1
Van Wijk
Trimax 1050 gepresenteerd tijdens
grootste watersportbeurs van Europa
IMKBBIÜIBGClBaQ
Onverwachte gladheid
veroorzaakt ongevallen
Uitspraak rechter bepaalt
de komst van windmolens
Ook muziek moet zich
aan regels geluid houden
Plaatsen van paaltjes
Tholenseweg uitgesteld
De mooiste badplaats?
Dan M naar Imabo
voor de mooiste badkamers
professioneel advies!
Stakende leraren
krijgen begrip
Nieuwe serie
over Nederland
Bouw uniek jacht is grotendeels Thoolse aangelegenheid
Donderdag 21 januari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Een plotselinge, zeer plaatselijke gladheid zorgde maan
dagmorgen voor gevaar op de Thoolse wegen. Op diver
se plaatsen gingen voertuigen aan het schuiven en dat
leidde weer tot een aantal ongevallen.
Gemeente draait zich in alle bochten
Het vervolg van de rechtszaak van het Zeeuwse Land
schap tegen de gemeente Tholen over de bouw van een
windturbinepark aan de Del Campoweg op Sint-Philips-
land ontaardde wederom in gesteggel over details en af
metingen. De gemeente Tholen houdt vol dat de bouw
plannen van het bedrijf E-connection voor vier
windturbines binnen de in de in 1989 afgegeven bouw
vergunning vastgelegde beperkingen vallen. De zaak
diende donderdag voor de bestuursrechter in Middel
burg.
Wethouder praat met verenigingen
Bromfietser 16) uit Sint-Philipsland gewond
Tweesporenbeleid
Niet alleen de dorpshui
zen, ook de clublokalen
van de Thoolse muziekver
enigingen moeten voldoen
aan de richtlijnen voor ge
luidsoverlast. Het bestuur
van de Thoolse bond van
muziekgezelschappen gaat
daarover binnenkort praten
met wethouder W.C. van
Kempen.
Kerken
Muziekschool
Signaal
Pak papier
Buma catastrofe
Statenleden
Keukens
Sanitair
Sauna's
Tegels
Het geheel in Tholen gebouwde trimaranjacht Trimax markt zijn konden echter niet op De zij slechts gissen. Uitnodigingen
1050 Staat sinds zateidag op Boot Dusseldoif, de groot- kenen. Daarom besloot hij een ad- een kijkje te komen nemen bij het
Ste Overdekte watersportbeurs van Europa. Vanuit de vertentie te plaatsen om andere tri- bedrijf van Busman werden afgesla-
werkplaats van jachtwerf Busman te Sint-Annaland is maranfanaten te vinden, teneinde gen. „Geen behoefte", luidde het
het unieke vaartuig, dat op initiatief van Tholenaar Ad de werken De respo»s hieropFhet sint-Annidandse waïereportbe-
Korte en Jan de Wit uit Leuven is gebouwd, op een trai- De Kortes stoutste verwachtingen. drijf. Behalve onder andere het drij-
ler naar de Duitse stad vervoerd. De Trimax 1050 die nu Zo ontmoette hij de Belg De Wit. ven van een winkel in watersportar-
in Duitsland staat, is een prototype. Eerder stonden De chjtect p Bosgraaf berdd het"oi|t. voor de winterberging va„ jach,elb
Korte en De Wit al met het vaartuig op de natte Hiswa
in september in IJmuiden. Naar aanleiding daarvan is al Boot Düsseldorf beginnen de eerste ten van het type Concord 45. Het
één exemplaar van dit type verkocht, terwijl er een optie proefvaarten. jSi.tLTan^Sb iw«
is genomen op nog een ander. Signaal ^en gekouwd en uitsluitend in op-
imabo
Imabo maakt het waar
Een bergingsbedrijf is bezig met het wegtakelen van de auto van de Sint-Annalandse die in deze bocht
de macht over het stuur verloor en de slootkant in dook. Overigens is het reflectiebord dat hier totaal
vernield is, niet door de Sint-Annalandse geraakt, maar door een eerdere onfortuinlijke die echter de
politie niet waarschuwde en is doorgereden.
