BBA wil minder bushaltes
PvdA verrast met
twee nieuwelingen
Schoolhof met verkeerscircuit
en benzinepomp jeugd Poortvliet
AL 53 JAAR
DÉ
THOOLSE
COURANT
Eén aan rand van elke woonkern, en in Tholen-stad twee
Deel van ambitieus plan School met de Bijbel is klaar
Oud-molenaar
Poortvliet komt
om bij ongeval
Vermaas geen
kandidaat meer
voor de PvdA
SGP Tholen
voelt zich in de
steek gelaten
Donderdag 2
ierdag 27 november 1997
54e .jaargang no. 2
Vanaf mei volgend jaar, als de nieuwe dienstregeling in
gaat, wil de BBA niet meer dan één bushalte per woon
kern. Het gemeentebestuur is daarmee akkoord gegaan,
behalve voor het stadje Tholen. „We hebben nauwelijks
te kiezen", zegt wethouder J. van der Jagt. De haltes
zouden zoveel mogelijk aan de rand van een plaats moe
ten komen. Voor Scherpenisse, Stavenisse, Poortvliet en
Sint-Philipsland maakt dat niets uit, in Tholen verdwijnt
de halte aan de Mossellaan. Voor de resterende drie
plaatsen wordt nog naar een oplossing gezocht.
Telefooncel
Op peil houden
Flip Kornaat en Marianne Velthuis
De Thoolse PvdA komt verrassend uit de bus met twee
nieuwelingen op verkiesbare plaatsen. De 56-jarige Flip
Kornaat uit Anna Jacobapolder staat op de concept-kan
didatenlijst op de derde plaats en de 40-jarige Marianne
Velthuis uit Tholen is vierde. Zij hebben daarmee de zit
tende raadsleden mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen uit
St. Maartensdijk en H.J. Vermaas uit Stavenisse gepas
seerd. Neemt Vermeulen nog de vijfde en laatste verkies
bare plaats in, Vermaas is teruggezakt naar de achtste en
onverkiesbare plaats. Volgens voorzitter J. van Akkeren
heeft bij de selectie kwaliteit de doorslag gegeven. „De
PvdA moet meer profiel krijgen."
Drie reserves
Deze week
Overal inzetbaar
Met het oplaten van ballonnen is zaterdagmidag het
schoolhof van de School met de Bijbel in Poortvliet
geopend. Het schoolplein voor de kleuters is veranderd
in een speeltuin met een verkeerscircuit. Het is het eer
ste deel van een ambitieus plan. Het bijzondere eraan
is dat ook kinderen die niet op de Jenaplan leef-werk-
gemeenschap zitten er (buiten schooltijden) gebruik
van kunnen maken. Volgend jaar verandert het plein
aan de noordkant van het gebouw in een schoolsport-
veld.
Succesvoller dag gedacht
Asfaltweg
Bestek klaar
Door spandoek
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5
4697 ZG Sint Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Postrekening 12 44 07
Bankrekening 30 30 05 556
Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j.,
per post 64,15 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 2,00.
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm.
Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant.
Aangesloten bij de Zeeland Combinatie.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De 86-jarige L.A. Verhage uit Poort
vliet is dinsdagmiddag bij een onge
val in zijn woonplaats om het leven
gekomen. Verhage reed omstreeks
tien voor half één met zijn fiets op
het Zuidplantsoen. Hij wilde de La-
geweg oversteken. Daarbij zag hij
waarschijnlijk een 39-jarige auto
mobilist uit Sint-Maartensdijk over
het hoofd die daar op dat moment
reed in de richting van Scherpenisse.
De fietsende Verhage stak over en
werd geschept door de auto. Het
slachtoffer raakte ernstig gewond
aan zijn hoofd en werd per ambulan
ce naar ziekenhuis Lievensberg in
Bergen op Zoom gebracht. Daar
overleed hij diezelfde middag nog
aan zijn verwondingen. De automo
bilist bleef ongedeerd. Zijn voertuig
en de fiets zijn licht beschadigd. Ver
hage was oud-molenaar van Poort
vliet en ook de molen aan de F.M.
