„Als er geen nieuwbouw komt, vertrekt de jeugd uit het dorp" Ouders en kinderen gewond bij ongeval in hagelbui op de Reimerswaalseweg Geen boot asielzoekers in Tholen De Feijter waarnemer brandweer Schouwrapport toont minpunten Vossemeer Gemeente pakt overlast door grondwater aan AL 54 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Krant later Gemeentevlag bij voorlichter uit tuin gestolen 31b I Donderdag 25 februari 1999 55ejaarga Kerkstraat en Julianastraat geschikt voor nieuwbouw in Stavenisse De Kerkstraat en een deel van de Julianastraat in Stave nisse zijn geschikt voor nieuwbouw. Zo leert een rondje langs een aantal inwoners van het dorp dat dit jaar 400 jaar bestaat. Nu het bestemmingsplan voor de uitbrei ding aan de zuidkant van de Poststraat alsmaar op zich laat wachten, zou er elders in het dorp toch ruimte moe ten komen voor nieuwe woningen. Anders trekken jon geren weg uit de woonkern en dat gaat ten koste van de leefbaarheid, zo vinden de Stavenissenaren. Nooit meer terug Werkgroep gaat leefbaarheid aanpakken De schouwrapporten die een aantal vrijwilligers op ini tiatief van het Vrouwennetwerk hebben gemaakt van de Oud-Vossemeerse straten, hebben een hele reeks opmer kingen een aanbevelingen opgeleverd. Een werkgroep gaat kijken wat op welke manier aangepakt kan worden om zo de leefomgeving te verbeteren. Inwoners die hun steentje willen bijdragen zijn welkom, want de werk groep kan nog mensen gebruiken. Hangplek Deze week Politietoezicht in uniform en burger Plan voor komende twee jaar kost 2 ton Water in de kruipruimte, water in de meterput, optrek kend vocht in de garagemuur, een achterpad dat na een regenbui helemaal blank staat, een slecht werkende drai nage en schimmelvorming aan het plafond door vocht. Het rijtje klachten van Tholenaren is lang en voor velen bekend. Water en wateroverlast in woningen, tuinen en plantsoenen. De gemeente Tholen gaat er wat aan doen. Dinsdag reageerde de commissie gemeentelijke ontwik keling positief op het gemeentelijk grondwaterplan voor 1999-2001. Werkgroep Verstopte straatkolken Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5,4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advert@eendrachtbode.nl admin eendrachtbode. nl Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar, per post 69,25 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,-. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. Het centraal orgaan opvang asiel zoekers (COA) ziet af van het huisvesten van een groep asielzoe kers op een schip in dc haven van Tholen-stad. In een brief aan het gemeentebestuur schrijft de orga nisatie, dat onderzoek heeft uitge wezen dat het technisch niet mo gelijk is om een dergelijk schip in Tholen te stationeren. Begin december werd deze kwes tie actueel en sindsdien zijn er meerdere gesprekken gevoerd tus sen de gemeente en het COA, ter wijl een delegatie van het Thoolse gemeentebestuur in Werkendam een dergelijke boot is gaan bekij ken. Tholen stelde aan de eventu ele komst van het drijvende asiel zoekerscentrum een aantal stringente voorwaarden. Maar dat is nu njet meer aan de orde. Eerder stelde de gemeente zeven wonin gen beschikbaar voor de opvang van asielzoekers, want het COA zit dringend om ruimte verlegen. De organisatie zal met het gemeente bestuur nog een afrondend gesprek De regionaal brandweercomman dant F.S.W. Weijland van het streekgewest westelijk Noord- Brabant heeft zijn functie als waarnemend commandant van de Thoolse brandweer overgedragen aan J. de Feijter die in juni de eer ste beroepcommandant wordt van de Thoolse brandweer. Vorige week besloot het college om De Feijter de waarnemer op vrijwillige basis op te volgen, vooruitlopend op zijn officiate in diensttreding over drie maanden. Weijland zou aanvankelijk tot 31 december 1998 als waarnemer op treden, maar omdat de vacature voor de beroepscommandant