„Als er geen nieuwbouw komt,
vertrekt de jeugd uit het dorp"
Ouders en kinderen gewond bij ongeval
in hagelbui op de Reimerswaalseweg
Geen boot
asielzoekers
in Tholen
De Feijter
waarnemer
brandweer
Schouwrapport toont
minpunten Vossemeer
Gemeente pakt overlast
door grondwater aan
AL 54 JAAR
DÉ
THOOLSE
COURANT
Krant later
Gemeentevlag
bij voorlichter
uit tuin gestolen
31b I
Donderdag 25 februari 1999
55ejaarga
Kerkstraat en Julianastraat geschikt voor nieuwbouw in Stavenisse
De Kerkstraat en een deel van de Julianastraat in Stave
nisse zijn geschikt voor nieuwbouw. Zo leert een rondje
langs een aantal inwoners van het dorp dat dit jaar 400
jaar bestaat. Nu het bestemmingsplan voor de uitbrei
ding aan de zuidkant van de Poststraat alsmaar op zich
laat wachten, zou er elders in het dorp toch ruimte moe
ten komen voor nieuwe woningen. Anders trekken jon
geren weg uit de woonkern en dat gaat ten koste van de
leefbaarheid, zo vinden de Stavenissenaren.
Nooit meer terug
Werkgroep gaat leefbaarheid aanpakken
De schouwrapporten die een aantal vrijwilligers op ini
tiatief van het Vrouwennetwerk hebben gemaakt van de
Oud-Vossemeerse straten, hebben een hele reeks opmer
kingen een aanbevelingen opgeleverd. Een werkgroep
gaat kijken wat op welke manier aangepakt kan worden
om zo de leefomgeving te verbeteren. Inwoners die hun
steentje willen bijdragen zijn welkom, want de werk
groep kan nog mensen gebruiken.
Hangplek
Deze week
Politietoezicht in
uniform en burger
Plan voor komende twee jaar kost 2 ton
Water in de kruipruimte, water in de meterput, optrek
kend vocht in de garagemuur, een achterpad dat na een
regenbui helemaal blank staat, een slecht werkende drai
nage en schimmelvorming aan het plafond door vocht.
Het rijtje klachten van Tholenaren is lang en voor velen
bekend. Water en wateroverlast in woningen, tuinen en
plantsoenen. De gemeente Tholen gaat er wat aan doen.
Dinsdag reageerde de commissie gemeentelijke ontwik
keling positief op het gemeentelijk grondwaterplan voor
1999-2001.
Werkgroep
Verstopte straatkolken
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5,4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advert@eendrachtbode.nl
admin eendrachtbode. nl
Homepage: http://www.tip.nl/users/eendrachtbode
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 27,75 per halfjaar, 50,75 per jaar,
per post 69,25 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,-.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,49 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
Het centraal orgaan opvang asiel
zoekers (COA) ziet af van het
huisvesten van een groep asielzoe
kers op een schip in dc haven van
Tholen-stad. In een brief aan het
gemeentebestuur schrijft de orga
nisatie, dat onderzoek heeft uitge
wezen dat het technisch niet mo
gelijk is om een dergelijk schip in
Tholen te stationeren.
Begin december werd deze kwes
tie actueel en sindsdien zijn er
meerdere gesprekken gevoerd tus
sen de gemeente en het COA, ter
wijl een delegatie van het Thoolse
gemeentebestuur in Werkendam
een dergelijke boot is gaan bekij
ken. Tholen stelde aan de eventu
ele komst van het drijvende asiel
zoekerscentrum een aantal
stringente voorwaarden. Maar dat
is nu njet meer aan de orde. Eerder
stelde de gemeente zeven wonin
gen beschikbaar voor de opvang
van asielzoekers, want het COA zit
dringend om ruimte verlegen. De
organisatie zal met het gemeente
bestuur nog een afrondend gesprek
De regionaal brandweercomman
dant F.S.W. Weijland van het
streekgewest westelijk Noord-
Brabant heeft zijn functie als
waarnemend commandant van de
Thoolse brandweer overgedragen
aan J. de Feijter die in juni de eer
ste beroepcommandant wordt van
de Thoolse brandweer.
