Burgemeester draagt ruimtelijke ordening en volkshuisvesting over aan Van Kempen 'Minimaal 80 mille per jaar voor stunt met college vier wethouders' 'Als slagvaardigheid groter wordt, levert vierde wethouder geld op' Aanscherpen van beleid wet voorzieningen gehandicapten Van der Munnik houdt weinig taken over door keuze 4 wethouders RPF/GPV en D66: grijs en wankel college zal machteloos zijn Maar drie commissies meer over Donderdag 2 april 1998 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 De deeltijd-wethouders R. Ravensteijn en W.C. van Kempen moeten het welis waar doen met 80% van het salaris, maar ze hebben wel zware portefeuilles uit het vuur gesleept. Raven steijn neemt financiën over van Moerland en recre atie/toerisme en economi sche zaken van Versluys. De laatste taak stond ook op het verlanglijstje van CDA'er Van Kempen, maar die werd ruimschoots gecompenseerd door van de burgemeester de be langrijke post ruimtelijke ordening over te nemen, evenals vofkshuisvesting, bouwnijverheid en monu mentenzorg. Van zijn par tijgenoot Versluys neemt Van Kempen onderwijs en cultuur (o.a. bibliotheek en museum) over. „Is vier wethouders te rechtvaardigen om uit een impasse te komen? Deze stunt kost minimaal 80.000 gulden per jaar. Men had gewoon beter moeten on derhandelen, want dit is geen ideale oplossing", zegt RPF/GPV-lijsttrekker P. van Belzen. Zijn D66- collega J. van den Donker spreekt over ,een treurige ontwikkeling.' „Het colle ge lijkt zo machtig met steun van vier van de zes partijen, maar het is ook heel machteloos. Er is voor grijs gekozen. Zoveel compromissen schept een onduidelijke situatie. Dit is een voorproefje op de lan delijke situatie na de Tweede Kamerverkiezin gen." VVD haalt niets binnen Noodgreep Minder bestratingen Hogere belasting Kwijtschelding 100% Meer tuinbebouwing Moerland verwacht 'meer rust in de tent' en Heijboer snelle besluiten Moerland (PvdA) en Ravensteijn (VVD) zijn het meest positief over de uitbreiding van het college met een vier de wethouder. „Als de slagvaardigheid groter wordt in het college, levert dat geld op", zegt Moerland. Zijn jongste collega Ravensteijn is daarvan overtuigd. „Een doelmatig, goed werkend en daadkrachtig bestuur, dat is winst. Wie zegt, dat ik mijn geld niet terugverdien?" Erg dankbaar CDA wilde er 4 VVD na 20 jaar CDA oneens met 80% Dinsdag werd een akkoord bereikt over de taakverdeling. Bij het over leg was ook burgemeester H.A. van der Munnik aanwezig en gemeente secretaris A.G. Izeboud. De burge meester, die niet gelukkig is met de keuze voor vier wethouders, zag zijn takenpakket slinken tot openbare or de en veiligheid, voorlichting, per soneel, organisatie en interne zaken. I.C. Moerland is eerste vervanger bij afwezigheid van de burgemeester. Hij stootte financiën af, maar bouw de zijn welzijnsportefeuille flink uit en dat was zijn wens. De PvdA wil meer greep krijgen op het jeugd- en jongerenwerk, kinderopvang, peu terspeelzalen en de bejaardenoor den. Moerland neemt die taken over van Versluys, terwijl hij sport, socia le zaken en volksgezondheid houdt. K.A. Heijboer neemt alle taken van zijn partijgenoot Van der Jagt over: verkeer en vervoer, grondzaken, openbare werken en milieuzaken. Hoewel hij de wethouder van de grootste partij is, neemt hij evenals zijn voorganger genoegen met zijn taak als tweede vervanger bij afwe zigheid van de burgemeester. Op merkelijk is, dat Heijboer in tegen stelling tot zijn collega's geen enkele collega waarneemt. In geval van afwezigheid, ziekte, e.d. nemen de burgemeester en Moerland el- kaars taken waar. De burgemeester neemt tevens de portefeuille van Heijboer over als die er niet is. Ten slotte nemen Ravensteijn en Van Kempen eikaars taken waar. Sociale zaken: Uitvoering van Al gemene