13 MAART
Koers voor Walcheren
SGP wil wel een g.s.-zetel, maar
zeker niet ten koste van alles
Van Wijk
College overweegt
studie bloemdijken
Provincie Zeeland
Verharde baan vliegveld
VERKIEZINGEN
Officiële Mededelingen
Donderdag 4 februari 1999
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
AbdijNieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Stemwijzer
Rectificatie
PROVINCIALE STATEN
Versterking van rust en ruimte of samenhang in ecologie en economie,
dat zijn de twee thema's waarop de toekomst van Walcheren wordt gebaseerd.
Of op een combinatie van die twee.
Nieuwsbrief
Westerschelde-
tunnel
Rammekenshoek
Open dag provincie
Gratis vervoer
open dag
Havenvarkens en bordelen ter sprake in St.-Philipsland
Varkensinvasie
Verkeer en Vervoer
Bordeelverbod
Inhaalverbod op
diverse gedeelten
prov. weg
In de prijzen bij
snelheidscontroles
Taxivervoer
Schadeclaims
Keukens
Sanitair
Sauna's
Tegels Steenbergseweg 85, Lepelstraat
Van Kempen zegt toeHeijboer waarschuwt
Abdij
Het provinciaal bestuur en Zee
land Airport bv hebben een aan-
zet gegeven voor de baanverhar-
ding op het vliegveld Midden-
Zeeland. Met de baanverharding
moet het gebruik van het vlieg
veld worden verbeterd. Er wordt
vooral gemikt op een groei van
de zakenvluchten en een betere
spreiding van allerlei soorten
vluchten over de dag en over het
hele jaar.
Voordat de baanverharding ver
wezenlijkt kan worden moet
onder meer een milieueffectstu
die worden gemaakt. Als aanzet
daartoe is de startnotitie milieuef-
Lfectstudie gepresenteerd.
In de notitie wordt gemeld welke
effecten de startbaan op het
milieu kan hebben en hoe die
effecten nader moeten worden
onderzocht en in kaart gebracht.
Zo moet aandacht worden
besteed aan de milieucomponen
ten lucht, geluid en bodem-,
grond- en oppervlaktewater. Ook
moet duidelijk worden welke
effecten die onderdelen hebben
op het woon- en leefmilieu en hoe
de veiligheidseisen op en rond
het vliegveld gestalte moeten krij
gen. Andere onderwerpen die
aan bod moeten komen zijn een
mogelijke toeneming van het
wegverkeer naar en van het vlieg
veld. In de studie moeten ook alle
gebruiksmogelijkheden van het
vliegveld de revue passeren:
zakenverkeer, ziekenvervoer,
recreatie- en lesvluchten en poli
tie- en douanevluchten.
Inspraak
Tot en met 24 februari kunnen
bedenkingen worden ingediend
tegen de startnotitie bij:
Gedeputeerde Staten van Zee
land, t.a.v. de heer B. Maring,
postbus 165, 4330 AD Middel
burg.
De startnotie ligt tot dezelfde
datum ter inzage in het provinci
aal informatiecentrum in Middel
burg, in de vergaderzaal van het
vliegveld in Arnemuiden en in de
gemeentehuizen van Middelburg,
Goes, Noord-Beveland en Veere.
Een samenvatting van de startno
titie is verkrijgbaar bij het provin
ciaal informatiecentrum, Abdij 9,
postbus 6001, 4330 LA Middel
burg, tel. 0118-631400.
Donderdag 11 februari wordt een
informatieavond gehouden over
de startnotitie baanverharding.
De bijeenkomst is in verenigings
gebouw De Arne, Rademacher-
straat 32, Arnemuiden. De aan
vangstijd is half acht.
In een eerdere publicatie over
deelname aan de foto- en video
wedstrijd van de PSD stond abu
sievelijk vermeld dat het inleveren
van foto- en videomateriaal tot
uiterlijk maandag 15 januari,
12.00 uur, mogelijk was. De
datum moet zijn: maandag 15
februari.
