'Het zou altijd droog weer moeten
zijn en ongeveer twintig graden'
Handelsonderneming Rija opent
op bedrijventerrein Sint-Annaland
Werkgroep wil dat
provincies gescheiden
fietspaden aanleggen
Opfriscursus voor
leden Veilig Verkeer
Bezwaren bij gemeente
tegen vier varkensstallen
Informatie werk
voor mensen
met handicap
Geilings wordt
Keurslagerij
Baderie Saniluxe
opent showroom
in Yerseke
Gemeente is
bezorgd over
toekomst GGD
RMI Holland
ontslaat 24 man
bij reorganisatie
Donderdag 25 maart 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Een kwart eeuw geleden
werden ze door het ar
beidsbureau naar Aug. Van
Dijck-Petit in Bergen op
Zoom verwezen. Deze
week vieren L. Wielaard,
J. van Eenennaam en H.
Potappel uit Stavenisse
hun zilveren jubileum bij
de wegenbouwer. Half
april wordt hen ter gele
genheid daarvan door hun
werkgever een receptie
aangeboden.
Gladheidsbestrijding
Drie Stavenissenaren kwart eeuw bij wegenbouwer Van Dijck-Petit
Verloop gering
Waterschap
Veiligheid
Moerland tekent
gemeentewerkplaats
in Steenbergen
In Oud-Vossemeer en Sint-Annaland
Aan de Bronsgeestweg in Sint-Annaland heeft donder
dag handelsonderneming Rija de poorten geopend.
Woensdagavond was er een receptie voor familie, vrien
den en buren van het bedrijventerrein aan de Veilingweg.
Bijna 1000 leerlingen van Tholen naar Bergen
Meesten naar 't Rijks
Slangen voor
hogedrukreinigers
Handelsonderneming
Van Beers Techniek B.V.
Van Eenennaam en Wielaard waren
in het voorjaar van 1974 door de
gemeente Rotterdam ontslagen om
dat er geen werk meer voor hen
was. Van Dijck-Petit zocht mensen
en daar werden de Stavenissenaren
dan ook naartoe gestuurd door het
arbeidsbureau. „Ik kwam bij de
heer Krijger en die vertelde me dat
ik meteen de volgende dag kon be
ginnen", herinnert Wielaard zich.
Productieleider J. Broos - ook al
meer dan een kwart eeuw bij het
bedrijf werkzaam - weet dat er toen
veel mensen van Tholen werden
aangenomen. Het drietal reed dage
lijks met een aantal dorpsgenoten
in een busje van Stavenisse naar het
werk. „Jaap van Haaften, Jaap
Moerland en Leen de Rijke werk
ten al bij Van Dijck-Petit. En ook
uit Sint-Annaland en Oud-Vosse-
meer kwamen er mensen", zegt
Wielaard. Van de ongeveer tachtig
werknemers die het bedrijf op dit
moment telt, is een kwart Thole-
naar. Van Dijck-Petit vormt het ray
on zuid-west van NBM Zuid, dat
heel Zeeland, Noord-Brabant en
Limburg als werkgebied heeft. De
onderneming is onderdeel van
NBM-Amstelland Bouw Infra
b.v.
Het drietal begon bij de nieuwe
werkgever in het grondwerk. Van
Eenennaam werd vervolgens ma
chinist op een wals, daarna balk-
man op een asfaltsplijtmachine en
nu is hij alweer een jaar of tien uit
voerder. Wielaard werd voorman en
bekleedt die functie momenteel bij
het asfaltreparatiewerk. Ook Potap
pel kreeg bij het werk aan de slijtla
gen een functie tussen voorman en
uitvoerder, maar op eigen verzoek
werd hij vervolgens aangesteld als
vrachtwagenchauffeur. Nu brengt
hij het asfalt van de centrales naar
de bouwplaatsen en vervoert met
een dieplader ook de machines.