Bijstandswet inclusief alle bijbehorende regelingen, wet sociale voorzieningen inclusief de Betho en ADZ, arbeidsvoorziening, wet voor zieningen gehandicapten, minima beleid waaronder kwijtschelding. Maatschappelijke zorg, hulpver lening en volksgezondheid: Maat schappelijke dienstverlening, zorg en hulpverlening onder o.a. aan ge handicapten, verslaafden, werklo zen; gezinsverzorging, ouderenzorg waaronder verpleegtehuizen, be jaardenoorden en woonzorgcentra, vrijwilligersinitiatieven. asielzoe kers, minderheden en gezinsvervan gend tehuis, algemene gezond heidszorg, GGD en ambulance brigadiers e.d., openbaar vervoer. Grondzaken en niet-publieke ei gendommen: Aan- en verkoop van onroerende zaken, beheer private ei gendommen als landbouwgronden, boerderijen, verpachting en verhuur. Openbare werken: Straten en plei nen, wegen en voetpaden, plantsoe nen en verdere groenvoorzieningen, begraafplaatsen, handelshavens, rio leringen, gemeentereiniging en de huisvesting van gemeentewerken. Milieuzaken: Betreft uitvoering van de milieuwetgeving, o.a. wet milieu beheer, wet geluidhinder en lucht- en bodemverontreiniging. der campings, VVV en jachthavens. Economische zaken: Betreft ge meentelijke maatregelen, zonder planologische zaken, op terrein mid denstand en overig bedrijfsleven, ac quisitiebeleid. scholen voor speciaal onderwijs, be roepsonderwijs en voortgezet onder wijs en de leerplicht, inclusief perso neelszaken onderwijs, volwassenen educatie. Cultuur: Bibliotheek, vormings- en ontwikkelingswerk, beeldende kunst, amateuristische kunstbeoefening, podiumkunsten, museum, archief en mediabeleid. H.A. van der Munnik (59) I.C. Moerland (49) PvdA, Scherpenisse 100% wethouder, le loco en waar nemer taken burgemeester. Sport, speelterreinen en sociaal- cultureel werk: Georganiseerde sport en recreatiesport, speelterrei nen, sportaccommodaties, jeugd- en jongerenwerk, opbouwwerk, club- en buurthuiswerk, kinderopvang, peuterspeelzalen, dorpshuizen. R. Ravensteijn (43) WD, Oud-Vossemeer K.A. Heijboer (54) SGP, St.-Annaland 100% wethouder, waarnemingen. 2e loco, geen Verkeer en vervoer: Verkeersplan nen, verkeersveiligheid, treffen van verkeersmaatregelen, jeugdverkeers- wethouder, 3e loco, waarnemer taken Van Kempen. Financiën: Algemeen financieel be leid, belastingen en andere rechten, verzekeringen. Recreatie en toerisme: Recreatieve en toeristische ontwikkelingen zon der de planologische zaken, waaron- W.C. van Kempen (60) CDA, Poortvliet 80% wethouder, 4e loco, waarnemer taken Ravensteijn. Volkshuisvesting, bouwnijverheid, monumentenzorg: Vaststelling wo ningbouwprogramma's, kwaliteits verbetering woningvoorraad, uitvoe ring woningwet en bouwverorde ning, welstandstoezicht, monumen ten, torens, klokken en molens, wo ningbouwcorporaties, woonwagen- wet, stads- en dorpsvernieuwing. Ruimtelijke ordening: Het geheel aan planologische maatregelen dat tot het gemeentelijk beleid behoort en medewerking aan beleid van ho gere organen, de wet op de ruimtelij ke ordening, ruilverkavelingen. Onderwijs: Betreft het wettelijk ge regeld onderwijs aan basisscholen. CDA, Tholen 100% burgemeester, waarnemer ta ken Moerland en Heijboer. Openbare orde en veiligheid, alge meen bestuurlijke zaken en be stuurlijke coördinatie: Dit betreft naast de eigenlijke burgemeesters- taak ook burgemeester en wethouder- staken zoals naleving drank- en hore- cawet, brandweerwet en rampen wetgeving, burgerzaken onderwaar onder vreemdelingenwetgeving, ste denband. Voorlichting: In- en externe voor lichting, inspraak, wet openbaarheid van bestuur. Personeel, organisatie en interne zaken: Betreft voor het directe ge- meentepersoneel, dus exclusief on derwijs, rechtspositie en sociale be geleiding, bezoldiging, organisatie, interne zaken, beheer en gebruik