13 MAART Koers voor Walcheren SGP wil wel een g.s.-zetel, maar zeker niet ten koste van alles Van Wijk College overweegt studie bloemdijken Provincie Zeeland Verharde baan vliegveld VERKIEZINGEN Officiële Mededelingen Donderdag 4 februari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 AbdijNieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Stemwijzer Rectificatie PROVINCIALE STATEN Versterking van rust en ruimte of samenhang in ecologie en economie, dat zijn de twee thema's waarop de toekomst van Walcheren wordt gebaseerd. Of op een combinatie van die twee. Nieuwsbrief Westerschelde- tunnel Rammekenshoek Open dag provincie Gratis vervoer open dag Havenvarkens en bordelen ter sprake in St.-Philipsland Varkensinvasie Verkeer en Vervoer Bordeelverbod Inhaalverbod op diverse gedeelten prov. weg In de prijzen bij snelheidscontroles Taxivervoer Schadeclaims Keukens Sanitair Sauna's Tegels Steenbergseweg 85, Lepelstraat Van Kempen zegt toeHeijboer waarschuwt Abdij Het provinciaal bestuur en Zee land Airport bv hebben een aan- zet gegeven voor de baanverhar- ding op het vliegveld Midden- Zeeland. Met de baanverharding moet het gebruik van het vlieg veld worden verbeterd. Er wordt vooral gemikt op een groei van de zakenvluchten en een betere spreiding van allerlei soorten vluchten over de dag en over het hele jaar. Voordat de baanverharding ver wezenlijkt kan worden moet onder meer een milieueffectstu die worden gemaakt. Als aanzet daartoe is de startnotitie milieuef- Lfectstudie gepresenteerd. In de notitie wordt gemeld welke effecten de startbaan op het milieu kan hebben en hoe die effecten nader moeten worden onderzocht en in kaart gebracht. Zo moet aandacht worden besteed aan de milieucomponen ten lucht, geluid en bodem-, grond- en oppervlaktewater. Ook moet duidelijk worden welke effecten die onderdelen hebben op het woon- en leefmilieu en hoe de veiligheidseisen op en rond het vliegveld gestalte moeten krij gen. Andere onderwerpen die aan bod moeten komen zijn een mogelijke toeneming van het wegverkeer naar en van het vlieg veld. In de studie moeten ook alle gebruiksmogelijkheden van het vliegveld de revue passeren: zakenverkeer, ziekenvervoer, recreatie- en lesvluchten en poli tie- en douanevluchten. Inspraak Tot en met 24 februari kunnen bedenkingen worden ingediend tegen de startnotitie bij: Gedeputeerde Staten van Zee land, t.a.v. de heer B. Maring, postbus 165, 4330 AD Middel burg. De startnotie ligt tot dezelfde datum ter inzage in het provinci aal informatiecentrum in Middel burg, in de vergaderzaal van het vliegveld in Arnemuiden en in de gemeentehuizen van Middelburg, Goes, Noord-Beveland en Veere. Een samenvatting van de startno titie is verkrijgbaar bij het provin ciaal informatiecentrum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middel burg, tel. 0118-631400. Donderdag 11 februari wordt een informatieavond gehouden over de startnotitie baanverharding. De bijeenkomst is in verenigings gebouw De Arne, Rademacher- straat 32, Arnemuiden. De aan vangstijd is half acht. In een eerdere publicatie over deelname aan de foto- en video wedstrijd van de PSD stond abu sievelijk vermeld dat het inleveren van foto- en videomateriaal tot uiterlijk maandag 15 januari, 12.00 uur, mogelijk was. De datum moet zijn: maandag 15 februari. Woensdag 3 maart zijn er verkie zingen voor Provinciale Staten. De politieke partijen hebben zich ondertussen opgemaakt voor het voeren van hun campagnes. De programma's voor de komende periode van vier jaar liggen klaar. Wel/niet/geen mening Twijfelende kiezers die beschik ken over een internetaansluiting op hun computer hoeven niet alle programma's door te lezen om na te gaan welke partij het beste bij hen past. Net als alle andere provincies