Omstreeks acht uur reed een 28-ja-
rige vrouw uit Sint-Annaland op
de Broekseweg te Tholen van de
weg. Ze reed in de richting van
Oud-Vossemeer en in de bocht
naar links van dc Bartelmeetweg
begon haar auto te slippen op een
opgevroren weggedeelte. Ze kon
het voertuig niet meer onder con
trole houden en reed de berm in.
Ze stopte net voor de sloot en
kwam er met wat lichte schade aan
haar auto en een flinke schrik van
af. Op dezelfde plek waren overi
gens al meer mensen het slacht
offer van de gladheid geworden.
Dat was duidelijk te zien aan de
vele bandensporen in de berm, een
omgereden reflectorpaaltje en
vooral aan een reflectiebord dat to
taal in de kreukels was gereden.
De dader bleef onbekend, want hij
of zij is doorgereden zonder de po
litie of provincie in te seinen.
Ook aan de Postweg in Tholen was
het raak. Daar reed omstreeks half
acht een 20-jarige Tholenaar in de
sloot. De man was op weg naar
een examen en reed vanuit de rich
ting van Poortvliet over de Post
weg. Ter hoogte van de zoutopslag
van de provincie raakte hij in een
bocht de macht over het stuur
kwijt en belandde ondersteboven
in de sloot. De man kwam er ver
der zonder kleerscheuren vanaf en
dat was meer dan er van zijn flink
beschadigde wagen kon worden
gezegd. Het voertuig werd wegge-
takeld.
In Oud-Vossetjieer tenslotte wer
den diverse automobilisten in de
Duivekeetseweg verrast door glad
heid. Vier auto's vlogen uit de
bocht naar de Molenweg en be
landden in de bosjes. Eén van de
bestuurders raakte daarbij nog het
straatnaambord van de Molenweg.
Het is wel wat cynisch om uitgerekend in de nabijheid van een zoutopslag van de provincie, door
gladheid van de weg te raken. Toch overkwam dat een 20-jarige Tholenaar op de Postweg te Tholen.
De gemeente Bergen op Zoom heeft het aanbrengen van meer paaltjes
op de Tholenseweg uitgesteld in afwachting van het onderzoek dat de
politie heeft ingesteld naar het ongeval van de 16-jarige bromfietser uit
Sint-Philipsland donderdagochtend. De bromfietser raakte rond half
acht gewond bij een eenzijdig ongeval toen hij tegen een van de palen
botste ter hoogte van de Slikkenburgseweg, een recht stuk op de ver
binding tussen Tholen en Halsteren.
De eerste ronde in de rechtszaak
vond plaats op 16 december, waar
van in de Eendrachtbode van 23
december verslag werd gedaan.
Tijdens de eerste zitting bleek er
zoveel onduidelijkheid te bestaan
over de precieze inhoud van de
bouwplannen, dat de zaak moest
worden aangehouden. Het was niet
duidelijk wat de afmetingen van de
bijgebouwen nu precies waren en
zowel mr. A.P.J. Timmermans van
Lichtveld Buis partners, die de
belangen van E-connection behar
tigt, als G.D. Roeland van de ge
meente konden hier geen klaarheid
in scheppen. Om die reden hield
rechter mr. W.M.R van Alphen de
zaak aan. Vorige week stonden de
verschillende partijen wederom
voor de rechter. Roeland en Tim
mermans waren dit keer slechts
aanwezig om de resterende vragen
te beantwoorden.
De bouwvergunning is destijds af
gegeven door de toenmalige ge
meente Sint-Philipsland. Het ging
om een plan voor zes windturbines,
die direct naast de dijk zouden ko
men te staan. Het ging toen ook om
een ander type windmolen, want de
ontwikkelingen op dit gebied gaan
snel. Inmiddels heeft E-connection
al vier verschillende bouwplannen
ingediend, zegt raadsman mr. G.J.
Buth van het Zeeuwse Landschap.
