De haven is een gevoelskwestie
voor strijdbaar Sint-Philipsland
'Vervuiling en verloedering van de
haven in Sint-Philipsland is zorgelijk'
Overdekt podium voor
kunstroute in Tholen
Zending Tholen zamelt
het meeste oud papier in
Onderzoek verontreiniging
terrein vroegere gasfabriek
RPF/GPV-raadslid A.L. Piet in commissievergadering:
Inspreker komt
nu twee keer
aan de beurt
Donderdag 11 februari 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Prijs is hoog
Vier ton voor plukje slib
'Niet alles in economische zin bekijken, dan zou er veel verdwijnen
Geamputeerd
Beeld van Zadkine
In de gemeente Tholen is
het afgelopen jaar ruim 1,3
miljoen kilo oud papier
opgehaald. Dat is een vrij
stabiele hoeveelheid ten
opzichte van andere jaren.
De zending van de Gere
formeerde Gemeente in t
Tholen is de grootste op
haler met in totaal 261.700
kilo. De inzamelende ver
enigingen kregen in 1998
bruto 7 cent per kilo oud
papier.
Smalstad hoogste aantal kilo 's per inwoner
Verschillen
De Kunstkring Tholen
heeft het definitieve pro
gramma en de bezetting
vastgesteld van de kun
stroute die op 30 april en
1 mei in Tholen wordt ge
organiseerd. Opvallend is
dat er een overdekt podi
um wordt gebouwd op de
Vlasmarkt, het beginpunt
van de route. In samen
werking met de gemeente
is beeldend kunstenaar L.
Vermunt als gastexposant
te zien.
Kunstkring trekt beeldend kunstenaar Vermunt aan
Eerbetoon
Twee ton tekort
Minimum scenario
Folder aangepast
sporten Zeeland
De Ruiter milieutechnologie uit Zwanenburg is bezig
met een onderzoek naar bodemverontreiniging op het
terrein van de vroegere gasfabriek aan de Kaaij in Tho
len. De verontreiniging zit hoofdzakelijk in het grond
water ter plaatse en het onderzoek richt zich dan ook in
de eerste plaats op de vraag hoe verdere verspreiding van
het vervuilde grondwater kan worden voorkomen. Het
gaat om een stof die gevaar voor de volksgezondheid kan
betekenen.
i
Hydrauliekslangen
11
Tot in de vensterbanken van het
gemeentehuis in Sint-Maartens
dijk /.aten ze maandagavond: 75
strijdbare Fluplanders die de
commissie gemeentelijke ontwik
keling, de wethouders en de amb
tenaren wel eens even aan hun
verstand zouden brengen dat hun
haven koste wat kost open moet
blijven. De publieke tribune was
te klein. Bestuursleden van Schut-
tevaer namen de perstafel gedeel
telijk in beslag en de andere be
langstellenden zaten achter de
commissieleden aan de zijkanten
van de raadzaal. In de deurope
ning en zelfs op de gang werd er
meegeleefd met het havendebat.
Schuttevaer-voorzitter A.W. Beur-
kens opende de rij van zeven inspre
kers. Hij was kort. want Beurkens
was op herhaling na eerdere verga
deringen in 1995 en 1997 en zijn
standpunt was ook duidelijk. „Wat
moeten we er nog aan toevoegen?
Sinds 1995 is er niets gebeurd aan
de haven, terwijl het onderhoud elk
jaar duurder wordt. Nu zijn er 13
meerpalen die verbetering vergen,
straks 18. Wij willen een haven met
een diepgang van 1.50 m en bij
hoog water 3.00 m. Maar we willen
niet elke twee jaar hier komen", be
nadrukte de voorzitter van Schutte-
vaer.
Oud-SGP-raadslid P. v.d. Reest
noemde het onbestaanbaar en on
voorstelbaar dat b. en w. de vraag
aan de commissie stellen: wat wil
len jullie met de haven. „Dat is toch
het paard achter de wagen spannen!
Laat de haven open, dat is de wens
van de bevolking!", aldus Van der
Reest onder luid applaus.
