Het openbaar vervoer is vooral in de avonduren een probleem Zeeuws CDA is niet gelukkig met Thoolse ambulancefusie Subsidie restauratie hengst Tholen 49 Provincie zet deuren open Directeur )elta Noord: 'Wie ambulancedienst uitvoert, naakt niet uit' m Beter netwerk bussen op Tholen door koppeling geldstromen Uit de staten van Zeeland Lijsttrekker L. Coppoolse somber over toekomst latdbouw Donderdag 18 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 De gemeente Tholen is bereid zich in te spannen voor een beter openbaar streekvervoer. Door het provinciale geld voor het collectief vervoer te koppelen aan het geld voor het vervoer van gehandicapten, is het mogelijk een beter netwerk van verbindingen te bewerkstelligen. Vooral 's avonds zou dat soelaas kunnen bieden. Dat zei wethouder K.A. Heijboer vrijdagochtend tijdens het be zoek van de statenfractie van de PvdA aan Maartenshof in Sint-Maartensdijk. Maar wie wat bekostigd is voorals nog niet duidelijk. In het woonzorgcentrum konden ruim vijftig genodigden en andere belangstellenden hun zegje doen over het openbaar vervoer. Lijntaxi over Oesterdam stopt op 1 juni Rampenplan Busboekje moeilijk „Hebt u al met min?r Borst gesproken over de oprich ting van de ambulapdienst Delta Noord. Straks worden de regionale ambuIcevoorzien'ngen ingesteld en blijkt dat al uw moeite vr n'ks is geweest", vraagt een vrouw die kritisch heeft{en luisteren. Directeur F. v.d. Leem- putte van de am»ancedienst verzekert haar echter dat de minister geerde' zal zeggen tegen zijn organisatie. Ten overstaan v;de leden van de ANBO-Tholen in zaal Schuttershof inn°len mocht hij dinsdag wederom uit leggen waarorMoeree en Tholen sinds oktober vorig jaar een gezarr'lijke ambulancedienst hebben. Grote steden De laatste vergadering voor de nieuwe verkie zing van provinciale staten was een korte, snelle opvoering van een paar aardige acts. Een beetje tijdverdrijf werd verzorgd door D66 en de SGP. De echte agendastukken werden in vlot tempo afgewerkt. Niemand had zich gemeld om details te bespreken. In principe kon dat ook niet, om dat in geen enkele statencommissie voorbehou den werden gemaakt. Grensarbeid inbreiding De CDA-fractie in provinciale staten heeft moeite met de vorming van de ambulancedienst Delta-Noord. Lijsttrekker en gedeputeerde L. Coppoolse heeft dat dinsdag gezegd op een verkiezingsbijeenkomst in Tholen. De avond sloot een werkbezoek aan Tholen af, waarbij het waterschap en de agrarische sector centraal stonden. Overleven als boer Sociale samenhang Statenfractie VVD doet Tholen aan in campagne Zes (kandidaat) statenleden waren vanuit andere delen van de provin cie met het openbaar vervoer naar de smalstad gekomen. Niet via de Oesterdam omdat daar de buslijn van de ZWN is opgeheven maar met de trein via Bergen op Zoom. Hun ervaringen waren goed. maar dat gold zeker niet voor een deel van de aanwezigen in de recreatie zaal. Zo klaagde mevrouw Brand wijk uit Poortvliet er over dat de BBA geen bushalte wilde langs de Poortvlietsedijk. Zij had daarvoor een verzoek ingediend omdat er acht klanten waren, waarvan 6 schoolkinderen. De vertegenwoordiger van de BBA was niet aanwezig, maar H. Bouma van de ZWN, de vervoersmaat schappij in de rest van Zeeland, zei dat elke stop die de chauffeur moet maken, de snelheid uit de verbin- Op I juni wordt de verbin ding met de lijntaxi van Tho len met Zuid-Beveland over de Oesterdam en vice versa opgeheven. De