ge meentehuis, huishoudelijke zaken, postverwerking, registratuur, e.d., in- formatiserings- en automatiserings beleid. De beide kleine partijen werden door voorzitter K.A. Heijboer op de hoogte gesteld van de uitkomst van de besprekingen tussen SGP, PvdA, CDA en VVD. „Ik was met stom heid geslagen", aldus Van den Donker. „Mijn laatste informatie was, dat de VVD de grootste moei te had met het verloop van de on derhandelingen. Daarom had ik to taal niet verwacht, dat er vier wethouders zouden komen." Van Belzen is er evenmin over te spreken. „Het is toch zeer bevreem dend, dat je met z'n vijven de rege ring moet vormen, want de burge meester tel ik naast de vier wethouders ook mee. Zo'n vier jaar geleden heb ik gevraagd of het col lege het aankon met z'n vieren. Toen kon het, maar nu is er plotse ling 0,8 wethouder meer nodig en dat is me niet duidelijk. De belas tingen zullen ervoor verhoogd moe ten worden, want de betaling van de vierde wethouder zal toch uit de lengte of de breedte moeten ko men." Het RPF-raadslid stelt vast, dat de gemeente Capelle a/d IJssel met 125.000 inwoners wel met 3 wet houders kan werken, evenals de Zeeuwse gemeenten Reimerswaal, Borssele en Goes, maar Tholen gaat met 4 wethouders opereren. „Ik ben bang, dat je een wankel college krijgt met veel discussie en dat is erg jammer, want er staan grote belangen op het spel: ruimte lijke ordening, milieu, verkeers plannen en de financiën. De ge meente wordt er niet rijker op met 4 wethouders. Dit is een verlegen heidsoplossing na een patstelling." Het feit dat de niet-collegepartijen maar uit drie leden bestaan, noemt Van Belzen ,niets nieuws.' „Dat was vroeger ook zo (voordat D66 en het AOV in de raad kwamen- red). Er is echter een elementaire fout gemaakt door de RPF/GPV en D66 buiten te sluiten. Er is bewust een tweedeling aangebracht, waar door geen recht gedaan is aan het monistische karakter van de raad, terwijl de burgemeester dat in de laatste raadsvergadering nog zo be nadrukt heeft. Het had anders ge moeten. De kans is groot, dat het gaat rommelen in het college. Wij zullen alles heel kritisch volgen. Het beleidsprogramma van de on derhandelaars hebben we voor ken nisgeving aangenomen. Op geen enkele wijze hebben wij toezeggin gen voor steun gedaan", aldus Van Belzen. Van den Donker spreekt over ,de triomf van de lafheid.' „Ieder van RPF/GPV-fractievoorzitter P. van Belzen is allerminst gelukkig met het nieuwe college van b. en w. J. van den Donker, fractievoorzitter van D66, noemt het nieuwe college de 'triomf van de lafheid'. de vier onderhandelaars zat te graag in het college en offerde daar alles voor op. Ik begrijp niet dat de VVD niets binnenhaalt van wat ze de afgelopen ruim 3 jaar geroepen hebben. Ravensteijn gaat niet mee op de raadsreis omdat die 8000 gul den kost, maar hij geeft wel 72.000 gulden uit voor een vierde wethou der en daar komt dan nog de huis vesting bij. Het enige dat de VVD binnenhaalde, is een klein onder zoek naar het onderbrengen van het centrum voor werk en inkomen in het gemeentehuis. Dat wil de PvdA graag, maar als er dan 15 mensen in het gemeentehuis bijkomen, komt het pand van het arbeidsbureau en Start leeg te staan en dat is kapitaal vernietiging. Dit is dus een verto ning van niks. Misschien gaat de VVD-fractie iets heel anders roe pen dan hun wethouder doet. Lan delijk heeft de VVD met Bolkestein daar immers ervaring mee." Volgens het D66-raadslid heeft ook de PvdA .gigantisch veel uit te leg gen.' „Ze zeggen altijd dat ze een tegenwicht vormen voor de SGP. maar dat is nog nooit gebleken. Eerder het tegendeel omdat ze vaak met de SGP meestemmen. En hoe kan men nu akkoord gaan met een uitbreiding van 20% van het colle ge! Het vorige college zei dat ze het werk gemakkelijk aan konden." Van