P. den Ouden schetste, hoe Sint-Phi-
lipsland tot voor kort zijn eigen za
ken kon regelen. Per 1 januari 1995
kwam de gemeentelijke herindeling
met Tholen. „Ik had toen de hoop,
dat alles wat scheef was, recht zou
worden en alles wat lelijk was,
mooi werd. Er is het nodige ge
beurd, maar alleen de prijs is wat
hoog wanneer de haven daarvoor
gesloten moet worden. Doe dat ze
ker niet, want dan maak je Sint-Phi-
lipsland kapot. Het is een gevoels
kwestie. Als we nu de haven van
Tholen eens zouden sluiten of een
dam van Sint-Philipsland naar Sint-
Annaland zouden leggen, dan kan
de hele Krabbenkreek dicht." In
scherpe bewoordingen wees Den
Ouden de sluiting van de haven af.
Als verkapt dreigement wilde hij
nog wel een proces voeren als de
democratie zodanig geweld aange
daan wordt, dat een kleine gemeen
schap door een grote gemeenschap
iets waardevols wordt ontnomen.
Schuttevaer-bestuurslid Kosten zei
de Sint-Philipslandse haven in het
belang van de leden zeker in stand
te willen houden. ,.We moeten al
genoeg ligplaatsen inleveren. Is het
niet voor het waterfront in Tholen,
dan voor uitbreiding van de jachtha
ven in Sint-Annaland."
De jonge schipper Marcel Kosten
vulde aan. dat het niet alleen om ou
dere schippers van zestig gaat die
Flupland als thuishaven gebruiken.
„Er zijn ook verschillende schip
pers van in twintig. Ieder Zeeuws en
Zuid-Hollands eiland heeft zijn ha
ven. Houdt dit ook in Sint-Philips
land zo!"
Dat wil ook de landelijk directeur
van Schuttevaer, C. de Vries. Hij
Door de overweldigende belangstelling voor het 'havendebat' in de commissie gemeentelijke ontwikkeling, moesten diverse toehoorders
zelfs in de vensterbanken van de raadzaal in het gemeentehuis te Sint-Maartensdijk plaatsnemen.
stelde vast, dat er sinds de vorige
keer (in 1997) nog niet zo heel veel
is veranderd. „Ook al is dit één van
de kleinste afdelingen, Schuttevaer
is wel heel levendig en strijdbaar."
De Vries pleitte voor een volledige
handhaving van de handelshaven.
In tegenstelling tot het voorstel van
b. en w. zag hij geen acute onder
mijning van de veiligheid. „Er is
niet echt een urgentie. Alleen het
baggeren zijn we met de gemeente
eens. Dat moet gebeuren, maar
2500 m3 specie van klasse 3, dat
steek je bijna in een holle kies. B.
en w. ramen de kosten op 425.000
gulden, maar nergens in Nederland
wordt er zoveel geld aan bagger-
werk besteed. Desnoods bieden we
een paar schepen aan voor de spe
cie. Voor dit plukje slib is wel een
plaats te hebben. Vier ton is veel te
veel. We moeten zuinig zijn, dus
moet je geen grotere bedragen uit
geven dan nodig is."
De Schuttevaer-voorman zei plaat
sen waar nog geladen en gelost kan
worden, voor het vervoer te water
te willen behouden. Voor handha
ving van de handelshaven is ecliter
geen havenontvanginstallatie van
75.000 gulden nodig. „Rijkswater
staat vindt dat wel wenselijk, maar
kan de gemeente er niet toe ver
plichten als er andere, aanvaardba
re oplossingen zijn voor olie, e.d.
We willen als Schuttevaer best
graag een HOI. Dat zou heel fijn en
ook wenselijk zijn. maar als die er
niet komt, zijn er elders in Neder
land voldoende voorzieningen."
De Vries vroeg zich verder af, of
het college ook niet overvraagt ten
aanzien van de kosten aan de meer
palen en de damwand? „Met 50
kruiwagens is de haven hersteld.
