„Als groepsleiders hebben we te weinig invloed op het beleid Geen asbestvezels in huizen Kalisbuurt Verburgh „Ik heb het niet alleen gedaan, we deden het met zijn allen" D66: Geef Bergen een standje Passantenonderzoek naar vermoorde Antilliaan Brandweerman A. van Iwaarden van blusgroep uit Sint-Annaland: 99 Magere oogst bij controle op de snelheid Wateroverlast voorhe®0 Crusio Chauffeur A. van der Reest redde baby uit brandende slaapkamer Dood van een neef en zoontje van commandant nare herinneringen EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 TNO-onderzoek na brand Oud-Vossemeer Onderzoek door TNO heeft uitgewezen dat er geen schadelijke concentraties asbestvezels voorkomen in woningen tegenover de afgebrande showroom aan de Kalisbuurt in Oud-Vossemeer. De burgemeester en mi lieuarts H. Jans van de GGD hebben de bewoners daar over maandagmiddag geïnformeerd in dorpshuis De Vossenkuil. Donderdag 28 januari 1999 Rukt de brandweer van Sint-Annaland de laatste jaren gemiddeld bijna twintig keer uit, toen Bram van Iwaarden in augustus 1973 als spuitgast begon, moest hij tot oktober 1974 wachten op zijn eerste brandje. „Dat is niet meer voor te stellen als je kijkt hoe vaak we nu uitruk ken." De brandweerman is groepsleider en zou meer invloed willen hebben op het beleid. Ouderwets Altijd werk Moeizame waterwinning Afdankertjes Bloemen in drogerij Vijf plakboeken Onrust Slangen voor hogedrukreinigers Handelsonderneming Van Beers Techniek B.V. specialisten in - Computersnetwerkensystemen op maat - Hi-end audio(speciale luisterruimte - Beeld en geluidsystemen door heel uw huis - Eigen technische dienst en service afdeling Ineens was hij het middelpunt van de aandacht. Lokaal, regionaal maar ook nationaal stond hij in de schijnwer pers. Adrie van der Reest redde in 1981 samen met Hans Burgers een baby van de dood uit de slaapkamer van een woning aan de Burg. Smithstraat in Sint-Annaland en was een held. De 49-jarige Van der Reest is nu 25 jaar brand weerman en kijkt nog eens terug op het gedenkwaardige moment. „Ze deden net of we het met zijn tweeën hadden gedaan, maar we deden het in feite met z'n allen." Zijn eerste uitruk was voor een strobrand in een schuur aan de Pel- leweg in de Weihoek. Van Iwaarden herinnert zich zijn eerste brand ook nog zo goed omdat er toen al een reorganisatie aan de gang was en het korps van Poortvliet op het punt stond te worden opgeheven. „Er was al een centraal commandant die de leiding had. Dat werd door Poortvliet toen niet in dank afgeno men." Ook nu zijn er veranderingen op komst in de leiding. De huidige drie kaderleden zullen volgens Van Iwaarden worden vervangen door één brandweercommandant, de groepsleiders van de vijf Thoolse blusgroepen worden post-comman- danten. Van Iwaarden hoopt dat zijn invloed op het beleid in de nieuwe opzet wordt vergroot. „Nu wordt ik geacht intern leiding te ge ven aan de groep van zestien, maar in een groter verband is de invloed gering. Er is wel overleg met hel kader, maar ik vind dat we als groepsleiders te weinig inbreng hebben in het geheel." De 47-jarige Van Iwaarden zou graag wat meer in de pap te brokke len hebben als het gaat om het tota le beleid én de begroting van de brandweer. „Nu loopt er nog veel via de kaderleden, straks worden de lijnen naar de commandant wat di recter." Van Iwaarden is sinds 1995 groeps leider, maar 25 jaar geleden begon hij onderaan de (brandweerjladder. Na zijn diensttijd werd hij door en kele brandweerlieden uit het dorp gevraagd bij het korps te