beschikt ook Zeeland over een provinciale verkiezings site: www.provincies.nl. Voor de Stemwijzer die hierop is te vin den, hebben onderzoekers voor iedere provincie twintig stellingen gemaakt, gebaseerd op de ver kiezingsprogramma's. Na het beantwoorden van de stellingen (eens, oneens, neutraal, geen mening) berekent de computer een stemadvies. Op het overzicht is precies na te gaan hoe de ant woorden scoren bij de politieke partijen die meedoen aan de ver kiezingen. De Stemwijzer geeft in een glijdende schaal aan hoe de programma's van de partijen zich verhouden tot de gegeven ant woorden. De Stemwijzer is natuurlijk ook te gebruiken als een soort toets voor degenen die hun stem al hebben bepaald. Aardig is ook te ontdekken welke partijen het dichtst in de buurt zitten van de partij waar de eerste keus op valt. www.provincies.nl Maar er is meer te vinden op de verkiezingssite: algemene infor matie over taken van de provin cie, bevoegdheden en organisa tie; een profiel van de belangrijk ste kenmerken van de provincie; hoe de statenverkiezingen zijn georganiseerd; welke partijen en kandidaten meedoen en wat de uitslagen waren van de vorige verkiezingen. Neuws De stuurgroep Walcheren 2000+ heeft twee scenario's ontwikkeld, waarop de herstructurering van Walcheren, zoals die in het streekplan Zeeland wordt aange kondigd, haar beslag kan krijgen. Rust en ruimte In het scenario Versterking kwali teit rust en ruimte wordt voortge borduurd op de huidige situatie. Het aandeel recreatie blijft gelijk, zij het dat nog enige ruimte wordt geboden via seizoensver lenging en kwaliteitsverbetering. Capaciteitsuitbreiding in de ver blijfsrecreatie kan alleen worden toegestaan als die nodig is om de kwaliteitsverbetering rendabel te maken. De dagrecreactie wordt geconcentreerd op een aantal plaatsen, die door aanpas singen in het wegennet logisch te bereiken zijn. Andere gebieden worden daarmee autoluw en fietsvriendelijk gemaakt. Het mid dengebied van Walcheren blijft agrarisch; extra impulsen in die richting moeten komen van inno vatieve ontwikkelingen op het gebied van intensivering, zoetwa tervoorziening, ecologische bedrijfsvoering en inplaatsing van rundveehouderijen in de poelge- bieden. Verblijfsrecreatie kan er niet worden uitgebreid. Economie en ecologie Wonen, werken en verblijfsrecre atie krijgen de ruimte in het sce nario Economie en ecologie in samenhang. Voorwaarde is wel dat tegelijkertijd wordt geïnves teerd in natuur en landschap. Kortweg wordt het ontwikkelings beeld daarom wel aangeduid ais "rood voor groen". De verblijfsrecreatie is de drager voor het voorzieningenniveau op Walcheren. Het kustgebied wordt opgedeeld in de lijn Vlissingen- Westkapelle en Domburg- Vrouwenpolder. De meeste ruim te wordt geboden tussen Vlissin- gen en Westkapelle. Bekeken moet worden of daar een bunga lowpark of appartementencom plex kan komen of dat daarvoor ruimte moet worden gezocht bij het Veerse Meer. Een toetsings commissie zal die ontwikkeling begeleiden en kwalitatief bewa ken. Voorwaarde is namelijk dat in en rond het complex natuur en landschap ruimschoots aan bod komen. Intensieve dagrecreatie wordt aan de zuidwestkant van Walcheren ook toegestaan, zij het dat zij geconcentreerd moe ten worden in de recreatiekernen en op de locaties, waarheen de autorijdende dagjesmensen wor den gedirigeerd. In de opzet zit dan ook een recreatieverdeelweg met "slagen" die naar die locaties leiden. Kleinschalige verblijfsre creatie op agrarische bedrijven hoort tot de mogelijkheden. Gezocht wordt naar een combina tie met dagrecreatie, natuur- en landschapsontwikkeling en be houd van cultuurhistorisch waar devolle bebouwing. Het landschap en het groen moe ten steeds in combinatie met de verblijfsmogelijkheden