Openbaar vervoer
mm
U en Burley waken pas écht een paar!
Provincie Zeeland
Four Freedoms
choenen van Burley worden pas een paar als
De unieke combinatie van stijl, comfort
kwaliteit past bij u. U en Burley: een
uitzonderlijk paar, dit voorjaar!
Kom eens langs...
LENTE-AANBIEDING
4 halen, 3 BETALEN
Donderdag 2 april 1998
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
21
Abdij Nieuws is de
informatierubriek van
de Provincie Zeeland.
Redactie:
Afdeling Voorlichting,
Abdij 6, postbus 6001,
4330 LA Middelburg,
telefoon (0118) 63 13 92
Sinds 1 januari van dit jaar regelen de provincies het openbaar vervoer, althans
het streekvervoer. Voorheen was dat een taak van het rijk, om precies te zijn het
ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W). Het geld dat V&W besteedde aan
deze vorm van vervoer is verdeeld over de provincies.
■Officiële Mededelingen
Verkeer en Vervoer
Onttrekking
aan openbaar verkeer
Abdijplein Middelburg
Inhaalverbod op
Zeelandbrug (N256)
Milieu
Aanleg
kwelscherm Tholen
Laat u niet verrassen
door ongewenste gasten!
Bogena
Effekt/vitamine F
VLOOIENBANDEN
dierenspeciaalzaak
"v De spiegel voor verzergd haar!
SINT-MAARTENSDIJK
Ds. de Bresstraat 10 - Tel. (0166) 66 21 67
THOLEN, Brugstraat 19-21 - Tel. (0166) 60 23 21
(en in 's-GravenpolderHalsteren, Numansdorp)
Abdij
Nieuws
Rostropovich en Terry Waite, 1992.
Zaterdag 2 mei worden in Middel
burg weer de Four Freedoms
Awards uitgereikt. Het gaat om
onderscheidingen die alles te ma
ken hebben met de grondrechten
van mensen. Personen die zich op
dat terrein bijzonder hebben on
derscheiden, komen in aanmer
king. Het ene jaar vindt de plech
tigheid plaats in New York, het
andere jaar in Middelburg.
De laureaten
De laureaten van dit jaar zijn:
Mary Robinson, voormalig presi
dent van de Ierse Republiek en
thans Hoge Commissaris voor de
Mensenrechten bij de VN. Zij ont
vangt de Four Freedoms Medal.
CNN krijgt de award voor "Vrijheid
van meningsuiting".
Aartsbisschop Desmond Tutu,
voorzitter van de Afrikaanse
Waarheids- en Verzoeningscom
missie. Hij ontvangt de award
voor "vrijheid van godsdienst".
Stéphane Hessel, oud-diplomaat,
Frans verzetsman en assistent
van Eleanor Roosevelt bij de tot
standkoming van de Universele
Verklaring van de Rechten van de
Mens. Hij ontvangt de award voor
"Vrijwaring van gebrek".
De Canadese organisatie "Free
the Children" (tegen de kinderar
beid). Oprichter Graig Kielburger
(16 jaar) ontvangt namens deze
organisatie de award voor
"Vrijwaring van vrees".
MBliM
Scholieren
Zeven Zeeuwse scholieren krijgen
2 mei de gelegenheid de vijf
wereldburgers te interviewen. De
zeven zijn de winnaars van een
eerder dit jaar op de scholen
gehouden "vragenwedstrijd". De
vragen zijn beoordeeld door een
jury onder voorzitterschap van
mw. Ginjaar - Maas. De zeven vra
genstellers zijn:
Daphne Parée van het St.
Willibrord College in Goes, met
een vraag voor Mary Robinson;
Egon de Bakker en Marius van
den Burg van de scholengemeen
schap Professor Zeeman in
Zierikzee met een vraag voor
CNN;
Bob van Hoove en Erik Klok van
het Reynaert College in Hulst met
een vraag voor Desmond Tutu;
Reindert-Jan Gerding van de CSW
Middelburg met een vraag voor
Stéphane Hessel;
Carolien de Baerdemaker van het
Zwin College in Oostburg met een
vraag voor Craig Kielburger van
"Free the Children".
i
Activiteiten
Rond de uitreiking van de Four
Freedoms Awards vindt een aantal
activiteiten plaats:
Maandag 27 april is er in de Stads
schouwburg van Middelburg een
Ierse culturele avond. Kaarten ver
krijgbaar bij de schouwburg.
