Ik kan niet hele dagen stil zitten „Ik wil leiding gaan Van Heukelom kiest bewust voor vestiging Calvijncollege Tholen School in smalstad zit met nieuwbouw ruimer in jasje geven in de metaal" „Moeilijk om afscheid te nemen van school" geen moeite met leren Een vlotte babbel en Donderdag 21 januari 1999 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Marloes van der Sterren uit Poortvliet: Dubbeldekker Anne Ridderhof wilde altijd al juffrouw worden Groep 3 Fietsen Davie van derZande uit Tholen: Directeur niet verrast over tevredenheid van zijn leerlingen Eerste liefde Onderlinge band Nieuwbouw snel af Echt iets voor mij Brandweer en brommer Scheldecollege mavo/vbo in Sint-Maartensdijk telt 276 leerlingen Energiezuilen Marijn Geluk volgt zijn vader Marloes van der Sterren gaat de open dagen van het Markiezaatscolle- ge en van het Scheldecollege in Bergen op Zoom bezoeken. Ze zoekt een opleiding waarbij het mogelijk is mensen te begeleiden. De vierde-jaars leerlinge verzorging van het Scheldecollege in Sint-Maartensdijk is er nog niet helemaal uit. „Ik wil niet met alleen maar oude mensen of hele jonge kinderen wer ken, maar met mensen uit verschillen de leeftijdscategorieën." De 15-jarige Poortvlietse had wel bijvoorbeeld een opleiding in de recreatieve en toeristi sche sector gewild, maar dat kon al leen in Tilburg. Ver weg en bovendien moet ze dan haar talen beter beheer sen. „Het niveau van de talen is te hoog. Het zou te zwaar worden." Marloes heeft als buitenlandse taal al leen Engels in haar pakket. En dat is niet voldoende. „Met Engels heb ik nogal moeite. Met Nederlands had ik dat in het begin ook, maar dat gaat nu beter. Mijn moeder zegt dat ik woord blind ben." Marloes heeft zeven vakken gekozen voor het eindexamen, hoewel er maar zes verplicht zijn: gezondheidskunde, huishoudkunde, Nederlands, Engels, wiskunde, biologie en maatschappij leer. „Als ik voor één vak een slecht cijfer haal op mijn examen, kan ik het laten vallen." Echt ongerust maakt ze zich niet over de laatste maanden in het examenjaar. „Ik sta er redelijk goed voor. De meeste vakken doe ik op B- en C-niveau." Biologie vindt ze leuk omdat ze het snapt en interesseert, zegt ze. En het vak maatschappijleer omdat ze er 'veel van leert voor de toekomst.' Voor Marloes was het niet meteen duidelijk welke richting ze op wilde toen ze op het Scheldecollege begon. In het tweedejaar (basisvorming) wil de ze eerst metaaltechniek doen, toen bouwtechniek, maar uiteindelijk werd het verzorging. „Ik was toch niet zo handig met wiskundige formules en de berekeningen die je moet maken voor de praktijk. Hoewel ik toch wel interesse heb in techniek." Marloes koos voor de verzorging, maar het is ook weer niet helemaal de richting waarin ze verder wil. „Het is wel leuk hoor, maar ik wil niet de rest van mijn leven kokkin zijn. Gezond heidskunde en huishoudkunde zijn vooral theoretisch. Dat spreekt me niet zo aan." En aan administratief werk heeft ze een hekel. „Ik kan niet de hele dag stilzitten." Wat ze wel heel leuk vond, was het omgaan met de reizigers in de dubbeldekker van Spanje naar Neder land tijdens haar vakantie. „Ik zat zelf ook in de bus met 66 passagiers. De host kon dat niet alleen aan en vroeg mij om te assisteren met koffie en thee schenken. We waren achttien uur onderweg. Dat is me echt goed beval len." Het nadeel van dit werk is vol gens haar dat het zich voornamelijk beperkt tot het hoogseizoen. „Dan is het druk, in de winter niet." Wat ze wel zeker weet, is dat ze ver der wil leren. „Ik ga niet stoppen. Ik heb geen hekel aan school." Marloes v.d. Sterren wil doorleren, maar houdt niet van stil zitten. Ze zit in klas 4b van het