Gemeente spant kort geding
aan tegen Niemantsverdriet
Recorddrukte op de
Paasdijk te Poortvliet
Waterschap legt rotondes
op Bram Groenewegeweg
AL 54 JAAR
DÉ
THOOLSE
COURANT
62 gegadigden
voor opvolging
van Izeboud
SGP benieuwd
naar gebruik
gif schoolplein
Ontruiming garage Molenstraat en beëindiging parkeeroverlast
Actiedag voor
kinderboerderij
't Lamsoortje
Donderdag 8
55e i
1999
PvdA: hou contact
met het COA voor
opvang Kosovaren
Heiproblemen
Pand Mullié
Zestig kilometer limiet op de andere wegen
Het waterschap Zeeuwse Eilanden hakt er flink in met de
verkeersmaatregelen om haar wegen veiliger te maken.
Behalve een matrixbord en waarschuwingsborden, moe
ten er ook twee rotondes komen op de Bram Groenewe
geweg te Poortvliet. Verder wordt er een limiet van 60
km ingesteld op waterschapswegen op Tholen en Sint-
Philipsland.
Ronduit gevaarlijk
Kruisingen aangepast
Inspraakavonden
Deze week
Theo Rijnberg
wereldkampioen
kustvissen
Ludieke optocht
In de veilinghallen
te Sint-Annaland
Dierenhokken
„Het is toch wat voor zo'n dorpje", zegt een inwoner
van Poortvliet, die met zijn hond over het fietspad loopt
langs de Paasdijkweg. Hij gaat tweede paasdag sneller
vooruit dan de auto's, die in een lange file staan bij de
woonboulevard van Bouman-Potter. De aanloop is
enorm. Het is nog nooit zo druk geweest op de Paasdijk.
Ballenbak
Gerichte kopers
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin eendrachtbode. nl
Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar,
per post 69,25 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De functie van gemeentesecretaris
van Tholen is bijzonder in trek. Er
hebben maar liefst 62 mensen gesolli
citeerd om A.G. Izeboud op te volgen,
die formeel per 1 oktober vervroegd
uittreedt, maar al in juli voor het laatst
werkt. Onder de gegadigden zijn 4
vrouwen en 58 mannen. Er is geen
Tholenaar bij, want A.G. van de San-
de, die destijds bij de benoeming van
Izeboud als tweede op de aanbeveling
stond, heeft geen belangstelling meer
voor de hoogste ambtelijke functie bij
de gemeente Tholen. B. en w. plaat
sten voor de vacature advertenties in
het vakblad Binnenlands Bestuur en
het landelijk dagblad de Volkskrant.
Adviesbureau Acta uit Amersfoort
begeleidt de selectie en heeft inmid
dels 18 kandidaten uitgekozen voor
een nadere schifting. Daaruit worden
vijf gegadigden uitgenodigd voor ge
sprekken met b. en w., de fractievoor
zitters uit de gemeenteraad en een
personeelsafvaardiging. Wanneer de
prix'edure volgens plan verloopt, kan
de gemeenteraad op 31 mei een op
volger voor Izeboud benoemen.
De PvdA wil dat b. en w. contact
houden met het centraal orgaan op
vang asielzoekers (COA). Dit om in
te kunnen spelen op de mogelijke
komst van vluchtelingen uit Kosovo.
M. den Haan (PvdA) pleitte daar
dinsdagavond voor in de commissie
algemeen bestuur en welzijn naar
aanleiding van de brief van de COA
om geen boot voor asielzoekers in de
haven van Tholen af te meren.
Den Haan: „Die boot bleek om tech
nische redenenen niet in Tholen te
kunnen komen. Maar onze fractie
wil dat het college contact houdt met
het COA gezien de verwachte
stroom vluchtelingen uit Kosovo."
Volgens wethouder I.C. Moerland
zijn er geen contacten met het COA.
„Na de brief waarin werd gezegd dat
ze van de boot in Tholen afzien, is er
geen contact meer geweest. Als het
COA wel contact wil, dan kan dat."
De SGP wil weten welk soort mid
delen de gemeente gebruikt bij het
bestrijden van onkruid op school
pleinen. M.J. Klippel (SGP) maakte
zich dinsdagavond in de commissie
algemeen bestuur en welzijn tijdens
de rondvraag enige zorgen over de
'chemische onkruidbestrijding' op
de pleinen van de Thoolse scholen.