toen nog niet voorzien was, bleef hij langer. Toen bekend was dat De Feijter benoemd was, liet Weij land weten de functie te willen overdragen omdat hij geen tijd heeft om nog een half jaar als waarnemer voor de Thoolse brandweer te fungeren. Het college vond de periode te kort om een andere interim-com mandant te zoeken. De Feijter is vorige week dinsdag door het col lege aangesteld als vrijwillig waarnemer. Tot 1 juni blijft hij full-time afdelingschef op de af deling volkshuisvesting, milieu en bouwzaken. De Eendrachtbode zal donder dag 4 maart pas 's middags ver schijnen in plaats van 's mor gens. Op deze manier kunnen we u de resultaten van de verkiezin gen voor provinciale staten op Tholen en Sint-Philipsland nog melden. Als er geen nieuwbouw wordt gepleegd, zullen jongeren, zoals Edwin Riedijk en Frans de Rijke (hier op de Stoofdijk om naar het Scheldecollege te fietsenmogelijk Stavenisse verlaten. In februari 1993 stelde de gemeen teraad ruim 22.000 gulden beschik baar voor het ontwikkelen van een uitbreidingsplan voor het dorp, voor een gebied ten zuiden van de Poststraat van 1,1 ha. Nu, zes jaar later, is er nog geen huis verrezen. Het plan zit in het slop, nieuw- bouwplannen in andere woonker nen gaan voor. In de gemeentelijke bestuursrap- portage van september vorig jaar staat dat er met het plan Kom een aanvang is gemaakt, maar dat het een lagere prioriteit is toegekend. In de begrotingsbrief voor 1998 die in september 1997 werd gepresen teerd, was het college nog hoopvol gestemd. Zij liet toen weten om in 1998 te streven naar een provincia le goedkeuring voor het plan. De Kom Stavenisse, derde herziening liep echter vertraging op, zo schrijft het college. Volgens afdelingschef F.G.J.M. Buermans van ruimtelijke ordening wil het college eerst woongebieden in andere plaatsen verder ontwikke len. „Het college heeft uitgespro ken dat er in elke woonkern grond voor woningbouw moet zijn. Er zijn op dit moment veel plannen en het is de vraag welke eerst moeten uitgewerkt. Op dit ogenblik hebben andere plannen prioriteit, zoals Molenhoek en Waterfront in Tho len, Vroonstede in Sint-Annaland en de Muyepolder in Sint-Maar tensdijk. De behoefte aan woningen daar is hoger dan in Stavenisse." Het verwerven van grond in Stave nisse verloopt moeizaam. Akker bouwer M. de Wilde verkocht en kele jaren landbouwgrond aan de gemeente, maar andere grondeige naren doen dat niet. „Er zal zeker animo zijn voor parti culiere woningen in een bestem mingsplan langs de Poststraat," zegt M. Moerland van het gelijkna mige installatiebedrijf in Stavenis se. Nu daar voorlopig geen zicht op is, oppert Moerland een alternatie ve plek voor uitbreiding aan de Kerkstraat. „Dat was tot 1953 vol gebouwd. Er is al een straat met openbare verlichting, de nutsvoor zieningen zijn er aanwezig. Daar om is het ook nog eens goedkoop voor de gemeente. Ik denk dat het een serieus alternatief is." Volgens Moerland betekent het uit blijven van woningbouw dat jonge ren naar elders verhuizen. „Er wa ren jonge mensen die wachtten op het nieuwe plan om er te gaan bou wen. Toen het steeds maar niet doorging, zijn ze naar elders ver trokken. En jongeren die eenmaal weggaan uit Stavenisse, komen nooit meer terug, zegt Moerland stellig." Moerland, ook groepsleider van de plaatselijke brandweer, merkt dat er maar weinig jonge mensen zijn die zich in Stavenisse vestigen. „Wel wat ouderen die uit de randstad weg zijn gegaan en hier voor de rust en de veiligheid komen wo nen." De laatste nieuw gebouwde woning is van anderhalf jaar geleden aan de Poststraat, bij de wegversmalling aan Boswei. „Voor de leefbaarheid van het dorp zou er weer wat nieuwbouw moeten komen. Om de jongelui te behouden. Het is hier goed wonen. We hebben hier geen last van criminaliteit of overlast in de zomer als de jachthaven, de campings en de bungalowparken vol zijn. Het past