Hiermee erkent LB&P volgens de
natuurbeschermingsorganisatie dat
er eigenlijk een nieuwe vergunning
benodigd is. Uiteraard werd dit
door LB&P tegengesproken. Het
Zeeuwse Landschap is beducht
voor de mogelijke gevaren voor de
vogelstand in het gebied, dat niet
ver van haar eigen natuurgebied
Bruintjeskreek ligt. De windturbi
nes horen thuis in een industriege
bied, vindt zij.
Volgens Buth draait de gemeente
zich in alle mogelijk bochten, om
te voorkomen dat er een nieuwe
vergunningprocedure moet worden
gestart. Gezien de gewijzigde op
vattingen bij de provincie wat be
treft de bouw van windmolens
langs de Oosterscheldekust, zou
deze volgens de raadsman van het
Zeeuwse Landschap nu vrijwel ze
ker geen toestemming geven voor
plaatsing van dergelijke voorzie
ningen op Sint-Philipsland. In
1996 heeft E-connection ook al een
nieuwe aanvraag voor een vergun
ning ingediend bij de gemeente,
zegt Buth. De provincie weigerde
echter een zogeheten 'verklaring
van geen bezwaar' af te geven,
waarna de gemeente en E-connec-
tion teruggrepen op de bestaande
vergunning van 1989. De oorzaak
dat het zo lang geduurd heeft voor
dat er daadwerkelijk werd begon
nen met de bouw van de molens,
moet volgens Buth worden gezocht
in het feit dat een windmolenpro
ject elders in het land niet door
ging, waarna E-connection met een
paar turbines bleef zitten. De ge-
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Negatieve reacties op het sluiten van
de school had Brevet noch Hellemons
gistermiddag vernomen. Brevet: „Er
zijn geen kinderen op komen dagen.
Ik heb wel begripvolle reacties gekre
gen, maar sommige ouders zullen het
wel als probleem hebben ervaren als
ze opvang moesten regelen."
Wethouder W.C. van Kempen van on-
meente is bang dat haar bij het niet
doorgaan van het project een scha
declaim boven het hoofd hangt,
denkt de raadsman.
Op 19 november vorig jaar heeft
LB&P weer een aanvraag ingediend
voor de bouw van vier windmolens
aan de Del Campoweg. Het Zeeuw
se Landschap ziet dit als een erken
ning dat de bouwvergunning uit
1989 niet meer bruikbaar is. Tim
mermans sprak in zijn antwoord
echter van een tweesporenbeleid.
Hij is van mening dat de bouwver
gunning van 1989 binnen de door
de provincie gestelde grenzen past.
Buth meent ook dat gezien de afwij
kingen in de bouwplannen er een
aanpassing van het bestemmings
plan nodig zou zijn. De nu te bou
wen windturbines zouden zo'n vijf
meter hoger zijn dan de exemplaren
waar het in 1989 om ging. Verder
betoogde Buth dat de argumentatie
omtrent de procedures wordt ver
troebeld doordat er in totaal vier
verschillende bouwplannen zijn in
gediend, die gefragmenteerd en
door elkaar worden aangehaald.
„Voor de gerechtelijke procedure,
zowel planologisch als wat betreft
de aansluiting van het bouwplan op
de milieuvergunning uit 1997, dient
alleen met het bouwplan van dat
jaar te worden gewerkt. Dit hebben
wij echter nog nooit gezien en ont
breekt volgens ons, wat op zich al
een illegale situatie zou betekenen",
aldus Buth. In het bouwplan dat in
november vorig jaar werd inge
diend, ontbreken de gegevens over
de geluidsproductie van de turbines.
Volgens Roeland is deze echter niet
groter dan bij de oorspronkelijke
turbines het geval was. Buth be
toogde ook, dat op grond van het
ongeldig worden van de hinderwet
vergunning in 1992 de hieraan ge
koppelde bouwvergunning niet
meer als geldig en actueel kan wor
den beschouwd.
