„Als je de noten maar een beetje kende, kreeg je een instrument 'Breed samengesteld korps is goed voor klimaat in het dorp' Koperblazer A. van de Ree, 40 jaar lid van Euterpe en MKV M.A. van Damme, veertig jaar lid, 35 jaar bestuurder Euterpe Erkenning van stichting Petra? Publiek in de Vossenkuil is gelukkig met 'Blond Blauw' Ds. Den Hartog uit de smalstad naar Kesteren Donderdag 11 maart 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5? „Repeteren doe ik graag. Als je het stuk voor je krijgt, even kijken en dan spelen. Dat is het mooiste. Het liefst studeer ik een nieuw nummer in. Of het nu om de zang gaat of om het blazen." Muziek speelt een belangrijke rol in het leven van Arie van de Ree uit Sint-Maartens dijk. Praten over muziek, is praten over blazen bij mu ziekvereniging Euterpe en zingen bij het Smalstads man nenkoor. Dat gaat vanzelf want Van de Ree doet beide. En meer nog. Vrijdags repeteert hij met Euterpe waar hij nu 40 jaar lid van is, op zaterdag en woensdagmiddag zingt hij bij het mannenkoor en op zondagmiddag ook nog eens in het kerkkoor van Rehoboth. Zelfs op de be ker waar hij koffie uit drinkt, staan muzieknoten. „Alles is muziek," lacht de jubilaris. Instrumenten gestolen Oliecrisis Braderie Prinses Margriet Voorjaarsconcert muziekschool in Gasthuiskapel Spannende tijd Majorettes Ontroerd door taptoe Van de Ree ging als kind al mee met zijn vader die in het koor zong van de Hervormde kerk. Dat maak te indruk. Als jong ventje van elf meldde hij zich aan bij de toenma lige muziekvereniging Met vereen de krachten (MVK). „Ze vroegen leerlingen. In de openbare school in de Schoolstraat (nu ds. De Bres straat - red.) moest je noten leren zingen. Voor het schoolbord bij di rigent A. Riedijk. Hele en halve noten, die schreef hij op het bord. Dat was toen je theorie. Om beur ten moest je zingen. Als je de noten een beetje onder de knie had, kreeg je een instrument en moest je elke week je lesje le ren." Van de Ree kreeg een piston, een koperen blaasinstrument. Later stapte hij over op bugel. Om mar sen te oefenen, mochten de leerlin gen meelopen, maar nog niet mee spelen. „Er zijn toen heel veel jongens bij de vereniging geko men, maar een groot deel is ook weer weggegaan. Ik heb er in die veertig jaar heel wat zien komen en gaan." De viering van koninginnedag was toen al een hoogtepunt voor de mu zikant en uit het relaas van Van de Ree blijkt dat dat eigenlijk altijd zo is gebleven. MVK liep echter op zijn laatste be nen. „Mensen kwamen niet meer op de repetitie. Riedijk stopte er mee. Ik weet nog dat we eens met drie man waren gekomen om te oe fenen. Dan kun je niks beginnen. Toen zijn we ook maar wegge gaan." In 1964 werd Euterpe opgericht. De muzikanten kwamen uit Sint- Maartensdijk, Stavenisse, Poort vliet en Scherpenisse. „In Stave nisse was geen muziek, er zaten al muzikanten in MVK. In Poortvliet was het ook een eind gebeurd. Al leen in Scherpenisse bloeide de vereniging nog, maar die zat wat mager in de leden." Johannes Geluk, die dirigent was in Scherpenisse, werd de leider van het nieuwe gezelschap. Door de sa menvoeging en gezien de herkomst van de leden, was Euterpe genood zaakt op koninginnedag of op een bevrijdingsfeest in vier plaatsen te spelen. Van de Ree herinnert zich dat nog goed. „Dat begon 's och tends al. Eerst hier, dan in Stavenis se. Tussen de middag kregen we een broodmaaltijd in de kantine van de Mayfair (kledingfabriek van P. Priem) en dan naar Scherpenisse en Poortvliet. Je was dan tot elf uur 's avonds bezig." Het uniform van de vereniging was donkergroen, in navolging van het korps in Scherpenisse. In het begin van de fusie oefende Euterpe in Scherpenisse en Sint- Maartensdijk, waar de meeste leden vandaan kwamen. In beide gevallen in openbare scholen. „We zouden een half