Moerland maakt laatste proefrit Verbutgh u 'De laatste jaren dacht ik vaak: bij wie zou de ellende nu weer zijn' WEERPERIKELEN Januari zeer zacht en zonnig, maar veel wind Drie dozijn inwoners worden honderd jaar Brandweerman uit Stavenisse moet er na 24 jaar mee ophouden M. Potappel na ruim 34 jaar afgezwaaid bij brandweer Tholen Donderdag 11 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Ondanks het winterse einde was januari uitzonderlijk zacht en warm. De normale maandtemperatuur bedraagt 3,2 graden en nu kwamen we uit op 5,2 graden. Januari was ook weer nat met 72,4 mm neerslag tegen 60 mm normaal. Maar ook de zon was vele uren meer te zien dan het gemiddelde van 50, namelijk 77 uren. Volgens de weermannen L. van Driel uit Sint-Maartensdijk en J. Stouten uit Sint-Philipsland was er ook veel wind in de eerste maand van 1999. Jarig Halt wil meepraten over St.-Annaland en hangplek Tholen Schutse en Ten Anker „Dit was dan de laatste keer", zegt J. Moerland als hij de accu van de brand weerauto onder stroom zet in de kazerne van Stave nisse. Hij is net terug van de wekelijkse proefrit. Moerland werd vorige week 55 en dan zit het er voor een brandweerman op. Eigenlijk gaat zijn ont slag op 1 maart in, maar zolang wacht de Stavenis- senaar niet. In de week van zijn verjaardag bezoekt hij voor het laatst een oefe ning en zet daarmee een punt achter zijn carrière. Niet aangenaam Ruggen sneeuw Sloep Chinezen Speldenprik Straalstroom Zon en kou voorh«»n Crusio specialisten in - Computersnetwerkensystemen op maat - tii-eni audio(speciale luisterruimte - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis - Eigen technische dienst en service afdeling. Januari Mevr. Van Vossen-Rijstenbil oudste deze eeuw Bij het bereiken van de 55-jarige leeftijd heeft J. Moerland de Stavenisser brandweer vaarwel gezegd. Het Halt-bureau Ooslerscheldebek- ken wil advies gaan geven over de oplossingen van de problemen in het uitgaansleven te Sint-Annaland en de aanleg van een jongerenontmoetings plaats in Tholen. Dat zegt coördina tor mevr. S. de Kocijcr van Halt. De organisatie bestaat tien jaar. Het Halt bureau verzorgt alternatieve straffen voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar die zijn aangehouden voor kleine de licten. ..Wc begonnen met 50 verwij zingen in een kleiner gebied dan nu. Momenteel zitten we op ruim 300 verwijzingen in een regio met 150.000 inwoners (Tholen, Sint-Phi lipsland, de Bevelanden en Schou- wen-Duiveland)", zegt mevr. De Koeijer. „Ik denk dat de harde groei er nu wel uit is. Tholen heeft elk jaar zo rond de 30 verwijzingen." De delicten waarvoor jongeren naar Halt verwezen kunnen worden (in plaats van een boete en een strafblad) zijn kleinere zaken. „In Tholen gaat het in de meeste gevallen om vernie ling en diefstal. Normaal gesproken is er weinig graffiti en heling en zelfs weinig vuurwerkdelicten, hoewel dat laatste dit jaar weer hoger lag", zegt mevr. De Koeijer. „We hebben als uitgangspunt dat de straf te maken moet hebben met het delict. Het liefst gaan we ook terug naar de plek waar het gebeurd is. Dus iemand die een winkeldiefstal heeft begaan, gaat in diezelfde winkel helpen. Soms kan dat niet en soms is het ook niet wen selijk om terug te gaan. Van geval tot geval wordt bekeken wat de straf wordt." Halt heeft veel plaatsen om straffen uit te voeren. „We hebben bijvoorbeeld een keer jongeren een keuken laten schoonmaken die ver scheept moest worden van Tholen naar Polen", zegt de coördinator. ■Van de jeugd die bij Halt terecht komt, keert tien procent nog een tweede keer terug (drie keer mag niet) en zo'n zelfde aantal gaat door op het verkeerde pad. Halt gaat dit jaar alle