Provincie Zeeland
Stortplaatsen in beeld
Varkenshouder is aantijgingen moe
Werk aan de weg
Project voor zwerfasbest
Van Alphen: 'Ik heb hier een gewoon gezinsbedrijf
Wisselend weer
bij De Bidon
Donderdag 4 juni 1998
EEN DRACHT-BODE, DE THOOLSE COURANT
15
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Bediening Bruggen
Het adviesbureau voor water en milieu IWACO in Den Bosch heeft in opdracht
van de provincie de voormalige (legale en illegale) stortplaatsen onder de loep
genomen en alle gegevens op een rijtje gezet.
Over de resultaten van de rapportage is een (gratis) brochure verschenen.
263
In beroep
Dienstregeling
PSD
„Toen ik mij hier twee jaar geleden vestigde, heeft er nie
mand bezwaar aangetekend. Ik zit hier op wettige basis.
Dat er nu mensen zijn die bezwaren tegen mijn bedrijf
hebben, vind ik mosterd na de maaltijd. Ik probeer hier
een gewoon gezinsbedrijf te voeren en bied enkele men
sen werkgelegenheid, maar toch kom ik iedere keer nega
tief in het nieuws." Veehouder Wim van Alphen uit Anna
Jacobapolder is de aantijgingen dat er iets mis is met zijn
bedrijf, moe. Onlangs kwam zijn varkenshouderij in het
nieuws doordat een buurtbewoonster vraagtekens plaats
te bij de rechtmatigheid van zijn milieu-vergunning. Kort
daarop deed de Algemene Inspectie Dienst van het minis
terie van landbouw ook nog eens een inval bij hem.
Uit Brabant
Derde plaats
voor K. v.d. Hoek
in Boxmeer
(Officiële Mededelingen
Milieu
Vergunningen
waterschap
Zeeuwse Eilanden
Abdij
Nieuws
Het wegverkeer in Noord- en
Midden-Zeeland moet de komen
de weken rekening houden met
omleidingen of enig oponthoud.
(Ze zijn het gevolg van aanleg en
verbetering van fietspaden en
wegen. Van enig oponthoud zal
'vooral sprake zijn als een deel
van fietspad of weg wordt aange
pakt, men er wel langs kan, maar
vanwege een tijdelijk versmalling
'even op de beurt moet wachten.
Fietsers op de fietspaden tussen
's Heer Arendskerke en Lewe-
dorp, de N665, krijgen te maken
met overlast doordat het tegel
pad wordt vervangen door een
asfaltverharding. Het werk is vori
ge week begonnen en duurt tot
de eerste helft van juli.
In die tijd worden ook fietspadpla-
'teaus aangelegd en wel ter hoog
te van de aansluiting met de
Oude Rijksweg en de op- en de
afrit Sloeweg.
Met ingang van 2 juni worden
gedeelten van het fietspad
Zoutelande-Westkapelle langs de
N288 onder handen genomen.
Het werk duurt twee weken en op
sommige momenten zullen fiet
sers en brommerrijders worden
omgeleid.
De parallelweg langs de N665 bij
Yerseke wordt een dag afgeslo
ten. Dat gebeurt in de week van 8
tot en met 12 juni. De ribbelvor
ming wordt glad gefreesd, waar
na een deklaag wordt aange
bracht.
Ook het verkeer rond Scharen-
dijke moet in de week van 15 tot
en met 19 juni rekening houden
met de afsluiting gedurende een
dag en wel van de N652 (Scha-
rendijke-Renesse). Net na de kern
Scharendijke wordt het wegdek
gerepareerd en voorzien van een
asfaltmicrodeklaag van 2 centi
meter dikte.
Als gevolg van weersomstandig
heden kunnen er in de data ver
schuivingen optreden.
De bedieningstijden van de brug
gen over het Kanaal door Walche
ren zijn met ingang van 24 mei,
voor het wegverkeer aangepast
aan de tijden van het openbaar
vervoer. Ook wordt rekening
gehouden met de spitstijden in
het wegverkeer.
De reguliere bediening van de
bruggen van maandag tot en met
zaterdag is van zes uur 's mor
gens tot tien uur 's avonds. Op
zondagen is de bediening tussen
10.00 en 19.00 uur, met een rui
mere marge in de vakantieperio
de, die is gesteld tussen 14 juni
en 16 september en rond Pasen,
Pinksteren en Kerstmis: dan zijn
de bedieningstijden tussen negen
uur 's morgens en negen uur 's
avonds.