„Maar ook bij de gladheidsbestrij
ding word ik ingezet, onder meer
op de Oesterdam", vertelt de 42-ja-
rige Stavenissenaar.
Van Eenennaam werkt met een as-
Eeti asfaltmachine heeft nauwelijks geheimen meer voor de zilveren jubilarissen J. van Eenennaam, H. Potappel en L. Wielaard (v.l.n.r.van
Van Dijck-Petit.
faltploeg van een man of zes. Als
uitvoerder krijgt hij op het rayon
kantoor in Bergen op Zoom de
planning van een karwei. Vervol
gens is het zijn taak om op de werk
plek te gaan kijken, er de zaak op te
meten, asfalt en vrachtwagens te
bestellen, het transport te regelen
en de temperatuur van het asfalt te
meten. Ook Wielaard zet voor zijn
ploeg van vier mensen het werk uit
dat gebeuren moet. „Beiden vullen
de dagrapporten in, geven de ge
werkte uren van de mensen door.
En ze beslissen eventueel of een
werk al dan niet kan doorgaan, al
naar gelang de weersomstandighe
den", vertelt Broos. „Vandaag ben
je in Tilburg bezig en morgen moet
je naar Middelburg. Dat is het
mooie van dit werk, je komt over
al", zegt Wielaard. Ook in Limburg
of de Randstad kan dat zijn. Indien
nodig blijven de mannen overnach
ten omdat het ver rijden is, maar
die keus maken ze zelf.
Tegenwoordig komt het steeds meer
voor dat er 's nachts aan wegen
wordt gewerkt, omdat het verkeer er
dan minder hinder van ondervindt.
Als de verslaggever de drie jubila
rissen spreekt, komen ze juist uit de
nacht. Het bedrijf werkt aan Rijks
weg 17, ter hoogte van Oud-Gastel.
Van Eenennaam en Potappel hebben
er geen problemen mee, maar Wiel
aard vindt het maar niks om 's
nachts te moeten werken. „Vorig
jaar werkte ik hier 24 jaar en moest
ik voor het eerst in de nacht. Nu is
dat weer het geval, maar voor mij
mag het de laatste keer zijn", aldus
de 53-jarige Tholenaar.
Van Eenennaam (53) noemt het erg
belangrijk om een goede ploeg men
sen te hebben om mee te werken en
Wielaard onderschrijft dat. „Dan
kun je werk maken, is er voor de
baas wat te verdienen." Bij Van
Dijck-Petit is het verloop onder het
personeel gering. „Je hebt mensen
die hier al zo'n dertig jaar werken.
Dat is een teken dat het goed gaat."
Broos vult aan dat het personeelsbe
leid daardoor wél zodanig moet zijn,
dat een vergrijzing van het perso
neelsbestand wordt voorkomen.
Maar het is niet gemakkelijk om aan
mensen te komen. „Er is voor de
wegenbouw geen lagere opleiding.
Alleen in Etten-Leur is een lts we
genbouw en daar zitten drie jongens
op", aldus Broos. „Jonge mensen
moet je in het bedrijf zelf opleiden.
Daarnaast verandert ook de cultuur.
Voor de meesten is het maken van
lange dagen er niet meer bij."
De drie mannen hebben in de loop
der jaren heel wat zien veranderen.
Van Eenennaam: „De kwaliteitsei
sen zijn enorm toegenomen en er is
veel meer controle." Daarnaast is de
samenstelling van het asfalt veran
derd, teer zit er niet meer in. „Voor
al op polderwegen werd vroeger
veel teer gespoten. Bij het frezen
van die wegen kom je dat nu vaak
tegen." Voor het teerafval heeft het
bedrijf een opslag in Roosendaal;
het wordt veelal verwerkt voor her
gebruik. Was vroeger het verwerken
van 250 tot 300 ton asfalt veel, nu is
800 ton gewoon. Vrachtwagens ver
voeren 35 in plaats van 15 ton van
dit materiaal. „Het moet allemaal
vlotter, sneller en groter", aldus
Broos. Ook de machines die ge
bruikt worden, hebben een ontwik
keling doorgemaakt. „De balk van
de asfaltmachine was vroeger 3 me
ter breed. Had je dan een weg van
3,20 meter, dan moest je die 20 cen
timeter handmatig bijvullen", ver
telt Van Eenennaam. „Nu kun je de
balk van de machine uitschuiven tot
de gewenste breedte."