basisscholen materiaal aan bieden en daarnaast worden gastles sen gegeven. Op Tholen heeft Halt ook met het Scheldecollege overleg en er worden soms gastlessen en voorlichting gegeven. De gegevens over Nederlanders die 100 jaar of ouder worden, worden al vele jaren verzameld door de heer F.M.H. van Dam uit Barneveld. Momenteel ordent hij die in map pen per gemeente. Voor Tholen heeft hij elf mannen en 25 vrouwen geregistreerd. Dat zijn mensen die binnen de gemeente woonden op het moment dat ze honderd (of ou der) werden. Liefst drie inwoners zijn in deze eeuw 105 jaar oud ge worden. Met een leeftijd van 105 jaar en 226 dagen was mevr. C.W. van Vossen-Rijstenbil (Oud-Vösse- meer 1891, Sint-Annaland 1996) de oudste, de anderen waren J.W. Rijs- tenbil (Oud-Vossemeer 1871, Poort vliet 1976) en M.J. Moerland (Sint- Annaland 1882-1987). Deze beide mannen waren, toen ze overleden, respectievelijk de oudste man van Nederland en van Zeeland. Dertien Thoolse eeuwelingen over leden binnen een jaar na hun hon derdste verjaardag. K. van de Sande uit Tholen was slechts 49 dagen een eeuw oud, hij overleed in februari 1962. Toen mevr. Luijk-Heijboer in maart 1914 overleed, had ze in haar leven een hele rij Nederlandse staatshoofden meegemaakt. Gebo ren in maart 1813, op een moment dat ons land nog deel uitmaakte van het Franse keizerrijk onder Napole on (pas negen maanden later werd Willem I uitgeroepen tot souverein vorst), leefde ze achtereenvolgens onder drie koningen (Willem I, II en III), regentes Emma en koningin Wilhelmina. Op dit moment wonen in de ge meente Tholen drie mensen van 100 jaar of ouder: mevr. M.H. van Dij- ke-Verkerke (1896) en en mevr. H. Rijstenbil-Zeedijk (1899) in de Schutse en mevr. W.G. Geluk-Bie- rens (1898) in Ten Anker. Verder zijn vier inwoners in 1900 geboren. Geboren Tholenaren die naar elders verhuisden en daar deze mijlpaal bereikten, zitten natuurlijk wel in Van Dams verzameling maar dan bij de gemeente waar ze toen woon den. Dat is voor onze streek van be lang omdat mensen soms naar be- Op toerbeurt maken drie leden van de blusgroep Stavenisse wekelijks een korte rit met brandweerauto 4333. Ter controle, want als er een calamiteit is mag het voertuig niet haperen. Tij dens zo'n proefrit is dat Moerland overigens wel een keer overkomen, vertelt hij. De in 1996 aangeschafte auto was nog maar enkele maanden oud toen hij er tussen Stavenisse en Sint-Annaland, op een dijk de brui aan gaf. „Het bleek dat er een moertje los zat bij de brandstofpomp. Dat zie je niet en je rekent er bij zo'n nieuwe auto ook niet op." Eens per drie weken een rit maken is nog wel te doen. maar er is een tijd geweest dat Moerland wekelijks in het geweer moest komen. „Toen wa ren we met tweeën en stonden er hier ook twee auto's, namelijk nog een voertuig van de regio", vertelt de Sta- venissenaar. Hij kwam 24 jaar gele den bij de brandweer, daarvoor - evenals zijn buurman - gevraagd door Bram van Prooijen. „Er was op dat moment een chauffeurstekort, dus mocht ik binnen een jaar mijn rijbe wijs halen op kosten van de gemeen te." Na een rijles of wat bij Van Haaf- ten werd het begeerde papiertje verkregen en zo was Moerland chauffeur/pompier. „Tegenwoordig moet je daar de nodige papieren voor hebben; de eisen zijn flink aange scherpt." In een kleine plaats als Stavenisse valt het niet mee om de blusgroep op vol doende sterkte te houden. Je moet ge noeg mensen hebben die in de buurt werken, zodat ze te allen tijde oproep- jaarden- of verpleeghuizen elders vertrokken. In de Vossemeren te Nieuw-Vossemeer bijvoorbeeld overleed anderhalve week geleden mevr. D. Schot-van Duivendijk op de leeftijd van 104 jaar en tien maanden. Zij