Burgemeester draagt ruimtelijke ordening
en volkshuisvesting over aan Van Kempen
'Minimaal 80 mille per jaar voor
stunt met college vier wethouders'
'Als slagvaardigheid groter wordt,
levert vierde wethouder geld op'
Aanscherpen van beleid wet
voorzieningen gehandicapten
Van der Munnik houdt weinig taken over door keuze 4 wethouders
RPF/GPV en D66: grijs en wankel college zal machteloos zijn
Maar drie commissies meer over
Donderdag 2 april 1998
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
De deeltijd-wethouders R.
Ravensteijn en W.C. van
Kempen moeten het welis
waar doen met 80% van
het salaris, maar ze hebben
wel zware portefeuilles uit
het vuur gesleept. Raven
steijn neemt financiën over
van Moerland en recre
atie/toerisme en economi
sche zaken van Versluys.
De laatste taak stond ook
op het verlanglijstje van
CDA'er Van Kempen,
maar die werd ruimschoots
gecompenseerd door van
de burgemeester de be
langrijke post ruimtelijke
ordening over te nemen,
evenals vofkshuisvesting,
bouwnijverheid en monu
mentenzorg. Van zijn par
tijgenoot Versluys neemt
Van Kempen onderwijs en
cultuur (o.a. bibliotheek en
museum) over.
„Is vier wethouders te
rechtvaardigen om uit een
impasse te komen? Deze
stunt kost minimaal 80.000
gulden per jaar. Men had
gewoon beter moeten on
derhandelen, want dit is
geen ideale oplossing",
zegt RPF/GPV-lijsttrekker
P. van Belzen. Zijn D66-
collega J. van den Donker
spreekt over ,een treurige
ontwikkeling.' „Het colle
ge lijkt zo machtig met
steun van vier van de zes
partijen, maar het is ook
heel machteloos. Er is voor
grijs gekozen. Zoveel
compromissen schept een
onduidelijke situatie. Dit is
een voorproefje op de lan
delijke situatie na de
Tweede Kamerverkiezin
gen."
VVD haalt niets binnen
Noodgreep
Minder bestratingen
Hogere belasting
Kwijtschelding 100%
Meer tuinbebouwing
Moerland verwacht 'meer rust in de tent' en Heijboer snelle besluiten
Moerland (PvdA) en Ravensteijn (VVD) zijn het meest
positief over de uitbreiding van het college met een vier
de wethouder. „Als de slagvaardigheid groter wordt in
het college, levert dat geld op", zegt Moerland. Zijn
jongste collega Ravensteijn is daarvan overtuigd. „Een
doelmatig, goed werkend en daadkrachtig bestuur, dat is
winst. Wie zegt, dat ik mijn geld niet terugverdien?"
Erg dankbaar
CDA wilde er 4
VVD na 20 jaar
CDA oneens met 80%
Dinsdag werd een akkoord bereikt
over de taakverdeling. Bij het over
leg was ook burgemeester H.A. van
der Munnik aanwezig en gemeente
secretaris A.G. Izeboud. De burge
meester, die niet gelukkig is met de
keuze voor vier wethouders, zag zijn
takenpakket slinken tot openbare or
de en veiligheid, voorlichting, per
soneel, organisatie en interne zaken.
I.C. Moerland is eerste vervanger bij
afwezigheid van de burgemeester.
Hij stootte financiën af, maar bouw
de zijn welzijnsportefeuille flink uit
en dat was zijn wens. De PvdA wil
meer greep krijgen op het jeugd- en
jongerenwerk, kinderopvang, peu
terspeelzalen en de bejaardenoor
den. Moerland neemt die taken over
van Versluys, terwijl hij sport, socia
le zaken en volksgezondheid houdt.
K.A. Heijboer neemt alle taken van
zijn partijgenoot Van der Jagt over:
verkeer en vervoer, grondzaken,
openbare werken en milieuzaken.