worden ontwikkeld. Dat is op vrij grote schaal bij de grote complexen en de concentratiegebieden en op bescheidener schaal bij boeren- bos- en hofstedencampings. Discussie Op het ogenblik wordt in de diver se bedrijfstakken en belangenor ganisaties over de ontwikkelings mogelijkheden van Walcheren gesproken. Tot 19 februari kan vanuit die instanties bij de stuur groep Walcheren 2000+ worden gereageerd. Aan de hand van de reacties gaat de stuurgroep aan de slag om in de loop van maart de koersbepa ling te presenteren. De koersbe paling wordt de basis voor de regiovisie Walcheren die rond de zomer wordt verwacht. De regio visie wordt op haar beurt het uit gangspunt voor de streekplanuit werking voor Walcheren. Tegen dat die uitwerking er is, wordt in den brede inspraak geboden. Die procedure wordt in het najaar of het begin van de winter verwacht. De stuurgroep Walcheren 2000+ heeft in een nieuwsbrief de twee scenario's voor Walcheren be schreven, inclusief de vraagpun ten die daarbij moeten worden opgelost. De nieuwsbrief is gratis en in abonnement te verkrijgen bij het provinciaal informatiecentrum, Abdij 9, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, tel. 0118-631400. De nv Westerscheldetunnel heeft een nieuwsbrief: Tunnel uitzicht, met informatie over de voortgang van de bouw en andere wetens waardigheden rond de vaste oeververbinding. Directeur ir. M. Buis van de nv Westerscheldetunnel zegt in Tunnel Uitzicht dat de onderne mingsvorm gemakkelijker werkt dan wanneer een overheidsinstan tie een project als de tunnel zou moeten maken. Ook gaat hij in op de tarievenstructuur. Volgens de huidige berekeningen komt de gemiddelde prijs van een tolkaart- je op tien gulden, waar dan nog BTW aan moet worden toege voegd. Aandacht is er voor de ondertekening van de oprichtings akte van de nv door minster Netelenbos van verkeer en water staat en commissaris van de koningin Van Gelder. Inzicht wordt geboden in de inrichting van het bouwterrein in Terneuzen met informatie over de betonfa- briek en het uitzichtpunt bij het tunnelcentrum, waar iedereen kan zien hoe het werk boven gronds vordert. Er is een inter view met projectmanager Diete over het boorproces en wat daar bij komt kijken. Tunnel Uitzicht is de opvolger van de huis-aan-huiskranten die eer der in Zeeland werden verspreid. De nieuwsbrief wordt drie tot vier keer per jaar gemaakt. Exemplaren ervan en een gratis abonnement zijn gratis verkrijg baar bij het Tunnelcentrum, Willemskerkeweg 1, 4542 NN Hoek/Terneuzen, tel. 0115- 649095. Wie van de hoed en de rand wil weten of zijn of haar mening kwijt wil over de plannen voor natuur- herstel lang de boorden van de Westerschelde rond Rammekens hoek, kan dat doen tijdens een voorlichtings- en inspraakavond, maandag 8 februari, aanvang 19.30 uur in Ons Dorpsleven in de Dorpsstraat in Ritthem. De provincie houdt open dag op zaterdag 20 februari, aanvang 10.00 uur, einde 16.00 uur. Dit betekent dat het gehele Abdij complex wordt opengesteld, dat alle historische vertrekken te bekijken zijn en dat men uitge breid kan kennismaken met het werk van de provincie. Overal zijn exposities ingericht, men kan allerlei informatie inwin nen (mondeling en met compu ters). De politieke partijen die meedoen aan de Statenverkiezingen van 3 maart a.s. zijn aanwezig. Er wordt gezorgd voor professio nele kinderopvang en op tal van plaatsen zijn 'doedingen', zoals uw eigen politieke mening peilen met een stemwijzer, de provincie begroting 'aanpassen' en de modernste fietsen uitproberen. De provincie laat haar nieuwste films zien, men kan gratis naar het Zeeuws Museum enz. enz. enz. De toegang is gratis. Op het Abdijplein staat een grote ontvangsttent, waar men - even eens gratis - een kopje koffie of