Dat is niet uit de lucht gegrepen",
verzekerde De Vries. „Of hebt u
wat anders op het oog na sluiting
van de haven? Afstoten is echter
voor een flink deel kapitaalvernie
tiging en we zullen alles uit de kast
halen om dat te voorkomen."
De directeur van Schuttevaer wil
de van wethouder Heijboer wel het
rapport over de bodemverontreini
ging inzien, al concludeerde hij nu
al, dat het met beperkte middelen
te doen was. „Binnen de provincie
zijn er genoeg mogelijkheden om
het slib op te slaan." De Vries
hield b. en w. nog voor, dat wan
neer er onverhoopt tot sluiting van
de haven zou worden overgegaan,
er in elk geval gebaggerd moet
worden.
Na de nautische zaken kwam Rien
Geense naar de microfoon om de
gevoelens van de Fluplanders weer
te vertolken. Hij sprak over het
verlies van vertrouwen in de poli
tiek, wanneer er een kenmerkend
deel van zijn dorp geamputeerd
zou worden. „Daardoor raken we
gefrustreerd, want twee jaar gele
den zei de gemeenteraad vrijwel
unaniem dat de haven open moest
blijven. De haven is een onmisbaar
deel van onze identiteit, maar b. en
w. hebben daar geen boodschap
aan. Hoe hoger de bedragen van
het onderhoud zijn, hoe liever de
ambtenaren dat zien. Straks moet
de hele Krabbenkreek nog uitge
baggerd worden. Het college
houdt liever de ambtenaren te
vriend, dan de burgers."
Geense constateerde weinig ambi
tie om de kosten naar beneden te
halen. „Is rijkswaterstaat om ont
heffing gevraagd van de HOI. En
kan de baggerspecie niet van de
hoop naar het gat ernaast gebracht
worden. Als er geen ontheffing
mogelijk is, vraag dan offertes,
want de vervuilde grond moet
weg. Sluiting van de haven werd
twee jaar geleden op 2.5 ton be
groot. Met 1,5 ton meer kun je
weer 20 jaar vooruit, zodat de kos
ten 7500 gulden per jaar zijn of 3
gulden per Fluplander of nog an
ders: 37,5 cent per Tholenaar.
Waar hebben we het eigenlijk over
of is de gemeente aan het sparen
voor een nieuw gemeentehuis? We
praten over de aanblik van de ei
gen omgeving. Wat de inwoners
niet willen - sluiting van de haven
- moet je ook niet doen. Laat de
haven zo. Zet er desnoods bij: af
meren op eigen risico. Het geringe
gebruik is waar, maar moet de mo
len dan ook weg en de speeltuin en
het park dat weinig gebruikt
wordt? Je moet niet alles in econo
mische zin bekijken, want dan zou
er veel verdwijnen. De mening van
de bevolking is duidelijk: steek
geld in het uitbaggeren en stelt
geen onderzoeken meer in.' Geen
se besloot met het citeren van wij
len raadslid De Bres, die eerder
over de Sint-Philipslandse haven
zei: keer het tij!
Oud-SGP-raadslid H. Geluk
noemde het onbestaanbaar, dat het
milieurapport ontbrak bij de stuk
ken over de haven, die hij een zeer
warm hart toedraagt. In zijn perio
de als gemeentebestuurder was het
nooit bij hem of zijn collega's op
gekomen om de haven te sluiten.
„We zijn ook altijd tegen de herin
deling geweest omdat het karakter
van Sint-Philipsland dan aangetast
zou worden en dit voorstel geeft
ons gelijk. De commissie moet de
cijfers maar eens zeer kritisch te
gen het licht houden, want dat
zo'n klein haventje 1,1 miljoen
gulden moet kosten, dat wil er bij
mij niet in." Geluk verwees ten
slotte nog naar het beeld van Zad
kine, dat herinnert aan het bom
bardement van Rotterdam in 1940.
