'Als je oorlellen warm worden, dan wordt het pas echt te heet' 'De politie moet uit de auto komen' Surveillancehond Castor komt politie van Tholen versterken Moerland haalt uit naar Delta Noord OHDBBBflBBIBBClBBQBI Wens van geleider A. Weijler is realiteit geworden Alarm asbest Beknelde koe Studenten lichten de gemeente door Donderdag 4 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 7 Geen van drieën had aspiraties om bij de brandweer te gaan, maar toen ze gevraagd werden om lid te worden, stemden ze toe. Rien de Viet, Piet Nuyten en Han Hage werden in de zomer van 1973 spuitgast bij het korps in Sint-Maartensdijk. Op de brandweeravond op 26 febru ari worden ze in het zonnetje gezet. Ze kijken terug én vooruit en stellen vast dat ze de laatste jaren meer uitruk ken voor ongevallen dan voor branden. Voor De Viet is het zijn laatste halfjaar bij het korps. Hij wordt in juli 55 jaar. „Je weet dat het moment komt, maar ik zal het ont zettend missen." Overal inzetbaar De Pluimpot M. de Viet, P. Nuyten, J. Hage 25 jaar brandweer Sint-Maartensdijk Meer ongevallen Alleen een koevoetje Evacueren Baldadige jeugd Overlast Voorstraat Sint-Annaland Lik-op-stuk Drugs weren Slopje dicht Castor heet hij, naar één van de zonen van de Griekse mythologische god Zeus. De drie jaar oude Mechelse herder is de nieuwste aanwinst van de politie Tholen. Hij kan worden ingezet bij onder meer de handhaving van de openbare orde en het zogenaamde 'stellen' van verdach ten, wat neerkomt op een aanhouding met behulp van krachtige hondenkaken. Maar hij is ook inzetbaar voor het lokaliseren van plaatsen waar zich verdachten bevin den of voor het terugvinden van verloren voorwerpen of weggeworpen wapens. Harde muziek en fel licht Bereikbaar Ambulancedienst wil geen subsidie Het botert niet tussen het Thoolse college van b. en w. en de ambulancedienst stichting Delta Noord. Dinsdag avond haalde wethouder I.C. Moerland in de commissie algemeen bestuur en welzijn uit naar de stichting en de vice-voorzitter J.D. de Korte. Subsidie Natuursteen een warme vloer? Dan Uil naar Imabo voor een warm en professioneel advies! 1 1 imabo I i Imabo maakt het waar Door het toedoen van zijn vader Johannes, kwam De Viet bij de brandweer. „Omdat mijn broer Nathan (van garage N. de Viet op de Markt - red.) bij de brandweer zat, kende ik er alles van, want de wagen kwam bij ons in de garage. Maar ik wilde niet. Het was brandweerman Siem Schot die mensen wierf. De commandant Piet Lindhout had het ook al meerdere keren gevraagd, maar ik zei steeds nee. Tot Schot weer een keer kwam en mijn vader er was. En die zei tegen Siem: 'Hij doet het.' Zo ben ik erbij gekomen." Samen met Nuyten zorgt De Viet ervoor dat de auto gesmeerd loopt. Elke maandagavond maken ze sa men een rit met de wagen en ver richten kleine reparaties aan het voertuig. Nuyten: „We stemmen er onze vakanties op af. Als Rien De blusgrocp keek vreemd op toen ze uit moest rukken voor de brand bij Van der Zande in Oud-Vossemeer. Door een foutieve alarmering werd niet Sint-Annaland op geroepen, maar de blusgroep uit de smalstad. Nuyten: „Wij naar Oud-Vossemeer?, dacht ik. Dan moet het wel een gro te brand wezen. Dat was mijn eerste reactie." Dat zoiets teleurstellend is voor de ploeg uit Sint-Anna land, die nog niet zo lang ge leden geoefend had op het terrein van het bedrijf, be grijpt De Viet. „Je bent altijd fanatiek om op je eigen grondgebied ingezet te wor den. Daar moet je ook voor vechten, vind ik." weg is, blijf ik thuis en omgekeerd is dat ook zo." Nuyten werd in september 1973 vrijwilliger bij het korps. Hij werkte bij Goedhart, het lucht- koelinstallatiebedrijf op het indus trieterrein, en werd gevraagd door de commandant nadat er een vaca ture was ontstaan door het vertrek van Jan de Graaf. „Ik voelde er wel