Boogaardweg in Sint-Annaland was
van hem.
Het 59-jarige PvdA-raadslid H.J.
Vermaas uit Stavenisse trekt zich uit
onvrede over zijn plaats op de nieu
we kandidatenlijst terug. „Mijn
achtste plaats is een tegenvaller. Als
ik nu zesde had gestaan, maar ik wil
geen rijstvulling zijn", zegt het eni
ge raadslid uit Stavenisse. Hij
kwam deze periode tussentijds in de
Thoolse gemeenteraad na het over
rijden van wethouder P. van Schet
sen. Vermaas is een trouwe partij
man die al sinds 1978, na het
terugtreden van zijn schoonvader
(de vorige week overleden oud-wet
houder C.J. Moerland) op de kandi
datenlijst kwam. Zaterdag werd hij
over zijn lagere klassering ingericht
en na enig nadenken hakte Vermaas
dinsdagavond de knoop door om
zich van de kandidatenlijst te laten
schrappen. „Politiek is hard", be
aamt de Stavenissenaar. „Ik ben tus
sentijds in de raad gekomen en je
moet echt twee leerjaren hebben om
dit werk goed te kunnen doen." In
april zit het raadswerk er voor Ver
maas op en in juni maakt hij bij de
Timpa gebruik van de vut-reg'eling.
De SGP-kiesvereniging Tholen-stad
heeft dinsdagavond tijdens een drie
uren durende extra ledenvergade
ring gesproken over de lage klasse
ring van de Thoolse kandidaten
voor de gemeenteraadsverkiezingen
op 4 maart 1998. „Het eiland heeft
Tholen laten zakken", zegt voorzit
ter M. Griep teleurgesteld. „We
hebben nu een wethouder (J. van
der Jagt) maar we krijgen niets te
rug en dat valt ons erg tegen."
ZIE VERDER PAGINA 3
Het ziet emaaruit dat de bushalte aan de Grindweg in Tholen gewoon zal blijven bestaan. Die aan de Mossellaan verdwijnt echter.
Het Brabantse vervoersbedrijf intro
duceert de maatregel in het hele ge
bied om zo te bereiken dat de reis-
duur verkort wordt. Het is een
uitvloeisel van de gedachte dat
openbaar vervoer snel en betrouw
baar moet zijn tegen een rederijke
prijs en dat voldoende comfort moet
worden geboden. Het bedrijf hoopt
door deze stap het vervoer beter
kostendekkend te maken. En dat
heeft er weer mee te maken dat van
af 1 januari de provincie in plaats
van het rijk verantwoordelijk wordt
voor het streekvervoer, wat gepaard
gaat met een bezuiniging.
Hoewel het gemeentebestuur heeft
ingestemd met het verminderen van
het aantal haltes - Oud-Vossemeer
bijvoorbeeld kent er nu nog drie -
wil het niet opdraaien voor de kos
ten die daarmee gepaard gaan. „Tot
nu toe verzorgde de gemeente de
haltes, maar dat gaat er in hakken",
aldus de wethouder. De opzet is na
melijk dat bij iedere bushalte een
grote fietsenstalling komt en in
sommige gevallen zelfs een tele
fooncel. Als het busbedrijf dat niet
wil betalen, moet de provincie maar
zien daarvoor geld te vinden, vindt
de gemeente. Nog niet zolang gele
den maakte de politiek zich nog
sterk voor een bushalte in de buurt
van zorgcentrum De Schutse in
Sint-Annaland. Aangezien de pro
vincie stelt dat een voorziening
moet worden geboden binnen een
straal van 1250 meter van het cen
trum van een plaats, concludeert
Van der Jagt dat in de gemeente ner
gens twee haites haalbaar zijn. Be
halve in Tholen, gezien de omvang
van het stadje. Met de opvatting dat
de haltes zoveel mogelijk aan de
rand moeten komen, kunnen burge
meester en wethouders instemmen.