„Het hart is toen uit de stad ge
bombardeerd. Als de gemeente de
haven van Sint-Philipsland sluit,
haalt u het hart uit het dorp. Dan
kan er in het kunstwerk dat herin
nert aan de februari ramp van 1953
wel een gat gemaakt worden, want
als de haven van Sint-Philipsland
gesloten wordt, dan is dat een on
omkeerbaar besluit", aldus Geluk
als laatste inspreker namens de be
volking van Sint-Philipsland.
B. en w. zijn nu weer aan zet na de
adviezen van zowel de commissie
gemeentelijke ontwikkeling als de
schippers en inwoners.
Er zijn twee organisaties actief op
Tholen die oud papier innemen.
Lignac uil Bergen op Zoom (onder
deel van Gansewinkel) en de
Zeeuwse oud-papiercentrale (ZOPC)
uit Goes. Lignac zet vuilniswagens
in voor het ophalen van het papier,
terwijl de ZOPC met containers
werkt. De muziekverenigingen
Concordia uit Tholen en Euterpe
uil Sint-Maartensdijk en de voet
balverenigingen Stavenisse en Vo
smeer werken met een container
van de ZOPC, terwijl de overigen
het oud papier ophalen met een
vuilniswagen. Opvallend is volgens
gemeentevoorlichter F.A.P.M. Bakx
dat met name in de wintermaanden
minder oud papier wordt opge
haald. In het tweede kwartaal (april
tot en met juni) wordt juist veel op
gehaald. De 7 cent die de vereni
gingen per kilo krijgen, is een bruto
bedrag. Degenen die met een vuil
niswagen van Lignac werken, beta
len daarvoor nog 2 cent per kilo en
de ZOPC rekent 70 gulden per con
tainer. Dat wordt overigens via de
gemeente verrekend. Op de begro
ting van de gemeente staat voor dit
jaar ongeveer een ton aan subsidie
oud papier gepland.
In Tholen - als grootste plaats in de
gemeente - wordt het meeste oud
papier opgehaald. In totaal gaat het
om 403.400 kilo (exclusief een par
ticuliere inzamelaar). Daarvan za
melt muziekvereniging Concordia
er 141.700 in. Wat opvalt, is dat er
in Sint-Annaland veel minder oud
papier wordt ingezameld dan in
Sint-Maartensdijk, terwijl dit toch
twee plaatsen zijn met nagenoeg
hetzelfde inwonertal. In Sint-Maar
tensdijk zamelt muziekvereniging
Euterpe 140.080 kilo in en de Julia
na van Stolberg/Benjaminschool
168.850 kilo. In Sint-Annaland te
kenen muziekvereniging Accele
rando en de zending van de Gere
formeerde Gemeente voor het
afvoeren van het oud papier. Daar
bij komt men echter 'slechts' aan
164.020 kilo waarvan Accelerando
het grootste deel voor haar reke
ning neemt (102.700 kilogram).
Overigens moet aangetekend wor
den dat er in Sint-Maartensdijk ver
houdingsgewijs erg veel oud papier
wordt opgehaald. Want hoewel bij
voorbeeld Tholen-stad tweemaal
zoveel inwoners telt, is het aantal
ingezamelde kilo's in de smalstad
procentueel veel groter. Ook tussen
de vergelijkbare plaatsen Oud-Vos-
semeer en Sint-Philipsland zijn be
hoorlijke verschillen te zien. Mu
ziekvereniging Concordia uit
Sint-Philipsland haalde in 1998
143.290 kilo op, terwijl collega
vereniging OVM uit Oud-Vosse-
meer het met 103.550 kilo moet
doen. Dat wordt waarschijnlijk ver
oorzaakt doordat OVM het papier
niet ophaalt, maar elke zaterdag
morgen een poosje de container
openstelt.
Ook de kleinste plaatsen van Tho
len vertonen onderling nog behoor
lijke verschillen. In Poortvliet
wordt nog het meest opgehaald.
Voetbalvereniging SPS kwam uit
op 79.390 kilo. Daarnaast pikte de
Gereformeerde Gemeente ook nog
een graantje mee met 19.120 kilo.