kwam uit Tholen. Ook mevr. H. Wagemaker-Bartels (1880-1986) uit Anna Jacobapolder, J.L. Niemantsverdriet uit Poortvliet (1891-1992) en L.J. Havermans uit Oud-Vossemeer 1890-1991woon den in het bejaardentehuis in de Brabantse plaats. De lijst van overige Thoolse eeuwe lingen ziet er als volgt uit. De heer Van Dam (tel. 0342-414778) zoekt van twee van hen nog een foto: mevr. Luijk uil Stavenisse en mevr. Stormezand uit Oud-Vossemeer. Stavenisse: M. Luijk-Heijboer (1813-1914); M. Moerland (1874- 1975). Oud-Vossemeer: A. Stormezand- van Houdt (1826-1926); J.P. Rijs- tenbil-van der Wcrff 1897-1997 Poortvliet: H.C. Koppenhol-Grijs (18^3-1953); J.P. Gebraad (1862- 1965); J.P. Anthonisse (1862-1963); J.W. Rijstenbil (1871-1976); M.W. Goudzwaard (1881-1984). Scherpenisse: B. Quaak-de Graaf (1858-1961); mej. M.M. Bruijnzeel (1863-1965). Tholen: K. van de Sande (1862- 1962); S. Meulenberg-de Vos (1872- 1974); mej. H.E. van Dijk (1878- 1978); PC. Bijl (1884-1985); J. Overbeeke-Geuze (1893-1993); J.P. Potappel-Deurloo 1898-1998). Sint-Philipsland: M.I. Beurkens- Mol (1863-1965); J. den Braber- Verwijs (1870-1972); D. den Bra- ber-Quist (1882-1982). Sint-Annaland: N. Hartog-Keur (1873-1975); L. Theunisse (1875- 1975); M.J. Moerland (1882-1987); G. van der Gouwe-Geene (1884- 1986); M. Heijboer-van Vessem (1887-1988); C.W. van Vossen-Rijs tenbil (1891-1996). Sint-Maartensdijk: P.C. Manneke (1876-1978); M.C. Franke-Huijssen (1880-1982); S. Scherpenisse-Priem (1882-1984); J. Menheere-Geuze (1884-1988); J.M. Koopman-Bijl (1888-1991); M.A. van Beveren (1889-1992); R.C. van Damme-van Popering 1895-1996). baar zijn. Voor Moerland geen pro bleem: hij werkt al vanaf de school banken - 'in oktober was ik er veertig jaar' - bij de gebroeders Van Beveren in de bloembollen en bloemen. „De spoeling wordt dunner. Het kan ook zijn dat mensen aanhikken tegen het volgen van cursussen." De Stavenis- senaar geeft een voorbeeld van de krapte: vorig jaar belandde in de Scheldseweg een auto in de sloot en kon de blusgroep met slechts drie mensen uitrukken. „De rest kwam wel achteraan met eigen auto's." Tijdens het gesprek stuurt Moerland de brandweerauto door de Poststraat het dorp uit en volgt de provinciale weg. Via de rotonde bij Poortvliet gaat het over de Paasdijkweg en de Engelaarsdijk langs Scherpenisse te rug naar de kazerne aan de Julianas- Potappel kwam met groot verlof uit militaire dienst en vernam toen dat hij op een lijst stond voor de B.B. (be scherming bevolking). „Ik heb me snel bij de brandweer gemeld, waarbij ik overigens nog wel vrijwillig BB'er moest worden want dat was toen zo", vertelt hij. Met L. Deurloo, G. Akers- hoek, P. Schot, G. de Kok en K. La- ban kreeg hij les van de toenmalige commandant Arie van Dijke. „In die tijd werd net de verplichte keuring in gevoerd en dat leidde ertoe dat nogal wat brandweerlieden afgekeurd wer den. Daarom hadden ze nieuwe men sen nodig." Zijn eerste brand weet Potappel zich niet meer te herinneren: „Ik heb er de afgelopen tijd vaker over zitten den ken." Wat hem wél nog bij staat, is de brand bij cafetaria De Fuik. „Dat was 's nachts van zaterdag op zondag. Ik werkte bij het waterschap en had toen net dijkwaeht. Thijs Schot kwam waarschuwen." In die tijd was de brandweerkazerne op het hoekje van de Wal en de Kaaij gevestigd, waar nu het clubhuis is van watersportvereni ging De Kogge. De brandweerauto stond naderhand ook nog bij Contant in de Molenvlietsestraat. „Ik heb ook heel wat boerenschuren in vlammen zien opgaan, zoals bij Van der Slikke aan de Kadijk. En van de Laatste traat in Stavenisse. De wagen zit comfortabel. Moerland is, met andere leden van de groep, betrokken ge weest bij