Verkeerscirculatieplan
Ooievaar als een lentegast op Tholen
Provincie Zeeland
Akkerrandenplan al voor
meer dan helft ingevuld
Van Palincksdal tot Watergat
lOfficiële Mededelingen
Meer diensten
via de kabel
Donderdag 1 april 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
27
AbdijNieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118)63 13 92
Sluiting kantoren
provincie
De Ruit in Zeeuwsch-Viaanderen moet veiliger voor het verkeer.
Om dat te bereiken willen de bestuurders die met het gebied te maken hebben
samen met omwonenden en weggebruikers zoeken naar oplossingen.
Eikenkap
Ze laten zich in onze streken maar zelden zien. Toch be
staat de kans dat de ooievaar, tijdens zijn tocht van het
zuiden naar het noorden, even Tholen aandoet. In een
zachte lente kunnen de eerste vogels al eind februari
langskomen, maar vanaf maart is dat gewoner, ook al
blijft het bijzonder. Donderdag inspecteerde er eentje de
schoorsteen op de woning aan de Westpoort nummer 53
in Sint-Maartensdijk.
Scouting vraagt
een knaak voor
een taak in plaats
van een heitje
PvdA: Zeeland
moet meebetalen
aan fietspad
Tholenseweg
Tien Thoolse akkerhouwers doen mee
Meer dan tweehonderd Zeeuwse akkerbouwers hebben
zich aangemeld voor deelname aan het begrenzingen
plan akkerranden. Met een gezamenlijke oppervlakte
van 180 hectare is hiermee al meer dan de helft van het
plan, dat voorziet in een totaal van 300 hectare aan ak
kerranden, al ingevuld. Op Tholen hebben zich uiteinde
lijk zo'n tien akkerbouwers aangesloten bij het project.
Vijf kilometer
Patrijzenproject
Verkeer en Vervoer
Subsidieregeling
Stimulering
Bedrijfsvervoer
Vriendinnen van
Hans Visser
boeien publiek
V
Abdij
Nieuws
Het saneren van camping
Prinsenhoeve in de Duinpolder bij
Renesse, geeft de natuur de
ruimte. En niet zomaar natuur.
Door de waterhuishouding op een
natuurlijker manier te regelen,
ontstaat in de omgeving van de
Prinsenhoeve een duinmeer en
duinmoeras. En dat soort gebie
den zijn zeldzaam in West-
Europa. Het Watergat, zoals het
gebied tussen Prinsenhoeve en
zeereep heet, zal zijn naam weer
recht doen.
1304
Met het creëren van een duin-
meer wordt niet een natuurlijke
situatie hersteld die ooit zo
geweest is. De mens heeft sinds
de achttiende eeuw juist voorko
men dat hier een duinmeer zou
ontstaan. Het Watergat is een
overblijfsel van een inham van de
zee. Deze vormde zich in de late
middeleeuwen, toen een zand
bank tussen de vuurtoren en de
Oude Hoeve de twee strandwal-
len met elkaar verbond. De inham
wordt voor het eerst genoemd in
■■■■■■■■■■■■I
het jaar 1304. In dat jaar verlie
zen Vlamingen de zeeslag in de
Gouwe en zij vluchten naar het
Palincksdal, alwaar zij krijgsge
vangen worden gemaakt. De
naam is afkomstig van ene Palinc
of Palinx.
Slufter
De op het brede strand opgesto
ven duinen strekken zich rond
1500 uit tot ver buiten de huidige
kustlijn. Door de aangroei van de
kust wordt de inham op den duur
een slufter. Doordat de slufter in
open verbinding staat met de
zee, maken de boeren in de Ban
nen (Oosterenban en Westeren-
ban) van deze natuurlijke afwate
ring gebruik van hun gronden in
de binnenduinen. Tot in het mid
den van de zeventiende eeuw is
de slufter nog in zijn maximale
omvang te herkennen. Daarna
verandert dat.