Bloktijden
Een bloktijd is een periode dat de
brug alleen beschikbaar is voor
het wegverkeer: voor het halen
van de trein, de doorgang van
bussen en het verwerken van het
spitsverkeer.
De Keersluisbrug Vlissingen is
geblokkeerd voor de scheepvaart
op alle dagen tijdens elk uur van
.17 tot .25 over het uur en van
.47 tot .55. Voor de Sloebrug in
Vlissingen gelden geen bloktijden.
Voor de Draaibrug Souburg weer
wel, dagelijks van 06. 26 tot
06.30, van 06.45 tot 06.49, van
07.26 tot 07.30 en vervolgens
elk uur van .51 tot .57 en van .26
tot .33.
Uitgezonderd de vakantieperiode
van 16 juli tot en met 4 septem
ber blijft de Schroebrug Middel
burg dagelijks dicht voor het
scheepvaartverkeer van 07.51
tot 08.22.
De bloktijden voor de Stations-
brug Middelburg zijn dagelijks van
06.29 tot 06.38, van 06.49 tot
06.59, van 07.53 tot 08.05 (bui
ten de vakantieperiode tot
08.29), van 08.29 tot 08.37 en
vervolgens elk uur van .53 tot .05
en van .29 tot .37.
De inventarisatie vond plaats tus
sen 1995 en 1997. Daarbij is ge
bruik gemaakt van een inventari
satie in 1983. In dat jaar hebben
gemeenten en waterschappen
onderzoek gedaan naar stort
plaatsen binnen hun grenzen. De
eindrapportage van IWACO is
samengevat in een brochure van
de provincie in de zogenaamde
Milieureeks, onder de titel "Zand
erover; De eerste stappen naar
beheersing van de problematiek
van oude stortplaatsen".
Er zijn in Zeeland honderden lega
le en illegale stortplaatsen ge
weest. De meesten zijn ondertus
sen vaak volledig opgegaan in het
landschap en bijna vergeten. Elke
stortplaats kan niettemin uiteinde
lijk kwalijke gevolgen hebben voor
planten, mensen en dieren in de
omgeving. En alleen al omdat het
om veel stortplaatsen gaat, is er
sprake van een omvangrijk pro
bleem. De overheid is nu begon
nen dit probleem in kaart te bren
gen. Het onderzoek van IWACO
heeft de eerste vragen inmiddels
beantwoord. Er zijn door dit bu
reau na archiefonderzoek in ge
meentelijke en provinciale archie
ven 353 locaties onderzocht.
Negentig locaties vielen af voor
het opstellen van een rapport,
onder meer omdat ze niet konden
worden opgespoord of al waren
gesaneerd. Van de resterende
263 opgespoorde stortplaatsen
werden de bevindingen uitgebreid
beschreven.
v-
De voormalige stortplaats Dominees Dijkje in Sint Annaland.
Risico's berekend
De kans op risico's voor plant,
dier en mens is berekend per
stortplaats. Aanvullende onder
zoeken zullen vaak nodig zijn om
meer te weten te komen over de
precieze situatie op en rondom
een stortplaats. Bij een aantal
stortplaatsen is het nodig snel
mogelijk maatregelen te nemen
om kwalijke gevolgen voor mens,
dier of milieu in te dammen. Dit
jaar nog wordt begonnen met
maatregelen om de stortplaatsen
in de gaten te houden. Dat is
nodig om duidelijk te krijgen wan
neer kwalijke stoffen via grond- of
oppervlaktewater verspreid drei
gen te raken.
Vervolgonderzoek
Voor een groot aantal van de
stortplaatsen is het noodzakelijk
vervolgonderzoek te doen of ver-
volgmaatregelen te nemen. Bij
29 stortplaatsen zijn de resulta
ten zo geruststellend dat dit niet
nodig is. Wel is het zo dat de
resultaten van het onderzoek
daar nauw samenhangen met het
huidige gebruik van grond en
water op en rondom de stort
plaats. Bij wijziging van het
gebruik, bijvoorbeeld voor
woningbouw, kan er weer wel
een risico zijn. Voor 115 stort
plaatsen verdient het aanbeveling
om, vooruitlopend op een defini
tieve oplossing voor de nazorg,
op korte termijn een aanvullend
onderzoek of tijdelijke maatrege
len uit te voeren. Bij deze stort
plaatsen is sprake van risico op
een of meer onderdelen: bijvoor
beeld omdat de afdeklaag-te dun
is, het oppervlaktewater of grond
water vervuilt of dat er gassen
ontsnappen uit de bodem. De ver
schillende vervolgonderzoeken
zullen in de loop van de komende
jaren plaatsvinden. De snelheid
waarmee dat gaat gebeuren,
hangt in grote mate af van de
beschikbaarheid van geld en van
een nog op te stellen wettelijke
regeling.
