Provincie Zeeland Stortplaatsen in beeld Varkenshouder is aantijgingen moe Werk aan de weg Project voor zwerfasbest Van Alphen: 'Ik heb hier een gewoon gezinsbedrijf Wisselend weer bij De Bidon Donderdag 4 juni 1998 EEN DRACHT-BODE, DE THOOLSE COURANT 15 Abdij Nieuws is de informatierubriek van de Provincie Zeeland. Redactie: Afdeling Voorlichting, Abdij 6, postbus 6001, 4330 LA Middelburg, telefoon (0118) 63 13 92 Bediening Bruggen Het adviesbureau voor water en milieu IWACO in Den Bosch heeft in opdracht van de provincie de voormalige (legale en illegale) stortplaatsen onder de loep genomen en alle gegevens op een rijtje gezet. Over de resultaten van de rapportage is een (gratis) brochure verschenen. 263 In beroep Dienstregeling PSD „Toen ik mij hier twee jaar geleden vestigde, heeft er nie mand bezwaar aangetekend. Ik zit hier op wettige basis. Dat er nu mensen zijn die bezwaren tegen mijn bedrijf hebben, vind ik mosterd na de maaltijd. Ik probeer hier een gewoon gezinsbedrijf te voeren en bied enkele men sen werkgelegenheid, maar toch kom ik iedere keer nega tief in het nieuws." Veehouder Wim van Alphen uit Anna Jacobapolder is de aantijgingen dat er iets mis is met zijn bedrijf, moe. Onlangs kwam zijn varkenshouderij in het nieuws doordat een buurtbewoonster vraagtekens plaats te bij de rechtmatigheid van zijn milieu-vergunning. Kort daarop deed de Algemene Inspectie Dienst van het minis terie van landbouw ook nog eens een inval bij hem. Uit Brabant Derde plaats voor K. v.d. Hoek in Boxmeer (Officiële Mededelingen Milieu Vergunningen waterschap Zeeuwse Eilanden Abdij Nieuws Het wegverkeer in Noord- en Midden-Zeeland moet de komen de weken rekening houden met omleidingen of enig oponthoud. (Ze zijn het gevolg van aanleg en verbetering van fietspaden en wegen. Van enig oponthoud zal 'vooral sprake zijn als een deel van fietspad of weg wordt aange pakt, men er wel langs kan, maar vanwege een tijdelijk versmalling 'even op de beurt moet wachten. Fietsers op de fietspaden tussen 's Heer Arendskerke en Lewe- dorp, de N665, krijgen te maken met overlast doordat het tegel pad wordt vervangen door een asfaltverharding. Het werk is vori ge week begonnen en duurt tot de eerste helft van juli. In die tijd worden ook fietspadpla- 'teaus aangelegd en wel ter hoog te van de aansluiting met de Oude Rijksweg en de op- en de afrit Sloeweg. Met ingang van 2 juni worden gedeelten van het fietspad Zoutelande-Westkapelle langs de N288 onder handen genomen. Het werk duurt twee weken en op sommige momenten zullen fiet sers en brommerrijders worden omgeleid. De parallelweg langs de N665 bij Yerseke wordt een dag afgeslo ten. Dat gebeurt in de week van 8 tot en met 12 juni. De ribbelvor ming wordt glad gefreesd, waar na een deklaag wordt aange bracht. Ook het verkeer rond Scharen- dijke moet in de week van 15 tot en met 19 juni rekening houden met de afsluiting gedurende een dag en wel van de N652 (Scha- rendijke-Renesse). Net na de kern Scharendijke wordt het wegdek gerepareerd en voorzien van een asfaltmicrodeklaag van 2 centi meter dikte. Als gevolg van weersomstandig heden kunnen er in de data ver schuivingen optreden. De bedieningstijden van de brug gen over het Kanaal door Walche ren zijn met ingang van 24 mei, voor het wegverkeer aangepast aan de tijden van het openbaar vervoer. Ook wordt rekening gehouden met de spitstijden in het wegverkeer. De reguliere bediening van de bruggen van