jaar in het ene en een half jaar in het andere dorp repeteren, maar dat is nooit goed van de grond gekomen. Op een gegeven moment zijn we hier blijven oefenen, omdat ook het aantal leden uit Scherpenis se was teruggelopen. Maar tot op de dag van vandaag wordt nog wel ge zegd dat Smurdiek de instrumenten van Scherpenisse heeft gestolen." Na de afbraak van de school oefen de Euterpe in de nissenhut bij Goedhart en nu in de voormalige kleuterschool aan de Riidda Barnen- straat. Was het in de beginperiode vooral de gezelligheid die vooropstond, met de komst van de nieuwe diri gent M. Gijzen veranderde dat. „Die had meer opleiding. We speel den in de laagste afdeling. Onder zijn leiding gingen we blazen zoals het moest. Met meer plichtsbetrach ting. We speelden ook steeds meer op concoursen." Gijzen kwam met de bus uit Bergen op Zoom naar Sint-Maartensdijk. „Maar na afloop van de repetitie moesten wij hem met de auto terug brengen omdat er geen bus meer reed. We hadden daar een schema voor opgesteld, zodat iedereen die een auto had, een keer aan de beurt kwam. In de tijd van de oliecrises, in het begin van de jaren zeventig, kregen we daarvoor vijf liter benzi ne van de vereniging." Van de Ree bezocht de solistencon coursen in Middelburg. Euterpe kroop naar de vierde afdeling in 1974 en de derde afdeling in 1975. Van de Ree blies zich als solist naar de eerste afdeling. „Verder heb ik het nooit geschopt." De jubilaris herinnert zich Gijzen als een gedreven man. „Maar dat zijn eigenlijk alle dirigenten. Ge dreven en driftig. Die leven voor de muziek." Voor Van de Ree was in Euterpe Jan Wesdorp (nu dirigent van het Smal stads mannenkoor) een voorbeeld. „Ja, die speelde solobugel. Ik eerste bugel. Samen met Wim Priem heb ben we heel veel opgetrokken en gelachen. We bliezen op koningin nedag van de torens in Sint-Maar tensdijk, Stavenisse en Poortvliet. Om acht uur 's ochtends al. Vooral stemmige koraalmuziek. Dat vind ik mooi omdat ik zelf een beetje emotioneel ben aangelegd." Speel de Van de Ree van de toren in de smalstad, dan ging hij om half ne gen bij café Steketee op de Markt om zijn eerste oranjebitter. Het enthousiasme voor de muziek was zo groot dat er in Euterpe een boerenkapel werd gevormd van zo'n tien muzikanten, die later werd omgedoopt in de Beierse kapel. Er was geen dirigent, maar Ko van Oe- veren uit Stavenisse had de leiding. „Het was een trend. Het kwam uit Duitsland waar je heel veel van die kapelletjes hebt. Het was een mooie tijd. We speelden in cafés in Lepel straat, in Bergen op Zoom en op campings. Het is doodgebloed na het overlijden van M. Wesdorp sr." Van de Ree is een verenigingsman. Niet alleen het bespelen van een in strument is hem toevertrouwd, ook bij het organiseren van andere eve nementen was en is hij betrokken. „Als muziekvereniging zijn we be gonnen met de braderie. Eerst zo maar een rommelmarkt en een bar becue. Later werd het een braderie die we samen met Naks (na arbeid komt sport, de overkoepelende stichting van de sportclubs in Sint- Maartensdijk - red.) organiseerden, met alleen maar tentjes uit het dorp. Een stuk of twintig. En van elk pro duct maar één. Het was een hele week voorbereiden. En tot een dag voor de braderie kwam zich weer iemand melden die ook een tentje wilde. Ik weet nog dat een stand houder na afloop zei dat hij geen stuiver had verdiend, dat ik het staangeld ook maar niet inde. Dat was ook echt zo. Hij had niks ver kocht. Zoiets zou nu niet meer kun nen." Toen de middenstandsvereniging de braderie overnam, bleef Euterpe nog actief in de organisatie. Elk jaar werd er rommelmarkt gehouden, de barbecue werd vervangen door een oliebollenkraam. Door teruglopen de opbrengsten werd ook de rom melmarkt afgestoten. Van de Ree zat acht jaar in het be stuur van de vereniging. „Ik