Hoewel hij de wethouder van de
grootste partij is, neemt hij evenals
zijn voorganger genoegen met zijn
taak als tweede vervanger bij afwe
zigheid van de burgemeester. Op
merkelijk is, dat Heijboer in tegen
stelling tot zijn collega's geen
enkele collega waarneemt. In geval
van afwezigheid, ziekte, e.d. nemen
de burgemeester en Moerland el-
kaars taken waar. De burgemeester
neemt tevens de portefeuille van
Heijboer over als die er niet is. Ten
slotte nemen Ravensteijn en Van
Kempen eikaars taken waar.
Sociale zaken: Uitvoering van Al
gemene Bijstandswet inclusief alle
bijbehorende regelingen, wet sociale
voorzieningen inclusief de Betho en
ADZ, arbeidsvoorziening, wet voor
zieningen gehandicapten, minima
beleid waaronder kwijtschelding.
Maatschappelijke zorg, hulpver
lening en volksgezondheid: Maat
schappelijke dienstverlening, zorg
en hulpverlening onder o.a. aan ge
handicapten, verslaafden, werklo
zen; gezinsverzorging, ouderenzorg
waaronder verpleegtehuizen, be
jaardenoorden en woonzorgcentra,
vrijwilligersinitiatieven. asielzoe
kers, minderheden en gezinsvervan
gend tehuis, algemene gezond
heidszorg, GGD en ambulance
brigadiers e.d., openbaar vervoer.
Grondzaken en niet-publieke ei
gendommen: Aan- en verkoop van
onroerende zaken, beheer private ei
gendommen als landbouwgronden,
boerderijen, verpachting en verhuur.
Openbare werken: Straten en plei
nen, wegen en voetpaden, plantsoe
nen en verdere groenvoorzieningen,
begraafplaatsen, handelshavens, rio
leringen, gemeentereiniging en de
huisvesting van gemeentewerken.
Milieuzaken: Betreft uitvoering van
de milieuwetgeving, o.a. wet milieu
beheer, wet geluidhinder en lucht- en
bodemverontreiniging.
der campings, VVV en jachthavens.
Economische zaken: Betreft ge
meentelijke maatregelen, zonder
planologische zaken, op terrein mid
denstand en overig bedrijfsleven, ac
quisitiebeleid.
scholen voor speciaal onderwijs, be
roepsonderwijs en voortgezet onder
wijs en de leerplicht, inclusief perso
neelszaken onderwijs, volwassenen
educatie.
Cultuur: Bibliotheek, vormings- en
ontwikkelingswerk, beeldende kunst,
amateuristische kunstbeoefening,
podiumkunsten, museum, archief en
mediabeleid.
H.A. van der Munnik (59)
I.C. Moerland (49)
PvdA, Scherpenisse
100% wethouder, le loco en waar
nemer taken burgemeester.
Sport, speelterreinen en sociaal-
cultureel werk: Georganiseerde
sport en recreatiesport, speelterrei
nen, sportaccommodaties, jeugd- en
jongerenwerk, opbouwwerk, club-
en buurthuiswerk, kinderopvang,
peuterspeelzalen, dorpshuizen.
R. Ravensteijn (43)
WD, Oud-Vossemeer
K.A. Heijboer (54)
SGP, St.-Annaland
100% wethouder,
waarnemingen.
2e loco, geen
Verkeer en vervoer: Verkeersplan
nen, verkeersveiligheid, treffen van
verkeersmaatregelen, jeugdverkeers-
wethouder, 3e loco, waarnemer
taken Van Kempen.
Financiën: Algemeen financieel be
leid, belastingen en andere rechten,
verzekeringen.
Recreatie en toerisme: Recreatieve
en toeristische ontwikkelingen zon
der de planologische zaken, waaron-
W.C. van Kempen (60)
CDA, Poortvliet
80% wethouder, 4e loco, waarnemer
taken Ravensteijn.
