, de openbare veilig heid en de gezondheidszorg. Volgens Asselbergs is er te weinig geld voor de brandweer en de ambulancedien sten. „Het is triest dat het rijk hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt." Met het opblazen van een tent nam Moerland op het voorterrein van het gemeentehuis de derde geneeskundi ge combinatie voor Zeeland officieel in gebruik. Alle drie de combinaties stonden opgesteld en werden voor de genodjgden en het publiek opgetuigd. Ook de Thools/Schouwse eenheid van de snel inzetbare groep ter medi sche assistentie (Sigma) zette de tent op. Het was nog even puzzelen hoe het precies moest. Al het materiaal is gloednieuw. De combinatie bestaat uit een ambu lance-eenheid (met twee hulpverle ners en twee chauffeurs). In deze bus kunnen vier mensen vervoerd wor den. De bus en aanhangwagen is on der meer voorzien van verbandmid delen, brancards en ontsmettings middelen. De Signa-wagen beschikt ook over verbandkoffers en een tent (voor het stabiliseren van slacht offers), goed om ongeveer 50 slacht offers te kunnen behandelen. In de haakarmbak, zit hetzelfde materiaal als in de ambulance. De eenheid voor Schouwen en Tho len bestaat uit Thoolse en Schouwse vrijwilligers. Coördinator is Pieter den Braber uit Sint-Philipsland die sa men met Huibert Hoek uit Sint-Phi lipsland en John Janse uit Tholen als eersten examen deden voor deze spe ciale hulpverlening. De anderen zijn Lies van Vossen, Marlies de Mole naar, Henny Knop uit Bruinisse en Nel van Iersel uit Zierikzee. Tijdens dc vergadering van de ge- biedscommissie van het waterschap Zeeuwse Eilanden, donderdagavond in de Wellevaete, wezen hoofdinge land J.L. Noom en J. van Dieren op eventuele problemen voor bewoners en grondgebruikers. Districtshoofd wegen H.A. Dalebout liet echter we ten, dat dc dammen opgevuld wor den. „We zorgen voor goede aan sluitingen." Hij legde verder uit, dat teerhoudend asfalt bij de wegverbe- tering was gebruikt. „Dat mogen we hier benutten en daar hebben we goede ervaringen mee. Het is ook al het vierde jaar dat we dit doen. Ge lukkige bijkomstigheid was, dat aannemer Van Dijck Petit, die de Boneputteweg voor 425.000 gulden aannam, ook nog een ander asfaltbe- stek had. Verbetering van de funde ring in de Noormanswcg, Vrijbergh- scdijk, Ceciliaweg en Priester- meetweg voor 281.000 gulden. Hiervan werd materiaal gebruikt voor de stevige, brede fundering in de Boneputteweg, die vervolgens is voorzien van een 8 cm dikke asfalt- laag. Combinatie van die twee wer ken bood behoorlijk wat financiële voordelen." Dalebout meldde, dat ook het onder houdswerk aan de polderwegen, dat voor 205.000 gulden door Dijkers en Van der Pijl werd uitgevoerd, als een trein liep.Op de Gorishoeksedijk zijn doorgroeistenen aangebracht. Door bouwverkeer en zware land- bouwtransporten krijgen de polder wegen en zeker ook de bermen er soms flink van langs. Zo signaleerde C.P. Burgers .behoorlijk gevaarlijke toestanden.' Hij wees erop, dat de Weelweg tussen Sint-Maartensdijk en Stavenisse hard achteruit gaat. Hetzelfde geldt voor de bermen van de Heideweg en de Hogeweg. Een en ander houdt verband met de Jan Elenbaas bezig met het aanvullen van de bermen in de Boneputteweg tussen Poortvliet en St.