wat voor." Hage werkte toendertijd in het be jaardentehuis Sint Maartenshof toen Schot hem benaderde voor de brandweer. „Het was geen kwestie van solliciteren of zo. Ik ben ge vraagd, heb een praatje met de commandant gemaakt en een paar oefeningen meegedaan. Ik had er nooit aan gedacht bij de brand weer te gaan." De Viet is chauffeur en pompbe diende, Nuyten (52) en Hage (51) zijn ook chauffeurs, maar 'overal inzetbaar'. Voor De Viet was het logisch dat hij pompbediende en chauffeur werd. Tenslotte was hij monteur in de garage van zijn broer waar de wagen en de pomp regelmatig voor onderhoud wer den gebracht. „Ik weet nog dat we in die tijd met 14 man examen deden voor pompbediende. Dat bleek toch niet zo eenvoudig. Er slaagden er maar twee." De Viet behoorde, dankzij zijn kennis van motoren, tot dit tweetal. „Als ik de wagen niet bestuurde, ging ik al automa tisch de pomp bedienen, maar het is niet het mooiste baantje. Je staat bijna altijd uit het zicht van de brand. De wagen staat er vlak bij, maar de pomp staat bij de wa terwinning. En dat is vaak een heel stuk van de brand vandaan. Je beleeft de brand niet zo bewust, omdat je het niet ziet. Toch doe ik het altijd en ik zou het weer doen. Je bent tenslotte monteur. Het heeft met techniek te maken." Hun eerste brand herinneren ze zich niet, wel de grote uitslaande brand bij timmerfabriek de Pluim pot op 3 juni 1977. Nuyten: „Dat was de eerste grote brand waar we perslucht gebruikten. We zijn er vrijdag van half acht tot zaterdag middag twee uur bezig geweest." De spuitgasten gingen aanvanke lijk de vuurzee op de binnenplaats van de timmerfabriek te lijf. A. Muller van het bedrijf, die toen nog chauffeur was, reed de wagen het terrein op, maar de ploeg zag J. Hage, P. Nuyten en M. de Viet zijn 25 jaar bij de brandweer van Sint-Maartensdijk. De Viet zwaait vanwege zijn leeftijd - hij wordt 31 juli 55 jaar - in augustus af. zich genoodzaakt de plek weer snel te verlaten. De Viet: „Het vuur loeide naar je toe. Als je oor lellen warm worden, dan wordt het echt te heet en moet je zorgen dat je wegkomt." Nuyten en Hage herinneren zich nog dat ze samen in het smalle gangetje hebben ge staan tussen het bedrijf en de he renkledingfabriek van P. Priem. Ook aan de andere zijde, bij het staalconstructiebedrijf Van Lam meren, werd de brand bestreden en de belendende percelen natge- houden. Nuyten: „We hebben toen elkaar ook nat moeten spuiten. De hitte was enorm. De platen vlogen bij Van Lammeren van het dak." Aan de straatkant was toen de doe-het-zelfwinkel gevestigd, maar van de fabriek was niets meer te redden. De Viet: „Er lagen zoveel stapels hout, die wist je niet te blussen. Het zaagsel in de bunker ging iedere keer opnieuw branden. Zelfs de buitenmuren vielen om. Alleen de spanten ble ven over. Je zag de vlammen ge woon over het platte dak rollen." De brand trok veel publiek. Er was nog lang geen sprake van stil alarm. Iemand die brand ontdekte, spoedde zich naar de sirene die aan de muur van het gemeentehuis op de Markt was bevestigd. Hage: „Je had altijd heel veel volk. Na het stil alarm was het over, maar het nam later weer wat toe, toen meer mensen scanners kregen." De Viet: „Het kwam voor dat de mensen naar de kaze- ne kwamen, op het bord keken waar de brand was, en weer weg vlogen naar de brand voordat je zelf goed en wel op pad was. Dan stonden ze hier in de weg, en ook bij de brand." Een nadeel van de loeiende sirene was niet alleen het publiek dat soms de brandweer in de weg stond, maar ook dat niet elke brandweerman de sirene hoorde. Hage: „Het lag maar net aan de windrichting. Stond die van je af, dan hoorde je hem niet. Maar dan werd je weieens door een ander gewekt." Nu heeft de brandweer te maken met een 'gesproken alarm*. De Viet: „Je weet nu of het een onge val is of