Hele grote werken zijn er momen
teel niet zoveel meer in de wegen
bouw. Van Dijck-Petit zit in een
aannemerscombinatie die heeft in
geschreven op de aanleg van de ho
gesnelheidslijn, een karwei dat rond
september aanbesteed wordt. „Het
onderhoudswerk voor waterschap
pen is, sinds de fusie in het Zeeuw
se, afgenomen. Voorheen werd het
onderhands aanbesteed, maar tegen
woordig gebeurt dat openbaar in
één groot bestek", zegt Van Eenen
naam. „Op Tholen hebben we dat
soort werk jarenlang onderhands
toebedeeld gekregen", vult Broos
aan. De periode dat het werk stil
ligt, is de laatste jaren korter gewor
den. Toch kan er niet onder alle om
standigheden aan wegen gewerkt
worden. „Je zou altijd droog weer
moeten hebben en een temperatuur
van twintig graden", zegt Van Een
ennaam. In januari en februari is er
meestal geen werk, maar verder ko
men de opdrachten wel los. „Als je
zo'n week of acht winter-ww hebt
gehad, ben je ook weer blij dat je
kunt beginnen", zegt Wielaard.
Voor wie aan de weg werkt, is vei
ligheid een belangrijk aspect. Want
je hebt met verkeer te maken en dat
wordt alsmaar drukker. Bovendien
tonen verkeersdeelnemers maar
weinig begrip, ervaart het drietal
bijna dagelijks. Soms kan Van Een
ennaam dat wel begrijpen, want je
ziet nogal eens een wegafzetting
terwijl er niemand aan het werk is.
„Maar men realiseert zich niet dat
een geasfalteerde weg moet afkoe
len - het is 164 graden warm als het
op de weg gelegd wordt - of dat de
aangebrachte belijning moet dro
gen." De Stavenissenaar heeft het
op Rijksweg 4 ooit meegemaakt dat
een als afzetting fungerende bak
met zand bij een Belgische automo
bilist onder de auto terecht kwam.
Vaak realiseren bestuurders zich
ook niet wat voor een zuigende
kracht er van hun voertuig uitgaat
bij een bepaalde snelheid. Potappel
herinnert zich*nog een voorval van
jaren geleden op Tholen. „We wa
ren bezig op een weg een slijtlaag
aan te brengen, toen er een ruiter
aankwam. Het paard wilde niet
langs onze machines en ging aan
het bokken. Waarop een collega te
gen de berijdster zei dat hij het dier
er wel langs wilde leiden. Hij be
steeg het paard, maar dat begon te
springen en steigeren en viel vervol
gens bovenop hem. Hij kwam er
met schaafwonden en een gebroken
pols vanaf." Wielaard houdt altijd
maar een uitspraak in gedachten die
een uitvoerder deed toen hij pas bij
het Bergse bedrijf werkte: „Die zei:
denk eerst aan jezelf. En dat heb ik
onthouden."
De overheid heeft nieuwe wetten ge
maakt om de kansen op werk voor
mensen met een handicap te verbe
teren. Het Klaverblad Zeeland en
het project begeleid werken willen
mensen met een handicap wegwijs
maken in die regelingen. Daarom
worden bijeenkomsten georgani
seerd over de wet reïntegratie ar
beidsgehandicapten, de wet inscha
keling werkzoekenden en de nieuwe
wet sociale werkvoorziening. Ook
de betrekkelijk nieuwe methode be
geleid werken krijgt aandacht. Bij
deze methode worden werkzoeken
den niet alleen ondersteund en bege
leid bij het zoeken van een baan,
maar ook op de werkplek zelf.