Dinsdag 28 april is er een Zuid-
Afrika-avond in de Zeeuwse Biblio
theek in Middelburg waar ook de
toegangskaarten verkrijgbaar zijn.
Desmond Tutu zal zondag 3 mei
preken in de Nieuwe Kerk in
Middelburg tijdens de normale och
tenddienst.
Achtergrond van de overdracht
van bevoegdheden is dat provin
ciale besturen hun gebied beter
kennen en beter in staat zijn maat
werk te leveren dan het rijk. En
behalve dat: het is altijd beter
zaken aan te sturen op een be
stuurlijk niveau dat het dichtst bij
een onderwerp staat, is de rede
nering. Vandaar dat de laatste
jaren nogal wat taken van het rijk
zijn overgenomen door provincies
of gemeenten. Decentralisatie
heet dat in de bestuurlijke vaktaal.
Interlokaal
De beleidsmakers spreken trou
wens niet meer van streekvervoer
maar van interlokaal vervoer. In
Zeeland is daar een bedrag mee
gemoeid van ruim 48 miljoen gul
den. De treinen vallen niet onder
de verantwoordelijkheid van de
provincie. Per slot van rekening
gaat het bij het spoor voorlopig
nog om nationale verbindingen en
dat blijft een verantwoordelijkheid
van de rijksoverheid.
Het lokale vervoer is een zaak van
gemeenten. Zo rijden in grote ste
den onder meer stadsbussen en
zijn er andere vormen van open
baar vervoer. Maar Zeeland heeft
geen echt grote steden die onder
een dergelijke regeling vallen.
Voorheen hadden Vlissingen en
Middelburg gezamenlijk wel de
bevoegdheid hun vervoer te rege
len, maar de minister heeft daar
een streep door gehaald.
Gegeven de schaal van de twee
gemeenten en de rest van de pro
vincie leek het de minister beter
de verantwoordelijkheid voor het
openbaar vervoer in één hand te
leggen. Dat is ook de redenering
die de provincie zelf aanhoudt om
het lokale vervoer binnen de
gemeenten Goes, Noord-
Beveland, Schouwen-Duiveland en
Oostburg niet over te dragen aan
deze gemeenten. Bovendien vindt
de provincie dat het vervoer in die
gemeenten, uitgezonderd Goes,
eigenlijk interlokaal is.
Marktwerking
De provincie kan op drie manieren
het openbaar vervoer regelen of
beïnvloeden. Het vervoersbedrijf
dat een dienstregeling wil uitvoe
ren heeft daarvoor een vergun
ning nodig van de provincie. De
provincie is ook de instantie die
de dienstregeling voor het ver
voer formeel vaststelt. En tot slot
verstrekt de provincie aan het ver
voersbedrijf het geld dat nodig is
om het vervoer uit te voeren.
Het komt er dus op neer dat ver
voersbedrijven met GS om tafel
kunnen gaan zitten om een aan
bod te doen voor het openbaar
vervoer in (een deel van) de pro
vincie. Met andere woorden: ook
het openbaar vervoer is onder
deel van concurrentie tussen ver
voersbedrijven.
De toekomst
Het ziet er naar uit dat er voorlo
pig niet veel zal veranderen in
Zeeland. GS willen er de tijd voor
nemen eerst eens goed te kijken
hoe het vervoer zich ontwikkelt en
wat het regelen van het vervoer
precies betekent voor een organi
satie als de provincie. Vooralsnog
blijft de dienstverlening zoals die
was toen het rijk het nog voor het
zeggen had. Maar ook het veran
deren van lijnen en vormen van
openbaar vervoer gaat niet zo
maar. De provincie heeft zich wat
dat betreft te houden aan de Wet
personenvervoer. Een van die
zaken is dat een onrendabele lijn
niet opeens kan worden opgehe
ven. Óp alle plaatsen waar in
december openbaar vervoer was,
moet tenminste een minimum blij
ven bestaan. En volgens de wet is
dat minimum: drie maal daags
een mogelijkheid te vertrekken en
drie maal daags de mogelijkheid
aan te komen.
