Verkeerscirculatieplan Ooievaar als een lentegast op Tholen Provincie Zeeland Akkerrandenplan al voor meer dan helft ingevuld Van Palincksdal tot Watergat lOfficiële Mededelingen Meer diensten via de kabel Donderdag 1 april 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 27 AbdijNieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118)63 13 92 Sluiting kantoren provincie De Ruit in Zeeuwsch-Viaanderen moet veiliger voor het verkeer. Om dat te bereiken willen de bestuurders die met het gebied te maken hebben samen met omwonenden en weggebruikers zoeken naar oplossingen. Eikenkap Ze laten zich in onze streken maar zelden zien. Toch be staat de kans dat de ooievaar, tijdens zijn tocht van het zuiden naar het noorden, even Tholen aandoet. In een zachte lente kunnen de eerste vogels al eind februari langskomen, maar vanaf maart is dat gewoner, ook al blijft het bijzonder. Donderdag inspecteerde er eentje de schoorsteen op de woning aan de Westpoort nummer 53 in Sint-Maartensdijk. Scouting vraagt een knaak voor een taak in plaats van een heitje PvdA: Zeeland moet meebetalen aan fietspad Tholenseweg Tien Thoolse akkerhouwers doen mee Meer dan tweehonderd Zeeuwse akkerbouwers hebben zich aangemeld voor deelname aan het begrenzingen plan akkerranden. Met een gezamenlijke oppervlakte van 180 hectare is hiermee al meer dan de helft van het plan, dat voorziet in een totaal van 300 hectare aan ak kerranden, al ingevuld. Op Tholen hebben zich uiteinde lijk zo'n tien akkerbouwers aangesloten bij het project. Vijf kilometer Patrijzenproject Verkeer en Vervoer Subsidieregeling Stimulering Bedrijfsvervoer Vriendinnen van Hans Visser boeien publiek V Abdij Nieuws Het saneren van camping Prinsenhoeve in de Duinpolder bij Renesse, geeft de natuur de ruimte. En niet zomaar natuur. Door de waterhuishouding op een natuurlijker manier te regelen, ontstaat in de omgeving van de Prinsenhoeve een duinmeer en duinmoeras. En dat soort gebie den zijn zeldzaam in West- Europa. Het Watergat, zoals het gebied tussen Prinsenhoeve en zeereep heet, zal zijn naam weer recht doen. 1304 Met het creëren van een duin- meer wordt niet een natuurlijke situatie hersteld die ooit zo geweest is. De mens heeft sinds de achttiende eeuw juist voorko men dat hier een duinmeer zou ontstaan. Het Watergat is een overblijfsel van een inham van de zee. Deze vormde zich in de late middeleeuwen, toen een zand bank tussen de vuurtoren en de Oude Hoeve de twee strandwal- len met elkaar verbond. De inham wordt voor het eerst genoemd in ■■■■■■■■■■■■I het jaar 1304. In dat jaar verlie zen Vlamingen de zeeslag in de Gouwe en zij vluchten naar het Palincksdal, alwaar zij krijgsge vangen worden gemaakt. De naam is afkomstig van ene Palinc of Palinx. Slufter De op het brede strand opgesto ven duinen strekken zich rond 1500 uit tot ver buiten de huidige kustlijn. Door de aangroei van de kust wordt de inham op den duur een slufter. Doordat de slufter in open verbinding staat met de zee, maken de boeren in de Ban nen (Oosterenban en Westeren- ban) van deze natuurlijke afwate ring gebruik van hun gronden in de binnenduinen. Tot in het mid den van de zeventiende eeuw is de slufter nog in zijn maximale omvang te herkennen. Daarna verandert dat. Onze Lieve Vrouw op Zee De duinen voor het Palincksdal zijn voor een groot deel in zee verdwenen. Het kapelletje van Onze Lieve Vrouw op Zee ver dwijnt onder het stuivende zand en het Palincksdal of -gat wordt door de verstuivingen kleiner. Het stuivende zand verkleint ook de opening naar zee en op den duur zal de natuurlijke afwatering ver loren gaan. De boeren gaan ver volgens vaarten en sloten graven voor de afwatering. Een molentje vervolgens zorgt voor een vlotte re afvoer van water. Dat molentje stond ongeveer op de plaats waar nu de Prinsenhoeve staat. Het laaggelegen dal is in gebruik als strandweide en is intensief begreppeld. Moermond Een eeuw later is door de sluiting van de zeereep een klein duin meer ontstaan dat aanvankelijk Palingsgat heet en later Watergat wordt genoemd. De afwatering van de Bannen