Brochure
De brochure "Zand erover" geeft
een beschrijving van het onder
zoek en geeft uitleg over mogelij
ke problemen als gevolg van een
onvoldoende afdeklaag, gasvor-
ming en gevolgen voor grond- en
oppervlaktewater. Ook de scores
en de betekenis daarvan zijn uit
gelegd. Op kaarten van de ver
schillende delen van Zeeland
staat aangegeven waar de voor
malige legale en illegale stort
plaatsen zich bevinden. In en
aparte bijlage staan alle 263
stortplaatsen vermeld in volgorde
van de mate van risico. Dat risico
is opgebouwd vanuit de onderde
len gasvorming, afdeklaag,
oppervlaktewater, grondwater en
watertoevoer.
Gratis verkrijgbaar
De brochure "Zand erover; de
eerste stappen naar de beheer
sing van de problematiek van
oude stortplaatsen" is gratis ver
krijgbaar bij het informatiecen
trum van de provincie, Abdij 9 in
Middelburg, tel. 0118 - 631400.
Woensdag 10 juni is er een open
bare zitting van de Hoorcommis-
sie bestemmingsplannen.
Een aantal bedrijven, personen en
organisaties zijn in het geweer
gekomen tegen het bestem
mingsplan Havenfront Kortgene
van de gemeente Noord-
Beveland. Zij krijgen allen de gele
genheid hun standpunt toe te lich
ten. Ook de gemeente is uitgeno
digd om uit te leggen waarom ze
niet aan de bezwaren tegemoet
wil komen.
De zitting begint om 09.15 uur en
vindt plaats in het provinciehuis,
Abdij 6 in Middelburg.
De dienstregeling van de Wester-
scheldeveren van de Provinciale
Stoombootdiensten in Zeeland
(PSD) is met ingang van maandag
2 juni teruggebracht naar de situ
atie van voor de wijzigingen die
per 24 mei waren doorgevoerd.
Die wijzigingen waren een gevolg
van de veranderingen bij het
openbaar vervoer.
De vertrektijden van de veerboten
in Vlissingen en Breskens komen
daarmee weer op tien minuten
voor het hele en het halve uur.
Zodoende wordt opnieuw vol
doende overstap geboden tussen
de veerboten en de stoptrein in
Vlissingen. Volgens de per 24 mei
ingegane regeling was die tijd te
krap. Een gevolg van de gewijzig
de dienstregeling is wel dat de
aansluitingen in Breskens, buslij
nen 2 en 3, onder druk komen te
staan.
Om de dienstverlening zo goed
mogelijk te laten verlopen hebben
de PSD en het openbaarvervoer
bedrijf Zuid West Nederland
(ZWN)afspraken gemaakt over de
onderlinge communicatie: de bus
chauffeurs melden hun verwachte
aankomsttijd aan de verkeerscen-
trale, waarop de kapiteins van de
schepen kunnen beoordelen of zij
op eventuele vertragingen kunnen
wachten.
De situatie op het veer Kruinin-
gen-Perkpolder is ongewijzigd.
Daar waren volgens de dienstre
geling per 24 mei ook geen ver
anderingen.
Wim van Alphen voor zijn woning naast de stal aan de Sluisweg in Anna Jacobapolder.
„Ik had dat wel verwacht", zegt
Van Alphen. Een ambtenaar van de
gemeente had hem al gewaar
schuwd dat er een inval op til was.
„Ze kwamen met 35 man binnen,
wat ik nogal overdreven vind. Er
werkt een jongen bij mij, die ten
tijde van de inval net een paar we
ken in dienst was. Hij werd door
de AID gewoon naar buiten ge
werkt. Die jongen heeft zijn vori
ge baan opgegeven om hier te ko
rnet^ werken en dan maakt hij
zoiets mee. Hij was helemaal van
slag." Van Alphens boekhouding
werd bij de inval in beslag geno
men. Daarna heeft hij naar eigen
zeggen niets meer gehoord van het
onderzoek. De varkenshouder ver
wacht dat daar wel zo'n twee tot
drie maanden overheen kunnen
gaan.