het bouwen van de auto. „Ik ben een paar keer mee geweest naar Groningen. En daar hebben we de au to ook opgehaald toen hij klaar was, dus hadden we meteen een mooie rit." De eerste uitruk van de Stavenisse- naar was niet spectaculair. „De groe ne keet, op de zeedijk bij de Irenehoe- ve aan de Keetenweg, was door spelende kinderen in brand geraakt. Het waterschap sloeg er zandzakken en palen op. Het is niet eens uitge brand", herinnert hij zich. De groep Stavenisse komt meestal maar een keer of 6 per jaar in actie, maar 1998 was een topjaar met 13 uitrukken. Grote branden die Moerland zich her innert. zijn die bij timmerfabriek de Pluimpot in Sint-Maartensdijk en bij de veiling in Sint-Annaland. Maar Stuiver, bij Goorden. Een goede ken nis van me en dan doet zoiets best zeer." Zijn debuut als chauffeur zal Potappel niet snel vergeten. „Dat was op 2 ja nuari 1969 's morgens, toen er brand was bij Verduit op het Oudeland. Chauffeur Thijs de Laater was niet thuis en daarom moest ik opeens rij den. terwijl ik nog nooit achter het stuur van de brandweerauto had geze ten. Ik moest dan ook nog zoeken hoe die gestart kon worden. Onderweg op de smalle polderwegen lagen ruggen sneeuw en het was glad. Maar we zijn er gekomen." Tholen beschikte toen over een opvallende gele Ford - 'je moest double clutchen en dat had ik gelukkig in dienst geleerd' - en een 3000-1iterpomp. In de jaren zeventig kwam er een nieuwe wagen en begin jaren negentig opnieuw. „Die laatste is in Geldermalsen gebouwd. Aan de inrichting en indeling daarvan heeft onze blusgroep het nodige bijgedra gen". vertelt hij. Inmiddels was aan de Grindweg, de oude oprit naar de brug, een nieuwe kazerne verrezen en ook dat was een hele verbetering. Ten aanzien van opleidingen bleef Potappel wat achter bij de rest van het ook andere, trieste, voorvallen. „Zo als het zoeken naar een vrouw die verdronken was. Dat soort dingen, branden met slachtoffers, blijft je al tijd bij. Het is niet aangenaam." Druk in de weer was Stavenisse in septem ber bij de wateroverlast. Niet in het eigen dorp, maar met name in Sint- Philipsland. „We zijn daar al meteen zondagnacht (toen de regenval begon - red.) heengegaan en kwamen er donderdags voor de laatste keer. Hele dagen en nachten zijn we er bezig ge weest. En ook nog enkele uren in Sint-Annaland." Aan brandweerwedstrijden heeft Moerland ook altijd graag meege daan. „Vanaf het begin ben ik meege gaan. Het was leuk en je leerde bo vendien van de fouten die je maakte." Elke veertien dagen wordt er door korps. Zijn leeftijd en functie zullen daarbij een rol hebben gespeeld. Maar hij noemt het een goede zaak dat voor een brandweerman allerlei diploma's vereist zijn. gezien de ta ken bij hulpverlening en rampenbe strijding. Ook de periodieke keurin gen - vanaf je vijftigste gebeurt dat jaarlijks - vindt hij belangrijk. Bij de groep Tholen is het tot op heden geen probleem geweest om voldoende mensen te vinden. Een blusgroep telt zestien mensen, in feite een dubbele bezetting want een ploeg bestaat uit acht brandweerlieden. Door zijn ver huizing naar de Kettingdijk was Pot appel de laatste jaren niet altijd meer de vaste chauffeur. „Ik woon 3,5 kilo meter buiten Tholen, dus dan ben je bij een alarm niet zomaar bij de ka zerne. Daarom reed ik dan meestal zelfde brandweerauto achterna." Zijn werk als pompier lette nauw, blijkt uit de uitleg: „Je moest goed opletten dat er niet teveel druk op de slangen kwam, want die zouden kunnen klap pen." Het brandweervak heeft Potappel ook als een hobby gezien. „Mijn werk bij de provincie ging altijd voor. daarvoor heb ik moeten tekenen. Maar aan oefeningen deed ik regel matig mee. Twaalf op een jaar