Woensdag 3 maart zijn er verkie
zingen voor Provinciale Staten.
De politieke partijen hebben zich
ondertussen opgemaakt voor het
voeren van hun campagnes. De
programma's voor de komende
periode van vier jaar liggen klaar.
Wel/niet/geen mening
Twijfelende kiezers die beschik
ken over een internetaansluiting
op hun computer hoeven niet alle
programma's door te lezen om
na te gaan welke partij het beste
bij hen past. Net als alle andere
provincies beschikt ook Zeeland
over een provinciale verkiezings
site: www.provincies.nl. Voor de
Stemwijzer die hierop is te vin
den, hebben onderzoekers voor
iedere provincie twintig stellingen
gemaakt, gebaseerd op de ver
kiezingsprogramma's. Na het
beantwoorden van de stellingen
(eens, oneens, neutraal, geen
mening) berekent de computer
een stemadvies. Op het overzicht
is precies na te gaan hoe de ant
woorden scoren bij de politieke
partijen die meedoen aan de ver
kiezingen. De Stemwijzer geeft in
een glijdende schaal aan hoe de
programma's van de partijen zich
verhouden tot de gegeven ant
woorden.
De Stemwijzer is natuurlijk ook te
gebruiken als een soort toets
voor degenen die hun stem al
hebben bepaald. Aardig is ook te
ontdekken welke partijen het
dichtst in de buurt zitten van de
partij waar de eerste keus op valt.
www.provincies.nl
Maar er is meer te vinden op de
verkiezingssite: algemene infor
matie over taken van de provin
cie, bevoegdheden en organisa
tie; een profiel van de belangrijk
ste kenmerken van de provincie;
hoe de statenverkiezingen zijn
georganiseerd; welke partijen en
kandidaten meedoen en wat de
uitslagen waren van de vorige
verkiezingen.
Neuws
De stuurgroep Walcheren 2000+
heeft twee scenario's ontwikkeld,
waarop de herstructurering van
Walcheren, zoals die in het
streekplan Zeeland wordt aange
kondigd, haar beslag kan krijgen.
Rust en ruimte
In het scenario Versterking kwali
teit rust en ruimte wordt voortge
borduurd op de huidige situatie.
Het aandeel recreatie blijft gelijk,
zij het dat nog enige ruimte
wordt geboden via seizoensver
lenging en kwaliteitsverbetering.
Capaciteitsuitbreiding in de ver
blijfsrecreatie kan alleen worden
toegestaan als die nodig is om
de kwaliteitsverbetering rendabel
te maken. De dagrecreactie
wordt geconcentreerd op een
aantal plaatsen, die door aanpas
singen in het wegennet logisch te
bereiken zijn. Andere gebieden
worden daarmee autoluw en
fietsvriendelijk gemaakt. Het mid
dengebied van Walcheren blijft
agrarisch; extra impulsen in die
richting moeten komen van inno
vatieve ontwikkelingen op het
gebied van intensivering, zoetwa
tervoorziening, ecologische
bedrijfsvoering en inplaatsing van
rundveehouderijen in de poelge-
bieden. Verblijfsrecreatie kan er
niet worden uitgebreid.
Economie en ecologie
Wonen, werken en verblijfsrecre
atie krijgen de ruimte in het sce
nario Economie en ecologie in
samenhang. Voorwaarde is wel
dat tegelijkertijd wordt geïnves
teerd in natuur en landschap.
Kortweg wordt het ontwikkelings
beeld daarom wel aangeduid ais
"rood voor groen".