Volkshuisvesting, bouwnijverheid,
monumentenzorg: Vaststelling wo
ningbouwprogramma's, kwaliteits
verbetering woningvoorraad, uitvoe
ring woningwet en bouwverorde
ning, welstandstoezicht, monumen
ten, torens, klokken en molens, wo
ningbouwcorporaties, woonwagen-
wet, stads- en dorpsvernieuwing.
Ruimtelijke ordening: Het geheel
aan planologische maatregelen dat
tot het gemeentelijk beleid behoort
en medewerking aan beleid van ho
gere organen, de wet op de ruimtelij
ke ordening, ruilverkavelingen.
Onderwijs: Betreft het wettelijk ge
regeld onderwijs aan basisscholen.
CDA, Tholen
100% burgemeester, waarnemer ta
ken Moerland en Heijboer.
Openbare orde en veiligheid, alge
meen bestuurlijke zaken en be
stuurlijke coördinatie: Dit betreft
naast de eigenlijke burgemeesters-
taak ook burgemeester en wethouder-
staken zoals naleving drank- en hore-
cawet, brandweerwet en rampen
wetgeving, burgerzaken onderwaar
onder vreemdelingenwetgeving, ste
denband.
Voorlichting: In- en externe voor
lichting, inspraak, wet openbaarheid
van bestuur.
Personeel, organisatie en interne
zaken: Betreft voor het directe ge-
meentepersoneel, dus exclusief on
derwijs, rechtspositie en sociale be
geleiding, bezoldiging, organisatie,
interne zaken, beheer en gebruik ge
meentehuis, huishoudelijke zaken,
postverwerking, registratuur, e.d., in-
formatiserings- en automatiserings
beleid.
De beide kleine partijen werden
door voorzitter K.A. Heijboer op de
hoogte gesteld van de uitkomst van
de besprekingen tussen SGP, PvdA,
CDA en VVD. „Ik was met stom
heid geslagen", aldus Van den
Donker. „Mijn laatste informatie
was, dat de VVD de grootste moei
te had met het verloop van de on
derhandelingen. Daarom had ik to
taal niet verwacht, dat er vier
wethouders zouden komen."
Van Belzen is er evenmin over te
spreken. „Het is toch zeer bevreem
dend, dat je met z'n vijven de rege
ring moet vormen, want de burge
meester tel ik naast de vier
wethouders ook mee. Zo'n vier jaar
geleden heb ik gevraagd of het col
lege het aankon met z'n vieren.
Toen kon het, maar nu is er plotse
ling 0,8 wethouder meer nodig en
dat is me niet duidelijk. De belas
tingen zullen ervoor verhoogd moe
ten worden, want de betaling van
de vierde wethouder zal toch uit de
lengte of de breedte moeten ko
men."
Het RPF-raadslid stelt vast, dat de
gemeente Capelle a/d IJssel met
125.000 inwoners wel met 3 wet
houders kan werken, evenals de
Zeeuwse gemeenten Reimerswaal,
Borssele en Goes, maar Tholen
gaat met 4 wethouders opereren.
„Ik ben bang, dat je een wankel
college krijgt met veel discussie en
dat is erg jammer, want er staan
grote belangen op het spel: ruimte
lijke ordening, milieu, verkeers
plannen en de financiën. De ge
meente wordt er niet rijker op met 4
wethouders. Dit is een verlegen
heidsoplossing na een patstelling."
Het feit dat de niet-collegepartijen
maar uit drie leden bestaan, noemt
Van Belzen ,niets nieuws.' „Dat
was vroeger ook zo (voordat D66
en het AOV in de raad kwamen-
red). Er is echter een elementaire
fout gemaakt door de RPF/GPV en
D66 buiten te sluiten. Er is bewust
een tweedeling aangebracht, waar
door geen recht gedaan is aan het
monistische karakter van de raad,
terwijl de burgemeester dat in de
laatste raadsvergadering nog zo be
nadrukt heeft. Het had anders ge
moeten. De kans is groot, dat het
gaat rommelen in het college. Wij
zullen alles heel kritisch volgen.