lijntaxi rijdt op aanvraag op doordeweek se dagen zes keer per dag, driemaal 's morgens en 's middags tegen het normale openbaar vervoerstarief (strippenkaart). De lijntaxi van de ZWN werd in het leven geroepen nadat de vaste busverbinding tussen Tholen en Goes was opgehe ven. Per maand rijdt de taxi nu on geveer zeventig maal. Zou de taxi volledig benut worden, dan zou hij 120 keer per maand rijden. Maar veel mensen Weten niet dat de lijntaxi bestaat, zo vertelde K. van Hoek-Stoutjesdijk. bestuurslid van de koninklij ke Nederlandse vervoerders, afdeling Taxi Zeeland op de PvdA bijeenkomst vrijdag ochtend in Maartenshof. Wie gebruik wil maken van de lijntaxi moet de ZWN bellen. ding haalt. De stichting vrouwennetwerk Tho len deed verslag van een onderzoek naar het openbaar vervoer en stelde dat in alle woonkernen de voorzie ning als 'zeer slecht' wordt ervaren. J.W. Verstrate-Stols van het net werk: „Vooral op Sint-Philipsland is het slecht. Als je van Anna Jaco- bapolder naar Steenbergen wilt, dan heb je maar één kans: 's mid dags om half twee. We dachten dat het op Tholen redelijk was, maar dat is niet zo." E.J. Westerveld-Hoogendoorn van dezelfde stichting zei dat vooral de bereikbaarheid van de haltes voor problemen zorgt. „De haltes komen steeds meer langs doorgaande we gen, zo ver buiten het dorp dat het voor ouderen, gehandicapten maar ook voor ouders met kinderen on mogelijk wordt om de bus te ne men." De aanbevelingen van het vrou wennetwerk werden aan de BBA en de gemeente aangeboden, maar volgens Westerveld is er niets mee gebeurd. Vooral 's avonds is het een pro bleem om vanuit Bergen op Zoom naar Tholen te reizen met het open baar vervoer, zo vertelde mevr. R van der Steen die in West-Brabant werkt en ook avonddiensten heeft. Om twee voor half tien gaat de laat ste bus naar Sint-Annaland. Van haar werkgever heeft ze toestem ming gekregen eerder weg te gaan. Ook het bijwonen van vergaderin gen in andere dorpen op het eiland is moeilijk omdat er geen bussen rijden als de vergadering afgelopen is, zei ze. Een taxirit van Bergen op Zoom naar Sint-Annaland kost haar 80 gulden. „Overdag is het met de bus wel te doen, 's avonds is het een rampenplan. Je bent altijd af hankelijk van anderen." Sinds vorig jaar is de provincie ver antwoordelijk voor het openbaar streekvervoer. Er is bijna 50 mil joen beschikbaar, waarvan 35 mil joen wordt bekostigd door het rijk. De rest moeten de provincie en de vervoersmaatschappijen opbren gen. Statenlid D.J. Holtkamp daagde de gemeente uit: „Als de provincie er K. van Hoek-Stoutjesdijk doet haar zegje over het verdwijnen van de lijntaxi tussen Tholen en Rilland. geld in steekt, wil de gemeente Tholen er dan ook geld in steken voor de bereikbaarheid van de dor pen?" Wethouder Heijboer vond het een zaak van de provincie. „De ge meente heeft er geen geld voor, maar we willen ons er wel voor in spannen. We komen nu flink te kort op het wvg-vervoer. Het collectief vraag afhankelijk vervoer (c.v.v.) komt ten laste van de provincie. De arm van de gemeente is te kort om dat te financieren. Het zou voor het w.v.g.-vervoer en het c.v.v.