'Beleid in één klap onderuit gehaald' H Industriegrond in Sint-Annaland moet een kwart duurder worden Nieuw pand van Sloth aan Voltstraat luidt een professionelere aanpak in Wethouder pleit voor behoud van buslijnen Toppers van de week Assurantiekantoor Scherpenisse wordt na 43 jaar overgedragen Slecht jaar voor zwembad Tholen Toiletten op de Thoolse stranden Veel klachten over het milieu Ambitieuze plannen wat betreft luisterdichtheid en waardering 1,80 1,80 1,75 1,99 1,89 0,98 1,25 4,99 1,99 9,98 0,99 2,50 1,25 1,75 Donderdag 4 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 9 CDA tegen afschaffen premieregeling Het CDA keert zich tegen de voorgenomen afschaffing van de Thoolse premieregeling voor bedrijfsvestiging. „Jarenlang is een actief werkgelegenheidsbeleid gevoerd waarvan de premieregeling een wezenlijk onderdeel uit maakte. Dit zorgvuldig opgebouwde beleid, waarin veel tijd en energie is geïnvesteerd, wordt nu in één klap on deruit gehaald", zei fractievoorzitter M.A. van Beek maandag in de commissie middelen. De vertegenwoordi gers van de andere fracties hadden met het voorstel geen problemen. Rechtvaardigheid Beekers neemt St.-Annalandse portefeuille over Assurantiekantoor W.L. Scherpenisse uit Sint-Annaland heeft de verzekeringsportefeuille na 43 jaar overgedra gen aan assurantiekantoor Beekers uit Breda. Persoonlijk contact De prijs van bouwgrond op het bedrijventerrein in Sint-Annaland moet drastisch omhoog. De commissie gemeentelijke ontwikkeling bespreekt maandagavond een voorstel om per vierkante meter geen 45,15 gul den meer te vragen, maar de prijs te bepalen op 56,75 gulden. De Thoolse lokale omroep Sloth verhuist per 1 april naar een nieuw onderkomen in de Voltstraat 8. Het is de be doeling dat de uitzendingen gewoon doorgaan, zodat de luisteraar niets merkt, afgezien van een geleidelijk kwa liteitsverbetering van de uitzendingen. De verhuizing van de Botermarkt 3 brengt behalve een verdrievoudi ging van het beschikbare vloeroppervlak een betere toe gankelijkheid met zich mee, zodat ook ouderen en licha melijk gehandicapten het pand kunnen betreden. Professioneler Waardering K.A. Heijboer op SGP-verkiezingsbijeenkomst Wethouder K.A. Heijboer bracht de hele avond niets in tijdens de verkiezingsbijeenkomst van de SGP-staten- kring in Sint-Philipsland, maar helemaal aan het eind wil de hij toch iets kwijt. Hij gaf de statenleden mee, sterk te pleiten voor behoud van de buslijnen voor Tholen. Marktwerking Te veel haltes Promotie voor bedrijventerreinen professioneler Albert Heijn St.-Philipsland, Achterstraat 52. Albert Heijn Tholen, Kotterstraat 61. 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. De premieregeling is in de jaren tachtig in het leven geroepen om de komst van bedrijvigheid naar Tho- len te stimuleren en zo de werkgele genheid in de gemeente te verbete ren. Verantwoordelijk wethouder al die jaren was Van Beeks partijge noot J. Versluys en dat verklaart waarschijnlijk ook waarom uitgere kend het CDA de beleidswijziging afwijst. Van Beek citeerde het colle geprogramma - de afspraken die PvdA. SGP, VVD en CDA na de raadsverkiezingen hebben gemaakt - op dit punt: 'De gemeente Tholen zal het huidige werkgelegenheids beleid voortzetten, alsmede het ves tigingsbeleid voor bedrijven in de verschillende kernen'. Ook de ver kiezingsprogramma's van de colle gepartijen werden door de CDA'er aangehaald; zonder uitzondering werd daarin de voortzetting bepleit