Boneputteweg 30 cm hoger gemaakt
'Geneeskundige combinatie staat
een heel eind weg van Tholen'
Verwijten van vriendin over rijgedrag
O
Toppers van de week
Laat maaien bermen
blijkt levensgevaarlijk
SUMMERSALES
Weelweg, Heideweg en Hogeweg vliegen achteruit
1,99
1,69
1,69
4,99
9,90
2,69
2,99
0,98
7,98
6,50
0,59
1,69
0,59
Donderdag 8 juli 1999
EENDRAC HTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
Thoolse/Schouwse eenheid vrijwilligers nog niet op volle sterkte
Gat opvullen
Albert Heijn St.-Philipsland,
Achterstraat 52.
Albert Heijn Tholen,
Kotterstraat 61.
Opblazen tent
De Boneputteweg in de
Weihoek tussen Sint-Anna-
land en Poortvliet is hele
maal op de schop geweest.
De fundering is verbeterd
met asfalt van andere we
gen. De weg is maar liefst
30 cm hoger komen te lig
gen, dus dat is uitkijken ge
blazen wanneer men voor
het passeren van tegemoet
komend verkeer, in de berm
terecht komt. Op de dam
men en bij een mestbassin
is er voldoende gelegenheid
om elkaar te passeren.
Muskusratten
Dijkzigt
Duwen brandweerauto
Tekort ambulances
Kust verradelijk
Veiligheidsriemen
Mol: bestuur waterschap is verdeeld
Wateroverlast
ZOMERMODE
VAN
BEKENDE MERKEN
NU MET
■inv.ti
%eefe%8ann5^ /j
Leden van het Sigmateam onder leiding van Pieter den Braber (rechts) laden een tent uit voor het behandelen van slachtoffers.
Rechtsachter Huibert Hoek, op de rug gezien John Janse.
De derde geneeskundige combinatie van de GGD-Zeeland is een welkome
aanvulling voor de hulpverlening in Noord-Zeeland, maar komt met als
standplaats Brouwershaven ver van Tholen af te staan. Die kritiek uitte
burgemeester H.A. van der Munnik zaterdag bij het officieel in gebruik
nemen van de combinatie in Zierikzee. In een geneeskundige combinatie
werken twee ambulanceteams samen met een groep speciaal opgeleide
vrijwilligers van het Rode Kruis en een traumateam. Ze worden ingezet
bij een ongeval met meerdere zwaar gewonden. De Thools/Schouwse een
heid moet uit acht vrijwilligers bestaan, maar is met zeven leden nog niet
op volle sterkte. Pieter den Braber uit Sint-Philipsland leidt de eenheid.
In elke provincie zijn dergelijke com
binaties nu beschikbaar. De meeste
provincies kregen er twee van het mi
nisterie van volksgezondheid. Lim
burg, Groningen en Zeeland kregen er
drie vanwege de uitgestrektheid van
deze provincies.
Van der Munnik vond het dan ook lo
gisch en rechtvaardig dat Noord-Zee
land een geneeskundige combinatie is
toebedeeld. „De lange aanrijtijden
worden tot redelijke proporties terug
gebracht. De kwaliteit van de genees
kundige hulpverlening bij ongevallen
en rampen krijgt een krachtige impuls
in de goede richting."
Maar bij alle dankbaarheid was ook
een kritische noot op zijn plaats, zo
stelde hij. „De combinatie wordt ge
stald in Brouwershaven. Al met al een
eind weg van de gemeente Tholen.
Het zou in voorkomende gevallen
voor problemen kunnen zorgen. Im
mers, er zijn tussen Schouwcn-Duive-
land en Tholen vooral in de zomer
maanden vaak openstaande bruggen
in de Grevelingendam bij Bruinisse
en in de Philipsdam. Er is hierover
geen overleg geweest met Tholen."
Hij deed dan ook een beroep op de
GGD (directeur V. Slenter was aan
wezig) om erover na te denken en ook
afspraken te maken met het samen
werkingsverband gewestelijk Noord-
west-Brabant over de inzet en de
standplaats van de geneeskundige
combinatie die uit twee Mercedesbus-
sen met aanhangwagen bestaat en een
zogenaamde haakarmbak, een soort
container. De andere combinaties
staan in Temeuzen en deels in Vliss-
ingen (bij de regionale brandweer) en
Goes (ambulancedienst Bevelandcn).