den Donker vindt, dat de vier grotere partijen ,niet gekozen heb ben.' „Het resultaat van de verkie zingen was toch, dat de inwoners massaal gekozen hadden voor voortzetting van het college van SGP, PvdA en CDA. Ook de RPF had nog in beeld kunnen zijn. Door de nu gekozen oplossing kan men aanrommelen wat men wil. Het grote college zal nooit geprikkeld worden om gigantisch zijn best te doen. De kwaliteit zal erdoor afne men. Ik heb steeds geprobeerd om de vinger op de zere plek te leggen, maar ik vraag me af, of ik straks voldoende vingers heb." Van den Donker overweegt om 14 april bij de wethoudersverkiezin gen blanco te stemmen. „Dit is zo'n geknoei, ik verwacht een heel zwak programma en als ik vind, dat het niet goed is, zal ik dat blijven zeggen. Dat mag ik nog steeds doen, ook al zal het weinig uitha len." De vertrekkende wethouders Van der Jagt en Versluys keuren de vor ming van een groter college ook af. „Het is een verrassende en een kost bare oplossing. Normaal was altijd twee wethouders en de derde moest bij gedeputeerde staten aange vraagd worden. Iedereen is de keu ze uit de weg gegaan", aldus CDA'er Versluys. Zijn SGP-collega noemt het onderhandelingsresultaat .verrassend en opvallend.' „Als je ziet dat Goes van 4 naar 3 wethou ders gaat en Tholen net andersom, dan kun je gelet op de grootte van die twee gemeenten van oneven wichtigheid spreken, maar men heeft in wijsheid zo besloten. Orga nisatorisch komt er echter nogal wat bij kijken. Zo zal de kamer waar nu chef ruimtelijke ordening Buermans zit (direct naast de gemeentesecre taris), voor de vierde wethouder in gericht moeten worden. Je zou kun nen zeggen dat er al rekening mee gehouden was, maar er zou daar een telefooncentrale komen en die moet nu weer ergens anders komen." Burgemeester Van der Munnik liet tegenover voorzitter Heijboer van de onderhandelingscommissie zijn ongenoegen blijken over de geko zen oplossing. Hij sprak over ,een noodgreep.' De burgemeester ver wachtte, dat het moeilijk werken zal worden met vijf leden in het colle ge. Van der Munnik vreesde ook, dat de tijdsbesteding van de twee deeltijd-wethouders van 80% bin nen de kortste keren op 100% zou uitkomen. Dinsdag 14 april wordt de nieuwe Thoolse gemeenteraad geïnstalleerd waarvan de verkiezing van 4 wethou ders een onderdeel is. Ook zullen de leden van de drie nieuwe commissies worden benoemd: middelen (de voor malige commissie financiën), alge meen bestuur en welzijn, alsmede ge meentelijke ontwikkeling (de voormalige commissies ruimtelijke ordening en openbare werken). De laatste commissie zal het meest fre quent gaan vergaderen, soms drie keer per maand. De meeste vergade ringen zijn op maandag, sommige op dinsdag. De commissie algemeen be stuur en welzijn vergadert steeds op woensdagavond, één keer per maand, behalve augustus. De commissie mid delen heeft dinsdagavond als vast ver gadertijdstip, eens per maand, behal ve juli en augustus. De drie commissies beleggen in september elk een besloten vergadering over de begroting. De Thoolse raad vergadert steeds op maandag, afwisselend 's middags en 's avonds, behalve dins dag 14 april. VERVOLG VAN VOORPAGINA Hij houdt alleen vast aan een Jicht extern onderzoek naar de noodzaak en de omvang van de uitbreiding. Daarbij dient een kerntakendiscus sie betrokken te worden.' De Thoolse straatmakers krijgen van het nieuwe college minder werk. Ze hebben namelijk overeen stemming bereikt om het huidige budget voor herbestrating met in gang van 1999 met .minimaal 5%' te verlagen. Er wordt wel rekening gehouden met prijsverhogingen en uitbreiding van de straten. Pit standpunt betekent, dat een lager onderhoudsniveau geaccepteerd wordt. De VVD wilde nog verder gaan dan 5% omdat er door de gro ter wordende tekorten bij de