een brand. Maar nog niet precies wat er aan de hand is." De jubilaris wijst ook op een nadeel: „Melden ze midden in de nacht een containerbrandje of een berm brandje, dan ben je minder gemo tiveerd. Zo eenvoudig ligt dat. Voor een ongeval met beknelling, fiets je harder naar de kazerne. Dan telt iedere seconde." Het korps van Sint-Maartensdijk is aangewezen om hulp te verle nen bij ongevallen. Dat heeft een grote vlucht genomen. Vorig jaar rukte de blusgroep 42 maal uit, maar meer dan de helft was vol gens De Viet voor ongevallen. Nuyten herinnert zich nog een jaar waar het korps tot december moest wachten om voor een brand uit te rukken. Die tijd ligt al ver achter hem. Eind jaren zeventig volgde het drietal een cursus hulp verlening. Lesboeken bestonden er in die tijd volgens De Viet nog niet. De cursus was nauwelijks af gerond of het korps moest uitruk ken voor een eenzijdig ongeval op de Javadijk in Sint-Annaland met twee doden. Om de slachtoffers uit de auto te halen, moest het wrak vast worden gebonden aan een boom zodat de hulpverleners veilig konden werken. Ook in de wijze van werken is verandering opgetreden. Hage: „Vroeger vlóóg je naar het onge val toe om het slachtoffer zo snel mogelijk uit de auto te halen. Het was de brandweer die het slacht offer uit de auto haalde. Nu is het een kwestie van de auto stabilise ren en het blik rondom wegknip pen. En dan alleen nog onder lei ding van het ambulancepersoneel. Het duurt ook langer, maar het is beter voor het slachtoffer." Voor De Viet was het in het begin moeilijk aan te zien hoe de stijlen of het dak van de auto werden weggeknipt. Als monteur was hij gewend juist zoveel mogelijk van een auto te sparen. Veel gemak zeggen de hulpverleners te onder vinden van de traumahelicopter. De Viet: „Ze zijn er snel en je hebt meteen deskundige mensen bij het slachtoffer. Ze kunnen goede ad viezen geven. Dat is een voor deel." De Viet vraagt zich af hoe men dat vroeger deed, toen de brandweer nog helemaal niet beschikte over gereedschap om slachtoffers uit hun hachelijke positie te halen. „Mijn vader was chauffeur bij het Rode Kruis. Die had alleen een koevoetje bij zich. Het was vroe ger natuurlijk minder druk met au to's en de wegen leenden zich er nog niet zo voor om hard te rij den." De Viet had ook chauffeur kunnen worden op de ambulance. „Als mijn vader eropuit moest, haalde ik de ambulance op de Oostvest, waar die toen stond, en reed hem naar de Riidda Barnenstraat. En als hij niet kon, dan moest ik rij den, of mijn broer Nathan. Ik zat al tien jaar in de brandweer toen vader ermee stopte. Han van Houdt is toen chauffeur gewor den." De Viet maakte in 1981 mee dat de garage van zijn broer in brand stond. „Dat was een vreemde ge waarwording. Ik kwam over de Haven aangereden en zag al een gloed, maar toen wist ik nog niet dat het bij Nathan was. Je schrikt dan wel even. Ik heb toen aan de pomp gestaan want ik wilde zo vlug mogelijk water. Het voorste stuk is toen helemaal uitgebrand. Nathan heeft nog auto's naar bui ten kunnen rijden via de Oost- vest." Hage maakte in 1996 mee dat het hoekhuis van zijn buurman in de Pres. Kennedystraat ontplofte. „Ik hoorde een geweldige klap en ik zag een flits. Ik ben naar buiten gelopen en zag de boel instorten. Buiten bij het raam ben ik gaan roepen aan mijn buurman en die gaf reactie. Hij lag gewond onder de bank." Hage waarschuwde zijn collega's, maar is toen zelf niet meer naar de kazerne geweest. Met zijn vrouw en kinderen moest hij zelfs evacueren. Nuyten is de man die de baldadige jeugd begeleidt. De eerste zaterdag na nieuwjaar worden jongens die betrapt zijn op het aansteken van vuurwerk buiten de toegestane pe riode, op de kazerne 'gestraft'. Ze moeten de brandweerwagen schoonmaken, of de straat aanve gen. „Sommigen leren er wat