Op 31 maart in Zierikzee en op 21
april in Goes - beide dagen om twee
uur 's middags - vinden de voorlich
tingsbijeenkomsten plaats. Ze zijn
bedoeld voor wao'ers en mensen
met een ziekte of handicap die
moeite hebben werk te vinden, men
sen die bij een sociale werkplaats
werken en een andere baan willen,
en ouders die kinderen hebben in het
speciaal voortgezet onderwijs. Be
langstellenden kunnen zich telefo
nisch aanmelden, 0113-249317.
Architect Th.W. Moerland uit Tho
len heeft van de gemeente Steenber
gen de opdracht gekregen voor de
uitbreiding van de gemeentewerk
plaats. Het gaat om een fors karwei,
waarvan volgende maand de aanbe
steding zal plaatsvinden. De be
staande kantoren aan de Van Andel-
straat worden aangepast en
uitgebreid en er komt ook een nieu
we loods bij.
Bedrijvig
Slagerij Geilings, met vestigingen
in Tholen en in Sint-Philipsland,
heeft zich met ingang van vandaag
aangesloten bij de landelijke orga
nisatie van Keurslagers. „We blij
ven zelfstandig, maar samen met
550 collega's kunnen we nu afspra
ken maken over kwaliteit, hygiëne,
klantbehandeling en promotie",
vertelt J.A. Geilings. „Jaarlijks
wordt iedere onderneming gekeurd.
Zo wordt vastgesteld of de onder
nemer zich opnieuw een jaar Keur
slager mag noemen."
Op beide winkels hangt nu de K
aan de gevel, nadat de Keurslagers-
vereniging vaststelde, dat Geilings
voldoende kwaliteit heeft om zich
te mogen aansluiten. „We zijn ge
wend onze klanten het beste van
het beste te verkopen", zegt Gei
lings. „Al zo'n 50 jaar in Tholen en
sinds 5 jaar ook in Sint-Philipsland.
„Als Keurslager gaan we op de in
geslagen weg verder. Onze eigen
worstmakerij blijft gehandhaafd,
maar de consument mag rekenen
op een uitbreiding van het assorti
ment met allerlei nieuwe en verras
sende vleesproducten", zegt de
Thoolse ondernemer. Hij introdu
ceert ook zegels. „Dat is het voor
deligste spaarsysteem van Neder
land met een beloning van maar
liefst 32%", aldus Geilings. Bij el
ke bestede gulden mag men een ze
geltje kopen voor 5 cent. Als het
spaarboekje vol is, heeft men
ƒ12,50 betaald, maar bij inlevering
krijgt men er ƒ16,50 voor terug.
„Men kan ook doorsparen voor
prachtige cadeaus", aldus Keursla
ger Geilings.
Baderie Saniluxe uit Middelburg
opent vrijdag een tweede
showroom aan de Paardenmarkt
in Yerseke. Het bedrijf is in 1993
gesticht door Sander Janse en Jan
Jacobse. De vestiging Yerseke
wordt geleid door Ton Molle. „We
adviseren en begeleiden bij de
aanschaf van badkamers en ande
re sanitaire installaties en appara-
Het verantwoorde
Medi-Cell centrum
voor alle
Cellulites-
problemen
Shiseido-
schoonheids-
behandelingen
met klasse
Hoofdstraat 2
Kortgene
Tel.: 0113 301402
BEAUTY CENTRE
Advertentie I.M.
