BBA wil minder bushaltes PvdA verrast met twee nieuwelingen Schoolhof met verkeerscircuit en benzinepomp jeugd Poortvliet AL 53 JAAR DÉ THOOLSE COURANT Eén aan rand van elke woonkern, en in Tholen-stad twee Deel van ambitieus plan School met de Bijbel is klaar Oud-molenaar Poortvliet komt om bij ongeval Vermaas geen kandidaat meer voor de PvdA SGP Tholen voelt zich in de steek gelaten Donderdag 2 ierdag 27 november 1997 54e .jaargang no. 2 Vanaf mei volgend jaar, als de nieuwe dienstregeling in gaat, wil de BBA niet meer dan één bushalte per woon kern. Het gemeentebestuur is daarmee akkoord gegaan, behalve voor het stadje Tholen. „We hebben nauwelijks te kiezen", zegt wethouder J. van der Jagt. De haltes zouden zoveel mogelijk aan de rand van een plaats moe ten komen. Voor Scherpenisse, Stavenisse, Poortvliet en Sint-Philipsland maakt dat niets uit, in Tholen verdwijnt de halte aan de Mossellaan. Voor de resterende drie plaatsen wordt nog naar een oplossing gezocht. Telefooncel Op peil houden Flip Kornaat en Marianne Velthuis De Thoolse PvdA komt verrassend uit de bus met twee nieuwelingen op verkiesbare plaatsen. De 56-jarige Flip Kornaat uit Anna Jacobapolder staat op de concept-kan didatenlijst op de derde plaats en de 40-jarige Marianne Velthuis uit Tholen is vierde. Zij hebben daarmee de zit tende raadsleden mevr. E.M. van der Wal-Vermeulen uit St. Maartensdijk en H.J. Vermaas uit Stavenisse gepas seerd. Neemt Vermeulen nog de vijfde en laatste verkies bare plaats in, Vermaas is teruggezakt naar de achtste en onverkiesbare plaats. Volgens voorzitter J. van Akkeren heeft bij de selectie kwaliteit de doorslag gegeven. „De PvdA moet meer profiel krijgen." Drie reserves Deze week Overal inzetbaar Met het oplaten van ballonnen is zaterdagmidag het schoolhof van de School met de Bijbel in Poortvliet geopend. Het schoolplein voor de kleuters is veranderd in een speeltuin met een verkeerscircuit. Het is het eer ste deel van een ambitieus plan. Het bijzondere eraan is dat ook kinderen die niet op de Jenaplan leef-werk- gemeenschap zitten er (buiten schooltijden) gebruik van kunnen maken. Volgend jaar verandert het plein aan de noordkant van het gebouw in een schoolsport- veld. Succesvoller dag gedacht Asfaltweg Bestek klaar Door spandoek Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5 4697 ZG Sint Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Postrekening 12 44 07 Bankrekening 30 30 05 556 Abonnement 26,40 per halfjaar, 48,25 p.j., per post 64,15 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 2,00. Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,48 plus btw per mm. Spierinkjes t/m 20 woorden 10,- contant. Aangesloten bij de Zeeland Combinatie. Hoofdredacteur W. Heijboer. De 86-jarige L.A. Verhage uit Poort vliet is dinsdagmiddag bij een onge val in zijn woonplaats om het leven gekomen. Verhage reed omstreeks tien voor half één met zijn fiets op het Zuidplantsoen. Hij wilde de La- geweg oversteken. Daarbij zag hij waarschijnlijk een 39-jarige auto mobilist uit Sint-Maartensdijk over het hoofd die daar op dat moment reed in de richting van Scherpenisse. De fietsende Verhage stak over en werd geschept door de auto. Het slachtoffer raakte ernstig gewond aan zijn hoofd en werd per ambulan ce naar ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom gebracht. Daar overleed hij diezelfde middag nog aan zijn verwondingen. De automo bilist bleef ongedeerd. Zijn voertuig en de fiets zijn licht beschadigd. Ver hage was oud-molenaar van Poort vliet en ook de molen aan de F.M. Boogaardweg in Sint-Annaland was van hem. Het 59-jarige PvdA-raadslid H.J. Vermaas uit Stavenisse trekt zich uit onvrede over zijn plaats op de nieu we kandidatenlijst terug. „Mijn achtste plaats is een tegenvaller. Als ik nu zesde had gestaan, maar ik wil geen rijstvulling zijn", zegt het eni ge raadslid uit Stavenisse. Hij kwam deze periode tussentijds in de Thoolse gemeenteraad na het over rijden van wethouder