maandag tot en met zaterdag is van zes uur 's mor gens tot tien uur 's avonds. Op zondagen is de bediening tussen 10.00 en 19.00 uur, met een rui mere marge in de vakantieperio de, die is gesteld tussen 14 juni en 16 september en rond Pasen, Pinksteren en Kerstmis: dan zijn de bedieningstijden tussen negen uur 's morgens en negen uur 's avonds. Bloktijden Een bloktijd is een periode dat de brug alleen beschikbaar is voor het wegverkeer: voor het halen van de trein, de doorgang van bussen en het verwerken van het spitsverkeer. De Keersluisbrug Vlissingen is geblokkeerd voor de scheepvaart op alle dagen tijdens elk uur van .17 tot .25 over het uur en van .47 tot .55. Voor de Sloebrug in Vlissingen gelden geen bloktijden. Voor de Draaibrug Souburg weer wel, dagelijks van 06. 26 tot 06.30, van 06.45 tot 06.49, van 07.26 tot 07.30 en vervolgens elk uur van .51 tot .57 en van .26 tot .33. Uitgezonderd de vakantieperiode van 16 juli tot en met 4 septem ber blijft de Schroebrug Middel burg dagelijks dicht voor het scheepvaartverkeer van 07.51 tot 08.22. De bloktijden voor de Stations- brug Middelburg zijn dagelijks van 06.29 tot 06.38, van 06.49 tot 06.59, van 07.53 tot 08.05 (bui ten de vakantieperiode tot 08.29), van 08.29 tot 08.37 en vervolgens elk uur van .53 tot .05 en van .29 tot .37. De inventarisatie vond plaats tus sen 1995 en 1997. Daarbij is ge bruik gemaakt van een inventari satie in 1983. In dat jaar hebben gemeenten en waterschappen onderzoek gedaan naar stort plaatsen binnen hun grenzen. De eindrapportage van IWACO is samengevat in een brochure van de provincie in de zogenaamde Milieureeks, onder de titel "Zand erover; De eerste stappen naar beheersing van de problematiek van oude stortplaatsen". Er zijn in Zeeland honderden lega le en illegale stortplaatsen ge weest. De meesten zijn ondertus sen vaak volledig opgegaan in het landschap en bijna vergeten. Elke stortplaats kan niettemin uiteinde lijk kwalijke gevolgen hebben voor planten, mensen en dieren in de omgeving. En alleen al omdat het om veel stortplaatsen gaat, is er sprake van een omvangrijk pro bleem. De overheid is nu begon nen dit probleem in kaart te bren gen. Het onderzoek van IWACO heeft de eerste vragen inmiddels beantwoord. Er zijn door dit bu reau na archiefonderzoek in ge meentelijke en provinciale archie ven 353 locaties onderzocht. Negentig locaties vielen af voor het opstellen van een rapport, onder meer omdat ze niet konden worden opgespoord of al waren gesaneerd. Van de resterende 263 opgespoorde stortplaatsen werden de bevindingen uitgebreid beschreven. v- De voormalige stortplaats Dominees Dijkje in Sint Annaland. Risico's berekend De kans op risico's voor plant, dier en mens is berekend per stortplaats. Aanvullende onder zoeken zullen vaak nodig zijn om meer te weten te komen over de precieze situatie op en rondom een stortplaats. Bij een aantal stortplaatsen is het nodig snel mogelijk maatregelen te nemen om kwalijke gevolgen voor mens, dier of milieu in te dammen. Dit jaar nog wordt begonnen met maatregelen om de stortplaatsen in de gaten te houden. Dat is nodig om duidelijk te krijgen wan neer kwalijke stoffen via grond- of oppervlaktewater verspreid drei gen te raken. Vervolgonderzoek Voor een groot aantal van de stortplaatsen is het noodzakelijk vervolgonderzoek te doen of ver- volgmaatregelen te nemen. Bij 29 stortplaatsen zijn de resulta ten zo geruststellend dat dit niet nodig