Overigens heeft een vervoerder
wel de mogelijkheid af te wijken
van dit minimum; natuurlijk na
overleg met GS. Als de lijndienst
op het minimum niveau echt niet
meer loopt valt te denken aan een
"oproepafhankelijke vervoersvoor
ziening". Zeg maar een belbus.
Dat kan een manier zijn om tege
moet te komen aan de vervoers
behoefte van de vaste gebruikers
en in te spelen op de vraag van
anderen die minder vaak de bus
pakken. Vervoeren op afroep kan
de aantrekkelijkheid verhogen
voor de gebruiker en maakt het
voor de exploitant wellicht meer
rendabel.
Voorzieningen
Bij de overname van het openbaar
vervoer is de verantwoordelijkheid
voor het treffen van faciliteiten
voor het openbaar vervoer niet
duidelijk geregeld. Daarbij valt te
denken aan haltes, bushokjes en
bijvoorbeeld stallingsmogelijkhe
den voor fietsen. GS vinden het
niet terecht dat allemaal te moe
ten betalen uit het geld voor het
openbaar vervoer. Dat zou ten
koste gaan van de kwaliteit van
het vervoer. Vandaar dat het
dagelijks provinciebestuur van
mening is dat op het punt van
faciliteiten ook de wegbeheerders
een verantwoordelijkheid horen te
nemen. Met ander woorden: langs
provinciale wegen treft de provin
cie zelf voorzieningen, maar langs
wegen van gemeenten of water
schappen horen ook die instanties
een bijdrage te leveren. Daar
waar faciliteiten ook te maken
hebben met verkeersveiligheid,
vinden GS het helemaal een zaak
van de betrokken wegbeheerder.
Woordenlijst
Wie is geïnteresseerd in het open
baar vervoer krijgt te maken met
een groot aantal begrippen.
Onderstaand volgen er enkele
met uitleg:
Net: het geheel aan interlokaal
openbaar vervoer. Op een net
kunnen meerdere vervoerders
actief zijn.
Vervoerder: het vervoersbedrijf
dat in Zeeland een vergunning
heeft interlokaal openbaar vervoer
te verrichten.
Buurtbus: vorm van openbaar ver
voer, waarbij vrijwilligers de
dienstregeling uitvoeren.
Collectief vraagafhankelijk vervoer
(CW): door iedereen te gebruiken
personenvervoer per auto, niet
volgens een dienstregeling.
Doelritten: ritten van een bepaal
de lijn van en naar een bepaald
evenement of bestemming, niet
vaker dan drie maal per dag.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
zijn van plan het Abdijplein te ont
trekken aan het openbaar ver
keer. Oorzaken zijn de toename
van vandalisme op het Abdijplein,
het oneigenlijk gebruik van het
Abdijplein en de met deze facto
ren samenhangende stijging van
de kosten om toegebrachte scha
de te herstellen.
Het ontwerp-besluit met bijlagen
ligt van 6 april tot en met 1 mei
1998 ter inzage bij Directie
Infrastructuur Vervoer,
kamer D107, Abdij 6, Middelburg,
op werkdagen van 8 -17 uur en
desgevraagd buiten kantooruren.
Voor het inzien buiten kantooru
ren, het krijgen van een mondelin
ge toelichting of het kopiëren van
ter inzage gelegde stukken kunt u
zich wenden tot de heer J.
Steenbakker (tel. 0118-631672).
Tevens liggen de stukken ter inza
ge bij gemeente Middelburg,
dienst Stadsontwikkeling,
Vlissingsestraat 21, Middelburg,
uitsluitend op werkdagen van 8 -
12 uur en van 13 -16 uur.