-vervoer belangrijk zijn om beiden te combi neren. Dan krijg je een beter net werk. Dat zou voor de gemeente niet gek zijn. Die boodschap wil ik wel doorgeven." Wethouder I.C. Moerland vroeg zich echter af wie dat samenwer kingsverband gaat betalen. Hij wees erop dat de gemeente al 2,6 miljoen aan het vervoer voor ge handicapten besteedt, waarvan 2 miljoen door het rijk wordt gedekt. „Ik pas ervoor om geld van het w.v.g. af te halen. Dan krijg ik op mijn kop van de doelgroep. En dat is terecht." Statenlid M. de Koster vroeg zich af hoe het is gesteld met het infor meren van reizigers bij vertragin gen of uitval van bussen. Volgens Westerveld houdt de BBA 'abso luut geen rekening' met de reizigers op dit punt. „Bussen rijden soms gewoon door." En volgens Verstrate zijn de vertrekschema's bij de bus haltes ingewikkeld. „Je moet er voor gestudeerd hebben ze te be grijpen." Een vertegenwoordiger van de rei- zigersorganisatie Rover was het daar niet mee eens en Bouma stelde dat alleen de busboekjes moeilijk zijn te lezen. Mevr. van der Steen vond dat de communicatie bij vertraging na zes uur 's avonds moeilijk verloopt. „Ook de chauffeurs in het BBA- kantoortje bij het station weten dan niet wat er aan de hand is." Ze wil de overigens niet alleen maar nega tieve geluiden laten horen. „Over het algemeen valt het openbaar ver voer best mee." Bouma benadrukte dat de vervoers maatschappijen door het rijk 'afge rekend' worden op hun prestaties. Ze moeten concurreren met de au to. Volgens Bouma is het onmoge lijk om de bus op meer plaatsen te laten stoppen dan nu het geval is. „Het openbaar vervoer is confectie, geen maatpak." De PvdA staat kritisch tegenover de marktwerking die in deze sector is ingevoerd. Volgens Holtkamp wor den daardoor 'zwakke plekken in het openbaar vervoer onderge sneeuwd.' Hij deed alsnog een be roep op de gemeente om bij te springen. Maar Heijboer legde de verantwoordelijkheid bij de provin cie. „Welk deel kan de gemeente tegemoet zien?" Holtkamp vond dat de gemeente de intentie uit moest spreken om met anderen de zwakke schakels in het vervoer op te heffen. Maar He ijboer kreeg steun van Moerland. „We moeten afwegingen maken. We hebben 24.000 inwoners ver spreid over negen woonkernen met dorpshuizen en sportvelden. Het is een politieke keuze, maar we zijn wel bereid erover te praten." Waarop Verstrate zei: „Doe da want we worden de auto ingf pusht." De opmerkingen over de BBA zi len aan de vervoersmaatschap worden doorgegeven, zei voorzK en kandidaat statenlid P. van r Wal. Vice-voorzitter J. de Korte van Delta Noord mo wegens ziekte verstek laten gaan werd vervan gen door bestuild C. Mcertens. De aanwezigen ren g°ed voorbe reid en namen11 kans waar om vragen te stel* onderbraken v.d. Leemput herhaaldelijk om kanttekeningen plaatsen bij zijn woorden. Hip* de ontstaansge schiedenis vT,e'ta Noord uit de doeken en g-Ün kant van het ver haal over h-'onflict met gedepu teerde G. (kok over de vergun ning van ambulancedienst. Hij moest toeen dat de overdracht van de ve*nnin§ voor l1el ambu- lanceverv van het Rode Kruis aan de />ulancedienst Tholen in 1988 ntëoed 1S verlopen. „Maar wij hanen naar de geesl van de wet en ë331 boven de letter van de wete provincie is slechts ver- antwo-e'Ük voor het spreidings- p[an i de ambulancehulpverle ning. R°k zeg* de ene keer dit en de aKe keer dat, maar die vergun- ninghoort gewoon te worden af- geg<a" De ecteur memoreerde nog maar ee,toe de fusie op voorstel van de zoerzekeraars VGZ en OZ tot stj kwam, die vervolgens de be- ](de 30 duizend gulden tegemoet- (fiing in de fusiekosten in de knip fden. Daardoor kan Delta Noord t aan de wettelijke eis voldoen t er 24 uur per dag een ambulance iraat staat, wat onder meer inhoudt