is. Wel is het zo dat de resultaten van het onderzoek daar nauw samenhangen met het huidige gebruik van grond en water op en rondom de stort plaats. Bij wijziging van het gebruik, bijvoorbeeld voor woningbouw, kan er weer wel een risico zijn. Voor 115 stort plaatsen verdient het aanbeveling om, vooruitlopend op een defini tieve oplossing voor de nazorg, op korte termijn een aanvullend onderzoek of tijdelijke maatrege len uit te voeren. Bij deze stort plaatsen is sprake van risico op een of meer onderdelen: bijvoor beeld omdat de afdeklaag-te dun is, het oppervlaktewater of grond water vervuilt of dat er gassen ontsnappen uit de bodem. De ver schillende vervolgonderzoeken zullen in de loop van de komende jaren plaatsvinden. De snelheid waarmee dat gaat gebeuren, hangt in grote mate af van de beschikbaarheid van geld en van een nog op te stellen wettelijke regeling. Brochure De brochure "Zand erover" geeft een beschrijving van het onder zoek en geeft uitleg over mogelij ke problemen als gevolg van een onvoldoende afdeklaag, gasvor- ming en gevolgen voor grond- en oppervlaktewater. Ook de scores en de betekenis daarvan zijn uit gelegd. Op kaarten van de ver schillende delen van Zeeland staat aangegeven waar de voor malige legale en illegale stort plaatsen zich bevinden. In en aparte bijlage staan alle 263 stortplaatsen vermeld in volgorde van de mate van risico. Dat risico is opgebouwd vanuit de onderde len gasvorming, afdeklaag, oppervlaktewater, grondwater en watertoevoer. Gratis verkrijgbaar De brochure "Zand erover; de eerste stappen naar de beheer sing van de problematiek van oude stortplaatsen" is gratis ver krijgbaar bij het informatiecen trum van de provincie, Abdij 9 in Middelburg, tel. 0118 - 631400. Woensdag 10 juni is er een open bare zitting van de Hoorcommis- sie bestemmingsplannen. Een aantal bedrijven, personen en organisaties zijn in het geweer gekomen tegen het bestem mingsplan Havenfront Kortgene van de gemeente Noord- Beveland. Zij krijgen allen de gele genheid hun standpunt toe te lich ten. Ook de gemeente is uitgeno digd om uit te leggen waarom ze niet aan de bezwaren tegemoet wil komen. De zitting begint om 09.15 uur en vindt plaats in het provinciehuis, Abdij 6 in Middelburg. De dienstregeling van de Wester- scheldeveren van de Provinciale Stoombootdiensten in Zeeland (PSD) is met ingang van maandag 2 juni teruggebracht naar de situ atie van voor de wijzigingen die per 24 mei waren doorgevoerd. Die wijzigingen waren een gevolg van de veranderingen bij het openbaar vervoer. De vertrektijden van de veerboten in Vlissingen en Breskens komen daarmee weer op tien minuten voor het hele en het halve uur. Zodoende wordt opnieuw vol doende overstap geboden tussen de veerboten en de stoptrein in Vlissingen. Volgens de per 24 mei ingegane regeling was die tijd te krap. Een gevolg van de gewijzig de dienstregeling is wel dat de aansluitingen in Breskens, buslij nen 2 en 3, onder druk komen te staan. Om de dienstverlening zo goed mogelijk te laten verlopen hebben de PSD en het openbaarvervoer bedrijf Zuid West Nederland (ZWN)afspraken gemaakt over de onderlinge communicatie: de bus chauffeurs melden hun verwachte aankomsttijd aan de verkeerscen- trale, waarop de kapiteins van de schepen kunnen beoordelen of zij op eventuele vertragingen kunnen wachten. De situatie op het veer Kruinin- gen-Perkpolder is ongewijzigd. Daar waren volgens de dienstre geling per 24 mei