Gemeente spant kort geding aan tegen Niemantsverdriet Recorddrukte op de Paasdijk te Poortvliet Waterschap legt rotondes op Bram Groenewegeweg AL 54 JAAR DÉ THOOLSE COURANT 62 gegadigden voor opvolging van Izeboud SGP benieuwd naar gebruik gif schoolplein Ontruiming garage Molenstraat en beëindiging parkeeroverlast Actiedag voor kinderboerderij 't Lamsoortje Donderdag 8 55e i 1999 PvdA: hou contact met het COA voor opvang Kosovaren Heiproblemen Pand Mullié Zestig kilometer limiet op de andere wegen Het waterschap Zeeuwse Eilanden hakt er flink in met de verkeersmaatregelen om haar wegen veiliger te maken. Behalve een matrixbord en waarschuwingsborden, moe ten er ook twee rotondes komen op de Bram Groenewe geweg te Poortvliet. Verder wordt er een limiet van 60 km ingesteld op waterschapswegen op Tholen en Sint- Philipsland. Ronduit gevaarlijk Kruisingen aangepast Inspraakavonden Deze week Theo Rijnberg wereldkampioen kustvissen Ludieke optocht In de veilinghallen te Sint-Annaland Dierenhokken „Het is toch wat voor zo'n dorpje", zegt een inwoner van Poortvliet, die met zijn hond over het fietspad loopt langs de Paasdijkweg. Hij gaat tweede paasdag sneller vooruit dan de auto's, die in een lange file staan bij de woonboulevard van Bouman-Potter. De aanloop is enorm. Het is nog nooit zo druk geweest op de Paasdijk. Ballenbak Gerichte kopers Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin eendrachtbode. nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar, per post 69,25 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De functie van gemeentesecretaris van Tholen is bijzonder in trek. Er hebben maar liefst 62 mensen gesolli citeerd om A.G. Izeboud op te volgen, die formeel per 1 oktober vervroegd uittreedt, maar al in juli voor het laatst werkt. Onder de gegadigden zijn 4 vrouwen en 58 mannen. Er is geen Tholenaar bij, want A.G. van de San- de, die destijds bij de benoeming van Izeboud als tweede op de aanbeveling stond, heeft geen belangstelling meer voor de hoogste ambtelijke functie bij de gemeente Tholen. B. en w. plaat sten voor de vacature advertenties in het vakblad Binnenlands Bestuur en het landelijk dagblad de Volkskrant. Adviesbureau Acta uit Amersfoort begeleidt de selectie en heeft inmid dels 18 kandidaten uitgekozen voor een nadere schifting. Daaruit worden vijf gegadigden uitgenodigd voor ge sprekken met b. en w., de fractievoor zitters uit de gemeenteraad en een personeelsafvaardiging. Wanneer de prix'edure volgens plan verloopt, kan de gemeenteraad op 31 mei een op volger voor Izeboud benoemen. De PvdA wil dat b. en w. contact houden met het centraal orgaan op vang asielzoekers (COA). Dit om in te kunnen spelen op de mogelijke komst van vluchtelingen uit Kosovo. M. den Haan (PvdA) pleitte daar dinsdagavond voor in de commissie algemeen bestuur en welzijn naar aanleiding van de brief van de COA om geen boot voor asielzoekers in de haven van Tholen af te meren. Den Haan: „Die boot bleek om tech nische redenenen niet in Tholen te kunnen komen. Maar onze fractie wil dat het college contact houdt met het COA gezien de verwachte stroom vluchtelingen uit Kosovo." Volgens wethouder I.C. Moerland zijn er geen contacten met het COA. „Na de brief waarin werd gezegd dat ze van de boot in Tholen afzien, is er geen contact meer geweest. Als het COA wel contact wil, dan kan dat." De SGP wil weten welk soort mid delen de gemeente gebruikt bij het bestrijden van onkruid op school pleinen. M.J. Klippel (SGP) maakte zich dinsdagavond in de commissie algemeen bestuur en welzijn tijdens de rondvraag enige zorgen over de 'chemische