Onze Lieve Vrouw op Zee
De duinen voor het Palincksdal
zijn voor een groot deel in zee
verdwenen. Het kapelletje van
Onze Lieve Vrouw op Zee ver
dwijnt onder het stuivende zand
en het Palincksdal of -gat wordt
door de verstuivingen kleiner. Het
stuivende zand verkleint ook de
opening naar zee en op den duur
zal de natuurlijke afwatering ver
loren gaan. De boeren gaan ver
volgens vaarten en sloten graven
voor de afwatering. Een molentje
vervolgens zorgt voor een vlotte
re afvoer van water. Dat molentje
stond ongeveer op de plaats
waar nu de Prinsenhoeve staat.
Het laaggelegen dal is in gebruik
als strandweide en is intensief
begreppeld.
Moermond
Een eeuw later is door de sluiting
van de zeereep een klein duin
meer ontstaan dat aanvankelijk
Palingsgat heet en later Watergat
wordt genoemd. De afwatering
van de Bannen loopt al sinds
1683 niet meer naar zee, maar
via een duinbeekje naar de polder
bij slot Moermond. Door verbe-
ring van de afwatering werd het
er allengs droger.
Gratis nieuwsbrief
Dit artikel is ontleend aan de
Nieuwsbrief Schouwen-West,
nummer 9. De Nieuwsbrief
beschrijft in een aantal korte arti
kelen de ontwikkelingen in de
streek. Een gratis nummer of
abonnement op de Nieuwsbrief is
verkrijgbaar bij het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, tel. 0118-631400.
Vrijdag 2 april, Goede Vrijdag, en
maandag 5 april, Tweede Paas
dag, zijn de kantoren van de pro
vincie gesloten.
Ambtenaren en hun bestuurders
zijn dinsdag 6 april weer bereik
baar.
In een verkeerscirculatieplan
komt het er in het kort op neer
dat doorgaand verkeer op de
hoofdwegen blijft en niet over
sluipwegen door de polders
piept. Dat biedt ruimte op de
lokale verbindingswegen waar op
zijn beurt het lokale verkeer
gebruik van moet maken. En per
saldo moet het er toe leiden dat
de polder- en plattelandswegge
tjes beschikbaar zijn voor
bestemmingsverkeer. Met ande
re woorden: wie niets in de pol
der of in een bepaald dorp heeft
te zoeken, moet daar gewoon
wegblijven en die wegen niet
extra belasten.
Vergrovinsprincipe
De verkeersdeskundigen die het
verkeerscirculatieplan zoals dat
nu 'de inspraak ingaat1 hebben
geschreven, zeggen dit in hun
vaktaal als volgt: "uitgangspunt is
het vergrovingprincipe. Dat heeft
alleen kans van slagen als de
doorstromingsmaatregelen op de
wegen rond de Ruit worden
ondersteund door verkeersregu-
lerende maatregelen in de Ruit.
De maatregelen in de Ruit moe
ten het ongewenste sluipverkeer
ontmoedigen".
Meepraten
Wie wil meepraten over de oplos
singen die mogelijk zijn om het
soort verkeer (doorgaand-,
lokaal- of bestemmingsverkeer)
op de bij dat verkeer passende
doorgaande, lokale of 'bestem
mingswegen' te houden heeft dat
kunnen doen tijdens onder meer
de zogeheten inloopdagen.
Woensdag 31 maart is trouwens
de laatste inioopdag, van 15.00
tot 20.30 uur, in Gemeenschaps-
De Ruit
Wat de bestuurders van onder
meer provincie en gemeenten
voor ogen staat met De Ruit is
gauw gezegd: 50% minder ver
keersslachtoffers in vergelijking
met de jaren 1995 -1997; 70%
minder sluipverkeer in het gebied
ten opzichte van 1998. Dat zijn
de concrete doelen die in 2003
moeten zijn gehaald.
Dat betekent een afname van het
aantal verkeersslachtoffers van
Loesje
Behalve de aanpak van de wegen
is beïnvloeding van het gedrag
van de weggebruiker speerpunt
in de aanpak. Sinds ruim een jaar
is er dan ook sprake van een vei
ligheidscampagne. Onderdelen
daarvan zijn: Loesjeposters en
rode matrixborden en krasfol-
ders. De komende tijd gaat de
politie intensiever op pad in het
gebied. De aandacht van de poli
tie zal vooral uitgaan naar het rij
den onder invloed, te snel rijden
en het gebruik van de gordel.
centrum Den Dullaert, Sportlaan
24 in Hulst.