Van der Munnik had de neiging om
op die plaats ook kritiek te uiten op
het voorstel van gedeputeerde staten
om de ambulancevergunning voor
Tholen toe te kennen aan de Beve-
landse ambulancedienst. „Doch ik zal
mij beheersen en wil de zon niet door
een opwelling van toom ten onder
zien gaan."
Wethouder I.C. Moerland zei als
voorzitter van de GGD dat Zeeland
aanvankelijk maar twee combinaties
zou krijgen, maar dat door de inzet
van gemeenten, provincie, brandweer
en GGD 'Den Haag' overtuigd kon
worden van de noodzaak er een derde
aan toe te voegen. Volgens Moerland
moet de geneeskundige combinatie
'het gat opvullen tussen de dagelijkse
geneeskundige hulpverlening en de
grootschalige hulpverlening.'
Als rampenfunctionaris is G. Wessel
van de GGD aangesteld, maar vol
gens Moerland zouden er drie derge
lijke leiders moeten zijn. Daarover
moet gepraat worden met het ministe
rie, want dat kost geld. Ook over de
betaling van de vrijwilligers is nog
niet alles rond. „Er is drie ton nodig
om alle combinaties te kunnen be
mensen. Lukt dat niet alleen met vrij
willigers van het Rode Kruis, dan kan
wellicht ook de EHBO vrijwilligers
inzetten."
Moerland reageerde met een grapje
op de kritiek van Van der Munnik
over de standplaats. „Vanuit Brou
wershaven is er een weggetje binnen
door naar Tholen, dat is beter dan
vanuit Zierikzee, is me verteld. Daar
heb ik me bij neergelegd, maar er is
wel met de directeur van de GGD
over gesproken."
Volgens burgemeester mr. J.J.P.M.
Asselbergs van Schouwen-Duiveland
is Brouwershaven door het college
van b. en w. van Schouwen en de
GGD gekozen 'vanwege de uitermate
gunstige ligging aan de uitvalswegen
naar de drukke westkust van het ei
land, de doorgaande route naar het
oostelijk deel van de gemeente én de
gemeente Tholen.'
Asselbergs was blij met het gebaar uit
"Vcut wze (foxadagdefitKi
Zaanse snijder volkoren
A.H. Zaanse mini witte of bruine bollen 10 stuks
A.H. Zaanse mini krentenbollen 10 stuks
Tompouces 4 stuks
wie (Aesi&a{deéc«K9
Licht beiegen kaas kilo
Yorkham naturel of met tijm 100 gram
awje ïuiveteifgUliHQ-
Mona Teletubbie toetje aardbei
Karnemelk 1 liter
*V<ut wjc vle&uifglelcM#
Rundergehakt kilo
Gekruide kipkarbonades kilo
I/au wjc OK%e*tte*MgdetcHQ
Komkommer
Galia meloen
Sla per krop
Den Haag voor een derde combinatie,
maar vond dat het ministerie lang niet
genoeg doet voor Zeeland wat betreft
de openbare orde, de openbare veilig
heid en de gezondheidszorg. Volgens
Asselbergs is er te weinig geld voor
de brandweer en de ambulancedien
sten. „Het is triest dat het rijk hier zijn
verantwoordelijkheid niet neemt."
Met het opblazen van een tent nam
Moerland op het voorterrein van het
gemeentehuis de derde geneeskundi
ge combinatie voor Zeeland officieel
in gebruik. Alle drie de combinaties
stonden opgesteld en werden voor de
genodjgden en het publiek opgetuigd.
Ook de Thools/Schouwse eenheid
van de snel inzetbare groep ter medi
sche assistentie (Sigma) zette de tent
op. Het was nog even puzzelen hoe
het precies moest. Al het materiaal is
gloednieuw.
De combinatie bestaat uit een ambu
lance-eenheid (met twee hulpverle
ners en twee chauffeurs). In deze bus
kunnen vier mensen vervoerd wor
den. De bus en aanhangwagen is on
der meer voorzien van verbandmid
delen, brancards en ontsmettings
middelen. De Signa-wagen beschikt
ook over verbandkoffers en een tent
(voor het stabiliseren van slacht
offers), goed om ongeveer 50 slacht
offers te kunnen behandelen. In de
haakarmbak, zit hetzelfde materiaal
als in de ambulance.