Het beleidsprogramma van de on
derhandelaars hebben we voor ken
nisgeving aangenomen. Op geen
enkele wijze hebben wij toezeggin
gen voor steun gedaan", aldus Van
Belzen.
Van den Donker spreekt over ,de
triomf van de lafheid.' „Ieder van
RPF/GPV-fractievoorzitter P. van Belzen is allerminst gelukkig met
het nieuwe college van b. en w.
J. van den Donker, fractievoorzitter van D66, noemt het nieuwe
college de 'triomf van de lafheid'.
de vier onderhandelaars zat te
graag in het college en offerde daar
alles voor op. Ik begrijp niet dat de
VVD niets binnenhaalt van wat ze
de afgelopen ruim 3 jaar geroepen
hebben. Ravensteijn gaat niet mee
op de raadsreis omdat die 8000 gul
den kost, maar hij geeft wel 72.000
gulden uit voor een vierde wethou
der en daar komt dan nog de huis
vesting bij. Het enige dat de VVD
binnenhaalde, is een klein onder
zoek naar het onderbrengen van het
centrum voor werk en inkomen in
het gemeentehuis. Dat wil de PvdA
graag, maar als er dan 15 mensen in
het gemeentehuis bijkomen, komt
het pand van het arbeidsbureau en
Start leeg te staan en dat is kapitaal
vernietiging. Dit is dus een verto
ning van niks. Misschien gaat de
VVD-fractie iets heel anders roe
pen dan hun wethouder doet. Lan
delijk heeft de VVD met Bolkestein
daar immers ervaring mee."
Volgens het D66-raadslid heeft ook
de PvdA .gigantisch veel uit te leg
gen.' „Ze zeggen altijd dat ze een
tegenwicht vormen voor de SGP.
maar dat is nog nooit gebleken.
Eerder het tegendeel omdat ze vaak
met de SGP meestemmen. En hoe
kan men nu akkoord gaan met een
uitbreiding van 20% van het colle
ge! Het vorige college zei dat ze het
werk gemakkelijk aan konden."
Van den Donker vindt, dat de vier
grotere partijen ,niet gekozen heb
ben.' „Het resultaat van de verkie
zingen was toch, dat de inwoners
massaal gekozen hadden voor
voortzetting van het college van
SGP, PvdA en CDA. Ook de RPF
had nog in beeld kunnen zijn. Door
de nu gekozen oplossing kan men
aanrommelen wat men wil. Het
grote college zal nooit geprikkeld
worden om gigantisch zijn best te
doen. De kwaliteit zal erdoor afne
men. Ik heb steeds geprobeerd om
de vinger op de zere plek te leggen,
maar ik vraag me af, of ik straks
voldoende vingers heb."
Van den Donker overweegt om 14
april bij de wethoudersverkiezin
gen blanco te stemmen. „Dit is
zo'n geknoei, ik verwacht een heel
zwak programma en als ik vind, dat
het niet goed is, zal ik dat blijven
zeggen. Dat mag ik nog steeds
doen, ook al zal het weinig uitha
len."
De vertrekkende wethouders Van
der Jagt en Versluys keuren de vor
ming van een groter college ook af.
„Het is een verrassende en een kost
bare oplossing. Normaal was altijd
twee wethouders en de derde moest
bij gedeputeerde staten aange
vraagd worden. Iedereen is de keu
ze uit de weg gegaan", aldus
CDA'er Versluys. Zijn SGP-collega
noemt het onderhandelingsresultaat
.verrassend en opvallend.' „Als je
ziet dat Goes van 4 naar 3 wethou
ders gaat en Tholen net andersom,
dan kun je gelet op de grootte van
die twee gemeenten van oneven
wichtigheid spreken, maar men
heeft in wijsheid zo besloten. Orga
nisatorisch komt er echter nogal wat
bij kijken. Zo zal de kamer waar nu
chef ruimtelijke ordening Buermans
zit (direct naast de gemeentesecre
taris), voor de vierde wethouder in
gericht moeten worden. Je zou kun
nen zeggen dat er al rekening mee
gehouden was, maar er zou daar een
telefooncentrale komen en die moet
nu weer ergens anders komen."