Vorige week besloot het college
om De Feijter de waarnemer op
vrijwillige basis op te volgen,
vooruitlopend op zijn officiate in
diensttreding over drie maanden.
Weijland zou aanvankelijk tot 31
december 1998 als waarnemer op
treden, maar omdat de vacature
voor de beroepscommandant toen
nog niet voorzien was, bleef hij
langer. Toen bekend was dat De
Feijter benoemd was, liet Weij
land weten de functie te willen
overdragen omdat hij geen tijd
heeft om nog een half jaar als
waarnemer voor de Thoolse
brandweer te fungeren.
Het college vond de periode te
kort om een andere interim-com
mandant te zoeken. De Feijter is
vorige week dinsdag door het col
lege aangesteld als vrijwillig
waarnemer. Tot 1 juni blijft hij
full-time afdelingschef op de af
deling volkshuisvesting, milieu en
bouwzaken.
De Eendrachtbode zal donder
dag 4 maart pas 's middags ver
schijnen in plaats van 's mor
gens. Op deze manier kunnen we
u de resultaten van de verkiezin
gen voor provinciale staten op
Tholen en Sint-Philipsland nog
melden.
Als er geen nieuwbouw wordt gepleegd, zullen jongeren, zoals Edwin Riedijk en Frans de Rijke (hier op de Stoofdijk om naar het
Scheldecollege te fietsenmogelijk Stavenisse verlaten.
In februari 1993 stelde de gemeen
teraad ruim 22.000 gulden beschik
baar voor het ontwikkelen van een
uitbreidingsplan voor het dorp,
voor een gebied ten zuiden van de
Poststraat van 1,1 ha. Nu, zes jaar
later, is er nog geen huis verrezen.
Het plan zit in het slop, nieuw-
bouwplannen in andere woonker
nen gaan voor.
In de gemeentelijke bestuursrap-
portage van september vorig jaar
staat dat er met het plan Kom een
aanvang is gemaakt, maar dat het
een lagere prioriteit is toegekend.
In de begrotingsbrief voor 1998 die
in september 1997 werd gepresen
teerd, was het college nog hoopvol
gestemd. Zij liet toen weten om in
1998 te streven naar een provincia
le goedkeuring voor het plan. De
Kom Stavenisse, derde herziening
liep echter vertraging op, zo schrijft
het college.
Volgens afdelingschef F.G.J.M.
Buermans van ruimtelijke ordening
wil het college eerst woongebieden
in andere plaatsen verder ontwikke
len. „Het college heeft uitgespro
ken dat er in elke woonkern grond
voor woningbouw moet zijn. Er
zijn op dit moment veel plannen en
het is de vraag welke eerst moeten
uitgewerkt. Op dit ogenblik hebben
andere plannen prioriteit, zoals
Molenhoek en Waterfront in Tho
len, Vroonstede in Sint-Annaland
en de Muyepolder in Sint-Maar
tensdijk. De behoefte aan woningen
daar is hoger dan in Stavenisse."
Het verwerven van grond in Stave
nisse verloopt moeizaam. Akker
bouwer M. de Wilde verkocht en
kele jaren landbouwgrond aan de
gemeente, maar andere grondeige
naren doen dat niet.
„Er zal zeker animo zijn voor parti
culiere woningen in een bestem
mingsplan langs de Poststraat,"
zegt M. Moerland van het gelijkna
mige installatiebedrijf in Stavenis
se. Nu daar voorlopig geen zicht op
is, oppert Moerland een alternatie
ve plek voor uitbreiding aan de
Kerkstraat. „Dat was tot 1953 vol
gebouwd. Er is al een straat met
openbare verlichting, de nutsvoor
zieningen zijn er aanwezig. Daar
om is het ook nog eens goedkoop
voor de gemeente. Ik denk dat het
een serieus alternatief is."