allemaal in Stave nisse ondanks de geloofsovertui ging van een groot deel van hét dorp." Andere mogelijkheden ziet Moer land ook wel in het opvullen van gaten in de woonkern (in de Wil- helminastraat) of het slopen van een oude woningen op de hoek S«ïofdijk/Julianastraat, het gebied tussen de dijk en het oude kerkhof. Moerland staat daar niet alleen in. Het is een optie die ook andere Sta- venissenaars opperen. L.J. Klippel-van Haaften van de vrouwenvereniging Stavenisse van de oud gereformeerde kerk vindt dat de gemeente de oude huizen in het dorp eerst maar moet afbreken voordat er met een nieuw woonge bied wordt begonnen. „Er staan een hoop oude en onbewoonbare huizen aan het eind van de Julianastraat, te gen de Stoofdijk. Dat zou wel een goede plek zijn voor nieuwbouw. Of de Kerkstraat. Daar hebben ook altijd huizen gestaan. De gaten die daar zijn, zouden ze nog op kunnen vullen." Ze wijst er op dat er ook nogal wat huurwoningen leeg staan. „Dan zou je toch zeggen dat er geen gebrek is aan woningen." Dat de huizen misschien niet vol doen aan de wensen van de woning zoekenden, kan ze niet begrijpen. „Vroeger hadden we niet veel keus, dan was je blij dat je wat kreeg." ZIE VERDER PAGINA I I Verkeersonveilige situaties zijn er legio in de 31 straten die door de 'rapporteurs' onder de loep zijn ge nomen (alleen de Ring, Botland- en Damasstraat zijn niet afzonderlijk geschouwd, terwijl Haven en Quar- tier met de Veerstraat zijn meege nomen). Opvallend is dat voor meerdere straten wordt aangegeven dat geparkeerde auto's er de onvei ligheid vergroten of dat het verkeer er slalommend doorheen moet. En kele jaren geleden heeft de ge meente een groot aantal parkeer verbodsborden weggehaald en sindsdien wordt er meer kriskras geparkeerd. Soms gebeurt dat op splitsingen van wegen, wat de doorgang belemmert. Voorbeelden daarvan zijn de T-splitsing F.D. Rooseveltstraat met Hofstraat en John F. Kennedystraat en die van Schoolstraat met Molenstraat. Te hard gereden wordt er in de Coen- tjesweg, Patrijzenweg en Kalis- buurt. De F.D. Roosevelt- en de John F. Kennedystraat worden als te smal aangemerkt voor vrachtver keer en bussen. Als verkeersrem mer geplaatste paaltjes maken, al dus de schouwrapporten, de doorgang in de Ring (noordkant) en Zilverstraat wel erg smal. In laatst genoemde straat geeft ook de ver keersdrempel problemen. Bij de aanbevelingen staat onder meer het invoeren van eenrichtings verkeer in de Vierwindenstraat (herstel oude situatie) en de Burg. Versluijsstraat. Dit laatste gecombi neerd met eenrichtingsverkeer in een deel van de Schoolstraat, een maatregel bedoeld om de overlast bij in- en uitgaan van de scholen te reguleren. Extra parkeerruimte zou gecreëerd kunnen worden in de Ka- lisbuurt (plantsoentje bij parkeer- terreintje betrekken) en in de John F. Kennedystraat op het braaklig gend terrein achter de bushalte. Het doortrekken van het voetpad van de Marehoekstraat naar de Dr. Renes- straat wordt ook genoemd, evenals het gemis van afritten voor rolstoe lers in de trottoirs. Al deze zaken hebben ook de aandacht van Veilig Verkeer en om ze aan te pakken zal veelal contact met de gemeente no dig zijn. Maar ook andere zaken met betrek king tot de leefomgeving hebben de aandacht getrokken van de 'rappor teurs'. Zoals de noodzaak voor straatverlichting op het parkeerter rein bij het sportpark en in het plantsoen achter de bejaardenwo ningen in de Dr. Renesstraat en de W. Alexanderstraat; plekken waar nogal eens jeugd samenschoolt. Ook het speelterreintje voor kleine kinderen in de Damasstraat is bin nen het jaar dat het er ligt verwor den tot een hangplek voor de oude re jeugd. Het doorgaans gesloten zijn van speeltuin De Vossentuin wegens het ontbreken van voldoen de toezicht verdient volgens de schouwrapporten eveneens de aan dacht. Ten aanzien van de postbus in de Voorstraat wordt opgemerkt