Meer uniformiteit en kortere aanrijtijden Ambulancedienst zit om geld te springen 'Delta-Noord moet opgaan in toekomstige rav Zeeland' Blikschade door gladheid 'Gemeente en firma Hage moeten onderhandelen' Directeur Van de Leemputte: Gedeputeerde De Kok wil ambulance niet van Tholen weg halen Donderdag 11 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Nieuw ambulanceplan van provincie: Kwaliteitseisen Tholen Gaat u maar rustig slapen. Wij verhuizen uw meubelen als eieren. flakkee verhuizingen b.v. 'Klinkklare leugens', noemt directeur F. van de Leem- putte van Delta Noord de uitlatingen van wethouder I.C. Moerland dat zijn am bulancedienst geen geld meer van de gemeente Tho len zou willen hebben. „Ik zit om de centen te sprin gen!" „Er is geen sprake van dat de ambulance van Tholen ver dwijnt. Die hoort daar te zijn. Maar waar hij precies komt te staan, is nog een punt van discussie. Wie dat in twijfel trekt, is zelf niet professioneel bezig." Dit zegt gedeputeerde G.L.C.M. de Kok van welzijn. „Delta- Noord zaait twijfel over onze bedoelingen en schildert de provincie af als de grote boze vijand. De suggestie dat er geen ambulance komt in Tholen ten gevolge van een bestuurlijk geschil, vind ik echt beneden peil. Ik kan mij voorstellen dat Tholen voor de fusie heeft gekozen, uit angst dat de continuïteit van het ambulancevervoer in ge vaar zou kunnen komen. Maar het is mijn verantwoorde lijkheid om van provinciale zijde de grenzen van de sa menwerkingsgebieden vast te stellen." Weinig efficiënt Advocaat Putters weinig hoopvol na hoorzitting Kind van de rekening Helikopter blijft Actie Lievensberg voor besparing op het energieverbruik DINSDAG 16 FEBRUARI A.S. Ziekenhuis Lievensberg Bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen takelt het busje van installatiebedrijf Visser uit de sloot aan de Paasdijkweg te Poortvliet. Door de sneeuwval en gladheid zijn verschillende auto's maandag en gi steren van de weg geraakt. Daaron der waren twee basjes van installa tiebedrijven. Bij de ongelukken raakte niemand gewond. Maandagochtend raakte een Merce des personenauto van de Zoetwater- weg. De 59-jarige bestuurder uit Sta- venisse reed richting Sint-Annaland. toen hij ter hoogte van de oprit zijn wagen niet meer onder controle had. Even later gleed een busje van een in stallatiebedrijf uit Den Haag van de Oude Zeedijk bij Sint-Annaland. Rij dend uit de richting van Oud-Vosse- meer raakte de 30-jarige bestuurder uit 's-Gravenzande net voorbij de bocht van Kooijman door een iets te hoge snelheid van de weg af. Door de gladheid schoof de wagen de dijk af, waarvan het talud door de sneeuwval heel zacht geworden was. Het busje bleef nog even overeind staan, maar viel daarna toch nog om. De chauffeur kon zelf zijn voertuig verlaten. Maandagmiddag was de weg sneeuw vrij, maar omstreeks kwart over twee reed op de Paasdijkweg een busje van het Poortvlietse installatiebedrijf Vis ser de sloot in. De 38-jarige bestuur der uit Bergen op Zoom, die in de richting Sint-Annaland reed. kwam met zijn voertuig in de boterzachte rechlerberm van de weg terecht. Met een stuurcorrectie kwam hij weer te rug op de rijbaan, maar om een aanrij ding te voorkomen, stuurde de man vervolgens weer naar rechts. Hierbij sloeg het voertuig om en rolde diverse keren ondersteboven. In een naast het fietspad gelegen splitsing van twee sloten, kwam het busje tot stilstand. Paaltjes zorgden er mede v<x>r dat het voertuig bleef hangen. De bestuurder en de 17-jarige bijrijder uit Tholen kwamen met de schrik vrij. Ze konden zelf uit het busje komen. De schade was grcxit. Er lag materiaal in de sloot en in het busje was de lading door el kaar gegooid. Twee auto's van het wa terschap Zeeuwse Eilanden sloten aan weerskanten de Paasdijkweg af voor de berging van het busje. Gisterenmorgen raakte op de provin ciale weg tussen Sint-Annaland en Oud-Vossemeer, net voorbij de afslag naar de Hollaireweg, een personen auto in de sloot. De 28-jarige bestuur der uit Sint-Annaland raakte door de sneeuw in een slip en schoof met de