komen. „Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan om bij de brandweer te gaan. Er was geen stimulans van huis uit of zo. maar ik voelde er wel wat voor. Na een paar oefeningen, zat ik er bij." Er volgden vijf winters lang cursus sen. Van aspirant brandweerman tweede klas, via brandwacht eerste klas tot hoofdbrandwacht. „De cur sussen die we toen kregen, waren sterk verouderd. Ik weet nog dat we moesten leren werken met een em merspuit. Een soort fietspomp VERVOLC. VAN VOORPAGINA Het aantal uitrukken per jaar van de Sint-Philipslandse brandweer va rieert nogal. Soms zijn het er acht en soms zestien of meer. In de dertig jaar die Van der Est bij de brandweer zit, heeft hij ook een aantal grote branden meegemaakt. Diverse boerderijen en bedrijfsge bouwen zijn in die tijd in brand ge vlogen. Gevraagd naar de naarste herinnering van die lange periode, moet de Sint-Philipslander lang na denken. Pas aan het eind van het gesprek komt hij erop terug. „Er zijn natuurlijk dingen die je meer raken dan andere. Zoals toen het zoontje van de voormalige com mandant Van Buuren bij een oefe ning is verdronken. En een andere keer moesten we naar een ongeval waarbij mijn eigen neefje was om gekomen. Om dan dat nieuws aan je eigen zuster en ouders te moeten vertellen, dat is heel erg", zegt Van der Est. Maar gelukkig zijn de meeste her inneringen aan het brandweerkorps van Sint-Philipsland heel goed. Zo ook die van de wateroverlast in sep tember vorig jaar. „Dat was de grootste operatie die ik heb meege maakt in de brandweer. We draai den in ploegendienst en dat levert een hele aanslag op je mannen. Dan zie je wat je organisatie waard is. Het is fantastisch gegaan. Ook met de hulp van andere korpsen. We Een ochtendje controleren op snel heid leverde de politie woensdag een vrij magere oogst op. Slechts 26 boetes werden uitgedeeld in 5,5 uur. Eerst werd er van kwart over acht gecontroleerd tot kwart voor tien op de Postweg te Tholen. De maximumsnelheid bedraagt hier 80 km per uur. Van de 510 gecontro leerde voertuigen reden er tien (1.9 waarmee je het water uit een em mer moest spuiten. Elk onderdeel van dat spuitje moest je uit het hoofd kennen." Ook het leren omgaan met pers lucht ging tot de uitrusting van de brandweerman behoren. „Dat- was toen nieuw. De cursus was extreem lang, van september tot mei. Uit heel de regio gingen we toen op cursus in de kazerne in Bergen op Zoom. Het was echt pittig. Voor het korps was het nieuw, nu groeien de brandweerlieden er vanzelf in." Het materiaal waarmee de korpsen een kwart eeuw geleden werkten, was - gemeten naar moderne maat staven - ouderwets. Zo waren de brandslangen bijvoorbeeld gemaakt van vlasvezels. „Die zogen zich eerst helemaal vol. Dan werden ze waren op de top met 80 man be zig", zegt de groepsleider en la chend voegt hij eraan toe: „Zelf heb ik in de kantine voor de voed- selverstrekking gezorgd." Met het vertrek van Van der Est als groepsleider, viel er weer een gaat je open bij de Sint-Philipslandse blusgroep. Daarvoor meldden zich meteen vier sollicitanten waaronder enkele (voormalige) leden van de jeugdbrandweer. Oud-gediende Pe ter Verwijs (toevallig ook man van het eerste uur wat betreft de jeugd brandweer) is aangesteld als nieu we groepsleider. De blusgroep be staat uit zestien personen. Van der Est zelf krijgt nu een stuk meer vrije tijd. Desondanks is hij niet van plan een andere hobby te gaan zoeken. „Er is altijd wel werk te doen", zegt de Sint-Philipslander die in het dagelijks leven eigenaar is