tuur", aldus dhr. Molle. Daar
naast worden alle werkzaamhe
den die bij de bouw van een bad
kamer komen kijken, uitgevoerd
door ons zusterbedrijf. Zo hebben
we alles in één hand. Uw persoon
lijke adviseur bewaakt voor u de
kwaliteit en de leverdatum." Ton
Molle maakt duidelijk, dat men
bijvoorbeeld het sloopwerk van de
oude badkamer eventueel zelf kan
doen. „Sommige handige mensen
kunnen zelfs ook de nieuwbouw
uitvoeren. Baderie Saniluxe staat
ze dan werkelijk met raad en
daad bij." In de nieuwe showroom
te Yerseke staan 17 verschillende
badkamer-opstellingen: van een
voudige, comfortabele tot super
de luxe, exotische en trendy bad
kamers met wand- en vloertegels
in de meest uitlopende kleuren.
Verder zijn er mooie, duurzame
accessoires en kwaliteitsbadtex-
tiel, van zeepbakje tot badmat.
Vrijdag 26 en zaterdag 27 maart
zijn er open dagen aan de Paar
denmarkt 19. Vrijdag van 9.00-
21.00 uur en zaterdag van 9.00-
16.00 uur. Men kan ook altijd
bellen voor informatie: 0113-
574512. (Advertentie I.M.)
Op de agenda voor de gemeente
raadsvergadering van maandag
staan een aantal bezwaarschrif
ten, gericht tegen het afgeven van
milieuvergunningen voor een
viertal varkensstallen.
Dergelijke bezwaren worden altijd
door burgemeester en wethouders
afgehandeld en dat wordt dan ook
aan de gemeenteraad voorgesteld.
Vijf bezwaarmakers hebben hun
brief namelijk ook aan de raad ge
richt.
Het echtpaar Bungener-van Iwaar
den (Huygensstraat) en D.L. Kop-
penhol (F.M. Boogaardweg) uit
Sint-Annaland schreven over het
plan van de maatschap A.C. en I.
Geluk om aan de Annavosdijkseweg
te Sint-Annaland een varkensstal te
bouwen voor 4100 dieren. Het zijn
gelijkluidende bezwaarschriften,
waarin gewezen wordt op de bloem-
dijken en landschappelijke waarden
in de directe omgeving, alsmede de
teelt van bloemzaad en groenten
(gevoelig voor ammoniak). Verder
de vrees voor stank-, vliegen- en
verkeersoverlast. De bezwaren - van
bewoners van de Huygensstraat en
de F.M. Boogaardweg - zijn twee
maanden geleden bij de gemeente
binnengekomen.
De drie andere bezwaarschriften cir
culeren al heel wat langer in het ge
meentehuis, ze dateren namelijk van
december vorig jaar (de bezwaren-
termijn sloot ook al in die maand).
Twee hebben betrekking op de stal
(voor 4512 varkens) die de maat
schap Daandels uit Heeswijk-Dint-
her wil bouwen aan de Roolandse-
weg bij Oud-Vossemeer. Eerder
kreeg het gemeentebestuur door Var
kens Nee 955 handtekeningen over
handigd tegen de milieuvergunning.
R.J. van Bemmel en C. v.d. Hoek uit
de Veerstraat te Oud-Vossemeer voe
ren soortgelijke bezwaren aan als
hiervoor genoemd, terwijl landbou
wer M.A.H. van Tilbeurgh zijn - al
tijdens een hoorzitting geuite - be
zwaren op schrift herhaalt.
P. Bazen en L. Ouwens uit de Holla-
ereweg te Oud-Vossemeer maken
bezwaar tegen twee vergunningen:
voor de stal van J.L. Goedegebuure
aan de Annavosdijk (5874 varkens)
en voor de stal van P. van Asseldonk
uit Nistelrode aan de Breedenvlietse-
dijk (4992 varkens) te Sint-Anna
land. Ook zij komen met dezelfde ar
gumenten als tegen de andere
aanvragen zijn ingebracht. Een actie
van Varkens Nee leverde in decem
ber 1001 handtekeningen op van te
genstanders van een vergunning.