onkruidbestrijding' op de pleinen van de Thoolse scholen. „Kan dat nog wel anno 1999?" zo vroeg hij aan wethouder W.C. van Kempen. De wethouder moest het antwoord schuldig blijven, maar zei de zaak te zullen onderzoeken. Schudde burgemeester H.A. van der Munnik bijna twee jaar geleden nog breed lachend de hand van garagehouder J. Niemantsverdriet onder het toeziend oog van J. Niemantsverdriet jr.op 22 april slaan de twee partijen elkaar voor de rechter met processtukken om de oren. Bij de arrondissementsrechtbank in Middelburg dient donderdagmor gen 22 april om tien uur een kort geding dat de gemeente Tholen heeft aangespannen tegen garagebedrijf J. Niemantsverdriet uit Poortvliet. Wegens voorziene wanprestatie', luidt de argumentatie omdat b. en w. vrezen dat de door de gemeente aangekochte panden in de Molenstraat niet op 1 juni leeg zijn en de parkeerproblematiek op die datum ook niet beëindigd zal zijn. „Het is een wat harde opstelling, maar de problematiek duurt dan ook al jaren en er zit nog geen paal in de grond voor de nieuwbouw", zegt ge- meentevoorlichter F.A.P.M. Bakx. Hij kan zich niet herinneren, dat de ge meente eerder een kort geding heeft aangespannen tegen een inwoner. 'Overlast Niemantsverdriet over een kleine twee jaar passé' stond er in de Eendrachtbode van 3 juli 1997. De gemeente sloot toen een overeen komst met de ondernemer, waarbij al zijn panden werden gekocht en op de hoek van de Lageweg/Paasdijkweg, tegenover aardappelhandel Bijl, een nieuwe garage mocht verrijzen. De gemeente trok er 1,3 miljoen gulden voor uit en de provincie subsidieerde 440.(XX) gulden omdat de bedrijfsver- plaatsing in het belang van de dorps vernieuwing van Poortvliet was. Eer der was daar ook al woninginrichting Bouman-Potter vertrokken. In de zo mer van 1998 zou Niemantsverdriet de panden Achterstraat 19 en Paas- dijkstraat 11-13 overdragen aan de gemeente en uiterlijk in april 1999 - maar zoveel eerder als mogelijk - de gebouwen Molenstraat 17, 19 en 44, zo werd in juli 1997 gemeld. De gemeente vindt, dat Niemantsver driet contractuele afspraken uit de overeenkomst niet nakomt. „De juri dische levering van de panden heeft al plaatsgevonden, de feitelijke levering nog niet. Overeenkomstig het con tract dient Niemantsverdriet per 1 juni al zijn aangekochte onroerende goe deren in ontruimde staat te leveren en deze ter vrije beschikking van de ge meente te stellen. Aangezien gecon stateerd kan worden, dat het garage bedrijf op dit moment nog geen begin heeft gemaakt met de bouw van een nieuw garagecomplex aan de Paas- dijkweg, voorziet het gemeentebe stuur van Tholen dat: 1de aangekochte bedrijfsopstallen niet op 1 juni door Niemantsver driet feitelijk geleverd worden 2. de parkeerproblematiek op die da tum ook niet beëindigd zal zijn. De gemeente spant dus bij voorbaat het kort geding aan. „De conclusie is nu al te trekken, dat de oplevering van de panden 1 juni niet rond is", aldus de gemeentevoorlichter. „Er zijn ge sprekken over geweest (wethouder Van Kempen van ruimtelijke orde ning en Heijboer van milieu) en daar bij is Niemantsverdriet op de gevol gen gewezen. Hij heeft het geld voor de aankoop al ontvangen, de gebou wen zijn dus van de gemeente. Ook de woning. De fatale datum was hem bekend en de bouwvergunning had Niemantsverdriet al maanden in huis, maar hij heeft nog geen paal in de grond." „Deze opstelling hadden we niet ver wacht van de gemeente", zegt J. Nie mantsverdriet jr. in een reactie. „Veertien dagen geleden hebben ze tijdens een gesprek wel aangekon digd dat er een kort geding zou ko men, maar we hebben toen ook onze problemen