was verplicht en ik kwam meestal aan 17 of 18." Vroeger zat je op een brand te wachten, vertelt de Tholenaar. „Maar de laatste jaren absoluut niet. Als dan Stavenisse geoefend, maar die fre quentie zal opgevoerd moeten wor den. stelt de brandweerman. „Het moeten veertig oefeningen op een jaar worden. Dat is veel. want het gaat immers om vrijwilligers." Moerland kijkt met plezier terug op zijn periode bij de brandweer: „Ik heb het graag gedaan, je moet het zien als een hob by." Terug in Stavenisse rijdt hij de auto voor het laatst de garage in en koppelt de pomp weer aan. Kijkt dan even naar de sloep die ook binnen ligt. „Die wordt nauwelijks meer gebruikt Wc zijn er nog eens mee uitgevaren naai' het jacht van een Duitser, dat op hel Scheldt zonder benzine lag. Het sprxikte behoorlijk op het water en dat benauwde de Duitser behoorlijk. Hij ging op de bodem van de sloep zitten, die onder water stond", lacht de afzwaaiende brandweerman uit Stavenisse. m'n pieper ging, dacht ik: bij wie zou de ellende nu weer zijn." Dat had ook te maken met de vele keren dat de brandweer voor ongevallen moest uitrukken. „Op de Thoolse brug, in de Gecrweg en de Duivekeetseweg bijvoorbeeld." Als er slachtoffers te betreuren zijn, grijpt je dat altijd aan, stelt Potappel. Aparte ervaringen noemt hij de berging van de ver moorde Chinezen, die in de Hikse- kreek bij Oud-Vossemeer werden ge vonden ('Daar kwam ik voor m'n werk toevallig langs'), maar ook de eerste keer dat de traumahelikopter op Tholen werd ingezet. Dat was toen een Vossemeerse tussen een aardappelrooier bekneld raakte. Bij het blussen van de villa Nieuw-Mo- lenvliet was de groep Tholen zelfs op televisie te zien. „En op fruitbedrijf Vrouw Belya heb ik nog een vracht auto met brandend dekzeil naar bui ten kunnen rijden." Bewust artikelen en foto's verzameld heeft Potappel nooit. Maar van zijn collega's kreeg hij enkele leuke collages waarop hoogtepunten te zien zijn. Hij is er merkbaar mee in zijn sas. In de groep heeft hij het best naai" de zin gehad. „Al werd ik, samen met Leen Deurloo. wel de oudste en dan is het toch heel anders." Hij werd ook nog wcleens geplaagd naar aanlei ding van een schoorsteenbrandje bij hem thuis, een paar jaar geleden. „Tegen dat de brandweer er was, had ik het zelf al gedoofd. Dat heb ik vaak aan moeten horen", lacht de oud-brandweerman. Op de eerste dag van het nieuwe jaar was het overwegend zonnig. De temperatuur kwam net boven de tien graden. Maar het bleef niet zo mooi. In het weekeinde van 2 en 3 januari veranderde het weer. Het re gende geruime tijd en ook de win nam flink toe, vooral op de zondag. Tegen de avond kwamen er wind stoten voor van kracht 9 uit het zuid-zuidwesten. Het bleef zacht. In de eerste helft van de nieuwe week deed de temperatuur er nog een schepje bovenop. Met 14 graden leek het wel eind april, in plaats van januari. Vorst zat er voorlopig niet in. De depressies volgden elkaar in snel tempo op. Maandag de 4e was een sombere, regenachtige dag met als enige voordeel dat de wind een stuk minder straf was dan voorgaan de dagen. Na wat regen in de nacht, was dinsdag een mooie dag met flinke zonnige perioden. De tempe ratuur kwam uit op 13,3 graden en dat is erg hoog voor januari, zelfs lente-achtig. Opvallend was ook de hoge nachttemperatuur van 11 gra den en dat in hartje winter. Deze waarden komen we normaal pas eind mei of begin juni tegen. Het kwik zou deze nacht rond het vries punt hebben moeten liggen. Voor woensdag 6 januari stond er nog zo'n mooie dag op het programma, maar het weer veranderde van lente- naar herfstachtig. In de nacht van woensdag op donderdag viel de eer ste regen. Donderdag was het over dag