dat de ze te hoog hangt voor rolstoelge bruikers en kinderen, te dicht aan de straat staat en dat verlichting er ontbreekt. De toegankelijkheid voor rolstoelen en kinderwagens van het postagentschap, de dokter spraktijk en de supermarkt zijn eveneens punten die in het rapport worden genoemd. De bedoeling is dat de werkgroep - eventueel in subgroepjes - probeert om tot een oplossing te komen voor de gesignaleerde problemen. Door gesprekken met mensen of instan ties bijvoorbeeld en zo stap voor stap zaken aanpakken. „De mensen moeten het zelf doen. Wij zijn er al leen voor eventuele begeleiding", zegt mevrouw A. Westerveld van het Vrouwennetwerk. Eerst wordt een plan de campagne opgesteld. Daartoe wordt donderdag 4 maart om acht uur een bijeenkomst be legd in de Vossenkuil. Belangstel lenden zijn er welkom en wie meer informatie wil over de werkgroep, kan contact opnemen met Bea Mosch (tel. 672165). Voor de handhaving van de openba re orde in het uitgaansleven van Sint-Annaland heeft de politieregio Oosterscheldebekken dit jaar een streefnorm van 16 uur politie-inzet voor de vrijdagnacht en 16 uur voor de zaterdagnacht gesteld. Voor Tholen geldt 16 uur voor inzet tijdens de zaterdagnacht. Beoogd wordt om de openbare orde in uit gaanscentra op een aanvaardbaar ni veau te handhaven. Daarnaast moet het veiligheidsgevoel van bewoners, bedrijfsleven en bezoekers worden verhoogd en het aantal delicten dat de veiligheid op straat bedreigt, met name misdrijven tegen de openbare orde en veiligheid, worden terugge bracht. Het toezicht geschiedt zowel geüniformeerd als in burger. Tientallen dode ganzen bij St.-Annaland en St.-Philipsland door hagel en wind geveld en niet door vergiftiging Echtpaar Rijnberg-Scherpenisse al zeventig jaar getrouwd Thoolse bedrijven maken meer winst dan Zeeuws en landelijk gemiddelde Brand richt grote schade aan in schuur Luchtenburgseweg VVD wil Zoomweg-Noord snel aanleggen SGP zegt niet gemakkelijk 'nee' Faillissement van uienfabriek Masaggia in St.-Maartensdijk geen gewone zaak Provincie maakt ruimte voor kleinschalige windmolenparken WHS loopt ver in blessuretijd eerste zege mis in streekduel tegen Noad Trainer Jaap Knop van Stavenisse per direct vervangen door Rien Smits HET IS BETER DAT MEN LANGE TIJD DOOR TWIJFEL WORDT GEKWELD, DAN DAT MEN LANGE TIJD IN DWALING VERKEERT Dit nummer bestaat uit 20 pagina's Gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx deed vorige week een pijnlijke ontdekking toen hij terugkeerde van een korte vakantie. In de voor tuin van zijn woning aan de Ge- maalweg wapperde voor zijn ver trek nog een vlag met de bekende slogan 'Tholen, daar kun je niet omheen'. De dieven bleken het daarmee eens. Ze konden de ver leiding niet weerstaan en namen het dundoek mee. De vlag is één bij anderhalve meter groot, de hoofdkleuren zijn lichtblauw en groen en de letters zijn geel met een zwarte schaduwrand. In het midden staat een rode zon. De diefstal heeft vermoedelijk tijdens het weekeinde van 13 en 14 febru ari plaatsgevonden. Het is de eerste keer dat het colle ge een beleid ontwikkeld heeft op dit gebied. Tot nu toe werden er alleen maatregelen genomen als er zich ernstige problemen voorde den, door bijvoorbeeld een draina ge op de riolering aan te sluiten. In 1998 werd 50.000 gulden be steed aan het oplossen van knel punten (Beatrixlaan in Scherpe- nisse, Markt in Tholen. onderzoek naar wateroverlast peuterspeelzaal Poortvliet). Voor dit jaar is 100.000 gulden begroot en ook in 2000 staat een ton ter beschikking om de grond- wateroverlast te bestrijden en te voorkomen. Met het geld wil het college knelpunten oplossen. Het beleidsplan is voorlopig en heeft als doel het voorgestelde beleid te toetsen aan de praktijk. Pas vanaf 1993 worden een klach tenlijst bijgehouden. Een flink aantal klachten is niet behandeld in afwachting van dit nieuwe plan. Voortaan