achterkant van zijn wagen aan de lin kerkant van de rijbaan de sloot in. Er was alleen materiële schade. De provincie heeft vorige week een nieuw ambulancehulpverleningsplan gepresenteerd. Het wordt gekenmerkt door een uiterst sobere invulling en voor de Zeeuwse huisartsen staat nu al vast dat het wat hen betreft niet voldoende is, zo moet de provincie erkennen. Doel van het plan is de knel punten wat betreft aanrijtijden op te heffen en een zekere uniformiteit te bewerkstelligen. De sturende taak van de centrale post ambulancevervoer moet ook worden verbeterd. Wat betreft Tholen neemt de provincie nog geen definitief standpunt in, in afwachting van overleg met de provincie Noord-Brabant. Wel wordt er gesteld dat er in de gemeente Tholen hoe dan ook een ambulancestandplaats moet worden gehandhaafd. Het nieuwe spreidings- en paraat heidsplan is opgesteld op basis van een analyse van de knelpunten. De ze heeft uitgewezen dat de proble men niet zozeer worden veroor zaakt door de aanrijtijd, oftewel de tijd dat de ambulance onderweg is naar een ongeval, maar door het niet altijd onmiddellijk beschikbaar zijn van een auto. Dit heeft er toe geleid dat de standplaatsen Goes en Vlis- singen/Middelburg aangepast die nen te worden, terwijl Zierikzee een betere accommodatie moet krijgen. De centrale post ambulancevervoer moet voldoen aan een aantal duide lijk geformuleerde normen en op een aantal terreinen dient uniformi teit van handelen en materieel te zijn. Verder moeten een bepaald mi nimaal kwaliteitsniveau en een doelmatige uitvoering van de ambu lancehulpverlening worden nage streefd. Een in 1992 opgesteld spreidings- en paraatheidsplan bleek achteraf zo ambitieus dat het onbetaalbaar dreigde te worden. De projectgroep ambulancehulpverlening die zich met het nu gepresenteerde plan heeft bezig gehouden, is uitgegaan van de bestaande knelpunten, en heeft er daarbij voor gekozen strikt uit te gaan van de benodigde capa citeit en paraatheid. Na overleg met het centraal orgaan tarieven volksgezondheid leek het er aanvankelijk op dat de noodsig nalen vanuit de landelijke gebieden aanleiding vormden om meer geld vrij te maken. Maar inmiddels is duidelijk geworden dat Zeeland juist verder gekort wordt op het budget voor de ambulancehulpver lening. De landelijke federatie voor ambulancezorg heeft 'een onder zoeksbureau opdracht gegeven om een nieuw budgetfinancieringsmo del op te stellen. Het uitgangspunt is om tot een goede ambulancezorg en een correcte verdeling van de middelen over heel Nederland te komen. Intussen zijn daar drie mo gelijke modellen uit gekomen, waarbij de verbetering ten opzichte van de huidige situatie van de am bulancehulpverlening in de landelij ke gebieden tussen de zes en de twintig procent ligt. Een keuze is echter nog niet ge maakt en evenmin is duidelijk wan neer een nieuw model zou moeten ingaan. Als blijkt dat in het nieuwe model, wanneer dat dan ook mag worden ingevoerd. Zeeland nog steeds onvoldoende geld heeft voor een goede uitvoering van de ambu lancehulpverlening, zal de provin cie weer naar de minister van volks gezondheid, welzijn en sport stappen. Dat heeft het ministerie zelf ook gesteld, wat betreft de lan delijke gebieden. „Als straks blijkt uit de regionale ambulanceplannen van de desbetreffende rav's blijkt dat de financiering onvoldoende is voor een adequate ambulancezorg, zullen deze knelpunten worden op gelost onder handhaving van de ge stelde kwaliteitsnormen, zoals inza ke de aanrijtijden", aldus het ministerie van VWS. Een van de criteria bij de opstelling van het nu gepresenteerde plan, was dat er wordt gestreefd naar schaal vergroting. Inmiddels is er nu één ambulancedienst voor Zeeuws- Vlaanderen, terwijl de diensten 'bo ven de Westerschelde' Walcheren, de Bevelanden en Schouwen-Dui- veland, in een vergevorderd stadium zijn, wat betreft hun voornemen tot een algehele fusie. In juni 1997 hebben ze hiertoe een intentiever klaring getekend en recent is er een voorlopig fusiebestuur gevormd. Zoals het er nu naar uit ziet, krijgt het samengaan met