Het openbaar vervoer is vooral
in de avonduren een probleem
Zeeuws CDA is niet gelukkig
met Thoolse ambulancefusie
Subsidie restauratie
hengst Tholen 49
Provincie zet deuren open
Directeur )elta Noord:
'Wie ambulancedienst
uitvoert, naakt niet uit'
m
Beter netwerk bussen op Tholen door koppeling geldstromen
Uit de staten van Zeeland
Lijsttrekker L. Coppoolse somber over toekomst latdbouw
Donderdag 18 februari 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
De gemeente Tholen is bereid zich in te spannen voor
een beter openbaar streekvervoer. Door het provinciale
geld voor het collectief vervoer te koppelen aan het geld
voor het vervoer van gehandicapten, is het mogelijk een
beter netwerk van verbindingen te bewerkstelligen.
Vooral 's avonds zou dat soelaas kunnen bieden. Dat zei
wethouder K.A. Heijboer vrijdagochtend tijdens het be
zoek van de statenfractie van de PvdA aan Maartenshof
in Sint-Maartensdijk. Maar wie wat bekostigd is voorals
nog niet duidelijk. In het woonzorgcentrum konden ruim
vijftig genodigden en andere belangstellenden hun zegje
doen over het openbaar vervoer.
Lijntaxi over
Oesterdam stopt
op 1 juni
Rampenplan
Busboekje moeilijk
„Hebt u al met min?r Borst gesproken over de oprich
ting van de ambulapdienst Delta Noord. Straks worden
de regionale ambuIcevoorzien'ngen ingesteld en blijkt
dat al uw moeite vr n'ks is geweest", vraagt een vrouw
die kritisch heeft{en luisteren. Directeur F. v.d. Leem-
putte van de am»ancedienst verzekert haar echter dat
de minister geerde' zal zeggen tegen zijn organisatie.
Ten overstaan v;de leden van de ANBO-Tholen in zaal
Schuttershof inn°len mocht hij dinsdag wederom uit
leggen waarorMoeree en Tholen sinds oktober vorig
jaar een gezarr'lijke ambulancedienst hebben.
Grote steden
De laatste vergadering voor de nieuwe verkie
zing van provinciale staten was een korte, snelle
opvoering van een paar aardige acts. Een beetje
tijdverdrijf werd verzorgd door D66 en de SGP.
De echte agendastukken werden in vlot tempo
afgewerkt. Niemand had zich gemeld om details
te bespreken. In principe kon dat ook niet, om
dat in geen enkele statencommissie voorbehou
den werden gemaakt.
Grensarbeid
inbreiding
De CDA-fractie in provinciale staten heeft moeite met
de vorming van de ambulancedienst Delta-Noord.
Lijsttrekker en gedeputeerde L. Coppoolse heeft dat
dinsdag gezegd op een verkiezingsbijeenkomst in
Tholen. De avond sloot een werkbezoek aan Tholen
af, waarbij het waterschap en de agrarische sector
centraal stonden.
Overleven als boer
Sociale samenhang
Statenfractie VVD
doet Tholen aan
in campagne
Zes (kandidaat) statenleden waren
vanuit andere delen van de provin
cie met het openbaar vervoer naar
de smalstad gekomen. Niet via de
Oesterdam omdat daar de buslijn
van de ZWN is opgeheven maar
met de trein via Bergen op Zoom.
Hun ervaringen waren goed. maar
dat gold zeker niet voor een deel
van de aanwezigen in de recreatie
zaal. Zo klaagde mevrouw Brand
wijk uit Poortvliet er over dat de
BBA geen bushalte wilde langs de
Poortvlietsedijk. Zij had daarvoor
een verzoek ingediend omdat er
acht klanten waren, waarvan 6
schoolkinderen.
De vertegenwoordiger van de BBA
was niet aanwezig, maar H. Bouma
van de ZWN, de vervoersmaat
schappij in de rest van Zeeland, zei
dat elke stop die de chauffeur moet
maken, de snelheid uit de verbin-
Op I juni wordt de verbin
ding met de lijntaxi van Tho
len met Zuid-Beveland over
de Oesterdam en vice versa
opgeheven. De lijntaxi rijdt
op aanvraag op doordeweek
se dagen zes keer per dag,
driemaal 's morgens en 's
middags tegen het normale
openbaar vervoerstarief
(strippenkaart).