P. van Schet sen. Vermaas is een trouwe partij man die al sinds 1978, na het terugtreden van zijn schoonvader (de vorige week overleden oud-wet houder C.J. Moerland) op de kandi datenlijst kwam. Zaterdag werd hij over zijn lagere klassering ingericht en na enig nadenken hakte Vermaas dinsdagavond de knoop door om zich van de kandidatenlijst te laten schrappen. „Politiek is hard", be aamt de Stavenissenaar. „Ik ben tus sentijds in de raad gekomen en je moet echt twee leerjaren hebben om dit werk goed te kunnen doen." In april zit het raadswerk er voor Ver maas op en in juni maakt hij bij de Timpa gebruik van de vut-reg'eling. De SGP-kiesvereniging Tholen-stad heeft dinsdagavond tijdens een drie uren durende extra ledenvergade ring gesproken over de lage klasse ring van de Thoolse kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen op 4 maart 1998. „Het eiland heeft Tholen laten zakken", zegt voorzit ter M. Griep teleurgesteld. „We hebben nu een wethouder (J. van der Jagt) maar we krijgen niets te rug en dat valt ons erg tegen." ZIE VERDER PAGINA 3 Het ziet emaaruit dat de bushalte aan de Grindweg in Tholen gewoon zal blijven bestaan. Die aan de Mossellaan verdwijnt echter. Het Brabantse vervoersbedrijf intro duceert de maatregel in het hele ge bied om zo te bereiken dat de reis- duur verkort wordt. Het is een uitvloeisel van de gedachte dat openbaar vervoer snel en betrouw baar moet zijn tegen een rederijke prijs en dat voldoende comfort moet worden geboden. Het bedrijf hoopt door deze stap het vervoer beter kostendekkend te maken. En dat heeft er weer mee te maken dat van af 1 januari de provincie in plaats van het rijk verantwoordelijk wordt voor het streekvervoer, wat gepaard gaat met een bezuiniging. Hoewel het gemeentebestuur heeft ingestemd met het verminderen van het aantal haltes - Oud-Vossemeer bijvoorbeeld kent er nu nog drie - wil het niet opdraaien voor de kos ten die daarmee gepaard gaan. „Tot nu toe verzorgde de gemeente de haltes, maar dat gaat er in hakken", aldus de wethouder. De opzet is na melijk dat bij iedere bushalte een grote fietsenstalling komt en in sommige gevallen zelfs een tele fooncel. Als het busbedrijf dat niet wil betalen, moet de provincie maar zien daarvoor geld te vinden, vindt de gemeente. Nog niet zolang gele den maakte de politiek zich nog sterk voor een bushalte in de buurt van zorgcentrum De Schutse in Sint-Annaland. Aangezien de pro vincie stelt dat een voorziening moet worden geboden binnen een straal van 1250 meter van het cen trum van een plaats, concludeert Van der Jagt dat in de gemeente ner gens twee haites haalbaar zijn. Be halve in Tholen, gezien de omvang van het stadje. Met de opvatting dat de haltes zoveel mogelijk aan de rand moeten komen, kunnen burge meester en wethouders instemmen. Ook al omdat daarmee tegemoet wordt gekomen aan klachten van in woners. Er wordt nogal eens mel ding gemaakt van trillingen door bussen, wat het gevolg zou zijn van te hard rijden. Er gaat de komende jaren heel wat veranderen bij het openbaar ver voer, verzekert Van der Jagt. Haltes in de polder, die er nu op Tholen vo lop zijn, zullen verdwijnen. „Het worden allemaal snelbussen." De nieuwe wet personenvervoer noemt een bezetting van gemiddeld twaalf reizigers per dag als ondergrens voor het bieden van een minimum voorziening (3 vertrek- en 3 aan- komstmogelijkheden per dag). Zee land heeft die norm overgenomen, maar Brabant heeft ze op zes ge steld en dat is gunstiger. „Met twaalf komt de busdienst voor Sint- Philipsland in gevaar. In het overleg met de provincie heb ik het voor el kaar gekregen dat voor die rijn de Brabantse norm gehanteerd mag worden", meldt de wethouder. De provincie gaat met ZWN en BBA overleggen over het toekom stige voorzieningenniveau en de duur van de overeenkomst. Uit gangspunt is om het bestaande ni veau zoveel mogelijk op peil te hou den. Daarnaast wordt de structuur van het openbaar vervoer onder de loep genomen. Bijvoorbeeld wat