ingang van 1 ja nuari volgend jaar zijn beslag. De instelling van een regionale am bulancevoorziening (rav) Zeeland, waarvan gedeputeerde G.L.C.M. de Kok verwacht dat die nog dit jaar tot stand zal komen, betekent niet dat samenwerking over de grenzen van de rav's niet mogelijk is. De post Krabbendijke is inmiddels ver plaatst naar de toerit tot de snelweg A58 ter hoogte van Rilland. Deze is driemaal 24 uur bezet. Een bureau dat is gespecialiseerd in het onder zoeken van rijtijden, heeft gecon cludeerd dat de post het beste ge heel kan worden opgeheven. In verband met de nieuwe kwaliteitsei sen, waarin onder meer is opgeno men dat een post 24 uur per dag be zet moet zijn, zou het gebied ten oosten van Krabbendijke beter van uit Bergen op Zoom kunnen worden bediend. Dat zou een aanzienlijke kostenbesparing op kunnen leveren, in vergelijking met de optie om Ril land continue te bemannen. Op de vraag aan De Kok of hij dit soort grensoverschrijdende samenwer king tussen twee rav's wél goed kan keuren en het bestaan van Delta- Noord niet, antwoordt deze dat dit wel moet kunnen, mits vastgelegd in een overeenkomst. Zo ver is het overigens nog niet. De regio westelijk Noord-Brabant heeft er voor gekozen eerst binnen het ei gen gebied de ambulancezorg te re organiseren. Pas als dat is afgerond, kan de post Rilland worden opgehe ven, zo wordt in het ambulance hulpverleningsplan gesteld. Tholen valt al onder de centrale post ambulancehulpverlening wes telijk Noord-Brabant. In 1997 gaf de provincie Zeeland de gemeente toestemming om uit de gemeen schappelijke regelingen voor de centrale post ambulancevervoer en de brandweer te stappen en toe te treden tot die van westelijk Noord- Brabant. Op dat moment leefde de vrees dat de cpa-Zeeland onvol doende ondersteuning aan Tholen kon geven. De projectgroep ambulancehulp verlening Zeeland heeft de voor keur voor Tholen als standplaats van de ambulance boven Sint- Maartensdijk. Hierdoor is Sint-Phi- lipsland beter aan te rijden, maar komt Stavenisse op de uiterste grens van de vijftien minuten aan rijtijd te liggen. Tegen eerdere plan nen om de post van de smalstad naar Tholen te verplaatsen, werd een paar jaar geleden een groot aantal handtekeningen verzameld. Inmiddels is de ambulancedienst Delta-Noord opgericht en ziet de situatie er geheel anders uit. De provincie staat negatief tegenover de oprichting van deze dienst, die is ontstaan uit de ambulancedienst van Tholen en die van Goeree, om dat hij buiten alle huidige en toe komstige regio-indelingen valt. In afwachting van overleg met Noord- Brabant, die de vergunningverlener is, neemt de provincie over Tholen verder nog geen standpunt in. Dat gaat ook op wat betreft de benodig de financiële middelen voor de am bulancestandplaats in deze ge meente. Dat binnen de gemeente Tholen een ambulancestandplaats moet worden gehandhaafd, blijft echter het uitgangspunt van de pro vincie. Middel ham Is Helievoetsluis Zierikzee Oud-Beijertand Tel.0187-482188 Tei.0181-320016 Tel.0111-413163 TeL0186-613624 Advertentie I.M. In de commissie algemeen bestuur en welzijn kwam de twaalf mille vorige week ter sprake. Het gaat nóg om geld over 1998. Commis sieleden van SGP, VVD, RPF/GPV en D66 wilden het geld toch parkeren voor de ambulance en de 12.000 gulden niet in de gro te pot laten verdwijnen. „Wie zijn wij dat we vinden dat ze het geld nodig hebben, als ze het zelf niet meer willen?", zei de wethouder. Volgens Van de Leemputte heeft hij tijdens een etentje dat de ge meente Tholen aanbood in de Gouden Leeuw te Scherpenisse over de ambulancevoorziening ge sproken. „Volgens de wet is de fi nanciering van de ambulance een zaak van de ziektenkostenverzeke- raars en niet van de gemeente, heb ik toen naar voren gebracht. Er zit in de ideale situatie dus geen grijn- tje overheidsgeld in, maar ik heb nooit gezegd, dat we de twaalf mille van de gemeente niet meer willen. Als dat dan wel gezegd wordt in een commissievergade ring van de gemeente Tholen, dan voel ik me machteloos", aldus Van de Leemputte. Wethouder Moerland