De lijntaxi van de ZWN werd
in het leven geroepen nadat
de vaste busverbinding tussen
Tholen en Goes was opgehe
ven.
Per maand rijdt de taxi nu on
geveer zeventig maal. Zou de
taxi volledig benut worden,
dan zou hij 120 keer per
maand rijden. Maar veel
mensen Weten niet dat de
lijntaxi bestaat, zo vertelde
K. van Hoek-Stoutjesdijk.
bestuurslid van de koninklij
ke Nederlandse vervoerders,
afdeling Taxi Zeeland op de
PvdA bijeenkomst vrijdag
ochtend in Maartenshof. Wie
gebruik wil maken van de
lijntaxi moet de ZWN bellen.
ding haalt.
De stichting vrouwennetwerk Tho
len deed verslag van een onderzoek
naar het openbaar vervoer en stelde
dat in alle woonkernen de voorzie
ning als 'zeer slecht' wordt ervaren.
J.W. Verstrate-Stols van het net
werk: „Vooral op Sint-Philipsland
is het slecht. Als je van Anna Jaco-
bapolder naar Steenbergen wilt,
dan heb je maar één kans: 's mid
dags om half twee. We dachten dat
het op Tholen redelijk was, maar
dat is niet zo."
E.J. Westerveld-Hoogendoorn van
dezelfde stichting zei dat vooral de
bereikbaarheid van de haltes voor
problemen zorgt. „De haltes komen
steeds meer langs doorgaande we
gen, zo ver buiten het dorp dat het
voor ouderen, gehandicapten maar
ook voor ouders met kinderen on
mogelijk wordt om de bus te ne
men."
De aanbevelingen van het vrou
wennetwerk werden aan de BBA en
de gemeente aangeboden, maar
volgens Westerveld is er niets mee
gebeurd.
Vooral 's avonds is het een pro
bleem om vanuit Bergen op Zoom
naar Tholen te reizen met het open
baar vervoer, zo vertelde mevr. R
van der Steen die in West-Brabant
werkt en ook avonddiensten heeft.
Om twee voor half tien gaat de laat
ste bus naar Sint-Annaland. Van
haar werkgever heeft ze toestem
ming gekregen eerder weg te gaan.
Ook het bijwonen van vergaderin
gen in andere dorpen op het eiland
is moeilijk omdat er geen bussen
rijden als de vergadering afgelopen
is, zei ze. Een taxirit van Bergen op
Zoom naar Sint-Annaland kost haar
80 gulden. „Overdag is het met de
bus wel te doen, 's avonds is het
een rampenplan. Je bent altijd af
hankelijk van anderen."
Sinds vorig jaar is de provincie ver
antwoordelijk voor het openbaar
streekvervoer. Er is bijna 50 mil
joen beschikbaar, waarvan 35 mil
joen wordt bekostigd door het rijk.
De rest moeten de provincie en de
vervoersmaatschappijen opbren
gen.
Statenlid D.J. Holtkamp daagde de
gemeente uit: „Als de provincie er
K. van Hoek-Stoutjesdijk doet haar zegje over het verdwijnen van de lijntaxi tussen Tholen en Rilland.
geld in steekt, wil de gemeente
Tholen er dan ook geld in steken
voor de bereikbaarheid van de dor
pen?"
Wethouder Heijboer vond het een
zaak van de provincie. „De ge
meente heeft er geen geld voor,
maar we willen ons er wel voor in
spannen. We komen nu flink te kort
op het wvg-vervoer. Het collectief
vraag afhankelijk vervoer (c.v.v.)
komt ten laste van de provincie. De
arm van de gemeente is te kort om
dat te financieren. Het zou voor het
w.v.g.-vervoer en het c.v.v.-vervoer
belangrijk zijn om beiden te combi
neren. Dan krijg je een beter net
werk. Dat zou voor de gemeente
niet gek zijn. Die boodschap wil ik
wel doorgeven."