van het werkgelegenheidsbeleid. „Maar ja, dat was vóór de verkie zingen", merkte Van Beek cynisch op. Hij vroeg zich af of b. en w. het niet meer nodig vinden dat school verlaters een werkkring kunnen vin den binnen de eigen gemeente. En of men pendelaars die al jaren in de file staan, de kans wil ontnemen om eindelijk dichter bij huis te kunnen werken. Wethouder R. Ravensteijn ant woordde dat het college wel dege lijk een actief werkgelegenheidsbe leid wil voeren. „Maar de conjunctuur is momenteel zodanig dat je je kunt afvragen of een pre mieregeling nog gewenst is." Het gemeentebestuur denkt aan andere instrumenten voor de acquisitie van bedrijvigheid: het hanteren van een lage grondprijs, deelname in de economische promotiegroep Zee land, presentatie op meer beurzen dan nu het geval is. „De conjunc tuur is nu goed, dus moet u juist nu bedrijven aantrekken", vond Van Beek. Hij was ook niet overtuigd van het nut van de lage grondprijs: „Dan zou een ondernemer goed koop een groot overslagstation kun nen realiseren zonder dat dit ar beidsplaatsen oplevert." In de premieregeling is de oppervlakte gekoppeld aan het aantal arbeids plaatsen dat gerealiseerd wordt. Volgens Ravensteijn kijkt de ge meente bij grondverkoop wel dege lijk naar de aard van een bedrijf, maar het CDA-raadslid trok dat in twijfel. Hij stelde zich misleid te voelen omdat het schrappen van de premieregeling afwijkt van wat er in het sectorplan bij de begroting voor 1999 over het beleid staat geschre ven. Maar Van Beek kreeg weinig steun. „In hoeverre de premieregeling een zeer positieve uitstraling heeft ge had op de werkgelegenheid is nog maar de vraag", stelde SGP'er M. Dijke. En P.K.M. Stouten (VVD) zei dat voorwaardenscheppend be zig zijn niet wil zeggen dat je met een zak geld moet rammelen. „De premieregeling is bij bestaande Thoolse bedrijven nooit populair geweest. Door deze af te schaffen, komt er een stukje rechtvaardig heid." Ook A.L. Piet (RPF/GPV) was van mening dat de tijden zoda nig veranderd zijn, dat een premie geen extra bedrijven meer naar Tho len zal trekken. „Het geld is beter te gebruiken." Hij stemde overigens wel tégen dit punt, omdat b. en w. de aanwezige reserve willen benut ten om investeringen vervroegd af te schrijven. Piet is tegen deze sys tematiek omdat daardoor de werke lijke kosten van allerhande zaken versluierd worden. Gezondheidsredenen waren de oor zaak voor de overdracht. Scherpenis se, wiens vader in 1948 met verzeke ringen begon, zocht naar een goede oplossing voor het onderbrengen van de klanten. „Je kunt de portefeuille wel aan een bank verkopen of aan een grote verzekeringsmaatschappij, maar dit is volgens ons de beste ma nier om klantgericht te blijven wer ken", vertelt Scherpenisse. Via een gepensioneerde inspecteur van Win- terthur, die zowel Scherpenisse als Beekers kende, kwam het contact tot stand. De Sint-Annalander had op het gehele eiland Tholen klanten - particulieren en bedrijven - en ook familie daarbuiten. Zelfs pleziervaar tuigen verzekerde hij. Winterthur, Delta Loyd en Hagelunie waren de belangrijkste maatschappijen. Via de laatste kwam Scherpenisse veel in contact met de fruitteelt en (glas)tuinbouw. Zelf haalde hij des tijds het assurantie C-diploma, zijn vrouw - H. Scherpenisse-van Driel - volgde de B-opleiding en deed in de praktijk voornamelijk het assurantie- werk. Ze waren vrij tussenpersoon, even als drs. V.J. Beekers (38) die de portefeuille voortaan