van een brood- en banketfabriek en twee Albert-Heijnfilialen in Tholen en Sint-Philipsland. Als af scheidscadeau kreeg Van der Est van de blusgroep een oude brand blusser, helemaal opgeknapt en met het opschrift 'ter herinnering aan oud-commandant A.P. van der Est'. Nadeeltje was wel dat de scheiden de groepsleider het ding niet mee mocht nemen naar huis. „Ze wilden hem graag in de kazerne hangen." procent) te hard. De hoogst geme ten snelheid bedroeg 121 km per uur. Van kwart over tien tot twaalf uur werden er op de Provinciale- weg te Sint-Maartensdijk 105 be stuurders gecontroleerd. Zeven van hen (6,7 procent) overschreden de snelheidslimiet van 80 km per uur. De snelste klokte 101 km per uur. Tenslotte postte de politie nog op de Oesterdam van tien voor één tot tien voor twee. Negen van de 150 gecontroleerde voertuigen (6 pro cent) reden harder dan de toegesta ne 100 km per uur. De hoogst ge meten snelheid bedroeg 121 km per uur. loodzwaar en ze moesten altijd uit gehangen worden om te drogen. In de winter binnen, in de zomer bui ten." Ook de communicatiemiddelen zijn verbeterd. Elke wagen beschikt over een mobilofoon en de brand weerlieden over een portofoon. Ook hulpverleningsmateriaal is - zij het in bescheiden mate - in de Sint-Annalandse wagen aanwezig. Zo beschikt de blusgroep over een hydraulische 'spreider' en een schaar om blik weg te knippen bij het bevrijden van een slachtoffer die bekneld is geraakt in zijn auto na een ongeval. Van Iwaarden: „We liepen hier voorop met het opleiden van men sen voor de hulpverlening, maar het hulpverleningsvoertuig is naar Sint-Maartensdijk gegaan. Ook omdat Sint-Maartensdijk wat cen traler ligt, maar er is toen wel een hartig woordje over gesproken met de toenmalige centraal comman dant. Het was uiteindelijk een be sluit van het kader en de regiocom mandant." Ook in de hulpverlening door de brandweer staan enige veranderin gen op stapel als het project 'ver sterking brandweer' door de raad wordt aangenomen. „Elke wagen gaat dan meer eerstelijns hulpverle ningstaken uitvoeren, maar de blus groep in Sint-Maartensdijk blijft de gespecialiseerde groep." De eerste brand waarbij de Sint- Annalandse brandweerlieden met maskers en een zuurstoffles op de rug naar binnen gingen was in 1974, niet lang na de strobrand in de Pelleweg. Het betrof een grote uitslaande brand in een woon- en winkelpand aan de Ooststraat. „Het brandde enorm, want het dak was nog met riet beschoten en er stond veel wind. We zijn toen met pers lucht naar binnen gegaan om de trap op te zoeken." Een andere bijzonderheid die Van Iwaarden zich herinnert, is de moeizame waterwinning in de pol ders bij branden in schuren of boer derijen. „Je moet eigenlijk een be hoorlijke waterstand in de watergangen hebben om goed wa ter te kunnen winnen. Bij grote schuurbranden is dat nog wel eens een probleem. Je krijgt dan wel as sistentie van een ander korps om het water van ver te halen, maar het duurt wat langer voordat je kunt blussen. We hebben dikwijls in de modder gezeten, hoor." Grote indruk maakte de brand van de veiling in 1990. „Op 7 juli, pre cies op mijn verjaardag. Die datum ding werden Van der Reest en Bur gers door de kranten en de televisie in de schijnwerpers gezet, ,,'s Avonds gingen we op ziekenbezoek bij het kind. Toen was de pers erbij. Het was een heel bestel. De mensen kregen het idee dat wc ik het alleen had gedaan. Dat is niet zo. We hebben het met zijn allen gedaan. Als er niet zo snel water was geweest en als Hans me niet nat had