ben een van de bezadigde leden. Overal bij betrokken. Dan ben je eigenlijk al een beetje bestuurslid. Ik werd ge vraagd en gekozen." Onder dirigent Van Os, die als ama teur in de hoogste afdeling musi ceerde, maakte Euterpe weer vorde ringen. Hij bracht Euterpe in de klasse uitmuntendheid. Sinds 1978 zingt Van de Ree bij het Smalstads mannenkoor. Tot zijn zestiende zong hij in het koor van Riedijk, maar hield het zingen even voor gezien om op dansles te gaan. Het was bakker Siem Schot die hem vroeg bij het koor te komen. Oefe nen en optreden voor Euterpe en het mannenkoor. Van de Ree was en is veel weg van huis. „Het kan alleen maar als je vrouw dat ook leuk vindt. Mijn vrouw gaat bijna altijd mee en heeft ook andere vrouwen van muzikanten leren kennen." 1985 herinnert Van de Ree zich als een hoogtepunt. Sint-Maartensdijk De Zeeuwse muziekschool geeft za terdagmiddag om drie uur een voor jaarsconcert in de Gasthuiskapel in Tholcn. Er zullen bijdragen te be luisteren zijn op o.a. piano, saxo foon, dwarsfluit, blokfluit en viool, zowel solistisch als in ensemble- vorm. Ook zal het heterogeen en semble o.l.v. Jolanda Dekkers zich presenteren. Dit programma maakt deel uit van een serie van drie con certen die de leerlingen dit school jaar verzorgen. In december was het kerstconcert en na het voorjaarscon cert volgt nog de einduitvoering op 3 juni in Meulvliet. Volgens regiodi recteur Jan Hut waardeert het pu bliek deze optredens gezien de zeer goede belangstelling bij voorgaande gelegenheden. Het accent ligt elke keer anders om afwisseling te bie den. De toegang is gratis. A. van de Ree speelt bij Euterpe bugel. De muziekvereniging oefent in het lokaal van de voormalige kleuterschool adn de Radda Barnenstraat. vierde een week lang het 500-jarig bestaan. Elke dag trad hij samen met Rien van Akkeren op als heraut bij allerlei gelegenheden. Samen reden ze mee op de boerenkar van Brooijmans, speelden op een ba zuin voor prinses Margriet en tij dens de openbare bruiloft op de Markt. Nadelen kleven ook wel aan zijn hobby. „Met koninginnedag moet je altijd spelen. Je kan nooit zeg gen, nu ga ik eens dit of dat doen. 's Ochtends speel je op de toren en heb je de aubade hier met de kinde ren. Dan gaan we naar Scherpenis se en 's avonds hebben we een Oranjeconcert." De jubilaris vindt dat er nu "profes sioneler' muziek wordt gemaakt. „De meeste muzikanten zijn opge leid op de muziekschool. Dat ga je merken. Zij kunnen de muziek be ter ontleden." Maar ook in het re pertoire zijn veranderingen, zeker onder de huidige dirigent P. de Rooij. „Ouvertures blazen is mak kelijker dan filmmuziek. Filmmu ziek heeft veel meer accenten. Als je de theorie beheerst zoals de jon geren, dan kun je dat spelen. Wij moeten het eerst horen.' Maar je moet niet te gauw zeggen: dit wil ik niet meer. Ik wil het aannemen. Wel zeg ik nu dat ik niet tot mijn 65ste door wil gaan. De belasting zal gro ter worden, nu ben ik na zo'n repe titie stukgeblazen," aldus Van de Ree die bij de stichting Beter Wo nen werkt als opzichter schilder werk, wijkbeheerder en huismees ter. Zaterdag wordt de koperblazer tij dens het jaarconcert in Haestinge in het zonnetje gezet. Verschillende mensen hadden hem al gevraagd of hij zaterdag toch wel naar het jaarconcert van Euterpe wilde komen. Natuurlijk wilde hij dat. Dat doet hij immers altijd. De 66-jarige M.A. van Damme had ech ter niet in de gaten dat hij dan in het zonnetje wordt gezet omdat hij veertig jaar lid is van Euterpe en daarvoor Met vereende krachten. „Ach, lid zijn is geen verdienste, maar ik kan nu wel terugkijken op veertig jaar muziek in Sint-Maartensdijk." Terugkijkend heeft het heel veel moeite gekost om de muziekvereni ging uit het slop te halen en te bren gen op het niveau waar het nu speelt: in de