Tentoonstelling
Medewerkers van het Bestuurlijk
Overleg Verkeersveiligheid zijn
die dag aanwezig om de plannen
uit te leggen en met belangstel
lenden te praten over mogelijke
oplossingen. Om de plannen
inzichtelijk te maken is een ten
toonstelling ingericht.
Een van de oplossingen is bij
voorbeeld het aantal aansluitin
gen van lokale of 'bestemmings
wegen' op de doorgaande wegen
te verminderen. Maar over de
plaatsen waar dat dan moet valt
natuurlijk veel te zeggen.
Op papier kan ook
Natuurlijk is het ook mogelijk
ideeën en opmerkingen op papier
te zetten en die vervolgens toe te
sturen aan Bestuurlijk Overleg
Verkeersveiligheid Midden en
Oost Zeeuws-Vlaanderen, t.a.v.
projectleider De Ruit, postbus
17, 4570 AA Axel. Wie dat wil,
kan dat doen tot 17 april.
Ter inzage
De plannen voor De Ruit liggen
tot en met 16 april ter inzage op
de volgende adressen: in de
gemeentehuizen in Axel, Honte-
nisse, Hulst, Sas van Gent en
Terneuzen en in het informatie
centrum van de provincie, Abdij 9
in Middelburg, tel. 0118 -
631400. Op deze adressen is
ook de folder Verkeerscirculatie
plan De Ruit verkrijgbaar.
54 naar 27 per jaar en een afna
me van het aantal 'sluipbewegin-
gen' door De Ruit van 8.446 tot
ongeveer 2.450 per dag.
En verder
En natuurlijk is het zo dat ver
keersmaatregelen en inrichting
van wegen belangrijk bijdragen
aan het veiliger maken van het
verkeer. Maar veilig verkeer valt
en staat ook met de bereidheid
van verkeersdeelnemers.
Vandaar dan ook dat het Bestuur
lijk Overleg niet alleen bestaat uit
vertegenwoordigers van wegen
beheerders als gemeenten, pro
vincie, waterschap, en Rijk, maar
dat ook verkeersdeskundigen van
de politie en het Regionaal
Orgaan Verkeersveiligheid Zee
land meedoen.
Het kappen van eiken moet eiken
die blijven staan de kans geven
tot volle wasdom te komen. Dat
is de bedoeling van het uitdunnen
van eiken langs de provinciale
weg tussen Aardenburg en Eede,
de N251.
Medewerkers van de provincie
zijn druk bezig aan weerszijden
van de weg ongeveer 175
bomen te vellen.
De bomen zijn in de jaren vijftig
geplant. Ze staan nu zo dicht op
elkaar dat de kruinen in elkaar
groeien. Dat stagneert de groei.
Het uitdunnen gebeurt zoveel
mogelijk om de andere boom. De
'kappers' kijken verder naar vitali
teit, vorm, plaats van de eiken en
eventuele beschadigingen. De
beste en mooiste eiken blijven
dan ook staan. De stammen van
de gevelde bomen gaan naar de
houtindustrie die ze bewerkt tot
planken en palen.
Verkeer moet opletten
De rijbaan aan de kant van de
weg waar de kap gebeurt, is niet
beschikbaar voor het verkeer.
(Brom)fietsers kunnen het fiets
pad aan de andere kant van de
weg gebruiken. Met Pasen moet
de klus zijn geklaard.
In de bleke ochtendzon stapt de ooievaar wat rond op een stuk grond bij het industrieterrein van Sint-Maartensdijk.
Opgeschrikt door een voorbijgan
ger met een hond, vloog de lente
bode weg, over de dijk het natuur
gebied de Pluimpot in. Daar vond
de grote vogel rust langs de oevers
van een van de voormalige schor
ren. In het ondiepe water zocht de
ooievaar (Ciconia ciconia) naar
visjes, in de nabijheid van een fa
milielid, de reiger, die in de sche
mering naast de ooievaar nauwe
lijks opviel.