De Hervormde Gemeente in Scher-
penisse kwam ruim 30.000 kilo la
ger uit dan Poortvliet, op 61.480 en
de rij wordt gesloten door voetbal
vereniging Stavenisse die 59.740
kilo oud papier inzamelde in 1998.
Ook Stavenisse maakt gebruik van
een container.
Behalve papier wordt er via de ge
meente ook glas. textiel, koelkasten
en klein gevaarlijk afval ingeza
meld. Aan glas werd in 1998 naar
schatting 385 ton ingezameld en
textiel 50 ton. Er werd 11.000 ton
klein gevaarlijk afval opgehaald en
ook nog eens 250 ton koelkasten.
Dat laatste cijfer is drastisch min
der dan begroot (men ging uit van
600 ton). De gemeente schrijft dit
toe aan de komst van de milieu
straat van Olaz in Sint-Maartens
dijk. Het blijkt dat veel particulie
ren hun koelkast daar rechtstreeks
naartoe brengen.
De kunstroute Tholen wordt dit
jaar al voor de derde keer georga
niseerd. Het beginpunt ligt deze
keer niet op de Markt, maar op de
Vlasmarkt. „Dan hoeven we op
Koninginnedag niet te wachten tot
de rommelmarkt - die op de Markt
wordt gehouden - is opgeruimd.
Die is namelijk pas om één uur af
gelopen. Nu kunnen we op dat
tijdstip meteen beginnen", zegt
voorzitster Sarien Bout-Sakko van
de Kunstkring Tholen.
Een bijzonderheid dit jaar is het
feit dat de Kunstkring medewer
king kreeg van Van der Harst
Team uit Tholen. Dit bedrijf
maakt een overdekt podium op de
Vlasmarkt. De kunstroute duurt
vrijdag 30 april van één tot vijf
uur en zaterdags van tien uur tot
half vijf. Op die laatste dag wordt
de route om vijf uur afgesloten
voor het voormalige stadhuis met
een gezamenlijk optreden van mu
ziekvereniging Concordia en bei-
aardier Gerard de Waardt.
De route loopt vanaf de Vlasmarkt
(de voormalige molen) langs de
Venkelstraat naar het parochiehuis
van de Rooms Katholieke Kerk op
de Markt. In de Stoofstraat is ga
lerie 't Huis Tijdverdrijf geopend
en in de Hoogstraat zijn in het
voormalige stadhuis diverse expo
santen aanwezig. Vervolgens voert
de route via 't Schippertje aan de
Botermarkt naar de Kerkstraat
waar in de panden nr. 2, 21 en 28
wordt geëxposeerd en geconcer
teerd. Langs de Oudelandsestraat
2, de Grote Kerk (orgelspel, beel
den en keramiek), Regentes-
sestraat 1 en het gebouw van de
Protestantenbond in de Oude
landsestraat, loopt men weer terug
naar de Vlasmarkt.
Met medewerking van de gemeen
te kon de Kunstkring Tholen een
gastexposant aantrekken. In de
Gasthuiskapel aan de Kerkstraat
zijn dan ook beelden te zien van
Leon Vermunt. Ook zijn er con
certen van Shamrock (Ierse volks
muziek), Ars Musica en Kees He
ijboer en Lianne van Voorst.
Student architectuur Sjoerd van
Oevelen heeft de scholen aange
schreven om een ludieke actie met
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Een zeer zorgelijk punt noemde Piet
de vervuiling van de haven, maar hij
kwam voor de bodem die aansluit op
de havendam, niet verder dan 700 m3
terwijl de gemeente van 2500 m3 uit
gaat. Hij wees verder op de oude vuil
nisstortplaats die naast het huidige ha
venplateau van Sint-Philipsland ligt
en waar in het verleden landbouwche-
micaliën zijn gestort, zo had het
raadslid van verschillende kanten ge
hoord.
Hij maakte zich verder druk over ,de
verloedering' van het havengebied ge
zien de slechte onderhoudstoestand
van de molen en de zeer vervallen
loods. „Redenen voor zorg en irrita
tie", aldus Piet. „De haven en de bij
behorende bebouwing zouden de
bloemen aan de Sint-Phlipslandse
boom kunnen zijn, naar het voorbeeld
van Stavenisse, maar nu is de algehele
situatie Tholen onwaardig."