De eenheid voor Schouwen en Tho
len bestaat uit Thoolse en Schouwse
vrijwilligers. Coördinator is Pieter
den Braber uit Sint-Philipsland die sa
men met Huibert Hoek uit Sint-Phi
lipsland en John Janse uit Tholen als
eersten examen deden voor deze spe
ciale hulpverlening. De anderen zijn
Lies van Vossen, Marlies de Mole
naar, Henny Knop uit Bruinisse en
Nel van Iersel uit Zierikzee.
Tijdens dc vergadering van de ge-
biedscommissie van het waterschap
Zeeuwse Eilanden, donderdagavond
in de Wellevaete, wezen hoofdinge
land J.L. Noom en J. van Dieren op
eventuele problemen voor bewoners
en grondgebruikers. Districtshoofd
wegen H.A. Dalebout liet echter we
ten, dat dc dammen opgevuld wor
den. „We zorgen voor goede aan
sluitingen." Hij legde verder uit, dat
teerhoudend asfalt bij de wegverbe-
tering was gebruikt. „Dat mogen we
hier benutten en daar hebben we
goede ervaringen mee. Het is ook al
het vierde jaar dat we dit doen. Ge
lukkige bijkomstigheid was, dat
aannemer Van Dijck Petit, die de
Boneputteweg voor 425.000 gulden
aannam, ook nog een ander asfaltbe-
stek had. Verbetering van de funde
ring in de Noormanswcg, Vrijbergh-
scdijk, Ceciliaweg en Priester-
meetweg voor 281.000 gulden.
Hiervan werd materiaal gebruikt
voor de stevige, brede fundering in
de Boneputteweg, die vervolgens is
voorzien van een 8 cm dikke asfalt-
laag. Combinatie van die twee wer
ken bood behoorlijk wat financiële
voordelen."
Dalebout meldde, dat ook het onder
houdswerk aan de polderwegen, dat
voor 205.000 gulden door Dijkers
en Van der Pijl werd uitgevoerd, als
een trein liep.Op de Gorishoeksedijk
zijn doorgroeistenen aangebracht.
Door bouwverkeer en zware land-
bouwtransporten krijgen de polder
wegen en zeker ook de bermen er
soms flink van langs. Zo signaleerde
C.P. Burgers .behoorlijk gevaarlijke
toestanden.' Hij wees erop, dat de
Weelweg tussen Sint-Maartensdijk
en Stavenisse hard achteruit gaat.
Hetzelfde geldt voor de bermen van
de Heideweg en de Hogeweg. Een
en ander houdt verband met de
Jan Elenbaas bezig met het aanvullen van de bermen in de Boneputteweg tussen Poortvliet en St.-Annaland
transporten in verband met natuur
ontwikkeling aan de Heideweg in
het kader van de ruilverkaveling. „In
de komende jaren zullen we die we
gen moeten verbeteren. De bermen
kunnen al eerder met zand, grond en
slakken aangevuld worden. Langs
de Krabbenkreekwcg hebben we
nog meer dan genoeg grond. Vol
gend jaar zullen we ook de Boneput
teweg nog verder bijwerken", zei
Dalebout.
Hoofdingeland M.A. van Beek be
nadrukte de noodzaak van metingen
en wegenschouw om de vinger goed
aan de pols te houden.
Ten aanzien van het waterbeheer
deed M.D. Anemaet verslag van het
herstel van inzakkingen bij zo'n dui
zend meter sloot. Na roven oogst zal
het herstel van taluds worden voort
gezet. Er moet ook nog zo'n 20 km
delfwerk gebeuren als restant van
vorig jaar. In verband met de water
overlast is er nogal wat blijven zit
ten. En begin augustus begint het
nieuwe delfplan al rond Stavenisse
en Oud-Vossemeer. Bij de Deehoeve
is over 150 meter een natuurvriende
lijke oever aangelegd. De kavelaan-
vaardingswerken in het ruilverkave-
lingsblok Stavenisse zijn bijna
afgerond.
Door de uitbreiding van natuur
vriendelijke oevers zijn muskusrat-
Advertentie LM.
