De haven is een gevoelskwestie voor strijdbaar Sint-Philipsland 'Vervuiling en verloedering van de haven in Sint-Philipsland is zorgelijk' Overdekt podium voor kunstroute in Tholen Zending Tholen zamelt het meeste oud papier in Onderzoek verontreiniging terrein vroegere gasfabriek RPF/GPV-raadslid A.L. Piet in commissievergadering: Inspreker komt nu twee keer aan de beurt Donderdag 11 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Prijs is hoog Vier ton voor plukje slib 'Niet alles in economische zin bekijken, dan zou er veel verdwijnen Geamputeerd Beeld van Zadkine In de gemeente Tholen is het afgelopen jaar ruim 1,3 miljoen kilo oud papier opgehaald. Dat is een vrij stabiele hoeveelheid ten opzichte van andere jaren. De zending van de Gere formeerde Gemeente in t Tholen is de grootste op haler met in totaal 261.700 kilo. De inzamelende ver enigingen kregen in 1998 bruto 7 cent per kilo oud papier. Smalstad hoogste aantal kilo 's per inwoner Verschillen De Kunstkring Tholen heeft het definitieve pro gramma en de bezetting vastgesteld van de kun stroute die op 30 april en 1 mei in Tholen wordt ge organiseerd. Opvallend is dat er een overdekt podi um wordt gebouwd op de Vlasmarkt, het beginpunt van de route. In samen werking met de gemeente is beeldend kunstenaar L. Vermunt als gastexposant te zien. Kunstkring trekt beeldend kunstenaar Vermunt aan Eerbetoon Twee ton tekort Minimum scenario Folder aangepast sporten Zeeland De Ruiter milieutechnologie uit Zwanenburg is bezig met een onderzoek naar bodemverontreiniging op het terrein van de vroegere gasfabriek aan de Kaaij in Tho len. De verontreiniging zit hoofdzakelijk in het grond water ter plaatse en het onderzoek richt zich dan ook in de eerste plaats op de vraag hoe verdere verspreiding van het vervuilde grondwater kan worden voorkomen. Het gaat om een stof die gevaar voor de volksgezondheid kan betekenen. i Hydrauliekslangen 11 Tot in de vensterbanken van het gemeentehuis in Sint-Maartens dijk /.aten ze maandagavond: 75 strijdbare Fluplanders die de commissie gemeentelijke ontwik keling, de wethouders en de amb tenaren wel eens even aan hun verstand zouden brengen dat hun haven koste wat kost open moet blijven. De publieke tribune was te klein. Bestuursleden van Schut- tevaer namen de perstafel gedeel telijk in beslag en de andere be langstellenden zaten achter de commissieleden aan de zijkanten van de raadzaal. In de deurope ning en zelfs op de gang werd er meegeleefd met het havendebat. Schuttevaer-voorzitter A.W. Beur- kens opende de rij van zeven inspre kers. Hij was kort. want Beurkens was op herhaling na eerdere verga deringen in 1995 en 1997 en zijn standpunt was ook duidelijk. „Wat moeten we er nog aan toevoegen? Sinds 1995 is er niets gebeurd aan de haven, terwijl het onderhoud elk jaar duurder wordt. Nu zijn er 13 meerpalen die verbetering vergen, straks 18. Wij willen een haven met een diepgang van 1.50 m en bij hoog water 3.00 m. Maar we willen niet elke twee jaar hier komen", be nadrukte de voorzitter van Schutte- vaer. Oud-SGP-raadslid P. v.d. Reest noemde het onbestaanbaar en on voorstelbaar dat b. en w. de vraag aan de commissie stellen: wat wil len jullie met de haven. „Dat is toch het paard achter de wagen spannen! Laat de haven open, dat is de wens van de bevolking!", aldus Van der Reest onder luid applaus. P. den Ouden schetste, hoe Sint-Phi- lipsland tot voor kort zijn eigen za ken kon regelen. Per 1 januari 1995 kwam de gemeentelijke herindeling met Tholen. „Ik had toen de hoop, dat alles wat scheef was, recht zou worden en alles wat lelijk was, mooi werd. Er is het nodige ge beurd, maar alleen de prijs is wat hoog wanneer de haven daarvoor gesloten moet worden. Doe dat ze ker niet, want dan maak je Sint-Phi- lipsland kapot. Het is een gevoels kwestie. Als we