'Het zou altijd droog weer moeten zijn en ongeveer twintig graden' Handelsonderneming Rija opent op bedrijventerrein Sint-Annaland Werkgroep wil dat provincies gescheiden fietspaden aanleggen Opfriscursus voor leden Veilig Verkeer Bezwaren bij gemeente tegen vier varkensstallen Informatie werk voor mensen met handicap Geilings wordt Keurslagerij Baderie Saniluxe opent showroom in Yerseke Gemeente is bezorgd over toekomst GGD RMI Holland ontslaat 24 man bij reorganisatie Donderdag 25 maart 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Een kwart eeuw geleden werden ze door het ar beidsbureau naar Aug. Van Dijck-Petit in Bergen op Zoom verwezen. Deze week vieren L. Wielaard, J. van Eenennaam en H. Potappel uit Stavenisse hun zilveren jubileum bij de wegenbouwer. Half april wordt hen ter gele genheid daarvan door hun werkgever een receptie aangeboden. Gladheidsbestrijding Drie Stavenissenaren kwart eeuw bij wegenbouwer Van Dijck-Petit Verloop gering Waterschap Veiligheid Moerland tekent gemeentewerkplaats in Steenbergen In Oud-Vossemeer en Sint-Annaland Aan de Bronsgeestweg in Sint-Annaland heeft donder dag handelsonderneming Rija de poorten geopend. Woensdagavond was er een receptie voor familie, vrien den en buren van het bedrijventerrein aan de Veilingweg. Bijna 1000 leerlingen van Tholen naar Bergen Meesten naar 't Rijks Slangen voor hogedrukreinigers Handelsonderneming Van Beers Techniek B.V. Van Eenennaam en Wielaard waren in het voorjaar van 1974 door de gemeente Rotterdam ontslagen om dat er geen werk meer voor hen was. Van Dijck-Petit zocht mensen en daar werden de Stavenissenaren dan ook naartoe gestuurd door het arbeidsbureau. „Ik kwam bij de heer Krijger en die vertelde me dat ik meteen de volgende dag kon be ginnen", herinnert Wielaard zich. Productieleider J. Broos - ook al meer dan een kwart eeuw bij het bedrijf werkzaam - weet dat er toen veel mensen van Tholen werden aangenomen. Het drietal reed dage lijks met een aantal dorpsgenoten in een busje van Stavenisse naar het werk. „Jaap van Haaften, Jaap Moerland en Leen de Rijke werk ten al bij Van Dijck-Petit. En ook uit Sint-Annaland en Oud-Vosse- meer kwamen er mensen", zegt Wielaard. Van de ongeveer tachtig werknemers die het bedrijf op dit moment telt, is een kwart Thole- naar. Van Dijck-Petit vormt het ray on zuid-west van NBM Zuid, dat heel Zeeland, Noord-Brabant en Limburg als werkgebied heeft. De onderneming is onderdeel van NBM-Amstelland Bouw Infra b.v. Het drietal begon bij de nieuwe werkgever in het grondwerk. Van Eenennaam werd vervolgens ma chinist op een wals, daarna balk- man op een asfaltsplijtmachine en nu is hij alweer een jaar of tien uit voerder. Wielaard werd voorman en bekleedt die functie momenteel bij het asfaltreparatiewerk. Ook Potap pel kreeg bij het werk aan de slijtla gen een functie tussen voorman en uitvoerder, maar op eigen verzoek werd hij vervolgens aangesteld als vrachtwagenchauffeur. Nu brengt hij het asfalt van de centrales naar de bouwplaatsen en vervoert met een dieplader ook de machines. „Maar ook bij de gladheidsbestrij ding word ik ingezet, onder meer op de Oesterdam", vertelt de 42-ja- rige Stavenissenaar. Van Eenennaam werkt met een as- Eeti asfaltmachine heeft nauwelijks geheimen meer voor de zilveren jubilarissen J. van Eenennaam, H. Potappel en L. Wielaard (v.l.n.r.van Van Dijck-Petit. faltploeg van een man of zes. Als uitvoerder krijgt hij op het rayon kantoor in Bergen op Zoom de planning van een karwei. Vervol gens is het zijn taak om op de werk plek te gaan kijken, er de zaak op te meten, asfalt en vrachtwagens te bestellen, het transport te regelen