„Kan dat nog wel anno 1999?" zo
vroeg hij aan wethouder W.C. van
Kempen.
De wethouder moest het antwoord
schuldig blijven, maar zei de zaak te
zullen onderzoeken.
Schudde burgemeester H.A. van der Munnik bijna twee jaar geleden nog breed lachend de hand van garagehouder J. Niemantsverdriet
onder het toeziend oog van J. Niemantsverdriet jr.op 22 april slaan de twee partijen elkaar voor de rechter met processtukken om de oren.
Bij de arrondissementsrechtbank in Middelburg dient donderdagmor
gen 22 april om tien uur een kort geding dat de gemeente Tholen heeft
aangespannen tegen garagebedrijf J. Niemantsverdriet uit Poortvliet.
Wegens voorziene wanprestatie', luidt de argumentatie omdat b. en w.
vrezen dat de door de gemeente aangekochte panden in de Molenstraat
niet op 1 juni leeg zijn en de parkeerproblematiek op die datum ook
niet beëindigd zal zijn.
„Het is een wat harde opstelling,
maar de problematiek duurt dan ook
al jaren en er zit nog geen paal in de
grond voor de nieuwbouw", zegt ge-
meentevoorlichter F.A.P.M. Bakx. Hij
kan zich niet herinneren, dat de ge
meente eerder een kort geding heeft
aangespannen tegen een inwoner.
'Overlast Niemantsverdriet over een
kleine twee jaar passé' stond er in de
Eendrachtbode van 3 juli 1997. De
gemeente sloot toen een overeen
komst met de ondernemer, waarbij al
zijn panden werden gekocht en op de
hoek van de Lageweg/Paasdijkweg,
tegenover aardappelhandel Bijl, een
nieuwe garage mocht verrijzen. De
gemeente trok er 1,3 miljoen gulden
voor uit en de provincie subsidieerde
440.(XX) gulden omdat de bedrijfsver-
plaatsing in het belang van de dorps
vernieuwing van Poortvliet was. Eer
der was daar ook al woninginrichting
Bouman-Potter vertrokken. In de zo
mer van 1998 zou Niemantsverdriet
de panden Achterstraat 19 en Paas-
dijkstraat 11-13 overdragen aan de
gemeente en uiterlijk in april 1999 -
maar zoveel eerder als mogelijk - de
gebouwen Molenstraat 17, 19 en 44,
zo werd in juli 1997 gemeld.
De gemeente vindt, dat Niemantsver
driet contractuele afspraken uit de
overeenkomst niet nakomt. „De juri
dische levering van de panden heeft al
plaatsgevonden, de feitelijke levering
nog niet. Overeenkomstig het con
tract dient Niemantsverdriet per 1 juni
al zijn aangekochte onroerende goe
deren in ontruimde staat te leveren en
deze ter vrije beschikking van de ge
meente te stellen. Aangezien gecon
stateerd kan worden, dat het garage
bedrijf op dit moment nog geen begin
heeft gemaakt met de bouw van een
nieuw garagecomplex aan de Paas-
dijkweg, voorziet het gemeentebe
stuur van Tholen dat:
1de aangekochte bedrijfsopstallen
niet op 1 juni door Niemantsver
driet feitelijk geleverd worden
2. de parkeerproblematiek op die da
tum ook niet beëindigd zal zijn.
De gemeente spant dus bij voorbaat
het kort geding aan. „De conclusie is
nu al te trekken, dat de oplevering van
de panden 1 juni niet rond is", aldus
de gemeentevoorlichter. „Er zijn ge
sprekken over geweest (wethouder
Van Kempen van ruimtelijke orde
ning en Heijboer van milieu) en daar
bij is Niemantsverdriet op de gevol
gen gewezen. Hij heeft het geld voor
de aankoop al ontvangen, de gebou
wen zijn dus van de gemeente. Ook
de woning. De fatale datum was hem
bekend en de bouwvergunning had
Niemantsverdriet al maanden in huis,
maar hij heeft nog geen paal in de
grond."
„Deze opstelling hadden we niet ver
wacht van de gemeente", zegt J. Nie
mantsverdriet jr. in een reactie.