behartigt. Hij komt elke donderdag naar Sint-An naland. „Ik wil de mensen zoveel mogelijk persoonlijk adviseren en doordat je klein bent, kun je dat ook verwezenlijken", vertelt Bee kers. Hij was met zijn studie bezig (verzekeringsrecht en onroerend goed) toen twaalf jaar geleden zijn vader overleed. Na de afronding van zijn opleiding begon hij met honderd klanten en inmiddels zijn dat er zevenhonderd. De 150 in Sint-Annaland en omgeving zijn een welkome aanvulling. „Ik ben aardig geautomatiseerd en mijn vrouw vangt op het kantoor veel op, zodat ik overal mijn gezicht kan laten zien. Tijd besteden aan per soonlijke contacten vind ik belang rijk, want de portefeuille van Scherpenisse wil ik gezond houden en uitbouwen." Beekers ziet verzekeren meer dan alleen een polis sluiten. „Als er schade is, moet je ook kunnen advi seren. Ik bemiddel ook bij letsel schade en smartegeld." Zijn rech tenstudie komt daarbij goed van pas. Behalve verzekeringen doet Beekers ook alle financieringen, hypotheken en pensioenen. Dat zwembad De Spetter afgelopen zomer aanmerkelijk minder bezoe kers trok, is volgens het gemeente bestuur te wijten aan het minder goede weer. Er was op 45.000 vrije zwemmers gerekend, maar er kwa men er van april tot september slechts 31.083. Het zal het financië le resultaat van dit bad behoorlijk Deze zomer plaatst de gemeente toiletten bij een aantal strandjes in de gemeente. De bedoeling is dat er gedurende vijf weken in het hoog seizoen toiletwagens komen bij Go- rishoek, Sint-Annaland en aan de Oesterdam (op deze laatste plek moeten er twee komen). Op deze voorziening is door raadsleden eer der al aangedrongen. Nu komt het er dan van, zij het dat het om een Een dwangsombeschikking op het gebied van de wet milieubeheer heeft de gemeente het afgelopen jaar 20.000 gulden opgeleverd. Dat meldt de driemaandelijkse bestuurs- rapportage. Daaruit blijkt ook dat er aanzienlijk meer bedrijfscontroles zijn gehouden dan was voorzien (108 in plaats van 60). Het aantal klachten was ook bijzonder groot: 296, waarbij die uit het laatste kwartaal via de milieuklachtenlijn niet zijn meegerekend. Er was op 40 •5s ra 9 #jgSj De grondprijs van bedrijventerrein Veilingweg in Sint-Annaland wordt, op zes kaveltjes in Sint-Maartensdijk na, de hoogste van de gemeente. Het bedrijventerrein aan de oost kant van Sint-Annaland moet klei ner blijven dan bij de opzet ervan was gedacht; omdat het terrein uit sluitend voor plaatselijke bedrijven bedoeld is, mag het maximaal vijf hectare groot worden. Dat staat in de vorig jaar vastgestelde beleids visie bedrijventerreinen, waarbij re kening is gehouden met het streek plan van de provincie. Een aangrenzend stuk landbouwgrond van 3,5 hectare zal dan ook niet meer bij het terrein worden getrok ken. Dat besluit maakte dat een herberekening van de exploitatie kosten van het bedrijventerrein aan merkelijk hoger uitviel. Er komt binnen het gebied onge veer 3,5 hectare bouwgrond be schikbaar, waarvan 1,2 hectare nog voor de huidige prijs aan drie be drijven moet worden verkocht (op basis van contractafspraken). De openbare werken op dit terrein ver gen anderhalf miljoen gulden, of wel 43 gulden per vierkante meter. Daarbij zijn de kosten van voorbe reiding, toezicht en rentetoeschrij ving niet meegerekend. Van het ge bied dat de gemeente als be drijventerrein wil exploiteren moet ongeveer 2,1 hectare landbouw grond nog aangekocht worden (op dit moment is 0,8 ha bouwgrond