Volgens Moerland betekent het uit
blijven van woningbouw dat jonge
ren naar elders verhuizen. „Er wa
ren jonge mensen die wachtten op
het nieuwe plan om er te gaan bou
wen. Toen het steeds maar niet
doorging, zijn ze naar elders ver
trokken. En jongeren die eenmaal
weggaan uit Stavenisse, komen
nooit meer terug, zegt Moerland
stellig."
Moerland, ook groepsleider van de
plaatselijke brandweer, merkt dat er
maar weinig jonge mensen zijn die
zich in Stavenisse vestigen. „Wel
wat ouderen die uit de randstad
weg zijn gegaan en hier voor de
rust en de veiligheid komen wo
nen."
De laatste nieuw gebouwde woning
is van anderhalf jaar geleden aan de
Poststraat, bij de wegversmalling
aan Boswei. „Voor de leefbaarheid
van het dorp zou er weer wat
nieuwbouw moeten komen. Om de
jongelui te behouden. Het is hier
goed wonen. We hebben hier geen
last van criminaliteit of overlast in
de zomer als de jachthaven, de
campings en de bungalowparken
vol zijn. Het past allemaal in Stave
nisse ondanks de geloofsovertui
ging van een groot deel van hét
dorp."
Andere mogelijkheden ziet Moer
land ook wel in het opvullen van
gaten in de woonkern (in de Wil-
helminastraat) of het slopen van
een oude woningen op de hoek
S«ïofdijk/Julianastraat, het gebied
tussen de dijk en het oude kerkhof.
Moerland staat daar niet alleen in.
Het is een optie die ook andere Sta-
venissenaars opperen.
L.J. Klippel-van Haaften van de
vrouwenvereniging Stavenisse van
de oud gereformeerde kerk vindt
dat de gemeente de oude huizen in
het dorp eerst maar moet afbreken
voordat er met een nieuw woonge
bied wordt begonnen. „Er staan een
hoop oude en onbewoonbare huizen
aan het eind van de Julianastraat, te
gen de Stoofdijk. Dat zou wel een
goede plek zijn voor nieuwbouw.
Of de Kerkstraat. Daar hebben ook
altijd huizen gestaan. De gaten die
daar zijn, zouden ze nog op kunnen
vullen."
Ze wijst er op dat er ook nogal wat
huurwoningen leeg staan. „Dan zou
je toch zeggen dat er geen gebrek is
aan woningen."
Dat de huizen misschien niet vol
doen aan de wensen van de woning
zoekenden, kan ze niet begrijpen.
„Vroeger hadden we niet veel keus,
dan was je blij dat je wat kreeg."
ZIE VERDER PAGINA I I
Verkeersonveilige situaties zijn er
legio in de 31 straten die door de
'rapporteurs' onder de loep zijn ge
nomen (alleen de Ring, Botland- en
Damasstraat zijn niet afzonderlijk
geschouwd, terwijl Haven en Quar-
tier met de Veerstraat zijn meege
nomen). Opvallend is dat voor
meerdere straten wordt aangegeven
dat geparkeerde auto's er de onvei
ligheid vergroten of dat het verkeer
er slalommend doorheen moet. En
kele jaren geleden heeft de ge
meente een groot aantal parkeer
verbodsborden weggehaald en
sindsdien wordt er meer kriskras
geparkeerd. Soms gebeurt dat op
splitsingen van wegen, wat de
doorgang belemmert. Voorbeelden
daarvan zijn de T-splitsing F.D.