loopt al sinds 1683 niet meer naar zee, maar via een duinbeekje naar de polder bij slot Moermond. Door verbe- ring van de afwatering werd het er allengs droger. Gratis nieuwsbrief Dit artikel is ontleend aan de Nieuwsbrief Schouwen-West, nummer 9. De Nieuwsbrief beschrijft in een aantal korte arti kelen de ontwikkelingen in de streek. Een gratis nummer of abonnement op de Nieuwsbrief is verkrijgbaar bij het informatiecen trum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118-631400. Vrijdag 2 april, Goede Vrijdag, en maandag 5 april, Tweede Paas dag, zijn de kantoren van de pro vincie gesloten. Ambtenaren en hun bestuurders zijn dinsdag 6 april weer bereik baar. In een verkeerscirculatieplan komt het er in het kort op neer dat doorgaand verkeer op de hoofdwegen blijft en niet over sluipwegen door de polders piept. Dat biedt ruimte op de lokale verbindingswegen waar op zijn beurt het lokale verkeer gebruik van moet maken. En per saldo moet het er toe leiden dat de polder- en plattelandswegge tjes beschikbaar zijn voor bestemmingsverkeer. Met ande re woorden: wie niets in de pol der of in een bepaald dorp heeft te zoeken, moet daar gewoon wegblijven en die wegen niet extra belasten. Vergrovinsprincipe De verkeersdeskundigen die het verkeerscirculatieplan zoals dat nu 'de inspraak ingaat1 hebben geschreven, zeggen dit in hun vaktaal als volgt: "uitgangspunt is het vergrovingprincipe. Dat heeft alleen kans van slagen als de doorstromingsmaatregelen op de wegen rond de Ruit worden ondersteund door verkeersregu- lerende maatregelen in de Ruit. De maatregelen in de Ruit moe ten het ongewenste sluipverkeer ontmoedigen". Meepraten Wie wil meepraten over de oplos singen die mogelijk zijn om het soort verkeer (doorgaand-, lokaal- of bestemmingsverkeer) op de bij dat verkeer passende doorgaande, lokale of 'bestem mingswegen' te houden heeft dat kunnen doen tijdens onder meer de zogeheten inloopdagen. Woensdag 31 maart is trouwens de laatste inioopdag, van 15.00 tot 20.30 uur, in Gemeenschaps- De Ruit Wat de bestuurders van onder meer provincie en gemeenten voor ogen staat met De Ruit is gauw gezegd: 50% minder ver keersslachtoffers in vergelijking met de jaren 1995 -1997; 70% minder sluipverkeer in het gebied ten opzichte van 1998. Dat zijn de concrete doelen die in 2003 moeten zijn gehaald. Dat betekent een afname van het aantal verkeersslachtoffers van Loesje Behalve de aanpak van de wegen is beïnvloeding van het gedrag van de weggebruiker speerpunt in de aanpak. Sinds ruim een jaar is er dan ook sprake van een vei ligheidscampagne. Onderdelen daarvan zijn: Loesjeposters en rode matrixborden en krasfol- ders. De komende tijd gaat de politie intensiever op pad in het gebied. De aandacht van de poli tie zal vooral uitgaan naar het rij den onder invloed, te snel rijden en het gebruik van de gordel. centrum Den Dullaert, Sportlaan 24 in Hulst. Tentoonstelling Medewerkers van het Bestuurlijk Overleg Verkeersveiligheid zijn die dag aanwezig om de plannen uit te leggen en met belangstel lenden te praten over mogelijke oplossingen. Om de plannen inzichtelijk te maken is een ten toonstelling ingericht. Een van de oplossingen is bij voorbeeld het aantal aansluitin gen van lokale of 'bestemmings wegen' op de doorgaande wegen te verminderen. Maar over de plaatsen waar dat dan moet valt natuurlijk veel te zeggen. Op papier kan ook Natuurlijk is het ook mogelijk ideeën en opmerkingen op papier te zetten en die vervolgens toe te sturen aan Bestuurlijk Overleg Verkeersveiligheid Midden en Oost Zeeuws-Vlaanderen, t.a.v. projectleider De Ruit, postbus 17, 4570 AA Axel. Wie dat wil, kan dat doen tot 17 april. Ter inzage De plannen voor De Ruit liggen tot en met 16 april ter inzage op de volgende adressen: in de gemeentehuizen in Axel, Honte- nisse, Hulst, Sas van Gent en Terneuzen en in het informatie centrum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118 - 631400. Op deze adressen is ook de folder Verkeerscirculatie plan De Ruit verkrijgbaar. 