Het echtpaar Van den Berg in de nieuwe showroom van handelsonderneming Rija aan de Bronsgeestweg in Sint-Annaland.
Kees en Jenny van den Berg exploi
teren ook cafetaria Stavenisse in
hun woonplaats, maar voor de
groeiende handelsonderneming
Rija waren ze op zoek naar een
aparte ruimte en die vonden ze in
Sint-Annaland. „In 1995 zijn we
ermee begonnen. We bezochten
klanten en huurden stands op bra-
deries. Zo zijn we in stapjes get
groeid." Van den Berg kende de vo
rige huurder van het pand aan de
Bronsgeestweg dankzij het cafeta
ria, horecagroothandel Goedege
buure. Het pand was echter van
aannemingsbedrijf Rijnberg uit
Goes en daarvan kocht Rija het ge
bouw vorig jaar. De ruimte is heel
royaal. Naast het kantoortje, de
showroom met daarboven- het ma
gazijn zijn er nog veel vierkante
meters over. Rija levert een reeks
van artikelen voor de werksituatie:
kleding, schoeisel en veiligheidsar
tikelen als helmen en brillen. Werk
te Van den Berg voorheen vanuit de
verkoopauto, in de showroom is het
pakket flink uitgebreid: klompen,
laarzen, werkschoenen, spijker
broeken en -jacks, truien en werk
jassen. Er komt nog een apparaat
voor textielbedrukking gezien de
vraag van bedrijven op dat gebied.
Ook hogedrukreinigers - van de
hobby-uitvoering tot de professio
nele machine - zijn er te koop, al
mede schoonmaakmiddelen.Rija
heeft ook een eigen serviceman
voor de apparaten. Behalve op Tho
len en Sint-Philipsland werkt de
handelsonderneming ook op Goe-
ree-Overflakkee en in West-Bra
bant. De vestiging is voorlopig op
donderdag en vrijdag van 14.00 tot
20.00 uur en op zaterdag van 9.30
tot 15.30 uur geopend. „We kijken
hoe het loopt en passen ons aan de
wensen van de klanten aan. Het
staat nog in de beginfase. We moe
ten het nog opbouwen", aldus Kees
van den Berg van handelsonderne
ming Rija.
De werkgroep Tholenseweg Veilig wil dat de provincies Noord-Brabant
en Zeeland samen een definitieve oplossing zoeken voor de problemen
op de Tholenseweg. Dat schrijft de werkgroep aan het college van b. en
w. van Bergen op Zoom en aan de gedeputeerden van verkeer van beide
provincies. De werkgroep heeft een overzicht gemaakt van het aantal
leerlingen dat dagelijks van Tholen naar Bergen op Zoom gaat: 984.
Over de maatregelen die de ge- Bergen op Zoom om initiatieven
meente heeft genomen om de weg
veiliger te maken, bestaat volgens
de werkgroep onvrede bij de
schooljeugd, landbouwers en be
woners van de Tholenseweg. De
paaltjes die geplaatst zijn, zorgen
volgens de briefschrijvers voor
schrikreacties bij automobilisten,
wat heeft geleid tot blikschade.
Ook inhalende fietsers en brom
fietsers ondervinden problemen
'op momenten dat er grote groe
pen leerlingen de weg passeren.'
Deze groepen dekken het zicht op
de paaltjes af, zo schrijft de werk
groep.
Ze vraagt het college met klem de
maatregelen te heroverwegen en
stelt voor om een inhaalverbod in
te stellen, de maximum snelheid
te verlagen en matrixborden te
plaatsen. Ook de verlichting zou
verbeterd moeten worden.
De beste oplossing is om geschei
den fietspaden aan te leggen, maar
dat stuit op financiële problemen,
zo legt de werkgroep uit. Ze haalt
er de aanloop van de verkiezingen
bij om uit te leggen dat er toen ge
sproken is over samenwerking
tussen de provincies. Vooral over
de aanleg van nieuwe bedrijfster
reinen langs de grenzen van de
provincies Zeeland en Noord-Bra
bant. Gelet op het aantal leerlin
gen en de verbinding tussen Zee
land en Noord-Brabant, 'lijkt de
aanpak van de Tholenseweg bij
uitstek een zaak voor de twee ge
noemde provincies.'