Burgemeester Van der Munnik liet
tegenover voorzitter Heijboer van
de onderhandelingscommissie zijn
ongenoegen blijken over de geko
zen oplossing. Hij sprak over ,een
noodgreep.' De burgemeester ver
wachtte, dat het moeilijk werken zal
worden met vijf leden in het colle
ge. Van der Munnik vreesde ook,
dat de tijdsbesteding van de twee
deeltijd-wethouders van 80% bin
nen de kortste keren op 100% zou
uitkomen.
Dinsdag 14 april wordt de nieuwe
Thoolse gemeenteraad geïnstalleerd
waarvan de verkiezing van 4 wethou
ders een onderdeel is. Ook zullen de
leden van de drie nieuwe commissies
worden benoemd: middelen (de voor
malige commissie financiën), alge
meen bestuur en welzijn, alsmede ge
meentelijke ontwikkeling (de
voormalige commissies ruimtelijke
ordening en openbare werken). De
laatste commissie zal het meest fre
quent gaan vergaderen, soms drie
keer per maand. De meeste vergade
ringen zijn op maandag, sommige op
dinsdag. De commissie algemeen be
stuur en welzijn vergadert steeds op
woensdagavond, één keer per maand,
behalve augustus. De commissie mid
delen heeft dinsdagavond als vast ver
gadertijdstip, eens per maand, behal
ve juli en augustus. De drie
commissies beleggen in september
elk een besloten vergadering over de
begroting. De Thoolse raad vergadert
steeds op maandag, afwisselend 's
middags en 's avonds, behalve dins
dag 14 april.
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Hij houdt alleen vast aan een Jicht
extern onderzoek naar de noodzaak
en de omvang van de uitbreiding.
Daarbij dient een kerntakendiscus
sie betrokken te worden.'
De Thoolse straatmakers krijgen
van het nieuwe college minder
werk. Ze hebben namelijk overeen
stemming bereikt om het huidige
budget voor herbestrating met in
gang van 1999 met .minimaal 5%'
te verlagen. Er wordt wel rekening
gehouden met prijsverhogingen en
uitbreiding van de straten. Pit
standpunt betekent, dat een lager
onderhoudsniveau geaccepteerd
wordt. De VVD wilde nog verder
gaan dan 5% omdat er door de gro
ter wordende tekorten bij de ge
meente wellicht meer bezuinigd
moet worden. De PvdA wilde de
korting van 5% ook laten gelden
voor de toename van de straten,
maar de SGP wees dat af. Aan de
hand van een automatiseringspro
gramma kan in de loop van dit jaar
worden bezien, wat noodzakelijk en
verantwoord is. Voorlopig wordt er
5% of 80.000 gulden bezuinigd op
het onderhoud van de straten. De
SGP pleitte nog voor een herijking
van het gemeentelijk groenbeleid in
verband met het onderhoud en de
verkeersveiligheid.
Om het voorzieningenniveau op
peil te houden, zullen de gemeente
lijke belastingen en tarieven infla
tievolgend en trendmatig verhoogd
worden. Daarnaast hebben de vier
overeenstemming bereikt over een
.extra verhoging afhankelijk van
nieuw of uitbreiding van bestaand
beleid.' De SGP stelt er echter prijs
op, dat er een maximale tarieven-
verhoging van bijvoorbeeld
5%(eerst had men een plafond van
4% genoemd) - exclusief riool- en
reinigingsrechten - wordt opgeno
men. Slechts in bijzondere, nog na
der te bepalen omstandigheden, kan
daarvan worden afgeweken. PvdA
en CDA wilden echter een grotere
vrijheid voor belastingverhogingen,
maar de VVD wilde dan liever prio
riteiten stellen. Wel was iedereen
het eens met een PvdA-voorstel, dat
in het algemeen voor de gemeente
lijke dienstverlening een kostendek
kend tarief gehanteerd zal worden,
tenzij er goede redenen zijn daarvan
af te wijken. De SGP wilde een uit
zondering voor de begraafrechten.
die niet meer dan trendmatig ver
hoogd zouden moeten worden.