ge meente wellicht meer bezuinigd moet worden. De PvdA wilde de korting van 5% ook laten gelden voor de toename van de straten, maar de SGP wees dat af. Aan de hand van een automatiseringspro gramma kan in de loop van dit jaar worden bezien, wat noodzakelijk en verantwoord is. Voorlopig wordt er 5% of 80.000 gulden bezuinigd op het onderhoud van de straten. De SGP pleitte nog voor een herijking van het gemeentelijk groenbeleid in verband met het onderhoud en de verkeersveiligheid. Om het voorzieningenniveau op peil te houden, zullen de gemeente lijke belastingen en tarieven infla tievolgend en trendmatig verhoogd worden. Daarnaast hebben de vier overeenstemming bereikt over een .extra verhoging afhankelijk van nieuw of uitbreiding van bestaand beleid.' De SGP stelt er echter prijs op, dat er een maximale tarieven- verhoging van bijvoorbeeld 5%(eerst had men een plafond van 4% genoemd) - exclusief riool- en reinigingsrechten - wordt opgeno men. Slechts in bijzondere, nog na der te bepalen omstandigheden, kan daarvan worden afgeweken. PvdA en CDA wilden echter een grotere vrijheid voor belastingverhogingen, maar de VVD wilde dan liever prio riteiten stellen. Wel was iedereen het eens met een PvdA-voorstel, dat in het algemeen voor de gemeente lijke dienstverlening een kostendek kend tarief gehanteerd zal worden, tenzij er goede redenen zijn daarvan af te wijken. De SGP wilde een uit zondering voor de begraafrechten. die niet meer dan trendmatig ver hoogd zouden moeten worden. Een overwinning voor de PvdA is het akkoord over de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, die in de raadsperiode stapsgewijs toe groeit naar 100% van de bijstand snorm. CDA en SGP hadden hier aanvankelijk bezwaren tegen we gens de financiële gevolgen en de open einde regeling van de Wet Voorzieningen Gehandicapten. Na óverleg met hun fractie gingen de twee door de knieën, evenals de VVD. Volgens de PvdA dient de ge meente het goede voorbeeld te ge ven,, nu er druk op het waterschap wordt uitgeoefend om het kwijt- scheldingsbeleid ook tot 100% op te voeren. Overigens gingen de vier partijen er wel mee akkoord, dat het WVG-beleid in verband met de kos ten aangescherpt moet worden. Be paalde voorzieningen moeten dan inkomens- en vermogensafhanke- lijk gemaakt worden. De kleine spaarder wordt daarbij ontzien. Voor de uitvoering van het basisge- zondheidsbeleid voorzien de vier partijen een verhoging van de ge meentelijke bijdrage aan de GGD. Op initiatief van de SGP werd in het beleidsprogramma opgenomen, dat het noodzakelijk kan zijn dat een gemeentelijke financiële stimule ringsbijdrage wordt verleend voor de bouw van een woonzorgcomplex in alle kernen. De vier collegepartijen zijn over een gekomen om een onderzoek in te stellen naar het verruimen van de mogelijkheden van erf- en tuin bebouwing binnen de bebouwde kom. Het buitengebied wordt als een onmisbare, groene buffer ge zien. Grondgebonden agrarische activiteiten vormen de hoofdfunc tie. Verstening en versnippering dienen te worden tegengegaan. Ter voorkoming van verpaupering en verkrotting van agrarische gebou wen zal een breder gebruik van leeg komende gebouwen in het buitengebied kunnen worden toe gestaan. Wel dient er volgens de vier partijen voor gewaakt te wor den, dat derden belemmeringen kunnen opwerpen die een normale agrarische bedrijfsuitoefening on mogelijk maken. Ten behoeve van de natuurlijke groei wil men vol doende bouwmogelijkheden bij el ke kern om de leefbaarheid te on dersteunen. vindt dat de besprekingen goed ver lopen zijn. „Alles is in onderling overleg tot stand gekomen." Nog net binnen vier weken is het Thoolse college van b. en w. voor de komende vier jaar rond. Dinsdag 14 april vindt de keuze officieel plaats, maar SGP, PvdA, CDA en VVD