nog lang droog met wat zon. In de avond begon het opnieuw te re genen met een toenemende westen wind, kracht 6. De temperatuur ging flink omlaag naar meer normale waarden. Vrijdag 8 januari waren er naast wolkenvelden ook zonnige perioden en in de avond draaide de wind naar noordelijke richtingen. Een niet al te sterk hogedrukgebied zorgde er voor dat koudere lucht uit Scandi navië onze kant op kwam. De wind nam sterk af en was niet meer dan zwak tot matig. In het weekeinde ging de temperatuur verder omlaag met 's nachts lichte vorst. We waren in een heel snel tempo van de lente weer terug in een winterse sfeer. De ontwikkelingen in de luchtdrukver deling waren echter van dien aard dat het winterweer niet lang zou du ren. Het was niet meer.dan een spel denprik. Zaterdag 9 en zondag 10 januari waren mooie, droge dagen met veel zon. Na weer een nacht met lichte vorst, was ook maandag weer een schitterende, zonnige dag. Er was één verschil met de dagen ervoor; er stond meer wind waar door het veel kouder aanvoelde. In de nacht van maandag op dinsdag was er lichte dooi als inleiding op de definitieve dooiaanval op dins dag. Tegen de avond naderde vanuit het westen een front met sneeuw die in de late avond overging in regen. Toch werd het voor het eerst deze winter, een witte wereld. Dat lever de gladde wegen op. De wind joeg met kracht 7 de sneeuw door de straten waardoor het veel weg had van een mini-sneeuwstorm. Rond half negen 's avonds was het ergste weer voorbij. De temperatuur kwam boven nul en de korte periode met vorst behoorde weer tot het verle den. De rest van de week bleef het weer herfstachtig met perioden met regen. Woensdag 13 januari was er naast wolkenvelden ook wat zon te zien. Als het in de winterperiode niet vriest, is er niets anders te verwach ten dan herfstweer. In de hogere at mosfeer was er weer een straal stroom ontstaan. Dan is het weerbeeld duidelijk: depressie na depressie. Donderdag 14 januari zaten we nog net voor de eerste de pressie waardoor het droog bleef met flinke zonnige perioden. De temperatuur kwam uit op 7 graden en dat is niet slecht voor midden ja nuari, maar de wind maakte dat het kouder aanvoelde. Ten noorden van Schotland was een zeer diepe de pressie aangekomen van 928 hecto- pascal (Hpa). Dat leverde donder dagavond en -nacht regen en wind op. De depressie begon vrijdag steeds meer wind op te leveren en in de nacht liep dat uit op een zuid westerstorm met regen. Zaterdag was er ook nog veel regen en wind. Om zeven uur werd er 9,6 mm neerslag afgetapt. De wind was toen inmiddels wat gaan liggen. Zondag de 17e zag er een stuk vriendelijker uit. Het bleef droog en later op de dag brak de zon af en toe door. De temperatuur bleef op 7 graden steken. Tussen de depressies door, deed de zon maandag goede zaken. In de dagen die volgden, ging het roer weer om. Er was over wegend veel bewolking met af en toe wat regen en perioden met veel wind. Het kwik steeg weer naar de voor deze maand hoge waarde van 11 graden en ook 's nachts kwam de temperatuur niet beneden de 8 graden. Vrijdag de 22e breidde een rug van hogedruk zich over onze streek uit. Hierdoor kwam er meer rust in de atmosfeer. Na eerst mist in de ochtend, brak de zon af en toe door. De temperatuur zakte weer wat af naar 6 graden. In de nacht kwamen we dicht bij het vriespunt. Wind was er weinig waardoor de mist langer bleef hangen. Het zag ernaaruit dat het rustige, grijze weer snel voorbij zou zijn. Depres sies met bijbehorende fronten, kwa men onze kant uit. Zaterdag 23 ja nuari begon nog met mist. Later in de middag begon de wind toe te ne men vanuit het zuiden en het was gedaan met de mist. In de nacht van zaterdag