Wethouder I.C. Moerland vroeg
zich echter af wie dat samenwer
kingsverband gaat betalen. Hij
wees erop dat de gemeente al 2,6
miljoen aan het vervoer voor ge
handicapten besteedt, waarvan 2
miljoen door het rijk wordt gedekt.
„Ik pas ervoor om geld van het
w.v.g. af te halen. Dan krijg ik op
mijn kop van de doelgroep. En dat
is terecht."
Statenlid M. de Koster vroeg zich
af hoe het is gesteld met het infor
meren van reizigers bij vertragin
gen of uitval van bussen. Volgens
Westerveld houdt de BBA 'abso
luut geen rekening' met de reizigers
op dit punt. „Bussen rijden soms
gewoon door." En volgens Verstrate
zijn de vertrekschema's bij de bus
haltes ingewikkeld. „Je moet er
voor gestudeerd hebben ze te be
grijpen."
Een vertegenwoordiger van de rei-
zigersorganisatie Rover was het
daar niet mee eens en Bouma stelde
dat alleen de busboekjes moeilijk
zijn te lezen.
Mevr. van der Steen vond dat de
communicatie bij vertraging na zes
uur 's avonds moeilijk verloopt.
„Ook de chauffeurs in het BBA-
kantoortje bij het station weten dan
niet wat er aan de hand is." Ze wil
de overigens niet alleen maar nega
tieve geluiden laten horen. „Over
het algemeen valt het openbaar ver
voer best mee."
Bouma benadrukte dat de vervoers
maatschappijen door het rijk 'afge
rekend' worden op hun prestaties.
Ze moeten concurreren met de au
to. Volgens Bouma is het onmoge
lijk om de bus op meer plaatsen te
laten stoppen dan nu het geval is.
„Het openbaar vervoer is confectie,
geen maatpak."
De PvdA staat kritisch tegenover de
marktwerking die in deze sector is
ingevoerd. Volgens Holtkamp wor
den daardoor 'zwakke plekken in
het openbaar vervoer onderge
sneeuwd.' Hij deed alsnog een be
roep op de gemeente om bij te
springen. Maar Heijboer legde de
verantwoordelijkheid bij de provin
cie. „Welk deel kan de gemeente
tegemoet zien?"
Holtkamp vond dat de gemeente de
intentie uit moest spreken om met
anderen de zwakke schakels in het
vervoer op te heffen. Maar He
ijboer kreeg steun van Moerland.
„We moeten afwegingen maken.
We hebben 24.000 inwoners ver
spreid over negen woonkernen met
dorpshuizen en sportvelden. Het is
een politieke keuze, maar we zijn
wel bereid erover te praten."
Waarop Verstrate zei: „Doe da
want we worden de auto ingf
pusht."
De opmerkingen over de BBA zi
len aan de vervoersmaatschap
worden doorgegeven, zei voorzK
en kandidaat statenlid P. van r
Wal.
Vice-voorzitter J. de Korte van
Delta Noord mo wegens ziekte
verstek laten gaan werd vervan
gen door bestuild C. Mcertens.
De aanwezigen ren g°ed voorbe
reid en namen11 kans waar om
vragen te stel* onderbraken
v.d. Leemput herhaaldelijk om
kanttekeningen plaatsen bij zijn
woorden. Hip* de ontstaansge
schiedenis vT,e'ta Noord uit de
doeken en g-Ün kant van het ver
haal over h-'onflict met gedepu
teerde G. (kok over de vergun
ning van ambulancedienst. Hij
moest toeen dat de overdracht
van de ve*nnin§ voor l1el ambu-
lanceverv van het Rode Kruis
aan de />ulancedienst Tholen in
1988 ntëoed 1S verlopen. „Maar
wij hanen naar de geesl van de
wet en ë331 boven de letter van
de wete provincie is slechts ver-
antwo-e'Ük voor het spreidings-
p[an i de ambulancehulpverle
ning. R°k zeg* de ene keer dit en
de aKe keer dat, maar die vergun-
ninghoort gewoon te worden af-
geg<a"
De ecteur memoreerde nog maar
ee,toe de fusie op voorstel van de
zoerzekeraars VGZ en OZ tot
stj kwam, die vervolgens de be-
](de 30 duizend gulden tegemoet-
(fiing in de fusiekosten in de knip
fden. Daardoor kan Delta Noord
t aan de wettelijke eis voldoen
t er 24 uur per dag een ambulance
iraat staat, wat onder meer inhoudt
it er continue beroepspersoneel
ianwezig is en dat er een reserve
auto beschikbaar is. Ook kan de
dienst hierdoor niet voldoen aan de
eisen wat betreft (na)scholing en het
minimale aantal ritten per jaar. „Dus
we zijn er met de fusie niets op
vooruit gegaan?", onderbrak een da
me zijn verhaal. „Dat kan pas als we
voldoende middelen beschikbaar
hebben", antwoordde v.d. Leemput-
te, waarmee de cirkel weer rond
Een bezoekster vroeg zich af of er
wel altijd plaats is, wanneer Delta
Noord met een patiënt bij een zie
kenhuis aankomt. Een vraag waar
meer ANBO-leden mee zaten, getui
ge de reacties. „Dan zit je in de am
bulance, maar je kunt nergens
heen." V.d. Ixemputte stelde haar
gerust: „Bij een acute situatie moet
er gewoon plaats worden gemaakt.