De ooievaar daarentegen, is met
zijn witte kleed en zwarte vleu
gels, rode snavel en rode waadpo-
ten een opvallende verschijning.
De volgende ochtend werd het dier
(ongeveer 90 centimeter hoog) dan
ook waargenomen op het terrein
van de voormalige uienfabriek IFF
op het industrieterrein aan de
Geulweg. Daar was de vogel neer
gestreken na eerst de omgeving te
hebben verkend vanaf een lan
taarnpaal op de dijk (splitsing
Westkerkseweg/Schakelweg/Goris-
hoeksedijk). Ook hier was de rust
plaats te onrustig. Op het drassige
iand stapte het beest met krachtige
tred rond, af en toe wat oppikkend
en nauwlettend de omgeving in de
gaten houdend.
Vroeger was de ooievaar die over
wintert in Afrika, een algemene
broedvogel in Nederland. Nu is hij
zeldzaam. Bij de meeste mensen is
hij een geliefde vogel, die op zijn
beurt ook graag de bewoonde we
reld opzoekt (om al dan niet kinde
ren te brengen, zoals het volksge
loof wil). De ooievaarsstand is
deze eeuw in heel West-Europa
achteruit gegaan. De dieren zoch
ten elders hun heil: in Oost-Europa
en Noord-Afrika. Bekend zijn de
rommelige nesten op kunstmatig
aangelegde nestplaatsen, een paal
met een wagenwiel. Soms nestelen
ze echter ook in een boom. Of dit
exemplaar dit hier zal doen, is
maar de vraag. Wellicht liet hij
zich maar even zien en misschein
nog eens tijdens de najaarstrek in
augustus.
De esta's (jongens en meisjes van
7 tot en met 11 jaar) van de Thool-
se scoutinggroep Die Heenetrecht
komen nog tot 10 april langs de
deuren om klusjes te doen, zoals
boodschappen doen, de hond uit
laten, afwassen en fietsen wassen.
Het aloude 'heitje voor een kar
weitje' heeft hierbij overigens wel
plaats gemaakt voor 'een knaak
voor een taak'. Volgende week za
terdag gaan de kinderen naar Tho-
len-stad om grotere klussen te
doen. Deze kunnen door twee of
meer kinderen worden gedaan.
Degenen die belangstelling hier
voor hebben, kunnen bellen met
de leiding van de groep: 676226.
Het verdiende geld is bestemd
voor het onderhoud van de gebou
wen en voor de activiteiten van de
esta's.
Het PvdA-statenlid mevrouw M.B.
de Koster heeft voorgesteld dat de
provincie meebetaalt aan het veiliger
maken van het fietspad langs de Tho
lenseweg in Halsteren. Van dit fiets
pad maken volgens haar zo'n dui
zend - Thoolse - scholieren gebruik.
Ook vroeg ze - daarin bijgevallen
door het Thoolse AOV-statenlid L.J.
van Doorn - om over deze kwestie
contact op te nemen met de gemeen
te Bergen op Zoom en de werkgroep
Tholenseweg veilig. Gedeputeerde
J.I. Hennekeij beloofde in de com
missie waterstaat en verkeer dit op
nieuw te bekijken mét de mogelijk
heid om erin te investeren. Hij zei
dat er eerder al contact is geweest
met Bergen op Zoom, maar dat daar
bij is gebleken dat die gemeente het
aanpakken van dit probleem een heel
geringe prioriteit toekent.
Het 'begrenzingenplan akkerran
den' beoogt het realiseren van een
natuurlijk beheer van akkerranden,
waar plaats is voor een begroeiing
met bloemen, kruiden en grassen.
Niet alleen zorgt dit voor een aan
trekkelijker beeld voor recreanten,
maar ook vinden akkervogels als
patrijzen, kwartels en veldleeuweri
ken er een geschikte leefomgeving.
Het plan is 23 maart goedgekeurd
door gedeputeerde staten, treedt
vanaf vandaag in werking. De
Dienst landelijk gebied heeft de
provincie geadviseerd bij de tot
standkoming van het project en
draagt ook zorg voor de uitvoering.