it er continue beroepspersoneel ianwezig is en dat er een reserve auto beschikbaar is. Ook kan de dienst hierdoor niet voldoen aan de eisen wat betreft (na)scholing en het minimale aantal ritten per jaar. „Dus we zijn er met de fusie niets op vooruit gegaan?", onderbrak een da me zijn verhaal. „Dat kan pas als we voldoende middelen beschikbaar hebben", antwoordde v.d. Leemput- te, waarmee de cirkel weer rond Een bezoekster vroeg zich af of er wel altijd plaats is, wanneer Delta Noord met een patiënt bij een zie kenhuis aankomt. Een vraag waar meer ANBO-leden mee zaten, getui ge de reacties. „Dan zit je in de am bulance, maar je kunt nergens heen." V.d. Ixemputte stelde haar gerust: „Bij een acute situatie moet er gewoon plaats worden gemaakt. Als er een chirurg nodig is, moet die aan het werk. We laten ons niet rin geloren door de ziekenhuizen." Daar komt volgens hem bij dat de tegen woordige ambulances zodanig zijn voorzien van apparatuur dat een deel van de behandeling ter plaatse kan worden uitgevoerd. Hij was niet bang dat Delta Noord tussen wal en schip komt te vallen bij de instelling van de regionale ambulancevoorzieningen, zoals een bezoekster veronderstelde. „Dat ziet u te eenzijdig. Ik denk dat Tholen niet bij Zeeland wordt ingedeeld, maar bij West-Brabant. En als wij bij Zeeland worden ingedeeld, kun nen we het ambulancevervoer ge woon blijven uitvoeren. Wie het uit voert maakt niet uit, als het maar goed gebeurt. De rav is gewoon een wettelijk kader. De fusie doet daar niets aan af. We hebben daar via de werkgeversorganisatie al vragen over gesteld aan de minister en die zegt dat het geen probleem is." V.d. Leemputte zei verder te hopen alsnog tot een goede samenwerking met wethouder I.C. Moerland te kunnen komen. Bestuurslid Meer- tens benadrukte nog eens het belang van de fusie tussen Tholen en Goe- ree voor de continuïteit van het am bulancevervoer. De dunbevolkte ge bieden dreigen volgens hem het onderspit te delven op het gebied van de ambulancevoorzieningen in de strijd met de grote steden. Daar heeft Goeree al ervaringen mee. Een sterke dienst is daarom noodzake lijk. Eén van de agendastukken op deze provinciale statenverga dering, was een 'hengst uit Tholen, de Tholen 49'. Provin ciale staten hebben het wijze besluit genomen de restaura tie van deze boot te subsidië ren. De hengst, genaam Tho len 49, wordt in oude staat teruggebracht. Toch goed nieuws voor Tholen. Door D66 werd een motie in gediend naar aanleiding van een ingekomen stuk van de werkgroep Grensarbeid Zeeuws-Vlaanderen. De motie werd in principe wel door alle partijen ondersteund, maar niet door iedereen onderte kend. De ondertekenaars wa ren D66, VVD, RPF/GPV en CDA. Degenen die niet onder tekenden, vonden de brief van gedeputeerde staten aan de minister-president voldoende en verweten D66 een verkie zingsstunt uit te willen halen. Overigens is de teruggang van het inkomen tot 30 procent voor circa 1500 gezinnen toch geen kleinigheid. De RPF/GPV vond dit aspect met de andere ondertekenaars alle aandacht waard. Bij de SGP-fractie was het ex tra toewijzen van 1200 huizen aan de gemeente Goes reden om gedeputeerde staten om inlichtingen te vragen. Deze toewijzing wordt gedaan voor het invullen van inbreidingslo- caties (het opknappen van de binnenstad). Wellicht wordt het nu ook mogelijk dat ande re gemeenten hun binnenste den gaan opknappen met ex tra toewijzing van woningen. In de