ereafdeling. „We zijn nu net zo ver als Accelerando toen was. Daar keken wij tegenop. Sint-Annaland was het mekka van de muziek op Tholen." Ruim veertig jaar geleden leed Met vereende krachten (MVK) een kwij nend bestaan. In 1959 was de club zelfs ter ziele. Uitgerekend in dat jaar werd koningin Juliana 50 jaar en was er geen 'muziek' in de smalstad. Van Damme zat in de feestcommissie. „Uit gekkigheid heb ik toen gezegd: waarom zoeken we niet wat muzi kanten bij elkaar zodat we toch mu ziek hebben op het dorp." De oud-di rigent A. Riedijk van MVK was ook lid van het comité en het lukte om een aantal muzikanten bij elkaar te zoeken die bereid waren te spelen op koninginnedag. „Er is onder leiding van Riedijk toen drie of vier maan den gerepeteerd. En we hadden mu ziek." Enkele dagen na de koninginnedag riep Van Damme de muzikanten bij een om te praten over een vervolg. „We vergaderden in het Rode Kruis- gebouwtje aan de Radda Barnen straat met ongeveer 15 muzikanten. Ik kon niet begrijpen dat er in zo'n groot dorp geen muziekvereniging was. Zonde. De meesten deden mee, maar we moesten aan ledenwerving gaan doen en leerlingen op gaan lei den." De officiële heroprichting van MVK in 1959 vond plaats in café Meulstee aan de Haven. Van Damme werd voorzitter, gemeentesecretaris T.C. Benou secretaris. „Het ging met val len en opstaan. Het was heel moeilijk om jeugd te krijgen en te houden. In de jaren zestig was de televisie in op komst. Dat trok de jeugd ontzettend. Je kon ze niet vasthouden." Kampte MVK met problemen, ook muziekvereniging de Eendracht in Scherpenisse verkeerde in moeilijk heden en Oefening baart kunst in Poortvliet bestond niet meer. „Ook wij hebben toen weer even stilgele gen, maar we zijn gaan praten over een samenvoeging. Burgemeester Bouwense zat in het bestuur van de Eendracht en Joh. Geluk uit Sint- Maartensdijk was er dirigent. De be doeling was om ook muzikanten uit Poortvliet en Stavenisse erbij te krij gen." Dat lukte maar ten dele. Het aantal muzikanten uit de andere dorpen bleef klein, maar Euterpe was een feit. Stavenisse bracht een aantal instru menten in, de Eendracht groene uni formen. „Er was geld nodig voor in strumenten. We hebben toen gesproken met de gemeentebesturen van alle vier dorpen. Twee kwartjes per inwoner vroegen we om van start te gaan. Het was een spannende tijd. Wethouder Moerland uit Stavenisse zei: dat krijg ik hier nooit voor elkaar. Het enige wat ik voor kan stellen, is een bedrag van 200 of 300 per jaar te geven maar dan moeten jullie een paar keer per jaar komen spelen. In Sint-Maartensdijk en Scherpenisse lag de zaak eenvoudiger omdat we de burgemeester meehadden. Ook in Poortvliet was er steun, ondanks de confesssionele meerderheid in de raad." Deze geldstroom duurde tot de herin deling in 1971 toen er een nieuwe ge meentelijke subsidieregeling kwam die uitgaat van de richtlijnen van de Nederlandse muziekfederatie. „Dat is op poten gezet toen ik in de raad zat (voor de VVD-red). De jeugd wordt iets zwaarder gesubsidieerd, zodat iedereen een kans krijgt." Terugkijkend stelt Van Damme dat het werven en het behouden van de jeugd het grootste probleem was en is voor Euterpe. Hij herinnert zich de periode van ruim twintig jaar geleden toen Euterpe een groep van ongeveer 15 jongeren had. „Die waren opge leid door dirigent Gijzen en klaar voor het werk. Een groep middelbare scholieren die zo kon inschuiven. Zij konden muziek lezen. Het was een omslag. Ook de ouderen gingen daar in mee. Ineens hadden we een prach tig korps. Maar na de middelbare school gaan ze studeren of werken en zijn ze weg. Dat proces zie je elke keer terugkomen. Je leidt de jeugd op voor niks. Je houdt ze niet, op een en keling na. Het verloop van jonge mensen is groot en dat heeft onder meer te maken met de