Een overwinning voor de PvdA is
het akkoord over de kwijtschelding
van gemeentelijke belastingen, die
in de raadsperiode stapsgewijs toe
groeit naar 100% van de bijstand
snorm. CDA en SGP hadden hier
aanvankelijk bezwaren tegen we
gens de financiële gevolgen en de
open einde regeling van de Wet
Voorzieningen Gehandicapten. Na
óverleg met hun fractie gingen de
twee door de knieën, evenals de
VVD. Volgens de PvdA dient de ge
meente het goede voorbeeld te ge
ven,, nu er druk op het waterschap
wordt uitgeoefend om het kwijt-
scheldingsbeleid ook tot 100% op te
voeren. Overigens gingen de vier
partijen er wel mee akkoord, dat het
WVG-beleid in verband met de kos
ten aangescherpt moet worden. Be
paalde voorzieningen moeten dan
inkomens- en vermogensafhanke-
lijk gemaakt worden. De kleine
spaarder wordt daarbij ontzien.
Voor de uitvoering van het basisge-
zondheidsbeleid voorzien de vier
partijen een verhoging van de ge
meentelijke bijdrage aan de GGD.
Op initiatief van de SGP werd in het
beleidsprogramma opgenomen, dat
het noodzakelijk kan zijn dat een
gemeentelijke financiële stimule
ringsbijdrage wordt verleend voor
de bouw van een woonzorgcomplex
in alle kernen.
De vier collegepartijen zijn over
een gekomen om een onderzoek in
te stellen naar het verruimen van
de mogelijkheden van erf- en tuin
bebouwing binnen de bebouwde
kom. Het buitengebied wordt als
een onmisbare, groene buffer ge
zien. Grondgebonden agrarische
activiteiten vormen de hoofdfunc
tie. Verstening en versnippering
dienen te worden tegengegaan. Ter
voorkoming van verpaupering en
verkrotting van agrarische gebou
wen zal een breder gebruik van
leeg komende gebouwen in het
buitengebied kunnen worden toe
gestaan. Wel dient er volgens de
vier partijen voor gewaakt te wor
den, dat derden belemmeringen
kunnen opwerpen die een normale
agrarische bedrijfsuitoefening on
mogelijk maken. Ten behoeve van
de natuurlijke groei wil men vol
doende bouwmogelijkheden bij el
ke kern om de leefbaarheid te on
dersteunen.
vindt dat de besprekingen goed ver
lopen zijn. „Alles is in onderling
overleg tot stand gekomen."
Nog net binnen vier weken is het
Thoolse college van b. en w. voor de
komende vier jaar rond. Dinsdag 14
april vindt de keuze officieel plaats,
maar SGP, PvdA, CDA en VVD
hebben zowel over het beleidspro
gramma als over de taakverdeling
een akkoord bereikt. Het oude col
lege hoorde je nooit klagen dat het
werk niet met zijn vieren (drie wet
houders en de burgemeester) ge
daan kon worden, maar toch is er
een vierde wethouder gekomen.
„Soms zijn er dagen dat ik zeg: wat
doe ik hier, maar er zijn er ook bij
dat je 's morgens acht uur van huis
gaat en pas 's avonds om twaalf uur
thuiskomt. En de voorbereiding van
de vergaderingen en besprekingen
vergt ook veel tijd", zegt Moerland,
de enige met (ruim 2 jaar) ervaring.