Rooseveltstraat met Hofstraat en
John F. Kennedystraat en die van
Schoolstraat met Molenstraat. Te
hard gereden wordt er in de Coen-
tjesweg, Patrijzenweg en Kalis-
buurt. De F.D. Roosevelt- en de
John F. Kennedystraat worden als
te smal aangemerkt voor vrachtver
keer en bussen. Als verkeersrem
mer geplaatste paaltjes maken, al
dus de schouwrapporten, de
doorgang in de Ring (noordkant) en
Zilverstraat wel erg smal. In laatst
genoemde straat geeft ook de ver
keersdrempel problemen.
Bij de aanbevelingen staat onder
meer het invoeren van eenrichtings
verkeer in de Vierwindenstraat
(herstel oude situatie) en de Burg.
Versluijsstraat. Dit laatste gecombi
neerd met eenrichtingsverkeer in
een deel van de Schoolstraat, een
maatregel bedoeld om de overlast
bij in- en uitgaan van de scholen te
reguleren. Extra parkeerruimte zou
gecreëerd kunnen worden in de Ka-
lisbuurt (plantsoentje bij parkeer-
terreintje betrekken) en in de John
F. Kennedystraat op het braaklig
gend terrein achter de bushalte. Het
doortrekken van het voetpad van de
Marehoekstraat naar de Dr. Renes-
straat wordt ook genoemd, evenals
het gemis van afritten voor rolstoe
lers in de trottoirs. Al deze zaken
hebben ook de aandacht van Veilig
Verkeer en om ze aan te pakken zal
veelal contact met de gemeente no
dig zijn.
Maar ook andere zaken met betrek
king tot de leefomgeving hebben de
aandacht getrokken van de 'rappor
teurs'. Zoals de noodzaak voor
straatverlichting op het parkeerter
rein bij het sportpark en in het
plantsoen achter de bejaardenwo
ningen in de Dr. Renesstraat en de
W. Alexanderstraat; plekken waar
nogal eens jeugd samenschoolt.
Ook het speelterreintje voor kleine
kinderen in de Damasstraat is bin
nen het jaar dat het er ligt verwor
den tot een hangplek voor de oude
re jeugd. Het doorgaans gesloten
zijn van speeltuin De Vossentuin
wegens het ontbreken van voldoen
de toezicht verdient volgens de
schouwrapporten eveneens de aan
dacht.
Ten aanzien van de postbus in de
Voorstraat wordt opgemerkt dat de
ze te hoog hangt voor rolstoelge
bruikers en kinderen, te dicht aan
de straat staat en dat verlichting er
ontbreekt. De toegankelijkheid
voor rolstoelen en kinderwagens
van het postagentschap, de dokter
spraktijk en de supermarkt zijn
eveneens punten die in het rapport
worden genoemd.
De bedoeling is dat de werkgroep -
eventueel in subgroepjes - probeert
om tot een oplossing te komen voor
de gesignaleerde problemen. Door
gesprekken met mensen of instan
ties bijvoorbeeld en zo stap voor
stap zaken aanpakken. „De mensen
moeten het zelf doen. Wij zijn er al
leen voor eventuele begeleiding",
zegt mevrouw A. Westerveld van
het Vrouwennetwerk. Eerst wordt
een plan de campagne opgesteld.
Daartoe wordt donderdag 4 maart
om acht uur een bijeenkomst be
legd in de Vossenkuil. Belangstel
lenden zijn er welkom en wie meer
informatie wil over de werkgroep,
kan contact opnemen met Bea
Mosch (tel. 672165).
Voor de handhaving van de openba
re orde in het uitgaansleven van
Sint-Annaland heeft de politieregio
Oosterscheldebekken dit jaar een
streefnorm van 16 uur politie-inzet
voor de vrijdagnacht en 16 uur voor
de zaterdagnacht gesteld.