„Veertien dagen geleden hebben ze
tijdens een gesprek wel aangekon
digd dat er een kort geding zou ko
men, maar we hebben toen ook onze
problemen op tafel gelegd. Wij dach
ten dat de voorbereiding voor de
bouw veel vlotter zou verlopen. Eind
juli 1998 kregen we de bouwvergun
ning en toen zijn we de plannen ver
der gaan uitwerken. De constructie
berekeningen vergden het nodige en
onlangs bleek, dat we de vloeren
moesten onderheien en dat betekende
een aanpassing van het heiplan. Deze
maand beginnen we met de nieuw
bouw, maar ontruiming van de pan
den in de Molenstraat per 1 juni red
den we niet. Dat zit er dik in.
Eigenlijk hadden we zo'n overeen
komst met de gemeente nooit moeten
aangaan, want de procedure voor de
nieuwe garage hebben we compleet
verkeerd ingeschat."
De bouw wordt uitgevoerd door aan
nemingsbedrijf Aan de Stegge uit
Roosendaal, die ook de nieuwbouw
voor de vestigingen van garage
Zwartepoorte in Roosendaal en Goes
verwezenlijkte. Niemantsverdriet wil
daarnaast zoveel mogelijk plaatselij
ke aannemers inschakelen.
Het autobedrijf heeft sinds vorig jaar
de gebouwen van landbouwconstruc-
tiebedrijf Mullié aan de Paasdijkweg
in gebruik, maar volgens Niemants
verdriet verstrekt de gemeente daar
voor geen vergunning om er een ga
ragebedrijf te beginnen. „Er rust een
constructiebestemming op, dus die
zou eerst gewijzigd moeten worden
en dan hebben we nog een milieuver
gunning nodig", aldus Niemantsver
driet. De gemeentevoorlichter wil op
het pand van Mullié geen commen
taar geven. „Dat is niet aan de orde
bij dit kort geding."
Al die maatregelen worden genomen
in het kader van het landelijke conve
nant Startprogramma duurzaam vei
lig. Hierin hebben de overheden sa
men afspraken gemaakt met
betrekking tot het verkeer. Veiligheid
is daarbij heel belangrijk. Ten eerste
worden de wegen in categoriën inge
deeld. In eerste instantie gaat het om
een grove indeling tussen verkeersa
ders (doorgaande wegen) en ver-
blij fsgebieden (buiten de bebouwde
kom zijn dat de typische plattelands
wegen). Een serie van mogelijke
maatregelen is genoemd om de vei
ligheid op deze wegen te vergroten
zonder dat de doorstroming in gevaar
komt.
Een van die maatregelen is het aan
leggen van obstakels zoals rotondes.
Tot half april houdt het waterschap
een onderzoek naar het plaatsen van
twee rotondes op de Bram Groene
wegeweg. Deze zouden moeten ko
men op de kruising met de Zwarte-
weg en Engelaarsdijk en de splitsing
met de Bitterhoekseweg. Hoewel het
strikt genomen niet in het program
ma Duurzaam veilig valt, heeft dit
plan er wel mee te maken. Het gaat
om de verkeersveiligheid op deze
door het waterschap als 'ronduit ge
vaarlijk' betitelde weg. Zeeuwse Ei
landen voorziet op sommige drukke
wegen problemen als volgend jaar de
verkeersregels zodanig gewijzigd
zullen worden dat al het verkeer van
rechts voorrang heeft (ook voetgan
gers en fietsers). Voorrang hebben en
voorrang krijgen zijn twee verschil
lende zaken en daarom wil het water
schap daarop inspringen door het ne
men van verkeersmaatregelen. Bij
elke weg komen voorrangsborden te
staan, maar dat is nog niet genoeg. Er
komen ook compacte rotondes om de
snelheid af te remmen. Om proble
men met de landbouw in de kiem te
smoren, mogen de landbouworgani
saties vooraf een 'kenmerkend land
bouwvoertuig' aanwijzen. Daarmee
worden praktijkproeven uitgevoerd
om ervoor te zorgen dat de boeren de
rotondes met hun combines en trac
toren goed kunnen nemen. Als uitein
delijk de afmetingen van de rotondes
vaststaan, wordt er een definitief ont
werp gemaakt waarna men ongeveer
nog eind van dit jaar kan beginnen
met de aanleg van de twee rotondes.
De kosten bedragen ongeveer een
half miljoen waarvan het rijk 90 pro
cent betaald. Er is gekozen voor ro
tondes omdat die de minste overlast
voor weggebruikers veroorzaken.