Piet zei teleurgesteld te zijn in de aan
pak van de haven door het college.
„Een meer zorgvuldige werkwijze
was op zijn plaats geweest. De wet
houder is kennelijk geschrokken van
zijn eigen voorstel. De stukken zijn
niet compleet en dat is kenmerkend
voor dit dossier." Het Sint-Philips
landse raadslid had zeer grote twijfels
over de door b. en w. geraamde sloop-
kosten van de haven, in 1996 begrot
op 650.000 gulden. Daarbij is geen
rekening gehouden met de vervuilde
havenbodem en de nabij gelegen ou
de vuilnisstortplaats. Volgens Piet is
het dan ook waarschijnlijk, dat sloop
meer dan 1 miljoen gulden kost.
PvdA-raadslid A.P. Kornaat bracht
naar voren, dat de havenproblematiek
al sinds juni 1995 speelt, maar alle
voornemens over de HOI, verbetering
van de havendam en baggerwerk zijn
niet uitgevoerd. Hij wees op het rap
port Lievense, dat de schippersvereni
ging Schuttevaer heeft laten maken.
„Dat zal niet uit de duim gezogen
zijn, maar er ligt nog geen tegenrap-
port van het college. Ik heb ook geen
onderbouwing gezien voor de
500.(XX) gulden die herstel van de be
tonnen en stalen damwand kost. Er
zijn andere wegen, maar dan moeten
er vergelijkingen zijn, evenals het mi
lieurapport over de havenbodem", zei
Kornaat. De wethouder gaf hem ge
lijk. „Er ontbreken stukken en daar
moeten we bureaus op loslaten. Dat
kost geld en daarom hebben we van
de commissie een duidelijk advies
nodig."
De VVD zat in tweestrijd. Aan de
ene kant pleitte mevr. E. Frigge-Ho-
gesteeger ervoor om te koesteren
wat je hebt, maar aan de andere
kant wilde ze alle havens in de ge
meente onder de loupe nemen ge
zien het jaarlijkse tekort van twee
ton dat bijgepast moet worden. „Nu
is de weg van de minste weerstand
gekozen met dit voorstel tot slui
ting, terwijl de Sint-Philipslandse
haven nog jaren mee kan. Verbrand
niet alle schepen, maar onderzoek
eerst de totale havenproblematiek in
de gemeente." „Mevr. Frigge houdt
van stokpaardjes", concludeerde
wethouder Heijboer. „Wij willen
geen integraal onderzoek van alle
havens. Het gaat alleen om de haven
van Sint-Philipsland." Mevr. Frigge
zei echter mensen te spreken, die er
nog spijt van hebben dat de haven
van Sint-Maartensdijk is dicht ge
gooid. „Bezint dus, eer ge begint!"
J. van den Donker vond, dat b. en w.
de kosten van het instandhouden
van de haven moesten afzetten te
gen het ontmantelen. Gezien de ver
vuilde grond, die weg moet en veel
geld kost, zou sloop wel eens zeer
hoog kunnen uitvallen. Het D66-
raadslid noemde sommige kosten
,een beetje onzin.' Hij vond het niet
terecht om de HOI alleen op de ha
ven te laten drukken, want van de
10.000 liter olie die jaarlijks in de
HOI van Tholen worden gedaan,
komt maar een deel van de 200
jachten. Gezien de problemen met
vervoer over de weg (maandag
stonden er in het hele land files met
een totale lengte van bijna 1000 km
door de sneeuwval) pleitte Van den
Donker voor het overzetten van
bulkgoederen in de Sint-Philips
landse haven. „Het rijk geeft subsi
die om het vervoer over water te sti
muleren. Mogelijk kunnen wij daar
een graantje van meepikken."