De voorzitter van het wethouders-
overleg, SGP'er Heijboer, is opge
lucht over de goede afloop. „Ik heb
er altijd hoop op gehad en het is
duidelijk uitgekomen. Daar ben ik
erg dankbaar voor." Hij is .volledig
tevreden' over zijn taken. „Ik had
mijn vrije keuzes en dat was de por
tefeuille van Van der Jagt. We zijn
immers gewend op deze lijn te zit
ten." Heijboer vond het ,deze keer
beter' om Moerland loco-burge
meester te laten zijn. ondanks dat de
SGP de grootste partij is. „Hij is de
enige met ervaring van de vier wet
houders. Onze fractie heeft er in het
verleden soms ook geen prijs op ge
steld of andere partijen vonden het
beter dat een ander het deed, zoals
de CDA-wethouder." Het feit dat
Heijboer met geen enkele waarne
ming belast is, betekent volgens
hem niets bijzonders. „Dat kwam
zo uit en ik heb een behoorlijke por
tefeuille." De SGP'er kan zich uit
eindelijk - ondanks zijn voorkeur
voor drie wethouders - goed vinden
in een college met vier wethouders
en een kleiner takenpakket voor de
burgemeester. „Daar heeft de poli
tiek voor gekozen en die bestuurlij
ke beslissing moet betaald worden.
De kosten zijn hoger, maar dat zal
wel eens dik terugverdiend kunnen
worden. Een snel en slagvaardig be
leid is immers heel wat waard. In de
afgelopen jaren ontstond er soms
duidelijke vertraging in de besluit
vorming, zoals bijvoorbeeld de re
constructie van de Ten Ankerweg.
Met zo'n breed programcollege
neem je zowel in het college als in
de raad sneller besluiten." Heijboer
Moerland kreeg vorige week van
zijn fractie en bestuur nog even de
schrik op het lijf gejaagd dat de Pv
dA eventueel zou afhaken omdat
men het niet accepteerde dat de
SGP op verschillende terreinen af
stand nam van het beleid. „Wanneer
je echter niet meedoet in het colle
ge, dan heb je heel veel uit te leggen
aan je kiezers. Nu kunnen we mee
draaien en de welzijnsparagraaf ziet
er goed uit. Omdat de SGP het pro
gramma niet volledig onderschreef,
wilden we de SGP buiten het colle
ge houden, want die partij is groter
en kritischer geworden. Maar het
CDA hechtte aan deze oplossing.
De keus van 3 of 4 wethouders is
niet aan ons geweest." Overigens
stemde de PvdA er wel mee in,
want men wilde ook de VVD niet
laten vallen. Moerland kan dan ook
vrede hebben met vier wethouders
en als het goed werkt, schat hij in
dat het geld kan opleveren. „Wel
licht kan dit wel eens voordelig zijn.
D66 kan dat wel afwijzen, maar die
partij heeft met al zijn geroep vier
jaar niks bereikt, nul komma nul!
Als de oppositie tam tam maakt om
de tam tam, dan bereik je niet veel.
Ik doe mijn best in het college, al
kost dat veel inzet en kracht, maar
op deze post kun je veel doen voor
de inwoners", aldus Moerland.
De VVD is voor het eerst sinds het
vertrek van wethouder A.J. Scher
penisse in 1978 weer in het college
vertegenwoordigd en daar is Raven
steijn blij*mee. „Ik was destijds het
jongste raadslid en nu de jongste
wethouder. Na twintig jaar in het
bankwezen gewerkt te hebben, is dit
weer eens wat anders. Het is een he
le leuke uitdaging. Ik heb het wel
geambieerd, maar je moet wel tot
een compromis zien te komen en
dat is gelukt. De persoonlijke con
tacten waren buitengewoon goed",
aldus Ravensteijn.
Enkele weken geleden vond hij een
deeltijd-wethouderschap niet aan
vaardbaar. „Daarbij doelde ik op
50% en het is 80% geworden en dat
is aanvaardbaar. Bij het aantreden
van het vorige college heb ik ook al
voor een vierde wethouder gepleit
en die is er nu gekomen. Dat is het
compromis van de vier partijen en
ik zal met de volle 150% inzet stre
ven naar revenuen."