Calvijncollege in Tholen en weet precies wat ze wil. De I5-jarige Anne Ridderhof uit Sint-Philipsland gaat voor een op leiding tot leerkracht op de basisschool. Dat betekent na de mavo nog even doorleren op de havo in Goes en daar ziet ze wel een beetje tegenop. Anne zit een beetje nerveus op haar stoel in één van de stafkamers. Wat ze na het Calvijncollege gaat doen? „Ik wil naar de pabo, dus daarvoor moet ik eerst nog mijn havo-diploma ha len", zegt ze. Dat onderwijs gaat ze ook op het Calvijncollege volgen, maar daarvoor moet ze wel naar de vestiging in Goes. Dat lijkt wel te doen, maar ze ziet er toch behoorlijk tegenop. „Het is zo'n grote school, wel 1100 leerlingen of zoiets. Het lijkt me helemaal niet zo gezellig als hier. En ik ga er ook nog eens als eni ge naartoe. Misschien dat er nog een vriendin meegaat, maar die moest er nog over denken. Ik hoop dat ze het doet, want dan heb je nog een beetje steun aan elkaar." De Sint-Philipslandse wil na de havo naar De Driestar in Gouda en later voor de klas. „Ik wil het liefst les gaan geven aan groep drie. Eerst wil de ik altijd groep 1toen 2 en nu drie. Maar de bovenbouw trekt me echt niet. De kleinere kinderen moet je nog alles leren. Dat is misschien ook wel moeilijker, maar wel heel leuk", zegt Anne die naar eigen zeggen in haar beroepskeuze niet gestuurd is door haar ouders. „Nee, het klinkt misschien wel gek, maar ik heb altijd al juffrouw willen worden. Toen ik nog klein was, speelde ik al schooltje. Ik weet niet hoe dat gekomen is, maar het lijkt me gewoon een mooi be roep." Anne heeft het op haar huidige school heel goed naar haar zin. „Het is leuk en gezellig hier op het Calvijncollege. Dat meen ik echt. We hebben een leu ke klas en ook met de leraren kan ik heel goed opschieten. Ik denk ook wel dat het een goede school is", ver telt de mavo-leerlinge. „Ik zal veel te rugdenken aan deze school. Afscheid nemen is hier veel moeilijker. Je kent zoveel mensen, eigenlijk bijna ieder een. En dan is Goes ineens zo groot en je kent er niemand." Iets anders dat Anne erg zal missen, is het fietsen naar school. Ze heeft er blijkbaar geen hekel aan om elke dag 12 km heen en weer terug te fietsen. „Ik vind dat helemaal niet erg. Lek ker even een stuk fietsen. Beter dan in zo'n warme, volle bus. Bah! Ik ben maar heel weinig met de bus naar school geweest. Maar ja, naar Goes kun je moeilijk op de fiets", zegt An ne die ook het vooruitzicht van op ka mers gaan wonen, niet bijster leuk vindt. „Ik ben nu nog maar vijftien en ik heb niet zoiets van 'hè, lekker het huis uit'. Voor mij hoeft dat niet zo." De keuze voor een beroep is niet in gegeven door haar ouders, maar het is de interesse van Anne zelf. Ook heeft ze zich niet echt laten leiden door de vraag of er wel werk is in het onder wijs. „Ik weet dat er juist heel veel behoefte is aan leerkrachten, maar ook als dat niet zo zou zijn, weet ik niet of ik dan iets anders zou kiezen. Het speelt wel mee misschien, maar je gaat toch voor het beroep dat jou het allerleukste lijkt", zegt Anne die net voor haar tweede schoolonder zoek zit. Hoewel het allemaal is mee gevallen tot nu toe. komt ze aan haar hobby (dwarsfluit spelen) niet veel meer toe. „En daar moet ik dit jaar ei genlijk ook nog examen in doen." Anne Ridderhof zal het Calvijncollege in Tholen missen. Bewust koos G.R.J. van Heukelom voor het Calvijncollege in Tholen. Na een reorganisatie in deze reformatorische school is hij geen direc teur van alledrie de vestigingen meer, maar leidt hij specifiek Tholen. Dat de leerlingen het goed naar hun zin hebhen op zijn school, doet hem goed, maar het verbaast hem niet. Net als veel scholen ontkwam ook Je zit