In februari dienden L.J. van Doorn
uit Scherpenisse en mevrouw C.
Hendriksen-van der Horst uit An
na Jacobapolder een bezwaar
schrift in tegen de besluitvorming
rond de toekenning van eeW mi
lieuvergunning aan Van Alphen.
Zij voerden een groot aantal over
tredingen aan die de varkenshou
der zou hebben begaan. Maar op
een enkel punt na wees de ge
meente alle bezwaren als onge
grond van de hand en liet weten,
geen aanleiding te zien de besluit
vorming aan te passen. Van Al
phen vindt dat daarmee duidelijk
is vast komen te staan, dat hij zijn
bedrijf naar de letter van de wet
voert. Wat hem bevreemdt, is dat
hij de indieners van het bezwaar
schrift nooit in levende lijve heeft
ontmoet of op andere wijze con
tact met hen heeft gehad. De stal
len voldoen aan de milieu-eiseji,
zegt Van Alphen. Deze houden in
dat de ammoniak-uitstoot aanzien
lijk is gereduceerd. Daarnaast
heeft hij energiebesparende maat
regelen genomen die behalve de
eigen portemonnee, ook aan het
milieu ten goede komen, vindt hij.
Het stoort de varkenshouder dat
de kinderen van zijn werknemers
op school met de nek worden aan
gekeken, doordat hij iedere keer
negatief in het nieuws komt.
Van Alphen kwam twee jaar gele
den vanuit het Brabantse Haaren,
gelegen tussen Tilburg en Den
Bosch, naar Anna Jacobapolder.
Daar werden de varkenshouders
volgens hem belemmerd in de uit
oefening van hun bedrijf. „Ze heb
ben daar dertig jaar lang geen be
leid gevoerd en alles toegelaten.
Vervolgens wilde men dat in een
jaar terugdraaien." Van Alphen er
kent daarom dat het een verkeerde
zaak zou zijn als het hier op Tho-
len en Sint-Philipsland ook vol
zou stromen met varkensboeren.
;,Maar dit is een gezinsbedrijf,
daar is niets abnormaals aan. Ik
heb hier vijfendertig honderd
mestvarkens en vijfhonderd zeu
gen. Daarmee ben ik echt geen
grote varkenshouder. Maar ik doe
dit werk om er geld aan te verdie
nen, daar ben ik eerlijk in. In Eu
ropa hebben we als Nederlanders
een bepaalde positie in de handel
in varkensvlees. Ik vind dat je die
niet moet afstaan, want dan sprin
gen andere landen in dat gat. Die
schaalvergroting blijft doorgaan,
je kunt de klok geen 25 jaar terug
zetten. Mijn bedrijf heeft ook een
grote economische betekenis. Ik
heb vier mensen in vaste dienst en
zorg ook voor indirecte werkgele
genheid."
Met de andere varkenshouders die
een vergunning hebben aange
vraagd om zich op Tholen of Sint-
Philipsland te kunnen vestigen,
zegt Van Alphen geen contact te
hebben. Dat hij een mesthandel
bestiert, zoals het PvdA-raadslid
A.P. Kornaat onlangs wist te mel
den, spreekt hij niet tegen. Er
wordt echter geen mest ver- of be
werkt op het bedrijf van de Bra
bander. Volgens hem kan iedereen
die een fax en een telefoonaanslui
ting bezit, zo'n handel beginnen.
De gemiddeld twee tot vier vracht
wagens die dagelijks over de
Sluisweg naar de varkenshouderij
denderen, vervoeren voer en rijden
de mestput leeg als die vol is.