Ook al omdat daarmee tegemoet
wordt gekomen aan klachten van in
woners. Er wordt nogal eens mel
ding gemaakt van trillingen door
bussen, wat het gevolg zou zijn van
te hard rijden.
Er gaat de komende jaren heel wat
veranderen bij het openbaar ver
voer, verzekert Van der Jagt. Haltes
in de polder, die er nu op Tholen vo
lop zijn, zullen verdwijnen. „Het
worden allemaal snelbussen." De
nieuwe wet personenvervoer noemt
een bezetting van gemiddeld twaalf
reizigers per dag als ondergrens
voor het bieden van een minimum
voorziening (3 vertrek- en 3 aan-
komstmogelijkheden per dag). Zee
land heeft die norm overgenomen,
maar Brabant heeft ze op zes ge
steld en dat is gunstiger. „Met
twaalf komt de busdienst voor Sint-
Philipsland in gevaar. In het overleg
met de provincie heb ik het voor el
kaar gekregen dat voor die rijn de
Brabantse norm gehanteerd mag
worden", meldt de wethouder.
De provincie gaat met ZWN en
BBA overleggen over het toekom
stige voorzieningenniveau en de
duur van de overeenkomst. Uit
gangspunt is om het bestaande ni
veau zoveel mogelijk op peil te hou
den. Daarnaast wordt de structuur
van het openbaar vervoer onder de
loep genomen. Bijvoorbeeld wat het
omslagpunt moet zijn van bus naar
collectief vraagafhankelijk vervoer
(cvv).
Dat laatste betekent vervoer van
doelgroepen zoals ouderen- en zit-
tend-ziekenvervoer en vervoer op
grond van de wet voorzieningen ge
handicapten. Ook scholieren- en be-
drijfsvervoer kunnen erbij betrok
ken worden. Alles met het doel om
bussen, taxi's en personenbusjes
voller te krijgen en dus het vervoer
efficiënter te maken. Cvv-systemen
moeten, wanneer het busvervan-
gend vervoer betreft, in de ogen van
de provincie gefinancierd worden
met geld dat beschikbaar is geko
men door het opheffen van onrenda
bele rijnen. Op zijn vroegst in
1999/2000 kunnen onrendabele
buslijnen en rijntaxi's in een cvv-
systeem ondergebracht worden,
want ZWN en BBA bereiden nu al
de dienstregeling voor 1998/1999
voor. Ook ontbreekt het provinciaal
beleid nog en moet nog overleg
plaatsvinden met gemeenten.
Een belangrijk middel om beter en
efficiënter openbaar vervoer te krij
gen is in de ogen van de overheid de
marktwerking. Dat houdt in dat op
termijn het openbaar vervoer in ge
bieden aanbesteed zal worden en ge
gund aan het bedrijf met de gunstig
ste voorwaarden. In het jaar 2003
zou 35% van het stads- en streekver
voer aanbesteed moeten zijn. Daar
toe moeten de komende jaren nog
veel zaken geregeld worden.
Het terugtreden van de 68-jarige A.
den Haan uit St. Maartensdijk
noopte tot vervanging van één
raadslid, want de andere vier leden
van de huidige Thoolse raadsfractie
zijn opnieuw beschikbaar voor een
nieuwe periode van vier jaar. De 49-
jarige wethouder Sjaak Moerland
uit Scherpenisse is kandidaat-lijst
trekker en de 54-jarige fractievoor
zitter Chiel van der Linde uit Tho
len staat tweede. Zij schuiven
daarmee elk een plaats op omdat
vier jaar geleden de inmiddels over
leden P. van Schetsen de PvdA-lijst
nog aanvoerde. Naast Moerland en
Van der Linde waren er nog zes
kandidaten die op een verkiesbare
plaats wilden staan. De selectie
commissie, bestaande uit voorzitter
Van Akkeren en de bestuursleden
Reinier van Nijnatten en Inge van
der Kooij, stond voor de keus dat de
helft moest afvallen. „Om tot een
sterk geheel te komen, moet je de
juiste mensen op de juiste plaatsen
hebben", zegt Van Akkeren. „Met
deze ploeg verwachten we de ko
mende vier jaar op het Thoolse
speelveld hoog te scoren. En daar
hoort ook een reservebank bij. Geen
tweede keus, maar inzetbaar indien
nodig en mee-trainend met het
team. In de toeschouwers, de
Thoolse bevolking, verwachten we
supporters te vinden voor het optre
den van onze ploeg."