54 naar 27 per jaar en een afna me van het aantal 'sluipbewegin- gen' door De Ruit van 8.446 tot ongeveer 2.450 per dag. En verder En natuurlijk is het zo dat ver keersmaatregelen en inrichting van wegen belangrijk bijdragen aan het veiliger maken van het verkeer. Maar veilig verkeer valt en staat ook met de bereidheid van verkeersdeelnemers. Vandaar dan ook dat het Bestuur lijk Overleg niet alleen bestaat uit vertegenwoordigers van wegen beheerders als gemeenten, pro vincie, waterschap, en Rijk, maar dat ook verkeersdeskundigen van de politie en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zee land meedoen. Het kappen van eiken moet eiken die blijven staan de kans geven tot volle wasdom te komen. Dat is de bedoeling van het uitdunnen van eiken langs de provinciale weg tussen Aardenburg en Eede, de N251. Medewerkers van de provincie zijn druk bezig aan weerszijden van de weg ongeveer 175 bomen te vellen. De bomen zijn in de jaren vijftig geplant. Ze staan nu zo dicht op elkaar dat de kruinen in elkaar groeien. Dat stagneert de groei. Het uitdunnen gebeurt zoveel mogelijk om de andere boom. De 'kappers' kijken verder naar vitali teit, vorm, plaats van de eiken en eventuele beschadigingen. De beste en mooiste eiken blijven dan ook staan. De stammen van de gevelde bomen gaan naar de houtindustrie die ze bewerkt tot planken en palen. Verkeer moet opletten De rijbaan aan de kant van de weg waar de kap gebeurt, is niet beschikbaar voor het verkeer. (Brom)fietsers kunnen het fiets pad aan de andere kant van de weg gebruiken. Met Pasen moet de klus zijn geklaard. In de bleke ochtendzon stapt de ooievaar wat rond op een stuk grond bij het industrieterrein van Sint-Maartensdijk. Opgeschrikt door een voorbijgan ger met een hond, vloog de lente bode weg, over de dijk het natuur gebied de Pluimpot in. Daar vond de grote vogel rust langs de oevers van een van de voormalige schor ren. In het ondiepe water zocht de ooievaar (Ciconia ciconia) naar visjes, in de nabijheid van een fa milielid, de reiger, die in de sche mering naast de ooievaar nauwe lijks opviel. De ooievaar daarentegen, is met zijn witte kleed en zwarte vleu gels, rode snavel en rode waadpo- ten een opvallende verschijning. De volgende ochtend werd het dier (ongeveer 90 centimeter hoog) dan ook waargenomen op het terrein van de voormalige uienfabriek IFF op het industrieterrein aan de Geulweg. Daar was de vogel neer gestreken na eerst de omgeving te hebben verkend vanaf een lan taarnpaal op de dijk (splitsing Westkerkseweg/Schakelweg/Goris- hoeksedijk). Ook hier was de rust plaats te onrustig. Op het drassige iand stapte het beest met krachtige tred rond, af en toe wat oppikkend en nauwlettend de omgeving in de gaten houdend. Vroeger was de ooievaar die over wintert in Afrika, een algemene broedvogel in Nederland. Nu is hij zeldzaam. Bij de meeste mensen is hij een geliefde vogel, die op zijn beurt ook graag de bewoonde we reld opzoekt (om al dan niet kinde ren te brengen, zoals het volksge loof wil). De ooievaarsstand is deze eeuw in heel West-Europa achteruit gegaan. De dieren zoch ten elders hun heil: in Oost-Europa en Noord-Afrika. Bekend zijn de rommelige nesten op kunstmatig aangelegde nestplaatsen, een paal met een wagenwiel. Soms nestelen ze echter ook in een boom. Of dit exemplaar dit hier zal doen, is maar de vraag. Wellicht liet hij zich maar even zien en misschein nog eens tijdens de najaarstrek in augustus. De esta's (jongens en meisjes van 7 tot en met 11 jaar) van de Thool- se scoutinggroep Die Heenetrecht komen nog tot 10 april langs de deuren om klusjes te doen, zoals boodschappen doen, de hond uit laten, afwassen en fietsen wassen. Het aloude 'heitje voor een kar weitje' heeft hierbij overigens wel plaats gemaakt voor 'een knaak voor een taak'. Volgende week za terdag gaan de kinderen naar Tho- len-stad om grotere klussen te doen. Deze kunnen door twee of meer kinderen worden gedaan. Degenen die belangstelling hier voor hebben, kunnen bellen met de leiding van de groep: 676226. Het verdiende geld is bestemd voor het onderhoud van de gebou wen en voor de activiteiten van de esta's. Het