beschikbaar). Dat zou nog dit jaar moeten gebeuren en daarbij gaat het gemeentebestuur uit van een aanmerkelijk hogere prijs dan in het verleden. Dit zal anderhalve hectare bouwgrond opleveren. Re kening houdend met een gemiddel de uitgifte van 0,3 hectare per jaar, kan men in Sint-Annaland zeven tot acht jaar vooruit. Alle kosten op een rij gezet, komt het gemeentebestuur uit op 82,75 gulden per vierkante meter. Maar voor dat geld denkt men geen meter te kunnen verkopen. Voor Welgele gen varieert de prijs van 42,50 tot 55 gulden, voor Sint-Maartensdijk van 51,75 tot 62,50 gulden, en voor Prins Hendrikpolder in Sint-Phi- lipsland geldt 52,50 gulden (alle prijzen exclusief btw). Omdat in Sint-Annaland de kavels gelijk soortig zullen zijn, denkt het ge meentebestuur hier niet aan het hanteren van verschillende prijzen. Door zes ton bij te passen uit de re serve bouwgrondexploitatie komen b. en w. uit op een vierkante-meter- prijs van 56,75 gulden. Een prijs die aardig aansluit bij die van de grond in Sint-Maartensdijk. drukken. Terwijl er toch al 35 mille tekort is op de personeelskosten. Ambtelijk is namelijk verzuimd geld beschikbaar te stellen voor het inhuren van personeel voor de uren van de chef-badmeester (een functie die is waargenomen door de chef badmeester van Haestinge). Nadat badmeester J. Jansen per 1 april met pensioen ging, zijn de voor de rest van het jaar geraamde salariskosten geschrapt, zonder rekening te hou den met een vervanger. proef gaat. De kosten worden op 4500 gulden geraamd. Tegelijkertijd doet de gemeente nog een uitgaaf ten behoeve van de re creatie. Men neemt namelijk de wegbewijzering voor zijn rekening van de Waterlandroute, een fietsrou te ontwikkeld op initiatief van het platform leefbaar platteland Tholen. Met de wegwijzers is een bedrag van 2800 gulden gemoeid. klachten gerekend. Met name de grote varkensstallen zullen voor het enorme aantal verantwoordelijk zijn. Op het gebied van bouwzaken werden door gemeenteambtenaren het afgelopen jaar 808 controles uit gevoerd. Er zijn 521 schetsplannen ingediend, 383 bouwaanvragen ge daan en 115 bouwmeldingen gere gistreerd. Verkoper meest gevraagd. In de top 10 van meest gevraagde functies in het bedrijfsleven staat de verko per op nummer 1. Dat blijkt uit ge gevens van het arbeidsbureau. Twee de zijn administratief medewerkers gevolgd door schoonmakers. Sloth-voorzitter E.E.A. Kooijman ondertekent de nieuwe huurovereenkomst die voor de lokale omroep een nieuw tijdperk in moet luiden. Rechts secretaris mevr. N. Aalbrechtse. Dat is nodig want op dit moment Het bieden van zendtijd aan inva- moeten zelfs mensen die goed ter been zijn nogal oppassen bij het betreden van de studio. De trap op gaat nog wel, maar de andere kant op loopt de bezoeker het risico om op het achterwerk naar beneden te stuiteren. Het pand is eigendom van een particulier. Omdat de huur overeenkomst aan het einde van dit jaar afloopt en de omroep al een tijd op zoek was naar een waardi ger onderkomen, heeft men de knoop maar door gehakt. De huurovereenkomst voor het nieuwe pand geldt vijfjaar. Daarna is er een optie op nog eens vijf jaar, zegt voorzitter E.E.A. Kooijman. In het pand, dat eigendom is van Oturia Properties, is op dit moment de muziekwinkel Wildeman geves tigd. Wildeman en Sloth zullen 1 april gelijktijdig verhuizen, zodat de uitzendingen zonder één dag onderbreking voort kunnen gaan. De studio krijgt een ontvangsthal, receptie, twee