Voor Tholen geldt 16 uur voor inzet
tijdens de zaterdagnacht. Beoogd
wordt om de openbare orde in uit
gaanscentra op een aanvaardbaar ni
veau te handhaven. Daarnaast moet
het veiligheidsgevoel van bewoners,
bedrijfsleven en bezoekers worden
verhoogd en het aantal delicten dat
de veiligheid op straat bedreigt, met
name misdrijven tegen de openbare
orde en veiligheid, worden terugge
bracht. Het toezicht geschiedt zowel
geüniformeerd als in burger.
Tientallen dode ganzen
bij St.-Annaland en
St.-Philipsland door
hagel en wind geveld en
niet door vergiftiging
Echtpaar Rijnberg-Scherpenisse
al zeventig jaar getrouwd
Thoolse bedrijven maken
meer winst dan Zeeuws en
landelijk gemiddelde
Brand richt grote schade aan
in schuur Luchtenburgseweg
VVD wil Zoomweg-Noord
snel aanleggen
SGP zegt niet
gemakkelijk 'nee'
Faillissement van uienfabriek
Masaggia in St.-Maartensdijk
geen gewone zaak
Provincie maakt ruimte
voor kleinschalige
windmolenparken
WHS loopt ver in
blessuretijd eerste zege mis
in streekduel tegen Noad
Trainer Jaap Knop van
Stavenisse per direct
vervangen door Rien Smits
HET IS BETER DAT
MEN LANGE TIJD DOOR
TWIJFEL WORDT
GEKWELD, DAN DAT
MEN LANGE TIJD IN
DWALING VERKEERT
Dit nummer bestaat uit
20 pagina's
Gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx
deed vorige week een pijnlijke
ontdekking toen hij terugkeerde
van een korte vakantie. In de voor
tuin van zijn woning aan de Ge-
maalweg wapperde voor zijn ver
trek nog een vlag met de bekende
slogan 'Tholen, daar kun je niet
omheen'. De dieven bleken het
daarmee eens. Ze konden de ver
leiding niet weerstaan en namen
het dundoek mee. De vlag is één
bij anderhalve meter groot, de
hoofdkleuren zijn lichtblauw en
groen en de letters zijn geel met
een zwarte schaduwrand. In het
midden staat een rode zon. De
diefstal heeft vermoedelijk tijdens
het weekeinde van 13 en 14 febru
ari plaatsgevonden.
Het is de eerste keer dat het colle
ge een beleid ontwikkeld heeft op
dit gebied. Tot nu toe werden er
alleen maatregelen genomen als er
zich ernstige problemen voorde
den, door bijvoorbeeld een draina
ge op de riolering aan te sluiten.
In 1998 werd 50.000 gulden be
steed aan het oplossen van knel
punten (Beatrixlaan in Scherpe-
nisse, Markt in Tholen. onderzoek
naar wateroverlast peuterspeelzaal
Poortvliet).
Voor dit jaar is 100.000 gulden
begroot en ook in 2000 staat een
ton ter beschikking om de grond-
wateroverlast te bestrijden en te
voorkomen. Met het geld wil het
college knelpunten oplossen. Het
beleidsplan is voorlopig en heeft
als doel het voorgestelde beleid te
toetsen aan de praktijk.
Pas vanaf 1993 worden een klach
tenlijst bijgehouden. Een flink
aantal klachten is niet behandeld
in afwachting van dit nieuwe plan.
Voortaan zal onder meer rekening
gehouden worden met het ge
meentelijk rioleringsplan (dicht
maken van lekkende riolen, af
stemming van werkzaamheden),
het wegenbeheersplan (ook voor
het adstemmen van werkzaamhe
den), het beheersplan openbaar
groen (om te bepalen welk grond
waterstand gewenst is) en de be
stemmingsplannen (in nieuwe
woonwijken zal rekening gehou
wen moeten worden met de te ver
wachten hoogte van het grondwa
ter om zodoende nieuwe
problemen te voorkomen.)
