Meer uniformiteit en
kortere aanrijtijden
Ambulancedienst zit
om geld te springen
'Delta-Noord moet opgaan
in toekomstige rav Zeeland'
Blikschade door gladheid
'Gemeente en firma Hage
moeten onderhandelen'
Directeur Van de Leemputte:
Gedeputeerde De Kok wil ambulance niet van Tholen weg halen
Donderdag 11 februari 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Nieuw ambulanceplan van provincie:
Kwaliteitseisen
Tholen
Gaat u maar rustig
slapen. Wij verhuizen
uw meubelen als eieren.
flakkee verhuizingen b.v.
'Klinkklare leugens', noemt
directeur F. van de Leem-
putte van Delta Noord de
uitlatingen van wethouder
I.C. Moerland dat zijn am
bulancedienst geen geld
meer van de gemeente Tho
len zou willen hebben. „Ik
zit om de centen te sprin
gen!"
„Er is geen sprake van dat de ambulance van Tholen ver
dwijnt. Die hoort daar te zijn. Maar waar hij precies
komt te staan, is nog een punt van discussie. Wie dat in
twijfel trekt, is zelf niet professioneel bezig." Dit zegt
gedeputeerde G.L.C.M. de Kok van welzijn. „Delta-
Noord zaait twijfel over onze bedoelingen en schildert
de provincie af als de grote boze vijand. De suggestie dat
er geen ambulance komt in Tholen ten gevolge van een
bestuurlijk geschil, vind ik echt beneden peil. Ik kan mij
voorstellen dat Tholen voor de fusie heeft gekozen, uit
angst dat de continuïteit van het ambulancevervoer in ge
vaar zou kunnen komen. Maar het is mijn verantwoorde
lijkheid om van provinciale zijde de grenzen van de sa
menwerkingsgebieden vast te stellen."
Weinig efficiënt
Advocaat Putters weinig hoopvol na hoorzitting
Kind van de rekening
Helikopter blijft
Actie Lievensberg
voor besparing op
het energieverbruik
DINSDAG 16 FEBRUARI A.S.
Ziekenhuis Lievensberg
Bergingsbedrijf Faasen uit Steenbergen takelt het busje van installatiebedrijf Visser uit de sloot aan de
Paasdijkweg te Poortvliet.
Door de sneeuwval en gladheid zijn
verschillende auto's maandag en gi
steren van de weg geraakt. Daaron
der waren twee basjes van installa
tiebedrijven. Bij de ongelukken
raakte niemand gewond.
Maandagochtend raakte een Merce
des personenauto van de Zoetwater-
weg. De 59-jarige bestuurder uit Sta-
venisse reed richting Sint-Annaland.
toen hij ter hoogte van de oprit zijn
wagen niet meer onder controle had.
Even later gleed een busje van een in
stallatiebedrijf uit Den Haag van de
Oude Zeedijk bij Sint-Annaland. Rij
dend uit de richting van Oud-Vosse-
meer raakte de 30-jarige bestuurder
uit 's-Gravenzande net voorbij de
bocht van Kooijman door een iets te
hoge snelheid van de weg af. Door de
gladheid schoof de wagen de dijk af,
waarvan het talud door de sneeuwval
heel zacht geworden was. Het busje
bleef nog even overeind staan, maar
viel daarna toch nog om. De chauffeur
kon zelf zijn voertuig verlaten.
Maandagmiddag was de weg sneeuw
vrij, maar omstreeks kwart over twee
reed op de Paasdijkweg een busje van
het Poortvlietse installatiebedrijf Vis
ser de sloot in. De 38-jarige bestuur
der uit Bergen op Zoom, die in de
richting Sint-Annaland reed. kwam
met zijn voertuig in de boterzachte
rechlerberm van de weg terecht. Met
een stuurcorrectie kwam hij weer te
rug op de rijbaan, maar om een aanrij
ding te voorkomen, stuurde de man
vervolgens weer naar rechts. Hierbij
sloeg het voertuig om en rolde diverse
keren ondersteboven. In een naast het
fietspad gelegen splitsing van twee
sloten, kwam het busje tot stilstand.