gespoten, had ik ook niet zo snel naar binnen gekund." Een handicap was dat er toen alleen nog een lagedrukspuit beschikbaar was, nu zijn hogedrukspuiten voor handen waarmee de brandweerlieden sneller resultaat kunnen boeken bij het bestrijden van de vuurhaard. Het kind is na een jaar of tien nog eens met haar opa bij Van der Reest op bezoek geweest, maar de jubilaris heeft verder geen contact met zijn dorpsgenote die hij 18 jaar geleden uit de brandende slaapkamer haalde. Van der Reest is - net als A. van Iwaarden - gevraagd om bij de brand weer te komen. „Ik stond wel eens te kijken als er brand was. Bij een brand in een schuurtje aan de Brugstraat kwamen ze op me af. Mijn vrienden Rien Hage en Leen Overbeeke zaten er al in. Ik heb toen alle opleidingen gedaan. Ik heb ook het rijbewijs vergeet ik nooit meer. Het was een grote brand. Toen we 's ochtends om half zes aankwamen sloegen de vlammen al uit het dak." Een ande re gebeurtenis, twee jaar later, maakte ook diepe indruk op Van Iwaarden; het bergen van de slacht offers van het vliegtuigongeluk in de Krabbenkreek in 1992 waarbij vier doden te betreuren waren. „Dat was geen gemakkelijk karwei. De slachtoffers waren zwaar ver minkt. We moesten ook nog eens wachten tot de luchvaartinspectie kwam, voordat we iets mochten doen. Er was toen ook net een vliegtuig neergestort in het noorden van het land waar de inspectie van daan moest komen. Het is altijd een beetje frustrerend als je een poos moet wachten tot je wat mag doen. Dat is een moeilijk moment; je moet je inhouden terwijl je je tij dens het uitrukken juist op zit te la den. Als je aankomt, wil je meteen ingrijpen." De grootste verandering is volgens de groepsleider gekomen toen de dienst bescherming bevolking is afgeschaft en het verlenen van hulp bij ongevallen en rampen nadruk kelijker in beeld kwam. Vorig jaar gingen zes man van de blusgroep op cursus om te leren werken met hulpmateriaal voor grootschalige inzet bij rampen (zoals reddings gondels, een speciale brancard om slachtoffers uit hoge gebouwen veilig naar de begane grond te brengen). De sfeer in de blusgroep (met 6 tuinders, 2 slagers en 1 bakker) is goed, zegt Van Iwaarden die zelf tuinder is. „Er zijn ook kritische geluiden, maar dat scherpt je alleen maar aan. Ik kan het best verdra gen; ze worden in goede harmonie gezegd. Er is een hele hechte band. We houden ook regelmatig avond jes en een sinterklaasmiddag. 1998 vormde voor de blus groep Sint-Annaland een bij zonder jaar vanwege de wa teroverlast in de Hoender- weg. Terugblikkend zegt Van Iwaarden: „We hebben ervan geleerd. Het feit is dat we niks anders konden doen dan zandzakken brengen en vei- lingkisten om meubels op te zetten. Pas na overleg in gro ter verband, kon de water gang afgesloten worden. Dat overleg zou nu eerder gebeu ren. Niemand dacht dat het water zo hoog zou komen. Vroeger pompten we het wel eens weg, maar nu bleef het stijgen. Niemand is iets kwa lijk te nemen. Zelfs de oude mensen in de Hoenderweg hadden dit nog nooit meege maakt." vrachtwagen. Er was een tekort aan chauffeurs." Van der Reest is landbouwer en zelf standig ondernemer. Elke week rijdt hij een proefrit met de brandweerwa gen. Een kwart eeuw geleden was het een Chrevrolet waar de pomp voor op de motorkap stond. „Die hadden we van het korps in Tholen gekregen. We moesten vaak met afdankertjes wer ken. Dat zat natuurlijk niet lekker." De tweedehands Mercedes met losse pomp' en hoge druk die daarop volg de, bleek geen verbetering. Het vehi kel strandde in