T
De auto van Leo Poldennan na de berging uit de sloot langs de Rijksweg.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
De politie was met een busje en een
motor ter plaatse. Later arriveerde er
nog een auto voor het overnemen
van de afzetting van vrijwilligers bij
de watertoren.
Om 22.49 uur werd de bestuurder
uit Oudenbosch als eerste van de
drie beknelde gewonden op een
brancard gelegd, nadat even tevoren
het dak van de zwaar beschadigde
auto was geknipt. Om 22.58 uur ver
trekt de eerste ambulance naar zie
kenhuis Lievcnsberg in Bergen op
Zoom. De bestuurder had een on
derbeenbreuk en inwendige kneu
zingen. Wegens problemen met zijn
longen werd hij als eerste uit het
voertuig gehaald.
Zijn vriendin - die volgens getuigen
die er als eerste bij waren, de be
stuurder verwijten had gemaakt we
gens zijn roekeloos rijden - werd om
23.07 uur uit het wrak bevrijd. Zij
kreeg een plank onder haar rug in
verband met eventuele inwendige
kwetsuren. De vriendin werd nog
een tijdje op het kruispunt behan
deld, voordat ze om 23.15 uur in de
twee ambulance werd gelegd. Ook
zij werd naar Lievensberg gebracht.
Om 23.20 uur lukte het de brand
weer om dc moeder van Polderman
uil de auto te bevrijden. Zij werd om
23.50 uur per ambulance naar het
Rotterdamse .ziekenhuis Dijkzigt ge
bracht omdat Lievensberg de han
den vol had aan de twee andere ge
wonden. Intussen lag Leo
Polderman, omgeven door vrijwilli
gers en familieleden, nog steeds in
de berm. Om 1 minuut voor middcr-
•v-
nacht arriveert de ambulance terug
uit Lievensberg om dc laatste van de
vier gewonden op te halen. Hij ligt
dan twee uren in de berm. De weers
omstandigheden zijn echter gunstig
voor de hulpverlening. De tempera
tuur is ook 's nachts nog prima en
vijf minuten na middernacht ligt
Leo Polderman op een brancard.
Vier minuten later rijdt de ambulan
ce weg naar het ziekenhuis in
Roosendaal.
In de brandweerkazerne van Sint-
Philipsland evalueren de twee blus-
groepen o.l.v. commandant J. de
Feijter de inzet en de conclusie is,
dat er goed is gewerkt. „Alleen krijg
je er als gemeente Tholen voor het
project Duurzaam veilig weer vier
gewonden bij in de statistieken,
maar dit is zuiver een kwestie van
roekeloos rijden", concludeert de
brandweercommandant.
Inmiddels is een politieman van de
technische recherche dan al druk
met het onderzoek bezig. Ook auto-
berger Faasen uit Steenbergen is ge
arriveerd. Om vijf voor half één be
gint die met het bergen van dc auto
van Polderman en de wagen wordt
vlot uit de sloot getrokken. De
brandweer van Sint-Maartensdijk
rukt even na half één in. De man
schappen moeten de wagen duwen,
want er blijkt teveel van de accu ge
vergd te zijn. Voor het bijlichten zijn
sterke lampen gebruikt en om dc
vlakbij op de grond liggende Leo
Polderman niet al te zwaar met over
last op te schepen, is de motor uitge
zet.
De brandweer van Sint-Philipsland
1"
blijft nog om de weg schoon te spui
ten en dat gebeurt wanneer even
voor één uur Faasen met de twee
vernielde auto's is vertrokken.
Een vraag die overblijft is, waarom
Leo Polderman twee uren in de
berm van de Rijksweg moest blijven
liggen omdat er geen ambulance be
schikbaar was. „Er is ons geen ver
zoek gedaan om een tweede wagen
in te zetten", zegt C. v.d. Veer van
de ambulancedienst Delta Noord.
„Jammer, want het heeft nu wel heel
lang geduurd, terwijl onze wagen
vanuit Sommelsdijk snel in Sint-
Philipsland had kunnen zijn." Vol
gens Delta Noord hadden er in de
ambulance uit Sint-Maartensdijk in
theorie wel twee gewonden gekund,
maar is dat niet meer gebruikelijk.