J.C. Koopman (SGP)was in princi
pe voor open houden van de haven
en dan met name om cultuur-histo
rische redenen. Voor de eigen schip
pers kan Sint-Philipsland dan de
thuishaven blijven, maar hij wilde
wel een onderzoek naar het uitbag
geren.
J.A. Bout had uit de stukken van b.
en w. geproefd, dat de Fluplandse
haven er in erbarmelijke staat bij
ligt. „Wanneer je er echter zelf
komt. dan valt het mee. Alleen met
de onderwaterbodem zijn er proble
men. Het uitbaggeren kost rond de
18 gulden per inwoner. Zijn er
evenwel na het in 1997 opgestelde
rapport geen verbeteringen ge
weest. Overleg daar nog eens over
met rijkswaterstaat. Het CDA wil
de haven niet sluiten, maar als
De haven van St.-Philipsland moet minimaal als thuishaven in stand blijven, zo adviseerde de commissie gemeentelijke ontwikkeling unaniem.
thuishaven in stand houden. Daar
voor is een gedegen onderzoek no
dig. zei Bout.
Ook van de andere fracties wilde de
wethouder een duidelijke uitspraak.
Kornaat pleitte op heel horte ter
mijn voor een rapport om de haven
in redelijke staat te houden. Het
egaliseren moet in elk geval gebeu
ren, dus ook baggeren, want eerder
plooide er al eens een schip en dat
moest via de wa-verzekering van de
toenmalige gemeente Sint-Philips
land vergoed worden. Het PvdA-
V
raadslid zei de haven als handelsha
ven te willen openhouden.
Ook de VVD wilde dat. „Het gaat
eigenlijk alleen om de kosten van
de vervuilde grond. De rest ligt er
uitstekend bij", zei mevr. Frigge.
D66 wilde helemaal geen rapporten
meer. „Begin met baggeren! Daar
voor is geen onderzoek nodig. Als
het 1 miljoen vergt, dan schrijf je
dat in 40 jaar af en dan komt het op
een gulden per inwoner", aldus Van
den Donker, wiens voorkeur uit
ging naar het volledig geschikt ma
ken van de Sint-Philipslandse ha
ven als handelshaven.
Piet beschouwde het open houden
van de thuishaven als een minimum
scenario.' „Dit jaar moeten we wel
onderhoud plegen, anders worden
de kosten steeds hoger." Het
RPF/GPV-raadslid noemde het
.verbijsterend' dat b. en w. geen on
derzoek hebben gedaan naar de
verschillende onderdelen, waarvoor
Schuttevaer via het rapport Lieven-
se wel tijd en geld heeft uitgetrok
ken. „Dat is absoluut onder de
maat. Het college heeft toch een
voorstel en als we daar ja tegen ge
zegd hadden, was dat zonder onder
bouwing geweet."
Koopman hield het bij het open
houden als historische thuishaven.
De binnenvaart heeft volgens het
SGP-raadslid toekomst. Hij achtte
onderzoek nodig naar de egalisatie,
het uitbaggeren en verzanding.
„Er komt een onderzoek naar het
openhouden van de Sint-Philips
landse thuishaven", concludeerde
commissievoorzitter P.K.M. Stou
ten en dat was voor de 75 Fluplan
ders op de publieke tribune op
nieuw reden voor een daverend
applaus. De voorzitter schorste de
vergadering voor tien minuten om
de mensen gelegenheid te geven
naar huis te gaan, zodat de commis
sie de rest van de agenda in rustiger
vaarwater kon afhandelen.
De Zeeuwse sportraad heeft de nieu
we informatiefolder 'Aangepast
sporten Zeeland' uitgebracht. Daarin
staan alle sportmogelijkheden voor
gehandicapten en chronisch zieken
in Zeeland, De sporten zijn per ge
meente en per tak van sport gerang
schikt. Ook Tholen staat erin ge
noemd. Verstandelijk gehandicapten
kunnen terecht bij de gymnastiek
verenigingen WIK uit Sint-Annaland
en Olympia uit Tholen (jeugd). Voor
sport en bewegen voor chronisch
zieken is er ook bij Olympia ruimte.
de jeugd te ondernemen. In de eta
lage van wijlen fotograaf W. Cor-
nelisse (naast de snoepwinkel in
de Molenvlietsestraat) zal ama
teur-fotograaf A.G.M. Sauter een
eerbetoon aan deze bekende foto
graaf en cineast verzorgen.