Motorsport
De Sint-Maartensdijkse motorcrosser
Kevin van den Hoek reed zondag in
Boxmeer een tweedaagse MON-wed-
strijd. Voor het begin van de eerste
manche werd er geloot om de startpo
sitie. Er waren 48 crossers in de klasse
junioren 125 cc en Kevin trok nummer
48 zodat hij als laatste zijn plaats ach
ter het starthek in mocht nemen. Om
dat er maar 35 crossers naast elkaar
kunnen staan, vertrok de Sint-Maar-
tensdijkse deelnemer vanuit de tweede
rij. Toch reed hij na één ronde al op de
achttiende plaats en hij werkte zich
nog verder op zodat hij uiteindeijk als
vijfde werd afgevlagd. Voor de tweede
manche betekende dat een vijfde start
positie. Met die voorsprong werd hij
derde en dat was voor deze dag ook
zijn eindklassering. De derde manche
werd maandag verreden. Kevin was bij
de start niet geconcentreerd genoeg,
ging te snel staan en kwam als veer
tiende door. Hij wist dat op te trekken
tot een vijfde plaats. Bij de vierde
manche ging het anders. Nu was Kevin
heel geconcentreerd en bleef langer
zitten. Hoewel de twee koplopers al
snel een voorsprong hadden, wist de
Smurdiekenaar vlug aansluiting te vin
den. Samen bouwden de drie een flinke
voorsprong op de rest van de crossers
op. De eindklassering leverde Kevin
een derde plaats op en dat was goed
voor een beker en een envelop met in
houd zodat de inschrijf- en overnach-
tingskosten terug waren verdiend. Zon
dag rijdt Kevin van den Hoek een
wedstrijd in Gemert.
Benoemingen Olaz. Wethouder
K.A. Heijboer is benoemd als lid
van het algemeen bestuur van de
gemeenschappelijke regeling Olaz
(openbaar lichaam afvalstoffen ver
wijdering). Burgemeester H.A. van
der Munnik is benoemd tot zijn
plaatsvervanger. Voorheen had wet
houder J. van der Jagt een hogere
positie als lid van de raad van com
missarissen van Olaz-holding b.v.
Olaz (openbaar lichaam Afvalver
werking Zeeland) houdt in samen
werking met de LTO en een aantal
andere bedrijven en organisaties
een zwerfasbest-project. Het gaat
om het verzamelen van rondslin
gerend asbest bij landbouwbedrij
ven. Verwacht wordt dat in heel
Zeeland 1650 agrarische bedrijven
deel zullen nemen aan de actie,
waarbij gerekend wordt op ander
halve depot zak per deelnemer.
Een dergelijke actie die eerder dit
jaar in West-Friesland werd ge
houden, is een groot succes geble
ken. Het zwerfasbest is in veel ge
vallen opgespaard uzt vervang-
ingswerken, met als doel het mate
riaal nog eens opnieuw te gebrui
ken. Het gaat veelal om asbest pij
pen of platen. Het materiaal is zeer
schadelijk voor de gezondheid. De
verwachte kosten zijn 365 gulden
per zak. De kosten zullen worden
gedragen door de verschillende
participanten aan het project, te
weten de ministeries van VROM,
LNV en SWZ. de provincie, de
Rabobank en de agrariërs zelf.
Voor Tholen en Sint-Philipsland is
er bij de milieustraat van Sint
Maartensdijk een inname punt in
gericht. Tijdens de besioJing van
het coöperatief voordeel bij de Ra
bobank Tholen besloten de leden
1200 gulden te besteden aan dë in
zameling van zwerfasbest op* het
eiland.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben aanvragen ontvangen van
het dagelijks bestuur van het
waterschap Zeeuwse Eilanden te
Goes om vergunningen Wet
milieubeheer en de Wet ver
ontreiniging oppervlaktewate
ren voor het oprichten en in wer
king hebben van een inrichting,
bestemd voor het ontwateren van
baggerspecie klasse 0, afkomstig
uit de in de Scherpenissepolder
gelegen wateren Boezem en
Botgat. De inrichting is gelegen
aan de Gatweg te Scherpenisse,
kadastraal bekend gemeente
Tholen, sectie F, nrs. 549, 608
en 645.
De aanvragen worden op grond
van de Wet milieubeheer
gecoördineerd behandeld.
Gedeputeerde Staten en het
waterschap Zeeuwse Eilanden
hebben de vergunningen verleend
met voorschriften ter bescher
ming van het milieu.
In de vergunning Wet milieube
heer is een wijziging aangebracht
ten opzichte van het ontwerp.