„Vooral hulpverleningsdiensten zoals
de ambulance vinden een rotonde
veel acceptabeler dan een drempel",
zegt. C. Slabbekoom van het water
schap. „We verwachten dat de roton
des het aantal ongevallen flink zal
verminderen, dus ook het aantal uit
rukken van de ambulance. Maar je
moet een evenwicht zien te zoeken
tussen snelheidsremmende maatrege
len en het feit dat hulpverlenings
diensten op tijd bij een ongeval moe
ten kunnen zijn."
De gemeente Tholen komt ook in het
plan van het waterschap voor. In de
uitvoering bijt ze zelfs het spits af.
Zowel het zuiden en zuidwesten
(meest toeristisch) van Tholen als het
noorden van Sint-Philipsland zijn
aangewezen als gebieden voor sobere
verkeersmaatregelen. Wat dat exact
inhoudt, moet nog bekeken worden.
Maar duidelijk is wel dat alleen ge
vaarlijke kruisingsvlakken in aanmer
king komen voor reconstructie. In
principe krijgen alle waterschapswe
gen (behalve die voor doorgaand ver
keer) een limiet van 60 kilometer per
uur. Voor het gebied ten zuiden van de
provincialeweg van Tholen naar Sta-
venisse, geldt dat er vooral in de zo
mermaanden veel verkeer is rond de
recreatieve voorzieningen (campings,
Oosterschelde). In de afgelopen zes
jaar vielen daar 31 verkeersslacht
offers. Het gaat om 90 kilometer weg
(van de 360 km die Zeeuwse Eilan
den beheert in de gemeente Tholen).
In totaal wordt in eerste fase 128 km
weg ingericht als 60-km-zone. In heel
Zeeland wordt nu 800 km aangepakt
en dat kost 6 miljoen plus nog eens
een miljoen voor de doorgaande we
gen. „In elk geval zullen er verkeers
borden geplaatst worden op alle we
gen", zegt Slabbekoom. „Het zal er
op neer komen dat men gemiddeld
ongeveer om de zeven kilometer een
kruispuntmaatregel tegenkomt. Ove
rigens zullen, zoals het er nu naar uit
ziet, over een jaar of vijftien de stan
daardsnelheden aangepast zijn.
Binnen de bebouwde kom zal dat dan
30 km per uur zijn en buiten de be
bouwde kom 60 km."
Merkwaardig genoeg worden er nu
ook maatregelen genomen bij natuur
gebied het Rammegors tussen Oud-
Vossemeer en Sint-Philipsland en in
het hele gebied ten noorden van de
Rijksweg te Sint-Philipsland. Met
name bij het Rammegors, maar zeker
ook op Sint-Philipsland is het niet be
paald een drukte van belang. Het
startprogramma duurzaam veilig wa
terschapswegen meldt dan ook als re
den om hier maatregelen te treffen
'geografische spreiding'.
ZIE VERDER PAGINA 3
Militaire vliegtuigen spelen
hoofdrol in hobby van
Thoolse modelbouwers
Expositie 'De gestampte pot'
gunt publiek blik in de keuken
van vroeger tijden
Heraut ds. Van der Zwan zal
evangelie-bazuin laten klinken
Tholenaren rijden sponsortocht
van 350 km voor Gronings
Ronald McDonaldhuis
Thools paviljoen met twaalf
ondernemingen naar de beurs
Timen is het moeilijkste
aspect van beleggen
Onderzoek naar ontwikkeling
industrieterrein Welgelegen 2
Omwonenden boos over half
afgebouwd huis aan Oostvest
in Sint-Maartensdijk
Dominerend Smerdiek scoort
niet en moet nu op de
nacompetitie mikken
Tholense Boys loopt
periodetitel mis door
nederlaag tegen Rillandia
RIJK IS DEGENE
DIE ZOVEEL WENST
ALS HIJ BEZIT
Dit nummer bestaat uit
18 pagina's
Het afgelopen weekeinde is de 18-
jarige Theo Rijnberg uit Sint-Maar
tensdijk wereldkampioen kustvissen
geworden. Rijnberg deed met de na
tionale jeugdselectie mee aan het
WK in het Zuid-Franse Lavandou
aan de Middellandse Zee. Rijnberg
bleef in drie wedstrijden (van zater
dag tot en met maandag) de concur
renten uit acht landen ruimschoots
de baas. Elk team bestond uit vijf
personen plus een reserve (ook Rijn-
bergs clubgenoot van de Ooster-
scheldevissers, Corné Dorst zat in
de ploeg). De vangsten waren bar
slecht. Zondagavond was Rijnberg
de enige in het hele deelnemersveld
die iets had gevangen. Uiteindelijk
won hij met slechts drie vissen de
wereldtitel bij de jeugd, een catego
rie waar hij voor het laatst aan
meedeed, want hij komt nu uit bij de
senioren. Maandag werd Rijnberg -
die gisteren terugreisde - tijdens de
prijsuitreiking gehuldigd. Als team
werd Nederland vierde.