de buurt van Oud-Vos semeer toen het voertuig op weg was naar een brand aan de Ring. De Sint- Annalandse brandweerlieden moes ten toen een auto lenen van de regio West-Brabant, een Kommer met hoge druk. In 1984 kreeg het korps een nieuwe wagen van het merk Iveco, maar dit voertuig belandde na een paar maanden in de onderberm van de Gorishoeksedijk in Scherpenisse bij het uitwijken voor een tegenligger. De wagen was met vier man op weg naar een duikersongeval bij Goris- hoek. Van der Reest was er niet bij, maar Van Iwaarden herinnert zich de Bij de brand - vandaag veertien da gen geleden - kwam asbest vrij van de platen asbestbeton die op het dak lagen van de showroom van rijwielhandel Van der Zande. Daags na de brand werd met het opruimen begonnen en tegelijker tijd liet de gemeente metingen ver richten om eventuele risico's in beeld te krijgen. Daarbij werd in zes van de veertien onderzochte woningen een verhoogde concen tratie vezels aangetroffen. De ge bruikte onderzoeksmethode gaf geen uitsluitsel over de soort ve zels. De bewoners werden hiervan vijf dagen na de brand, maandag avond laat, op de hoogte gesteld. Om er zeker van te zijn of in de verhoogde vezelconcentraties as best voorkwam, schakelde de ge meente TNO in. Dit nam woensdag lucht- en plaknionsters. Met be hulp van raster-elektronenmicro- scopie en rönlgen-microanalyse kon onderscheid gemaakt worden tussen asbest- en andere vezels. Geconcludeerd is dat er in de on derzochte woningen geen sprake is van een risico door blootstelling aan asbest. Vrijdag zijn de be treffende bewoners van de Kalis buurt daarvan met een kort briefje op de hoogte gesteld. En afgelopen maandag kregen ze in het dorps huis een mondelinge toelichting. „De gerustheid lijkt teruggekeerd, hoewel er nog best veel vragen wa ren over het opruimen van het as best buiten", zegt J. de Feijter van De man die zondag 17 januari door wandelaars dood op de Phiiipsdam werd aangetroffen, blijkt de 29-jari- ge Cedric Zimmerman te zijn. Zim merman is van Antilliaanse afkomst en is door geweld om het leven ge komen. Waarschijnlijk is zijn li chaam in het weekeinde van 16 en 17 januari op de Phiiipsdam neerge legd (aan de noordkant nabij de af slag naar de uitkijktoren bij het slui- zencomplex). De politie denkt aan schrik nog, na de duikeling. Ze hiel den er wat 'bulten en zere plekken' aan over. maar de hele opbouw van de wagen was ontzet geraakt. Besloten werd de wagen op te knappen. Intussen kreeg het korps een vervan gende wagen. Van der Reest ging hem samen met brandweercommandant L.T. Steenpoorte halen in Zevenberg- schen Hoek. „Het was een legerwa gen van de BB geweest. Er stond nog een melkbus in. Je schaamde je als je ermee moest rijden. Het heeft ander half jaar geduurd, voordat de wagen terugkwam." Van der Reest heeft het naar zijn zin bij de brandweer. „Je bent er altijd mee bezig. Als ik naar het land rijdt, zet ik mijn auto altijd achteruit op de dam. Dan kan ik meteen wegrijden als er alarm komt. Als je naar bed gaat, leg je je sokken gereed, je trui, de rest van je kleren, alles op volgor de. Dat gaat automatisch." Ook de brand in de veiling in 1990 ligt bij Van der Reest nog vers in het geheugen. „Ik had net de avond er voor nog mijn bloemen in de drogerij omgezet. Zes kuubkisten, zo'n 1 hec tare met bloemzaad. Ik zei nog: die zullen morgen wel droog zijn. Ze zijn allemaal verbrand. Toen is een stukje van mijn eigen bedrijf verbrand. Ik zat midden in het aardappelseizoen. Toen heb ik wel gedacht 'Hoe moet dit verder', want