Eerste reserve is machinaal houtbe
werker Marti den Haan (42) uit St.
Annaland, partijsecretaris en voor
zitter van de hout- en bouwbond
FNV, die zijn vader graag had wil
len opvolgen, maar op de concept-
kandidatenlijst zesde staat. Zevende
is de 40-jarige Gerard Westerweel
uit Tholen, docent biologie/verzor
ging en hoofdingeland van het wa
terschap Zeeuwse Eilanden. De 59-
jarige Timpa-chef Bert Vermaas uit
Stavenisse bezet de achtste en laat
ste plaats op de reservebank. Hij is
het slachtoffer geworden van de
.verfrissing en vernieuwing', zoals
Van Akkeren de veranderingen bij
de kandidaatstelling noemt. Volgens
de voorzitter was die ingreep nodig.
„De PvdA op Tholen was een bra
ve, zakelijk ingestelde partij. Het
belang om de gemeente te dienen,
was belangrijker dan de eigen profi
lering. Het beeld van de Thoolse
politiek is de laatste vier jaar echter
gewijzigd door het optreden van de
vernieuwde VVD, D66 en het AOV.
Was voorheen de PvdA het progres
sieve gezicht op Tholen, de bijna af
gelopen raadsperiode profileerden
de genoemde drie partijen zich
sterk. Ze zijn wel niet zo bezig met
het dienen van de gemeenschap,
maar meer met het toewerken naar
de verkiezingen van 4 maart. Dat is
lastig voor ons en daar komt bij, dat
de PvdA aan het beleid van het col
lege gebakken zit.
Wegens het overrijden van wethou
der Van Schetsen moest fractievoor
zitter Moerland tussentijds die taak
overnemen en Van der Linde op zijn
beurt weer het fractievoorzitter
schap. Van Akkeren stelt vast, dat er
teveel werk op de schouders van de
VVD: College moet burgers
met meer respect behandelen
Drie bezwaren ruilverkaveling
Stavenisse voor rechtbank
Canadezen bekijken varkens
stal met groenlabel aan Noor-
mansweg
Drukke zaterdag voor sinter
klaas op Tholen en
Sint-Philipsland
Flights, shafts en barrels zijn
voor Flyzone schot in de roos
Thoolse brug wordt het
drukst bereden
Olympia en WIK promoveren
op springtoernooi
Noad wint titel eerste periode
Doffer en duivin uit zelfde hok
het mooist bij De Zwaluw
HET BROMMEN DUIDT
AAN DAT DE BEER NABU
IS
Dit nummer bestaat uit
24 pagina's
De nieuwe nummer 3 van de
PvdAA.P Kornaat.
nieuwe fractievoorzitter terecht is
gekomen. Daarom heeft de selectie
commissie gezocht naar een sterke
re fractie, waarbij deskundigheid
voorop staat. „Men moet staande
kunnen blijven in een discussie en
mag niet snel genoegen nemen met
een antwoord wanneer dat niet
100% bevredigend is. Flip Komaat
en Marianne Velthuis zijn twee con
structieve mensen die zich de kaas
niet van hun brood laten eten. Zij
koesteren het belang van de ge
meente Tholen, maar met duidelijke
en heldere standpunten zullen ze de
PvdA ook meer profiel gaan geven.