opnamecabines en een muziekarchief. Op de boven verdieping komen de kantine en een redactiekantoor. liden en ouderen is één van de pun ten uit het beleidsplan van Sloth, en die groepen kunnen na 1 april op de begane grond de studio be reiken. De verhuizing moet wat het be stuur van de omroep betreft een professionalisering inluiden. Op het moment krijgt Sloth nog tien duizend gulden subsidie. Met de inkomsten uit de opcentenheffing moet er jaarlijks veertienduizend gulden binnenkomen, zodat de ge meentesubsidie geleidelijk kan worden afgebouwd. Met de hogere inkomsten kan er binnen anderhalf jaar nieuwe apparatuur worden aangeschaft, waaronder een zoge heten pc-radio. Hiermee kunnen programma-onderdelen en muziek op een harde schijf worden gezet, om op een van tevoren ingesteld moment te worden afgespeeld. Nu wordt de muziek nog met behulp van bandjes afgedraaid, die vaak van slechte kwaliteit zijn. Met de pc-radio zullen uitzendingen door kunnen gaan, zonder dat er nood zakelijkerwijs medewerkers van Sloth aanwezig hoeven zijn. Kooijman hoopt ook dat de uitzen ding van kerkdiensten op zondag nu eindelijk gerealiseerd worden. Hij zegt negen keer met de ver schillende kerken om de tafel te hebben gezeten, maar tot nu toe was dit tevergeefs. Sloth wil een zender voor alle doelgroepen zijn en kan voor de kerkdiensten acht uur zendtijd uittrekken. Het pro bleem is echter, dat de jongeren die in de uren voorafgaand aan de kerkdiensten muziek draaien, geen zin hebben om te blijven zitten om de bandjes met kerkdiensten aan te kondigen en af te spelen. Met de pc-radio kan een en ander van te voren worden geprogrammeerd. Voor de nieuwe apparatuur wordt 35 duizend gulden uitgetrokken. Verder wil Sloth het NOS-nieuws gaan uitzenden, zoals veel andere lokale zenders dat ook al doen. Dit kost de omroep duizend gulden per jaar. Secretaris mevrouw N. Aal brechtse hierover: „Anders draaien de luisteraars ons weg voor het nieuws. Als dat afgelopen is, zijn we hen meestal kwijt, zo is ons ge bleken." Overigens heeft Sloth on langs nog moeten aantonen dat ze het NOS-nieuws inderdaad niet uitzendt toen de omroep hiervoor werd aangeslagen, vertelt Kooij- Het streven naar een betere kwali teit is mede gebaseerd op de waar- derings- en luisterdichtheidscijfers. Een onderzoek in oktober 1997 wees uit dat 11 procent van de Tholenaren geregeld Sloth aanzet. De waardering voor het gebodene was gemiddeld 5,6 procent, een krappe voldoende dus. De omroep streeft naar een luisterdichtheid van 17 procent en een gemiddeld waarderingscijfer van 7. Om de naamsbekendheid van Sloth te ver sterken, wat onontbeerlijk is voor een grotere luisterdichtheid, wil Kooijman een actief publiciteitsbe- leid gaan voeren. Duidelijk aanwe zig zijn bij evenementen, openin gen en dergelijke zal daar onderdeel van vormen. De omroep wil nieuwe medewer kers ook een interne opleiding ge ven, om de kwaliteit van de uitzen dingen te verbeteren. Dat er bij de lokale omroep kennelijk ook wel talent rondloopt, is herhaaldelijk gebleken. „Er zijn mensen bij ons weggekocht door onder meer Om roep Zeeland en de zender Brussel FM. Dat vinden we natuurlijk niet leuk, maar het zegt wel wat.", meent Kooijman. „De tijd dat we zendamateurtjes waren is voorbij", stelt de voorzit ter vol vertrouwen. „We hebben een volwaardig bestuur dat toezicht houdt op het reilen en zeilen van de Sloth en we willen er een volwaar dige publieke zender van maken." Sloth is in 1985 