„Voor de hulpverleners is dat niet
meer werkbaar, want stabiliseren en
behandelen van de gewonde is te
genwoordig een wezenlijk onder
deel van het ambulancepersoneel. Er
moeten handelingen verricht kunnen
worden en daarom zijn de nieuwe
auto's ook groter."
Volgens J. Simons van de centrale
post ambulancevervoer Roosendaal
zou in principe de derde ambulance
twee gewonden hebben meegeno
men. „Ter plaatse is dat veranderd
en toen is de minst urgente nog blij
ven liggen." De cpa had ambulances
in Sint-Maartensdijk, Bergen op
Zoom en Zierikzee ingeschakeld.
„Er is een wagen van Delta Noord in
reparatie. Omdat de capaciteit daar
dan niet precies bekend is, schake
len we bij grotere ongelukken de
cpa Zeeland in en die heeft een wa-
ten veel moeilijker op te sporen, ver
telde gezworene J.L.C. Mol. „Op
Tholen valt het nog mee, maar in
Zeeuws-Vlaandercn is de situatie
zeer verontrustend. Daar zijn al
meer ratten dan katten. Ze lopen ge
woon over de wegen. De vangers,
die er al 13 tot 14.000 hebben ge
vangen, kunnen het werk niet aan.
Wc hebben al tijdelijke krachten in
gehuurd, maar het is dweilen met dc
kraan open. Het bestuur heeft beslo
ten om twee extra rattenvangers aan
te trekken. De rattenvangst heeft het
waterschap al 1,2 miljoen gulden
gekost. In België gebruiken ze nog
gif, maar daar houden ze geen tellin
gen, zodat er weinig gegevens van
bekend zijn."
Ten aanzien van de zeeweringen ver
telde Mol, dat alle gegevens daar
over in de computer gaan. „Het veld
werk is op Tholen al klaar, inclusief
de controle. In Sint-Philipsland moet
nog een naverkenning plaatsvinden.
Volgens nieuwe toetsten van het wa
terloopkundig laboratorium in Delft
voldoet de zeewering ook op Tholen
niet. Misschien moeten er eventueel
voorstortingen uitgevoerd worden.
Bij Gorishoek zit een diepe put en
bij Stavenisse, waar al eens een dijk-
val is geweest. De kust is verradelijk,
dus moeten we altijd blijven contro
leren. Onze eigen peilboot, die door
de bliksem is getroffen en voor bijna
een half miljoen gulden schade aan
apparatuur heeft opgelopen, is tot
half augustus uit de vaart. Als dat te
lang duurt, kunnen we een peilboot
van rijkswaterstaat inzetten", zei de
Thoolse gezworene.
Opzichter M. Vroegop deed verslag
van het onderhoudswerk aan de wa
terkeringen. Zo is er 520 m2 stort-
steen aangebracht bij Schakcrloo en
1700 ton stortsteen voor de Scherpe-
nissepolder. Bij Stavenisse is 1500
m2 glooiing van Vilvoordse steen
hersteld. Bij Gorishoek is 500 meter
betonblokken vernieuwd en langs
het buitendijks fietspad bij Tuttel-
hoek is 250 meter zeewering her-,
steld. De houten deuren van een sluis
bij Stavenisse zijn verbeterd en ook
een oude zeesluis bij Poortvliet (tus
sen Nieuw Strijen en de Schcrpenis-
sepolder bij Heijboer) moet nog ge
beuren. „Alle afsluitmiddelen
moeten voor calamiteiten in goede
conditie gehouden worden", zei
Vroegop. Bij deze sluis, die ook nog
deuren heeft, moeten de draaipunten
gaande gehouden worden. Na de zo
mervakantie wordt er 1250 m2 ver
sleten glooiing bij de Willempolder
te Anna Jacobapolder vervangen.
gen uit Zierikzee laten komen", al
dus de Roosendaalse woordvoerder.
C. v.d. Veer van Delta Noord zegt
echter geen capaciteitsprobleem te
hebben. „De wagen die in reparatie
is, betreft een reservewagen. We
hebben absoluut geen problemen,
maar de cpa maakt de keuze welke
ambulances er ingeschakeld wor
den."