eerstvolgende commis sie ruimtelijke ordening (nog net voor de vèrkiezingen) zal deze ruimtelijke opgave wor den behandeld. Waarschijnlijk zullen de stemmen over de twistende fracties worden ver deeld, zodat inbreidingshuizen gerealiseerd kunnen worden. De gemeenten kunnen hun deel op 1 april in Middelburg ophalen. Regiovisies zijn ech ter verplicht. De RPF/GPV-fractie had deze statenvergadering duidelijk nog een ander thema op het oog: Breng de provinciale sta ten in het vizier bij de burger. Op 26 februari en 1 maart wor den de Zeeuwse huiskamers via Omroep Zeeland met pro vinciale staten gevuld. W. Mol RPF/GPV. De provincie houdt zaterdag een open dag van tien tot vier uur. Het Middelburgse Abdijcomplex staat open voor het publiek. Men krijgt een gids om een keuze te maken waar men heen wil en om de route uit te kunnen stippelen door het om vangrijke gebouwencomplex. Men kan bijvoorbeeld de statenzaal be zoeken, maar ook het informatiecen trum, de directie infrastructuur en vervoer en het provinciehuis (waar het dagelijks bestuur zetelt). Daar is ook kinderopvang geregeld voor de ze open dag. Ook het Zeeuws muse um is gratis te bezoeken. De open dag is bedoeld om de Zeeuwse burgers te laten zien wat de provincie doet, wie er werken en hoe ze aan haar geld komt. Vanwege de komende statenverkiezingen op 3 maart zijn ook de politieke partijen aanwezig op de open dag. Er rijden speciale bussen van Tholen naar Middelburg. De bussen vertrek ken om kwart over negen en kwart over twaalf vanaf de bushalte aan de Ten Ankerweg (bij de stoplichten). Thoolse CDA'ers bekijken samen met enkele statenleden de rioolwaterzuivering in aanbouw aan de Oudelandseweg te Si-Maartensdijk. Dat de Thoolse ambulancedienst uitgerekend Goeree-Overflakkee als fusiepartner heeft uitgezocht, heeft bestuurlijk al veel stof doen opwaaien. Daarbij is door de pro vincie de geldigheid van de ver gunning in twijfel getrokken, waardoor ziektekostenverzeke raars op hun beurt de geldstroom beperken. De zaak. ligt momenteel onder de rechter. Coppoolse legde uit dat de nieuwe dienst met drie centrale posten ambulancevervoer (cpa's) te maken krijgt (West-Bra bant. Rijnmond en Zeeland), wat volgens zijn fractie veel gevraagd is. „Bij gedeputeerde staten leven daar grote vragen over, hoewel Delta-Noord zelf aangeeft hier geen probleem te zien." De juridische procedure én het feit dat de vorming van een regionale ambulancevoorziening (rav) wordt voorbereid, hebben ertoe geleid dat het provinciebestuur nog niet bepaald heeft (dat zou in overleg met de ambulancedienst moeten gebeuren) wat in de gemeente Tholen de standplaats van de am bulance moet worden. In het am bulancehulpverleningsplan - vori ge week in de statencommissie welzijn besproken - wordt een lichte voorkeur uitgesproken voor Tholen-stad. „Met name in ver band met de bereikbaarheid van Sint-Philipsland", aldus Coppool se, die eraan toevoegde dat daar door de wettelijk vereiste 'aanrij- tijd van een kwartier voor Stavenisse in het gedrang zou kun nen komen. Maar die wordt in het hele plan 'op het scherp van de sit^de gehaald', zei de gedeputeer de die het plan een hele sobere va^ riant noemde. En zelfs om dat te realiseren is 3,8 miljoen gulden te weinig beschikbaar. „We willen dan ook naar de minister om extra geld." Het dunbevolkte gebied en de eilandenstructuur zijn argumen ten voor een aparte status - en dué extra geld - voor Zeeland, vindt de