Als er een chirurg nodig is, moet die
aan het werk. We laten ons niet rin
geloren door de ziekenhuizen." Daar
komt volgens hem bij dat de tegen
woordige ambulances zodanig zijn
voorzien van apparatuur dat een deel
van de behandeling ter plaatse kan
worden uitgevoerd.
Hij was niet bang dat Delta Noord
tussen wal en schip komt te vallen
bij de instelling van de regionale
ambulancevoorzieningen, zoals een
bezoekster veronderstelde. „Dat ziet
u te eenzijdig. Ik denk dat Tholen
niet bij Zeeland wordt ingedeeld,
maar bij West-Brabant. En als wij
bij Zeeland worden ingedeeld, kun
nen we het ambulancevervoer ge
woon blijven uitvoeren. Wie het uit
voert maakt niet uit, als het maar
goed gebeurt. De rav is gewoon een
wettelijk kader. De fusie doet daar
niets aan af. We hebben daar via de
werkgeversorganisatie al vragen
over gesteld aan de minister en die
zegt dat het geen probleem is."
V.d. Leemputte zei verder te hopen
alsnog tot een goede samenwerking
met wethouder I.C. Moerland te
kunnen komen. Bestuurslid Meer-
tens benadrukte nog eens het belang
van de fusie tussen Tholen en Goe-
ree voor de continuïteit van het am
bulancevervoer. De dunbevolkte ge
bieden dreigen volgens hem het
onderspit te delven op het gebied
van de ambulancevoorzieningen in
de strijd met de grote steden. Daar
heeft Goeree al ervaringen mee. Een
sterke dienst is daarom noodzake
lijk.
Eén van de agendastukken op
deze provinciale statenverga
dering, was een 'hengst uit
Tholen, de Tholen 49'. Provin
ciale staten hebben het wijze
besluit genomen de restaura
tie van deze boot te subsidië
ren. De hengst, genaam Tho
len 49, wordt in oude staat
teruggebracht. Toch goed
nieuws voor Tholen.
Door D66 werd een motie in
gediend naar aanleiding van
een ingekomen stuk van de
werkgroep Grensarbeid
Zeeuws-Vlaanderen. De motie
werd in principe wel door alle
partijen ondersteund, maar
niet door iedereen onderte
kend. De ondertekenaars wa
ren D66, VVD, RPF/GPV en
CDA. Degenen die niet onder
tekenden, vonden de brief van
gedeputeerde staten aan de
minister-president voldoende
en verweten D66 een verkie
zingsstunt uit te willen halen.
Overigens is de teruggang van
het inkomen tot 30 procent
voor circa 1500 gezinnen toch
geen kleinigheid. De RPF/GPV
vond dit aspect met de andere
ondertekenaars alle aandacht
waard.
Bij de SGP-fractie was het ex
tra toewijzen van 1200 huizen
aan de gemeente Goes reden
om gedeputeerde staten om
inlichtingen te vragen. Deze
toewijzing wordt gedaan voor
het invullen van inbreidingslo-
caties (het opknappen van de
binnenstad). Wellicht wordt
het nu ook mogelijk dat ande
re gemeenten hun binnenste
den gaan opknappen met ex
tra toewijzing van woningen.