het grootste deel van de drogerij was weg." Van der Reest is hoofdbrandwacht. Hij is wel geen monteur, maar hij moet er wel voor zorgen dat de auto elke keer weer start, hij moet nagaan of de accu leeg raakt en hoe het met het oliepeil is gesteld. „Ik heb nog nooit gehad dat de wagen niet wou starten. Omdat ik zelfstandige ben. beschouw je de spullen als je eigen zaken." Het vliegtuigongeval, maar ook ande re ongevallen met dodelijke afloop, maakten veel indruk op Van der Reest. „Op het moment datje aan het werk bent. heb je er niet zoveel erg in. maar ik ben er wel eens mee bezig als ik alleen op het land ben." Sinds de brand in de Smith- straat is Van der Reest plak boeken bij gaan houden van de branden en ongevallen waar de Sint-Annalandse brandweer voor is uitgerukt. Het zijn er inmiddels vijf, vol met krantenverslagen. „Mooi om te zien," zegt de chauffeur over zijn verzame ling. Zo wordt er verslag ge daan van de brand van een huisje naast de Bistro op het Havenplein in 1988 toen het 8 graden vroor. Het bluswater veranderde een deel van het plein in een ijsbaan. Zelfs het deksel van de brandkraan vroor vast. Ook de grote brand van palingrokerij Scherpenisse aan de Nieuwe- weg komt erin voor, de brand in de schuur van Breure aan de Vierde dijk en de schuur van manege Van Engelen in Oud-Vossemeer. de gemeente. Enkele aanwezigen wilden op kosten van de gemeente grondmonsters laten nemen in hun achtertuin, maar daar ging de bur gemeester niet op in. Wie de uit komsten van de uitgevoerde onder zoeken in twijfel trekt, zal zelf onderzoek moeten laten doen. Op de bijeenkomst was er kritiek over de manier waarop de .mensen voor de eerste bijeenkomst waren opgeroepen, 's Avonds laat kwa men daarvoor brandweerlieden aan de deur en dat zorgde voor onrust. „Tot die tijd had ik me over heel de zaak niet zo druk gemaakt. Maar toen schrok ik toch wel. Je denkt meteen dat er weer wat aan de hand is", vertelt mevrouw J. Havermans van der Zande. „We hebben de hoop uitgesproken dat de gemeente ten aanzien van dit punt lering uit het gebeurde heeft getrokken." Het verder opruimen van de asbest is een zaak voor de verzekerings maatschappijen. Daarbij is het zo dat iedere betrokkene dat via zijn eigen verzekering moet regelen, waarna die dat weer claimen bij de verzekering van rijwielhandelaar Van der Zande. „Sommige bewo ners vinden het maar niets om Van der Zande aansprakelijk te stellen, omdat ze vinden dat die al genoeg ellende heeft ondervonden. Maar zo werkt het nu eenmaal in het ver zekeringswezen", zegt De Feijter. een liquidatie in hel criminele cir cuit, omdat Zimmerman familiele den had in de drugscène van Breda. Het is nog onbekend waar het slachtoffer de laatste maanden voor zijn dood verbleef. Daarom zoekt het rechercheteam in Kruiningen nog naar mensen die Cedric Zim merman hebben gekend, die weten waar hij de laatste tijd verbleef of die nog met hem gesproken hebben voor 16 januari jongstleden. De po litie hield vrijdagmiddag een pas- santen-onderzoek op de Phiiipsdam inzake de moord. Aan alle verkeer dat de Phiiipsdam passeerde (zo'n 1000 voertuigen), werd een vragen formulier voorgelegd. Daarin stond onder meer de vraag of men vorig weekeinde ook over de Phiiipsdam is gereden en of men toen iets bij zonders heeft gezien. Deze week werden de gegevens van het passan- tenonderzoek geanalyseerd en dat leverde tien tot vijftien bruikbare tips op. Mensen kunnen met infor matie nog steeds bellen naar het re chercheteam in Kruiningen tel. 0113-383700. Bergen op