Van de twee gewonden uit de Nissan
is mevr. Poldennan uit Oud-Vosse-
meer, die in Dijkzigt verblijft, er het
ernstigst aan toe. Zij heeft breuken
in haar ribben, borstbeen, boven- en
scheenbeen en enkel. Haar zoon
Leo, die in het ziekenhuis van
Roosendaal ligt, maakt het naar om
standigheden goed. Hij heeft geen
breuken, maar wel inwendige kneu
zingen en bloedingen op de plaats
waar de veiligheidsriemen zaten.
Overigens hebben de gordels beiden
hel leven gered. Leo Polderman is
via de achterbank en het opendraai
en van een raampje zelf uit de auto
kunnen kruipen. Toen hij eenmaal
boven was, kon hij echter niets
meer. Al heel snel waren er mensen
ter plaatse en Polderman was goed
aanspreekbaar. Zijn vrouw kwam
ook naar de plaats van het ongeluk
met andere familieleden. Hun vader,
D. Polderman, ligt in Lievensberg.
Zijn vrouw kwam die zaterdagavond
terug van ziekenbezoek en ging in
Anna Jacobapolder nog bij haar
zoon koffie drinken. Toen Leo rond
tien uur zijn moeder thuis wilde
brengen naar Oud-Vossemeer. werd
hun pad gekruist door een roekeloze
automobilist.
Laat maaien van de bermen is levensgevaarlijk. Die klacht uitte C.P.
Burgers uit Sint-Maartensdijk donderdagavond tijdens de gebiedscom-
missie van het waterschap Zeeuwse Eilanden in de Wellevaete. „Vooral
voor fietsers is het in de bochten heel gevaarlijk wanneer het groen
daar zo lang zo hoog blijft staan. Er zou eerder gemaaid moeten wor
den en ook twee keer in plaats van één keer", zei Burgers.
De voorkeur van gezworene J.L.C.
Mol ging er naar uit om op kruispun
ten zo spoedig mogelijk te maaien als
het fluitekruid opkomt en dan vervol
gens een strook langs het asfalt.
„Maar we hebben met allerlei groe
pen te maken: boeren, milieu-organi
saties, jagers, natuurvrienden en
noem maar op. Daar moeten we
doorheen zien te laveren. Het bestuur
van het waterschap zelf is ook ver
deeld over dit onderwerp, maar bij
mij heeft de verkeersveiligheid prio
riteit. Dat is nummer één en de rest is
bijzaak", aldus de Thoolse gezwore
ne, die overigens toegaf, dat automo
bilisten met hoog gras wel langzamer
rijden.
Districtshoofd wegen H.A. Dalebout
liet weten, dat het maaiwerk van het
waterschap inmiddels klaar is. „Er
zijn echter derden, die zover nog niet
zijn." Volgens Mol moeten de maai-
combinaties een vol jaar draaien en
daarom moeten de machines zo goed
mogelijk benut worden.
Bij de bespreking van de waterover
last kwam maaiwerk in de sloten nog
ter sprake. De gezworene zei, dat er
wel problemen zijn geweest. „We
willen zo min mogelijk kwade ge
zichten en daarom zullen we overleg
plegen met aannemer Gelten, die
voor het tweedejaar dit werk uitvoert
en in augustus weer begint. We on
dervinden nog steeds vertragingen
van de wateroverlast van vorig jaar
september. Alles loopt daardoor ach
ter, ook de evaluatie van het maai
werk. Bekend is al, dat er knelpunten
met maaisel zijn geweest, wat ver
stoppingen heeft veroorzaakt. Even
tueel moeten er dammen weggehaald
worden. Moeten we blijven klepelen
of korven? Het onderhoudswerk
moeten we samen met de landbouw
organisaties bespreken", zei Mol.
Ten aanzien van de wateroverlast
deelde voorzitter J.M. Aamoudse van
de gebiedscommissie mee, dat er een
landelijke commissie is gevormd die
in 200Ö advies zal uitbrengen over de
waterhuishouding in de toekomst.
Ook het waterschap zelf heeft een
rapport gemaakt en voor de inzet van
noodpompen is al een krediet be
schikbaar gesteld. In oktober zal de
algemene vergadering van Zeeuwse
Eilanden een rapport over de water
overlast behandelen, dat dan defini
tief vastgesteld kan worden.
Kaalst raat 4, Steenbergen
Tel. 0167-56343». i
Advertentie I.M.