zo in Tholen." het Calvijncollege (met vestigingen in Tholen, Krabbendijke en Goes) niet aan een reorganisatie. Daarbij werd onder meer de positie van 'sectordirecteur' geschrapt en moesten alle stafleden opnieuw sol liciteren. Van Heukelom had zijn zinnen gezet op Tholen met zijn 311 leerlingen en kreeg deze vesti ging ook toegewezen. „Ik vind de ze school toch het prettigst. We hebben als leerkrachten een heel goede band met elkaar (ook al heb ben we zeker onze verschillen) en met de leerlingen. Ik heb hier dui delijk voor gekozen. Je moest bij de sollicitatie ook een tweede keus op geven, maar ik heb helemaal inge zet op deze vestiging", vertelt Van Heukelom. De directeur is woon achtig in Nieuwerkerk en blijft daar ook, ondanks het feit dat hij zelf best naar Tholen zou willen verhui zen. „Maar mijn vrouw en kinderen zijn er ook nog. Zij zijn toch ge hecht aan de plaats waar we nu wo nen en we kerken er ook. Boven dien is de afstand geen probleem. Een indirect gevolg van het feit dat Van Heukelom van sectorhoofd, vestigingsdirecteur werd, is dat hij weer tijd heeft om les te geven. „Ik sta nu voor het eerst sinds ja ren weer voor de klas. Drie uren per week geef ik Nederlands in de tweede klas. En dat is heel prettig om te doen. Het is per slot van re kening je eerste liefde, lesgeven", zegt de directeur die erkent dat Nederlands misschien niet het meest geliefde vak is onder de leerlingen. „Maar dat hangt toch voor een groot deel af van wie er voor de klas staat en hoe hij of zij het brengt." Die lessen zorgen echter nu wel voor een behoorlijk vol schema. „Ik worstel met de tijd", zegt Van Heukelom dan ook. „Maar ik heb veel steun aan mijn drie coördina toren die mij helpen en vervangen als ik er niet ben. Want ik heb ook nog wel enkele schoolbrede taken gehouden, zoals bijvoorbeeld dys lexie (woordblindheid - red.)." Van Heukelom (altijd netjes in het pak) moet even nadenken over de vraag of het belangrijk is dat de leer lingen het 'gezellig' vinden op school, want dat vinden de kinderen op het Calvijncollege in Tholen. „Na tuurlijk is het fijn als de leerlingen het gezellig vinden. We proberen ook veel aandacht aan de individuele leer lingen te geven en om de band onder ling erin te houden. Maar goed onder wijs geven, is het uiteindelijke doel", vindt Van Heukelom. „Het blijkt dat de leerlingen gehecht raken aan de school, want regelmatig zien we hier oud-leerlingen terug. Die komen dan even een praatje maken. En als ze wil len. mogen ze zelfs nog even een voormalige leraar bezoeken." Ook het Calvijncollege krijgt te ma ken met onderwijsvernieuwing in de vorm van de invoering van de leerwe gen. Dat betekent dat er veel gevergd wordt van leerkrachten (die al zoveel moeten veranderen en vaak nog met de oude methodes zijn opgegroeid). „Het is aan de ene kant zwaar, maar aan de andere kant biedt het ook uit dagingen. Als we concluderen dat de samenleving snel verandert, kan het onderwijs toch niet stil blijven staan? Alleen is het tempo waarin verande ringen worden doorgevoerd wel eens te hoog naar mijn mening. Het moet wel uit te leggen zijn naar de leer krachten en de maatschappij", vindt Van Heukelom. In de leerwegen moeten docenten on derling zaken ook meer afstemmen en samenwerken. „Dat laat de sa menhang tussen de vakken zien. Bo vendien kan het een leraar tijd en werk schelen als je niet iets hoeft uit te leggen dat ergens anders ook aan de orde komt", aldus Van Heukelom die echter denkt dat het invoeren van het nieuwe systeem van leerwegen (meer beroepsgericht) wel zo'n tien jaar zal duren. Het Calvijncollege is momenteel be zig met de bouw van drie nieuwe lo kalen voor techniek, scheikunde