Verder was de raadsman van het
Zeeuwse Landschap van mening
dat de molens nu worden gebouwd
in een gebied met een andere plano
logische bestemming. Oorspronke
lijk zouden ze direct naast de dijk
komen te staan, terwijl ze nu 22 me
ter uit de voet van de dijk worden
geplaatst. Bij de aanvraag uit 1989
hadden ze wat het waterschap be
treft, zelfs bovenop de dijk mogen
staan, maar inmiddels zijn de opvat
tingen sterk gewijzigd. Het gebied
waar de molens nu komen, heeft
volgens Buth een agrarische be
stemming. Roeland sprak dit tegen.
„Het feit dat er aardappels staan,
wil niet zeggen dat er een agrari
sche bestemming op het gebied
rust", verklaarde hij. Verder ver
schilden de partijen van mening
over de afmetingen van de bijge
bouwen. De uitspraak volgt binnen
zes weken.
derwijs had zich geen voorstelling
kunnen maken van het aantal scholen
dat mee zou doen. „Zoiets kan senl
veranderen. De ene dag staken ze, de
andere dag niet."
's Middags hielden de leerkrachten
een protestbijeenkomst in Heinkens-
zand. Volgens Hellemons gingen daar
ook leerkrachten van andere Thoolse
basisscholen naar toe. De inspectie
hield steekproefsgewijs controle. Zo
werd 's ochtends Die Heenetrecht-
school in Oud-Vossemeer gebeld om
te horen of daar werd gestaakt.
Deze woonde zaterdagmiddag voor
het eerst de jaarvergadering van de
bond bij in zijn functie van wethou
der van culturele zaken. In Van
Kempen hebben de verenigingen ie
mand getroffen die zelf van muziek
houdt - hij is organist - maar het ge
meentelijk budget voor de muziek
zal niet crescendo gaan. „Het zal
misschien wel eens nodig zijn dat ik
nee moet zeggen, maar dat probeer
ik dan wel met argumenten te on
derbouwen", liet de wethouder we
ten.
De richtlijnen voor geluidsoverlast
moeten echter ook op Tholen ver
taald worden, maar aan de dorps
huizen alleen al heeft de gemeente
de handen vol. Muziek- en zangver
enigingen, ja ook de kerken zullen
ermee te maken krijgen. „Dat kan
wel eens een probleem worden,
maar ik hoop toch, dat we ruimte
houden voor een stukje liefhebberij.
Samen moeten we proberen er het
beste van te maken", aldus Van
Kempen.
Persoonlijk vroeg hij zich af, of de
regelgeving met de nieuwe richtlij
nen niet een beetje aan het door
slaan is. „In wat voor een maat
schappij leven we nu eigenlijk, dat
wat muziek- en zangverenigingen
doen, niet meer kan. Hebben we
daar nu zoveel last van? Een vrouw
uit Sint-Philipsland zei het onlangs
treffend: laat ze maar feesten in het
dorpshuis. Die paar keer op een jaar
heb je daar geen last van", zo mij
merde de wethouder zaterdagmid
dag bij de Thoolse muziekbond.
Een ander onderwerp dat de bond
met de wethouder gaat bespreken, is
de financiering van de muziekles
sen. Toen Sint-Philipsland per 1 ja
nuari 1995 bij Tholen kwam, is het
budget niet verhoogd. Mede daar
door is er nu een lange wachtlijst.
Van Kempen liet weten dat hij hier
over binnehkort een gesprek heeft
met directeur J. Hut van de Zeeuw
se muziekschool. Dan komt de be
groting 2000 aan de orde. „We zul
len dan kijken, of de verdeling van
het budget correct is." Volgens de
wethouder moet je met uitbreiding
van het totaal aantal lessen 'heel
voorzichtig' zijn. Wanneer er het
ene jaar veel aanbod van leerlingen
is voor een bepaald instrument en
het andere jaar weinig, is daar
moeilijk op in te spelen. Er staat na
melijk nu al een muziekdocent op
wachtgeld en dat kost behoorlijk
veel geld, vertelde Van Kempen.