houdt echter stug vol, dat tijdens het gesprek wel degelijk naar voren gebracht is, dat de ambulance geen taak van de gemeente is. „Zo staat het ook in het verslag. Delta Noord had ons geld niet meer nodig. Hoe het ook bedoeld is, ik word het beu om als gemeente steeds de schuld te krijgen van de huidige gang van zaken. Ook wij zijn erop uit om een goede ambulancevoorziening voor Tholen te behouden. Bijna wekelijks praat ik over de ambu lancehulpverlening, o.a. als voor zitter van de GGD Zeeland. Zee land trekt aan Tholen en ook Brabant doet dat. Veel is er echter nog onzeker in verband met de vorming van regionale ambulance voorzieningen (rav) en het GHOR: geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen." Wethouder Moerland heeft inmid dels een gesprek met de directeur van Delta Noord over de kwestie gehad. Hij constateert dat de am bulancedienst een jaar geen beroep heeft gedaan op de gemeentelijke bijdrage, zodat het ook weer niet zo heel vreemd was dat het in 1998 ook niet gevraagd is. De sub sidie is ooit ingesteld om de dienst administratief te ondersteunen toen het Rode Kruis de Thoolse ambulance nog exploiteerde. Het bestaan van Delta-Noord past volgens De Kok niet in de wijze waarop de ambulancehulpverle ning in Zeeland gestalte moet gaan krijgen. „Dat heb ik ook ge probeerd duidelijk te maken. Ik heb gewaarschuwd dat ze moesten wachten met die fusie met Goe- ree-Overflakkee omdat ze later te gen problemen aan zouden lopen. Dat is echter volledig genegeerd." Op de bewering van Delta-Noord dat de provincie niets van zich heeft laten horen toen de fusie plannen ter inzage lagen, reageert de gedeputeerde ontkennend. Hij zegt de betrokken partijen tot tweemaal toe te hebben aange schreven. De provincie staat niet alleen in haar bezwaren tegen het ontstaan van de ambulancedienst Delta- Noord, zegt De Kok. Ook de pro vincie Noord-Brabant, het minis terie van volksgezondheid, welzijn en sport en alle zorgverze keraars zijn het er niet mee eens, meent hij. De stelling van Delta- Noord dat de zorgverzekeraars in de huidige situatie de zeven ton die een parate ambulancedienst kost, nu in de zak kunnen houden door de opstelling van de provin cie, weerspreekt hij. „Zij verdie nen niets aan het ambulancever voer. De kosten die daarvoor worden gemaakt, kunnen de ver zekeraars declareren bij het cen traal orgaan tarieven gezondheids zorg of de ziekenfondsraad. Maar kosten die niet zijn gemaakt, kun nen ook niet worden gedecla reerd." Doordat de provincie de geldigheid van de vergunning van Delta-Noord betwist, willen de verzekeraars niet met extra geld over de brug komen voor de ver betering van de kwaliteit bij Del ta-Noord. De vergunning is afgegeven door de provincie Noord-Brabant. De ambulancedienst Tholen valt on der de gemeenschappelijke alarm centrale van het streekgewest Westelijk Noord-Brabant. Een ad vocaat van de provincie Noord- Brabant heeft volgens De Kok ge zegd dat de vergunning van de ambulancedienst Tholen met de fusie met Goeree-Overflakkee van rechtswege is komen te vervallen. Daarom moet er een nieuwe ver gunning worden aangevraagd, waarvoor Noord-Brabant Zeeland om advies zal moeten vragen. In de nabije toekomst moet de gehe le 'zwaailichtensector', waarmee De Kok ambulancediensten, politie, brandweer en rampenbestrijding onder één noemer schaart, in één re gio worden ondergebracht. Dat be tekent zeer waarschijnlijk dat Zee land een regio wordt. De gedeputeerde verwacht dat het in stellen van de rav's nog dit jaar ge realiseerd kan worden. „Door die fusie is de situatie zeer ingewikkeld geworden. Tholen ligt in Zeeland, maar via de deelname aan de Cen trale post ambulancevervoer West- Brabant is Noord-Brabant er bij ge komen. Nu is ook Zuid-Holland er bij betrokken. Er komen per gebied regionale ambulancevoorzieningen, maar Delta-Noord zou in drie rav's vallen. De Kok noemt dat weinig efficiënt. Op lange termijn is de vorming van deze dienst geen op lossing." Tholen is in 1997 uit de gemeen schappelijke regelingen voor de centrale post ambulancevervoer