thee krijgt en waar een folder wordt uitgereikt die precies uit legt wat er achter de geopende provinciedeuren te zien en te doen valt. Hebt u bijvoorbeeld een leuk fotootje van uzelf, uw dochter, uw huis of de poes: neem het mee want de fotozetterij kan er voor niets een prachtige kleuren kopie van maken! Op 10/11 februari verschijnt in deze rubriek uitvoerige informatie over de open dag. ledereen kan op 20 februari gra tis met de ZWN-bus naar de open dag van de provincie. Met de vervoersmaatschappij is namelijk een 'deal' gemaakt die erop neer komt dat op vertoon van een speciale vervoersbon geen strippen nodig zijn. Voor inwoners van Tholen (en ten dele uit Zuid-Beveland) komt er een speciale 'open daglijn' naar de Balans in Middelburg. Vanuit de andere delen van Zeeland kan men gebruik maken van de gewo ne lijndiensten. De gratis vervoersbon zal ver schijnen in Abdijnieuws van 10/11 februari a.s. Ook kan men de bon krijgen in de ZWN-bussen. Vergeet niet de bon voor de terugreis te laten afstempelen in de tent op het Abdijplein. Anders is hij niet geldig! De SGP-statenfractie wil graag een zetel in gedeputeerde staten bezet ten na de verkiezingen van 3 maart, maar niet ten koste van alles. Dat zei fractievoorzitter W. Kolijn donderdagavond op een verkiezingsbij eenkomst in Sint-Philipsland. Ondanks de principiële verschillen met andere partijen, denkt hij niet dat het voor een staatkundig gerefor meerde onwerkbaar zou zijn in g.s. Tijdens de forumdiscussie die werd gehouden op de bijeenkomst, kwam deze vraag aan de orde. Kan een par tij als de SGP in de praktijk wel een lid van g.s. leveren zonder water bij de wijn te moeten doen? „Als de ver kiezingsuitslag gunstig is en wij be houden onze zes zetels, dan is het on ze plicht om bestuursverantwoorde- lijkheid te willen nemen", zei Kolijn. „Wij zullen ons dan ook melden voor een zetel, ondanks het feit dat we er de vorige keer buiten zijn gehouden. Overigens is dat niet ten koste van al les. De SGP zal zich ook moeten kunnen vinden in het beleidspro gramma. Dat is ook de reden dat we in 1991 een aangeboden zetel in g.s. geweigerd hebben. Wij willen ook geen loopjongen zijn voor de planne tjes van VVD en PvdA. Bovendien hebben we in de jaren '70 een SGP- gedeputeerde gehad, dhr. Van Om meren. Ik denk niet dat hij een slech te gedeputeerde is geweest, of dat hij de beginselen van de SGP niet heeft uitgedragen." Kolijn droeg ook nog aan dat ge meenteraad en provinciale staten iets anders zijn dan de Tweede Kamer. „In de Tweede Kamer zit de volks vertegenwoordiging tegenover de re gering, terwijl b. en w. en gedepu teerde staten in feite alleen maar een dagelijks bestuur vormen van ge meente en provincie. Dat is een ande re situatie. De gemeenteraad en pro vinciale staten maken het beleid uit", aldus de SGP-fractievoorzitter. weinig zin om op de stoel van de ge meente te gaan zitten. „Maar het standpunt van de SGP is bij het op stellen van het streekplan en de wijzi ging ervan geweest dat megabedrij- ven geweerd moeten worden. We hebben het college van g.s. daartoe opgeroepen, maai- die zeiden dat Zee land niet dichtgetimmerd kon wor den, omdat het rijk het streekplan dan af zou schieten. Later, bij de wijzi ging van het streekplan, bleek het wel mogelijk om megabedrijven uit te sluiten, ook voor Tholen. Maar be paalde knelgevallen zouden we toch niet kunnen weigeren", aldus het Sint-Annalandse statenlid. Overigens was het Roeland die - volgens Kolijn - een amendement opstelde en door provinciale staten kreeg waarin het plan nog werd aangescherpt. „Als er aanvragen zouden komen voor uit breiding van megabedrijven, moeten die door de betreffende gemeente ge toetst worden aan zaken als natuur waarden en bevolking. Dat biedt nog een extra