We zijn er best wel trots op, dat we
er een paar goede mensen bijge
haald hebben. Dit is goed uit te leg
gen aan de leden. Ze leveren een
bijdrage aan de kwaliteit van de
fractie, maar zullen ook zeker een
versterking van de gemeenteraad
zijn."
Het zoeken naar goede raadsleden'
is voor de selectiecommissie door
slaggevend geweest. „We kijken wel
naar kernenspreiding, maar ruim 25
jaar na de gemeentelijke herindeling
is dat minder belangrijk dan vroeger.
Kwaliteit moet de doorslag geven en
daarom is Flip Komaat op basis van
zijn capaciteiten en prestaties op de
derde plaats gekomen. Hij is een fi
nancieel expert met een brede ken
nis en ervaring, ook op politiek ge
bied. En overal inzetbaar. Daarom is
hij voor de komende vier jaar ook
onze reserve fractievoorzitter en
wethouder. Dat geldt ook voor Ma
rianne Velthuis, die op bestuurlijk
gebied grote ervaring heeft. Ze heeft
een analyserend vermogen, is duide
lijk naar buiten, inzetbaar voor alle
portefeuilles en deskundig op het
gebied van emancipatie, welzijn en
jongerenwerk."
Komaat maakte elf jaar deel uit van
de St. Philipslandse gemeenteraad
voor de PVAB, een plaatselijke par
tij waarin kiezers van PvdA, VVD
en D66 zich verenigden. Hij vocht
er tegen de bierkaai en trok zich la
ter om gezondheidsredenen terug.
ZIE VERDER PAGINA 3
Tot vrijdagavond laat waren de ou
ders van de school (met 85 leerlin
gen) nog druk in de weer met het
vervolmaken van het hof. Het is zo
goed als klaar. Blikvanger is de
benzinepomp op het plein. Hij
staat droog, maar de pomp is net
als een echte uitgerust met een
slang: kinderen kunnen er 'tanken'
om hun skelter weer van de nodige
brandstof te voorzien. Bijna het
hele plein aan de zuidkant van de
school is op de schop gegaan. De
zandbak, de duikelstangen en een
schuurtje zijn gehandhaafd, maar
het terrein heeft een ware meta
morfose ondergaan. Zo is er een
heuvel opgeworpen waar de kinde
ren met hun skelters en karren
overheen kunnen rijden en via een
kruipbuis onderdoor kunnen. Er
zijn zebra's aangebracht en er
staan verkeersborden.
Er zijn nieuwe toestellen zoals een
klimpaal en een toestel dat herin
neringen moet ophalen aan de ont
dekkingstocht van Columbus: met
klimnetten, grijstang en glijbaan.
Aan de muur is een buitenschool
bord bevestigd. Er is gegraven,
grond verplaatst, aarde opgehoopt
en geschilderd. Met de omwonen
den zijn afspraken gemaakt en ook
de jeugd uit het dorp heeft zo nu
en dan een handje geholpen.
Dankzij de steun van bedrijven en
particulieren is de actie om het
plein om te toveren tot een hof,
een succes geworden. Meer dan
dat, zo stelt P. van de Kasteele van
de schoolhofcommissie. „Het is
succesvoller dan we gedacht had
den. Bedrijven in en rond Poort
vliet hebben zeer positief gere
ageerd." Het zijn vooral de
plaatselijke bedrijven die met een
financiële bijdrage over de brug
kwamen, maar ook mensen die
volgens Van de Kasteele geen bin
ding met de school hebben, lever
den een aandeel. De grote respons
op de actie is volgens Van de Kas
teele het gevolg van de beslissing
om de schoolhof open te stellen
voor de jeugd van Poortvliet. „Be
stem je het alleen voor de kinderen
van de school, dan moetje de actie
afbakenen. Nu konden we veel
meer bedrijven en particulieren
vragen om wat te doen."