Erelid W.L. Bijl bracht naar voren,
dat de muziekverenigingen in elk
geval tekort komen aan de leskrach-
ten van de muziekschool. Ze moe
ten dus zelf aan opleiding doen en
dat moet ook op niveau zijn, dus dat
kost ook geld. Voorzitter mevr. J.
Provoost wees op de welzij nspot
waaruit nog wel wat extra voor de
muziek te halen zou zijn. „Muziek
is immers ook welzijn en de jeugd
die musiceert, is niet op hangplek-
markt zijn konden echter niet op De
Kortes onverdeelde waardering re
kenen. Daarom besloot hij een ad
vertentie te plaatsen om andere tri
maranfanaten te vinden, teneinde
samen aan een eigen schip te gaan
werken. De respons hierop overtrof
De Kortes stoutste verwachtingen.
Zo ontmoette hij de Belg De Wit.
Hij vond de Nederlandse scheepsar-
chitect P. Bosgraaf bereid het ont
werp te maken. Na de presentatie op
Boot Düsseldorf beginnen de eerste
proefvaarten.
Alle betrokkenen zijn enthousiast
over het project, ook al heeft de
bouw de nodige vertraging opgelo
pen. Met de presentatie van dit
jacht, dat zoals gezegd een groten
deels Thoolse aangelegenheid is,
denketi de verschillende deelne
mende partijen ook een signaal af te
geven in de richting van het ge
meentebestuur. Zij menen dat de
jachthaven van Sint-Annaland ten
onrechte niet de kans krijgt uit te
groeien tot een volwaardige recre
atieve voorziening. Het bouwen van
een jacht door een aantal Thoolse
particulieren en bedrijven zou voor
de gemeente aanleiding moeten zijn
om de watersport hier serieus te ne
mén. De Korte: „De watersport zit
hier nu toch in het verdomhoekje."
Naar de redenen hiervoor kunnen
ken te vinden. Binnen de verenigin
gen is er sociale binding, dus facto
ren genoeg om naar de post welzijn
te kijken", vond de voorzitter.
Zij kondigde aan voor het gesprek
met de wethouder ,een pak papier'
naar de gemeente te zullen sturen.
„Als je het op een A4-tje kan, is dat
wel zo handig", zei Van Kempen.
Hij riep de besturen op om hem wel
tijdig van evenementen op de hoog
te te brengen, want de play-in had
hij onlangs tot zijn spijt gemist. „Je
wilt natuurlijk weten waar de cen
ten blijven", merkte M.P. Steketee
op. „Niet alleen daarvoor. Ook om
met plezier naar de muziek te luiste
ren, want ik ben een liefhebber", al
dus Van Kempen.
Niet alleen op gemeentelijk niveau,
ook landelijk komen de muziekver
enigingen met steeds meer regelge
ving in aanraking. Zo meldde pro
vinciaal voorzitter Schout, dat de
Buma (de organisatie die de au
teursrechten van componisten be
schermt) voor ieder lid 30 gulden
per jaar wil vangen. „Dat wordt een
catastrofe, want er is nu een over
eenkomst voor ƒ5,30 per lid. In vijf
jaar wordt dat opgetrokken naar
ƒ8,50", meldde Schout.
zij slechts gissen. Uitnodigingen
aan gemeenteraadsleden om eens
een kijkje te komen nemen bij het
bedrijf van Busman werden afgesla
gen. „Geen behoefte", luidde het
antwoord, volgens de eigenaar van
het Sint-Annalandse watersportbe
drijf. Behalve onder andere het drij
ven van een winkel in watersportar
tikelen en het bieden van faciliteiten
voor de winterberging van jachten,
bouwt Busman ook aluminium jach
ten van het type Concord 45. Het
gaat hier om een vrij fors type zeil
jacht, waarvan er jaarlijks twee wor
den gebouwd en uitsluitend in op
dracht. Busman weet dat de
gemeente het liefst zou zien dat hij
met zijn nering naar een bedrijven
terrein in Tholen zou verhuizen,
maar dat is volgens Busman geen
geschikte plaats. „Ik heb een water
gebonden bedrijf', vindt hij. Bus
man is sinds april 1996 aan de haven
van Sint-Annaland gevestigd. Daar
voor zat hij een aantal jaren aan de
Nijverheidsweg, op het bedrijven
terrein van Sint-Maartensdijk. Hij
zou graag willen dat de gemeente
het economische belang van zijn on
derneming voor Tholen onderkende.