van. Anderen vinden het leuk om te doen. Je moet zelf rustig blijven en er voor open staan. Ik heb jaren lang gymles gegeven aan de jeugd. Het redden van een koe die in de stal door een vloerrooster was gezakt, behoorde tot de bijzondere reddingen van de spuitgasten. Met een takel- voertuig moest het ongeluk kig terecht gekomen beest uit de mestput worden gehaald. Daarbij was het zaak om eerst een slang rond het dier te bevestigen. De Viet: „Dat kostte veel moeite. Het beest zat bekneld. We kwamen steeds meer onder de stront te zetten. Op den duur zaten we er helemaal onder. Maar dan maakt het je ook niets meer uit." Ik vind het best leuk om de jonge ren een beetje te begeleiden." Nuyten en Hage hoeven nog niet te stoppen, maar ze zien wel op te gen de nieuwe, strengere regels waar de brandweerlieden zich aan moeten houden. Een kat uit een boom halen bijvoorbeeld, wordt een ingewikkeld karwei omdat de spuitgast zich met speciale uitrus ting moet beveiligen. En ook de uitbreiding van het aantal oefenin gen naar 40 per jaar, vraagt het nodige. Iedereen lijkt van goede wil om de overlast op zaterdagavond in de Voorstraat en op het Havenplein in Sint-Annaland te beteugelen. Als een rode draad loopt door de mening van diverse belanghebbenden de vraag om meer politie! Eii die moet niet alleen in een auto rondrijden, maar ook daadwerkelijk uit de politiewagen komen en te voet patrouil leren. Ook in burger om onder andere de handel in drugs aan banden te leggen. Het terugbrengen van een politiepost in Sint-Annaland zou daaraan kunnen bijdragen. Dat blijkt uit de hoorzittingen die b. en w. hebben belegd met de bewo ners, horeca-ondernemers, winke liers en de politie. Betere verlich ting is een onderdeel van de aanpak. De gemeente wil graag zo spoedig mogelijk de plannen inzien die de middenstandsvereniging heeft voor een betere verlichting. Een werkgroep van twaalf leden zal een plan van aanpak ontwikkelen en op een hoorzitting aan belang- hebben voorleggen. Hierin zitten twee bewoners, een politieman, de burgemeester en twee gemeente ambtenaren, een vertegenwoordi ger van de Sint-Annalandse horeca en één van Horeca Nederland, een winkelier, een vertegenwoordiger van het openbaar ministerie, één van het jeugd- en jongerenwerk en iemand van de werkgroep 2dui- zend. Er kan wat gebeuren aan de proble matiek. Zo heeft de gemeente be voegdheden om plaatsen aan te wij zen waar het verboden is alcoholhoudende drank te nuttigen of in geopende verpakking bij zich te hebben. De burgemeester denkt na over het aanstellen van gemeen telijke wijkambtenaren. Hij zal de horeca aanspreken op hun verant woordelijkheden. De gemeente wil echter niet eenzijdig maatregelen opleggen, maar samenwerken met anderen. Van der Munnik vindt het belangrijk dat horeca-exploitanten toezicht houden op de leeftijd van klanten aan wie ze drank verstrek ken. Zowel de politie als de burge meester zijn van mening dat bewo ners hun klachten moeten blijven melden, anders komt er geen juist beeld van de situatie. Maar er wordt wel gewerkt met prioriteiten. Als er een melding is van een levensbedr eigende situatie, dan gaatn deze vóór vandalisme, zegt de politie. Van zaterdag op zondag komt er wel meer politie, waarbij het inzet ten van honden in principe moge lijk is. Camera's kunnen worden gebruikt als bewijsmateriaal. Een lik-op-stuk-beleid is mogelijk voor personen van 18 jaar en ouder. De officier van justitie wil daaraan meewerken. Overtredingen van jongeren worden via het bureau Halt afgedaan in de vorm van dienstverlening. Door het invoeren van wijkzorg krijgt Sint-Annaland een eigen po litieman, wat ook kan bijdragen tot het terugbrengen van de overlast. De bewoners vinden meer politie toezicht in het weekeinde het be langrijkste, naast een betere ver lichting en meer