Van fruittelers komen de paaltjes
die de paadjes af moeten zetten.
Het tapijt met boomschors onder
de klimrekken is afkomstig van
Thoolse bomen. „Als we het alle
maal uit hadden laten voeren, zou
het hele project 200.000 gulden
kosten. Met hulp van veel vrijwil
ligers halen we de uren eruit en
komen we op een ton." Het zoeken
van sponsors en het plaatsen van
toestellen is slechts een onderdeel
van het project. Van de Kasteele
beseft dat ook onderhoud en repa
ratie van groot belang zijn. Hij
probeert dan ook bij de leveran
ciers contracten af te sluiten voor
een periode van tien tot vijftien
jaar. In het geval van de klimrek
ken is dat al gelukt.
Bestaat het grootste deel van de
hof uit tegels, de weg over de heu
vel is van asfalt. „Met een behoor
lijke korting kostte dat 7000 gul
den. Dat is inclusief puingranulaat
en alle voorbereidingen. Het be
drijf doet heel veel asfalteringen
op Tholen en was meteen heel en
thousiast."
Op het schoolhof is een verkeers
circuit gemaakt. Veilig oversteken
van de zandbak naar het klimrek
kan via een zebrapad. Kinderen
moeten dan de 'weg' oversteken
waar skelters en karren rijden die
de heuvel opwillen. Om botsingen
te voorkomen, is eenrichtingsver
keer ingevoerd: een blauw bord
met een pijl maakt dat duidelijk.
„Op deze manier proberen we kin
deren spelenderwijs kennis te laten
maken met verkeersregels. Bij het
oversteken op een zebrapad leren
ze opletten. Zo'n echte benzine
pomp maakt het allemaal wat ech
ter. Kinderen vinden het prachtig
om net als papa een auto vol te
gooien."
De pomp komt van een bedrijf uit
Rotterdam dat oude pompen revi
seert om te exporteren naar Arabi
sche landen. „Donderdag werd hij
gebracht voor een doos gebak. Nu
moet hij nog in de beton worden
gezet."
Wie door de buis onder het heuvel
tje kruipt, komt bij een andere bult
in het terrein terecht. Een vers aan
gebracht stukje landschap waar
voor oud-leerling Joost Krijger
van het Groen college in Goes de
struiken uitzocht, zodanig dat er
van het voorjaar tot de herfst ver
schillende kleuren zijn te bewon
deren.
Vorig jaar april is de commissie
begonnen met het zoeken van
De kinderen kunnen hun skelter vol 'tankenbij de benzinepomp op het schoolplein van de School met de Bijbel.
geldschieters. Behalve Van de
Kasteele zijn J. de Graaf, M. Vos
hol, F. Griffioen en M. Poot lid
van de commissie.
Het eerste deel van het project is
klaar, maar het bestek voor het
schoolplein ligt ook al gereed. Van
het plein wordt een soort sportveld
gemaakt. Ook aan de noordkant
van de school gaan struiken wijken
voor speeltoestellen, zodat bijna
het gehele terrein wordt benut.
„We hebben overleg gevoerd met
de mensen die aan het terrein wo
nen. We kunnen wat voor elkaar
betekenen." Zo is er gronddoek
aangebracht om het verspreiden
van onkruid in de randen naar de
tuintjes tegen te gaan. En wordt er
een braamstruik weggehaald die
hinder verzoorzaakt bij een buurt
bewoner.
Vele ouders bezochten de opening
van het kleuterhof. Directeur P.
Grabijn sprak de kinderen en ou
ders toe. Hij riet een plattegrond
van piepschuim zien van het
schoolterrein; dat wat klaar is, was
in kleur uitgebeeld. Het school
team reed op de skelter en kar over
de heuvel een papieren spandoek
stuk. Op dat moment rieten de kin
deren de ballonnen los. Binnen
kon de actie verder gesteund wor
den door de verkoop van erwten
soep, cake, broodjes, koffie en
taart.