en de temperatuur van het asfalt te meten. Ook Wielaard zet voor zijn ploeg van vier mensen het werk uit dat gebeuren moet. „Beiden vullen de dagrapporten in, geven de ge werkte uren van de mensen door. En ze beslissen eventueel of een werk al dan niet kan doorgaan, al naar gelang de weersomstandighe den", vertelt Broos. „Vandaag ben je in Tilburg bezig en morgen moet je naar Middelburg. Dat is het mooie van dit werk, je komt over al", zegt Wielaard. Ook in Limburg of de Randstad kan dat zijn. Indien nodig blijven de mannen overnach ten omdat het ver rijden is, maar die keus maken ze zelf. Tegenwoordig komt het steeds meer voor dat er 's nachts aan wegen wordt gewerkt, omdat het verkeer er dan minder hinder van ondervindt. Als de verslaggever de drie jubila rissen spreekt, komen ze juist uit de nacht. Het bedrijf werkt aan Rijks weg 17, ter hoogte van Oud-Gastel. Van Eenennaam en Potappel hebben er geen problemen mee, maar Wiel aard vindt het maar niks om 's nachts te moeten werken. „Vorig jaar werkte ik hier 24 jaar en moest ik voor het eerst in de nacht. Nu is dat weer het geval, maar voor mij mag het de laatste keer zijn", aldus de 53-jarige Tholenaar. Van Eenennaam (53) noemt het erg belangrijk om een goede ploeg men sen te hebben om mee te werken en Wielaard onderschrijft dat. „Dan kun je werk maken, is er voor de baas wat te verdienen." Bij Van Dijck-Petit is het verloop onder het personeel gering. „Je hebt mensen die hier al zo'n dertig jaar werken. Dat is een teken dat het goed gaat." Broos vult aan dat het personeelsbe leid daardoor wél zodanig moet zijn, dat een vergrijzing van het perso neelsbestand wordt voorkomen. Maar het is niet gemakkelijk om aan mensen te komen. „Er is voor de wegenbouw geen lagere opleiding. Alleen in Etten-Leur is een lts we genbouw en daar zitten drie jongens op", aldus Broos. „Jonge mensen moet je in het bedrijf zelf opleiden. Daarnaast verandert ook de cultuur. Voor de meesten is het maken van lange dagen er niet meer bij." De drie mannen hebben in de loop der jaren heel wat zien veranderen. Van Eenennaam: „De kwaliteitsei sen zijn enorm toegenomen en er is veel meer controle." Daarnaast is de samenstelling van het asfalt veran derd, teer zit er niet meer in. „Voor al op polderwegen werd vroeger veel teer gespoten. Bij het frezen van die wegen kom je dat nu vaak tegen." Voor het teerafval heeft het bedrijf een opslag in Roosendaal; het wordt veelal verwerkt voor her gebruik. Was vroeger het verwerken van 250 tot 300 ton asfalt veel, nu is 800 ton gewoon. Vrachtwagens ver voeren 35 in plaats van 15 ton van dit materiaal. „Het moet allemaal vlotter, sneller en groter", aldus Broos. Ook de machines die ge bruikt worden, hebben een ontwik keling doorgemaakt. „De balk van de asfaltmachine was vroeger 3 me ter breed. Had je dan een weg van 3,20 meter, dan moest je die 20 cen timeter handmatig bijvullen", ver telt Van Eenennaam. „Nu kun je de balk van de machine uitschuiven tot de gewenste breedte." Hele grote werken zijn er momen teel niet zoveel meer in de wegen bouw. Van Dijck-Petit zit in een aannemerscombinatie die heeft in geschreven op de aanleg van de ho gesnelheidslijn, een karwei dat rond september aanbesteed wordt. „Het onderhoudswerk voor waterschap pen is, sinds de fusie in het Zeeuw se, afgenomen. Voorheen werd het onderhands aanbesteed, maar tegen woordig gebeurt dat openbaar in één groot bestek", zegt Van Eenen naam. „Op Tholen hebben we dat soort werk jarenlang onderhands toebedeeld gekregen", vult Broos aan. De periode dat het werk stil ligt, is de laatste jaren korter gewor den. Toch kan er niet onder alle om