-Annaland transporten in verband met natuur ontwikkeling aan de Heideweg in het kader van de ruilverkaveling. „In de komende jaren zullen we die we gen moeten verbeteren. De bermen kunnen al eerder met zand, grond en slakken aangevuld worden. Langs de Krabbenkreekwcg hebben we nog meer dan genoeg grond. Vol gend jaar zullen we ook de Boneput teweg nog verder bijwerken", zei Dalebout. Hoofdingeland M.A. van Beek be nadrukte de noodzaak van metingen en wegenschouw om de vinger goed aan de pols te houden. Ten aanzien van het waterbeheer deed M.D. Anemaet verslag van het herstel van inzakkingen bij zo'n dui zend meter sloot. Na roven oogst zal het herstel van taluds worden voort gezet. Er moet ook nog zo'n 20 km delfwerk gebeuren als restant van vorig jaar. In verband met de water overlast is er nogal wat blijven zit ten. En begin augustus begint het nieuwe delfplan al rond Stavenisse en Oud-Vossemeer. Bij de Deehoeve is over 150 meter een natuurvriende lijke oever aangelegd. De kavelaan- vaardingswerken in het ruilverkave- lingsblok Stavenisse zijn bijna afgerond. Door de uitbreiding van natuur vriendelijke oevers zijn muskusrat- Advertentie LM. T De auto van Leo Poldennan na de berging uit de sloot langs de Rijksweg. VERVOLG VAN VOORPAGINA De politie was met een busje en een motor ter plaatse. Later arriveerde er nog een auto voor het overnemen van de afzetting van vrijwilligers bij de watertoren. Om 22.49 uur werd de bestuurder uit Oudenbosch als eerste van de drie beknelde gewonden op een brancard gelegd, nadat even tevoren het dak van de zwaar beschadigde auto was geknipt. Om 22.58 uur ver trekt de eerste ambulance naar zie kenhuis Lievcnsberg in Bergen op Zoom. De bestuurder had een on derbeenbreuk en inwendige kneu zingen. Wegens problemen met zijn longen werd hij als eerste uit het voertuig gehaald. Zijn vriendin - die volgens getuigen die er als eerste bij waren, de be stuurder verwijten had gemaakt we gens zijn roekeloos rijden - werd om 23.07 uur uit het wrak bevrijd. Zij kreeg een plank onder haar rug in verband met eventuele inwendige kwetsuren. De vriendin werd nog een tijdje op het kruispunt behan deld, voordat ze om 23.15 uur in de twee ambulance werd gelegd. Ook zij werd naar Lievensberg gebracht. Om 23.20 uur lukte het de brand weer om dc moeder van Polderman uil de auto te bevrijden. Zij werd om 23.50 uur per ambulance naar het Rotterdamse .ziekenhuis Dijkzigt ge bracht omdat Lievensberg de han den vol had aan de twee andere ge wonden. Intussen lag Leo Polderman, omgeven door vrijwilli gers en familieleden, nog steeds in de berm. Om 1 minuut voor middcr- •v- nacht arriveert de ambulance terug uit Lievensberg om dc laatste van de vier gewonden op te halen. Hij ligt dan twee uren in de berm. De weers omstandigheden zijn echter gunstig voor de hulpverlening. De tempera tuur is ook 's nachts nog prima en vijf minuten na middernacht ligt Leo Polderman op een brancard. Vier minuten later rijdt de ambulan ce weg naar het ziekenhuis in Roosendaal. In de brandweerkazerne van Sint- Philipsland evalueren de twee blus- groepen o.l.v. commandant J. de Feijter de inzet en de conclusie is, dat er goed is gewerkt. „Alleen krijg je er als gemeente Tholen voor het project Duurzaam veilig weer vier gewonden bij in de statistieken, maar dit is zuiver een kwestie van roekeloos rijden", concludeert de brandweercommandant. Inmiddels is een politieman van de technische recherche dan al druk met het onderzoek bezig. Ook auto- berger Faasen uit Steenbergen is ge arriveerd. Om vijf voor half één be gint die met het bergen van dc auto van Polderman en de wagen wordt vlot uit de sloot getrokken. De brandweer van Sint-Maartensdijk rukt even na half één in. De man schappen moeten de wagen duwen, want er blijkt teveel van de accu ge vergd te zijn. Voor het bijlichten zijn sterke lampen gebruikt en om dc vlakbij op de grond liggende Leo Polderman niet al te zwaar met over last op te schepen, is de motor uitge zet. De brandweer van Sint-Philipsland 1" blijft nog om de weg schoon te spui ten en dat gebeurt wanneer even voor één uur Faasen met de twee vernielde auto's is vertrokken. Een vraag die overblijft is, waarom Leo Polderman twee uren in de berm van de Rijksweg moest blijven liggen omdat