Zoom moet maar eens of ficieel van Tholen te horen krijgen dat het slecht omgaat met haar ver antwoordelijkheden ten aanzien van de Thoolse burger. D66'er J. van den Donker heeft dat gezegd in de ge meenteraad, naar aanleiding van de situatie met het fietspad langs de Tholenseweg. Veel Tholenaren zijn voor werk, onderwijs, gezondheids zorg en andere zaken op Bergen op Zoom georiënteerd, zodat er een eco nomisch belang ligt voor de Brabant se gemeente. Een drukke verbinding waarvan veel verkeer naar en van Tholen gebruik maakt, moet dan vol doende veilig zijn, aldus het raadslid. Ook de SGP vroeg bij monde van M. Dijke om over het gewraakte fietspad opnieuw contact op te nemen met de gemeente Bergen op Zoom. Beide sprekers kaartten dit aan naar aanleiding van een ongeval dat een Sint-Philipslandse bromfietser twee weken geleden op de Tholenseweg overkwam. Hij reed in het donker te gen een aantal paaltjes zoals die in middels op verschillende plekken tussen het fietspad en de rijbaan zijn geplaatst. Wethouder K.A. Heijboer wist te melden dat naar aanleiding van het ongeval het plaatsen van de paaltjes is gestaakt. Van zijn Bergse collega vernam hij dat er extra rc- felctie op de al aanwezige paaltjes aangebracht wordt, en dat een waar schuwingsbord voor een wegver smalling wordt geplaatst. Over een officiële reactie richting het gemeen tebestuur van Bergen op Zoom wilde de wethouder - die jarig was en daar om maandag op gebak trakteerde - niets toezeggen: „Dat zou eerst in het college besproken moeten wor den." Slabbecoornweg 38, 4691 RZ Tholen tel. 0166-603497 Ook op zaterdagochtend geopend van 8.00-12.00 uur Advertentie I.M. Antwerpsestraat 12 - 14 - 16 4611 AG Bergen op Zoom tel. 0164 - 237940 fax 245360 Mm... ion 70 jaa. Advertentie I.M. BRANDWEER Chauffeur A. van der Reest maakt elke week een proefrit met de brandweerwagen. In de kantine van de brandweerkazer- tegen Hans gezegd: als jij me dekking ne aan de Bierensstraat hangt een foto van het moment dat de baby al in het wiegje op de begane grond staat, ach ter de uitgebrande woning. Van der Reest weet zich nog goed te herinne ren wat daaraan vooraf ging. Hij be hoorde samen met Burgers tot de aan- valsploeg. „Toen we bij de woning kwamen, sloegen de vlammen al door de ramen. We wisten dat er nog een kind in de slaapkamer lag, aan de ach terkant van de woning. Buren waren al bezig geweest met een ladder, maar dat lukte niet. Ze konden niet meer naar binnen vanwege de rook. Geluk kig kon er heel vlug water worden aangevoerd. We hebben toen eerst in de kamer gespoten zodat de ergste vlammen eruit waren. We wisten niet precies waar het kind lag. Ik heb toen geeft, ga ik naar binnen. Hij is toen bovenaan de trap gaan staan en heeft me natgespoten toen ik naar binnen ging." Van der Reest wist de wieg met de baby van een paar maanden oud, te vinden. „Ik heb het wiegje opgepakt en aan Hans gegeven. Die zei: „Ze knippert nog met haar ogen." Hij is toen met wieg en al naar beneden ge gaan. Het hemeltje van de wieg was al helemaal zwart. Dokter Notebcxim en de moeder waren er snel bij, plus een paar omstanders, maar die zie je op zo'n moment niet." Achteraf gezien is het kantje boord geweest, zegt Van der Reest. „Ze had een brandwondje aan haai" wang, maar doordat de ramen in de slaapka mer vrij hoog zaten, zijn de vlammen over het wiegje gegaan." Na de red- Groepsleider A. van Iwaarden op zijn vertrouwde plek voorin de wagen, naast de stoel van de chauffeur.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 5