Het bedrijf is in de loop der jaren
gegroeid van twee naar acht werkne
mers. Zijn verzoek om het geduren-
,de de wintermaanden geheel leeg
staande parkeerterrein voor zijn
bedrijf als jachtenberging te mogen
gebruiken, werd ook afgewezen.
De palen zijn er enkele weken gele
den geplaatst ter bescherming van
fietsers. Door de duisternis en slecht
zicht had de Sint-Philipslander de
paaltjes niet gezien. Bij de botsing
liep hij kneuzingen op en schaaf
wonden over heel zijn lichaam. Een
vinger schoot uit de kom en zijn
hand raakte ontveld. Hij werd met
een ambulance naar het ziekenhuis
Lievensberg gebracht.
De paaltjes en 'broodjes' die op de
Tholenseweg zijn aangebracht zijn
bedoeld om de weg veiliger te ma
ken.
Sinds 1994 pleit de werkgroep Tho
lenseweg Veilig voor een veiliger
verbinding voor fietsers. Eerst bij de
gemeente Halsteren en later bij de
gemeente Bergen op Zoom. Het
voorstel van de werkgroep om een
gescheiden fietspad aan te leggen,
bleek om financiële redenen niet
haalbaar. De werkgroep vroeg daar
op een inhaalverbod in te stellen en
de maximum snelheid omlaag te
brengen, maar Bergen op Zoom
koos voor het aanbrengen van paal
tjes en 'broodjes': bij de T-kruising
ter hoogte van de Noorderkreek-
weg, de Slikkenburgseweg, de
Boomdijk en bij de kruising met de
Sint-Ignatiusdijk. Bij de Noorder
kreek weg en de Slikkenburgsweg
zijn ze inmiddels geplaatst. Deze
week was de weg bij de Boomdijk
aan de beurt, maar het werk is nu
uitgesteld.
Tholenseweg Veilig was niet blij
Uitgeverij Waanders in Zwolle heeft
een nieuw verzamelwerk getiteld '20
Eeuwen Nederland en de Nederlan
ders' uitgebracht. Dit 52-delige werk
is tot stand gekomen in samenwer
king met het Rijksmuseum in Am
sterdam en behandelt de verschillen
de aspecten van de geschiedenis van
Nederland en de Nederlanders. Het
eerste deel heeft als thema 'De strijd
tegen het water' en gaat terug tot het
begin van de jaartelling, om vervol
gens de terpen en vliedbergen, de
eerste steden, de watersnoodrampen
en de waterbouwkundige werken
met de aanpassingen. Toen bekend
werd wat de gemeente Bergen op
Zoom wilde, noemde voorzitter H.
de Wit van de werkgroep de maatre
gelen lapmiddelen. De werkgroep
verwacht juist meer ongelukken.
Ook landbouwers in de buurt klagen
over de nieuwe situatie. Zij vrezen
ook voor ongevallen met tegemoet
komend verkeer als ze met hun bre
de landbouwvoertuigen over dat
stuk van de weg moeten waar aan
beide kanten paaltjes zijn geplaatst
(bij Kint, de afslag Slikkenburgse
weg).
Tijdens het weekeinde zijn op die
plek ook twee paaltjes omvergere
den. Om op de veranderde verkeers
situatie te wijzen zijn rood/witte
borden met oranje verlichting ge
plaatst.
De werkgroep Tholenseweg Veilig
bezorgt deze week een overzicht van
haar activiteiten aan de Zeeuwse sta
tenleden van de PvdA. Dat gebeurt
op verzoek van de statenleden die
onlangs een bezoek brachten aan de
Auvergnepolder in verband met de
mogelijke vestiging van industrie.