er geen ambulance be schikbaar was. „Er is ons geen ver zoek gedaan om een tweede wagen in te zetten", zegt C. v.d. Veer van de ambulancedienst Delta Noord. „Jammer, want het heeft nu wel heel lang geduurd, terwijl onze wagen vanuit Sommelsdijk snel in Sint- Philipsland had kunnen zijn." Vol gens Delta Noord hadden er in de ambulance uit Sint-Maartensdijk in theorie wel twee gewonden gekund, maar is dat niet meer gebruikelijk. „Voor de hulpverleners is dat niet meer werkbaar, want stabiliseren en behandelen van de gewonde is te genwoordig een wezenlijk onder deel van het ambulancepersoneel. Er moeten handelingen verricht kunnen worden en daarom zijn de nieuwe auto's ook groter." Volgens J. Simons van de centrale post ambulancevervoer Roosendaal zou in principe de derde ambulance twee gewonden hebben meegeno men. „Ter plaatse is dat veranderd en toen is de minst urgente nog blij ven liggen." De cpa had ambulances in Sint-Maartensdijk, Bergen op Zoom en Zierikzee ingeschakeld. „Er is een wagen van Delta Noord in reparatie. Omdat de capaciteit daar dan niet precies bekend is, schake len we bij grotere ongelukken de cpa Zeeland in en die heeft een wa- ten veel moeilijker op te sporen, ver telde gezworene J.L.C. Mol. „Op Tholen valt het nog mee, maar in Zeeuws-Vlaandercn is de situatie zeer verontrustend. Daar zijn al meer ratten dan katten. Ze lopen ge woon over de wegen. De vangers, die er al 13 tot 14.000 hebben ge vangen, kunnen het werk niet aan. Wc hebben al tijdelijke krachten in gehuurd, maar het is dweilen met dc kraan open. Het bestuur heeft beslo ten om twee extra rattenvangers aan te trekken. De rattenvangst heeft het waterschap al 1,2 miljoen gulden gekost. In België gebruiken ze nog gif, maar daar houden ze geen tellin gen, zodat er weinig gegevens van bekend zijn." Ten aanzien van de zeeweringen ver telde Mol, dat alle gegevens daar over in de computer gaan. „Het veld werk is op Tholen al klaar, inclusief de controle. In Sint-Philipsland moet nog een naverkenning plaatsvinden. Volgens nieuwe toetsten van het wa terloopkundig laboratorium in Delft voldoet de zeewering ook op Tholen niet. Misschien moeten er eventueel voorstortingen uitgevoerd worden. Bij Gorishoek zit een diepe put en bij Stavenisse, waar al eens een dijk- val is geweest. De kust is verradelijk, dus moeten we altijd blijven contro leren. Onze eigen peilboot, die door de bliksem is getroffen en voor bijna een half miljoen gulden schade aan apparatuur heeft opgelopen, is tot half augustus uit de vaart. Als dat te lang duurt, kunnen we een peilboot van rijkswaterstaat inzetten", zei de Thoolse gezworene. Opzichter M. Vroegop deed verslag van het onderhoudswerk aan de wa terkeringen. Zo is er 520 m2 stort- steen aangebracht bij Schakcrloo en 1700 ton stortsteen voor de Scherpe- nissepolder. Bij Stavenisse is 1500 m2 glooiing van Vilvoordse steen hersteld. Bij Gorishoek is 500 meter betonblokken vernieuwd en langs het buitendijks fietspad bij Tuttel- hoek is 250 meter zeewering her-, steld. De houten deuren van een sluis bij Stavenisse zijn verbeterd en ook een oude zeesluis bij Poortvliet (tus sen Nieuw Strijen en de Schcrpenis- sepolder bij Heijboer) moet nog ge beuren. „Alle afsluitmiddelen moeten voor calamiteiten in goede conditie gehouden worden", zei Vroegop. Bij deze sluis, die ook nog deuren heeft, moeten de draaipunten gaande gehouden worden. Na de zo mervakantie wordt er 1250 m2 ver sleten glooiing bij de Willempolder te Anna Jacobapolder vervangen. gen uit Zierikzee laten komen", al dus de Roosendaalse woordvoerder. C. v.d. Veer van Delta Noord zegt echter geen capaciteitsprobleem te hebben. „De wagen die in reparatie is, betreft een reservewagen. We hebben absoluut geen problemen, maar