nu de haven van Tholen eens zouden sluiten of een dam van Sint-Philipsland naar Sint- Annaland zouden leggen, dan kan de hele Krabbenkreek dicht." In scherpe bewoordingen wees Den Ouden de sluiting van de haven af. Als verkapt dreigement wilde hij nog wel een proces voeren als de democratie zodanig geweld aange daan wordt, dat een kleine gemeen schap door een grote gemeenschap iets waardevols wordt ontnomen. Schuttevaer-bestuurslid Kosten zei de Sint-Philipslandse haven in het belang van de leden zeker in stand te willen houden. ,.We moeten al genoeg ligplaatsen inleveren. Is het niet voor het waterfront in Tholen, dan voor uitbreiding van de jachtha ven in Sint-Annaland." De jonge schipper Marcel Kosten vulde aan. dat het niet alleen om ou dere schippers van zestig gaat die Flupland als thuishaven gebruiken. „Er zijn ook verschillende schip pers van in twintig. Ieder Zeeuws en Zuid-Hollands eiland heeft zijn ha ven. Houdt dit ook in Sint-Philips land zo!" Dat wil ook de landelijk directeur van Schuttevaer, C. de Vries. Hij Door de overweldigende belangstelling voor het 'havendebat' in de commissie gemeentelijke ontwikkeling, moesten diverse toehoorders zelfs in de vensterbanken van de raadzaal in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk plaatsnemen. stelde vast, dat er sinds de vorige keer (in 1997) nog niet zo heel veel is veranderd. „Ook al is dit één van de kleinste afdelingen, Schuttevaer is wel heel levendig en strijdbaar." De Vries pleitte voor een volledige handhaving van de handelshaven. In tegenstelling tot het voorstel van b. en w. zag hij geen acute onder mijning van de veiligheid. „Er is niet echt een urgentie. Alleen het baggeren zijn we met de gemeente eens. Dat moet gebeuren, maar 2500 m3 specie van klasse 3, dat steek je bijna in een holle kies. B. en w. ramen de kosten op 425.000 gulden, maar nergens in Nederland wordt er zoveel geld aan bagger- werk besteed. Desnoods bieden we een paar schepen aan voor de spe cie. Voor dit plukje slib is wel een plaats te hebben. Vier ton is veel te veel. We moeten zuinig zijn, dus moet je geen grotere bedragen uit geven dan nodig is." De Schuttevaer-voorman zei plaat sen waar nog geladen en gelost kan worden, voor het vervoer te water te willen behouden. Voor handha ving van de handelshaven is ecliter geen havenontvanginstallatie van 75.000 gulden nodig. „Rijkswater staat vindt dat wel wenselijk, maar kan de gemeente er niet toe ver plichten als er andere, aanvaardba re oplossingen zijn voor olie, e.d. We willen als Schuttevaer best graag een HOI. Dat zou heel fijn en ook wenselijk zijn. maar als die er niet komt, zijn er elders in Neder land voldoende voorzieningen." De Vries vroeg zich verder af, of het college ook niet overvraagt ten aanzien van de kosten aan de meer palen en de damwand? „Met 50 kruiwagens is de haven hersteld. Dat is niet uit de lucht gegrepen", verzekerde De Vries. „Of hebt u wat anders op het oog na sluiting van de haven? Afstoten is echter voor een flink deel kapitaalvernie tiging en we zullen alles uit de kast halen om dat te voorkomen." De directeur van Schuttevaer wil de van wethouder Heijboer wel het rapport over de bodemverontreini ging inzien, al concludeerde hij nu al, dat het met beperkte middelen te doen was. „Binnen de provincie zijn er genoeg mogelijkheden om het slib op te slaan." De Vries hield b. en w. nog voor, dat wan neer er onverhoopt tot sluiting van de haven zou worden overgegaan, er in elk geval gebaggerd moet worden. Na de nautische zaken kwam Rien Geense naar de microfoon om de gevoelens van de Fluplanders weer te vertolken. Hij sprak over het verlies van vertrouwen in de poli tiek, wanneer er een kenmerkend deel van zijn dorp geamputeerd zou worden. „Daardoor raken we gefrustreerd, want twee jaar gele den zei de gemeenteraad vrijwel