Paaltjes zorgden er mede v<x>r dat het
voertuig bleef hangen. De bestuurder
en de 17-jarige bijrijder uit Tholen
kwamen met de schrik vrij. Ze konden
zelf uit het busje komen. De schade
was grcxit. Er lag materiaal in de sloot
en in het busje was de lading door el
kaar gegooid. Twee auto's van het wa
terschap Zeeuwse Eilanden sloten aan
weerskanten de Paasdijkweg af voor
de berging van het busje.
Gisterenmorgen raakte op de provin
ciale weg tussen Sint-Annaland en
Oud-Vossemeer, net voorbij de afslag
naar de Hollaireweg, een personen
auto in de sloot. De 28-jarige bestuur
der uit Sint-Annaland raakte door de
sneeuw in een slip en schoof met de
achterkant van zijn wagen aan de lin
kerkant van de rijbaan de sloot in. Er
was alleen materiële schade.
De provincie heeft vorige week een nieuw ambulancehulpverleningsplan
gepresenteerd. Het wordt gekenmerkt door een uiterst sobere invulling en
voor de Zeeuwse huisartsen staat nu al vast dat het wat hen betreft niet
voldoende is, zo moet de provincie erkennen. Doel van het plan is de knel
punten wat betreft aanrijtijden op te heffen en een zekere uniformiteit te
bewerkstelligen. De sturende taak van de centrale post ambulancevervoer
moet ook worden verbeterd. Wat betreft Tholen neemt de provincie nog
geen definitief standpunt in, in afwachting van overleg met de provincie
Noord-Brabant. Wel wordt er gesteld dat er in de gemeente Tholen hoe
dan ook een ambulancestandplaats moet worden gehandhaafd.
Het nieuwe spreidings- en paraat
heidsplan is opgesteld op basis van
een analyse van de knelpunten. De
ze heeft uitgewezen dat de proble
men niet zozeer worden veroor
zaakt door de aanrijtijd, oftewel de
tijd dat de ambulance onderweg is
naar een ongeval, maar door het niet
altijd onmiddellijk beschikbaar zijn
van een auto. Dit heeft er toe geleid
dat de standplaatsen Goes en Vlis-
singen/Middelburg aangepast die
nen te worden, terwijl Zierikzee een
betere accommodatie moet krijgen.
De centrale post ambulancevervoer
moet voldoen aan een aantal duide
lijk geformuleerde normen en op
een aantal terreinen dient uniformi
teit van handelen en materieel te
zijn. Verder moeten een bepaald mi
nimaal kwaliteitsniveau en een
doelmatige uitvoering van de ambu
lancehulpverlening worden nage
streefd.
Een in 1992 opgesteld spreidings-
en paraatheidsplan bleek achteraf
zo ambitieus dat het onbetaalbaar
dreigde te worden. De projectgroep
ambulancehulpverlening die zich
met het nu gepresenteerde plan
heeft bezig gehouden, is uitgegaan
van de bestaande knelpunten, en
heeft er daarbij voor gekozen strikt
uit te gaan van de benodigde capa
citeit en paraatheid.
Na overleg met het centraal orgaan
tarieven volksgezondheid leek het
er aanvankelijk op dat de noodsig
nalen vanuit de landelijke gebieden
aanleiding vormden om meer geld
vrij te maken. Maar inmiddels is
duidelijk geworden dat Zeeland
juist verder gekort wordt op het
budget voor de ambulancehulpver
lening. De landelijke federatie voor
ambulancezorg heeft 'een onder
zoeksbureau opdracht gegeven om
een nieuw budgetfinancieringsmo
del op te stellen. Het uitgangspunt
is om tot een goede ambulancezorg
en een correcte verdeling van de
middelen over heel Nederland te
komen. Intussen zijn daar drie mo
gelijke modellen uit gekomen,
waarbij de verbetering ten opzichte
van de huidige situatie van de am
bulancehulpverlening in de landelij
ke gebieden tussen de zes en de
twintig procent ligt.