werkgelegen- heidsstructuur op Tholen." Van Damme speelde zelf geen instru ment. Ja, hij sloeg de grote trom en speelde thuis wel accordeon, maar zijn kracht lag toch veel meer op het bestuurlijke niveau. De oud-voorzitter herinnert eraan dat 'de muziek' voor en net na de oorlog voornamelijk bestond uit muzikanten uit arbeidersgezinnen. „Er was niks te doen. Het was ontspanning, een uitje. Er zaten maar enkele midden standers in. Ik heb in de vereniging geprobeerd dat te doorbreken, zodat er ook kinderen van boeren en mid denstanders bij kwamen. Dat is ook goed voor het klimaat in een dorp." De rol van de notabelen - strooibur- gers noemt Van Damme ze - was groot. „Om aan geld te komen, om de vereniging een gezicht te geven, waren ze nodig. Zij moesten de kar trekken, bestuurlijk en financieel. Vroeger liepen ze met hoge hoeden voor de muziek uit. Die tijd is veran derd. Het eerste bestuurslid dat niet afkomstig was uit de burgerij was muzikant C. Poot. Ik was de laatste niet-muzikant in het bestuur. Een goede ontwikkeling." Het was echter L.A.M. Elenbaas uit Scherpenisse die als eerste voorzitter Oud-voorzitter M. van Damme speelde de grote trom, maar was vooral bestuurlijk actief. van Euterpe aantrad. Van Damme werd voorzitter van de bond van mu ziekgezelschappen op Tholen en was 30 jaar voorzitter. Volgens Van Damme was het nodig dat er bij de bestuurders 'heilige huisjes omver werden geschopt'. „Bestuursleden betaalden bijvoor beeld minder contributie. Ze doneer den een bepaald bedrag. Dat was een discussiepunt. Ik vond dat ze ook contributie moesten betalen of meer zelfs, maar dat gaf problemen: we doen al genoeg, zeiden ze dan." Maar wat bij de oprichting voor ogen stond, een vereniging die voor de aanwas van leden rijkelijk zou kun nen putten uit vier dorpen, is niet ge lukt. „Dat is jammer, anders hadden we steviger gestaan. Dan was de in breng uit andere dorpen groter ge weest en had je ook meer verplichtin gen voor die woonkernen gehad. Dan hadden we een streekorkest gehad met een flink potentieel aan mensen achter je. Maar als we niet waren ge fuseerd, dan hadden we niks gehad." Euterpe heeft een majorettenpeloton gekend en een grotere drumband. Van Damme herinnert zich de grote groep van jonge kinderen, meisjes vanaf acht jaar, die majorette werden. „De ouders maakten dan de pakjes, maar die meisjes groeiden er zo weer uit. Om de paar jaar moesten er weer nieuwe pakjes komen. Dat was een probleem. Bovendien ook voor ons een hele verantwoording. Het was mooi als ze voor het korps liepen, maar o wee als dat klaar was, want dan moesten wij voor die kinderen zorgen als de ouders er niet bij wa ren." Van Damme heeft bij MVK een en bij Euterpe vijf dirigenten meege maakt: A. Riedijk, Joh. Geluk, M. Gijzen, B. van Os en R de Rooij. Gij zen kaapte hij als het ware bij Acce lerando weg. „Dat speelde fantas tisch. Dus moest die club wel een goede dirigent hebben. Ik kende hem natuurlijk en op een avond toen hij in Sint-Annaland op de bus stond te wachten naar Bergen, heb ik hem een lift aangeboden. Onderweg over mu ziek gesproken en gevraagd of hij in teresse had om bij Euterpe te komen spelen." Zo kwam Gijzen bij Euterpe en werd het niveua flink opge schroefd. Hij leidde leerlingen op en Euterpe bezocht concoursen. „Zacht jesaan kregen we meer succes." Onder Van Os werd de stijgende lijn voortgezet. Volgens Van Damme kon deze dirigent beter met kinderen om gaan en nu leidt F. de Rooi de vereni ging op een 'professionele wijze'. „We kunnen nu wedijveren met Ac celerando, waar we vroeger zo te genop keken. Nu zijn we de even knie. Dat doet me goed. Ik vind het geweldig dat we het zover geschopt hebben." De jubilaris ziet een groot verschil tussen nu een veertig jaar geleden. „Uitgaan was toen heel belangrijk. Bij een jubileum