op zondag regende het. Zondag was weer een grijze dag met af en toe motregen en een krachtige zuidwesten wind. Maan dag was er veel wind, regen en we derom een zeer hoge temperatuur van 11,5 graden. Dinsdag de 26e begon droog met wat zon, later kwamen er echter enkele buien en in de avond en nacht was er op nieuw regen van een frontale sto ring. Er stak een krachtige, gure, noordwestenwind op. De tempera tuur kwam niet hoger dan 8 graden en tot het weekeinde bleef het zeer wisselvallig weer met perioden met regen. Er waren tekenen dat bij de over gang van januari naar februari in het weekeinde zich een hogedrukge bied ging vormen boven Scandina vië. Dat betekende dat de deur van de diepvrieskou die boven deze lan den aanwezig was, op een kier kwam te staan. Koudere lucht kwam onze kant op. Toch waren de vooruitzichten op een wat langere vorstperiode niet groot. De 5-daag- se verwachting gaf aan dat het na het weekeinde weer zachter zou worden, dit misschien tot teleurstel ling van de schaatsliefhebbers. Donderdag 28 januari was er eerst veel bewolking met regenbuien. La ter in de middag vielen er nog enke le buien met daarin soms hagel. In de avond klaarde het vanuit het noorden op als inleiding op droger en kouder weer. De wind draaide naar het noordoosten en was zwak tot matig. Doordat er weinig bewol king was, kreeg de zon meer ruimte. Vanaf vrijdag ging het 's nachts overwegend licht vriezen. OVerdag bleef het kwik rond het vriespunt zitten. Het eerder genoemde hoge drukgebied (met een kerndruk van 1042 Hpa) verplaatste zich zuid waarts en kwam boven ons land tot stilstand. Zaterdag 30 en zondag 31 januari waren dan ook prachtige, zonnige dagen. Omdat er weinig wind stond, was het buiten zijn heel aangenaam. Februari slaat inmid dels weer een somberder toon aan met nu en dan sneeuw. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. OI64 - 237940 fax 245360 Advertentie LM. St.-Philipsland St.-Maartensdijk Temperatuur Gemiddelde temperatuur 5,2 5.7 Gemiddelde maximum temperatuur 7,7 7.9 Gemiddelde minimum temperatuur 2,9 3,5 Hoogste maximum temperatuur 13,3(5) 13,0(5) Laagste maximum temperatuur 1.8(12) 1.6(10) Hoogste minimum temperatuur 8.6(5) 9,0(5) Laagste minimum temperatuur -4,3 (30) -4,1 (30) Aantal uren zonneschijn Tl 80 Aantal vorstdagen 8 6 Aantal vorsturen 81 66 Dagen met lichte vorst tot -5 °C 8 6 Koudegetal van Hellmann -3,0 -1,6 Neerslag Aantal dagen met neerslag 23 25 Aantal dagen met hagel 1(28) - Aantal dagen met sneeuw 1(12) 1(12) Hoogste etmaalsom 9.6(16) 9.8(3) Totaalsom 72,4 71,9 Atmosfeer Gemiddelde luchtdruk 1013 1013 Hoogste luchtdruk 1042 (30.31) 1043(30,31) Laagste luchtdruk 992 (3) 992 (3) Laagste luchtvochtigheid 54(30) 48(30) Aantal dagen met mist 3 2 Gemiddelde windsnelheid 5,5 m/sec 5,2 m/sec Hoogste windsnelheid 23,2(3) 25,0(16) De getallen tussen haakjes zijn de data. Deze eeuw hebben op Tholen en Sint-Philipsland 36 mensen de leeftijd van 100 jaar hereikt. De eerste was mevrouw M. Luijk-Heijhoer uit Stavenisse, in juli 1913; de laatste mevrouw H. Rijstenbil-Zeedijk te Sint-Annaland, in januari van dit jaar. Slechts twee van de 36 bereikten deze respectabele leeftijd in de eerste helft van de twintigste eeuw. Bij het afscheid kreeg M. Potappel van zijn collega's een fotocollage als aandenken. Met zessen traden ze in de zomer van 1964 toe tot de brandweer van Tholen. Als voorlaatste van die groep is M. Potappel nu afgezwaaid. De chauffeur/pompier kreeg per 1 september functioneel leeftijdsontslag omdat hij 55 is geworden. „In het begin mis je het natuurlijk wel, maar het is me achteraf meegevallen", zegt de Tholenaar.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 5