De verblijfsrecreatie is de drager
voor het voorzieningenniveau op
Walcheren. Het kustgebied wordt
opgedeeld in de lijn Vlissingen-
Westkapelle en Domburg-
Vrouwenpolder. De meeste ruim
te wordt geboden tussen Vlissin-
gen en Westkapelle. Bekeken
moet worden of daar een bunga
lowpark of appartementencom
plex kan komen of dat daarvoor
ruimte moet worden gezocht bij
het Veerse Meer. Een toetsings
commissie zal die ontwikkeling
begeleiden en kwalitatief bewa
ken. Voorwaarde is namelijk dat
in en rond het complex natuur en
landschap ruimschoots aan bod
komen. Intensieve dagrecreatie
wordt aan de zuidwestkant van
Walcheren ook toegestaan, zij
het dat zij geconcentreerd moe
ten worden in de recreatiekernen
en op de locaties, waarheen de
autorijdende dagjesmensen wor
den gedirigeerd. In de opzet zit
dan ook een recreatieverdeelweg
met "slagen" die naar die locaties
leiden. Kleinschalige verblijfsre
creatie op agrarische bedrijven
hoort tot de mogelijkheden.
Gezocht wordt naar een combina
tie met dagrecreatie, natuur- en
landschapsontwikkeling en be
houd van cultuurhistorisch waar
devolle bebouwing.
Het landschap en het groen moe
ten steeds in combinatie met de
verblijfsmogelijkheden worden
ontwikkeld. Dat is op vrij grote
schaal bij de grote complexen en
de concentratiegebieden en op
bescheidener schaal bij boeren-
bos- en hofstedencampings.
Discussie
Op het ogenblik wordt in de diver
se bedrijfstakken en belangenor
ganisaties over de ontwikkelings
mogelijkheden van Walcheren
gesproken. Tot 19 februari kan
vanuit die instanties bij de stuur
groep Walcheren 2000+ worden
gereageerd.
Aan de hand van de reacties gaat
de stuurgroep aan de slag om in
de loop van maart de koersbepa
ling te presenteren. De koersbe
paling wordt de basis voor de
regiovisie Walcheren die rond de
zomer wordt verwacht. De regio
visie wordt op haar beurt het uit
gangspunt voor de streekplanuit
werking voor Walcheren. Tegen
dat die uitwerking er is, wordt in
den brede inspraak geboden. Die
procedure wordt in het najaar of
het begin van de winter verwacht.
De stuurgroep Walcheren 2000+
heeft in een nieuwsbrief de twee
scenario's voor Walcheren be
schreven, inclusief de vraagpun
ten die daarbij moeten worden
opgelost.
De nieuwsbrief is gratis en in
abonnement te verkrijgen bij het
provinciaal informatiecentrum,
Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA
Middelburg, tel. 0118-631400.
De nv Westerscheldetunnel heeft
een nieuwsbrief: Tunnel uitzicht,
met informatie over de voortgang
van de bouw en andere wetens
waardigheden rond de vaste
oeververbinding.
Directeur ir. M. Buis van de nv
Westerscheldetunnel zegt in
Tunnel Uitzicht dat de onderne
mingsvorm gemakkelijker werkt
dan wanneer een overheidsinstan
tie een project als de tunnel zou
moeten maken. Ook gaat hij in
op de tarievenstructuur. Volgens
de huidige berekeningen komt de
gemiddelde prijs van een tolkaart-
je op tien gulden, waar dan nog
BTW aan moet worden toege
voegd. Aandacht is er voor de
ondertekening van de oprichtings
akte van de nv door minster
Netelenbos van verkeer en water
staat en commissaris van de
koningin Van Gelder. Inzicht
wordt geboden in de inrichting
van het bouwterrein in Terneuzen
met informatie over de betonfa-
briek en het uitzichtpunt bij het
tunnelcentrum, waar iedereen
kan zien hoe het werk boven
gronds vordert. Er is een inter
view met projectmanager Diete
over het boorproces en wat daar
bij komt kijken.
Tunnel Uitzicht is de opvolger van
de huis-aan-huiskranten die eer
der in Zeeland werden verspreid.
De nieuwsbrief wordt drie tot vier
keer per jaar gemaakt.
Exemplaren ervan en een gratis
abonnement zijn gratis verkrijg
baar bij het Tunnelcentrum,
Willemskerkeweg 1, 4542 NN
Hoek/Terneuzen, tel. 0115-
649095.