De vergunningen liggen van 6 juni
tot en met 17 juli 1998 ter inza
ge bij de Directie ruimte,
milieu en water, Het Groene
Woud 1 te Middelburg, op werk
dagen van 8-17 uur en desge
vraagd buiten kantooruren en in
het gemeentehuis van Tholen,
Markt 1-5 te Sint Maartensdijk,
op werkdagen 's morgens van 9-
12, 's middags of 's avonds na
telefonische afspraak (0166-
668200 tst 13) en bij de recep
tie van het waterschap
Zeeuwse Eilanden, Piet
Heinstraat 77 te Goes, op werk
dagen van 9-12 en 13-16 uur en
(na telefonische afspraak 0113-
241268) van 18-21 uur.
Degenen die bedenkingen hebben
ingebracht tegen de ontwerp-ver-
gunningen, de adviseurs die
advies uitgebracht hebben over
de ontwerp-vergunningen en
belanghebbenden aan wie redelij
kerwijs niet kan worden verweten
geen bedenkingen te hebben
ingebracht tegen de ontwerp-ver
gunningen kunnen tot en met 18
juli 1998 tegen de vergunningen
beroep instellen bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad
van State, Postbus 20019, 2500
EA 's-Gravenhage.
De vergunningen worden op 19
juli 1998 van kracht, tenzij over
eenkomstig art. 36 van de Wet
op de Raad van State, juncto art.
8.81 van de Algemene wet be
stuursrecht een verzoek tot het
treffen van een voorlopige voor
ziening is gedaan bij de Voorzit
ter van de Afdeling bestuursrecht
spraak van de Raad van State.
Voor het inzien buiten kantoor
uren, mondelinge toelichting
en kopieën van ter inzage geleg
de stukken kunt u zich wenden tot
dhr. P.Wattel (tel.0118-631773).
Wielertoerclub De Bidon reed zondag
met mooi weer een oefenronde die om
half negen 's morgens begon. Wel stond
er veel wind en het leek een zware rit te
worden. Maar toerleider Kees Eikelen
boom stuurde de vijftien deelnemers zo
veel mogelijk beschut naar België. De
onlangs getrouwde Hans Keur miste in
het peloton. Via de Thoolse brug reed
men richting Halsteren. Achter Vrederust
om ging men naar Bergen op Zoom en
verder via Wouw. Nispen en Essen waar
Jaap Geuze zijn vierde lekke band van
het seizoen kreeg. In het klassement van
de lekke banden staat hij daarmee, samen
met Martien Bogert, aan kop. Na een
wiel van Geuze te hebben gewisseld,
ging de ril verder naar de Kalmthoutse
heide en richting Huijbergen. Door de
bossen van Bergen op Zoom en over de
Bergse Plaal werd de tegenwind geme
den en na 82 km kwam men moe. maar
voldaan thuis. Zondag wordt door De Bi
don meegereden in de eerste dagtocht
van het seizoen, 150 km over Zuid-Beve
land.
De Bidon verreed dinsdag een 47 km
lange rit door slecht weer. Niet bepaald
een goed moment om eens een proefritje
mee te maken, maar Peter v.d. Ree deed
dat toch. Hij fiets al enkele jaren indivi
dueel en wilde nu eens zien hoe het in
groepsverband beviel. Zijn broer en ne
ven zijn ook al bij De Bidon actief ge
weest of nog steeds actief. De tocht voer
de over Tholen en Lepelstraat. Kees
Eikelenboom en Jan Opree kregen bei
den een lekke band en het regende on
derweg nog wat. Toch was v.d. Ree te
vreden over de rit en hij had geen moeite
Duivensport
De Trouwe Duif Tholen, Ablis 30 niei,
169 duiven van 17 deelnemers. I.os 7
uur bij o.n.o.-wind. Afstand ongeveer
377 km. Eerste duif 12.29.38 uur is
1141,654 m/min, laatste duif 12.58.25
uur is 1051,623 m/min.
M.J. Laban en Zn. 1,6, 22,26: J. Kegge 2,
37, 39; P. Laban 3, 10, 17, 34; C.J. Deur-
loo 4. 42; comb. v.d. Kleijn 5, 24, 35; J.
Baaij 7,36; C. Laban 8.14, 25,28,30,31,
33; C. Moeliker en Zn. 9. 11, 18: C.J. van
Haaften 12; A.C. Laban 13; L. v.d. Kleijn
15, 21. 32, 38, 41; T. Winkels 16, 20, 23,
27,29.40; F. Bal 19,43.