unaniem dat de haven open moest blijven. De haven is een onmisbaar deel van onze identiteit, maar b. en w. hebben daar geen boodschap aan. Hoe hoger de bedragen van het onderhoud zijn, hoe liever de ambtenaren dat zien. Straks moet de hele Krabbenkreek nog uitge baggerd worden. Het college houdt liever de ambtenaren te vriend, dan de burgers." Geense constateerde weinig ambi tie om de kosten naar beneden te halen. „Is rijkswaterstaat om ont heffing gevraagd van de HOI. En kan de baggerspecie niet van de hoop naar het gat ernaast gebracht worden. Als er geen ontheffing mogelijk is, vraag dan offertes, want de vervuilde grond moet weg. Sluiting van de haven werd twee jaar geleden op 2.5 ton be groot. Met 1,5 ton meer kun je weer 20 jaar vooruit, zodat de kos ten 7500 gulden per jaar zijn of 3 gulden per Fluplander of nog an ders: 37,5 cent per Tholenaar. Waar hebben we het eigenlijk over of is de gemeente aan het sparen voor een nieuw gemeentehuis? We praten over de aanblik van de ei gen omgeving. Wat de inwoners niet willen - sluiting van de haven - moet je ook niet doen. Laat de haven zo. Zet er desnoods bij: af meren op eigen risico. Het geringe gebruik is waar, maar moet de mo len dan ook weg en de speeltuin en het park dat weinig gebruikt wordt? Je moet niet alles in econo mische zin bekijken, want dan zou er veel verdwijnen. De mening van de bevolking is duidelijk: steek geld in het uitbaggeren en stelt geen onderzoeken meer in.' Geen se besloot met het citeren van wij len raadslid De Bres, die eerder over de Sint-Philipslandse haven zei: keer het tij! Oud-SGP-raadslid H. Geluk noemde het onbestaanbaar, dat het milieurapport ontbrak bij de stuk ken over de haven, die hij een zeer warm hart toedraagt. In zijn perio de als gemeentebestuurder was het nooit bij hem of zijn collega's op gekomen om de haven te sluiten. „We zijn ook altijd tegen de herin deling geweest omdat het karakter van Sint-Philipsland dan aangetast zou worden en dit voorstel geeft ons gelijk. De commissie moet de cijfers maar eens zeer kritisch te gen het licht houden, want dat zo'n klein haventje 1,1 miljoen gulden moet kosten, dat wil er bij mij niet in." Geluk verwees ten slotte nog naar het beeld van Zad kine, dat herinnert aan het bom bardement van Rotterdam in 1940. „Het hart is toen uit de stad ge bombardeerd. Als de gemeente de haven van Sint-Philipsland sluit, haalt u het hart uit het dorp. Dan kan er in het kunstwerk dat herin nert aan de februari ramp van 1953 wel een gat gemaakt worden, want als de haven van Sint-Philipsland gesloten wordt, dan is dat een on omkeerbaar besluit", aldus Geluk als laatste inspreker namens de be volking van Sint-Philipsland. B. en w. zijn nu weer aan zet na de adviezen van zowel de commissie gemeentelijke ontwikkeling als de schippers en inwoners. Er zijn twee organisaties actief op Tholen die oud papier innemen. Lignac uil Bergen op Zoom (onder deel van Gansewinkel) en de Zeeuwse oud-papiercentrale (ZOPC) uit Goes. Lignac zet vuilniswagens in voor het ophalen van het papier, terwijl de ZOPC met containers werkt. De muziekverenigingen Concordia uit Tholen en Euterpe uil Sint-Maartensdijk en de voet balverenigingen Stavenisse en Vo smeer werken met een container van de ZOPC, terwijl de overigen het oud papier ophalen met een vuilniswagen. Opvallend is volgens gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx dat met name in de wintermaanden minder oud papier wordt opge haald. In het tweede kwartaal (april tot en met juni) wordt juist veel op gehaald. De 7 cent die de vereni gingen per kilo krijgen, is een bruto bedrag. Degenen die met een vuil niswagen van Lignac werken, beta len daarvoor nog 2 cent per kilo en de ZOPC rekent 70 gulden per con tainer. Dat wordt overigens via de gemeente verrekend. Op de begro ting van de