Een keuze is echter nog niet ge
maakt en evenmin is duidelijk wan
neer een nieuw model zou moeten
ingaan. Als blijkt dat in het nieuwe
model, wanneer dat dan ook mag
worden ingevoerd. Zeeland nog
steeds onvoldoende geld heeft voor
een goede uitvoering van de ambu
lancehulpverlening, zal de provin
cie weer naar de minister van volks
gezondheid, welzijn en sport
stappen. Dat heeft het ministerie
zelf ook gesteld, wat betreft de lan
delijke gebieden. „Als straks blijkt
uit de regionale ambulanceplannen
van de desbetreffende rav's blijkt
dat de financiering onvoldoende is
voor een adequate ambulancezorg,
zullen deze knelpunten worden op
gelost onder handhaving van de ge
stelde kwaliteitsnormen, zoals inza
ke de aanrijtijden", aldus het
ministerie van VWS.
Een van de criteria bij de opstelling
van het nu gepresenteerde plan, was
dat er wordt gestreefd naar schaal
vergroting. Inmiddels is er nu één
ambulancedienst voor Zeeuws-
Vlaanderen, terwijl de diensten 'bo
ven de Westerschelde' Walcheren,
de Bevelanden en Schouwen-Dui-
veland, in een vergevorderd stadium
zijn, wat betreft hun voornemen tot
een algehele fusie. In juni 1997
hebben ze hiertoe een intentiever
klaring getekend en recent is er een
voorlopig fusiebestuur gevormd.
Zoals het er nu naar uit ziet, krijgt
het samengaan met ingang van 1 ja
nuari volgend jaar zijn beslag.
De instelling van een regionale am
bulancevoorziening (rav) Zeeland,
waarvan gedeputeerde G.L.C.M. de
Kok verwacht dat die nog dit jaar
tot stand zal komen, betekent niet
dat samenwerking over de grenzen
van de rav's niet mogelijk is. De
post Krabbendijke is inmiddels ver
plaatst naar de toerit tot de snelweg
A58 ter hoogte van Rilland. Deze is
driemaal 24 uur bezet. Een bureau
dat is gespecialiseerd in het onder
zoeken van rijtijden, heeft gecon
cludeerd dat de post het beste ge
heel kan worden opgeheven. In
verband met de nieuwe kwaliteitsei
sen, waarin onder meer is opgeno
men dat een post 24 uur per dag be
zet moet zijn, zou het gebied ten
oosten van Krabbendijke beter van
uit Bergen op Zoom kunnen worden
bediend. Dat zou een aanzienlijke
kostenbesparing op kunnen leveren,
in vergelijking met de optie om Ril
land continue te bemannen. Op de
vraag aan De Kok of hij dit soort
grensoverschrijdende samenwer
king tussen twee rav's wél goed kan
keuren en het bestaan van Delta-
Noord niet, antwoordt deze dat dit
wel moet kunnen, mits vastgelegd
in een overeenkomst.
Zo ver is het overigens nog niet. De
regio westelijk Noord-Brabant heeft
er voor gekozen eerst binnen het ei
gen gebied de ambulancezorg te re
organiseren. Pas als dat is afgerond,
kan de post Rilland worden opgehe
ven, zo wordt in het ambulance
hulpverleningsplan gesteld.
Tholen valt al onder de centrale
post ambulancehulpverlening wes
telijk Noord-Brabant. In 1997 gaf
de provincie Zeeland de gemeente
toestemming om uit de gemeen
schappelijke regelingen voor de
centrale post ambulancevervoer en
de brandweer te stappen en toe te
treden tot die van westelijk Noord-
Brabant. Op dat moment leefde de
vrees dat de cpa-Zeeland onvol
doende ondersteuning aan Tholen
kon geven.
De projectgroep ambulancehulp
verlening Zeeland heeft de voor
keur voor Tholen als standplaats
van de ambulance boven Sint-
Maartensdijk. Hierdoor is Sint-Phi-
lipsland beter aan te rijden, maar
komt Stavenisse op de uiterste
grens van de vijftien minuten aan
rijtijd te liggen. Tegen eerdere plan
nen om de post van de smalstad
naar Tholen te verplaatsen, werd
een paar jaar geleden een groot
aantal handtekeningen verzameld.