Toen is ook de onveiligheid van de
Tholenseweg voor fietsers bespro
ken. De stukken worden via het
Thoolse raadslid M. Velthuis (vijf
jaar geleden mede-oprichtster van
de werkgroep) aan de statenleden
overhandigd.
aan bod te laten komen. Andere de
len uit de serie behandelen uiteenlo
pende onderwerpen als feesten en
gewoontes, geld en geldhandel, de
zeevaart, het geloof, reizen en ver
keer, nationale helden, boeren en het
boerenleven, ontdekkingsreizen, on
derwijs, eten en drinken, nationale
rampen, namen en plaatsnamen, de
koloniën, landaanwinning, het leger,
vreemdelingen, liefde en erotiek, po
litiek. bouwkunst en sport. De delen
hebben ongeveer dertig bladzijden
en kunnen worden ondergebracht in
drie linnen verzamelbanden, zodat
ze als naslagwerk kunnen worden
gebruikt. Waanders gaf eerder de se
rie 'Ach lieve tijd' uit, die door
500.000 mensen werd gekocht.
KEUKENCENTRUM
Steenbergseweg 85, Lepelstraat
Telefoon: 0164-682871
Advertentie LM.
A. de Korte uit Tholen (rechts) en J. de Wit (links) uit het Belgische Leuven namen het initiatief voor de bouw van de Trimax 1050. Het schip
is gebouwd bij A. Pijnen en W. Feenstra uit Tholen (tweede van links) zorgde voor de elektrische installaties. De Trimax werd bij het
watersportbedrijf van B. Busman tweede van rechts) van een kleurtje voorzien.
n r-v - ij r j Kortes onverdeelde waardering re- aan gemeenteraadsleden om eens
j .- r rp, samen aan een eigen schip te gaan antwoord, volgens de eigenaar van
r-v -«.,i a Hij vond de Nederlandse scheepsar- tikelen en het bieden van faciliteiten
werp te maken. Na de presentatie op bouwt Busman ook aluminium jach-
De bouw van het schip is groten- in het beurscomplex in Düsseldorf
deels een Thoolse aangelegenheid.
Met de deelname aan de Duitse wa
tersportbeurs willen de producenten
de wereldmarkt op. De romp en de
drijvers zijn gebouwd bij Adrie Pij
nen jachtbouw in Tholen. W. Feen
stra jachtservice, eveneens uit Tho
len, heeft voor de elektrische
installaties en verdere technische
ondersteuning gezorgd. Bij water
sportbedrijf Busman aan de Sint-
Annalandse jachthaven zijn de
romp en de drijvers gespoten. Door
dat er zeer licht materiaal gebruikt
is voor de romp en de drijvers heeft
het schip dat 10,5 meter lang is, een
gewicht van slechts 1750 kg. Daar
naast is het tevens zo ruim en effec
tief ingedeeld dat een zeer comfor
tabel verblijf aan boord mogelijk is.
Het jacht komt volledig opgetuigd
te staan, dat volgens Busman onge
veer twee keer zo groot is als de
RAI in Amsterdam. De eisen die
aan deelname aan deze grootste wa
tersportbeurs van Europa worden
gesteld, zijn niet gering. De kwali
teit van het product moet vergelijk
baar zijn met die van andere op de
beurs. Daarnaast is het belangrijk
dat het vernieuwend is. Oorspron
kelijk had De Korte, in het dagelijks
leven aannemer, niet het plan om
met zijn vaartuig de markt op te
gaan. Als fervent watersporter heeft
hij een grote passie voor trimarans,
die bestaan uit een smalle romp met
drijvers aan weerszijden. Door hun
geringe diepgang en waterverplaat
sing, gecombineerd met een vrij ge
ringe slagzij, zijn het zeer snelle
schepen. Dc typen die er op de
Zeelandhaven 7 Telefoon: 0164 271500 Fax: 0164 259669 Bergen op Zoom
Openingstijden showroom: ma: 13.00-17.30 di-do: 8.30-17.30
vr: 8.30-21.00 «ia: 9.30-17.00
Advertentie I.M.