De kunstroute telt dit jaar vijftien
beeldend kunstenaars en diverse
koren, musici, ensembles en to
neelspelers (in totaal ruim 100).
De panden waar de kunstenaars
exposeren of uitvoeringen geven,
worden aangeduid met een paaltje
met het logo van de Kunstkring.
De route wordt bewegwijzerd.
De gemeente heeft een interactief
spreekrecht voor commissieverga
deringen ingesteld. Tot voor kort
was het ook al mogelijk om in de
vergaderingen van de drie commis
sies middelen, algemeen bestuur en
welzijn en gemeentelijke ontwikke
ling in te spreken, maar dat bleef
beperkt tot één keer voorafgaande
aan de vergadering. Een tekortko
ming bij dit systeem was dat de in
sprekers niet meer konden reageren
op wat er in de commissie over hun
punt werd gezegd. Daarom kan
men nu in twee termijnen inspre
ken. Eerst gewoon vooraf (nadat de
wethouder de toelichting op het
agendapunt heeft gegeven) en de
tweede keer nadat het punt is be
sproken. Daarna krijgen de com
missieleden en de wethouder in
laatste termijn het woord. Om te
voorkomen dat door deze nieuwe
handelwijze, de vergaderingen veel
langer zouden gaan duren, mag el
ke toehoorder per termijn maxi
maal vijf minuten inspreken. Er
mag overigens niet worden inge
sproken op (onder meer) het ver
slag van de vorige vergadering, ter
plaatse opgevoerde punten en de
rondvraag.
De vraag hoe de en-buthyl benzeen-
sulfonamide (bbsa) daar in de bo
dem terecht is gekomen, kan J.D.
Hattink van de provinciale afdeling
milieuhygiëne niet zo één-twee-drie
beantwoorden. „Het is een stof die
in Nederland zelden voorkomt in de
bodem, doordat er heel weinig ge
bruik van werd gemaakt." De oor
zaak zoekt hij niet direct bij de voor
malige gasfabriek. „Die veroor
zaken een ander soort verontreini
ging"
Mogelijk ligt de oorzaak bij een an
der bedrijf dat vroeger op het terrein
was gevestigd, al benadrukt Hattink
dat hij daar echt geen harde uitspra
ken over durft te doen. Het gaat om
een viszilverfabriek, waar parelmoer
werd gewonnen uit de schubben van
een bepaalde vissoort. „Het is mo
gelijk dat de bbsa gebruikt is als
desinfectiemiddel of om de machi
nes bijvoorbeeld vrij te houden van
algengroei. Vroeger werd grondwa
ter rond gepompt als koelwater en
daardoor zou de stof er in terecht
kunnen zijn gekomen. Maar dit is
zuiver speculatief."
De eerste fase van het onderzoek is
al achter de rug. Daarbij is nagegaan
in hoeverre de stof oplosbaar is en
hoe de verontreiniging kan worden
verwijderd. Gedurende de tweede fa
se wordt onderzocht hoe de stof zich
verspreidt in de bodem. De derde fa
se van het onderzoek richt zicht op
de totale omvang van de verontreini
ging, waarbij wordt gekeken tot waar
de stof zich heeft verspreid en waar
de peilfilters moeten komen te staan.
Om verdere verspreiding van het
vervuilde grondwater tegen te gaan,
wordt nu eerst geprobeerd het naar
de bron van de verontreiniging toe
te trekken. Bij de werkzaamheden
door De Ruiter zijn een projectlei
der en een geo-hydroloog, die alles
van grondwaterstromen weet, be
trokken.
Handelsonderneming
Van Beers Techniek B.V.
Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen
tel. 0166-603497
Ook op zaterdagochtend
geopend van 8.00-12.00 uur
Advertentie I.M.