Inmiddels is de ambulancedienst
Delta-Noord opgericht en ziet de
situatie er geheel anders uit. De
provincie staat negatief tegenover
de oprichting van deze dienst, die is
ontstaan uit de ambulancedienst
van Tholen en die van Goeree, om
dat hij buiten alle huidige en toe
komstige regio-indelingen valt. In
afwachting van overleg met Noord-
Brabant, die de vergunningverlener
is, neemt de provincie over Tholen
verder nog geen standpunt in. Dat
gaat ook op wat betreft de benodig
de financiële middelen voor de am
bulancestandplaats in deze ge
meente. Dat binnen de gemeente
Tholen een ambulancestandplaats
moet worden gehandhaafd, blijft
echter het uitgangspunt van de pro
vincie.
Middel ham Is Helievoetsluis Zierikzee Oud-Beijertand
Tel.0187-482188 Tei.0181-320016 Tel.0111-413163 TeL0186-613624
Advertentie I.M.
In de commissie algemeen bestuur
en welzijn kwam de twaalf mille
vorige week ter sprake. Het gaat
nóg om geld over 1998. Commis
sieleden van SGP, VVD,
RPF/GPV en D66 wilden het geld
toch parkeren voor de ambulance
en de 12.000 gulden niet in de gro
te pot laten verdwijnen. „Wie zijn
wij dat we vinden dat ze het geld
nodig hebben, als ze het zelf niet
meer willen?", zei de wethouder.
Volgens Van de Leemputte heeft
hij tijdens een etentje dat de ge
meente Tholen aanbood in de
Gouden Leeuw te Scherpenisse
over de ambulancevoorziening ge
sproken. „Volgens de wet is de fi
nanciering van de ambulance een
zaak van de ziektenkostenverzeke-
raars en niet van de gemeente, heb
ik toen naar voren gebracht. Er zit
in de ideale situatie dus geen grijn-
tje overheidsgeld in, maar ik heb
nooit gezegd, dat we de twaalf
mille van de gemeente niet meer
willen. Als dat dan wel gezegd
wordt in een commissievergade
ring van de gemeente Tholen, dan
voel ik me machteloos", aldus Van
de Leemputte.
Wethouder Moerland houdt echter
stug vol, dat tijdens het gesprek
wel degelijk naar voren gebracht
is, dat de ambulance geen taak van
de gemeente is. „Zo staat het ook
in het verslag. Delta Noord had
ons geld niet meer nodig. Hoe het
ook bedoeld is, ik word het beu
om als gemeente steeds de schuld
te krijgen van de huidige gang van
zaken. Ook wij zijn erop uit om
een goede ambulancevoorziening
voor Tholen te behouden. Bijna
wekelijks praat ik over de ambu
lancehulpverlening, o.a. als voor
zitter van de GGD Zeeland. Zee
land trekt aan Tholen en ook
Brabant doet dat. Veel is er echter
nog onzeker in verband met de
vorming van regionale ambulance
voorzieningen (rav) en het GHOR:
geneeskundige hulpverlening bij
ongevallen en rampen."
Wethouder Moerland heeft inmid
dels een gesprek met de directeur
van Delta Noord over de kwestie
gehad. Hij constateert dat de am
bulancedienst een jaar geen beroep
heeft gedaan op de gemeentelijke
bijdrage, zodat het ook weer niet
zo heel vreemd was dat het in
1998 ook niet gevraagd is. De sub
sidie is ooit ingesteld om de dienst
administratief te ondersteunen
toen het Rode Kruis de Thoolse
ambulance nog exploiteerde.
Het bestaan van Delta-Noord past
volgens De Kok niet in de wijze
waarop de ambulancehulpverle
ning in Zeeland gestalte moet
gaan krijgen. „Dat heb ik ook ge
probeerd duidelijk te maken. Ik
heb gewaarschuwd dat ze moesten
wachten met die fusie met Goe-
ree-Overflakkee omdat ze later te
gen problemen aan zouden lopen.
Dat is echter volledig genegeerd."