zal onder meer rekening gehouden worden met het ge meentelijk rioleringsplan (dicht maken van lekkende riolen, af stemming van werkzaamheden), het wegenbeheersplan (ook voor het adstemmen van werkzaamhe den), het beheersplan openbaar groen (om te bepalen welk grond waterstand gewenst is) en de be stemmingsplannen (in nieuwe woonwijken zal rekening gehou wen moeten worden met de te ver wachten hoogte van het grondwa ter om zodoende nieuwe problemen te voorkomen.) Sinds 1996 is er een werkgroep grondwater Tholen actief (met vertegenwoordigers van de pro vincie Zeeland, waterschap Zeeuwse Eilanden, stichting Beter Wonen en de gemeente Tholen (volkshuisvesting, recreatie, open bare werken). De problemen met grondwateroverlast zijn relatief groot, zo is al bij een provinciaal onderzoek in 1990 komen vast te staan. De gemeente beeft vanaf 1997 van het rijk ook een belang rijker rol toegedeeld gekregen voor het grondwaterbeheer in de bebouwde kommen. Tijdens de rondvraag wees M.J. Klippel (SGP) erop dat het nu lang duurt voordat de gemeente een klacht behandeld wanneer de straatkolken verstopt zijn. Het heeft volgens hem drie weken ge duurd voordat er maatregelen wer den genomen. Klippel had ook be grepen dat er wijzigingen zijn toegepast in het schema van het schoonmaken van de riolen. Vol gens wethouder K.A. Heijboer is dat inderdaad het geval. Het uit stellen van het schoonmaken le verde financieel voordeel op, zo legde hij uit. ,We dachten dat het wel kon. We zijn nu weer bezig. Binnen drie weken is het klaar." En J. Bout (CDA) vroeg aandacht voor wateroverlast op het fiets- en voetpad langs de Ten Ankerweg in Tholen tussen het voormalige Pzem-gebouw en de stoplichten. Ook de aansluitingen op de oprit ten zouden last hebben van water. Volgens bewoners zou er een amb tenaar poolshoogte komen nemen, maar dat was nog niet gebeurd. Afdelingschef W.A. Blaas zegde toe ernaar te zullen kijken. Bij een botsing tussen een perso nenauto en een bedrijfsbusje zijn dinsdagochtend op de Rei merswaalseweg in Tholen twee volwassenen en een kind gewond geraakt. Het ongeval vond plaats rond negen uur bij slech te weersomstandigheden met harde wind en hagel. Als gevolg van de hagel was het wegdek spekglad. De 34-jarige bestuurder uit 's-Gra- venpolder raakte vermoedelijk de macht over het stuur kwijt toen hij met een bedrijfsbus in een flauwe bocht in de richting van Tholen reed. Het voertuig kwam met de rechterkant in de berm terecht. Bij het corrigeren raakte de bus in een slip en gleed naar de linkerweg helft waar een tegemoetkomende auto met zes inzittenden, bestuurd door een 36-jarige inwoner uit Tholen, op de bus botste. De bus kwam vervolgens via de berm op zijn kant zo'n twintig meter verder in de watergang te recht. De inzittenden van de personen auto, een echtpaar met vier kinde ren die op weg waren naar Ril land, raakten gewond. Allen werden met een ambulance en een personenauto van een behulpzame voorbijganger naar het ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom gebracht. Drie kinderen konden na onderzoek het ziekenhuis weer verlaten, maar de volwassenen en een van de kinderen zijn voor ob servatie gebleven. De bestuurder van de bedrijfsauto Na het ongeval verrichtte de technische recherche een onderzoek naar de toedracht van het ongeval, onder meer vanaf het dak van een politiewagen. De bedrijfsauto kwam in de watergang terecht, op de weg bleef de zwaar beschadigde personenauto staan. en diens 20-jarige bijrijder uit de schrik vrij. Beide voertuigen Provinciale waterstaat en de brandweer assisteerde de politie Biezelinge konden zelf uit het waren zwaar beschadigd en moes- Thoolse brandweer leidden het bij het opruimen van het wegdek, voertuig klimmen en kwamen met ten worden weggesleept. verkeer om via de Veerweg. De De omleiding duurde twee uren.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 1