ook geen ver anderingen. Wim van Alphen voor zijn woning naast de stal aan de Sluisweg in Anna Jacobapolder. „Ik had dat wel verwacht", zegt Van Alphen. Een ambtenaar van de gemeente had hem al gewaar schuwd dat er een inval op til was. „Ze kwamen met 35 man binnen, wat ik nogal overdreven vind. Er werkt een jongen bij mij, die ten tijde van de inval net een paar we ken in dienst was. Hij werd door de AID gewoon naar buiten ge werkt. Die jongen heeft zijn vori ge baan opgegeven om hier te ko rnet^ werken en dan maakt hij zoiets mee. Hij was helemaal van slag." Van Alphens boekhouding werd bij de inval in beslag geno men. Daarna heeft hij naar eigen zeggen niets meer gehoord van het onderzoek. De varkenshouder ver wacht dat daar wel zo'n twee tot drie maanden overheen kunnen gaan. In februari dienden L.J. van Doorn uit Scherpenisse en mevrouw C. Hendriksen-van der Horst uit An na Jacobapolder een bezwaar schrift in tegen de besluitvorming rond de toekenning van eeW mi lieuvergunning aan Van Alphen. Zij voerden een groot aantal over tredingen aan die de varkenshou der zou hebben begaan. Maar op een enkel punt na wees de ge meente alle bezwaren als onge grond van de hand en liet weten, geen aanleiding te zien de besluit vorming aan te passen. Van Al phen vindt dat daarmee duidelijk is vast komen te staan, dat hij zijn bedrijf naar de letter van de wet voert. Wat hem bevreemdt, is dat hij de indieners van het bezwaar schrift nooit in levende lijve heeft ontmoet of op andere wijze con tact met hen heeft gehad. De stal len voldoen aan de milieu-eiseji, zegt Van Alphen. Deze houden in dat de ammoniak-uitstoot aanzien lijk is gereduceerd. Daarnaast heeft hij energiebesparende maat regelen genomen die behalve de eigen portemonnee, ook aan het milieu ten goede komen, vindt hij. Het stoort de varkenshouder dat de kinderen van zijn werknemers op school met de nek worden aan gekeken, doordat hij iedere keer negatief in het nieuws komt. Van Alphen kwam twee jaar gele den vanuit het Brabantse Haaren, gelegen tussen Tilburg en Den Bosch, naar Anna Jacobapolder. Daar werden de varkenshouders volgens hem belemmerd in de uit oefening van hun bedrijf. „Ze heb ben daar dertig jaar lang geen be leid gevoerd en alles toegelaten. Vervolgens wilde men dat in een jaar terugdraaien." Van Alphen er kent daarom dat het een verkeerde zaak zou zijn als het hier op Tho- len en Sint-Philipsland ook vol zou stromen met varkensboeren. ;,Maar dit is een gezinsbedrijf, daar is niets abnormaals aan. Ik heb hier vijfendertig honderd mestvarkens en vijfhonderd zeu gen. Daarmee ben ik echt geen grote varkenshouder. Maar ik doe dit werk om er geld aan te verdie nen, daar ben ik eerlijk in. In Eu ropa hebben we als Nederlanders een bepaalde positie in de handel in varkensvlees. Ik vind dat je die niet moet afstaan, want dan sprin gen andere landen in dat gat. Die schaalvergroting blijft doorgaan, je kunt de klok geen 25 jaar terug zetten. Mijn bedrijf heeft ook een grote economische betekenis. Ik heb vier mensen in vaste dienst en zorg ook voor indirecte werkgele genheid." Met de andere varkenshouders die een vergunning hebben aange vraagd om zich op Tholen of Sint- Philipsland te kunnen vestigen, zegt Van Alphen geen contact te hebben. Dat hij een mesthandel bestiert, zoals het PvdA-raadslid A.P. Kornaat onlangs wist te mel den, spreekt hij niet tegen. Er wordt echter geen mest ver- of be werkt op het bedrijf van