handvat om uitbreidingen tegen te gaan. Maar de handhaving is puur een zaak van de gemeente", al dus Roeland. Raadslid P. Hoek informeerde nog welke mogelijkheden de raad had om varkensstallen te weren. Bloemdijken zijn een optie en wellicht ook de aan wijzing van de Oosterschelde als na tionaal park. Roeland vond dat de ge meente hier zelf een onderzoek naar moet laten verrichten. „In zulke ge vallen is het gebruikelijk een extern bureau in te huren die bekijkt wat de mogelijkheden zijn", zei Roeland. Het kon niet uitblijven, of ook een aantal gemeentelijke zaken kwamen op de bijeenkomst aan de orde tijdens de discussie. Zo werd het onderwerp 'varkensinvasie' aangeroerd met de opmerking dat iemand die een tuin huisje bouwt zonder vergunning dat meteen af moet breken, terwijl er niets gedaan wordt tegen een 'rijke varkensbaron' die een stal met mest- opslag en silo's zonder vergunning bouwt. Statenlid Roeland (die ruim telijke ordening en natuur en land schap in zijn portefeuille heeft) had P. van der Reest vond dat er in de al gemene beschouwingen zo weinig terugval is op Gods woord en veel nadruk op juridische en praktische aspecten. Hij verwees daarbij ook naar een interview in het Reformato risch Dagblad met SGP Tweede-Ka merlid Van der Staaij over het debat rond de afschaffing van het bordeel verbod. „Nergens heb ik gelezen dat man en vrouw geschapen zijn als twee-eenheid en dat het goddeloos en God-onterend is om zo'n voorstel zelfs maar in behandeling te ne men", zei Van der Reest. Kolijn be greep het wel, maar zei toch dat het de SGP'ers niet ontbreekt aan een te rugvallen op Gods woord. „Ik weet zeker dat wat u bedoelt ook in het standpunt van de Tweede-Kamer fractie terugkomt. Maar wij zijn ge roepen om behalve op grond van Gods woord (en dat is het allerbe langrijkste) ook op zakelijke stand punten sterk te staan." Op de vraag waarom fractieleider B. van der Vlies niet altijd het woord voert, maar dat soms overlaat aan de RPF of GPV-fractie, zei Kolijn: „Die sa menwerking is noodzaak. Alleen al vanwege de beschikbare spreektijd en een kleine fractie kan niet altijd overal het woord voeren. Daarom is afgesproken dat bij gelijke standpun ten, één van drieën dat zal doen. Dat is niet ideaal en ik ben persoonlijk geen voorstander van samenwerking met RPF of GPV. Want die partijen staan verder van ons vandaan dan menigeen denkt." Beheerder Hoek van het vereni gingsgebouw vond ook nog even tijd om een vraag te stellen over de ha ven in Sint-Philipsland. „Nu willen ze die gaan uitbaggeren. Maar het enige dat eigenlijk nodig is, is dat de bodem gevlakt wordt. Een bult moet weg en dat zand moet in een gat een eindje verderop worden gegooid", zei Hoek, daarin gesteund door Van der Reest die er nog aan toevoegde: „Een tijdje geleden heeft er een hef tige discussie gewoed over sluiting van de haven. Economisch is het nut vrijwel nihil, maar sociaal gezien is ze wel van belang. Er lagen met kerst acht schepen. Het is een heikel punt en destijds is het over de verkie zingen heen getild. Maar ik vrees dat het in alle hevigheid terugkomt." Statenlid Hamelink (milieuzaken) antwoordde dat als het slib uit de ha ven zo vervuild is dat het in klasse 3 of 4 valt, het dan moet worden ver wijderd. „Dat is in de regelgeving vastgelegd en daar valt niets aan te doen. Maar ik zal binnen de provin cie daar nog eens navraag naar doen en u krijgt in elk geval antwoord", beloofde Hamelink. Kolijn merkte nog op dat de provincie over het lot van de haven weinig of niets te zeg gen heeft. „Het is een kwestie van de gemeente." Gedeputeerde Staten van Zee land hebben besloten om voor diverse gedeelten van het provin ciale wegennet een inhaalverbod in te stellen, door middel van het aanbrengen van een