op tafel gelegd. Wij dach ten dat de voorbereiding voor de bouw veel vlotter zou verlopen. Eind juli 1998 kregen we de bouwvergun ning en toen zijn we de plannen ver der gaan uitwerken. De constructie berekeningen vergden het nodige en onlangs bleek, dat we de vloeren moesten onderheien en dat betekende een aanpassing van het heiplan. Deze maand beginnen we met de nieuw bouw, maar ontruiming van de pan den in de Molenstraat per 1 juni red den we niet. Dat zit er dik in. Eigenlijk hadden we zo'n overeen komst met de gemeente nooit moeten aangaan, want de procedure voor de nieuwe garage hebben we compleet verkeerd ingeschat." De bouw wordt uitgevoerd door aan nemingsbedrijf Aan de Stegge uit Roosendaal, die ook de nieuwbouw voor de vestigingen van garage Zwartepoorte in Roosendaal en Goes verwezenlijkte. Niemantsverdriet wil daarnaast zoveel mogelijk plaatselij ke aannemers inschakelen. Het autobedrijf heeft sinds vorig jaar de gebouwen van landbouwconstruc- tiebedrijf Mullié aan de Paasdijkweg in gebruik, maar volgens Niemants verdriet verstrekt de gemeente daar voor geen vergunning om er een ga ragebedrijf te beginnen. „Er rust een constructiebestemming op, dus die zou eerst gewijzigd moeten worden en dan hebben we nog een milieuver gunning nodig", aldus Niemantsver driet. De gemeentevoorlichter wil op het pand van Mullié geen commen taar geven. „Dat is niet aan de orde bij dit kort geding." Al die maatregelen worden genomen in het kader van het landelijke conve nant Startprogramma duurzaam vei lig. Hierin hebben de overheden sa men afspraken gemaakt met betrekking tot het verkeer. Veiligheid is daarbij heel belangrijk. Ten eerste worden de wegen in categoriën inge deeld. In eerste instantie gaat het om een grove indeling tussen verkeersa ders (doorgaande wegen) en ver- blij fsgebieden (buiten de bebouwde kom zijn dat de typische plattelands wegen). Een serie van mogelijke maatregelen is genoemd om de vei ligheid op deze wegen te vergroten zonder dat de doorstroming in gevaar komt. Een van die maatregelen is het aan leggen van obstakels zoals rotondes. Tot half april houdt het waterschap een onderzoek naar het plaatsen van twee rotondes op de Bram Groene wegeweg. Deze zouden moeten ko men op de kruising met de Zwarte- weg en Engelaarsdijk en de splitsing met de Bitterhoekseweg. Hoewel het strikt genomen niet in het program ma Duurzaam veilig valt, heeft dit plan er wel mee te maken. Het gaat om de verkeersveiligheid op deze door het waterschap als 'ronduit ge vaarlijk' betitelde weg. Zeeuwse Ei landen voorziet op sommige drukke wegen problemen als volgend jaar de verkeersregels zodanig gewijzigd zullen worden dat al het verkeer van rechts voorrang heeft (ook voetgan gers en fietsers). Voorrang hebben en voorrang krijgen zijn twee verschil lende zaken en daarom wil het water schap daarop inspringen door het ne men van verkeersmaatregelen. Bij elke weg komen voorrangsborden te staan, maar dat is nog niet genoeg. Er komen ook compacte rotondes om de snelheid af te remmen. Om proble men met de landbouw in de kiem te smoren, mogen de landbouworgani saties vooraf een 'kenmerkend land bouwvoertuig' aanwijzen. Daarmee worden praktijkproeven uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de boeren de rotondes met hun combines en trac toren goed kunnen nemen. Als uitein delijk de afmetingen van de rotondes vaststaan, wordt er een definitief ont werp gemaakt waarna men ongeveer nog eind van dit jaar kan beginnen met de aanleg van de twee rotondes. De kosten bedragen ongeveer een half miljoen waarvan het rijk 90 pro cent betaald. Er is gekozen