het omslagpunt moet zijn van bus naar collectief vraagafhankelijk vervoer (cvv). Dat laatste betekent vervoer van doelgroepen zoals ouderen- en zit- tend-ziekenvervoer en vervoer op grond van de wet voorzieningen ge handicapten. Ook scholieren- en be- drijfsvervoer kunnen erbij betrok ken worden. Alles met het doel om bussen, taxi's en personenbusjes voller te krijgen en dus het vervoer efficiënter te maken. Cvv-systemen moeten, wanneer het busvervan- gend vervoer betreft, in de ogen van de provincie gefinancierd worden met geld dat beschikbaar is geko men door het opheffen van onrenda bele rijnen. Op zijn vroegst in 1999/2000 kunnen onrendabele buslijnen en rijntaxi's in een cvv- systeem ondergebracht worden, want ZWN en BBA bereiden nu al de dienstregeling voor 1998/1999 voor. Ook ontbreekt het provinciaal beleid nog en moet nog overleg plaatsvinden met gemeenten. Een belangrijk middel om beter en efficiënter openbaar vervoer te krij gen is in de ogen van de overheid de marktwerking. Dat houdt in dat op termijn het openbaar vervoer in ge bieden aanbesteed zal worden en ge gund aan het bedrijf met de gunstig ste voorwaarden. In het jaar 2003 zou 35% van het stads- en streekver voer aanbesteed moeten zijn. Daar toe moeten de komende jaren nog veel zaken geregeld worden. Het terugtreden van de 68-jarige A. den Haan uit St. Maartensdijk noopte tot vervanging van één raadslid, want de andere vier leden van de huidige Thoolse raadsfractie zijn opnieuw beschikbaar voor een nieuwe periode van vier jaar. De 49- jarige wethouder Sjaak Moerland uit Scherpenisse is kandidaat-lijst trekker en de 54-jarige fractievoor zitter Chiel van der Linde uit Tho len staat tweede. Zij schuiven daarmee elk een plaats op omdat vier jaar geleden de inmiddels over leden P. van Schetsen de PvdA-lijst nog aanvoerde. Naast Moerland en Van der Linde waren er nog zes kandidaten die op een verkiesbare plaats wilden staan. De selectie commissie, bestaande uit voorzitter Van Akkeren en de bestuursleden Reinier van Nijnatten en Inge van der Kooij, stond voor de keus dat de helft moest afvallen. „Om tot een sterk geheel te komen, moet je de juiste mensen op de juiste plaatsen hebben", zegt Van Akkeren. „Met deze ploeg verwachten we de ko mende vier jaar op het Thoolse speelveld hoog te scoren. En daar hoort ook een reservebank bij. Geen tweede keus, maar inzetbaar indien nodig en mee-trainend met het team. In de toeschouwers, de Thoolse bevolking, verwachten we supporters te vinden voor het optre den van onze ploeg." Eerste reserve is machinaal houtbe werker Marti den Haan (42) uit St. Annaland, partijsecretaris en voor zitter van de hout- en bouwbond FNV, die zijn vader graag had wil len opvolgen, maar op de concept- kandidatenlijst zesde staat. Zevende is de 40-jarige Gerard Westerweel uit Tholen, docent biologie/verzor ging en hoofdingeland van het wa terschap Zeeuwse Eilanden. De 59- jarige Timpa-chef Bert Vermaas uit Stavenisse bezet de achtste en laat ste plaats op de reservebank. Hij is het slachtoffer geworden van de .verfrissing en vernieuwing', zoals Van Akkeren de veranderingen bij de kandidaatstelling noemt. Volgens de voorzitter was die ingreep nodig. „De PvdA op Tholen was een bra ve, zakelijk ingestelde partij. Het belang om de gemeente te dienen, was belangrijker dan de eigen profi lering. Het beeld van de Thoolse politiek is de laatste vier jaar echter gewijzigd door het optreden van de vernieuwde VVD, D66 en het AOV. Was voorheen de PvdA het progres sieve gezicht op Tholen, de bijna af gelopen raadsperiode profileerden de genoemde drie partijen zich sterk. Ze zijn wel niet zo bezig met het dienen van de gemeenschap, maar meer met het toewerken naar de verkiezingen van 4 maart. Dat is lastig voor ons en daar komt bij, dat de PvdA aan het beleid van het col lege gebakken zit. Wegens het overrijden van wethou der Van Schetsen moest fractievoor zitter Moerland tussentijds die taak overnemen en Van der Linde op zijn