In de eerstvolgende commis
sie ruimtelijke ordening (nog
net voor de vèrkiezingen) zal
deze ruimtelijke opgave wor
den behandeld. Waarschijnlijk
zullen de stemmen over de
twistende fracties worden ver
deeld, zodat inbreidingshuizen
gerealiseerd kunnen worden.
De gemeenten kunnen hun
deel op 1 april in Middelburg
ophalen. Regiovisies zijn ech
ter verplicht.
De RPF/GPV-fractie had deze
statenvergadering duidelijk
nog een ander thema op het
oog: Breng de provinciale sta
ten in het vizier bij de burger.
Op 26 februari en 1 maart wor
den de Zeeuwse huiskamers
via Omroep Zeeland met pro
vinciale staten gevuld.
W. Mol RPF/GPV.
De provincie houdt zaterdag een
open dag van tien tot vier uur. Het
Middelburgse Abdijcomplex staat
open voor het publiek. Men krijgt
een gids om een keuze te maken
waar men heen wil en om de route
uit te kunnen stippelen door het om
vangrijke gebouwencomplex. Men
kan bijvoorbeeld de statenzaal be
zoeken, maar ook het informatiecen
trum, de directie infrastructuur en
vervoer en het provinciehuis (waar
het dagelijks bestuur zetelt). Daar is
ook kinderopvang geregeld voor de
ze open dag. Ook het Zeeuws muse
um is gratis te bezoeken.
De open dag is bedoeld om de
Zeeuwse burgers te laten zien wat de
provincie doet, wie er werken en
hoe ze aan haar geld komt. Vanwege
de komende statenverkiezingen op 3
maart zijn ook de politieke partijen
aanwezig op de open dag.
Er rijden speciale bussen van Tholen
naar Middelburg. De bussen vertrek
ken om kwart over negen en kwart
over twaalf vanaf de bushalte aan de
Ten Ankerweg (bij de stoplichten).
Thoolse CDA'ers bekijken samen met enkele statenleden de rioolwaterzuivering in aanbouw aan de Oudelandseweg te Si-Maartensdijk.
Dat de Thoolse ambulancedienst
uitgerekend Goeree-Overflakkee
als fusiepartner heeft uitgezocht,
heeft bestuurlijk al veel stof doen
opwaaien. Daarbij is door de pro
vincie de geldigheid van de ver
gunning in twijfel getrokken,
waardoor ziektekostenverzeke
raars op hun beurt de geldstroom
beperken. De zaak. ligt momenteel
onder de rechter. Coppoolse legde
uit dat de nieuwe dienst met drie
centrale posten ambulancevervoer
(cpa's) te maken krijgt (West-Bra
bant. Rijnmond en Zeeland), wat
volgens zijn fractie veel gevraagd
is. „Bij gedeputeerde staten leven
daar grote vragen over, hoewel
Delta-Noord zelf aangeeft hier
geen probleem te zien."
De juridische procedure én het feit
dat de vorming van een regionale
ambulancevoorziening (rav) wordt
voorbereid, hebben ertoe geleid
dat het provinciebestuur nog niet
bepaald heeft (dat zou in overleg
met de ambulancedienst moeten
gebeuren) wat in de gemeente
Tholen de standplaats van de am
bulance moet worden. In het am
bulancehulpverleningsplan - vori
ge week in de statencommissie
welzijn besproken - wordt een
lichte voorkeur uitgesproken voor
Tholen-stad. „Met name in ver
band met de bereikbaarheid van
Sint-Philipsland", aldus Coppool
se, die eraan toevoegde dat daar
door de wettelijk vereiste 'aanrij-
tijd van een kwartier voor
Stavenisse in het gedrang zou kun
nen komen. Maar die wordt in het
hele plan 'op het scherp van de
sit^de gehaald', zei de gedeputeer
de die het plan een hele sobere va^
riant noemde. En zelfs om dat te
realiseren is 3,8 miljoen gulden te
weinig beschikbaar. „We willen
dan ook naar de minister om extra
geld." Het dunbevolkte gebied en
de eilandenstructuur zijn argumen
ten voor een aparte status - en dué
extra geld - voor Zeeland, vindt de
provincie. Overigens is die denk
wijze niet nieuw. J. Heijmans die
het fusieproces van de ambulance
dienst Noord-Zeeland begeleidt,
heeft dit in het verleden al diverse
keren bepleit. De rav zal samen
gaan vallen met de gezondheidsre
gio (de hele provincie), aldus Cop
poolse. Met de vraag richting Den
Haag om extra geld kan de provin
cie niet wachten tot de rav's inge
steld zijn, antwoordde de gedepu
teerde op een vraag van mevrouw;
M. Bijl-Vaders. Hij vertelde dat er
geluiden klinken om de regels aan
te passen, waardoor de 15-minu-
tengrens scherper wordt gesteld
(vanaf alarmering cpa in plaats van
alarmering ambulance). „In dat
geval zal het CDA niet aarzelen
om ook daarvoor extra geld in Den
Haag te vragen. Want zoals de si
tuatie in Zeeland nu is, kan het ei
genlijk niet", verzekerde hij het
Zeeuvse Kamerlid S. Buijs.