Wie van de hoed en de rand wil
weten of zijn of haar mening kwijt
wil over de plannen voor natuur-
herstel lang de boorden van de
Westerschelde rond Rammekens
hoek, kan dat doen tijdens een
voorlichtings- en inspraakavond,
maandag 8 februari, aanvang
19.30 uur in Ons Dorpsleven in
de Dorpsstraat in Ritthem.
De provincie houdt open dag op
zaterdag 20 februari, aanvang
10.00 uur, einde 16.00 uur.
Dit betekent dat het gehele Abdij
complex wordt opengesteld, dat
alle historische vertrekken te
bekijken zijn en dat men uitge
breid kan kennismaken met het
werk van de provincie.
Overal zijn exposities ingericht,
men kan allerlei informatie inwin
nen (mondeling en met compu
ters).
De politieke partijen die meedoen
aan de Statenverkiezingen van 3
maart a.s. zijn aanwezig.
Er wordt gezorgd voor professio
nele kinderopvang en op tal van
plaatsen zijn 'doedingen', zoals
uw eigen politieke mening peilen
met een stemwijzer, de provincie
begroting 'aanpassen' en de
modernste fietsen uitproberen.
De provincie laat haar nieuwste
films zien, men kan gratis naar
het Zeeuws Museum enz. enz.
enz.
De toegang is gratis.
Op het Abdijplein staat een grote
ontvangsttent, waar men - even
eens gratis - een kopje koffie of
thee krijgt en waar een folder
wordt uitgereikt die precies uit
legt wat er achter de geopende
provinciedeuren te zien en te
doen valt.
Hebt u bijvoorbeeld een leuk
fotootje van uzelf, uw dochter,
uw huis of de poes: neem het
mee want de fotozetterij kan er
voor niets een prachtige kleuren
kopie van maken!
Op 10/11 februari verschijnt in
deze rubriek uitvoerige informatie
over de open dag.
ledereen kan op 20 februari gra
tis met de ZWN-bus naar de open
dag van de provincie.
Met de vervoersmaatschappij is
namelijk een 'deal' gemaakt die
erop neer komt dat op vertoon
van een speciale vervoersbon
geen strippen nodig zijn.
Voor inwoners van Tholen (en ten
dele uit Zuid-Beveland) komt er
een speciale 'open daglijn' naar
de Balans in Middelburg. Vanuit
de andere delen van Zeeland kan
men gebruik maken van de gewo
ne lijndiensten.
De gratis vervoersbon zal ver
schijnen in Abdijnieuws van
10/11 februari a.s. Ook kan men
de bon krijgen in de ZWN-bussen.
Vergeet niet de bon voor de
terugreis te laten afstempelen in
de tent op het Abdijplein. Anders
is hij niet geldig!
De SGP-statenfractie wil graag een zetel in gedeputeerde staten bezet
ten na de verkiezingen van 3 maart, maar niet ten koste van alles. Dat
zei fractievoorzitter W. Kolijn donderdagavond op een verkiezingsbij
eenkomst in Sint-Philipsland. Ondanks de principiële verschillen met
andere partijen, denkt hij niet dat het voor een staatkundig gerefor
meerde onwerkbaar zou zijn in g.s.
Tijdens de forumdiscussie die werd
gehouden op de bijeenkomst, kwam
deze vraag aan de orde. Kan een par
tij als de SGP in de praktijk wel een
lid van g.s. leveren zonder water bij
de wijn te moeten doen? „Als de ver
kiezingsuitslag gunstig is en wij be
houden onze zes zetels, dan is het on
ze plicht om bestuursverantwoorde-
lijkheid te willen nemen", zei Kolijn.
„Wij zullen ons dan ook melden voor
een zetel, ondanks het feit dat we er
de vorige keer buiten zijn gehouden.