gemeente staat voor dit jaar ongeveer een ton aan subsidie oud papier gepland. In Tholen - als grootste plaats in de gemeente - wordt het meeste oud papier opgehaald. In totaal gaat het om 403.400 kilo (exclusief een par ticuliere inzamelaar). Daarvan za melt muziekvereniging Concordia er 141.700 in. Wat opvalt, is dat er in Sint-Annaland veel minder oud papier wordt ingezameld dan in Sint-Maartensdijk, terwijl dit toch twee plaatsen zijn met nagenoeg hetzelfde inwonertal. In Sint-Maar tensdijk zamelt muziekvereniging Euterpe 140.080 kilo in en de Julia na van Stolberg/Benjaminschool 168.850 kilo. In Sint-Annaland te kenen muziekvereniging Accele rando en de zending van de Gere formeerde Gemeente voor het afvoeren van het oud papier. Daar bij komt men echter 'slechts' aan 164.020 kilo waarvan Accelerando het grootste deel voor haar reke ning neemt (102.700 kilogram). Overigens moet aangetekend wor den dat er in Sint-Maartensdijk ver houdingsgewijs erg veel oud papier wordt opgehaald. Want hoewel bij voorbeeld Tholen-stad tweemaal zoveel inwoners telt, is het aantal ingezamelde kilo's in de smalstad procentueel veel groter. Ook tussen de vergelijkbare plaatsen Oud-Vos- semeer en Sint-Philipsland zijn be hoorlijke verschillen te zien. Mu ziekvereniging Concordia uit Sint-Philipsland haalde in 1998 143.290 kilo op, terwijl collega vereniging OVM uit Oud-Vosse- meer het met 103.550 kilo moet doen. Dat wordt waarschijnlijk ver oorzaakt doordat OVM het papier niet ophaalt, maar elke zaterdag morgen een poosje de container openstelt. Ook de kleinste plaatsen van Tho len vertonen onderling nog behoor lijke verschillen. In Poortvliet wordt nog het meest opgehaald. Voetbalvereniging SPS kwam uit op 79.390 kilo. Daarnaast pikte de Gereformeerde Gemeente ook nog een graantje mee met 19.120 kilo. De Hervormde Gemeente in Scher- penisse kwam ruim 30.000 kilo la ger uit dan Poortvliet, op 61.480 en de rij wordt gesloten door voetbal vereniging Stavenisse die 59.740 kilo oud papier inzamelde in 1998. Ook Stavenisse maakt gebruik van een container. Behalve papier wordt er via de ge meente ook glas. textiel, koelkasten en klein gevaarlijk afval ingeza meld. Aan glas werd in 1998 naar schatting 385 ton ingezameld en textiel 50 ton. Er werd 11.000 ton klein gevaarlijk afval opgehaald en ook nog eens 250 ton koelkasten. Dat laatste cijfer is drastisch min der dan begroot (men ging uit van 600 ton). De gemeente schrijft dit toe aan de komst van de milieu straat van Olaz in Sint-Maartens dijk. Het blijkt dat veel particulie ren hun koelkast daar rechtstreeks naartoe brengen. De kunstroute Tholen wordt dit jaar al voor de derde keer georga niseerd. Het beginpunt ligt deze keer niet op de Markt, maar op de Vlasmarkt. „Dan hoeven we op Koninginnedag niet te wachten tot de rommelmarkt - die op de Markt wordt gehouden - is opgeruimd. Die is namelijk pas om één uur af gelopen. Nu kunnen we op dat tijdstip meteen beginnen", zegt voorzitster Sarien Bout-Sakko van de Kunstkring Tholen. Een bijzonderheid dit jaar is het feit dat de Kunstkring medewer king kreeg van Van der Harst Team uit Tholen. Dit bedrijf maakt een overdekt podium op de Vlasmarkt. De kunstroute duurt vrijdag 30 april van één tot vijf uur en zaterdags van tien uur tot half vijf. Op die laatste dag wordt de route om vijf uur afgesloten voor het voormalige stadhuis met een gezamenlijk optreden van mu ziekvereniging Concordia en bei- aardier Gerard de Waardt. De route loopt vanaf de Vlasmarkt (de voormalige molen) langs de Venkelstraat naar het parochiehuis van de Rooms Katholieke Kerk op de Markt. In de Stoofstraat is ga lerie 't Huis Tijdverdrijf geopend en in de Hoogstraat zijn in het voormalige stadhuis diverse expo santen aanwezig. Vervolgens voert de route via 't Schippertje aan de Botermarkt naar de