standigheden aan wegen gewerkt worden. „Je zou altijd droog weer moeten hebben en een temperatuur van twintig graden", zegt Van Een ennaam. In januari en februari is er meestal geen werk, maar verder ko men de opdrachten wel los. „Als je zo'n week of acht winter-ww hebt gehad, ben je ook weer blij dat je kunt beginnen", zegt Wielaard. Voor wie aan de weg werkt, is vei ligheid een belangrijk aspect. Want je hebt met verkeer te maken en dat wordt alsmaar drukker. Bovendien tonen verkeersdeelnemers maar weinig begrip, ervaart het drietal bijna dagelijks. Soms kan Van Een ennaam dat wel begrijpen, want je ziet nogal eens een wegafzetting terwijl er niemand aan het werk is. „Maar men realiseert zich niet dat een geasfalteerde weg moet afkoe len - het is 164 graden warm als het op de weg gelegd wordt - of dat de aangebrachte belijning moet dro gen." De Stavenissenaar heeft het op Rijksweg 4 ooit meegemaakt dat een als afzetting fungerende bak met zand bij een Belgische automo bilist onder de auto terecht kwam. Vaak realiseren bestuurders zich ook niet wat voor een zuigende kracht er van hun voertuig uitgaat bij een bepaalde snelheid. Potappel herinnert zich*nog een voorval van jaren geleden op Tholen. „We wa ren bezig op een weg een slijtlaag aan te brengen, toen er een ruiter aankwam. Het paard wilde niet langs onze machines en ging aan het bokken. Waarop een collega te gen de berijdster zei dat hij het dier er wel langs wilde leiden. Hij be steeg het paard, maar dat begon te springen en steigeren en viel vervol gens bovenop hem. Hij kwam er met schaafwonden en een gebroken pols vanaf." Wielaard houdt altijd maar een uitspraak in gedachten die een uitvoerder deed toen hij pas bij het Bergse bedrijf werkte: „Die zei: denk eerst aan jezelf. En dat heb ik onthouden." De overheid heeft nieuwe wetten ge maakt om de kansen op werk voor mensen met een handicap te verbe teren. Het Klaverblad Zeeland en het project begeleid werken willen mensen met een handicap wegwijs maken in die regelingen. Daarom worden bijeenkomsten georgani seerd over de wet reïntegratie ar beidsgehandicapten, de wet inscha keling werkzoekenden en de nieuwe wet sociale werkvoorziening. Ook de betrekkelijk nieuwe methode be geleid werken krijgt aandacht. Bij deze methode worden werkzoeken den niet alleen ondersteund en bege leid bij het zoeken van een baan, maar ook op de werkplek zelf. Op 31 maart in Zierikzee en op 21 april in Goes - beide dagen om twee uur 's middags - vinden de voorlich tingsbijeenkomsten plaats. Ze zijn bedoeld voor wao'ers en mensen met een ziekte of handicap die moeite hebben werk te vinden, men sen die bij een sociale werkplaats werken en een andere baan willen, en ouders die kinderen hebben in het speciaal voortgezet onderwijs. Be langstellenden kunnen zich telefo nisch aanmelden, 0113-249317. Architect Th.W. Moerland uit Tho len heeft van de gemeente Steenber gen de opdracht gekregen voor de uitbreiding van de gemeentewerk plaats. Het gaat om een fors karwei, waarvan volgende maand de aanbe steding zal plaatsvinden. De be staande kantoren aan de Van Andel- straat worden aangepast en uitgebreid en er komt ook een nieu we loods bij. Bedrijvig Slagerij Geilings, met vestigingen in Tholen en in Sint-Philipsland, heeft zich met ingang van vandaag aangesloten bij de landelijke orga nisatie van Keurslagers. „We blij ven zelfstandig, maar samen met 550 collega's kunnen we nu afspra ken maken over kwaliteit, hygiëne, klantbehandeling en promotie", vertelt J.A. Geilings. „Jaarlijks wordt iedere onderneming gekeurd. Zo wordt vastgesteld of de onder nemer zich opnieuw een jaar Keur slager mag