Overigens is dat niet ten koste van al
les. De SGP zal zich ook moeten
kunnen vinden in het beleidspro
gramma. Dat is ook de reden dat we
in 1991 een aangeboden zetel in g.s.
geweigerd hebben. Wij willen ook
geen loopjongen zijn voor de planne
tjes van VVD en PvdA. Bovendien
hebben we in de jaren '70 een SGP-
gedeputeerde gehad, dhr. Van Om
meren. Ik denk niet dat hij een slech
te gedeputeerde is geweest, of dat hij
de beginselen van de SGP niet heeft
uitgedragen."
Kolijn droeg ook nog aan dat ge
meenteraad en provinciale staten iets
anders zijn dan de Tweede Kamer.
„In de Tweede Kamer zit de volks
vertegenwoordiging tegenover de re
gering, terwijl b. en w. en gedepu
teerde staten in feite alleen maar een
dagelijks bestuur vormen van ge
meente en provincie. Dat is een ande
re situatie. De gemeenteraad en pro
vinciale staten maken het beleid uit",
aldus de SGP-fractievoorzitter.
weinig zin om op de stoel van de ge
meente te gaan zitten. „Maar het
standpunt van de SGP is bij het op
stellen van het streekplan en de wijzi
ging ervan geweest dat megabedrij-
ven geweerd moeten worden. We
hebben het college van g.s. daartoe
opgeroepen, maai- die zeiden dat Zee
land niet dichtgetimmerd kon wor
den, omdat het rijk het streekplan dan
af zou schieten. Later, bij de wijzi
ging van het streekplan, bleek het wel
mogelijk om megabedrijven uit te
sluiten, ook voor Tholen. Maar be
paalde knelgevallen zouden we toch
niet kunnen weigeren", aldus het
Sint-Annalandse statenlid. Overigens
was het Roeland die - volgens Kolijn
- een amendement opstelde en door
provinciale staten kreeg waarin het
plan nog werd aangescherpt. „Als er
aanvragen zouden komen voor uit
breiding van megabedrijven, moeten
die door de betreffende gemeente ge
toetst worden aan zaken als natuur
waarden en bevolking. Dat biedt nog
een extra handvat om uitbreidingen
tegen te gaan. Maar de handhaving is
puur een zaak van de gemeente", al
dus Roeland.
Raadslid P. Hoek informeerde nog
welke mogelijkheden de raad had om
varkensstallen te weren. Bloemdijken
zijn een optie en wellicht ook de aan
wijzing van de Oosterschelde als na
tionaal park. Roeland vond dat de ge
meente hier zelf een onderzoek naar
moet laten verrichten. „In zulke ge
vallen is het gebruikelijk een extern
bureau in te huren die bekijkt wat de
mogelijkheden zijn", zei Roeland.
Het kon niet uitblijven, of ook een
aantal gemeentelijke zaken kwamen
op de bijeenkomst aan de orde tijdens
de discussie. Zo werd het onderwerp
'varkensinvasie' aangeroerd met de
opmerking dat iemand die een tuin
huisje bouwt zonder vergunning dat
meteen af moet breken, terwijl er
niets gedaan wordt tegen een 'rijke
varkensbaron' die een stal met mest-
opslag en silo's zonder vergunning
bouwt. Statenlid Roeland (die ruim
telijke ordening en natuur en land
schap in zijn portefeuille heeft) had
P. van der Reest vond dat er in de al
gemene beschouwingen zo weinig
terugval is op Gods woord en veel
nadruk op juridische en praktische
aspecten. Hij verwees daarbij ook
naar een interview in het Reformato
risch Dagblad met SGP Tweede-Ka
merlid Van der Staaij over het debat
rond de afschaffing van het bordeel
verbod. „Nergens heb ik gelezen dat
man en vrouw geschapen zijn als
twee-eenheid en dat het goddeloos
en God-onterend is om zo'n voorstel
zelfs maar in behandeling te ne
men", zei Van der Reest. Kolijn be
greep het wel, maar zei toch dat het
de SGP'ers niet ontbreekt aan een te
rugvallen op Gods woord. „Ik weet
zeker dat wat u bedoelt ook in het
standpunt van de Tweede-Kamer
fractie terugkomt. Maar wij zijn ge
roepen om behalve op grond van
Gods woord (en dat is het allerbe
langrijkste) ook op zakelijke stand
punten sterk te staan." Op de vraag
waarom fractieleider B. van der
Vlies niet altijd het woord voert,
maar dat soms overlaat aan de RPF
of GPV-fractie, zei Kolijn: „Die sa
menwerking is noodzaak. Alleen al
vanwege de beschikbare spreektijd
en een kleine fractie kan niet altijd
overal het woord voeren. Daarom is
afgesproken dat bij gelijke standpun
ten, één van drieën dat zal doen. Dat
is niet ideaal en ik ben persoonlijk
geen voorstander van samenwerking
met RPF of GPV. Want die partijen
staan verder van ons vandaan dan
menigeen denkt."