Kerkstraat waar in de panden nr. 2, 21 en 28 wordt geëxposeerd en geconcer teerd. Langs de Oudelandsestraat 2, de Grote Kerk (orgelspel, beel den en keramiek), Regentes- sestraat 1 en het gebouw van de Protestantenbond in de Oude landsestraat, loopt men weer terug naar de Vlasmarkt. Met medewerking van de gemeen te kon de Kunstkring Tholen een gastexposant aantrekken. In de Gasthuiskapel aan de Kerkstraat zijn dan ook beelden te zien van Leon Vermunt. Ook zijn er con certen van Shamrock (Ierse volks muziek), Ars Musica en Kees He ijboer en Lianne van Voorst. Student architectuur Sjoerd van Oevelen heeft de scholen aange schreven om een ludieke actie met VERVOLG VAN VOORPAGINA Een zeer zorgelijk punt noemde Piet de vervuiling van de haven, maar hij kwam voor de bodem die aansluit op de havendam, niet verder dan 700 m3 terwijl de gemeente van 2500 m3 uit gaat. Hij wees verder op de oude vuil nisstortplaats die naast het huidige ha venplateau van Sint-Philipsland ligt en waar in het verleden landbouwche- micaliën zijn gestort, zo had het raadslid van verschillende kanten ge hoord. Hij maakte zich verder druk over ,de verloedering' van het havengebied ge zien de slechte onderhoudstoestand van de molen en de zeer vervallen loods. „Redenen voor zorg en irrita tie", aldus Piet. „De haven en de bij behorende bebouwing zouden de bloemen aan de Sint-Phlipslandse boom kunnen zijn, naar het voorbeeld van Stavenisse, maar nu is de algehele situatie Tholen onwaardig." Piet zei teleurgesteld te zijn in de aan pak van de haven door het college. „Een meer zorgvuldige werkwijze was op zijn plaats geweest. De wet houder is kennelijk geschrokken van zijn eigen voorstel. De stukken zijn niet compleet en dat is kenmerkend voor dit dossier." Het Sint-Philips landse raadslid had zeer grote twijfels over de door b. en w. geraamde sloop- kosten van de haven, in 1996 begrot op 650.000 gulden. Daarbij is geen rekening gehouden met de vervuilde havenbodem en de nabij gelegen ou de vuilnisstortplaats. Volgens Piet is het dan ook waarschijnlijk, dat sloop meer dan 1 miljoen gulden kost. PvdA-raadslid A.P. Kornaat bracht naar voren, dat de havenproblematiek al sinds juni 1995 speelt, maar alle voornemens over de HOI, verbetering van de havendam en baggerwerk zijn niet uitgevoerd. Hij wees op het rap port Lievense, dat de schippersvereni ging Schuttevaer heeft laten maken. „Dat zal niet uit de duim gezogen zijn, maar er ligt nog geen tegenrap- port van het college. Ik heb ook geen onderbouwing gezien voor de 500.(XX) gulden die herstel van de be tonnen en stalen damwand kost. Er zijn andere wegen, maar dan moeten er vergelijkingen zijn, evenals het mi lieurapport over de havenbodem", zei Kornaat. De wethouder gaf hem ge lijk. „Er ontbreken stukken en daar moeten we bureaus op loslaten. Dat kost geld en daarom hebben we van de commissie een duidelijk advies nodig." De VVD zat in tweestrijd. Aan de ene kant pleitte mevr. E. Frigge-Ho- gesteeger ervoor om te koesteren wat je hebt, maar aan de andere kant wilde ze alle havens in de ge meente onder de loupe nemen ge zien het jaarlijkse tekort van twee ton dat bijgepast moet worden. „Nu is de weg van de minste weerstand gekozen met dit voorstel tot slui ting, terwijl de Sint-Philipslandse haven nog jaren mee kan. Verbrand niet alle schepen, maar onderzoek eerst de totale havenproblematiek in de gemeente." „Mevr. Frigge houdt van stokpaardjes", concludeerde wethouder Heijboer. „Wij willen geen integraal onderzoek van alle havens. Het gaat alleen om de haven van Sint-Philipsland." Mevr. Frigge zei echter mensen te spreken, die er nog spijt van hebben dat de haven van Sint-Maartensdijk is dicht ge gooid. „Bezint dus, eer ge begint!" J. van den Donker vond, dat b. en w. de kosten van het instandhouden van de haven moesten afzetten te