en theorie bij het schoolgebouw aan de Zoekweg. Directeur Van Heukelom denkt dat deze nog voor de zomer ge opend kunnen worden. Op 3 februari komen er leerlingen van Thoolse (reformatorische) basis scholen een middagje rondkijken in het Calvijncollege. Een vlotte prater is het, die Marijn Geluk uit Sint-Philipsland. Niet verlegen en dat zal hem nog van pas komen, want hij wil vertegenwoor diger worden. Vooralsnog zit hij echter nog op het Calvijncollege in Tholen waar hij aan het laatste jaar van de mavo bezig is. De 16-jarige Marijn uit 4b heeft niet zo'n moeite met de tentamens. Eén schoolonderzoek is inmiddels al achter de rug en deze week wordt het tweede afgenomen. „Het valt eigen lijk best wel mee tot nu toe. Als je de periode ervoor gewoon goed hebt opgelet en je zaakjes hebt geleerd, dan hoef je nu eigenlijk alleen maar de hoofdstukken door te bladeren en dan gaat het als een trein", zegt de Sint-Philipslander die ogenschijnlijk ontspannen onderuitgezakt in zijn stoel zit. Eigenlijk is de hele school periode op het Calvijncollege hem wel meegevallen. „Het eerste en tweede jaar waren vrij gemakkelijk. Maar de overgang naar de derde was groot. Dat jaar was heel moeilijk, want je kreeg veel zwaardere stof. De vierde viel wel weer mee. Daar zat veel herhaling in. We gaan heel snel door de stof heen." Na de mavo wil Marijn het vak van vertegenwoordiger gaan leren. Dat is niet toevallig, want zijn vader heeft dat beroep ook. „Niet dat mijn ou ders gezegd hebben dat ik dat maar moest doen hoor. Jarenlang ben ik van plan geweest iets met groen te gaan doen; om een tuincentrum te beginnen. Maar toen ik een keer bij mijn vader op de zaak had gekeken, leek me dat toch wel erg leuk. En het ging me steeds meer interesseren", zegt Marijn. „Mijn moeder vindt het ook echt iets voor mij, zegt ze." Wat trekt de Sint-Philipslander dan zo aan dat beroep? „Je bent veel onder weg, contact met allerlei mensen en natuurlijk proberen je producten te verkopen. Dat lijkt me gewoon schit terend", legt hij uit. Welke school hij daarvoor moet hebben na de mavo, weet hij nog niet. „Waarschijnlijk een opleiding in Rotterdam." Rotterdam is goed met de bus te be reiken vanuit Sint-Philipsland, maar als hij op kamers zou moeten, zou Marijn daar geen hekel aan hebben. „Maar ik zit er niet op te wachten om zonodig uit huis te gaan. Voor mijn latere werk maakt het me ook niet zoveel uit waar ik naartoe moet. Wel zou ik het liefst zo dicht mogelijk in de buurt van Sint-Philipsland blijven wonen, want daar woont je familie en je vrienden en heb je ook je hob by's", aldus de mavo-leerling. Die hobby's zijn er niet zoveel. „Ik zit bij de jeugdbrandweer van Sint- Philipsland. Dat is heel leuk. En om dat we op een woensdagavond oe fenavond hebben, kan ik dat wel combineren met school. Ik wil dat ook wel zo lang mogelijk blijven doen. En als het gevroren heeft, schaats ik best graag", zegt Marijn die - nu hij zestien is geworden - ook een oogje op een brommer heeft la ten vallen. „Ik ben al wat aan het le ren voor het bromfietsexamen, maar eerst de school. Dat is belangrijker." De jonge Sint-Philipslander heeft het de afgelopen vier jaren uitstekend naar zijn zin gehad op het Calvijn college. „De school is best klein en je kent vrijwel iederen, nou ja, de eersteklassers niet zo, maar de rest wel. Ik heb altijd een leuke klas ge had en ook met de leraren heb ik het meestal goed kunnen vinden. Dat zal ik wel missen als ik hier wegga", be sluit hij. Voor hem - en voor vele an dere leerlingen in het laatste jaar van het voortgezet onderwijs - begint in deze tijd de tocht langs de open da gen van diverse opleidingen om uit eindelijk de laatste 