ontstaan en is daarmee één van de oudste lokale omroepen van Nederland. „Het budget voor het openbaar ver voer wordt steeds verder terugge bracht en het WVG-vervoer op Tho len wordt alsmaar duurder. Daarom zou ik u mee willen geven: houdt de openbaar-vervoerlijnen op Tholen open. Niet uit economische, maar uit sociale overwegingen", zei Heijboer. De SGP heeft overigens in het ver kiezingsprogramma staan dat 'ten aanzien van onrendabele gebieden de behoefte niet het .enige criterium hoeft te zijn voor het treffen van voorzieningen'. De statenleden be loofden de opmerking mee te zullen nemen. De vraag is of dat veel zoden aan de dijk zal zetten, want Tholen is name lijk qua openbaar vervoer vrijwel ge heel georiënteerd op West-Brabant en de BBA. Zeker nadat de ZWN de busverbinding van Tholen naar Goes schrapte. De enige busverbinding die nu nog vanuit Tholen in de richting van het Zeeuwse gaat, is de lijn naar Oude Tonge op Goeree-Overflakkee. Er zijn weliswaar bel- en bustaxi's, maar die vormen voor velen een niet erg duidelijk systeem dat bovendien een minder gemakkelijk is dan een bus die altijd op een vast tijdstip ver trekt. In principe ziet de SGP-statenfractie de opmerking van Heijboer wel zit ten. maar er werd nog een ander punt aangeroerd. In zijn toespraak zei Ko- lijn: „Vanwege de slechte bereikbaar heid van veel plaatsen in Zeeland met het openbaar vervoer, verzet de SGP zich tegen verdere verhoging van de opcenten bij de motorrijtuigenbelas ting. Wij zitten landelijk bij de hoog- sten wat heffing van deze opcenten betreft. Dat beleid hebben wij ge steund, omdat de opbrengst bestemd was voor de Westerschelde oeverver binding, maar nu moet het beleid ge richt worden op een ombuiging naar het landelijk gemiddelde." Ook het feit dat de provincie van plan is meer marktwerking in het open baar vervoer te brengen, wordt door de SGP-statenfractie niet positief be groet. „Meer marktwerking kan lei den tot het schrappen van bepaalde onrendabele buslijnen. Er wordt ge sproken over een noodzakelijk mini mum aantal inwoners van 1500 voor een plaats om aangesloten te blijven op het openbaar vervoer. Door zo'n eis in de Zeeuwse omstandigheden stringent door te voeren, zal de be reikbaarheid en dus ook de leefbaar heid van het platteland uiterst nega tief beïnvloed worden", aldus Kolijn. De provincie denkt daar echter an ders over. In het concept beleidsplan openbaar vervoer zegt de provincie dat meer mark werking betekent 'luis teren naar de klant'Overigens wor den in het plan de kleinschalige vor men (belbus, lijntaxi etc.) als belangrijk omschreven voor de socia le functie voor het openbaar vervoer. Dat deze vormen vaak een kwalita tief slechter imago hebben dan de ge wone lijndiensten, weerspreekt de provincie met de opmerking dat de lijndienst maar een paar keer per dag langskomt, terwijl de beltaxi bijvoor beeld twaalf uur per dag bereikbaar is. De reizigersvereniging openbaar vervoer (Rover) heeft aangegeven meer waarde te hechten aan goede aansluitingen in kleine kernen en een hoge frequentie. Als er andere vor men van openbaar vervoer ingezet worden, dan vindt Rover dat die op z'n minst goed aan moeten sluiten op directe en snelle lijnen. Wat het busnet op Tholen betreft, is het volgens de richtlijnen van de pro vincie nog zo dat er voor alle plaat sen een lijndienst moet zijn. behalve voor Anna Jacobapolder dat met ruim 440 inwoners niet voldoet aan de norm van 1500 inwoners voor een