gen het ontmantelen. Gezien de ver vuilde grond, die weg moet en veel geld kost, zou sloop wel eens zeer hoog kunnen uitvallen. Het D66- raadslid noemde sommige kosten ,een beetje onzin.' Hij vond het niet terecht om de HOI alleen op de ha ven te laten drukken, want van de 10.000 liter olie die jaarlijks in de HOI van Tholen worden gedaan, komt maar een deel van de 200 jachten. Gezien de problemen met vervoer over de weg (maandag stonden er in het hele land files met een totale lengte van bijna 1000 km door de sneeuwval) pleitte Van den Donker voor het overzetten van bulkgoederen in de Sint-Philips landse haven. „Het rijk geeft subsi die om het vervoer over water te sti muleren. Mogelijk kunnen wij daar een graantje van meepikken." J.C. Koopman (SGP)was in princi pe voor open houden van de haven en dan met name om cultuur-histo rische redenen. Voor de eigen schip pers kan Sint-Philipsland dan de thuishaven blijven, maar hij wilde wel een onderzoek naar het uitbag geren. J.A. Bout had uit de stukken van b. en w. geproefd, dat de Fluplandse haven er in erbarmelijke staat bij ligt. „Wanneer je er echter zelf komt. dan valt het mee. Alleen met de onderwaterbodem zijn er proble men. Het uitbaggeren kost rond de 18 gulden per inwoner. Zijn er evenwel na het in 1997 opgestelde rapport geen verbeteringen ge weest. Overleg daar nog eens over met rijkswaterstaat. Het CDA wil de haven niet sluiten, maar als De haven van St.-Philipsland moet minimaal als thuishaven in stand blijven, zo adviseerde de commissie gemeentelijke ontwikkeling unaniem. thuishaven in stand houden. Daar voor is een gedegen onderzoek no dig. zei Bout. Ook van de andere fracties wilde de wethouder een duidelijke uitspraak. Kornaat pleitte op heel horte ter mijn voor een rapport om de haven in redelijke staat te houden. Het egaliseren moet in elk geval gebeu ren, dus ook baggeren, want eerder plooide er al eens een schip en dat moest via de wa-verzekering van de toenmalige gemeente Sint-Philips land vergoed worden. Het PvdA- V raadslid zei de haven als handelsha ven te willen openhouden. Ook de VVD wilde dat. „Het gaat eigenlijk alleen om de kosten van de vervuilde grond. De rest ligt er uitstekend bij", zei mevr. Frigge. D66 wilde helemaal geen rapporten meer. „Begin met baggeren! Daar voor is geen onderzoek nodig. Als het 1 miljoen vergt, dan schrijf je dat in 40 jaar af en dan komt het op een gulden per inwoner", aldus Van den Donker, wiens voorkeur uit ging naar het volledig geschikt ma ken van de Sint-Philipslandse ha ven als handelshaven. Piet beschouwde het open houden van de thuishaven als een minimum scenario.' „Dit jaar moeten we wel onderhoud plegen, anders worden de kosten steeds hoger." Het RPF/GPV-raadslid noemde het .verbijsterend' dat b. en w. geen on derzoek hebben gedaan naar de verschillende onderdelen, waarvoor Schuttevaer via het rapport Lieven- se wel tijd en geld heeft uitgetrok ken. „Dat is absoluut onder de maat. Het college heeft toch een voorstel en als we daar ja tegen ge zegd hadden, was dat zonder onder bouwing geweet." Koopman hield het bij het open houden als historische thuishaven. De binnenvaart heeft volgens het SGP-raadslid toekomst. Hij achtte onderzoek nodig naar de egalisatie, het uitbaggeren en verzanding. „Er komt een onderzoek naar het openhouden van de Sint-Philips landse thuishaven", concludeerde commissievoorzitter P.K.M. Stou ten en dat was voor de 75 Fluplan ders op de publieke tribune op nieuw reden voor een daverend applaus. De voorzitter schorste de vergadering voor tien minuten om de mensen gelegenheid te geven naar huis te gaan, zodat de commis sie de rest van de agenda in rustiger vaarwater kon afhandelen. De Zeeuwse sportraad heeft de nieu we informatiefolder 'Aangepast sporten Zeeland' uitgebracht. Daarin staan alle sportmogelijkheden