de Bra bander. Volgens hem kan iedereen die een fax en een telefoonaanslui ting bezit, zo'n handel beginnen. De gemiddeld twee tot vier vracht wagens die dagelijks over de Sluisweg naar de varkenshouderij denderen, vervoeren voer en rijden de mestput leeg als die vol is. Motorsport De Sint-Maartensdijkse motorcrosser Kevin van den Hoek reed zondag in Boxmeer een tweedaagse MON-wed- strijd. Voor het begin van de eerste manche werd er geloot om de startpo sitie. Er waren 48 crossers in de klasse junioren 125 cc en Kevin trok nummer 48 zodat hij als laatste zijn plaats ach ter het starthek in mocht nemen. Om dat er maar 35 crossers naast elkaar kunnen staan, vertrok de Sint-Maar- tensdijkse deelnemer vanuit de tweede rij. Toch reed hij na één ronde al op de achttiende plaats en hij werkte zich nog verder op zodat hij uiteindeijk als vijfde werd afgevlagd. Voor de tweede manche betekende dat een vijfde start positie. Met die voorsprong werd hij derde en dat was voor deze dag ook zijn eindklassering. De derde manche werd maandag verreden. Kevin was bij de start niet geconcentreerd genoeg, ging te snel staan en kwam als veer tiende door. Hij wist dat op te trekken tot een vijfde plaats. Bij de vierde manche ging het anders. Nu was Kevin heel geconcentreerd en bleef langer zitten. Hoewel de twee koplopers al snel een voorsprong hadden, wist de Smurdiekenaar vlug aansluiting te vin den. Samen bouwden de drie een flinke voorsprong op de rest van de crossers op. De eindklassering leverde Kevin een derde plaats op en dat was goed voor een beker en een envelop met in houd zodat de inschrijf- en overnach- tingskosten terug waren verdiend. Zon dag rijdt Kevin van den Hoek een wedstrijd in Gemert. Benoemingen Olaz. Wethouder K.A. Heijboer is benoemd als lid van het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Olaz (openbaar lichaam afvalstoffen ver wijdering). Burgemeester H.A. van der Munnik is benoemd tot zijn plaatsvervanger. Voorheen had wet houder J. van der Jagt een hogere positie als lid van de raad van com missarissen van Olaz-holding b.v. Olaz (openbaar lichaam Afvalver werking Zeeland) houdt in samen werking met de LTO en een aantal andere bedrijven en organisaties een zwerfasbest-project. Het gaat om het verzamelen van rondslin gerend asbest bij landbouwbedrij ven. Verwacht wordt dat in heel Zeeland 1650 agrarische bedrijven deel zullen nemen aan de actie, waarbij gerekend wordt op ander halve depot zak per deelnemer. Een dergelijke actie die eerder dit jaar in West-Friesland werd ge houden, is een groot succes geble ken. Het zwerfasbest is in veel ge vallen opgespaard uzt vervang- ingswerken, met als doel het mate riaal nog eens opnieuw te gebrui ken. Het gaat veelal om asbest pij pen of platen. Het materiaal is zeer schadelijk voor de gezondheid. De verwachte kosten zijn 365 gulden per zak. De kosten zullen worden gedragen door de verschillende participanten aan het project, te weten de ministeries van VROM, LNV en SWZ. de provincie, de Rabobank en de agrariërs zelf. Voor Tholen en Sint-Philipsland is er bij de milieustraat van Sint Maartensdijk een inname punt in gericht. Tijdens de besioJing van het coöperatief voordeel bij de Ra bobank Tholen besloten de leden 1200 gulden te besteden aan dë in zameling van zwerfasbest op* het eiland. Gedeputeerde Staten van Zeeland hebben aanvragen ontvangen van het dagelijks bestuur van het waterschap Zeeuwse Eilanden te Goes