PvdA-statenlid mevrouw M.B. de Koster heeft voorgesteld dat de provincie meebetaalt aan het veiliger maken van het fietspad langs de Tho lenseweg in Halsteren. Van dit fiets pad maken volgens haar zo'n dui zend - Thoolse - scholieren gebruik. Ook vroeg ze - daarin bijgevallen door het Thoolse AOV-statenlid L.J. van Doorn - om over deze kwestie contact op te nemen met de gemeen te Bergen op Zoom en de werkgroep Tholenseweg veilig. Gedeputeerde J.I. Hennekeij beloofde in de com missie waterstaat en verkeer dit op nieuw te bekijken mét de mogelijk heid om erin te investeren. Hij zei dat er eerder al contact is geweest met Bergen op Zoom, maar dat daar bij is gebleken dat die gemeente het aanpakken van dit probleem een heel geringe prioriteit toekent. Het 'begrenzingenplan akkerran den' beoogt het realiseren van een natuurlijk beheer van akkerranden, waar plaats is voor een begroeiing met bloemen, kruiden en grassen. Niet alleen zorgt dit voor een aan trekkelijker beeld voor recreanten, maar ook vinden akkervogels als patrijzen, kwartels en veldleeuweri ken er een geschikte leefomgeving. Het plan is 23 maart goedgekeurd door gedeputeerde staten, treedt vanaf vandaag in werking. De Dienst landelijk gebied heeft de provincie geadviseerd bij de tot standkoming van het project en draagt ook zorg voor de uitvoering. Het beoogde doel is een vergroting van de diversiteit aan soorten fauna en flora. Een grotere variëteit aan wilde gras-, graan en kruidensoor ten geeft weer ruimere mogelijkhe den voor allerlei vogels, amfibieën, spitsmuizen en kleinere roofdieren om naar voedsel te zoeken. Veel van deze diersoorten zijn de laatste ja ren sterk in aantal achteruit gegaan. Voor het natuurlijk beheer ontvan gen de boeren een bedrag van 28 tot 40 cent per vierkante meter akker rand. De prijs is gebaseerd op de gederfde inkomsten wanneer er sprake zou zijn van het verbouwen van tarwe op deze grond. Ook wordt gekeken naar het type vegeta tie dat de betrokken boer wil reali seren. Wanneer er bloemen of krui denmengsels worden gezaaid, krijgt een akkerbouwer bijvoorbeeld meer vergoeding dan voor de andere ty pen begroeiing. In de overeenkomst wordt onder meer vastgelegd dat tussen 1 mei en 1 november minimaal één soort van het gekozen type begroeiing voor dient te komen. Het perceel is als bouwland in gebruik en minimaal drie en maximaal twaalf meter breed. Er mag alleen gemaaid wor den tussen 1 juli en 15 augustus, met een maximum van twee maai- beurten. Chemische onkruidbestrij dingsmiddelen zijn niet toegestaan, met uitzondering van het gebruik van een rugspuit tegen plaatselijke haarden van akkerdistel, ridderzu- ring en kleefkruid. De akkerrand mag ook niet worden bereden. Ver der mogen de boeren de akkerran den jaarlijks laten rouleren, mits dit wordt gemeld aan de Dienst lande lijk gebied. Er zijn twee soorten beheersover eenkomsten. Boeren kunnen zich individueel aanmelden, maar ook deelnemen in samenwerkingsver band. Dit verschilt per gebied. In het ene gelden er geen voorwaarden wat betreft de concentratie van ak kerranden, terwijl in het andere al leen een samenstel van randen kan worden aangemeld. In dat geval moeten de randen samen een lengte van vijf kilometer vormen en mo gen ze niet verder dan 500 meter uit elkaar liggen. Daarom zullen de boeren veelal in samenwerkingsver band moeten opereren. Niet elk ge bied is hetzelfde, wat betreft het reeds voorkomen van akkervogels. In sommige gebieden bestaan er al langere tijd populaties, terwijl daar elders nog geen sprake van is. Pro jectleider H. Simons van de Dienst landelijk gebied: „In het ene gebied leven er al akkervogels en heeft één nieuwe akkerrand al gelijk effect, terwijl voor andere gebieden geldt dat je pas iets van de grond kunt krijgen als er sprake is van mini maal vijf kilometer aan akkerran den, omdat het anders maar weinig effect heeft." Op Tholen hebben zo'n 20 boeren belangstelling getoond voor deelna me aan het akkerrandenplan. Daar van zijn er uiteindelijk tien met de Dienst landelijk gebied in zee ge gaan. Het gaat zowel om samenwer