beurt weer het fractievoorzitter schap. Van Akkeren stelt vast, dat er teveel werk op de schouders van de VVD: College moet burgers met meer respect behandelen Drie bezwaren ruilverkaveling Stavenisse voor rechtbank Canadezen bekijken varkens stal met groenlabel aan Noor- mansweg Drukke zaterdag voor sinter klaas op Tholen en Sint-Philipsland Flights, shafts en barrels zijn voor Flyzone schot in de roos Thoolse brug wordt het drukst bereden Olympia en WIK promoveren op springtoernooi Noad wint titel eerste periode Doffer en duivin uit zelfde hok het mooist bij De Zwaluw HET BROMMEN DUIDT AAN DAT DE BEER NABU IS Dit nummer bestaat uit 24 pagina's De nieuwe nummer 3 van de PvdAA.P Kornaat. nieuwe fractievoorzitter terecht is gekomen. Daarom heeft de selectie commissie gezocht naar een sterke re fractie, waarbij deskundigheid voorop staat. „Men moet staande kunnen blijven in een discussie en mag niet snel genoegen nemen met een antwoord wanneer dat niet 100% bevredigend is. Flip Komaat en Marianne Velthuis zijn twee con structieve mensen die zich de kaas niet van hun brood laten eten. Zij koesteren het belang van de ge meente Tholen, maar met duidelijke en heldere standpunten zullen ze de PvdA ook meer profiel gaan geven. We zijn er best wel trots op, dat we er een paar goede mensen bijge haald hebben. Dit is goed uit te leg gen aan de leden. Ze leveren een bijdrage aan de kwaliteit van de fractie, maar zullen ook zeker een versterking van de gemeenteraad zijn." Het zoeken naar goede raadsleden' is voor de selectiecommissie door slaggevend geweest. „We kijken wel naar kernenspreiding, maar ruim 25 jaar na de gemeentelijke herindeling is dat minder belangrijk dan vroeger. Kwaliteit moet de doorslag geven en daarom is Flip Komaat op basis van zijn capaciteiten en prestaties op de derde plaats gekomen. Hij is een fi nancieel expert met een brede ken nis en ervaring, ook op politiek ge bied. En overal inzetbaar. Daarom is hij voor de komende vier jaar ook onze reserve fractievoorzitter en wethouder. Dat geldt ook voor Ma rianne Velthuis, die op bestuurlijk gebied grote ervaring heeft. Ze heeft een analyserend vermogen, is duide lijk naar buiten, inzetbaar voor alle portefeuilles en deskundig op het gebied van emancipatie, welzijn en jongerenwerk." Komaat maakte elf jaar deel uit van de St. Philipslandse gemeenteraad voor de PVAB, een plaatselijke par tij waarin kiezers van PvdA, VVD en D66 zich verenigden. Hij vocht er tegen de bierkaai en trok zich la ter om gezondheidsredenen terug. ZIE VERDER PAGINA 3 Tot vrijdagavond laat waren de ou ders van de school (met 85 leerlin gen) nog druk in de weer met het vervolmaken van het hof. Het is zo goed als klaar. Blikvanger is de benzinepomp op het plein. Hij staat droog, maar de pomp is net als een echte uitgerust met een slang: kinderen kunnen er 'tanken' om hun skelter weer van de nodige brandstof te voorzien. Bijna het hele plein aan de zuidkant van de school is op de schop gegaan. De zandbak, de duikelstangen en een schuurtje zijn gehandhaafd, maar het terrein heeft een ware meta morfose ondergaan. Zo is er een heuvel opgeworpen waar de kinde ren met hun skelters en karren overheen kunnen rijden en via een kruipbuis onderdoor kunnen. Er zijn zebra's aangebracht en er staan verkeersborden. Er zijn nieuwe toestellen zoals een klimpaal en een toestel dat herin neringen moet ophalen aan de ont dekkingstocht van Columbus: met klimnetten, grijstang en glijbaan. Aan de muur is een buitenschool bord bevestigd. Er is gegraven, grond verplaatst, aarde opgehoopt en geschilderd. Met de omwonen den zijn afspraken gemaakt en ook de jeugd uit het dorp heeft zo nu en dan een handje geholpen. Dankzij de steun van bedrijven en particulieren is de actie om het plein om te toveren tot een hof, een succes geworden. Meer dan dat, zo stelt P. van de Kasteele van de schoolhofcommissie. „Het is succesvoller dan we gedacht had den. Bedrijven in en rond Poort vliet hebben zeer positief