provincie. Overigens is die denk wijze niet nieuw. J. Heijmans die het fusieproces van de ambulance dienst Noord-Zeeland begeleidt, heeft dit in het verleden al diverse keren bepleit. De rav zal samen gaan vallen met de gezondheidsre gio (de hele provincie), aldus Cop poolse. Met de vraag richting Den Haag om extra geld kan de provin cie niet wachten tot de rav's inge steld zijn, antwoordde de gedepu teerde op een vraag van mevrouw; M. Bijl-Vaders. Hij vertelde dat er geluiden klinken om de regels aan te passen, waardoor de 15-minu- tengrens scherper wordt gesteld (vanaf alarmering cpa in plaats van alarmering ambulance). „In dat geval zal het CDA niet aarzelen om ook daarvoor extra geld in Den Haag te vragen. Want zoals de si tuatie in Zeeland nu is, kan het ei genlijk niet", verzekerde hij het Zeeuvse Kamerlid S. Buijs. De Zeeuwse lijsttrekker schetste eei somber toekomstbeeld van de agrarische sector. De omschake ling van de Europese landbouwpo litiek van prijs- naar inkomenson dersteuning zal voor de boeren slecht uitpakken, en er komen ex tra eisen ten aanzien van de be drijfsvoering op het gebied van na tuur en milieu. Verder neemt de druk toe op de grondprijzen. Hoe te overleven als boer wordt een reële vraag, bleek de CDA'ers ook 's middags bij het bezoek aan het melkveehouderijbedrijf van J.C.A. Vissers bij Tholen en naderhand uit een praatje van ZLTO-voorzit- ter E. Hage. „In Zeeland is 70% van de agrariërs ouder dan 50 jaar en van die groep heeft 70% geen opvolger", meldde Coppoolse. Is een Thools akkerbouwbedrijf ge middeld 30 hectare groot, om een redelijk inkomen te verwerven lij ken in de toekomst bedrijven var J50 hectare nodig. De gedeputeer 'de zei dat van de Walcherse boere1 nu al 60% nevenactiviteiten ont plooit om aan de kost te komen. Dit alles maakt dat de provincie aandacht moet hebben voor het landelijk gebied. Agrarisch natuur beheer en agrarisch toerisme bie den mogelijkheden. Andere be stemmingen zoeken voor leegstaande boerderijen heeft de steun van het CDA, maar voor zichtigheid is geboden om te voor komen dat andere ontwikkelingen erdoor belemmerd worden. De landbouw zelf wil via ontwikke lingsplannen een visie op de toe komst neerleggen, maar in Tholen wil de gemeente daaraan voorals nog niet meebetalen. Voor plattelandsvernieuwing komt veel geld vrij, ook in Europees verband. Nu wordt dat. via plat forms waarin allerlei instanties sa menwerken, gebruikt om allerlei kleine projecten te realiseren. „Wij zijn daar niet van onder de indruk. Beter zou het zijrv om het geld te gebruiken voor een geïnte greerde aanpak en substantiële \ernieuwingen", zei Coppoolse. Burgemeester H.A. van der Mun- lik vroeg aandacht voor het feit Jat wanneer projecten gehono reerd worden, gemeenten hun meerjarenprogramma's meestal al klaar hebben waardoor er in de be groting eigenlijk geen ruimte is /oor een bijdrage. De Noord-Be- j/elandse wethouder mevr. Meu- enberg knikte instemmend. De "hoolse statenkandidaat J. van de ilerbel - hij staat achtste op de Ijst - zei dat de provincie een sharnierrol vervult in het platte- Lndsbeleid. De landschappelijke kvaliteit van de landbouwproduc- tegebieden moet versterkt worden a de landbouw economisch ge- and gemaakt. (ezworene J.L.C. Mol bezocht iet het gezelschap het gemaal De Endracht bij Tholen en de water- aiveringsinstallatie die bij Sint- Iaartensdijk in aanbouw is. Me- (O oktober zal deze gereed zijn a dan voldoen aan alle