prullenbakken. Het drankgebruik mag niet worden gestimuleerd en de horeca moet zelf toezicht uitoefenen. Volgens de bewoners wordt de ernst van de vergrijpen erger. Dit is reden voor sommigen om zaterdagavond weg te gaan, of zelfs te verhuizen. De horeca doet al het een en ander door klanten met drugs te weige ren. Wordt er toch iemand gesnapt die met verdovende middelen bin nenkomt, dan wordt die alsnog ver wijderd en van een brief voorzien, dat de desbetreffende persoon niet meer welkom is. Een afschrift gaat naar de politie. Portiers houden ook buiten het café bezoekers in de ga ten. En de horeca-ondernemers me nen dat veelal dezelfde mensen de overlast veroorzaken. Vooral de ou dere jeugd uit Sint-Annaland zelf blijft na sluitingstijd rondhangen. De horeca betreurt het dat het taxi vervoer waarmee bezoekers werden gebracht en gehaald, niet gehand haafd kon worden. Meer afvalbak ken en een betere verlichting (nachtbranders, ook in steegjes) is ook een wens van de horeca. Op het Havenplein dient een lichtmast te ruggeplaatst te worden en bij café Havenzicht moet het talud naar de parkeerplaats vervangen worden door muurtjes. Winkeliers treffen de laatste drie jaar in toenemende mate op zondag rommel aan van de uitgaanders op zaterdagavond. Diverse onderne mers beginnen maandag eerst met het opruimen van de rommel. De overlast uit zich verder door het kloppen op deuren en ramen, ver nielingen en rondhangen in portie ken. Plaatsen die verlicht zijn en uit de loop liggen, zijn gevrijwaard van de overlast. Het doen van aan gifte van vernielingen heeft volgens de winkeliers geen zin meer, omdat de politie toch niet komt. Sommige winkeliers willen de steeg tussen de Voorstraat en de Ooststraat afslui ten. Zij wensen ook camera's en het inzetten van politiehonden. De on dernemers dringen aan op een goe de handhaving van de sluitingstijd. Zij willen geen gespreide sluiting. Via plannen van middenstandsver eniging Activa kan de verlichting in de Voorstraat verbeteren, zo con cludeert de gemeente uit de hoor zittingen met verschillende belang hebbenden in Sint-Annaland. Castor is de enige Thoolse'politiefunctionaris'met een eigen chauffeur. Het is wel te hopen dat Castor dan wat sneller gehoor geeft aan de hem toegeroepen commando's dan maandag het geval was. toen hij voor de foto moest poseren. Zijn baasje, de politieagent A. Weijler uit Tholen, geeft toe dat deze snuf felaar wat slordig is afgericht. „Hij is moeilijk onder appèl te houden." Eventuele raddraaiers zijn bij deze gewaarschuwd. Ze hebben vorige week dinsdag in elk geval wel met succes het exa men voor hond en begeleider afge legd. Daarmee is het duo echter nog niet klaar. Zo staat ook nog een training in het brandweercen trum in Vlissingen op het pro gramma en moet Castor nog ver trouwd zien te raken met de harde muziek en felle lichten waarmee hij in geval van inzet bij bijvoor beeld een caféruzie kan worden geconfronteerd. Daarna is Weijler nóg niet klaar. Zo moet hij elke week naar Bergen op Zoom. waar alle Zeeuwse politiehonden en hun geleiders komen trainen. Al vanaf het moment dat Weijler bij de politie kwam werken, wilde hij hondengeleider worden, vertelt hij. Niet iedere politieagent komt daar echter voor in aanmerking. „Er gaat een hele sollicitatieproce dure aan vooraf. Zo wordt eerst gekeken of je er wel een geschikte figuur voor bent. Vanaf februari vorig jaar ben ik mee gaan lopen met andere hondengeleiders en pas sinds oktober oefen ik zelf met de ze hond." Castor is de enige surveillance hond bij de politie Tholen en Kruiningen, maar omdat Weijler hier woont, is hij bij het bureau Tholen ondergebracht. In het ge hele politiedistrict Oosterschelde- bekken zijn drie van dergelijke honden. Een hondengeleider moet altijd bereikbaar zijn en kan dan ook op de meest