doorgetrok ken streep in de wegas. Het gaat daarbij enerzijds om wegsituaties met invoegend verkeer op enkel- baanswegen en anderzijds om situaties waar volgens landelijke richtlijnen onvoldoende uitzicht is. De politie heeft vorige week vijf snelheidscontroles gehouden in Tho len. Hierbij werd een aanzienlijk aantal overtredingen vastgesteld. Maandag stond de radarwagen van 12.45 tot 14.15 uur langs de Nieuwe Postweg. Er passeerden 455 voertui gen, waarvan er 20 te hard reden. De snelste scoorde 118 km per uur, bij een maximumsnelheid van 80 km. Donderdag werd er van 8 tot 9.30 uur op dezelfde plaats gecontroleerd. Van de 365 passerende voertuigen waren er deze keer 8 in overtreding. De snelste reed 119 km per uur. La ter die dag was het verkeer op de Oesterdam aan de beurt. Van 11 tot 12.30 uur passeerden hier 225 be stuurders, waarvan er 8 te hard re den. De grootste snelheidsduivel 136 km per uur, bij een limiet van 100 km. Zaterdag stond de radarwagen van 12.45 tot 14.45 uur langs de Broek- seweg bij Oud-Vossemeer. Hier pas seerden 495 voertuigen, waarvan 39 met een te hoge snelheid. De snelste zette 127 km per uur op de klok. Van 14.50 tot 15.50 stond de sterke arm aan de andere kant van Oud-Vosse- meer, langs de Oud-Vossemeersdijk. Hier passeerden 225 voertuigen, waarvan er slechts zeven het gelden de maximum van 80 km per uur aan de laars lapten. De snelste scoorde 108 km per uur. Het betreft gedeelten van de vol gende provinciale wegen: - weg Goes - Middelburg (N254) - weg Kats - Kamperland (N255) - weg Grens Noord-Brabant - Grevelingendam (N257) - weg Westdorpe - Hulst (N258) - weg Tholen - Sint Philipsland (N656) - weg Rilland - Tholen (N659) - weg Nisse - Middelburg (N665) - weg Philippine - Terneuzen N682). Het betreffende verkeersbesluit ligt vanaf 5 februari tot en met 19 maart 1999 ter inzage bij de Directie Infrastructuur en Vervoer te Middelburg, Abdij 6, kamer D006 en in de regiokan toren te Zierikzee (Havenpark 8), Goes (Kloetingseweg 46) en Terneuzen (Willem Alexander- Het college van b. en w. wil moge lijk bekijken of er op Tholen dij ken zijn te vinden die via een ver ordening aangewezen kunnen worden als bloemdijken. Wethou der W.C. van Kempen van ruimte lijke ordening zei onlangs in de commissie gemeentelijke ontwik keling dit ook te zullen bespreken met de 'klankbordgroep' die zich buigt over de herziening van het bestemmingspan buitengebied. Hij kon nog niet zeggen of er geld voor beschikbaar is. Bloemdijken kun nen een rol spelen bij het weren van inteasieve veehouderijen. Van Kempen deed die toezegging na aandringen van PvdA, VVD en RPF/GPV. A.P. Kornaat (PvdA) stel de de kwestie aan de orde bij het be spreken van de aanleg van de dorps bosjes bij Stavenisse en Sint- Maartensdijk en het herbeplanten van dijken. Volgens Komaat is het college er steeds van uitgegaan dat alleen dijkvakken met bijzondere vegetatie die groter dan vijf hectare zijn, in aanmerking komen voor het predikaat bloemdijk. In een gesprek met de stichting Var kens Nee dat de PvdA, VVD en RPF/GPV hadden, is volgens Kor naat gebleken dat ook kleinere stuk ken dijk daarvoor in aanmerking ko men. Aan de hand van kaarten van dijkvakken op de Eerste en Tweede Dijk bij Sint-Maartensdijk legde hij uit welk gebied voor bloemdijk zou kunnen doorgaan. Hij verbaasde zich erover dat het college er zelf laan 45), op werkdagen van 8 - 17 uur en desgevraagd buiten kantooruren. Voor het inzien buiten kantoor uren, een mondelinge toelich ting of kopieën van ter inzage gelegde stukken, kunt u zich wenden tot de heer W.L. Houmes, tel. 0118-631545. Belanghebbenden kunnen tot en met 19 maart 1999 tegen dit verkeersbesluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Ge deputeerde Staten van Zeeland, Directie