Beheerder Hoek van het vereni
gingsgebouw vond ook nog even tijd
om een vraag te stellen over de ha
ven in Sint-Philipsland. „Nu willen
ze die gaan uitbaggeren. Maar het
enige dat eigenlijk nodig is, is dat de
bodem gevlakt wordt. Een bult moet
weg en dat zand moet in een gat een
eindje verderop worden gegooid",
zei Hoek, daarin gesteund door Van
der Reest die er nog aan toevoegde:
„Een tijdje geleden heeft er een hef
tige discussie gewoed over sluiting
van de haven. Economisch is het nut
vrijwel nihil, maar sociaal gezien is
ze wel van belang. Er lagen met
kerst acht schepen. Het is een heikel
punt en destijds is het over de verkie
zingen heen getild. Maar ik vrees dat
het in alle hevigheid terugkomt."
Statenlid Hamelink (milieuzaken)
antwoordde dat als het slib uit de ha
ven zo vervuild is dat het in klasse 3
of 4 valt, het dan moet worden ver
wijderd. „Dat is in de regelgeving
vastgelegd en daar valt niets aan te
doen. Maar ik zal binnen de provin
cie daar nog eens navraag naar doen
en u krijgt in elk geval antwoord",
beloofde Hamelink. Kolijn merkte
nog op dat de provincie over het lot
van de haven weinig of niets te zeg
gen heeft. „Het is een kwestie van de
gemeente."
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben besloten om voor
diverse gedeelten van het provin
ciale wegennet een inhaalverbod
in te stellen, door middel van het
aanbrengen van een doorgetrok
ken streep in de wegas. Het gaat
daarbij enerzijds om wegsituaties
met invoegend verkeer op enkel-
baanswegen en anderzijds om
situaties waar volgens landelijke
richtlijnen onvoldoende uitzicht is.
De politie heeft vorige week vijf
snelheidscontroles gehouden in Tho
len. Hierbij werd een aanzienlijk
aantal overtredingen vastgesteld.
Maandag stond de radarwagen van
12.45 tot 14.15 uur langs de Nieuwe
Postweg. Er passeerden 455 voertui
gen, waarvan er 20 te hard reden. De
snelste scoorde 118 km per uur, bij
een maximumsnelheid van 80 km.
Donderdag werd er van 8 tot 9.30
uur op dezelfde plaats gecontroleerd.
Van de 365 passerende voertuigen
waren er deze keer 8 in overtreding.
De snelste reed 119 km per uur. La
ter die dag was het verkeer op de
Oesterdam aan de beurt. Van 11 tot
12.30 uur passeerden hier 225 be
stuurders, waarvan er 8 te hard re
den. De grootste snelheidsduivel 136
km per uur, bij een limiet van 100
km.
Zaterdag stond de radarwagen van
12.45 tot 14.45 uur langs de Broek-
seweg bij Oud-Vossemeer. Hier pas
seerden 495 voertuigen, waarvan 39
met een te hoge snelheid. De snelste
zette 127 km per uur op de klok. Van
14.50 tot 15.50 stond de sterke arm
aan de andere kant van Oud-Vosse-
meer, langs de Oud-Vossemeersdijk.