hebben zowel over het beleidspro gramma als over de taakverdeling een akkoord bereikt. Het oude col lege hoorde je nooit klagen dat het werk niet met zijn vieren (drie wet houders en de burgemeester) ge daan kon worden, maar toch is er een vierde wethouder gekomen. „Soms zijn er dagen dat ik zeg: wat doe ik hier, maar er zijn er ook bij dat je 's morgens acht uur van huis gaat en pas 's avonds om twaalf uur thuiskomt. En de voorbereiding van de vergaderingen en besprekingen vergt ook veel tijd", zegt Moerland, de enige met (ruim 2 jaar) ervaring. De voorzitter van het wethouders- overleg, SGP'er Heijboer, is opge lucht over de goede afloop. „Ik heb er altijd hoop op gehad en het is duidelijk uitgekomen. Daar ben ik erg dankbaar voor." Hij is .volledig tevreden' over zijn taken. „Ik had mijn vrije keuzes en dat was de por tefeuille van Van der Jagt. We zijn immers gewend op deze lijn te zit ten." Heijboer vond het ,deze keer beter' om Moerland loco-burge meester te laten zijn. ondanks dat de SGP de grootste partij is. „Hij is de enige met ervaring van de vier wet houders. Onze fractie heeft er in het verleden soms ook geen prijs op ge steld of andere partijen vonden het beter dat een ander het deed, zoals de CDA-wethouder." Het feit dat Heijboer met geen enkele waarne ming belast is, betekent volgens hem niets bijzonders. „Dat kwam zo uit en ik heb een behoorlijke por tefeuille." De SGP'er kan zich uit eindelijk - ondanks zijn voorkeur voor drie wethouders - goed vinden in een college met vier wethouders en een kleiner takenpakket voor de burgemeester. „Daar heeft de poli tiek voor gekozen en die bestuurlij ke beslissing moet betaald worden. De kosten zijn hoger, maar dat zal wel eens dik terugverdiend kunnen worden. Een snel en slagvaardig be leid is immers heel wat waard. In de afgelopen jaren ontstond er soms duidelijke vertraging in de besluit vorming, zoals bijvoorbeeld de re constructie van de Ten Ankerweg. Met zo'n breed programcollege neem je zowel in het college als in de raad sneller besluiten." Heijboer Moerland kreeg vorige week van zijn fractie en bestuur nog even de schrik op het lijf gejaagd dat de Pv dA eventueel zou afhaken omdat men het niet accepteerde dat de SGP op verschillende terreinen af stand nam van het beleid. „Wanneer je echter niet meedoet in het colle ge, dan heb je heel veel uit te leggen aan je kiezers. Nu kunnen we mee draaien en de welzijnsparagraaf ziet er goed uit. Omdat de SGP het pro gramma niet volledig onderschreef, wilden we de SGP buiten het colle ge houden, want die partij is groter en kritischer geworden. Maar het CDA hechtte aan deze oplossing. De keus van 3 of 4 wethouders is niet aan ons geweest." Overigens stemde de PvdA er wel mee in, want men wilde ook de VVD niet laten vallen. Moerland kan dan ook vrede hebben met vier wethouders en als het goed werkt, schat hij in dat het geld kan opleveren. „Wel licht kan dit wel eens voordelig zijn. D66 kan dat wel afwijzen, maar die partij heeft met al zijn geroep vier jaar niks bereikt, nul komma nul! Als de oppositie tam tam maakt om de tam tam, dan bereik je niet veel. Ik doe mijn best in het college, al kost dat veel inzet en kracht, maar op deze post kun je veel doen voor de inwoners", aldus Moerland. De VVD is voor het eerst sinds het vertrek van wethouder A.J. Scher penisse in 1978 weer in het college vertegenwoordigd en daar is Raven steijn blij*mee. „Ik was destijds het jongste raadslid en nu de jongste wethouder. Na twintig jaar in het bankwezen gewerkt te hebben, is dit weer eens wat anders. Het is een he le leuke uitdaging. Ik heb het wel geambieerd, maar je moet wel tot een compromis zien te komen en dat is gelukt. De persoonlijke con tacten waren buitengewoon goed", aldus Ravensteijn. Enkele weken geleden