Op de bewering van Delta-Noord
dat de provincie niets van zich
heeft laten horen toen de fusie
plannen ter inzage lagen, reageert
de gedeputeerde ontkennend. Hij
zegt de betrokken partijen tot
tweemaal toe te hebben aange
schreven.
De provincie staat niet alleen in
haar bezwaren tegen het ontstaan
van de ambulancedienst Delta-
Noord, zegt De Kok. Ook de pro
vincie Noord-Brabant, het minis
terie van volksgezondheid,
welzijn en sport en alle zorgverze
keraars zijn het er niet mee eens,
meent hij. De stelling van Delta-
Noord dat de zorgverzekeraars in
de huidige situatie de zeven ton
die een parate ambulancedienst
kost, nu in de zak kunnen houden
door de opstelling van de provin
cie, weerspreekt hij. „Zij verdie
nen niets aan het ambulancever
voer. De kosten die daarvoor
worden gemaakt, kunnen de ver
zekeraars declareren bij het cen
traal orgaan tarieven gezondheids
zorg of de ziekenfondsraad. Maar
kosten die niet zijn gemaakt, kun
nen ook niet worden gedecla
reerd." Doordat de provincie de
geldigheid van de vergunning van
Delta-Noord betwist, willen de
verzekeraars niet met extra geld
over de brug komen voor de ver
betering van de kwaliteit bij Del
ta-Noord.
De vergunning is afgegeven door
de provincie Noord-Brabant. De
ambulancedienst Tholen valt on
der de gemeenschappelijke alarm
centrale van het streekgewest
Westelijk Noord-Brabant. Een ad
vocaat van de provincie Noord-
Brabant heeft volgens De Kok ge
zegd dat de vergunning van de
ambulancedienst Tholen met de
fusie met Goeree-Overflakkee van
rechtswege is komen te vervallen.
Daarom moet er een nieuwe ver
gunning worden aangevraagd,
waarvoor Noord-Brabant Zeeland
om advies zal moeten vragen.
In de nabije toekomst moet de gehe
le 'zwaailichtensector', waarmee
De Kok ambulancediensten, politie,
brandweer en rampenbestrijding
onder één noemer schaart, in één re
gio worden ondergebracht. Dat be
tekent zeer waarschijnlijk dat Zee
land een regio wordt. De
gedeputeerde verwacht dat het in
stellen van de rav's nog dit jaar ge
realiseerd kan worden. „Door die
fusie is de situatie zeer ingewikkeld
geworden. Tholen ligt in Zeeland,
maar via de deelname aan de Cen
trale post ambulancevervoer West-
Brabant is Noord-Brabant er bij ge
komen. Nu is ook Zuid-Holland er
bij betrokken. Er komen per gebied
regionale ambulancevoorzieningen,
maar Delta-Noord zou in drie rav's
vallen. De Kok noemt dat weinig
efficiënt. Op lange termijn is de
vorming van deze dienst geen op
lossing."
Tholen is in 1997 uit de gemeen
schappelijke regelingen voor de
centrale post ambulancevervoer en
de brandweer gestapt en toegetre
den tot die van westelijk Noord-
Brabant. Op dat moment bestond er
onzekerheid of de cpa-Zeeland vol
doende ondersteuning aan Tholen
kon geven.
De Kok begrijpt wel dat twee kleine
ambulancediensten die zich be
dreigd voelen in hun voortbestaan,
elkaar opzoeken. Ook de instem
ming van de Thoolse huisartsen met
het ontstaan van Delta-Noord kan
hij zich goed voorstellen. „Maar
Tholen heeft de verkeerde fusie
partner gekozen. Dat vindt het mi
nisterie van VWS ook, want de kos
ten die de fusie met zich heeft
meegebracht, worden niet vergoed.
Momenteel is er een fusie gaande
van de ambulancehulpverlening van
Walcheren, de Bevelanden en
Schouwen-Duiveland. De kosten
daarvan worden wel vergoed door
het ministerie, maar die van Delta-
Noord niet. Ik kan mij voorstellen
dat Tholen voor de fusie heeft geko
zen, uit angst dat de continuïteit van
het ambulancevervoer in gevaar zou
komen. Maar het is mijn verant
woordelijkheid om van provinciale
zijde de grenzen van de Samenwer
kingsgebieden vast te stellen."