voor gehandicapten en chronisch zieken in Zeeland, De sporten zijn per ge meente en per tak van sport gerang schikt. Ook Tholen staat erin ge noemd. Verstandelijk gehandicapten kunnen terecht bij de gymnastiek verenigingen WIK uit Sint-Annaland en Olympia uit Tholen (jeugd). Voor sport en bewegen voor chronisch zieken is er ook bij Olympia ruimte. de jeugd te ondernemen. In de eta lage van wijlen fotograaf W. Cor- nelisse (naast de snoepwinkel in de Molenvlietsestraat) zal ama teur-fotograaf A.G.M. Sauter een eerbetoon aan deze bekende foto graaf en cineast verzorgen. De kunstroute telt dit jaar vijftien beeldend kunstenaars en diverse koren, musici, ensembles en to neelspelers (in totaal ruim 100). De panden waar de kunstenaars exposeren of uitvoeringen geven, worden aangeduid met een paaltje met het logo van de Kunstkring. De route wordt bewegwijzerd. De gemeente heeft een interactief spreekrecht voor commissieverga deringen ingesteld. Tot voor kort was het ook al mogelijk om in de vergaderingen van de drie commis sies middelen, algemeen bestuur en welzijn en gemeentelijke ontwikke ling in te spreken, maar dat bleef beperkt tot één keer voorafgaande aan de vergadering. Een tekortko ming bij dit systeem was dat de in sprekers niet meer konden reageren op wat er in de commissie over hun punt werd gezegd. Daarom kan men nu in twee termijnen inspre ken. Eerst gewoon vooraf (nadat de wethouder de toelichting op het agendapunt heeft gegeven) en de tweede keer nadat het punt is be sproken. Daarna krijgen de com missieleden en de wethouder in laatste termijn het woord. Om te voorkomen dat door deze nieuwe handelwijze, de vergaderingen veel langer zouden gaan duren, mag el ke toehoorder per termijn maxi maal vijf minuten inspreken. Er mag overigens niet worden inge sproken op (onder meer) het ver slag van de vorige vergadering, ter plaatse opgevoerde punten en de rondvraag. De vraag hoe de en-buthyl benzeen- sulfonamide (bbsa) daar in de bo dem terecht is gekomen, kan J.D. Hattink van de provinciale afdeling milieuhygiëne niet zo één-twee-drie beantwoorden. „Het is een stof die in Nederland zelden voorkomt in de bodem, doordat er heel weinig ge bruik van werd gemaakt." De oor zaak zoekt hij niet direct bij de voor malige gasfabriek. „Die veroor zaken een ander soort verontreini ging" Mogelijk ligt de oorzaak bij een an der bedrijf dat vroeger op het terrein was gevestigd, al benadrukt Hattink dat hij daar echt geen harde uitspra ken over durft te doen. Het gaat om een viszilverfabriek, waar parelmoer werd gewonnen uit de schubben van een bepaalde vissoort. „Het is mo gelijk dat de bbsa gebruikt is als desinfectiemiddel of om de machi nes bijvoorbeeld vrij te houden van algengroei. Vroeger werd grondwa ter rond gepompt als koelwater en daardoor zou de stof er in terecht kunnen zijn gekomen. Maar dit is zuiver speculatief." De eerste fase van het onderzoek is al achter de rug. Daarbij is nagegaan in hoeverre de stof oplosbaar is en hoe de verontreiniging kan worden verwijderd. Gedurende de tweede fa se wordt onderzocht hoe de stof zich verspreidt in de bodem. De derde fa se van het onderzoek richt zicht op de totale omvang van de verontreini ging, waarbij wordt gekeken tot waar de stof zich heeft verspreid en waar de peilfilters moeten komen te staan. Om verdere verspreiding van het vervuilde grondwater tegen te gaan, wordt nu eerst geprobeerd het naar de bron van de verontreiniging toe te trekken. Bij de werkzaamheden door De Ruiter zijn een projectlei der en een geo-hydroloog, die alles van grondwaterstromen weet, be trokken. Handelsonderneming Van Beers Techniek B.V. Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen tel. 0166-603497 Ook op zaterdagochtend geopend van 8.00-12.00 uur Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 11