kingsverbanden als om individuele akkerbouwers, maar het resultaat is dat zo'n 15 hectare aan akkerranden vrij komt. Op Sint-Philipsland is wel belangstelling getoond voor het project, maar tot het tekenen van beheersovereenkomsten heeft dat nog niet geleid. Bij het opstellen van het plan is re kening gehouden met de ervaringen met eerdere projecten, waaronder het patrijzenproject op Tholen, dat van 1992 tot 1996 werd gehouden. Hierbij werd geëxperimenteerd met verschillende soorten begroeiing. Op 12 maart 1999 hebben de staten der provincie Zeeland bij besluitnummer I&V-748, vast gesteld de "subsidieregeling sti mulering bedrijfsvervoer". De provincie Zeeland kan vanaf het jaar 1999 aan aanvragers onder bepaalde voorwaarden een bijdrage verstrekken in de kosten van het bedrijfsvervoer. In de "subsidieregeling stimule ring bedrijfsvervoer" zijn de voor waarden bepaald waaronder een bijdrage kan worden verkregen De aanvragen voor een bijdrage voor het jaar 1999 dienen uiter lijk 1 mei 1999 te zijn ingediend. Het totaal beschikbare bedrag t.b.v. van deze regeling, het zgn. "subsidieplafond" is voor het jaar 1999 vastgesteld op f 375.000,- Van dit bedrag is f. 320.000,- gereserveerd voor aanvragers die in 1998 in aanmerking kwa men voor een bijdrage volgens de "Beleidsregel subsidie be drijfsvervoer 1998". Voor een exemplaar van de "sub sidieregeling stimulering be drijfsvervoer" en voor een aan vraagformulier kunt u zich wen den tot de: Provincie Zeeland, directie Infrastructuur en Ver voer, afdeling Vervoer en Vervoer, Postbus 524, 4330 AM Middel burg. (telefoon 0118-631478) de heer J.R. Montenarie. 1 zoals grassenen kruiden, en het ef fect daarvan op de populatie patrij zen. Het bleek dat een ruige berm goed functioneerde als nestel- en schuilplaats, terwijl de vogels in de kruidenrijke en graanranden hun voedsel zochten, vertelt mevr. J.H. van Roekei, technisch medewerker agrarisch natuurbeheer bij de Dienst landelijk gebied. Aanvankelijk leef de er bij de betrokken boeren nogal wat vrees voor problemen met on kruid, maar dat bleek volgens Van Roekei mee te vallen. Met de in totaal 200 aanmeldingen komt de Dienst landelijk gebied aan een totaal van 180 hectare aan ak kerranden in Zeeland, wat neerkomt op 250 kilometer lengte. Het door de provincie vastgestelde budget voorziet in 300 hectare, zodat het plan al voor meer dan de helft inge vuld is. Al geruime tijd voor de vaststelling van het plan werd een aanzienlijke belangstelling onder de akkerbouwers geconstateerd voor het natuurlijk beheer van akkerran den. Met muziek uit de drie beroemdste vooroorlogse nachtclubs, vermaak te Hans Visser Friends vrijdag avond het publiek van Uit op Tho len in het programma 'The Club'. De zangeressen Marian Rolle, Martha Contreras en Barbara Stromberger zagen er prachtig uit in hun lange galajurken. Contreras vertolkte het gevoelige 'Je ne reg- rette rien' van Edith Piaf heel goed. Ook de muzikale ondersteuning van gitarist Visser, violiste Luluk Purwanto en de talentvolle, jonge saxofonist Lodewijk van Gorp was om van te smullen. Tijdens de toe gift klapte en swingde het hele pu bliek dan ook mee. Na afloop van de voorstelling was er zelfs nog voldoende gelegenheid om met de artiesten na te praten over het op treden in Meulvliet. In opdracht van acht kabelexploitan ten, waaronder het Zeeuwse Zekatel, is onlangs een nieuw digitaal scha kelstation in bedrijf genomen in Ca- pelle aan de LJssel. Hiermee kunnen zij extra diensten gaan aanbieden aan hun abonnees, uiteenlopend van de mogelijkheid om films via de televi- sie te bestellen, tot het bieden van toegang tot digitale muziekkanalen en themazenders. In de toekomst kan dit nog worden uitgebreid met onder meer internetaansluiting en thuis- winkelen via de televisiekabel. Met de ingebruikname van het nieuwe station spelen de kabelexploitanten in op de nieuwe mogelijkheden die het kabelnetwerk biedt en op de be hoefte van de consument om zelf meer invloed uit te oefenen op het aanbod aan zenders via de kabel.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 27