De oplossing is volgens hem het
ontbinden van de fusie van de am
bulancehulpverlening van Tholen
en Goeree, om vervolgens te fuse
ren met een goede partij. De Kok
vindt dat Tholen samen zou moeten
gaan met de ambulancediensten
'boven de Westerschelde' (Schou
wen-Duiveland, Walcheren en de
Bevelanden). Hij vindt wel dat er
extra geld nodig is voor de ambu
lancehulpverlening in Tholen. „De
pleidooien daarvoor zijn terecht,
maar er moet eerst duidelijkheid ko
men."
Hij denkt ook dat een dienst zoals
Delta-Noord die voornamelijk met
vrijwilligers werkt, niet meer van
deze tijd is. „Met alle respect en
waardering voor de inzet van deze
mensen, maar de eisen die van rijks
wege aan de ambulancediensten
worden gesteld, worden steeds
strenger. Delta-Noord zal bij de in
spectie voor de volksgezondheid
moeten aantonen dat het vereiste ni
veau kan worden gegarandeerd."
„De familie Hage mag niet het kind van de rekening worden bij de uit
breiding van het gemeentehuis. Ik stel vast dat er nog bereidheid be
staat om te onderhandelen. De gemeente moet zich echter niet te for
meel opstellen en zich alleen aan de regeltjes houden. Het is niet de
bedoeling dat iemand verpletterd achterblijft." Met deze wijze woor
den stuurde gedeputeerde J.G. van Zwicten vorige week woensdag de
gemeente en vader en zoon Hage herwaarts, na de hoorzitting over de
uitbreiding van het gemeentehuis in Sint-Maartensdijk.
De hoorzitting vond plaats in Mid
delburg bij de provinciale directie
ruimte, milieu en water, naar aan
leiding van een bezwaarschrift te
gen het bestemmingsplan 'ge
meentehuis' van de gemeente. Van
Zwieten was voorzitter van de
hoorcommissie.
Het schildersbedrijf J.B. Hage en
zoon is gevestigd in een pand waar
de gemeente haar oog op heeft la
ten vallen, in verband met uitbrei
dingsplannen van het gemeente
huis. Hage is bereid te verhuizen,
om de gemeente ruim baan te ge
ven, maar die stelt zich niet bij
zonder bereidwillig op. wat betreft
het vinden van een alternatieve
plaats en de financiële compensa
tie. Vader en zoon Hage waren in
het gezelschap van hun advocaat P.
Putters naar Middelburg gekomen.
De gemeente Tholen werd verte
genwoordigd door de afdelings
chef ruimtelijke ordening F. Buer-
mans.
„De gemeente heeft gezegd: 'U
krijgt alle medewerking', maar
toen de firma Hage met een plan
kwam, werd dat afgewezen", be
toogde Putters. „Het bleek dat de
welstandscommissie bezwaren had
tegen het plan van de firma Hage
en de gemeente besloot hier onver
kort gehoor aan te geven. Ze toont
zich niet bijzonder bereidwillig
om eventuele obstakels uit de weg
te ruimen. De gemeente hoeft de
adviezen van de welstandscom
missie niet persé op te volgen".
Over andere mogelijke plaatsen
konden de partijen het tot dusver
ook niet eens worden. Verhuizing
naar een bedrijventerrein zoals de
gemeente suggereert, ziet de firma
Hage weer niet zitten.
Verder wringt hem de schoen in fi
nancieel opzicht. Zoon M. Hage
woont nu boven de winkel. Dat be
tekent dat er in geval van nieuw
bouw, naast een winkelpand ook
een woonhuis moet komen. Hage
senior: „Ik wil er niet aan verdie
nen, maar het hoeft ook weer geen
geld te kosten." De kans dat er
geld vrij kan worden gemaakt uit
het provinciale budget voor stads
en dorpsvernieuwing was nihil,
stelde Buermans echter.