De werkgroep vraagt de gemeente
te ontplooien bij de beide provin
cies om 'gezamenlijk te zorgen
voor een definitieve oplossing van
de problemen rond de Tholense
weg.'
Uit het overzicht blijkt dat de
meeste Thoolse leerlingen naar 't
Rijks gaan: 265, gevolgd door het
Mollerlyceum 182, het Markie-
zaatscollege 172, Roncalli 115,
Zoomvlietcollege 85, Scheldecol-
lege 84, Schutse 24, Bosrand 17,
Juvenaat 17 en diverse andere
scholen 23. Totaal 984.
De afdeling Tholen van VVN
heeft voor de provinciale staten
verkiezingen aandacht gevraagd
voor de Tholenseweg. Dat gebeur
de toen de PvdA-statenfractie op
12 februari het woonzorgcentrum
Maartenshof in Sint-Maartensdijk
bezocht om over het openbaar ver
voer te praten. Voorzitter H. de
Wit van VVN bracht aan het einde
van de bijeenkomst naar voren dat
de statenleden actie moeten on
dernemen om de weg veiliger te
maken.
De kwestie is daarop door het
PvdA-statenlid M. de Koster op
15 februari aan de orde gesteld in
de provinciale commissie waters
taat en verkeer. Gedeputeerde
Hennekeij zegde toe opnieuw naar
de zaak te zullen kijken en contact
op te nemen met de gemeente Ber
gen op Zoom, aldus De Koster in
een brief aan VVN.
De afdeling Tholen van Veilig Verkeer Nederland (VVN) verzorgt in het
najaar een opfriscursus voor de leden. Het is een nieuwe activiteit van
de vereniging. Aan de hand van dia's en foto's van verkeerssituaties op
Tholen zullen de verkeersregels behandeld worden. C. Droogers uit
Oud-Vossemeer bereidt de cursus voor.
Het gaat om een of twee avonden
waarbij de veranderde verkeersre
gels en verkeerssituaties op Tholen
(rotondes) aan de orde komen.
Tijdens de bestuursvergadering
woensdag in De Wellevaete in
Sint-Annaland kreeg bestuurslid S.
de Wit uit Poortvliet een speldje
omdat hij tien jaar lid van het be
stuur is. Voorzitter H. de Wit
speldde hem de onderscheiding op
en bedankte zijn naamgenoot
(geen familie) voor de inzet gedu
rende de afgelopen tien jaar.
VVN betreurt het dat er nog geen
begin is gemaakt met de recon
structie van de Molenvlietsedijk in
Tholen. Het plan dat door VVN,
samen met de scholen en de ge
meente is uitgewerkt, is klaar maar
volgens De Wit wordt het werk
Het gemeentebestuur van Tholen
is erg bezorgd over de toekomst
van de GGD Zeeland, de gemeen
schappelijke gezondheidsdienst
van alle Zeeuwse gemeenten. Vier
maanden maakte een meerderheid
van de gemeenteraad bezwaar te
gen een begrotingswijziging die
de organisatie voorstelde (en Tho
len 128.747 gulden extra zou kos
ten). Totdat het kabinet duidelijk
heid zou verschaffen over de
bodemtaken, moet de GGD pas op
de plaats maken, vond de meer
derheid. Inmiddels is de GGD met
een herziening gekomen en die
kan wél de goedkeuring wegdra
gen van burgemeester en wethou
ders. 'Daarbij wordt in toenemen
de mate tegemoet gekomen aan de
wensen van gemeenten om lokaal
en regionaal invloed uit te oefenen
op het gezondheidsbeleid',
schrijft het college aan de com
missie algemeen bestuur en wel
zijn, die dinsdag over deze zaak
spreekt.