Hier passeerden 225 voertuigen,
waarvan er slechts zeven het gelden
de maximum van 80 km per uur aan
de laars lapten. De snelste scoorde
108 km per uur.
Het betreft gedeelten van de vol
gende provinciale wegen:
- weg Goes - Middelburg (N254)
- weg Kats - Kamperland (N255)
- weg Grens Noord-Brabant -
Grevelingendam (N257)
- weg Westdorpe - Hulst (N258)
- weg Tholen - Sint Philipsland
(N656)
- weg Rilland - Tholen (N659)
- weg Nisse - Middelburg (N665)
- weg Philippine - Terneuzen
N682).
Het betreffende verkeersbesluit
ligt vanaf 5 februari tot en met
19 maart 1999 ter inzage bij de
Directie Infrastructuur en
Vervoer te Middelburg, Abdij 6,
kamer D006 en in de regiokan
toren te Zierikzee (Havenpark
8), Goes (Kloetingseweg 46) en
Terneuzen (Willem Alexander-
Het college van b. en w. wil moge
lijk bekijken of er op Tholen dij
ken zijn te vinden die via een ver
ordening aangewezen kunnen
worden als bloemdijken. Wethou
der W.C. van Kempen van ruimte
lijke ordening zei onlangs in de
commissie gemeentelijke ontwik
keling dit ook te zullen bespreken
met de 'klankbordgroep' die zich
buigt over de herziening van het
bestemmingspan buitengebied. Hij
kon nog niet zeggen of er geld voor
beschikbaar is. Bloemdijken kun
nen een rol spelen bij het weren
van inteasieve veehouderijen.
Van Kempen deed die toezegging na
aandringen van PvdA, VVD en
RPF/GPV. A.P. Kornaat (PvdA) stel
de de kwestie aan de orde bij het be
spreken van de aanleg van de dorps
bosjes bij Stavenisse en Sint-
Maartensdijk en het herbeplanten
van dijken. Volgens Komaat is het
college er steeds van uitgegaan dat
alleen dijkvakken met bijzondere
vegetatie die groter dan vijf hectare
zijn, in aanmerking komen voor het
predikaat bloemdijk.
In een gesprek met de stichting Var
kens Nee dat de PvdA, VVD en
RPF/GPV hadden, is volgens Kor
naat gebleken dat ook kleinere stuk
ken dijk daarvoor in aanmerking ko
men. Aan de hand van kaarten van
dijkvakken op de Eerste en Tweede
Dijk bij Sint-Maartensdijk legde hij
uit welk gebied voor bloemdijk zou
kunnen doorgaan. Hij verbaasde
zich erover dat het college er zelf
laan 45), op werkdagen van 8 -
17 uur en desgevraagd buiten
kantooruren.
Voor het inzien buiten kantoor
uren, een mondelinge toelich
ting of kopieën van ter inzage
gelegde stukken, kunt u zich
wenden tot de heer W.L.
Houmes, tel. 0118-631545.
Belanghebbenden kunnen tot en
met 19 maart 1999 tegen dit
verkeersbesluit een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij Ge
deputeerde Staten van Zeeland,
Directie Infrastructuur en Ver
voer, Postbus 524, 4330 AM
Middelburg.
Alleen zij die een bezwaarschrift
hebben ingediend, kunnen tevens
bij de president van de Arrondis
sementsrechtbank te Middelburg
om een voorlopige voorziening
vragen.
niet op was gekomen en zich had
beroepen op landelijk beleid dat de
norm van vijf hectare hanteert. Vol
gens Kornaat kan de aanwijzing een
dam opwerpen tegen de komst van
intensieve veehouderijen.
J. van den Donker (D66) merkte
echter op dat het punt wel degelijk
eerder ter sprake is geweest. Hij had
een aantal jaren geleden al op die
mogelijkheid gewezen, maar de raad
had volgens hem verzuimd het over
te nemen.