gere ageerd." Het zijn vooral de plaatselijke bedrijven die met een financiële bijdrage over de brug kwamen, maar ook mensen die volgens Van de Kasteele geen bin ding met de school hebben, lever den een aandeel. De grote respons op de actie is volgens Van de Kas teele het gevolg van de beslissing om de schoolhof open te stellen voor de jeugd van Poortvliet. „Be stem je het alleen voor de kinderen van de school, dan moetje de actie afbakenen. Nu konden we veel meer bedrijven en particulieren vragen om wat te doen." Van fruittelers komen de paaltjes die de paadjes af moeten zetten. Het tapijt met boomschors onder de klimrekken is afkomstig van Thoolse bomen. „Als we het alle maal uit hadden laten voeren, zou het hele project 200.000 gulden kosten. Met hulp van veel vrijwil ligers halen we de uren eruit en komen we op een ton." Het zoeken van sponsors en het plaatsen van toestellen is slechts een onderdeel van het project. Van de Kasteele beseft dat ook onderhoud en repa ratie van groot belang zijn. Hij probeert dan ook bij de leveran ciers contracten af te sluiten voor een periode van tien tot vijftien jaar. In het geval van de klimrek ken is dat al gelukt. Bestaat het grootste deel van de hof uit tegels, de weg over de heu vel is van asfalt. „Met een behoor lijke korting kostte dat 7000 gul den. Dat is inclusief puingranulaat en alle voorbereidingen. Het be drijf doet heel veel asfalteringen op Tholen en was meteen heel en thousiast." Op het schoolhof is een verkeers circuit gemaakt. Veilig oversteken van de zandbak naar het klimrek kan via een zebrapad. Kinderen moeten dan de 'weg' oversteken waar skelters en karren rijden die de heuvel opwillen. Om botsingen te voorkomen, is eenrichtingsver keer ingevoerd: een blauw bord met een pijl maakt dat duidelijk. „Op deze manier proberen we kin deren spelenderwijs kennis te laten maken met verkeersregels. Bij het oversteken op een zebrapad leren ze opletten. Zo'n echte benzine pomp maakt het allemaal wat ech ter. Kinderen vinden het prachtig om net als papa een auto vol te gooien." De pomp komt van een bedrijf uit Rotterdam dat oude pompen revi seert om te exporteren naar Arabi sche landen. „Donderdag werd hij gebracht voor een doos gebak. Nu moet hij nog in de beton worden gezet." Wie door de buis onder het heuvel tje kruipt, komt bij een andere bult in het terrein terecht. Een vers aan gebracht stukje landschap waar voor oud-leerling Joost Krijger van het Groen college in Goes de struiken uitzocht, zodanig dat er van het voorjaar tot de herfst ver schillende kleuren zijn te bewon deren. Vorig jaar april is de commissie begonnen met het zoeken van De kinderen kunnen hun skelter vol 'tankenbij de benzinepomp op het schoolplein van de School met de Bijbel. geldschieters. Behalve Van de Kasteele zijn J. de Graaf, M. Vos hol, F. Griffioen en M. Poot lid van de commissie. Het eerste deel van het project is klaar, maar het bestek voor het schoolplein ligt ook al gereed. Van het plein wordt een soort sportveld gemaakt. Ook aan de noordkant van de school gaan struiken wijken voor speeltoestellen, zodat bijna het gehele terrein wordt benut. „We hebben overleg gevoerd met de mensen die aan het terrein wo nen. We kunnen wat voor elkaar betekenen." Zo is er gronddoek aangebracht om het verspreiden van onkruid in de randen naar de tuintjes tegen te gaan. En wordt er een braamstruik weggehaald die hinder verzoorzaakt bij een buurt bewoner. Vele ouders bezochten de opening van het kleuterhof. Directeur P. Grabijn sprak de kinderen en ou ders toe. Hij riet een plattegrond van piepschuim zien van het schoolterrein; dat wat klaar is, was in kleur uitgebeeld. Het school team reed op de skelter en kar over de heuvel een papieren spandoek stuk. Op dat moment rieten de kin deren de ballonnen los. Binnen kon de actie verder gesteund wor den door de verkoop van erwten soep, cake, broodjes, koffie en taart.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 1997 | | pagina 1