of een huwelijk werden een paar glaasjes bier ge dronken. Toen de burgemeester van Stavenisse werd ingehaald, kregen de muzikanten geld omdat ze moes ten verletten en dan gingen ze na af loop lekker drinken. Feesten was be langrijk. Nu komen ze veel meer om muziek te maken. Dat is een kente ring." Het hoogtepunt voor Van Damme was de viering van het 500-jarig be staan van zijn woonplaats in 1985. „Veertien dagen lang konden we Eu terpe, een mooi gezelschap, inzetten. De taptoe was een hoogtepunt. Ik was er door ontroerd. Zelf mocht ik de proclamtie doen met herauten. Hel was een feest voor heel het doip. Ie dereen deed er aanvankelijk maai- ne gatief over, maar het was fantastisch. Tenslotte is het evenementencomité er uit voortgekomen, met Theo Ste ketee, die nu voorzitter is van Euter pe." Dieptepunten waren er ook op mo menten dat het niet (meer) boterde tussen een aantal muzikanten en de dirigent. Van Damme wil die perio des liever vergeten, maar ze zijn er wel degelijk geweest, beaamt hij. „Als er een downperiode is in een koips. dan heeft de dirigent het ge daan. net als bij voetbal de trainer de schuld krijgt. Het kan zover oplopen dat muzikanten dreigen op te stappen of inderdaad weggaan. Ik heb wel eens een dirigent congé moeten ge ven. Uil menselijk oogpunt was dat een dieptepunt. Het was een moeilij ke beslissing, maar het lag op muzi kaal terrein." Van Damme wil nog lang lid blijven van Euterpe. „Dan is Euterpe er nog en ik ook." VVN-poppenkast. De Zeeuwse pop- penkastgroep van Veilig Verkeer Ne derland is op zoek naai- nieuwe pop penspelers. De huidige groep wil na diverse jaren stoppen. Ze treedt op voor de jongste kinderen op de basis scholen. Geïnteresseerden kunnen bellen naar tel. 0113-373114. In de Eendrachtbode van 25 febru ari stond een stuk in Abdijnieuws over een project dat de provincie begint tegen huiselijk geweld. Ik vind het een hele goede zaak dat de overheid zich in wil zetten om huiselijk geweld tegen te gaan en mensen die slachtoffer hiervan zijn geworden, te helpen. Vijftigduizend gulden is een heleboel geld waar een heleboel goede dingen mee ge daan kunnen worden. Wat mij dan echter verbaast, is het feit dat de stichting Petra geen ondersteuning krijgt van de overheid. Deze stich ting zet zich al jaren in om meisjes en vrouwen die slachtoffer zijn ge worden van huiselijk geweld (waar van tachtig procent te maken heeft gehad met seksueel geweld) te hel pen. Voor bovengenoemd project had de overheid een stuurgroep nodig van hulpverlenende instanties. En raad eens? Jawel, de stichting Petra wordt niet toegelaten in de stuur groep, terwijl deze stichting op dit gebied een grote hoeveelheid kennis en ervaring heeft. De reden waarom stichting Petra tegengewerkt wordt? Deze stichting werkt vanuit een christelijke grondslag. Daarom wordt de stichting niet erkend. Zelfs de christelijke partijen, waarvan je mag verwachten dat ze zich voor hun achterban inzetten, hebben ge stemd voor een niet-christelijke in stelling in plaats van voor de stich ting Petra. Dat de stichting geweerd wordt omdat ze vanuit een christe lijke achtergrond te werk gaat, is volgens de Nederlandse wet discri minatie. Mensen die hun verhaal kwijt willen of informatie willen, kunnen de praatlijn van de stichting Petra bellen: 0118-641535. Ilse v.d. Klooster Weststraat 33 4697 GA Sint-Annaland. Na haar onnavolgbaar twijfelen in haar vorige programma 'Liefdes lef', wast cabaretière Kiki Heessels in haar nieuwe optreden 'Blond Blauwde onzekerheid van zich af. Vrijdag trad Kiki Heessels op in De Vossenkuil te Oud-Vossemeer. haar vader zorgde er ook voor dat ze vrede kreeg met wie en wat ze is en zorgde er uiteindelijk voor dat ze nu volmondig 'lk ben gelukkig' kon zin gen", aldus voorzitter De Jonge. Het Uit-op-Tholen-publiek