Kornaat kreeg steun van de VVD. E.
Frigge-Hogesteeger vroeg om de
botanische waarden van de dijken
opnieuw onder de loep te nemen.
„Wellicht is het mogelijk deze dij
ken op te nemen in een verordening
en er later een convenant over af te
sluiten."
A.L. Piet (RPF/GPV) drong ook
aan op een inventarisatie op Tholen
en Sint-Philipsland. Hij wilde spoed
achter de zaak. En vroeg zich af of
het college niet meer natuurgebie
den kan aanleggen.
Van Kempen beaamde dat dijken
kleiner dan 5 ha. aangewezen kun
nen worden als bloemdijk. „Maar
Gedeputeerde Staten van Zee
land hebben een vergunning voor
taxivervoer binnen en vanuit de
provincie Zeeland gewijzigd.
Taxi-Touringcarbedrijf H.
Boehlé V.O.F. te Sint-Jansteen
heeft uitbreiding gekregen met 2
auto's; 1 auto voor onbepaalde
tijd en 1 auto tot 1 november
1999 (was ten hoogste 8 auto's).
ZWN Taxi B.V. te Goes heeft
uitbreiding gekregen met 38
auto's, onder andere in verband
met beëindiging V.O.F. Taxi Zee
land (was ten hoogste 43 auto's).
De tenaamstelling van C.J. van
Halst is gewijzigd in:
C.J. van Halst en M.P. van
Halst h.o.n. v.o.f. "Garage
C.J. van Halst Zn.",
het is niet gebeurd. Voor natuurbe
houd is het een goede zaak te weten
wat er is. Aanvullend kan het een
rol spelen bij de beoordeling van de
aanvraag voor een milieuvergun
ning van een intensieve veehoude
rij. Wil je op deze voet verder, dan
zal daar opnieuw onderzoek naar
gedaan moeten worden. Vegetatie
verandert nog wel eens. Ik zal het
college voorstellen om er weer een
studie naar te doen en het ook in de
klankbordgroep bespreken. Ik weet
niet of er geld voor is. De gemeente
Goes heeft er een bureau voor inge
huurd. Ik kan niet toezeggen of het
op korte termijn kan plaatsvinden.
Veerweg 40-42, 4493 AS
Kamperland.
De besluiten liggen van 3 februari
t/m 16 maart 1999 ter inzage
op het bureau voorlichting van de
provincie Zeeland, Abdij 9 te
Middelburg, op werkdagen van
9.30-12.30 uur en van 13.30-
16.30 uur en desgevraagd buiten
kantooruren (voor het inzien bui
ten kantooruren kunt u zich wen
den tot mevrouw F.C.H. Vos, tel.
0118-631657).
Belanghebbenden kunnen in
dezelfde periode een gemoti
veerd bezwaarschrift indienen
bij Gedeputeerde Staten van
Zeeland, postbus 524, 4330 AM
Middelburg
Eerst is de herziening van het be
stemmingsplan buitengebied aan de
beurt."
Wethouder K.A. Heijboer zei be
hoefte te hebben de raad een weder
vraag voor te leggen. Hij vroeg of de
raad er rekening mee wilde houden
dat er schadeclaims ingediend kun
nen worden als door de aanwijzing
van een bloemdijk een gedeeltelijk
goedgekeurde milieuvergunning op
nieuw in behandeling moet worden
genomen.
De commissie ging akkoord met het
aanleggen van bosjes bij Sint-Maar
tensdijk (Slotbos en Muyebos) en in
de Buitenkamer bij Stavenisse en
het beplanten van de Eerste Dijk,
Tweede Dijk, Derde Dijk, Ruigen-
dijk en Mallandsedijk. Het Muyebos
wordt voor 100 procent betaald door
het rijk, de andere twee voor 75 pro
cent, 225.000 gulden komt voor re
kening van de gemeente.
KEUKENCENTRUM)
Telefoon: 0164-682871
k-eiik'PwnFNTRUM
Advertentie I.M.