voor ro tondes omdat die de minste overlast voor weggebruikers veroorzaken. „Vooral hulpverleningsdiensten zoals de ambulance vinden een rotonde veel acceptabeler dan een drempel", zegt. C. Slabbekoom van het water schap. „We verwachten dat de roton des het aantal ongevallen flink zal verminderen, dus ook het aantal uit rukken van de ambulance. Maar je moet een evenwicht zien te zoeken tussen snelheidsremmende maatrege len en het feit dat hulpverlenings diensten op tijd bij een ongeval moe ten kunnen zijn." De gemeente Tholen komt ook in het plan van het waterschap voor. In de uitvoering bijt ze zelfs het spits af. Zowel het zuiden en zuidwesten (meest toeristisch) van Tholen als het noorden van Sint-Philipsland zijn aangewezen als gebieden voor sobere verkeersmaatregelen. Wat dat exact inhoudt, moet nog bekeken worden. Maar duidelijk is wel dat alleen ge vaarlijke kruisingsvlakken in aanmer king komen voor reconstructie. In principe krijgen alle waterschapswe gen (behalve die voor doorgaand ver keer) een limiet van 60 kilometer per uur. Voor het gebied ten zuiden van de provincialeweg van Tholen naar Sta- venisse, geldt dat er vooral in de zo mermaanden veel verkeer is rond de recreatieve voorzieningen (campings, Oosterschelde). In de afgelopen zes jaar vielen daar 31 verkeersslacht offers. Het gaat om 90 kilometer weg (van de 360 km die Zeeuwse Eilan den beheert in de gemeente Tholen). In totaal wordt in eerste fase 128 km weg ingericht als 60-km-zone. In heel Zeeland wordt nu 800 km aangepakt en dat kost 6 miljoen plus nog eens een miljoen voor de doorgaande we gen. „In elk geval zullen er verkeers borden geplaatst worden op alle we gen", zegt Slabbekoom. „Het zal er op neer komen dat men gemiddeld ongeveer om de zeven kilometer een kruispuntmaatregel tegenkomt. Ove rigens zullen, zoals het er nu naar uit ziet, over een jaar of vijftien de stan daardsnelheden aangepast zijn. Binnen de bebouwde kom zal dat dan 30 km per uur zijn en buiten de be bouwde kom 60 km." Merkwaardig genoeg worden er nu ook maatregelen genomen bij natuur gebied het Rammegors tussen Oud- Vossemeer en Sint-Philipsland en in het hele gebied ten noorden van de Rijksweg te Sint-Philipsland. Met name bij het Rammegors, maar zeker ook op Sint-Philipsland is het niet be paald een drukte van belang. Het startprogramma duurzaam veilig wa terschapswegen meldt dan ook als re den om hier maatregelen te treffen 'geografische spreiding'. ZIE VERDER PAGINA 3 Militaire vliegtuigen spelen hoofdrol in hobby van Thoolse modelbouwers Expositie 'De gestampte pot' gunt publiek blik in de keuken van vroeger tijden Heraut ds. Van der Zwan zal evangelie-bazuin laten klinken Tholenaren rijden sponsortocht van 350 km voor Gronings Ronald McDonaldhuis Thools paviljoen met twaalf ondernemingen naar de beurs Timen is het moeilijkste aspect van beleggen Onderzoek naar ontwikkeling industrieterrein Welgelegen 2 Omwonenden boos over half afgebouwd huis aan Oostvest in Sint-Maartensdijk Dominerend Smerdiek scoort niet en moet nu op de nacompetitie mikken Tholense Boys loopt periodetitel mis door nederlaag tegen Rillandia RIJK IS DEGENE DIE ZOVEEL WENST ALS HIJ BEZIT Dit nummer bestaat uit 18 pagina's Het afgelopen weekeinde is de 18- jarige Theo Rijnberg uit Sint-Maar tensdijk wereldkampioen kustvissen geworden. Rijnberg deed met de na tionale jeugdselectie mee aan het WK in het Zuid-Franse Lavandou aan de Middellandse Zee. Rijnberg bleef in drie wedstrijden (van zater dag tot en met maandag) de concur renten uit acht landen ruimschoots de baas. Elk team bestond uit vijf personen plus een reserve (ook Rijn- bergs clubgenoot van de Ooster- scheldevissers, Corné Dorst zat in de ploeg). De vangsten waren bar slecht. Zondagavond was Rijnberg de enige in het hele deelnemersveld die iets had gevangen. Uiteindelijk won hij met slechts drie vissen de wereldtitel bij de jeugd, een catego rie waar hij voor het laatst aan meedeed, want hij komt nu uit bij de senioren. Maandag werd Rijnberg - die gisteren terugreisde - tijdens de prijsuitreiking gehuldigd. Als team werd Nederland vierde. De stichting Leefbaar platteland Tho len draagt zaterdag 17 april de kinder boerderij en heemtuin 't Lamsoortje te Sint-Maartensdijk officieel over aan de gelijknamige stichting. Bijna driekwart jaar later dan gepland, komt daarmee de afronding van dit initia tief in zicht. Maar de tijd dringt ook voor Leefbaar platteland Tholen. Voor de kinder boerderij en heemtuin krijgt de stich ting een subsidie van 40.0(X) gulden van het rijk. Aanvankelijk was daar de voorwaarde aan verbonden dat 't Lamsoortje in september klaar zou zijn. Dat lukte echter niet en men kreeg uitstel tot 1 december. Maar het extreem slechte weer in september gooide roet in het eten en opnieuw verleende het ministerie van land bouw, natuurbeheer en visserij uitstel. Deze keer echter voor de laatste maal en op 1 mei moet het karwei dan toch echt geklaard zijn. Mocht dat niet het geval zijn, dan vervalt de rijkssubsi die. Advertentie I.M. Om dat drama te voorkomen, organi seert de stichting Leefbaar platteland Tholen op 17 april een actiedag waar de laatste zaken geregeld moeten worden. Om half negen vertrekt vanaf de voormalige uienhandel Polderman aan de Nijverheidsweg in Sint-Maar tensdijk een ludieke optocht van wa gens en huifkarren richting de Muij- epolder. Op die manier worden - begeleid door dweilband de Lamsöö- ren uit Oud-Vossemeer - de dieren- hokken naar de kinderboerderij ge bracht. Op het terrein aan de Kastelijnsweg gaan vrijwilligers van onder meer de Lionsclub, Rotaryclub, natuurvereniging Tholen, Elfun en Helpende Handen van General Elec tric, scouting Heenetrecht, leerlingen van het Schelde college, leden van vogelvereniging Vogelvreugd en de samenwerkende campinghouders aan de slag. De verstandelijk gehandicap ten van stichting Het Gors zullen in de toekomst de kinderboerderij en heemtuin gaan onderhouden in het kader van dagopvang. Zij nemen 17 april alvast een kijkje bij 't Lamscxir- tje. De vrijwilligers gaan een kippenhok, ponystal, volière, geiten- en schapen stal, kiosk, bijenkorf en eendenhok opbouwen. Ook wórdt de laatste hand aan de bestrating gelegd. In de heem tuin gaat men aan de slag met zaaien, harken en het plaatsen van bordjes. Bovendien worden er drie portoca- bins geplaatst waarin de mensen van Het Gors bijvoorbeeld kunnen eten. Er zijn al plannen gereed voor een permanent hoofdgebouw, maar het geld hiervoor ontbreekt nog. De actiedag op 17 april wordt ook ge bruikt om de heemtuin en kinderboer derij officieel over te dragen aan de stichting kinderboerderij en heemtuin 't Lamsoortje. Overigens zal het nog tot medio juni duren voordat het pu bliek een kijkje kan gaan nemen in 't Lamsoortje. „Alle records zijn gebroken", ver telt directeur A. Bouman. „Hoe langer je als bedrijf bezig bent, hoe meer je in de vaart komt. We snakken naar uitbreiding en dan komen er op eigen terrein weer een paar honderd parkeerplaatsen bij." Het weer was ideaal voor de paas- shows. Regenachtig, maar ook weer niet zo slecht dat niemand naar buiten kon. Massaal trok men er per auto op uit. 