de cpa maakt de keuze welke ambulances er ingeschakeld wor den." Van de twee gewonden uit de Nissan is mevr. Poldennan uit Oud-Vosse- meer, die in Dijkzigt verblijft, er het ernstigst aan toe. Zij heeft breuken in haar ribben, borstbeen, boven- en scheenbeen en enkel. Haar zoon Leo, die in het ziekenhuis van Roosendaal ligt, maakt het naar om standigheden goed. Hij heeft geen breuken, maar wel inwendige kneu zingen en bloedingen op de plaats waar de veiligheidsriemen zaten. Overigens hebben de gordels beiden hel leven gered. Leo Polderman is via de achterbank en het opendraai en van een raampje zelf uit de auto kunnen kruipen. Toen hij eenmaal boven was, kon hij echter niets meer. Al heel snel waren er mensen ter plaatse en Polderman was goed aanspreekbaar. Zijn vrouw kwam ook naar de plaats van het ongeluk met andere familieleden. Hun vader, D. Polderman, ligt in Lievensberg. Zijn vrouw kwam die zaterdagavond terug van ziekenbezoek en ging in Anna Jacobapolder nog bij haar zoon koffie drinken. Toen Leo rond tien uur zijn moeder thuis wilde brengen naar Oud-Vossemeer. werd hun pad gekruist door een roekeloze automobilist. Laat maaien van de bermen is levensgevaarlijk. Die klacht uitte C.P. Burgers uit Sint-Maartensdijk donderdagavond tijdens de gebiedscom- missie van het waterschap Zeeuwse Eilanden in de Wellevaete. „Vooral voor fietsers is het in de bochten heel gevaarlijk wanneer het groen daar zo lang zo hoog blijft staan. Er zou eerder gemaaid moeten wor den en ook twee keer in plaats van één keer", zei Burgers. De voorkeur van gezworene J.L.C. Mol ging er naar uit om op kruispun ten zo spoedig mogelijk te maaien als het fluitekruid opkomt en dan vervol gens een strook langs het asfalt. „Maar we hebben met allerlei groe pen te maken: boeren, milieu-organi saties, jagers, natuurvrienden en noem maar op. Daar moeten we doorheen zien te laveren. Het bestuur van het waterschap zelf is ook ver deeld over dit onderwerp, maar bij mij heeft de verkeersveiligheid prio riteit. Dat is nummer één en de rest is bijzaak", aldus de Thoolse gezwore ne, die overigens toegaf, dat automo bilisten met hoog gras wel langzamer rijden. Districtshoofd wegen H.A. Dalebout liet weten, dat het maaiwerk van het waterschap inmiddels klaar is. „Er zijn echter derden, die zover nog niet zijn." Volgens Mol moeten de maai- combinaties een vol jaar draaien en daarom moeten de machines zo goed mogelijk benut worden. Bij de bespreking van de waterover last kwam maaiwerk in de sloten nog ter sprake. De gezworene zei, dat er wel problemen zijn geweest. „We willen zo min mogelijk kwade ge zichten en daarom zullen we overleg plegen met aannemer Gelten, die voor het tweedejaar dit werk uitvoert en in augustus weer begint. We on dervinden nog steeds vertragingen van de wateroverlast van vorig jaar september. Alles loopt daardoor ach ter, ook de evaluatie van het maai werk. Bekend is al, dat er knelpunten met maaisel zijn geweest, wat ver stoppingen heeft veroorzaakt. Even tueel moeten er dammen weggehaald worden. Moeten we blijven klepelen of korven? Het onderhoudswerk moeten we samen met de landbouw organisaties bespreken", zei Mol. Ten aanzien van de wateroverlast deelde voorzitter J.M. Aamoudse van de gebiedscommissie mee, dat er een landelijke commissie is gevormd die in 200Ö advies zal uitbrengen over de waterhuishouding in de toekomst. Ook het waterschap zelf heeft een rapport gemaakt en voor de inzet van noodpompen is al een krediet be schikbaar gesteld. In oktober zal de algemene vergadering van Zeeuwse Eilanden een rapport over de water overlast behandelen, dat dan defini tief vastgesteld kan worden. Kaalst raat 4, Steenbergen Tel. 0167-56343». i Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 7