Sinds 1996 is er een werkgroep
grondwater Tholen actief (met
vertegenwoordigers van de pro
vincie Zeeland, waterschap
Zeeuwse Eilanden, stichting Beter
Wonen en de gemeente Tholen
(volkshuisvesting, recreatie, open
bare werken). De problemen met
grondwateroverlast zijn relatief
groot, zo is al bij een provinciaal
onderzoek in 1990 komen vast te
staan. De gemeente beeft vanaf
1997 van het rijk ook een belang
rijker rol toegedeeld gekregen
voor het grondwaterbeheer in de
bebouwde kommen.
Tijdens de rondvraag wees M.J.
Klippel (SGP) erop dat het nu
lang duurt voordat de gemeente
een klacht behandeld wanneer de
straatkolken verstopt zijn. Het
heeft volgens hem drie weken ge
duurd voordat er maatregelen wer
den genomen. Klippel had ook be
grepen dat er wijzigingen zijn
toegepast in het schema van het
schoonmaken van de riolen. Vol
gens wethouder K.A. Heijboer is
dat inderdaad het geval. Het uit
stellen van het schoonmaken le
verde financieel voordeel op, zo
legde hij uit. ,We dachten dat het
wel kon. We zijn nu weer bezig.
Binnen drie weken is het klaar."
En J. Bout (CDA) vroeg aandacht
voor wateroverlast op het fiets- en
voetpad langs de Ten Ankerweg in
Tholen tussen het voormalige
Pzem-gebouw en de stoplichten.
Ook de aansluitingen op de oprit
ten zouden last hebben van water.
Volgens bewoners zou er een amb
tenaar poolshoogte komen nemen,
maar dat was nog niet gebeurd.
Afdelingschef W.A. Blaas zegde
toe ernaar te zullen kijken.
Bij een botsing tussen een perso
nenauto en een bedrijfsbusje
zijn dinsdagochtend op de Rei
merswaalseweg in Tholen twee
volwassenen en een kind gewond
geraakt. Het ongeval vond
plaats rond negen uur bij slech
te weersomstandigheden met
harde wind en hagel. Als gevolg
van de hagel was het wegdek
spekglad.
De 34-jarige bestuurder uit 's-Gra-
venpolder raakte vermoedelijk de
macht over het stuur kwijt toen hij
met een bedrijfsbus in een flauwe
bocht in de richting van Tholen
reed. Het voertuig kwam met de
rechterkant in de berm terecht. Bij
het corrigeren raakte de bus in een
slip en gleed naar de linkerweg
helft waar een tegemoetkomende
auto met zes inzittenden, bestuurd
door een 36-jarige inwoner uit
Tholen, op de bus botste.
De bus kwam vervolgens via de
berm op zijn kant zo'n twintig
meter verder in de watergang te
recht.
De inzittenden van de personen
auto, een echtpaar met vier kinde
ren die op weg waren naar Ril
land, raakten gewond. Allen
werden met een ambulance en een
personenauto van een behulpzame
voorbijganger naar het ziekenhuis
Lievensberg in Bergen op Zoom
gebracht. Drie kinderen konden na
onderzoek het ziekenhuis weer
verlaten, maar de volwassenen en
een van de kinderen zijn voor ob
servatie gebleven.
De bestuurder van de bedrijfsauto
Na het ongeval verrichtte de technische recherche een onderzoek naar de toedracht van het ongeval, onder meer vanaf het dak van een
politiewagen. De bedrijfsauto kwam in de watergang terecht, op de weg bleef de zwaar beschadigde personenauto staan.
en diens 20-jarige bijrijder uit de schrik vrij. Beide voertuigen Provinciale waterstaat en de brandweer assisteerde de politie
Biezelinge konden zelf uit het waren zwaar beschadigd en moes- Thoolse brandweer leidden het bij het opruimen van het wegdek,
voertuig klimmen en kwamen met ten worden weggesleept.
verkeer om via de Veerweg. De De omleiding duurde twee uren.