noemen." Op beide winkels hangt nu de K aan de gevel, nadat de Keurslagers- vereniging vaststelde, dat Geilings voldoende kwaliteit heeft om zich te mogen aansluiten. „We zijn ge wend onze klanten het beste van het beste te verkopen", zegt Gei lings. „Al zo'n 50 jaar in Tholen en sinds 5 jaar ook in Sint-Philipsland. „Als Keurslager gaan we op de in geslagen weg verder. Onze eigen worstmakerij blijft gehandhaafd, maar de consument mag rekenen op een uitbreiding van het assorti ment met allerlei nieuwe en verras sende vleesproducten", zegt de Thoolse ondernemer. Hij introdu ceert ook zegels. „Dat is het voor deligste spaarsysteem van Neder land met een beloning van maar liefst 32%", aldus Geilings. Bij el ke bestede gulden mag men een ze geltje kopen voor 5 cent. Als het spaarboekje vol is, heeft men ƒ12,50 betaald, maar bij inlevering krijgt men er ƒ16,50 voor terug. „Men kan ook doorsparen voor prachtige cadeaus", aldus Keursla ger Geilings. Baderie Saniluxe uit Middelburg opent vrijdag een tweede showroom aan de Paardenmarkt in Yerseke. Het bedrijf is in 1993 gesticht door Sander Janse en Jan Jacobse. De vestiging Yerseke wordt geleid door Ton Molle. „We adviseren en begeleiden bij de aanschaf van badkamers en ande re sanitaire installaties en appara- Het verantwoorde Medi-Cell centrum voor alle Cellulites- problemen Shiseido- schoonheids- behandelingen met klasse Hoofdstraat 2 Kortgene Tel.: 0113 301402 BEAUTY CENTRE Advertentie I.M. tuur", aldus dhr. Molle. Daar naast worden alle werkzaamhe den die bij de bouw van een bad kamer komen kijken, uitgevoerd door ons zusterbedrijf. Zo hebben we alles in één hand. Uw persoon lijke adviseur bewaakt voor u de kwaliteit en de leverdatum." Ton Molle maakt duidelijk, dat men bijvoorbeeld het sloopwerk van de oude badkamer eventueel zelf kan doen. „Sommige handige mensen kunnen zelfs ook de nieuwbouw uitvoeren. Baderie Saniluxe staat ze dan werkelijk met raad en daad bij." In de nieuwe showroom te Yerseke staan 17 verschillende badkamer-opstellingen: van een voudige, comfortabele tot super de luxe, exotische en trendy bad kamers met wand- en vloertegels in de meest uitlopende kleuren. Verder zijn er mooie, duurzame accessoires en kwaliteitsbadtex- tiel, van zeepbakje tot badmat. Vrijdag 26 en zaterdag 27 maart zijn er open dagen aan de Paar denmarkt 19. Vrijdag van 9.00- 21.00 uur en zaterdag van 9.00- 16.00 uur. Men kan ook altijd bellen voor informatie: 0113- 574512. (Advertentie I.M.) Op de agenda voor de gemeente raadsvergadering van maandag staan een aantal bezwaarschrif ten, gericht tegen het afgeven van milieuvergunningen voor een viertal varkensstallen. Dergelijke bezwaren worden altijd door burgemeester en wethouders afgehandeld en dat wordt dan ook aan de gemeenteraad voorgesteld. Vijf bezwaarmakers hebben hun brief namelijk ook aan de raad ge richt. Het echtpaar Bungener-van Iwaar den (Huygensstraat) en D.L. Kop- penhol (F.M. Boogaardweg) uit Sint-Annaland schreven over het plan van de maatschap A.C. en I. Geluk om aan de Annavosdijkseweg te Sint-Annaland een varkensstal te bouwen voor 4100 dieren. Het zijn gelijkluidende bezwaarschriften, waarin gewezen wordt op de bloem- dijken en landschappelijke waarden in de directe omgeving, alsmede de teelt van bloemzaad en groenten (gevoelig voor ammoniak). Verder de vrees voor stank-, vliegen- en verkeersoverlast. De bezwaren - van bewoners van de Huygensstraat en de F.M. Boogaardweg - zijn twee maanden geleden bij de gemeente binnengekomen. De drie andere bezwaarschriften cir culeren al heel wat langer in het ge meentehuis, ze dateren namelijk van december vorig jaar (de