Het beoogde doel is een vergroting
van de diversiteit aan soorten fauna
en flora. Een grotere variëteit aan
wilde gras-, graan en kruidensoor
ten geeft weer ruimere mogelijkhe
den voor allerlei vogels, amfibieën,
spitsmuizen en kleinere roofdieren
om naar voedsel te zoeken. Veel van
deze diersoorten zijn de laatste ja
ren sterk in aantal achteruit gegaan.
Voor het natuurlijk beheer ontvan
gen de boeren een bedrag van 28 tot
40 cent per vierkante meter akker
rand. De prijs is gebaseerd op de
gederfde inkomsten wanneer er
sprake zou zijn van het verbouwen
van tarwe op deze grond. Ook
wordt gekeken naar het type vegeta
tie dat de betrokken boer wil reali
seren. Wanneer er bloemen of krui
denmengsels worden gezaaid, krijgt
een akkerbouwer bijvoorbeeld meer
vergoeding dan voor de andere ty
pen begroeiing.
In de overeenkomst wordt onder
meer vastgelegd dat tussen 1 mei en
1 november minimaal één soort van
het gekozen type begroeiing voor
dient te komen. Het perceel is als
bouwland in gebruik en minimaal
drie en maximaal twaalf meter
breed. Er mag alleen gemaaid wor
den tussen 1 juli en 15 augustus,
met een maximum van twee maai-
beurten. Chemische onkruidbestrij
dingsmiddelen zijn niet toegestaan,
met uitzondering van het gebruik
van een rugspuit tegen plaatselijke
haarden van akkerdistel, ridderzu-
ring en kleefkruid. De akkerrand
mag ook niet worden bereden. Ver
der mogen de boeren de akkerran
den jaarlijks laten rouleren, mits dit
wordt gemeld aan de Dienst lande
lijk gebied.
Er zijn twee soorten beheersover
eenkomsten. Boeren kunnen zich
individueel aanmelden, maar ook
deelnemen in samenwerkingsver
band. Dit verschilt per gebied. In
het ene gelden er geen voorwaarden
wat betreft de concentratie van ak
kerranden, terwijl in het andere al
leen een samenstel van randen kan
worden aangemeld. In dat geval
moeten de randen samen een lengte
van vijf kilometer vormen en mo
gen ze niet verder dan 500 meter uit
elkaar liggen. Daarom zullen de
boeren veelal in samenwerkingsver
band moeten opereren. Niet elk ge
bied is hetzelfde, wat betreft het
reeds voorkomen van akkervogels.
In sommige gebieden bestaan er al
langere tijd populaties, terwijl daar
elders nog geen sprake van is. Pro
jectleider H. Simons van de Dienst
landelijk gebied: „In het ene gebied
leven er al akkervogels en heeft één
nieuwe akkerrand al gelijk effect,
terwijl voor andere gebieden geldt
dat je pas iets van de grond kunt
krijgen als er sprake is van mini
maal vijf kilometer aan akkerran
den, omdat het anders maar weinig
effect heeft."
Op Tholen hebben zo'n 20 boeren
belangstelling getoond voor deelna
me aan het akkerrandenplan. Daar
van zijn er uiteindelijk tien met de
Dienst landelijk gebied in zee ge
gaan. Het gaat zowel om samenwer
kingsverbanden als om individuele
akkerbouwers, maar het resultaat is
dat zo'n 15 hectare aan akkerranden
vrij komt. Op Sint-Philipsland is
wel belangstelling getoond voor het
project, maar tot het tekenen van
beheersovereenkomsten heeft dat
nog niet geleid.
Bij het opstellen van het plan is re
kening gehouden met de ervaringen
met eerdere projecten, waaronder
het patrijzenproject op Tholen, dat
van 1992 tot 1996 werd gehouden.
Hierbij werd geëxperimenteerd met
verschillende soorten begroeiing.
Op 12 maart 1999 hebben de
staten der provincie Zeeland bij
besluitnummer I&V-748, vast
gesteld de "subsidieregeling sti
mulering bedrijfsvervoer".