was ook 'gelukkig' met Blond Blauw en ge noot van de sterke mimiek van Hees sels en van haar ontroerende liedjes. Heessels zelf gaf aan dat ze, door de reacties uit de zaal, een heerlijke avond had gehad en dat het publiek haar sterk deed denken aan de toe schouwers uit haar geboortestreek, de Achterhoek. Het bestuur van Uit op Tholen kijkt volgens mevr. De Jonge terug op een succesvolle voorstelling. „We hopen dat het concert van Hans Visser Friends op 26 maart in Meulvliet net zo goed zal verlopen", besluit de voorzitster. Hans Visser brengt voor de derde keer een concert op de plan ken in Tholen. Voor de tweede keer is zangeres Marian Rolle van de partij. Het programma dat Visser en zijn muzikale vrienden bieden, heet 'The Club' en gaat over de muziek van de drie beroemdste nachtclubs uit de ja ren deitig: Der Blauen Engel in Ber lijn, Théatre Des Folies Bergère in Parijs en The Cottonclub in New York. Het concert van Hans Visser Friends vindt plaats op 26 maart in gemeenschapscentrum Meulvliet in Tholen en begint om kwart over acht. Heessels maakte de balans op van haar leven en sloeg haar nagels uit. „Met een spervuur van woorden vol geestige, intelligente observaties en met een onbevangen, sterke mimiek, rekende ze af met alles en iedereen die haar in het verleden onzeker de den zijn", vertelt voorzitter E. de Jon ge van Uit op Tholen die het optreden organiseerde. „Van kind tot volwasse ne had ze steeds het gevoel nergens bij te horen, steeds te willen zijn wat ze niet was en wat ze niet kon wor den. Al op school had ze het gevoel nergens bij te horen, niet bij de meis jes en niet bij de jongens, steeds zoe kend naar het moment waarop het ge luk zou komen opdagen. Het gezochte geluk bleek echter steeds niet dat geluk te zijn wat ze zocht. Dit zoeken en proberen ergens bij te ho ren. was wel de aanzet tot volwassen worden en tot de uiteindelijke zelfac ceptatie. De plotselinge dood van Ds. A. den Hartog neemt dinsdag avond 18 mei afscheid van de Her vormde Gemeente Sint-Maartens dijk. Hij heelt het beroep uit Kesteren in de Betuwe aangenomen en daar hoopt hij woensdag 2 juni intrede te doen. Direct nadat ds. Den Hartog beroepbaar was - begin fe bruari was hij vier jaar in Sint-Maar tensdijk - werd er al aan hem getrok ken. Eerst uit Maartensdijk in Utrecht en vervolgens uit Kesteren. „De eerste schuif je nog weg, daar moesten we niet naar toe", vertelt de predikant. „We zijn hier ook zo verbonden, ik zou niet weten waar om ik zou moeten vertrekken. Ook in Kesteren liet de Geest het eerst niet toe om het beroep aan te nemen. De dienst op beroep was daar overi gens heel goed, weer anders dan in Maartensdijk. Maar dan heb je zon dagmiddag een doopdienst in je ei gen gemeente en dan is dat ook weer goed. En de catechisanten, waarmee ik een nauwe band had, hielden me eveneens nog hier. Bij mist moet je niet uitvaren, zeggen ze altijd, maar dan lees je maandagmiddag aan ta fel Psalm 71:16 .Ik zal heengaan in de mogendheden des Heeren.' Toen ik die maandagavond catechisatie gaf, voelde ik de jeugd waarmee ik altijd met veel liefde had gewerkt, losraken. Die avond moest ik om half tien beslissen en nadat ik een halfuur met mijn vrouw had gespro ken, die tijdens de dienst in Kesteren al de overtuiging had gekregen dat we daar naar toe moesten gaan, heb ik om tien over tien gebeld dat ik het beroep aannam. Op het laatste mo ment is het dus heel hard gegaan." De Hervormde Gemeente Kesteren is met 1900 leden anderhalf keer zo groot als Sint-Maartensdijk. Voor ds. Den Hartog wordt het zijn twee de gemeente. „We gaan nu een beet je terug waar we vandaan gekomen zijn. Leerbroek, dat is niet zover van Kesteren." Ds. J. Lohuis uit Scherpenisse wordt consulent in Sint-Maartensdijk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 3