'hindernis' naar een baan te kunnen nemen. De schoolonderzoeken gaan bij Marijn Geluk als een trein'. Leerlingen van het Schelde college demonstreren het meten van de bloeddruk, een onderdeel van het vak verzorging. De nieuwe aanbouw oogt schoon en fris. De gang blinkt en is nog kaal, maar nog voor de open dag moeten er tekeningen van de leerlingen aan de muren hangen. Een papier met de tekst 'Kauwgum verboden' op de voordeur en een afvalbakje op heuphoogte in de hal wijzen de leerlin gen erop dat het ernst is met het streven om het gebouw ook zo schoon en fris te houden. Sinds september zijn de zes nieuwe leslokalen van het Scheldecollege in Sint-Maartensdijk in gebruik. Ze vervangen het noodgebouw dat den. „Met het ene lokaal extra lukt het vier lokalen telde. In een van de nieu we lokalen wordt nu tekenles gege ven. Voorheen vond dat plaats in de kelder, maar die ruimte werd afge keurd. De school beschikt nu over een splinternieuw modem natuur- en scheikundelokaal dat van alle gemak ken is voorzien. Met de nieuwbouw is het Scheldecol lege ruimer in zijn jasje komen te zit ten. De leslokalen zijn tegen de be staande nieuwbouw (met keuken/ restaurant, motorvoertuigenafdeling, computerlokaal en administratie) op het binnenterrein aangebouwd en vor men nu een geheel. Bij de aanvang van het schooljaar be gon de mavo/vbo met 270 leerlingen maar dat aantal groeide inmiddels naar 276 door de instroom van leer lingen die van andere scholen kwa men of zich in de gemeente vestig- nu net, maar het kostte wel enige moeite bij het opstellen van het roos ter," legt adjunt-directrice M. Spaa pen van de vestiging in Sint-Maar tensdijk uit. Door de toename van het aantal leer lingen zijn ook een aantal part-time docenten aangenomen. Het gaat om docenten Engels, Duits en gezond- heidskunde/verzorging. Moesten de leerlingen voorheen eerst naar buiten om van de nieuwbouw naar de noodgebouwen te gaan, nu is dat niet meer nodig. Spaapen: „Het wisselen van de lessen gaat veel snel ler. Er is tijdwinst en het zorgt voor rust. Het gebouw is heel functioneel en overzichtelijk. We kunnen meteen zien wie er door de gang loopt." Volgens mevr. Spaapen is de school er alleen maar op vooruitgegaan. De temperatuur in het gebouw is beter te regelen, en ook aan de verlichting is het nodige verbeterd. De ramen be schikken over een buitenrolluik tegen de felle zon en een binnenrolgordijn zodat het lokaal half verduisterd kan worden bij het tonen van dia's bij voorbeeld. Vooral het natuur- en scheikundelo kaal is er op vooruitgegaan. Er zijn aan de tafels in totaal acht zogenaam de energiezuilen voor zestien leerlin gen beschikbaar. Er kan water uit ge tapt worden, aardgas en electriciteit (netspanning van 220 Volt en laag- spanning - gelijkstroom en wissel stroom - tot 24 Volt). De zuilen zijn centraal en per groep leerlingen te bedienen door de docent voorin de klas. De docent kan ook een noodstopknop indrukken als er gevaar dreigt. Bij een ongeval met zuren dat in de ogen van een leerling terecht komt, kan in het lokaal gebruik wor den gemaakt van een douche. Om de zuren op te bergen is een apart bevei ligde kast geplaatst. Midden in het lokaal is een grote af zuigkap in het plafond verwerkt. Zo gauw er met aardgas wordt gewerkt, zuigt het apparaat de kwalijke dam pen weg. Bovendien is er steeds aan voer van frisse buitenlucht via de open ramen. De vierdeklassers kun nen een practicumproef (op A-ni veau doen die meetelt voor het exa men. Het gebouw is in drie maanden verre zen en ingericht. Het 25-koppige per soneel besteedde de laatste twee da gen van de vakantie aan het ver huizen van de inventaris, het inrichten en het schoonmaken