bezwaren- termijn sloot ook al in die maand). Twee hebben betrekking op de stal (voor 4512 varkens) die de maat schap Daandels uit Heeswijk-Dint- her wil bouwen aan de Roolandse- weg bij Oud-Vossemeer. Eerder kreeg het gemeentebestuur door Var kens Nee 955 handtekeningen over handigd tegen de milieuvergunning. R.J. van Bemmel en C. v.d. Hoek uit de Veerstraat te Oud-Vossemeer voe ren soortgelijke bezwaren aan als hiervoor genoemd, terwijl landbou wer M.A.H. van Tilbeurgh zijn - al tijdens een hoorzitting geuite - be zwaren op schrift herhaalt. P. Bazen en L. Ouwens uit de Holla- ereweg te Oud-Vossemeer maken bezwaar tegen twee vergunningen: voor de stal van J.L. Goedegebuure aan de Annavosdijk (5874 varkens) en voor de stal van P. van Asseldonk uit Nistelrode aan de Breedenvlietse- dijk (4992 varkens) te Sint-Anna land. Ook zij komen met dezelfde ar gumenten als tegen de andere aanvragen zijn ingebracht. Een actie van Varkens Nee leverde in decem ber 1001 handtekeningen op van te genstanders van een vergunning. Het echtpaar Van den Berg in de nieuwe showroom van handelsonderneming Rija aan de Bronsgeestweg in Sint-Annaland. Kees en Jenny van den Berg exploi teren ook cafetaria Stavenisse in hun woonplaats, maar voor de groeiende handelsonderneming Rija waren ze op zoek naar een aparte ruimte en die vonden ze in Sint-Annaland. „In 1995 zijn we ermee begonnen. We bezochten klanten en huurden stands op bra- deries. Zo zijn we in stapjes get groeid." Van den Berg kende de vo rige huurder van het pand aan de Bronsgeestweg dankzij het cafeta ria, horecagroothandel Goedege buure. Het pand was echter van aannemingsbedrijf Rijnberg uit Goes en daarvan kocht Rija het ge bouw vorig jaar. De ruimte is heel royaal. Naast het kantoortje, de showroom met daarboven- het ma gazijn zijn er nog veel vierkante meters over. Rija levert een reeks van artikelen voor de werksituatie: kleding, schoeisel en veiligheidsar tikelen als helmen en brillen. Werk te Van den Berg voorheen vanuit de verkoopauto, in de showroom is het pakket flink uitgebreid: klompen, laarzen, werkschoenen, spijker broeken en -jacks, truien en werk jassen. Er komt nog een apparaat voor textielbedrukking gezien de vraag van bedrijven op dat gebied. Ook hogedrukreinigers - van de hobby-uitvoering tot de professio nele machine - zijn er te koop, al mede schoonmaakmiddelen.Rija heeft ook een eigen serviceman voor de apparaten. Behalve op Tho len en Sint-Philipsland werkt de handelsonderneming ook op Goe- ree-Overflakkee en in West-Bra bant. De vestiging is voorlopig op donderdag en vrijdag van 14.00 tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.30 tot 15.30 uur geopend. „We kijken hoe het loopt en passen ons aan de wensen van de klanten aan. Het staat nog in de beginfase. We moe ten het nog opbouwen", aldus Kees van den Berg van handelsonderne ming Rija. De werkgroep Tholenseweg Veilig wil dat de provincies Noord-Brabant en Zeeland samen een definitieve oplossing zoeken voor de problemen op de Tholenseweg. Dat schrijft de werkgroep aan het college van b. en w. van Bergen op Zoom en aan de gedeputeerden van verkeer van beide provincies. De werkgroep heeft een overzicht gemaakt van het aantal leerlingen dat dagelijks van Tholen naar Bergen op Zoom gaat: 984. Over de maatregelen die de ge- Bergen op Zoom om initiatieven meente heeft genomen om de weg veiliger te maken, bestaat volgens de werkgroep onvrede bij de schooljeugd, landbouwers en be woners van de Tholenseweg. De paaltjes die geplaatst zijn, zorgen volgens de briefschrijvers voor schrikreacties bij automobilisten, wat heeft geleid tot blikschade. Ook inhalende