'In de file naar de droomfabriek' kopte NRC Han delsblad aan de hand van een ana lyse van cultuursocioloog C. Wou ters. „Als mensen hun eigen Hofje van Eden maar bij elkaar kunnen fantaseren. Daar worden ze geluk kig van", aldus de socioloog. Om half tien liepen er al mensen op de Paasdijk, terwijl de woon boulevard officieel pas om tien uur open ging. Van heinde en ver re komen ze naar Poortvliet en rond half drie is de drukte op zijn hoogtepunt. Vanaf de rotonde bij aardappelhandel Bijl rijdt een lan ge rij auto's stapvoets. Vanuit de richting Sint-Annaland moet het doorgaand verkeer het rustig aan doen om invoegend en afslaand verkeer van of naar de woonbou levard de ruimte te geven. Een be jaard echtpaar uit Poortvliet komt op de fiets weer terug. „Het is zo druk en we wonen toch vlakbij, we komen later nog maar eens te rug." Een inwoner van Sint-Maar tensdijk heeft met zijn zoontje ook de fiets genomen en hij is over tuigd van zijn verstandige keuze, want de automobilisten moeten lang zoeken om een plaatsje te vinden. „Ik was eerst wat anders van plan op tweede paasdag, maar gezien het weer kom ik maar naar de woonboulevard", zegt een in woner van Tholen nadat hij aan de Schapenweg een plaatsje gevon den heeft. Er staan daar zestig au to's langs de kant van de weg en aan weerskanten van de Paasdijk weg bijna 200. En dan te beden ken dat de parkeerterreinen bij de woonboulevard zelf al zo'n 400 auto's kunnen bevatten. Ook het terrein van Budelpack is op deze tweede paasdag beschikbaar als extra opvang, maar alles bij elkaar is dat nog niet voldoende. Men trekt massaal naar Poortvliet. Een groot deel is echt bezig met een nieuw interieur, anderen kunnen het binnen niet houden en trekken er maar op uit. In de restaurants van de woonboulevard staat de koffie bruin en appeltaart met slagroom smaakt ook wel. En de jeugd vermaakt zich in de ballen bak of met een videofilm. Het was soms wel even wachten, maar dan meesten hadden dat al ingecalcu Mede dankzij het niet al te beste weer, stond er maandag een lange file op de Paasdijkweg. De auto's stonden zelfs tot in de Schapenweg. leerd. Sommigen zijn toch verrast door de geweldige toeloop in Poortvliet. „Als ik dit geweten had, was ik niet gekomen", zegt een inwoner van Zuid-Beveland, die met zijn vrouw en kinderen voor het eerst naar de nieuwe woonboulevard komt. De laatste keer dat hij in Poortvliet kwam, moest hij nog naar de oude winkel van Bouman-Potter in de Molen straat. Nu had de Bevelander heel wat meer te kijken dan toen. Een aantal andere Thoolse bedrij ven had zijn deuren ook opengezet op tweede paasdag. Onder hen woninginrichting Van Houte in Sint-Maartensdijk, die eveneens 'zeer tevreden' was. „Het was druk, de reacties waren heel posi tief, kortom het is heel goed ge weest", zo meldt een woordvoer ster van de woninginrichter. Ook drie Thoolse autobedrijven wilden een graantje van de paas- drukte meepikken. In Poortvliet waren dat Niemantsverdriet en De Jonge. De eerste lag op de route naar de woonboulevard, maar had er niet zoveel profijt van. „Toen Bouman-Potter nog in de Molen straat was gevestigd, hadden we meer aanloop", zegt J. Niemants verdriet jr. „Maar als we straks onze nieuwe stek aan de Paasdijk weg hebben, zitten we ideaal." Ook bij De Jonge is het vrij rustig geweest. „We hebben wel het een en ander verkocht, maar de grote file was niet voor ons bestemd", zegt mevr. De Jonge. Bij autobe drijf Bal in Tholen was het ook niet zo druk, maar hij kreeg wel gerichte autokopers binnen. „Voor ons was het goed, zowel zaterdag als maandag. In Roosendaal kon je over de koppen lopen, maar daar was de score minimaal."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 1