De partijen leken niet echt nader
tot elkaar te komen tijdens de
hoorzitting. Desondanks meende
Van Zwieten nog een zekere be
reidheid tot verder onderhandelen
te bespeuren. Hij riep de betrokke
nen op om toch maar weer met el
kaar om de tafel te gaan zitten en
maande de gemeente om zich niet
zuiver formeel op te stellen. „Het
is niet de bedoeling dat de firma
Hage het kind van de rekening
wordt." Wanneer één van de partij
en zich niet kan vinden in de uit
spraak van de provinciale hoor
commissie, rest een gang naar de
Raad van State als laatste moge
lijkheid.
De uitspraak in deze kwestie volgt
over zes weken. Putters toonde
zich na afloop echter weinig hoop
vol gestemd. „Alles is al honderd
keer gezegd. De gemeente doet
onvoldoende recht aan het belang
van de firma Hage. Ze zijn met
heel goede alternatieven gekomen,
maar die zijn door de gemeente
lichtvaardig terzijde geschoven. Er
ligt nu een bod van de gemeente
dat we nog moeten beoordelen,
maar we weten vrijwel zeker dat
dat onvoldoende is. Ik heb echter
niet de illusie dat de provincie een
uitspraak zal doen, waarin de ge
meente in het ongelijk wordt ge
steld."
De standplaats van de traumaheli
kopter in Rotterdam zal worden ge
handhaafd. Dat heeft het ministerie
van VWS besloten op basis van de
uitkomsten van een onderzoek naar
de meerwaarde van een hefschroef-
vliegtuig met betrekking tot de am
bulancehulpverlening. Vanuit Rot
terdam liggen de Zeeuwse eilanden
binnen de in dit geval vijftien minu
ten 'aanvliegtijd'. Zeeuws-Vlaande-
ren kan wat de provincie blijven
vertrouwen op de Vlaamse helikop
terhulpverlening. Daarom heeft ze
de minister gevraagd een deel van
het beschikbare budget hiervoor aan
te wenden.
Ziekenhuis Lievensberg in Bergen
op Zoom voert deze maand een
energiebesparingsactie. De campag
ne richt zich met name op het ener
gieverbruik door het personeel,
maar ook de patiënten worden erbij
betrokken. Het energieverbruik op
alle afdelingen wordt in het werk
overleg getoetst aan besparingslijs-
ten die in samenwerking met de
Noord-Brabantse energiemaat
schappij PNEM en de Nederlandse
onderneming voor energie en Mi
lieu (Novem) zijn opgesteld. Een
energiemeter geeft elke week de
stand aan van het verbruik van elek
triciteit, gas en water. Ook worden
er grafieken getoond met een over
zicht van het gebruik van de afgelo
pen 3 jaar. Personeel en patiënten
kunnen besparingsideeën depone
ren in een speciale bus. Daarmee
zijn weekprijzen en een hoofdprijs
van minimaal 500 gulden of tien
procent van de netto besparing te
winnen. Ook wordt er een originali-
teitsprijs uitgegeven. Via een speci
aal blad 'energiemeter' wordt men
op de hoogte gehouden van berich
ten, genomineerde ideeën en achter
grondinformatie over milieu en
energie. Lievensberg mikt op een
uiteindelijke besparing van tien pro
cent. In 1998 bedroeg het budget
voor gas en elektriciteit 1.105.000
gulden, dus dat zou een besparing
van 110.500 moeten opleveren.
Overigens heeft Lievensberg - net
als andere instellingen in de ge
zondheidszorg - een convenant met
de overheid over intramurale gezon-
heidszorg gesloten, waarin staat dat
de energiebesparing maar liefst 16
procent moet bedragen. En in het
nationaal milieubeleidsplan streeft
de overheid naar een besparing van
30 procent in het jaar 2000 ten op
zichte van 1989.
zijn alle poliklinische afdelingen
gesloten, met uitzondering van
de afdeling spoedeisende hulp.
4
Advertentie I.M.
De chauffeur uit 's-Gravenzande (die er zonder kleerscheuren vanaf kwam) inspecteert de schade aan
zijn van de Oude Zeedijk geraakte bestelbusje.
Gedeputeerde G.L.C.M. de Kok (rechts) met links oud-gedeputeerde W. Don bij de presentatie van het ambulance-hulpverleningsplan Zeeland.