Infrastructuur en Ver voer, Postbus 524, 4330 AM Middelburg. Alleen zij die een bezwaarschrift hebben ingediend, kunnen tevens bij de president van de Arrondis sementsrechtbank te Middelburg om een voorlopige voorziening vragen. niet op was gekomen en zich had beroepen op landelijk beleid dat de norm van vijf hectare hanteert. Vol gens Kornaat kan de aanwijzing een dam opwerpen tegen de komst van intensieve veehouderijen. J. van den Donker (D66) merkte echter op dat het punt wel degelijk eerder ter sprake is geweest. Hij had een aantal jaren geleden al op die mogelijkheid gewezen, maar de raad had volgens hem verzuimd het over te nemen. Kornaat kreeg steun van de VVD. E. Frigge-Hogesteeger vroeg om de botanische waarden van de dijken opnieuw onder de loep te nemen. „Wellicht is het mogelijk deze dij ken op te nemen in een verordening en er later een convenant over af te sluiten." A.L. Piet (RPF/GPV) drong ook aan op een inventarisatie op Tholen en Sint-Philipsland. Hij wilde spoed achter de zaak. En vroeg zich af of het college niet meer natuurgebie den kan aanleggen. Van Kempen beaamde dat dijken kleiner dan 5 ha. aangewezen kun nen worden als bloemdijk. „Maar Gedeputeerde Staten van Zee land hebben een vergunning voor taxivervoer binnen en vanuit de provincie Zeeland gewijzigd. Taxi-Touringcarbedrijf H. Boehlé V.O.F. te Sint-Jansteen heeft uitbreiding gekregen met 2 auto's; 1 auto voor onbepaalde tijd en 1 auto tot 1 november 1999 (was ten hoogste 8 auto's). ZWN Taxi B.V. te Goes heeft uitbreiding gekregen met 38 auto's, onder andere in verband met beëindiging V.O.F. Taxi Zee land (was ten hoogste 43 auto's). De tenaamstelling van C.J. van Halst is gewijzigd in: C.J. van Halst en M.P. van Halst h.o.n. v.o.f. "Garage C.J. van Halst Zn.", het is niet gebeurd. Voor natuurbe houd is het een goede zaak te weten wat er is. Aanvullend kan het een rol spelen bij de beoordeling van de aanvraag voor een milieuvergun ning van een intensieve veehoude rij. Wil je op deze voet verder, dan zal daar opnieuw onderzoek naar gedaan moeten worden. Vegetatie verandert nog wel eens. Ik zal het college voorstellen om er weer een studie naar te doen en het ook in de klankbordgroep bespreken. Ik weet niet of er geld voor is. De gemeente Goes heeft er een bureau voor inge huurd. Ik kan niet toezeggen of het op korte termijn kan plaatsvinden. Veerweg 40-42, 4493 AS Kamperland. De besluiten liggen van 3 februari t/m 16 maart 1999 ter inzage op het bureau voorlichting van de provincie Zeeland, Abdij 9 te Middelburg, op werkdagen van 9.30-12.30 uur en van 13.30- 16.30 uur en desgevraagd buiten kantooruren (voor het inzien bui ten kantooruren kunt u zich wen den tot mevrouw F.C.H. Vos, tel. 0118-631657). Belanghebbenden kunnen in dezelfde periode een gemoti veerd bezwaarschrift indienen bij Gedeputeerde Staten van Zeeland, postbus 524, 4330 AM Middelburg Eerst is de herziening van het be stemmingsplan buitengebied aan de beurt." Wethouder K.A. Heijboer zei be hoefte te hebben de raad een weder vraag voor te leggen. Hij vroeg of de raad er rekening mee wilde houden dat er schadeclaims ingediend kun nen worden als door de aanwijzing van een bloemdijk een gedeeltelijk goedgekeurde milieuvergunning op nieuw in behandeling moet worden genomen. De commissie ging akkoord met het aanleggen van bosjes bij Sint-Maar tensdijk (Slotbos en Muyebos) en in de Buitenkamer bij Stavenisse en het beplanten van de Eerste Dijk, Tweede Dijk, Derde Dijk, Ruigen- dijk en Mallandsedijk. Het Muyebos wordt voor 100 procent betaald door het rijk, de andere twee voor 75 pro cent, 225.000 gulden komt voor re kening van de gemeente. KEUKENCENTRUM) Telefoon: 0164-682871 k-eiik'PwnFNTRUM Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 11