vond hij een deeltijd-wethouderschap niet aan vaardbaar. „Daarbij doelde ik op 50% en het is 80% geworden en dat is aanvaardbaar. Bij het aantreden van het vorige college heb ik ook al voor een vierde wethouder gepleit en die is er nu gekomen. Dat is het compromis van de vier partijen en ik zal met de volle 150% inzet stre ven naar revenuen." Ravensteijn erkent dat hij als tegen stander van de uitbreiding van het gemeentehuis nu aan het beleids programma gebonden is. „In feite had de meerderheid van de raad al tot die uitbreiding besloten. Mijn fractiegenote mevr. Frigge heeft wel eens een bedrag van 12 miljoen ge noemd terwijl het college de helft raamde, maar dat was koffiedik kij ken. De SGP heeft echter gezegd dat 5 miljoen het maximum was. We zullen echter prioriteiten moe ten stellen, dat is duidelijk. Dus be zuinigen op openbare werken en de premieregeling voor bedrijven af schaffen, want is die wel zo belang rijk voor nieuwe vestigingen? Naast ombuigingen zullen er ook belas tingverhogingen nodig kunnen zijn. Bij dergelijke besprekingen moet je flexibel zijn, want je zoekt met z'n vieren naar een politieke oplossing. Met zijn allen hebben we voor vier wethouders gekozen. Naar de kos ten hebben we nog niet precies ge keken omdat we met globale cijfers gewerkt hebben. Feit is, dat we van af 14 april aan de slag kunnen want er is een heel stuk werk voor ons te doen", aldus Van Kempen. Het CDA-bestuur vergaderde maan dagavond met de raadsfractie over de onderhandelingsresultaten. Voor zitter E.Ph. Nieuwkerk zei desge vraagd, dat men heel gelukkig was met de portefeuilles, maar minder met de tijdsbesteding van de vier wethouders. „Wij hadden op het punt van de financiële verdeling van de wethouderssalarissen solidariteit van alle betrokkenen verwacht, naar rato van het aantal zetels. Helaas Op de verkiezingsavond waren er al verrassingen, zoals de keuze voor Marty den Haan (links vooraan), maar het resultaat van de collegebesprekingen is minstens even verrassend. Zaken die de afgelopen jaren niet zo soepel zijn verlopen, kunnen door het nieuwe college doelmatiger worden uitgevoerd. PvdA en ook wel het CDA staan heel dicht bij de VVD. Ik kan niet zeggen dat ik niet gelukkig ben", aldus een opgeluch te Ravensteijn. CDA'er Van Kempen kan zijn lang durige politieke carriere (al meer dan een kwart eeuw raadslid) nog afronden met een wethouderschap en dat doet hem wel deugd. Hij con stateert dat hij .mooie portefeuilles' heeft gekregen. Onderwijs ambieer de hij en dat ging ook door, voor economische zaken en onroerende zaken was Van Kempen ook in, maar het werden de grotere taken ruimtelijke ordening en volkshuis vesting. Over het programma is hij minder enthousiast. „Over een aan tal zaken ben ik tevreden, maar over een aantal ook weer niet tevreden. bleek dit vooralsnog niet de instem ming van een meerderheid van de vier partijen te krijgen, ondanks het feit, dat zij uit politieke realiteit unaniem tot uitbreiding van het col lege hebben besloten." Nieuwkerk vond wel, dat de vier partijen vol doende inbreng hebben gekregen om tot een constructieve program matische samenwerking te komen. „Er zijn wel opmerkingen gemaakt, dat een aantal relevante onderdelen onvoldoende in het programma te rug te vinden zijn. Uit het feit, dat er programmatisch geen wezenlijke breekpunten waren, was het niet mogelijk om op grond daarvan 1 van de 4 buiten het college te hou den. Daarbij komt, dat elk van de partijen een voorkeur had, wie ze ker in het college vertegenwoordigd moest zijn. De verkiezingsuitslag leidde tot een politieke verhouding, die tot een meer kostende oplossing in het college van b. en w. moest lei den", aldus CDA-voorzitter Nieuw kerk.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1998 | | pagina 5