en de brandweer gestapt en toegetre den tot die van westelijk Noord- Brabant. Op dat moment bestond er onzekerheid of de cpa-Zeeland vol doende ondersteuning aan Tholen kon geven. De Kok begrijpt wel dat twee kleine ambulancediensten die zich be dreigd voelen in hun voortbestaan, elkaar opzoeken. Ook de instem ming van de Thoolse huisartsen met het ontstaan van Delta-Noord kan hij zich goed voorstellen. „Maar Tholen heeft de verkeerde fusie partner gekozen. Dat vindt het mi nisterie van VWS ook, want de kos ten die de fusie met zich heeft meegebracht, worden niet vergoed. Momenteel is er een fusie gaande van de ambulancehulpverlening van Walcheren, de Bevelanden en Schouwen-Duiveland. De kosten daarvan worden wel vergoed door het ministerie, maar die van Delta- Noord niet. Ik kan mij voorstellen dat Tholen voor de fusie heeft geko zen, uit angst dat de continuïteit van het ambulancevervoer in gevaar zou komen. Maar het is mijn verant woordelijkheid om van provinciale zijde de grenzen van de Samenwer kingsgebieden vast te stellen." De oplossing is volgens hem het ontbinden van de fusie van de am bulancehulpverlening van Tholen en Goeree, om vervolgens te fuse ren met een goede partij. De Kok vindt dat Tholen samen zou moeten gaan met de ambulancediensten 'boven de Westerschelde' (Schou wen-Duiveland, Walcheren en de Bevelanden). Hij vindt wel dat er extra geld nodig is voor de ambu lancehulpverlening in Tholen. „De pleidooien daarvoor zijn terecht, maar er moet eerst duidelijkheid ko men." Hij denkt ook dat een dienst zoals Delta-Noord die voornamelijk met vrijwilligers werkt, niet meer van deze tijd is. „Met alle respect en waardering voor de inzet van deze mensen, maar de eisen die van rijks wege aan de ambulancediensten worden gesteld, worden steeds strenger. Delta-Noord zal bij de in spectie voor de volksgezondheid moeten aantonen dat het vereiste ni veau kan worden gegarandeerd." „De familie Hage mag niet het kind van de rekening worden bij de uit breiding van het gemeentehuis. Ik stel vast dat er nog bereidheid be staat om te onderhandelen. De gemeente moet zich echter niet te for meel opstellen en zich alleen aan de regeltjes houden. Het is niet de bedoeling dat iemand verpletterd achterblijft." Met deze wijze woor den stuurde gedeputeerde J.G. van Zwicten vorige week woensdag de gemeente en vader en zoon Hage herwaarts, na de hoorzitting over de uitbreiding van het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk. De hoorzitting vond plaats in Mid delburg bij de provinciale directie ruimte, milieu en water, naar aan leiding van een bezwaarschrift te gen het bestemmingsplan 'ge meentehuis' van de gemeente. Van Zwieten was voorzitter van de hoorcommissie. Het schildersbedrijf J.B. Hage en zoon is gevestigd in een pand waar de gemeente haar oog op heeft la ten vallen, in verband met uitbrei dingsplannen van het gemeente huis. Hage is bereid te verhuizen, om de gemeente ruim baan te ge ven, maar die stelt zich niet bij zonder bereidwillig op. wat betreft het vinden van een alternatieve plaats en de financiële compensa tie. Vader en zoon Hage waren in het gezelschap van hun advocaat P. Putters naar Middelburg gekomen. De gemeente Tholen werd verte genwoordigd door de afdelings chef ruimtelijke ordening F. Buer- mans. „De gemeente heeft gezegd: 'U krijgt alle medewerking', maar toen de firma Hage met een plan kwam, werd dat afgewezen", be toogde Putters. „Het bleek dat de welstandscommissie bezwaren had tegen het plan van de firma Hage en de gemeente besloot hier onver kort gehoor aan te geven. Ze toont zich niet bijzonder bereidwillig om eventuele obstakels uit de weg te ruimen. De gemeente hoeft de adviezen van de welstandscom missie niet persé op te volgen". Over andere mogelijke plaatsen konden de partijen het tot dusver ook niet eens worden. Verhuizing naar een bedrijventerrein zoals de gemeente suggereert, ziet de firma Hage weer niet zitten. Verder wringt hem de schoen in fi nancieel opzicht. Zoon M. Hage woont nu boven de winkel. Dat be tekent dat er in geval van nieuw