lijndienst. Daardix>r moet in deze kern het vervoer helemaal geregeld worden via beltaxi's en dergelijke. Punt is alleen dat een volgens de pro vincie minimaal noodzakelijk net van ontsluitend openbaar vervoer (via belbussen en lijntaxi's) voor kleine kernen 33 miljoen per jaar gaat kos ten en dat is teveel. Om alles rond te krijgen, zullen de tarieven voor het openbaar vervoer verder omhoog moeten en er zal misschien gecombi neerd moeten worden met het doel- groepenvervoer. De provincie consta teert overigens ook dat. wat Tholen betreft, het geheel door de BBA zal worden geregeld. Die BBA (die in opdracht van de pro vincie Zeeland de buslijnen op Tho len exploiteert) schrapte al een aantal haltes op Tholen (onder meer in Tho- len-stad en in Sint-Annaland) en ook de dienstregeling werd aangepast. Het zullen de laatste nog niet zijn, want ook de richtlijnen van de pro vincie (in het beleidsplan) geven aan dat een aantal haltes te dicht op el kaar staan. Binnen de bebouwde kom hanteert de provincie een afstand van 1 km tussen haltes en buiten de be bouwde kom 6 km. Dat zou bijvoor beeld betekenen dat de halte tussen Tholen en Oud-Vossemeer overbodig is en ook in Oud-Vossemeer zelf (dat drie haltes heeft) zou er een weg kun nen. De BBA is op dit moment in fusiebe spreking met de twee Limburgse ver voersmaatschappijen Hermes en SBM. Een intentieverklaring tot fusie is inmiddels opgesteld. Volgens hoofdvoorlichter J. van Bladel van BBA zal de klant niet direct iets mer ken van de fusie. „De betrokken be drijven hebben een vrij groot grens gebied, een overlap. Daar valt een stuk winst uit te halen. Ook de grote re schaal biedt mogelijkheden voor meer efficiëntie en daardoor kan er goedkoper gewerkt worden. Daar mee willen we een goede marktposi tie innemen en wellicht zal ook het voorzieningenniveau verhoogd wor den." Van Bladel merkt op dat de fu sie op de tarieven geen invloed zal hebben omdat de overheid de tarie ven bepaalt. De economische promotiegroep Zeeland verdwijnt om plaats te ma ken voor een professionele organisa tie, werkzaam voor alle Zeeuwse ge meenten, die de promotie en acquisitie ten aanzien van bedrijven terreinen moet verbeteren. Het ge meentebestuur vindt dat Tholen niet kan en mag ontbreken in zo'n orga nisatie die probeert werkgelegenheid naar Zeeland te halen. Gemeenten kunnen profiteren van de gezamen lijke professionelere aanpak, maar houden de vrijheid om het eigen ves tigingsbeleid voort te zetten. Tholen betaalt nu jaarlijks 5000 gul den voor deelname aan de economi sche promotiegroep. De nieuwe or ganisatie is aanmerkelijk duurder: 67 cent per inwoner ofwel 15.745 gul den. Bij de besprekingen over de be groting voor 2000 zal dekking voor dit bedrag gevonden moeten worden. Daarop vooruitlopend vragen burge meester en wethouders de commis sie gemeentelijke ontwikkeling een principe-uitspraak over deelname. fjcut au-je 6n<uuia^eielitict Kwarkpunten per stuk Bananensoezen per stuk Suikerbrood Knip wit, bruin of volkorenbrood Uan (utse ve%&afoleli*t4 Kipfilet 100 gram voor Leverkaas 100 gram voor Snijworst 100 gram voor Ua*t wie Kippenbouten ;ilo voor Wienerschnitzel 100 gram voor Hamlappen 5oo gram 5,25. kilo voor Grootmoeders gehaktbal 2 voor Ook Albert Heijn is gecertificeerd met het p. v.e./i.k. b. vleeskeurmerk Uan **ne <yioe*tte*t4i{4elüt4 Broccoli kilo voor Goudreinetten kilo voor Bamipakket 250 gram albert heijn Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 9