De stichting Leefbaar platteland Tho
len draagt zaterdag 17 april de kinder
boerderij en heemtuin 't Lamsoortje
te Sint-Maartensdijk officieel over
aan de gelijknamige stichting. Bijna
driekwart jaar later dan gepland, komt
daarmee de afronding van dit initia
tief in zicht.
Maar de tijd dringt ook voor Leefbaar
platteland Tholen. Voor de kinder
boerderij en heemtuin krijgt de stich
ting een subsidie van 40.0(X) gulden
van het rijk. Aanvankelijk was daar de
voorwaarde aan verbonden dat 't
Lamsoortje in september klaar zou
zijn. Dat lukte echter niet en men
kreeg uitstel tot 1 december. Maar het
extreem slechte weer in september
gooide roet in het eten en opnieuw
verleende het ministerie van land
bouw, natuurbeheer en visserij uitstel.
Deze keer echter voor de laatste maal
en op 1 mei moet het karwei dan toch
echt geklaard zijn. Mocht dat niet het
geval zijn, dan vervalt de rijkssubsi
die.
Advertentie I.M.
Om dat drama te voorkomen, organi
seert de stichting Leefbaar platteland
Tholen op 17 april een actiedag waar
de laatste zaken geregeld moeten
worden. Om half negen vertrekt vanaf
de voormalige uienhandel Polderman
aan de Nijverheidsweg in Sint-Maar
tensdijk een ludieke optocht van wa
gens en huifkarren richting de Muij-
epolder. Op die manier worden -
begeleid door dweilband de Lamsöö-
ren uit Oud-Vossemeer - de dieren-
hokken naar de kinderboerderij ge
bracht. Op het terrein aan de
Kastelijnsweg gaan vrijwilligers van
onder meer de Lionsclub, Rotaryclub,
natuurvereniging Tholen, Elfun en
Helpende Handen van General Elec
tric, scouting Heenetrecht, leerlingen
van het Schelde college, leden van
vogelvereniging Vogelvreugd en de
samenwerkende campinghouders aan
de slag. De verstandelijk gehandicap
ten van stichting Het Gors zullen in
de toekomst de kinderboerderij en
heemtuin gaan onderhouden in het
kader van dagopvang. Zij nemen 17
april alvast een kijkje bij 't Lamscxir-
tje.
De vrijwilligers gaan een kippenhok,
ponystal, volière, geiten- en schapen
stal, kiosk, bijenkorf en eendenhok
opbouwen. Ook wórdt de laatste hand
aan de bestrating gelegd. In de heem
tuin gaat men aan de slag met zaaien,
harken en het plaatsen van bordjes.
Bovendien worden er drie portoca-
bins geplaatst waarin de mensen van
Het Gors bijvoorbeeld kunnen eten.
Er zijn al plannen gereed voor een
permanent hoofdgebouw, maar het
geld hiervoor ontbreekt nog.
De actiedag op 17 april wordt ook ge
bruikt om de heemtuin en kinderboer
derij officieel over te dragen aan de
stichting kinderboerderij en heemtuin
't Lamsoortje. Overigens zal het nog
tot medio juni duren voordat het pu
bliek een kijkje kan gaan nemen in 't
Lamsoortje.
„Alle records zijn gebroken", ver
telt directeur A. Bouman. „Hoe
langer je als bedrijf bezig bent,
hoe meer je in de vaart komt. We
snakken naar uitbreiding en dan
komen er op eigen terrein weer
een paar honderd parkeerplaatsen
bij."