De Zeeuwse lijsttrekker schetste
eei somber toekomstbeeld van de
agrarische sector. De omschake
ling van de Europese landbouwpo
litiek van prijs- naar inkomenson
dersteuning zal voor de boeren
slecht uitpakken, en er komen ex
tra eisen ten aanzien van de be
drijfsvoering op het gebied van na
tuur en milieu. Verder neemt de
druk toe op de grondprijzen. Hoe
te overleven als boer wordt een
reële vraag, bleek de CDA'ers ook
's middags bij het bezoek aan het
melkveehouderijbedrijf van J.C.A.
Vissers bij Tholen en naderhand
uit een praatje van ZLTO-voorzit-
ter E. Hage. „In Zeeland is 70%
van de agrariërs ouder dan 50 jaar
en van die groep heeft 70% geen
opvolger", meldde Coppoolse. Is
een Thools akkerbouwbedrijf ge
middeld 30 hectare groot, om een
redelijk inkomen te verwerven lij
ken in de toekomst bedrijven var
J50 hectare nodig. De gedeputeer
'de zei dat van de Walcherse boere1
nu al 60% nevenactiviteiten ont
plooit om aan de kost te komen.
Dit alles maakt dat de provincie
aandacht moet hebben voor het
landelijk gebied. Agrarisch natuur
beheer en agrarisch toerisme bie
den mogelijkheden. Andere be
stemmingen zoeken voor
leegstaande boerderijen heeft de
steun van het CDA, maar voor
zichtigheid is geboden om te voor
komen dat andere ontwikkelingen
erdoor belemmerd worden. De
landbouw zelf wil via ontwikke
lingsplannen een visie op de toe
komst neerleggen, maar in Tholen
wil de gemeente daaraan voorals
nog niet meebetalen.
Voor plattelandsvernieuwing komt
veel geld vrij, ook in Europees
verband. Nu wordt dat. via plat
forms waarin allerlei instanties sa
menwerken, gebruikt om allerlei
kleine projecten te realiseren.
„Wij zijn daar niet van onder de
indruk. Beter zou het zijrv om het
geld te gebruiken voor een geïnte
greerde aanpak en substantiële
\ernieuwingen", zei Coppoolse.
Burgemeester H.A. van der Mun-
lik vroeg aandacht voor het feit
Jat wanneer projecten gehono
reerd worden, gemeenten hun
meerjarenprogramma's meestal al
klaar hebben waardoor er in de be
groting eigenlijk geen ruimte is
/oor een bijdrage. De Noord-Be-
j/elandse wethouder mevr. Meu-
enberg knikte instemmend. De
"hoolse statenkandidaat J. van de
ilerbel - hij staat achtste op de
Ijst - zei dat de provincie een
sharnierrol vervult in het platte-
Lndsbeleid. De landschappelijke
kvaliteit van de landbouwproduc-
tegebieden moet versterkt worden
a de landbouw economisch ge-
and gemaakt.