De provincie Zeeland kan vanaf
het jaar 1999 aan aanvragers
onder bepaalde voorwaarden een
bijdrage verstrekken in de kosten
van het bedrijfsvervoer.
In de "subsidieregeling stimule
ring bedrijfsvervoer" zijn de voor
waarden bepaald waaronder een
bijdrage kan worden verkregen
De aanvragen voor een bijdrage
voor het jaar 1999 dienen uiter
lijk 1 mei 1999 te zijn ingediend.
Het totaal beschikbare bedrag
t.b.v. van deze regeling, het zgn.
"subsidieplafond" is voor het jaar
1999 vastgesteld op f 375.000,-
Van dit bedrag is f. 320.000,-
gereserveerd voor aanvragers
die in 1998 in aanmerking kwa
men voor een bijdrage volgens
de "Beleidsregel subsidie be
drijfsvervoer 1998".
Voor een exemplaar van de "sub
sidieregeling stimulering be
drijfsvervoer" en voor een aan
vraagformulier kunt u zich wen
den tot de: Provincie Zeeland,
directie Infrastructuur en Ver
voer,
afdeling Vervoer en Vervoer,
Postbus 524, 4330 AM Middel
burg.
(telefoon 0118-631478) de heer
J.R. Montenarie.
1
zoals grassenen kruiden, en het ef
fect daarvan op de populatie patrij
zen. Het bleek dat een ruige berm
goed functioneerde als nestel- en
schuilplaats, terwijl de vogels in de
kruidenrijke en graanranden hun
voedsel zochten, vertelt mevr. J.H.
van Roekei, technisch medewerker
agrarisch natuurbeheer bij de Dienst
landelijk gebied. Aanvankelijk leef
de er bij de betrokken boeren nogal
wat vrees voor problemen met on
kruid, maar dat bleek volgens Van
Roekei mee te vallen.
Met de in totaal 200 aanmeldingen
komt de Dienst landelijk gebied aan
een totaal van 180 hectare aan ak
kerranden in Zeeland, wat neerkomt
op 250 kilometer lengte. Het door
de provincie vastgestelde budget
voorziet in 300 hectare, zodat het
plan al voor meer dan de helft inge
vuld is. Al geruime tijd voor de
vaststelling van het plan werd een
aanzienlijke belangstelling onder de
akkerbouwers geconstateerd voor
het natuurlijk beheer van akkerran
den.
Met muziek uit de drie beroemdste
vooroorlogse nachtclubs, vermaak
te Hans Visser Friends vrijdag
avond het publiek van Uit op Tho
len in het programma 'The Club'.
De zangeressen Marian Rolle,
Martha Contreras en Barbara
Stromberger zagen er prachtig uit
in hun lange galajurken. Contreras
vertolkte het gevoelige 'Je ne reg-
rette rien' van Edith Piaf heel goed.
Ook de muzikale ondersteuning
van gitarist Visser, violiste Luluk
Purwanto en de talentvolle, jonge
saxofonist Lodewijk van Gorp was
om van te smullen. Tijdens de toe
gift klapte en swingde het hele pu
bliek dan ook mee. Na afloop van
de voorstelling was er zelfs nog
voldoende gelegenheid om met de
artiesten na te praten over het op
treden in Meulvliet.
In opdracht van acht kabelexploitan
ten, waaronder het Zeeuwse Zekatel,
is onlangs een nieuw digitaal scha
kelstation in bedrijf genomen in Ca-
pelle aan de LJssel. Hiermee kunnen
zij extra diensten gaan aanbieden aan
hun abonnees, uiteenlopend van de
mogelijkheid om films via de televi-
sie te bestellen, tot het bieden van
toegang tot digitale muziekkanalen
en themazenders. In de toekomst kan
dit nog worden uitgebreid met onder
meer internetaansluiting en thuis-
winkelen via de televisiekabel. Met
de ingebruikname van het nieuwe
station spelen de kabelexploitanten
in op de nieuwe mogelijkheden die
het kabelnetwerk biedt en op de be
hoefte van de consument om zelf
meer invloed uit te oefenen op het
aanbod aan zenders via de kabel.