Belanghebbenden kunnen tot en
met 1 mei 1998 schriftelijk of
mondeling
na telefonische afspraak hun
zienswijze kenbaar maken bij
Gedeputeerde Staten van
Zeeland, directie Infrastructuur
Vervoer, postbus 524, 4330 AM
Middelburg.
Gedeputeerde Staten van Zeeland
hebben besloten om op de
Zeelandbrug (ged. prov. weg
N256), voorlopig bij wijze van
proef, een inhaalverbod in te stel
len. De maatregel geldt voor het
weggedeelte van km 13,400 tot
km 21,150.
Het verbod zal door middel van
een (dubbele) ononderbroken
asstreep worden aangegeven.
Het is de bedoeling dat deze
asstreep omstreeks half mei
1998 wordt aangebracht.
Het verkeersbesluit ligt van 2 april
tot en met 14 mei 1998 ter inza
ge bij de Directie Infrastructuur
en Vervoer te Middelburg, Abdij
6, kamer D107 en in het regio
kantoor te Zierikzee, Havenpark
8, op werkdagen van 8 -17 uur
en desgevraagd buiten kantooru
ren.
Voor het inzien buiten kantoor
uren, het verkrijgen van een
mondelinge toelichting of het
kopiëren van ter inzage gelegde
stukken, kunt u zich wenden tot
de heer W.L. Houmes, tel. 0118-
631545.
Belanghebbenden kunnen tot en
met 14 mei 1998 tegen dit ver
keersbesluit een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij
Gedeputeerde Staten van
Zeeland, postbus 524, 4330 AM
Middelburg.
Alleen zij die een bezwaarschrift
hebben ingediend, kunnen tevens
bij de president van de
Arrondissementsrechtbank om
een voorlopige voorziening vra
gen.
Gedeputeerde Staten hebben een
vergunning Grondwaterwet met
voorschriften ter bescherming van
bij het grondwaterbeheer betrok
ken belangen verleend aan de
provincie Zeeland voor het ont
trekken van grondwater voor de
aanleg van een kwelscherm in de
inlaag Scherpenisse in de
gemeente Tholen.
De vergunning ligt van 1 april tot
14 mei 1998 ter inzage bij
Directie ruimte, milieu en
water, Het Groene Woud 1,
Middelburg, werkdagen van 8-
17 uur en desgevraagd buiten
kantooruren en in gemeentehuis
Tholen en Sint Philipsland.
Markt 1-5, Sint Maartensdijk,
werkdagen van 9-12 uur en (na
telefonische afspraak 0166-
668200, tst. 13) van 14-16 uur en
woensdagavond van 17-20 uur.
Zij die bedenkingen hebben inge
bracht tegen de ontwerp-vergun-
ning, de adviseurs, die advies
hebben uitgebracht over de ont-
werp-vergunning en belangheb
benden, aan wie redelijkerwijs niet
kan worden verweten geen beden
kingen te hebben ingebracht
tegen de ontwerp-vergunning kun
nen tot en met 13 mei 1998
beroep instellen bij de Afdeling
bestuursrechtspraak van de Raad
van State, postbus 20019, 2500
EA 's- Gravenhage.
De vergunning wordt op 14 mei
1998 van kracht, tenzij overeen
komstig artikel 36 van de Wet op
de Raad van State, juncto artikel
8:81 van de Algemene wet
bestuursrecht een verzoek tot het
treffen van een voorlopige voor
ziening is gedaan bij de Voorzitter
van de Afdeling bestuursrecht
spraak van de Raad van State.
Voor het inzien buiten kantoor
uren, mondelinge toelichting
en kopieën van ter inzage geleg
de stukken kunt u zich wenden tot
de heer W. Buizer (tel. 0118-
631168).-
i
Schot "Westvest 54
ST. MAARTENSDIJK
telefoon 0166-662159
O N
Kaaistraat 6
4695 CJ St. Maartensdijk
Telefoon: 0166-662590