om vergunningen Wet milieubeheer en de Wet ver ontreiniging oppervlaktewate ren voor het oprichten en in wer king hebben van een inrichting, bestemd voor het ontwateren van baggerspecie klasse 0, afkomstig uit de in de Scherpenissepolder gelegen wateren Boezem en Botgat. De inrichting is gelegen aan de Gatweg te Scherpenisse, kadastraal bekend gemeente Tholen, sectie F, nrs. 549, 608 en 645. De aanvragen worden op grond van de Wet milieubeheer gecoördineerd behandeld. Gedeputeerde Staten en het waterschap Zeeuwse Eilanden hebben de vergunningen verleend met voorschriften ter bescher ming van het milieu. In de vergunning Wet milieube heer is een wijziging aangebracht ten opzichte van het ontwerp. De vergunningen liggen van 6 juni tot en met 17 juli 1998 ter inza ge bij de Directie ruimte, milieu en water, Het Groene Woud 1 te Middelburg, op werk dagen van 8-17 uur en desge vraagd buiten kantooruren en in het gemeentehuis van Tholen, Markt 1-5 te Sint Maartensdijk, op werkdagen 's morgens van 9- 12, 's middags of 's avonds na telefonische afspraak (0166- 668200 tst 13) en bij de recep tie van het waterschap Zeeuwse Eilanden, Piet Heinstraat 77 te Goes, op werk dagen van 9-12 en 13-16 uur en (na telefonische afspraak 0113- 241268) van 18-21 uur. Degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerp-ver- gunningen, de adviseurs die advies uitgebracht hebben over de ontwerp-vergunningen en belanghebbenden aan wie redelij kerwijs niet kan worden verweten geen bedenkingen te hebben ingebracht tegen de ontwerp-ver gunningen kunnen tot en met 18 juli 1998 tegen de vergunningen beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. De vergunningen worden op 19 juli 1998 van kracht, tenzij over eenkomstig art. 36 van de Wet op de Raad van State, juncto art. 8.81 van de Algemene wet be stuursrecht een verzoek tot het treffen van een voorlopige voor ziening is gedaan bij de Voorzit ter van de Afdeling bestuursrecht spraak van de Raad van State. Voor het inzien buiten kantoor uren, mondelinge toelichting en kopieën van ter inzage geleg de stukken kunt u zich wenden tot dhr. P.Wattel (tel.0118-631773). Wielertoerclub De Bidon reed zondag met mooi weer een oefenronde die om half negen 's morgens begon. Wel stond er veel wind en het leek een zware rit te worden. Maar toerleider Kees Eikelen boom stuurde de vijftien deelnemers zo veel mogelijk beschut naar België. De onlangs getrouwde Hans Keur miste in het peloton. Via de Thoolse brug reed men richting Halsteren. Achter Vrederust om ging men naar Bergen op Zoom en verder via Wouw. Nispen en Essen waar Jaap Geuze zijn vierde lekke band van het seizoen kreeg. In het klassement van de lekke banden staat hij daarmee, samen met Martien Bogert, aan kop. Na een wiel van Geuze te hebben gewisseld, ging de ril verder naar de Kalmthoutse heide en richting Huijbergen. Door de bossen van Bergen op Zoom en over de Bergse Plaal werd de tegenwind geme den en na 82 km kwam men moe. maar voldaan thuis. Zondag wordt door De Bi don meegereden in de eerste dagtocht van het seizoen, 150 km over Zuid-Beve land. De Bidon verreed dinsdag een 47 km lange rit door slecht weer. Niet bepaald een goed moment om eens een proefritje mee te maken, maar Peter v.d. Ree deed dat toch. Hij fiets al enkele jaren indivi dueel en wilde nu eens zien hoe het in groepsverband beviel. Zijn broer en ne ven zijn ook al bij De Bidon actief ge weest of nog steeds actief. De tocht voer de over Tholen en Lepelstraat. Kees Eikelenboom en Jan Opree kregen bei den een lekke band en het regende on derweg nog wat. Toch was v.d. Ree te vreden over de rit en hij had geen moeite Duivensport De Trouwe Duif Tholen, Ablis 30 niei, 169 duiven van 17 deelnemers. I.os 7 uur bij o.n.o.