De GGD moet door deze maatre
gel vlot worden getrokken. Maar
het gemeentebestuur mist in de
wijziging informatie over het ver
volg. Tholen wil dat de organisa
tie een begin maakt met een 'effi
ciënte reorganisatie' om tegemoet
te komen aan de wensen en ver
langens die bij gemeenten leven,
dan wel door het rijk worden op
gelegd. De grenzen van de finan
ciële mogelijkheden dienen daar
bij aangegeven te worden en
evenmin moet het GGD-bestuur
schromen om gebruik te maken
van expertise elders uit het land.
De begrotingswijziging wordt op
1 april besproken in het algemeen
bestuur van de GGD. Overigens
heeft de inspecteur voor de ge
zondheidszorg de organisatie laten
weten, dat ze vóór die datum een
plan met budget dient te hebben
om de door de inspectie gesignal
eerde problemen aan te pakken.
Overspannen. In de Sprenge op het
terrein van Vrederust wordt op van
daag (donderdag) een voorlich
tingsavond georganiseerd over
'overspannenheid'. Deze is bedoeld
voor patiënten, partners, familiele
den en medewerkers van instellin-
ge^. Aanvang half acht.
vertraagd door de voorbereidingen
voor de aanleg van de rotonde Mo
lenvlietsedijk/ Ten Ankerweg/Mo-
lenvlietsestraat en de reconstructie
van het laatste deel van de Ten An-
kerweg.
Dit jaar wordt in zes woonkernen
vanaf 13 april het praktisch ver-
keersexamen afgenomen voor de
hoogste groepen van de basis
school.
Sint-Philipsland bijt op dinsdag 13
april de spits af. Daarna volgen
Tholen, Oud-Vossemeer, Scherpe-
nisse, Sint-Maartensdijk en Stave
nisse.
De afdeling zal deze zomer op de
braderie in Stavenisse extra aan
dacht besteden aan verkeersveilig
heid door met een grote VVN-in-
formatiebus te komen tijdens de
viering van het 400-jarig bestaan
van het dorp.
Het opheffen van een aantal ver
liesgevende productielijnen bij
RMI Holland in Bergen op Zoom
betekent het ontslag van 24 van de
155 medewerkers. Onder hen zijn
bijna 20 inwoners van Tholen.
Binnen enkele dagen weten de be
trokkenen waar ze aan toe zijn.
Over de herstructurering is advies
gevraagd aan de ondernemings
raad en in overleg met de vakver
enigingen wordt een sociaal plan
opgesteld. Volgens directeur A.
Vriesendorp zagen een hele hoop
mensen de reorganisatie al aanko
men. „We zijn eigenlijk te lang
doorgegaan, maar de gieterijsector
is niet gemakkelijk." RMI Hol
land produceert en verkoopt af-
sluitorganen en hulpstukken voor
waterleiding en rioolsystemen
over de hele wereld. Na de her
structurering richt het bedrijf zich
voornamelijk op standaard hulp
stukken en op afsluitorganen in
grotere diameters en speciaal vol
gens klantenspecificatie geprodu
ceerde producten. Directeur Vrie
sendorp zegt goede mogelijk
heden te zien om in afgeslankte
vorm door te gaan. „Onze order
portefeuille is goed. De producten
die we straks niet meer zelf ma
ken, blijven we nog wel verkopen
door ze van andere leveranciers te
betrekken." Het gedwongen ont
slag van de 24 zal volgens bepaal
de regels gebeuren. „Die volgen
we nauwgezet. De ontslagen men
sen zitten door het hele bedrijf,
niet alleen op de verliesgevende
productielijnen", aldus directeur
Vriesendorp.
Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen
tel. 0166-603497
Ook op zaterdagochtend
geopend van 8.00-12.00 uur
Advertentie I.M.