De Zwaluw Oud-Vossemeer, Ablis 30
mei, 125 duiven van 15 deelnemers. Los
7 uur bij n.o.-wind. Afstand ongeveer
379 km. Eerste duif 12.23.34 uur is
1173-589 m/min, laatste duif 13.03.58
uur is 1043,996 m/min.
I. Berkeij 1, 15; D.H. Vaders 2, 12, 14; A.
Havermans 3, 5, 18, 30; P. Hommel 4, 9,
20, 28; H. Buitenhuis 8,29; D.A. Vaders 7,
10, 11, 16, 25. 27: D. Istha 13, 21; R.
Hendrikse 17; A. Capelle 19, 23, 26; T. de
Graaff 22; J. Capelle 24,31.
De Zwaluw Sint-Maartensdijk, Ablis 30
mei, 423 duiven van 23 deelnemers. Los
7 uur. Eerste duif 12.41.43 uur is 1124
m/min, laatste duif 13.1032 uur is 1012
m/min.
P A. van Raaij 12,92; H.T. van Hemert 3,
31, 38, 54, 69, 87, 103; J. Wielaard 4, 14.
17, 18, 22. 30, 35, 44, 55, 57. 61, 65, 67.
76, 82, 85: A.W.A.P. Bolijn 5, 11. 15, 21,
23, 24. 27. 34, 40, 46, 60. 63. 68. 94, 98;
mevr. I. Quist 6, 7, 8, 13, 19, 20, 29, 32,
33, 39.49. 58, 62. 84, 101; A. Gebraad 9,
12, 28, 36, 37, 42, 43, 45, 47, 51. 53. 66,
70, 74, 78, 81, 89, 90, 105: A.D. van de
Ree 10,73.106; D. de Wilde jr. 16.48,77,
80,96.97; J. v.d. Repe 25, 26,41, 50, 56,
59,64,72, 102, 104; W. Eissens 52,93; J.
Stoutjesdijk 71Vermaas en Zn. 75,88; D.
Bentschap Knook 79, 83, 86, 100; J.A.
Scherpenisse 9195; A. Bijl 99.
De Reisduif Scherpenisse, Ablis 30 mei,
198 duiven van 19 deelnemers. Los 7
uur bij variabele wind. Eerste duif
1117,49 m/min, laatste duif 1028,51
m/min.
J. Moerland 1, 13, 15, 17. 20, 39. 42, 44.
56, 60, 62; P. Stoutjesdijk 2; J. op den
Brouw 3. 43, 53, 55, 65; P. Potappel 4, 5,
6, 18, 26, 33; A. Moerland 7, 22, 23. 28,
29: A. Hage 8,38,49; H. Krijger 9*. 11,16,
37, 50. 58; J.J. Bolier 10, 14, 21, "32, 45,
48, 51, 52; D.J. Menheere 12, 34, 61, 66;
M. Potappel 19, 24. 27, 31,46; M. de Viet
25,40.47; mevr. M. Ponse 30,35, 36. 54,
57, 59; L. de Kwak Koolaard 41; K. de
Graaf 63; J. Potter 64.
De Vredesduif Sint-Philipsland. Ablis 30
mei, 344 duiven van 28 deelnemers. Los
7 uur by n.-wind. Eerste duif 12.34.14
uur is 1164 m/min, laatste duif 13.20.06
uur is 1008 m/min.
C. Dieleman 1,8,65,82; P. Wagemaker 2.
3,6, 13. 15,17, 26. 35, 37,41, 50,54, 70,
76, 83; comb. Reijngoudt en Zn. 4, 7, 12,
14. 18, 21, 23. 34. 51, 55, 56, 61. 63. 75,
77; A. Kot 5, 16, 44. 69; mevr. v.d. Reest
9,19,31,47.84; C. Verwijs 10,27.29,36,
45.60; A. Goudzwaard 1120, 32, 33.46;
J.D. Quist 22, 24, 38, 48, 53, 62; comb.
Reijngoudt 25, 28, 59. 64. 80; G. Walpot
30, 66; J. Quist 39, 49; L. Reijngoudt 40.
57, 74. 79; J.C. Verwijs 42. 81; J. Reijn
goudt 43, 58; K. van Dommelen 52, 73;
W. van Dommelen 67,72,85; gepr. Reijn
goudt 68; A. Verwijs 71; R. Noordhoek
78; J.M. Suurland 86.