-wind. Afstand ongeveer 377 km. Eerste duif 12.29.38 uur is 1141,654 m/min, laatste duif 12.58.25 uur is 1051,623 m/min. M.J. Laban en Zn. 1,6, 22,26: J. Kegge 2, 37, 39; P. Laban 3, 10, 17, 34; C.J. Deur- loo 4. 42; comb. v.d. Kleijn 5, 24, 35; J. Baaij 7,36; C. Laban 8.14, 25,28,30,31, 33; C. Moeliker en Zn. 9. 11, 18: C.J. van Haaften 12; A.C. Laban 13; L. v.d. Kleijn 15, 21. 32, 38, 41; T. Winkels 16, 20, 23, 27,29.40; F. Bal 19,43. De Zwaluw Oud-Vossemeer, Ablis 30 mei, 125 duiven van 15 deelnemers. Los 7 uur bij n.o.-wind. Afstand ongeveer 379 km. Eerste duif 12.23.34 uur is 1173-589 m/min, laatste duif 13.03.58 uur is 1043,996 m/min. I. Berkeij 1, 15; D.H. Vaders 2, 12, 14; A. Havermans 3, 5, 18, 30; P. Hommel 4, 9, 20, 28; H. Buitenhuis 8,29; D.A. Vaders 7, 10, 11, 16, 25. 27: D. Istha 13, 21; R. Hendrikse 17; A. Capelle 19, 23, 26; T. de Graaff 22; J. Capelle 24,31. De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Ablis 30 mei, 423 duiven van 23 deelnemers. Los 7 uur. Eerste duif 12.41.43 uur is 1124 m/min, laatste duif 13.1032 uur is 1012 m/min. P A. van Raaij 12,92; H.T. van Hemert 3, 31, 38, 54, 69, 87, 103; J. Wielaard 4, 14. 17, 18, 22. 30, 35, 44, 55, 57. 61, 65, 67. 76, 82, 85: A.W.A.P. Bolijn 5, 11. 15, 21, 23, 24. 27. 34, 40, 46, 60. 63. 68. 94, 98; mevr. I. Quist 6, 7, 8, 13, 19, 20, 29, 32, 33, 39.49. 58, 62. 84, 101; A. Gebraad 9, 12, 28, 36, 37, 42, 43, 45, 47, 51. 53. 66, 70, 74, 78, 81, 89, 90, 105: A.D. van de Ree 10,73.106; D. de Wilde jr. 16.48,77, 80,96.97; J. v.d. Repe 25, 26,41, 50, 56, 59,64,72, 102, 104; W. Eissens 52,93; J. Stoutjesdijk 71Vermaas en Zn. 75,88; D. Bentschap Knook 79, 83, 86, 100; J.A. Scherpenisse 9195; A. Bijl 99. De Reisduif Scherpenisse, Ablis 30 mei, 198 duiven van 19 deelnemers. Los 7 uur bij variabele wind. Eerste duif 1117,49 m/min, laatste duif 1028,51 m/min. J. Moerland 1, 13, 15, 17. 20, 39. 42, 44. 56, 60, 62; P. Stoutjesdijk 2; J. op den Brouw 3. 43, 53, 55, 65; P. Potappel 4, 5, 6, 18, 26, 33; A. Moerland 7, 22, 23. 28, 29: A. Hage 8,38,49; H. Krijger 9*. 11,16, 37, 50. 58; J.J. Bolier 10, 14, 21, "32, 45, 48, 51, 52; D.J. Menheere 12, 34, 61, 66; M. Potappel 19, 24. 27, 31,46; M. de Viet 25,40.47; mevr. M. Ponse 30,35, 36. 54, 57, 59; L. de Kwak Koolaard 41; K. de Graaf 63; J. Potter 64. De Vredesduif Sint-Philipsland. Ablis 30 mei, 344 duiven van 28 deelnemers. Los 7 uur by n.-wind. Eerste duif 12.34.14 uur is 1164 m/min, laatste duif 13.20.06 uur is 1008 m/min. C. Dieleman 1,8,65,82; P. Wagemaker 2. 3,6, 13. 15,17, 26. 35, 37,41, 50,54, 70, 76, 83; comb. Reijngoudt en Zn. 4, 7, 12, 14. 18, 21, 23. 34. 51, 55, 56, 61. 63. 75, 77; A. Kot 5, 16, 44. 69; mevr. v.d. Reest 9,19,31,47.84; C. Verwijs 10,27.29,36, 45.60; A. Goudzwaard 1120, 32, 33.46; J.D. Quist 22, 24, 38, 48, 53, 62; comb. Reijngoudt 25, 28, 59. 64. 80; G. Walpot 30, 66; J. Quist 39, 49; L. Reijngoudt 40. 57, 74. 79; J.C. Verwijs 42. 81; J. Reijn goudt 43, 58; K. van Dommelen 52, 73; W. van Dommelen 67,72,85; gepr. Reijn goudt 68; A. Verwijs 71; R. Noordhoek 78; J.M. Suurland 86.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1998 | | pagina 15