fietsers en brom fietsers ondervinden problemen 'op momenten dat er grote groe pen leerlingen de weg passeren.' Deze groepen dekken het zicht op de paaltjes af, zo schrijft de werk groep. Ze vraagt het college met klem de maatregelen te heroverwegen en stelt voor om een inhaalverbod in te stellen, de maximum snelheid te verlagen en matrixborden te plaatsen. Ook de verlichting zou verbeterd moeten worden. De beste oplossing is om geschei den fietspaden aan te leggen, maar dat stuit op financiële problemen, zo legt de werkgroep uit. Ze haalt er de aanloop van de verkiezingen bij om uit te leggen dat er toen ge sproken is over samenwerking tussen de provincies. Vooral over de aanleg van nieuwe bedrijfster reinen langs de grenzen van de provincies Zeeland en Noord-Bra bant. Gelet op het aantal leerlin gen en de verbinding tussen Zee land en Noord-Brabant, 'lijkt de aanpak van de Tholenseweg bij uitstek een zaak voor de twee ge noemde provincies.' De werkgroep vraagt de gemeente te ontplooien bij de beide provin cies om 'gezamenlijk te zorgen voor een definitieve oplossing van de problemen rond de Tholense weg.' Uit het overzicht blijkt dat de meeste Thoolse leerlingen naar 't Rijks gaan: 265, gevolgd door het Mollerlyceum 182, het Markie- zaatscollege 172, Roncalli 115, Zoomvlietcollege 85, Scheldecol- lege 84, Schutse 24, Bosrand 17, Juvenaat 17 en diverse andere scholen 23. Totaal 984. De afdeling Tholen van VVN heeft voor de provinciale staten verkiezingen aandacht gevraagd voor de Tholenseweg. Dat gebeur de toen de PvdA-statenfractie op 12 februari het woonzorgcentrum Maartenshof in Sint-Maartensdijk bezocht om over het openbaar ver voer te praten. Voorzitter H. de Wit van VVN bracht aan het einde van de bijeenkomst naar voren dat de statenleden actie moeten on dernemen om de weg veiliger te maken. De kwestie is daarop door het PvdA-statenlid M. de Koster op 15 februari aan de orde gesteld in de provinciale commissie waters taat en verkeer. Gedeputeerde Hennekeij zegde toe opnieuw naar de zaak te zullen kijken en contact op te nemen met de gemeente Ber gen op Zoom, aldus De Koster in een brief aan VVN. De afdeling Tholen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) verzorgt in het najaar een opfriscursus voor de leden. Het is een nieuwe activiteit van de vereniging. Aan de hand van dia's en foto's van verkeerssituaties op Tholen zullen de verkeersregels behandeld worden. C. Droogers uit Oud-Vossemeer bereidt de cursus voor. Het gaat om een of twee avonden waarbij de veranderde verkeersre gels en verkeerssituaties op Tholen (rotondes) aan de orde komen. Tijdens de bestuursvergadering woensdag in De Wellevaete in Sint-Annaland kreeg bestuurslid S. de Wit uit Poortvliet een speldje omdat hij tien jaar lid van het be stuur is. Voorzitter H. de Wit speldde hem de onderscheiding op en bedankte zijn naamgenoot (geen familie) voor de inzet gedu rende de afgelopen tien jaar. VVN betreurt het dat er nog geen begin is gemaakt met de recon structie van de Molenvlietsedijk in Tholen. Het plan dat door VVN, samen met de scholen en de ge meente is uitgewerkt, is klaar maar volgens De Wit wordt het werk Het gemeentebestuur van Tholen is erg bezorgd over de toekomst van de GGD Zeeland, de gemeen schappelijke gezondheidsdienst van alle Zeeuwse gemeenten. Vier maanden maakte een meerderheid van de gemeenteraad bezwaar te gen een begrotingswijziging die de organisatie voorstelde (en Tho len 128.747 gulden extra zou kos ten). Totdat het kabinet duidelijk heid zou verschaffen over de bodemtaken, moet de GGD pas op de plaats maken, vond de meer derheid. Inmiddels is de GGD met een herziening gekomen en die kan wél de goedkeuring wegdra gen van burgemeester en wethou ders. 