van de lokalen. De vestiging in Sint-Maartensdijk ontkomt ook niet aan de nieuwe leer wegen die worden ingevoerd in het onderwijs. Mavo en vbo wordt hier vmbo, voorbereidend middelbaar be roepsonderwijs. Het Scheldecollege kiest voor drie leerwegen: gemengd, kader beroepsgericht en basis be roepsgericht. Aan het einde van het tweede jaar moeten de leerlingen kiezen voor techniek of zorg en wel zijn. Op vrijdagavond 29 januari is het open huis. van van zeven tot negen uur 's avonds. De 15-jarige Davie van der Zande zoekt het hogerop in de metaalbran che. Na het Scheldecollege in Sint-Maartensdijk wil hij zich bekwamen in de metaalbewerking op een vervolgopleiding. Welke weet hij nog niet, maar hij wil in ieder geval de open dag van het Markiezaatscollege in Bergen op Zoom bezoeken. Davie weet wat hij wil bereiken. Liefst een leidinggevende functie, zegt hij. „Ik heb vier weken vakantie werk gedaan bij Goedhart in Sint- Maartensdijk waar mijn vader ook werkt. Dat beviel me, maar ik zou toch niet mijn hele leven in de fabriek willen werken. Ik wil wel wat hoger op klimmen." De vierdeklasser heeft na de basisvor ming voor de mechanische techniek ('metaal') gekozen. Hij heeft (X)k wel even aan de richting verzorging ge dacht omdat hij het koken wel leuk vindt. „Maar dat zag ik mezelf toch ook niet mijn hele leven doen." Vooral via zijn vader heeft hij een goede indruk kunnen krijgen van de metaalsector. „De metaal schreeuwt om mensen, maar er zijn niet eens zo veel leerlingen die ervoor kiezen. De meesten doen bouwtechniek. Die af deling zit overvol, terwijl er minder vraag naar is." Davie staat er goed voor. Hij haalt voor de meeste vakken ruime vol doendes op D- en C-niveau. Zijn vak kenpakket voor het eindexamen be staat uit wiskunde, natuurkunde, Nederlands, Engels (de theorievak ken), vaktekenen en vaktheorie (de praktijkvakken). Het praktijkcijfer wordt bepaald aan de hand van de re sultaten die hij behaalt bij het con- structiebankwerken, machinebank- werken en lassen. Gemiddeld heeft Davie een zeven voor zijn vakken, zo bleek uit het eer ste sch<x)londerzoek. Wiskunde en na tuurkunde zijn de uitschieters naar bo ven: 9,4 op C-niveau voor wiskunde en 9,3 op C-niveau voor natuurkunde. Met Nederlands heeft hij wat moeite: „Als ik voor mezelf lees. gaat het wel goed, maar als ik hardop moet lezen, is het moeilijker. Engels gaat wel, als ik er maar voldoende tijd aan be steed." Davie wil dit jaar ook zijn lasdiploma halen van het Nederlands instituut voor lastechniek. Hij volgt daar een uur per week extra les voor. „Lassen doe ik graag, maar ik vind draaien en frezen ook wel leuk." De eindexamenkanditaat voelt zich wel thuis op het Scheldecollege. In het laatste jaar van de basischool kreeg Davie een advies voor vbo/mavo. „Er waren wat twijfels of ik mavo zou kunnen halen, maar nu doe ik veel op mavo-niveau." Hij bezocht met de leerlingen van de hoogste klas van de basisschool een dag lang de vestiging in de smalstad en met zijn ouders een voorlichtings avond in Steenbergen op een verge lijkbare school. „Hier in Sint-Maar tensdijk werd je in kleine klasjes verdeeld. En kon je meedraaien in de lessen. Dat was me goed bevallen." Van der Zande heeft het naar zijn zin op school. De afstand van Tholen naar Sint-Maartensdijk en terug overbrugt hij op de fiets. Ook 's winters. Davie van der Zande wil dit jaar ook het lasdiploma halen. De directeur met de typmachine is verleden tijd. In een grote organisatie als het Calvijncollege is een draagbare computer onmisbaar. Ook G.R.J. van Heukelom heeft dus zo 'n plat koffertje op zijn bureau staan.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1999 | | pagina 13