onverwachte mo menten worden opgeroepen via zijn mobiele telefoon. In principe is deze hond voor Tholen en even tueel Kruiningen bedoeld, maar in zet in bijvoorbeeld Goes kan niet worden uitgesloten. Weijler ver wacht dat hij en zijn hond met na me in het Sint-Annalandse uit gaansleven zullen worden ingezet. Bij de surveillancehond hoort een speciaal ingerichte auto. De hier voor aangeschafte Volkswagen Golf Variant is voorzien van twee hondenkooien, een verzameling riemen, een voorraad voedsel en - niet onbelangrijk - een afzuigin stallatie. Binnenkort wordt in het politiebureau een kennel voor Cas tor ingericht. Zijn taak als honden geleider is overigens een neven functie voor Weijler. Hij blijft verder ook als gewoon politieman werkzaam. De herder is afgericht, maar wel aangeschaft bij een particuliere fokker die lid is van de politiehon denvereniging. Alleen diens beste honden worden afgenomen door de politie. Ook de luchtmacht en de douane schaffen hier hun hon den aan. Het punt kwam aan de orde toen ambulance gaat doen." M. Dijke (SGP) vroeg hoe het stond met de afspraken die de stichting en het college hadden gemaakt. Dijke had uit het relaas van de adviseur J. Heijmans van Delta Noord tijdens de vorige ver gadering van de commissie, be grepen dat er afspraken waren ge maakt. „Afspraken? Er zijn geen afspra ken," zei Moerland. „Er is wel contact met de stichting, maar verder niet. Delta Noord gaat nu spreken op een bijeenkomst van de afdeling Tholen van de Anbo (algemene Nederlandse bond voor ouderen - red.), maar doet dat zon der ons. Waar zijn ze nou mee be zig, vraag ik me af. We streven hetzelfde na, maar zij doen dat op een andere wijze. En ik erger me ook aan de uitlatingen van de vi- ce-voorzitter van de stichting (J.D. de Korte - red.) in de pers. Is men soms bezig persoonlijk gewin te halen?" Volgens Moerland is het helemaal niet mogelijk om afspraken te ma ken met Delta Noord. Het beleid over politie, brandweer en genees kundige hulp moet eerst een be stuurlijke vorm krijgen, zei hij. „Daar hangt van af wat je met de Een deel van de commissie wil de subsidie van 12.000 gulden voor 1998 (waar de ambulancedienst geen gebruik van wil maken) tóch aan de dienst uitkeren. Het voor stel van M.J. Klippel (SGP) werd gesteund door E. Frigge-Hogestee- ger (VVD), P. van Belzen (RPF/GPV) en J. van den Donker (D66). Moerland legde uit dat het de stichting zelf is geweest die wilde afzien van de subsidie, omdat de bekostiging van de dienst een zaak is van de zorgverzekeringsmaat schappijen. „De subsidie is ooit ingesteld om de dienst administra tief te ondersteunen toen ze nog was ondergebracht bij het Rode Kruis. Wie zijn wij dat we vinden dat ze het geld nodig hebben, als ze het zelf niet meer willen?" Volgens Klippel ging het niet om zomaar een 'aardigheidje', maar om de dienstverlening ermee voor uit te helpen. Frigge en Van den Donker zeiden het bedrag te willen oormerken, dat wil zeggen be stemmen voor de dienst als het no dig mocht zijn. Acht studenten van de Hogere Eco nomische Hogeschool te Rotterdam lichten de gemeente Tholen door in het kader van het project 'Tijd voor kwaliteit.' Er worden drie klantenon- derzoeken gehouden. Ten eerste over de inzameling van klein chemisch afval, ten tweede over het uitgeven van reisdocumenten en tenslotte over de uitvoering van de algemene bij standswet. Verder wordt de toepas sing van de door de gemeenteraad vastgestelde nota burgerparticipatie onder de loep genomen. Ook het vaststellen van inkoopregels en een advies over het gebruik van internet door de gemeente, worden van de HES-studenten verwacht. Zcclandhavcn 7 Bergen op Zoom Telefoon: 0164 271SOO Fo«: 0164 259669 ma: 13.00-17.30 Ol-Oo: 8.30-17.30 *vr: 8.30-21.00 U: 9.30-17.00 Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 7