'Daarbij wordt in toenemen de mate tegemoet gekomen aan de wensen van gemeenten om lokaal en regionaal invloed uit te oefenen op het gezondheidsbeleid', schrijft het college aan de com missie algemeen bestuur en wel zijn, die dinsdag over deze zaak spreekt. De GGD moet door deze maatre gel vlot worden getrokken. Maar het gemeentebestuur mist in de wijziging informatie over het ver volg. Tholen wil dat de organisa tie een begin maakt met een 'effi ciënte reorganisatie' om tegemoet te komen aan de wensen en ver langens die bij gemeenten leven, dan wel door het rijk worden op gelegd. De grenzen van de finan ciële mogelijkheden dienen daar bij aangegeven te worden en evenmin moet het GGD-bestuur schromen om gebruik te maken van expertise elders uit het land. De begrotingswijziging wordt op 1 april besproken in het algemeen bestuur van de GGD. Overigens heeft de inspecteur voor de ge zondheidszorg de organisatie laten weten, dat ze vóór die datum een plan met budget dient te hebben om de door de inspectie gesignal eerde problemen aan te pakken. Overspannen. In de Sprenge op het terrein van Vrederust wordt op van daag (donderdag) een voorlich tingsavond georganiseerd over 'overspannenheid'. Deze is bedoeld voor patiënten, partners, familiele den en medewerkers van instellin- ge^. Aanvang half acht. vertraagd door de voorbereidingen voor de aanleg van de rotonde Mo lenvlietsedijk/ Ten Ankerweg/Mo- lenvlietsestraat en de reconstructie van het laatste deel van de Ten An- kerweg. Dit jaar wordt in zes woonkernen vanaf 13 april het praktisch ver- keersexamen afgenomen voor de hoogste groepen van de basis school. Sint-Philipsland bijt op dinsdag 13 april de spits af. Daarna volgen Tholen, Oud-Vossemeer, Scherpe- nisse, Sint-Maartensdijk en Stave nisse. De afdeling zal deze zomer op de braderie in Stavenisse extra aan dacht besteden aan verkeersveilig heid door met een grote VVN-in- formatiebus te komen tijdens de viering van het 400-jarig bestaan van het dorp. Het opheffen van een aantal ver liesgevende productielijnen bij RMI Holland in Bergen op Zoom betekent het ontslag van 24 van de 155 medewerkers. Onder hen zijn bijna 20 inwoners van Tholen. Binnen enkele dagen weten de be trokkenen waar ze aan toe zijn. Over de herstructurering is advies gevraagd aan de ondernemings raad en in overleg met de vakver enigingen wordt een sociaal plan opgesteld. Volgens directeur A. Vriesendorp zagen een hele hoop mensen de reorganisatie al aanko men. „We zijn eigenlijk te lang doorgegaan, maar de gieterijsector is niet gemakkelijk." RMI Hol land produceert en verkoopt af- sluitorganen en hulpstukken voor waterleiding en rioolsystemen over de hele wereld. Na de her structurering richt het bedrijf zich voornamelijk op standaard hulp stukken en op afsluitorganen in grotere diameters en speciaal vol gens klantenspecificatie geprodu ceerde producten. Directeur Vrie sendorp zegt goede mogelijk heden te zien om in afgeslankte vorm door te gaan. „Onze order portefeuille is goed. De producten die we straks niet meer zelf ma ken, blijven we nog wel verkopen door ze van andere leveranciers te betrekken." Het gedwongen ont slag van de 24 zal volgens bepaal de regels gebeuren. „Die volgen we nauwgezet. De ontslagen men sen zitten door het hele bedrijf, niet alleen op de verliesgevende productielijnen", aldus directeur Vriesendorp. Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen tel. 0166-603497 Ook op zaterdagochtend geopend van 8.00-12.00 uur Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 9