eisen (met ame ten aanzien van de wettelij- plicht om het stikstofgchalte in et afvalwater met 75% terug te ringen). Mol vertelde een en an- er over de kosten, de (financiële) oordelen van de waterschapsfu- ie voor de inwoners van Tholen, et beleid dat Zeeuwse Eilanden oorstaat ten aanzien van de zee veringen en de riolering in het luitengebied. Ook de waterover- ast afgelopen najaar kwam ter ;prake. Op persoonlijke titel stel de de gezworene, het aanleggen van milieuvriendelijke oevers langs waterlopen te zien als een mogelijke bijdrage aan het oplos sen van dit probleem. De ber gingscapaciteit zou erdoor worden vergroot en doordat er niet be- schoeid hoeft te worden, zou dit budgettair neutraal voor het water schap kunnen verlopen. Coppoolse stipte de problematiek nog aan van het bedrijventerrein te Poortvliet, waar Budelpack en Bouman-£otter ontwikkelingskan sen geboden moet worden. Uit breiding van het terrein zal echter in de optiek van de provincie in redelijke verhouding moeten staan tot de omgeving. Wat de Auverg- nepolder in Brabant tegenover het stadje Tholen betreft, vindt de provincie een goed overleg met de 'buren' gewenst. Van de Merbel legde in zijn praat je uit waarom hij politiek actief wil worden. „Steeds minder men sen zijn lid van een politieke partij of bereid om zichzelf actief in te zetten. Toch moeten we niet ver geten dat we de politiek nodig hebben in ons democratisch be stel." Herstel van de sociale sa menhang in de maatschappij is volgens hem één van de middelen om het vertrouwen in de rechts staat te herstellen. Ook zou de po litie meer mensen en bevoegdhe den moeten krijgen. Met de aanpak in Sint-Annaland is de ge meente volgens hem op de goede weg. Van de Merbel pleitte verder voor versterking van de werkgele genheid om de vergrijzing van Zeeland te keren. Dat hij daarbij over vestigingspremies sprak, zet te de burgemeester op het verkeer de been. Deze dacht dat de provin cie daar iets mee wilde, maar het statenlid in spé sprak dat tegen en legde uit dat hij op een 'regionaal actuele zaak' doelde. Aanpak van de verkeersveiligheid en aandacht voor woningbouw in alle kernen in verband met de leefbaarheid noemde Van de Merbel belangrij ke punten. Door enkele aanwezigen werd nog ingegaan op de taken van de oude- renorganisaties en het beleid ten aanzien van gehandicapten op de terreinen werkgelegenheid en sport. Veel politieke partijen doen in hun strijd om de kiezersgunst een groot aantal gemeenten aan tij dens een werkbezoek. Zo ook de VVD. De statenfractie brengt op dinsdag een bezoek aan Tholen. Men verzamelt om één uur op het Havenplein in Sint-Annaland en bezoekt om twee uur de milieu straat in Sint-Maartensdijk waar de asbestinzameling voor de land bouw wordt bekeken. Ook de aan leunwoningen bij zorgcentrum De Schutse in Sint-Annaland worden bezocht (om half vier) tegelijk brengt een ander deel van de dele gatie een bezoek aan Sint-Philips land. Na een persconferentie in De Schutse om half zes, wordt er ge geten in café Havenzicht te Sint- Annaland. Daar wordt vanaf half acht 's avonds een politiek forum gehouden onder leiding van voor zitter J.C. Schout van de kamer centrale Zeeland. Verder doen hieraan mee: Tweede-Kamerlid A.J. te Veldhuis", gedeputeerde J. Hennekeij, mevr. H. Polderman- Martin en diverse andere statenle den, Thoolse VVD-voorzitter J.L. van Gofsel en O. Huiskamp.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 5