Het weer was ideaal voor de paas-
shows. Regenachtig, maar ook
weer niet zo slecht dat niemand
naar buiten kon. Massaal trok men
er per auto op uit. 'In de file naar
de droomfabriek' kopte NRC Han
delsblad aan de hand van een ana
lyse van cultuursocioloog C. Wou
ters. „Als mensen hun eigen Hofje
van Eden maar bij elkaar kunnen
fantaseren. Daar worden ze geluk
kig van", aldus de socioloog.
Om half tien liepen er al mensen
op de Paasdijk, terwijl de woon
boulevard officieel pas om tien
uur open ging. Van heinde en ver
re komen ze naar Poortvliet en
rond half drie is de drukte op zijn
hoogtepunt. Vanaf de rotonde bij
aardappelhandel Bijl rijdt een lan
ge rij auto's stapvoets. Vanuit de
richting Sint-Annaland moet het
doorgaand verkeer het rustig aan
doen om invoegend en afslaand
verkeer van of naar de woonbou
levard de ruimte te geven. Een be
jaard echtpaar uit Poortvliet komt
op de fiets weer terug. „Het is zo
druk en we wonen toch vlakbij,
we komen later nog maar eens te
rug." Een inwoner van Sint-Maar
tensdijk heeft met zijn zoontje ook
de fiets genomen en hij is over
tuigd van zijn verstandige keuze,
want de automobilisten moeten
lang zoeken om een plaatsje te
vinden. „Ik was eerst wat anders
van plan op tweede paasdag, maar
gezien het weer kom ik maar naar
de woonboulevard", zegt een in
woner van Tholen nadat hij aan de
Schapenweg een plaatsje gevon
den heeft. Er staan daar zestig au
to's langs de kant van de weg en
aan weerskanten van de Paasdijk
weg bijna 200. En dan te beden
ken dat de parkeerterreinen bij de
woonboulevard zelf al zo'n 400
auto's kunnen bevatten. Ook het
terrein van Budelpack is op deze
tweede paasdag beschikbaar als
extra opvang, maar alles bij elkaar
is dat nog niet voldoende. Men
trekt massaal naar Poortvliet. Een
groot deel is echt bezig met een
nieuw interieur, anderen kunnen
het binnen niet houden en trekken
er maar op uit. In de restaurants
van de woonboulevard staat de
koffie bruin en appeltaart met
slagroom smaakt ook wel. En de
jeugd vermaakt zich in de ballen
bak of met een videofilm. Het was
soms wel even wachten, maar dan
meesten hadden dat al ingecalcu
Mede dankzij het niet al te beste weer, stond er maandag een lange file op de Paasdijkweg. De auto's stonden zelfs tot in de Schapenweg.
leerd. Sommigen zijn toch verrast
door de geweldige toeloop in
Poortvliet. „Als ik dit geweten
had, was ik niet gekomen", zegt
een inwoner van Zuid-Beveland,
die met zijn vrouw en kinderen
voor het eerst naar de nieuwe
woonboulevard komt. De laatste
keer dat hij in Poortvliet kwam,
moest hij nog naar de oude winkel
van Bouman-Potter in de Molen
straat.
Nu had de Bevelander heel wat
meer te kijken dan toen.
Een aantal andere Thoolse bedrij
ven had zijn deuren ook opengezet
op tweede paasdag. Onder hen
woninginrichting Van Houte in
Sint-Maartensdijk, die eveneens
'zeer tevreden' was. „Het was
druk, de reacties waren heel posi
tief, kortom het is heel goed ge
weest", zo meldt een woordvoer
ster van de woninginrichter.
Ook drie Thoolse autobedrijven
wilden een graantje van de paas-
drukte meepikken. In Poortvliet
waren dat Niemantsverdriet en De
Jonge. De eerste lag op de route
naar de woonboulevard, maar had
er niet zoveel profijt van. „Toen
Bouman-Potter nog in de Molen
straat was gevestigd, hadden we
meer aanloop", zegt J. Niemants
verdriet jr. „Maar als we straks
onze nieuwe stek aan de Paasdijk
weg hebben, zitten we ideaal."
Ook bij De Jonge is het vrij rustig
geweest. „We hebben wel het een
en ander verkocht, maar de grote
file was niet voor ons bestemd",
zegt mevr. De Jonge. Bij autobe
drijf Bal in Tholen was het ook
niet zo druk, maar hij kreeg wel
gerichte autokopers binnen. „Voor
ons was het goed, zowel zaterdag
als maandag. In Roosendaal kon
je over de koppen lopen, maar
daar was de score minimaal."