(ezworene J.L.C. Mol bezocht
iet het gezelschap het gemaal De
Endracht bij Tholen en de water-
aiveringsinstallatie die bij Sint-
Iaartensdijk in aanbouw is. Me-
(O oktober zal deze gereed zijn
a dan voldoen aan alle eisen (met
ame ten aanzien van de wettelij-
plicht om het stikstofgchalte in
et afvalwater met 75% terug te
ringen). Mol vertelde een en an-
er over de kosten, de (financiële)
oordelen van de waterschapsfu-
ie voor de inwoners van Tholen,
et beleid dat Zeeuwse Eilanden
oorstaat ten aanzien van de zee
veringen en de riolering in het
luitengebied. Ook de waterover-
ast afgelopen najaar kwam ter
;prake. Op persoonlijke titel stel
de de gezworene, het aanleggen
van milieuvriendelijke oevers
langs waterlopen te zien als een
mogelijke bijdrage aan het oplos
sen van dit probleem. De ber
gingscapaciteit zou erdoor worden
vergroot en doordat er niet be-
schoeid hoeft te worden, zou dit
budgettair neutraal voor het water
schap kunnen verlopen.
Coppoolse stipte de problematiek
nog aan van het bedrijventerrein
te Poortvliet, waar Budelpack en
Bouman-£otter ontwikkelingskan
sen geboden moet worden. Uit
breiding van het terrein zal echter
in de optiek van de provincie in
redelijke verhouding moeten staan
tot de omgeving. Wat de Auverg-
nepolder in Brabant tegenover het
stadje Tholen betreft, vindt de
provincie een goed overleg met de
'buren' gewenst.
Van de Merbel legde in zijn praat
je uit waarom hij politiek actief
wil worden. „Steeds minder men
sen zijn lid van een politieke partij
of bereid om zichzelf actief in te
zetten. Toch moeten we niet ver
geten dat we de politiek nodig
hebben in ons democratisch be
stel." Herstel van de sociale sa
menhang in de maatschappij is
volgens hem één van de middelen
om het vertrouwen in de rechts
staat te herstellen. Ook zou de po
litie meer mensen en bevoegdhe
den moeten krijgen. Met de
aanpak in Sint-Annaland is de ge
meente volgens hem op de goede
weg. Van de Merbel pleitte verder
voor versterking van de werkgele
genheid om de vergrijzing van
Zeeland te keren. Dat hij daarbij
over vestigingspremies sprak, zet
te de burgemeester op het verkeer
de been. Deze dacht dat de provin
cie daar iets mee wilde, maar het
statenlid in spé sprak dat tegen en
legde uit dat hij op een 'regionaal
actuele zaak' doelde. Aanpak van
de verkeersveiligheid en aandacht
voor woningbouw in alle kernen
in verband met de leefbaarheid
noemde Van de Merbel belangrij
ke punten.
Door enkele aanwezigen werd nog
ingegaan op de taken van de oude-
renorganisaties en het beleid ten
aanzien van gehandicapten op de
terreinen werkgelegenheid en
sport.
Veel politieke partijen doen in hun
strijd om de kiezersgunst een
groot aantal gemeenten aan tij
dens een werkbezoek. Zo ook de
VVD. De statenfractie brengt op
dinsdag een bezoek aan Tholen.
Men verzamelt om één uur op het
Havenplein in Sint-Annaland en
bezoekt om twee uur de milieu
straat in Sint-Maartensdijk waar
de asbestinzameling voor de land
bouw wordt bekeken. Ook de aan
leunwoningen bij zorgcentrum De
Schutse in Sint-Annaland worden
bezocht (om half vier) tegelijk
brengt een ander deel van de dele
gatie een bezoek aan Sint-Philips
land. Na een persconferentie in De
Schutse om half zes, wordt er ge
geten in café Havenzicht te Sint-
Annaland. Daar wordt vanaf half
acht 's avonds een politiek forum
gehouden onder leiding van voor
zitter J.C. Schout van de kamer
centrale Zeeland. Verder doen
hieraan mee: Tweede-Kamerlid
A.J. te Veldhuis", gedeputeerde J.
Hennekeij, mevr. H. Polderman-
Martin en diverse andere statenle
den, Thoolse VVD-voorzitter J.L.
van Gofsel en O. Huiskamp.