Ravensteijn erkent dat hij als tegen
stander van de uitbreiding van het
gemeentehuis nu aan het beleids
programma gebonden is. „In feite
had de meerderheid van de raad al
tot die uitbreiding besloten. Mijn
fractiegenote mevr. Frigge heeft wel
eens een bedrag van 12 miljoen ge
noemd terwijl het college de helft
raamde, maar dat was koffiedik kij
ken. De SGP heeft echter gezegd
dat 5 miljoen het maximum was.
We zullen echter prioriteiten moe
ten stellen, dat is duidelijk. Dus be
zuinigen op openbare werken en de
premieregeling voor bedrijven af
schaffen, want is die wel zo belang
rijk voor nieuwe vestigingen? Naast
ombuigingen zullen er ook belas
tingverhogingen nodig kunnen zijn.
Bij dergelijke besprekingen moet je
flexibel zijn, want je zoekt met z'n
vieren naar een politieke oplossing.
Met zijn allen hebben we voor vier
wethouders gekozen. Naar de kos
ten hebben we nog niet precies ge
keken omdat we met globale cijfers
gewerkt hebben. Feit is, dat we van
af 14 april aan de slag kunnen want
er is een heel stuk werk voor ons te
doen", aldus Van Kempen.
Het CDA-bestuur vergaderde maan
dagavond met de raadsfractie over
de onderhandelingsresultaten. Voor
zitter E.Ph. Nieuwkerk zei desge
vraagd, dat men heel gelukkig was
met de portefeuilles, maar minder
met de tijdsbesteding van de vier
wethouders. „Wij hadden op het
punt van de financiële verdeling van
de wethouderssalarissen solidariteit
van alle betrokkenen verwacht, naar
rato van het aantal zetels. Helaas
Op de verkiezingsavond waren er al verrassingen, zoals de keuze
voor Marty den Haan (links vooraan), maar het resultaat van de
collegebesprekingen is minstens even verrassend.
Zaken die de afgelopen jaren niet zo
soepel zijn verlopen, kunnen door
het nieuwe college doelmatiger
worden uitgevoerd. PvdA en ook
wel het CDA staan heel dicht bij de
VVD. Ik kan niet zeggen dat ik niet
gelukkig ben", aldus een opgeluch
te Ravensteijn.
CDA'er Van Kempen kan zijn lang
durige politieke carriere (al meer
dan een kwart eeuw raadslid) nog
afronden met een wethouderschap
en dat doet hem wel deugd. Hij con
stateert dat hij .mooie portefeuilles'
heeft gekregen. Onderwijs ambieer
de hij en dat ging ook door, voor
economische zaken en onroerende
zaken was Van Kempen ook in,
maar het werden de grotere taken
ruimtelijke ordening en volkshuis
vesting. Over het programma is hij
minder enthousiast. „Over een aan
tal zaken ben ik tevreden, maar over
een aantal ook weer niet tevreden.
bleek dit vooralsnog niet de instem
ming van een meerderheid van de
vier partijen te krijgen, ondanks het
feit, dat zij uit politieke realiteit
unaniem tot uitbreiding van het col
lege hebben besloten." Nieuwkerk
vond wel, dat de vier partijen vol
doende inbreng hebben gekregen
om tot een constructieve program
matische samenwerking te komen.
„Er zijn wel opmerkingen gemaakt,
dat een aantal relevante onderdelen
onvoldoende in het programma te
rug te vinden zijn. Uit het feit, dat er
programmatisch geen wezenlijke
breekpunten waren, was het niet
mogelijk om op grond daarvan 1
van de 4 buiten het college te hou
den. Daarbij komt, dat elk van de
partijen een voorkeur had, wie ze
ker in het college vertegenwoordigd
moest zijn. De verkiezingsuitslag
leidde tot een politieke verhouding,
die tot een meer kostende oplossing
in het college van b. en w. moest lei
den", aldus CDA-voorzitter Nieuw
kerk.