bouw, naast een winkelpand ook een woonhuis moet komen. Hage senior: „Ik wil er niet aan verdie nen, maar het hoeft ook weer geen geld te kosten." De kans dat er geld vrij kan worden gemaakt uit het provinciale budget voor stads en dorpsvernieuwing was nihil, stelde Buermans echter. De partijen leken niet echt nader tot elkaar te komen tijdens de hoorzitting. Desondanks meende Van Zwieten nog een zekere be reidheid tot verder onderhandelen te bespeuren. Hij riep de betrokke nen op om toch maar weer met el kaar om de tafel te gaan zitten en maande de gemeente om zich niet zuiver formeel op te stellen. „Het is niet de bedoeling dat de firma Hage het kind van de rekening wordt." Wanneer één van de partij en zich niet kan vinden in de uit spraak van de provinciale hoor commissie, rest een gang naar de Raad van State als laatste moge lijkheid. De uitspraak in deze kwestie volgt over zes weken. Putters toonde zich na afloop echter weinig hoop vol gestemd. „Alles is al honderd keer gezegd. De gemeente doet onvoldoende recht aan het belang van de firma Hage. Ze zijn met heel goede alternatieven gekomen, maar die zijn door de gemeente lichtvaardig terzijde geschoven. Er ligt nu een bod van de gemeente dat we nog moeten beoordelen, maar we weten vrijwel zeker dat dat onvoldoende is. Ik heb echter niet de illusie dat de provincie een uitspraak zal doen, waarin de ge meente in het ongelijk wordt ge steld." De standplaats van de traumaheli kopter in Rotterdam zal worden ge handhaafd. Dat heeft het ministerie van VWS besloten op basis van de uitkomsten van een onderzoek naar de meerwaarde van een hefschroef- vliegtuig met betrekking tot de am bulancehulpverlening. Vanuit Rot terdam liggen de Zeeuwse eilanden binnen de in dit geval vijftien minu ten 'aanvliegtijd'. Zeeuws-Vlaande- ren kan wat de provincie blijven vertrouwen op de Vlaamse helikop terhulpverlening. Daarom heeft ze de minister gevraagd een deel van het beschikbare budget hiervoor aan te wenden. Ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom voert deze maand een energiebesparingsactie. De campag ne richt zich met name op het ener gieverbruik door het personeel, maar ook de patiënten worden erbij betrokken. Het energieverbruik op alle afdelingen wordt in het werk overleg getoetst aan besparingslijs- ten die in samenwerking met de Noord-Brabantse energiemaat schappij PNEM en de Nederlandse onderneming voor energie en Mi lieu (Novem) zijn opgesteld. Een energiemeter geeft elke week de stand aan van het verbruik van elek triciteit, gas en water. Ook worden er grafieken getoond met een over zicht van het gebruik van de afgelo pen 3 jaar. Personeel en patiënten kunnen besparingsideeën depone ren in een speciale bus. Daarmee zijn weekprijzen en een hoofdprijs van minimaal 500 gulden of tien procent van de netto besparing te winnen. Ook wordt er een originali- teitsprijs uitgegeven. Via een speci aal blad 'energiemeter' wordt men op de hoogte gehouden van berich ten, genomineerde ideeën en achter grondinformatie over milieu en energie. Lievensberg mikt op een uiteindelijke besparing van tien pro cent. In 1998 bedroeg het budget voor gas en elektriciteit 1.105.000 gulden, dus dat zou een besparing van 110.500 moeten opleveren. Overigens heeft Lievensberg - net als andere instellingen in de ge zondheidszorg - een convenant met de overheid over intramurale gezon- heidszorg gesloten, waarin staat dat de energiebesparing maar liefst 16 procent moet bedragen. En in het nationaal milieubeleidsplan streeft de overheid naar een besparing van 30 procent in het jaar 2000 ten op zichte van 1989. zijn alle poliklinische afdelingen gesloten, met uitzondering van de afdeling spoedeisende hulp. 4 Advertentie I.M. De chauffeur uit 's-Gravenzande (die er zonder kleerscheuren vanaf kwam) inspecteert de schade aan zijn van de Oude Zeedijk geraakte bestelbusje. Gedeputeerde G.L.C.M. de Kok (rechts) met links oud-gedeputeerde W. Don bij de presentatie van het ambulance-hulpverleningsplan Zeeland.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 13